DIESELAUTOBELASTING <Kctc&Aaal can den daq De avonturen van een verkeersagentje k’ Ier s Het raadsel ALLE ABONNÉ’S Diverse bezwaren zijn aan te voeren De Brabantsche schoen industrie F 750- F 750- F 250- M. 5 ZATERDAG 31 DECEMBER 1938 voor no KALENDERS LR >9 ROMAN VAN A. HRUSCHKA s van Kronstein AANGIFTE MOET. OP STRAFFE VAN l del nieuwe vakschool schoenmakers Een moeilijk i geval VERLIES VAN ALLE RECHTEN. GESCHIEDEN UITERLUK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL tet op da Xoizai VAKSCHOOL VOOR SCHOENMAKERS TE 00H6EN.. brandgevaarlijke 1938 de IAR VM Ive de der motorrijtuigenbelasting te MM, Leeu- !D l at verdenking, 19 Het WH maar in den grond zoo door (Wordt vorroigdJ tot een motor- Met de kokzkleeren van Keesie werd door hem en den matroos, door middel van een grooten stok, een pop gemaakt, die er in de verte net uitaag als Keesie in zijn koksccstuum. „rtear zuilen we nog een mop van beleven,” zet het verkeers agente tot den matroos. „Wat zullen ze op hun neus kijken.” Dagkalenders: De Volksmissionaris. Felix Böttcher, A’dam. Albert Frankenthal. Lettergieterij Amsterdam. Die Schweiz. C 125 129 ce en AAR een bu- 90 be- nl- van ex- Weekkalenders: Alg. Frleache Levensi wanten. Victorlawater, Adam. H. Lelssler, A'dam. Buitenleven. Terwijl het matroosje den sultan de handen op den rug bad gebonden, had Keesie zich van zijn koksgewaad ontdaan en stond nu voor den sultan in zHn uniform van verkeers agent. HU trok het zward en aeide tot den sultan: „G(j ztjt zoo lang mijn gevangene, tot het prinsesje vrjj is." de tot de verdieping. Een schaftlokaal is noodig, daar de school bezocht wordt door leerlingen, zoowel uit Don gen als uit verschillende plaatsen uit Mldden- en West-Brabant, momenteel o a. uit Ossen- drecht, CHlze. Rijen, Breda, Oosterbout en Oin- neken, welke laatste leerlingen gelegenheid moeten hebben In de middaguren den In wen - dl gen mensch te versterken. Dit bracht by het ontwerpen eigenaardige moeilijkheden met zich mee, want deze leerlingen moeten in de schaft uren gebruik kunnen maken van schaftlokaal, toilet en garderobe en mogen toch teen toe gang hebben tot de andere lokaliteiten van de Hjj stak Marianne over de tafel de hand toe. Je rnoogt het mij niet kwalijk nemen, Marianne. Laten we er niet verder over praten. We staan helaas voor het feit, dat er bij Ilse voor- loopig niets valt uit te richten met redeneeren. En er kan toch niets van komen,-dat moet je zelf begrijpen. Hoe sou-ik mijn kind aan een misdadiger kunnen geven? school, terwijl men beperkt was in dan opeet van het plan. Boven de genoemde leslokalen zijn ontwor pen een theorielokaal en een teekenlokaal, ieder groot 10 bjj 10 meter, terwijl boven de andere genoemde vertrekken de bergplaats voor de afgewerkte schoenen en toiletten zijn gedacht. Het geheele gebouw zal worden voorkien van centrale verwarming, waartoe de benoodigde kelderruimten bereids ontworpen zijn. Omtrent de uitvoering van het werk valt natuurlek nog weinig te zeggen. Het ligt in de bedoeling de gevels op te trekken van genuanceerde roode handvormsteen, de muren in de leslokalen, garderobe en schaftlokaal, benevens de berg plaatsen worden eenvoudig afgepleisterd met In de leslokalen een lambrizeering van for- tollte. De muren tn de hall en in het trappen huis zullen worden uitgevoerd In schoon met selwerk van genuanceerde gele handvormsteen. De ligging van het schoolgebouw aan de nieuwe geasfalteerde Julianastraat Is buitengewoon rustig en zal het onderwijs zeer zeker ten goede komen. •«•••••evsessssseseaaeae Het bestuur van de Vakschool voor Schoen makers voor Dongen en omstreken mocht van den minister van Onderwijs, Kunsten en We tenschappen bericht ontvangen, dat Z- Exc medewerking zal verleenetü aan het tot stand- kornen van een nieuwe huisvesting der vak school en bereids met de schetsplannen zijn instemming betuigde. De huidige vakschool toch Is gevestigd in een oude schoenfabriek welke uit den aard aan geen enkelen te stellen eisch voldoet, hetgeen het onderwijs op vele punten bemoeilijkt. Met den bouw van deze nieuwe school zal dan ook een vrome wensch van het school bestuur. waarin het gemeentebestuur, de schoenfabrikanten en de schoenmakers, alsook de vakorganisatie vertegenwoordigd zjjn, in vervulling gaan. Was tot voor kort in het leer plan alleen het theoretisch en practisch onder richt betreffende het maken van allerlei schoenwerk opgenomen, sinds enkele jaren Is door uitbreiding van het aantal leerkrachten ook opgehomen een verdere algemeene ontwik keling. die aansluit op het gewoon lager onder wijs. Begrijpelijkerwijze heeft het besluit van de ministers van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen en van Financiën, waardoor de bouw van deze school mogelijk is, groote voldoening gewekt bU de leeraren en docenten, temeer daar verwacht mag worden, dat het aantal leerlingen uit andere plaatsen van Midden- en West-Brabant zal toenemen. De hoog opge voerde machinale fabricage van schoeisel worden be- vrachtauto- brengt noodwendig mede een vaak oppervlak kige kennis van het product en het is dus zaak, dat zij, die bestemd zijn om vooraanstaande plaatsen In het productieproces in te nemen voor dat Rj In de fabriek komen, terdege op de hoogte zyn hoe de schoen van a tot z ge maakt wordt. Hiertoe zal zeker dé nieuwe vak school medewerken. Het ontwerpen van het nieuwe gebouw is op gedragen aan den architect Th. Mudde. hoofd ambtenaar van openbare werken te Dongen. De nieuwe school zal worden gevestigd aan de Julianastraat, alwaar een half-open-bebouwing van eengezinswoningen groeiende is. Het gemeentebestuur van Dongen beeft het benoodigde terrein voor dezen schoolbouw gratis In den tuin, eens zelfs stond se met één van hen op den schommel, die vroeger voor de kinderen gediend had en dien ze niet had willen weg doen. Ze bracht zelf de kinderen naar bed. zooals vroeger altijd. Pete hoorde haar lach en de kin deren schreeuwen en gillen van pret. Ze sche nen elkaar door de kamers na te loopen en met kussens te bombardeeren. Het was een leven als een oordeel. Ze moeten haar maar goed aftobben, genoot hij. De les zal haar goed doen. Dadelijk la as zoo afgemat, dat ze hier op de bank neerzijgt. Met een gloeiende kleur kwam ze beneden. Haar oogen vertelden hem, hoezeer zy zich ver maakt had. Ze ging naast hem zitten. „O, Pete, wat een verrukkelijke dag met de kinderen! Heb je ons niet gehoord? Wat heb ben ze pret gehad!” .Ennu ben je zeker erg moe?" vroeg Pete met teen beetje hoop. „Moe? Ik ben heelemaal niet moe en t mooiste Is, ik voel me twintig jaar jonger. Ito ik zie er nu al tegen op, dat ze weer weggaan. Konden wij ze maar bij ons houden, Pete, want die stilte In huls. Ik schrik er zoo voor terug.” Pete Stunning stond voor een moeilijk geval benzine- en Dieselmotorrytulgen mocht worden overgegaan tot verhooglng van de motorrijtui genbelasting voor ftetstgenoemde categorie van motorrijtuigen, deze verhooglng in teder geval een tijdelijk karakter moet dragen: atf behoort zeker voor niet langer te werden ingesteld dan voor den termijn, waarvoor de heffing van het bijzonder invoerrecht op benzine na 31 Decem ber 1933 wordt verlengd. Laten we de zaak rusten. Ik voel mjj niet geroepen om als aanklager op te treden, maar tegenover Jou Use mocht Ik er niet geheel over zwijgen want je moet weten waarom ik Kron stein onherroepelijk afwijs. Nu ik je ingelicht heb zul je hem ook gemakkelyker vergeten.... Hem vergeten! Nooit! Nimmer zal ik hem los laten. Neen, vader, hetgeen u mij daar ver teld hebt, is onmogelijk. Mare kan geen mis tbad op zijn geweten hebben. Je was dus bUnd? Je hebt niet gezien hoe geweldig hjj schrok toen ik van „het raadsel van Kronstein" sprak en hoe bleek hij werd? Hjj zweeg, poogde zelfs niet de een of andere ^iheldering te geven wat hij zeker zou heb ben gedaan als hy onschuldig was geweest. En nu, genoeg daarover nietwaar? Je wordt weer mijn oude, verstandige Ilse, laat al die dwaasheden varen en denk niet meer aan dien man die mjjn dochter niet waardig is. Ilse vindt geen antwoord meer, maar in ■wljgende wanhoop schudt zij het hoofd. Neen, in weerwil van alles, wat zjj oh dan achttienjarig zusje Use. bestuurt dood van haar moeder het huis houden en is innig bezorgd voor haar zuster. Haar opvliegenden, goeden vader kent zij door en door, zjj leest op zijn gezicht als In een boek. Laat ons dit een troost wezen.' „Maar dat alleen zijn. nu.... Ik heb heim wee naar die eerste jaren van ons huwelijk.” .We vragen maar veel kleinkinderen te logee ren.” bemoedigde hy. „Die zullen het huis wel «rullen. Anne i Ze glimlachte even. „Of je breit maar veel truitjes en slobbroeken, weet ik, boe dat kleingoed allemaal beet, en daar doodt je je tijd mee. Je «iet, hoe nuttig je nog kunt zijn. Dus denk niet meer, dat je over bodig bent. Die spullen zijn altijd welkom bU de moeders." Ze zei niets. Hjj vermoedde wat ze dacht. DAt bracht geen leven, geen vertier mee. Ze hunker de naar jonge stemmen, naar jeugd en drukte om zich heen en zich verdienstelijk te kunnen maken op een manier, zooals ze steeds in de weer was geweest. Den dag daarop belde Pete twee van zijn kin deren op. „Breng aanstonds een paar van je grootste belhamels, de druksten het liefst. Moe- der klaagt dat het zoo stil is in huls. De een zaamheid hindert haar geducht en ze is op weg daardoor ziek te worden. Maar laat vooral niet merken dat ik je gewaarschuwd heb Je kunt zeg- gen dat je kin- deren brengt, om- i dat er behangen moet worden of i geverfd, of zoo iets..... EnfinGééf er een draai aan!" En zoo klonken dien middag in de uitgestor ven woning weer kinderstemmetjes en had grootmoeder het geweldig druk met de kleinen, die haar geen minuut rust gunden. Pete sloeg, zijn vrouw tersluiks gade. Als on vermoeid speelde ze met de kinderen, die als de rumoerigsten in de familie beschouwd werden Pete Stunning 'had een andere bedoeling met dit te logeeren vragen, dan hij voorgewend had HU wilde zUn vrouw laten ondervinden, dat op hun leeftijd drukte te verwerpen was en zy dus beter aan de stilte en de eenzaamheid zou kun nen wennen. Zou hU geslaagd zUn? Anne stoeide en ravotte met het viertal zon- der ophouden. Dan zag hy ze in huis, dan in aan de vereenlglng overgedragen, een tem van ongeveer 35 M. breedte met een gem! delde diepte van 48 M. BU het ontwerpen van het gebouw moest met verschillende punten rekening worden ge houden, nml. aansluiting bU de huidige be bouwing, behoud van het landeiyk karakter en last not least met de geringe beschikbare geldmiddelen. Het geprojecteerde gebouw is berekend op een aantal leerlingen van maximaal 75 en be slaat een grondoppervlakte van pl.m. 335 M2., terwUl de hoogte voor het gedeelte, waar zich de leslokalen bevinden. 13.50 M. bedraagt en voor het overige gedeelte 10.50 M. Het geheele gebouw komt vrU te liggen met voor- en zy- tulnen. terwijl het terrein achter het gebouw gereserveerd biyft voor eventueele latere uit breiding mes en vork neer. ZUn donkergrijze oogen. rich ten zich scherp op Marianne. Wist je, vraagt hy, dat Ilse van den jongen graaf houdt?.... Dat klinkt byna dreigend. Marianne's hart be gint sneller te kloppen, zjj kleurt. Vader, hoe weet u dat? BUzaak! Zeg me eenvoudig of je het wist. Neen.... geweten heb ik het niet.... wel echter vermoed.... althans in den laatsten tijd. En je vond het niet de moeite waard, mU dat te zeggen, hoewel je sinds jaren by het kind de plaats van haar moeder inneemt en ik haar onder veilige hoede waande? ZUn vuist komt met zooveel geweld op de tafel neer, dat glazen en ■borden kletteren. Zoo staat het dus! gaat hy woedend voort, ik word verraden en verkocht in mUn eigen huls.door mUn eigen vleesch en bloed. Inplaats van mU bU het eerste teeken te waar schuwen opdat ik onverwyid een eind aan de historie kon maken, zwyg je en spant .helmelUk samen met het verblinde meisje. Nu staan we voor het feit, Ilse wil niet afzien van den kerel. En door je onverantwoordeiyk zwygen draag JU de schuld. Vader.... ZgvUg! Geen onnoozele verontschuldigin gen! Als moeder nog leefde zou zoo Iets niet ge beurd zyn. ZU zou niet gezwegen, maar met mU samengewerkt hebben. Maar een man zonder vrouw is een ongelukkig mensch, die by iedere gelegenheid wordt gefopt en bedrogen Waarom heb je elgenlUk gezwegen? buldert hU zyn dochter toe. OnmiddellUk bemerkt zU: „de barometer staat op storm”. Zou het alleen maar de tegenslag van den trein zyn? Of is er iets met Use ge beurd? Want zU kan zich niet herinneren, dat haar zusje ooit over hoofdpUn heeft geklaagd. Anna die reeds toen mevrouw Hartlieb nog leefde bU de familie diende en thans nog als een „onmisbaar meubel" wordt beschouwd, treedt binnen, gevolgd door de keuken- en werkmeid Britta, die het eten draagt. Britta wil zooals gewooniyk tafel dienen, en Anna de bierglasen vullen, maar de houtvester maakt een driftig gebaar en zegt wrevelig: Dank je. Laat maar. WU sullen ons zelf bedienen. De hoofdschotel is juist zUn lievelingsgerecht, maar vanavond schijnt hem niets te smaken. Nauwelijks beeft hg wat gegeten o< hy legt De volgende maandkaienden ontvingen wfl: Gemeente Amsterdam. West Indische kalender, uitgegeven op initia tief van de West-Indiache Kamer te A'dam. Nationale Levensverzekering, Rotterdam. MU. van Verzekering op 1 leven, Waalwgk. Ned. Lloyd. De Nederlander 1845. Nieuwe Eerste Nederiandecbe, A'dam. Brand MU- 790, A’dam. E.R.K, Nijmegen. Vlctoria-bron. A dam. Levensverzekering» Mg., Utrecht Ned. Mlddenstandsbank, A'dam. Ned. Spoorwegen. Ver. van Raden van Arbeid. Verzekerings MU. 8t. Willlbrovdm, Utrecht. Taxaco, Den Haag. Chtnlnefabrlek, A'dam. Noord- en Zuid-Hollandsdie Redding W Douwe Egberts. Drukkerij Fa. Alberts, Gulpen. Sophiavereenlging, A’dam. R.VB., R’dam. Verzekering MU- ^t. Petrus”. UtowetaL Eerste Nederlandsche, Den Haag. --r Vader, het is toch maar die u tegen Kronstein hebt opgei Een verdenking? Neen, voor mij staat bet vast dat hU schuld draagt aan den dood van zUn stiefmoeder, die hü haatte en verafschuwde. Je weet wat de houtvester van Kronstein, die in dien ongeluksnacht toevallig door het slotpark kwam, verteld heeft. Jou alleen heb ik bet gto- zegd, omdat ik wist dat je aoudt zwijgen zooals ik. Ik weet het vader, maar kan Ulrich zich niet vergist hebben, toen hU in den man, die door een achterdeurtje het slot verliet en hem met ontsteld gelaat voorbU kwam geloopen. Mare Kronstein meende te herkennen. Neen, neen! HU herkende hem pertinent en toen ‘s morgens de moord ruchtbaar werd, zeide hU onmiddellUk bU zich zelven. dat alleen de jonge graaf de dader kon zyn. Want al de andere bewoners van het kasteel konden een af doend alibi aanvoeren. En Ulrich was een trouw dienaar van zUn meesteres, een bejaard, eenvou dig, door en door braaf man. Van onze jeugd af zyn we vrienden geweest. Hetgeen hy wist lag hem zwaar op het hart. In zijn radeloosheid kwam hy mU vragen wat ik in zUn plaats zou doen, de autoriteiten in kennis stellen of.... zwygen. Laat maar opdienen. Ik heb den trein ge mist en dus mUn reis moeten uitstellen, eten is toch zeker klaar? Anna zal onmiddellUk beginnen, zagen u aankomen. Waar blUft Ilse? Ze heeft hoofdpUn en wil gaan slapen, we behoeven dus niet op haar te wachten. Het is ook niet noodig dat je naar haar gaat zien. Geen nutteloose vragen. Rust is het beste voor haar. Marianne die zeven jaar ouder is dan haar nauwelijks sinds den om je niet bulten, Anne?’ vroeg Pete. „Het is soo n mooie avond. We moeten ervan genieten, want se zullen schaarsch wor den." HU stond voor het open raam en zag neer op haar teere gestalte, weggedoken in een diepen clubfauteuil. HU wist waarom ze zoo lusteloos was en wilde verhinderen dat ze met haar ge- oachten allee* bleef. Ze wendde het hoofd af: dit was om haar tranen te verbergen, maar toen stond ze op en ging den tuin in, waar ze op een bank onder den rooden beuk plaats nam. Pete zette zich naast haar. „Heeriyk hier, vind je niet, Anne? *t Zou zonde zUn om binnen te blyven, kind." ,4a.’ knikte ze. „je hebt gelUk, Pete. Het te een zeldzaam mooie Septembermaand. De bla deren beginnen al te kleuren. Hun wordt de levensavond al aangekondigd, zooals bU jou en mU We worden oud, Pete. Voel JU dat ook zoo sinds.... sinds onze laatste twee kinderen van huls gingen?” Haar stem beefde. Zenuwachtig bewoog ze haar handen. „Hdfe ligt maar aan onszelf, of we ons oud voelen," vond hy. „We moeten opgemonterd «Un, Anne dan voelen wy ons niet oud. Zorgen om het bestaan hebben wy ryet, we zUn gezond." Hij trok haar naar zich toe en kuste haar. „Voor mi) Is het Juist of wU nog pas getrouwd zyn. Weet je nog. dat wU hier kort na ons huwelyk ook zaten en dat ik je toen ook gekust heb? Ik bedoel: met evenveel liefde als nu....” „Ja. dat is veertig Jaar geleden. We kwamen van onze huweiyksrete; het was de eerste avond, dien wU hier doorbrachten en we zagen een tyd voor ons, die nooit een einde zou nemen Of liever, we dachten er piet aan. dat ook wij eens oud zouden worden. En nu is het gekomen. Pete, en wel opeensIk heb me nooit in den toestand, dat wU weer alleen zouden zUn, dur ven indenken, want ik vreesde voor dit tijdstip. En nu zUn Lydie en Hermien al een week ge trouwd. Want 'n lieve kinderen zUn ze altyd geweest, niet? Ik mis ze erg, Pete. Wat wfc ik altUd trotsch op beiden. Van hun geboorte af, dat ze samen in één wiegje lagen. Er was geen mooier tweeling, hé, Pete? En onze apdere vier.... Ja. ze waren allen lief, en nu te weg zUn. vind ik ons huis zoo leeg.... zoo leeg. Pete. Ik kan er niet aan wennen, aan die stilte. aan dat leegeTwee op één dag wegEn ik voe| me nu overbodig.” „Vergeet Je mU dan. Anne? Ik kan je niet missen, dus sul je nooit overbodig worden.’ „Ik was zoo gewend aan drukte. Ik houd niet van rust. Weet je wat de mooiste tUd voor me was? Toen allen klein waren en mU noodig hadden.... Als we dan met ons allen rond de tafel zaten.... JU aan het hoofd.... ik naast Jou en de kinderen die wy hielpen en voerden: JU gewooiyk Lydie en ik Hermientje.En ook als JU met de kinderen speelde, liggend op den grond of op het grasveld, de kleinen over jou heen, of stoeiend in den tuin. Wat een pret hadden ze dan! En later, als ze met je mochten gaan fietsen, schaatsen en wandelen.... een leuk groepje, dat ik altyd graag nakeek. Nu zUn ze allen weggegaan en alles is voorbU. De jaren een bestuurskamer en de trap, toegang gewen- 7°°r °°1»evl<*en- Teel snel' véél te snel. Lente, zomer, herfst en winter ko men weer, maar onze Jonge jaren zien we, he laas, nimmer terug, Pete.” „WU kunnen op den tijd, dat we onze kinde ren bU ons hadden, terugblikken als op den beer- lyksten van ons leven, en dat is een groot geluk, waarvan wy de waarde niet mogen wegcyferen. oorzaken in de Dieselmotorenlndustrie *in ons land. Ook moet worden bedacht dat de Dieselmo tor het eindpunt van zyn technische ontwik- kelingsmogelljkheid zeker nog lang niet be reikt heeft. Het is dringend noodig deze tech nische ontwikkeling zoo min mogeiyk belem meringen in den weg te leggen, niet alleen omdat de Dieselmotor tn vele gevallen econo misch voordeeliger kan zyn dan de benzine motor. doch vooral omdat voor een eventueele toepassing van Dieselmotoren in vliegtuigen de veiligheid zou worden gediend door vermy- dlng van het gebruik van benzine. In de tweede plaate dient dacht, dat tal van autobus ondernemingen, vooral de grootere, voor hun auto’s Dleseltractle hebben gekozen, niet om dat vermeend werd, daardoor het winstpercen tage te kunnen opvoeren, maar uitsluitend met het doel om eenige gerliwe winst te kunnen maken, dus om het bedryf trendabel te doen zyn. Zoo is het bekend dat nagenoeg alle tram- wegmaatschappuen by de IndienststelUng van autobussen voor hun bedryf daarvoor Dlesel- auto’s kiezen; ook by gemeentelyke busexploi tatie beeft de Dieselauto de voorkeur. Nage noeg geen van deze groote vrachtauto- of auto- busbedrUven heeft een onbezorgd bestaan; men kan van enkele hoogstens zeggen, dat het bedryf rendabel is, waarbU als regel - een winst wordt uitgekeerd die eer aan den lagen dan aan den hoogen kant kan worden ge noemd. Dit bestaan wordt door het voornemen van verdubbeling der Dleselautobelastlng ernstig verstoord. Neemt men in aanmerking, dat „de geraamde opbrengst der nieuwe belasting ad 800.000,door een betrekkelijk gering aan tal ondernemingen moet worden opgebracht, dan is het duidgiyk dat de belastingverhoo- ging, die voor een wagenpark van een groote onderneming in de duizenden en soms tien duizenden guldens kan loopen, de rentabiliteit en daardoor de bestaansmogeiykheid dezer bedryven in ernstige mate dreigt aan te tasten. De Algemeene Nederlandsche Verkeersfede- ratle is van oordeel dat op grond van deze overwegingen de motorrytuigenbelastlng voor zeker niet verdubbeld voorshands zou met een meer dan 50 pet. dienen mond van haar vader gehoord heeft zal zU geen afstand doen van Mare. Doch er heerscht voor het oogenblik al te groote verwarring in haar gedachten. Nog heeft zy geen juisten kyk op de dingen die haar plotseling zoo dreigend en smarteiyk voorkomen. Voor de eerste maal heeft zy nu van een .jaadsel” op Kronstein gehoord.... De rest van den weg wordt zwygend afge legd, maar by den Ingang van den toren blijft Ilse nogmaals staan en vraagt met bevende stem: Ik mag nu vel recht naar mUn kamer gaan, nietwaar vader? Heg gezicht van den houtvester heeft nu de uitdrukking van onverbiddeiyke strengheid ver loren, er ligt zelfs eenlg medeiyden in zyn blik.... HU antwoordt: Zeker. mUn kind. Je zult trouwens het beste doen, over alles nog eens kalm na te denken. Ik hoop en vertrouw dat Je morgen weer myn ver standig en gehoorzaam meisje bent. Je moet toch overtuigd zijn dat je vader niets anders dan Je welzUn beoogt.... Ik zal Marianne zeg gen, dat je vanavond niet aan tafel komt. In de gezellige huiskamer die geiykvloers is gelegen en. wanneer er geen gasten zyn, ook tot eetkamer dient, staat de tafel reeds voor het avondmaal gedekt. Marianne die by het venster stond en tot haar verwondering heeft gezien, dat Ilse met vader terugkomt is Juist bezig voor een derden persoon te dekken, nu de houtvester binnentreedt. Met een korten groet zet hy zich op zUn gewone plaats. HU kjjkt onvriendeiUk. somber,... Dieselmotorrytulgen zou mogen worden; verhooglng van niet te worden volstaan. Uit een oogpunt van blllUkheid zou het voorts aanbeveling verdienen om aan autobus en vrachtautobedryf, waar thans reeds Dle- selauto’s in exploitatie zyn, voor deze auto’s vrUstelling te verleenen van de nieuwe hef fing. BU den opzet dezer bedrijven is bU de rentablliteitsberekening van het gebruik van belastingvrye Dieselolie uitgegaan; deze ren tabiliteit wordt thans door de extra-belasting der Dleseltractle in gevaar gebracht. De Algemeene Nederlandsche Verkeersfede- ratie meent derhalve dat blliykheldsna' byv. op 1 November 1938 in exploitatie Dieselmotorrytulgen van de verdubbelt! motorrytuigenbelastlng behooren te i vry gesteld. Tenslotte is er nog een zeer belangryk pun^ dat by het streven tot opheffing van het be staande verschil In fiscale behandeling van motorrytuigen met benzine- en Dieselmotoren door de Regeering geheel uit het oog is verlo ren, t.w. het tUdelUke karakter van het zonder Invoerrecht op benzine,dat byna pct. van de geheele benzinebelastlng draagt Dit bijzonder invoerrecht eindigt op 31 Ja nuari 1939; een wetsvoorstel tot verlenging van den termyn mat 5 jaren Is momenteel in be- handeling. De Algemeene Nederlandsche Verkeersfede- ratie is dus van oordeel dat Indien ter opheffing van het verschil in fiscale behandeling van Alle ruimten beganegronds zyn gegroe peerd om een centrale hall, welker toegang ligt in het lagere gedeelte. Hieromheen zyn ge projecteerd 3 praktyklokalen, leder ter grootte van 8 by 10 meter, een leesten- en ledermagazUn ter grootte van 3.50 bü 750 meter, een garde robe, plaats biedend aan kleeding van 75 per sonen, een schaftlokaal voor 23 personen, toilet ten voor onderwUaend. personeel en leerlingen. Waarom vader? antwoordt Marianne, die hevig ontsteld is en begint te schreien. Waarom? Omdat ik medeiyden had met Ilse, omdat ik het niet over mUn hart kon krijgen haar te verraden. Toen moeder nog leefde hoorde ik haar dikwyis zeggen: .Liefde is iets heiligs”. Dat woord heeft zich diep in mijn hart ge grift.... Daarom kon ik Ilse geen pUn doen. Maar nu zie ik in, dat ik verkeerd heb gedaan. Vergeef het mU. vader! Een oogenblik stilte. Hartlieb's togrn Is even snel verdwenen als hy was opgekomen. Niet voor de eerste maal heeft Marianne's nederige zachtmoedigheid hem ontwapend. Reeds nu ver- wyt hy zich, zoo hord en grof tegen haar te zUn geweest. Doet ze niet onophoudeiyk haar best om hem bewijzen van kinderiyke dankbare liefde te geven, zyn wenschen te voorkomen, hem het verlies van zyn dierbare vrouw zoo veel mogeiyk te vergoeden? Neen. Marianne heeft hem zeker niet willen bedriegen. Ze heeft enkel medeiyden met haar zuster gehad. En had hy niet zelf deernis met Ilse gevoeld, toen hy bemerkte hoe diep die hopelooze liefde voor Kronstein in haar was geworteld? Het was reeds eenigen tyd bekend, dat de Regeering het voornemen koesterde om de Die- aelauto's zwaarder te belasten teneinde daar mede een eind te maken aan het bestaande verschil in fiscale behandeling van motorrij tuigen met benzine-motoren en die met Diesel motoren. De benzine is belast met resp. f 1,25 en t SjM per 100 kg aan gewoon en byzonder (tydeiyk) invoerrecht, de Dieselolie is niet aan invoer recht onderworpen; het is dus wel te begrypen, dat men hierin een onblliykheid ziet. In de Memorie van Toelichting wordt dit motief voor invoering van een dleselautobelastlng naast een motief ontleend aan het belang van 's Lands Schatkist aangevoerd. Hlerby wordt naar het oordeel van de Algemeene Nederlandsche Ver- keersfederatie te veel uit het oog verloren, dat weliswaar voor den motorrytulgenexploltant by een keuze tusschen Diesel- en benzlnetractle het verschil in exploitatiekosten van een Die sel- en een benzineauto veel gewicht in de schaal legt, maar dat er toch tal van factoren zyn, die het voordeel van den Diesel belangrijk minder doen zUn dan oppervlakkig zou warden vermeend. Zoo is de Dieselauto in het alge meen eenige honderden kg. zwaarder dan de benzineauto en heeft dus uit dien hoéfde reeds meer motorrytulgenbelasting te betalen. Daar enboven moet niet vergeten worden, dat de aanschafflngskosten van een Dieselauto belang rijk hooger zyn dan die van een geiykwaardlgen benzineauto. Het bedrag, dat derhalve jaar- lyks voor afschryvlng van een Dieselauto moet worden uitgetrokken is niet onbelangrijk hooger dan voor een geiykwaardigen benzineauto noo dig zou zyn. Betrekkeiyk veel aandacht wydt de Regee ring in de Memorie van Toelichting aan de vraag, welke vorm van belasting voor het be oogde doel het meest doelmatig moet worden geoordeeld. Men zou geneigd zyn daarvoor een byzonder Invoerrecht op de Dieselolie het meest geschikt te achten en ook het meest in analogie met de heffing op de benzine. Er wordt echter slechte een gering percentage van de Ingevoerde Die selolie voor autotractie gebruikt, het overige dient als brandstof voor de Dleseltreinen en voor scheeps- en statlonnaire motoren. Aange zien het de bedoeling is om alleen de Diesel- autotractle te belasten, zou een belasting van de alleen tot dit doel gebruikte olie tot tal van bezwaren van administratieven en practi- schen aard aanleiding geven, welke ook de- zerzyds onderschreven kunnen worden. De Regeering kiest om die reden als be- lastingobject het motorrytulg zelf en stelt voor het bestaande tarief van de motorrytuigbe- lasting voor Dieselauto's te verhoogen. Ook aan dezen vorm van belastingheffing kleven ernstige bezwaren, welke door de Re geering niet worden ontkend. De thans voor motorrytuigen verschuldig de belasting is van tweeërlei aard; een motor- rytulgenbelasting, afhankeiyk van het gewicht Van hët voertuig en een benzinebelastlng, af hankeiyk van het benzineverbruik, dus van de constructie van den motor en den ofgelegden afstand. Er is dus een constant en een varia bel bestanddeel, waarvan een uitermate velleerende Invloed uitgaat ten opzichte de groote verschillen, welke zich by de ploltatle van verschillende typen van auto’s Voordoen. Wordt nu voor de Dieseltractlebelastlng de vorm gekozen van een verhooglng der motor rijtuigenbelasting. dan biyft evenals tot nu toe voor den Dieselauto slechte één soort van belasting gelden; een belasting, afhankelijk van het voertuig, doch onafhankelijk van het brandstofverbruik, dus van den afgelegden afstand. De belasting biyft op dengene, die van zyn Dieselauto weinig gebruik maakt, on evenredig zwaarder drukken dan op dengene, die er jaariyks groote afstanden mede aflegt; de verhooglng der belasting zal deze onbiliyk- heid sterker tot uiting doen komen. Zy zal, meer nog dan thans reeds het geval is, de aanschaffing van Dieselauto’s beperken tot slechts die gevallen, waarin een zeer Intensief gebruik van dat materiaal mogeiyk is. In weerwil van deze schaduwzyde moet echter ook dezerzyds worden erkend, dat wil men tot belasting van den'Diesel overgaan, de daarvoor In het wetsontwerp gekozen vorm van verhooglng der motorrytulgspbelastlng de meest aannemeiyke is. Een zeer voorname vraag is dan tenslotte: op welk bedrag moet deze verhooglng der worden vastgesteld? De Regeering heeft gemeend zich verdubbeling van de verschuldigde rytulgenbelaSting voor de Dieselauto’s te moe ten beperken. Dat deze belasting matig kan worden ge noemd, meent de Regeering te kunnen bewy- zen door er op te wyzen dat de voorgestelde verhooglng 800.000,— zal opbrengen, ter wUl de thans hier te lande in exploitatie zyn- de Dieselauto’s, indlën zy van benzinemotoren voorzien waren, ongeveer 2.500.000,voor deel voor de schatkist zouden opleveren. De Algemeene Nederlandsche Verkeersfede- ratie acht deze verdubbeling der motorrytul genbelasting voor de Dieselauto’s te hoog op grond van de volgende overwegingen. In de eerste plaate dient niet uit het oog te Worden verloren dat de verhooglng der belas ting van Dieselauto’s een terugslag zal ver- of teat voer vaa Mw of ws radm bmac.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1938 | | pagina 15