DIESELAUTOBELASTING
<Kctc&Aaal can den daq
De avonturen van een verkeersagentje
k’
Ier
s
Het raadsel
ALLE ABONNÉ’S
Diverse bezwaren zijn
aan te voeren
De Brabantsche schoen
industrie
F 750- F 750- F 250-
M.
5
ZATERDAG 31 DECEMBER 1938
voor
no
KALENDERS
LR
>9
ROMAN VAN A. HRUSCHKA
s
van Kronstein
AANGIFTE MOET. OP STRAFFE VAN l
del
nieuwe vakschool
schoenmakers
Een moeilijk
i
geval
VERLIES VAN ALLE RECHTEN. GESCHIEDEN UITERLUK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL
tet op da Xoizai
VAKSCHOOL VOOR SCHOENMAKERS TE 00H6EN..
brandgevaarlijke
1938
de
IAR
VM
Ive de
der
motorrijtuigenbelasting
te
MM, Leeu-
!D
l
at
verdenking,
19
Het
WH
maar in den grond zoo
door
(Wordt vorroigdJ
tot een
motor-
Met de kokzkleeren van Keesie werd door hem en den
matroos, door middel van een grooten stok, een pop gemaakt,
die er in de verte net uitaag als Keesie in zijn koksccstuum.
„rtear zuilen we nog een mop van beleven,” zet het verkeers
agente tot den matroos. „Wat zullen ze op hun neus kijken.”
Dagkalenders:
De Volksmissionaris.
Felix Böttcher, A’dam.
Albert Frankenthal.
Lettergieterij Amsterdam.
Die Schweiz.
C 125
129
ce
en
AAR
een
bu-
90
be-
nl-
van
ex-
Weekkalenders:
Alg. Frleache Levensi
wanten.
Victorlawater, Adam.
H. Lelssler, A'dam.
Buitenleven.
Terwijl het matroosje den sultan de handen op den rug
bad gebonden, had Keesie zich van zijn koksgewaad ontdaan
en stond nu voor den sultan in zHn uniform van verkeers
agent. HU trok het zward en aeide tot den sultan: „G(j ztjt
zoo lang mijn gevangene, tot het prinsesje vrjj is."
de tot de verdieping.
Een schaftlokaal is noodig, daar de school
bezocht wordt door leerlingen, zoowel uit Don
gen als uit verschillende plaatsen uit Mldden-
en West-Brabant, momenteel o a. uit Ossen-
drecht, CHlze. Rijen, Breda, Oosterbout en Oin-
neken, welke laatste leerlingen gelegenheid
moeten hebben In de middaguren den In wen -
dl gen mensch te versterken. Dit bracht by het
ontwerpen eigenaardige moeilijkheden met zich
mee, want deze leerlingen moeten in de schaft
uren gebruik kunnen maken van schaftlokaal,
toilet en garderobe en mogen toch teen toe
gang hebben tot de andere lokaliteiten van de
Hjj stak Marianne over de tafel de hand toe.
Je rnoogt het mij niet kwalijk nemen,
Marianne. Laten we er niet verder over praten. We
staan helaas voor het feit, dat er bij Ilse voor-
loopig niets valt uit te richten met redeneeren.
En er kan toch niets van komen,-dat moet je
zelf begrijpen. Hoe sou-ik mijn kind aan een
misdadiger kunnen geven?
school, terwijl men beperkt was in dan opeet
van het plan.
Boven de genoemde leslokalen zijn ontwor
pen een theorielokaal en een teekenlokaal, ieder
groot 10 bjj 10 meter, terwijl boven de andere
genoemde vertrekken de bergplaats voor de
afgewerkte schoenen en toiletten zijn gedacht.
Het geheele gebouw zal worden voorkien van
centrale verwarming, waartoe de benoodigde
kelderruimten bereids ontworpen zijn. Omtrent
de uitvoering van het werk valt natuurlek nog
weinig te zeggen. Het ligt in de bedoeling de
gevels op te trekken van genuanceerde roode
handvormsteen, de muren in de leslokalen,
garderobe en schaftlokaal, benevens de berg
plaatsen worden eenvoudig afgepleisterd met
In de leslokalen een lambrizeering van for-
tollte. De muren tn de hall en in het trappen
huis zullen worden uitgevoerd In schoon met
selwerk van genuanceerde gele handvormsteen.
De ligging van het schoolgebouw aan de nieuwe
geasfalteerde Julianastraat Is buitengewoon
rustig en zal het onderwijs zeer zeker ten goede
komen.
•«•••••evsessssseseaaeae
Het bestuur van de Vakschool voor Schoen
makers voor Dongen en omstreken mocht van
den minister van Onderwijs, Kunsten en We
tenschappen bericht ontvangen, dat Z- Exc
medewerking zal verleenetü aan het tot stand-
kornen van een nieuwe huisvesting der vak
school en bereids met de schetsplannen zijn
instemming betuigde. De huidige vakschool
toch Is gevestigd in een oude schoenfabriek
welke uit den aard aan geen enkelen te stellen
eisch voldoet, hetgeen het onderwijs op vele
punten bemoeilijkt.
Met den bouw van deze nieuwe school zal
dan ook een vrome wensch van het school
bestuur. waarin het gemeentebestuur, de
schoenfabrikanten en de schoenmakers, alsook
de vakorganisatie vertegenwoordigd zjjn, in
vervulling gaan. Was tot voor kort in het leer
plan alleen het theoretisch en practisch onder
richt betreffende het maken van allerlei
schoenwerk opgenomen, sinds enkele jaren Is
door uitbreiding van het aantal leerkrachten
ook opgehomen een verdere algemeene ontwik
keling. die aansluit op het gewoon lager onder
wijs.
Begrijpelijkerwijze heeft het besluit van de
ministers van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen en van Financiën, waardoor de bouw
van deze school mogelijk is, groote voldoening
gewekt bU de leeraren en docenten, temeer
daar verwacht mag worden, dat het aantal
leerlingen uit andere plaatsen van Midden- en
West-Brabant zal toenemen. De hoog opge
voerde machinale fabricage van schoeisel
worden be-
vrachtauto-
brengt noodwendig mede een vaak oppervlak
kige kennis van het product en het is dus zaak,
dat zij, die bestemd zijn om vooraanstaande
plaatsen In het productieproces in te nemen
voor dat Rj In de fabriek komen, terdege op
de hoogte zyn hoe de schoen van a tot z ge
maakt wordt. Hiertoe zal zeker dé nieuwe vak
school medewerken.
Het ontwerpen van het nieuwe gebouw is op
gedragen aan den architect Th. Mudde. hoofd
ambtenaar van openbare werken te Dongen. De
nieuwe school zal worden gevestigd aan de
Julianastraat, alwaar een half-open-bebouwing
van eengezinswoningen groeiende is.
Het gemeentebestuur van Dongen beeft het
benoodigde terrein voor dezen schoolbouw gratis
In
den tuin, eens zelfs stond se met één van hen
op den schommel, die vroeger voor de kinderen
gediend had en dien ze niet had willen weg
doen.
Ze bracht zelf de kinderen naar bed. zooals
vroeger altijd. Pete hoorde haar lach en de kin
deren schreeuwen en gillen van pret. Ze sche
nen elkaar door de kamers na te loopen en met
kussens te bombardeeren. Het was een leven als
een oordeel.
Ze moeten haar maar goed aftobben, genoot
hij. De les zal haar goed doen. Dadelijk la as
zoo afgemat, dat ze hier op de bank neerzijgt.
Met een gloeiende kleur kwam ze beneden.
Haar oogen vertelden hem, hoezeer zy zich ver
maakt had. Ze ging naast hem zitten.
„O, Pete, wat een verrukkelijke dag met de
kinderen! Heb je ons niet gehoord? Wat heb
ben ze pret gehad!”
.Ennu ben je zeker erg moe?" vroeg
Pete met teen beetje hoop.
„Moe? Ik ben heelemaal niet moe en t mooiste
Is, ik voel me twintig jaar jonger. Ito ik zie er
nu al tegen op, dat ze weer weggaan. Konden
wij ze maar bij ons houden, Pete, want die stilte
In huls. Ik schrik er zoo voor terug.”
Pete Stunning stond voor een moeilijk geval
benzine- en Dieselmotorrytulgen mocht worden
overgegaan tot verhooglng van de motorrijtui
genbelasting voor ftetstgenoemde categorie van
motorrijtuigen, deze verhooglng in teder geval
een tijdelijk karakter moet dragen: atf behoort
zeker voor niet langer te werden ingesteld dan
voor den termijn, waarvoor de heffing van het
bijzonder invoerrecht op benzine na 31 Decem
ber 1933 wordt verlengd.
Laten we de zaak rusten. Ik voel mjj niet
geroepen om als aanklager op te treden, maar
tegenover Jou Use mocht Ik er niet geheel over
zwijgen want je moet weten waarom ik Kron
stein onherroepelijk afwijs. Nu ik je ingelicht
heb zul je hem ook gemakkelyker vergeten....
Hem vergeten! Nooit! Nimmer zal ik hem
los laten. Neen, vader, hetgeen u mij daar ver
teld hebt, is onmogelijk. Mare kan geen mis
tbad op zijn geweten hebben.
Je was dus bUnd? Je hebt niet gezien hoe
geweldig hjj schrok toen ik van „het raadsel
van Kronstein" sprak en hoe bleek hij werd?
Hjj zweeg, poogde zelfs niet de een of andere
^iheldering te geven wat hij zeker zou heb
ben gedaan als hy onschuldig was geweest.
En nu, genoeg daarover nietwaar? Je wordt
weer mijn oude, verstandige Ilse, laat al die
dwaasheden varen en denk niet meer aan dien
man die mjjn dochter niet waardig is.
Ilse vindt geen antwoord meer, maar in
■wljgende wanhoop schudt zij het hoofd.
Neen, in weerwil van alles, wat zjj oh dan
achttienjarig zusje Use. bestuurt
dood van haar moeder het huis
houden en is innig bezorgd voor haar zuster.
Haar opvliegenden,
goeden vader kent zij door en door, zjj leest op
zijn gezicht als In een boek.
Laat ons dit een troost wezen.'
„Maar dat alleen zijn. nu.... Ik heb heim
wee naar die eerste jaren van ons huwelijk.”
.We vragen maar veel kleinkinderen te logee
ren.” bemoedigde hy. „Die zullen het huis wel
«rullen. Anne i
Ze glimlachte even.
„Of je breit maar veel truitjes en slobbroeken,
weet ik, boe dat kleingoed allemaal beet, en
daar doodt je je tijd mee. Je «iet, hoe nuttig je
nog kunt zijn. Dus denk niet meer, dat je over
bodig bent. Die spullen zijn altijd welkom bU
de moeders."
Ze zei niets. Hjj vermoedde wat ze dacht. DAt
bracht geen leven, geen vertier mee. Ze hunker
de naar jonge stemmen, naar jeugd en drukte
om zich heen en zich verdienstelijk te kunnen
maken op een manier, zooals ze steeds in de
weer was geweest.
Den dag daarop belde Pete twee van zijn kin
deren op. „Breng aanstonds een paar van je
grootste belhamels, de druksten het liefst. Moe-
der klaagt dat het zoo stil is in huls. De een
zaamheid hindert haar geducht en ze is op weg
daardoor ziek te worden. Maar laat vooral niet
merken dat ik je
gewaarschuwd
heb Je kunt zeg-
gen dat je kin-
deren brengt, om- i
dat er behangen
moet worden of i
geverfd, of zoo
iets..... EnfinGééf er een draai aan!"
En zoo klonken dien middag in de uitgestor
ven woning weer kinderstemmetjes en had
grootmoeder het geweldig druk met de kleinen,
die haar geen minuut rust gunden.
Pete sloeg, zijn vrouw tersluiks gade. Als on
vermoeid speelde ze met de kinderen, die als de
rumoerigsten in de familie beschouwd werden
Pete Stunning 'had een andere bedoeling met
dit te logeeren vragen, dan hij voorgewend had
HU wilde zUn vrouw laten ondervinden, dat op
hun leeftijd drukte te verwerpen was en zy dus
beter aan de stilte en de eenzaamheid zou kun
nen wennen.
Zou hU geslaagd zUn?
Anne stoeide en ravotte met het viertal zon-
der ophouden. Dan zag hy ze in huis, dan in
aan de vereenlglng overgedragen, een tem
van ongeveer 35 M. breedte met een gem!
delde diepte van 48 M.
BU het ontwerpen van het gebouw moest
met verschillende punten rekening worden ge
houden, nml. aansluiting bU de huidige be
bouwing, behoud van het landeiyk karakter en
last not least met de geringe beschikbare
geldmiddelen.
Het geprojecteerde gebouw is berekend op
een aantal leerlingen van maximaal 75 en be
slaat een grondoppervlakte van pl.m. 335 M2.,
terwUl de hoogte voor het gedeelte, waar zich
de leslokalen bevinden. 13.50 M. bedraagt en
voor het overige gedeelte 10.50 M. Het geheele
gebouw komt vrU te liggen met voor- en zy-
tulnen. terwijl het terrein achter het gebouw
gereserveerd biyft voor eventueele latere uit
breiding
mes en vork neer. ZUn donkergrijze oogen. rich
ten zich scherp op Marianne.
Wist je, vraagt hy, dat Ilse van den jongen
graaf houdt?....
Dat klinkt byna dreigend. Marianne's hart be
gint sneller te kloppen, zjj kleurt.
Vader, hoe weet u dat?
BUzaak! Zeg me eenvoudig of je het wist.
Neen.... geweten heb ik het niet.... wel
echter vermoed.... althans in den laatsten tijd.
En je vond het niet de moeite waard, mU
dat te zeggen, hoewel je sinds jaren by het kind
de plaats van haar moeder inneemt en ik haar
onder veilige hoede waande?
ZUn vuist komt met zooveel geweld op de
tafel neer, dat glazen en ■borden kletteren.
Zoo staat het dus! gaat hy woedend voort,
ik word verraden en verkocht in mUn eigen
huls.door mUn eigen vleesch en bloed.
Inplaats van mU bU het eerste teeken te waar
schuwen opdat ik onverwyid een eind aan de
historie kon maken, zwyg je en spant .helmelUk
samen met het verblinde meisje. Nu staan we
voor het feit, Ilse wil niet afzien van den kerel.
En door je onverantwoordeiyk zwygen draag JU
de schuld.
Vader....
ZgvUg! Geen onnoozele verontschuldigin
gen! Als moeder nog leefde zou zoo Iets niet ge
beurd zyn. ZU zou niet gezwegen, maar met mU
samengewerkt hebben. Maar een man zonder
vrouw is een ongelukkig mensch, die by iedere
gelegenheid wordt gefopt en bedrogen
Waarom heb je elgenlUk gezwegen? buldert hU
zyn dochter toe.
OnmiddellUk bemerkt zU: „de barometer staat
op storm”. Zou het alleen maar de tegenslag
van den trein zyn? Of is er iets met Use ge
beurd? Want zU kan zich niet herinneren, dat
haar zusje ooit over hoofdpUn heeft geklaagd.
Anna die reeds toen mevrouw Hartlieb nog
leefde bU de familie diende en thans nog als
een „onmisbaar meubel" wordt beschouwd,
treedt binnen, gevolgd door de keuken- en
werkmeid Britta, die het eten draagt.
Britta wil zooals gewooniyk tafel dienen, en
Anna de bierglasen vullen, maar de houtvester
maakt een driftig gebaar en zegt wrevelig:
Dank je. Laat maar. WU sullen ons zelf
bedienen.
De hoofdschotel is juist zUn lievelingsgerecht,
maar vanavond schijnt hem niets te smaken.
Nauwelijks beeft hg wat gegeten o< hy legt
De volgende maandkaienden ontvingen wfl:
Gemeente Amsterdam.
West Indische kalender, uitgegeven op initia
tief van de West-Indiache Kamer te A'dam.
Nationale Levensverzekering, Rotterdam.
MU. van Verzekering op 1 leven, Waalwgk.
Ned. Lloyd.
De Nederlander 1845.
Nieuwe Eerste Nederiandecbe, A'dam.
Brand MU- 790, A’dam.
E.R.K, Nijmegen.
Vlctoria-bron. A dam.
Levensverzekering» Mg., Utrecht
Ned. Mlddenstandsbank, A'dam.
Ned. Spoorwegen.
Ver. van Raden van Arbeid.
Verzekerings MU. 8t. Willlbrovdm, Utrecht.
Taxaco, Den Haag.
Chtnlnefabrlek, A'dam.
Noord- en Zuid-Hollandsdie Redding W
Douwe Egberts.
Drukkerij Fa. Alberts, Gulpen.
Sophiavereenlging, A’dam.
R.VB., R’dam.
Verzekering MU- ^t. Petrus”. UtowetaL
Eerste Nederlandsche, Den Haag.
--r
Vader, het is toch maar
die u tegen Kronstein hebt opgei
Een verdenking? Neen, voor mij staat bet
vast dat hU schuld draagt aan den dood van zUn
stiefmoeder, die hü haatte en verafschuwde. Je
weet wat de houtvester van Kronstein, die in
dien ongeluksnacht toevallig door het slotpark
kwam, verteld heeft. Jou alleen heb ik bet gto-
zegd, omdat ik wist dat je aoudt zwijgen zooals
ik.
Ik weet het vader, maar kan Ulrich zich
niet vergist hebben, toen hU in den man, die
door een achterdeurtje het slot verliet en hem
met ontsteld gelaat voorbU kwam geloopen.
Mare Kronstein meende te herkennen.
Neen, neen! HU herkende hem pertinent
en toen ‘s morgens de moord ruchtbaar werd,
zeide hU onmiddellUk bU zich zelven. dat alleen
de jonge graaf de dader kon zyn. Want al de
andere bewoners van het kasteel konden een af
doend alibi aanvoeren. En Ulrich was een trouw
dienaar van zUn meesteres, een bejaard, eenvou
dig, door en door braaf man. Van onze jeugd
af zyn we vrienden geweest. Hetgeen hy wist lag
hem zwaar op het hart. In zijn radeloosheid
kwam hy mU vragen wat ik in zUn plaats zou
doen, de autoriteiten in kennis stellen of....
zwygen.
Laat maar opdienen. Ik heb den trein ge
mist en dus mUn reis moeten uitstellen,
eten is toch zeker klaar?
Anna zal onmiddellUk beginnen,
zagen u aankomen. Waar blUft Ilse?
Ze heeft hoofdpUn en wil gaan slapen, we
behoeven dus niet op haar te wachten. Het is
ook niet noodig dat je naar haar gaat zien.
Geen nutteloose vragen. Rust is het beste voor
haar.
Marianne die zeven jaar ouder is dan haar
nauwelijks
sinds den
om je niet bulten, Anne?’ vroeg Pete. „Het
is soo n mooie avond. We moeten ervan
genieten, want se zullen schaarsch wor
den."
HU stond voor het open raam en zag neer
op haar teere gestalte, weggedoken in een diepen
clubfauteuil. HU wist waarom ze zoo lusteloos
was en wilde verhinderen dat ze met haar ge-
oachten allee* bleef. Ze wendde het hoofd af:
dit was om haar tranen te verbergen, maar toen
stond ze op en ging den tuin in, waar ze op een
bank onder den rooden beuk plaats nam. Pete
zette zich naast haar.
„Heeriyk hier, vind je niet, Anne? *t Zou zonde
zUn om binnen te blyven, kind."
,4a.’ knikte ze. „je hebt gelUk, Pete. Het te
een zeldzaam mooie Septembermaand. De bla
deren beginnen al te kleuren. Hun wordt de
levensavond al aangekondigd, zooals bU jou en
mU We worden oud, Pete. Voel JU dat ook zoo
sinds.... sinds onze laatste twee kinderen van
huls gingen?”
Haar stem beefde. Zenuwachtig bewoog ze
haar handen.
„Hdfe ligt maar aan onszelf, of we ons oud
voelen," vond hy. „We moeten opgemonterd «Un,
Anne dan voelen wy ons niet oud. Zorgen om
het bestaan hebben wy ryet, we zUn gezond."
Hij trok haar naar zich toe en kuste haar. „Voor
mi) Is het Juist of wU nog pas getrouwd zyn.
Weet je nog. dat wU hier kort na ons huwelyk
ook zaten en dat ik je toen ook gekust heb?
Ik bedoel: met evenveel liefde als nu....”
„Ja. dat is veertig Jaar geleden. We kwamen
van onze huweiyksrete; het was de eerste avond,
dien wU hier doorbrachten en we zagen een
tyd voor ons, die nooit een einde zou nemen
Of liever, we dachten er piet aan. dat ook wij
eens oud zouden worden. En nu is het gekomen.
Pete, en wel opeensIk heb me nooit in den
toestand, dat wU weer alleen zouden zUn, dur
ven indenken, want ik vreesde voor dit tijdstip.
En nu zUn Lydie en Hermien al een week ge
trouwd. Want 'n lieve kinderen zUn ze altyd
geweest, niet? Ik mis ze erg, Pete. Wat wfc ik
altUd trotsch op beiden. Van hun geboorte af,
dat ze samen in één wiegje lagen. Er was geen
mooier tweeling, hé, Pete? En onze apdere
vier.... Ja. ze waren allen lief, en nu te weg
zUn. vind ik ons huis zoo leeg.... zoo leeg.
Pete. Ik kan er niet aan wennen, aan die stilte.
aan dat leegeTwee op één dag wegEn
ik voe| me nu overbodig.”
„Vergeet Je mU dan. Anne? Ik kan je niet
missen, dus sul je nooit overbodig worden.’
„Ik was zoo gewend aan drukte. Ik houd niet
van rust. Weet je wat de mooiste tUd voor
me was? Toen allen klein waren en mU noodig
hadden.... Als we dan met ons allen rond de
tafel zaten.... JU aan het hoofd.... ik naast
Jou en de kinderen die wy hielpen en voerden:
JU gewooiyk Lydie en ik Hermientje.En ook
als JU met de kinderen speelde, liggend op den
grond of op het grasveld, de kleinen over jou
heen, of stoeiend in den tuin. Wat een pret
hadden ze dan! En later, als ze met je mochten
gaan fietsen, schaatsen en wandelen.... een
leuk groepje, dat ik altyd graag nakeek. Nu zUn
ze allen weggegaan en alles is voorbU. De jaren
een bestuurskamer en de trap, toegang gewen- 7°°r °°1»evl<*en- Teel snel'
véél te snel. Lente, zomer, herfst en winter ko
men weer, maar onze Jonge jaren zien we, he
laas, nimmer terug, Pete.”
„WU kunnen op den tijd, dat we onze kinde
ren bU ons hadden, terugblikken als op den beer-
lyksten van ons leven, en dat is een groot geluk,
waarvan wy de waarde niet mogen wegcyferen.
oorzaken in de Dieselmotorenlndustrie *in ons
land.
Ook moet worden bedacht dat de Dieselmo
tor het eindpunt van zyn technische ontwik-
kelingsmogelljkheid zeker nog lang niet be
reikt heeft. Het is dringend noodig deze tech
nische ontwikkeling zoo min mogeiyk belem
meringen in den weg te leggen, niet alleen
omdat de Dieselmotor tn vele gevallen econo
misch voordeeliger kan zyn dan de benzine
motor. doch vooral omdat voor een eventueele
toepassing van Dieselmotoren in vliegtuigen
de veiligheid zou worden gediend door vermy-
dlng van het gebruik van
benzine.
In de tweede plaate dient
dacht, dat tal van autobus
ondernemingen, vooral de grootere, voor hun
auto’s Dleseltractle hebben gekozen, niet om
dat vermeend werd, daardoor het winstpercen
tage te kunnen opvoeren, maar uitsluitend
met het doel om eenige gerliwe winst te kunnen
maken, dus om het bedryf trendabel te doen
zyn. Zoo is het bekend dat nagenoeg alle tram-
wegmaatschappuen by de IndienststelUng van
autobussen voor hun bedryf daarvoor Dlesel-
auto’s kiezen; ook by gemeentelyke busexploi
tatie beeft de Dieselauto de voorkeur. Nage
noeg geen van deze groote vrachtauto- of auto-
busbedrUven heeft een onbezorgd bestaan;
men kan van enkele hoogstens zeggen, dat het
bedryf rendabel is, waarbU als regel - een
winst wordt uitgekeerd die eer aan den lagen
dan aan den hoogen kant kan worden ge
noemd.
Dit bestaan wordt door het voornemen van
verdubbeling der Dleselautobelastlng ernstig
verstoord. Neemt men in aanmerking, dat „de
geraamde opbrengst der nieuwe belasting ad
800.000,door een betrekkelijk gering aan
tal ondernemingen moet worden opgebracht,
dan is het duidgiyk dat de belastingverhoo-
ging, die voor een wagenpark van een groote
onderneming in de duizenden en soms tien
duizenden guldens kan loopen, de rentabiliteit
en daardoor de bestaansmogeiykheid dezer
bedryven in ernstige mate dreigt aan te tasten.
De Algemeene Nederlandsche Verkeersfede-
ratle is van oordeel dat op grond van deze
overwegingen de motorrytuigenbelastlng voor
zeker niet verdubbeld
voorshands zou met een
meer dan 50 pet. dienen
mond van haar vader gehoord heeft zal zU geen
afstand doen van Mare. Doch er heerscht voor
het oogenblik al te groote verwarring in haar
gedachten. Nog heeft zy geen juisten kyk op
de dingen die haar plotseling zoo dreigend en
smarteiyk voorkomen.
Voor de eerste maal heeft zy nu van een
.jaadsel” op Kronstein gehoord....
De rest van den weg wordt zwygend afge
legd, maar by den Ingang van den toren blijft
Ilse nogmaals staan en vraagt met bevende
stem:
Ik mag nu vel recht naar mUn kamer
gaan, nietwaar vader?
Heg gezicht van den houtvester heeft nu de
uitdrukking van onverbiddeiyke strengheid ver
loren, er ligt zelfs eenlg medeiyden in zyn
blik.... HU antwoordt:
Zeker. mUn kind. Je zult trouwens het beste
doen, over alles nog eens kalm na te denken. Ik
hoop en vertrouw dat Je morgen weer myn ver
standig en gehoorzaam meisje bent. Je moet
toch overtuigd zijn dat je vader niets anders
dan Je welzUn beoogt.... Ik zal Marianne zeg
gen, dat je vanavond niet aan tafel komt.
In de gezellige huiskamer die geiykvloers is
gelegen en. wanneer er geen gasten zyn, ook
tot eetkamer dient, staat de tafel reeds voor
het avondmaal gedekt. Marianne die by het
venster stond en tot haar verwondering heeft
gezien, dat Ilse met vader terugkomt is Juist
bezig voor een derden persoon te dekken, nu
de houtvester binnentreedt. Met een korten
groet zet hy zich op zUn gewone plaats. HU
kjjkt onvriendeiUk. somber,...
Dieselmotorrytulgen
zou mogen worden;
verhooglng van niet
te worden volstaan.
Uit een oogpunt van blllUkheid zou het
voorts aanbeveling verdienen om aan autobus
en vrachtautobedryf, waar thans reeds Dle-
selauto’s in exploitatie zyn, voor deze auto’s
vrUstelling te verleenen van de nieuwe hef
fing. BU den opzet dezer bedrijven is bU de
rentablliteitsberekening van het gebruik van
belastingvrye Dieselolie uitgegaan; deze ren
tabiliteit wordt thans door de extra-belasting
der Dleseltractle in gevaar gebracht.
De Algemeene Nederlandsche Verkeersfede-
ratie meent derhalve dat blliykheldsna'
byv. op 1 November 1938 in exploitatie
Dieselmotorrytulgen van de verdubbelt!
motorrytuigenbelastlng behooren te i
vry gesteld.
Tenslotte is er nog een zeer belangryk pun^
dat by het streven tot opheffing van het be
staande verschil In fiscale behandeling van
motorrytuigen met benzine- en Dieselmotoren
door de Regeering geheel uit het oog is verlo
ren, t.w. het tUdelUke karakter van het
zonder Invoerrecht op benzine,dat byna
pct. van de geheele benzinebelastlng
draagt
Dit bijzonder invoerrecht eindigt op 31 Ja
nuari 1939; een wetsvoorstel tot verlenging van
den termyn mat 5 jaren Is momenteel in be-
handeling.
De Algemeene Nederlandsche Verkeersfede-
ratie is dus van oordeel dat Indien ter opheffing
van het verschil in fiscale behandeling van
Alle ruimten beganegronds zyn gegroe
peerd om een centrale hall, welker toegang
ligt in het lagere gedeelte. Hieromheen zyn ge
projecteerd 3 praktyklokalen, leder ter grootte
van 8 by 10 meter, een leesten- en ledermagazUn
ter grootte van 3.50 bü 750 meter, een garde
robe, plaats biedend aan kleeding van 75 per
sonen, een schaftlokaal voor 23 personen, toilet
ten voor onderwUaend. personeel en leerlingen.
Waarom vader? antwoordt Marianne, die
hevig ontsteld is en begint te schreien. Waarom?
Omdat ik medeiyden had met Ilse, omdat ik
het niet over mUn hart kon krijgen haar te
verraden. Toen moeder nog leefde hoorde ik
haar dikwyis zeggen: .Liefde is iets heiligs”.
Dat woord heeft zich diep in mijn hart ge
grift.... Daarom kon ik Ilse geen pUn doen.
Maar nu zie ik in, dat ik verkeerd heb gedaan.
Vergeef het mU. vader!
Een oogenblik stilte. Hartlieb's togrn Is even
snel verdwenen als hy was opgekomen. Niet
voor de eerste maal heeft Marianne's nederige
zachtmoedigheid hem ontwapend. Reeds nu ver-
wyt hy zich, zoo hord en grof tegen haar te zUn
geweest. Doet ze niet onophoudeiyk haar best
om hem bewijzen van kinderiyke dankbare
liefde te geven, zyn wenschen te voorkomen,
hem het verlies van zyn dierbare vrouw zoo
veel mogeiyk te vergoeden?
Neen. Marianne heeft hem zeker niet willen
bedriegen. Ze heeft enkel medeiyden met haar
zuster gehad. En had hy niet zelf deernis met
Ilse gevoeld, toen hy bemerkte hoe diep die
hopelooze liefde voor Kronstein in haar was
geworteld?
Het was reeds eenigen tyd bekend, dat de
Regeering het voornemen koesterde om de Die-
aelauto's zwaarder te belasten teneinde daar
mede een eind te maken aan het bestaande
verschil in fiscale behandeling van motorrij
tuigen met benzine-motoren en die met Diesel
motoren.
De benzine is belast met resp. f 1,25 en t SjM
per 100 kg aan gewoon en byzonder (tydeiyk)
invoerrecht, de Dieselolie is niet aan invoer
recht onderworpen; het is dus wel te begrypen,
dat men hierin een onblliykheid ziet. In de
Memorie van Toelichting wordt dit motief voor
invoering van een dleselautobelastlng naast een
motief ontleend aan het belang van 's Lands
Schatkist aangevoerd. Hlerby wordt naar het
oordeel van de Algemeene Nederlandsche Ver-
keersfederatie te veel uit het oog verloren, dat
weliswaar voor den motorrytulgenexploltant by
een keuze tusschen Diesel- en benzlnetractle
het verschil in exploitatiekosten van een Die
sel- en een benzineauto veel gewicht in de
schaal legt, maar dat er toch tal van factoren
zyn, die het voordeel van den Diesel belangrijk
minder doen zUn dan oppervlakkig zou warden
vermeend. Zoo is de Dieselauto in het alge
meen eenige honderden kg. zwaarder dan de
benzineauto en heeft dus uit dien hoéfde reeds
meer motorrytulgenbelasting te betalen. Daar
enboven moet niet vergeten worden, dat de
aanschafflngskosten van een Dieselauto belang
rijk hooger zyn dan die van een geiykwaardlgen
benzineauto. Het bedrag, dat derhalve jaar-
lyks voor afschryvlng van een Dieselauto moet
worden uitgetrokken is niet onbelangrijk hooger
dan voor een geiykwaardigen benzineauto noo
dig zou zyn.
Betrekkeiyk veel aandacht wydt de Regee
ring in de Memorie van Toelichting aan de
vraag, welke vorm van belasting voor het be
oogde doel het meest doelmatig moet worden
geoordeeld.
Men zou geneigd zyn daarvoor een byzonder
Invoerrecht op de Dieselolie het meest geschikt
te achten en ook het meest in analogie met de
heffing op de benzine. Er wordt echter slechte
een gering percentage van de Ingevoerde Die
selolie voor autotractie gebruikt, het overige
dient als brandstof voor de Dleseltreinen en
voor scheeps- en statlonnaire motoren. Aange
zien het de bedoeling is om alleen de Diesel-
autotractle te belasten, zou een belasting van
de alleen tot dit doel gebruikte olie tot tal
van bezwaren van administratieven en practi-
schen aard aanleiding geven, welke ook de-
zerzyds onderschreven kunnen worden.
De Regeering kiest om die reden als be-
lastingobject het motorrytulg zelf en stelt voor
het bestaande tarief van de motorrytuigbe-
lasting voor Dieselauto's te verhoogen.
Ook aan dezen vorm van belastingheffing
kleven ernstige bezwaren, welke door de Re
geering niet worden ontkend.
De thans voor motorrytuigen verschuldig
de belasting is van tweeërlei aard; een motor-
rytulgenbelasting, afhankeiyk van het gewicht
Van hët voertuig en een benzinebelastlng, af
hankeiyk van het benzineverbruik, dus van de
constructie van den motor en den ofgelegden
afstand. Er is dus een constant en een varia
bel bestanddeel, waarvan een uitermate
velleerende Invloed uitgaat ten opzichte
de groote verschillen, welke zich by de
ploltatle van verschillende typen van auto’s
Voordoen.
Wordt nu voor de Dieseltractlebelastlng de
vorm gekozen van een verhooglng der motor
rijtuigenbelasting. dan biyft evenals tot nu
toe voor den Dieselauto slechte één soort van
belasting gelden; een belasting, afhankelijk
van het voertuig, doch onafhankelijk van het
brandstofverbruik, dus van den afgelegden
afstand. De belasting biyft op dengene, die
van zyn Dieselauto weinig gebruik maakt, on
evenredig zwaarder drukken dan op dengene,
die er jaariyks groote afstanden mede aflegt;
de verhooglng der belasting zal deze onbiliyk-
heid sterker tot uiting doen komen. Zy zal,
meer nog dan thans reeds het geval is, de
aanschaffing van Dieselauto’s beperken tot
slechts die gevallen, waarin een zeer Intensief
gebruik van dat materiaal mogeiyk is.
In weerwil van deze schaduwzyde moet
echter ook dezerzyds worden erkend, dat wil
men tot belasting van den'Diesel overgaan, de
daarvoor In het wetsontwerp gekozen vorm
van verhooglng der motorrytulgspbelastlng
de meest aannemeiyke is. Een zeer voorname
vraag is dan tenslotte: op welk bedrag moet
deze verhooglng der
worden vastgesteld?
De Regeering heeft gemeend zich
verdubbeling van de verschuldigde
rytulgenbelaSting voor de Dieselauto’s te moe
ten beperken.
Dat deze belasting matig kan worden ge
noemd, meent de Regeering te kunnen bewy-
zen door er op te wyzen dat de voorgestelde
verhooglng 800.000,— zal opbrengen, ter
wUl de thans hier te lande in exploitatie zyn-
de Dieselauto’s, indlën zy van benzinemotoren
voorzien waren, ongeveer 2.500.000,voor
deel voor de schatkist zouden opleveren.
De Algemeene Nederlandsche Verkeersfede-
ratie acht deze verdubbeling der motorrytul
genbelasting voor de Dieselauto’s te hoog op
grond van de volgende overwegingen.
In de eerste plaate dient niet uit het oog te
Worden verloren dat de verhooglng der belas
ting van Dieselauto’s een terugslag zal ver-
of teat voer vaa
Mw of ws radm
bmac.