Naar de nieuwe gemeenschap Rook Reeds 20 jaren de beste sigaret Uw gezondheid! voor 1 KATHOLIEK ALKMAAR WERKT «I 0| n KRUISVAART-NIEUWS Sint-Dominicus-cohort ALEXANDER’S RAGTIME BAND Musical-tragedie in City VO Burchtvrede van 19 tot 26 Maart „Het Vagevuur” St. Laurentius-cohort H. FAMILIE VOOR DE MANNEN TWEE FILMS IN XY ST. LOUIS «o Een laatste oproep! I Toch geen recht voor rechteloozen Provinciaal Water- leiding-bedrjjf Maakt zoet winstje uit boete oplegging lederen Maandagavond over acht WERKGROEP VAN. DE R.K. STAATSPARTIJ VIERDE CONFERENTIE VOOR NIET-KATHOLIEKEN LASCHTECHNISCHE FILMAVOND FIETSENWINKEL VER- PLAATST 1 LM «tra Ft H Nader tot Christus* Rijk om kwart Sociale rechtvaardigheid en liefde tot grondslag ZATERDAG 18 MAART 1939 EUWS I 830 uur kring. BAANDERHEER Waar U echter gaat klaar om Iemand DIOGENES Wp». ie-1 CHIEF WHIP Spr. vroeg allen vurig te bidden voor de ver- wezenlUfclng van de nieuwe gemeenschap, waar- ^tinrns bekend dit schryven. hebben beïnvloed. Op niet Ingaan, daar U PATÉ» M. Hl directeur OEN8ELAARS OP. van de H Familie ZUINIG COMFORTABEL GOEDKOOP RENAULT 'v.a. ƒ1150— GARAGE d. KOMMER ZONEN ALKMAAR BREEDSTRAAT len de oude en getrouwe donateurs van St. Louis zich natuurlijk weer spoedig aanmelden en zoo noodig door het bestuur van St. Caecilla wor den bezocht. aantal toepassingen op, waaruit bleek, dat bet autogene lasschen voor een groote verscheiden heid van voorwerpen en metalen kan worden gebruikt. Hierna is een tweetal films over bet autogeen lasschen van vliegtuigen en het lasschen van aluminium vertoond, terwijl na de pauze nog een beschouwing werd gegeven over het wil branden met de acetyleenzuurstofvlam. Op pret tige en onderhoudende wijze beeft de héér Vos deze films toegelicht. an .o Alk len MO ■01 Inlii ut KV Mi Mn ren opt hi «te ire van dat Sb: 1 We voo <n» •ch bui op 8rte poe boe ksi tor ooi a» «i een C kunnen. het VB.' b BR 1 0E geb Mk po de vu l erf Ld. nil On den 3 WC 8M 178 Wa ths CU ter koe Qk P. 1 LI Hoogachtend, KLOET. Secretaris R. K. Reclasseeringsver. "V afd. Alkmaar a. kro 1 Sec Sec 1M F. w /Vfer- ndag Aller medewerking is daarvoor noodig. Op alle manieren zal propaganda worden gevoerd en het R. K. Werkliedenverbond stelde daar voor reeds f 150.000 beschikbaar. Het grootste werk zaj moeten geschieden door plaatseiyke comité s. Zoo zullen in onze stad een algemeen comité en een werkcomité moeten worden sa mengesteld en wel uit bekwame krachten samengesteld. Ook een bekwame leider is noo dig.' Moge onder Gods Zegen de actie goed worden begonnen en tot een goed einde worden gebracht. (Applaus). Deze week werd mjj door4 de redactie het volgend schrijven doorgezonden; Geachte heer Diogenes! Na tweede lezing van uw „Land vol rechteloo- m, dat de weinige Er zijn thans teveel open plaatsen. lederen Maandagavond ontbreken er verschillende van onze leden. Er werd kortgeleden beweerd, dat alle afwezigen met griep te bed lagen. Ónmo gelijk!! We hoorden in de Vasten al zooveel predict ties zoo mompelde een ander. Daar heeft die mompelaar inderdaad gelijk aan. maar waaromwaarom ja zijn die afwezigen dan lid geworden van de H. Familie?? Om weg te stad; Op initiatief van de afdeellng Alkmaar van den R. K. Volksbond, werd gisteravond in Pavil joen Klnhelm een bijeenkomst belegd, om ook in Alkmaar mede te werken aan de nieuwe gemeenschap, het schoone Ideaal van het R. K. Werklieden Verbond. tl voorwaardelijk te u) gaat U te ver, veel migszlns toelaatbaar 4s. vèel op te lijken, om dun heen, maar voor- krijgen. Niemand, die jemeenschap in het al- Jachte in het bijzonder mee- De bijeenkomst werd hierop door den voorzit ter met een woord van dank en voldoening over de algemeene belangstelling en sympathie ge sloten. door we ook nader snlten koenen tot Christas' RUk. Moge de aeUe onder Gods ragen Ba gen. (Ap ple os). In het Roxy-theater hoofdfilms vertoond, hoorljjk haar deel pij der zee”, den strijd, dagen Span, hj uur St. Tarcisiusban. Vrijdag 7.30 uur Adsplranten; 730 uur Ont spanning kruisvaart 1315 jaar; 830 uur 1517 jaar. Zaterdag 230 uur St. Jansknapen, 8 uur Na- tuurkennersclub. K. J. C.-zwemmen 8.30 Peter van Amlëns- Ter vergadering waren, behalve de geeste lijkheid. vele afgevaardigden van de talrijke Katholieke Vereemgingen in Alkmaar aanwezig, en om de algemeene instemming bil voorbaat te symboliseeren. was de zaal opgesierd met de .vaandels der verschillende vereeniglngen. De bijeenkomst werd geopend door den voorzitter van den R. K. Volksbond in Alkmaar, den Ijeer O. van Slingerland, die. na met de aanwezigen den christelijken groet te hebben gebracht, meende te mogen vaststellen, dat reeds in den chaos van dezen tijd zich verschijnselen voor doen, welke kenmerken zijn van een streven naar een nieuwe gemeenschap. Het is de dure plicht van de katholieken, om die verschijn selen aan te wakkeren. Daarvoor is noodig een krachtige samenwerking van allen. Het R. K. Werklieden Verbond heeft het plan opgevat voor een driejaren actie, waarvoor het samen werking zoekt met geheel Katholiek Nederland en zijn vele organisaties. Spr. herinnerde aan hetgeen reeds door het R K. Werklieden Ver bond is gedaan en zei, dat het plan in geheel Katholiek Nederland grooten weerklank heeft gevonden. Het Hoogwaardig Episcopaat en HAL de Koningin betuigden hun Instemming en ook in andersdenkende kringen heeft men sympa thie betuigd. De K RO. en de Kaholieke pers gaven onmiddellijk hun medewerking. Het doel der actie is bet verkrijgen van een nieuwe gemeenschap, waarin sociale recht vaardigheid en sociale liefde, door elk goed willend mensch verlangd, de haar toekomende plaats hebben. ter werkt, zal voorwaardelyi ter zal zich Ujk Kruisvaarders en ouders van Kruisvaarders De installatie en rangverhooglng, die aan vankelijk gehouden zouden worden op Zondag, zijn verzet op Maandagavond 8 uur. Dit om iedereen in de gelegenheid te stellen de lijdens meditaties te volgen. Niet Zondag-avond ontspanning voor jongens ouder. Morgen, feest van Sint Jozef, algemeene H. Communie voor Sint Jansknapen en Kruis vaarders. 'brengen Spanning geeft deze film vol avon turen genoeg en ook de liefde krijgt er haar ksthsen in. In deze grootsch opgezette rolprent worden de hdofdrollen vertolkt door Flora Rob son en Leslie Banks. De andere film heet „De gevaarlijke leeftijd". Het is de geschiedenis van een jong guitig meis je. dat ondanks haar ondeugende streeken tóeta aller harten steelt. Spanning ontbreekt in dez“ film niet en. ook ernstige oogenblikken blijven niet achterwege. NMéKrift:" De heer Kloet denkt niet vriendelijk over mij, wanneer hij meent, dat ik in den vorigen Schijnwerper mijn boos humeur uitleefde. .Bo vendien beschuldigt hU m(j, want onder der gelijke omstandigheden het kwade humeur laten werken, getuigt van gebrek aan verant woordelijkheidsgevoel. Neen, ik had geen slecht humeur al houd ik niét van Maartsche buien en wat ik schreef had ik degelijk overwogen. Maar wie kan nog welwillend en toegeeflijk oordeelen, wanneer hij als christen kennis neemt van hetgeen in ons land geschiedt? Maar laat ik ingaan op wat de heer K. ver der schrijft over mijn epistel, dat hij twee keer las zonder het goed te lezen. Waarom ga ik te ver als Ik zeg: „Wanneer iemand uit heb zucht steelt of uit haat iemand leed doet en voor den rechter moet verschijnen staan er dikwijls velen klaar om den misdrijver voor waardelijk te doen veroordeelen en wanneer de omstandigheden het even gedoogen, ge schiedt dat ook. Dat is ook goed, wanneer het terecht is; de gevangenis is geen schoone plaats en weinigen worden er beter in. Maar de werk looze enz.? Wat de heer K. hiervan citeert Is onjuist en misleidend. Men vergelijke slechts. Maar bovendien verstaat hij de begrippen „hebzucht" en haat" verkeerd. Hjj denkt klaarblijkelijk, dat Ik het oog heb op verstokte den. De stoffen, benoodigd voor het opwekken van acetyleengas. Zeer toevallig werd dit in 1893 in een klein plaatsje in Noord-Amerika ontdekt Het typische is, dat men toen onmlddellijk aan lasschen met behulp van dit gas dacht. Het duurde echter nog ongeveer acht jaar, eer men de goede lasch- en snijbranders had gevonden, loodst het autogene lasschen zich eeryt om streeks 1900 kon ontwikkelen. Uitvoerig stond spr. stil bij de chemische reacties, die bij het lasschen ontstaan en zeide, dat de vlam van acetyleengas, mits goed gevoed, een hitte van 3100—3800 graden O. kan ont wikkelen, een hitte, die twee keer zoo hoog Is als benoodigd voor het smelten van staal. Daar door kan dus een bepaald gedeelte van het me taal zeer vlug tot groote hitte, dus in smelttoe- stand worden gebracht. Spr. gaf nog eenige richtlijnen aan, op welke 'wijze de vlam gehan teerd moet worden en somde tèn slotte een Sinds jaar en dag. is daarover geklaagd; in uitvoerige rekesten is ertegen geprotesteerd, maar hooghartig heeft de directie steeds ge antwoord, hierin geen verandering te willen brengen. Wat is het geval? De directie het Waterleidingbedrijf stelt zich op het standpunt, dat de aangeslotenen, Indien zij twee maanden water geleverd hebben gekregen, voor drie maanden moeten betalen; is hieraan niet voldaan, dan krijgt de geabon neerde een aanmaning thuis gestuurd, waarop te lezen staat: Kruisvaarders. In verband met het feest van St. Jozef, dat Maandag as. gevierd wordt, sporen wij alle kruisvaarders aan. dien dag zooveel mogelijk de H. Mis en 's avonds het plechtige Lof ter eere van den H. Jozef bij te wonen. De Willi- brordusban wordt er nog aan herinnerd de bus- beurt as. Zondag te vervullen. Burchtvrede van 1926 Maart Zondag 11 uur Tooneelclub K.I.O.S.; 12.30 uur Congregatie; 7.30 uur Ontspanning. Maandag 8 uur St. Aloysiusban. Dinsdag 7.30 uur St. Willibrogdusban. Woensdag 6.30 uur K^J.C. zwemmen; 730 uur Natuurkennersclub8.30 uur St. Lodewijkban. De belangstelling voor den laschtechnlschen filmavond, dien het AdviesBureau voor Autogene Laschtechniek Vrijdag in het Gulden Vlies be legde, was bevredigend. De directeur van genoemd bureau, de heer dipl. ing. P. B. Vos, zeide in zün inleiding, dat het in de bedoeling lag. de mogelijkheden van het autogene lasschen eens na te gaan en aan de hand van interessante films enkele onder deden- daarvan nader te beschouwen Vooraf echter gaf hU een korte verhandeling over Be geschiedenis van het lasschen. waaronder wordt verstaan het verbinden van twee gelijksoortige stukken metaal, en wel zoodanig, dat de plaat? van verbinding zooveel mogelijk gelijk is aan en een geheel vormt met de te verbinden stuk ken. De vuur- of smeedlasch is de oudste en meest ideale verbinding die men kent, Duizenoen jaren heeft dit procédé voldaan, maar kon. toen de te lasschen stukken grooter werden, niet meer be vredigen. Toen kregen wij de klinknagels, waar mee zeer veel te bereiken valt. De ingenieurs waren echter over de klinkverbinding maar ma tig tevreden, zoodat in laboratoria naar andere mogelijkheden werd gezocht. Het z.g. smeltlas- schen kende men toen al wel, maar van een praktische toepassing kwam voorlooplg nog niets. In tegenstelling met tegenwoordig, nu wij al zoo ver zijn, dat de treksterkte en net buig- vermogen van de laschverbinding precies de selfde zijn als van het gelaschte materiaal. Zelfs de vermoeilngsvastheid van een gelascht stuk Is nog maar weinig minder dan van een niet ge lascht stuk. Vandaar dan ook, dat heden ten dagen alles wordt gelascht, en dat als uit vloeisel daarvan het lasschen een apart be roep is geworden zooals fratsen, oankwer- ken, enz. Bij het smeltlasschen, aldus spreker, kan de hitte óf door de vlam óf door middel van elec- trischen stroom opgewekt worden. Het werken volgens het eerste systeem noemt men autogeen lasschen. welk procédé spreker nader be schouwde. De toepassing hiervan is buitengewoon uit gebreid, omdat op deze wijze vrijwel alle meta len <n legeringen kunnen worden gelascht en omdat het benoodigde gereedschapzeer een voudig is en gemakkelijk vervoerd kan worden. Bovendien kan men met hetzelfde materiaal Blijkens een advertentie, voorkomende in dit nummer, bestaat er gelegenheid zich op te ge ven voor het weder op te richten muziekc 8t. Louis. Over genoemd feit is al het eei ander geschreven en het is verblijdend, eti reeds veel belangstelling bestaat. Dit oorzaak in het prachtig verleden «Kt zoo kranig corps. Het behoeft toog dat het voor het bestuit verblijdend was, belast ming van het jeugdp achterwege blijven genoemd bestuup'É met medewi len die zorg den.- wilte BL. Louis in uniform terugzien. Daarnaast zul- De heer P. G. van Tlel, die zijn fietsenwinkel en reparatie-inrlchting tot nu toe op het Vame- broek gevestigd had, heeft zijn zaak verplaatst naar Nieuwlanderslngel 75. De nieuwe zaak, welke keurig is Ingericht, wordt hedenmiddag geopend. Van alles, wat met fietsen te maken heeft, is een ruime sorteering aanwezig, zoodat men in .Jtijwielhandal Aneta” (zoo^heet de zaak), mede om de.billijke prijzen, goed terecht kan. Van een vakkundige bediening kan men verzekerd zijn. eeuwig licht om de oneindige voldoening van Christus. Die ook die zielen heeft verlost. W(j lijden ook geduldig en dragen ons lijden op aan God met Christus om voor de straffen van die zielen te voldoen. We verdienen ook aflaten voor haar. De aflaat is bestreden zooals misschien geen ander leerpunt van de Kath. Kerk; die is zelfs aanleiding geweest voor de hervorming. Toch zegt zelfs Luther in zijn 71ste leerstelling: Wie tegen den aflaat predikt, zij gevloekt. Maar er waren misbruiken bij de prediking van den af laat; dat geven ook de katholieken volmondig toen die moesten bestreden worden, niet de leer zelf, die redelijk, héllig is en door God ge openbaard. Een aflaat Immers is kwijtschelding van straf fen. die van de reeds vergeven zonden nog zijn overgebleven, en de macht die straffen uit den schat van Christus' oneindige voldoening kwjjt te schelden heeft de Kath Kerk ontvangen van Christus zelf. Die tot Zjjn apostelen gezegd heeft: Zoo wat gjj ontbinden zult op aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn (Matth. 16, 19). Nooit echter wordt door den aflaat de zonde zelf vergeven, nog minder is hij een vrijbrief om te zondigen. Eerst moet de zonde door berouw en boete zjjn vergeven; anders is kwijtschelding van de straf zelfs onmogelijk. Eenige eigen boete wordt bovendien altijd nog gevorderd, gebed of aalmoes, vasten. Wat nu de zielen in het vagevuur betreft, voor die kunnen we aflaten verdienen bij wijze van voor bede. meer niet. Over die zielen Immers heeft de Kerk geen rechtsmacht meer. Maar Ze vraagt, dat God om haar gebed die zielen genadig zij. En ze is er van overtuigd, dat God baar. Chris tus’ bruid, ook gaarne wil verhooren. Dat Lu ther gestreden heeft tegen de misbruiken in de prediking van den aflaat was zijn recht. Zijn fout is het. dat hij zelf ook van de ware leer omtrent den aflaat afgeweken is en daarom de Katholieke Kerk, waarvan hij zelf een kind was. heeft verlaten. Dat is de oorzaak, dat hij een heel geslacht gekweekt heeft van niet-katholie- ke christenen. Had hjj de eenige kerk, die Jesus heeft gesticht niet verlaten, er zou thans slechts ééne Kerk of Gemeente van Jesus zijn, ook in ons vaderland. Tenslotte wees de spreker nog beknopt op den bijstand, dien we den zieken in het vagevuur verleenen kunnen dóór de H. Mts. die is de on bloedige vernieuwing van het ééne offer van het kruis, waar Christus door Zijn zoendood alle voldoening voor de zonde heeft gegeven aan Zijn Hemelschen Vader. In de H. Mis past Hjj ole voldoening toe op ons. verdient ze niet meer. in bovenstaand schrjj- 'ijpelük: het blijkt, dat de hierboven heel euphemistisch rskaarten” genoemd, maar in wezen ieest onbarmhartige dwangbevelen, welke bestaan, reeds bij voorbaat geadresseerd en voor verzending gereed gemaakt worden, blijk baar in de verwachting, dat de abonné's de betaling wel zu'len vergeten of verzuimen, en blijkbaar met de bedoellng, zoo spoedig moge lijk eventueel „recht" te kunnen laten gelden op het bedrag der boete. Het jongste voorval vestige weer eens sterk de aandacht op de hoogst onbillijke wijze, waarop het Provinciaal Waterleidingbedrijf de bedragen der waterleveringen int en een «zoet Om toch maar alle misverstand bij voorbaat weg te nemen, heeft de directie nog eens extra vet op de voorzijde van de .Jierinneringskaart" laten drukken: ,X>e aandacht wordt erop gevestigd, dat MJ niet-betallng binnen 7 dagen na datum dezer kaart de extra kosten ver«chuldigd sijn en berekend zullen worden." Zoo wordt hier dus boete geheven over een bedrag, dat men naar redelijke koopmansop* vattingen nog niet verschuldigd is. En wit voor een boete! Of het bedrag groot of klein is, ook als het maar enkele luttele guldens bedraagt, steeds luidt de eisch: f 1 boete! Rekenmeesters moeten eens uitcijferen, welk een woekerrente hier berekend wordt: l 1 over ongeveer drie weken, ook van heel kleine bedragen. Zal er nog ooit een eind aan komen? Alexander's Ragtime band, een muzikale tra gedie op het motief van de eertijds zoo ge liefde tune, is een film die zich afspeelt in den tijd, dat moderne muziek, of wat men daar onder pleegde te verstaan, bij een zeker soort publiek allesbehalve gezien was. Dit ondervindt een jeugdig musicus, Alex, die de klassieke concertzaal heeft vaarwel gezegd om een band te vormen, een hartewensch, welken hjj reeds lang koesterde. Samen met een chanteuse, die ook nog aan het begin van haar loopbaan staat en enkele vrienden, begint hij zorgvuldig aan den opbouw van een eigen orkest, dat al het bestaande in oude en nieuwe wereld moet over treffen. Het kost heel wat moeite en gekra keel, maar ze slagen toch hierin. De bekende New-Yorksche theater-directeur Dillingham is in San Francisco en inplaats van de geheele band te -engageeren, neemt hij al leen het meisje, Stella, naar de Amerikaan- sche hoofdstad mee. Dat brengt verwijdering tusschen haar en Alex en als kórt daarop Alex met zijn compagnie naar hét oorlogsfront in Europa moet vertrekken, hooren of zien zij heelemaal niets meer van elkaar. Tot Alex na den oorlog terugkomt en spijt heeft van zijn opvliegendheid, die zijn geluk heeft verstoord. Hjj gaat haar weer opzoeken, dodt vindt haar gehuwd met zjjn vriend. Even dreigt dit zijn heele leven te verwoesten, doch tenslotte weet een andere zangeres hem over’ te halen opnieuw te beginnen en inder daad komt hjj er weer bovenop. Het geval krijgt dan eeh tintje, zooals men dat een film gewoonlijk in dergelijke omstan digheden weet te geven. Er volgen wat amou reuze verwikkelingen, waarvan het slot natuur lijk duidelijk is, al dient men de moraal dan ook niet au sérleux te nemen. Tenslotte komt dan ook alles in het „reine" en kan een triom fante! ijk optreden van Alexander, dat besloten wordt met den bekenden Schlager, de twee ge liefden tenslotte in eikaars armen voeren. Er vallen veel tranen bij deze film, die noch tans goede momenten heeft gn verder met veel muziek óp vaardige wijze werd opgesmukt. Wy moeten haar echter voorbehouden voor volwas^. Donderdag 8 uur Tooneelclub K lOS j^J^ft senen. ii- .Qf Ta rnlciiichon kan zich laten verdedigen. Wat ik beter voor hem acht is, dat hjj de hulp van Reclassee- rlng Inroept. Wanneer de Reclasseering na ern stige orjdervraging en grondig onderzoek tot de conclusie komt, dat hier werkelijk termen zjjn. om een voorwaardelijke veroordeeling voort te stellen, dan doet zij dat ook; en Ik geef U de verzekering, dat de Alkmaarsche Recht bank een dergelijk voorlichtlngs-rapport ern stig bestudeert en niet ongelezen terzijde legt. Maar de Reclasseering zoekt niet naar werk, uw beschermeling moet zich zelf aanmelden. Mijnheer Diogenes, de laatste jaren wordt de Reclasseering te dikwijls genoemd, dan dat hier van onbekendheid gesproken mag worden. Zelfs bij U nlejt; en het verwondert mij dan ook, dat U .Diogenes” die rechteloozen niet naar dat hulpmiddel hebt verwezen. Wan neer de rechter met alle omstandigheden be kend is en de werklooze voor v.v. in aanmer king komt, dan wordt hem oojc dat recht door de Alkmaarsche Rechtbank gegeven en is die werklooze geen falsaris, al is het een werklooze. Ik hoop mynheer Diogenes, dat mijn geluld op U mag 'inwerken als 't Maartsche zonnetje, en uw kwade bui verdrijft. ti en it er "indt zijn het eens ook geen be- van St. Caecilla rorden met de vor- ;ps. Echter mag niet mededeellng, dat dit voor' •oote zorgen zal geven. Doch ig van katholiek Alkmaar zul- m wel licht gemaakt kunnen wor- jdlen oud-leden en nieuwe leden mede werken, zal Alkmaar weer spoedig een 'den deze week twee romantiek krijgt be- "de fthn: Om de heerschap- film geeft een episode uit Sken Spanje en Engeland in de Filips II met elkander voerden, 'rustte een machtige Armada jiit, welké halsstarrige Engeland op de knieën moestl winstje s'aat uit de oplegging van boeten. misdadigers, terwijl ik niets anders bedoel, dan dat iemand die gewoon steelt of zijn mede- mensch lichamelijk letsel toebrengt door heb zucht of haat gedreven wordt (al is het dan maar een oogenblik) in tegenstelling met den werklooze, die bijita altijd fraudeert om vrouw en kinderen eenige verlichting te geven in de ontberingen. HU, die werklooze, handelt 'uit nooddruft, uit echtelijke en vaderlijke toewij ding. Maar de heer K. wil toch niet beweren, dat de beschermelingen der reclasseering mis dreven uit onbaatzuchtigheid en pure naasten liefde? Ook die beschermelingen werden toch gedreven door hebzucht en haat? Zjjn verweer begrijp ik op dat punt niet goed. De heer K„ en daar gaat het dan om, ont kent ten stelligste, dat voor den werklooze die onrechtmatig steun heeft getrokken, geen par don bestaat en dat, in lijnrechte tegenstelling tot wat ik zei. Juist de Alkmaarsche Rechtbank zoo clement is. Ik zou hier zeggen: de heer K. moet weten, dat hij onjuist is. Ik heb steeds in de bladen met aandacht de handelingen van de Alkmaarsche rechtbank gevolgd en van ver schillende menschen die het weten waaronder journalisten, vernomen hoe gewoonlljk me> de werkloozen gaat. De feiten zün deze: Een werklooze, die steunfraude heeft ge pleegd, krijgt maar heel zelden gelegenheid zich zelf behoorlek te verdedigen ivoorzoover ze er toe in staat zijn) en tracht hij het te doen, dan is zulks eerder in zijn nadeel dan in zijn voordeel, want hjj toont dan „gebrek aan be rouw”. Zich laten verdedigen door een advocaat is financieel niet mogelijk en voor „pro Deo" is zijn geval meestal met erg genoeg. Wanneer hij zelf reclasseeringshulp inroept is kans op succes niet groot, omdat de rechter in Alkmaar bij voorkeur een reclasseertngsad- viea aanvaardt, wanneer hij zelf een reclas- door een kleine verandering ijzer en staal snij- seeringsrapport verlangt, hetgeen in steunzaken haast nooit gebeurt. Bovendien, en daar gaat het om, stellen het O. M. en de rechtbank in Alkmaar (elders is het niet veel beter) zich op het standpunt, dat steunfraude vanwege de algemeene preventie alleen met ge vangenisstraf kan worden uitgeboet. Bijna elke week hebben zich werkloozen te verantwoorden en nochtans is een voorwaardelljke veroordee ling of een geldboete (die door hechtenis ver vangen kan worden) een witte raaf! En dat, terwijl er altijd veel versachtende omstandig heden gelden. De heer K. ia geen zonnetje gebleken, dat mijn verontwaardiging over het bestaande on recht weg kan schijnen; zijn schijnsel mist de kracht van het bewijs. Helaas, want voor de werkloozen ware het beter, dat niet ik, doch mijn opponent gelijk hadde. De administratie van het Provinciaal Water leidingbedrijf is onlangs de dupe geworden van een heel eigenaardige vergissing ten post kan tore. In een circulaire aan de bij genoemde water leiding aangeslotenen zet de administratie het geval als vólgt uiteen: „ToL mijn leedwezen is gebleken, dat een aantal op bet loopende kwartaal betrekking hebbende herinneringskaarten, welke vooraf waren gereed gemaakt en gefrankeerd, ondanks het feit, dat zjj vervallen waren, aan de be treffende geabonneerden van het bedrijf zijn besteld. Bedoelde kaarten, welke in verband met d« reeds ontvangen betalingen geen doel meer hadden, werden op de gebruikelijke wijze b(J den Dienst der Posterijen bezorgd ten einde vergoeding te verkrijgen van het bedrag der frankeeringskosten. Als gevolg van een mis vatting bij genoemden dienst zjjn echter be doelde kaarten in de bestelling terecht geko men, inplaats van dat zij vernietigd werden. Aangezien de mogelijkheid niet is buitenge sloten. dat ook U een dergelijke kaart heeft bereikt, stel ik er prijs op U omtrent het voren staande in te lichten en daaraan het verzoek te verbinden om de kaart ais niet ontvangen te beschouwen. Eventueele in verband met hrt4 gebeurde door betrokkenen gemaakte ^-porto kosten worden, voor zoover my dit is en mogelijk door Insluiting^wT vergoed De vriéndelijke ven Is ajjpszlns aanman! Jierl de. zen" heb ik den indruk Maartsche buien, welke wftj tot noé toe hebben gehad, uw humeur danig de heele bijdrage kan ik in het begin veel schrijft waarmede^ ik voor een groot deel accoord ga. schrijven (3e kolom, 3e ajlnea) Er is nog meer onrecht (alle spatieerlrgen zijn van mij).... staan er dikwijls v e 11 n die uit hebzucht swell of uit haat iemand leed doet kunnen veroordeelen. dai verder dan ook maar eer Zulks begint er heel vj iemand, door dik. en d waardelijk veroordeeld té het wel meent mét de ée gemeen en met den verdi en mt de Rechtbank direct of indirect in die gevallen een voorstel tot jke veroordeeling doen. Geen rech- <fen ook, mocht er toch een derge- voorstel komen, daardoor laten beïnvloe den. Voor dezulken is er recht, doch geen onrecht, en zij ontvangen straf naar hun daad en omstandigheden. In de 3e kolom, 2en regel, gaat U een lans breken voor de werkloozen; voor „de falsa ris”, voor „de werklooze”, yoor wien g-een pardon is, geen aanspraak op clementie, althans niet b ij de Alk maarsche Rechtbank Neen- geachte heer Diogenes, ook voor den werklooze is pardon, ook voor hem is aanspraak op clementie, ook voor hem bestaat er recht, althans by de Alkmaarsche Rechtbank. Niet aan de Rechtbank is het, om gronden voor clementie te zoeken; zijn zij er. dan houdt de rechter daar stellig rekening mede. De rechter kan den verdachte toch niet gaan verdedigen, daar moet deze laatste zelf voor zorgen. H(j kan zich zelf verdedigen; hij Zondag: 8.15 uur gez. H. Communie voor grootere kruisvaarders (S. Jozef-kerk); 12 uur mondorgelclub; 3 uur ontspanning; 6 uur Con gregatie. Maandag: 8 uur Installatie en rangverhoo ging. Dinsdag: 7 uur Sint Thomas-ban; 7 uur Don Bosco-ban; 8.15 uur Natuurkenners." Woensdag: 2.30 uur groene kring; 6 uur ad- spiranten; 6.30 uur K.J.C.-zwemmen; 730 uur Sint Louis-ban; ban. Donderdag: 5.307 uur ontspanning, 12 Jaar; 7.158.85 uur groep II, 13 Jaar. Vrijdag: 7 uur Don Bosco-ban; Bern, van Clairvaux-ban. Zaterdag: 2.30 uur roode kring; 3 uur blau we De schokkende gebeurtenissen van de laatste dagen hebben weer fel in het licht gesteld, dat thans leder uur wereldgeschiedenis wordt ge maakt. In een ontstellend tempo volgen de feiten el kaar op. Dreunend vallen de slagen, rijken verdwijnen, ganse he volkeren kriTgen nieuwe heerschers en wjj allen zien ontaet toe..Waar is het einde? Dit bapge uur dwingt tot bezinning. Wij Ka tholieke Jongeren willen niet gezamenlijke kracht sterk blijven staan. Wij willen blijven gelooven aan de roemrijke vrijheid van ons vaderland, wij willen ook blijven gelooven. dat boven alle utterlijke successen God regeert, W>en.s beginselen wij willen uitdragen, in de verwarde en moeilijke maatschappij, waarin wij onzen weg zoeken. Maandagavond vormen wij definitief de Werk groep van de R.K. Staatspartij, die de energieke jeugd van Katholiek Alkmaar wil bevatten, te beginnen met achttien Jaar. Wy willen niet op de eerste plaats een zoo groot mogelijk aantal jongeren vereenigen. Wat vry wel willen is een band leggen tusschen hen die berefd zijn met ijver, toewijding en enthou siasme de Katholieke zaak op politiek <rebied te dienen. Tot hén gaat deze laatste oproep. Hen ver wachten wij ja Maandagavond, half negen in bet Wjllibrordusgebouw, Oudegracht. DE WERKGROEP de H. Famllieoongregatie te bezoeken. Iedereen die zonder reden verzuimt breekt zjjn gegeven woordgegeven bjj zijn plechtige Opdracht In de H Familie. In mijn herinnering zie ik ze nog neerkniélen op de trappen van het altaar.... ze beloofden zoo eerlijk.... én nu.... waar blijven ze?? MannCn.... zorgt dat je mannen blijft, niet alleen in het woord maar ook in de daad!! P.S. Ondanks het feest van St. Joseph, dat dit jaar niet op Zondag 19 Maart maar Maandag 20 Maart wordt gevierd, gaat de gadering van de H. Familie op dien Mak toch door. Tbt Maandag danll Vervolgens werd besloten tot stichting «en algemeen comité over te gaan. In comité zullen, behalve de geestelijkheid, zitting hebben afgevaardigden van de St. Adelbertus- vereer.lglng. De Hanze, L.T.B., AR.K.A.. H.K.W. bedienden, Onderwüzersver., Leeraren. Vrou wenbond, Gezellen, KJ.M.V, Fidelis. Graal, K.R.O., 8t. Vlncentius, Handelsrelzlgers, C.C., Eerw. Broeders, Sportver. K.J.C., Volksbond, de Kath. raadsfractie, de Kath. pers en de politie. De personen, die In het comité zitting zullen nemen, worden binnen veertien dagen door de vereenigingen aangewezen. Het algemeen comité zal uit zijn midden een werkcomité aanwijzen én ook een propagandaleider benoemen. Twee keer per Jaar zal een groote vergadering worden belegd, waarop heel Katholiek Alkmaar zal worden uitgenoodigd. Van de Katholieken zal ook een offer ge vraagd worden. De nieuwe gemeenschap zal niet binnen drie Jaar met de f 150.000 van het Werkliedenverbond kunnen worden gekocht. Ook zal ze niet verkregen worden door het afschaffen van het bonnenstelsel, zooals Don derdagavond in een vergadering werd betoogd (Gelach). Hét devies van den Bond zonder naam: „Begin bij Je zelf. 1» beter. Het comité zal, volgens de reeds vastgestelde richtlijnen, plannen moeten uitwerken om het gestelde doel te propageeren. De Volksbond kan niet alles financieren en daarom zal een be roep moeten worden gedaan op de andere or ganisaties om geldelijken steun. De hoogeerw. deken sprak een woord van dank tot den Volksbond voor het genomen Initiatief tot deze bijeenkomst. Spr. had krf voor hetgeen de Volksbond reeds heeft gedaan om Quadra- geslmo Anno onder de menschen te brengen en genoegen deed het hem hier, in tegenstel ling met een voorgaande vergadering, vooral den nadruk wil leggen op het beginnen met zich zelf. ..Het door over het loopende kwartaal bij vooruitbetaling verschuldigde bedrag werd nog niet voldaan. Aangezien U het bedrag vóór den eersten de zer maand hadt moeten overmaken, zou U ten gevolge van dit verzuim reeds thans f l voor extra kosten kunnen worden berekend. Ik stel U thans evenwel nog in de gelegen heid het bedrag zonder de reeds verschuldigde extra kosten binnen 7 dagen na datum dezes over te maken. By in gebreke blijven zal over het abbone- mentsbedrag en de extra kosten van f 1.per kwitantie worden beschikt. De extra kosten moeten worden betaald, in dien de in deze kaart genoemde termijn niet in acht wordt genomen." Deze conferentie werd ingeleid met een korte uiteenzetting vnn de leer der Katholieke Kerk over de gemeenschap van de heiligen. Daaron der wordt verstaan de geestelyke vereeniglng tusschen de leden van de strijdende, de lydend? en de zegepralende Kerk. Door die leer is de Kath. Kerk in geestelyken zin communistisch, zooals geen ander communisme wezen kan. Ze eischt eenvoudig alles op en allen. Alleen de verdoemden in de hel moet ze wel los laten. Tot de strijdende kerk op aarde behooren of zyn geroepen te behooren alle levende menschen in deze wereld, omdat ze allen door Christus’ bloed verlost zijn, bestemd'om eeuwig zalig te wor den. en geroeperj om tot die eeuwige zaligheid geleld te worden door de eenig-ware Kerk, die Christus heeft gesticht. Maar ook de overle denen vergeet ze niet, die in Godsjiefde zyn gestorven Immers ook hun Hoofd is de Chris tus, ook zy behooren tot zyn mystieke Li chaam. Van Jezui heeft ze geleerd, dat er eén hemel is. maar eveneens een vagevuur, waar de zielen van Gods overleden kinderen, die nog niet gehëel rein zyn, hun zondestraffen na dit leven hebben uit boeten, om daarna tot de heeriykheid van den hemel te worden toe gelaten. Dat er een vagevuur is of louteringsplaats, waar na dit leven de zielen van Gods kinderen overgebleven zondestraffen moeten uitboeten, leert de Kath. Kerk als door God geofjentjaarde waarheid. Die leer is redelyk. Niets immers, wat besmet is. kan den hemel binnengaan. En waar de zwakke mensch zoo dikwyis in dit le ven zondigt, is het niet te verwonderen, dat velen, al zyn zy kinderen Gods en hebben ze daardoor recht op den hemel, toch sterven, be laden met kleine zonden, dje dus eerst nog moeten worden uitgeboet. Toch weten we met zekèrheid, dat er een louteringsplaats is in het andere leven, slechts uit Gods openbaring, en die vinden we in de overlevering van de oud ste tyden af, steeds gepredikt en onvervaTscht bewaard door het leergezag van de Kath. Kerk onder bystand van den H. Geest. Die haar be loofd is. De Bybel geeft die leer ook steun o.a in Mach 12, 3946, en Math. 12. 32. In de eer ste eeuwen van de Kerk wordt daarom reeds In elke H. Mis gebeden voor de overledenen; in de catacomben lezen we de grafschriften, die vragen om gebed voor overleden christenbroe ders en chrlstenzusters. De éérste en eigenlyke straf van het vage vuur is de tydeiyke scheiding van God en de berooving van Gods aanschyn, waarnaar de zielen met alle kracht, die in hen is, verlangen en dat ze na de loutering ook zullen aanschou- wen In eeuwigheid. Ze hebben er recht op, maar nu nog niet. Ook ander lyden zullen ze daar te dragen hebben naar den aard van hunne zonden, die hier op aarde nog niet zyn uitge boet. Hoe die loutering In byzonderheden plaats heeft, weten we niet. Alle menscheiyke voor stelling daarvan is onjuist. Zoo kan men byv. in werkeiykheid niet spreken van zooveel Jaren in het vagevuur; er is geen tyd geiyk de onze. Evenmin is het vagevuur eeuwig. By het ver gaan der wereld houdt ook het vagevuur op te bestaan. De gemeenschap, die wy hier op aarde heb ben met de zielen Mn het vagevuur bestaat hier in, dat we die zielen kunnen bystaan, door ons gebed, door goede werken, door aflaten, en dopt de H. MIs. We bidden, dat God die zielen moge verlichten in haar lyden en toelaten tot het maar Zondag-middag van 14 jaar en

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 16