Naar de nieuwe gemeenschap
Rook
Reeds 20 jaren de beste sigaret
Uw gezondheid!
voor
1
KATHOLIEK ALKMAAR
WERKT
«I
0|
n
KRUISVAART-NIEUWS
Sint-Dominicus-cohort
ALEXANDER’S RAGTIME BAND
Musical-tragedie in City
VO
Burchtvrede van 19 tot 26 Maart
„Het Vagevuur”
St. Laurentius-cohort
H. FAMILIE VOOR DE MANNEN
TWEE FILMS IN
XY
ST. LOUIS
«o
Een laatste oproep!
I
Toch geen recht voor
rechteloozen
Provinciaal Water-
leiding-bedrjjf
Maakt zoet winstje uit boete
oplegging
lederen Maandagavond
over acht
WERKGROEP VAN. DE
R.K. STAATSPARTIJ
VIERDE CONFERENTIE VOOR
NIET-KATHOLIEKEN
LASCHTECHNISCHE
FILMAVOND
FIETSENWINKEL VER-
PLAATST
1
LM
«tra
Ft
H
Nader tot Christus* Rijk
om kwart
Sociale rechtvaardigheid en liefde
tot grondslag
ZATERDAG 18 MAART 1939
EUWS
I
830
uur
kring.
BAANDERHEER
Waar U echter gaat
klaar om Iemand
DIOGENES
Wp». ie-1
CHIEF WHIP
Spr. vroeg allen vurig te bidden voor de ver-
wezenlUfclng van de nieuwe gemeenschap, waar-
^tinrns bekend
dit schryven.
hebben beïnvloed. Op
niet Ingaan, daar U
PATÉ» M. Hl
directeur
OEN8ELAARS OP.
van de H Familie
ZUINIG COMFORTABEL GOEDKOOP
RENAULT 'v.a. ƒ1150—
GARAGE d. KOMMER ZONEN
ALKMAAR BREEDSTRAAT
len de oude en getrouwe donateurs van St. Louis
zich natuurlijk weer spoedig aanmelden en zoo
noodig door het bestuur van St. Caecilla wor
den bezocht.
aantal toepassingen op, waaruit bleek, dat bet
autogene lasschen voor een groote verscheiden
heid van voorwerpen en metalen kan worden
gebruikt.
Hierna is een tweetal films over bet autogeen
lasschen van vliegtuigen en het lasschen van
aluminium vertoond, terwijl na de pauze nog
een beschouwing werd gegeven over het wil
branden met de acetyleenzuurstofvlam. Op pret
tige en onderhoudende wijze beeft de héér Vos
deze films toegelicht.
an
.o
Alk
len
MO
■01
Inlii
ut
KV
Mi
Mn
ren
opt
hi
«te
ire
van
dat
Sb:
1
We
voo
<n»
•ch
bui
op
8rte
poe
boe
ksi
tor
ooi
a»
«i
een
C
kunnen.
het
VB.'
b
BR
1
0E
geb
Mk
po
de
vu
l
erf
Ld.
nil
On
den
3
WC
8M
178
Wa
ths
CU
ter
koe
Qk
P. 1
LI
Hoogachtend,
KLOET.
Secretaris R. K. Reclasseeringsver.
"V afd. Alkmaar
a.
kro
1
Sec
Sec
1M
F.
w
/Vfer-
ndag
Aller medewerking is daarvoor noodig. Op
alle manieren zal propaganda worden gevoerd
en het R. K. Werkliedenverbond stelde daar
voor reeds f 150.000 beschikbaar. Het grootste
werk zaj moeten geschieden door plaatseiyke
comité s. Zoo zullen in onze stad een algemeen
comité en een werkcomité moeten worden sa
mengesteld en wel uit bekwame krachten
samengesteld. Ook een bekwame leider is noo
dig.' Moge onder Gods Zegen de actie goed
worden begonnen en tot een goed einde worden
gebracht. (Applaus).
Deze week werd mjj door4 de redactie het
volgend schrijven doorgezonden;
Geachte heer Diogenes!
Na tweede lezing van uw „Land vol rechteloo-
m, dat de weinige
Er zijn thans teveel open plaatsen. lederen
Maandagavond ontbreken er verschillende van
onze leden. Er werd kortgeleden beweerd, dat
alle afwezigen met griep te bed lagen. Ónmo
gelijk!! We hoorden in de Vasten al zooveel
predict ties zoo mompelde een ander. Daar
heeft die mompelaar inderdaad gelijk aan. maar
waaromwaarom ja zijn die afwezigen dan
lid geworden van de H. Familie?? Om weg te
stad;
Op initiatief van de afdeellng Alkmaar van
den R. K. Volksbond, werd gisteravond in Pavil
joen Klnhelm een bijeenkomst belegd, om ook
in Alkmaar mede te werken aan de nieuwe
gemeenschap, het schoone Ideaal van het R. K.
Werklieden Verbond.
tl voorwaardelijk te
u) gaat U te ver, veel
migszlns toelaatbaar 4s.
vèel op te lijken, om
dun heen, maar voor-
krijgen. Niemand, die
jemeenschap in het al-
Jachte in het bijzonder
mee-
De bijeenkomst werd hierop door den voorzit
ter met een woord van dank en voldoening over
de algemeene belangstelling en sympathie ge
sloten.
door we ook nader snlten koenen tot Christas'
RUk.
Moge de aeUe onder Gods ragen Ba gen. (Ap
ple os).
In het Roxy-theater
hoofdfilms vertoond,
hoorljjk haar deel
pij der zee”,
den strijd,
dagen
Span,
hj
uur St. Tarcisiusban.
Vrijdag 7.30 uur Adsplranten; 730 uur Ont
spanning kruisvaart 1315 jaar; 830 uur 1517
jaar.
Zaterdag 230 uur St. Jansknapen, 8 uur Na-
tuurkennersclub.
K. J. C.-zwemmen
8.30 Peter van Amlëns-
Ter vergadering waren, behalve de geeste
lijkheid. vele afgevaardigden van de talrijke
Katholieke Vereemgingen in Alkmaar aanwezig,
en om de algemeene instemming bil voorbaat
te symboliseeren. was de zaal opgesierd met de
.vaandels der verschillende vereeniglngen. De
bijeenkomst werd geopend door den voorzitter
van den R. K. Volksbond in Alkmaar, den Ijeer
O. van Slingerland, die. na met de aanwezigen
den christelijken groet te hebben gebracht,
meende te mogen vaststellen, dat reeds in den
chaos van dezen tijd zich verschijnselen voor
doen, welke kenmerken zijn van een streven
naar een nieuwe gemeenschap. Het is de dure
plicht van de katholieken, om die verschijn
selen aan te wakkeren. Daarvoor is noodig een
krachtige samenwerking van allen. Het R. K.
Werklieden Verbond heeft het plan opgevat
voor een driejaren actie, waarvoor het samen
werking zoekt met geheel Katholiek Nederland
en zijn vele organisaties. Spr. herinnerde aan
hetgeen reeds door het R K. Werklieden Ver
bond is gedaan en zei, dat het plan in geheel
Katholiek Nederland grooten weerklank heeft
gevonden. Het Hoogwaardig Episcopaat en HAL
de Koningin betuigden hun Instemming en ook
in andersdenkende kringen heeft men sympa
thie betuigd. De K RO. en de Kaholieke pers
gaven onmiddellijk hun medewerking.
Het doel der actie is bet verkrijgen van een
nieuwe gemeenschap, waarin sociale recht
vaardigheid en sociale liefde, door elk goed
willend mensch verlangd, de haar toekomende
plaats hebben.
ter
werkt, zal
voorwaardelyi
ter zal zich
Ujk
Kruisvaarders en ouders van Kruisvaarders
De installatie en rangverhooglng, die aan
vankelijk gehouden zouden worden op Zondag,
zijn verzet op Maandagavond 8 uur. Dit om
iedereen in de gelegenheid te stellen de lijdens
meditaties te volgen.
Niet Zondag-avond
ontspanning voor jongens
ouder.
Morgen, feest van Sint Jozef, algemeene H.
Communie voor Sint Jansknapen en Kruis
vaarders.
'brengen Spanning geeft deze film vol avon
turen genoeg en ook de liefde krijgt er haar
ksthsen in. In deze grootsch opgezette rolprent
worden de hdofdrollen vertolkt door Flora Rob
son en Leslie Banks.
De andere film heet „De gevaarlijke leeftijd".
Het is de geschiedenis van een jong guitig meis
je. dat ondanks haar ondeugende streeken tóeta
aller harten steelt. Spanning ontbreekt in dez“
film niet en. ook ernstige oogenblikken blijven
niet achterwege.
NMéKrift:"
De heer Kloet denkt niet vriendelijk over
mij, wanneer hij meent, dat ik in den vorigen
Schijnwerper mijn boos humeur uitleefde. .Bo
vendien beschuldigt hU m(j, want onder der
gelijke omstandigheden het kwade humeur
laten werken, getuigt van gebrek aan verant
woordelijkheidsgevoel. Neen, ik had geen slecht
humeur al houd ik niét van Maartsche buien
en wat ik schreef had ik degelijk overwogen.
Maar wie kan nog welwillend en toegeeflijk
oordeelen, wanneer hij als christen kennis
neemt van hetgeen in ons land geschiedt?
Maar laat ik ingaan op wat de heer K. ver
der schrijft over mijn epistel, dat hij twee keer
las zonder het goed te lezen. Waarom ga ik
te ver als Ik zeg: „Wanneer iemand uit heb
zucht steelt of uit haat iemand leed doet en
voor den rechter moet verschijnen staan er
dikwijls velen klaar om den misdrijver voor
waardelijk te doen veroordeelen en wanneer
de omstandigheden het even gedoogen, ge
schiedt dat ook. Dat is ook goed, wanneer het
terecht is; de gevangenis is geen schoone plaats
en weinigen worden er beter in. Maar de werk
looze enz.? Wat de heer K. hiervan citeert
Is onjuist en misleidend. Men vergelijke slechts.
Maar bovendien verstaat hij de begrippen
„hebzucht" en haat" verkeerd. Hjj denkt
klaarblijkelijk, dat Ik het oog heb op verstokte
den.
De stoffen, benoodigd voor het opwekken van
acetyleengas. Zeer toevallig werd dit in 1893
in een klein plaatsje in Noord-Amerika ontdekt
Het typische is, dat men toen onmlddellijk aan
lasschen met behulp van dit gas dacht. Het
duurde echter nog ongeveer acht jaar, eer men
de goede lasch- en snijbranders had gevonden,
loodst het autogene lasschen zich eeryt om
streeks 1900 kon ontwikkelen.
Uitvoerig stond spr. stil bij de chemische
reacties, die bij het lasschen ontstaan en zeide,
dat de vlam van acetyleengas, mits goed gevoed,
een hitte van 3100—3800 graden O. kan ont
wikkelen, een hitte, die twee keer zoo hoog Is
als benoodigd voor het smelten van staal. Daar
door kan dus een bepaald gedeelte van het me
taal zeer vlug tot groote hitte, dus in smelttoe-
stand worden gebracht. Spr. gaf nog eenige
richtlijnen aan, op welke 'wijze de vlam gehan
teerd moet worden en somde tèn slotte een
Sinds jaar en dag. is daarover geklaagd; in
uitvoerige rekesten is ertegen geprotesteerd,
maar hooghartig heeft de directie steeds ge
antwoord, hierin geen verandering te willen
brengen.
Wat is het geval?
De directie het Waterleidingbedrijf stelt
zich op het standpunt, dat de aangeslotenen,
Indien zij twee maanden water geleverd hebben
gekregen, voor drie maanden moeten betalen;
is hieraan niet voldaan, dan krijgt de geabon
neerde een aanmaning thuis gestuurd, waarop
te lezen staat:
Kruisvaarders.
In verband met het feest van St. Jozef,
dat Maandag as. gevierd wordt, sporen wij alle
kruisvaarders aan. dien dag zooveel mogelijk
de H. Mis en 's avonds het plechtige Lof ter
eere van den H. Jozef bij te wonen. De Willi-
brordusban wordt er nog aan herinnerd de bus-
beurt as. Zondag te vervullen.
Burchtvrede van 1926 Maart
Zondag 11 uur Tooneelclub K.I.O.S.; 12.30 uur
Congregatie; 7.30 uur Ontspanning.
Maandag 8 uur St. Aloysiusban.
Dinsdag 7.30 uur St. Willibrogdusban.
Woensdag 6.30 uur K^J.C. zwemmen; 730 uur
Natuurkennersclub8.30 uur St. Lodewijkban.
De belangstelling voor den laschtechnlschen
filmavond, dien het AdviesBureau voor Autogene
Laschtechniek Vrijdag in het Gulden Vlies be
legde, was bevredigend.
De directeur van genoemd bureau, de heer
dipl. ing. P. B. Vos, zeide in zün inleiding, dat
het in de bedoeling lag. de mogelijkheden van
het autogene lasschen eens na te gaan en aan
de hand van interessante films enkele onder
deden- daarvan nader te beschouwen Vooraf
echter gaf hU een korte verhandeling over Be
geschiedenis van het lasschen. waaronder wordt
verstaan het verbinden van twee gelijksoortige
stukken metaal, en wel zoodanig, dat de plaat?
van verbinding zooveel mogelijk gelijk is aan
en een geheel vormt met de te verbinden stuk
ken.
De vuur- of smeedlasch is de oudste en meest
ideale verbinding die men kent, Duizenoen jaren
heeft dit procédé voldaan, maar kon. toen de te
lasschen stukken grooter werden, niet meer be
vredigen. Toen kregen wij de klinknagels, waar
mee zeer veel te bereiken valt. De ingenieurs
waren echter over de klinkverbinding maar ma
tig tevreden, zoodat in laboratoria naar andere
mogelijkheden werd gezocht. Het z.g. smeltlas-
schen kende men toen al wel, maar van een
praktische toepassing kwam voorlooplg nog
niets. In tegenstelling met tegenwoordig, nu wij
al zoo ver zijn, dat de treksterkte en net buig-
vermogen van de laschverbinding precies de
selfde zijn als van het gelaschte materiaal. Zelfs
de vermoeilngsvastheid van een gelascht stuk Is
nog maar weinig minder dan van een niet ge
lascht stuk. Vandaar dan ook, dat heden ten
dagen alles wordt gelascht, en dat als uit
vloeisel daarvan het lasschen een apart be
roep is geworden zooals fratsen, oankwer-
ken, enz.
Bij het smeltlasschen, aldus spreker, kan de
hitte óf door de vlam óf door middel van elec-
trischen stroom opgewekt worden. Het werken
volgens het eerste systeem noemt men autogeen
lasschen. welk procédé spreker nader be
schouwde.
De toepassing hiervan is buitengewoon uit
gebreid, omdat op deze wijze vrijwel alle meta
len <n legeringen kunnen worden gelascht en
omdat het benoodigde gereedschapzeer een
voudig is en gemakkelijk vervoerd kan worden.
Bovendien kan men met hetzelfde materiaal
Blijkens een advertentie, voorkomende in dit
nummer, bestaat er gelegenheid zich op te ge
ven voor het weder op te richten muziekc
8t. Louis. Over genoemd feit is al het eei
ander geschreven en het is verblijdend, eti
reeds veel belangstelling bestaat. Dit
oorzaak in het prachtig verleden «Kt
zoo kranig corps. Het behoeft
toog dat het voor het bestuit
verblijdend was, belast
ming van het jeugdp
achterwege blijven
genoemd bestuup'É
met medewi
len die zorg
den.-
wilte
BL. Louis in uniform terugzien. Daarnaast zul-
De heer P. G. van Tlel, die zijn fietsenwinkel
en reparatie-inrlchting tot nu toe op het Vame-
broek gevestigd had, heeft zijn zaak verplaatst
naar Nieuwlanderslngel 75. De nieuwe zaak,
welke keurig is Ingericht, wordt hedenmiddag
geopend. Van alles, wat met fietsen te maken
heeft, is een ruime sorteering aanwezig, zoodat
men in .Jtijwielhandal Aneta” (zoo^heet de
zaak), mede om de.billijke prijzen, goed terecht
kan. Van een vakkundige bediening kan men
verzekerd zijn.
eeuwig licht om de oneindige voldoening van
Christus. Die ook die zielen heeft verlost. W(j
lijden ook geduldig en dragen ons lijden op aan
God met Christus om voor de straffen van die
zielen te voldoen. We verdienen ook aflaten
voor haar.
De aflaat is bestreden zooals misschien geen
ander leerpunt van de Kath. Kerk; die is zelfs
aanleiding geweest voor de hervorming. Toch
zegt zelfs Luther in zijn 71ste leerstelling: Wie
tegen den aflaat predikt, zij gevloekt. Maar er
waren misbruiken bij de prediking van den af
laat; dat geven ook de katholieken volmondig
toen die moesten bestreden worden, niet de
leer zelf, die redelijk, héllig is en door God ge
openbaard.
Een aflaat Immers is kwijtschelding van straf
fen. die van de reeds vergeven zonden nog zijn
overgebleven, en de macht die straffen uit den
schat van Christus' oneindige voldoening kwjjt
te schelden heeft de Kath Kerk ontvangen van
Christus zelf. Die tot Zjjn apostelen gezegd
heeft: Zoo wat gjj ontbinden zult op aarde, zal
in de hemelen ontbonden zijn (Matth. 16, 19).
Nooit echter wordt door den aflaat de zonde
zelf vergeven, nog minder is hij een vrijbrief om
te zondigen. Eerst moet de zonde door berouw
en boete zjjn vergeven; anders is kwijtschelding
van de straf zelfs onmogelijk.
Eenige eigen boete wordt bovendien altijd
nog gevorderd, gebed of aalmoes, vasten. Wat
nu de zielen in het vagevuur betreft, voor die
kunnen we aflaten verdienen bij wijze van voor
bede. meer niet. Over die zielen Immers heeft
de Kerk geen rechtsmacht meer. Maar Ze vraagt,
dat God om haar gebed die zielen genadig zij.
En ze is er van overtuigd, dat God baar. Chris
tus’ bruid, ook gaarne wil verhooren. Dat Lu
ther gestreden heeft tegen de misbruiken in de
prediking van den aflaat was zijn recht. Zijn
fout is het. dat hij zelf ook van de ware leer
omtrent den aflaat afgeweken is en daarom de
Katholieke Kerk, waarvan hij zelf een kind was.
heeft verlaten. Dat is de oorzaak, dat hij een
heel geslacht gekweekt heeft van niet-katholie-
ke christenen. Had hjj de eenige kerk, die Jesus
heeft gesticht niet verlaten, er zou thans slechts
ééne Kerk of Gemeente van Jesus zijn, ook in
ons vaderland.
Tenslotte wees de spreker nog beknopt op
den bijstand, dien we den zieken in het vagevuur
verleenen kunnen dóór de H. Mts. die is de on
bloedige vernieuwing van het ééne offer van
het kruis, waar Christus door Zijn zoendood
alle voldoening voor de zonde heeft gegeven aan
Zijn Hemelschen Vader. In de H. Mis past Hjj
ole voldoening toe op ons. verdient ze niet meer.
in bovenstaand schrjj-
'ijpelük: het blijkt, dat de
hierboven heel euphemistisch
rskaarten” genoemd, maar in wezen
ieest onbarmhartige dwangbevelen, welke
bestaan, reeds bij voorbaat geadresseerd en
voor verzending gereed gemaakt worden, blijk
baar in de verwachting, dat de abonné's de
betaling wel zu'len vergeten of verzuimen, en
blijkbaar met de bedoellng, zoo spoedig moge
lijk eventueel „recht" te kunnen laten gelden
op het bedrag der boete.
Het jongste voorval vestige weer eens sterk
de aandacht op de hoogst onbillijke wijze,
waarop het Provinciaal Waterleidingbedrijf de
bedragen der waterleveringen int en een «zoet
Om toch maar alle misverstand bij voorbaat
weg te nemen, heeft de directie nog eens extra
vet op de voorzijde van de .Jierinneringskaart"
laten drukken:
,X>e aandacht wordt erop gevestigd, dat MJ
niet-betallng binnen 7 dagen na datum dezer
kaart de extra kosten ver«chuldigd sijn en
berekend zullen worden."
Zoo wordt hier dus boete geheven over een
bedrag, dat men naar redelijke koopmansop*
vattingen nog niet verschuldigd is.
En wit voor een boete!
Of het bedrag groot of klein is, ook als het
maar enkele luttele guldens bedraagt, steeds
luidt de eisch: f 1 boete!
Rekenmeesters moeten eens uitcijferen, welk
een woekerrente hier berekend wordt: l 1 over
ongeveer drie weken, ook van heel kleine
bedragen.
Zal er nog ooit een eind aan komen?
Alexander's Ragtime band, een muzikale tra
gedie op het motief van de eertijds zoo ge
liefde tune, is een film die zich afspeelt in den
tijd, dat moderne muziek, of wat men daar
onder pleegde te verstaan, bij een zeker soort
publiek allesbehalve gezien was. Dit ondervindt
een jeugdig musicus, Alex, die de klassieke
concertzaal heeft vaarwel gezegd om een band
te vormen, een hartewensch, welken hjj reeds
lang koesterde. Samen met een chanteuse, die
ook nog aan het begin van haar loopbaan staat
en enkele vrienden, begint hij zorgvuldig aan
den opbouw van een eigen orkest, dat al het
bestaande in oude en nieuwe wereld moet over
treffen. Het kost heel wat moeite en gekra
keel, maar ze slagen toch hierin.
De bekende New-Yorksche theater-directeur
Dillingham is in San Francisco en inplaats van
de geheele band te -engageeren, neemt hij al
leen het meisje, Stella, naar de Amerikaan-
sche hoofdstad mee. Dat brengt verwijdering
tusschen haar en Alex en als kórt daarop Alex
met zijn compagnie naar hét oorlogsfront in
Europa moet vertrekken, hooren of zien zij
heelemaal niets meer van elkaar. Tot Alex na
den oorlog terugkomt en spijt heeft van zijn
opvliegendheid, die zijn geluk heeft verstoord.
Hjj gaat haar weer opzoeken, dodt vindt haar
gehuwd met zjjn vriend.
Even dreigt dit zijn heele leven te verwoesten,
doch tenslotte weet een andere zangeres hem
over’ te halen opnieuw te beginnen en inder
daad komt hjj er weer bovenop.
Het geval krijgt dan eeh tintje, zooals men
dat een film gewoonlijk in dergelijke omstan
digheden weet te geven. Er volgen wat amou
reuze verwikkelingen, waarvan het slot natuur
lijk duidelijk is, al dient men de moraal dan
ook niet au sérleux te nemen. Tenslotte komt
dan ook alles in het „reine" en kan een triom
fante! ijk optreden van Alexander, dat besloten
wordt met den bekenden Schlager, de twee ge
liefden tenslotte in eikaars armen voeren.
Er vallen veel tranen bij deze film, die noch
tans goede momenten heeft gn verder met veel
muziek óp vaardige wijze werd opgesmukt. Wy
moeten haar echter voorbehouden voor volwas^.
Donderdag 8 uur Tooneelclub K lOS j^J^ft senen.
ii- .Qf Ta rnlciiichon
kan zich laten verdedigen. Wat ik beter voor
hem acht is, dat hjj de hulp van Reclassee-
rlng Inroept. Wanneer de Reclasseering na ern
stige orjdervraging en grondig onderzoek tot de
conclusie komt, dat hier werkelijk termen zjjn.
om een voorwaardelijke veroordeeling voort te
stellen, dan doet zij dat ook; en Ik geef U de
verzekering, dat de Alkmaarsche Recht
bank een dergelijk voorlichtlngs-rapport ern
stig bestudeert en niet ongelezen terzijde legt.
Maar de Reclasseering zoekt niet naar werk,
uw beschermeling moet zich zelf aanmelden.
Mijnheer Diogenes, de laatste jaren wordt de
Reclasseering te dikwijls genoemd, dan dat
hier van onbekendheid gesproken mag worden.
Zelfs bij U nlejt; en het verwondert mij dan
ook, dat U .Diogenes” die rechteloozen
niet naar dat hulpmiddel hebt verwezen. Wan
neer de rechter met alle omstandigheden be
kend is en de werklooze voor v.v. in aanmer
king komt, dan wordt hem oojc dat recht
door de Alkmaarsche Rechtbank
gegeven en is die werklooze geen falsaris, al is
het een werklooze.
Ik hoop mynheer Diogenes, dat mijn geluld
op U mag 'inwerken als 't Maartsche zonnetje,
en uw kwade bui verdrijft.
ti en
it er
"indt zijn
het eens
ook geen be-
van St. Caecilla
rorden met de vor-
;ps. Echter mag niet
mededeellng, dat dit voor'
•oote zorgen zal geven. Doch
ig van katholiek Alkmaar zul-
m wel licht gemaakt kunnen wor-
jdlen oud-leden en nieuwe leden mede
werken, zal Alkmaar weer spoedig een
'den deze week twee
romantiek krijgt be-
"de fthn: Om de heerschap-
film geeft een episode uit
Sken Spanje en Engeland in de
Filips II met elkander voerden,
'rustte een machtige Armada jiit, welké
halsstarrige Engeland op de knieën moestl winstje s'aat uit de oplegging van boeten.
misdadigers, terwijl ik niets anders bedoel,
dan dat iemand die gewoon steelt of zijn mede-
mensch lichamelijk letsel toebrengt door heb
zucht of haat gedreven wordt (al is het dan
maar een oogenblik) in tegenstelling met den
werklooze, die bijita altijd fraudeert om vrouw
en kinderen eenige verlichting te geven in de
ontberingen. HU, die werklooze, handelt 'uit
nooddruft, uit echtelijke en vaderlijke toewij
ding. Maar de heer K. wil toch niet beweren,
dat de beschermelingen der reclasseering mis
dreven uit onbaatzuchtigheid en pure naasten
liefde? Ook die beschermelingen werden toch
gedreven door hebzucht en haat? Zjjn verweer
begrijp ik op dat punt niet goed.
De heer K„ en daar gaat het dan om, ont
kent ten stelligste, dat voor den werklooze die
onrechtmatig steun heeft getrokken, geen par
don bestaat en dat, in lijnrechte tegenstelling
tot wat ik zei. Juist de Alkmaarsche Rechtbank
zoo clement is. Ik zou hier zeggen: de heer K.
moet weten, dat hij onjuist is. Ik heb steeds
in de bladen met aandacht de handelingen van
de Alkmaarsche rechtbank gevolgd en van ver
schillende menschen die het weten
waaronder journalisten, vernomen hoe
gewoonlljk me> de werkloozen gaat. De feiten
zün deze:
Een werklooze, die steunfraude heeft ge
pleegd, krijgt maar heel zelden gelegenheid zich
zelf behoorlek te verdedigen ivoorzoover ze er
toe in staat zijn) en tracht hij het te doen,
dan is zulks eerder in zijn nadeel dan in zijn
voordeel, want hjj toont dan „gebrek aan be
rouw”. Zich laten verdedigen door een advocaat
is financieel niet mogelijk en voor „pro Deo"
is zijn geval meestal met erg genoeg.
Wanneer hij zelf reclasseeringshulp inroept
is kans op succes niet groot, omdat de rechter
in Alkmaar bij voorkeur een reclasseertngsad-
viea aanvaardt, wanneer hij zelf een reclas- door een kleine verandering ijzer en staal snij-
seeringsrapport verlangt, hetgeen in steunzaken
haast nooit gebeurt. Bovendien, en daar
gaat het om, stellen het O. M. en de
rechtbank in Alkmaar (elders is het niet veel
beter) zich op het standpunt, dat steunfraude
vanwege de algemeene preventie alleen met ge
vangenisstraf kan worden uitgeboet. Bijna elke
week hebben zich werkloozen te verantwoorden
en nochtans is een voorwaardelljke veroordee
ling of een geldboete (die door hechtenis ver
vangen kan worden) een witte raaf! En dat,
terwijl er altijd veel versachtende omstandig
heden gelden.
De heer K. ia geen zonnetje gebleken, dat
mijn verontwaardiging over het bestaande on
recht weg kan schijnen; zijn schijnsel mist de
kracht van het bewijs. Helaas, want voor de
werkloozen ware het beter, dat niet ik, doch
mijn opponent gelijk hadde.
De administratie van het Provinciaal Water
leidingbedrijf is onlangs de dupe geworden van
een heel eigenaardige vergissing ten post
kan tore.
In een circulaire aan de bij genoemde water
leiding aangeslotenen zet de administratie het
geval als vólgt uiteen:
„ToL mijn leedwezen is gebleken, dat een
aantal op bet loopende kwartaal betrekking
hebbende herinneringskaarten, welke vooraf
waren gereed gemaakt en gefrankeerd, ondanks
het feit, dat zjj vervallen waren, aan de be
treffende geabonneerden van het bedrijf zijn
besteld.
Bedoelde kaarten, welke in verband met d«
reeds ontvangen betalingen geen doel meer
hadden, werden op de gebruikelijke wijze b(J
den Dienst der Posterijen bezorgd ten einde
vergoeding te verkrijgen van het bedrag der
frankeeringskosten. Als gevolg van een mis
vatting bij genoemden dienst zjjn echter be
doelde kaarten in de bestelling terecht geko
men, inplaats van dat zij vernietigd werden.
Aangezien de mogelijkheid niet is buitenge
sloten. dat ook U een dergelijke kaart heeft
bereikt, stel ik er prijs op U omtrent het voren
staande in te lichten en daaraan het verzoek
te verbinden om de kaart ais niet ontvangen
te beschouwen. Eventueele in verband met hrt4
gebeurde door betrokkenen gemaakte ^-porto
kosten worden, voor zoover my dit
is en mogelijk door Insluiting^wT
vergoed
De vriéndelijke
ven Is ajjpszlns
aanman!
Jierl
de.
zen" heb ik den indruk
Maartsche buien, welke wftj tot noé toe hebben
gehad, uw humeur danig
de heele bijdrage kan ik
in het begin veel schrijft waarmede^ ik voor een
groot deel accoord ga.
schrijven (3e kolom, 3e ajlnea) Er is nog meer
onrecht (alle spatieerlrgen zijn van mij)....
staan er dikwijls v e 11 n
die uit hebzucht swell of uit haat
iemand leed doet
kunnen veroordeelen. dai
verder dan ook maar eer
Zulks begint er heel vj
iemand, door dik. en d
waardelijk veroordeeld té
het wel meent mét de ée
gemeen en met den verdi
en mt de Rechtbank direct of indirect
in die gevallen een voorstel tot
jke veroordeeling doen. Geen rech-
<fen ook, mocht er toch een derge-
voorstel komen, daardoor laten beïnvloe
den. Voor dezulken is er recht, doch geen
onrecht, en zij ontvangen straf naar hun daad
en omstandigheden.
In de 3e kolom, 2en regel, gaat U een lans
breken voor de werkloozen; voor „de falsa
ris”, voor „de werklooze”, yoor wien
g-een pardon is, geen aanspraak op
clementie, althans niet b ij de Alk
maarsche Rechtbank Neen- geachte
heer Diogenes, ook voor den werklooze
is pardon, ook voor hem is aanspraak op
clementie, ook voor hem bestaat er
recht, althans by de Alkmaarsche
Rechtbank. Niet aan de Rechtbank is het,
om gronden voor clementie te zoeken; zijn zij
er. dan houdt de rechter daar stellig rekening
mede. De rechter kan den verdachte toch niet
gaan verdedigen, daar moet deze laatste zelf
voor zorgen. H(j kan zich zelf verdedigen; hij
Zondag: 8.15 uur gez. H. Communie voor
grootere kruisvaarders (S. Jozef-kerk); 12 uur
mondorgelclub; 3 uur ontspanning; 6 uur Con
gregatie.
Maandag: 8 uur Installatie en rangverhoo
ging.
Dinsdag: 7 uur Sint Thomas-ban; 7 uur Don
Bosco-ban; 8.15 uur Natuurkenners."
Woensdag: 2.30 uur groene kring; 6 uur ad-
spiranten; 6.30 uur K.J.C.-zwemmen; 730
uur Sint Louis-ban;
ban.
Donderdag: 5.307 uur ontspanning, 12 Jaar;
7.158.85 uur groep II, 13 Jaar.
Vrijdag: 7 uur Don Bosco-ban;
Bern, van Clairvaux-ban.
Zaterdag: 2.30 uur roode kring; 3 uur blau
we
De schokkende gebeurtenissen van de laatste
dagen hebben weer fel in het licht gesteld, dat
thans leder uur wereldgeschiedenis wordt ge
maakt.
In een ontstellend tempo volgen de feiten el
kaar op. Dreunend vallen de slagen, rijken
verdwijnen, ganse he volkeren kriTgen nieuwe
heerschers en wjj allen zien ontaet toe..Waar
is het einde?
Dit bapge uur dwingt tot bezinning. Wij Ka
tholieke Jongeren willen niet gezamenlijke
kracht sterk blijven staan. Wij willen blijven
gelooven aan de roemrijke vrijheid van ons
vaderland, wij willen ook blijven gelooven. dat
boven alle utterlijke successen God regeert,
W>en.s beginselen wij willen uitdragen, in de
verwarde en moeilijke maatschappij, waarin wij
onzen weg zoeken.
Maandagavond vormen wij definitief de Werk
groep van de R.K. Staatspartij, die de energieke
jeugd van Katholiek Alkmaar wil bevatten, te
beginnen met achttien Jaar.
Wy willen niet op de eerste plaats een zoo
groot mogelijk aantal jongeren vereenigen. Wat
vry wel willen is een band leggen tusschen hen
die berefd zijn met ijver, toewijding en enthou
siasme de Katholieke zaak op politiek <rebied te
dienen.
Tot hén gaat deze laatste oproep. Hen ver
wachten wij ja Maandagavond, half negen in
bet Wjllibrordusgebouw, Oudegracht.
DE WERKGROEP
de H. Famllieoongregatie te bezoeken.
Iedereen die zonder reden verzuimt breekt
zjjn gegeven woordgegeven bjj zijn plechtige
Opdracht In de H Familie. In mijn herinnering
zie ik ze nog neerkniélen op de trappen van
het altaar.... ze beloofden zoo eerlijk.... én
nu.... waar blijven ze?? MannCn.... zorgt
dat je mannen blijft, niet alleen in het woord
maar ook in de daad!!
P.S. Ondanks het feest van St. Joseph, dat
dit jaar niet op Zondag 19 Maart maar
Maandag 20 Maart wordt gevierd, gaat de
gadering van de H. Familie op dien Mak
toch door.
Tbt Maandag danll
Vervolgens werd besloten tot stichting
«en algemeen comité over te gaan. In
comité zullen, behalve de geestelijkheid, zitting
hebben afgevaardigden van de St. Adelbertus-
vereer.lglng. De Hanze, L.T.B., AR.K.A.. H.K.W.
bedienden, Onderwüzersver., Leeraren. Vrou
wenbond, Gezellen, KJ.M.V, Fidelis. Graal,
K.R.O., 8t. Vlncentius, Handelsrelzlgers, C.C.,
Eerw. Broeders, Sportver. K.J.C., Volksbond, de
Kath. raadsfractie, de Kath. pers en de politie.
De personen, die In het comité zitting zullen
nemen, worden binnen veertien dagen door de
vereenigingen aangewezen. Het algemeen comité
zal uit zijn midden een werkcomité aanwijzen
én ook een propagandaleider benoemen. Twee
keer per Jaar zal een groote vergadering worden
belegd, waarop heel Katholiek Alkmaar zal
worden uitgenoodigd.
Van de Katholieken zal ook een offer ge
vraagd worden. De nieuwe gemeenschap zal
niet binnen drie Jaar met de f 150.000 van het
Werkliedenverbond kunnen worden gekocht.
Ook zal ze niet verkregen worden door het
afschaffen van het bonnenstelsel, zooals Don
derdagavond in een vergadering werd betoogd
(Gelach). Hét devies van den Bond zonder
naam: „Begin bij Je zelf. 1» beter.
Het comité zal, volgens de reeds vastgestelde
richtlijnen, plannen moeten uitwerken om het
gestelde doel te propageeren. De Volksbond kan
niet alles financieren en daarom zal een be
roep moeten worden gedaan op de andere or
ganisaties om geldelijken steun.
De hoogeerw. deken sprak een woord van dank
tot den Volksbond voor het genomen Initiatief
tot deze bijeenkomst. Spr. had krf voor hetgeen
de Volksbond reeds heeft gedaan om Quadra-
geslmo Anno onder de menschen te brengen
en genoegen deed het hem hier, in tegenstel
ling met een voorgaande vergadering, vooral
den nadruk wil leggen op het beginnen met
zich zelf.
..Het door over het loopende kwartaal bij
vooruitbetaling verschuldigde bedrag werd nog
niet voldaan.
Aangezien U het bedrag vóór den eersten de
zer maand hadt moeten overmaken, zou U ten
gevolge van dit verzuim reeds thans f l voor
extra kosten kunnen worden berekend.
Ik stel U thans evenwel nog in de gelegen
heid het bedrag zonder de reeds verschuldigde
extra kosten binnen 7 dagen na datum dezes
over te maken.
By in gebreke blijven zal over het abbone-
mentsbedrag en de extra kosten van f 1.per
kwitantie worden beschikt.
De extra kosten moeten worden betaald, in
dien de in deze kaart genoemde termijn niet
in acht wordt genomen."
Deze conferentie werd ingeleid met een korte
uiteenzetting vnn de leer der Katholieke Kerk
over de gemeenschap van de heiligen. Daaron
der wordt verstaan de geestelyke vereeniglng
tusschen de leden van de strijdende, de lydend?
en de zegepralende Kerk. Door die leer is de
Kath. Kerk in geestelyken zin communistisch,
zooals geen ander communisme wezen kan. Ze
eischt eenvoudig alles op en allen. Alleen de
verdoemden in de hel moet ze wel los laten. Tot
de strijdende kerk op aarde behooren of zyn
geroepen te behooren alle levende menschen in
deze wereld, omdat ze allen door Christus’ bloed
verlost zijn, bestemd'om eeuwig zalig te wor
den. en geroeperj om tot die eeuwige zaligheid
geleld te worden door de eenig-ware Kerk, die
Christus heeft gesticht. Maar ook de overle
denen vergeet ze niet, die in Godsjiefde zyn
gestorven Immers ook hun Hoofd is de Chris
tus, ook zy behooren tot zyn mystieke Li
chaam. Van Jezui heeft ze geleerd, dat er eén
hemel is. maar eveneens een vagevuur, waar de
zielen van Gods overleden kinderen, die nog
niet gehëel rein zyn, hun zondestraffen na
dit leven hebben uit boeten, om daarna tot
de heeriykheid van den hemel te worden toe
gelaten.
Dat er een vagevuur is of louteringsplaats,
waar na dit leven de zielen van Gods kinderen
overgebleven zondestraffen moeten uitboeten,
leert de Kath. Kerk als door God geofjentjaarde
waarheid. Die leer is redelyk. Niets immers, wat
besmet is. kan den hemel binnengaan. En
waar de zwakke mensch zoo dikwyis in dit le
ven zondigt, is het niet te verwonderen, dat
velen, al zyn zy kinderen Gods en hebben ze
daardoor recht op den hemel, toch sterven, be
laden met kleine zonden, dje dus eerst nog
moeten worden uitgeboet. Toch weten we met
zekèrheid, dat er een louteringsplaats is in het
andere leven, slechts uit Gods openbaring, en
die vinden we in de overlevering van de oud
ste tyden af, steeds gepredikt en onvervaTscht
bewaard door het leergezag van de Kath. Kerk
onder bystand van den H. Geest. Die haar be
loofd is. De Bybel geeft die leer ook steun o.a
in Mach 12, 3946, en Math. 12. 32. In de eer
ste eeuwen van de Kerk wordt daarom reeds
In elke H. Mis gebeden voor de overledenen;
in de catacomben lezen we de grafschriften, die
vragen om gebed voor overleden christenbroe
ders en chrlstenzusters.
De éérste en eigenlyke straf van het vage
vuur is de tydeiyke scheiding van God en de
berooving van Gods aanschyn, waarnaar de
zielen met alle kracht, die in hen is, verlangen
en dat ze na de loutering ook zullen aanschou-
wen In eeuwigheid. Ze hebben er recht op, maar
nu nog niet. Ook ander lyden zullen ze daar
te dragen hebben naar den aard van hunne
zonden, die hier op aarde nog niet zyn uitge
boet. Hoe die loutering In byzonderheden plaats
heeft, weten we niet. Alle menscheiyke voor
stelling daarvan is onjuist. Zoo kan men byv.
in werkeiykheid niet spreken van zooveel Jaren
in het vagevuur; er is geen tyd geiyk de onze.
Evenmin is het vagevuur eeuwig. By het ver
gaan der wereld houdt ook het vagevuur op te
bestaan.
De gemeenschap, die wy hier op aarde heb
ben met de zielen Mn het vagevuur bestaat hier
in, dat we die zielen kunnen bystaan, door ons
gebed, door goede werken, door aflaten, en dopt
de H. MIs. We bidden, dat God die zielen moge
verlichten in haar lyden en toelaten tot het
maar Zondag-middag
van 14 jaar en