1 groeit
tusschen
SLUIZEN
BRUGGEN
en
H
Een kanna
J
I
VAN K.D.P. NAAR
ZWART FRONT
I
It-
iT*
MGR. A. ALBERS O. CARM.
WOENSDAG 29 MAART 1939
20 Jufcs
25 ets
zware
Bij den Galecopachedyk
HAAR KIND GEDOOD
de Lek werd verkregen door de ingebruikne-
I
Ernstige autobotsing
bij Nunspeet
Arnhemach koopman tot
atraf veroordeeld
f
Jonge vrouw tot een jam gevan-
geniaatraf veroordeeld
DE AANSTAANDE STATEN-
VERKIEZINGEN-
HEESCH?
HOEST T-
Wings
American
Ckjorettes
Chocolade en
zwarte koffie
Benoemd tot eeraten- Apoatoliachen
V icaria van Malang
Kindje werd doodelijk
mishandeld
Onder het steunen
der baggermolens
Inspectietocht langs
nieuwen scheep
vaartweg Amster-
dam-Boven-Rijn.
De nummering der lijsten in de
provincie Noordholland
De „Tromp” uit Bordeaux
vertrokken
-
Extra-retraite voor bekeerden
en bekeerlingen
Een doode, een ernatig en
een licht gewonde
,^pm zeer te betreuren,
lud-hoofdbestimrslid van
van M K. D. P
n
naby den
en
schop de kerk van Java's Oosthoek
Vicks VapoRub.
t
ren kind.
Een bijzondere moeilijkheid was nog te over-
1.
I
i
Reeds ondervindt de scheepvaart tusschen
Amsterdam en den Boven-Ryn de voordee-
len van het toekomstige kanaal, daar sinds
het voorjaar van 1938 de nieuwe sluizen bij
Vreeswijk gebruikt worden, die de dubbele
van
en
naaste
voordat
sluizen. Het schutten in Utrecht tusschen het
gebouw van de Nederlandschc Munt en „Oog
m Al" komt dan te vervallen, daar het peil van
Amstellands boezem doorgetrckken zal-worden
tot aan Vreeswijk en nog later tot aan Wijk
by Duurstede
die het
Rijn
5.
8.
7.
8.
dagen geleden heeft voor de An-
terecht gestaan de 23-
elndigt
oagger-
De
form
bereid
met de genees-
igrediènten van
3rooie doos 25c.
8. D. A. P.
R. K. Staatspartij.
Liberale Staatspartij.
N. 8. B.
Communistische Partij Nederland.
Anti Revolutionnaire Partij.
Christelijke Historische Unie.
Vrijzinnig Democratische Bond.
R 3. A. P.
Troelatra beweging.
Christelijke Democratische Unie.
Staatkundig Gereformeerde Party.
10.
11.
IX
Ben veroeiertng voor de drukke scheepvaart tusschen de hoofdstad en C
nUng van de nieuwe sluizen b(j Vreeswijk. Een overzicht txin het machtige complex.
nog het
de
O. L. Vrouw
Moeder van Barmhartigheid en
Scholen van Boxmeer. Zusters van het Arme
het
een
Dinsdagochtend is op den verkeersweg Amers
foortZwolle, ter hoogte van de melkfabriek ta
Nunspeet, een ernstig verkeersongeluk gebeurd,
dat aan een inwoner van Utrecht het leven
beeft gekost Voorts’werd één persoon levens
gevaarlijk gewond
binnen de
Katholieken
zullen gaan
buiten het
capaciteit hebben van de ouoe sluizen, welke
midden in Vreeswijk liggen. Door toevallige
omstandigheden hebben wij ons een oordeel
kunnen vormen van deze verbetering tij
dens een tocht, welken wy onder leiding van
ingenieurs van den Rijkswaterstaat langs
het in wording zijnde kanaal gemaakt
hebben.
zich spoedig de kennis der moeilijke Javaansche
taal_, ®igcn gbmaakt. terwijl hy door zijn een-
aller harten*won, maar
onder van de Javanen.
De oudste scheepvaart tusschen Amsterdam
en het Rijnland koos aanvankelijk den weg
langs Vecht en Kromme Rijn naar Wijk bij
Duurstede en daarna langs de Oude Keulsche
Vaart over Vreeswijk. Maar deze weg is reeds
lang verlaten en sedert 1892 varen de schepen
langs het Merwedekanaal naar Vreeswijk, waar
zjj de Lek oversteken om vla Vianen de Merwede
te bereiken bjj Gorkum. De Rjjnschepen wer
den al grooter en grooter gebouwd en tijd kreeg
steeds meer waarde. De Rijnvaart, die eenmaal
meehielp om Amsterdam welvarend te maken
dreigde de hoofdstad des lands geheel t* ver
laten en toen kwam het plan tot den aanleg
van een nieuw kanaal, dat Amsterdam met den
Boven-Rijn zal verbinden. Op 27 Maart 1931
werd een wet uitgevaardigd, welke den aanleg
van een scheepvaartverbinding van Amsterdam
langs Utrecht en Wijk bij Duurstede naar Tlel
beval.’
Het nieuwe kanaal is onder te verdeelen in
vier gedeelten, waarvan het eerste deel het oude
kanaal tusschen Amsterdam en Utrecht be
slaat. dat eenzijdig verbreed wordt van 20 meter
tot 50 meter, met de mogelijkheid tot verdere
verruiming tot 74 meter. De andere deepen zijn
het vak UtrechtJutphaas met den zijtak
naar Vreeswijk, het vak Jutphaas—Wijk bü
Duurstede en ten slotte het vak Ravenszwaay
Tlel, het zoogenaamde Betuwepand.
die met een keersluisje uitmondt op het nieuwe
kanaal. Nabij dit punt worden thans ook groote
werken uitgevoerd voor den nieuwen rijksweg
Den Haag-Driebergen. die met een groot ver
keersplein midden in het land den pri-
malren weg Amsterdam-Breda (rijksweg ito. 28)
zal kruisen. Een gedeelte van het boogkanaal
rondom Utrecht werd vervroegd gegraven, om
dat het kanaaltracé strooken grond passeerde,
waar zich onder een dunne laag veen breede
lagen zand bevonden, die voor wegophóoglng
zeer geschikt zijn. De kosten van den wegaan
leg. zoowel als die van den kanaalaanleg wor
den daardoor gunstig beïnvloed.
Zooals gezegd, moest de Schalkwjjkscbe we
tering met een gronddulker onder het kanaal
door worden gevoerd. De Houtensche wetering,
die gedeeltelijk ook door de scheepvaart wordt
gebruikt, werd daarentegen cmgelegd en loopt
thans parallel aan het kanaaltracé ten Oosten
van den Vaartschen Rijn, waarbij zjj tevens de
functie van boezemsloot der aangrenzende pol
ders vervult.
De Vaartsche Rijn wordt door het nieuwe
kanaal in tweeén gesneden er. beide gedeelten
staan er met een stel sluizen mee in verbin
ding. Omdat de Ut rechtse he stadsgrachten met
water, dat b(j Vreeswijk uit de Lek In den Vaart-
De nummering der Candida tenlijsten voor de
verkiezing der Provinciale Stoten in de IWo-
vlncle Noordholland voor aUe kieskringen in
die provincie is als volgt vastgesteld:
kleine schutsluizen gebouwd, die het hooge
water van het kanaal uit den Rijn houden
TijdeliJk is boven een dier sluizen een pomp-
gemaM gebouwd, dat een deel van, het over
tollige water uit het kanaal wegpompt in af
wachting van het gereed komen van het groote
syphongemaal bij Zeeburg
Ook voor U/
Ho» eerder.
hoe beter/
Eerst wanneer de schutsluizen tusschen
den Vaartschen Rijn en het kanaal vak naar
de nieuwe sluizen bij Vreeswijk gereed zullen
zijn, kan het niveauverschil bij den Gale
copschedyk worden opgeheven, waarbij dus
het water la het kanaal bij Jutphaas een
meter zal dalen. Men hoopt thans, dat de
ononderbroken verbinding tusschen het af
gesloten'IJ in Amsterdam en de schut
sluis bij Vreeswijk in het komende najaar
een feit zal kunnen zijn.
srhen Rijn wordt gelaten, ververscht -worden,
moest bj) Jutphaas een gronddulkerin den
Vaartschen Rijn worden ge'igd. die reeds in
gebruik is. Tenslotte is by der. Overeindscheweg.
even ten Oosten vsn het fort een keerslub in
aanbouw met een brug. welke er deel van uit
maakt «en tweede brug. over den tok naar
Vreeswijk, welke in het verlengde van de eer
ste brug ligt en het kanaal naar Wijk by Duur
stede overbrugt, is reeds gereed.
H. Ms. flottieljelelder „Tromp”, onder bevel
den kapitein ter zee L. A. C. M. Doorman is
•tosndag uit Bordeaux vertrokken.
_Daar bekeerden of bekeerlingen tot de RK
"®rit nu en dan ongetwijfeld een bijzondere
“Pwekklng noodig hebben én om de speciale
®**1liJkheden. die ben soms bezwaren én om aan
««vullen, wat zy geesteiyk in hun vroeger leven
“obeu gemist, meende de directie van het Re-
voor het maken van kanaaldyken en cpritten
voor bruggen De overtollige grond wordt naar
een aantal slibbergplaatsen gevoerd, waar hy
blijft liggen, totdat er eventueel een bestem
ming voor gevonden is. of totdat hy vast ge
il noeg geworden is om te dienen voor bouw
terrein of cultuur.
De zinker, waardoor de Schalkwijksche
wetering in de naaste toekomst zal
stroomen, even voordat h(j onder
water verdween.
De bestaande draaibruggen, acht in getal,
waarvan er reeds vier door taste hooge brug
gen vervangen ayn. zullen alle moeten ver
dwijnen, in Zeeburg zal een nieuwe syphon, die
dienstbaar zal zyn aan de waterverversching
der Amsterdamsche stadsgrachten en aan de
bemaling van het Merwedekanaal. met gemaal
verryzen. .verschillende s uizen zullen gebouwd
worden tusschen bestaande raarwegen en het
kanaal en de grondduikers. cie thans nog de
gescheiden gedeelten van een aantal polder»
verbinden, zullen verdwynen.
Is met de verbreedlng met dit kanaalgedeelte
dus nog veel tyd gemoeid, met het boven be
schreven boogkanaal maakt men reeds "?linke
vordeRhgen. Fiy den Vleutenscheweg draalt ge
stadig een sllbzuiger. die d>n opgebagge-den
grond uit de baggerschuiten In de slib bergplaats
stuwt. Zooveel mogelyk worot de grond, welke
Tot aan dit punt zal de scheepvaart ook
in de toekomst het oude Merwedekanaal
volgen De Oosteiyke dyk van dit kanaal is
reeds opgehoogd en versterkt, terwyl de
westeiyke dyk over de geheele lengte ver
legd zal worden. Tusschen Zeeburg en
Nigtevecht Is dit werk reeds in uitvoering,
doch verder Is men gebonden aan een tijd
schema. dat nauw samenhangt met de
volgorde, waarin een lange serie kunstwer
ken kan worden vervaardigd
«enmaal was heel ons land land, doch
M toen werd al ons land water, waaruit
A J onze voorouders stukje by stukje op
nieuw land hebben gewonnen, dat doorsne
den wordt door groote rivieren, die het
verbinden met de industriegebieden van
Duitschland. Frankryk. Zwitserland en Bel-
gié. De rivieren, die voordat zy onze gren
zen overschreden, vryheid hadden om haar
eigen wegen te kiezen, werden hier ge
dwongen langs de wegen, die haar door
dyken en dammen werden gewezen, verder
zeewaarts te stroomen.
De eeuwen door zyn zy gebruikt door de
scheepvaart en waar de rivieren te kort
schoten door haar smalte of waar zy ge
heel ontbraken, hebben onze voorouders en
wy nieuwe waterwegen gegraven. En steu
nend op een traditie van meer dan duizend
jaar gaan onze ingenieurs verder het water
overal te brengen waar zy het hebben wil
len
knarsende
molens knagen e> aan het lano, dat steeds ver-
Ook aan den kant van den Vaartschen Ryn
is reeds een deel van het kanaal gegraven, dat
doodloopt op den Galecopschedyk. welke nog
niet doorsneden kan worden, omdat hy voor
het plaatseiyk verkeer onmisbaar is. Binnen
enkele weke» zal deze dyk echter toch doorge
graven worden om eenig klein bagger materiaal
naar blnnefl te laten, dat hier met behulp van
dammen geschut zal worden Want naby den
Galecopschedyk zal er tydeiyk een waterkee-
rlng zyn tusschen het hooge peil van den
Vaartschen Ryn en het lage peil van Amstel-
land, welk verschil door de Utrechtsche schut
sluis overbrugd wordt.
De Arnhemsche rechtbank heeft Dinsdag uit
spraak gedaan in de strafzaak tegen den 29-
jarigen thans gedetineerden koopman H J B,
die, zooals men weet. 29 November by afwezig
heid van de moeder het negen maanden oud
zynde kindje W J. S. zoodanig met geweld en
herhaaldelyk op den grond heeft geduwd en
vervolgens tegen een muur gegooid, dat het
kind korten tyd later overleed.
De rechtbank veroordeelde den koopman
wegens zware mishandeling tot twee jaar en
zes maanden gevangenisstraf met aftrek van
de preventieve hechtenis De rechtbank sprak
verdachte vry van dat deel der dagvaarding,
waarby hem ten laste werd gelegd, het kind
met geweld met de vuist op de maag te heb
ben gedrukt, waardoor verschillende inwendige
verwondingen ontstonden.
De officier van justitie had Yiegen maanden
gevangenisstraf geelscht met aftrek van pre
ventieve hechtenis.
Hoe het nieuwe kanaal voor de vestiging van
Industrieën van belang kan zyn. ble*k ons
duldelyk by de doorsnijding van den ouden
weg Utrecht-Den Haag door het kanaal, waar
reeds een aluminiumfabriek verrees, die in de
nabjje toekomst ongetwyfeld het nut van het
kanaal zal ondervinden.
Even voorby deze alumlnlumfabrlek
thans het boogkanaal en knarsende
Dinsdag werd uit Rome bericht
ontvangen, dat de Apostolische Pre
fectuur van Malang, omvattende de
residenties Malang en Besoeki in
Oost-Java, alsmede het geheele eiland
Madoera. is verheven tot Apostolisch
Vicariaat.
Tot eersten Apostolischen Vicaris
werd door de Congregatie ,,De Pro
paganda Fide benoemd de huidige
Apostolische Prefect var. Malang, de
Hoogeerw. Pater Mgr. Avertanus A.
E. J. A. Albers, van de Ord^^ler
Carmelieten, aan wier zorgen het
missiewerk in het gebied dezer Pre
fectuur is toevertrouwd.
eensgezindheid
moet veel uit het verleden
vergeven en vergeten worden en veel
tact en soepelheid en wederzijdsche
goede wil worden betracht. Gebeurt
dat niet, dan zal te eeniger tijd zich
waarschijnlijk een nieuwe splitsing
voordoen, welke dan nóg moeilijker te
overbruggen zal zijn. De Staatspartij
mag zich niet behaaglijk en verzadigd
gevoelen als de wolf na het verslinden
van Roodkapje, want dan zou zij even
als die wolf wel eens in een gevaarlijken
slaap kunnen vallen. En de K. D. P.-ers,
die zich bij de Staatspartij hebben aan
gesloten, moeten niet de rol van de stee
nen willen vervullen, die na de bevrlj-
ding van Roodkapje den wolf in den
buik werden geladen. Vermetel vertrou
wen noch wantrouwen bij voorbaat
kunnen de noodzakelijke innerlijke
staatkundige eenheid der katholieken
bewerkstelligen, doch een ernstige en
eerlijke wil om elkander bij alle ver
schil van meening te verstaan en te
waardeeren en de bereidheid tot het
breflgen van offers in het belang van
het geheel.
Mgr. Albers werd geboren 7 Februari 1904 te
Nymegen. Na voltooiing zijner gymnasiale stu
diën aan het Gymnasium der Paters Carme ieten
te Zenderen, trad hy in 1923 te Boxmeer in de
Orde van O. L. Vrouw van den Carmel in
welke hy 12 Sept 1924 de H H Geloften af
legde. 14 Juni 1930 ontving hy uit de handen
van Z. H Exc Mgr Diepen te 's Kertogenbosch
de H. Priesterwyding.
Het volgend jaar 1931 vertrok hy naar het
Missiegebied der Malangsche Prefectuur. Door
zyn yver en toewyding had de jonge missionaris
Binnenkort zal de weg Utrecht-Jutphaas ter
plaatse van het kanaal doorgegraven kulnnen
worden, omdat de hooge vaste brug met de op
ritten dan gereed zal zyn In de nabijheid lig
gen thans de woonarken van den Rijkswater
staat. waar aelfs in een vreeg morgenuui al
heer’yk verwarmende chocolade geschonken
wordt, die op een kouden Masrtschen dag won
deren kan wrochten En niet ver er van daan
Itgt „De Roskam wellicht het eenlge café
boven den Moerdijk, waar men zwarte café
filter krijgt. zonder er uitdrukkeiyk im to
vragen. Jutphaas dat veel scheepvaart vaat
verlleaen, is thans het centrum van talrijke ka-
naalwerken. die verspreid liggen en zonder des
kundige leiding moeliyk te overzien zijn In
De Roskam" namen wy afscheid van tr d»
Groot en vertrouwden wy ons toe aan Ir. Maria,
die ons door de „wildernis" naar de Lek bij
wyk by Duurstede bracht.
Veertien
hemsche rechtbank
jarige thans gedetineerde J C Kechtgenoóte
van J. H uit Ryswyk gem Maurik. die zich in
de maand Augustus van verleden jaar schuldig
heeft gemaakt aan doodslag op haar pasgebP-
ren kind.
Een der kinderen overleed spoedig na ge
boorte, het andere heeft verdachte door ver-
stikklng om het leven gebracht.
winnen by den Voorvllet langs den Taatschedyk. /*roord**1<ie verdachte con
form den eisch tot een jaar gevangenisstraf
met aftrek van de preventieve hechtenis.
at na de ontbinding van de K.
IjD P niet alle oud-K.D.Pers bla-
kend van geestdrift zouden over
gaan tot de RK. Staatspartij, zal zelfs
ce meest optimistische bewonderaar
van de R K. Staatspartij, haar politiek
en haar leiding wel nooit in allen ernst
hebben durven veronderstellen Wel zal
het voor velen een teleurstelling ge
weest zijn, dat hier en daar groepen
KDT.ers pogingen aanwenden om een
nieuwe, georganiseerde K. D. P. In het
leven te roepen, doch het resultaat van
deze pogingen behoeft tot nu toe zelfs
den meest verknochten R K S P er niet te
verontrusten. De K D. P.ers, die zich wel
hebben aangesloten bij de RK. Staats
partij. hebben o 1. het beste gedaan, wat
rij onde/ de gegeven omstandigheden
doen konden. Niet omdat zij hun meest
dierbare en waardevolle principes zou
den hebben prijs gegeven, maar omdat
zy met behoud van hun meest dierbare
en waardevolle principes
staatkundige eenheid der
In het partijverband nu
Ijveren voor wat daarvan
verband der Staatspartij niet te verwe-
zeniyken bleek. Het is te hopen, dat op
den duur belde elementen, n.l. de oude
Staatspartijers en de oud-K. D. P.ers
tweezijdig naar elkaar zullen toegroei
en, zoodat er een versterkte en verrijkte
innerlijke eensgezindheid ontstaat.
Daarvoor
Van Amsterdam tot Vreeswyk zullen de
Rynschepen in het komende najaar hog slechts
één stel sluizen in hun weg naar de rivieren
ontmoeten en wel de nieuwe Vreeswyksche
Daar het nieuwe kanaal de Schalkwijksche
wetering, die voor de afwatering van het om
ringende gebied van groote bcteekenls ts, snydt,
moest onder het nieuwe kanaal een duiker
Worden gelegd De scheepvaart langs den zytak
naar de nieuwe sluizen was dientengevolge
gedurende eenige dagen gestremd en zoo voé-
ren de schepen als vanouds langs den Vaart
schen Ryn naar de Koninginnesluis in Vrees
wyk. welke slechts 120 meter lang en ongeveer
13 meter breed Is. Hoog op het water lager de
aken In lange ryen gemeerd langs de kaden
van de voorhaven, wachtende op haar beurt om
geschut te worden. De uren groeiden er weer
aan tot dagen, waarin de schippers tot niets
doen gedoemd waren Slechts zelden kwam het
voor dat een schip pinnen de twee uur geschut
was door de gevreesde Vreeswyksche rluizen.
Vaker duurde het dagen en gemiddeld een hee-
len dag. Achthonderd meter Oostwaarts strekt
zich machtig en grootsch het monumentale
complex der nieuwe s'uizen uit. die de schepen
in eens van het Amstelland-peil naar de Lek
zullen overheve’en.
et Is dt
dat een
de K. D. P., die
is overgegaan tot het Zwart Front van
Arnold Meyer, thans per circulaire
tracht wantrouwen en verdeeldheid te
zaaien onder de oud-K.D.P.ers door hen
aan te sporen zijn voorbeeld te volgen.
In deze circulaire beschuldigt hij de
RJC. Staatspartij er van, dat zij haar
belofte ten aanzien van de 5 Provin
ciale Statenzetels, waarover de K. D. P.
beschikte, niet is nagekomen, terwijl
een ieder weet, dat het ontbindingsbe-
riult der K. D. P. en de fusie met de
Staatspartij te Iaat kwamen om nog
vóór de aanstaande Statenverkiezingen
het politieke advies te wijz^en, hetgeen
door het Hoofdbestuur van de K. D. P.
destijds volmondig vtrerd erkend. Het
gaat dus niet aan op grond van het
feit, dat deze belofte niet kón worden
nagekomen, te verklaren, dat alle goed
vertrouwen in de R.K. Staatspartij mis
plaatst moet geacht worden. „In de
R.K. Staatspartij,”, aldus de circulaire
van den heer P. Zopfl, oud-hoofdbe-
Btuurslid van de K.D.P., „konden wij
niet bereiken wat wij wilden: arbeid
voor ons volk, een menschwaardlg be-
ztean, een .behoorlijk loon zoowel voor
arbeider, boer, als middenstander.”
Konden de K.D.P.ers In de K.D.P. dat
alles dan wèl bereiken? En meent de
heer Zopfl, dat „Zwart Front” hiertoe
in staat is? „Waar wij steeds voor ge
vochten hebben in de K.D.P.”, aldus ide
circulaire, „daarvoor strijdt ook Zwart
Front. Voor vrijheid van godsdienst.
Voor de armen en verdrukten, voor de
zelfstandigen, voor middenstander en
boer. Kortom: tegen het’groot-kapltaal,
tegen de geldmagnaten." Wij zouden dit
oud-hoofdbestuurslid van de K. D. P.
willen vragen, waarom hij zich dan niet
veel eerder bij Zwart Front heeft aan
gesloten. en waarom de K. D. P. dan
zoo vaak de pen heeft gekruist met dit
Zwart Front. Was dat misschien ter
wille van de democratie, waarvoor de
Katholieke Democratische Partij op de
allereerste plaats heette te strijden en
waartegen Zwart Front steeds met de
van deze beweging bekende felheid en
hartstochtelijkheid vocht en waarover
de heer Zopfl in zijn rattenvangers-
clrculaire thans meer listig dan eerlijk
hi alle talen zwijgt?
traitonhuia „de Thabor" te Rotterdam het nut
tig een retraite te organiseeren die speciaal is
Ingesteld op bekeerden of bekeerlingen (da
mes». Deze retraite zal gegeven worden door
pater lector A. Winkel. Dominicaan, die jaren
lang aan het bekeeringswerk onder niet-katho-
lleken van ons land dóór zyn conferenties mede
werkte. op: 34—27 April.
Na aanvraag aan het Retraltenhuls wordt een
kaart verstrekt, waarop by deelneming aan de
retraite een aanmerkeiyke reductie van de reis
kosten kan worden verkregen.
Om teleurstelling te voorkomen wachte men
niet met opgeven voor de retraite.
De achepen. die van Amsterdam koenen, moe
ten in Utrecht geschut worden, daar het peil
van den Vaartschen Ryn ongeveer een meter
ten.Noorden van de Domstad Dit peil zal In
den Vaartschen Ryn gehandhaafd worden, ter
wyl het peil van het nieuwe kanaal gemiddeld
een meter lager zal liggen By den Vleutensche
weg. aan de Westeiyke grens van Utrecht,
waar z.igh nog de oude draaibrug bevindt naast
de nieuwe betonnen brug. takt het nieuwe ka
naal van het oude af In een wyden tw>og be
reikt het den Vaartschen Ryn even ten Noor
den van Jutphaas. waarby dus de sluis by
„Oog in Al" gemeden wordt Dit boogkanaal
hebben wy onder de deskunoige leiding van
Ir. C. de Groot bezichtigd, aie ons allereerst
naar de splitsing naty den Vleutenscheweg
voerde
de Algemeene Middelbare School der Paters te
Malang, voortbouwend op de U.L O.'s van Zus
ters en Broeders, alle samen met rond 7.000
leerlingen, de gestichte ziekenhuizen, de overal
levende gezonde activiteit, vergezeld van een
geest van prijzenswaardlge samenwerking tus
schen de verschillende mlssie-lnstelllngen on
derling, beloven onder den zegen Gods het beste
voor een harmonischen uitgroei van dit nieuwe
Apostolische Vicariaat.
Dagr de Apostolische Vlcarissep weliswaar
bisschoppeiyke rechtsmacht hebben over het
hun toevertrouwde Missiegebied, maar dit gebied
zelf nog niet tot Bisdom Is verheven, worden zy
steeds gewijd als tltulalr-Blsschop en alleen voor
den titel benoemd tot Blsschop over een gebied,
dat In vroeger eeuwen een Bisdom was. Aldus
werd de nieuwe Apostolische Vicaris van Ma
lang titulair benoemd tot Blsschop van Tobna
(Thubunensis) in Fransch Algiers aan den weg
naar de Sahara ten Westen van Sott el Hodna,
in den tyd van den H. Augustinus een bloeiend
Bisdom
Een personenauto uit Utrecht wilde een tege-
by den kanaalaanleg wordt uitgegraven, benut- m<*t komenden vrachtauto pasaeeren. Eerstge
noemde wagen slipte en reed tegen een links
staanden boom. Door den schok vloog de auto
dwars over den weg en kwam aan den anderen
kant tot staan.
In den wagen zaten vier heeren Een van hen,
de heer W uit Utrecht, werd onmlddellyk ge
dood. de heer V.. eveneens uit Utrecht, werd
levensgevaarlijk gewond In zorgwekkenden toe
stand werd hy naar het ziekenhuis Salem te
Ermelo vervoerd Het stoffelyk overschot is by
omwonenden binnengebracht. Van de twee ove
rig» inzittenden werd de bestuurder licht aan
het hoofd gewond; de ander kwam met den
schrik vry. De chauffeur is ter plaatse vertoon
den. De auto werd vernield.
der terugwykt voor het water. Hbog over het
land voert een betonnen brug nog het ver
keer tusschen De Domstad en de Maasstad,
maar over niet langen tyd zal de brug geen
and meer, doch water overspannen.
Behalve den ouden verkeersweg doorsnydt
het kanaal ook den Leldschen Ryn naby de
boerdery ..Papendorp'' en ter plaatse zyn twee
voudlge innemendhei
toch zeer In het q
onder wie hy arbeidi
Hoewel nog zeer jong, wem hy in 1935 by
het ov^lyden van den eersten Apostolischen
Prefect van Ma ang, Mgr. Clemens van der
Pas, O.Carm., diens opvolger. Als Apostolisch
Prefect heeft Mgr. Albers in de vier jaren van
zyn bestuur de Prefectuur onder den zichtbaren
zegen Gods geleid. Ondanks vele moeiiykheden
h®ef|» zich de arbeid der Missionarissen onder
zyn leiding steeds wyder kunnen ontplooien en
konden voortdurend verheugende resultaten
worden geboekt. Dat de Prefectuur thans tot
Apostolisch Vicariaat werd verheven, is zeker
voor geen gering deel te danken aan den zelf-
verloochenenden arbeid van Mgr Albers als
Apostolisch Prefect.
Thans mogen de éerste. moellykste jaren dezer
prachtige Missie voorby heeten. De nieuwe Bis
schep zal verder konnen arbeiden op een ter
rein. waar de resultaten reeds tastbaar zyn
waar bovendien tolryke medehelpers en mede
helpsters om hem heen staan om onder zyn lei
ding hun arbeid voort te zetten. 25 priester-
missionarissen van de Orde der Carmelieten. 40
Fraters-onderwyzers van het 8t. Gregorlushuis
te Utrecht. 140 Zusters van vyf verschillende
2rdfn 'n Con8re8aties, Ursulinen, Zusters van
van Amersfoort, Zusters van de
Barmhartigheid en Christeiyke
Kind Jezus van Simpelveld. Zusters
Kostbaar Bloed van Beek-en-Donk,
krachtig Leeken-apostolaat vormen samen het
corps, dat nu onder leiding van een eigen Bis-
2 k kan uit
bouwen De meer dan 80 katholieke scholen cn
schooltjes van allerlei aard met aan haar spits