1 groeit tusschen SLUIZEN BRUGGEN en H Een kanna J I VAN K.D.P. NAAR ZWART FRONT I It- iT* MGR. A. ALBERS O. CARM. WOENSDAG 29 MAART 1939 20 Jufcs 25 ets zware Bij den Galecopachedyk HAAR KIND GEDOOD de Lek werd verkregen door de ingebruikne- I Ernstige autobotsing bij Nunspeet Arnhemach koopman tot atraf veroordeeld f Jonge vrouw tot een jam gevan- geniaatraf veroordeeld DE AANSTAANDE STATEN- VERKIEZINGEN- HEESCH? HOEST T- Wings American Ckjorettes Chocolade en zwarte koffie Benoemd tot eeraten- Apoatoliachen V icaria van Malang Kindje werd doodelijk mishandeld Onder het steunen der baggermolens Inspectietocht langs nieuwen scheep vaartweg Amster- dam-Boven-Rijn. De nummering der lijsten in de provincie Noordholland De „Tromp” uit Bordeaux vertrokken - Extra-retraite voor bekeerden en bekeerlingen Een doode, een ernatig en een licht gewonde ,^pm zeer te betreuren, lud-hoofdbestimrslid van van M K. D. P n naby den en schop de kerk van Java's Oosthoek Vicks VapoRub. t ren kind. Een bijzondere moeilijkheid was nog te over- 1. I i Reeds ondervindt de scheepvaart tusschen Amsterdam en den Boven-Ryn de voordee- len van het toekomstige kanaal, daar sinds het voorjaar van 1938 de nieuwe sluizen bij Vreeswijk gebruikt worden, die de dubbele van en naaste voordat sluizen. Het schutten in Utrecht tusschen het gebouw van de Nederlandschc Munt en „Oog m Al" komt dan te vervallen, daar het peil van Amstellands boezem doorgetrckken zal-worden tot aan Vreeswijk en nog later tot aan Wijk by Duurstede die het Rijn 5. 8. 7. 8. dagen geleden heeft voor de An- terecht gestaan de 23- elndigt oagger- De form bereid met de genees- igrediènten van 3rooie doos 25c. 8. D. A. P. R. K. Staatspartij. Liberale Staatspartij. N. 8. B. Communistische Partij Nederland. Anti Revolutionnaire Partij. Christelijke Historische Unie. Vrijzinnig Democratische Bond. R 3. A. P. Troelatra beweging. Christelijke Democratische Unie. Staatkundig Gereformeerde Party. 10. 11. IX Ben veroeiertng voor de drukke scheepvaart tusschen de hoofdstad en C nUng van de nieuwe sluizen b(j Vreeswijk. Een overzicht txin het machtige complex. nog het de O. L. Vrouw Moeder van Barmhartigheid en Scholen van Boxmeer. Zusters van het Arme het een Dinsdagochtend is op den verkeersweg Amers foortZwolle, ter hoogte van de melkfabriek ta Nunspeet, een ernstig verkeersongeluk gebeurd, dat aan een inwoner van Utrecht het leven beeft gekost Voorts’werd één persoon levens gevaarlijk gewond binnen de Katholieken zullen gaan buiten het capaciteit hebben van de ouoe sluizen, welke midden in Vreeswijk liggen. Door toevallige omstandigheden hebben wij ons een oordeel kunnen vormen van deze verbetering tij dens een tocht, welken wy onder leiding van ingenieurs van den Rijkswaterstaat langs het in wording zijnde kanaal gemaakt hebben. zich spoedig de kennis der moeilijke Javaansche taal_, ®igcn gbmaakt. terwijl hy door zijn een- aller harten*won, maar onder van de Javanen. De oudste scheepvaart tusschen Amsterdam en het Rijnland koos aanvankelijk den weg langs Vecht en Kromme Rijn naar Wijk bij Duurstede en daarna langs de Oude Keulsche Vaart over Vreeswijk. Maar deze weg is reeds lang verlaten en sedert 1892 varen de schepen langs het Merwedekanaal naar Vreeswijk, waar zjj de Lek oversteken om vla Vianen de Merwede te bereiken bjj Gorkum. De Rjjnschepen wer den al grooter en grooter gebouwd en tijd kreeg steeds meer waarde. De Rijnvaart, die eenmaal meehielp om Amsterdam welvarend te maken dreigde de hoofdstad des lands geheel t* ver laten en toen kwam het plan tot den aanleg van een nieuw kanaal, dat Amsterdam met den Boven-Rijn zal verbinden. Op 27 Maart 1931 werd een wet uitgevaardigd, welke den aanleg van een scheepvaartverbinding van Amsterdam langs Utrecht en Wijk bij Duurstede naar Tlel beval.’ Het nieuwe kanaal is onder te verdeelen in vier gedeelten, waarvan het eerste deel het oude kanaal tusschen Amsterdam en Utrecht be slaat. dat eenzijdig verbreed wordt van 20 meter tot 50 meter, met de mogelijkheid tot verdere verruiming tot 74 meter. De andere deepen zijn het vak UtrechtJutphaas met den zijtak naar Vreeswijk, het vak Jutphaas—Wijk bü Duurstede en ten slotte het vak Ravenszwaay Tlel, het zoogenaamde Betuwepand. die met een keersluisje uitmondt op het nieuwe kanaal. Nabij dit punt worden thans ook groote werken uitgevoerd voor den nieuwen rijksweg Den Haag-Driebergen. die met een groot ver keersplein midden in het land den pri- malren weg Amsterdam-Breda (rijksweg ito. 28) zal kruisen. Een gedeelte van het boogkanaal rondom Utrecht werd vervroegd gegraven, om dat het kanaaltracé strooken grond passeerde, waar zich onder een dunne laag veen breede lagen zand bevonden, die voor wegophóoglng zeer geschikt zijn. De kosten van den wegaan leg. zoowel als die van den kanaalaanleg wor den daardoor gunstig beïnvloed. Zooals gezegd, moest de Schalkwjjkscbe we tering met een gronddulker onder het kanaal door worden gevoerd. De Houtensche wetering, die gedeeltelijk ook door de scheepvaart wordt gebruikt, werd daarentegen cmgelegd en loopt thans parallel aan het kanaaltracé ten Oosten van den Vaartschen Rijn, waarbij zjj tevens de functie van boezemsloot der aangrenzende pol ders vervult. De Vaartsche Rijn wordt door het nieuwe kanaal in tweeén gesneden er. beide gedeelten staan er met een stel sluizen mee in verbin ding. Omdat de Ut rechtse he stadsgrachten met water, dat b(j Vreeswijk uit de Lek In den Vaart- De nummering der Candida tenlijsten voor de verkiezing der Provinciale Stoten in de IWo- vlncle Noordholland voor aUe kieskringen in die provincie is als volgt vastgesteld: kleine schutsluizen gebouwd, die het hooge water van het kanaal uit den Rijn houden TijdeliJk is boven een dier sluizen een pomp- gemaM gebouwd, dat een deel van, het over tollige water uit het kanaal wegpompt in af wachting van het gereed komen van het groote syphongemaal bij Zeeburg Ook voor U/ Ho» eerder. hoe beter/ Eerst wanneer de schutsluizen tusschen den Vaartschen Rijn en het kanaal vak naar de nieuwe sluizen bij Vreeswijk gereed zullen zijn, kan het niveauverschil bij den Gale copschedyk worden opgeheven, waarbij dus het water la het kanaal bij Jutphaas een meter zal dalen. Men hoopt thans, dat de ononderbroken verbinding tusschen het af gesloten'IJ in Amsterdam en de schut sluis bij Vreeswijk in het komende najaar een feit zal kunnen zijn. srhen Rijn wordt gelaten, ververscht -worden, moest bj) Jutphaas een gronddulkerin den Vaartschen Rijn worden ge'igd. die reeds in gebruik is. Tenslotte is by der. Overeindscheweg. even ten Oosten vsn het fort een keerslub in aanbouw met een brug. welke er deel van uit maakt «en tweede brug. over den tok naar Vreeswijk, welke in het verlengde van de eer ste brug ligt en het kanaal naar Wijk by Duur stede overbrugt, is reeds gereed. H. Ms. flottieljelelder „Tromp”, onder bevel den kapitein ter zee L. A. C. M. Doorman is •tosndag uit Bordeaux vertrokken. _Daar bekeerden of bekeerlingen tot de RK "®rit nu en dan ongetwijfeld een bijzondere “Pwekklng noodig hebben én om de speciale ®**1liJkheden. die ben soms bezwaren én om aan ««vullen, wat zy geesteiyk in hun vroeger leven “obeu gemist, meende de directie van het Re- voor het maken van kanaaldyken en cpritten voor bruggen De overtollige grond wordt naar een aantal slibbergplaatsen gevoerd, waar hy blijft liggen, totdat er eventueel een bestem ming voor gevonden is. of totdat hy vast ge il noeg geworden is om te dienen voor bouw terrein of cultuur. De zinker, waardoor de Schalkwijksche wetering in de naaste toekomst zal stroomen, even voordat h(j onder water verdween. De bestaande draaibruggen, acht in getal, waarvan er reeds vier door taste hooge brug gen vervangen ayn. zullen alle moeten ver dwijnen, in Zeeburg zal een nieuwe syphon, die dienstbaar zal zyn aan de waterverversching der Amsterdamsche stadsgrachten en aan de bemaling van het Merwedekanaal. met gemaal verryzen. .verschillende s uizen zullen gebouwd worden tusschen bestaande raarwegen en het kanaal en de grondduikers. cie thans nog de gescheiden gedeelten van een aantal polder» verbinden, zullen verdwynen. Is met de verbreedlng met dit kanaalgedeelte dus nog veel tyd gemoeid, met het boven be schreven boogkanaal maakt men reeds "?linke vordeRhgen. Fiy den Vleutenscheweg draalt ge stadig een sllbzuiger. die d>n opgebagge-den grond uit de baggerschuiten In de slib bergplaats stuwt. Zooveel mogelyk worot de grond, welke Tot aan dit punt zal de scheepvaart ook in de toekomst het oude Merwedekanaal volgen De Oosteiyke dyk van dit kanaal is reeds opgehoogd en versterkt, terwyl de westeiyke dyk over de geheele lengte ver legd zal worden. Tusschen Zeeburg en Nigtevecht Is dit werk reeds in uitvoering, doch verder Is men gebonden aan een tijd schema. dat nauw samenhangt met de volgorde, waarin een lange serie kunstwer ken kan worden vervaardigd «enmaal was heel ons land land, doch M toen werd al ons land water, waaruit A J onze voorouders stukje by stukje op nieuw land hebben gewonnen, dat doorsne den wordt door groote rivieren, die het verbinden met de industriegebieden van Duitschland. Frankryk. Zwitserland en Bel- gié. De rivieren, die voordat zy onze gren zen overschreden, vryheid hadden om haar eigen wegen te kiezen, werden hier ge dwongen langs de wegen, die haar door dyken en dammen werden gewezen, verder zeewaarts te stroomen. De eeuwen door zyn zy gebruikt door de scheepvaart en waar de rivieren te kort schoten door haar smalte of waar zy ge heel ontbraken, hebben onze voorouders en wy nieuwe waterwegen gegraven. En steu nend op een traditie van meer dan duizend jaar gaan onze ingenieurs verder het water overal te brengen waar zy het hebben wil len knarsende molens knagen e> aan het lano, dat steeds ver- Ook aan den kant van den Vaartschen Ryn is reeds een deel van het kanaal gegraven, dat doodloopt op den Galecopschedyk. welke nog niet doorsneden kan worden, omdat hy voor het plaatseiyk verkeer onmisbaar is. Binnen enkele weke» zal deze dyk echter toch doorge graven worden om eenig klein bagger materiaal naar blnnefl te laten, dat hier met behulp van dammen geschut zal worden Want naby den Galecopschedyk zal er tydeiyk een waterkee- rlng zyn tusschen het hooge peil van den Vaartschen Ryn en het lage peil van Amstel- land, welk verschil door de Utrechtsche schut sluis overbrugd wordt. De Arnhemsche rechtbank heeft Dinsdag uit spraak gedaan in de strafzaak tegen den 29- jarigen thans gedetineerden koopman H J B, die, zooals men weet. 29 November by afwezig heid van de moeder het negen maanden oud zynde kindje W J. S. zoodanig met geweld en herhaaldelyk op den grond heeft geduwd en vervolgens tegen een muur gegooid, dat het kind korten tyd later overleed. De rechtbank veroordeelde den koopman wegens zware mishandeling tot twee jaar en zes maanden gevangenisstraf met aftrek van de preventieve hechtenis De rechtbank sprak verdachte vry van dat deel der dagvaarding, waarby hem ten laste werd gelegd, het kind met geweld met de vuist op de maag te heb ben gedrukt, waardoor verschillende inwendige verwondingen ontstonden. De officier van justitie had Yiegen maanden gevangenisstraf geelscht met aftrek van pre ventieve hechtenis. Hoe het nieuwe kanaal voor de vestiging van Industrieën van belang kan zyn. ble*k ons duldelyk by de doorsnijding van den ouden weg Utrecht-Den Haag door het kanaal, waar reeds een aluminiumfabriek verrees, die in de nabjje toekomst ongetwyfeld het nut van het kanaal zal ondervinden. Even voorby deze alumlnlumfabrlek thans het boogkanaal en knarsende Dinsdag werd uit Rome bericht ontvangen, dat de Apostolische Pre fectuur van Malang, omvattende de residenties Malang en Besoeki in Oost-Java, alsmede het geheele eiland Madoera. is verheven tot Apostolisch Vicariaat. Tot eersten Apostolischen Vicaris werd door de Congregatie ,,De Pro paganda Fide benoemd de huidige Apostolische Prefect var. Malang, de Hoogeerw. Pater Mgr. Avertanus A. E. J. A. Albers, van de Ord^^ler Carmelieten, aan wier zorgen het missiewerk in het gebied dezer Pre fectuur is toevertrouwd. eensgezindheid moet veel uit het verleden vergeven en vergeten worden en veel tact en soepelheid en wederzijdsche goede wil worden betracht. Gebeurt dat niet, dan zal te eeniger tijd zich waarschijnlijk een nieuwe splitsing voordoen, welke dan nóg moeilijker te overbruggen zal zijn. De Staatspartij mag zich niet behaaglijk en verzadigd gevoelen als de wolf na het verslinden van Roodkapje, want dan zou zij even als die wolf wel eens in een gevaarlijken slaap kunnen vallen. En de K. D. P.-ers, die zich bij de Staatspartij hebben aan gesloten, moeten niet de rol van de stee nen willen vervullen, die na de bevrlj- ding van Roodkapje den wolf in den buik werden geladen. Vermetel vertrou wen noch wantrouwen bij voorbaat kunnen de noodzakelijke innerlijke staatkundige eenheid der katholieken bewerkstelligen, doch een ernstige en eerlijke wil om elkander bij alle ver schil van meening te verstaan en te waardeeren en de bereidheid tot het breflgen van offers in het belang van het geheel. Mgr. Albers werd geboren 7 Februari 1904 te Nymegen. Na voltooiing zijner gymnasiale stu diën aan het Gymnasium der Paters Carme ieten te Zenderen, trad hy in 1923 te Boxmeer in de Orde van O. L. Vrouw van den Carmel in welke hy 12 Sept 1924 de H H Geloften af legde. 14 Juni 1930 ontving hy uit de handen van Z. H Exc Mgr Diepen te 's Kertogenbosch de H. Priesterwyding. Het volgend jaar 1931 vertrok hy naar het Missiegebied der Malangsche Prefectuur. Door zyn yver en toewyding had de jonge missionaris Binnenkort zal de weg Utrecht-Jutphaas ter plaatse van het kanaal doorgegraven kulnnen worden, omdat de hooge vaste brug met de op ritten dan gereed zal zyn In de nabijheid lig gen thans de woonarken van den Rijkswater staat. waar aelfs in een vreeg morgenuui al heer’yk verwarmende chocolade geschonken wordt, die op een kouden Masrtschen dag won deren kan wrochten En niet ver er van daan Itgt „De Roskam wellicht het eenlge café boven den Moerdijk, waar men zwarte café filter krijgt. zonder er uitdrukkeiyk im to vragen. Jutphaas dat veel scheepvaart vaat verlleaen, is thans het centrum van talrijke ka- naalwerken. die verspreid liggen en zonder des kundige leiding moeliyk te overzien zijn In De Roskam" namen wy afscheid van tr d» Groot en vertrouwden wy ons toe aan Ir. Maria, die ons door de „wildernis" naar de Lek bij wyk by Duurstede bracht. Veertien hemsche rechtbank jarige thans gedetineerde J C Kechtgenoóte van J. H uit Ryswyk gem Maurik. die zich in de maand Augustus van verleden jaar schuldig heeft gemaakt aan doodslag op haar pasgebP- ren kind. Een der kinderen overleed spoedig na ge boorte, het andere heeft verdachte door ver- stikklng om het leven gebracht. winnen by den Voorvllet langs den Taatschedyk. /*roord**1<ie verdachte con form den eisch tot een jaar gevangenisstraf met aftrek van de preventieve hechtenis. at na de ontbinding van de K. IjD P niet alle oud-K.D.Pers bla- kend van geestdrift zouden over gaan tot de RK. Staatspartij, zal zelfs ce meest optimistische bewonderaar van de R K. Staatspartij, haar politiek en haar leiding wel nooit in allen ernst hebben durven veronderstellen Wel zal het voor velen een teleurstelling ge weest zijn, dat hier en daar groepen KDT.ers pogingen aanwenden om een nieuwe, georganiseerde K. D. P. In het leven te roepen, doch het resultaat van deze pogingen behoeft tot nu toe zelfs den meest verknochten R K S P er niet te verontrusten. De K D. P.ers, die zich wel hebben aangesloten bij de RK. Staats partij. hebben o 1. het beste gedaan, wat rij onde/ de gegeven omstandigheden doen konden. Niet omdat zij hun meest dierbare en waardevolle principes zou den hebben prijs gegeven, maar omdat zy met behoud van hun meest dierbare en waardevolle principes staatkundige eenheid der In het partijverband nu Ijveren voor wat daarvan verband der Staatspartij niet te verwe- zeniyken bleek. Het is te hopen, dat op den duur belde elementen, n.l. de oude Staatspartijers en de oud-K. D. P.ers tweezijdig naar elkaar zullen toegroei en, zoodat er een versterkte en verrijkte innerlijke eensgezindheid ontstaat. Daarvoor Van Amsterdam tot Vreeswyk zullen de Rynschepen in het komende najaar hog slechts één stel sluizen in hun weg naar de rivieren ontmoeten en wel de nieuwe Vreeswyksche Daar het nieuwe kanaal de Schalkwijksche wetering, die voor de afwatering van het om ringende gebied van groote bcteekenls ts, snydt, moest onder het nieuwe kanaal een duiker Worden gelegd De scheepvaart langs den zytak naar de nieuwe sluizen was dientengevolge gedurende eenige dagen gestremd en zoo voé- ren de schepen als vanouds langs den Vaart schen Ryn naar de Koninginnesluis in Vrees wyk. welke slechts 120 meter lang en ongeveer 13 meter breed Is. Hoog op het water lager de aken In lange ryen gemeerd langs de kaden van de voorhaven, wachtende op haar beurt om geschut te worden. De uren groeiden er weer aan tot dagen, waarin de schippers tot niets doen gedoemd waren Slechts zelden kwam het voor dat een schip pinnen de twee uur geschut was door de gevreesde Vreeswyksche rluizen. Vaker duurde het dagen en gemiddeld een hee- len dag. Achthonderd meter Oostwaarts strekt zich machtig en grootsch het monumentale complex der nieuwe s'uizen uit. die de schepen in eens van het Amstelland-peil naar de Lek zullen overheve’en. et Is dt dat een de K. D. P., die is overgegaan tot het Zwart Front van Arnold Meyer, thans per circulaire tracht wantrouwen en verdeeldheid te zaaien onder de oud-K.D.P.ers door hen aan te sporen zijn voorbeeld te volgen. In deze circulaire beschuldigt hij de RJC. Staatspartij er van, dat zij haar belofte ten aanzien van de 5 Provin ciale Statenzetels, waarover de K. D. P. beschikte, niet is nagekomen, terwijl een ieder weet, dat het ontbindingsbe- riult der K. D. P. en de fusie met de Staatspartij te Iaat kwamen om nog vóór de aanstaande Statenverkiezingen het politieke advies te wijz^en, hetgeen door het Hoofdbestuur van de K. D. P. destijds volmondig vtrerd erkend. Het gaat dus niet aan op grond van het feit, dat deze belofte niet kón worden nagekomen, te verklaren, dat alle goed vertrouwen in de R.K. Staatspartij mis plaatst moet geacht worden. „In de R.K. Staatspartij,”, aldus de circulaire van den heer P. Zopfl, oud-hoofdbe- Btuurslid van de K.D.P., „konden wij niet bereiken wat wij wilden: arbeid voor ons volk, een menschwaardlg be- ztean, een .behoorlijk loon zoowel voor arbeider, boer, als middenstander.” Konden de K.D.P.ers In de K.D.P. dat alles dan wèl bereiken? En meent de heer Zopfl, dat „Zwart Front” hiertoe in staat is? „Waar wij steeds voor ge vochten hebben in de K.D.P.”, aldus ide circulaire, „daarvoor strijdt ook Zwart Front. Voor vrijheid van godsdienst. Voor de armen en verdrukten, voor de zelfstandigen, voor middenstander en boer. Kortom: tegen het’groot-kapltaal, tegen de geldmagnaten." Wij zouden dit oud-hoofdbestuurslid van de K. D. P. willen vragen, waarom hij zich dan niet veel eerder bij Zwart Front heeft aan gesloten. en waarom de K. D. P. dan zoo vaak de pen heeft gekruist met dit Zwart Front. Was dat misschien ter wille van de democratie, waarvoor de Katholieke Democratische Partij op de allereerste plaats heette te strijden en waartegen Zwart Front steeds met de van deze beweging bekende felheid en hartstochtelijkheid vocht en waarover de heer Zopfl in zijn rattenvangers- clrculaire thans meer listig dan eerlijk hi alle talen zwijgt? traitonhuia „de Thabor" te Rotterdam het nut tig een retraite te organiseeren die speciaal is Ingesteld op bekeerden of bekeerlingen (da mes». Deze retraite zal gegeven worden door pater lector A. Winkel. Dominicaan, die jaren lang aan het bekeeringswerk onder niet-katho- lleken van ons land dóór zyn conferenties mede werkte. op: 34—27 April. Na aanvraag aan het Retraltenhuls wordt een kaart verstrekt, waarop by deelneming aan de retraite een aanmerkeiyke reductie van de reis kosten kan worden verkregen. Om teleurstelling te voorkomen wachte men niet met opgeven voor de retraite. De achepen. die van Amsterdam koenen, moe ten in Utrecht geschut worden, daar het peil van den Vaartschen Ryn ongeveer een meter ten.Noorden van de Domstad Dit peil zal In den Vaartschen Ryn gehandhaafd worden, ter wyl het peil van het nieuwe kanaal gemiddeld een meter lager zal liggen By den Vleutensche weg. aan de Westeiyke grens van Utrecht, waar z.igh nog de oude draaibrug bevindt naast de nieuwe betonnen brug. takt het nieuwe ka naal van het oude af In een wyden tw>og be reikt het den Vaartschen Ryn even ten Noor den van Jutphaas. waarby dus de sluis by „Oog in Al" gemeden wordt Dit boogkanaal hebben wy onder de deskunoige leiding van Ir. C. de Groot bezichtigd, aie ons allereerst naar de splitsing naty den Vleutenscheweg voerde de Algemeene Middelbare School der Paters te Malang, voortbouwend op de U.L O.'s van Zus ters en Broeders, alle samen met rond 7.000 leerlingen, de gestichte ziekenhuizen, de overal levende gezonde activiteit, vergezeld van een geest van prijzenswaardlge samenwerking tus schen de verschillende mlssie-lnstelllngen on derling, beloven onder den zegen Gods het beste voor een harmonischen uitgroei van dit nieuwe Apostolische Vicariaat. Dagr de Apostolische Vlcarissep weliswaar bisschoppeiyke rechtsmacht hebben over het hun toevertrouwde Missiegebied, maar dit gebied zelf nog niet tot Bisdom Is verheven, worden zy steeds gewijd als tltulalr-Blsschop en alleen voor den titel benoemd tot Blsschop over een gebied, dat In vroeger eeuwen een Bisdom was. Aldus werd de nieuwe Apostolische Vicaris van Ma lang titulair benoemd tot Blsschop van Tobna (Thubunensis) in Fransch Algiers aan den weg naar de Sahara ten Westen van Sott el Hodna, in den tyd van den H. Augustinus een bloeiend Bisdom Een personenauto uit Utrecht wilde een tege- by den kanaalaanleg wordt uitgegraven, benut- m<*t komenden vrachtauto pasaeeren. Eerstge noemde wagen slipte en reed tegen een links staanden boom. Door den schok vloog de auto dwars over den weg en kwam aan den anderen kant tot staan. In den wagen zaten vier heeren Een van hen, de heer W uit Utrecht, werd onmlddellyk ge dood. de heer V.. eveneens uit Utrecht, werd levensgevaarlijk gewond In zorgwekkenden toe stand werd hy naar het ziekenhuis Salem te Ermelo vervoerd Het stoffelyk overschot is by omwonenden binnengebracht. Van de twee ove rig» inzittenden werd de bestuurder licht aan het hoofd gewond; de ander kwam met den schrik vry. De chauffeur is ter plaatse vertoon den. De auto werd vernield. der terugwykt voor het water. Hbog over het land voert een betonnen brug nog het ver keer tusschen De Domstad en de Maasstad, maar over niet langen tyd zal de brug geen and meer, doch water overspannen. Behalve den ouden verkeersweg doorsnydt het kanaal ook den Leldschen Ryn naby de boerdery ..Papendorp'' en ter plaatse zyn twee voudlge innemendhei toch zeer In het q onder wie hy arbeidi Hoewel nog zeer jong, wem hy in 1935 by het ov^lyden van den eersten Apostolischen Prefect van Ma ang, Mgr. Clemens van der Pas, O.Carm., diens opvolger. Als Apostolisch Prefect heeft Mgr. Albers in de vier jaren van zyn bestuur de Prefectuur onder den zichtbaren zegen Gods geleid. Ondanks vele moeiiykheden h®ef|» zich de arbeid der Missionarissen onder zyn leiding steeds wyder kunnen ontplooien en konden voortdurend verheugende resultaten worden geboekt. Dat de Prefectuur thans tot Apostolisch Vicariaat werd verheven, is zeker voor geen gering deel te danken aan den zelf- verloochenenden arbeid van Mgr Albers als Apostolisch Prefect. Thans mogen de éerste. moellykste jaren dezer prachtige Missie voorby heeten. De nieuwe Bis schep zal verder konnen arbeiden op een ter rein. waar de resultaten reeds tastbaar zyn waar bovendien tolryke medehelpers en mede helpsters om hem heen staan om onder zyn lei ding hun arbeid voort te zetten. 25 priester- missionarissen van de Orde der Carmelieten. 40 Fraters-onderwyzers van het 8t. Gregorlushuis te Utrecht. 140 Zusters van vyf verschillende 2rdfn 'n Con8re8aties, Ursulinen, Zusters van van Amersfoort, Zusters van de Barmhartigheid en Christeiyke Kind Jezus van Simpelveld. Zusters Kostbaar Bloed van Beek-en-Donk, krachtig Leeken-apostolaat vormen samen het corps, dat nu onder leiding van een eigen Bis- 2 k kan uit bouwen De meer dan 80 katholieke scholen cn schooltjes van allerlei aard met aan haar spits

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 17