levensruimte Tusschen Tiel Ravenswaay en M N 4650 Simplex rijwielen, de beste voor den prijs TUUvU} BEVEROL Een "sluis, die gereed is en één, waaraan nog TREIN ONTSPOORD BIJ RESSEN-BEMMEL 1 EN E N li 8^ WOENSDAG 5 APRIL 1939 De S.D.A.P. verloor vele leden Trapkaarden weerstaan de techniek 6752 in één jaar tyda Jeugdige onverlaat ter •i- Clearingkoersen NEDERLAND OVERZEE Jammerklachten der techniek Programma definitief vastgesteld s H Oplichter drong zich in by invloedryke peraonen Waardeering der katholieke kunstenaars Misbruik gemaakt van zijn goeden naam KUNSTZINNIG GESCHENK VOOR DEN K. R.O. Mater ieele schade niet groot; verkeer naar Nymegen gestremd Het Koninklijk bezoek aan België Kwartaal-bijlage van „De R. K. Staatspartij Chauffeur mishandeld en daarop met auto er van doorgegaan - temidden van deze drukke bedrijvig - heid en van deze onbarmhartige techniek ziet men een eenzaam paard staan. Of eigen- lyk zyn het er twee, een aan de rechterzyde van het kanaal, een aan de andere zijde. Ze staan rond te kyken, een beetje weemoedig, een beetje triomf an teiyk; het is, als weten ze, dat ze onmisbaar zyn. Want by den bouw van dit heele kanaal, van Amsterdam tot Tiel. gaat alles mechanisch, maar er is één werk, waarvoor men nog geen machines heeft kunnen vinden, hoe vernuftig de men schen ook zijn. 22 millioen M3, water be- 4» het f Olli VAN OLIESPECIAHSTEN *7. keersluis bij Ravenswaay, de Noordelijke toegang tot ’t Betuwepand 9. 2030 uur: Galadiner in het paleis te Brussel. ge en -U uur: Bezoek aan de Internationale Water- A’Da"- Maandagavond zijn dicht voor de aftak king van De Vork vier Wagons van een goe derentrein uit Njjmegen by RessenBem- mel ontspoord. De schut- en keersluis bij Ravenswaay, zooals zij er thans uitziet. Links en rechts de beide sluiskolken en in het midden de sluiskade, thans nog een betonnen doos, welke weldra met zand en aarde opgevuld zal worden. Op den achtergrond rechts het stoomgemaal, dat tevens landhoofd is voor de verkeersbrugwelke beide sluis kolken zal overspannen 14.45 17.45 Koersen voor stortingen op 5 April tegen ver plichtingen, luidende in: Relchsmarken t 75.62: Lires t 990. van tot 6752 Pater lector J. Dito O.P.. die als voorzitter in tegenwoordigheid van den heer Speet, namens het K.R.O.-bestuur. het geschenk aanvaardde zegde toe, dat het beeld in de K.R.O.-studlo een eereplaats zal krijgen. Het zal er voor de be zoekers getuigen van de samenwerking, die de K.R.O. bij den studiobouw op zoovele wijzen met de katholieke kunstenaars heeft gezocht en die tot zulke gelukkige resultaten heeft geleid. n. OP zul ?re- Da lerd s er odig zijn ter van- heid en kracht zijn, naar De schut- en van het AmsterdamRijnkanaal, zooals zy er in September 1937 uitzag. Stapels betonijzer, buizen en balken en daartusschen pullende treintjes, het rommelige begin van wat eenmaal een sluis zal zijn Klei- en zandtreinen rijden op dit werk af en aan, grijpers hoort men jammerend klagen on der den zwaren last, dien zij te verzetten hebben, vrachtauto's klimmen tegen steile hellingen op om boven gekomen hun inhoud te laten vallen; de locomotlefjes met de klpkarren stooten groo te wolken stoom uit, die meteen vervliegen in den scherpen wind: alles gaat hier mechanisch, alles gaat zoo snel mogelijk. Door de Lek zullen de schepen in het Petuwe- pand komen, een stuk van liet kanaal, dat op het oogenblik in een vergevorderd stadium van En dit heele enorme werk, dat vijfduizend gulden per dag kost en waaraan men reeds 'dD anderhalf jaar arbeidt, geschiedt, terwijl men erop rekent, dat de sluis slechts twin tig dagen per jaar haar dienst zal moeten bewijzen, want de Lek bereikt haar peil van 5,55 meter boven NAP. slechts gedurende twintig dagen per jaar. Ergens in- het land ligt een plas, waar- onderdoor de Linge stroomt; een plas, die overgebleven is van den bouwput voor dit werk. Een kuil van elf meter diepte is hier voor noodig geweest van een dergelijke af meting, dat men per uur 2200 kubieke tpe- ter water naar boven pompte. Als men weet, dat dit gelijk is aan de halve leidingwater- consumptie van Amsterdam, kan men eenig beeld krijgen van den geweldigen last en moeite, die dit water heeft veroorzaakt. Woensdag 24 Mei: 1145 uur: Bezoek aan het stadhuis. 1330 uur: Noenmaal in het kasteel te Laeken. uur: Garden-party. uur: Ontvangst door Hare Majesteit de Koningin van de Nederlandsche autoriteiten en t*noodigden in België, in Hoogstderzelver Zoo was hij er in geslaagd ontvangen te wor den door den thesaurier-generaal, door den di recteur van een det^grootste levensverzekering maatschappijen en door de weduwe van een be langrijken Indischen functionaris. Van alle drie had hij geldbedragen gekregen Zoo was hij b.v. bij den directeur van de le- vensverzekering-maatschappij binnengekomen onder hét voorwendsel, dat hij voor zijn der- tien-jarig zoontje een studie-verzekering wilde voormiddags vertrek van Hare Majesteit I sluiten. Zijn broer, die advocaat in Indië was. i wilde daarvan de helft betalen en had hem voorbereiding verkeert. Het beste kan men dit werk bezichtigen in omgekeerde richting, be ginnende bjj Tiel en zoo weer te: ugkeerende naar Ravenswaay, want als men in deze richting het werk beziet, krijgt men een goeden Indruk, hoe de ontwikkeling is. Bij Tiel is men nfcmeiyk nog bezig met het allereenvoudigste voorbereidende werk, terwijl men In Ravensweay den bouw van de keer- en schutsluis onderbanden heeft, een grootsch en machtig werk, dat een diepen Indruk maakt. Het is ook op deze wijze, dat Ir. J. H. Verhey, met de uitvoering van het Betuwe-pand belast, onze gids is geweest bij de bezichtiging. By Tiel vindt het kanaal zijn einde en daar zullen de grootste kunstwerken worden aange legd. Er moet komen de onderbouw voor twee spoorbruggen, hoewel voorloop.g slechts een dier bruggen zal worden gebouwd; daarnaast komen twee bruggen voor den grooten rijksweg in aan leg van Rotterdam naar Njjmegen, en daarnaast weer een brug voor den daar loopenden provin cialen weg van Hel naar Amerongen, die meer voor lokaal verkeer is bestemd. Elk dezer bruggen zal bestaan uit zeven overspanningen van 26 M. AL1. Als kwartaal-bijvoegsel van het maandblad „De R.K. Staatspartij" is thans het eerste num mer verschenen van „Nederland Overzee”, ge wijd aan vraagstukken van actueele koloniale staatkunde. De leider van het Indisch Documentatiebureau der R.K SP. zet in een Inleidend artikel de werkwijze van dit bureau, dat thans een jaar bestaat, uiteen. Tijdens zijn studiereis naar Ned. Indië heeft de leider van het bureau het vorig jaar contact verkregen met een groot aantal instanties, welke sindsdien geregeld be- Het programma van het officieele bezoek van Rare Majesteit de Koningin aan Zijne Majes teit den Koning der Belgen is thans definitief ™*tgesteld en luidt als volgt: Dinsdag 23 Mei: 1630 uur: Aankomst van Hare Majesteit de De schepen, die komende van Amsterdam het kanaal zullen bevaren, dat de nieuwe ver binding zal vormen tusschen de hootdstad en den Rijn, ontmoeten als eerste sluis op haar weg de sluis bij Wijk bij Duurstede Zij worden daar geschut en steken de Lek over naar het Betuwepand van dit kanaal, waardoor zij naar Tiel varen om daar de Waal te bereiken, den grooten scheepvaartweg naar Duitschland Het spreekt vanzelf, dat ook de rivier de Lek bij dit overgangspunt verbeterd zal moeten worden. Zy zal moeten worden uitgebaggerd, zoodat een vaargeul ontstaat, diep genoeg cm ook de groot ste Rynschepen door te laten. Dat dit uitbag geren nu en dan zal moeten geschieden, ligt voor de hand; het is niet gewenscht in deze vaar geul, waarover verkeer in vier richtingen zal passeeren. permanent een baggermolen zyn werk te laten doen. Naar de beste oplossing var. dit vraagstuk wordt nog gezocht met medewerking van het Waterloopkundig laboratorium van Prof. Thysse te Delft. van 88.897 einde Een verlies dus van aangeraden om naar deze maatschappij te gaan Allengs kwam het gesprek op verdachte's an deren zoon, die voor stuurman opgeleid werd en daarvoor een sextant noodig had. Nu wilde verdachte zyn zoon dien sextant geven. Het instrument kostte 327.doch hy had maar 300 ,by zich. Als de directeur hem nu even die /27A| «rilde leenen, dan zou hy ze dadelyk gireeren. .De directeur gaf ƒ35.hy had niet klei ner doch wachtte daarna tevergeefs op de girb-overschryving. Van het afsluiten van een verzekering hoorde hy natuuriyk niets meer Wel las hy eenige weken later in een vakblad een bericht, waarin tegen de praktyken van verdachte werd gewaarschuwd. De directeur deed toen aangifte by de politie en sjx>edig bleek, dat verdachte daar geen onbekende was Hy was reeds zes maal, meerendeels wegens oplichting, veroordeeld Ook in de twee andere gevallen heeft verdachte met dergelyke verha len geld los gekregen. Voor de rechtbank betwistte hij, dat het ge sprek zoo geloopen is. zooals de drie als getui gen opgeroepenen verklaarden. Bovendien heeft hy altyd het plan gehad het geld terug te be talen. Door zyn arrestatie is daar niets van ge komen. De Officier van Justitie vond verdachte dan ook iemand, die zyn leven maar niet wil bete len en eischte een strenge straf, n.l. een ge vangenisstraf van ëën jaar en drie maanden De verdediger, mr. Mees, trok in twyfel, ot de getuigen wel door de verhalen van verdachte bewogen zyn tot afgifte van geld eh vroeg on- middeliyke invrijheidstelling. Deze werd door de rechtbank geweigerd. Uitspraak 18 April. De verhalen, waarmee oplichters hun slacht- Koningin te Brussel I otten weten verleiden tot afgifte van geld, 1930 uur: Ontvangst van het corps diploma- schier onuitputtelyk. tJQue in het paleis te Brussel. Ook hun relaties, al dan niet voorgewend spelen by hun praktijken een belangrijke rol. De 53-jarige assuradeur jhr. L. S.. die Dins dag voor de Haagsche rechtbank moest ver schijnen, had van zyn goeden naam en goede relaties een handig gebruik gemaakt om zich by invloedryke personen in te dringen en on der een of ander voorwendsel geld los te kry- gen. et de wijze, waarop thans het recht op levensruimte wordt uit gespeeld ter camouflage van on rechtmatige machtsbegeerte en machts politiek, heeft het Fransche spotblad „Le Canard enchainé” zeer geestig den draak gestoken in een tweetal caricatu- ren. Op de eene ziet men den Frgn- schen minister-president Daladier met den Franschen minister van Buiten- landsche Zaken Georges Bonnet. De leeds van nature zeer lange neus van Bonnet is verlengd tot de lengte van een fantastisch voorspoedige komkom mer uit het oude, van melk en honing cvervlojiende land Chanaans, en Dala dier vraagt aan Bonnet: „Weet je wel zeker of wij ook niet behoefte hebben aan een „levensruimte”? Op het andere plaatje ziet men een inbreker met gre tige handen in een geopende brandkast graaien, terwijl hij tot zijn collega zegt: JHa, ik heb een levensruimte gevon den!” Deze welgeplaatste grapjes karak- teriseeren zeer scherp het paskwillerig gebruik, dat van het recht op levens- mimte wordt gemaakt,-maar zij kunnen dat recht zelf niet te niet doen. Het recht op levensruimte, dat nooit ten koste van datzelfde recht van anderen mag gaan, geldt niet alleen voor vol keren en staten, maar ook voor den In- dividueelen mensch. Dat dit recht noch in de internationale, noch in de nationa le samenlevingen zuiver wordt gehand haafd en geëerbiedigd, is een der hoofdoorzaken van de tegenwoordige spanningen, moeilijkheden en ellenden op zoovelerlei gebied. Het hoofdbestuur van de Algemeene Katho lieke Kunstenaarsvereeniging C. A. K K, V.), vertegenwoordigd door de heeren J. Collette, voorzitter en H. Walstra, secretaris, heeft in te genwoordigheid van den beeldhouwer Cephas Stauthamer den K. R. O. een beeld van St. Christophorus. uitgevoerd in brons, aangeboden. De heer Collette, die het beeld met bypas- send voetstuk en statue overdroeg, zelde geen beter geschenk voor den K R O. te weten, waarin zoo precies de geheele doelstelling ligt uitge beeld. Immers de radio is in waarheid een an dere Christusdrager. Daarom heeft de A K.K V gemeend dezen nog onlangs bekroonden Chris tophorus te moeten aanbieden, tevens als waar- deering voor hetgeen de K.R.O. én by den studio bouw én in zyn programma's deed in het belang van de katholieke kunst en de kunstenaars. noemt dat zelf reeds eer verlies, doch wyt het al lereerst aan de politieke spanningen, vooral in de maand September. Tevens zyn in het eerste deel van 1938 In de provincie Friesland eerst recht de gevolgen van het Kiès-conflict tot uiting gekomen. De S D A P. verloor nj. in Friesland 14 afdeelirwjen met ruim 1300 leden. De samenstelling van Beverol berust op de ervaring, opge daan bij tientallen proefrit ten op de weg onder streng wetenschappelijke contröle. Daardoor hebben wij voor iedere wagen, ook de Uwe, de ideale olie. langryke gegevens verstrekken. De reeds schikbare documentatie strekt zich uit over het geheele staatkundige, sociale, economische en godsdienstige terrein in Nederlandsch-Indlë. Su riname en Curacao en bovendien nog over tal van wetenswaardigheden en bijzonderheden. Met deze kwartaalbydrage van Let Party- orgaan treedt het bureau nu met zyn docu- mentalren en vóórlichtenden arbeid ook naar buiten op. Dit eerste nummer bevat reeds zeer lezens- waardige artikelen, o. a. over het urgente vraagstuk van de verdediging van Indië en over den voedingstoestand op Java. Er is op de heele wereld geen instrument, dat klei kan trappen. Als de klei van de klpkarren gestort wordt, ligt deze nog niet vast in elkaar; ze moet worden aangestampt en dat geschiedt nog steeds het beste door er een paard over heen en weer te laten wandelen. Twee paarden by den bouw van een zoo groot kanaal, die bun dienst bewijzen door loom en langzaam heen en weer te loopen over den dyk, die zoo pas ge stort is, en die deswege den naam van „trap- paardenhebben gekregen. Wy willen niet de pretentie hebben kanaalbouwers te zyn of ver stand te hebben van de techniek, maar als de Waterstaat eens probeerde een paar olifanten te leenen van mynheer Sunier! Die zyn zwaar der en hebben grootere pooten dan een paard. Het is maar een idee. De sluis by Ravenswaay zal weldra gereed zyn. Als het zoover is. kunnen de baggermolens ook in dit pand hun werk beginnen en dan zal over enkele jaren het geheele kanaal klaar zijn van Amsterdam tot Tiel. Dan eerst zal het heelemaal aan zyn doel beantwoorden, want zonder het Betuwepand heeft de scheepvaart er slechts beperkt voordeel van. De Lek immers is alleen voor kleinere schepen bevaarbaar. Dan zal Amsterdam zijn verbinding hebben met den hebben I Ryn, een verbinding, die aan de hoofdstad nieu- Het Betuwe-pand vertoont thans alle stadia van Itanaalaanleg, waardoor dit deel van het Amsterdam—Rijnkanaal den bezoeker de meest verrassende aspecten biedt. Te 230 uur was de goederentrein uit Nyme gen naar Amsterdam vertrokken. Naby Ressen I Bemmel moest de trein stoppen wegens een I blokstoring en reeds had de machine aanzien- I lyk vaart geminderd, toen een viertal rytuigen van den goederentrein uit de rails liep. Dit was I gelukkigerwijs op het oogenblik. dat de trein I reeds een vry geringe vaart had. waardoor de I materieele schade niet zeer groot bleek te zyn. De ontspoorde rytuigen kwamen echter, dwars I over de beide sporen te staan, terwyi van het I afgaande spoor de rails over een lengte van circa 75 meter geheel verwrongen werden. Het I verdere verkeer, dat -gelukkig, dank zy het late uur niet zeer intensief meer was, moest I worden omgelegd en de nachttrein over Nyme gen werd ditmaal over 's-Hertogenbosch ge leid. Mntschap. 20 uur: Intiem diner lp het paleis te Brussel 21.15 uur: Galavoorstelling in den Munt schouwburg. Donderdag 25 Mei: 10.40 uur: Vertrek naar Luik. '«toonstelling. <N> uur: Diner aangeboden door Hare Majes teit de •““«P te Brussel. Visdag 26 Mei: Het Jaarverslag der S. D. A. P. over 1938 maakt melding van een geleidelyken teruggang het aantal leden van 88.897 einde 1937 82.145 einde 1938. leden. Het partybestuur niet onbeteekenend I Het oprulpiingswerk werd onmiddeliyk hand genomen en omstreeks half vier nacht was men zoover gevorderd, dat één spoor weer bruikbaar werd. Dientengevolge moest .1 heden het geheele verkeer tusschen Nymegen en ZettenAndelst en tusschen NymegenEist I over één spoor worden geleid. Tusschen Ny- I megen en Kesteren is het locale personenver- I keer tydelljk opgeheven, terwyl de sneltreinen er stoppen om in de verkeersbehoeften te voor- I zien. I Aan het herstel van het spoor wordt hard I gewerkt, zoodat men hoopte in den loop van I den dag het spoorwegverkeer in Zijn normalen I toestand te kunnen herstellen. Dicht by de groote sluis van Ravenswaay staan twee torens midden in het land, schyn- baar doelloos, als had een reuzenkind hier een stuk speelgoed vergeten. Het zyn de torens van de hefdeurenbergpiaats. waarin een reserve- deur zal komen te hangen voor de sluizen by Wyk by Duurstede en by Tiel, precies op ge- lyken afstand van beide. Maanden aaneen is by Ravenswaay dag nacht gewerkt aan den bouw van de groote schut- en keersluis, die den Noordelyken toe gang vormt tot het Betuwe-pand Meer dan een millioen kubieke meter grond is hier, verzet. Voor de dertig duizend kubieke meter beton waren twaalf millioen kilo c»ment en vier mil lioen kilo bewapeningsijzer noodig. Er zyn kilo meters betonpalen gebruikt en duizenden me ters stalen damwand. Er gaan millioenen straat klinkers in en honderden menschen I hier maanden lang werk gevonden, elkaar af- |we welvaart moge brengen. De sluis zelf wordt 260 meter lang. Over het buitenhoofd komt een vaste brug ter vervanging van den weg. die thans over den Lekdyk gaat. Deze brug komt zeven meter boven den hoog- sten rivierstand en zeventien en een halven me ter boven den bodem van de sluis. De grond hier is zeer slecht, men moet werken in de slappe klei. Voor de grondverbetering ten behoeve van de opritten was het dan ook noodig sleuven te graven van drie meter diepte, die met zand werden gevuld. By de sluis komt een gemaal, dat het water, by het schutten te Tiel en Ra venswaay in het kanaal gekomen, weer uitslaat op de Lek. Uiteraard werkt ook dit gemaal slechts als de keersluis gesloten is. In het gemaal komen twee Dieselmotoren te staan, die honderd kubieke meter per minuut kunnen verzetten en die het water aanzuigen door kokers, 250 meter lang, aangebracht onder de geheele lengte van de sluis, twee groote tunnels van gewapend beton. T u de onwankelbare „beginselen” van volk, ras, bloed en bodem on- X der den dreun van oprukkende pantserauto's en soldatenlaarzen toch voor heel de wereld zichtbaar hebben gewankeld, nu de leuze van de bevrijding der verdrukte nationale minderheden en bet zelfbeschikkingsrecht der volkeren volkomen hun profijtelijken dienst heb ben gedaan, is er weer een nieuw devies uitgeklaroend over de aarde. Dit nieuwe devies eischt levensruimte. Een elemen taire en billijke eisch, nietwaar? Hij vloeit logisch voort uit het levensrecht. Wie recht heeft om te leven, moet ook over de voor dat leven noodzakelijke ruimte kunnen beschikken. Op zichzelf valt er dus tegen dezen eisch niet veel in te brengen. Het is een fraaie vondst, waarmee de vinders de practische verloochening van verschillende hunner meest dléibaar en heilig geheeten beginselen trachten te rechtvaardigen. Maar Indien de Duit- schers en de Italianen dreigend aan spraak maken op levensruimte, dan mag i^en zich afvragen of de Tsjechen en de Abessiniërs niet evenzeer recht daarop hadden? Het recht op levensruimte is alleen maar onaanveclïtbaar en aanvaardbaar els een recht voor allen en niet voor en kelen. Als monopolie-recht of privilegie van expansieve dictatuurlanden is het een schreeuwend onrecht. De Tsjechen en de Abessiniërs hebben dat maar al te zeer moeten ervaren. Het spreekt var. zelf, dat niet alle staten en volkeren een recht hebben op gelijke levensruim te. -Groote staten en Vólken behoe ven meer levensruimte dan kleine, zoo als dikke menschen nu eenmaal méér plaats noodig hebben om te kunnen zit ten dan magere. Maar evenmin als dik ke menschen, en zeker menschen, die onbehoorlijk dik zijn geworden door verregaande onmatigheid, het recht hebben om magere te verdrukken, zoo dat deze geen adem meer kunnen ha len en het leven verliezen, zoo hebben groote volkeren en staten niet het recht kleine zonder meer op te slokken. Wie zal echter bepalen, hoe groot de rechtmatige levensruimte voor een* volk of een staat mag en moet zijn? Duitschland en Italië en Japan achten alleen zichzelf in staat en bevoegd om uit te maken, hoeveel levensruimte hun rechtens toekomt. Maar zulk een eigenmachtigheid en eigengereidheid, die desnoods bereid zijn gewelddadig aan anderen hun levensruimte te ont- nemen, kunnen en mogen niët geduld worden ter wille van de orde, het recht en den vrede in de wereld. Maandagavond om kwart over zeven vervoeg de zich ten huize van den heer v. G. te Amers foort een 17-jarige jongen. B. genaamd, die ver zocht hem per auto naar het ziekenhuis De Lich.enberg te brengen. Daar hy veel haast scheen te hebben, voldeed de garagehouder, v. G. aan het verzoek en nam zelf achter het stuur plaats. Bij het ziekenhuis gekomen stapte B den wagen uit en ging het ziekenhuis binnen. Even later kwam hij weer terug en gaf voor, de fami lie te moeten waarschuwen. Eerst werd toen ge reden naar den Doomschen weg. waar de jongen uitstapte en zeide naar de familie te Zeist te moeten. In deze plaats aangekomen kon hy het adres van de familie niet vinden en gaf vervol gens een adres te De Bilt op. V. G. kreeg achter docht, maar reed toch die richting uit. Op den Oudenweg gekomen zelde de jongen plotseling ..Hier ben ik” en sloeg den chauffeur vyfmaal op het achterhoofd met een scherp voorwerp De man had nog de tegenwoordigheid van geest het portier te openen en hulp te roepen. Van de gelegenheid, dat de bestuurder den auto verliet, maakte B. gebruik om aan het stuur plaats te nemen en weg te ryden. In den afgeloopen nacht is B. te Maurik by Tiel aan gehouden en in arrest gesteld. De garagehouder, die in het politiebureau te De Bilt werd verbonden, maakt het naar om standigheden goed. Hier vindt men. zij het in nog grooter mate dezelfde moeilijkheden voor het werkschema als by den spoorwegovergang van Utrecht naar Culemborg. Deze bruggen komen immers te liggen over het binnenhoofd van de sluit, dat dus eerst moet worden aangelegd. Is dit kla^r dan kan men verder gaan met het bouwen van de verkeerswegen, die geweldige afmetingen zullen krygen. Het spoor moet niet minder dan tien meter omhoog worden gebracht en als men weet, dat de spoorwegen een helling eischen van I op 225. dan kan men gemakkeiyk na rekenen. dat de lynen hier verlegd moeten wor den over een afstand van ongeveer vyf kilo meter. over welke lengte dan een of meer via ducten zullen komen als doorgang voor de land wegen. Als de trein over de nieuwe lynen zal ryden. mag men den ouden spoorweg opruimen en dan eerst kan men beginnen aan het af bouwen van de sluis, die het kanaal verbinding zal geven met de Waal. Maar op het oogen blik ziet men! van dit alles nog niets anders dan de allereerste voorbereiding, een aarden baan voor een hulpweg, en het bouwen van een gemaaltje in den Willemspolder. Deze pol der wordt doorsneden door de voorhavendyken, zoodat de afwatering door een nieuw gemaal moet geschieden. Tevens wordt door deze dijken dwars door de uiterwaarden het winterbed van de rivier versmald. In verband met de gevaren, die dit kan opleveren by hoogwater, moeten aan de overzyde. dus in het land van Maas en Waal de uiterwaarden worden afgegraven, een werk, dat men thans ook reeds onderhanden heeft. In het najaar zullen deze voorbereidende werk zaamheden zoover voltooid zyn, dat men kan beginnen met het bouwen van het binnenhoofd der sluis; tegelykertyd maakt men een aan vang met het buitenhoofd en een gedeelte der schutkolk, die echter eerst zal kunnen worden afgemaakt, als de bruggen over het binnen hoofd zyn gelegd. 9 Het interessantste werk van heele kanaal is op het éogenhlik waar schijnlijk wel de aanleg van de schut- en keersluis bij Ravenswaay. een im posant geheel, waar men ziet, hoe de kleine mensch de groote -aarde ver vormt naar zyn wil. De sluizen bij Wijk bij Duurstede en I'iel zijn groR- ter, elk 350 meter. Die bij Wijk bij Duurstede is klaar; zij geeft den in druk van bedwongen kracht en van rust, van de heerschappij van den mensch over land en water. Die bij Tiel is nog slechts ontworpen en alleen met levendige verbeelding kan men zich indenken, hoe grootsch een werk hier wordt uitgevoerd. “Doch in Ravenswaay ziet men het werk, hier ziet men den strijd van den mensch tegen land en water in ziin volle bitter- in zijn volle kracht; de harde en de harde moeite, die noodig om het land zijn vorm te geven 's menschen wil en inzicht. o Verderop In het land zijn reeds verschillende werken klaar, die voor de afwatering van het land van het grootste belang zyn. Er is een duiker gemaakt voor de Mauriksche wetering, en een voor de Linge. die thans nog gedeelte- lyk door zyn oude bedding stroomt en gedeelte- iyk door den duiker. wisselend in ploegen om den arbeid dag in dag uit. dag en nacht te laten doorgaan, totdat nu eindeiyk ook van dit werk het einde in zicht is. Begonnen in Augustus 1937 is het thans zoover, dat over enkele weken de nieuwe dyken beproefd kunnen worden. Het kanaal immers zal in open verbinding met de Lek komen te staan, behalve wanneer deze rivier een stand van 5.55 meter boven N-A.P. bereikt. Doch in dit laatste geval moeten de voorhavendyken de functie van bandyken ver vullen. hetgeen zeggen wil, dat zy waterkeerend moeten zyn. Om na te gaan, of zy voldoende de veiligheid van het achterland verzekeren, wor den zy. alvorens de tegenwoordige Lekdyk wordt doorgestoken, beproefd op hun kracht. Het ge heele bassin, dat thans ingesloten wordt door den Lekdyk, de voorhavendyken en het binnen hoofd van de sluis, wordt dan volgepompt tot dertig centimeter boven den hoogst-bekenden stand van de Lek. De nieuwe dyken zullen hun deugdeiykheld moeten bewyzen, zoowel by het volpompen als by het leegloopen; dit laatste immers brengt ook eenig gevaar mee. De klei zal nameiyk moeten toonen. dat zy niet schuift, hoewel zy waterverzadigd is. uur: Diner aangeboden door Hare Majes- -3 Koningin in Hoogstderzelver gezant- Vrjjdag 26 Des t—*- Koningin van Brussel.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 17