levensruimte
Tusschen Tiel
Ravenswaay
en
M
N
4650
Simplex rijwielen, de beste voor den prijs
TUUvU}
BEVEROL
Een "sluis,
die gereed is en één, waaraan nog
TREIN ONTSPOORD BIJ
RESSEN-BEMMEL
1
EN
E N
li
8^
WOENSDAG 5 APRIL 1939
De S.D.A.P. verloor
vele leden
Trapkaarden weerstaan
de techniek
6752 in één jaar tyda
Jeugdige onverlaat
ter
•i-
Clearingkoersen
NEDERLAND OVERZEE
Jammerklachten der techniek
Programma definitief vastgesteld
s
H
Oplichter drong zich in by
invloedryke peraonen
Waardeering der katholieke
kunstenaars
Misbruik gemaakt van
zijn goeden naam
KUNSTZINNIG GESCHENK
VOOR DEN K. R.O.
Mater ieele schade niet groot;
verkeer naar Nymegen
gestremd
Het Koninklijk bezoek
aan België
Kwartaal-bijlage van
„De R. K. Staatspartij
Chauffeur mishandeld en daarop
met auto er van doorgegaan
- temidden van deze drukke bedrijvig -
heid en van deze onbarmhartige techniek
ziet men een eenzaam paard staan. Of eigen-
lyk zyn het er twee, een aan de rechterzyde
van het kanaal, een aan de andere zijde. Ze
staan rond te kyken, een beetje weemoedig,
een beetje triomf an teiyk; het is, als weten
ze, dat ze onmisbaar zyn. Want by den bouw
van dit heele kanaal, van Amsterdam tot
Tiel. gaat alles mechanisch, maar er is één
werk, waarvoor men nog geen machines
heeft kunnen vinden, hoe vernuftig de men
schen ook zijn.
22 millioen M3, water
be-
4»
het
f
Olli VAN OLIESPECIAHSTEN
*7.
keersluis bij Ravenswaay, de Noordelijke toegang tot ’t Betuwepand
9.
2030 uur: Galadiner in het paleis te Brussel.
ge
en
-U uur: Bezoek aan de Internationale Water-
A’Da"-
Maandagavond zijn dicht voor de aftak
king van De Vork vier Wagons van een goe
derentrein uit Njjmegen by RessenBem-
mel ontspoord.
De schut- en keersluis bij Ravenswaay, zooals zij er thans uitziet. Links en rechts
de beide sluiskolken en in het midden de sluiskade, thans nog een betonnen doos,
welke weldra met zand en aarde opgevuld zal worden. Op den achtergrond rechts
het stoomgemaal, dat tevens landhoofd is voor de verkeersbrugwelke beide sluis
kolken zal overspannen
14.45
17.45
Koersen voor stortingen op 5 April tegen ver
plichtingen, luidende in: Relchsmarken t 75.62:
Lires t 990.
van
tot
6752
Pater lector J. Dito O.P.. die als voorzitter
in tegenwoordigheid van den heer Speet, namens
het K.R.O.-bestuur. het geschenk aanvaardde
zegde toe, dat het beeld in de K.R.O.-studlo een
eereplaats zal krijgen. Het zal er voor de be
zoekers getuigen van de samenwerking, die de
K.R.O. bij den studiobouw op zoovele wijzen met
de katholieke kunstenaars heeft gezocht en die
tot zulke gelukkige resultaten heeft geleid.
n.
OP
zul
?re-
Da
lerd
s er
odig
zijn
ter
van-
heid en
kracht
zijn,
naar
De schut- en
van het AmsterdamRijnkanaal, zooals zy er in September 1937 uitzag. Stapels
betonijzer, buizen en balken en daartusschen pullende treintjes, het rommelige
begin van wat eenmaal een sluis zal zijn
Klei- en zandtreinen rijden op dit werk af en
aan, grijpers hoort men jammerend klagen on
der den zwaren last, dien zij te verzetten hebben,
vrachtauto's klimmen tegen steile hellingen op
om boven gekomen hun inhoud te laten vallen;
de locomotlefjes met de klpkarren stooten groo
te wolken stoom uit, die meteen vervliegen in
den scherpen wind: alles gaat hier mechanisch,
alles gaat zoo snel mogelijk.
Door de Lek zullen de schepen in het Petuwe-
pand komen, een stuk van liet kanaal, dat op
het oogenblik in een vergevorderd stadium van
En dit heele enorme werk, dat vijfduizend
gulden per dag kost en waaraan men reeds 'dD
anderhalf jaar arbeidt, geschiedt, terwijl
men erop rekent, dat de sluis slechts twin
tig dagen per jaar haar dienst zal moeten
bewijzen, want de Lek bereikt haar peil van
5,55 meter boven NAP. slechts gedurende
twintig dagen per jaar.
Ergens in- het land ligt een plas, waar-
onderdoor de Linge stroomt; een plas, die
overgebleven is van den bouwput voor dit
werk. Een kuil van elf meter diepte is hier
voor noodig geweest van een dergelijke af
meting, dat men per uur 2200 kubieke tpe-
ter water naar boven pompte. Als men weet,
dat dit gelijk is aan de halve leidingwater-
consumptie van Amsterdam, kan men eenig
beeld krijgen van den geweldigen last en
moeite, die dit water heeft veroorzaakt.
Woensdag 24 Mei:
1145 uur: Bezoek aan het stadhuis.
1330 uur: Noenmaal in het kasteel te Laeken.
uur: Garden-party.
uur: Ontvangst door Hare Majesteit de
Koningin van de Nederlandsche autoriteiten en
t*noodigden in België, in Hoogstderzelver
Zoo was hij er in geslaagd ontvangen te wor
den door den thesaurier-generaal, door den di
recteur van een det^grootste levensverzekering
maatschappijen en door de weduwe van een be
langrijken Indischen functionaris.
Van alle drie had hij geldbedragen gekregen
Zoo was hij b.v. bij den directeur van de le-
vensverzekering-maatschappij binnengekomen
onder hét voorwendsel, dat hij voor zijn der-
tien-jarig zoontje een studie-verzekering wilde
voormiddags vertrek van Hare Majesteit I sluiten. Zijn broer, die advocaat in Indië was.
i wilde daarvan de helft betalen en had hem
voorbereiding verkeert. Het beste kan men dit
werk bezichtigen in omgekeerde richting, be
ginnende bjj Tiel en zoo weer te: ugkeerende naar
Ravenswaay, want als men in deze richting het
werk beziet, krijgt men een goeden Indruk, hoe
de ontwikkeling is. Bij Tiel is men nfcmeiyk nog
bezig met het allereenvoudigste voorbereidende
werk, terwijl men In Ravensweay den bouw van
de keer- en schutsluis onderbanden heeft, een
grootsch en machtig werk, dat een diepen Indruk
maakt. Het is ook op deze wijze, dat Ir. J. H.
Verhey, met de uitvoering van het Betuwe-pand
belast, onze gids is geweest bij de bezichtiging.
By Tiel vindt het kanaal zijn einde en daar
zullen de grootste kunstwerken worden aange
legd. Er moet komen de onderbouw voor twee
spoorbruggen, hoewel voorloop.g slechts een dier
bruggen zal worden gebouwd; daarnaast komen
twee bruggen voor den grooten rijksweg in aan
leg van Rotterdam naar Njjmegen, en daarnaast
weer een brug voor den daar loopenden provin
cialen weg van Hel naar Amerongen, die meer
voor lokaal verkeer is bestemd. Elk dezer bruggen
zal bestaan uit zeven overspanningen van 26 M.
AL1.
Als kwartaal-bijvoegsel van het maandblad
„De R.K. Staatspartij" is thans het eerste num
mer verschenen van „Nederland Overzee”, ge
wijd aan vraagstukken van actueele koloniale
staatkunde.
De leider van het Indisch Documentatiebureau
der R.K SP. zet in een Inleidend artikel de
werkwijze van dit bureau, dat thans een jaar
bestaat, uiteen. Tijdens zijn studiereis naar
Ned. Indië heeft de leider van het bureau het
vorig jaar contact verkregen met een groot
aantal instanties, welke sindsdien geregeld be-
Het programma van het officieele bezoek van
Rare Majesteit de Koningin aan Zijne Majes
teit den Koning der Belgen is thans definitief
™*tgesteld en luidt als volgt:
Dinsdag 23 Mei:
1630 uur: Aankomst van Hare Majesteit de
De schepen, die komende van Amsterdam
het kanaal zullen bevaren, dat de nieuwe ver
binding zal vormen tusschen de hootdstad en
den Rijn, ontmoeten als eerste sluis op haar
weg de sluis bij Wijk bij Duurstede Zij worden
daar geschut en steken de Lek over naar het
Betuwepand van dit kanaal, waardoor zij naar
Tiel varen om daar de Waal te bereiken, den
grooten scheepvaartweg naar Duitschland Het
spreekt vanzelf, dat ook de rivier de Lek bij dit
overgangspunt verbeterd zal moeten worden. Zy
zal moeten worden uitgebaggerd, zoodat een
vaargeul ontstaat, diep genoeg cm ook de groot
ste Rynschepen door te laten. Dat dit uitbag
geren nu en dan zal moeten geschieden, ligt voor
de hand; het is niet gewenscht in deze vaar
geul, waarover verkeer in vier richtingen zal
passeeren. permanent een baggermolen zyn werk
te laten doen. Naar de beste oplossing var. dit
vraagstuk wordt nog gezocht met medewerking
van het Waterloopkundig laboratorium van Prof.
Thysse te Delft.
van 88.897 einde
Een verlies dus van
aangeraden om naar deze maatschappij te gaan
Allengs kwam het gesprek op verdachte's an
deren zoon, die voor stuurman opgeleid werd
en daarvoor een sextant noodig had. Nu wilde
verdachte zyn zoon dien sextant geven. Het
instrument kostte 327.doch hy had maar
300 ,by zich. Als de directeur hem nu even
die /27A| «rilde leenen, dan zou hy ze dadelyk
gireeren.
.De directeur gaf ƒ35.hy had niet klei
ner doch wachtte daarna tevergeefs op de
girb-overschryving. Van het afsluiten van een
verzekering hoorde hy natuuriyk niets meer
Wel las hy eenige weken later in een vakblad
een bericht, waarin tegen de praktyken van
verdachte werd gewaarschuwd. De directeur
deed toen aangifte by de politie en sjx>edig
bleek, dat verdachte daar geen onbekende was
Hy was reeds zes maal, meerendeels wegens
oplichting, veroordeeld Ook in de twee andere
gevallen heeft verdachte met dergelyke verha
len geld los gekregen.
Voor de rechtbank betwistte hij, dat het ge
sprek zoo geloopen is. zooals de drie als getui
gen opgeroepenen verklaarden. Bovendien heeft
hy altyd het plan gehad het geld terug te be
talen. Door zyn arrestatie is daar niets van ge
komen.
De Officier van Justitie vond verdachte dan
ook iemand, die zyn leven maar niet wil bete
len en eischte een strenge straf, n.l. een ge
vangenisstraf van ëën jaar en drie maanden
De verdediger, mr. Mees, trok in twyfel, ot
de getuigen wel door de verhalen van verdachte
bewogen zyn tot afgifte van geld eh vroeg on-
middeliyke invrijheidstelling. Deze werd door
de rechtbank geweigerd.
Uitspraak 18 April.
De verhalen, waarmee oplichters hun slacht-
Koningin te Brussel I otten weten verleiden tot afgifte van geld,
1930 uur: Ontvangst van het corps diploma- schier onuitputtelyk.
tJQue in het paleis te Brussel. Ook hun relaties, al dan niet voorgewend
spelen by hun praktijken een belangrijke rol.
De 53-jarige assuradeur jhr. L. S.. die Dins
dag voor de Haagsche rechtbank moest ver
schijnen, had van zyn goeden naam en goede
relaties een handig gebruik gemaakt om zich
by invloedryke personen in te dringen en on
der een of ander voorwendsel geld los te kry-
gen.
et de wijze, waarop thans het
recht op levensruimte wordt uit
gespeeld ter camouflage van on
rechtmatige machtsbegeerte en machts
politiek, heeft het Fransche spotblad
„Le Canard enchainé” zeer geestig den
draak gestoken in een tweetal caricatu-
ren. Op de eene ziet men den Frgn-
schen minister-president Daladier met
den Franschen minister van Buiten-
landsche Zaken Georges Bonnet. De
leeds van nature zeer lange neus van
Bonnet is verlengd tot de lengte van
een fantastisch voorspoedige komkom
mer uit het oude, van melk en honing
cvervlojiende land Chanaans, en Dala
dier vraagt aan Bonnet: „Weet je wel
zeker of wij ook niet behoefte hebben
aan een „levensruimte”? Op het andere
plaatje ziet men een inbreker met gre
tige handen in een geopende brandkast
graaien, terwijl hij tot zijn collega zegt:
JHa, ik heb een levensruimte gevon
den!” Deze welgeplaatste grapjes karak-
teriseeren zeer scherp het paskwillerig
gebruik, dat van het recht op levens-
mimte wordt gemaakt,-maar zij kunnen
dat recht zelf niet te niet doen. Het
recht op levensruimte, dat nooit ten
koste van datzelfde recht van anderen
mag gaan, geldt niet alleen voor vol
keren en staten, maar ook voor den In-
dividueelen mensch. Dat dit recht noch
in de internationale, noch in de nationa
le samenlevingen zuiver wordt gehand
haafd en geëerbiedigd, is een der
hoofdoorzaken van de tegenwoordige
spanningen, moeilijkheden en ellenden
op zoovelerlei gebied.
Het hoofdbestuur van de Algemeene Katho
lieke Kunstenaarsvereeniging C. A. K K, V.),
vertegenwoordigd door de heeren J. Collette,
voorzitter en H. Walstra, secretaris, heeft in te
genwoordigheid van den beeldhouwer Cephas
Stauthamer den K. R. O. een beeld van St.
Christophorus. uitgevoerd in brons, aangeboden.
De heer Collette, die het beeld met bypas-
send voetstuk en statue overdroeg, zelde geen
beter geschenk voor den K R O. te weten, waarin
zoo precies de geheele doelstelling ligt uitge
beeld. Immers de radio is in waarheid een an
dere Christusdrager. Daarom heeft de A K.K V
gemeend dezen nog onlangs bekroonden Chris
tophorus te moeten aanbieden, tevens als waar-
deering voor hetgeen de K.R.O. én by den studio
bouw én in zyn programma's deed in het belang
van de katholieke kunst en de kunstenaars.
noemt dat zelf reeds eer
verlies, doch wyt het al
lereerst aan de politieke spanningen, vooral in
de maand September.
Tevens zyn in het eerste deel van 1938 In de
provincie Friesland eerst recht de gevolgen van
het Kiès-conflict tot uiting gekomen. De S D
A P. verloor nj. in Friesland 14 afdeelirwjen
met ruim 1300 leden.
De samenstelling van Beverol
berust op de ervaring, opge
daan bij tientallen proefrit
ten op de weg onder streng
wetenschappelijke contröle.
Daardoor hebben wij voor
iedere wagen, ook de Uwe,
de ideale olie.
langryke gegevens verstrekken. De reeds
schikbare documentatie strekt zich uit over het
geheele staatkundige, sociale, economische en
godsdienstige terrein in Nederlandsch-Indlë. Su
riname en Curacao en bovendien nog over tal
van wetenswaardigheden en bijzonderheden.
Met deze kwartaalbydrage van Let Party-
orgaan treedt het bureau nu met zyn docu-
mentalren en vóórlichtenden arbeid ook naar
buiten op.
Dit eerste nummer bevat reeds zeer lezens-
waardige artikelen, o. a. over het urgente
vraagstuk van de verdediging van Indië en
over den voedingstoestand op Java.
Er is op de heele wereld geen instrument, dat
klei kan trappen. Als de klei van de klpkarren
gestort wordt, ligt deze nog niet vast in elkaar;
ze moet worden aangestampt en dat geschiedt
nog steeds het beste door er een paard over
heen en weer te laten wandelen. Twee paarden
by den bouw van een zoo groot kanaal, die bun
dienst bewijzen door loom en langzaam heen
en weer te loopen over den dyk, die zoo pas ge
stort is, en die deswege den naam van „trap-
paardenhebben gekregen. Wy willen niet de
pretentie hebben kanaalbouwers te zyn of ver
stand te hebben van de techniek, maar als de
Waterstaat eens probeerde een paar olifanten
te leenen van mynheer Sunier! Die zyn zwaar
der en hebben grootere pooten dan een paard.
Het is maar een idee.
De sluis by Ravenswaay zal weldra gereed
zyn. Als het zoover is. kunnen de baggermolens
ook in dit pand hun werk beginnen en dan zal
over enkele jaren het geheele kanaal klaar zijn
van Amsterdam tot Tiel. Dan eerst zal het
heelemaal aan zyn doel beantwoorden, want
zonder het Betuwepand heeft de scheepvaart er
slechts beperkt voordeel van. De Lek immers is
alleen voor kleinere schepen bevaarbaar. Dan
zal Amsterdam zijn verbinding hebben met den
hebben I Ryn, een verbinding, die aan de hoofdstad nieu-
Het Betuwe-pand vertoont thans alle
stadia van Itanaalaanleg, waardoor
dit deel van het Amsterdam—Rijnkanaal
den bezoeker de meest verrassende
aspecten biedt.
Te 230 uur was de goederentrein uit Nyme
gen naar Amsterdam vertrokken. Naby Ressen
I Bemmel moest de trein stoppen wegens een
I blokstoring en reeds had de machine aanzien-
I lyk vaart geminderd, toen een viertal rytuigen
van den goederentrein uit de rails liep. Dit was
I gelukkigerwijs op het oogenblik. dat de trein
I reeds een vry geringe vaart had. waardoor de
I materieele schade niet zeer groot bleek te zyn.
De ontspoorde rytuigen kwamen echter, dwars
I over de beide sporen te staan, terwyi van het
I afgaande spoor de rails over een lengte van
circa 75 meter geheel verwrongen werden. Het
I verdere verkeer, dat -gelukkig, dank zy het
late uur niet zeer intensief meer was, moest
I worden omgelegd en de nachttrein over Nyme
gen werd ditmaal over 's-Hertogenbosch ge
leid.
Mntschap.
20 uur: Intiem diner lp het paleis te Brussel
21.15 uur: Galavoorstelling in den Munt
schouwburg.
Donderdag 25 Mei:
10.40 uur: Vertrek naar Luik.
'«toonstelling.
<N> uur: Diner aangeboden door Hare Majes
teit de
•““«P te Brussel.
Visdag 26 Mei:
Het Jaarverslag der S. D. A. P. over 1938 maakt
melding van een geleidelyken teruggang
het aantal leden van 88.897 einde 1937
82.145 einde 1938.
leden.
Het partybestuur
niet onbeteekenend
I Het oprulpiingswerk werd onmiddeliyk
hand genomen en omstreeks half vier
nacht was men zoover gevorderd, dat één spoor
weer bruikbaar werd. Dientengevolge moest
.1 heden het geheele verkeer tusschen Nymegen
en ZettenAndelst en tusschen NymegenEist
I over één spoor worden geleid. Tusschen Ny-
I megen en Kesteren is het locale personenver-
I keer tydelljk opgeheven, terwyl de sneltreinen
er stoppen om in de verkeersbehoeften te voor-
I zien.
I Aan het herstel van het spoor wordt hard
I gewerkt, zoodat men hoopte in den loop van
I den dag het spoorwegverkeer in Zijn normalen
I toestand te kunnen herstellen.
Dicht by de groote sluis van Ravenswaay
staan twee torens midden in het land, schyn-
baar doelloos, als had een reuzenkind hier een
stuk speelgoed vergeten. Het zyn de torens van
de hefdeurenbergpiaats. waarin een reserve-
deur zal komen te hangen voor de sluizen by
Wyk by Duurstede en by Tiel, precies op ge-
lyken afstand van beide.
Maanden aaneen is by Ravenswaay dag
nacht gewerkt aan den bouw van de groote
schut- en keersluis, die den Noordelyken toe
gang vormt tot het Betuwe-pand Meer dan een
millioen kubieke meter grond is hier, verzet.
Voor de dertig duizend kubieke meter beton
waren twaalf millioen kilo c»ment en vier mil
lioen kilo bewapeningsijzer noodig. Er zyn kilo
meters betonpalen gebruikt en duizenden me
ters stalen damwand. Er gaan millioenen straat
klinkers in en honderden menschen I
hier maanden lang werk gevonden, elkaar af- |we welvaart moge brengen.
De sluis zelf wordt 260 meter lang. Over het
buitenhoofd komt een vaste brug ter vervanging
van den weg. die thans over den Lekdyk gaat.
Deze brug komt zeven meter boven den hoog-
sten rivierstand en zeventien en een halven me
ter boven den bodem van de sluis. De grond
hier is zeer slecht, men moet werken in de slappe
klei. Voor de grondverbetering ten behoeve van
de opritten was het dan ook noodig sleuven te
graven van drie meter diepte, die met zand
werden gevuld. By de sluis komt een gemaal,
dat het water, by het schutten te Tiel en Ra
venswaay in het kanaal gekomen, weer uitslaat
op de Lek. Uiteraard werkt ook dit gemaal
slechts als de keersluis gesloten is. In het gemaal
komen twee Dieselmotoren te staan, die honderd
kubieke meter per minuut kunnen verzetten en
die het water aanzuigen door kokers, 250 meter
lang, aangebracht onder de geheele lengte van
de sluis, twee groote tunnels van gewapend
beton.
T u de onwankelbare „beginselen”
van volk, ras, bloed en bodem on-
X der den dreun van oprukkende
pantserauto's en soldatenlaarzen toch
voor heel de wereld zichtbaar hebben
gewankeld, nu de leuze van de bevrijding
der verdrukte nationale minderheden en
bet zelfbeschikkingsrecht der volkeren
volkomen hun profijtelijken dienst heb
ben gedaan, is er weer een nieuw devies
uitgeklaroend over de aarde. Dit nieuwe
devies eischt levensruimte. Een elemen
taire en billijke eisch, nietwaar? Hij
vloeit logisch voort uit het levensrecht.
Wie recht heeft om te leven, moet ook
over de voor dat leven noodzakelijke
ruimte kunnen beschikken. Op zichzelf
valt er dus tegen dezen eisch niet veel in
te brengen.
Het is een fraaie vondst, waarmee de
vinders de practische verloochening
van verschillende hunner meest dléibaar
en heilig geheeten beginselen trachten
te rechtvaardigen. Maar Indien de Duit-
schers en de Italianen dreigend aan
spraak maken op levensruimte, dan
mag i^en zich afvragen of de Tsjechen
en de Abessiniërs niet evenzeer recht
daarop hadden?
Het recht op levensruimte is alleen
maar onaanveclïtbaar en aanvaardbaar
els een recht voor allen en niet voor en
kelen. Als monopolie-recht of privilegie
van expansieve dictatuurlanden is het
een schreeuwend onrecht. De Tsjechen
en de Abessiniërs hebben dat maar al te
zeer moeten ervaren. Het spreekt var.
zelf, dat niet alle staten en volkeren
een recht hebben op gelijke levensruim
te. -Groote staten en Vólken behoe
ven meer levensruimte dan kleine, zoo
als dikke menschen nu eenmaal méér
plaats noodig hebben om te kunnen zit
ten dan magere. Maar evenmin als dik
ke menschen, en zeker menschen, die
onbehoorlijk dik zijn geworden door
verregaande onmatigheid, het recht
hebben om magere te verdrukken, zoo
dat deze geen adem meer kunnen ha
len en het leven verliezen, zoo hebben
groote volkeren en staten niet het recht
kleine zonder meer op te slokken.
Wie zal echter bepalen, hoe groot de
rechtmatige levensruimte voor een* volk
of een staat mag en moet zijn?
Duitschland en Italië en Japan achten
alleen zichzelf in staat en bevoegd om
uit te maken, hoeveel levensruimte
hun rechtens toekomt. Maar zulk een
eigenmachtigheid en eigengereidheid,
die desnoods bereid zijn gewelddadig
aan anderen hun levensruimte te ont-
nemen, kunnen en mogen niët geduld
worden ter wille van de orde, het recht
en den vrede in de wereld.
Maandagavond om kwart over zeven vervoeg
de zich ten huize van den heer v. G. te Amers
foort een 17-jarige jongen. B. genaamd, die ver
zocht hem per auto naar het ziekenhuis De
Lich.enberg te brengen. Daar hy veel haast
scheen te hebben, voldeed de garagehouder, v. G.
aan het verzoek en nam zelf achter het stuur
plaats. Bij het ziekenhuis gekomen stapte B den
wagen uit en ging het ziekenhuis binnen. Even
later kwam hij weer terug en gaf voor, de fami
lie te moeten waarschuwen. Eerst werd toen ge
reden naar den Doomschen weg. waar de jongen
uitstapte en zeide naar de familie te Zeist te
moeten. In deze plaats aangekomen kon hy het
adres van de familie niet vinden en gaf vervol
gens een adres te De Bilt op. V. G. kreeg achter
docht, maar reed toch die richting uit. Op den
Oudenweg gekomen zelde de jongen plotseling
..Hier ben ik” en sloeg den chauffeur vyfmaal
op het achterhoofd met een scherp voorwerp
De man had nog de tegenwoordigheid van geest
het portier te openen en hulp te roepen.
Van de gelegenheid, dat de bestuurder den
auto verliet, maakte B. gebruik om aan het
stuur plaats te nemen en weg te ryden. In den
afgeloopen nacht is B. te Maurik by Tiel aan
gehouden en in arrest gesteld.
De garagehouder, die in het politiebureau te
De Bilt werd verbonden, maakt het naar om
standigheden goed.
Hier vindt men. zij het in nog grooter mate
dezelfde moeilijkheden voor het werkschema
als by den spoorwegovergang van Utrecht naar
Culemborg. Deze bruggen komen immers te
liggen over het binnenhoofd van de sluit, dat
dus eerst moet worden aangelegd. Is dit kla^r
dan kan men verder gaan met het bouwen van
de verkeerswegen, die geweldige afmetingen
zullen krygen. Het spoor moet niet minder dan
tien meter omhoog worden gebracht en als men
weet, dat de spoorwegen een helling eischen
van I op 225. dan kan men gemakkeiyk na
rekenen. dat de lynen hier verlegd moeten wor
den over een afstand van ongeveer vyf kilo
meter. over welke lengte dan een of meer via
ducten zullen komen als doorgang voor de land
wegen. Als de trein over de nieuwe lynen zal
ryden. mag men den ouden spoorweg opruimen
en dan eerst kan men beginnen aan het af
bouwen van de sluis, die het kanaal verbinding
zal geven met de Waal. Maar op het oogen
blik ziet men! van dit alles nog niets anders
dan de allereerste voorbereiding, een aarden
baan voor een hulpweg, en het bouwen van
een gemaaltje in den Willemspolder. Deze pol
der wordt doorsneden door de voorhavendyken,
zoodat de afwatering door een nieuw gemaal
moet geschieden.
Tevens wordt door deze dijken dwars door
de uiterwaarden het winterbed van de rivier
versmald. In verband met de gevaren, die dit
kan opleveren by hoogwater, moeten aan de
overzyde. dus in het land van Maas en Waal
de uiterwaarden worden afgegraven, een werk,
dat men thans ook reeds onderhanden heeft.
In het najaar zullen deze voorbereidende werk
zaamheden zoover voltooid zyn, dat men kan
beginnen met het bouwen van het binnenhoofd
der sluis; tegelykertyd maakt men een aan
vang met het buitenhoofd en een gedeelte der
schutkolk, die echter eerst zal kunnen worden
afgemaakt, als de bruggen over het binnen
hoofd zyn gelegd. 9
Het interessantste werk van
heele kanaal is op het éogenhlik waar
schijnlijk wel de aanleg van de schut-
en keersluis bij Ravenswaay. een im
posant geheel, waar men ziet, hoe de
kleine mensch de groote -aarde ver
vormt naar zyn wil. De sluizen bij
Wijk bij Duurstede en I'iel zijn groR-
ter, elk 350 meter. Die bij Wijk bij
Duurstede is klaar; zij geeft den in
druk van bedwongen kracht en van
rust, van de heerschappij van den
mensch over land en water. Die bij
Tiel is nog slechts ontworpen en alleen
met levendige verbeelding kan men
zich indenken, hoe grootsch een werk
hier wordt uitgevoerd. “Doch in
Ravenswaay ziet men het werk, hier
ziet men den strijd van den mensch
tegen land en water in ziin volle bitter-
in zijn volle kracht; de harde
en de harde moeite, die noodig
om het land zijn vorm te geven
's menschen wil en inzicht.
o
Verderop In het land zijn reeds verschillende
werken klaar, die voor de afwatering van het
land van het grootste belang zyn. Er is een
duiker gemaakt voor de Mauriksche wetering,
en een voor de Linge. die thans nog gedeelte-
lyk door zyn oude bedding stroomt en gedeelte-
iyk door den duiker.
wisselend in ploegen om den arbeid dag in
dag uit. dag en nacht te laten doorgaan, totdat
nu eindeiyk ook van dit werk het einde in zicht
is. Begonnen in Augustus 1937 is het thans
zoover, dat over enkele weken de nieuwe dyken
beproefd kunnen worden.
Het kanaal immers zal in open verbinding
met de Lek komen te staan, behalve wanneer
deze rivier een stand van 5.55 meter boven N-A.P.
bereikt. Doch in dit laatste geval moeten de
voorhavendyken de functie van bandyken ver
vullen. hetgeen zeggen wil, dat zy waterkeerend
moeten zyn. Om na te gaan, of zy voldoende de
veiligheid van het achterland verzekeren, wor
den zy. alvorens de tegenwoordige Lekdyk wordt
doorgestoken, beproefd op hun kracht. Het ge
heele bassin, dat thans ingesloten wordt door
den Lekdyk, de voorhavendyken en het binnen
hoofd van de sluis, wordt dan volgepompt tot
dertig centimeter boven den hoogst-bekenden
stand van de Lek. De nieuwe dyken zullen hun
deugdeiykheld moeten bewyzen, zoowel by het
volpompen als by het leegloopen; dit laatste
immers brengt ook eenig gevaar mee. De klei
zal nameiyk moeten toonen. dat zy niet
schuift, hoewel zy waterverzadigd is.
uur: Diner aangeboden door Hare Majes-
-3 Koningin in Hoogstderzelver gezant-
Vrjjdag 26
Des t—*-
Koningin van Brussel.