levensruimte
Tusschen
Tiel en Havenswaay
M
Simplex rijwielen, de beste voor den prijs
BEVEROL
r
465°
Een sluis,
die gereed is en één, waaraan nog
begonnen moet worden
N
TREIN ONTSPOORD BIJ
RESSEN-BEMMEL
E N
WOENSDAG 5 APRIL 1939
De S.D.A.P. verloor
vele leden
Trappaarden weersti
de techniek
6752 in één jaar tyds
Jeugdige onverlaat
Clearingkoerten
s
NEDERLAND OVERZEE
Jammerklachten der techniek
22 millioen M3, wal
Programma definitief vastgeateld
kv:
Het Koninklijk bezoek
aan België
Oplichter drong zich in by
invloedrijke personen
Waar deer ing der katholieke
kunstenaar*
Misbruik gemaakt van
zijn goeden naam
KUNSTZINNIG GESCHENK
VOOR DEN K. R.O.
er
IK
Un
Materieele schade niet groot;
verkeer naar Nymegen
gestremd
Kwartaal-bijlage van
„De R. K. Staatspartij
Chauffeur mishandeld en daarop
met auto er van doorgegaan
u
be-
en
-4
van
de Ideale olie.
Ollt VAN OUESPfCIALISTEN
il-
maakte
-
dit
t
de uiterwaarden
en
1
wilde daarvan de helft betalen en had hem
-^3
9
1*45
17.45
leden
1938.
Pater lector J. Dito O.P.. die als voorzitter
in tegenwoordigheid van den heer Speet, namens
het KRO.-bestuur, het geschenk aanvaardde
zegde toe. dat het beeld In de K.R.O.-studlo een
eereplaats za! kragen Het zal er voor de be
zoekers getuigen van de samenwerking, die de
K.R.O. bU den studiobouw op zoovele wijzen met
de katholieke kunstenaars heeft gezocht en die
tot zulke gelukkige resultaten heeft geleld.
•n kan
nhoofd
aan-
ke der
gorden
A?en-
op
ral
re-
Ds
rd
Koersen voor stortingen op 5 April tegen ver
plichtingen. luidende in: Reichamarken f 75.83;
Lires f 830.
En temidden van deze drukke bedrijvig
heid en van deze onbarmhartige techniek
ziet men een eenzaam paard staan. Of eigen
lijk zijn het er twee, een aan de rechterzijde
van het kanaal, een aan de andere zijde. Ze
staan rond te kijken, een beetje weemoedig,
een beetje triomfantelijk; het ia. als weten
ze, dat ze onmisbaar sfjn. Want bU den bouw
van dit heele kanaak van Amsterdam tot
Tiel. gaat alles mechanisch, maar er is één
werk, waarvoor men nog geen machine*
heeft kunnen vinden, hoe vernuftig de men
schen ook zfjn.
Ergens in het land ligt een plas, waar-
onderdoor de Llnge stroomt; een plas, die
overgebleven is van den bouwput voor dit
werk. Een kuil van elf meter diepte is hier
voor noodig geweest van een dergeljjke af
meting. dat men per uur 2300 kubieke me
ter water naar boven pompte. Als men weet,
dat dit gelijk is aan de halve leldlngwater-
consumptie van Amsterdam, kan men eenig
beeld krijgen van den geweldigen last en
moeite, die dit water heeft veroorzaakt
Door de Lek sullen de schepen in het Petuwe-
pand komen, een stuk van het kanaa’. dat op
het oogenblik in een vergevorderd stadium van
wetenschappelijke
----r hebben wij
Klei- en zandtreinen rijden op dit werk af en
aan, grijpers hoort men jammerend klagen on
der den zwaren last, dien zij te verzetten hebben,
vrachtauto's klimmen tegen steile hellingen op
om boven gekomen hun Inhoud te laten vallen;
de locomotiefjes met de klpkarren stooten groo
te wolken stoom uit, die meteen vervliegen in
den scherpen wind; alles gaat hier mechanisch,
alles gaat zoo snel mogelijk.
Het jaarverslag der 8 D. A. P over 1938 maakt
melding van een geleidelijken teruggang
1937 tot
verlies dus van 8752
dit
immers brengt ook eenig gevaar mee.
zal namelijk moeten toonen. dat zjj
schuift, hoewel zjj waterverzadlgd is.
uur: Garden-party.
- uur: Ontvangst door Hare Majesteit de
owngin van de Nederlandsche autoriteiten en
ge-
vhorbereiding verkeert Het beste kan men dit
werk bezichtigen in omgekeerde richting, be
ginnende bl) Tiel en zoo weer te: ugkeerende naar
Ravenswaay, want als men in deze richting het
werk beziet, krijgt men een goeden indruk, hoe
de ontwikkeling is. By Tiel is men namelijk nog
bezig met het allereenvoudigste voorbereidende
werk, terwijl men tn Ravenswaay den bouw van
de keer- en schutsluis ondernanden heeft, een
grootsch en machtig werk, dat een diepen indruk
maakt. Het is ook op deze wijze, dat ir. J H
Verhey, met de uitvoering van het Betuwe-pand
belast, onae gids Is geweest bij de bezichtiging.
Bij Tiel vindt het kanaal zun einde en daar
zullen de grootste kunstwerken worden aange
legd Er tnoet komen de onderbouw voor twee
spoorbruggen, hoewel voorloop.g slechts een dier
bruggen zal worden gebouwd; daarnaast komen
twee bruggen voor den grooten rijksweg in aan
leg van Rotterdam naar Nijmegen, en daarnaast
weer een brug voor den daar loopenden provin
cialen weg van Tiel naar Amerongen. die meer
voor lokaal verkeer Is bestemd Elk dezer bruggen
zal bestaan uit zeven overspanningen van 28 M.
Het hoofdbestuur van de Algemeens Katho
lieke Kunstenaarsvereenlglng C. A. K. K. V.),
vertegenwoordigd door de heeren J. Collette,
voorzitter en H. Walstra, secretaris, heeft in te
genwoordigheid van den beeldhouwer Cephas
Stauthamer den K. R. O. een beeld van St
Christophorus. uitgevoerd in brons, aangeboden.
De heer Collette, die het beeld met bijpas,
send voetstuk en statue overdroeg, zelde geen
beter geschenk voor den K R O. te weten, waarin
zoo precies de geheele doelstelling ligt uitge
beeld. Immers de radio is tn waarheid een an
dere Christusdrager. Daarom heeft de AK.K.V
gemeend dezen nog onlangs bekroonden Chris
tophorus te moeten aanbieden, tevens als waar-
deering voor hetgeen de K R O. én bij den studio
bouw én In zijn programma's deed in het belanj
van de katholieke kunst en de kunstenaars.
Maandagavond zijn dicht voor de aftak
king van De Vork vier wagons van een goe
derentrein uit Nijmegen bij Ressen—Bern,
mei ontspoord.
Te 3 30 uur was de goederentrein uit Nijme
gen naar Amsterdam vertrokken. NabjJ Ressen
Bemmél moest de trein stoppen wegens een
blokstoring en reeds had de machine aanzien
lijk vaart geminderd, toen een viertal rijtuigen
van den goederentrein uit de rails liep. Dit was
gelukkigerwijs op het oogenblik. dat de trein
reeds een vrij geringe vaart had, waardoor de
materieele schade niet zeer groot bleek te zijn.
aangeraden om naar deze maatschappij te gaan
Allengs kwam het gesprek op verdachte’s an
deren zoon, die voor stuurman opgeleid werd
en daarvoor een sextant noodig had. Nu wilde
verdachte zijn zoon dien sextant geven. Het
instrument kostte 337.doch hU had maar
ƒ300.bjj zich. Als de directeur hem nu even
die 27 wilde leenen, dan zou hij ze dadelijk
glreeren.
De directeur gaf ƒ35hfj had niet klei
ner doch wachtte daarna tevergeefs op de
giro-overschrijving. Van het afsluiten van een
verzekering hoorde hij natuurlijk niets meer
Wel las hij eenige weken later in een vakblad
een bericht, waarin tegen de praktijken van
verdachte werd gewaarschuwd. De directeur
deed toen aangifte bij de ix>Utie en spoedig
bleek, dat verdachte daar geen onbekende was
HU was reeds zes maal, meerendeels wegens
oplichting, veroordeeld Ook in de twee andere
gevallen heeft verdachte met dergelüke verha
len geld los gekregen.
Voor de rechtbank betwistte hU, dat het ge
sprek zoo geloopen is. zooals de drie als getui
gen opgeroepenen verklaarden. Bovendien heeft
hij altijd het plan gehad het geld terug te be
talen. Door zjjn arrestatie is daar niets van ge
komen.
De Officier van Justitie' vond verdachte dan
ook iemand, die zUn leven maar niet wil bete
ren en eischte een strenge straf, n.l. een ge
vangenisstraf van één jaar en drie maanden
De verdediger, mr. Mees, trok in twUfel, ot
de getuigen wel door de verhalen van verdachte
bewogen zUn tot afgifte van geld en vroeg on-
middellUke invrijheidstelling. Deze werd door
de rechtbank geweigerd.
Uitspraak 18 April.
Zoo was hU er in geslaagd ontvangen te wor
den door den thesaurier-generaal. door den di
recteur van een der grootste levensverzekering
maatschappijen en door de weduwe van een be
langrijken Indischen functionaris.
Van alle drie had hU geldbedragen gekregen
Zoo was hU b.v. bij den directeur van de le-
vensverzekering-maatschappü binnengekomen
onder het voorwendsel, dat hu voor zUn der
tien-Jarig zoontje een studle-verzekering wHde
'oomüddags vertrek van Hare Majesteit sluiten ZUn broer, die advocaat in Indië was
“‘“eta van Brussel.
Als kwartaal-bUvoegsel van het maandblad
„De R.K Staatspartij'' is thans het eerste num
mer verschenen van „Nederland Overzee”, ge
wijd aan vraagstukken van actueele koloniale
staatkunde.
De leider van het Indisch Documentatiebureau
der R.K.SJ*. zet in een Inleidend artikel de
werkwijze van dit bureau, dat thans een jaar
bestaat, uiteen. Tijdens zijn studiereis naar
Ned. Indié heeft de leider van het bureau het
vorig Jaar contact verkregen met een groot
aantal instanties, welke slndsdién geregeld be-
van 88.897 einde
Ken
het aantal
83.145 einde
leden.
Het partUbestuur
niet onbeteekenend
wisselend in ploegen om den arbeid dag in
dag uit, dag en nacht te laten doorgaan, totdat
nu eindelUk ook van dit werk het einde in zicht
is. Begonnen in Augustus 1937 is het thans
zoover, dat over enkele weken de nieuwe dUken
beproefd kunnen worden.
Het kanaal immers zal in open verbinding
met de Lek komen te staan, behalve wanneer
deze rivier een stand van 5.55 meter boven N-A.P.
bereikt. Doch in dit laatste geval moeten de
voorha vendu ken de functie van bandUken ver
vullen. hetgeen zeggen wil. dat zU waterkeerend
moeten zUn. Om na te gaan, of zU voldoende de
veiligheid van het achterland verzekeren, wor
den zU. alvorens de tegenrgnrdlge Lekdijk wordt
doorgestoken, beproefd op hun kracht. Het ge
heele bassin, dat thans ingesloten wordt door
den LekdUk. de voorhavendUken en het binnen- -
hoofd van de sluis, wordt dan volgepompt tot
dertig centimeter boven den hoogst-bekenden
stand van de Lek. De nieuwe dUken zullen hun
deugdeUjkheid moeten bewijzen, zoowel bU het
volpompen als bU het leegloopen; dit laatste
De klei
niet
De schepen, die komende van Amsterdam
het kanaal zullen bevaren, dat de nieuwe ver
binding zal vormen tusschen de hoofd«>tad en
den RUn. ontmoeten als eerste sluis op haar
weg de sluis bU WUk bU Duurstede ZU worden
daar geschut en steken de Lek over naar het
Betuwepand van dit kanaal, waardoor *U naar
Tiel varen om daar de Waal te bereiken, den
grooten scheepvaartweg naar Duitschland Het
spreekt vanzelf, dat ook de rivier de Lek bU dit
overgangspunt verbeterd zal moeten worden. ZU
zal moeten worden uitgebaggerd, roodst een
vaargeul ontstaat, diep genoeg cm ook de groot
ste RUnschepen door te laten Dat dit uitbag
geren nu en dan zal moeten gerchleden. ligt voor
de hand; het is niet gewenscht in deze vaar
geul. waarover verkeer In vter richtingen zal
passeeren. permanent een baggermolen zUn werk
te laten doen. Kaar de beate oplossing var. dit
vraagstuk wordt nog gezocht met medewerking
van het Waterloopkundig laboratorium van Prof.
ThUase te Delft.
et de wijze, waarop thans het
recht op levensruimte wordt uit
gespeeld ter camouflage van on-
rtthtmatige machtsbegeerte en machts
politiek, heeft het Fransche spotblad
Je Canard enchainé” zeer geestig den
draak gestoken in een tweetal caricatu-
ren. Op de eene ziet men den Fran-
Khen minister-president Daladier met
Jen Franschen minister van Buiten-
landsche Zaken Georges Bonnet. De
teeds van nature zeer lange neus van
Bonnet is verlengd tot de lengte van
jen fantastisch voorspoedige komkom
mer uit het oude, van melk en honing
^vervloeiende land Chanaans, en Dala-
Uer vraagt aan Bonnet: „Weet Je wel
eeker of wij ook niet behoefte hebben
tan een „levensruimte”? Op het andere
plaatje ziet men een inbreker met gre
tige handen in een geopende brandkast
paaien, terwijl hij tot zijn collega zegt:
Ba, ik heb een levensruimte gevon-
ien!” Deze welgeplaatste grapjes karak
teriseren zeer scherp het paskwillerig
jebruik, dat van het recht op levens-
"uimte wordt gemaakt, maar zij kunnen
lat recht zelf niet te niet doen. Het
vcht op levensruimte, dat nooit ten
toste van datzelfde recht van anderen
nag gaan, geldt niet alleen voor vol
teren en staten, maar ook voor den In-
lividueelen mensch. Dat dit recht noch
n de internationale, noch in de nationa-
e samenlevingen zuiver wordt gehand
haafd en geëerbiedigd, is een der
loefdoorzaken van de tegenwoordige
'Panningen, moeilijkheden en ellenden
>P zoovelerlei gebied.
Verderop in het land zUn reeds verschillende
werken klaar, die voor de afwatering van het
land van het grootste belang zUn. Er te een
duiker gemaakt voor de Maurlksche wetering,
en een voor de Llnge. die thans nog gedeelte-
lUk door zUn oude bedding stroomt en gedeelte
lijk door den duiker.
En dit heele enoraaa werk, dat vijfduizend
gulden per dag koet en waaraan men reeds
anderhalf Jaar arbeidt, geschiedt. terwUl
men erop rekent, dat de sluis slechts twin
tig dagen per Jaar haar dienst zal moeten
bewUsen, want de Lek bereikt haar peil van
5.55 meter boven N.A.P. slechts gedurende
twintig dagen per jaar.
Het opruimlngswerk werd onmiddellUk ter
hand genomen en omstreeks half vier van
nacht was men zoover gevorderd, dat één spoor
weer bruikbaar werd. Dientengevolge moest
heden het geheele verkeer tusschen Nijmegen
en ZettenAndelst en tusschen NijmegenEist
over één spoor worden geleld. Tusschen NU-
megen en Kesteren te het locale personenver
keer lijdelijk opgeheven, terwijl de sneltreinen
er stoppen om in de verkeersbehoeften te voor
zien.
Aan
noemt dat zelf reeds een
verlies, doch wUt het al
lereerst aan de politieke spanningen, vooral tn
de maand September
Tevens zUn in het eerste deel van 1938 in de
provincie Friesland eerst recht de gevolgen van
het Klés-conflict tot «uiting gekomen. De 8 D
A P. verloor nj. In Friesland 14 afdeellngen
met ruim 1300 leden.
2030
Woensdag 34 Mei:
11.45 uur: Bezoek aan het stadhuis.
Maandagavond om kwart over zeven vervoeg
de zich ten huize van den heer v. G. te Amers
foort een 17-jarige Jongen, B. genaamd, die ver
zocht hem per auto naar het ziekenhuis De
Lichtenberg te brengen. Daar hU veel haast
scheen te hebben. voMéed de garagehouder, v. G.
aan het verzoek en nam zelf achter het stuur
plaats. BU het ziekenhuis gekomen stapte B. den
wagen uit en ging het ziekenhuis binnen. Even
later kwam hU weer terug en gaf voor, de fami
lie te moeten waarschuwen. Eerst werd toen ge
reden naar den Doomschen weg, waar de Jongen
uitslapte en zelde naar de familie te Zeist te
moeten, tn deze plaats aangekomen kon hu het
adres van de familie niet vinden en gaf vervol
gens een adres te De Bilt op. V. G. kreeg achter
docht, maar reed toch die richting uit. Op den
Oudenweg gekomen zelde de Jongen plotseling
„Hier ben ik” en sloeg den chauffeur vUfmaal
op het achterhoofd met een scherp voorwerp.
De man had nog de tegenwoordigheid van geest
het portier te openen en hulp te roepen.
Van de gelegenheid, dat de bestuurder den
auto verliet, maakte B. gebruik om aan het
stuur plaats te nemen en weg te rUden. In den
afgeloopen nacht is B. te Maurik bU Tiel aan
gehouden en in arrest gesteld.
De garagehouder, die in het politiebureau te
De Bilt werd verbonden, maakt het naar om
standigheden goed.
Hier vindt men. zU het in nog grooter mate
dezelfde moeilijkheden voor het Trerkschema
ais bU den spoorwegovergang van Utrecht naar
Culemborg. Deze bruggen komen immers te
liggen over het binnenhoofd van de sluis, dat
dus eerst moet worden aangelegd. Is dit klaar,
dan kan men verder gaan met het bouwen van
de verkeerswegen, die geweldige afmetingen
zullen krUgen. Het spoor moet niet minder dan
tien meter omhoog worden gebracht en als men
weet, dat de spoorwegen een helling eischen
van 1 op 335. dan kan men gemakkelUk na
rekenen. dat de lUnen hier verlegd moeten wor
den over een afstand van ongeveer vUf kilo
meter. over welke lengte dan een of meer via
ducten zullen komen als doorgang voor de land
wegen. Als de trein over de nieuwe lUnen zal
rijden, mag men den ouden spoorweg opruimen
en dan eerst kan men beginnen aan het af
bouwen van de sluis, die het kanaal verbinding
zal geven met de Waal Maar op het oogen
blik ziet men van dit alles nog niets anders
dan de allereerste voorbereiding, een aarden
baan voor een hulpweg. en het bouwen van
een gemaaltje In den Wlllemspolder. Deze pol
der wordt doorsneden door de voorhavendUken,
zoodat de afwatering door een nieuw gemaal
moet geschieden
Tevens wordt door deze dUken dwars door
het winterbed yan de rivier
versmald. In verband met de gevaren, die dit
kan opleveren bU hoogwater, moeten aan de
ovenUde. dus in het land van Maas en Waal
de uiterwaarden worden afgegraven, een werk,
dat men thans ook reeds onderhanden heeft.
In het najaar zullen deze voorbereidende werk
zaamheden zoover voltooid zUn. dat me
beginnen met het bouwen van het blnnA
der sluis; tegelUkertUd maakt men eel
vang met het buitenhoofd en een gedeel
schutkolk. die echter eerst zal kurmen v
afgemaakt, als de bruggen over het bl
hoofd zUn gelegd.
De verhalen, waarmee oplichters hun slacht
offers weten te verleiden tot afgifte van geld.
sUn schier onuitputteUjk.
Ook hun relaties, al dan niet voorgewend
spelen bU hun praktijken een belangrUke rol.
1145 im7- I De 53-jarige assuradeur jhr. L 8.. die Dins-
o.ss uur. Bezoek aan het stadhuis.
U* uur: Noenmaal In het kasteel te Laeken. da« roor de Haagsche rechtbank moest ver-
schUnen. had van zUn goeden naam en goede
relaties een handig gebruik .gemaakt om zich
bU InvloedrUke personen in te dringen en on
der een of ander voorwendsel geld los te krU
gen.
langrUke gegevens verstrekken De reeds
schikbare documentatie strekt zich uit over het
geheele staatkundige, sociale, economische en
godsdienstige terrein in Neder’.andsch-IndM, Su
riname en Curacao en bovendien nog over tal
van wetenswaardigheden en bUaonderheden.
i Met deze kwartaalbudrage van het PartU-
orgaan treedt het bureau nu met zUn docu-
mentalren en vóórlichtenden arbeid ook naar
buiten op.
Dit eerste nummer bevat reeds aeer lewens-
waardige artikelen, o. a. over het urgente
vraagstuk van de verdediging van Indié
over den voedingstoestand op Java.
Dé •amenstelling van Beverol
berust op de ervaring, opge
daan bij tientallen proefrit
ten op de weg onder streng
wetenschappelijke controls.
Daardoor hebben wij voor
Iedere wagen, ook do Uwe,
het herstel van het spoor wordt hard
gewerkt, zoodat men hoopte in den loop van
den dag het spoorwegverkeer in zUn normalen
toestand te kunnen herstellen.
u de onwankelbare „beginselen”
van vplk. ras, bloed en bodem on-
X der den dreun van oprukkende
pantserauto's en soldatenlaarzen toch
voor heel de wereld zichtbaar hebben
gewankeld, nu de leuze van de bevrijding
der verdrukte nationale minderheden en
tet zelfbeschikkingsrecht der volkeren
volkomen hun profljtelljken dienst heb
ben gedaan, is er weer een nieuw devies
uitgeklaroend over de aarde. Dit nieuwe
devies elscht levensruimte. Een elemen
taire en billijke eisch, nietwaar? HU
vloeit logisch voort uit het levensrecht.
Wie recht heeft om te leven, moet ook
over de voor dat leven noodzakelijke
ruimte kunnen beschikken. Op zichzelf
valt er dus tegen dezen eisch niet veel in
te brengen.
Het is een fraaie vondst, waarmee de
vinders de practlsche verloochening
van verschillende hunner meest dierbaar
m heilig geheeten beginselen trachten
te rechtvaardigen. Maar indien de Dult-
gchers en de Italianen dreigend aan
spraak maken op levensruimte, dan
mag men zich aftragen of de Tsjechen
en de Abesslniërs niet evenzeer recht
óaarop hadden?
Het recht op levensruimte is alleen
maar onaanvechtbaar en aanvaardbaar
tls een recht voor allen en niet voor en
kelen. Als monopolie-recht of privilegie
vun expansieve dictatuurlanden Is het
een schreeuwend onrecht. De Tsjechen
en de Abesslniërs hebben dat maar al te
geer moeten ervaren. Het spreekt van
self, dat niet alle staten en volkeren
een recht hebben op gelUke levensruim
te. Oroote staten en volken behoe
ven meer levensruimte dan kleine, zoo
als dikke menschen nu eenmaal méér
plaats noodig hebben om te kunnen zit
ten dan magere. Maar evenmin als dik
ke menschen, en zeker menschen, die
onbehoorlUk dik zUn geworden door
verregaande onmatigheid, het recht
hebben om magere te verdrukken, zoo-
dat deze geen adem meer kunnen ha
len en het leven verliezen, zoo hebben
;roote volkeren en staten niet het recht
kleine zonder meer op te slokken.
Wie zal echter bepalen, hoe groot de
•jjchtmatige levensruimte voor een volk
jf een stsfat mag en moet zUn?
Duitschland en Italië en Japan achten
illeen zichzelf in staat en bevoegd om
lit te maken, hoeveel levensruimte
ran rechtens toekomt. Maar zulk een t
eigenmachtigheid en eigengereidheid,
ile desnoods bereid zUn gewelddadig
san anderen hun levensruimte te ont-
semen, kunnen en mogen niet geduld
gorden ter wille van de orde, het recht
m den vrede in de wereld.
Dicht bU de groote sluis van Ravenswaay
staan twee torens midden in het land, schUn-
baar doelloos, als had een reuzenkind hier een
stuk speelgoed vergeten. Het sUn de torens van
de hefdeurenbergpiaats. waarin een reserve-
deur zal komen te hangen voor de sluizen bU
WUk bU Duurstede en bU Tiel, precies op ge
lijken afstand van beide.
- Maanden aaneen is bU Ravenswaay dag
Tlacht gewerkt aan den bouw van de groote
schut- en keersluis, die den NoordelUken toe
gang vormt tot het Betuwe-pand. Meer dan een
millioen kubieke meter grond is hier verzet.
Voor de dertig duizend kubieke meter beton
waren twaalf millioen kilo cement en vier mil
lioen kilo bewapenlngsijzer noodig. Er zUn kilo
meters betonpalen gebruikt en duizenden me
ters stalen damwand. Er gaan millioenen straat
klinkers in en honderden menschen hebben
hier maanden lang werk gevonden, elkaar af-
De ontspoorde rijtuigen kwamen echter dwars
over de belde sporen te staan, terwUl van het
afgaande spoor de rails over een lengte van
circa 75 meter geheel verwrongen werden. Het
verdere verkeer, dat gelukkig, dank zU het
late uur niet zeer intensief meer was, moest
worden omgelegd en de nachttrein over NUme-
gen werd ditmaal over ’s-Hertogenbosch ge
leld.
Er is op de heele wereld geen instrument, dat
klei kan trappen. Als de kiel van de klpkarren
gestort wordt, ligt deze nog niet vast in elkaar;
ze moet worden aangestampt en dat geschiedt
nog steeds het beste door er een paard over
heen sn weer te laten wandelen. Twee paarden
bU den bouw van een zoo groot kanaal, die hun
dienst bewijzen door loom en langzaam heen
en weer te loopen over den dUk. die zoo pas ge
stort is. en die deswege den naam van ..trap
paarden" hebben gekregen. WU willen niet de
pretentie hebben kanaalbouwerz te zUn of ver
stand te hebben van de techniek, maar als de
Waterstaat eens probeerde een paar olifanten
te lëenen van mUnheer Sunler! Die zUn zwaar
der en hebben grootere pooten dan een paard.
Het is maar een idee.
De sluis bU Ravenswaay zal weldra gereed
zUn. Als het zoover Is. kunnen de baggermolens
ook in dit pand hun werk beginnen en dan zal
over enkele Jaren het geheele kanaal klaar zUn
van Amsterdam tot Tiet Den eerst zal bet
heelemaal aan zUn doel beantwoorden, want
zonder het Betuwepand heeft de scheepvaart er
slechts beperkt voordeel van. De Lek immers is
alleen voor kleinere schepen bevaarbaar. Dan
zal Amsterdam zUn verbinding .hebben met den
RUn. een verbinding, die aan de hoofdstad nieu
we welvaart moge brengen.
Het intereaaantate werk vin het
heele kanaal ia op het oogenblik waar
schijnlijk wel de aanleg van de schut-
en keersluis bij Ravenswaay, een im
posant geheel, waar men ziet, hoe de
kleine mensch de groote aarde ver
vormt naar zijn wil. De sluizen bij
Wijk bjj Duurstede en Tiel zijn groo
ter. elk 350 meter. Die bij Wijk bjj
Duurstede is klaar; zij geeft den in
druk van bedwongen kracht en van
rust, van de heerschappij >van den
mensch over land en water. Die bij
Tiel is nog slechts ontworpen en glleen
met levendige verbeelding kan men
zich indenken, hoe grootsch een werk
hier wordt uitgevoerd. Doch in
Ravenswaay ziet men het werk< hier
ziet men den strijd van den mensch
tegen land en water in ziin volle bitter
heid en in zijn volle kracht; de harde
kracht en de harde moeite, die noodig
zijn, om het land zijn vorm te geven
naar menschen wil en inzicht.
“ftechap
2® uur: Intiem diner In het paleis te Brussel
«15 uur: Galavoorstelling In den Munt
schouwburg.
Donderdag 35 Mei:
1940 uur: Vertrek naar Luik.
uur: Bezoek aan de Internationale Water-
‘*ntoonstelling.
2® uur: Diner aangeboden door Hare Majes-
ie
**‘P te Brussel.
VrUdag 28 Mei:
De schut- en keersluis bij Ravenswaayzooals zjj er thans uitziet. Links en rechts
de beide sluiskolken en in het midden de sluiskade, thans nog een betonnen doos,
welke weldra met zand en aarde opgevuld zal worden. Op den achtergrond rechts
het stoomgemaal, dat tevens landhoofd is voor de verkeersbrug, welke beide sluis
kolken zal overspannen
--
Het Betuwe-pand vertoont thans alle
stedia van kanaalaanleg, waardoor
dit deel van het Amsterdam—Rijnkanaal
den bezoeker de meest veertssende
aspecten biedt.
De sluis zelf wordt 260 meter lang Over het
buitenhoofd komt een vaste brug ter vervanging
van den weg. die thans over den LekdUk gaat.
Deze brug komt zeven meter boven den hoog-
sten rivierstand en zeventien en een halyen me
ter boven den bodem van de sluis. De grond
hiér is zeer slecht, men moet werken tn de slappe
klei. Voor de grondverbetering ten behoeve van
de opritten was het dan ook noodig sleuven te
graven van drie meter diepte, die met zand
werden gevuld. BU de sluis komt een gemaal,
dat het water. bU het schutten te Tiel en Ra
venswaay in het kanaal gekomen, weer uitslaat
op de Lek. Uiteraard werkt ook dit gemaal
slechts als de keersluis gesloten is. In het gemaal
komen twee Dieselmotoren te staan, die honderd
kubieke meter per minuut kunnen verzetten en
die het water aanzuigen door kokers. 350 meter
lang, aangebracht onder de geheele lengte van
de sluis, twee groote tunnels van gewapend
beton.
Het programmay van het offlcieele bezoek van
H»re Majesteit dé Koningin aan ZUne Majes-
*it den Konlng der Belgen is thans definitief
’sstgesteld en luidt als volgt:
Dinsdag 33 Mei:
1030 uur: Aankomst van Hare Majesteit de
K°ningin te Brussel.
•J8'30 uur: Ontvangst van het corps diploma-
■We in het paleis te Brussel.
2030 uur: Galadiner in het paleis te Brussel.
uur: Diner aangeboden door Hare Majes-
-- Koningin in Hoogstderzelver gezant-
Vrlldag 26
Des
Koningin
jehpodigden in België, in Hoogstderzelver
ïo r
21.15
•chouwburg.
Be schut- en keersluis bij Ravenswaay, de Noordelijke toegang tot ’t Betuwepand
van het AmsterdamRijnkanaal, zooals zy er in September 1937 uitzag. Stapels
betonijzer, buizen en balken en daartusschen puffende treintjes, het rommelige
begin van wat eenmaal een sluis zal zijn