levensruimte Tusschen Tiel en Havenswaay M Simplex rijwielen, de beste voor den prijs BEVEROL r 465° Een sluis, die gereed is en één, waaraan nog begonnen moet worden N TREIN ONTSPOORD BIJ RESSEN-BEMMEL E N WOENSDAG 5 APRIL 1939 De S.D.A.P. verloor vele leden Trappaarden weersti de techniek 6752 in één jaar tyds Jeugdige onverlaat Clearingkoerten s NEDERLAND OVERZEE Jammerklachten der techniek 22 millioen M3, wal Programma definitief vastgeateld kv: Het Koninklijk bezoek aan België Oplichter drong zich in by invloedrijke personen Waar deer ing der katholieke kunstenaar* Misbruik gemaakt van zijn goeden naam KUNSTZINNIG GESCHENK VOOR DEN K. R.O. er IK Un Materieele schade niet groot; verkeer naar Nymegen gestremd Kwartaal-bijlage van „De R. K. Staatspartij Chauffeur mishandeld en daarop met auto er van doorgegaan u be- en -4 van de Ideale olie. Ollt VAN OUESPfCIALISTEN il- maakte - dit t de uiterwaarden en 1 wilde daarvan de helft betalen en had hem -^3 9 1*45 17.45 leden 1938. Pater lector J. Dito O.P.. die als voorzitter in tegenwoordigheid van den heer Speet, namens het KRO.-bestuur, het geschenk aanvaardde zegde toe. dat het beeld In de K.R.O.-studlo een eereplaats za! kragen Het zal er voor de be zoekers getuigen van de samenwerking, die de K.R.O. bU den studiobouw op zoovele wijzen met de katholieke kunstenaars heeft gezocht en die tot zulke gelukkige resultaten heeft geleld. •n kan nhoofd aan- ke der gorden A?en- op ral re- Ds rd Koersen voor stortingen op 5 April tegen ver plichtingen. luidende in: Reichamarken f 75.83; Lires f 830. En temidden van deze drukke bedrijvig heid en van deze onbarmhartige techniek ziet men een eenzaam paard staan. Of eigen lijk zijn het er twee, een aan de rechterzijde van het kanaal, een aan de andere zijde. Ze staan rond te kijken, een beetje weemoedig, een beetje triomfantelijk; het ia. als weten ze, dat ze onmisbaar sfjn. Want bU den bouw van dit heele kanaak van Amsterdam tot Tiel. gaat alles mechanisch, maar er is één werk, waarvoor men nog geen machine* heeft kunnen vinden, hoe vernuftig de men schen ook zfjn. Ergens in het land ligt een plas, waar- onderdoor de Llnge stroomt; een plas, die overgebleven is van den bouwput voor dit werk. Een kuil van elf meter diepte is hier voor noodig geweest van een dergeljjke af meting. dat men per uur 2300 kubieke me ter water naar boven pompte. Als men weet, dat dit gelijk is aan de halve leldlngwater- consumptie van Amsterdam, kan men eenig beeld krijgen van den geweldigen last en moeite, die dit water heeft veroorzaakt Door de Lek sullen de schepen in het Petuwe- pand komen, een stuk van het kanaa’. dat op het oogenblik in een vergevorderd stadium van wetenschappelijke ----r hebben wij Klei- en zandtreinen rijden op dit werk af en aan, grijpers hoort men jammerend klagen on der den zwaren last, dien zij te verzetten hebben, vrachtauto's klimmen tegen steile hellingen op om boven gekomen hun Inhoud te laten vallen; de locomotiefjes met de klpkarren stooten groo te wolken stoom uit, die meteen vervliegen in den scherpen wind; alles gaat hier mechanisch, alles gaat zoo snel mogelijk. Het jaarverslag der 8 D. A. P over 1938 maakt melding van een geleidelijken teruggang 1937 tot verlies dus van 8752 dit immers brengt ook eenig gevaar mee. zal namelijk moeten toonen. dat zjj schuift, hoewel zjj waterverzadlgd is. uur: Garden-party. - uur: Ontvangst door Hare Majesteit de owngin van de Nederlandsche autoriteiten en ge- vhorbereiding verkeert Het beste kan men dit werk bezichtigen in omgekeerde richting, be ginnende bl) Tiel en zoo weer te: ugkeerende naar Ravenswaay, want als men in deze richting het werk beziet, krijgt men een goeden indruk, hoe de ontwikkeling is. By Tiel is men namelijk nog bezig met het allereenvoudigste voorbereidende werk, terwijl men tn Ravenswaay den bouw van de keer- en schutsluis ondernanden heeft, een grootsch en machtig werk, dat een diepen indruk maakt. Het is ook op deze wijze, dat ir. J H Verhey, met de uitvoering van het Betuwe-pand belast, onae gids Is geweest bij de bezichtiging. Bij Tiel vindt het kanaal zun einde en daar zullen de grootste kunstwerken worden aange legd Er tnoet komen de onderbouw voor twee spoorbruggen, hoewel voorloop.g slechts een dier bruggen zal worden gebouwd; daarnaast komen twee bruggen voor den grooten rijksweg in aan leg van Rotterdam naar Nijmegen, en daarnaast weer een brug voor den daar loopenden provin cialen weg van Tiel naar Amerongen. die meer voor lokaal verkeer Is bestemd Elk dezer bruggen zal bestaan uit zeven overspanningen van 28 M. Het hoofdbestuur van de Algemeens Katho lieke Kunstenaarsvereenlglng C. A. K. K. V.), vertegenwoordigd door de heeren J. Collette, voorzitter en H. Walstra, secretaris, heeft in te genwoordigheid van den beeldhouwer Cephas Stauthamer den K. R. O. een beeld van St Christophorus. uitgevoerd in brons, aangeboden. De heer Collette, die het beeld met bijpas, send voetstuk en statue overdroeg, zelde geen beter geschenk voor den K R O. te weten, waarin zoo precies de geheele doelstelling ligt uitge beeld. Immers de radio is tn waarheid een an dere Christusdrager. Daarom heeft de AK.K.V gemeend dezen nog onlangs bekroonden Chris tophorus te moeten aanbieden, tevens als waar- deering voor hetgeen de K R O. én bij den studio bouw én In zijn programma's deed in het belanj van de katholieke kunst en de kunstenaars. Maandagavond zijn dicht voor de aftak king van De Vork vier wagons van een goe derentrein uit Nijmegen bij Ressen—Bern, mei ontspoord. Te 3 30 uur was de goederentrein uit Nijme gen naar Amsterdam vertrokken. NabjJ Ressen Bemmél moest de trein stoppen wegens een blokstoring en reeds had de machine aanzien lijk vaart geminderd, toen een viertal rijtuigen van den goederentrein uit de rails liep. Dit was gelukkigerwijs op het oogenblik. dat de trein reeds een vrij geringe vaart had, waardoor de materieele schade niet zeer groot bleek te zijn. aangeraden om naar deze maatschappij te gaan Allengs kwam het gesprek op verdachte’s an deren zoon, die voor stuurman opgeleid werd en daarvoor een sextant noodig had. Nu wilde verdachte zijn zoon dien sextant geven. Het instrument kostte 337.doch hU had maar ƒ300.bjj zich. Als de directeur hem nu even die 27 wilde leenen, dan zou hij ze dadelijk glreeren. De directeur gaf ƒ35hfj had niet klei ner doch wachtte daarna tevergeefs op de giro-overschrijving. Van het afsluiten van een verzekering hoorde hij natuurlijk niets meer Wel las hij eenige weken later in een vakblad een bericht, waarin tegen de praktijken van verdachte werd gewaarschuwd. De directeur deed toen aangifte bij de ix>Utie en spoedig bleek, dat verdachte daar geen onbekende was HU was reeds zes maal, meerendeels wegens oplichting, veroordeeld Ook in de twee andere gevallen heeft verdachte met dergelüke verha len geld los gekregen. Voor de rechtbank betwistte hU, dat het ge sprek zoo geloopen is. zooals de drie als getui gen opgeroepenen verklaarden. Bovendien heeft hij altijd het plan gehad het geld terug te be talen. Door zjjn arrestatie is daar niets van ge komen. De Officier van Justitie' vond verdachte dan ook iemand, die zUn leven maar niet wil bete ren en eischte een strenge straf, n.l. een ge vangenisstraf van één jaar en drie maanden De verdediger, mr. Mees, trok in twUfel, ot de getuigen wel door de verhalen van verdachte bewogen zUn tot afgifte van geld en vroeg on- middellUke invrijheidstelling. Deze werd door de rechtbank geweigerd. Uitspraak 18 April. Zoo was hU er in geslaagd ontvangen te wor den door den thesaurier-generaal. door den di recteur van een der grootste levensverzekering maatschappijen en door de weduwe van een be langrijken Indischen functionaris. Van alle drie had hU geldbedragen gekregen Zoo was hU b.v. bij den directeur van de le- vensverzekering-maatschappü binnengekomen onder het voorwendsel, dat hu voor zUn der tien-Jarig zoontje een studle-verzekering wHde 'oomüddags vertrek van Hare Majesteit sluiten ZUn broer, die advocaat in Indië was “‘“eta van Brussel. Als kwartaal-bUvoegsel van het maandblad „De R.K Staatspartij'' is thans het eerste num mer verschenen van „Nederland Overzee”, ge wijd aan vraagstukken van actueele koloniale staatkunde. De leider van het Indisch Documentatiebureau der R.K.SJ*. zet in een Inleidend artikel de werkwijze van dit bureau, dat thans een jaar bestaat, uiteen. Tijdens zijn studiereis naar Ned. Indié heeft de leider van het bureau het vorig Jaar contact verkregen met een groot aantal instanties, welke slndsdién geregeld be- van 88.897 einde Ken het aantal 83.145 einde leden. Het partUbestuur niet onbeteekenend wisselend in ploegen om den arbeid dag in dag uit, dag en nacht te laten doorgaan, totdat nu eindelUk ook van dit werk het einde in zicht is. Begonnen in Augustus 1937 is het thans zoover, dat over enkele weken de nieuwe dUken beproefd kunnen worden. Het kanaal immers zal in open verbinding met de Lek komen te staan, behalve wanneer deze rivier een stand van 5.55 meter boven N-A.P. bereikt. Doch in dit laatste geval moeten de voorha vendu ken de functie van bandUken ver vullen. hetgeen zeggen wil. dat zU waterkeerend moeten zUn. Om na te gaan, of zU voldoende de veiligheid van het achterland verzekeren, wor den zU. alvorens de tegenrgnrdlge Lekdijk wordt doorgestoken, beproefd op hun kracht. Het ge heele bassin, dat thans ingesloten wordt door den LekdUk. de voorhavendUken en het binnen- - hoofd van de sluis, wordt dan volgepompt tot dertig centimeter boven den hoogst-bekenden stand van de Lek. De nieuwe dUken zullen hun deugdeUjkheid moeten bewijzen, zoowel bU het volpompen als bU het leegloopen; dit laatste De klei niet De schepen, die komende van Amsterdam het kanaal zullen bevaren, dat de nieuwe ver binding zal vormen tusschen de hoofd«>tad en den RUn. ontmoeten als eerste sluis op haar weg de sluis bU WUk bU Duurstede ZU worden daar geschut en steken de Lek over naar het Betuwepand van dit kanaal, waardoor *U naar Tiel varen om daar de Waal te bereiken, den grooten scheepvaartweg naar Duitschland Het spreekt vanzelf, dat ook de rivier de Lek bU dit overgangspunt verbeterd zal moeten worden. ZU zal moeten worden uitgebaggerd, roodst een vaargeul ontstaat, diep genoeg cm ook de groot ste RUnschepen door te laten Dat dit uitbag geren nu en dan zal moeten gerchleden. ligt voor de hand; het is niet gewenscht in deze vaar geul. waarover verkeer In vter richtingen zal passeeren. permanent een baggermolen zUn werk te laten doen. Kaar de beate oplossing var. dit vraagstuk wordt nog gezocht met medewerking van het Waterloopkundig laboratorium van Prof. ThUase te Delft. et de wijze, waarop thans het recht op levensruimte wordt uit gespeeld ter camouflage van on- rtthtmatige machtsbegeerte en machts politiek, heeft het Fransche spotblad Je Canard enchainé” zeer geestig den draak gestoken in een tweetal caricatu- ren. Op de eene ziet men den Fran- Khen minister-president Daladier met Jen Franschen minister van Buiten- landsche Zaken Georges Bonnet. De teeds van nature zeer lange neus van Bonnet is verlengd tot de lengte van jen fantastisch voorspoedige komkom mer uit het oude, van melk en honing ^vervloeiende land Chanaans, en Dala- Uer vraagt aan Bonnet: „Weet Je wel eeker of wij ook niet behoefte hebben tan een „levensruimte”? Op het andere plaatje ziet men een inbreker met gre tige handen in een geopende brandkast paaien, terwijl hij tot zijn collega zegt: Ba, ik heb een levensruimte gevon- ien!” Deze welgeplaatste grapjes karak teriseren zeer scherp het paskwillerig jebruik, dat van het recht op levens- "uimte wordt gemaakt, maar zij kunnen lat recht zelf niet te niet doen. Het vcht op levensruimte, dat nooit ten toste van datzelfde recht van anderen nag gaan, geldt niet alleen voor vol teren en staten, maar ook voor den In- lividueelen mensch. Dat dit recht noch n de internationale, noch in de nationa- e samenlevingen zuiver wordt gehand haafd en geëerbiedigd, is een der loefdoorzaken van de tegenwoordige 'Panningen, moeilijkheden en ellenden >P zoovelerlei gebied. Verderop in het land zUn reeds verschillende werken klaar, die voor de afwatering van het land van het grootste belang zUn. Er te een duiker gemaakt voor de Maurlksche wetering, en een voor de Llnge. die thans nog gedeelte- lUk door zUn oude bedding stroomt en gedeelte lijk door den duiker. En dit heele enoraaa werk, dat vijfduizend gulden per dag koet en waaraan men reeds anderhalf Jaar arbeidt, geschiedt. terwUl men erop rekent, dat de sluis slechts twin tig dagen per Jaar haar dienst zal moeten bewUsen, want de Lek bereikt haar peil van 5.55 meter boven N.A.P. slechts gedurende twintig dagen per jaar. Het opruimlngswerk werd onmiddellUk ter hand genomen en omstreeks half vier van nacht was men zoover gevorderd, dat één spoor weer bruikbaar werd. Dientengevolge moest heden het geheele verkeer tusschen Nijmegen en ZettenAndelst en tusschen NijmegenEist over één spoor worden geleld. Tusschen NU- megen en Kesteren te het locale personenver keer lijdelijk opgeheven, terwijl de sneltreinen er stoppen om in de verkeersbehoeften te voor zien. Aan noemt dat zelf reeds een verlies, doch wUt het al lereerst aan de politieke spanningen, vooral tn de maand September Tevens zUn in het eerste deel van 1938 in de provincie Friesland eerst recht de gevolgen van het Klés-conflict tot «uiting gekomen. De 8 D A P. verloor nj. In Friesland 14 afdeellngen met ruim 1300 leden. 2030 Woensdag 34 Mei: 11.45 uur: Bezoek aan het stadhuis. Maandagavond om kwart over zeven vervoeg de zich ten huize van den heer v. G. te Amers foort een 17-jarige Jongen, B. genaamd, die ver zocht hem per auto naar het ziekenhuis De Lichtenberg te brengen. Daar hU veel haast scheen te hebben. voMéed de garagehouder, v. G. aan het verzoek en nam zelf achter het stuur plaats. BU het ziekenhuis gekomen stapte B. den wagen uit en ging het ziekenhuis binnen. Even later kwam hU weer terug en gaf voor, de fami lie te moeten waarschuwen. Eerst werd toen ge reden naar den Doomschen weg, waar de Jongen uitslapte en zelde naar de familie te Zeist te moeten, tn deze plaats aangekomen kon hu het adres van de familie niet vinden en gaf vervol gens een adres te De Bilt op. V. G. kreeg achter docht, maar reed toch die richting uit. Op den Oudenweg gekomen zelde de Jongen plotseling „Hier ben ik” en sloeg den chauffeur vUfmaal op het achterhoofd met een scherp voorwerp. De man had nog de tegenwoordigheid van geest het portier te openen en hulp te roepen. Van de gelegenheid, dat de bestuurder den auto verliet, maakte B. gebruik om aan het stuur plaats te nemen en weg te rUden. In den afgeloopen nacht is B. te Maurik bU Tiel aan gehouden en in arrest gesteld. De garagehouder, die in het politiebureau te De Bilt werd verbonden, maakt het naar om standigheden goed. Hier vindt men. zU het in nog grooter mate dezelfde moeilijkheden voor het Trerkschema ais bU den spoorwegovergang van Utrecht naar Culemborg. Deze bruggen komen immers te liggen over het binnenhoofd van de sluis, dat dus eerst moet worden aangelegd. Is dit klaar, dan kan men verder gaan met het bouwen van de verkeerswegen, die geweldige afmetingen zullen krUgen. Het spoor moet niet minder dan tien meter omhoog worden gebracht en als men weet, dat de spoorwegen een helling eischen van 1 op 335. dan kan men gemakkelUk na rekenen. dat de lUnen hier verlegd moeten wor den over een afstand van ongeveer vUf kilo meter. over welke lengte dan een of meer via ducten zullen komen als doorgang voor de land wegen. Als de trein over de nieuwe lUnen zal rijden, mag men den ouden spoorweg opruimen en dan eerst kan men beginnen aan het af bouwen van de sluis, die het kanaal verbinding zal geven met de Waal Maar op het oogen blik ziet men van dit alles nog niets anders dan de allereerste voorbereiding, een aarden baan voor een hulpweg. en het bouwen van een gemaaltje In den Wlllemspolder. Deze pol der wordt doorsneden door de voorhavendUken, zoodat de afwatering door een nieuw gemaal moet geschieden Tevens wordt door deze dUken dwars door het winterbed yan de rivier versmald. In verband met de gevaren, die dit kan opleveren bU hoogwater, moeten aan de ovenUde. dus in het land van Maas en Waal de uiterwaarden worden afgegraven, een werk, dat men thans ook reeds onderhanden heeft. In het najaar zullen deze voorbereidende werk zaamheden zoover voltooid zUn. dat me beginnen met het bouwen van het blnnA der sluis; tegelUkertUd maakt men eel vang met het buitenhoofd en een gedeel schutkolk. die echter eerst zal kurmen v afgemaakt, als de bruggen over het bl hoofd zUn gelegd. De verhalen, waarmee oplichters hun slacht offers weten te verleiden tot afgifte van geld. sUn schier onuitputteUjk. Ook hun relaties, al dan niet voorgewend spelen bU hun praktijken een belangrUke rol. 1145 im7- I De 53-jarige assuradeur jhr. L 8.. die Dins- o.ss uur. Bezoek aan het stadhuis. U* uur: Noenmaal In het kasteel te Laeken. da« roor de Haagsche rechtbank moest ver- schUnen. had van zUn goeden naam en goede relaties een handig gebruik .gemaakt om zich bU InvloedrUke personen in te dringen en on der een of ander voorwendsel geld los te krU gen. langrUke gegevens verstrekken De reeds schikbare documentatie strekt zich uit over het geheele staatkundige, sociale, economische en godsdienstige terrein in Neder’.andsch-IndM, Su riname en Curacao en bovendien nog over tal van wetenswaardigheden en bUaonderheden. i Met deze kwartaalbudrage van het PartU- orgaan treedt het bureau nu met zUn docu- mentalren en vóórlichtenden arbeid ook naar buiten op. Dit eerste nummer bevat reeds aeer lewens- waardige artikelen, o. a. over het urgente vraagstuk van de verdediging van Indié over den voedingstoestand op Java. Dé •amenstelling van Beverol berust op de ervaring, opge daan bij tientallen proefrit ten op de weg onder streng wetenschappelijke controls. Daardoor hebben wij voor Iedere wagen, ook do Uwe, het herstel van het spoor wordt hard gewerkt, zoodat men hoopte in den loop van den dag het spoorwegverkeer in zUn normalen toestand te kunnen herstellen. u de onwankelbare „beginselen” van vplk. ras, bloed en bodem on- X der den dreun van oprukkende pantserauto's en soldatenlaarzen toch voor heel de wereld zichtbaar hebben gewankeld, nu de leuze van de bevrijding der verdrukte nationale minderheden en tet zelfbeschikkingsrecht der volkeren volkomen hun profljtelljken dienst heb ben gedaan, is er weer een nieuw devies uitgeklaroend over de aarde. Dit nieuwe devies elscht levensruimte. Een elemen taire en billijke eisch, nietwaar? HU vloeit logisch voort uit het levensrecht. Wie recht heeft om te leven, moet ook over de voor dat leven noodzakelijke ruimte kunnen beschikken. Op zichzelf valt er dus tegen dezen eisch niet veel in te brengen. Het is een fraaie vondst, waarmee de vinders de practlsche verloochening van verschillende hunner meest dierbaar m heilig geheeten beginselen trachten te rechtvaardigen. Maar indien de Dult- gchers en de Italianen dreigend aan spraak maken op levensruimte, dan mag men zich aftragen of de Tsjechen en de Abesslniërs niet evenzeer recht óaarop hadden? Het recht op levensruimte is alleen maar onaanvechtbaar en aanvaardbaar tls een recht voor allen en niet voor en kelen. Als monopolie-recht of privilegie vun expansieve dictatuurlanden Is het een schreeuwend onrecht. De Tsjechen en de Abesslniërs hebben dat maar al te geer moeten ervaren. Het spreekt van self, dat niet alle staten en volkeren een recht hebben op gelUke levensruim te. Oroote staten en volken behoe ven meer levensruimte dan kleine, zoo als dikke menschen nu eenmaal méér plaats noodig hebben om te kunnen zit ten dan magere. Maar evenmin als dik ke menschen, en zeker menschen, die onbehoorlUk dik zUn geworden door verregaande onmatigheid, het recht hebben om magere te verdrukken, zoo- dat deze geen adem meer kunnen ha len en het leven verliezen, zoo hebben ;roote volkeren en staten niet het recht kleine zonder meer op te slokken. Wie zal echter bepalen, hoe groot de •jjchtmatige levensruimte voor een volk jf een stsfat mag en moet zUn? Duitschland en Italië en Japan achten illeen zichzelf in staat en bevoegd om lit te maken, hoeveel levensruimte ran rechtens toekomt. Maar zulk een t eigenmachtigheid en eigengereidheid, ile desnoods bereid zUn gewelddadig san anderen hun levensruimte te ont- semen, kunnen en mogen niet geduld gorden ter wille van de orde, het recht m den vrede in de wereld. Dicht bU de groote sluis van Ravenswaay staan twee torens midden in het land, schUn- baar doelloos, als had een reuzenkind hier een stuk speelgoed vergeten. Het sUn de torens van de hefdeurenbergpiaats. waarin een reserve- deur zal komen te hangen voor de sluizen bU WUk bU Duurstede en bU Tiel, precies op ge lijken afstand van beide. - Maanden aaneen is bU Ravenswaay dag Tlacht gewerkt aan den bouw van de groote schut- en keersluis, die den NoordelUken toe gang vormt tot het Betuwe-pand. Meer dan een millioen kubieke meter grond is hier verzet. Voor de dertig duizend kubieke meter beton waren twaalf millioen kilo cement en vier mil lioen kilo bewapenlngsijzer noodig. Er zUn kilo meters betonpalen gebruikt en duizenden me ters stalen damwand. Er gaan millioenen straat klinkers in en honderden menschen hebben hier maanden lang werk gevonden, elkaar af- De ontspoorde rijtuigen kwamen echter dwars over de belde sporen te staan, terwUl van het afgaande spoor de rails over een lengte van circa 75 meter geheel verwrongen werden. Het verdere verkeer, dat gelukkig, dank zU het late uur niet zeer intensief meer was, moest worden omgelegd en de nachttrein over NUme- gen werd ditmaal over ’s-Hertogenbosch ge leld. Er is op de heele wereld geen instrument, dat klei kan trappen. Als de kiel van de klpkarren gestort wordt, ligt deze nog niet vast in elkaar; ze moet worden aangestampt en dat geschiedt nog steeds het beste door er een paard over heen sn weer te laten wandelen. Twee paarden bU den bouw van een zoo groot kanaal, die hun dienst bewijzen door loom en langzaam heen en weer te loopen over den dUk. die zoo pas ge stort is. en die deswege den naam van ..trap paarden" hebben gekregen. WU willen niet de pretentie hebben kanaalbouwerz te zUn of ver stand te hebben van de techniek, maar als de Waterstaat eens probeerde een paar olifanten te lëenen van mUnheer Sunler! Die zUn zwaar der en hebben grootere pooten dan een paard. Het is maar een idee. De sluis bU Ravenswaay zal weldra gereed zUn. Als het zoover Is. kunnen de baggermolens ook in dit pand hun werk beginnen en dan zal over enkele Jaren het geheele kanaal klaar zUn van Amsterdam tot Tiet Den eerst zal bet heelemaal aan zUn doel beantwoorden, want zonder het Betuwepand heeft de scheepvaart er slechts beperkt voordeel van. De Lek immers is alleen voor kleinere schepen bevaarbaar. Dan zal Amsterdam zUn verbinding .hebben met den RUn. een verbinding, die aan de hoofdstad nieu we welvaart moge brengen. Het intereaaantate werk vin het heele kanaal ia op het oogenblik waar schijnlijk wel de aanleg van de schut- en keersluis bij Ravenswaay, een im posant geheel, waar men ziet, hoe de kleine mensch de groote aarde ver vormt naar zijn wil. De sluizen bij Wijk bjj Duurstede en Tiel zijn groo ter. elk 350 meter. Die bij Wijk bjj Duurstede is klaar; zij geeft den in druk van bedwongen kracht en van rust, van de heerschappij >van den mensch over land en water. Die bij Tiel is nog slechts ontworpen en glleen met levendige verbeelding kan men zich indenken, hoe grootsch een werk hier wordt uitgevoerd. Doch in Ravenswaay ziet men het werk< hier ziet men den strijd van den mensch tegen land en water in ziin volle bitter heid en in zijn volle kracht; de harde kracht en de harde moeite, die noodig zijn, om het land zijn vorm te geven naar menschen wil en inzicht. “ftechap 2® uur: Intiem diner In het paleis te Brussel «15 uur: Galavoorstelling In den Munt schouwburg. Donderdag 35 Mei: 1940 uur: Vertrek naar Luik. uur: Bezoek aan de Internationale Water- ‘*ntoonstelling. 2® uur: Diner aangeboden door Hare Majes- ie **‘P te Brussel. VrUdag 28 Mei: De schut- en keersluis bij Ravenswaayzooals zjj er thans uitziet. Links en rechts de beide sluiskolken en in het midden de sluiskade, thans nog een betonnen doos, welke weldra met zand en aarde opgevuld zal worden. Op den achtergrond rechts het stoomgemaal, dat tevens landhoofd is voor de verkeersbrug, welke beide sluis kolken zal overspannen -- Het Betuwe-pand vertoont thans alle stedia van kanaalaanleg, waardoor dit deel van het Amsterdam—Rijnkanaal den bezoeker de meest veertssende aspecten biedt. De sluis zelf wordt 260 meter lang Over het buitenhoofd komt een vaste brug ter vervanging van den weg. die thans over den LekdUk gaat. Deze brug komt zeven meter boven den hoog- sten rivierstand en zeventien en een halyen me ter boven den bodem van de sluis. De grond hiér is zeer slecht, men moet werken tn de slappe klei. Voor de grondverbetering ten behoeve van de opritten was het dan ook noodig sleuven te graven van drie meter diepte, die met zand werden gevuld. BU de sluis komt een gemaal, dat het water. bU het schutten te Tiel en Ra venswaay in het kanaal gekomen, weer uitslaat op de Lek. Uiteraard werkt ook dit gemaal slechts als de keersluis gesloten is. In het gemaal komen twee Dieselmotoren te staan, die honderd kubieke meter per minuut kunnen verzetten en die het water aanzuigen door kokers. 350 meter lang, aangebracht onder de geheele lengte van de sluis, twee groote tunnels van gewapend beton. Het programmay van het offlcieele bezoek van H»re Majesteit dé Koningin aan ZUne Majes- *it den Konlng der Belgen is thans definitief ’sstgesteld en luidt als volgt: Dinsdag 33 Mei: 1030 uur: Aankomst van Hare Majesteit de K°ningin te Brussel. •J8'30 uur: Ontvangst van het corps diploma- ■We in het paleis te Brussel. 2030 uur: Galadiner in het paleis te Brussel. uur: Diner aangeboden door Hare Majes- -- Koningin in Hoogstderzelver gezant- Vrlldag 26 Des Koningin jehpodigden in België, in Hoogstderzelver ïo r 21.15 •chouwburg. Be schut- en keersluis bij Ravenswaay, de Noordelijke toegang tot ’t Betuwepand van het AmsterdamRijnkanaal, zooals zy er in September 1937 uitzag. Stapels betonijzer, buizen en balken en daartusschen puffende treintjes, het rommelige begin van wat eenmaal een sluis zal zijn

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 5