De rede Het Duitsche memorandum aan Londen overhandigd Hitler heeft geen ontspanning gebracht IUIIIIIIIIIIUIIIIIIIII f1 Hitler’s rede kwarp per vliegtuig De deur nog niet gesloten? Starre houding van Hitler Vein en beste criterium Het opzeggen der verdragen met Londen Warschau vormt het DRIESSEN „God is dood” ZATERDAG 29 APRIL 1939 DIENSTPLICHT OOK VOOR IEREN IN ENGELAND! Restaurant DORRIUS M- ••orburgwal b h. tpwi. Amsterdam. FLAT» OU JOU* IN t U CAATB VAN WEEK TOT WEEK De indruk in Polen Kokkinaki maakt een noodlanding Officieele commentaren De indruk te Moskou De rede wordt bestudeerd En te Rome Londen niet verbaasd rede I Twee verdragen zijn opgezegd Spaansche minister afgezet Belgische Senaat voor de volmachten Wallstreet noemt de „vredelievend” HET BESTE CADEAU DE JODENWETTEN IN HONGARIJE CHOCOLAADCARROS Polen acht de opzegging van het verdrag eenzijdig en onge rech tvaa rdigd -m Berlijn blijft gekant tegen onbeperkten bewapenings wedloop ter zee nog niet verschenen Opzegging van vlootverdrag kwam niet onverwacht op ven. tmd Ten Zuiden van de Hudton-baai D. A. T onderdeden van IX Ctudie in de psychologie van het godsdlen- leven vraagt tegenwoordig een eigenaardige invulling, n.l. de studie in de psychologie van de goddeloosheid. Het gaat dan niet meer over van een en Daarenboven zal de Duitsche regeering, inge val de Britsche regeering er prijs op stelt met Dultschland opnieuw in onderhandeling te tre den over de hiervoor in aanmerking komende problemen, daartoe gaarne bereid zijn. Zij zal het toejuichen, Indien het dan mogelijk Zou blijken op zekeren grondslag te komen tot een klare en ondubbelzinnige overeenkomst. De Russische vlieger was Vrijdagmorgen op gestegen voor een non-stop-vlucht van Moskou naar New-York. NEW YORK. 29 April (Reuter). Naar ge meld wordt, heeft Kokkinakl zich gedwon gen gezien te landen ten Zuiden van de Hudson-baai. BRUSSEL. 28 April (Belga). Met 84 tegen 71 stemmen en 6 stemmen blanco heeft de Se naat het wetsontwerp op de bijzondere volmach ten voor de regeering. dat reeds door de Ka foer was aangenomen, goedgekeurd. BURGOS. 28 April (D.N.B.) De Spaansche minister van Onderwijs. Rodriguez. is bij staats- decreet onmlddellijk van zijn ambt ontheven Deze maatregel heeft groot opzien gebaard. O ministerraad heeft vanmiddag vergaderd ondei voorzitterschap van Franco. Roosevelt's secretaris op het Witte Huis heeft verklaard, dat de president geen commentaar heeft geleverd op de rede van Hitler. Men zegt dat Roosevelt te 8.20 uur pl. tijd ópstond, juist toen de rede in den Rijksdag eindigde. Wallstreet heeft de redevoering van Hitler als redellevend” opgevat. De aandeelen stegen van voor rede punten tot meer dan één punt. Er was geen bij zondere koopdrang. maar bij de opening ont wikkelde zich meer affaire dan den teatsten tijd gebruikelijk was. De koersstijging te Londen verleende de markt een goeden steun en werkte den kooplust in de hand. BOEDAPEST. 28 April (Havas) Het H<m- gaarsche Hoogerhuis heeft de Jodenwetten aan genomen met de wijzigingen. welke er In zijn aangebracht door de gemengde arbltrage-com- missie. een ver- er r.V.— voor lezen gd! rechte maar lansje reken, e niet gelijk n be ten goed kans nog ers is aotie- toch hou- leyer- rooral irijke, :Ujjke voor maar r een 1 on- Spook elijk- Te Danzig werden de verklaringen van Hitler door de menigte langdurig toegejuicht De In druk dien zij in nationaal-soclallstische kringen te Danzig hebben gewekt is. dat de terugkeer van de vrije stad naar het rijk nog slechts een kweatle van tijd la. lirec- welk rijdt, mge- een Lau- n of voor die In Romelnsche politieke kringen vestigt men vooral de aandacht op twee punten in de rede van Hitler, nl het opzeggen van het verdrag van vriendschap met Polen en het opzeggen van het vlootverdrag met Engeland. Men acht deze besluiten van het grootste be lang voor den internationalen toestand. LONDEN, 28 April De Duitsche zaakgelas tigde ie Londen heeft Vrijdagmiddag op het Foreign Office de officieele mededeeling van Dultschland overhandigd, dat de grondslag voor het Britsch-Duitsche vlootverdrag wordt geacht niet meer te bestaan. BERLIJN. 28 April (Reuter) De de rede In het Duitsche antwoord aan de Britsche re- geeting wordt om. verklaard: Toen de Duitsche regeering in 1935 aan de Britsche regeering het aanbod heeft gedaan door een verdrag de sterkte der Duitsche vloot in een bepaalde verhouding te brengen tot de sterkte der zeestrijdkrachten van het Britsche rijk, heeft zij dat gedaan op grond van de raste overtuiging, dat een terugkeer van gewapend conflict tusschen Dultschland Groot-Brittannië voor altijd uitgesloten te. Officieele commentaar op de rede van Hitler te echter nog niet gegeven. De rede van Hitler wordt thans te Londen nauwkeurig bestudeerd. Uit Juridisch oogpunt acht men de eenzijdige opzegging van het vlootverdrag ongeldig. De Duitsche nota schijnt de onderstelling in te houden, dat Dultschland het verdrag sloot op den grondslag, dat Enge land zich niet tegen de Duitsche positie fn Europa zou keeren. Met andere woorden: men schijnt het voor te stellen, alsof Engeland in ruil voor het verdrag geen belangstelling zou hebben voor de Duitsche gedragslijn in Europa Doch een dergelijke onderstelling te geheel mis leidend en vindt geen rechtvaardiging in de onderhandelingen, die aan het sluiten van het verdrag voorafgingen. De eerste reactie in welingelichte kringen te het uitspreken van de meening. dat. ter wijl de rede eenige gaatjes open laat voor zeer welwillende denkers, de opzegging van twee verdragen een beter criterium de beoordeeling van de waarde der levert. o De opzegging door Hitler van de overeen komst van 1934 veroorzaakte in Poolsche diplomatieke kringen geen enkele verras sing. Men verwachtte dit besluit op grond van de houding der Duitsche pers pa de tot standkoming der Engelsch-Poolsche overeen komst. Uit de laatste paragraaf van de Duitsche nota schijnt men te moeten opmaken, aldus wordt hier gezegd, dat, Dultschland aanbiedt het verdrag te blijven eerbiedigen, als Enge land het de vrije hand laat. Over het alge meen te men van meening, dat Dultschland besprekingen met Engeland had moeten voor stellen voor en niet na de opzegging van het verdrag. Men verwacht, dat de Britsche regeering de Duitsche nota sppedlg zal beantwoorden. LONDEN. 28 April. (Reuter) In welingelichte icrsche kringen staat mer. op het standpunt, dat burgers van Eire, die in Groot Brittannië en Noord-Ierland wonen, niet aan den dienstplicht onderworpen zijn. Aan Britsche zijde verdedigt men daarentegen de opvatting, dat de aanvaar ding van de wet op het staatsburgerschap van Jtire iemand niet de Britsche nationaliteit doet i verliezen. Indien zoo Iemand, aldus zegt men. in Groot Brittannië woont en aanspraak maakt op de rechten en privilegiën, te hij ook aan den dienstplicht onderworpen- De opzegging van de overeenkomst, aldus meent men te Warschau, wijzigt den toestand noch de veiligheid van Polen in een enkel op zicht. Men voegt hieraan toe, dat de Poolsche politiek haar veiligheid nimmer baseerde op eenig verdrag of pact, doch uitsluitend op haar eigen kracht. Van Poolsche zijde betoogt men opnieuw, dat de Duitsche overeenkomst met Italië en de door Dultschland aan Slowakije gegeven waarborg voor de grenzen eveneens In strijd zijn met de Poolsch-Duitsche overeenkomst. Men te daarom te Warschau van meening. dat men hier te doen heeft met een eenzijdige ongerechtvaardigde opzegging. De rede vap. Hitler heeft te Moskou geen ver rassing gewekt. De groote lijnen waren in de Sovjet-pers voorspeld en men betoogt, dat de opzegging van het Britsch-Dultsche vlootver drag en van het Dultsch-Poolsche nlet-aanvate- verdrag opnieuw de waardeloosheid van overeen komsten met Dultschland demonstreert. De rede toont slechts aan. aldus zegt men, hoe gebiedend een nauwe samenwerking voor de vredelievende landen te. geen geval te hebben ingegrepen in de Engel- sche belangensfeer of deze belangen op een of andere wijze te hebben benadeeld. Daarentegen moet zij tot haar leedwezen vast stellen. dat de Britsche politiek zich onlangs steeds verder heeft verwijderd van de lijn van een overeenkomstige politiek tegenover Duitsch- land. Met de nieuwe politiek van omsingeling heeft de Britsche regeering eenzijdig aan de vloot- overeenkomst van 18 Juni 1935 den grondslag ontnomen en daardoor dit verdrag, zoomede de tot aanvulling daarvan overeengekomen „ver klaring" van 17 Juli 1937 bulten werking ge steld. Hetzelfde geldt ook voor deel 3 van het Duitsch-Engelsche vlootverdrag van 17 Juli 1937, waarin de verplichting is vastgelcgd voor een tweezijdige Duitsch-Engelsche uitwisseling van. mededeelingen. Door deze aan de Duitsche regeering tegen haar wil opgedwongen constateeringen bleven de kwalitatieve bepalingen van het Duitsch- Engelsche verdrag van 17 Jiill 1937 onberoerd. De Duitsche regeering zal dAe bepalingen ook in de toekomst in acht nemen en aldus haar deel er toe bijdragen, dat "n algemeene onbeperkte wedloop in de maritieme bewa peningen der naties wordt vermeden. Met enkele druppels éöüf CATZ-ELIXER krijgt Uw glas Vermouth een nieuwe attractie) Door, versterkt aroma en pit tiger smaak. Nog een reden te meer om altijd CATZ in huis hebben. het knagend intellect te dikwijls spandiensten verrichtte voor een maar onverantwoordelijk gemoed. De groot heid van Nietzsche als wegbereider eener nieu we wereld zal slinken, naarmate het nieuwe meer nabij komt; reeds de populariteit van den denker, op wien men zich even makkelijk beroepen kan als op Multatuli, beteekent, dat rijn eigenlijke roem het einde nadert. Wat in hem bekoort is het negativisme, de onwil om het geijkte én overgeleverde te aanvaarden als levenswerkelijkheden en -waarden. Uit dit negativisme kwamen zijn .goddeloos- Het besluit van Hitler het Britsch-Dultsche vlootverdrag op te zeggen, heeft te Londen wei nig verbazing gewekt. Een maatregel als deze kwam niet onverwacht, verklaart de vloot-mede werker van Reuter, die er tevens op wijst, dat het verdrag geen clausule Inzak# opzegging be helst. In soortgelijke gevallen is de correcte en wettige methode, de verdragen te doen ein digen door gemeenschappelijk besluit van de H M. de Koningin heeft zich Vrijdagmorg en te IJmuiden ingescheept aan boord van Hr. Ms. flottieljeleider ..Tromp' ten einde op de Noordzee een oefentocht van een aantal vlooteenheden bU te wonen. H. M. de Koningin begeeft zich aan boord. Geheel rechts Z. K. H. Prins Bernhard Cordell Hull bestudeert thans den tekst der redevoering, doch er te nog geen officieel com mentaar vernomen, daar het Departement van Staat reeds heeft medegedeeld, dat het d* redevoering niet zou beschouwen als een for meel antwoord op het beroep van Roosevelt. Eenige leden van het congres hebben open lijk uitdrukking gegeven aan hun teleurstelling over het antwoord van Hitler aan Roosevelt, terwijl anderen de redevoering snoevend en bluffend noemden. men een eere- In breeden kring ziet men in de rede de aankondiging, dat Hitler het besluit genomen heeft de kwestie Danzig op zijn eigen wijze te regelen, ofschoon hjj weet, dat het lot van Europa afhangt van de manier, waarop hU dat doet. Velen vergelijken de procedure ten aanzien van Polen met die tegen Tsjecho-Slowakije in 1938. Als er Inderdaad een evenwijdigheid be staat, zal de volgende stap naar men gelooft bestaan in het stellen van verder strekkende en krachtiger eischen aan Warschau. De eerste reactie in de kringen van het Congres der Ver. Staten op de redevoering van Hitler geeft volgens een Renterbericht uit Washington aanleiding tot de meening. dat Dultschland niet de deur heeft ge sloten voor een vreedzame regeling der Europeesche tegenstellingen. onderteekenaars en niet door een eenzijdige op zegging. Zij. die de vlootaangelegenheden bestudeeren, zijn van oordeel, dat het opzeggen van het ver drag practisch weinig verschil zal maken. Ge zien den voorsprong, dien de Britsehe vloot heeft, is het voor Dultschland practise!) onmo gelijk de Britsche vloot in te halen. Een uitge breid programma van vlootbouw zou zwaar druk ken op de economie van Dultschland. Men verwacht, dat het Duitsche vlootbouw- programma voornamelijk zal worden geconcen treerd op de onderzeeërs en men herinnert m dit verband eraan, dat Dultschland onlangs ge bruik heeft gemaakt van zijn recht overeen komstig het vlootverdrag aan te kondigen, dat een onderzeevlbot zou worden gebouwd, even groot als de Britsche. Duitsche pers verwelkomt van Hitler met een groote en een stemmige geestdrift. De bladen schrijven, dat de situatie opgehelderd is. In buitenlandsche politieke krin gen is men daarentegen pessimis tisch. Een diplomaat zeide tot Reuter: ,,De vraag is niet, of er oor log zal komen, maar wannéér". De Duitsche regeering heeft steeds vastge houden aan dien wensch en te er ook nog heden van vervuld. Zij is zich bewust in haar politiek dienovereenkomstig te hebben gehandeld en in Het belang, dat de wereld hechtte aan de boodschap, die de president der Vereenlgde Staten van Amerika twee weken geleden aan de dictatoren deed toekomen, maakt ook het antwoord, dat de dictatoren aan Roosevelt doer, toekomen, van groote beteekente. Dat antwooro te nu bekend: de Duitsche rijkskanseller heeft dit in een rede, die ruim twee uren duurde zoo Juist uitgesproken. En ofschoon het de goede gewoonte te, zijn oordeel eerst na rijp beraad uit te spreken, wettigt het belang van dit antwoord voor de samenleving der volkeren dat wjj den eersten indruk hierover terstond in het kort samenvatten. Het antwoord, dat de Fuehrer aan Roose velt gaf. was negatief. De verantwoording van dit antwoord moge een schijn van verzoenlijk- held bewaren, de ironische formuleering, waar mee Hitler alle voorstellen van den Amerikaan- schen president van zich wees, maakt de be antwoording onvriendelijk. Een schriftelijk antwoord zal niet meer volgen. Hitler weigert deel te nemen aan conferenties; hij wil alle kwesties, die hij, en niemand an ders, stelt, met de door hem gekoeen tegen partij alléén bespreken, en achter zijn bemid delaars wenscht hy de macht van' zijn Igger te handhaven. In welke richting zijn volgende eischen gaan, heeft hij reeds aangeduid, door van Polen te eischen: toestemming tot de inlijving van Danzig, en het verstrekken aan Dultschland van een exterritorialen weg. Hitler beschouwt het Britsch-Poolsche garantieverdrag als voldoende reden, om het eens zoo toegejuichte verdrag met wijlen Pilsoedskl op te zeggen. Dat beteekent. dat Polen van nu af aan een constante bedrei ging bloot staat. Ondanks de vriendelijk schijnende verklaringen ten aanzien van het Britsche imperium, neemt hij het Londen kwalijk, dat dit bondgenooten zoekt, Juist daar, waarheen hij zijn krachten wil richten. Op dezen grond zegt hij ’n tweede ver drag. het vlootpact van Londen op. Ten aanzien van Engeland heeft Hitler de omsingellngspolltiek als voornaamste punt van wrijving aangeweSen. dan verspeelde hij hierdoor in de oogen den leerstelligen atheïst alle recht op wetenschappelyken naam. Deze hoogmoed der godloochening, waarvan de vorige eeuw een geestelijke en maatschappelijke wereldhervor- ming verhoopte, was te duidelijk in strijd met de menschelijke natuur om te kunnen slagen. Waar het geloof aan God werd uitgeroeid, daar ontwaakte een onvervulbaar heimwee naar eeuwig geluk en een dwingende behoefte om de grenzen van de aardsche menschelykheld te doorbreken. De poging om den Sovjet-staat te grondvesten op een rationalistisch ongeloof, liep uit op een demonische afgoderij, die de vrije persoonlijkheid van den verantwoordelij ken mensch opoffert aan een star program van dwang en onderdrukking, zoodat de gedroomde dictatuur van het proletariaat noodzakelijk ont aardde in de werkelijke en harde dictatuur van een handvol bureaucratische geesten, over wie Stalin naar willekeur beschikt. De beveiliging van den afgod bleek slechts mogelfjk door een stelsel van ménsch-onwaardige terreur, dat zijn hoogtepunt haalde in een reeks van gerechte- Ujke massa-moorden, zooals er sedert de FTan- sche Revolutie geen meer vertoond was. Waar God niet wordt bemind, daar heerscht de barre verschrikking van het .homo hominl lupus": de onderlinge menschenhaat is er tot staats systeem georgani^erd. Doch naast dit materialistische atheïsme, dat wortelt in de achttiende eeuw en dat zich be roept op een naïeve overschatting van de na tuurwetten, wier zelfwerkzaamheid tot dog ma werd verklaard, onderscheidt men tegen woordig een andere, "meer vergeestelijkte god deloosheid, die zich vaak laat kennen als een felle haat tegen het godsbesef. De voorganger en held van dit moderne atheïsme is de wijs geer Friedrich Nietzsche, een stoutmoedig en oorspronkelijk denker, die geen gesloten systeem Dallet, maar die door zijn buitengewoon sug gestieve kritiek op den tijdgeest de gemoede ren van vele lezers, ook in het hedendaagsche Nederland, wist mee te sleepen, zoodat zijn af braak vaak wordt beschouwd als een voor waarde tot de geestelijke vernieuwing van de wereld, ook door schrijvers, die zich wel wach ten zouden, de weinige „positieve” waarden van het Nietzscheanisme te verdedigen. Met Nietzsche wordt in onzen tijd gedweept. Zijd naam ligt bestorven op de lippen van Menno ter Braak en E. du Perron. In een boekje van .Marsman staat de waarschuwing dat alle Duitsche aanhalingen, tenzij uitdrukke lijk iets anders wordt vermeld, afkomstig zijn uit de geschriften van Nietzsche. Ook katho lieke schrijvers gaan bij hem te rade. Henri Bruning citeert hem geregeld, en doet dit zoo bewust, dat hy zelf a<*ter een citaat de iet?- wat ironisch klinkende opmerking plaatst: .Nietzsche natuurlijk!" Ten opzichte van Nietzsche kan heldenvereerlng waarnemen, die op een dienst lijkt. In zijn gedrag wordt verontschul digd, wat men in ieder ander mensch met hartstocht zou afkeuren, b.v. de dubbelhartig heid, waarmede hij in een polemiek tegen Ri chard Wagner den componist van „Carmen”, Bizet, uitspeelt als een genie, terwijl hjj op hetzelfde oogenblik in een particulieren brief aan Carl Fuchs meedeelt: „Wat ik over Bizet schreef, moet gij niet ernstig opvatten; zoo als ik ben, komt Bizet voor mij volstrekt niet in aanmerking, maar als ironische tegenstel ling tegen Wagner werkt hij zoo sterk....I” Een cultus, die zulke oneerlijkheden en zulk effect-bejag voor lief neemt of vergoelijkt, is ongezond en daagt een reactie uit. Reeds het onmlddellykc nageslacht zal onzen tydgenoo- ten verwijten, dat zjj den onklaren en onhar- monischen geest van Nietzsche hebben over- •chat, ten koste van hoogere waarden. Een objectiever Nietzsche-beschouwing zal vrij wat critlscher zijn dan de sentimenteele verheer lijking, die dezen lievelings-fllosoof der he dendaagsche schrijvers te beurt valt. Ook zijn onmiskenbare hoedanigheden als proza-schrij- vêr en tijds-critlcus zullen tot iiun ware ver houdingen worden teruggebracht en dan zal blijken, dat de scherpe formuleeringen vaak onbekookte waardevervalschingen zijn en dat hand- en opgekropt, De held” en zijn .haat tegen het Christendom" voort. Er te over deze Nletzscheaansche god- loochening al veel geschreven en Al te op veer ulteenloopende wijsen verklaard, naar gelang de levensopvatting van de verklaarders, maar wen oorspronkelijke bijdrage tot de Nletasche- studle leverde dezer dagen de Duitsche schrij ver Walter Schubart in een boekje, getiteld •Dostojewskl urjd flletzsche", dat bij het Vita Nova-Verlag té Luzern in Zwitserland het licht zag. Deze beoordeelbar te katholiek en «treeft er eerlijk naar, de goddeloosheid van Nietzsche begrijpen. Hjj neemt als uitgangspunt het beroemde Nietzsche-woord„God te dood", dat hij beschouwt ais een karakteristiek van de religieuze gezindheid der groote massa tegen het einde der vorige eeuw. De „filosoof van den Antichrist" te voor Schubart een tobbende Godzoeker en een pro fetisch ziener, doch die er niet in slaagde, God te vinden en de toekomst positief te zien. "Slechts de catastrophale vernietiging der bur gerlijke levensverhoudingen door de geweldi ge omwentelingen, die zich vandaag aan het voltrekken zijn, heeft Nietzsche voorspeld. Hjj heeft met zekerheid geweten, dat de wereld niet langer blijven kon zooals zij was. maar ^hij heeft niet vermoed, noch kunnen vermoe den. hoe de wereld worden zou. Zijn kritiek op de wereld te vernietigend. Zijn boodschap aan de wereld blijft daarnaast uitermate vaag en duister. „Hij houdt opruiming van alle traditio- neele waarden, de moraal, de rede, de religie, het christendom, de humaniteit”. Maar, zoo toont Schubart aan, het Godspro- bleem houdt hem tot het einde bezig. De uit spraak „God is dood" beteekent voor hem de waarneming van een gapende leegte. ..Nietz sche te niet de Prometheïsche mensch, die de góden ten val brengt Om zelf hun plaats in te nemen. Hjj bewandelt niet den weg der moder ne cultuur.... Dat God dood te. beantwoordt niet aan het ideaal van Nietzsche. Hij be schouwt de godloosheid met diepe ontzetting. De dood 'van God te voor hem een verschrik kelijke gebeurtenis, waardoor alle tot dan toe geldende waarden hun kern verliezen. Daarom zegt hij niet: „er bestaat geen God" of ,4k geloof aan geen God”, maar: „God te dood”. Hjj kiest een uitdrukking, waardoor men een verlies aanwijst, dat men bitter betreurt. Wat dood te, hééft geleefd. Wat gestorven is. kin verrijzen. De woorden duiden hier al op een onafgebroken voorstelling, die smart en hoop inhoudt, en niet op een afstand, dien men te vreden waarneemt en zonder deelneming vast stelt”. De formule van dit moderne atheïsme zou dus, volgens Schubort, de formule zijn van een ontzettend heimwee naar God, dat de men- schen kwelt. Hoe komt het, dat zij den weg naar God niet vinden? De wereld verspert hun dien weg en de wereld zijn w ij. Ziedaar een beschouwing over het atheïsme, die in onderdeelen zeker aanvechtbaar moge zijn de Nletzsche-in»erpretatle lijkt ons bij Schubart nl. te chrteteUjk-optlmtettech maar die ons bewustzijn schenkt van een groo te verantwoordelijkheid, niet alleen tegenover dwalende broeders, maar ook tegenover de genen, die in duisternis gehuld zijd. De verle vendiging dezer verantwoordelijkheid weze de vrucht eener diepere studie van de motieven, die den modernen mensch tot godloosheid voerden. bet eenvoudige en uitdagende atheïsme ietwat droge godloochenaars, die zich beroepen argumenten, ontleend aan de uitsluitende „aarneming der werking van kracht en stof. Dat het wereldbeeld van deze verstokte mate rialisten veel te simpel was en geen enkel yaadsel van het leven kon verklaren, wordt tegenwoordig ook doér de meeste intelligente W^ejdtfvigen grif toegegeven. Het ouderwetsche ^pageraads'-atheïsme. dat op volksvergade ringen nog wel gepropageerd wordt, heeft we tenschappelijk afgedaan. Door moderne vrij denkers wordt het gequallficeerd als een be krompen en onverdraagzaam stelsel van ge loofspunten. zeker niet meer geloofwaardig of verdedigbaar dan eenige godsdienstige dogma tiek. Dit leerstellig atheïsme met zijn kinder lijken eerbied voor de natuurwetten verving eenvoudig den catechismus door een onvolledig handboek Ie der physica en eischte hiervoor «Igeheele overgave van het onderzoekende stand op. De mensch mocht niet nagaan, of een God bestaat. Hij was gehouden te geloo dst er géén God bestaat. Bevredigde dit geloof hem niet, en werd hjj gekweld door heimwee naanhet onzienlijke en het oneindige, van een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 5