Nationale inkomsten winstbelasting B Voorloopig geen puf-verbod Simplex rijwielen. it si 1 DE DEMOCRATIE en KRIJGT TANDEN *1 EEN LAATSTE TOCHT VOORZIENINGEN IN ÉÉN WETSONTWERP HET VERDRAG AANVAARD snel. *40 sportief - licht - 1 DONDERDAG 4 MEI 1 19 OVERZICHT TWEEDE KAMER Adviescommissie ir DE NIEUWE WEEK-TRAJECT- KAARTEN Minder draagkrachtigen bevoordeeld UIT DE STAATSCOURANT -e. T 1 1 De opleiding der tandartsen Zomersproeten SPRUTOL T MEEST GEWAARDEERD! DRIESSEN CHOCOLAAD CARROS C3 'S; Kinderaftrek i Rentebelasting V ennootschapsbelasting De d< De Van 6 Mei af verkrijgbaar b DEN HAAG, 3 Mei 1939 A I Maat- kwestie van een paar jaren de puf van thans tfloet zich even tot volle, marktwaardige visch hebben ontwikkeld en dan is het bedrijf ge saneerd. Onderzocht dient te worden of ook de binnen het Rijk gevestigde rechtspersonen aan de ge- Men heeft gezegd: als de puf tóch in de net ten terecht komt en dat schijnt ook met groo- tere maas wijd te althans voor de platvisschen niet te vermijden te zijn en zy wordt over boord geworpen, tien tegen één, dat zij het leven laat. Het effect van het verbod-is dus gering. Best mogelijk, zei de minister, maar het puf verbod sorteert niet zijn voornaamste effect ten aanzien van de gevangen, doch weer overboord geworpen puf, doch ten aanzien van de puf. den betrokken minister iedere mogelijkheid af om nog op de zaak terug te komen eer zij-zelf de behandeling weer wenscht op te nemen. En bovendien: het geldt hier de toetreding tot een verdrag. Wat zou dat voor houding tegenover het buitenland zijn: het Nederlandsche parle ment kan geen beslissing nemen over zulk een zaak! Zeg ja of zeg neen, maar alstublieft geen uitstel. De meerderheid van de Kamer was het daarmee eens. Maar een fikschen puftrek van replieken gaf men den minister niet cadeau, waarna het ont werp met 51 tegen 35 stemmen werd aangeno men. Nederland aanvaardt het anti-puf-pact doch het pufverbod wordt eerst uitgevaardigd wan neer alle andere staten, wier bevolking de Noord zee bevischt, het mede hebben geteekend. Voorloopig dus geen pufverbod. het da- dag een be- noemde belastingen moeten worden onderwor pen. i schuji althfe: Wie zou niet puffen, als hij denkt aan de tandartsen, ider opleiding gedurende de rest van den middag de aandacht van de Kamer in beslag nam? Minister Slotemaker heeft een ontwerp inge diend. dat de tandartsen-oplelding Inlijft bij het Hooger Onderwijs. Maar daar hoort zij niet bij thuis, meenden verscheidene leden. Onder Hooger Onderwijs, verklaarde dr. Moller (R.K.), ressorteert alléén dit, dat opleidt tot het bekleeden van een maat schappelijke betrekking waarvoor een weten schappelijke opleiding wordt verelscht. Tot dus verre droeg die opleiding het karakter van een zuivere vakscholingiZonder nu aan dat karakter Iets te veranderen, plant de minister de oplei ding In het Hooger Onderwijs, of liever: hij haakt haar als een soort aanhangwagen aan de universitelt vast, zonder universitaire examens, zonder eenige bemoeienis met de faculteit der geneeskunde en zonder dat de senaat eenige garantie kan geven van het wetenschappelijk peil der gevormde tandartsen. Dat Is geen metho de. Wij hebben geen vakscholen als aanhang wagens van de unlverslteiten noodlg. Daartegen protesteerde dr. Moller In naam van de weten schap. Een bevredigende verklaring van zijn voorstel heeft de minister In eersten termijn nog niet gegeven. Misschien komt die morgen nog. Men heeft de aanvaarding van hei pufverbod gelijk men weet wordt daaronder verstaan- het verbod om de pubéscenten onder de rond- en platvisschen op te halen en ter n .rkt te voeren willen bestrijden met het belar t van de kust- visschers. Heeft men zich daarbij gerealiseerd, wat er van deze lieden terecht Komt, wanneer de zee Is leeggevischt? Die menscfen zullen een moeilijken overgangstijd meemakenjiwanneer het pufverbod tot stand komt, doch de Regeering is bereid hen daar overheen te helpen. Dat is een ij herhaling hebben wij erop aan gedrongen, dat de regeering paal voor zon- De opeet van de ministers Is om, ondanks toepassing van proportioneele tarieven, een ze keren progressleven druk te verkrijgen, samen hangende met de draagkracht van de belas tingplichtigen, en in dezen opzet kan een kin deraftrek In geen geval worden gemist. Naar wjj vernemen zullen de nieuwe week- trajectkaarten der spoorwegen van 6 Mei af verkrijgbaar worden gesteld. Zooals men weet, zijn deze kaarten op gewenschte traject zes achtereenvolgende gen geldig, terwijl zij eiken willekeurigen kunnen Ingaan. Zij behoeven niet tevoren aan gevraagd te worden. Daar moest de Kamer nog even over puffen. Eerst ondernamen tien leden, onder aanvoering van den heer van den Heuvel (A.R.) een po ging om door middel van een motie uitstel van de behandeling te verkrijgen. Dat is geen figuur, vond de heer Kortenhorst (R.K.). Wanneer de Kamer de behandeling aanhoudt, snijdt zij voor teruggaaf kan derhalve op eenvou dige wijze worden verleend door deze beide posten tegen elkander te laten wegvallen, dat wil dus zeggen, door den schuldenaar van de rente of uitkeerlng te ontheffen van de verplichting de door hem ingehouden rentebelasting aan den fiscus af te dragen. De rentebelasting neemt in het stelsel van de twee-percents-heffingen een bijzondere plaats in. Nu de nationale inkomsten- en winstbelasting bedoelt het zuivere inkomen te treffen, zooals dit ook tot grondslag strekt voor de heffing van dr inkomstenbelasting, is het noodzakelijk, dat mede met de negatieve factoren van het in komen. te weten met de niet met een bepaalde bron van inkomen in verband staande, doch op het inkomen als geheel drukkende renten en ultkeeringen. rekening wordt gehouden. Het mechanisme van de rentebelasting biedt een oplossing, waardoor de schuldenaar van de rente of uitkeering zijn teruggaaf automa tisch verkrijgt, waardoor de heffing van die be lasting zelf aanmerkelijk wordt vereenvoudigd en waardoor ten slotte de contróle op de op brengst van roerend kapitaal van oudsher een van de moeilijks te problemen van de be- lastingtechniek voor een aanmerkelijk ge deelte overbodig wordt. Bjj de uitbetaling van de door hem verschul- Het vragen, boven de twee-percentshef- flngen, van een extra offer van de meer draagkrachtigen, is in het geheel van maat regelen van essentieele beteekenis. De daartoe strekkende bepalingen kunnen niet uit het ontwerp worden gelicht, zonder het karakter daarvan aan te tasten. Moeilijk kan men met droge oogen aanzien hoe diep armzalig de poovere vischjes er uitzien, die tegenwoordig op de veiling worden aange voerd sjdus minister Steenberghe in het be toog, waarmee hij vanmiddag in de Kamer de toetreding van Nederland tot het anti-puf-ver- drag verdedigde. En dat wordt met de jaren er ger. Mej de jaren vermindert de aanvoer niet alleen van marktwaardige maar zelfs reeds van ondermaatsche visch en ieder jaar worden de aangevoerde schelvischjes magerder en de aan gevoerde scholletjes kleiner. Reeds acht of tien jaar geleden heeft minister Ruys de Beeren- brouck voorspeld, dat het vischbestand van de Noordzee in gevaar raakt. Dat gevaar nadert steeds dreigender. Het staat thans boven twij fel vast, dat als er niets gebeurt, als er geen eind wordt gemaakt aan de pufvisscherjj de Noordzee binnen zéér korten tijd is leeggemoord, dat het dan binnen vijf k tien jaren met een belangrijken tak van volksbestaan, met de Noordzeevisscherü. is gedaan! En wat dan? die heelemaal niet meer wordt gevangen. Wan neer het verboden wordt puf aan de markt te brengen, zal men de zoogenaamde puf-trek die de schepen op de thuisreis nog eventjes onder nemen en het opzoeken van plaatsen, waar al leen of in hoofdzaak puf zit, vermijden. En dat scheelt stukken.' Men heeft gevraagd: zijn er dan geen andere mogelijkheden? Kan men de gebieden, waar de puf zit niet afsluiten voor de visscherij? Men kan het bepalen, antwoordde de minister, doch men kan de naleving van die bepaling niet con- troleeren. Er zijn thans enkele héél kleine ge bieden van het IJselmeer voor de visscherij afge sloten. En dit reeds kan men onmogelijk afdoen de controleeren. Laat staan dan gebieden in de Noordzee, waarvan men de afmetingen niet in kilometers maar In lengte- en breedte-graden moet aanduiden. En waar bij voorkeur ’s nachts wordt gevischt! Ja maar, als de andere landen het verdrag nu niet teekenen, wierp men op. Dan verklaar ik, dat wjj het puf-verbod niet zullen uitvoeren, verzekerde minister Steenberghe. Wij zullen voorloopig niet tot invoering van het pufverbod overgaan. Eerst moeten alle betrokken regee- rlngen het verdrag hebben geratificeerd. Maar zullen de opvolgers van den minister die belofte gestand doen? Daar kan de Kamer zelf hen toe dwingen aldus wees de minister. Een invoe ring van het pufverbod kan alleen tot stand komen door ^en wijziging van de visscherijwet. En die moet de Kamer passeeren. En als de andere staten hun beloften nu niet houden, bracht de heer Stumpel in het midden. Als wij beginnen met diAr niet op te vertrouwen, moe ten wij maar nooit een verdrag sluiten, luidde de repliek. Terwille van de Noordzeevisscherü dus. die duizenden nijveren visschers het levensonderhoud verschaft bond de minister de Kamer de aan vaarding van dit verdrag op het hart. Byhet verscheiden van Mia van der Kallen Ten aanzien van den opbrengst van onroerend goed verdient dan ook heffing van de belasting bij den genieter van de opbrengst de voorkeur boven een heffing by dengene. die de huur of pocht betaalt. Teneinde evenwel ook hier te bereiken, dat de belasting wordt voldaan dade lijk op het oogenbllk waarop de opbrengst wordt genoten, is de keuze gevallen op het systeem van zegeling: de huurbelasting wordt in beginsel ge heven door middel van zegels, die door den verhuurder op de door hem af te geven kwi tantie moeten worden geplakt en vervolgens on bruikbaar gemaakt. Dat tenslotte ook bij de winstbelast ng van een heffing bij de bron geen sprake kan zijn, behoeft geen betoog. Hier zal de belasting bij wijze van aanslag moeten worden geheven. Door het opleggen van voorlooplge aans agen kan worden voorkomen, dat degene, die in de winstbelasting valt, boven de andere belasting plichtigen een ongemotiveerd voordeel, voort spruitende uit een langdurig uitstel van betaling geniet. Voor zoover noodlg wordt reeds thans opge merkt. dat met de omstandigheid, dat van be paalde gedeelten van de winst van een onder neming bereids huurbelasting of rentebelasting is geheven, bij het vaststellen van den aanslag in de winstbelasting rekening wordt gehouden. -- »«rdw“|Mn ipotdifl door een pot Bij alia Proglaw» De eenige vraag die van belang schijnt, !s deze, of de druk van de dividend- en tantième belasting en van de vennootschapsbelasting te zamen niet te zwaar wordt om door het be drijfsleven te worden gedragen. Aanvankelijk is de regeering geneigd, deze vraag ontkennend te beantwoorden. Aan den vennootschapsvorm zijn zoodanige voordeelen verbonden, dat ook de vennootschapsbelasting de vestiging of uit breiding van naamlooze vennootschappen niet zal verhinderen. EXx:h ook naar het oordeel van de ministers kunnen de voorgestelde ven nootschapsbelasting en de reeds bestaande di vidend- en tantièmebelasting niet duurzaam naast elkander worden gehandhaafd. Gezien hun voorkeur voor een winstbelas ting boven een uitdeelingsbelasting. zal, naar het hun voorkomt, de dividend- en tantième belasting binnen af zien baren tijd moeten wor den afgeschaft, zij het, dat dit dan vermoede lijk met het oog op de behoeften van de schat kist, gepaard zal moeten gaan met een verhoo- ging van het percentage van de vennootschaps belasting. V De regeering meent, dat men. met de huurbelasting en de rentebelasting. tevens de belasting van de rechtspersonen heeft te aanvaarden en dat. wenscht men dit laat ste niet, de huurbelasting en de rentebe lasting in hun tegenwoordigen vorm doch daarmede de geheele opaet van het ont werp onmogelijk worden gemaakt. Overeenkomstig het voorstel van decom- missie-Fleskens meenen zij het bedrag der tegemoetkoming op 13 per minderjarig kind boven het derde te moeten' stellen. Nog zij medegedeeld, dat voornamelijk op grond van practische overwegingen de mi nisters van oordeel zijn, dat er geen welstands- grenzen In het leven moeten worden geroepen, in dien zin dat. indien het Inkomen van de belastingplichtigen een bepaald bedrag over treft. de tegemoetkoming niet of tot een lager bedrag wordt verleend en voorts, dat de tege moetkoming voor elk minderjarig kind dat over het afgeloopen kalender Jaar ƒ300 of min der heeft verdiend ongeacht den leeftijd op een gelijk bedrag dient te worden vastgesteld. De minister van Economische Zaken heeft benoemd tot Ud van de commissie van advies voor den dienst voor de kleine boerenbedrijven: den heer W. J. Klein Lankhorst, lid van het bestuur der Geldersch-Overijselsche schappij van Landbouw te Apeldoorn. Men heeft gesproken over de vischmeelfabrie- ken die de puf als grondstof gebruikten. Ook déArvoor geldt: wat moet daarmee, wanneer de zee zelfs geen puf meer zal opleveren? Boven dien: deze fabrieken kunnen ook andere grond stof gebruiken. De pos bijvoorbeeld een soort verschoppelingetje onder de visschen, een klein, voor de mensohen niet te consumeeren diertje, dat vooral in de Zuiderzee wordt gevischt. En zjj kunnen haring gebruiken. Die Is te duur, zeggen zy. Goed. De minister komt hun tege moet: een dezer dagen zal een beschikking af- komen, waardoor de haring, die op de markt beneden de-ƒ1.75 per kist van 50 kilo blijft, voor de vischmeelfabrieken ter beschikking wordt gesteld voor den marktprijs, dat Is.50 a 60 cents per kist. Dat kost de puf ook. ■p wordt een poging gedaan, hier i elders reeds met succes toege- m heffing van de belasting bij /peren. Het stelsel van heffing bij de bron is in het bijzonder doeltreffend daar, waar één schuldenaar betalingen verricht, die voor een groot aantal belastingplichtigen op brengst of Inkomen gaan vormen. Aange zien zulks veelal het geval is ten aanzien van het arbeidsloon en van vele vormen van opbrengst van roerend kapitaal, is de hef fing bij de bron in beginsel aanvaard voor het arbeidsloon, daaronder begrepen het salaris van ambtenaren (loonbelasting) en voor de opbrengst van roerend kapitaal (rentebelasting) Ten aanzien van de opbrengst van onroerend goed schijnt het stelsel van heffing bij de bron minder aanbeveling te verdienen. De figuur, dat een persoon onroerend goed huurt of pacht van meer dan een verhuurder of verpachter, doet zich slechts in beperkte mate voor. Dat een ve-huurder of verpachter tegenover vele huurders of pachters staat, Is daarentegen een alleszins normaal verschijnsel. Complicaties ontstaan slechts, indien de schuldenaar of de schuldeischer in het buiten land woont of gevestigd is. alsmede ten aan zien van bepaalde rechtspersonen. Naast de belastingtechnische noodzakelijk heid zijn er voorts positieve argumenten, die tot het betrekken van de rechtspersonen in de tweepercentsheffingen dwingen. De zes ministers, die de memorie van toe lichting hebben onderteekend hebben er naar gestreefd, de verplichte medewerking van der den in het onderwerpelijk ontwerp zooveel mogelyk te beperken. Aan den werkgever wórdt de verplichting opgelegd, de belasting in mindering te brengen, bij de uitbetaling van de door hem verschul digde lotmen. salarissen, enz., en de Ingehou den bedragen aan den fiscus af te dragen. Mej. dr. Mia van der Kallen, een der hoofd leidsters van de Graalbeweging, heeft gisteren middag haar laatsten tocht gemaakt, met als eindpunt de kleine gemeenschap, die daar ver scholen ligt in het Vogelenzangsche bosch. Het was een korte tocht langs velden met kleurige bloemen. Haar stoffelijk overschot werd van het St. Elisabeth’s Ziekenhuis te Leiden, waar zij Zondagavond is overleden, naar den Tutenberg geleid. digde rente of periodieke uitkeerlng heeft de Idenaar daarvan n.l. ingehouden, heeft hij ins behóóren in te houden, 2 pet. rente belasting, die in beginsel bestemd is aan den fiscus te worden afgedragen. naar hun oordeel zonder bezwaar vervallen. Een ingesteld onderzoek heeft de regeering aanleiding gegeven de aangekondlgde afschaffing van den zoutaccijns vooralsnog in nadere over weging te houden. Z Voorts is der regeering gebleken, dat de raming van de kosten van de aan hoofden van groote gezinnen te verleenen tegemoetkoming terzake van den druk, dien de indirecte belastingen en crisisheffingen op die gezinnen uitoefenen, niet onbelangrijk te hoog is geweest. Op grond van een uitvoerig onderzoek is de commlssie-Fleskens tot de conclusie gekomen, dat de kosten van een zoodanige tegemoetkoming in totaal niet meer zullen bedragen dan 6.900.000 ’s jaars. waarvan 40 pet. of 3.760.000 ten laste van de opbrengst der middelen zou moeten komen en 60 pct. ten laste van het Landbouw-Crisisfonds. Met de aanvankelijke raming, volgens welke de regeering van de opbrengst van de nationale inkomsten en winstbelasting 4 millioen voor dit doel meende te moeten bestemmen, geeft dit een voordeelig verschil van 1240.000. Dit bedrag, vermeerderd met de 1.800.000. die is vrijgekomen doordat de zoutaccijns voor alsnog blijft gehandhaafd, maakt het mogelijk, af te zien van de aangekondlgde verhooging van de om ze t ng van rund vleesch van 4 pcV. 404 6 pet. Aangezien ook vleesch tot de eerste le vensbehoeften behoort, wordt aldus, zij het op eenlgszins andere wijze dan aanvankelijk was gedacht, aan de belangen van de minder draag krachtigen tegemoet gekomen. Ten behoeve van de bestrijding van de werk loosheid overweegt de regeering ernstig, mede tot afschaffing van de zakelijke bedrijfsbelas ting over te gaan. Verschillende omstandigheden waren evenwel oorzaak, dat deze voorziening nog niet in het tegenwoordige ontwerp van wet kon worden opgenomen. Verlaging van personeele belasting Kon Indertijd worden betoogd, dat het bezit van een motorrijtuig op een zekeren welstand duldde, in den tegenwoordigen tijd is een mo torrijtuig voor zeer velen een noodzakelijk ver voermiddel geworden. Voorgesteld wordt aan de gemeenten over te dragen A. 25 pct. van de hoofdsom van de gebouwde en ongebouwde eigendommen van de grondbelas ting, welke 25 pet. opbrgngende ongeveer 6.6 millioen -thans ten goede komgp aan den gewonen dienst van het Rijk. B. 20 opcenten, welke het Rijk ten behoeve van zijn gewonen dienst thans op de hoofdsom van de gebouwde eigendommen van de grond belasting heft. Hiermede is een bedrag van ruim 4 millioen gemoeid. Daarnaast wordt voorgesteld aan de gemeen ten de bevoegdheid te geven tot het vergrooten van het aantal te haren behoeve geheven op centen op de hoofdsom van de gemeentefonds belasting, waardoor een opbrengst kan worden verkregen van naar raming 6.300.000. De verzwaring van den belastingdruk, die daaruit voor de belastingplichtigen voortvloeit, wordt vrijwel opgeheven door de voorgestelde verlaging van het aantal rjjksopcenten op de hoofdsom van de Inkomstenbelasting met 10. In totaal zullen derhalve de nieuwe Inkomst- mogelykheden voor de gemeenten kunnen wor den gesteld op ongeveer 16900.000. Het doel, dat de regeering zich heeft gesteld te weten, door verlaging van belastingen op het verbruik In het totaal van den uit het ont werp voortvloelenden nieuwen belastingdruk een zekere progressie te brengen kan bet beste worden bereikt, indien voor deze verla ging worden uitgekozen heffingen op eerste levensbehoeften Aangezien nu de binnen het rijk wonende of gevestigde belastingplichtige 2 pet. nationale inkomsten- en winstbelasting heeft betaald over zijn onzuiver Inkomen, terwijl hit naar de bedoeling der wet slechts béhoeft te betalen 2 pct. over zijn zuiver inkomen, bedraagt de teruggaaf, waarop hij terzake van de hem ver schuldigde renten en periodieke ultkeeringen aanspraak kan maken, precies evenveel als het geen hij van zijn schuldeischers aan rentebe lasting heeft ingehouden. en perk zou stellen aan het een redelijke gezagshandhavtng, der welke ook de meest vrije democratie niet kan blijven bestaan, volstrekt on duldbare misbruik, dat in de laatste jaren maar al te lajig en al te zeer ge maakt is van het verkeerd begrepen of verkeerd uitgelegde beginsel der vrijheid van drukpers, van vereenigingsuiting, van vereeniging en vergadering. Uit reactie tegen de elders .doorge voerde dwangsystemen meenden vele „prlncl- pieele” democraten hier te lande, een vrijheid te moeten voorstaan en verde- digen, die tot bandeloosheid ont aardde. Deze vrienden der democratie bewezen door hun verzet tegen eiken voorgenomen maatregel om de vrijheid aan redelijk en zedelijk verantwoorde wetten en beperkingen te binden ons de mocratisch staatsbestel den slechtst mo- gelijken dienst door zijn belagers en vij anden dezelfde rechten toe te kennen en te waarborgen als zijn handhavers en verdedigers. Zoudt ge dienzelfden „de mocraten” gevraagd hebben, of dieven en moordenaars een door straffeloos heid gedekte vrijheid zou moeten ge waarborgd worden terwille van het de mocratische vrijheidsbeginsel, dan zou den zij waarschijnlijk met den vinger op hun voorhoofd hebben getikt ten teeken, dat zij aan uw geestvermogens twijfelden. Ten opzichte echter van de goederen en het leven van de door hen als een fetish vereerde democratie, waarmee het algemeene belang, het landsbelang, de nationale historische en cultureele tradities ten nauwste samen hangen, achtten zij blijkbaar minder waarborgen noodlg dan voor hun indl- vidueele bezit en leven, alsof dit laatste te behouden zou zijn, wanneer het eer ste ten gronde zou gaan. Zoo werden in ons land het gezag en de democratie langzaam maar zekér tot de voetmat gemaakt van hen, die met bevuilde laar zen van hun ideologische en geestelijke escapades uit het buitenland terugkeer den, en tot vogelvrij-verklaarden, waar op het den eersten den besten schutter vrijstond in het openbaar te schieten. Er waren ook andere democraten, die meenden, dat de democratie juist haar kracht-bewees door haar vijanden een te groote mate van vrijheid te gunnen, en de ondermijnende krachten in ons openbare leven van te weinig beteekenis oordeelden om er eenige aandacht wet telijk aan te besteden. Deze kortzichti- gen vergaten blijkbaar de jongste ge schiedenis in Europa, een geschiedenis, die aanvankelijk niet „au sérieux” ge nomen figuren heeft zien stijgen tot de volstrekte oppermacht in hun staat, die onwankelbaar geachte „rótsén”" in één r oogwenk als kinderlijke zandkasteelen heeft zien verdwijnen in het langzaam sterker wordend heeft zien kleurechte Heffing aan de bron in beginnet aanvaard voor arbeidsloon Het was ruim 7 uur toen de zwarte lijkwagen voor het haar zoo vertrouwde witte huis stil stond. Vrouwen van Nazareth, in wiUe Kleed ij. stonden voor de deur en droegen de witte kist, die bedekt was met Aronskelken en seringen, naar binnen. Naar de kapel, waar de kist van nacht opgebaard was Directeur A. M. A. Vollaerts van De Graal gel haar voor den ingang van het huis der Vrouwen van Nazareth de abaoute. Assistentie werd ver leend door professor van der Linden en prof Verbeem van Hageveld. ’n Groote schare inwo ners van Vogelenzang, die uren had gewacht, woonde deZe sobere, doch treffende plechtigheid bii. Vanuit het ziexenhuis in Leiden was het stof felijk overschot uitgeleide gedaan door deputa ties Graalmeisjes uit alle mogelijke streken van het bisdom. Ruim 300 meisjes, in hun kleurige uniformen, met wapperende vaandels, die niet omfloerst waren, Vormden een eerewacht. Deze frissphe groep heeft den lijkauto begeleid tot aan den rand van de Sleutelstad, tot aan de St. Willibrorduskerk te Oegstgeest. Dit was geen droeve stoet. Dit was een eerbetuiging. Er was een mooie symboliek in het samengasui van dood en leven. Zintuiglijk waarneembaar voor ds honderden en duizenden die zich langs den weg. dien de stoet volgde, ’n plaatsje veroverd hadden, was hier het oude gezegde, dat het ster ven van een goed mensch het opgaan naar een beter en heerlijker leven beteekent. Langs het Rapenburg schreden de meisjes, langs de Hooigracht, waar ’t hoofdgraalhuis is gevestigd, langs den Nieuwe Rijn, naar den Sta tionsweg en den Rijnsburgerweg. En overal ston den de menschen. soms rjjen dik. De Graal bewees een van haar eerste leidsters de laatste eer. By de St. Willibrorduskerk te Oegstgeest was een wacht van vrouwen en meis jes gevormd, een eere-wacht. En terwul de wagen doorreed naar den „Tu tenberg”. baden de Graalleden voor ’t Taberna kel. Zy zegden spreekkoren uit de groote Graal- spelen van M. v. d. Kallen, fragmenten uit het Paaschkoor, uit het Orale Spiel en uit het Pinksterspel Men had op dit moment goen schooner gedachte waar kunnen maken. en rentebelasting ofAdlHbicd en steeds getij, die statsn van kleur veranderen als het minst cameleon. Afschaffing van de dividend- en tantième belasting reeds op het huidige oogenbllk u niet mogelyk, al ware het slechte, omdat het in strijd met de bedoeling van de wet op de dividend- en tantièmebelasting 1917 zou zyn de reserves welke in den loop der jaren zyn gekweekt, vry van déze belasting te stellen. De ministers zyn van oordeel, dat het billyk is, van het heffen van vennootschapsbelasting van niet binnen het ryk gevestigde lichamen af te zien. Voortgezette overweging heeft de regeering ge leld tot de overtuiging, dat het wenschelyk is. de personeele belasting naar den vyfden grond slag (motorrijtuigen) niet slechts te verminde ren. doch deze geheel af te schaffen, waartegen over dan dient te staan de heffing van een ge ring aantal opcenten op de motorrijtuigenbelas ting. Ook de vierde grondslag (paarden) kan Na gezette overweging zyn zy tenslotte, tot de overtuiging gekomen, dat de meest juiste oplossing van dit vraagstuk wordt verkregen, indien de kinderaftrek op indirecte wyze wordt verleend, te weten door een teruggaaf van be taalde belasting ru afloop van het kalender jaar. De vennootschapsbelasting moet als zelfstandige heffing van de winsten van paalde lichamen worden aangemerkt. Belasting voor rechtspersonen het beschouwen van de juwe heffingen dient te zyn de omstandigheid, dat het bestaande tekort op de ryksbegrootlng voor een zeer belangryk gedeel te zyn oorsprong vindt in de byzondere uitga ven ter bestrijding van de werkloosheid en ten behoeve van de defensie. Deze belangen, die de enorme styging der uitgaven veroorzaken, ra ken zoodanig het geheele volk, dat er naar moet worden gestreefd, dat ook iedereen naar zyn vermogen iri die uitgaven bydraagt. In het ontwi te lande het o paste stelsel i de bron in te In de mlllloenennota heeft de minister van Financiën uitvoerig de rtoodzakeiyk- hefd betoogd, om in de bestaande tekorten van 's Rijks schatkist door het verzwaren van den belastingdruk te voorzien. Onder verwyzlng naar de omstandigheid, dat de bestaande belastingen weinig geschikt zyn om te worden verhoogd, heeft hU daarby tevens aangekondigd het voornemen van de regeering, de indiening te bevorderen van een ontwerp van wet tot het heffen van een nationale inkomsten- en winst belasting en tot het aanbrengen van en kele wyziglngen in de belastingwetgeving, op punten waar de belastingdruk te zwaar zou worden. De uitwerking van de in uitzicht gestelde maatregelen heeft meer tUd gevorderd, dan de regeering aanvankeiyk had verwacht, treffende voorzieningen zyn thans alle te zamen fn een wetsontwerp aange boden. Aan de memorie van toelichting ontleenep wy: Uitgangspunt by voorgestelde niei Men heeft de eendenhouders in het gelid ge voerd. Alweer zonder te vragen: wat moeten deze lieden beginnen, wanneer de zee geen visch meer geeft? Thans komt het pufverbod hun op een kleine verhooging van uitgaven te staan: zy zullen het met haringmeel, pos of gemalen mosselen moeten stellen. Maar zy staan voor véél grooter moeilykheden, wanneer het pufverbod wordt verworpen, want wanneer door het uitstervingsverschynsel in zee de aan voer van puf vanzelf vermindert, gaat de prys van dit eendenvoeder óók naar boven. e nieuwe wetsefntwerpen ter be- 1 scherming van de openbare orde en tegen landsverraad, welke door Z. Exc. Minister Goseling zijn ingediend, hebben de strekking eindelijk op af doende wijze den strijd aan te binden tegen de misdragingen van hen, die- bewezen hebben, dat zij de hun toege- stane vrijhèden slechts wenschen te misbruiken. Deze wetsontwerpen geven ons democratisch staatsbestel tanden m in rechtmatige zelfverdediging van ich af te kunnen bijten, zoodat het zich niet langer als een tandelooze oude zrouw weerloos behoeft te laten be spotten, beleedjgen en verguizen. Al moeten wij erkennen, dat in deze wets ontwerpen moeilijk te vermijden for- muleeringen voorkomen, die, op hun beurt misbruikt, tot een ook voor ons niet meer te aanvaarden vrijheidsbeper king aanleiding zouden kunnen geven, wij zijn bereid ze te aanvaarden terwille van het groote in gevaar verkeerende^ goed, dat ermee kan worden beschermCL in het vaste vertrouwen, dat zij, die het onduldbare vrijheidsmisbruik willen te gengaan, zich niet zelf schuldig zullen maken aan het misbruiken van de vrij heid, welke hun daartoe zal worden toe gestaan. Men kan niet zeggen, dat de regeering tot nu toe niet de uiterste lankmoedigheid heeft betracht. Worden de ingediende wetsontwerpen aangeno men, dan zullen alleen zij, die niet heb ben willen hooren, ze gaan voelen. Wie zelfbeheerschlng genoeg bezit om de democratische vrijheden in redelijke en zedelijke mate te gebruiken, behoeft van e voorgestelde strafbepalingen niets te rreezen. Hij zal zijn gedragingen niet hébben te herzien en in het besef van zijn verantwoordelijkheid en zijn plicht als Nederlandsch staatsburger rustig kunnen voortbouwen aan het belang en het behoud van ons zelfstandig en onafT hankelijk, vrij en vredelievend Neder land. Vermindering van den belastingdruk op deze artikelen is ongetwyfeld op haar plaats, te meer, daar afschaffing van den accyns op rundvleesch en vrijstelling van omzetbelasting voor andere soorten vleesch In het byzonder een verlichting beteekenen voor de groote ge zinnen. De artikelen 98, 99 en 104. sub 2. van het ontwerp, behelzende de afschaffing van den accyns op geslacht rundvee en voorts afschaf fingen en verminderingen rpet betrekking tot de heffing van de Invoerrechten en de omzet belasting, strekken tot verwezenlyking van ba- doelde verlaging van belastingdruk. Gehoor gevende aan op dat punt geuite wen schen, in het byzonder met het oog op de be langen van minder draagkrachtigen, wil de re geering onder de maatregelen ter verminde ring van den belastingdruk mede opnemen vrijstelling van omzetbelasting voor gerdokte en gestoomdé makreel. De omstandigheid, dat thee en benzine, in verband met de daarop rustende belastingen, op byzonder drukkende wyze aan de heffing 'van het als aequivalent der omzetbelasting ver schuldigd byzonder invoerrecht, respectievelijk aan de omzetbelasting zelve zyn onderworpen, heeft mede aanleiding gegeven eenige maat regelen te treffen tot verlaging van de inge volge de omzetbelastlngwet van thee en ben zine geheven belastingen, die voorzieningen zyn vervat in de artikelen 100 en 101 van het tegen woordige ontwerp van wet. Herhaaldeiyk zyn van de zyde van wild- handelaren bezwaren naar voren gebracht te gen de heffing van omzetbelasting van wild en gevogelte. Thans- schynt de tyd gekomen om met betrekking tot wild en gevogelte een bepaling in het leven te roepen, waardoor aan vorenbedoelde bezwaren zal worden tegemoet gekomen. De regeering heeft aanleiding gevonden voor te stellen, den accyns op gedistilleerd te ver lagen tot 150 per hectoliter ad 50 percent, zonder heffing van opcenten. Verder stelt zy voor, den bleraccyns met 60 pet. te verlagen en derhalve terug te brengen tot 60 cent per hectolltergraad. Kennisneming van het rapport der commis- sie-Fleskens heeft de regeering gesterkt in haar aanvankelyke meening, dat ér, in het kader van de voorgenomen belastingherzie ning. iets moet worden gedaan om den be lastingdruk op het groote gezin te verlichten. Het is mogelyk aan de gezinnen met vier of meer kinderen, per kind boven het derde, een bedrag terug te betalen ter zake van de aan vankeiyk te veel geheven indirecte belastin gen en crisisheffingen op de eerste levensbe hoeften. en, daar het den ministers noodzake- lyk voorkomt een dergelyken maatregel te treffen, is deze in het ontwerp van wet opge nomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 5