Nationale inkomsten
winstbelasting
B
Voorloopig geen puf-verbod
Simplex rijwielen.
it
si
1
DE DEMOCRATIE
en
KRIJGT TANDEN
*1
EEN LAATSTE TOCHT
VOORZIENINGEN IN ÉÉN
WETSONTWERP
HET VERDRAG AANVAARD
snel. *40
sportief - licht -
1
DONDERDAG 4 MEI 1
19
OVERZICHT TWEEDE KAMER
Adviescommissie
ir
DE NIEUWE WEEK-TRAJECT-
KAARTEN
Minder draagkrachtigen
bevoordeeld
UIT DE STAATSCOURANT
-e.
T 1
1
De opleiding der
tandartsen
Zomersproeten
SPRUTOL
T MEEST
GEWAARDEERD! DRIESSEN
CHOCOLAAD CARROS
C3
'S;
Kinderaftrek
i
Rentebelasting
V ennootschapsbelasting
De d<
De
Van 6 Mei af verkrijgbaar
b
DEN HAAG, 3 Mei 1939
A
I
Maat-
kwestie van een paar jaren de puf van thans
tfloet zich even tot volle, marktwaardige visch
hebben ontwikkeld en dan is het bedrijf ge
saneerd.
Onderzocht dient te worden of ook de binnen
het Rijk gevestigde rechtspersonen aan de ge-
Men heeft gezegd: als de puf tóch in de net
ten terecht komt en dat schijnt ook met groo-
tere maas wijd te althans voor de platvisschen
niet te vermijden te zijn en zy wordt over
boord geworpen, tien tegen één, dat zij het leven
laat. Het effect van het verbod-is dus gering.
Best mogelijk, zei de minister, maar het puf
verbod sorteert niet zijn voornaamste effect ten
aanzien van de gevangen, doch weer overboord
geworpen puf, doch ten aanzien van de puf.
den betrokken minister iedere mogelijkheid af
om nog op de zaak terug te komen eer zij-zelf
de behandeling weer wenscht op te nemen. En
bovendien: het geldt hier de toetreding tot een
verdrag. Wat zou dat voor houding tegenover
het buitenland zijn: het Nederlandsche parle
ment kan geen beslissing nemen over zulk een
zaak! Zeg ja of zeg neen, maar alstublieft geen
uitstel. De meerderheid van de Kamer was het
daarmee eens.
Maar een fikschen puftrek van replieken gaf
men den minister niet cadeau, waarna het ont
werp met 51 tegen 35 stemmen werd aangeno
men.
Nederland aanvaardt het anti-puf-pact doch
het pufverbod wordt eerst uitgevaardigd wan
neer alle andere staten, wier bevolking de Noord
zee bevischt, het mede hebben geteekend.
Voorloopig dus geen pufverbod.
het
da-
dag
een
be-
noemde belastingen moeten worden onderwor
pen.
i
schuji
althfe:
Wie zou niet puffen, als hij denkt aan de
tandartsen, ider opleiding gedurende de rest
van den middag de aandacht van de Kamer
in beslag nam?
Minister Slotemaker heeft een ontwerp inge
diend. dat de tandartsen-oplelding Inlijft bij het
Hooger Onderwijs.
Maar daar hoort zij niet bij thuis, meenden
verscheidene leden. Onder Hooger Onderwijs,
verklaarde dr. Moller (R.K.), ressorteert alléén
dit, dat opleidt tot het bekleeden van een maat
schappelijke betrekking waarvoor een weten
schappelijke opleiding wordt verelscht. Tot dus
verre droeg die opleiding het karakter van een
zuivere vakscholingiZonder nu aan dat karakter
Iets te veranderen, plant de minister de oplei
ding In het Hooger Onderwijs, of liever: hij
haakt haar als een soort aanhangwagen aan de
universitelt vast, zonder universitaire examens,
zonder eenige bemoeienis met de faculteit der
geneeskunde en zonder dat de senaat eenige
garantie kan geven van het wetenschappelijk
peil der gevormde tandartsen. Dat Is geen metho
de. Wij hebben geen vakscholen als aanhang
wagens van de unlverslteiten noodlg. Daartegen
protesteerde dr. Moller In naam van de weten
schap.
Een bevredigende verklaring van zijn voorstel
heeft de minister In eersten termijn nog niet
gegeven. Misschien komt die morgen nog.
Men heeft de aanvaarding van hei pufverbod
gelijk men weet wordt daaronder verstaan- het
verbod om de pubéscenten onder de rond- en
platvisschen op te halen en ter n .rkt te voeren
willen bestrijden met het belar t van de kust-
visschers. Heeft men zich daarbij gerealiseerd,
wat er van deze lieden terecht Komt, wanneer
de zee Is leeggevischt? Die menscfen zullen een
moeilijken overgangstijd meemakenjiwanneer het
pufverbod tot stand komt, doch de Regeering is
bereid hen daar overheen te helpen. Dat is een
ij herhaling hebben wij erop aan
gedrongen, dat de regeering paal
voor
zon-
De opeet van de ministers Is om, ondanks
toepassing van proportioneele tarieven, een ze
keren progressleven druk te verkrijgen, samen
hangende met de draagkracht van de belas
tingplichtigen, en in dezen opzet kan een kin
deraftrek In geen geval worden gemist.
Naar wjj vernemen zullen de nieuwe week-
trajectkaarten der spoorwegen van 6 Mei af
verkrijgbaar worden gesteld.
Zooals men weet, zijn deze kaarten op
gewenschte traject zes achtereenvolgende
gen geldig, terwijl zij eiken willekeurigen
kunnen Ingaan. Zij behoeven niet tevoren aan
gevraagd te worden.
Daar moest de Kamer nog even over puffen.
Eerst ondernamen tien leden, onder aanvoering
van den heer van den Heuvel (A.R.) een po
ging om door middel van een motie uitstel van
de behandeling te verkrijgen. Dat is geen figuur,
vond de heer Kortenhorst (R.K.). Wanneer de
Kamer de behandeling aanhoudt, snijdt zij voor
teruggaaf kan derhalve op eenvou
dige wijze worden verleend door deze beide
posten tegen elkander te laten wegvallen,
dat wil dus zeggen, door den schuldenaar
van de rente of uitkeerlng te ontheffen van
de verplichting de door hem ingehouden
rentebelasting aan den fiscus af te dragen.
De rentebelasting neemt in het stelsel van de
twee-percents-heffingen een bijzondere plaats in.
Nu de nationale inkomsten- en winstbelasting
bedoelt het zuivere inkomen te treffen, zooals
dit ook tot grondslag strekt voor de heffing van
dr inkomstenbelasting, is het noodzakelijk, dat
mede met de negatieve factoren van het in
komen. te weten met de niet met een bepaalde
bron van inkomen in verband staande, doch op
het inkomen als geheel drukkende renten en
ultkeeringen. rekening wordt gehouden.
Het mechanisme van de rentebelasting biedt
een oplossing, waardoor de schuldenaar van
de rente of uitkeering zijn teruggaaf automa
tisch verkrijgt, waardoor de heffing van die be
lasting zelf aanmerkelijk wordt vereenvoudigd
en waardoor ten slotte de contróle op de op
brengst van roerend kapitaal van oudsher
een van de moeilijks te problemen van de be-
lastingtechniek voor een aanmerkelijk ge
deelte overbodig wordt.
Bjj de uitbetaling van de door hem verschul-
Het vragen, boven de twee-percentshef-
flngen, van een extra offer van de meer
draagkrachtigen, is in het geheel van maat
regelen van essentieele beteekenis. De
daartoe strekkende bepalingen kunnen niet
uit het ontwerp worden gelicht, zonder het
karakter daarvan aan te tasten.
Moeilijk kan men met droge oogen aanzien
hoe diep armzalig de poovere vischjes er uitzien,
die tegenwoordig op de veiling worden aange
voerd sjdus minister Steenberghe in het be
toog, waarmee hij vanmiddag in de Kamer de
toetreding van Nederland tot het anti-puf-ver-
drag verdedigde. En dat wordt met de jaren er
ger. Mej de jaren vermindert de aanvoer niet
alleen van marktwaardige maar zelfs reeds van
ondermaatsche visch en ieder jaar worden de
aangevoerde schelvischjes magerder en de aan
gevoerde scholletjes kleiner. Reeds acht of tien
jaar geleden heeft minister Ruys de Beeren-
brouck voorspeld, dat het vischbestand van de
Noordzee in gevaar raakt. Dat gevaar nadert
steeds dreigender. Het staat thans boven twij
fel vast, dat als er niets gebeurt, als er geen
eind wordt gemaakt aan de pufvisscherjj de
Noordzee binnen zéér korten tijd is leeggemoord,
dat het dan binnen vijf k tien jaren met een
belangrijken tak van volksbestaan, met de
Noordzeevisscherü. is gedaan!
En wat dan?
die heelemaal niet meer wordt gevangen. Wan
neer het verboden wordt puf aan de markt te
brengen, zal men de zoogenaamde puf-trek die
de schepen op de thuisreis nog eventjes onder
nemen en het opzoeken van plaatsen, waar al
leen of in hoofdzaak puf zit, vermijden. En dat
scheelt stukken.'
Men heeft gevraagd: zijn er dan geen andere
mogelijkheden? Kan men de gebieden, waar de
puf zit niet afsluiten voor de visscherij? Men
kan het bepalen, antwoordde de minister, doch
men kan de naleving van die bepaling niet con-
troleeren. Er zijn thans enkele héél kleine ge
bieden van het IJselmeer voor de visscherij afge
sloten. En dit reeds kan men onmogelijk afdoen
de controleeren. Laat staan dan gebieden in de
Noordzee, waarvan men de afmetingen niet in
kilometers maar In lengte- en breedte-graden
moet aanduiden. En waar bij voorkeur ’s nachts
wordt gevischt!
Ja maar, als de andere landen het verdrag
nu niet teekenen, wierp men op. Dan verklaar ik,
dat wjj het puf-verbod niet zullen uitvoeren,
verzekerde minister Steenberghe. Wij zullen
voorloopig niet tot invoering van het pufverbod
overgaan. Eerst moeten alle betrokken regee-
rlngen het verdrag hebben geratificeerd. Maar
zullen de opvolgers van den minister die belofte
gestand doen? Daar kan de Kamer zelf hen toe
dwingen aldus wees de minister. Een invoe
ring van het pufverbod kan alleen tot stand
komen door ^en wijziging van de visscherijwet.
En die moet de Kamer passeeren. En als de
andere staten hun beloften nu niet houden,
bracht de heer Stumpel in het midden. Als wij
beginnen met diAr niet op te vertrouwen, moe
ten wij maar nooit een verdrag sluiten, luidde
de repliek.
Terwille van de Noordzeevisscherü dus. die
duizenden nijveren visschers het levensonderhoud
verschaft bond de minister de Kamer de aan
vaarding van dit verdrag op het hart.
Byhet verscheiden van
Mia van der Kallen
Ten aanzien van den opbrengst van onroerend
goed verdient dan ook heffing van de belasting
bij den genieter van de opbrengst de voorkeur
boven een heffing by dengene. die de huur of
pocht betaalt. Teneinde evenwel ook hier te
bereiken, dat de belasting wordt voldaan dade
lijk op het oogenbllk waarop de opbrengst wordt
genoten, is de keuze gevallen op het systeem van
zegeling: de huurbelasting wordt in beginsel ge
heven door middel van zegels, die door den
verhuurder op de door hem af te geven kwi
tantie moeten worden geplakt en vervolgens on
bruikbaar gemaakt.
Dat tenslotte ook bij de winstbelast ng van
een heffing bij de bron geen sprake kan zijn,
behoeft geen betoog. Hier zal de belasting bij
wijze van aanslag moeten worden geheven.
Door het opleggen van voorlooplge aans agen
kan worden voorkomen, dat degene, die in de
winstbelasting valt, boven de andere belasting
plichtigen een ongemotiveerd voordeel, voort
spruitende uit een langdurig uitstel van betaling
geniet.
Voor zoover noodlg wordt reeds thans opge
merkt. dat met de omstandigheid, dat van be
paalde gedeelten van de winst van een onder
neming bereids huurbelasting of rentebelasting
is geheven, bij het vaststellen van den aanslag
in de winstbelasting rekening wordt gehouden.
--
»«rdw“|Mn ipotdifl door een pot
Bij alia Proglaw»
De eenige vraag die van belang schijnt, !s
deze, of de druk van de dividend- en tantième
belasting en van de vennootschapsbelasting te
zamen niet te zwaar wordt om door het be
drijfsleven te worden gedragen. Aanvankelijk is
de regeering geneigd, deze vraag ontkennend
te beantwoorden. Aan den vennootschapsvorm
zijn zoodanige voordeelen verbonden, dat ook
de vennootschapsbelasting de vestiging of uit
breiding van naamlooze vennootschappen niet
zal verhinderen. EXx:h ook naar het oordeel
van de ministers kunnen de voorgestelde ven
nootschapsbelasting en de reeds bestaande di
vidend- en tantièmebelasting niet duurzaam
naast elkander worden gehandhaafd.
Gezien hun voorkeur voor een winstbelas
ting boven een uitdeelingsbelasting. zal, naar
het hun voorkomt, de dividend- en tantième
belasting binnen af zien baren tijd moeten wor
den afgeschaft, zij het, dat dit dan vermoede
lijk met het oog op de behoeften van de schat
kist, gepaard zal moeten gaan met een verhoo-
ging van het percentage van de vennootschaps
belasting. V
De regeering meent, dat men. met de
huurbelasting en de rentebelasting. tevens
de belasting van de rechtspersonen heeft te
aanvaarden en dat. wenscht men dit laat
ste niet, de huurbelasting en de rentebe
lasting in hun tegenwoordigen vorm doch
daarmede de geheele opaet van het ont
werp onmogelijk worden gemaakt.
Overeenkomstig het voorstel van decom-
missie-Fleskens meenen zij het bedrag der
tegemoetkoming op 13 per minderjarig
kind boven het derde te moeten' stellen.
Nog zij medegedeeld, dat voornamelijk op
grond van practische overwegingen de mi
nisters van oordeel zijn, dat er geen welstands-
grenzen In het leven moeten worden geroepen,
in dien zin dat. indien het Inkomen van de
belastingplichtigen een bepaald bedrag over
treft. de tegemoetkoming niet of tot een lager
bedrag wordt verleend en voorts, dat de tege
moetkoming voor elk minderjarig kind dat
over het afgeloopen kalender Jaar ƒ300 of min
der heeft verdiend ongeacht den leeftijd op
een gelijk bedrag dient te worden vastgesteld.
De minister van Economische Zaken heeft
benoemd tot Ud van de commissie van advies
voor den dienst voor de kleine boerenbedrijven:
den heer W. J. Klein Lankhorst, lid van het
bestuur der Geldersch-Overijselsche
schappij van Landbouw te Apeldoorn.
Men heeft gesproken over de vischmeelfabrie-
ken die de puf als grondstof gebruikten. Ook
déArvoor geldt: wat moet daarmee, wanneer de
zee zelfs geen puf meer zal opleveren? Boven
dien: deze fabrieken kunnen ook andere grond
stof gebruiken. De pos bijvoorbeeld een soort
verschoppelingetje onder de visschen, een klein,
voor de mensohen niet te consumeeren diertje,
dat vooral in de Zuiderzee wordt gevischt. En
zjj kunnen haring gebruiken. Die Is te duur,
zeggen zy. Goed. De minister komt hun tege
moet: een dezer dagen zal een beschikking af-
komen, waardoor de haring, die op de markt
beneden de-ƒ1.75 per kist van 50 kilo blijft,
voor de vischmeelfabrieken ter beschikking wordt
gesteld voor den marktprijs, dat Is.50 a 60 cents
per kist. Dat kost de puf ook.
■p wordt een poging gedaan, hier
i elders reeds met succes toege-
m heffing van de belasting bij
/peren.
Het stelsel van heffing bij de bron is in
het bijzonder doeltreffend daar, waar één
schuldenaar betalingen verricht, die voor
een groot aantal belastingplichtigen op
brengst of Inkomen gaan vormen. Aange
zien zulks veelal het geval is ten aanzien
van het arbeidsloon en van vele vormen van
opbrengst van roerend kapitaal, is de hef
fing bij de bron in beginsel aanvaard voor
het arbeidsloon, daaronder begrepen het
salaris van ambtenaren (loonbelasting) en
voor de opbrengst van roerend kapitaal
(rentebelasting)
Ten aanzien van de opbrengst van onroerend
goed schijnt het stelsel van heffing bij de
bron minder aanbeveling te verdienen.
De figuur, dat een persoon onroerend goed
huurt of pacht van meer dan een verhuurder of
verpachter, doet zich slechts in beperkte mate
voor. Dat een ve-huurder of verpachter tegenover
vele huurders of pachters staat, Is daarentegen
een alleszins normaal verschijnsel.
Complicaties ontstaan slechts, indien de
schuldenaar of de schuldeischer in het buiten
land woont of gevestigd is. alsmede ten aan
zien van bepaalde rechtspersonen.
Naast de belastingtechnische noodzakelijk
heid zijn er voorts positieve argumenten, die
tot het betrekken van de rechtspersonen in de
tweepercentsheffingen dwingen.
De zes ministers, die de memorie van toe
lichting hebben onderteekend hebben er naar
gestreefd, de verplichte medewerking van der
den in het onderwerpelijk ontwerp zooveel
mogelyk te beperken.
Aan den werkgever wórdt de verplichting
opgelegd, de belasting in mindering te brengen,
bij de uitbetaling van de door hem verschul
digde lotmen. salarissen, enz., en de Ingehou
den bedragen aan den fiscus af te dragen.
Mej. dr. Mia van der Kallen, een der hoofd
leidsters van de Graalbeweging, heeft gisteren
middag haar laatsten tocht gemaakt, met als
eindpunt de kleine gemeenschap, die daar ver
scholen ligt in het Vogelenzangsche bosch. Het
was een korte tocht langs velden met kleurige
bloemen. Haar stoffelijk overschot werd van het
St. Elisabeth’s Ziekenhuis te Leiden, waar zij
Zondagavond is overleden, naar den Tutenberg
geleid.
digde rente of periodieke uitkeerlng heeft de
Idenaar daarvan n.l. ingehouden, heeft hij
ins behóóren in te houden, 2 pet. rente
belasting, die in beginsel bestemd is aan den
fiscus te worden afgedragen.
naar hun oordeel zonder bezwaar vervallen.
Een ingesteld onderzoek heeft de regeering
aanleiding gegeven de aangekondlgde afschaffing
van den zoutaccijns vooralsnog in nadere over
weging te houden. Z
Voorts is der regeering gebleken, dat de raming
van de kosten van de aan hoofden van groote
gezinnen te verleenen tegemoetkoming terzake
van den druk, dien de indirecte belastingen en
crisisheffingen op die gezinnen uitoefenen, niet
onbelangrijk te hoog is geweest. Op grond van
een uitvoerig onderzoek is de commlssie-Fleskens
tot de conclusie gekomen, dat de kosten van een
zoodanige tegemoetkoming in totaal niet meer
zullen bedragen dan 6.900.000 ’s jaars. waarvan
40 pet. of 3.760.000 ten laste van de opbrengst
der middelen zou moeten komen en 60 pct. ten
laste van het Landbouw-Crisisfonds. Met de
aanvankelijke raming, volgens welke de regeering
van de opbrengst van de nationale inkomsten
en winstbelasting 4 millioen voor dit doel
meende te moeten bestemmen, geeft dit een
voordeelig verschil van 1240.000.
Dit bedrag, vermeerderd met de 1.800.000.
die is vrijgekomen doordat de zoutaccijns voor
alsnog blijft gehandhaafd, maakt het mogelijk,
af te zien van de aangekondlgde verhooging van
de om ze t ng van rund vleesch van 4 pcV. 404
6 pet. Aangezien ook vleesch tot de eerste le
vensbehoeften behoort, wordt aldus, zij het op
eenlgszins andere wijze dan aanvankelijk was
gedacht, aan de belangen van de minder draag
krachtigen tegemoet gekomen.
Ten behoeve van de bestrijding van de werk
loosheid overweegt de regeering ernstig, mede
tot afschaffing van de zakelijke bedrijfsbelas
ting over te gaan. Verschillende omstandigheden
waren evenwel oorzaak, dat deze voorziening
nog niet in het tegenwoordige ontwerp van wet
kon worden opgenomen.
Verlaging van personeele
belasting
Kon Indertijd worden betoogd, dat het bezit
van een motorrijtuig op een zekeren welstand
duldde, in den tegenwoordigen tijd is een mo
torrijtuig voor zeer velen een noodzakelijk ver
voermiddel geworden.
Voorgesteld wordt aan de gemeenten over te
dragen
A. 25 pct. van de hoofdsom van de gebouwde
en ongebouwde eigendommen van de grondbelas
ting, welke 25 pet. opbrgngende ongeveer
6.6 millioen -thans ten goede komgp aan den
gewonen dienst van het Rijk.
B. 20 opcenten, welke het Rijk ten behoeve
van zijn gewonen dienst thans op de hoofdsom
van de gebouwde eigendommen van de grond
belasting heft. Hiermede is een bedrag van ruim
4 millioen gemoeid.
Daarnaast wordt voorgesteld aan de gemeen
ten de bevoegdheid te geven tot het vergrooten
van het aantal te haren behoeve geheven op
centen op de hoofdsom van de gemeentefonds
belasting, waardoor een opbrengst kan worden
verkregen van naar raming 6.300.000.
De verzwaring van den belastingdruk, die
daaruit voor de belastingplichtigen voortvloeit,
wordt vrijwel opgeheven door de voorgestelde
verlaging van het aantal rjjksopcenten op de
hoofdsom van de Inkomstenbelasting met 10.
In totaal zullen derhalve de nieuwe Inkomst-
mogelykheden voor de gemeenten kunnen wor
den gesteld op ongeveer 16900.000.
Het doel, dat de regeering zich heeft gesteld
te weten, door verlaging van belastingen op
het verbruik In het totaal van den uit het ont
werp voortvloelenden nieuwen belastingdruk
een zekere progressie te brengen kan bet
beste worden bereikt, indien voor deze verla
ging worden uitgekozen heffingen op eerste
levensbehoeften
Aangezien nu de binnen het rijk wonende of
gevestigde belastingplichtige 2 pet. nationale
inkomsten- en winstbelasting heeft betaald
over zijn onzuiver Inkomen, terwijl hit naar de
bedoeling der wet slechts béhoeft te betalen
2 pct. over zijn zuiver inkomen, bedraagt de
teruggaaf, waarop hij terzake van de hem ver
schuldigde renten en periodieke ultkeeringen
aanspraak kan maken, precies evenveel als het
geen hij van zijn schuldeischers aan rentebe
lasting heeft ingehouden.
en perk zou stellen aan het
een redelijke gezagshandhavtng,
der welke ook de meest vrije democratie
niet kan blijven bestaan, volstrekt on
duldbare misbruik, dat in de laatste
jaren maar al te lajig en al te zeer ge
maakt is van het verkeerd begrepen of
verkeerd uitgelegde beginsel der vrijheid
van drukpers, van vereenigingsuiting,
van vereeniging en vergadering. Uit
reactie tegen de elders .doorge voerde
dwangsystemen meenden vele „prlncl-
pieele” democraten hier te lande, een
vrijheid te moeten voorstaan en verde-
digen, die tot bandeloosheid ont
aardde. Deze vrienden der democratie
bewezen door hun verzet tegen eiken
voorgenomen maatregel om de vrijheid
aan redelijk en zedelijk verantwoorde
wetten en beperkingen te binden ons de
mocratisch staatsbestel den slechtst mo-
gelijken dienst door zijn belagers en vij
anden dezelfde rechten toe te kennen
en te waarborgen als zijn handhavers
en verdedigers. Zoudt ge dienzelfden „de
mocraten” gevraagd hebben, of dieven
en moordenaars een door straffeloos
heid gedekte vrijheid zou moeten ge
waarborgd worden terwille van het de
mocratische vrijheidsbeginsel, dan zou
den zij waarschijnlijk met den vinger
op hun voorhoofd hebben getikt ten
teeken, dat zij aan uw geestvermogens
twijfelden. Ten opzichte echter van de
goederen en het leven van de door hen
als een fetish vereerde democratie,
waarmee het algemeene belang, het
landsbelang, de nationale historische en
cultureele tradities ten nauwste samen
hangen, achtten zij blijkbaar minder
waarborgen noodlg dan voor hun indl-
vidueele bezit en leven, alsof dit laatste
te behouden zou zijn, wanneer het eer
ste ten gronde zou gaan. Zoo werden in
ons land het gezag en de democratie
langzaam maar zekér tot de voetmat
gemaakt van hen, die met bevuilde laar
zen van hun ideologische en geestelijke
escapades uit het buitenland terugkeer
den, en tot vogelvrij-verklaarden, waar
op het den eersten den besten schutter
vrijstond in het openbaar te schieten.
Er waren ook andere democraten, die
meenden, dat de democratie juist haar
kracht-bewees door haar vijanden een
te groote mate van vrijheid te gunnen,
en de ondermijnende krachten in ons
openbare leven van te weinig beteekenis
oordeelden om er eenige aandacht wet
telijk aan te besteden. Deze kortzichti-
gen vergaten blijkbaar de jongste ge
schiedenis in Europa, een geschiedenis,
die aanvankelijk niet „au sérieux” ge
nomen figuren heeft zien stijgen tot de
volstrekte oppermacht in hun staat, die
onwankelbaar geachte „rótsén”" in één
r oogwenk als kinderlijke zandkasteelen
heeft zien verdwijnen in het langzaam
sterker wordend
heeft zien
kleurechte
Heffing aan de bron in beginnet
aanvaard voor arbeidsloon
Het was ruim 7 uur toen de zwarte lijkwagen
voor het haar zoo vertrouwde witte huis stil
stond. Vrouwen van Nazareth, in wiUe Kleed ij.
stonden voor de deur en droegen de witte kist,
die bedekt was met Aronskelken en seringen,
naar binnen. Naar de kapel, waar de kist van
nacht opgebaard was
Directeur A. M. A. Vollaerts van De Graal gel
haar voor den ingang van het huis der Vrouwen
van Nazareth de abaoute. Assistentie werd ver
leend door professor van der Linden en prof
Verbeem van Hageveld. ’n Groote schare inwo
ners van Vogelenzang, die uren had gewacht,
woonde deZe sobere, doch treffende plechtigheid
bii.
Vanuit het ziexenhuis in Leiden was het stof
felijk overschot uitgeleide gedaan door deputa
ties Graalmeisjes uit alle mogelijke streken van
het bisdom. Ruim 300 meisjes, in hun kleurige
uniformen, met wapperende vaandels, die niet
omfloerst waren, Vormden een eerewacht. Deze
frissphe groep heeft den lijkauto begeleid tot
aan den rand van de Sleutelstad, tot aan de St.
Willibrorduskerk te Oegstgeest. Dit was geen
droeve stoet. Dit was een eerbetuiging. Er was
een mooie symboliek in het samengasui van
dood en leven. Zintuiglijk waarneembaar voor
ds honderden en duizenden die zich langs den
weg. dien de stoet volgde, ’n plaatsje veroverd
hadden, was hier het oude gezegde, dat het ster
ven van een goed mensch het opgaan naar een
beter en heerlijker leven beteekent.
Langs het Rapenburg schreden de meisjes,
langs de Hooigracht, waar ’t hoofdgraalhuis is
gevestigd, langs den Nieuwe Rijn, naar den Sta
tionsweg en den Rijnsburgerweg. En overal ston
den de menschen. soms rjjen dik.
De Graal bewees een van haar eerste leidsters
de laatste eer. By de St. Willibrorduskerk te
Oegstgeest was een wacht van vrouwen en meis
jes gevormd, een eere-wacht.
En terwul de wagen doorreed naar den „Tu
tenberg”. baden de Graalleden voor ’t Taberna
kel. Zy zegden spreekkoren uit de groote Graal-
spelen van M. v. d. Kallen, fragmenten uit het
Paaschkoor, uit het Orale Spiel en uit het
Pinksterspel Men had op dit moment goen
schooner gedachte waar kunnen maken.
en rentebelasting
ofAdlHbicd en steeds
getij, die statsn van kleur
veranderen als het minst
cameleon.
Afschaffing van de dividend- en tantième
belasting reeds op het huidige oogenbllk u
niet mogelyk, al ware het slechte, omdat het
in strijd met de bedoeling van de wet op de
dividend- en tantièmebelasting 1917 zou zyn
de reserves welke in den loop der jaren zyn
gekweekt, vry van déze belasting te stellen.
De ministers zyn van oordeel, dat het billyk
is, van het heffen van vennootschapsbelasting
van niet binnen het ryk gevestigde lichamen
af te zien.
Voortgezette overweging heeft de regeering ge
leld tot de overtuiging, dat het wenschelyk is.
de personeele belasting naar den vyfden grond
slag (motorrijtuigen) niet slechts te verminde
ren. doch deze geheel af te schaffen, waartegen
over dan dient te staan de heffing van een ge
ring aantal opcenten op de motorrijtuigenbelas
ting. Ook de vierde grondslag (paarden) kan
Na gezette overweging zyn zy tenslotte, tot
de overtuiging gekomen, dat de meest juiste
oplossing van dit vraagstuk wordt verkregen,
indien de kinderaftrek op indirecte wyze wordt
verleend, te weten door een teruggaaf van be
taalde belasting ru afloop van het kalender
jaar.
De vennootschapsbelasting moet als
zelfstandige heffing van de winsten van
paalde lichamen worden aangemerkt.
Belasting voor rechtspersonen
het beschouwen van de
juwe heffingen dient te zyn de
omstandigheid, dat het bestaande tekort op de
ryksbegrootlng voor een zeer belangryk gedeel
te zyn oorsprong vindt in de byzondere uitga
ven ter bestrijding van de werkloosheid en ten
behoeve van de defensie. Deze belangen, die de
enorme styging der uitgaven veroorzaken, ra
ken zoodanig het geheele volk, dat er naar
moet worden gestreefd, dat ook iedereen naar
zyn vermogen iri die uitgaven bydraagt.
In het ontwi
te lande het o
paste stelsel i
de bron in te
In de mlllloenennota heeft de minister
van Financiën uitvoerig de rtoodzakeiyk-
hefd betoogd, om in de bestaande tekorten
van 's Rijks schatkist door het verzwaren
van den belastingdruk te voorzien. Onder
verwyzlng naar de omstandigheid, dat de
bestaande belastingen weinig geschikt zyn
om te worden verhoogd, heeft hU daarby
tevens aangekondigd het voornemen van
de regeering, de indiening te bevorderen
van een ontwerp van wet tot het heffen
van een nationale inkomsten- en winst
belasting en tot het aanbrengen van en
kele wyziglngen in de belastingwetgeving,
op punten waar de belastingdruk te zwaar
zou worden.
De uitwerking van de in uitzicht gestelde
maatregelen heeft meer tUd gevorderd, dan
de regeering aanvankeiyk had verwacht,
treffende voorzieningen zyn thans
alle te zamen fn een wetsontwerp aange
boden. Aan de memorie van toelichting
ontleenep wy:
Uitgangspunt by
voorgestelde niei
Men heeft de eendenhouders in het gelid ge
voerd. Alweer zonder te vragen: wat moeten
deze lieden beginnen, wanneer de zee geen
visch meer geeft? Thans komt het pufverbod
hun op een kleine verhooging van uitgaven te
staan: zy zullen het met haringmeel, pos of
gemalen mosselen moeten stellen. Maar zy
staan voor véél grooter moeilykheden, wanneer
het pufverbod wordt verworpen, want wanneer
door het uitstervingsverschynsel in zee de aan
voer van puf vanzelf vermindert, gaat de prys
van dit eendenvoeder óók naar boven.
e nieuwe wetsefntwerpen ter be-
1 scherming van de openbare orde
en tegen landsverraad, welke door
Z. Exc. Minister Goseling zijn ingediend,
hebben de strekking eindelijk op af
doende wijze den strijd aan te binden
tegen de misdragingen van hen, die-
bewezen hebben, dat zij de hun toege-
stane vrijhèden slechts wenschen te
misbruiken. Deze wetsontwerpen geven
ons democratisch staatsbestel tanden
m in rechtmatige zelfverdediging van
ich af te kunnen bijten, zoodat het zich
niet langer als een tandelooze oude
zrouw weerloos behoeft te laten be
spotten, beleedjgen en verguizen. Al
moeten wij erkennen, dat in deze wets
ontwerpen moeilijk te vermijden for-
muleeringen voorkomen, die, op hun
beurt misbruikt, tot een ook voor ons
niet meer te aanvaarden vrijheidsbeper
king aanleiding zouden kunnen geven,
wij zijn bereid ze te aanvaarden terwille
van het groote in gevaar verkeerende^
goed, dat ermee kan worden beschermCL
in het vaste vertrouwen, dat zij, die het
onduldbare vrijheidsmisbruik willen te
gengaan, zich niet zelf schuldig zullen
maken aan het misbruiken van de vrij
heid, welke hun daartoe zal worden toe
gestaan. Men kan niet zeggen, dat de
regeering tot nu toe niet de uiterste
lankmoedigheid heeft betracht. Worden
de ingediende wetsontwerpen aangeno
men, dan zullen alleen zij, die niet heb
ben willen hooren, ze gaan voelen. Wie
zelfbeheerschlng genoeg bezit om de
democratische vrijheden in redelijke en
zedelijke mate te gebruiken, behoeft van
e voorgestelde strafbepalingen niets te
rreezen. Hij zal zijn gedragingen niet
hébben te herzien en in het besef van
zijn verantwoordelijkheid en zijn plicht
als Nederlandsch staatsburger rustig
kunnen voortbouwen aan het belang en
het behoud van ons zelfstandig en onafT
hankelijk, vrij en vredelievend Neder
land.
Vermindering van den belastingdruk op deze
artikelen is ongetwyfeld op haar plaats, te
meer, daar afschaffing van den accyns op
rundvleesch en vrijstelling van omzetbelasting
voor andere soorten vleesch In het byzonder
een verlichting beteekenen voor de groote ge
zinnen.
De artikelen 98, 99 en 104. sub 2. van het
ontwerp, behelzende de afschaffing van den
accyns op geslacht rundvee en voorts afschaf
fingen en verminderingen rpet betrekking tot
de heffing van de Invoerrechten en de omzet
belasting, strekken tot verwezenlyking van ba-
doelde verlaging van belastingdruk.
Gehoor gevende aan op dat punt geuite wen
schen, in het byzonder met het oog op de be
langen van minder draagkrachtigen, wil de re
geering onder de maatregelen ter verminde
ring van den belastingdruk mede opnemen
vrijstelling van omzetbelasting voor gerdokte
en gestoomdé makreel.
De omstandigheid, dat thee en benzine, in
verband met de daarop rustende belastingen,
op byzonder drukkende wyze aan de heffing
'van het als aequivalent der omzetbelasting ver
schuldigd byzonder invoerrecht, respectievelijk
aan de omzetbelasting zelve zyn onderworpen,
heeft mede aanleiding gegeven eenige maat
regelen te treffen tot verlaging van de inge
volge de omzetbelastlngwet van thee en ben
zine geheven belastingen, die voorzieningen zyn
vervat in de artikelen 100 en 101 van het tegen
woordige ontwerp van wet.
Herhaaldeiyk zyn van de zyde van wild-
handelaren bezwaren naar voren gebracht te
gen de heffing van omzetbelasting van wild
en gevogelte. Thans- schynt de tyd gekomen
om met betrekking tot wild en gevogelte een
bepaling in het leven te roepen, waardoor aan
vorenbedoelde bezwaren zal worden tegemoet
gekomen.
De regeering heeft aanleiding gevonden voor
te stellen, den accyns op gedistilleerd te ver
lagen tot 150 per hectoliter ad 50 percent,
zonder heffing van opcenten.
Verder stelt zy voor, den bleraccyns met 60
pet. te verlagen en derhalve terug te brengen
tot 60 cent per hectolltergraad.
Kennisneming van het rapport der commis-
sie-Fleskens heeft de regeering gesterkt in
haar aanvankelyke meening, dat ér, in het
kader van de voorgenomen belastingherzie
ning. iets moet worden gedaan om den be
lastingdruk op het groote gezin te verlichten.
Het is mogelyk aan de gezinnen met vier of
meer kinderen, per kind boven het derde, een
bedrag terug te betalen ter zake van de aan
vankeiyk te veel geheven indirecte belastin
gen en crisisheffingen op de eerste levensbe
hoeften. en, daar het den ministers noodzake-
lyk voorkomt een dergelyken maatregel te
treffen, is deze in het ontwerp van wet opge
nomen.