Bij onzen vijf en twintigsten
gewestelijken landdag
Een laatste
R
aansporing
WOENSDAG 17 MEI 1939
IIIIIIIIIIIIIIIIIIM^^^
DE BETEEKENIS VAN
HET SPEL
M
08®
BIS»
X*
y
Een eer voor Hoorn
Alle hens aan 'dek
Plechtige Hoogmis
BIJ DEN 2Saten W.-FRIESCHEN
KATHOLIEKEN LANDDAG
DE LAATSTE HAND
De hechte burcht moet
afgebouwd worden
Het Erfdeel der
Vaderen
r
6
4
r
Organisch parochieel
jonge-mannen-werk
L-
I
„Wij blijven trouw**
Mogen de weersomstandigheden
gunstig zijn
Ona geloof ia ryh en levend
laten
verband
en de
ons land
or
dioce-
Wijze: Aan U, omen Koning.
en
ran
Refrein.
werk.
Refrein
Refrein.
r
9
I
I
i
•bleven/poort van Hoorn, de Oostervoort. De weg achter deze poort
\oerj naar het Landdagterretn in het Julianasportjpark
ctu«
sctle
staan door den katholieken emancipator
Nuyens uit Westwoud
Tenslotte treden alle groepen tezamen
vormen een machtige apotheose, waarin
katholieke Westfrlesche jeugd trouw
J. A. SCHRIJNDER
Burgemeester van Grootebroek
S. M MLDDELHOFF
Burgemeester van Hoogkarspei
De eenige oi erte
links
dat
ben
blijven
men
zien.
a mink
[rechts)
gezel-
sadeur,
:en
erkt
EN
UJ
LI
itoraat
oor dig
ada
•Jonge boeren-bond".
-■ I
lil IIUIIIIIIIIIIIIIHIIHHIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIItlIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIHI
Refrein:
West-Friesch geloof, 'k heb u lief bovenal
het_ steden-bisdom, waar dus de diocesane ziel
en al
aan-
dan
•ver
b-
betere titel had men moeilijk kunnen
vinden. Wy blijven trouw! Symbool van het
verleden; maar ook als innig overtuigde be
lofte voor de toekomst
Mogen velen, ook de ouderen, dezen Landdag
bijwonen en zich sterken aan woord en spel on
met de jongeren de belofte van trouw voor de
toekomst hernieuwen.
In het hartje van de schoone Mei. nu de tui
nen van Streek en Bangert nog nageuren van
hun veelbelovende bloesempracht, nu het al
oude Hoorn zich weer steken gut in een jeug
dig kleed van pas ontsproten groen, worden de
Roomsche vaandels en vlaggen naar bulten ge
dragen om in massaal uitwaaien de symbolen
te zijn van katholieke levenskracht en katho
liek getuigen.
Voor den 25sten keer zal de Katholieke West-
friesche Landdag opwekken tot liefde voor en
trouw aan het geloof, zal het vuur der bezieling
en begeestering worden losgeslagen in het ka
tholieke volksdeel van dit gewest.
Was een Landdag immer een machtige mani
festatie van godsdienstzin, deze jublleum-land-
dag. welke de bijzondere eer zal genieten van
de hooge tegenwoordigheid van onzen geliefden
Bisschop. zal een triomfanteltjke terugblik zijn
op vj)f en twintig jaren vruchtdragend werk en
zal tevens een krachtigen spoorslag worden tot
een geestdriftig voortdragen van de Roomsóhe
strijdbanler.
Er werd al jaren lang en er wordt nog steeds,
hard gewerkt in dit stoere gewest. Er is activi
teit op allerlei gebied. Hoevelen zijn er niet die
gedurende de wintermaanden avond aan avond
beset zijn met allerlei godsdienstig, sociaal of
charitatief werk Alles met het groote doel: het
erfdeel der vaderen te handhaven niet alleen
te handhaven, maar ook uit te breiden om het
levenskrachtig en bevrucht over te dragen aan
het nageslacht.
De vlag gestoken nu op dat soms taait dik
wijls ongeziene en ongewaardeerde ploeterwerk
van zoovelen! De stralende Meizon en het volle
licht uitgegoten over de met zooveel zorg en
liefde toebereide aarde van het katholieke veld.
Wervershoof, 3 Mei 1939
N J H. RAAT
Burgemeester van Wervershoof
Voor eeuwen geleden kwam Willibrord Piter,
En plantte er het Kruis, dat nu siert ieder
huis,
En priesters, zij kwamen, en met ons
tezamen
Verkondden zij luide en zongen het fier:
De West-Friesche Landdag deed zegenrijk
werk.
En bouwde hier torens op Willibrord’s kerk,
En rondom den Bisschop en rondom de
priesters
Zet heden W est-Friesland de kroon op het
Wat moeder mij leerde, wat vader gelooft,
Als 'k stamelend vroeg om een Kruisje
op mijn hoofd,
Al zou men ons rooven der vaad'ren gebied.
Al brak men ons schedels in stukken als riet,
Laat komen de tijden, wij trekken ten strijde.
Dat ouderlijk Kruisje ontrooven ze ons niet.
<de ooi
>OM<S
Allees
»n naam
ibrikaat.
'igboar.
Mn den oud-pastoor Mgr. J. P. Huibers behouden
W* Exc. Mgr. Huibers hierin de plechtige Hoogmis
opdragen
Wy herinneren onoe lezers eraan, dat
Hemelvaartsdag des morgens om 9J0 war Mgr.
Huibers in de Hoornsche parochiekerk de plech
tige Hoogmis aal opdragen. Weinigen vuiler.
<Mse plechtigheid willen missen, zoodat de kerk
uiterst beset zal zijn. Naar we vernemen, hoopt
door stoelen etc. hierin te kunnen voor-
zorg en bij gevolg ook de katholieke actie i
wat met de katholieke actie verband houdt,-
merkelijk anders moeten georiënteerd zij'
in de overige diocesen. Dit wordt wel eei
het hoofd gezien, wat dan tot gevolg m<x
ben een verkeerd begrijpen van het som
zonderljjke standpunt, dat Haarlemsche
sane instanties in het jeugdwerk plegen in te
hoeverre de verschillende uitzonde-
hler
Met man en macht werd er Dinsdagmiddag
nog gewerkt op het Landdagterretn in het Julla-
naplantsoen. Ofschoon de eere-tribune en de
andere tribunes, die wel eenvoudig, maar toch
zeer doelmatig zyn. reeds klaar waren en ook
het tooneel reeds in het midden van het terrein
stond, moest bij een en ander nog de finishing
touch aangebracht worden. Het decor, dat een
voudig en smaakvol Is. werd in enkele lichte
tinten beschilderd en de laatste hamerslagen
weerklonken.
Men heeft op een wel zeer gunstig terrein be
slag kunnen leggen. De omgeving Is rustig en
ver verwijderd van alle drukte van de verkeers
wegen. Om het vlakke en uiterst geschikte ter
rein staan de groene boomen en struiken en
bloeien de bloemen In groote verscheidenheid
De zon scheen vanuit den klaren hemel. Mo
gen ook den Hemelvaartsdag by het groote ge
beuren. dat zal worden bijgewoond door den
Bisschop. de weersomstandigheden gunstig zijn!
„Wy blijven trouw". Zoo luidt de titel van
het op te veeren Jeugdspel op den te houden
Westfrieschen Katholieken Landdag. Kan er
in dezen verwarden tijd een betere titel gekozen
worden om de jeugd niet alleen, maar ook alle
ouderen tot de katholieke actie voor God op te
wekken’
We leven thans in de eeuw van den groots’cn
chaos, zoowel op Godsdienstig, cultureel als
economisch gebied. Groote mannen staan op
als wereldhervormers maar In plaats van hunne
aanhangers op te wekken hun blikken hoopvol
te richten tot God. brengen zij een heidendom,
waarin een staat als Godheid wordt verheven
Een geheele wereld roept om bewapening en
alle volkeren der aarde voeren een strijd om
de grootste en sterkste legermacht te verkrij
gen. De leuze is alom ..bewapenen". Ook wij
katholieken moeten ons bewapenen en legioenen
gaan vormen al is dit slechts op een vre
delievende wijze. Roepen Pausen en Bisschop
pen ons niet dagelijks op om deel te nemen aan
de Katholieke actie en ons geestelijk te her
bewapenen’ Het is wel droevig maar waar!
Een mooie opname van de kerk van den H. Cgriacus te Hoorn met haar mooien
koepel, die onder het pastoraat
^leef- Op Hemelvaartsdag zal Z.
en
de
belooft
aan het Katholieke geloof en aan de H Kerk,
wjjaend op de voorbeelden uit de geschiedenis:
de eerste Westfrlesche christenen, de geloofs
helden tijdens de hervorming en de dappere
zouaven. *-
WIJ blijven trouw. Dat is de titel van het
spel en deze titel kenmerkt behalve het spel
Dat heb ik van vader en moeder te gader.
Dat prentten zij daag’Hjks mij dieper
in 't hoofd.
ook het katholieke leven In ons gewest.
Tot slot heft de bisschop het Credo aan, dat
door allen wordt meegezongen.
ongetwijfeld zal dit spel onder bezielende
leiding van Anton Sweers het hoogtepunt van
den zilveren Landdag vormen. Dat velen het
op Hemelvaartsdag zullen aanschouwen!
De Westfrlesche Landdag mag zich in een
groote populariteit verheu^n. maar ongetwij
feld zal dit jaar de belangstelling buitengewoon
groot zijn. En daarvoor is meer dan ooit aan
leiding. De aanwezigheid v%n Z H. Exc. Mgr.
Huibers op den Landdag, die met Hemelvaarts
dag te Hoort, gehouden wordt, het opwekken
de en welsprekende woord van pater Peters
zouden reeds voMoende^, zjjn om een groote be
langstelling. ook van de dorpen rondom Hoorn,
te waarborgen. Maar deze Landdag te de vijf
en twintigste en zal geheel staan in het teeken
van dit jubileum en daarom meer dan anders
zyn: grootsch van opzet.
- Katholiek West-Friesland heeft zich steeds
spontaan gericht naar de wenschen van Paus
en Bisschop, zoowel in beg- geeatolyk leven als
in haar sociale organisaties. Het zaad van het
Chrtetendom. door 8t Willibrord en St Wc-
renfried in onze lage landen uitgestrooid, heeft
hier rijkelijk en stevig wortel geschoten.
West-Friesland is in alle tijden en onder alle
omstandigheden trouw er, standvastig In het H.
Geloof gebleven en wil dit blijven ook in de
toekomst Daarom was het zeker een goede ge
dachte om in deze bewogen tijden ook de jeugd
actief in de actie in te schakelen door de op
voering van het Jubtleumspel: „wy biyven
trouw".
Een
het oog het uitzonderlijke karakter van het
Haarlemsche diocees, waar de zaken zich om ver
schillende oorzaken anders verhouden dan in
onze andere bisdommen.
Op de eerste plaats te Haarlem in
De katholieken van de Lage Landen weten
ach in nood tijd krachtig te weren. Dat bewees
de uitkomst der laatste Statenverkiezingen. De
Westfrlesche katholieken zyn by uitstek ’n
strijdbaar ras als X gaat om X behoud onzer
hoogste goederen. Men zie de scherpe aan
dachtige koppen by n massale opkomst ten
Landdage.
Kn de gewesteiyke katholieke pers werkt een
drachtig samen in klinkenden roep tot samen
gang, ook tot dezen zilveren Landdag. Deze
roep klinke ons toe als het rustige zekere bevel
van 'n vertrouwd kapitein by stormtij: „Alle
hens aan dek.'
In de Mei-aflevering van DUX publiceert dr.
J. d. S. naar aanleiding van een vraaggesprek
met rector Beune. Bondsmoderator van de K. J.
M V. eenige gegevens over het ontstaan van de
L. T.-afdeellngen in het bL<om Haarlem, welke
gegevens een weg wyzen naar parochleele con
centratie van het jonge-mannen-werk.
Om de belangrijkheid van dit vraagstuk, dat
ongetwyfeld de belangstellenden in het jonge-
mannen-werk zal interesseeren. laten wy dit
Interessante artikel hier volgen.
Het bisdom Haarlem heeft geen bond van
jonge boeren. Dit komt door de historische ont
wikkeling van de St. Joseph-Gezellen-Vereeni-
glng. die in dit bisdom niet slechts de eenige en
uitsluitende mannelijke jeugdorganisatie voor
jonge arbeiders trachtte te zyn. maar ook wer
kelijk zoo goed als alle jonge mannen meende
te kunnen bereiken.
De Gezellen-vereenlging. die in haar opzet
totalitair is. kreeg dus alléén-recht En Kolplng
had werkelijk ook wel een meer algemeene be
weging bedoeld dan een zuiver jonge arbeiders
organisatie.
Nu werd een 9 jaar geleden naast de Gezellen-
vereenlging een tweede jonge mannen-organisa-
tie opgericht, n.l. de KJMV. Toen dus deze jon
ge middenstandsorganisatie ontstond, kon het
niet anders, of de St. Joseph-Gezellen moesten
dit aanvoelen als indrulschend tegen de traditie
en tegen de ontwikkeling van hun beweging.
Aan den andean kant leerde de ervaring, dat
practisch lang niet alle jonge mannen in de Ge
zellen-beweging konden worden opgenomen. In
ieder geval bleven de uiterste randen er bulten.
Ten slotte hakte Mgr. Aengenent den knoop
door en stelde een priester aan. die met de lei
ding der jonge middenstanders werd belast. Maar
dezelfde puzzle is blyven bestaan wat betreft de
jonge boeren. De situatie werd zoo. dat de jonge
boeren, tuinders en bollenkweekers zoowel door
de Gezellen als de KJMV. werden bezet. De
Streek in Noord-Holland en ook het Westland
werd bijna geheel bezet door de Gezellen, terwyl
b v. de bollenkweekers meer tot de K.J.M.V.
overhelden. Daarmee was echter de standsorga-
nisatie der jonge boeren niet opgelost, maar wel
zeer moeilijk geworden. Hierby houde men in
doen.
Maar op
geloof en
die hun beste krachten
We laten het niet by een manifestatie zonder
meer Een Landdag is niet alleen een poraje-
vertoon, zonder diepere zin en beteekenis. Het
parool „wy biyven trouw" dat suggestief-mas-
saai door de jeugd zal worden uitgegeven, is een i
slhoone belofte, die veel doet hopen voor de
toekomst.
Wy blijven trouw aan de schoone tradities en
gewoonten onzer voorouders, maar bovenal ook
trouw aan geweten als christen en katholiek.
Immers traditie.' hoe schoon en eerbiedwaardig
ook. te zonder inneriyke hechtheid en soliditeit
als een ouden mooien gevel, waarvan de onder
houw'door den tyd verteerd te. Ze zal op een
kwaden dag tot puin ineenstorten. Schoont-
gewoonten en gebruiken zullen spoedig met het
odium van ouderwetsch ten onder gaan als niet
de bodem degelijk en vruchtbaar blijft, waarop
deze gewoonten ontstaan en gegroeid zyn.
Trouw dus aan ons geweten als katholiek, wat
beteekent. trouw aan Gods eeuwige wetten,
waarvan de Kerk de draagster en bewaarster is.
Trouw aan onze beginselen in handel en wan
del, zoodat op ieder onzer kan gerekend worden
als ..katholiek avant tout" ontbloot van elke
eigenliefde of belangend ver.
FATHER G. V. LEEUWEN,
Dir. 8t. Bonf Missiehuis.
nemen. In hoeverre de verschillende
ringsposities gerechtvaardigd zyn. wordt
niet beoordeeld, doch leder zal het er mee eens
zyn. dat de aparte constructie der bevolking in
het steden-btedom. onvennydeiyk den vorm van
katholieke actie onder de rijpere jeugd heeft
jnoeten beïnvloeden.
Op de tweede plaats is de plattelands-bevol-
klng van het Haarlemsche nog al verschillend
van die der overige diocesen, waar het meer een
boerenbevolking is. terwyl in 1 Haarlemsche
diocees deze bevolking meer bestaat uit tuinders
en bollenkweekers. By de jonge tuinders, georga
niseerd in de Gezellen-vereenlging. was de men
taliteit werkeiyk zoo. dat men hun van X lyt
moest biy ven met een J
Daar tegenover staat, dat dé eïgenlyke zelfst -
dlge boer en zyn zoons zich niet in de Gezel
vereeniging hadden georganiseerd, en dus meer
op de mlddenstands-organlsatie schenen aange
wezen.
Langen tyd te op de verschillende moeiiyk-
heden een beslissing voor de jonge boeren uitge
bleven Mgr. Calller en Mgr Aengenent kregen
tegenstrydige adviezen. Door Mgr Aengenent
werd tenslotte een oplossing gevonden, een op
lossing niet ten koste van de eenheid, maar In
X bestaande verband der Gezellen of der K.JJg.
V. zou de organisatie der Jonge boeren zich
moeten voltrekken. Daar men meende, dat het
eerder op den weg lag der KJMV om de zoons
van de zelfstandige boeren en kweekers te orga-
nteeeren. werd tegen het einde van Mgr. Aen-
genent's episcopaat de bisschoppelyke opdracht
aan de KJMV. verleend.
Toen groeide organisatorisch deze gedachte:
De KJMV. heeft drie groepen, n.l.:
a. de jongeren uit den werkgevenden midden
stand;
b. die van den werknemenden middenstand;
c de land- en tulnbouwgroep (L. T. groep).
Op papier althans ontstonden ook drie dioce
sane raden, welke idee naar beneden is doorge
geven. zoodat ook plaatselyk er één KJMV.
moest komen met drie groepen. Hiervan werd in
leder geval de organisatie der L. T. groepeering
(land- en tulnbouwgroep) aangepakt, zoodat
men nu in 37 afdeelingen L. T - leden telt, al of
niet tot een eigen groep samen gebracht
In deze ontwikkeling stuitte men wederom op
het feit, dat van die jongens zoo velen in do
Gezellen-vereenlging waren georganiseerd. En
ook in de Gezellen-vereeniging rees de vraag:
„Waarom ook de Gezellen geen eigen L. T.-af-
deelingen?”
Om te bereiken, dat er meer geëigende vorming
zou worden gegeven overeenkomstig de verschil
lende groepsbelangen en ook om een conflict met
de Gezellen te vermyden, heeft Rector Beune.
als drager van boven vermelde bisschoppelyke
opdracht, voorgesteld, dat ook de Gezellenver-
eenlging eigen L. T.-afdeellngen zou stichten.
Het gevolg hiervan was. dat de L. T.-raad van
de K J M V. werd uitgebreid tot een Gezellen
en K J.M V.-raad
Deze ontwikkeling had nog een ander gevolg.
Want er zyn op het oogenbllk een paar plaatsen
in het bisdom Haarlem ib.v. Beëmster. Bode
graven. Leldschendam. 's Heerenhoekwaar de
toestand zóó te geworden, dat onder den zelfden
prlesterleider de drie groepen (gezellen, jonge
middenstanders en L. T -groept samenwerken.
Zy hebben ieder hun eigen bestuurtje. terwyl
deze bestuurtjes samen een topbestuur vormen.
Dit topbestuur komt jaarlyks of maandelijks by-
een en heeft het eerste woord. Het bepaalt, wat
men samen moet doen en bespreekt vooral de
plaatselyke mogelijkheden Daarna is de aeg vry
voor de afsonderiyke groepen, die natuuriyk re
kening moeten houden met wat gezamenlijk te
besloten. Hebben de afzonderiyke groepen veel
eigen activiteiten, dan moeten zy in het topbe
stuur er zorg voor dragen, dat de gemeenschap-
pelijke activiteit voldoende plaats en gelegenheid
voor deze eigen activiteit overlaat Het kan dus
niet anders, of zulk een samenwerking moet
vrucht dragen
Deze zelfde gedachte te uitgewerkt In de St
Willibrordus-parochie te Amsterdam, waar een
vruchtbare samenwerking is ontstaan tusschen
de KJMV. en de Gezellen-vereeniging. welke
beide groepen samen één huis hebben ener
samen werken!
Het hoeft geen betoog, dat zulk een ontwikke
ling zeer verheugend te. Hier ziet men in eens
de mogeiykheden tot een organisch parochieel
jonge-mannen-werk. De mogelykheid ook. dat
vele hinderende hekjes wegvallen en dat zich
vormen kan het groote front der katholieke
actie, een front waarop de overwinning kan wor
den bevochten door een eensgezind en goed ge
leld offensief van allen, die in de rangen der
katholieke organisaties willen stryden voor
Christus, den Aanvoerder van het katholieke
I geloof. Zyn voorzienigheid dan moge heel het
rykgevarieerde R. K Jeugdwerk in ons vader
land ordenen en vereemgen tot een sterk en ge
kegeld leger. Dr. J. d. 8.
Een opeenvolging van indrukwekkende ge
beurtenissen op katholiek gebied maakt de
maand Mei van dit jaar voor de stad Hoorn tot
iets heel byzonders.
Hieronder neemt het zilveren jubileum van
den R H West-Frleechen Landdag een belang-
rtjke plaats in en Hoorn rekent het zich tot een
eer dit feesteiyk gebeuren te zien plaats heb
ben binnen zyn muren.
Wie in de dagen van voorbereiding het Land-
dagterrein betrad, kwam onwillekeurig onder
den Indruk van de historie, die eenerzyds op
doemt van de stadszijde met haar oude gebouwen,
anderzijds vanuit de zee hem schynt toe te
«aaien Het kan niet anders, of het spel, dat by
den feestredenaar zal aansluiten, moet een ge
weldige bekoring uitoefenen op allen, die het
«uilen hooren en aanschouwen. Moge Hoorn
zyn ouden roem van West-Friesche hoofdstad
handhaven: zeker zal het zyn plicht begrypen,
door tegenwoordig te zijn by dit jubilé.
A J. VAN DER KNAAP.
Voorzitter Katholiek Hoorn
Door het stuk met den prachtigen inhoud
uit te beeldeix kreeg de Jeugd de gelegenheid
haar trouw aan den Westfrieschen grond te
belyden.
Het leekenspel te een der prachtigste uitin
gen van gemeenschapszin, die gepaard gaat
aan het streven om alles in een hooger en ede
ler licht te zien en uit te beelden. By het ver
tolken van dit spel treedt de geheele West-
friesche jeugd ten tooneele. zooals zy te geor
ganiseerd in haar verschillende jeugdvereeni-
gingen.
Het komt het scherpst tot uiting in het spel,
waarvan we in hetkort de beteekenis
volgen.
Een centrale figuur, die het verband tus
schen de verschillende bedryven brengt, treedt
op als verteller en naar hem luistert een troep
die de Westfrieache jeugd voorstelt. In heldere
taal schetst hy de geschiedenis van de Katho
lieke kerk in ons gewest van af de eerste
eeuwen tot op onzen tyd. en terwyl hy spreekt
woéden door de andere groepen enkele taferee-
len uit de kerkgeschiedenis ten tooneele ge
bracht. Het begint met den geloofsverkondiger
Werenfridus. die door den Frieschen koning
Radboud verjaagd wordt en wiens kleine scha
re bekeerlingen de vuurproef moet doorstaan
Juist de beproevingen waaraan de Kerk bloot
stond worden scherp naar voren gebracht.
Zoodat dus het tweede tafereel handelt over
den tweeden grooten stryd dien de Kerk moest
doormaken: de hervorming. Hoezeer ook in
verdrukking geraakt en hoeseer ook gekweld,
de katholieke bevolking van ons gewest houdt
standvastig het H. Geloof hoog. Het derde tafe
reel brengt de bange dagen in herinnering,
dat de f*aus de bloem der Katholieke jongeren
opriep ten stryde mqt de wapenen teneinde de
heilige rechten dér Kerk te beschermen. De
zouaven komen ten tooneele, aangevoerd door
den held uit Lutjebroek. Pieter Jong, en byge-
staan door den katholieken emancipator dr.
tureele leven hebben wy in ongeveer 80 jaren
het zoo ver gebracht, dat wy in ons land de
meest invloedryke plaats innemen op politiek
terrein. Dat dit van belang te behoef ik niet
te zeggen, want dit zal voor ons een bolwerk
zyn om in de toekomst ook die mooie vrij
heden te behouden. Hebben onze pioniers als
een Dr Nuyens en zyn groote vriend Alber-
dlnck Thym niet onder de moeiiykst- omstan
digheden als .jnllites Christi" gearb' d om de
katholieke Kerk in ons vaderland hech‘. te ma
ken? Laten wy dan dien hechten bureht, door
hen gefundeerd, verder afbouwen onder de leuze.
,.wy biyven trouw”.
Vooral wy. Westfriezen, hebben in deze een
bijzondere taak te vervullen, omdat Dr. Nuyens
een zoon was van Westfrieschen bodem. Zijn
stoere wil. een Westfrlesche mooie eigenschap,
en zyn taaie volharding mogen ons tot een
voorbeeld .biyven.
Dezer dagen werd by na in de geheel; wereld
de 1 Mei-dag gevierd gewyd aan de lente,
maar daarby werd de lente voorgesteld als een
godin, maar wy katholieken vieren de geheele
Meimaand als één groot lentefeest, daarbij ge
denkende. dat het de maand is van de Moeder
van Altyddurenden Bystand. Die ons de lente
schonk in den Persoon van het Goddelyk Kind.
wy moeten het bestuur van den Westfrieschen
Katholieken Landdag onze warme hulde er
dank brengen by dit jubileum en inzonderheid
wil ik noemen den yverlgen voorzitter, burge
meester Commandeur, die als een echte com
mandant zyn troepen voor God aaivoerde.
Dankbaar zyn wy voor het vele schoone en
goede op katholiek-cultureel terrein, gedurende
25 jaren in Westfriesland geschonken
Laten wy, Westfriezen, daarom allen in
groote drommen optrekken naar Hoorn om als
katholieken van de daad te toonen, dat on»
geloof niet dood maar ryk en levend te, om
Christus te huldigen in het byzyn van Haar
lems Bisschop, eertijds één der onzen, om
onze trouw en aanhankelykheid te toonen aai.
Paus. Bisschop en Priesters tot meeroeri' eer
van God. Een voorbeeld zal het dan worden
voor geheel Westfriesland; ja, en ook door de
moderne techniek kan het worden een voor
beeld voor geheel katholiek Nederland om
te behouden den vrede in den godsdienst, die
den vrede moet ’brengen over een geheele we
reld.
Het leekenspel heeft zich sinds enkele jaren
een goede plaats veroverd in het katholieke
beschavingsleven. Dit spel is echt van onzen
tyd en is gegroeid uit de steeds meer veldwin-
nende gemeenschapsgedachte, die de jeugd
sterk heeft aangepakt en aangetrokken. We
kunnen het in alle opaichten toejuichen, dat
het Landdag-comité opdracht heeft gegeven
voor een jeugdspel. Het had daartoe twee rede
nen. Allereerst te er het feit, dat de jeugd een
voorname plaats Inneemt in het katholieke le
ven, daar van de jeugd de toekomst afhangt
De voornaamste reden was echter wel. dat de
Katholieke Westfrlesche jeugd de gelegenheid
moest werden gegeven, haar activiteit te ont- I
plooien. I
la er voor dezen 25sten Katholieken Landdag mooier dag denkbaar dan
Hemelvaartsdag, waarop Christus voor 1 9 eeuwen ten Hemel opsteeg Zooals
de Godmensch tot zijn Vader ging, zoo zullen wij op dezen schoonen mid
dag ons hart verheffen tot God, Die ons zoo vele weldaden schonk. Wy
zullen Hem danken voor alles wat Hij ons gewest, dat voorgaat in geloofs
ijver en Godsvertrouwen, in den loop der tjjden heeft geschonken. Door de
begeesterende woorden van pater Eusebius Peters O.E.S.A. en het jubileum-
spel, waarin wy de geschiedenis van het Katholieke leven in ons gewest
zien, met al haar stormen en vervolgingen, maar ook met haar heldenfiguren,
zullen wy ons dezen middag dichter by God en onze gelukzalige afgestor
venen gevoelen.
,,Wy bljjven trouw": het is een prachtige getuigenis van ons stoere diep-
geloovige Westfrieache volk. Het zal uit honderden kelen klinken als een
machtige belofte voor de toekomst. Al belagen velen de Kerk van Christus,
en al tracht men haar op velerlei manieren te ondermijnen, ons West-
friesche volk staat pal. Het bewaart met zorg den kostbaren schat van het
H. Geloof en geen macht zal het dien ontnemen. De eeuwen hebben be
wezen. dat ons gewest trouw is gebleven aan hetgeen door onze voor
vaderen is gegrondvest. Geen hervorming en vervolging mocht hier het
geloof uitroeien. Aan ons de taak om deze uiting van belofte gestand te
en om .deze uiting geen holle phrase te doen zijn.
de eerste plaats: allen op naar den Landdag, als uiting van ons
warm blijk van belangstelling en sympapthie voor de werkers,
weer hebben gegeven. Allen naar Hoorn, naar den
Buitenluiendyk, waar temidden van zijn oud-parochianen en Westfriezen de
oud-deken van Hoorn, Z. H. Exc. Mgr. J. P Huibers, zal zetelen Zyn zeer
gewaardeerde belangstelling voor het katholieke leven in ons schoone West
friesland en de uiting er van mogen allen tot voorbeeld strekken-
bewapenen’ Het te
Wjj leven in een tyd. de eeuw van super-beschs-
’b’g en het toppunt van ontwikkeling van de
volkeren is haait bereikt Maar helaas de
grooten der aarde gebruiken veelal hun kennis
“1 plaats van tot meerdere eer en glorie van
oen Schepper van het heelal, tot vernietiging
'an den Godsdienst, en om haat te kweeken
Jegens Hem. in plaats van wederliefde te betui-
Zlen nlet alom om ons heen de ver-
rojgingen jegens God en Godsdienst of zyn we
nende blind? In het eens land gebeurt het radl-
“al en openiyk, in het andere op een genie
pige wyze.
Wat moeten wy Nederlanders ons dankbaar
’°elen jegens God. waar wy de grootste gave
nl. de vryheid van godsdienst. Onze
geëerbiedigde Koningin heeft in dezen tyd van
‘Woning op zoo n juiste wyze tot Haar volk
5esProken In Haar zoo mooie radiorede, waaruit
uidelijk bleek, dat wanneer wy God niet zoc
n de wereld ten onder zal gaan door haar
eigen beschavingsmethoden.
mkbaar moeten wy zyn Jegens God. om-
wjj hier vredig onzen godsdienst nog kun-
Wlyden. Maar daarby moeten wy paraat
- en ons bewapenen om die vryheid te
*nnnen handhaven.
°knk zy den pioniers van ons kathollek-cul-