Bij onzen vijf en twintigsten gewestelijken landdag Een laatste R aansporing WOENSDAG 17 MEI 1939 IIIIIIIIIIIIIIIIIIM^^^ DE BETEEKENIS VAN HET SPEL M 08® BIS» X* y Een eer voor Hoorn Alle hens aan 'dek Plechtige Hoogmis BIJ DEN 2Saten W.-FRIESCHEN KATHOLIEKEN LANDDAG DE LAATSTE HAND De hechte burcht moet afgebouwd worden Het Erfdeel der Vaderen r 6 4 r Organisch parochieel jonge-mannen-werk L- I „Wij blijven trouw** Mogen de weersomstandigheden gunstig zijn Ona geloof ia ryh en levend laten verband en de ons land or dioce- Wijze: Aan U, omen Koning. en ran Refrein. werk. Refrein Refrein. r 9 I I i •bleven/poort van Hoorn, de Oostervoort. De weg achter deze poort \oerj naar het Landdagterretn in het Julianasportjpark ctu« sctle staan door den katholieken emancipator Nuyens uit Westwoud Tenslotte treden alle groepen tezamen vormen een machtige apotheose, waarin katholieke Westfrlesche jeugd trouw J. A. SCHRIJNDER Burgemeester van Grootebroek S. M MLDDELHOFF Burgemeester van Hoogkarspei De eenige oi erte links dat ben blijven men zien. a mink [rechts) gezel- sadeur, :en erkt EN UJ LI itoraat oor dig ada •Jonge boeren-bond". -■ I lil IIUIIIIIIIIIIIIIHIIHHIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIItlIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIHI Refrein: West-Friesch geloof, 'k heb u lief bovenal het_ steden-bisdom, waar dus de diocesane ziel en al aan- dan •ver b- betere titel had men moeilijk kunnen vinden. Wy blijven trouw! Symbool van het verleden; maar ook als innig overtuigde be lofte voor de toekomst Mogen velen, ook de ouderen, dezen Landdag bijwonen en zich sterken aan woord en spel on met de jongeren de belofte van trouw voor de toekomst hernieuwen. In het hartje van de schoone Mei. nu de tui nen van Streek en Bangert nog nageuren van hun veelbelovende bloesempracht, nu het al oude Hoorn zich weer steken gut in een jeug dig kleed van pas ontsproten groen, worden de Roomsche vaandels en vlaggen naar bulten ge dragen om in massaal uitwaaien de symbolen te zijn van katholieke levenskracht en katho liek getuigen. Voor den 25sten keer zal de Katholieke West- friesche Landdag opwekken tot liefde voor en trouw aan het geloof, zal het vuur der bezieling en begeestering worden losgeslagen in het ka tholieke volksdeel van dit gewest. Was een Landdag immer een machtige mani festatie van godsdienstzin, deze jublleum-land- dag. welke de bijzondere eer zal genieten van de hooge tegenwoordigheid van onzen geliefden Bisschop. zal een triomfanteltjke terugblik zijn op vj)f en twintig jaren vruchtdragend werk en zal tevens een krachtigen spoorslag worden tot een geestdriftig voortdragen van de Roomsóhe strijdbanler. Er werd al jaren lang en er wordt nog steeds, hard gewerkt in dit stoere gewest. Er is activi teit op allerlei gebied. Hoevelen zijn er niet die gedurende de wintermaanden avond aan avond beset zijn met allerlei godsdienstig, sociaal of charitatief werk Alles met het groote doel: het erfdeel der vaderen te handhaven niet alleen te handhaven, maar ook uit te breiden om het levenskrachtig en bevrucht over te dragen aan het nageslacht. De vlag gestoken nu op dat soms taait dik wijls ongeziene en ongewaardeerde ploeterwerk van zoovelen! De stralende Meizon en het volle licht uitgegoten over de met zooveel zorg en liefde toebereide aarde van het katholieke veld. Wervershoof, 3 Mei 1939 N J H. RAAT Burgemeester van Wervershoof Voor eeuwen geleden kwam Willibrord Piter, En plantte er het Kruis, dat nu siert ieder huis, En priesters, zij kwamen, en met ons tezamen Verkondden zij luide en zongen het fier: De West-Friesche Landdag deed zegenrijk werk. En bouwde hier torens op Willibrord’s kerk, En rondom den Bisschop en rondom de priesters Zet heden W est-Friesland de kroon op het Wat moeder mij leerde, wat vader gelooft, Als 'k stamelend vroeg om een Kruisje op mijn hoofd, Al zou men ons rooven der vaad'ren gebied. Al brak men ons schedels in stukken als riet, Laat komen de tijden, wij trekken ten strijde. Dat ouderlijk Kruisje ontrooven ze ons niet. <de ooi >OM<S Allees »n naam ibrikaat. 'igboar. Mn den oud-pastoor Mgr. J. P. Huibers behouden W* Exc. Mgr. Huibers hierin de plechtige Hoogmis opdragen Wy herinneren onoe lezers eraan, dat Hemelvaartsdag des morgens om 9J0 war Mgr. Huibers in de Hoornsche parochiekerk de plech tige Hoogmis aal opdragen. Weinigen vuiler. <Mse plechtigheid willen missen, zoodat de kerk uiterst beset zal zijn. Naar we vernemen, hoopt door stoelen etc. hierin te kunnen voor- zorg en bij gevolg ook de katholieke actie i wat met de katholieke actie verband houdt,- merkelijk anders moeten georiënteerd zij' in de overige diocesen. Dit wordt wel eei het hoofd gezien, wat dan tot gevolg m<x ben een verkeerd begrijpen van het som zonderljjke standpunt, dat Haarlemsche sane instanties in het jeugdwerk plegen in te hoeverre de verschillende uitzonde- hler Met man en macht werd er Dinsdagmiddag nog gewerkt op het Landdagterretn in het Julla- naplantsoen. Ofschoon de eere-tribune en de andere tribunes, die wel eenvoudig, maar toch zeer doelmatig zyn. reeds klaar waren en ook het tooneel reeds in het midden van het terrein stond, moest bij een en ander nog de finishing touch aangebracht worden. Het decor, dat een voudig en smaakvol Is. werd in enkele lichte tinten beschilderd en de laatste hamerslagen weerklonken. Men heeft op een wel zeer gunstig terrein be slag kunnen leggen. De omgeving Is rustig en ver verwijderd van alle drukte van de verkeers wegen. Om het vlakke en uiterst geschikte ter rein staan de groene boomen en struiken en bloeien de bloemen In groote verscheidenheid De zon scheen vanuit den klaren hemel. Mo gen ook den Hemelvaartsdag by het groote ge beuren. dat zal worden bijgewoond door den Bisschop. de weersomstandigheden gunstig zijn! „Wy blijven trouw". Zoo luidt de titel van het op te veeren Jeugdspel op den te houden Westfrieschen Katholieken Landdag. Kan er in dezen verwarden tijd een betere titel gekozen worden om de jeugd niet alleen, maar ook alle ouderen tot de katholieke actie voor God op te wekken’ We leven thans in de eeuw van den groots’cn chaos, zoowel op Godsdienstig, cultureel als economisch gebied. Groote mannen staan op als wereldhervormers maar In plaats van hunne aanhangers op te wekken hun blikken hoopvol te richten tot God. brengen zij een heidendom, waarin een staat als Godheid wordt verheven Een geheele wereld roept om bewapening en alle volkeren der aarde voeren een strijd om de grootste en sterkste legermacht te verkrij gen. De leuze is alom ..bewapenen". Ook wij katholieken moeten ons bewapenen en legioenen gaan vormen al is dit slechts op een vre delievende wijze. Roepen Pausen en Bisschop pen ons niet dagelijks op om deel te nemen aan de Katholieke actie en ons geestelijk te her bewapenen’ Het is wel droevig maar waar! Een mooie opname van de kerk van den H. Cgriacus te Hoorn met haar mooien koepel, die onder het pastoraat ^leef- Op Hemelvaartsdag zal Z. en de belooft aan het Katholieke geloof en aan de H Kerk, wjjaend op de voorbeelden uit de geschiedenis: de eerste Westfrlesche christenen, de geloofs helden tijdens de hervorming en de dappere zouaven. *- WIJ blijven trouw. Dat is de titel van het spel en deze titel kenmerkt behalve het spel Dat heb ik van vader en moeder te gader. Dat prentten zij daag’Hjks mij dieper in 't hoofd. ook het katholieke leven In ons gewest. Tot slot heft de bisschop het Credo aan, dat door allen wordt meegezongen. ongetwijfeld zal dit spel onder bezielende leiding van Anton Sweers het hoogtepunt van den zilveren Landdag vormen. Dat velen het op Hemelvaartsdag zullen aanschouwen! De Westfrlesche Landdag mag zich in een groote populariteit verheu^n. maar ongetwij feld zal dit jaar de belangstelling buitengewoon groot zijn. En daarvoor is meer dan ooit aan leiding. De aanwezigheid v%n Z H. Exc. Mgr. Huibers op den Landdag, die met Hemelvaarts dag te Hoort, gehouden wordt, het opwekken de en welsprekende woord van pater Peters zouden reeds voMoende^, zjjn om een groote be langstelling. ook van de dorpen rondom Hoorn, te waarborgen. Maar deze Landdag te de vijf en twintigste en zal geheel staan in het teeken van dit jubileum en daarom meer dan anders zyn: grootsch van opzet. - Katholiek West-Friesland heeft zich steeds spontaan gericht naar de wenschen van Paus en Bisschop, zoowel in beg- geeatolyk leven als in haar sociale organisaties. Het zaad van het Chrtetendom. door 8t Willibrord en St Wc- renfried in onze lage landen uitgestrooid, heeft hier rijkelijk en stevig wortel geschoten. West-Friesland is in alle tijden en onder alle omstandigheden trouw er, standvastig In het H. Geloof gebleven en wil dit blijven ook in de toekomst Daarom was het zeker een goede ge dachte om in deze bewogen tijden ook de jeugd actief in de actie in te schakelen door de op voering van het Jubtleumspel: „wy biyven trouw". Een het oog het uitzonderlijke karakter van het Haarlemsche diocees, waar de zaken zich om ver schillende oorzaken anders verhouden dan in onze andere bisdommen. Op de eerste plaats te Haarlem in De katholieken van de Lage Landen weten ach in nood tijd krachtig te weren. Dat bewees de uitkomst der laatste Statenverkiezingen. De Westfrlesche katholieken zyn by uitstek ’n strijdbaar ras als X gaat om X behoud onzer hoogste goederen. Men zie de scherpe aan dachtige koppen by n massale opkomst ten Landdage. Kn de gewesteiyke katholieke pers werkt een drachtig samen in klinkenden roep tot samen gang, ook tot dezen zilveren Landdag. Deze roep klinke ons toe als het rustige zekere bevel van 'n vertrouwd kapitein by stormtij: „Alle hens aan dek.' In de Mei-aflevering van DUX publiceert dr. J. d. S. naar aanleiding van een vraaggesprek met rector Beune. Bondsmoderator van de K. J. M V. eenige gegevens over het ontstaan van de L. T.-afdeellngen in het bL<om Haarlem, welke gegevens een weg wyzen naar parochleele con centratie van het jonge-mannen-werk. Om de belangrijkheid van dit vraagstuk, dat ongetwyfeld de belangstellenden in het jonge- mannen-werk zal interesseeren. laten wy dit Interessante artikel hier volgen. Het bisdom Haarlem heeft geen bond van jonge boeren. Dit komt door de historische ont wikkeling van de St. Joseph-Gezellen-Vereeni- glng. die in dit bisdom niet slechts de eenige en uitsluitende mannelijke jeugdorganisatie voor jonge arbeiders trachtte te zyn. maar ook wer kelijk zoo goed als alle jonge mannen meende te kunnen bereiken. De Gezellen-vereenlging. die in haar opzet totalitair is. kreeg dus alléén-recht En Kolplng had werkelijk ook wel een meer algemeene be weging bedoeld dan een zuiver jonge arbeiders organisatie. Nu werd een 9 jaar geleden naast de Gezellen- vereenlging een tweede jonge mannen-organisa- tie opgericht, n.l. de KJMV. Toen dus deze jon ge middenstandsorganisatie ontstond, kon het niet anders, of de St. Joseph-Gezellen moesten dit aanvoelen als indrulschend tegen de traditie en tegen de ontwikkeling van hun beweging. Aan den andean kant leerde de ervaring, dat practisch lang niet alle jonge mannen in de Ge zellen-beweging konden worden opgenomen. In ieder geval bleven de uiterste randen er bulten. Ten slotte hakte Mgr. Aengenent den knoop door en stelde een priester aan. die met de lei ding der jonge middenstanders werd belast. Maar dezelfde puzzle is blyven bestaan wat betreft de jonge boeren. De situatie werd zoo. dat de jonge boeren, tuinders en bollenkweekers zoowel door de Gezellen als de KJMV. werden bezet. De Streek in Noord-Holland en ook het Westland werd bijna geheel bezet door de Gezellen, terwyl b v. de bollenkweekers meer tot de K.J.M.V. overhelden. Daarmee was echter de standsorga- nisatie der jonge boeren niet opgelost, maar wel zeer moeilijk geworden. Hierby houde men in doen. Maar op geloof en die hun beste krachten We laten het niet by een manifestatie zonder meer Een Landdag is niet alleen een poraje- vertoon, zonder diepere zin en beteekenis. Het parool „wy biyven trouw" dat suggestief-mas- saai door de jeugd zal worden uitgegeven, is een i slhoone belofte, die veel doet hopen voor de toekomst. Wy blijven trouw aan de schoone tradities en gewoonten onzer voorouders, maar bovenal ook trouw aan geweten als christen en katholiek. Immers traditie.' hoe schoon en eerbiedwaardig ook. te zonder inneriyke hechtheid en soliditeit als een ouden mooien gevel, waarvan de onder houw'door den tyd verteerd te. Ze zal op een kwaden dag tot puin ineenstorten. Schoont- gewoonten en gebruiken zullen spoedig met het odium van ouderwetsch ten onder gaan als niet de bodem degelijk en vruchtbaar blijft, waarop deze gewoonten ontstaan en gegroeid zyn. Trouw dus aan ons geweten als katholiek, wat beteekent. trouw aan Gods eeuwige wetten, waarvan de Kerk de draagster en bewaarster is. Trouw aan onze beginselen in handel en wan del, zoodat op ieder onzer kan gerekend worden als ..katholiek avant tout" ontbloot van elke eigenliefde of belangend ver. FATHER G. V. LEEUWEN, Dir. 8t. Bonf Missiehuis. nemen. In hoeverre de verschillende ringsposities gerechtvaardigd zyn. wordt niet beoordeeld, doch leder zal het er mee eens zyn. dat de aparte constructie der bevolking in het steden-btedom. onvennydeiyk den vorm van katholieke actie onder de rijpere jeugd heeft jnoeten beïnvloeden. Op de tweede plaats is de plattelands-bevol- klng van het Haarlemsche nog al verschillend van die der overige diocesen, waar het meer een boerenbevolking is. terwyl in 1 Haarlemsche diocees deze bevolking meer bestaat uit tuinders en bollenkweekers. By de jonge tuinders, georga niseerd in de Gezellen-vereenlging. was de men taliteit werkeiyk zoo. dat men hun van X lyt moest biy ven met een J Daar tegenover staat, dat dé eïgenlyke zelfst - dlge boer en zyn zoons zich niet in de Gezel vereeniging hadden georganiseerd, en dus meer op de mlddenstands-organlsatie schenen aange wezen. Langen tyd te op de verschillende moeiiyk- heden een beslissing voor de jonge boeren uitge bleven Mgr. Calller en Mgr Aengenent kregen tegenstrydige adviezen. Door Mgr Aengenent werd tenslotte een oplossing gevonden, een op lossing niet ten koste van de eenheid, maar In X bestaande verband der Gezellen of der K.JJg. V. zou de organisatie der Jonge boeren zich moeten voltrekken. Daar men meende, dat het eerder op den weg lag der KJMV om de zoons van de zelfstandige boeren en kweekers te orga- nteeeren. werd tegen het einde van Mgr. Aen- genent's episcopaat de bisschoppelyke opdracht aan de KJMV. verleend. Toen groeide organisatorisch deze gedachte: De KJMV. heeft drie groepen, n.l.: a. de jongeren uit den werkgevenden midden stand; b. die van den werknemenden middenstand; c de land- en tulnbouwgroep (L. T. groep). Op papier althans ontstonden ook drie dioce sane raden, welke idee naar beneden is doorge geven. zoodat ook plaatselyk er één KJMV. moest komen met drie groepen. Hiervan werd in leder geval de organisatie der L. T. groepeering (land- en tulnbouwgroep) aangepakt, zoodat men nu in 37 afdeelingen L. T - leden telt, al of niet tot een eigen groep samen gebracht In deze ontwikkeling stuitte men wederom op het feit, dat van die jongens zoo velen in do Gezellen-vereenlging waren georganiseerd. En ook in de Gezellen-vereeniging rees de vraag: „Waarom ook de Gezellen geen eigen L. T.-af- deelingen?” Om te bereiken, dat er meer geëigende vorming zou worden gegeven overeenkomstig de verschil lende groepsbelangen en ook om een conflict met de Gezellen te vermyden, heeft Rector Beune. als drager van boven vermelde bisschoppelyke opdracht, voorgesteld, dat ook de Gezellenver- eenlging eigen L. T.-afdeellngen zou stichten. Het gevolg hiervan was. dat de L. T.-raad van de K J M V. werd uitgebreid tot een Gezellen en K J.M V.-raad Deze ontwikkeling had nog een ander gevolg. Want er zyn op het oogenbllk een paar plaatsen in het bisdom Haarlem ib.v. Beëmster. Bode graven. Leldschendam. 's Heerenhoekwaar de toestand zóó te geworden, dat onder den zelfden prlesterleider de drie groepen (gezellen, jonge middenstanders en L. T -groept samenwerken. Zy hebben ieder hun eigen bestuurtje. terwyl deze bestuurtjes samen een topbestuur vormen. Dit topbestuur komt jaarlyks of maandelijks by- een en heeft het eerste woord. Het bepaalt, wat men samen moet doen en bespreekt vooral de plaatselyke mogelijkheden Daarna is de aeg vry voor de afsonderiyke groepen, die natuuriyk re kening moeten houden met wat gezamenlijk te besloten. Hebben de afzonderiyke groepen veel eigen activiteiten, dan moeten zy in het topbe stuur er zorg voor dragen, dat de gemeenschap- pelijke activiteit voldoende plaats en gelegenheid voor deze eigen activiteit overlaat Het kan dus niet anders, of zulk een samenwerking moet vrucht dragen Deze zelfde gedachte te uitgewerkt In de St Willibrordus-parochie te Amsterdam, waar een vruchtbare samenwerking is ontstaan tusschen de KJMV. en de Gezellen-vereeniging. welke beide groepen samen één huis hebben ener samen werken! Het hoeft geen betoog, dat zulk een ontwikke ling zeer verheugend te. Hier ziet men in eens de mogeiykheden tot een organisch parochieel jonge-mannen-werk. De mogelykheid ook. dat vele hinderende hekjes wegvallen en dat zich vormen kan het groote front der katholieke actie, een front waarop de overwinning kan wor den bevochten door een eensgezind en goed ge leld offensief van allen, die in de rangen der katholieke organisaties willen stryden voor Christus, den Aanvoerder van het katholieke I geloof. Zyn voorzienigheid dan moge heel het rykgevarieerde R. K Jeugdwerk in ons vader land ordenen en vereemgen tot een sterk en ge kegeld leger. Dr. J. d. 8. Een opeenvolging van indrukwekkende ge beurtenissen op katholiek gebied maakt de maand Mei van dit jaar voor de stad Hoorn tot iets heel byzonders. Hieronder neemt het zilveren jubileum van den R H West-Frleechen Landdag een belang- rtjke plaats in en Hoorn rekent het zich tot een eer dit feesteiyk gebeuren te zien plaats heb ben binnen zyn muren. Wie in de dagen van voorbereiding het Land- dagterrein betrad, kwam onwillekeurig onder den Indruk van de historie, die eenerzyds op doemt van de stadszijde met haar oude gebouwen, anderzijds vanuit de zee hem schynt toe te «aaien Het kan niet anders, of het spel, dat by den feestredenaar zal aansluiten, moet een ge weldige bekoring uitoefenen op allen, die het «uilen hooren en aanschouwen. Moge Hoorn zyn ouden roem van West-Friesche hoofdstad handhaven: zeker zal het zyn plicht begrypen, door tegenwoordig te zijn by dit jubilé. A J. VAN DER KNAAP. Voorzitter Katholiek Hoorn Door het stuk met den prachtigen inhoud uit te beeldeix kreeg de Jeugd de gelegenheid haar trouw aan den Westfrieschen grond te belyden. Het leekenspel te een der prachtigste uitin gen van gemeenschapszin, die gepaard gaat aan het streven om alles in een hooger en ede ler licht te zien en uit te beelden. By het ver tolken van dit spel treedt de geheele West- friesche jeugd ten tooneele. zooals zy te geor ganiseerd in haar verschillende jeugdvereeni- gingen. Het komt het scherpst tot uiting in het spel, waarvan we in hetkort de beteekenis volgen. Een centrale figuur, die het verband tus schen de verschillende bedryven brengt, treedt op als verteller en naar hem luistert een troep die de Westfrieache jeugd voorstelt. In heldere taal schetst hy de geschiedenis van de Katho lieke kerk in ons gewest van af de eerste eeuwen tot op onzen tyd. en terwyl hy spreekt woéden door de andere groepen enkele taferee- len uit de kerkgeschiedenis ten tooneele ge bracht. Het begint met den geloofsverkondiger Werenfridus. die door den Frieschen koning Radboud verjaagd wordt en wiens kleine scha re bekeerlingen de vuurproef moet doorstaan Juist de beproevingen waaraan de Kerk bloot stond worden scherp naar voren gebracht. Zoodat dus het tweede tafereel handelt over den tweeden grooten stryd dien de Kerk moest doormaken: de hervorming. Hoezeer ook in verdrukking geraakt en hoeseer ook gekweld, de katholieke bevolking van ons gewest houdt standvastig het H. Geloof hoog. Het derde tafe reel brengt de bange dagen in herinnering, dat de f*aus de bloem der Katholieke jongeren opriep ten stryde mqt de wapenen teneinde de heilige rechten dér Kerk te beschermen. De zouaven komen ten tooneele, aangevoerd door den held uit Lutjebroek. Pieter Jong, en byge- staan door den katholieken emancipator dr. tureele leven hebben wy in ongeveer 80 jaren het zoo ver gebracht, dat wy in ons land de meest invloedryke plaats innemen op politiek terrein. Dat dit van belang te behoef ik niet te zeggen, want dit zal voor ons een bolwerk zyn om in de toekomst ook die mooie vrij heden te behouden. Hebben onze pioniers als een Dr Nuyens en zyn groote vriend Alber- dlnck Thym niet onder de moeiiykst- omstan digheden als .jnllites Christi" gearb' d om de katholieke Kerk in ons vaderland hech‘. te ma ken? Laten wy dan dien hechten bureht, door hen gefundeerd, verder afbouwen onder de leuze. ,.wy biyven trouw”. Vooral wy. Westfriezen, hebben in deze een bijzondere taak te vervullen, omdat Dr. Nuyens een zoon was van Westfrieschen bodem. Zijn stoere wil. een Westfrlesche mooie eigenschap, en zyn taaie volharding mogen ons tot een voorbeeld .biyven. Dezer dagen werd by na in de geheel; wereld de 1 Mei-dag gevierd gewyd aan de lente, maar daarby werd de lente voorgesteld als een godin, maar wy katholieken vieren de geheele Meimaand als één groot lentefeest, daarbij ge denkende. dat het de maand is van de Moeder van Altyddurenden Bystand. Die ons de lente schonk in den Persoon van het Goddelyk Kind. wy moeten het bestuur van den Westfrieschen Katholieken Landdag onze warme hulde er dank brengen by dit jubileum en inzonderheid wil ik noemen den yverlgen voorzitter, burge meester Commandeur, die als een echte com mandant zyn troepen voor God aaivoerde. Dankbaar zyn wy voor het vele schoone en goede op katholiek-cultureel terrein, gedurende 25 jaren in Westfriesland geschonken Laten wy, Westfriezen, daarom allen in groote drommen optrekken naar Hoorn om als katholieken van de daad te toonen, dat on» geloof niet dood maar ryk en levend te, om Christus te huldigen in het byzyn van Haar lems Bisschop, eertijds één der onzen, om onze trouw en aanhankelykheid te toonen aai. Paus. Bisschop en Priesters tot meeroeri' eer van God. Een voorbeeld zal het dan worden voor geheel Westfriesland; ja, en ook door de moderne techniek kan het worden een voor beeld voor geheel katholiek Nederland om te behouden den vrede in den godsdienst, die den vrede moet ’brengen over een geheele we reld. Het leekenspel heeft zich sinds enkele jaren een goede plaats veroverd in het katholieke beschavingsleven. Dit spel is echt van onzen tyd en is gegroeid uit de steeds meer veldwin- nende gemeenschapsgedachte, die de jeugd sterk heeft aangepakt en aangetrokken. We kunnen het in alle opaichten toejuichen, dat het Landdag-comité opdracht heeft gegeven voor een jeugdspel. Het had daartoe twee rede nen. Allereerst te er het feit, dat de jeugd een voorname plaats Inneemt in het katholieke le ven, daar van de jeugd de toekomst afhangt De voornaamste reden was echter wel. dat de Katholieke Westfrlesche jeugd de gelegenheid moest werden gegeven, haar activiteit te ont- I plooien. I la er voor dezen 25sten Katholieken Landdag mooier dag denkbaar dan Hemelvaartsdag, waarop Christus voor 1 9 eeuwen ten Hemel opsteeg Zooals de Godmensch tot zijn Vader ging, zoo zullen wij op dezen schoonen mid dag ons hart verheffen tot God, Die ons zoo vele weldaden schonk. Wy zullen Hem danken voor alles wat Hij ons gewest, dat voorgaat in geloofs ijver en Godsvertrouwen, in den loop der tjjden heeft geschonken. Door de begeesterende woorden van pater Eusebius Peters O.E.S.A. en het jubileum- spel, waarin wy de geschiedenis van het Katholieke leven in ons gewest zien, met al haar stormen en vervolgingen, maar ook met haar heldenfiguren, zullen wy ons dezen middag dichter by God en onze gelukzalige afgestor venen gevoelen. ,,Wy bljjven trouw": het is een prachtige getuigenis van ons stoere diep- geloovige Westfrieache volk. Het zal uit honderden kelen klinken als een machtige belofte voor de toekomst. Al belagen velen de Kerk van Christus, en al tracht men haar op velerlei manieren te ondermijnen, ons West- friesche volk staat pal. Het bewaart met zorg den kostbaren schat van het H. Geloof en geen macht zal het dien ontnemen. De eeuwen hebben be wezen. dat ons gewest trouw is gebleven aan hetgeen door onze voor vaderen is gegrondvest. Geen hervorming en vervolging mocht hier het geloof uitroeien. Aan ons de taak om deze uiting van belofte gestand te en om .deze uiting geen holle phrase te doen zijn. de eerste plaats: allen op naar den Landdag, als uiting van ons warm blijk van belangstelling en sympapthie voor de werkers, weer hebben gegeven. Allen naar Hoorn, naar den Buitenluiendyk, waar temidden van zijn oud-parochianen en Westfriezen de oud-deken van Hoorn, Z. H. Exc. Mgr. J. P Huibers, zal zetelen Zyn zeer gewaardeerde belangstelling voor het katholieke leven in ons schoone West friesland en de uiting er van mogen allen tot voorbeeld strekken- bewapenen’ Het te Wjj leven in een tyd. de eeuw van super-beschs- ’b’g en het toppunt van ontwikkeling van de volkeren is haait bereikt Maar helaas de grooten der aarde gebruiken veelal hun kennis “1 plaats van tot meerdere eer en glorie van oen Schepper van het heelal, tot vernietiging 'an den Godsdienst, en om haat te kweeken Jegens Hem. in plaats van wederliefde te betui- Zlen nlet alom om ons heen de ver- rojgingen jegens God en Godsdienst of zyn we nende blind? In het eens land gebeurt het radl- “al en openiyk, in het andere op een genie pige wyze. Wat moeten wy Nederlanders ons dankbaar ’°elen jegens God. waar wy de grootste gave nl. de vryheid van godsdienst. Onze geëerbiedigde Koningin heeft in dezen tyd van ‘Woning op zoo n juiste wyze tot Haar volk 5esProken In Haar zoo mooie radiorede, waaruit uidelijk bleek, dat wanneer wy God niet zoc n de wereld ten onder zal gaan door haar eigen beschavingsmethoden. mkbaar moeten wy zyn Jegens God. om- wjj hier vredig onzen godsdienst nog kun- Wlyden. Maar daarby moeten wy paraat - en ons bewapenen om die vryheid te *nnnen handhaven. °knk zy den pioniers van ons kathollek-cul-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 5