OPENING PINKS'TE REIV feest wan wreugde ZOMER-UITSTAPJES HOHNER H. VAN SIJZEN CD Loterijkantoor OUD A in WIM ^CORNELISSEN HEEGER „GOUDAL" LOTISICO-POLISSEN DAMES- EN HEERENKLEERMAKERS DONDERDAG 25 MEI, 11 UUR VAN ONZE Symbolische gebruiken uit den tijd der Middeleeuwen CAFETARIA EN AUTOMATIC-HAL DE INSTUIF” Folklore, welke verdween MOORD-HOLLANDSCH dagblad WOENSDAG 24 MEI 1939 r PLAATSE GROOTSTE MODERNSTE HIER TER EN DE BEKENDE CAFETARIA-PRIJZEN Wie niet waagt, wie niet wint TREKKING 4 JULI AANSTAANDE Nog steeds solide agenten gevraagd MONDORGELS HARMON1KA ALKMAAR TELEF. 2.6.3.S. ALKMAAR PAYGLOP 20-22-24 I en ZOMERMANTELS - REGENMANTELS - SWAGGERS Billijke prijzen Hoittil 9 - Alkmaar - Telef. 3594 - Giro 234743 voor f 2.50 een prachtkans op de 100.000 BELEEFD AANBEVELEND, J. H. VAN -AMSTEL LAAT 120 qJj BOT€DrTPQPT 14 r UW ADRES VOOR PRIMA Jongeheeren- en Heerenkleéding OP MAAT VOOR DE PINKSTERDAGEN 032 en 0.16 K 0.05 0.25 0.10 0.16 0.14 0-12 0.90 eoflteJfe, de*- ooi/- OVERHEMDEN PRIJS F 2.50 HERM. DU CROCQ ^‘k^ar PINKSTER- FIETSTOCHTEN Bekende Moderne coupe ALK. PATROONSBAKKER1J PINKSTER REIZEN Zeer groote sorteering Stoffen voor kleeding naar Maal r. PINKSTER-BIJL AGE „Luilak, alaapzak” H et woord Pinkater en De Drent ache luilak I 1 50 Ringryden op Walcheren Op Marken Brooduitdeeling in Ootmaraum .Jfustkoek, nustkoek. .Zit aoo diep in de veeren, „Kan het roepen niet beuren „Ptnksterhoed. Oranjezoet, „Kan het roepen niet beuren, „Was je eerder opgestaan ..Dan had je t roepen kunnen beuren!" Mede in verband met het feit, dat het Pink sterfeest valt in de lente, het jaargetijde van de vernieuwing en herleving der natuur, waarbij de mensch aoo gaarne geneigd is, rich in zijn kleeding aan te passen, was en is het ook heden ten dage nog voor velen een gereede aanleiding om de garderobe aan de laatste voor jaars-mode aan te passen En met dankbaarheid aanvaar den we de producten, welke door een leger modekunstenaars op elk gebied zijn uitgedacht. Des te typischer is daarom wel het op bet eiland Marken gekende gebruik. Want in plaats Kinderen van het eiland Marken op hnn pinkster beft" wtgedost! .Luilak, slaapzak Hfj is opgestaan en mag niet meer [naar bed toe gaan!** ESS ■vl» ra i dsas m ge- Hct geld, dat de kinderen kregen, bleef niet lang in de zakken, want nauwelijks had men de ronde door het dorp gemaakt, of de jongens gingen het geld in snoepgoed omzetten. Het gebruik van den Drentschen langslaper is thans bijna geheel verdwenen 0.26 0.25 Pinkater gebruiken in de kerk Gooi. 3.— 3 Uw en »ch- 99 aai Tf De vormen, waarin het Pinksterfeest gevierd wordt. zijn wel zoo talrijk, dat een volledige op somming der gebruiken, zoo niet onmogelijk, dan toch in leder geval zeer eentonig zou wor den. We zullen daarom volstaan met slechts en kele san de vergetelheid te ontrukken. stad vernield en verwoest zijn, soodat bet naar was om aan te zien En is het schoer naar het Noorden overgetrokken En om zoon straf af te weren, beriepen de boerrigters eenen Hölting (een vergadering van alle goedsheeren in de marken) tezamen, om te beraden, wat aan de zaak te doen was en men kwam daarin overeen, om door liefdegiften in den vervolge bevrijd te wezen van onweder en hagelslag”. Uit een veel oudere aanteekening blijkt even wel, dat bet gebruik reeds voor 1738 moet heb ben bestaan Want in het oud-archief van Oot- marsum komt nl. voor een „request voor die Borgemetsteren ende Provisoren der Armengilde tot Ootmarsum met beschikking van den Drost van Twenthe van 19 January 1672". Daaruit blijkt het volgende: Een vrouw in Klein-An gele, Noe Telle genaamd, had aan den Armen gilde 20 daalders vermaakt, staande onder* den Brugger (een thans afgebroken boerenhuis) al daar. waarop ook aanspraak werd gemaakt door de Groot Angelen boeren, die onder den boom van den Esrh staande, genaamd den Bokum. aan armen brood uitdeelden. F i t.1 Een btj uitstek Zeeuwsch Plnkstergebruik is wel het ringrijden op Walcheren, welke feeste lijkheid de laatste japen hoe langer hoe meer weer In eere wordt hersteld. De Vllssingsche dichteres Betje Wolff, die de Plnksterkermls te West-Bouburg in haar jeugd wel meerdere malen zal hebben medegemaakt, verhaalt in haar gedicht ..Walcheren" uitvoerig over het ringrjjden Vanzelfsprekend zaten de boerenzoons op hun mooist uitgedost te paard, maar ook de Souburgsche meisjes lieten rich niet onbetuigd! En .geen Waterlandertje was ooit zoo puncteljjk dan Souburgs meisjes zijn om t renperk te vereeren.. Wat vragt van goud aan hoofd en hand! Ja, dat is d'opachlk van het land!" Dat het er vrooiljk toeging, laat rich ge- makkelpk indenken. van rich in nieuwe kleeren te steken, halen de eilandbewoners met Pinksteren de kleeren. wel ke hun voorouders drie eeuwen geleden hebben gedragen, voor den dag, om rich ermede te tooien De folklorist Ter Oouw vertelt, dat in het jaar 1869 bi) een verkooping op Marken een hemd, dat reeds jaren in de familie was geweest, voor niet minder dan vUf-en-dertig guldens werd verkocht! Prijs f Prijs f □enken we bij het lezen van het woord Plnk- iteren onmiddellijk aan de herdenking van bet rondere gebeuren van de Nederdaling van de o H. Geest over de Apostelen, het woord Pinkste ren «elf heeft etymologisch een andere beteeke- nis. Het is namelijk afkomstig van het Griek- Kbe woord .Pentekoste", dat „vijftig” beteekent. Het oude woord Sinxen. dat onze voorouders bezigden en dat de Vlamingen nog zeggen, is een verbastering van het Fransche woord Cln- quième. dat weer een afkorting is van het Lattfnsche Quinquagesima en beteekent „vfjf- ögrte’, waarmede bedoeld wordt de vijftigste dag na Paschen. de dag waarop bet kerkelijk feest gevierd wordt 9.19 en per stuk Wanneer er echter een feest is. dat reden tot Heugde geeft, dan is het zeker wel het Pinkster feest. Is Paschen bet feest der vreugde, de da gen die tusschen Paschen en Pinksteren vallen, rijn van oudsher, ook In de Kerk, dagen van rreugde geweest. Het .Alleluja" is er het sym bool van. Deze vreugde uit zich niet alleen In de kerk, maar heeft zich ook in den loop der eeuwen «ffreteekend In de folklore Hier hebben rich echter vele gebruiken van kerkdijken en heiden- acben oorsprong zoo vermengd, dat In vele ge vallen nauwelijks de kerkelijke oorsprong van hét Pinksterfeest te onderscheiden is. Daarbij komt nog. dat het Pinkstergebeuren gevierd wordt juist in de periode, waarin de winter van ons afscheid neemt en het Uefelljkste der jaar getijden. de lente, zijn joyeuze entrée maakt! En deze wisseling van de jaargetijden was weer voor vele volkeren reden tot feestvieren. Aldus vleien twee vieringen samen, hetgeen vanzelf leidde tot een inniger samensmelting dan an- den wellicht bet geval zou zijn geweest- j Het Pinksterfeest, een Hoogfeest der Kerk, wordt helaas vaak te weinig als zoodanig ge- owardeerd. Dat blijkt althans op vele plaatsen oH de betrekkelijk geringe belangstelling, welke de voorbereiding irordt geschonken. Voor velen iaat het feest van de nederdaling van den' ®»«t de roggebrooden aan lange stokken over g Geest over de Apostelen schier ongemerkt voorbij voor wat de; kerkelijke viering betreft en de beide Pinksterdagen worden als een welkome korte vacantie benut en uitgebuit. Wat een ver- jchll met vroeger, toen tot drie dagen toe de kerkelijke viering voortduurde met algemeene deelneming van het volk, opdat naar waarde het genade-geheim van de nederdaling van den H Geest herdacht kon worden. kunnen w(j den nadruk leggen op het feit, dat al onze artikelen dagelijks versch zijn. Deze zijn niet te vergelijken met fabrieksproducten 0.50 Zoo bestond in den tijd der Middeleeuwen het rinnebeeldlg gebruik op Pinksteren dut sen in de kerk te laten rondvliegen. Dit wend Ordes n ter herinnering aan de nederdaling zsn den H. Geest onder de gedaante van •en duif. Ook liet men wei in sommige pissteen *00je roaeblaadjes. hoog vanuit de gewd- Mn van het kerkgebouw, op de geloovlgen neeroalen onder het zingen van het „Vent Oeaior". De roode roseblaadjee warer dan een zinnebeeldige voorstelling van de vurige tongen, onder welke gedaante de H. Geest de apostelen is neergedaald. In Drente „vierde" men het „Luilakkenfeest” anders. Vroeger werd het vee lederen dag uit de weide naar den stal gebracht voor de mest- vorming, waarbij jongens én meisjes van tien tot dertien jaar als begeleiding dienden Nu was het vaak een wedstrijd tusschen de kinderen, wie het eerst de koeien op de gemeen schappelijke weide had gebracht, terwijl de laat ste het in den regel moest ontgelden Vooral op den Tweeden Pinksterdag sloofden de jongens en meisjes zich uit. Voor dag en dauw werd bet vee uit de stallen gehaald en hij, die het laatst „op de diek" verscheen, kreeg dien dag den bij naam van pluste koek". waarbij ,.nust" nest of bed beteekent, terwijl het woord „koek" wel voor zich spreekt! Wanneer de jongens het vee in de welde had den gebracht, wachtten zjj den slaapkop op den weg op De jongens droegen op hun hoofd een eigen gemaakt, uit takken bestaand, hoofddek sel en niet zoodra was de laatste op de plek ver schenen. of hij werd met de takkenhoeden ge slagen. natgegooid en met brandnetels gepijnigd. Vervolgens trok men hem In optocht ringend door het dorp en de dorpelingen, die plezier in het kwajongensspel hadden, gaven den kinderen geld en lekkernijen. Dc jongens zongen: den schouder naar den „Boaken". ofwel zij stel len het brood beschikbaar b|] den bakker in het dorp Een der oudste boeren neemt de leiding op rich en roept: ..Eerst bidden jpngens!" en de boeren knielen met ontbloot hoofd langs den weg Wanneer het gebod .Is afgeloopen. telt men hoeveel liefhebbers er zijn en vervolgens worden de brooden verdeeld Zoo noodlg snijdt men de brooden met een zakmes aan stukken, opdat ieder zijn deel krijgt en als alles is verdeeld, knielt men opnieuw neer en een oogenblik heerscht er een plechtige stilte temidden van de onafzienbare korenvelden. Tevreden over hun liefdewerk, vertrekken de boeren weer langs de verschillende paden naar hun huis, terwijl de bedeelden met gevulde kin derwagens langs de zandpaden in de richting van Ootmarsum vertrekken. Zeer oude aanteekemngen beschrijven den oorsprong van het gebruik aldus: „In het jaar 1738, den 21en Juny. is er een donderschoer op gekomen uit Zuid-West omtrent vijf uren en is overgekomen te half zes. waaruit zoo een schrik kelijke regen Is gevallen met zware donderslagen en ligtingen. dat de hulzen beefden en daar Is hagel gevallen zoo groot als eendeneyeren, waar- de glazen met de wind werden Ingeslagen en vele roggenvelden en andere vrugten rond de met 2 boorden en 2 paar manch. met mooie das CADEAU Een oud gebruik, dat heden ten dage, ril het in mindere mate in enkele plaatsen van ons land, aooals Amsterdam en Haarlem, nog voort leeft. is het zg „luilakken". En het is vooral de jeugd, die zich hierbij op Pinksterzaterdag doet gelden. In Haarlem bijvoorbeeld staat zij vroeg op om dan bij degenen, die nog rustig op één oor liggen, op onzachte wijze aan de bel te trekken. Sommigen gaan zelfs zoover om met wit krijt het woord „luilak" op de deur te schrijven. Bovendien wordt in deze stad een traditioneele bloemenmarkt gehouden, welke Vrijdagavond begint en den geheelen nacht voortduurt tot Pinksterzaterdagmlddag twaalf uur. Tallooae Haarlemmers trekken dan naar deze lullak- markt om beladen met bloemen en planten terug te keeren. De „luilak" intusschen. die niet aoo vroeg op staat als zfjn makkers of huisgenooten, moet het dien dag ontgelden. Menigmaal moet het .slachtoffer" het volgende minder vleiende liedje aanhooren: Ootmarsum worden nog vele oude gebrul- ■en in eere gehouden en een der minst bekende mervan is de brooduitdeeling in den Angeler- •J~* **der jaar op Maandag na Pinksteren Kindt In al zjjn eenvoud heeft dit meer “"karakter van een vrome plechtigheid «k Jaar op Maandag na Pinksteren komen de rewoners van de erven Groot en Klein Angelen ween open piek In den „Esch de Boaken" ge- •Boams<hen diek" en door kreu- ™out begrensd, om aan de armen van Oot- raarsum roggebrooden uit te deelen. Met dit doel hoopt men Gods zegen te verkrijger. over de oogsten, opdat de rogge van vorst en hagel gevrijwaard moge blijven. Op dien dag begeven de armen rich naar den „boaken”; moeders van groote gezinnen nemen al haar kinderen mee, want ieder krijgt een brood. Langs verschillende paden komen de boeren OP EEN RUWIEL VAN Sen le klas Dames- of Heeren-Rijwiel. met C N T R I X remnaaf. compl. met gekeurd achterlicht, bel. bag-drager met stand, kettlngkast enz. enz. slechts 25-23 Dito Rijwiel, met origin. TORPEDO-Remnaaf slechte ƒ26.53 Drie Jaar schrifteljjke garantie Enorme sorteering Rljwlelonderdee'.en Prima materiaal Lage prijzen Buitenbanden vanaf f 0.69 PARA-Buitenbanden. met dik profiel, vanaf 1.10 met gar. Bovendien nog MIDZA-BONNEN Koopt voordeelig. koopt bij en n WT VB n V ALKMAAR, tel. 193» ffUM nj u U A *4 ZILVERSTRAAT no 6 Cl I S7 29 39 1.45 32 45 44 44 34 TJES. gel.. dergelyke rozenregen daalde in vroeger **'J**n Rome op Hemelvaartsdag op de ge lovigen neer In andere plaatsen verzamelde rozeblaadjes van zeven verschillende Wemsoorten, welke dan op het Pinksterfeest strooid werden en welke symboliseerden dc r*»en van den H Geest °4 J^nJuur-drie“ worden op Wairheaan atnprvderèae pehouden» wMk. oud aoiiuapel tteeda tneer in mm wordt leuateid Cake, per stuk Pic-Nic-Cake. per stuk Kleine Cake. 10 stuks Korstjes. 5 stuks Blanke kantkoek, per pond Diverse soorten Theebanket, per ons Fijne Allerhanden. per ons Verder onze overbekende Krentenbrooden. Fijne Tulbanden, gev. met Amandelpers. vanaf Reclame Tulbanden, gev. met Amandelpers. vanaf Vraag onze eigengebakken Ontbijtkoek, onovertroffen in kwaliteit, per stuk 15 en Gember Kluiten. 15 cent per stak. 2 voor BELEEFD AANBEVELEND PAYGLOP 7 TELEFOON 3007 2e PINKSTERDAG als le Pinksterdag. 3e PINKSTERDAG als le Pinksterdag. 14 JUNI: EXTRA-RECLAME-TOCHT n. Rotterdam—Vlaardingen Westland.Haag en Schev. met Interess. Fabrieksbezoek. 2 maal consumptie en prima koffietafel. Afrit 7 uur. Haast U met opgave, beperkt aantal Deelnemers. Prijs f 2.25 Om 6.30 uur vertrekt ook een wagen uit Behagen. Prijs f 2.75 2/2 dag n. BRUSSEL—ARDENNEN, GROTTEN v. RAN enz. f 17.— 4 dg. (Vertrek Woensdag 31 Mei) RECLAME RIJNREIS met prach tige Bootvaart Wiesbaden-Bad Ems enz. Deze reis kost nor maal f 36.—, NU RECLAMEPRIJS SLECHTS f 26.—. Hotelkosten en maaltijden zijn In de prijzen Inbegrepen. Inlichtingen en opg. Reisbur. H.A.B.O., Stationsweg 37B, Alkmaar, maar, Tel. 4334, enbü den Reisleider: C. TEN BRUGGENCATE, Heerenweg J 98, Heiloo, Tel. 4215. le PINKSTERDAG. Rhenen met bezoek Dierenpark en Inbegr. voll. entree 8.30 uur. Prijs f Arnhem en omstreken 8.00 uur. Prijs f Middagtocht naar Valkeveen-Hllyersum-Soestdljk etc. 13.30 uur. Prijs t

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 9