Van de kaatsbaan tot St. Helena VERKENNING IN FRANKRIJK I het in en om Kuiperijen Koninkrijk Irak Een marktdag in Chambéry xssksx, r-'?" nieuwe gemeenebest Het schrikbewind POSTKARREN EN SJEEZEN De tragische dood Van Koning Ghazi 25 jaar Europeesche omiventeling OOK IN IRAK INVLOED DER AS-MOGENDHEDEN Postvervoer per spoor in vroeger dagen Tijdschrift „Bouwen” vernieuwd LO a r !l b« r a a. w. n. Q- Wtts- 1-94. L s—to, j. Een Engelsch planter over Java n Tbnn eigenlijk maar Wüp- c nog eens zulke ram- we mee en a. «n -17, W. F. met M Jum VDJC. aui eta*» ■ler- (Van een bijzonderen correspondent) M -U -landaeha »ker Portel U» U4 Karie ING ly '’mpetltta Hmm 'mond “urgia 1-| 1 Moor 1-1». It. X A otjr. 8m- 9—ft mpetttta laeee <*1 W IN DEN PLANTENTUIN. HIJ „Nu vrouw, dat la nog eens ieta heel anders dan jouw palmpje thuis”. Petitie 'rabaat ompetitte kl&ggg r«k g. "oes U. net i enden). A Lof- ihnltgtf (dr. •r i Arken lende! rwaar- X «oertal Ma- Oos- A T. 1») Oos- w. kn- r. T»ta 1 L A Maai Ofsa a labor. de Bra cMre i 9t). 11) )Ng V ■mpetltle kisra Wat er dan wel te doen was in Cham béry? Marktdag. de voorstad nzlcht in onze historie vordert dat ieder katholiek zijn Unlveraltelt steu- ne Als de rijpe vrucht der katholieke middeleeuwen geboren, behoort tot onze emancipatie de volledige eigen Unlveral telt. De exploitatie van „Houwen", het maand schrift voor katholieke cultuur, zal in andere handen overgaan. De Uitgeverij „Vox Romana” heelt de uitgave van het orgaan overgedragen aan Paul Brand's Uitgeversbedrijf te Hilver sum en de Uitgeverij „De Toorts" te Heemstede, die het maandblad gezamenlijk zullen explol- teeren Omstreeks 15 Mei zal, na grondige redactioneele en technische reorganisatie, het eerste nummer van den achtsten jaargang bij de nieuwe uitgevers verschijnen. vooral tijdens de troebelen als gevolg van ver- i schillen in geloof en ras die de bevolking ver deden. Toen Emir Feisal. de latere Koning, die de Brltsche zaak zeer was toegedaan, aan het hoofd van den nieuwen staat was geplaatst had hjj heel wat moeite om vrede in het land te brengen. In 1921 verklaarde de generale staf van het War-Office het ónmogelijk de orde in het land te handhaven, als men niet aldaar de beschikking had over twaalf bataljons met bijbehoorende artillerie, en minstens 6 esca drilles vliegtuigen, wat een jaarlijksche uitgave van acht millioen pond sterling zou else hen. De Brltsche regeerlng achtte het niet raad zaam haar hand nog dieper in dit wespennest te steken. Besprekingen werden begonnen om het protectoraat tot een bondgenoot te maken in den vorm van een onafhankelijk Irak. Een desbetreffend accoord tusschen Irak en Groot- Brittannlë werd onderteekend op 30 Juni 1930. waarin aan Engeland werd toegestaan om Uichtstr(jdkrachten te handhaven te Mosoel. Bagdad, Bassorah en nog twee of drie andere plaatsen. Engeland behield eveneens politieken en economlschen invloed. Het onafhankelijke Irak sloeg vastbesloten den weg in naar vooruitgang en beschaving naar Weatersch voorbeeld. Ondanks het Brlt sche veto tegen de oprichting van een eigen leger Irak zou zich tevreden moeten stellen met een gendarmerie werd een nationaal legercorps opgericht, dat In vredestijd bestaat uit drie divisies en een gemotoriseerde divisie, en tevens over artillerie en vliegtuigen beschikt. Al spoedig werd dit leger het middelpunt van een anti-Britsche stroomlng. Dit houdt verband met het feit, dat de meeste officieren Koerden zjjn en eens deel uitmaakten van het Otto- maansche leger. Deze tegen Engeland gericht» reactie werd getemperd door den Invloed van Koning Feisal. Prins Ohazi nu nam in 1933, tijdens een bezoek van zijn vader aan Ekïgeland, het bestuur tijdelijk op zich. Op 8 September van hetzelfde jaar werd Emir Ohazi tot Koning uitgeroepen na den dood van zijn vader Feisal, In October IMS Maar wat een veftkels! Zelden melkastjes gezien. I>e opwinding, de opstoppingen, righeid van ee gmg. Zijn werktuig tegen het buitenland Carnot, J'organlsateur de la vlctoire „Ontzettend. Ik kan duidelijk verstaan dak m po* hlewvsvt afluisteren l’ H er i Bojch it H (Ml. De tjjd van Kaatsbaan tot St. Helena was een der grootste tijdperken in de historie. En hoe kort is maar die tijdsepisode: goed vijf en twintig jaar 17891815! Van den beginne af waren de twee kentee- kenen der revolutie geweest: onderlinge twist en onderlinge haat. Op het moment, dat de Fransche troepen den buitenlandschen vijand terugdrongen, stortte het revolutionnaire be wind ineen. Robespierre had té veel haat op gewekt. Men vreesde bovendien, dat hij dicta tor wilde worden. Er werd gespot met zjjn eigen gemaakten godsdienst van het Opper wezen. Door het opheffen der rechtszekerheid bij politieke processen voelde niemand zich meer veilig. De. weg naar het oude absolutisme leek opnieuw open te liggen. Op den 8en Thermidor deed Robespierre een aanval op zijn vijanden In de Conventie. Maar in vage bewoordingen Iedereen voelde zich daarom bedreigd. Op den 9en Thermidor beklom Tallien de tribune en stelde Robespierre en zijn naaste omgeving in staat van beschuldiging. De Conventie kreeg moed en besloot hun gevangenneming. De Pa- rijsche gemeenteraad bevrijdde hen en bracht hen in het stadhuis. Doch de troepen der Con ventie bezetten dra het stadhuis. Robespierre's kaak werd verbrijzeld. Den volgenden dag werd hij met zjjn naaste volgelingen ter dood ge bracht. ppslgk Ml 0— éSoA-i yef 1789. Op dien datum, dus thans ^erd en vijftig jaar geleden, kwamen de Fransche standen: geestelijkheid, adel en jmgerlj. te Versailles bijeen. Zij vormden sa- B(.n de Staten-Generaal. Deze waren in bü- jgns twee eeuwen sedert 1614 niet bijeen- paeest. De bijeenkomst van 1789 was, histo- nscb gezien, de inleiding tot de Fransche jtvolutie, welke het aanzijn der Europeeeche „rde en ver daarbuiten zou veranderen. Nu zjjn we met een autobus naar Chambéry gereden, een stad in een breed-ultgerloeid dal. door gebergten ontsloten. Maar niet zoo nauw door de bergwallen gedrukt, of de schoorstee nen. die er rooken. kunnen vrij hun damp en roet naar de wolken uitblaren Er was eigenlijk niets dat me lokte om te Chambéry mijn tenten op te slaan, toen we er zoo langs den slingerenden serpentineweg helling afduikelden en langzaam de binnendrongen Weldra trok een monument met enorme oll- fantsflguren. en wel op een druk punt en niet zeer ruim pleintje, onze aandacht: en meteen werden de straten er smal en smaller. Daarbij een drukte van belang We stopten en stopten weer, en er werd stapvoets voort gesukkeld, wanneer je tenminste dit ..stapvoets" van een auto kunt beweren. Hier zoekt een collega over het trottoir heen zijn heil Daar wordt een botsing nog maar nauwelijks vermeden. En een lawaai van heb ik jou daar Maar herrie zon der ruzies! Het bleef gemoedelijk gaan, ondanks veel geschreeuw en zonder gekrakeel. Alleen werd de volte van menschen nog maar aldoor volleE totdat we op een pleintje uitkwamen, waar onze zware bus toen letterlijk vastreed in de woelige menschelijkheld. De wekeMjksche markt vaii de departementale hoofdstad. Niet dat we kramen of opslagplaatsen zien Die zullen er ook wel geweest zijn. Maar wij zagen er niets anders dan de ei volle stratem de af en aan trekkende me nigte. uit onze bus-venstertjes Heel het om liggende was er vertegenwoordigd, waar onze route ons bracht. j En daarbij auto's, auto's en auto's. De heer W. Leggatt. manager van de Boelit Kepong Rubber Estates, heeft als vertegen woordiger van de ..Incorporated Society of Planters" ter Overwal. de laatstelijk te Malang gehouden algemeene vergadering van den Ne- derlandsch-Indischen Plantersbond bijgewoond- In een interview, voorkomend in de Pinang Gazette vertelde de heer Leggatt. volgens het Soer H blad het volgende over zijn bevindingen. ,Jk ben teruggekomen", zelde hjj. „met den indruk van een gemeenschap van planters, die een diepe belangstelling hebben voor hun vak en wier methoden wetenschappelijk volkomen verantwoord zijn". Vergelijkingen maken tqa- schen de positie van den planter op Java en den planter ter Overwal wilde de heer Leggatt niet omdat de omstandigheden, waaronder wordt gewerkt, daarvoor te veel ulteenloopen. Met waardeermg gewaagde hu van het werk van den Nederlandsch-Indischen Plantersbond in de actie vopr de totstandkoming van allerlei sociale wettefljke regelingen. Daarbij noemde hij in het bijzonder het vastgelegde verlofsrecht en den wetteljjk beschermden vrijen Zondag. Op zijn trip over verschillende ondernemin gen was hem opgevallen, dat de herbeplantlng zoo snel mogelijk wordt uitgevoerd. Hu denkt, dat het niet lang meer duren zal dat er geen enkele oude boom meer te vinden is op onder nemingen onder Europeesch beheer. „Zü heb ben daar buitengewoon goeden grond voor de planteru", zei de heer Leggatt. doelend op de vulkanische gesteldheid van den bodem. „Het laat zich aanzien, dat zü betere resultaten met hun her-beplanting zullen hebben dan wij met de onze, omdat hun bodem veel rijker is". Bijzonder was de heer Leggatt getroffen door het feit, dat elke Nederlandsche planter be zield is met bet verlangen zijn vak zoo efficient mogeljjk uit te oefenen. Zijn tegen woordigheid op de algemeene vergadering van den Nederlandsch-Indischen Plantersbond acht te hij van veel belang, omdat tot nog toe ter Overwal maar zeer weinig bekend was omtrent dien Bond yn de lijnen, waarlangs deze organi satie werkt. De heer Leggatt koestert thans de hoop, dat zjjn aanwezigheid ter vergadering tot resultaat zal hebben, dat de N. I. Planters bond en de Incorporated Society of Planters roortaan in ruime mate van gydachten sullen wisselen en mocht het ajjn uitemdelljk in een of anderen vorm tot samenwerking komen. De heer Leggatt eindigde zijn mededeelingen aan den redacteur van de „Prnang Gazette” met te citeeren wat hij in zijn speech op het Malangsche Congres heeft gezegd: -In een wereld, waarin de geest van concur rentie in den handel elk ander sentiment over- heerscht. is hei gebiedend noodzakelijk, wil een professie als die van den planter bloeien, dat allen, die dit beroep hebben gekosen. tot sa menwerking komen, ongeacht ras of geogra fische bepaaldheid. Het zal daarom ieder dui delijk ztjn, dat het denkbeeld van den N. L Plantersbond om tot nauwer contact met da Incorporated Society of Planters te komen, ten einde elkander geregeld op de hoogte te houden van moeilijkheden, idealen, werkwijzen aan weerskanten, bij het bestuur van de Incorpo rated Society of Planters ton zeer gunstig ont haal haaft gwnnifi*. o Er ontstond een geduchte reactie. Vijf man nen vormden een Directoire. Dit liep uit op een militaire dictatuur. vijf jaar na den dood van Robespierre was Napoleon reeds Eerste Consul 17991 en pre cies tien jaar daarna (1804) Keizer der Fran- achen. Op den 9en Thermidor 1794 had het revolutionnaire bewind afgedaan. Maar tevens was toen gebroken met de democratische epi sode der Fransche revolutie. In 1796. onder het directoire, beleefde Parus, beïnvloed door de socialistische ideeën van Babeuf, nog een laatste opflikkering van re- volutionnalr verzet. Generaal Bonaparte sloeg den opstand genadeloos neer. Toen deze gene raal keizer was geworden consolideerde zich de toestand door de burgerlijke wetgeving vooral, maar verviel aldra weer door de on ophoudelijke Napoleontische oorlogen tot uit putting en nieuwe reactie. De gevolgen van de Fransche revolutie voor 'fiéél de wereld zjjn té overbekend, om nog aan gestipt te worden. Het aangezicht der aarde werd veranderd. nieuwsgie- vreemdeling eenerzjjds. en an derzijds de praatgrage gemoedelukheld van een gezapig ingezetene, brengen vanzelf de rolletjes van een gesprek in beweging. Naast me zit een omvangruk pastoor van het land. en praten. Franschen? meent hjj Er is niets kwaads gezegd om te beweren, dat het Fransche volk in zUn geheel de mentaliteit bezit van den boer van overal Het volk is conservatief. Ploegt het en hooit het niet, zooals het« gedaan heeft in Ceaar's dagen? Nog hakt het zijn drietandige hooivork uit een boom, en legt het zijn ossen span een juk op. 'n stuk balk, dat de twee dieren samenkoppelt. dat aandoet als een anachronisme voor elk die het ziet. En die voor historische hooiwagens dan op hun groote wie len En toch heeft diezelfde boer misschien wel een wagen op stal met gummi-benden ronkenden motor, om mest te brengen naar het veld Maar niettemin. De tragische dood, die Koning Ghazi I van Irak heeft getroffen, geraakte min of meer op den achtergrond door het rumoer om den Ita- 1 ia«nwhen inval in Albanië. Toch had het ongelukkig levenseinde van den jongen Ara- bischen heerscher, uitgebuit door een as-ver- bonden propaganda van Europeesche herkomst, bijna ernstige gevolg«n. In elk geval viel er een onschuldig slachtoffer in den persoon van Monck Mason, den Britschen oonaul te Mosoel. Propaganda uit den vreemde bleek eens te meer een gevaarlijk wapen te aijn. Hierdoor ook werd de opstand onder onze Palestljnache naburen aan den gang gehouden, en dezelfde Invloeden brachten Irak bijna In een overeenkomstige situatie. In elk geval slaag den geheime agenten der as er in om moeilijk heden te veroorzaken in Irak voor Engeland, beschermheer vair het jonge koninkrijk, dat dit eens deed ontstaan tengevolge van belof ten. die tijden» den wereldoorlog aan de Ara bieren werden* gedaan om hen tegen het Otto- maansch» Rijk te doen strijden. Irak is voor Engeland van zeer groot belang. Het gaat om de petroleum van Mosoel. een gebied dat met geweld in 1925 aan Turkije werd ontnomen, en de bekende pijpleiding voedt die uitmondt te Jaffa. Irak vormt met Palestina en Transjordanië vooruitgeschoven bolwerken cm het 8ues-kanaal en l*ypte te beschermen. Irak heeft aan ■ogtiand vee^wgen gebaard. Het tweede tijdvak. Op 10 Augustus 1892 "km de club der Jacobtjnen aan het bewind. Robespierre, Danton de'kinderen revolutie zouden, zooals altijd, verslonden °^ien en elkaar verslinden hadden het heft ■o handen. Ditmaal ging de revolutionnaire be- T*'n6 niet uit van de bourgeoisie, maar van kleine burgerij en de arbeiders, die tot dus- alleen handlangersdiensten hadden mogen errirhten. De geweldige corruptie werd be- 2*>ngen door Robespierre, den Onkreukbare Koningschap werd geschorst. Lodewijk en Antoinette moesten het schavot bestij- na veroordeeltng door de Nationale Oon- /n^é. de nieuwe volksvertegenwoordiging. e2*'.de Republiek zou besturen. TUdvak. Kr ontstaan fella botsingen "■“chen de meer gematigde ImigeifUke en <te Wanneer men de prijaen hoort, kan men er zich *een voorstelling van maken, hoe die vra gen» er ultzlen. Een bakker, die een eersten prus won van een nationale loterij. hij woonde in een klein stadje in het Zuiden. had daags vóór de trekking een auto gekocht, waarvoor hu tachtig francs betaald had. Zoo heeft hjj dat verteld aan de journalisten, die hem. den gelukkigen prijswinnaar, interview den. Of dit nu ook een geliefkoosd thema werd van de karikatuurteekenaars. geef ik u te raden. Maar het kan hun niet schelen, hoe het ding er uitziet. Als het maar loopt. En het loopt wel per slot. Zij zullen er heel den Zondagmorgen mee verklungelen tot ze den motor in orde heb ben Zoon motor is een levend iets door intel ligentie word Je er de baas over. Wanneer hij dan begint te brommen is het pleit gewonnen. Dan komt de lach terug op de ingespannen ge zichten De oogen tintelen. Het gaat! Of dat ook voor goed is. sullen ze afwachten En anders den volgenden Zondag maar weer opnieuw aan het prutsen. Voor het oogenblik is de zaak gezond. En een Fransch spreekwoord zegt vertroostend: ..C est le provisoire qul dure Zoo zjjn de Fransche boerenjongens: ook deze bluven traditionalisten. „Heeft Cesar dan wel ongelijk, wanneer hjj da Galliërs „rerum novarum cupidl" noemt: „be- geerig naar nieuwe dingen?" Cesar? Galliërs? Weet U wat de schrijver der Oudheid bedoelde? Wilde hij zeggen, dat ze wis pelturig waren? Bedoelde hu nieuwsgierigheid alleen maar? En waar Zun de andere.Galliërs gestoven, die naar Frankrijk kwamen? Galliërs, ja. maar ook Romeinen en Germanen kwamen er heen, deelden er achtereenvolgens een tijd lang de lakens uit. veroveraars, groo te heeren en luiwammesen als ze waren: en daar na zun ze allen Ibp hun Ujd opgeslorpt door de stokoude, primitieve, onverwoestbare autochtone bevolking. Zij allen assimileerden' zich met de oudste bewoners, en deze waren boeren. Wjj werden Fran»chen. zooals we nu heeten. maar boeren zijn we gebleveneen landbouwend ras: geduldig, conservatief, vasthoudend, niet wei nig tevens ook in den zin van spaarzaam; maar met ten andere ook veel ..spirit", bij de hand en toch niet afkeerig van het nieuwe, van den vooruitgang. De componenten van het Fransche volkskarakter zijn louter tegenstellingen inder daad. We zijn nog niet uitgepraat, als de motor eindelijk weer aanslaat en bu zun gebrom een geultje blaast in de compacte massa van de marktmenseben. Op zUn wielen schommelend, schuiven we vandaar, weer straten door, .vol gedrulsch en gedrang, tot het mooie landschap ons andermaal in zijn groene wijdte opneemt. Nu is het uit met converseeren De mensche- lijke stem kan niet op tegen het lawaai van den brommenden bus. En we praten oua nog maar meer met gebaren en blikken. Zoo. wanneer er eindelijk langs den weg ook eens een kruis beeld staat. een klein kruisje op den top van een steenen zuil. De pastoor knikt goedkeu rend. naar het kruisbeeld en naar zijn metgezel, maar begrijpt met hoe deze verrast is door het ontbreken van all* uitwendige teekenen van een vroom Christendom in een landschap. dat ove rigens zooveel overeenkomst heeft met die an dere bergstreken, waar minstens elke straat, en hoe vaak niet zelfs elke woning, haar eigen crucifix voor de voorbijgangers ten toon stelt en waar het vrtendeltfke „Grtlas Gott" de gewone groet is. Dit Fransch Alpenland schijnt den inslag van een katholiek volksleven, het kenmerkend ka rakter van Tiro! en Beieren, ten eenenmale wel volkomen te ontberen. En telkens voel ik het eemij van het rustig-zegenend kruis, vóór het spel va*i de lijnen der dalende en rUaende kimmen. Intusschen snorren we met nieta-ontziende onstuimigheid naar de bergatad Grenoble toe. DR FELIX RUITEN Het heele leven van het Fransche dorp volgt patriarchaal en onveran- derlijk het heilig rhythme van een eeuwen oude overlevering. O ja. electrodynamische Installaties! Het heele landschap is bespannen met een doorloopend netwerk van draden. Was het trouwens, met zun waterloop. zUn rotsgleuven en diepe val leien niet als voorbestemd voor barrages, voor afsluitdijken en dammen, die water verzamelen in een kunstmatig gevormd meer? De Fran sche boer liet electrlsche llchtleldlngen aanleg gen in woning en stallen De voordeelen hier van waren buiten kijf, te klaarblukeluk dan dat hij daartegen ook maar iets kon inbrengen Maar geen motoren! Dat as-je-blieft niet. Toch zou de arbeid van water pompen, stroo snijden, hout zagen zooveel gemakkelijker daarmee gedaan worden. Het zou het boerenleven zoo veel ver eenvoudigen. Maar niemand begint! Laat an deren eerst voorgaanHet is niet uit zuinig heid. dat de Fransche boer bu de oude methode blijft. De vraag is alleen maar, wie de oude sleur zal opruimen, de traditie verbreken. Zelfs de tredmolen van het leven naar de oude sys temen heeft zUn eigen wüding. En ook zou het gebruik van de electrische kracht, wanneer dat algemeen werd, de oude gebruiken daarom nog niet volledig uitschake len. Dat heeft zelfs de auto niet klaargespeeld, hoe onstuimig die dan ook het leven van het Fransche platteland is binnengestoven. Auto bij dit ouderwetsch boerenbedrijf? Ja. Het moet al een heel arme boer zUn. die geen auto bezit In Frankrijk. Per auto komt er de heele boerenbevolking naar de markt. Uit de verte kun je ze al kennen als zoodanig Kr wordt ook naar dit moderne vehikel niet an ders omgezien dan naar de ouderwetsche kar ren. Van alle kanten zijn hun auto’s dan ook Ingedeukt. rUkelük voorzien met bulten en schrammen, alsof ze uit het gevecht kwamen De lak is er bü stukken afgeschilferd, het Uzer verroestf Het nieuwe is er dadelUk van af, in alle opeichten Zoo moest het wel gaan, toen het ding werd "ingeburgerd In het boerenbe drijf, werd IngelUfd in de oude gebruiken. HU werd eenvoudig onmisbaar om naar de mark ten te rijden. En s Zondags dient hU het ver maak. Dan gaan de dorpsjongens er mee op stap, heel het stel van de verzamelde, Jolige kornuiten Niet zoo maar ergens heen in de buurt, maar heel ver gaan ze. naar de centrale stad, naar de groote wereld, waar wedstrUden of paardenrennen plaats hebben, naar de flonke rende kin o-paleizen. Ze weten bun weetje wel. die jongens van de Fransche dorpen En met hun rammelkasten, waarover vader 's Zondags »Un gezag ver liest. snorren ze de wegen langs, dat de keien er van spatten. vestigde generaal Sidky Pasja, met stllswugende goedkeuring door Koning Ghazl, na een schUn van 'opstand een militaire dictatuur, en liet zUn voorganger Djafar Pasja vermoorden. Uit wraak hierover werd Bekir Sidky op zün beurt in Augustus 1937 door een sluipmoordenaar ge dood Sindsdien voegden, tot groote bezorgdheid van Engelan paleisrevoluties en opstandige bewegingen elkaar op. Maar niemand durfde het bondgenootschap met de Britten verbreken. Kort voor »Un tragischen dood 'had Koning Ghazi een plan opjjesteld om de teugels van het bewind stevig in handen te nemen. HU wilde een einde maken aan de vele militaire staatsgrepen die het gezag der kroon begonnen te bedreigen. TerzelfdertUd trachtte de jonge vorst toenadering tot Engeland te bewerken Steun van Brltsche aljde werd toegezegd, en Londen verwachtte dat de zoon van Feisal er veel toe zou kunnen bUuragen om vrede in Palestina te stichten. Toen kwam het tragische auto-ongeval. Men heeft gesproken over sabotage. Vele hoof den der anti-Britsche beweging hadden er be lang bU om Koning Ghazi I te verhinderen samen te werken met Engeland den wel doener van diens familie, sinds destUds aan Sherif Hoessein de kroon van Arabië werd aangeboden; een kroon die deze echter moest afstaan aan den bekenden Ibn Saoed. De oude Sherif Hoessein, die een tiental jaren geleden op het eiland Cyprus stierf, had tenminste de voldoening zUn zoon Abdoellah de kroon van Transjordanië te zien dragen en lijn zoon Fei sal als koning over Irak te zien heerschen. Een derde zoon van wUlen Hoessein is AH. de ge wezen koning van Hedjaz, die door Ibn Saoed werd onttroond. Thans heeft Alt's zoon Abdoellah. neef en tevens schoonbroeder van den omgekomen ko ning Ghazl, het regentschap aanvaard voor zün jongen, vierjarigen neef Feisal II. De Ko- ningin-weduwe Allah is de dochter van den gewezen koning van Hedjaz en zuster van den regent. Men herinnert zich wellicht het schandaal in de maand Mei van 1937, toen de oudste zuster van wUlen Ghazl I. prinses Alzah, zich liet schaken door den Grlekschen chefkok van een hotel op Rhodos, en beiden naar Grieken land vluchtten. Koning Ghazl zond toen naar Athene onderhandelaars, met aan bet hoofd zün oudste zuster. Maar dat baatte niets. Prin ses Alzah nam het Christendom aan en trouwde voor den pope van een dorpskerk met den uitverkorene baars harten een goeden kerel die noch van dichtbU. noch van verre eenlge gelükenls met den Apollo van het Belvedère vertoooda. II Het „ancien régime” lag reeds in stuiptrek- tangen De financieele nood was grenaenloos. Achtereenvolgende ministers van Financiën bidden tevergeefs geprobeerd, door opheffing ran de belastingvoorrechten van adel en gees- triijlJieid den ontzettenden geldnood der regee- ring te lenigen. Minister Necker riep tenslotte ten einde raad de Staten Generaal bijeen De derde stand der Staten bestond uit de helft nn het totale aantal afgevaardigden. In getal plus minus 600. HU elschte, dat in één Kamer Jou worden vergaderd, opdat hü daardoor het I vereischte overwicht kon uitoefenen. De Adel verwierp dezen elsch, de GeestelUk- heid weigerde. Op den 17en Juni, dus ruim een H maand na de opening der Staten-Generaal, 1 weigerde de Derde Stand, als vertegenwoordiger K ran 25 millioen producenten, d w z. 98 procent I der geheele bevolking, nog langer- te wachten op de besluiten der representanten van 200 000 geprivilegieerden (Adel en GeestelUkheld) en constitueerde zich zelf tcü Nationale Vergade- I ring, echter met de verklaring, dat het den I twee anderen standen vrü stond toe te treden. I Siéyès, de talentvolle pamflettist en politicus. I had op de vraag: „Wat is de Derde Stand?” in I een brochure geantwoord: „Niets!" Maar er aan I toegevoegd: „Wat zal hü worden? Alles!" Deze I man. een der eerste leiders der revolutie, waar- I «huwde de regeerlng en de schuldeischers van I den staat, dat de bestaande belastingen slechts I K» lang konden worden geïnd, als de Nationale Vergadering büeen zou blüven. Dit was de eer- I ste nekslag voor den standenstaat en het Ko- I ninklijke absolutisme. Dit gebeurde op 17 Juni I 1789. Drie dagen later vonden de afgevaardig- I den de zittingszaal gesloten. De zeshonderd I leden van den Derden Stand, omstuwd door I een enorme volksmassa, begaven zich, onder I aanvoering van hun president Ballly. naar een I kaatsbaan in de buurt. En daar legden de af- I gevaardigden den eed af „niet uiteen te zullen I gaan, maar op alle plaatsen en onder alle om- I Handigheden te zullen vergaderen, totdat de I itaatsregeling van het Rük voltooid en de nieu- I we orde van zaken gevestigd is.” Dit was de I beroemde eed van de Kaatsbaan. Op 28 Juni I diende Lodewük XVI zün hervormingsvoor- f «tellen in, die ontoereikend en bovendien te laat kwamen, en gelastte de Staten Generaal I uiteen te gaan. Dit was aanleiding voor Mira- I beau, afgevaardigde van den Derden Stand, den boodschapper des' Konings de historische I woorden toe te voegen: „Zeg uwen meester, dat I wjj hier zitten krachtens de volmacht van het I volk en dat wü alleen voor het geweld der ba- I Jonetten zullen wüken." De zwakke koning I «wlchtte. .Laat hen dan maar blüven.” zeide I hij gelaten. Siéyès verklaarde daarop: „Wü zün heden die wü gisteren waren, laat ons beraad- clagen!" De vergadering verklaarde zich on schendbaar. De absolute monarch had een nieuwen souverein naast zich. De ontwikkeling leerde aldra, dat er geen twee kapiteins op de E brug konden staan. Nog voordat de Nationale Vergadering haar; eigenlijk hervormingswerk begon, werd het volk aangegrepen door de revolutionnaire I koorts. Op 14 Juli bestormde het gepeupel de Bastille. Deze gevangenis was vroeger de ver- blijfplaats voor personen, die per middel van een „billet du Roy” .waren gearresteerd. Zij i waren rechtloos, gevangenen van een régime. In onzen tijd zou de Bastille een concentratie- kamp hee^eg. Lodewük XVI regeerde mild. Bü J de bestorming der Bastille waren er slechts I aanwezig vüf misdadigers en twee krankzin nigen. Alle andere verhalen zün legende en romantiek. Maar de Bastille gold nu eenmaal als het bolwerk van het despotisme. De heffe des volks was opgezweept door Camille Des moulins en werd aangevoerd dooi' den bierbrou wer Santure. De bezetting der Bastille, onder leiding van de Launay, ruim honderd man. meest invaliden, werd het slachtoffer van een reeks misverstanden. De officieren werden te gen den wil der volksleiders in vermoord. Den dag daarop verscheen de Koning in de Natio nale Vergadering. Hü .werd er met üzig stil zwijgen ontvangen. Mirabeau sprak zün be faamd en psychologisch zoo ontzettend Juist voord: „Het zwügen des volks is het onderricht der Konlngen.” De zwakke monarch beloofde, hjn troepen uit Parüs terug te trekken. In die dagen begon de emigratie van den adel. De bestorming van de Bastille had ook tengevolge de geboorte van de tricoloremen nam de kleu ren van Parüs: blauw en rood en voegde er bet wit der Bourbons aan toe. De revolutie breidde zich uit over het platte land als een olievlek. Het platte land bestorm de zün Bastille, het feodalisme. De revolution aire golf verzwolg de oude privilegies van adel *n geestelijkheidde heerenrechten, de kerke- hike tienden. Helaas werden ook medeverzwol- frn de oude gllderechten in de steden. De Na tionale Vergadering zag dit alles met wantrou- *en gebeuren. Maar zü kon niet anders meer doen dan meedoen. Zü werd zelf medegesleurd. “U werd gedwongen de opheffing der oude heerschappij van het .Ancien régime" te be regelen. Dit gebeurde tenslotte in den „nacht der opofferingen” (nacht van 4 op 5 Augus tus). ®et eerste tüdvak der revolutie duurde tot 1792. De nieuwe maatschappü werd georganl- Dé „rechten van den mensch en den •"“Wr'' werden afgekondigd. Het buitenland In dien tüd niet stil. Het verzet tegen de revolutie begon. Het Fransche volk meende. de Koning heulde met den buitenlandschen ’v*0*1 en daardoor werd het conflict tusschen J™* en monarchie acuut. Tóen in 1792 de rrJnsche revolutieoorlogen uitbraken het °™enlandsche gevaar moest men bezweren, y® den nieuwen binnenlunrisrhen toestand te •j““>en handhaven ontstond tegelük een meuwe revolutionnaire vloedgolf, die het ko- “Jtsehap medesleepte. De monarchie werd ^betrouwbaar bevonden zoowel tegenover de F**ywe orde als tegen den buitenlandschen van het gevaar wordt de leiding van het 4 meer en meer dictatoriaal. van Robespierre begint, dat. mocht er „überhaupt" een rechtvaardiging voor bestaan, gerechtvaardigd werd door het bulten- landsche gevaar De meeste .groote zonen” der revolutie deelden het lot van duizenden en duizenden adellüken en geestelijken. Hun einde was het schavot. Ook Robespierre zelf ont sprong den doodendans niet. Bü zün val was ook ~kere NaP°'eon Bonaparte betrokken. Op den 27en Juli 1794 kwam de fanatieke dictator ten val. Het was de beroemde negende Ther midor. Robespierre was tenslotte de erfgenaam *e*<’rdcn van de elkaar achtereen opgevolgde j n ’•^^era^e” Girondijnen, der gema- tigd-democratische, maar veelal corrupte Cor deliers en Dan toni sten en der hyper-revolution- nalre aanhangers van Hibert, welke Marat, die door Charlotte Corday was vermoord, had op- 8®voI«jl HU regeerde met het „Comi’é du Salut Public organiseerde de binnenlandsche „orde” door verschrikkelyke terreur, maar bood te- h^t hoofd aan de buitenlandsche bedrei- WM Mnpetith tiassa «a g-4 Ster v a a_J ro a_. nd Boj» 6-8 bleef den postambtenaar niets over dan in het postrutuig te overnachten. Tegen beide kop- wanden stond met de leuning van den wand af een ouderwetsche canapé, waar men gemak- kelUk met 3 personen op kon zitten In de aldus gevormde kribbe sliep men tot even voor aan komst van den Duitachen trein. Dan verliet men het „bedlegde er een paar planken over heen. steunende op de leuning .van de canapé en een langs de wanden aangebrachte richel, zoodat enkele oogenbllkken na het ontwaken, een prachtige sorteertafel voor de Duitsche post ontstond Een loketkast op de planken en het geheel was compleet, totdat men er des avonds na overgave ran de Duitsche post weer bedden van maakte. Ten teeken. dat men in het rijtuig sliep, werden er bpiten op de vier hoeken lantarens met groen lleht aangebracht, opdat het rangeerper*oneel de slapenden sou ontzien Ter vergoeding van het verblüf buiten standplaats kreeg het personeel „mülengeld" Over het vervoer op de lün Rotterdam Antwerpen zun ook aardige bijzonderheden bekend. De BN. (Beige Nord) heeft de lün Antwerpen RooeendaalLage ~Z wal uweMoer dijk aangelegd. Van Moerdük gingen de reizi gers en de post héarTlêt Mallegat om vandaar tenslotte in Rotterdam te komen, waar de post naar het hoofdkantoor in de Wijnstraat werd gebracht (in 1875 werd het in 1923 afgebroken kantoor op het Beursplein gebouwd). In het kantoor werd de zgn. .Fransche post" voor büna geheel Nederland behandeld en verzon den met de N.RB. richting Gouda en met de H IJ S M. richting Delft. De Alblasserwaard werd bediend met een postkar. Voor bestem mingen ten Zuiden van den Moerdük maakte men eveneens alles in de Wünstraat klaar (voorzien van labels en adviezen); vandasu' werd de post naar de boot voor Moerdük ge bracht, waar de BH. de zakken overnam. Van Roosendaal af reden postiljons met postkanen Zeeland in. waarbü zü verschillende overzet veren moesten gebruiken, wat. vooral in den wjriter, een moeilijk bedrüf was. Voor kleine postrftten gebruikte men postsjeezen (tilburies); de postkanen hadden altüd twee paarden, de sjeezen 1 paard. Op vastgestelde plaatsen werd van paaiden verwisseld. Wanneer de te eer voeren post heel groot was. werd een derde paard, onder den man gereden door een postil jon. vóór de beideiandere gespannen Van 1900 1908 kon men iets dergehjks te Rotterdam waarnemen, wanneer de bussen van de Rot- terdamsche Omnibus Mi), de opritten van de düken (de zgn. .Lollen') moesten nemen. Jarenlang heeft, nog een nachtpostrit gereden met paardentractle tusschen Leiden en Am sterdam over Luse om de te Leiden aange brachte Fransche post te vervoeren; de trein der HIJ SM reed toen n.l. nietl verder dan Lelden. Het is ook wel typisch, dat. wanneer treinen op het traject HaarfemLeiden door tegenwind vertragmg kregen, te Leiden een voorspanlocomotief werd gesteld, welke daar toe steeds ohder stoom stond, teneinde de ver traging in te halen. De trein moest beslist op tüd in Esschen aankomen. Aangezien deze treinen niet in Leiden stopten, moesten ze voor het stellen van de voorspanmachlne worden opgehouden. In de jaren 1860—1872 vertrok van Antwer pen een trein met reizigers en post om 23.30 uur. welke om 2 uur aan den Moerdük kwam, waar alles op de boot naar Rotterdam over ging. Deze tocht in het holst van den nacht was bü storm of üsgang geen kleinigheid! Zoo gebeurde het. wel. dat dezelfde boot, welke om 9 30 uur ongeveer van Rotterdam te Moerdük terug moest zün, 8 en 9 uur vertraging had. In dien tüd werd zoo iets heel gemoedelük opgenomen. En de Belgen zelden; „Mon Dieu. mon Dieu, blü> dat we er zün, jdo, jao, dat is alles force majeure’. Het klachtenboek werd dus niet gebruikt. In Moerdük waren steeds eet- en drinkwaren ingeslagen bü groote hoe veelheden. zoodat men zich afvroeg, waar dat alles bleef. Antwerpen stond bü het Nederlandsche post- personeel goed aangeschreven, want het in Nederlandsche munt uitbetaalde salaris 1, was 2.20 Belg franken) plus mülengeld stelde menig trouwlustig ambtenaar en beambte in staat op hun slofjes hun nieuwe woning van meubelen te voorzien, waarbü de douane in Roosendaal een oogje dicht deed. Ook was men in Antwerpen zeer vrügevig met het verstrek ken van „gunstbewüzen" (vrü vervoer) naar verschillende steden in België in de vacantie- dagen ran het personeel. Over Postvervoer per Spoor in de Zeventiger Jaren der vorige eeuw schrijft W. E. perman in „Spoor en Tramwegen Evenals thans, vond in de zeventiger jaren der vorige eeuw het vervoer per post paats in post- rütuigen, waarin verschillende postambtenaren dienst deden; deze ambtenaren behoorden tot de spoorwegpostkantoren. Kantoor nr. 1 om vatte de lünen Amsterdam—Emmerik en Arn hemBentheim en was gevestigd in Amsterdam. Nr. 2 was oorspronkelijk in Antwerpen, doch «erd. nadat de Moerdükbrug en de brug over de Oude Maas waren voltooid, naar Rotterdam overgebracht; nr. 3 was in Arnhem en nr. 4 in Zwolle. Voor het vervoer der post zorgden de HUE. M„ de S Sde NBB., de N.CB. en de BN. (Beige Nord) De voor Noord-Dultschland be stemde post ging over Arnhem. Zutfen. Olden- zaal en Rhelne, want de hjn Amsterdam— Amersfoort—ApeldoornDeventer was nog niet in exploitatie. Nederlandsen postpersoneel be diende eindstation Bentheim. Evenals thans waren de treinen genummerd; de brieven, wel ke in de treinen werden verwerkt, kregen een letterstempel. Voor een trein 173, welke toen maals ook reeds bestond, was dat een D. zoo dat het poststempel luidde: „ArnhemBent heim D 23 Aug. 1011 n.m.” Het pleit voor de organisatie, dat thans, na büna 70 jaar. de groote Duitsche avondpost voor Hannover, Ber- Ujn. Hamburg en Bremen nog altüd op onge veer denzelfden tüd wordt vervoerd. De zoo juist genoemde letter D had betrekking op de vierde posttrelnverzendlngde letters A. B en C waren in den loofé van den dag voorafge gaan. Zooals de spoorwegrij tuigen met letters ge merkt zün (A voor de le klas. B voor de 2e en C voor de 3e klas), waren de postrütulgen der SS. aan een L te herkennen (thans P). In Duitschland hadden ze de letters DR (Duit sche Relchspost). ZU hadden nog maar 2 assen en de lengte was gelük aan die van 4 afdee- lingen van een AB-rütuig. Thans ziet men ze nog wel op de stations gebruikt, ontdaan van hun onderstellen, als bergplaats of verblüf voor personeel. De L 4 en 8 hebben nog lange jaren dienst gedaan op de Uin Rotterdam Venlo. De directeuren der 4 spoorwegpostkan toren hadden hun kantoren aan huis. Hun taak bestond in het ontvangen der posttrein- rapporten, doch in hoofdzaak in de uitvoering van den postdienst in de postrütuigen, waar voor zü van de spoorwegmüen „vrü vervoer" kregen De commiezen en conducteurs, belast met den trelnpoetdlenst, hadden in verschil lende plaatsen slaapkamers met toebehooren; voor het kantoor nr. 1 waren deze büv. in Arn hem. Emmerik en Bentheim. Tüdens den zomer dienst van 1 Juni tot en met 30 September, wanneer het badseizoen veel vertier gaf, ver schafte men in Bentheim den postambtenaren gaarne onderdak, maar in den winter was men daan allerminst op gesteld, omdat de trein om 23.30 binnenkwam en 's morgens om 6 uur weer vertrok. Dat was de aansluiting naar en van Bérlün, Bremen en Hamburg. Derhalve

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 11