KprunQin Cmma. Twee en halve dag-reis tot vier uur teruggebracht DE ELECTRISCHE DRAAD de van IS IN DE VAART Wijziging spelling VISSCHEN DES DOODS DE NIEUWE K.L.M.-LUN NAAR OSLO SODALITAS MEDICORUM kV 9 MAANDAG 5 JUNI 1939 Fomebo, het vliegveld in de rotsen Het Bisschopsfonds Minister Van Buur en op Urk De H. Vader schenkt Fred Snite zijn zegen BENOEMINGEN Het nieuwe motorschip Generaal kapittel der F r anciscanen In de Sociëteit voor Afrikaansche Missiën Schenking van rentelooze obligatie» Enkele regels der besluiten 1934 en 1936 zullen door nieuwe worden vervangen Luchtvaart de oplossing van het Noorsche verkeersprobleem *-*c I (Van onzen speclalen verslaggever) n tn tot Directorium gekozen l Clearingkoersen en ..Kumasi' voor den DAGDIENST VLISSINGEN-HARWICH v.v. der MAATSCHAPPIJ „ZEELAND" Bader zeker Naar ons ter oore komt, zullen de regels 5 en 6 van het besluit van 1934 door nieuwe voorschriften worden vervangen. I I Om die zeer natuurlijke vraag te beantwoor den moet men eenig inzicht hebben in de wijze, waarop destijds de financiën van verschillende parochiën in het bisdom Haarlem zijn georga niseerd, nadat het onmogelijk was gebleken de Koersen voor stortingen op 5 Juni tegen ver plichtingen, luidende in: Reichsmarken f 75,20, lires ƒ9,80. maal i liefde zouden voor keren." ,J)e Haan", het eerste K. L. M-vliegtuigdat de „Norway Air Express" op Fomebo vertegenwoordigde Zij Noorsche dagen, nu nog slechts tot een kwestie van uren hebben gemaakt. tus- de Op instigatie van den heer Am. Verhagen, bestuurslid, werd ten slotte een buitenstaander, mr. R. A. Jansonius, door onderteekening van een stuk door een aantal obligatiehouders op gedragen het rapport in handen van de Justitie te stellen en een klacht in te dienen tegen alle in het rapport genoemde personen, voorzoover deze zullen blijken zich te hebben schuldig ge maakt aan eenig strafbaar feit. Op deze wijze wordt de beoordeeling der feiten overgelatcn aan de Justitie. Van andere zijde deelt men ons mede, dat de commissie uit obligatiehouders der Sodalitas Medicorum en de directie der in liquidatie ge treden Hollandsch-Hongaarsche. met bovenver melde samenkomst niets uitstaande hebben. D. J. DE VRIES, Chef afd. Handel van de K. L M. Het is nog niet bekend, of de regeering na afkondiging van het Koninklijk Besluit er toe zal overgaan de nieuwe schrijfwijze in de van baar uitgaande stukken te bezigen, dan wel de totstandkoming van de aangekondigde wet op de schrijfwijze der Nederlandsche taal aal af wachten. In ieder geval zal het besluit op de examens van dezen zomer niet van toepassing zijn. Het uitvoerend oomlté „Bisschopsfonds" het diocees Haarlem schrijft ons het volgende: Zoo dikwijls is ons de vraag gesteld: ..Welk voordeel heeft het Bisschopfonds er nu van om die rentelooze obligaties te ontvangen?" „Ren- telooze obligaties", zoo zegt men. „zijn toch stukken, die niet veel waarn zijn, en wat heeft onze bfsschop er ntf aan waardelooze stukken te ontvangen?" bestaanoe verplichtingen van rente en aflossing op de schulden te voldoen. Bij deze reorganisatie zijn de rentelooze obli gaties ontstaan. Ter verlichting van de lasten van de bedoelde parochiën is goedgevonden, dat een zeker deel van de stukken geen rente meer zou dragen, terwijl de aflossing zou geschieden door het bisdom en wel uit het fonds voor Arme Kerken. U ziet dus al het verband. De thans gevoerde actie ter versterking van de middelen van laatstgenoemo fonds wordt dan ook in hoo- ge mate gediend door de schenking van die obligaties, die anders moeten worden afgelost uit het fonds. Jaarlijks werd tot nu toe een bedrag van rond f 200.000.— hiervoor besteed, zoodat de rentelooze schuld van circa f 5.000.000 op deze wijze In 25 jaar zou worden afgelost. Indien nu door de gevoerde actie behalve een groot bedrag aan contanten een flink aantal rentelooze obligaties geschonken worot, kan bij een gelijkblijvend aantal jaren van aflossing de jaarljjksche aflossingssöm worden verminderd. De daardoor vrijkomende middelen kunnen dan worden besteed ten behoeve van nieuwe paro chies, welke moeten worden gestfcht. Zou b.v. een bedrag van f 1.000.000.rente looze obligaties worden geschonken, zoo kan de jaarljjksche aflossingssom dalen van f 200.000. tot f 100.000.waardoor f 40.000.vrijkomen. Houders van deze rentelooze obligaties kun nen door toezending van hun obligaties aan het bisdom, aan de pastorie, aan de betaalkantoren der coupons of aan rector H. Sonaaal te Oegst- geest, zonder daarvoor een greep In hun kas te doen, een belangrijke bijdrage leveren. Zij geven slechts de mogelijkheid prijs in een min of meer verwijderde toekomst het rentelooze ge deelte hunnen oorspronkelijke obligaties terug te ontvangen. HJks een begrip vormen, met de zwaren van een demgesteldheld. slechts door Hoog in de lucht, in de huiselijke Douglas- cabine, werden de glazen champagne aange- stooten, een telegram werd verzonden, om de buitenwereld van dit heuglijk feit kond te doen en in de handdrukken en hartelijke gelukwen- schen. die werden gewisseld, lag meer dan een formaliteit alleen. Eenerzijds wist men immers, dat dit oogenblik voor den heer de Vries weer de bekroning beteekende van een stuk moei- zamen arbeid van jaren, van den anderen kant was men zich bewust, dat men opnieuw een mijlpaal passeerde van de wel verbijsterend snelle ontwikkeling van het luchtverkeer, waar van wellicht ook dit succes nog maar tot het poover begin behoort. gevaren, en be- Verschillende buitenlandsche experts hebben bij den aanleg van Fomebo van advies ge diend en onder hen in de eerste plaats Neder landers, daar zij immers tot de voornaamste gasten op het vliegveld zouden behooren. Ge zagvoerder L W. Smirnoff, die ook het eerste K. L. M.-vliegtuig op Fomebo bracht, en de heer E. de Jong, vertegenwoordiger der K.L.M. in Scandinavië, bezochten Noorwegen en hiel den met de Noorsche luchtvaartcommissie re gelmatig contact. rt ver- >al bij cht op tbroolc Onder verwijzing naar hun circulaire van December jJ. dlene, dat -zij onder voortdurend contact met de in deze circulaire genoemde le den van de Vereeniging voor den Effectenhan del en de betrokken Hongaarsche autoriteiten de grootste dilicentle blijven betrachten, ten einde de uitkeering In Hollandsch geld van 20 pet. op de obligaties Hollandsch-Hongaarsche neerkomende op 10 pet. der oorspronkelijke obligatiën Sodalitas, te verzekeren. Naar wij vernemen, is binnenkort een wijziging te verwachten van de spellingbesluiten 1934 en 1936, welke wijziging zal gaan in de richting van hetgeen de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft aan- gekondigd in zijn memorie van ant woord aan de Eerste Kamer inzake de begrooting van zijn departement voor het dienstjaar 1938. De Algemeen Overste van de Paters van Ca- dier en Keer heeft benoemd: tot Professor aan het Groot-Seminane te Hastings den Weleerw. Pater A. v. d. Weyden uit Eindhoven. Voor speciale studies gaan naar Londen de Weleerw. Paters Bergervoet uit Arnhem en Bi- ckerton uit Northgate. Voor het Apostolisch Vicariaat „Goudkust" i West-Afrika) werden benoemd de Weleerw. Paters Klaver uit Leiderdorp en Giebels uit Ommel. Voor het Apostolisch Vicariaat „Beneden Vol ta" werden benoemd de Weleerw. Paters Tuk ker uit Heemstede en Heemskerk uit Zoeter- woude Voor het Apostolisch Vicariaat werden benoemd de Weleerw. Paters Th. de Rooy uit Haarlem en G. van Dijk uit Ommel. Voor het Missiehuis te Cadier en Keer werd benoemd Pater Reckmann uit IJsseimuiden. Voor het Missiehuis te Bemelen werden be noemd de Weleerw. Paten Helwegen uit Roer mond en Van Oen uit Vught. Voor de verbindingen met het bulten-», land en vooral voor een. door de Noren steeds van het grootste economische belang geachte luchtljjn Oslo-Amsterdam, moest echter evenzeer een luchtnet worden geor ganiseerd. gebaseerd op verkeer met land- vliegtuigen. Dit vorderde echter den aanleg van vliegvelden en toen hiertoe eenmaal beslo^i was, hebben de Noren dit werk krachtig ter hand genomen. Naast Forne bo beschikt men thans ook te Kristiansand en Stavanger over luphthavens voor land- vllegtulgen, terwijl het vliegveld te Bergen zijn voltooiing nadert. Bij deze gelegenheid heeft de minister o.m, verklaard, dat de regels van De Vries en Te Winkel Inzake geslacht en voomaamwoorde- Ijjke aanduiding zouden worden hersteld en dat de commlssie-Fockema Andreae de vraag zou onderzoeken in hoeverre wijziging van deze regels in de toekomst wenschelijk zou blijken In de thans aanstaande wijziging der spel lingbesluiten is het resultaat van dit onderzoek belichaamd. it blijkt uit een artikel in het „Alg. I ^Landbouwweekblad" naar aanlei- ding van een publicatie in een Deensch tijdschrift. In Denemarken wordt n.l. nogal propaganda gemaakt voor het aanbrengen van electrisch ge laden draadafscheidingen tusschen lan derijen om het redelooze vee binnen de perken van zijn eigenaar te houden. Het gebruik van prikkeldraad voor ditzelfde doel brengt bezwaren met zich mede. De Deensche huidenhandel constateerde, dat tot 90 pCt. van de Deensche runder- huiden beschadigingen vertoonen, het geen zoowel voor de veehouders als uit nationaal-economisch oogpunt een aan zienlijk verlies beteekent. Uit Amerika is het denkbeeld overgewaaid om het prikkeldraad door een electrische afras tering te vervangen. Men gebruikt daar voor een' zwakken stroom, welke elk gevaar bulten sluit. In plaats van drie rijen prikkeldraad heeft men bij elec trische afrastering slechts één dunnen draad, vastgemaakt aan lichte paaltjes, noodig. Het geheel is gemakkelijk te plaatsen, wanneer de beesten worden verweid. Door den dunnen draad wordt een electrische stroom geleid, afkomstig van een batterij en zóó geregeld, dat er per minuut 30 a 50 stroomstooten wor den gegeven. De stroom is niet sterker dan die, welke wordt toegepast bij het aandrijven van een auto. Onze land bouwhuisdieren, zooals koeien, paarden, varkens en schapen hebben er echter voldoende respect voor. Bij aanraking van den draad ondervinden ze een licht gevoel van pijn, waardoor ze zich spoe dig dp een afstand houden, zelfs als ze den draad en de paaltjes gemakkelijk zouden kunnen omwerpen of er over heen zouden kunnen springen. "Zoodoende vormt de electrische draad een betere afscheiding dan de soliedste prikkeldraadversperring. Bovendien is hij goedkooper, daar men op draad, palen en arbeid bespaart. Men meent dan ook in Denemarken, dat de besparing gemakkelijk opweegt tegen de aanschaffing van het electri- eehe apparaat, zijnde de electrische bat terij en de stroomregelaar. Het geheel is opgeborgen in een trommel, die in het land wordt achtergelaten. Toezicht is dus niet noodig. Alleen moet de batterij van tijd tot tijd worden vernieuwd. Men heeft wel gevreesd dat paarden schrikken zouden bij aanraking van den electrischen draad, maar dat bleek mee te vallen. De ervaring heeft geleerd, dat even dichtbij den draad komen als bij Prikkeldraad. ■Vooral in de lederbranche bestaat groote belangstelling voor de electrische afrastering. Men is daar van oordeel, dat deze afrastering toekomst heeft. Uit een economisch oogpunt is de ver vanging van prikkeldraad door electri schen draad belangrijk. Als de Deensche vunderhuiden voorlaan geen prikkel- draadletsel meer zouden vertoonen, zou dat een jaarlijksch voordeel van 1 a 2 mülioen kronen beteekenen. Daar komt n°g bij een hoogere melkproductie, doordat beschadiging der uiers door prikkeldraad niet meer kan voorkomen. ^en heeft dan ook in Denemarken alle “OOP, dat de electrische afrastering er in gaan. De minister van Waterstaat, mr. dr. ir. J. A. M. van Buuren, heeft Vrijdag, vergezeld van den directeur van Waterstaat, mr. J. Draayer, en den directeur van den Rijksdien-st voor de Zulderzeesteunwet, ir. G. F. H. Houben, een bezoek gebracht aan Urk en Vollenhove in ver band met aangelegenheden betreffende de Zuiderzeesteunverleening. Het gezelschap vertrok des ochtends te half acht per auto uit de residentie naar Kampen, vanwaar per veerboot naar Urk werd gevaren. Met den burgemeester van Urk en met depu taties van belanghebbenden bij de Zuiderzee steunverleening werden vervolgens besprekin gen gehouden over deze aangelegenheid. Per directieboot van de Zuiderzeewerken werd hierna langs de nieuwe werken voor den Noord-Oostpolder naar Vollenhove waar eveneens met gemeentebestuur langhebbenden besprekingen werden gevoerd. Inmiddels was de dienstauto naar Vollen hove gedirigeerd, van waar de minister en de hem vergezellende hoofdambtenaren in den avond naar Den Haag terugreden. Onderzoek gewenscht naar de geste van de leden der commissie van obli gatiehouders In het Generaal Kapittel der Minderbroeders Franciscanen, te Assislë gehouden, werd als Ge neraal van de Orde herkozen de hoogsteerwaar- de pater Leonardos Maria Bello; verder zijn ge kozen tot generaal procurator de hoogeerwaar de pater Polycarpus Schmoll. custos van de Belersche Provincie. Tot generaal deflnltoren zijn gekocen voor de Engelsche taal de hoogeerw. pater Valentinus Schaaf, professor aan de Unlversltelt van Washington; voor d^ Fransche taal herkoaen de hoogeerw. pater Theodorlcus van de Cana- deesche Provincie. Voor de Italiaansche taal de hoogeerw. pater Ferdinandus Antonelli, rector magnificus van het Athenaeum Antonianum te Rome. Voor de Germaansche taal de hoogeerwaarde pater Willibrord Lampen, van de Nederlandsche Provincie, professor a. d. RK Unlversltelt te Nijmegen; voor de Spaansche taal de hoogeer waarde pater Leo Villuendes; voor de Slavische Balen de hoogeerwaarde pater Domlnjcus Mandie, van de Provincie Herzegowlna. „Det Norske Luftfart- selskap” dateert nochtans pas van 1935. is een stichting van een aantal scheepvaartondernemingen, waarvan de beken de reederjjen Fred. o:<*n en Co. en Det Ber- penske Dampskib Selskap de voornaamste zijn. De bekende Noorsche Poolvlieger Hjalmar Rii- ser Larsen is haar directeur. yanneer er over den electrischen XA draad gesproken wordt, denkt V men onmiddellljk aan de geëlec- triseerde draadversperringen in den grooten oorlog, waaraan zooveel solda ten als doode vogels gruwelijk zijn blij ven hangen in den meest sinlsteren zin des woords, of aan zekere omheiningen van concentratie- en gevangenkampen, waarvan men niets dan goeds mag ver tellen, indien men tenminste niet door zekere lieden voor een democratische Moeder de Gans, die gruwelsprookjes verhaalt, wenscht te worden uitgemaakt. Slechts bij als manusje-van-alles thuis werkende huisvaders wekt de electrische draad spontane herinneringen aan vele uren gepruts met of zonder resultaat aan licht- en bel-leidingen, die wel-ls-waar niet tot volle tevredenheid functionnee- ren wilden, maar toch zonder vakkun dige hulp door een mirv of meer handig electriciënsamateurisme tot rede sche nen te kunnen worden gebracht. Wan neer wij het hier echter opnemen voor den electrischen draad, bedoelen wij niet den electrischen draad in dienst van de oorlogstechniek der moderne beschaving, of van even beschaafde politieke dwang systemen, ja zelfs niet den onschuldlgen hulselijken electrischen draad in dienst van ’t gezinsleven, maar den electrischen draad in dienst van de veeteelt, want qok in de veeteelt kan de electrische draad een rol van beteekenis gaan spe len. komen. In de waterrijke deeien van ons land, met de intelligentie van het Hollandsche vee, dat niet in zeven slooten tegelijk loopt, ofschoon het daar alle gelegenheid toe heeft, vormen sloo ten de meest goedkoope en ideale weide- afsluiting, die men zich denken kan, ook al breekt er wel eens een bijzonder dom exemplaar van onzen veestapel een poot of verliest het er zelfs wel het leven. In die deelen zal men geen be hoefte hebben aan een electrisch gela den afrastering, maar in de minder wa terrijke streken van ons» land kan een electrische afrastering van groot nut zijn, mits deze zonder onderbreking be trouwbaar functionneert. Immers met een electrische afrastering zonder stroom zou voor het vee en zijn eige naars en exploitanten het hek van den dam of liever van de wel zijn. In die vijf jaar heeft men 920.000 kubieke meter rotsgrond doen springen: 870.000 ku bieke meter voor het veld zelf en nog 50.000 kubieke meter In de omgeving ten einde het inzweven der vliegtuigen mogelijk te maken Met dynamiet, met trilboren en uiteindeiljk met het houweel hebben vele honderden arbei ders in den eersten tijd 1380 gedurende de 26 weken, waarin met het* oog op de weers gesteldheid per jaar kan worden gewerkt, In de rotsen gezwoegd. Ononderbroken sprongen de echo’s der ontploffingen van bergwand tot bergwand: niet minder dan 253.000 kg. dynamiet was er noodig om de ruimte te winnen voor een landingsterrein met een oppervlak van 462.000 vierkante meter, waarop drie start banen van elk 800 meter, die uiteindeiljk zullen worden uitgebreid tot vier startbanen van 1000 1100 meter Midden in het ruig en nu volop zomerach-weelderig berglandschap van Zuidelijk Noorwegen, tusschen de kollen, de 'groen bemoste toppen, die eindeloos zich rijen tot de blauwe lijn der hoogste kammen, ten deele nog met sneeuw bedekt, ligt een klein, grauw vlak uitgespaard: het vliegveld Fornebo, de luchthaven van Oslo. Niet de natuur gaf deze plaats een kans, maar menschenhand moest de beperkte, voor haar bestemming maar juist toereikende vlakte voet voor voet veroveren op den harden en zeer geaccidenteerden rotsbodem, een werk van al bijkans vjjf jaren, dat nog twee jaar vergt, eer het is vol tooid. Fornebo. bij de Oslo-fjord gelegen, is een gecombineerde land- en waterluchthaven. Het waterluchtverkeer is immers voor Noorwegen zelf vooralsnog van eerste beteekenis. Want terwijl het land zich nergens op natüurljjKe wijze voor den aanleg van vliegvelden leent, is het water der fjorden bijna overal en vaak op ideale^ wijze geschikt en bereikbaar als basis voor het verkeer met watervliegtuigen. Zoo zijn ,dan ook in korten tijd verschillende luchtver bindingen tot stand- gekomen, welke de gewel dige afstanden tusschen de voornaamste steden van het land, afstanden vroeger vaak van De pauselijke staatssecretaris. Kardinaal Maglione, heeft in opdracht van den H. Vader een telegram gezonden aan den man met de Ijzeren long, Fred Snite, die op het oogenblik in Lourdes vertoeft. De H. Vader schonk den voorbeeldigen zieke den pauselijken zegen. In zijn antwoord-telegram zegt de million- nairszoon o.m.: „Ik offer mijn lijden en mijn gebeden op voor het herstel van den vrede. Mochten toch alle menschen, zooals ik. een- de weldadige atmosfeer van naasten- ondervlnden zooals ik in Lourdes, dan I er zeker geen gevaren meer dreigen gewapende conflicten tusschen de vol- Een reis van zestig slechts vier uur! Voor de Noren betee kent dit min of meer de verlossing uit een isolement. Voor dit ontzaglijke land met afstanden, waar van men zich nauwe- kan be- bo- dle bijkans bovenmenschelijken arbeid en zeer groot e kosten voor het ver keer te overwinnen zijn, biedt de lucht vaart ’trouwens zeer belangrijke perspectie ven. De Noorsche luchtvaartmaatschappij moderne techniek heeft de stoutste droomen van de grootste I J fantasten uit vroegere tijden tot werkelijkheid gemaakt, en daaruit zou men misschien kunnen concludeeren, dat zij, die vaak als onmogelijke fantasten buiten den kring der verstandige nuchterlingen worden gesloten, eigenlijk alleen maar in hun geest hun tijd ver vooruit zijn. Maar hoe verbijsterend snel en groot de vorderingen van de techniek ook mogen wezen, de techniek blijft techniek, d.w.z. menschenwerk, een wel-is-waar vernuftige, maar ondanks alle schijnbare volkomenheid gebrekkige nabootsing van het werk van den Schepper in de natuur. De offers, die de verove ring van het domein van de vogelen des hemels heeft gevorderd en blijft vorderen, en de ontstellende rampen, welke zoo juist in Amerika en Engeland weer een aantal menschenlevens hebben geëischt in het schemerige waterrijk der visschen, bewijzen en bevestigen dit. De ondergang van de duikbooten „Squalus*4 en „Thetis" vermaant den mensch zich te hoeden voor een zelf overschatting en een hoogmoed, die al zoo oud is als de nooit voltooide toren van Babel. Wij willen hier niet betoogen, dat de moderne techniek slechts het werk van een te groote menschelijke vermetelheid zou zijn, want God heeft gewild, dat de mensch zijn gaven gebruikt om als heer van de schepping te heerschen. Alleen, wanneer de mensch zichzelf aan den Schepper gelijk waant, terwijl hij in zijn hoogste prestaties slechts de gebrekkige nabootser van het werk des Scheppers is, begeeft hij zich op een dwaalweg met jammerlijke ontgoochelingen. Hoeveel gerechtvaardigde be wondering wij ook mogen koesteren voor de wonderen der tech niek, zij zijn slechts armzalige goocheltoertjes vergeleken bij de wonderen, die God heeft gewrocht. De meest geperfectionneerde Douglasmachine legt het als vliegtuig af tegen een simpele zwaluw en de meest ingenieuze duikboot wordt in vaardigheid overtroefd door een stekelbaarsje, terwijl een simpele zwaluw en een stekelbaarsje feilloos leven overeenkomstig den wil en de wet Gods in de orde der natuur, maar het menschenwerk soms gericht is tegen dien wil en die wet. Het is goed en heilzaam daaraan bij tijd en wijle herinnerd te worden. De groote man, ook van deze luchUUn weer, die de economische en organisatori sche voorbereidingen trof, was echter de heer D. J. de Vries, leider van de afdeellng handel van de K.LM. een der pioniers van ons luchtvaartbedrijf. En er ging in de journalisten, die de eerste vlucht naar Oslo meemaakten toevallig dezelfden, die al vele malen in den loop der jaren met den heer de Vries een nieuwe buitenlandsche luchtlijn openden toch weer Iets om, toen deze op 3000 meter boven het blauwe Ska- gerrak, terwtjl de Noordkust van Jutland, de Llmfjord en Jammerbocht terugweken en spoedig de Noorsche kust in zicht zou komen, met een bescheiden, gemoedelijke, maar juist daardoor indrukwekkende plechtigheid de nieuwe luchtverbinding doopte als „Norway Air Express". Het bestuur der Nederlandsche Vereeniging van obligatiehouders had Zaterdagmiddag een vergadering van obligatiehouders der Sodali tas Medicorum resp. de N V. Hollandsch-Hon gaarsche Bad- en Terrein Expl. Mij. belegd in een der zalen van Pulchri Studio te ’s Graven- hage. Aan den oproep hadden ongeveer dertig belanghebbenden gevolg gegeven. Deze vergadering werd gehouden naar aan leiding van een in December j.l. onder de obli gatie- en aandeelhouders van bedoelde leening verspreide circulaire, waarin verzocht werd de obligatiën en aandeelen in te zenden aan den trustee jhr. mr. J. M. M. van Asch van Wijck, waardoor dan volgens deze circulaire volledige decharge aan dezen trustee en het directorium zou worden verleend. De vereeniging Effecten bescherming en de Nederlandsche Vereeniging van obligatiehouders hebben toen gevraagd om, alvorens daartoe over te gaan, een behoorlijke vergadering te Den Haag te houden, waarin rekening en verantwoording van het beheer moest worden afgelegd. Daar op dit verzoek geen antwoord is gekomen, heeft men zich ge wend tot de Nederlandsche Vereeniging van obligatiehouders. daar de voorzitter daarvan, dr. J. G. Besselaar. sinds 1932 als directeur van de Hollandsch-Hongaarsche is opgetreden. De heer Besselaar heeft thans, in antwoord op het verzoek, rapport uitgebracht over zijn be vindingen en ervaringen, opgedaan in deze zaak. Spr. ontkende, dat de belangen der aandeel houders werden gediend, in het bijzonder door de z.1. onzakelljke inzichten van prof. dr. L. E. J. Brouwer, den lateren presldent-commissa- ris-dlrecteur, die behalve een stem ook nog een beslissende stem had en daar niet alleen een ruim gebruik, maar ook een misbruik van ge maakt heeft, door telkens weer nieuwe func ties uit te deelen en processen te beginnen. Steeds nieuwe directeuren, accountants, advo caten enz. werden aangesteld en weder aan den kant gezet. Ruim 100 processen werden in Hongarije gevoerd, alles op kosten van de obligatiehouders. Vervolgens gaf spr. een uitvoerig exposé van zijn ervaringen als directeur, met de „kauf- maennische” leiding belast. Hij wees op het feit, dat de heer Pogany, benoemd directeur In Hongarije, voor het bezorgen van een crediet van 300.000 pengö provisie ontving. Op alle mogelijke manieren heeft de commissie blijk gegeven van groote spilzucht, o. m. door het toekennen van een provisie van 30.000 pengo aan Pogany, welke enkele heeren later hebben terugontvangen. Spr vroeg ten slotte de ver-» gaderlng een commissie te benoemen, welke zou hebben te onderzoeken, welke heeren ver antwoordelijk zijn voor de toekenning van de provisie van 30.00 pengö aan den heer Pogany en welke heeren daarvan mede geprofiteerd hebben; welke heeren op zich genomen hebben de belanden van de obligatiehouders zonder ver goeding te zullen behartigen en desniettegen staande profijt hebben gehad of zullen hebben; aan wie het te wijten is, dat Pogany in zoo ruime mate heeft kunnen beschikken over het geld, waarvoor de obligatiën Sodalitas bij de Centrescobank te Boedapest zijn verpand en waardoor h«t mooie bezit voor altijd voor de obligatiehouders is verloren gegaan en ten slotte spr. zou moeten rehabiliteeren van de aantij gingen van prof. Brouwer en jhr. mr. J. M. M van Asch van Wijck. die spr. formeel een leu genaar zouden hebben verklaard. Nu is Fornebo zoover gereed, dat er van 1 Juni af het luchtverkeer is geopend. Tot de eerste vliegtuigen, die er in gere- geklen dienst aankwamen, behoorde de K. L. M -Douglas-machine „Haan” en da gelijks in het middaguur verschijnt er thans een zilveren D. C. 2 hoog boven den krans der groene toppen rondom, om zijn zorgvuldig berekende landing te maken op het grauwe veld van geklopt steen, waarin de startbanen zijn verhard. Slechts vier uur heeft dit K. L. M.-vliegtulg noodig voor den sprong van Schiphol tot Fornebo. slechts onderbroken voor een korte schenlanding te Kristiansand aan Noorsche Zuidkust, een reis, die tot dan toe alleen per schip mogelijk was en van Rotterdam tot Oslo precies twee en halven dag vroeg! X T aar het „Alg. Landbouwweekblad” verneemt, zullen c-r ook In ons land en wel In Drenthe proeven *orden genomen en wel met een Ame- rikaansch apparaat, terwijl hier en daar feeds een Duitsch systeem van electri- tehe afrastering van weidegronden in gebruik schijnt,te zijn. Het is het blad filter niet bekend, welke ervaringen aannee zijn opgedaan, maar het schijnt te komen, dat de electrische stroom zwak is om weidende dieren tegen te ouden, in ieder geval acht het blad zaak van voldoende belang om eens onderzocht te worde# en dat is waar. Alles wat kan leiden tot ver- 8ing der productiekosten zal aan de der de huidige economische omstan- gheden vooral Internationaal in zware ®®®"rrentle-m°eiHjkheden verkeerende *®elt en zuivelproductie ten goede

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 17