ONS BLAD
K.L.M. -vliegtuig verbrijzelt
militaire loods
Vermoedelijke oorzaak van de
ramp der Thetis
I
,KN
VEREENIGoE katholieke PERS
i
1
Het vredeswerk
den Paus
van
ACCU^^asn-
DOMINIT
TAC K>
Het jiieuws van'heden
EEN SOLDAAT GEDOOD
EN VIJF GEWOND
LONDEN BESTUDEERT
MOSKOUS ANTWOORD
DE BAROMETER
s
WATER DRONG BINNEN
IN HET VOORSCHIP
DIJJERS
TWEE EN DERTIGSTE JAARGANG No. 209
Jornutee/n
V
D. A. P..
B.
o
Dwars door het huisje
Chamberlain antwoordt
in het Lagerhuis
E. N.A. van MEVERDEN
i
DINSDAG 6 JUNI 1939
Toestel „de Nachtegaal” verloor
bij leslanding hoogte
Slapende militairen in
barak getroffen
Belangstelling van Prins
Bernhard
Van nieuwe stappen van het
Vaticaan is geen sprake
DIT NUMMER BESTAAT UIT
TIEN BLADZIJDEN
nt
EO
Hotel des Galeries
SCHEVENINGEN
Telef. 5S65M
ACCOUNTANT
Lid Ned Unie v. Ace
AM.STERDAM
7’ P. G Hooftstraat
Opstopping van het verkeer
Vier leden der bemanning kwamen
by het gebruik der Davis-
toestellen om het leven
HOTEL - CAFE - RESTAURANT
Uu lunch u'ordt ook
op het terras geserveerd
I
z
PERMANENTE DIENST VOOR
BALLONVERSPERRING
Hs Honoaarsche weermacht heelt dezer dagen groote luchta]weer-oejeningen
gehouden. Luchtdoelgeschut in stelling
•w
NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD
I
het
water
mannen
VERWACHTING:
VOOR HET GEHEELE LAND:
v/h TKCHN. BVB. «T. F. DÜBBKLMAW
AMEBSFOOBT - Tel. MS»
Het vliegtuig was er betrekkelUk goed afge
komen. Het reohtervleugeleinde werd, zooals
gemeld, btf de botsing met het hek afgebroken;
cok de llnkervleugeltop was gehavend. Verder
waren de schroefbladen der beide propellers
totaal verbogen.
Terwijl de bergingswerkzaamheden in vol
len gang waren, passeerde Z. K. H. Prins
Bernhard per auto den grooten verkeers
weg. Hj; begaf zich naar de plaats des on-
hèlls en stelde zich van het gebeurde op
de hoogte Nadat de gewonden vervoerd
waren, vervolgde de Prins zijn tocht.
en
de
Nieuwe weg in de Peel zal vandaag door
miniater Romme worden geopend.
Het ongeluk voltrok zich vlak bij Schiphol,
daar waar de Spaamwouderweg zich splitst om
hoog naar den Ringdijk en omlaag blnnenlangs
naar Schiphol. Onmiddellijk weerklonk dan ook
van den verkeerstoren het alarmsignaal en ruk
ten de geneeskundige dienst, de brand- en tech
nische hulpploegen uit naar de plaats des on-
heils. Ook de militaire bezetting op en rondom
Schiphol kwam onmlddellljk in actie.
Zon op 4.41 - onder 21.16 - Licht op 21.46
Maan op 2X57 onder 8.5»
1» Juni L.K.
SLAOLIE
MOSTERD
EN AXIJN
Lagerhui»
antwoord
de
te
Bij het verongelukte vliegtuig gekomen bleek
hun dat althans de bemanning ongedeerd was
gebleven en door het noodlulk in den neus van
het toestel naar bulten was gekomen. Het eer
ste werk der vele helpendehanden was den staart
van het vliegtuig op te tillen om de manschap
pen, die daaronder fb de ravage bekneld lagen,
te bevrijden.
VATICAANSTAD, 5 Juni, wu hebben in
dertijd in ons blad uitvoerig melding ge
maakt van de stappen, die door' Z. H. Paus
Pius XII bU verschillende mogendheden sjjn
ondernomen, met het doel tot een ontspan
ning in Europa te komen. Dese pogingen
van den 11. Stoel worden op de normale wijze
voortgezet.
OC
:h
te
In
ïn
et
ie
0).
ok
HL
Mt
en
re-
lat
iet
er
uit-
de
lef-
op-
lie-
van
xm,
uit
Ier-
ital
oor
oor
ster
eer
of
de-
oor
ien
w”,
en
om
ers
>ch
het
1O-
lan
an
int
aig
eel
evenwel af en zakte het toestel door. De rech
tervleugel raakte daarbij het bermhek en in
enkele oogenblikken voltrok zich het ongeluk.
In antwoord op verschillende vragen nette de
minister-president nader uiteen, dat doör onbe
kende oorzaken het sluitstuk van een der tor-
pedo-lanceerbulzen om onbekende redenen werd
geopend, waardoor het water naar binnen
stroomde. De bemanning was niet in staat het
eerste waterdichte schot te sluiten, zoodat de
twee voorste compartimenten vol liepen. Wel
werden de ballasttanks leeggeblazen, doch het
schip bleef zinken in een hoek van 35 graden en
raakte den bodem op 130 voet diepte. r'
Het Weer iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiK
LONDEN, 5 Juni De Russische tegen
voorstellen op de Britsche nota worgen,
naar Chamberlain Maandag In het Lager
huis verklaarde, door deskundige raadslieden
der Britsche regeering bestudeerd.
Met een krakenden slag raakte het toe
stel met romp en linkervleugel de lage,
groen geschilderde militaire loods, vlak bij
den weg, waar de manschappen op hun
slaapzakken lagen. Een van hen was nog
buiten bezig met het schoonmaken van een
mitrailleur. Hij zag het ongeluk naderen
en wist zich door een paar snelle sprangen
in veiligheid te stellen. Een ondeelbaar
oogenblik later schoot de machine dwars
door het huisje. Planken en splinters vlo
gen naar alle kanten. Hulpgeroep weer
klonk van de soldaten, die op zoo ont
zettende wijze in hun rust werden gestoord
en bekneld lagen onder romp, vleugel en
%et reeds uitgedraaide landingstoestel.
Johnson legde er den nadruk op. dat de admi
raliteit alles heeft gedaan om het leven der be
manning te redden. De reddingspogingen werden
echter op ontzettende wijze bemoeilijkt door de
sterke stroomingen. De duikers werden in bijna
Met een dommekracht, balken en planken en
alles wat maar bruikbaar was, werden romp en
vleugels van den grond gehouden en gelukte
het, onder toezicht der militaire en civiele dok
toren de gewonden te bergen en de zwaarst-
gewonden onmlddellljk per ziekenauto van Schip
hol naar het Wilhelminagasthuis te vervoeren.
Deze berichten zijn, zoo verneemt Havas in
bevoegde Vaticaansche kringen, slechts het pro
duct van de fantasie van de betrokken journa
listen.
Inderdaad zet de H. Stoel zijn actie ten gun
ste van den vrede voort. De H. Stoel doet dit
echter geheel en al in den geest en volgens de
lijnen van de groote redevoering, die de H. Vader
nos dezer daaen heeft Behouden voor het H
Ten einde de commissie van onderzoek In
staat te stellen zoo volledig mogeljjtf een onder
zoek in te stellen, zal eerst hiermede worden
begonnen, wanneer het vaartuig aan de opper
vlakte zal zijn gebracht.
Woensdagmiddag te twee uur zal aan boord
van een Britsch oorlogsschip in de nabijheid
van de plaats, waar de onderzeeër is gezonken,
een herdenkingsdienst voor de slachtoffers van
de ramp worden gehouden.
De .Nachtegaal" werd bjj deze lesvlucht be
stuurd door instructeur Snltselaar, den leer-
ling-vlieger Bieleveld, den marconist Ras en
den mecanicien Vliegendhart.
Na den start van het vliegveld beschreef het
toestel met één motor een halve bocht om zoo
•eer te landen. In de bocht sloeg de motor
Het is echter onjuist, dat de H. Vader zich
dezer' dagen in nieuwe nota's tot de verant
woordelijke staatslieden der voornaamste landen
zou hebben gericht, zooals door eenige bulten-
landsche bladen werd gemeld.
Van de zes manschappen, die uit de to
taal verwoeste barak bevrijd werden, was
er één levensgevaarlijk gewond. HJj had een
schedelfractuur opgeloopen en was buiten
bewustzijn. De milicien W. Kwaks had een
hersenschudding opgeloopen. de milicien
J. Tamboer een ribfractuur, terwijl hU
bovendien door een der propellers in den
buik was geraakt.
Verder had de milicien Prins zijn rech-
teronderbeen gebroken De twee overigen
hadden slechts zeer lichte kwetsuren ge
kregen.
Daar het ongeluk op militair terrein gebeurd
is, werd het toestel onder bewaking van de
marechaussee gesteld, die alle burgers, ook’'de
vertegenwoordigers van de pers, aanvankelijk
weerde. Van de aanwezige persfotografen Zijn
fototoestellen in beslag genomen. Een sterke
afdeellng van de Amsterdamsche politie stond
de politie van de gemeente Haarlemmermeer
bij het handhaven van de orde ter zijde, als
mede bü het regelen van het verkeer langs
den weg. waar begrijpelijkerwijs een groote op
stopping van auto’s was ontstaan.
Een der oprichters van de S.
de literator Frank van der Goes, te Laren
overleden.
Geheel nieuw en modern geïnstalleerd, 100 ka
mers, 100 maal warm en koud water, 100 maal
fraai uitzicht, 100 maal eenheidsprijzen, 100 maal
100 service. Logies met ontbet j 2.50, volledig
pension 4.50. Ook in hoogteseiz. Weekend 8.50.
Chamberlain verklaart in het
dat Engeland het Russische
bestudeert.
Na overbrenging naar het Wilhel
minagasthuis te Amsterdam is een der
slachtoffers van het ongeval nabij
SchiphoL de milicien Leusink, die een
ernstige schedelbasisfractuur had op
geloopen, zonder tot bewustzijn te zijn
gekomen, overleden.
droog, zonnig en warm tot zeer warm;
zwakke tot matige, Oosteljjke tot Zuid-
Oostelfjke wind.
Het onderzoek naar de oorzaak van de ramp
van de Thetis zal te Portsmouth wórden iqge-
steld. De commissie van onderzoek zal met ge
sloten deuren vergaderen. Na het einde van het
onderzoek zal een verklaring worden gepubli-
ceerd, tenzij om bijzondere redenen hiervan
moet worden afgezien.
Bij een lesvlucht, welke de D. C. II
„Nachtegaal", de P. H. A. K. N.
van den vrachtdienst der K. L. M.
hedenmorgen omstreeks half tien uur
boven Schiphol maakte, verloor het
toestel aan de grens van het vlieg
veld hoogte. Het scheerde laag naar
den Spaarnwouderweg en raakte
daarbij met den rechtervleugel een
hek aan de bermsloot. De vleugeltop
brak af en kwam langs den weg te
recht. Het vliegtuig maakte een slag
om en vloog' ongeveer veertig meter
verder dwars in een houten wacht-
loodsje van de luchtdoelartillerie, die
rondom Schiphol is gelegerd. Zes
soldaten van de 1 I de compagnie.
19de peloton, die zich in het huisje
bevonden, en op hun stroozakken
van de nachtwake uitrustten, werden
min of meer ernstig gewond. De
houten barak, waarvan het dak als
het ware werd afgeschoren, werd to
taal versplinterd. Het vliegtuig boor
de zich met den neus in den berm van
den weg en kwam zoo tot stilstand.
De bemanning bleef ongedeerd.
HÏIIIIIIIIIIHIlillllHHIIHIIimilUIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIHHIIHIIIIIIIIIIIIIIirH
Het Russische voorstel zou volgens Reuter's
diplomatieker: correspondent een verdere ge
dachtenwisseling met de Russische regeering
noodig kunnen maken, in het- bijzonder ten
aanzien van de formule welke de mogelijkheid
zou moeten dekken van een indirecte agressie
via de Oostzeestaten.,
Daar het Russische antwoord ook aan de
Fransche regeering is medegedeeld zal het noo
dig zijn met de Fransche autoriteiten overleg
te plegen aleer antwoord aan Moskou kan wor
den gezonden.
De voorstellen van Moskou zouden In groote
Wnen gelijk zijn aan de punten, vervat in de
rede van Mololof.
De Labour-afgevaardigde David Adams vroeg
den minister-president of deze, na zijn ver
klaring voor de overeenkomst van München
over de groote waarde van het persoonlijk con
tact tusschen staatshoofden, het wenscheljjk
achtte een bezoek te brengen aan Moskou.
Chamberlain antwoordde, dat zijn verklaring
natuurlijk moet worden gezien in het licht van
den tijd. In de huidige omstandigheden achtte
de minister-president het niet waarschijnlijk,
dat het voorstel van Adams nuttig zou zijn.
Chamberlain antwoordde niet op de vraag
van Adams of een niet uit den weg te ruimen
hindernis bestond tusschen Engeland en de
Sovjet-Unie en of hjj niet van meenlng was,
dat door een persoonlijk bezoek deze hindernis
wel zou worden weggenomen.
De vermoedelijke oorzaak van de ramp
der Thetis.
Tel 90361 (Na 6 u. 23123) - Tel. 22361
Toen de waterschotten waren neergelaten,
stonden de twee voorste compartimenten onder
water. Menschenlevens waren toen nog niet ver
loren gegaan.
Vier mannen zjjn omgekomen bjj het gebrui
ken van de Davfstoestellen. Kapitein Oram en
luitenant Woods verlieten de duikboot het eerst.
Vier mannen wilden hun voorbeeld volgen, doch
drie hunner moesten door welke oorzaak is
niet bekend weer dood in de boot gebracht
worden, terwijl de vierde na eenlgen tijd be
zweek. Later zijn Shaw en Arnold nog door
middel van het Davistoestel ontkomen.
Johnson zette uiteen, dat eerst Oram
Woods naar bulten zijn gegaan, omdat zU
nuttigste aanwijzingen voor het reddingswerk
konden geven. Het was een zeer dappere daad
van deze twee officieren, omdat zij niet wisten,
of zij, aan de oppervlakte gekomen, redding
zouden vinden. Gelukkig kwamen zij in de na-
iijheld van de ..Brazen” boven water.
MAGFR MEN
LONDEN, 5 Juni (Reuter). De heer
Johnson, directeur van de scheepswerf
Cammell Laird, heeft medegedeeld,
dat de Thetis” is verongelukt, door
dat er water in een van de voorste
torpedolanceerbuizen is gekomen. De
ze buis moet defect zijn geweest of het
voorsluitstuk was niet dicht. De be
manning heeft het achtersluitstuk ge
opend in de meening, dat er geen water
in de buis was. Door den druk van
konden de mannen de
opening niet afsluiten.
Gebouwencomplex van den A.
1B. te Almelo door brand verwoest.
Het K. L. M.-vliegtuig „Nachte
gaal" is bij Schiphol bij een nood-,
landing tegen een loodsje gebotst,
waarin zich eenige militairen bevon
den. Vier hunner werden zwaar,
twee anderen licht gewond.
Z. K. H. Prins Bernhard arriveerde
kort daarna op de plaats van het on
geval.
Een der militairen is later aan de
bekomen verwondingen overleden.
Inwerkingtreding van eenige vestigings-
besluiten vastgesteld op 7 Juni.
Behandeling voor het gerecht van
fraude by 'de Middenstandsbank
Maastricht.
K. L. M.-vliegtuig „Nachtegaal” bjj
noodlanding tegen militaire loods ge
botst. Eén doode en vijf gewonden. Be
manning ongedeerd.
Buitenhof Telefoon 11*275 l>en Hi.i.
i \<T FM)
SPECIAJ E SCHOTELS
4
ir
College van Kardinalen.
In deze rede verklaarde de H. Vader, dat Hij
bjj eenige leidende staatslieden in Europa stap
pen had gedaan en hun had medegedeeld, dat de
internationale toestand Hem verontrust en dat
HU vreesde, dat de spanning zou toenemen en
zou ultloopen op een bloedig conflict.
In dezelfde Vaticaansche kringen heeft de
welwillende ontvangst van deze pauselijke stap
pen bU deze staatslieden een gunstigen Indruk
gemaakt.
VATICAANSTAD, 5 Juni (Havas) De
H. Vader heeft den gezant van Groot Brit-
tannië bU den Heiligen Stoel. Osborne, In
particuliere audiëntie ontvangen.
horizontale houding gedwongen. Zy slaagden er
niet in de verbinding tot stand te brengen, die
de opgeslotenen van versche lucht had moeten
voorzien. Een der overlevenden heeft verklaard,
dat hU geen half uur langer had geleefd, indlen
hij in de boot had moeten blijven.
Johnson was van meenlng, dat de duikboot
thans vol water staat. Er worden pogingen in
het werk gesteld om het schip langzaam naar
boven te brengen.
LONDEN, 6 Juni. (Havas). Het Ministerie
van Luchtvaart heeft bekend gemaakt dat het
systeem der ballonversperrlng tot bescherming
van Londen tegen luchtaanvallen permanent
'gehandhaafd zal worden in het meest kwetsbare
centrum van de bebouwde kom van Londen.
De afdeelingen, die Ingedeeld zUn bU de ver
sperring zullen elk een dienst van een maand
bU toerbeurt verrichten te beginnen op H
Juni ss.
In het Lagerhuis heeft minister-presi
dent Chamberlain eveneens een lange uiteen
zetting gegeven over de „betreurenswaardlge
ramp” van de Thetis.
»,sg
4