STAD Zandafgravingen H if I WOENSDAG 28 JUNI 1939 Ged. Staten zullen er door wijziging Landbouw en midden* stand Behoud van recreatie- terreinen WIELRENNEN R.V. ALCMARIA 22 Autobusvervoer O L. T.-Congres in de Wieringermeer n. I Op Prins Bernhards verjaardag Internationale wedstrijden te Luik De weg Amsterdam— Wieringen Spoorwegtunnel te Vel sen Critiek op de aardappel- regeling Bijdrage van de provincie Noord-Holland Bijzonderheden over de financiering PROVINCIALE STATEN VAN NOORD-HOLLAND OM HET ALKMAARSCH DAM-KAMPIOENSCHAP SCHOOL-ATHLETIEK- WEDSTRIJD R. K. TURNCLUB „STORM WIND” HET KANALENPLAN IN NOORD-HOLLAND w tP a—o i—i i—i Het Bondsconcours te Voorburg Onttrekking vakken m Hoorn van een 15-tal weg- de omgeving van aan het openbaar verkeer aan etellen s op letlekveld, Zanderslootayde. Naar meer aamenwerkfag schrijven *15*-45 uur: kogelstooten Jongens. I 2 series <zie 100 M Jongens». was. JG 27 21 X IJ 25 21 22 23 21 22 20 Geldleeningen 19- I SU be te na- Groep A Groep B Groep O Juni i Drie- 18.19- lert eren voor- 25 Jrav» M) Sf- te van land- en tuinbouwende het tweedaagsch congres in de deelnemer voorzien moet 100 kg k-SJO. 80 kg. I. Bos- lucten erwten Tt SM ildden- 0.00 0-01 000 0.02 0-00 0.01 000 001 005 000 0.00 002 0.00 frOO 0.00 0.00 P J. SmolenaarsL. Ravensteln Th. Zyistra—G. Woonyk M. OudC. A. de Bree H. Roobeek vry. Nog enkele dagen en dan moeten de Neder landsche deelnemers beslist hebben of zy op 5, 6 en 7 Augustus naar Luik sullen trekken om daar in groot verband deel te nemen aan de katholieke sportwedstrijden. De animo is wel buitengewoon geweest maar door verschillende omstandigheden kunnen en- lt ge pen* J-08 2.M C-82 272 207 116 107 1.37 rrmtjn te pr"> r U» iP invoer, ilveren udend. prtl- i voor natuur - 3—0 1—1 o—a afgebr. 0—2 2—0 I vette I 52— Jnder- 00-1#. rkene: 5»-«0. -M et vageiu den overgeladen, was export naar W.-Indlé en Z.-Amerika onmogeiyk, tenzij men f 5 per 100 K.G. betaalde. TTians is gebleken, dat een paar exporteurs een hoeveelheid doorgedraaide aard appelen van Bovenkarspel hebben ontvangen tegen den lagen exportprijs, zonder dat ook de anderen in de gelegenheid waren. Het wordt dan ook hoogst gewenacht geacht, dat met dit experiment, dat voor den tuinbouw geen voordeel oplevert, maar alleen nadeel kan meebrengen voor den Hollandsxjhen tuinbouw, bijvoorbeeld doordat Duitschland andere maat regelen gaat nemen, zoo spoedig mog«Uk wordt opgehouden. Een overzichtsfoto van de deelnemers aan het Westfriesche ziekentriauum parochiekerk te Zwaag De aspiranten- en ledenbijeenkomsten van de R. K. Tumclub „Stormwind”, zullen in plaats van hedenavond, gehouden worden op Vrijdag 30 Jpnl, op denzeifden tijd. De middagbljeen- komsten op Zaterdagmiddag as. 2 series (zie 80 M meisjes». *•395.00 uur: 4 x 100 M. estafette jongens in Chronologisch overzicht terrein A en trd ebt oo it. em de or- ee- en, me uw aj- ets }ke pe- bV t?" sen dat ten me in en- r.._ sn- de Om geheel volledig te zijn dient nog vermel ding, dat het hoogste aantal punten n l. 254, van het geheele concours werd behaald door de R. K. Gemengde Zangvereenlging „Inter Nos' te IJmuiden (O.), dlr. de heer L. Tervoort. Deze vereenlglng behaalde hiermede den wlsselprljs, die in het bezit was van „St. Caecilia” te Krom menie. De bondsvoorzitter, de heer Spigt heeft dezen prijs met een extra woord van gelukwensch aan het bestuur van „Inter Nos” overhandigd. 11 üt per brug gemiddeld n worden ïQteUtan. dun llsatfe van de exploit kele vekeenlglngen niet mee trekken. Boven dien is de oefenstof anders dan onze benden deze aan hun leden opgeven, aoodat ook daar door de animo verminderde. Toch zullen nog enkele gymnastiekvereenigingeen naar Luik gaan, terwijl ook de athleten den strijd tegen hun Zuidelijke makkers zullen aanbinden. Voor inlichtingen kan men zich nog wen den tot het bondsbureau 2de Const. Huygens- strMt 77 Amsterdam (WJ Vooral in dit gewest met zijn groote bevol kingscentra en zijn geringe oppervlakte bosch en heide dient er naar te worcen gestreefd het nog ongerepte natuurschoon zooveel mogelijk te sparen. Men moet hierbij in het oog hou den, dat de bevolking toeneemt en dat de be hoefte om In de natuur te verkeeren steeds grooter wordt, aan welke behoefte, dank zij de verbeterde verkeersmiddelen, ook veel gemak- keiyker dan vroeger kan worden voldaan. Ged. Staten van Noord-Holland aan Prov. Staten: - Bij besluit der Staten van 17 December 1891, werd een verordening op het in stand houden der duinen en dulngronden in de provincie Noord-Holland vastgesteld. Deze verordening, gewijzigd in 1906, bevat een aantal voorschriften voor de onderhoudsplichtigen tot beveiliging van de duinen en dulngronden tegen zandver stuivingen, zoomede eenlge verbodsbepalingen ter bescherming van deze terreihen met hunne beplantingen. Tot deze verbodsbepalingen be hoort artikel 14. luidende als volgt- ..Het is verboden in de duinen afgravingen te doen lager dan tot 8 Meter boven Amster damsen peil, tenzij na daartoe verkregen schriftelijke vergunning van Gedeputeerde Sta ten en met inachtneming der by die vergun ning gestelde voorwaarden Zooals uit de toelichting op de verorde ning blijkt, werd zU In het leven geroepen ten einde de duinenrij als zeewering in stand te houden. Zag men ten tijde van de vaststelling der verordening alleen in het behoud van de duinen als zeewering een provinciaal belang, sedert hebben de op vattingen zich gewijzigd en wordt het be houd van dit gebied als recreatie-gelegen heid voor de bevolking en als natuurreser vaat een gewestelyk belang geacht. Hiervan getuigen de groote ftnanciee.e offers, welke de Provincie zich door aankoop van duln- terreinen en door het treffen van zieningen in het belang van het i schoon heeft getroost. BIJ K. B. zijn ongegrond verklaard de beroe pen. Ingesteld door de Naamlooze Vennoot schap Nederlandsche Autocar Onderneming „N-A.C.O.” te Purmerend, tegen de beschikkin gen van de commissie reglement autovervoer personen, waarbij onderscheidenlijk aan J. van der Pol en aan P. C. de Graaft, belden te Es mond aan Zee, vergunning is verleend voor de uitoefening van een autobusdienst tusschen Eg mond aan Zee en IJmuiden, uitsluitend tot vervoer van leden van de bemanning van vis- schersschepen. welke In de haven van IJmuiden binnenvallen of aldaar uitvaren. 3*92.45 uur: ftalwerpen meisjes. 3.45—4.15 uur: 4 x 80 M. estafette meisjes in 'De AB.V. Vlctrix hield Zondag een tralnlngs- rlt op den weg. 30 renners namen hieraan deel, ook van de zijde van het publek waa veel be langstelling. De uitslagen zijn: A klasse 81 KM J. W. Visser. 3. J Alles. 3. J. Schipper. B klasse 72 KM 1. J. Ravensteln. 2. C. Kusch. 3. R. Hlemstra. 4. J. Mulder. C klasse 45 K.M.: 1. P. Wanten. 2. J. Hennlnk. 3. H. Peerenboom. 4. C. Stroom berg 5. P. Eg- bergen. 6 A. Beenards. Junioren 36 K.M.: 1. J. Constant. 2. Jan Hen- nink. 3. H. Smit. 4. C. Pol. 5. J. Oojenvaar. 6 J. Wanten. I I II Gedeputeerde Staten schrijven Prov. Staten: De Hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat, District Nieuwe Wegen 1, te •s Gravenhage. heeft aan ons College medegedeeld, dat het tracé van het in aanleg zijnde gedeelte de HulkLambertschaag van den Rijksweg (no 7) Amsterdam—Wieringen. op het oogenbllk op een zestiental plaatsen gekruist wordt door andere wegen, die niet bjj het Rijk in beheer en onderhoud zijn, en dat het de bedoeling ia geen van deze wegen met den als autosnelweg aan te leggen Rijksweg in rechtstreeksche ver binding te brengen. Over eenlge van deze we gen zal de Rijksweg door middel van viaduc ten worden heengeleid, terwijl het verkeer over de andere wegen, hetzij rechtstreeks, het zij met gebruikmaking van parallelwegen, door middel van viaducten mer den Rijksweg zal worden gevoerd. In verband hiermede zul len de bovenbedoelde wegen, ter plaatse, waa.' zjj thans den nieuwen Rijksweg A niveau kruisen, hetzij moeten worden verlegd, hetzij geheel dienen te vervallen. In belde gevallen is echter eene voorafgaande onttrekking aan het openbaar verkeer noodlg Ten einde hiertoe te geraken, heeft de ge- i noemde Hoofdingenieur onze medewerking in geroepen om een daartoe strekkend Btaten- I besluit uit te lokken. Dinsdagavond werd eeh aanvang gemaakt met den strijd om X persoonlijk kampioenschap dammen van Alkmaar. Gezien de inschrijvingen, zal het den huldi gen kampioen, den heer A. Burgert van „Voor waarts”, danig lastig gemaakt worden. Er wordt ditmaal in drie groepen van 7 spe lers gespeeld, waarvan in de finale de twee eerstaankomenden geplaatst worden, tegen Bur gert, die geen voorwedstrljden behoeft te spe len. De uitslagen van heden waren: Blijkens nader verstrekte gegevens zal een viaduct worden gebouwd over den Berkhouter- weg (kruising no. 3), over den Oostelnderweg (kruising no. 8) en over den Dorpsweg te Ben- nlngbroek (kruising no. 10), terwijl de Bobel- djjk (kruising no. 5), de Kleine Zomerdijk (kruising no. 6). alsmede de Abbekerkerweg en Middenweg (kruisingen nos 12 en 13) door middel van een viaduct over den Rijksweg zullen worden gevoerd. Nabij de Red wij zend (kruising no. 9) zal te zijner tijd nog een via duct over den Rijksweg worden gebouwd als onderdeel van de ontworpen aansluiting van den provincialen weg Opmeer—Wognum aan dien weg. Onder de wegvakken, ten aanzien waarvan onttrekking aan het openbaar verkeer wordt gevraagd, waren aanvankelijk ook gedeelfen van het Twiskerlandpad en het Kerkepad tn de gemeente Abbekerk opgenomen. Daar deze wegen echter reeds eerder, onderscheidenlijk bjj een besluit van den Raad dier gemeente van 17 December 1936 en een besluit van Uwe Vergadering van 15 Juli 1937. no. XXV aan het openbaar verkeer zijn onttrokken, kon het verzoek op dit punt bulten verdere beschou wing blijven. De voorgestelde data waarop de te nemen be sluiten in werking zullen treden, zijn gekozen in overleg met den Rijkswaterstaat. Ter voldoening aan het voorschrift, vervat in het tweede lid van artikel 10 der Wegenwet. hebben wij ons voornemen tot het.doen van een voorstel ter zake ter kennis gebracht van belanghebbenden en de gelegenheid opengesteld eventueele bezwaren daartegen in te dienen. Als gevolg hiervan zijn bezwaarschriften in gekomen van: a. G. Houten te Zwaag; b. J. van Diepen te Hoorn; O. den Voorzitter van de Coöperatieve Zulvel- Kweekschool 2. Handelsschool 1. 2e serie 1 looper van: ULO Jullanaschool, Kweekschool 1. Gymnasium 1. Waar het boven aangeLaalde artikel 14 uitsluitend geschreven is let bescherming van de duinen al* zeewering en bovendien afgravingen hoven I M. AJ. vrijlaat, kunnen vele vergravingen. hoeseer »lj het natuurschoon ook schenden, niet worden tegengegaan. Vooral nu de machinale graat- en transportwerktuigen sóó goed koop werken, dat een eounomlsche sand- exploitatie niet uitgesloten ia te achten, ook indien de afgraving moet worden beperkt tot genoemd pen. is vernietiging van veel natuurwhoon in de toekomst te duchten. Indien daaraan althans door verscherping van de onderhavige verbodsbepaling niet paal en perk wordt gesteld Ged. Staten van Noordholland*6 stellen voor In de kosten van den bouw van een spoorwegtunnel te Velsen bij te dragen ten laste van de provincie een bedrag van 5 5/9 l>ct. Ged. Staten van Noord-Holland schrijven aan Prov. Staten: Eind 1930 werden wij gemachtigd de uitvoe ring ter hand te nemen van de kanalen Stolpen —Behagen. BehagenKolhom, Omval—Hulgen- dl)k. HulgendljkOudkarapel, Oudkarspel Kolhom en Alkmaar (Zes Wielen»Hulgen- dljk, alsmede van de met de uitvoering dier werken samenhangende werken bij Rustenburg en aan de Langerels.. De kosten van deze werken werden destijds geraamd op f 4 907 000.en de verwachting be stond, dat daarvan door het Rijk 1/3 en dooi de dlrect-belanghebbenden 1/6 zöu worden be taald. zoodat slechts de helft van dat bedrag ten laste van de Provincie zou komen. Deze verwachting is niet geheel uitgekomen Het Rijk verklaarde zich bereid 1/3 van de kosten te dragen met uitzondering van de op t 800.000 geraamde kosten van het kanaal Alk maar (Zes Wielen)Hulgendljk, waarin he» slechts tot een bedrag van f 5000 meende te moeten bijdragen, met het gevolg, dat het maximum van de Rljksbljdrage ter zake var deze werken op f 1540.670 moe» worden bepaald De bijdragen van de dlrect-belanghebbenden stens 2 nummers mee. Van elke ploeg doet elk nummer 1 athleet mee. De gezamenlijke prestatie over de 5 nummers geldt als schoolprestatie. De wedstrijden worden gehouden op 't sport park. A. voor de groote tribune; B. op het ath- De Haarlemsche diocesane L. T. Raad verzoekt ons mede te deelen, dat in verband met de groote deelname jongeren aan Wieringermeer elke zijn van een deelnemersbewljs. Deelnemersbewljzen moeten vóór 1 Juli wor den aangevraagd aan het bureau van den L. T Raad, Zoeterwoudsche singel 33. Leiden; deel- nemerskosten kunnen gestort worden op Giro 204904 ten name van K. J. M. V. Leiden. 22.15 uur: 100 M. jongen*. Ie serie 1 looper van: HBS. 1, Lyceum 1, 1 ET—I r. M. HemelsH. Linders (groep B) 6- Voe—P. Veer O. OudshoórnP Bakkum J. N. Moolj vrij. K. A. JakschtorD Stam C. DammerH. J. Timmerman H. KruiderP. de Wijn (groep C) N. Oud vr(j. De op deze aanvrage betrekking hebbende stukken en teekeningen zijn op de provinciale griffie voor de leden ter inzage gelegd. Blijkens nader verstrekte gegevens zal Men schrijft ons: Onder de Noordhollandsche exporteurs van aardappelen en groenten bestaat ernstige on tevredenheid over de wijze, waarop dit Jaar de afzet van de vroege aardappelen is geregeld. In tegenstelling met vorige jaren toen de aard appelen, als ze den mlnlmumprlls niet konden opbrengen, op de plaatselijke veiling werden verkocht voor export, moeten de doorgedraaide aardappelen thans alle naar Rotterdam worden verzonden. Daar worden de aardappelen ver kocht, waarbij als minimumprijs f 3.per 100 K.G. geldt, terwijl hier in Noordholland voor de overige aardappelen en ook voor die voor Dultsch. f 5.als minimumprijs is gesteld. De exporteurs worden niet in de gelegenheid steld, de goedkoope export-aardappelen koopen voor Duitschland Volgens Insiders zou deze regeling zijn gemaakt om Duitschland er toe te bewegen, voor Nederland gunstiger bepa lingen te maken ta.v. den Coloradokever. Zoo als bekend is, zijn de bepalingen van Engeland veel soepeler te dien aanzien. De exporteurs keuren het echter sterk af. dat daarvoor de Noordhollandsche aardappelen, die uit een on besmet gebied komen, naar Rotterdam, in het besmette gebied voor Duitschland (maar niet voor Engeland) worden gebracht om daar te worden verkocht, blijkbaar alsof ze uit het West land komen. Ddt het de bedoeling van de NGFC is. de Duitsche afnemers meer voor de aard appelen te laten betalen dan de Engelsche neemt men nyt aan. hoewel men deze han delwijze tegenover den Dultschen afnemer, die voor den Nederl tuinbouw toch van groot be lang ia, niet fair vindt. Duitschland wordt sdS- döende niet in de gelegenheid gesteld om tegen wereldmarktprijs te koopen. Want aanvankelijk waren de prijzen in Rot terdam voor de doorgedraalde producten wel goed: er werd f 5.en meer per 100 K.G. be steed. maar toen er hoe langer hoe meer aard appelen doordraaiden en de aanvoer blnnep weinige dagen was gestegen boven het maxl- mum-kwantum, dat in Engeland kan worden ingevoerd, waa het met deze prijzen gedaan en betaalde men f 3.per 100 K G met Inbegrip van de vracht, verpakking enz Dit koznt over een met een prijs van f 2.50 per 100 K.G. op de veiling. Hier den prijs van f 5.tegenover voor Duitschland. is het te begrijpen, dat de DUit- sche afnemers, die hiervan niet onkundig zijn gebleven, er niet veel voor gevoelen om meer te betalen dan de Engelschen. Er zijn dan ook reedsImporteurs in Duitschland. die niet van het hun toegewezen contingent gebruik willen maken. Men vestigt er van Ingewijde zijde de *an- dacht op. dat deze regeling bovendien geheel tegen—het belang van den tuinbouw tn wordt ultgevwrd. Voor Duitschland. waarvoor een be paald bedrag als grondslag van oen invoer is genomen, waarbij dus de in te voeren hoeveel heid vermindert als de prijzen hooger zijn, stelt men hooge prijzen vast, terwijl voor Engeland voor welk land een gewlchtscontingent is vast gesteld. de prijzen lager worden gesteld. Inmiddels heeft Engeland alle aangeboden aardappelen te Rotterdam niet kunnen afne men, zoodat er al hoeveelheden naar de fa. Eer- land, den veevoederhandelaar zijn gegaan voor f 0.52 per 100 K.G. Dat geeft dus ook geen winst Het ware beter geweest, ook den Duit- schen afnemer van de goedkoopere export- aardappelen te laten proflteeren. Allicht waren dan betere prijzen gemaakt. Voor Noordholland zit er ook nog dit nadeel aan, dat de hande laren in ongunstiger positie komen, doordat zij niet meer zelf kunnen koopen wat zij noodlg hebben, terwijl voor sommige commlsslonnalrs, die andere jaren voor handelaren uit Rotter dam! en Amsterdam kochten, thans ook niets te doen hebben. Voorts verdienen de schippers geen vracht en de transportarbeiders geen loon. Een grief van de exporteurs U ook. dat de organisatie van de regeling niet goed is. Men wordt niet tijdig op de hoogte gebracht van de verschillende mogelijkheden. Aangezien aardap pelen, welke eerst reeds in balen zijn verpakt geweest, later niet meer In kisten kunnen wor- Zondag hield bovengenoemde vereenlglng een tralnlngsrlt over de volgende afstanden: B en C klas 83 K.M. De junioren over 46 KM. De uitslagen lulden als volgt: B klas 83 K.M.: 1. W. Wester, tijd 2 uur 8 mln. 2. Jn. Glas. 3. B. Eenhoorn. 4. R. Band. C klas 83 K.M.: 1. Kemp, tijd 2 Xiur 12 mln 2. G. Schouten. 3. W. Visser. 4. Janson. Junioren 46 KM.: 1. A. Koene, tijd 1 uur 18 min. 2. P de Boer. 3. C. Meyer. 4. Pool gevoerd, bestond er alle dadelijk op de definitieve brengen. Ook de kanalen zijn, toe in verband met de grond voor wegenaanleg te ondervangen Zooals vanzelf spreekt zullen voorts de aan ontheffingen t» verbinden voor waarden uitsluitend mogen «trekken tot be houd van de duinen als zeewering en'of tuur-monument Aangezien de verbodsbepaling niet in den weg zal mogen staan aan de uitvoering van Rijks werken welke in het algemeen beladg worden ondernomen. Is ba*oald. dat ontheffing van het verbod niet wordt geweigerd, wanneer de af graving of vergravina noodlg is voor de uit voering van soodanlg werk. Ten slotte Is het verbod niet van toepassing verklaart op de afgravingen of vergravingen tn bij woningen beboerende tuinen, aangezien daarvan geen bezwaren zijn te duchten. Tevens wordt voorgesteld art. 1 als volgt te wijzigen: Onder duinen en dulngronden, by doe ver ordening bedoeld, ia te verstaan de strook gronds in de provincie Noord-Holland. begre pen tusschen het strand der zee en den bin- nenteen der duinen. Deze verordening is, met uitzondering vau artikel 14, dat voor de geheele. in het eerste lid onsachreven. grond strook geldt, uitsluitend van toepassing op de duinen en dulngronden op het vaste land der provincie Noord-Holland benoorden het gebied van het hoogheemraad schap van Rynland fabriek te Bennlngbroek, gemeente karspel d. Burgemeester en Wethouders van Wognum; e. Burgemeester en Wethouders van Sybe- karspel; f. Dijkgraaf en Heemraden van het Ambacht van Westfrlealand. genaamd de Vier Noorder Koggen, terwyi adhatsie-betuigingen aan laatstbedoeld adres zjjn Ingekomen van de Kamer van Koop handel en Fabrieken voor West-Friesland te Hoorn en van de Vereenlglng van Automoblel- bezitters in Noordholland, eveneens te Hoorn. De ons door den Hoofdingenieur van den Rykswaterstaat nog ter hand gestelde de tall- teekeningen. betrekking hebbende op de weg vakken, tegen welker onttrekking aan het ver leer de bezwaarschriften gericht zyn, liggep Gedeputeerde Staten stellen voor te be sluiten ten laste van de provincie geldleenin gen aan te gaan van zoodanige nominale be dragen als noodlg zullen blijken om een som te verkrygen ter voldoening van: 875.000.— wegens uitkeering aan het Pro vinciaal Electrlclteltsbedryi ten behoeve van de uitbreidingswerken; 1.000.000.wegens kosten van uitvoering van het Westfriesche kanalenplan en de ver betering van den vaarweg over het Alkmaar- dermeer f 35.000.wegens kosten van de vernieuwing van de Hensbroekerbrug over de Oostelyke ringvaart van den polder Heerhugowaard; f 85.000.-^ wegens kosten ten behoeve van den oouw van een nieuwe brug over het Am- stel-Drechtkanaal te Vrouwenakker; en te bepalen, dat deze leentngen zullen wor den aangegaan tegen een reéele rente van ten hoogste 4 pet. *s jaars, dat de aflossingen in ge lijke of afloopende termijnen van 30 tot 40 Jaar zullen geschieden, die begonnen worden in het Jaar, volgende op dat, waarin de leeningen wer den gesloten. 2.453.00 uur: 80 M. hardloopen meisjes. Ie serie 1 loopster vanKweekschool 1, Huis houdschool 2, Huishoudschool 1, H B 8 1, Gymnasium 1. 2e serie 1 loopster van: ULO Alkmaar 1, ULO Alkmaar 2. Kweekschool 2, ULO Jullanaschool 1 Dit Jaar voor het eerst zal door de sChool- Wedstryden-commissle op den verjaardag van 2 K. H Prins Bernhard de' schoolathletlek- xyfkamp worden gehouden. Bke school kan met hoogstens 2 jongens- en meisjes-ploegen meedoen. Elke ploeg bestaat Wt 5 athleten ■ka athleet doet aan minstens 1 en hoor- werden vastgelegd In den vorm van veertig jaarlyksche betalingen, waarvan de contante waarde by een rentevoet van 3H pCt, op t 836362 kan worden gesteld. Intusschen stond het op grond van uw ge noemd besluit vast, dat de kosten, voorzoover zy niet uit de gelimiteerde bydragen zouden kunnen worden betaald, ten laste van de Pro vincie zouden komen, alsmede, dat de Provincie de kosten van onderhoud en bediening zou dragen. By de uitvoering van de werken is de nood- zakeiykheld gebleken verschillende wyzigingen aan te brengen in het aanvankelyk opgezette plan. Het met de voorgenomen werken aan de Langerels beoogde, doel kon beter worden be reikt door den bouw van een stroomduiker te Rustenburg met eenlge verruiming van de vaart RustenburgObdam—Mallegataluls. Deze verandering heeft geen vermeerdering van kasten medegebracht. Wel Is zulks in aanzien- lyke mate het geval geweest met de verande ringen in het plan van het kanaal Oudkarspel Kolhom. Als gevolg van de elschen van de Ne derlandsche Spoorwegen en van het verkeer te land moest de desbetreffende raming met f 729.000 worden verhoogd. Voorts zUn de kosten van de bruggen aanmerkelyk hooger geworden Aanvankelyk was namelyk op eenvoudige hou ten ophaalbruggen gerekend, die op f 15.000 per stuk werden geraamd, terwyi by elke brug nog een woning van f 6000 zou worden gebouwd. Thans zyn en worden bruggen gebouwd, die f 30.000 A f 40.000 kosten, ongeacht die brug gen, die tengevolge van wyzlgtngen in de plaat- seiyke toestanden bedragen van f 100.000 en meer vorderen. Waar de bruggen thans In het algemeen In beton en yzer zyn en worden uit bestond er alle aanleiding deze op de definitieve afmetingen te waar daar- behoefte ^an meer en opritten aanlei ding bestond, met ruimer profiel uitgevoerd. By een en ander zyn de door de commissie voor de normalisatie der vaarwegen aangegeven richt- Wnen gevolgd. De spoorwegbruggen zullen in totaal f 357.000 meer kosten dan waarop ge rekend was. Tenslotte zal het, om het kanalen plan beter aan zijn doe! te doen beantwoorden, noodlg zyn het Kolhomerdlep te verbeteren en daarin een keersluis te bouwen. Met een en ander is een bedrag van f 75.000 gemoeid. Van dit laatste "bedrag heeft het Ryk zich reeds be reid verklaard 1/3 deel te dragen. Als gevolg van de verschillende bovengenoem de omstandigheden moet het totaal der kosten, dat aanvankelyk op f 4907.000 geraamd thans op f 6.473.000 worden geraamd Hiervan komt ten laste van 'tRyk f 1.540.670 f 25 000 f 1.565.670 en ten laste van de dlrect-belanghebbenden f 836 362, tezamen t 2.402.032. terwyi bovendien nog wegens te verkoopen overhoeken en wegens ontvangsten van pachten en huren tot aan de afsluiting van öe bouwtekeningen naar matige schatting 131.000.zal worden ontvangen, zoodat, om het ulteindeiyk ten laste van de Provincie ko mende bedrag te bepalen, de genqemde ƒ6.473.000.— met ƒ2.402.032— 131.000.— ƒ2 533.032.moet worden vermindert; er blyft dan 3.939968.welk bedrag de aan- vankeiyke raming van hetgeen ten laste van de Provincie zou komen, namelyk de helft van 4907.000 ƒ2.453 500.—, met ƒ1.486.468 overschrijdt By de beoordepling van dit bedrag dient In tusschen rekening te worden gehouden hier mede, dat de meeste als beweegbare bruggen ontworpen wegkrulsingen als vaste bruggen zyn of worden uitgevoerd en dat dientengevolge de ten laste van de Provincie komende onder- houds- en bedieningskosten van de kanalen aanmerkelyk minder zullen biyken te zyn dan waarop oorspronkelijk was gerekend. In totaal zyn of worden 17 vaste bruggen in plaats van beweegbare bruggen gebouwd. Rekent men, dat ■mlddeld met 2 man bediening kan beteekent dit by kaplta- Jtatlekosten een besparing van ongeveer 80 000.per brug of in totaal f 1.360.000.—. Bovendien mag de aandacht nog worden ge vestigd hierop, dat by de raming van de kos ten een bedrag van 108.000.voor uitkeering aan de Nederlandsche Spoorwegen wegens ge kapitaliseerde onderhouds- en bedienlngskosten op de bouwrekenlng is gebracht, terwyi deze koeten elgeniyk tot de jaarlyksche kosten moe ten worden gerekend. Wanneer men een en ander in het oog houdt, zal men moeten toegeven, dat over het geheel genomen de uitvoering van de kanaalwerken in financieel opzicht geen tegenvaller voor de Provincie is geworden Evenwel zal vpor het nader geraamde totaal der uitgaven een - post op de begroeting Pro vincie moeten voorkomen. Tot dusver zyn uit gaafposten geraamd tot een bedrag van ƒ5.500.000.Voor het ontbrekende ƒ6.473.000. 5500000.— 973.000— of rond l OOCTOOO.zal derhalve nog een credlet. zyn te verleenen. waartegenover als ontvangstpost de opbrengst van een geldleening zal zijn te ramen. Terrein B 2.00—2.45 nur: Verspringen meisje*. 2.45—3.30 uur: Verspringen jongen*. 3.30—4.15 uur: Hoogspringen jongens. 4.15—5.00 uurHoogspringen meisjes. Pl.m. 5 uur prysuitreiklng op de tribune. In het geheel doen mee 7 jongens- en 9 mels- Jesploegen. dus 80 athleten. wat voor een eer ste maal een zeer groot aantal is. In een eenigen tijd geleden op Initiatief van de Korenbeurs-commlssle van de Holl. My van Landbouw belegde vergadering werd besloten een nauwer contact tot stand te brengen tus- schen den landbouw en den middenstand. Om dit te bereiken ligt het in de bedoeling den jaariykschen landbouwdag uit te breiden en te trachten de belaigstelllng voor dezen dag te vergrooten door het opstellen van een attrac tiever programma Op de vorige vergadering zeg den reeds verschillende organisaties hun steun toe. Voorts werd besloten, dat in een door’de Holl. My. van Landbouw te beleggen vergade ring van belanghebbende organisaties, een com missie zou worden samengesteld, die de ver schillende mogelykheden zou onderzoeken en plannen zou ontwerpen. Die vergadering is in de dancing van de Har monie gehouden. De voorzitter, de heer J. Blom, Het zich in zyn openingswoord vry pessimistisch uit. Hij meende, dat de z.1. geringe opkomst bewees, dat de middenstand te weinig belangstelling toonde en niet voldoende begreep welke groote belangen hier óók voor den middenstand op het spel staan. De wensch van den voorzitter, dat de mid denstand ondanks de geringe opkomst ztjn vol ledige medewerking zou verleenen om een nuttig contact tot stand te brengen, werd echter vol ledig bewaarheid, zoodat er tot'pessimisme geen aanleiding bleek te zyn. Dit bleek reeds spoedig uit de besprekingen. Vrij algemeen was men van oordeel, dat er wél voldoende belangstelling was, ook van de zyde van den middenstand. De heer Mak zelde ervan overtuigd te zyn. dat er dit jaar alle kans is op een geslaagden landbouw^sg.-o^j. week De hec’MÉM^Pp^hriMftMitte^ar in elk ge val geen landbouwweek. Op 28 September wordt in het Sportpark de centrale fokveedag gehou den. die mooi aansluit by den landbouwdag. Het is, aldus spr., de taak van den middenstand de menschen voor den tweeden dag vast te hou den. Financieel kan de Holl. My. van Landbouw weinig doen Ook In andere plaatsen heeft de middenstand de leiding. De heer Goes, sprekend namens de Hanze, zelde. dat de vergadering bijeen geroepen was om een commissie samen te stellen. Spr. was er van overtuigd, dat men hierin zou trachten er van te maken wat ervan te maken is. •De heer Blom wilde van te voren eenlge zeker heid van de kans op succes hebben. Financieel kan de Holl. My niet medewerken. Spr. vroeg: is de middenstand bereid het zyne te doen, als de Holl. My. van Landbouw zorgt voor het or- ganlseeren van den Landbouw- en den Fokvee dag. De heer Goes was van oordeel, dat de commls- sie moet uttmaken, hoe de landbouwdag moet worden uitgebreid De heer Blom wees op de geringe medewer king van den middenstand. De heer Termaat zelde. dat nog nooit een vol doende beroep gedaan was op den middenstand. De middenstand zal allen mogeiyken steun ver leenen. De he^r E;"tiz. Covers betoogde, dat, platte land en stad elkaar beter moeten begrijpen en elkaar moeten aanvullen. Met de toezeggingen van de middenstandsor ganisaties is het wellicht mogelyk Alkmaar tot het landbouwcentrum te maken, dat het moet I - zyn. De heer Heuseveidt, sprekend naméns de V. V. V., zelde, dat ook deze vereenlglng haar daad- werkeiyken steun zal verleenen Spr. was ervan overtuigd, dgt het noodzake- lyk was. dat in de commissie ook in ruime mate het element landbouw vertegenwoordigd zou zyn. teneinde mede te werken aan de organi satie van de harddraverij en al datgene, dat meer op het gebied van den tendbouw ligt. De heer Blom was het mCT deze opvatting eens: het moet een landbouwdag blijven en daarom moet ook de Holl. My. van Landbouw vertegenwoordigd zyn. - De vertegenwoordigers van de volgende orga nisaties zegden hierop toe, dat een vertegen woordiger in de commissie zitting zal nemen: Kon. Ned. Mddenstandsvereenlging, Chr Mid denstands vereenlglng, Hanze, Ned. Kruideniers- bond, A. V. E. 6.. Grosslersbond A. G. F., bond van hotelhouders, V. V. V., de Kamer van Koop handel en de Holl. My. van Landbouw. Getracht zal worden, de commissie nog uit te breiden met vertegenwoordigers van andere or ganisaties. ook van uit de omgeving. De door de genoemde organisaties aan te wy- zen vertegenwoordigers in de commissie zullen bnnenkort hun eerste vergadering houden. zy schryven aan de Prov. Staten om.: By afweging van de belangen, by deze aan gelegenheid betrokken, moet worden bedacht, dat niet alleen de gemeente Amsterdam, maar ook de gemeente Velsen (IJmuiden) van een opleving van de scheepvaart bei Noordzeekanaal profyt zal hebben. Als een bykomend, doch niettemin zeer be langrijk. voordeel van den voorgenomen tunnel bouw beschouwen wy nog de mogeiykheld. die hierdoor zal worden geopend, om bulaen en ka bels onder het Noordzeekanaal door te lelden Hét behoeft wel geen nader betoog, dat het zoowel voor de watervoorziening als voor de electriciteitsvoorzlenlng van eminent belang zal zyn om ten behoeve van een zekere en rechtetreeksche verbinding tusschen Noordhol land benoorden en bezuiden dit kanaal gebruik te kunnen maken van een daartoe geschikte ruimte van voldoenden omvang voor het ver voer zoo van het water als van electrischen stroom.- Van de zyde van de Provinciale Bedrijven Is over deze mogelykheid reeds contact gezocht met den dienst van den Rykswaterstaat en wil meenen te mogen verwachten, dat in dezen een bevredigende oplossing zal kunnen worden ge vonden. eveneens voor de leden ter inzage. Na afloop van den termyn van ter visie lig ging is nog een tweetal adressen Ingekomen, onderscheideniyk van M. de Vries, weduwe D. Mantel Czn.. te Sybekarspel en G. Mantel Dzn te Blokker, alsmede van J. Tensen te Sybe karspel betreffende de voorgenomen onttrekking van wegvakken van den Abbekerkerweg in de gemeente Sijbekarspel. Deze bezwaarschriften zyn te laat Ingediend en moesten uit dien hoofde dus> formeel bulten behandeling blyven. Wy hebben met den Dienst van den Rijkswaterstaat echter nog over den Inhoud er van gesproken, als gevolg waarvan met reclamanten door dien Dienst een nadere regeling is getroffen, die aan hun grieven tege moet komt. Aangezien derhalve thans ons inziens aan de totstandkoming van de gevraagde onttrekkingen geen bezwaren meer in den weg staan, meenen wy U in overweging te mogen geven daaraan Uwe medewerking te verleenen door vaststeUlng van het ontwerp-beslult. De Wegencommissie, die wy te dezer zake hebben geraadpleegd, heeft zich met dit voor stel vereenlgd. Reeds heeft Uwe Vergaaenng een tweetal verordeningen, t.w de ^teclameverordening Noord-Holland” en de TNassenverordening Noord-Holland" in het leven geroepen, welke bescherming van het natuurschoon ten doel hebben Het ligt OJ. geheel in de Ujn van de ontwikkeling. Indien thans ook de verordening op het in stand houden der duinen en duin- gronden mede aan dit belang dienstbaar ge maakt wordt Zulks zou kunnen geschieden, door uit artikel 14 de beperking tot het peil van 8 M. A P te doen vervallen Ben daartoe strekkend ont werpbesluit voegen wy hlerby. Ten einde buiten twyfe] te stellen, dat bet verbod niet alleen van toepassing zal zyn op de eigeniyke hoogten of heuvelen, maar ook op tusschengelegen dulnterreinen. is tn het ont worpen artikel 14 tn plaats van ..duinen” ge schreven: „duinen en dulngronden” Volledigheidshalve is voorts naast het doen van afgravingen ook het doen van verrravtngen verboden Ter verlichting van den oewyslast van het Openbaar Ministerie is het verbod thans vol strekt gesteld, met bepaling dat Gedeputeerde Staten dagrvan onder nader te stellen wnarton «chriftelHk nntheeftn» )mnn~»' leenen J Uiteraard zal een ontheffing door ons Col lege alleen dan worden ge-weirert. Indien door de voorgenomen afgraving of vergravtng de kustverdediging in gevaar sou worden gebracht dan wel het natuurschoon zou worden geschaad en het niet mogelilk te door het stellen van voorwaarten deze bezwaren !r afdoende mate in de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 17