STAD
Zandafgravingen
H
if
I
WOENSDAG 28 JUNI 1939
Ged. Staten zullen er door wijziging
Landbouw en midden*
stand
Behoud van recreatie-
terreinen
WIELRENNEN
R.V. ALCMARIA
22
Autobusvervoer
O
L. T.-Congres in de Wieringermeer
n.
I
Op Prins Bernhards verjaardag
Internationale wedstrijden te Luik
De weg Amsterdam—
Wieringen
Spoorwegtunnel
te Vel sen
Critiek op de aardappel-
regeling
Bijdrage van de provincie
Noord-Holland
Bijzonderheden over de
financiering
PROVINCIALE STATEN VAN
NOORD-HOLLAND
OM HET ALKMAARSCH
DAM-KAMPIOENSCHAP
SCHOOL-ATHLETIEK-
WEDSTRIJD
R. K. TURNCLUB „STORM
WIND”
HET KANALENPLAN IN
NOORD-HOLLAND
w
tP
a—o
i—i
i—i
Het Bondsconcours te Voorburg
Onttrekking
vakken m
Hoorn
van een 15-tal weg-
de omgeving van
aan het openbaar
verkeer
aan etellen
s
op
letlekveld, Zanderslootayde.
Naar meer aamenwerkfag
schrijven
*15*-45 uur: kogelstooten Jongens.
I
2 series <zie 100 M Jongens».
was.
JG
27
21
X
IJ
25
21
22
23
21
22
20
Geldleeningen
19-
I
SU be
te
na-
Groep A
Groep B
Groep O
Juni
i
Drie-
18.19-
lert
eren
voor-
25
Jrav»
M)
Sf-
te
van land- en tuinbouwende
het tweedaagsch congres in de
deelnemer voorzien moet
100 kg
k-SJO.
80 kg.
I. Bos-
lucten
erwten
Tt SM
ildden-
0.00
0-01
000
0.02
0-00
0.01
000
001
005
000
0.00
002
0.00
frOO
0.00
0.00
P J. SmolenaarsL. Ravensteln
Th. Zyistra—G. Woonyk
M. OudC. A. de Bree
H. Roobeek vry.
Nog enkele dagen en dan moeten de Neder
landsche deelnemers beslist hebben of zy op
5, 6 en 7 Augustus naar Luik sullen trekken
om daar in groot verband deel te nemen aan
de katholieke sportwedstrijden.
De animo is wel buitengewoon geweest maar
door verschillende omstandigheden kunnen en-
lt ge
pen*
J-08
2.M
C-82
272
207
116
107
1.37
rrmtjn
te pr">
r
U»
iP
invoer,
ilveren
udend.
prtl-
i voor
natuur -
3—0
1—1
o—a
afgebr.
0—2
2—0
I vette
I 52—
Jnder-
00-1#.
rkene:
5»-«0.
-M et
vageiu
den overgeladen, was export naar W.-Indlé en
Z.-Amerika onmogeiyk, tenzij men f 5 per 100
K.G. betaalde. TTians is gebleken, dat een paar
exporteurs een hoeveelheid doorgedraaide aard
appelen van Bovenkarspel hebben ontvangen
tegen den lagen exportprijs, zonder dat ook de
anderen in de gelegenheid waren.
Het wordt dan ook hoogst gewenacht geacht,
dat met dit experiment, dat voor den tuinbouw
geen voordeel oplevert, maar alleen nadeel kan
meebrengen voor den Hollandsxjhen tuinbouw,
bijvoorbeeld doordat Duitschland andere maat
regelen gaat nemen, zoo spoedig mog«Uk wordt
opgehouden.
Een overzichtsfoto van de deelnemers aan het Westfriesche ziekentriauum
parochiekerk te Zwaag
De aspiranten- en ledenbijeenkomsten van de
R. K. Tumclub „Stormwind”, zullen in plaats
van hedenavond, gehouden worden op Vrijdag
30 Jpnl, op denzeifden tijd. De middagbljeen-
komsten op Zaterdagmiddag as.
2 series (zie 80 M meisjes».
*•395.00 uur: 4 x 100 M. estafette jongens in
Chronologisch overzicht
terrein A
en
trd
ebt
oo
it.
em
de
or-
ee-
en,
me
uw
aj-
ets
}ke
pe-
bV
t?"
sen
dat
ten
me
in
en-
r.._
sn-
de
Om geheel volledig te zijn dient nog vermel
ding, dat het hoogste aantal punten n l. 254,
van het geheele concours werd behaald door de
R. K. Gemengde Zangvereenlging „Inter Nos'
te IJmuiden (O.), dlr. de heer L. Tervoort. Deze
vereenlglng behaalde hiermede den wlsselprljs,
die in het bezit was van „St. Caecilia” te Krom
menie.
De bondsvoorzitter, de heer Spigt heeft dezen
prijs met een extra woord van gelukwensch aan
het bestuur van „Inter Nos” overhandigd.
11
üt
per brug gemiddeld n
worden ïQteUtan. dun
llsatfe van de exploit
kele vekeenlglngen niet mee trekken. Boven
dien is de oefenstof anders dan onze benden
deze aan hun leden opgeven, aoodat ook daar
door de animo verminderde. Toch zullen nog
enkele gymnastiekvereenigingeen naar Luik
gaan, terwijl ook de athleten den strijd tegen
hun Zuidelijke makkers zullen aanbinden.
Voor inlichtingen kan men zich nog wen
den tot het bondsbureau 2de Const. Huygens-
strMt 77 Amsterdam (WJ
Vooral in dit gewest met zijn groote bevol
kingscentra en zijn geringe oppervlakte bosch
en heide dient er naar te worcen gestreefd het
nog ongerepte natuurschoon zooveel mogelijk
te sparen. Men moet hierbij in het oog hou
den, dat de bevolking toeneemt en dat de be
hoefte om In de natuur te verkeeren steeds
grooter wordt, aan welke behoefte, dank zij de
verbeterde verkeersmiddelen, ook veel gemak-
keiyker dan vroeger kan worden voldaan.
Ged. Staten van Noord-Holland
aan Prov. Staten: -
Bij besluit der Staten van 17 December 1891,
werd een verordening op het in stand houden
der duinen en dulngronden in de provincie
Noord-Holland vastgesteld. Deze verordening,
gewijzigd in 1906, bevat een aantal voorschriften
voor de onderhoudsplichtigen tot beveiliging
van de duinen en dulngronden tegen zandver
stuivingen, zoomede eenlge verbodsbepalingen
ter bescherming van deze terreihen met hunne
beplantingen. Tot deze verbodsbepalingen be
hoort artikel 14. luidende als volgt-
..Het is verboden in de duinen afgravingen
te doen lager dan tot 8 Meter boven Amster
damsen peil, tenzij na daartoe verkregen
schriftelijke vergunning van Gedeputeerde Sta
ten en met inachtneming der by die vergun
ning gestelde voorwaarden
Zooals uit de toelichting op de verorde
ning blijkt, werd zU In het leven geroepen
ten einde de duinenrij als zeewering in
stand te houden. Zag men ten tijde van de
vaststelling der verordening alleen in het
behoud van de duinen als zeewering een
provinciaal belang, sedert hebben de op
vattingen zich gewijzigd en wordt het be
houd van dit gebied als recreatie-gelegen
heid voor de bevolking en als natuurreser
vaat een gewestelyk belang geacht. Hiervan
getuigen de groote ftnanciee.e offers, welke
de Provincie zich door aankoop van duln-
terreinen en door het treffen van
zieningen in het belang van het i
schoon heeft getroost.
BIJ K. B. zijn ongegrond verklaard de beroe
pen. Ingesteld door de Naamlooze Vennoot
schap Nederlandsche Autocar Onderneming
„N-A.C.O.” te Purmerend, tegen de beschikkin
gen van de commissie reglement autovervoer
personen, waarbij onderscheidenlijk aan J. van
der Pol en aan P. C. de Graaft, belden te Es
mond aan Zee, vergunning is verleend voor de
uitoefening van een autobusdienst tusschen
Eg mond aan Zee en IJmuiden, uitsluitend tot
vervoer van leden van de bemanning van vis-
schersschepen. welke In de haven van IJmuiden
binnenvallen of aldaar uitvaren.
3*92.45 uur: ftalwerpen meisjes.
3.45—4.15 uur: 4 x 80 M. estafette meisjes in
'De AB.V. Vlctrix hield Zondag een tralnlngs-
rlt op den weg. 30 renners namen hieraan deel,
ook van de zijde van het publek waa veel be
langstelling. De uitslagen zijn:
A klasse 81 KM J. W. Visser. 3. J Alles.
3. J. Schipper.
B klasse 72 KM 1. J. Ravensteln. 2. C. Kusch.
3. R. Hlemstra. 4. J. Mulder.
C klasse 45 K.M.: 1. P. Wanten. 2. J. Hennlnk.
3. H. Peerenboom. 4. C. Stroom berg 5. P. Eg-
bergen. 6 A. Beenards.
Junioren 36 K.M.: 1. J. Constant. 2. Jan Hen-
nink. 3. H. Smit. 4. C. Pol. 5. J. Oojenvaar. 6
J. Wanten.
I
I
II
Gedeputeerde Staten schrijven Prov. Staten:
De Hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat,
District Nieuwe Wegen 1, te •s Gravenhage.
heeft aan ons College medegedeeld, dat het
tracé van het in aanleg zijnde gedeelte de
HulkLambertschaag van den Rijksweg (no
7) Amsterdam—Wieringen. op het oogenbllk
op een zestiental plaatsen gekruist wordt door
andere wegen, die niet bjj het Rijk in beheer
en onderhoud zijn, en dat het de bedoeling ia
geen van deze wegen met den als autosnelweg
aan te leggen Rijksweg in rechtstreeksche ver
binding te brengen. Over eenlge van deze we
gen zal de Rijksweg door middel van viaduc
ten worden heengeleid, terwijl het verkeer
over de andere wegen, hetzij rechtstreeks, het
zij met gebruikmaking van parallelwegen,
door middel van viaducten mer den Rijksweg
zal worden gevoerd. In verband hiermede zul
len de bovenbedoelde wegen, ter plaatse, waa.'
zjj thans den nieuwen Rijksweg A niveau
kruisen, hetzij moeten worden verlegd, hetzij
geheel dienen te vervallen. In belde gevallen
is echter eene voorafgaande onttrekking aan
het openbaar verkeer noodlg
Ten einde hiertoe te geraken, heeft de ge-
i noemde Hoofdingenieur onze medewerking in
geroepen om een daartoe strekkend Btaten-
I besluit uit te lokken.
Dinsdagavond werd eeh aanvang gemaakt
met den strijd om X persoonlijk kampioenschap
dammen van Alkmaar.
Gezien de inschrijvingen, zal het den huldi
gen kampioen, den heer A. Burgert van „Voor
waarts”, danig lastig gemaakt worden.
Er wordt ditmaal in drie groepen van 7 spe
lers gespeeld, waarvan in de finale de twee
eerstaankomenden geplaatst worden, tegen Bur
gert, die geen voorwedstrljden behoeft te spe
len.
De uitslagen van heden waren:
Blijkens nader verstrekte gegevens zal een
viaduct worden gebouwd over den Berkhouter-
weg (kruising no. 3), over den Oostelnderweg
(kruising no. 8) en over den Dorpsweg te Ben-
nlngbroek (kruising no. 10), terwijl de Bobel-
djjk (kruising no. 5), de Kleine Zomerdijk
(kruising no. 6). alsmede de Abbekerkerweg en
Middenweg (kruisingen nos 12 en 13) door
middel van een viaduct over den Rijksweg
zullen worden gevoerd. Nabij de Red wij zend
(kruising no. 9) zal te zijner tijd nog een via
duct over den Rijksweg worden gebouwd als
onderdeel van de ontworpen aansluiting van
den provincialen weg Opmeer—Wognum aan
dien weg.
Onder de wegvakken, ten aanzien waarvan
onttrekking aan het openbaar verkeer wordt
gevraagd, waren aanvankelijk ook gedeelfen
van het Twiskerlandpad en het Kerkepad tn
de gemeente Abbekerk opgenomen. Daar deze
wegen echter reeds eerder, onderscheidenlijk
bjj een besluit van den Raad dier gemeente
van 17 December 1936 en een besluit van Uwe
Vergadering van 15 Juli 1937. no. XXV aan
het openbaar verkeer zijn onttrokken, kon het
verzoek op dit punt bulten verdere beschou
wing blijven.
De voorgestelde data waarop de te nemen be
sluiten in werking zullen treden, zijn gekozen
in overleg met den Rijkswaterstaat.
Ter voldoening aan het voorschrift, vervat in
het tweede lid van artikel 10 der Wegenwet.
hebben wij ons voornemen tot het.doen van
een voorstel ter zake ter kennis gebracht van
belanghebbenden en de gelegenheid opengesteld
eventueele bezwaren daartegen in te dienen.
Als gevolg hiervan zijn bezwaarschriften in
gekomen van:
a. G. Houten te Zwaag;
b. J. van Diepen te Hoorn;
O. den Voorzitter van de Coöperatieve Zulvel-
Kweekschool 2. Handelsschool 1.
2e serie 1 looper van: ULO Jullanaschool,
Kweekschool 1. Gymnasium 1.
Waar het boven aangeLaalde artikel 14
uitsluitend geschreven is let bescherming
van de duinen al* zeewering en bovendien
afgravingen hoven I M. AJ. vrijlaat,
kunnen vele vergravingen. hoeseer »lj het
natuurschoon ook schenden, niet worden
tegengegaan. Vooral nu de machinale
graat- en transportwerktuigen sóó goed
koop werken, dat een eounomlsche sand-
exploitatie niet uitgesloten ia te achten, ook
indien de afgraving moet worden beperkt
tot genoemd pen. is vernietiging van veel
natuurwhoon in de toekomst te duchten.
Indien daaraan althans door verscherping
van de onderhavige verbodsbepaling niet
paal en perk wordt gesteld
Ged. Staten van Noordholland*6 stellen
voor In de kosten van den bouw van een
spoorwegtunnel te Velsen bij te dragen ten
laste van de provincie een bedrag van
5 5/9 l>ct.
Ged. Staten van Noord-Holland schrijven aan
Prov. Staten:
Eind 1930 werden wij gemachtigd de uitvoe
ring ter hand te nemen van de kanalen Stolpen
—Behagen. BehagenKolhom, Omval—Hulgen-
dl)k. HulgendljkOudkarapel, Oudkarspel
Kolhom en Alkmaar (Zes Wielen»Hulgen-
dljk, alsmede van de met de uitvoering dier
werken samenhangende werken bij Rustenburg
en aan de Langerels..
De kosten van deze werken werden destijds
geraamd op f 4 907 000.en de verwachting be
stond, dat daarvan door het Rijk 1/3 en dooi
de dlrect-belanghebbenden 1/6 zöu worden be
taald. zoodat slechts de helft van dat bedrag ten
laste van de Provincie zou komen.
Deze verwachting is niet geheel uitgekomen
Het Rijk verklaarde zich bereid 1/3 van de
kosten te dragen met uitzondering van de op
t 800.000 geraamde kosten van het kanaal Alk
maar (Zes Wielen)Hulgendljk, waarin he»
slechts tot een bedrag van f 5000 meende te
moeten bijdragen, met het gevolg, dat het
maximum van de Rljksbljdrage ter zake var
deze werken op f 1540.670 moe» worden bepaald
De bijdragen van de dlrect-belanghebbenden
stens 2 nummers mee. Van elke ploeg doet
elk nummer 1 athleet mee.
De gezamenlijke prestatie over de 5 nummers
geldt als schoolprestatie.
De wedstrijden worden gehouden op 't sport
park. A. voor de groote tribune; B. op het ath-
De Haarlemsche diocesane L. T. Raad verzoekt
ons mede te deelen, dat in verband met de
groote deelname
jongeren aan
Wieringermeer elke
zijn van een deelnemersbewljs.
Deelnemersbewljzen moeten vóór 1 Juli wor
den aangevraagd aan het bureau van den L. T
Raad, Zoeterwoudsche singel 33. Leiden; deel-
nemerskosten kunnen gestort worden op Giro
204904 ten name van K. J. M. V. Leiden.
22.15 uur: 100 M. jongen*.
Ie serie 1 looper van: HBS. 1, Lyceum 1,
1 ET—I r.
M. HemelsH. Linders (groep B)
6- Voe—P. Veer
O. OudshoórnP Bakkum
J. N. Moolj vrij.
K. A. JakschtorD Stam
C. DammerH. J. Timmerman
H. KruiderP. de Wijn (groep C)
N. Oud vr(j.
De op deze aanvrage betrekking hebbende
stukken en teekeningen zijn op de provinciale
griffie voor de leden ter inzage gelegd.
Blijkens nader verstrekte gegevens zal
Men schrijft ons:
Onder de Noordhollandsche exporteurs van
aardappelen en groenten bestaat ernstige on
tevredenheid over de wijze, waarop dit Jaar de
afzet van de vroege aardappelen is geregeld. In
tegenstelling met vorige jaren toen de aard
appelen, als ze den mlnlmumprlls niet konden
opbrengen, op de plaatselijke veiling werden
verkocht voor export, moeten de doorgedraaide
aardappelen thans alle naar Rotterdam worden
verzonden. Daar worden de aardappelen ver
kocht, waarbij als minimumprijs f 3.per 100
K.G. geldt, terwijl hier in Noordholland voor de
overige aardappelen en ook voor die voor
Dultsch. f 5.als minimumprijs is gesteld. De
exporteurs worden niet in de gelegenheid
steld, de goedkoope export-aardappelen
koopen voor Duitschland Volgens Insiders zou
deze regeling zijn gemaakt om Duitschland er
toe te bewegen, voor Nederland gunstiger bepa
lingen te maken ta.v. den Coloradokever. Zoo
als bekend is, zijn de bepalingen van Engeland
veel soepeler te dien aanzien. De exporteurs
keuren het echter sterk af. dat daarvoor de
Noordhollandsche aardappelen, die uit een on
besmet gebied komen, naar Rotterdam, in het
besmette gebied voor Duitschland (maar niet
voor Engeland) worden gebracht om daar te
worden verkocht, blijkbaar alsof ze uit het West
land komen. Ddt het de bedoeling van de NGFC
is. de Duitsche afnemers meer voor de aard
appelen te laten betalen dan de Engelsche
neemt men nyt aan. hoewel men deze han
delwijze tegenover den Dultschen afnemer, die
voor den Nederl tuinbouw toch van groot be
lang ia, niet fair vindt. Duitschland wordt sdS-
döende niet in de gelegenheid gesteld om tegen
wereldmarktprijs te koopen.
Want aanvankelijk waren de prijzen in Rot
terdam voor de doorgedraalde producten wel
goed: er werd f 5.en meer per 100 K.G. be
steed. maar toen er hoe langer hoe meer aard
appelen doordraaiden en de aanvoer blnnep
weinige dagen was gestegen boven het maxl-
mum-kwantum, dat in Engeland kan worden
ingevoerd, waa het met deze prijzen gedaan en
betaalde men f 3.per 100 K G met Inbegrip
van de vracht, verpakking enz Dit koznt over
een met een prijs van f 2.50 per 100 K.G. op de
veiling. Hier den prijs van f 5.tegenover voor
Duitschland. is het te begrijpen, dat de DUit-
sche afnemers, die hiervan niet onkundig zijn
gebleven, er niet veel voor gevoelen om meer te
betalen dan de Engelschen. Er zijn dan ook
reedsImporteurs in Duitschland. die niet van
het hun toegewezen contingent gebruik willen
maken.
Men vestigt er van Ingewijde zijde de *an-
dacht op. dat deze regeling bovendien geheel
tegen—het belang van den tuinbouw tn wordt
ultgevwrd. Voor Duitschland. waarvoor een be
paald bedrag als grondslag van oen invoer is
genomen, waarbij dus de in te voeren hoeveel
heid vermindert als de prijzen hooger zijn, stelt
men hooge prijzen vast, terwijl voor Engeland
voor welk land een gewlchtscontingent is vast
gesteld. de prijzen lager worden gesteld.
Inmiddels heeft Engeland alle aangeboden
aardappelen te Rotterdam niet kunnen afne
men, zoodat er al hoeveelheden naar de fa. Eer-
land, den veevoederhandelaar zijn gegaan voor
f 0.52 per 100 K.G. Dat geeft dus ook geen
winst Het ware beter geweest, ook den Duit-
schen afnemer van de goedkoopere export-
aardappelen te laten proflteeren. Allicht waren
dan betere prijzen gemaakt. Voor Noordholland
zit er ook nog dit nadeel aan, dat de hande
laren in ongunstiger positie komen, doordat zij
niet meer zelf kunnen koopen wat zij noodlg
hebben, terwijl voor sommige commlsslonnalrs,
die andere jaren voor handelaren uit Rotter
dam! en Amsterdam kochten, thans ook niets
te doen hebben. Voorts verdienen de schippers
geen vracht en de transportarbeiders geen loon.
Een grief van de exporteurs U ook. dat de
organisatie van de regeling niet goed is. Men
wordt niet tijdig op de hoogte gebracht van de
verschillende mogelijkheden. Aangezien aardap
pelen, welke eerst reeds in balen zijn verpakt
geweest, later niet meer In kisten kunnen wor-
Zondag hield bovengenoemde vereenlglng een
tralnlngsrlt over de volgende afstanden: B en
C klas 83 K.M. De junioren over 46 KM.
De uitslagen lulden als volgt: B klas 83 K.M.:
1. W. Wester, tijd 2 uur 8 mln. 2. Jn. Glas. 3.
B. Eenhoorn. 4. R. Band.
C klas 83 K.M.: 1. Kemp, tijd 2 Xiur 12 mln
2. G. Schouten. 3. W. Visser. 4. Janson.
Junioren 46 KM.: 1. A. Koene, tijd 1 uur
18 min. 2. P de Boer. 3. C. Meyer. 4. Pool
gevoerd, bestond er alle
dadelijk op de definitieve
brengen. Ook de kanalen zijn,
toe in verband met de
grond voor wegenaanleg
te ondervangen Zooals vanzelf spreekt zullen
voorts de aan ontheffingen t» verbinden voor
waarden uitsluitend mogen «trekken tot be
houd van de duinen als zeewering en'of
tuur-monument
Aangezien de verbodsbepaling niet in den weg
zal mogen staan aan de uitvoering van Rijks
werken welke in het algemeen beladg worden
ondernomen. Is ba*oald. dat ontheffing van het
verbod niet wordt geweigerd, wanneer de af
graving of vergravina noodlg is voor de uit
voering van soodanlg werk.
Ten slotte Is het verbod niet van toepassing
verklaart op de afgravingen of vergravingen
tn bij woningen beboerende tuinen, aangezien
daarvan geen bezwaren zijn te duchten.
Tevens wordt voorgesteld art. 1 als volgt te
wijzigen:
Onder duinen en dulngronden, by doe ver
ordening bedoeld, ia te verstaan de strook
gronds in de provincie Noord-Holland. begre
pen tusschen het strand der zee en den bin-
nenteen der duinen.
Deze verordening is, met uitzondering vau
artikel 14, dat voor de geheele. in het eerste
lid onsachreven. grond strook geldt, uitsluitend
van toepassing op de duinen en dulngronden
op het vaste land der provincie Noord-Holland
benoorden het gebied van het hoogheemraad
schap van Rynland
fabriek te Bennlngbroek, gemeente
karspel
d. Burgemeester en Wethouders van Wognum;
e. Burgemeester en Wethouders van Sybe-
karspel;
f. Dijkgraaf en Heemraden van het Ambacht
van Westfrlealand. genaamd de Vier Noorder
Koggen,
terwyi adhatsie-betuigingen aan laatstbedoeld
adres zjjn Ingekomen van de Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor West-Friesland te
Hoorn en van de Vereenlglng van Automoblel-
bezitters in Noordholland, eveneens te Hoorn.
De ons door den Hoofdingenieur van den
Rykswaterstaat nog ter hand gestelde de tall-
teekeningen. betrekking hebbende op de weg
vakken, tegen welker onttrekking aan het ver
leer de bezwaarschriften gericht zyn, liggep
Gedeputeerde Staten stellen voor te be
sluiten ten laste van de provincie geldleenin
gen aan te gaan van zoodanige nominale be
dragen als noodlg zullen blijken om een som te
verkrygen ter voldoening van:
875.000.— wegens uitkeering aan het Pro
vinciaal Electrlclteltsbedryi ten behoeve van
de uitbreidingswerken;
1.000.000.wegens kosten van uitvoering
van het Westfriesche kanalenplan en de ver
betering van den vaarweg over het Alkmaar-
dermeer
f 35.000.wegens kosten van de vernieuwing
van de Hensbroekerbrug over de Oostelyke
ringvaart van den polder Heerhugowaard;
f 85.000.-^ wegens kosten ten behoeve van
den oouw van een nieuwe brug over het Am-
stel-Drechtkanaal te Vrouwenakker;
en te bepalen, dat deze leentngen zullen wor
den aangegaan tegen een reéele rente van ten
hoogste 4 pet. *s jaars, dat de aflossingen in ge
lijke of afloopende termijnen van 30 tot 40 Jaar
zullen geschieden, die begonnen worden in het
Jaar, volgende op dat, waarin de leeningen wer
den gesloten.
2.453.00 uur: 80 M. hardloopen meisjes.
Ie serie 1 loopster vanKweekschool 1, Huis
houdschool 2, Huishoudschool 1, H B 8 1,
Gymnasium 1.
2e serie 1 loopster van: ULO Alkmaar 1, ULO
Alkmaar 2. Kweekschool 2, ULO Jullanaschool 1
Dit Jaar voor het eerst zal door de sChool-
Wedstryden-commissle op den verjaardag van
2 K. H Prins Bernhard de' schoolathletlek-
xyfkamp worden gehouden.
Bke school kan met hoogstens 2 jongens- en
meisjes-ploegen meedoen. Elke ploeg bestaat
Wt 5 athleten
■ka athleet doet aan minstens 1 en hoor-
werden vastgelegd In den vorm van veertig
jaarlyksche betalingen, waarvan de contante
waarde by een rentevoet van 3H pCt, op
t 836362 kan worden gesteld.
Intusschen stond het op grond van uw ge
noemd besluit vast, dat de kosten, voorzoover
zy niet uit de gelimiteerde bydragen zouden
kunnen worden betaald, ten laste van de Pro
vincie zouden komen, alsmede, dat de Provincie
de kosten van onderhoud en bediening zou
dragen.
By de uitvoering van de werken is de nood-
zakeiykheld gebleken verschillende wyzigingen
aan te brengen in het aanvankelyk opgezette
plan. Het met de voorgenomen werken aan de
Langerels beoogde, doel kon beter worden be
reikt door den bouw van een stroomduiker te
Rustenburg met eenlge verruiming van de
vaart RustenburgObdam—Mallegataluls. Deze
verandering heeft geen vermeerdering van
kasten medegebracht. Wel Is zulks in aanzien-
lyke mate het geval geweest met de verande
ringen in het plan van het kanaal Oudkarspel
Kolhom. Als gevolg van de elschen van de Ne
derlandsche Spoorwegen en van het verkeer te
land moest de desbetreffende raming met
f 729.000 worden verhoogd. Voorts zUn de kosten
van de bruggen aanmerkelyk hooger geworden
Aanvankelyk was namelyk op eenvoudige hou
ten ophaalbruggen gerekend, die op f 15.000
per stuk werden geraamd, terwyi by elke brug
nog een woning van f 6000 zou worden gebouwd.
Thans zyn en worden bruggen gebouwd, die
f 30.000 A f 40.000 kosten, ongeacht die brug
gen, die tengevolge van wyzlgtngen in de plaat-
seiyke toestanden bedragen van f 100.000 en
meer vorderen. Waar de bruggen thans In het
algemeen In beton en yzer zyn en worden uit
bestond er alle aanleiding deze
op de definitieve afmetingen te
waar daar-
behoefte ^an meer
en opritten aanlei
ding bestond, met ruimer profiel uitgevoerd.
By een en ander zyn de door de commissie voor
de normalisatie der vaarwegen aangegeven richt-
Wnen gevolgd. De spoorwegbruggen zullen in
totaal f 357.000 meer kosten dan waarop ge
rekend was. Tenslotte zal het, om het kanalen
plan beter aan zijn doe! te doen beantwoorden,
noodlg zyn het Kolhomerdlep te verbeteren en
daarin een keersluis te bouwen. Met een en
ander is een bedrag van f 75.000 gemoeid. Van
dit laatste "bedrag heeft het Ryk zich reeds be
reid verklaard 1/3 deel te dragen.
Als gevolg van de verschillende bovengenoem
de omstandigheden moet het totaal der kosten,
dat aanvankelyk op f 4907.000 geraamd
thans op f 6.473.000 worden geraamd
Hiervan komt ten laste van 'tRyk f 1.540.670
f 25 000 f 1.565.670 en ten laste van de
dlrect-belanghebbenden f 836 362, tezamen
t 2.402.032. terwyi bovendien nog wegens te
verkoopen overhoeken en wegens ontvangsten
van pachten en huren tot aan de afsluiting
van öe bouwtekeningen naar matige schatting
131.000.zal worden ontvangen, zoodat, om
het ulteindeiyk ten laste van de Provincie ko
mende bedrag te bepalen, de genqemde
ƒ6.473.000.— met ƒ2.402.032— 131.000.—
ƒ2 533.032.moet worden vermindert; er
blyft dan 3.939968.welk bedrag de aan-
vankeiyke raming van hetgeen ten laste van de
Provincie zou komen, namelyk de helft van
4907.000 ƒ2.453 500.—, met ƒ1.486.468
overschrijdt
By de beoordepling van dit bedrag dient In
tusschen rekening te worden gehouden hier
mede, dat de meeste als beweegbare bruggen
ontworpen wegkrulsingen als vaste bruggen zyn
of worden uitgevoerd en dat dientengevolge de
ten laste van de Provincie komende onder-
houds- en bedieningskosten van de kanalen
aanmerkelyk minder zullen biyken te zyn dan
waarop oorspronkelijk was gerekend. In totaal
zyn of worden 17 vaste bruggen in plaats van
beweegbare bruggen gebouwd. Rekent men, dat
■mlddeld met 2 man bediening kan
beteekent dit by kaplta-
Jtatlekosten een besparing
van ongeveer 80 000.per brug of in totaal
f 1.360.000.—.
Bovendien mag de aandacht nog worden ge
vestigd hierop, dat by de raming van de kos
ten een bedrag van 108.000.voor uitkeering
aan de Nederlandsche Spoorwegen wegens ge
kapitaliseerde onderhouds- en bedienlngskosten
op de bouwrekenlng is gebracht, terwyi deze
koeten elgeniyk tot de jaarlyksche kosten moe
ten worden gerekend.
Wanneer men een en ander in het oog houdt,
zal men moeten toegeven, dat over het geheel
genomen de uitvoering van de kanaalwerken
in financieel opzicht geen tegenvaller voor de
Provincie is geworden
Evenwel zal vpor het nader geraamde totaal
der uitgaven een - post op de begroeting Pro
vincie moeten voorkomen. Tot dusver zyn uit
gaafposten geraamd tot een bedrag van
ƒ5.500.000.Voor het ontbrekende ƒ6.473.000.
5500000.— 973.000— of rond
l OOCTOOO.zal derhalve nog een credlet. zyn
te verleenen. waartegenover als ontvangstpost
de opbrengst van een geldleening zal zijn te
ramen.
Terrein B
2.00—2.45 nur: Verspringen meisje*.
2.45—3.30 uur: Verspringen jongen*.
3.30—4.15 uur: Hoogspringen jongens.
4.15—5.00 uurHoogspringen meisjes.
Pl.m. 5 uur prysuitreiklng op de tribune.
In het geheel doen mee 7 jongens- en 9 mels-
Jesploegen. dus 80 athleten. wat voor een eer
ste maal een zeer groot aantal is.
In een eenigen tijd geleden op Initiatief van
de Korenbeurs-commlssle van de Holl. My van
Landbouw belegde vergadering werd besloten
een nauwer contact tot stand te brengen tus-
schen den landbouw en den middenstand.
Om dit te bereiken ligt het in de bedoeling
den jaariykschen landbouwdag uit te breiden en
te trachten de belaigstelllng voor dezen dag
te vergrooten door het opstellen van een attrac
tiever programma Op de vorige vergadering zeg
den reeds verschillende organisaties hun steun
toe. Voorts werd besloten, dat in een door’de
Holl. My. van Landbouw te beleggen vergade
ring van belanghebbende organisaties, een com
missie zou worden samengesteld, die de ver
schillende mogelykheden zou onderzoeken en
plannen zou ontwerpen.
Die vergadering is in de dancing van de Har
monie gehouden.
De voorzitter, de heer J. Blom, Het zich in
zyn openingswoord vry pessimistisch uit. Hij
meende, dat de z.1. geringe opkomst bewees, dat
de middenstand te weinig belangstelling toonde
en niet voldoende begreep welke groote belangen
hier óók voor den middenstand op het spel
staan.
De wensch van den voorzitter, dat de mid
denstand ondanks de geringe opkomst ztjn vol
ledige medewerking zou verleenen om een nuttig
contact tot stand te brengen, werd echter vol
ledig bewaarheid, zoodat er tot'pessimisme geen
aanleiding bleek te zyn.
Dit bleek reeds spoedig uit de besprekingen.
Vrij algemeen was men van oordeel, dat er wél
voldoende belangstelling was, ook van de zyde
van den middenstand.
De heer Mak zelde ervan overtuigd te zyn.
dat er dit jaar alle kans is op een geslaagden
landbouw^sg.-o^j. week
De hec’MÉM^Pp^hriMftMitte^ar in elk ge
val geen landbouwweek. Op 28 September wordt
in het Sportpark de centrale fokveedag gehou
den. die mooi aansluit by den landbouwdag. Het
is, aldus spr., de taak van den middenstand de
menschen voor den tweeden dag vast te hou
den. Financieel kan de Holl. My. van Landbouw
weinig doen Ook In andere plaatsen heeft de
middenstand de leiding.
De heer Goes, sprekend namens de Hanze,
zelde. dat de vergadering bijeen geroepen was
om een commissie samen te stellen. Spr. was er
van overtuigd, dat men hierin zou trachten er
van te maken wat ervan te maken is.
•De heer Blom wilde van te voren eenlge zeker
heid van de kans op succes hebben. Financieel
kan de Holl. My niet medewerken. Spr. vroeg:
is de middenstand bereid het zyne te doen, als
de Holl. My. van Landbouw zorgt voor het or-
ganlseeren van den Landbouw- en den Fokvee
dag.
De heer Goes was van oordeel, dat de commls-
sie moet uttmaken, hoe de landbouwdag moet
worden uitgebreid
De heer Blom wees op de geringe medewer
king van den middenstand.
De heer Termaat zelde. dat nog nooit een vol
doende beroep gedaan was op den middenstand.
De middenstand zal allen mogeiyken steun ver
leenen.
De he^r E;"tiz. Covers betoogde, dat, platte
land en stad elkaar beter moeten begrijpen en
elkaar moeten aanvullen.
Met de toezeggingen van de middenstandsor
ganisaties is het wellicht mogelyk Alkmaar tot
het landbouwcentrum te maken, dat het moet
I - zyn.
De heer Heuseveidt, sprekend naméns de V.
V. V., zelde, dat ook deze vereenlglng haar daad-
werkeiyken steun zal verleenen
Spr. was ervan overtuigd, dgt het noodzake-
lyk was. dat in de commissie ook in ruime mate
het element landbouw vertegenwoordigd zou
zyn. teneinde mede te werken aan de organi
satie van de harddraverij en al datgene, dat
meer op het gebied van den tendbouw ligt.
De heer Blom was het mCT deze opvatting
eens: het moet een landbouwdag blijven en
daarom moet ook de Holl. My. van Landbouw
vertegenwoordigd zyn. -
De vertegenwoordigers van de volgende orga
nisaties zegden hierop toe, dat een vertegen
woordiger in de commissie zitting zal nemen:
Kon. Ned. Mddenstandsvereenlging, Chr Mid
denstands vereenlglng, Hanze, Ned. Kruideniers-
bond, A. V. E. 6.. Grosslersbond A. G. F., bond
van hotelhouders, V. V. V., de Kamer van Koop
handel en de Holl. My. van Landbouw.
Getracht zal worden, de commissie nog uit te
breiden met vertegenwoordigers van andere or
ganisaties. ook van uit de omgeving.
De door de genoemde organisaties aan te wy-
zen vertegenwoordigers in de commissie zullen
bnnenkort hun eerste vergadering houden.
zy schryven aan de Prov. Staten om.:
By afweging van de belangen, by deze aan
gelegenheid betrokken, moet worden bedacht,
dat niet alleen de gemeente Amsterdam,
maar ook de gemeente Velsen (IJmuiden)
van een opleving van de scheepvaart bei
Noordzeekanaal profyt zal hebben.
Als een bykomend, doch niettemin zeer be
langrijk. voordeel van den voorgenomen tunnel
bouw beschouwen wy nog de mogeiykheld. die
hierdoor zal worden geopend, om bulaen en ka
bels onder het Noordzeekanaal door te lelden
Hét behoeft wel geen nader betoog, dat het
zoowel voor de watervoorziening als voor de
electriciteitsvoorzlenlng van eminent belang
zal zyn om ten behoeve van een zekere en
rechtetreeksche verbinding tusschen Noordhol
land benoorden en bezuiden dit kanaal gebruik
te kunnen maken van een daartoe geschikte
ruimte van voldoenden omvang voor het ver
voer zoo van het water als van electrischen
stroom.-
Van de zyde van de Provinciale Bedrijven Is
over deze mogelykheid reeds contact gezocht
met den dienst van den Rykswaterstaat en wil
meenen te mogen verwachten, dat in dezen een
bevredigende oplossing zal kunnen worden ge
vonden.
eveneens voor de leden ter inzage.
Na afloop van den termyn van ter visie lig
ging is nog een tweetal adressen Ingekomen,
onderscheideniyk van M. de Vries, weduwe D.
Mantel Czn.. te Sybekarspel en G. Mantel Dzn
te Blokker, alsmede van J. Tensen te Sybe
karspel betreffende de voorgenomen onttrekking
van wegvakken van den Abbekerkerweg in de
gemeente Sijbekarspel.
Deze bezwaarschriften zyn te laat Ingediend
en moesten uit dien hoofde dus> formeel bulten
behandeling blyven. Wy hebben met den Dienst
van den Rijkswaterstaat echter nog over den
Inhoud er van gesproken, als gevolg waarvan
met reclamanten door dien Dienst een nadere
regeling is getroffen, die aan hun grieven tege
moet komt.
Aangezien derhalve thans ons inziens aan de
totstandkoming van de gevraagde onttrekkingen
geen bezwaren meer in den weg staan, meenen
wy U in overweging te mogen geven daaraan
Uwe medewerking te verleenen door vaststeUlng
van het ontwerp-beslult.
De Wegencommissie, die wy te dezer zake
hebben geraadpleegd, heeft zich met dit voor
stel vereenlgd.
Reeds heeft Uwe Vergaaenng een tweetal
verordeningen, t.w de ^teclameverordening
Noord-Holland” en de TNassenverordening
Noord-Holland" in het leven geroepen, welke
bescherming van het natuurschoon ten doel
hebben Het ligt OJ. geheel in de Ujn van de
ontwikkeling. Indien thans ook de verordening
op het in stand houden der duinen en duin-
gronden mede aan dit belang dienstbaar ge
maakt wordt
Zulks zou kunnen geschieden, door uit artikel
14 de beperking tot het peil van 8 M. A P
te doen vervallen Ben daartoe strekkend ont
werpbesluit voegen wy hlerby.
Ten einde buiten twyfe] te stellen, dat bet
verbod niet alleen van toepassing zal zyn op
de eigeniyke hoogten of heuvelen, maar ook
op tusschengelegen dulnterreinen. is tn het ont
worpen artikel 14 tn plaats van ..duinen” ge
schreven: „duinen en dulngronden”
Volledigheidshalve is voorts naast het doen
van afgravingen ook het doen van verrravtngen
verboden
Ter verlichting van den oewyslast van het
Openbaar Ministerie is het verbod thans vol
strekt gesteld, met bepaling dat Gedeputeerde
Staten dagrvan onder nader te stellen
wnarton «chriftelHk nntheeftn» )mnn~»'
leenen J
Uiteraard zal een ontheffing door ons Col
lege alleen dan worden ge-weirert. Indien door
de voorgenomen afgraving of vergravtng de
kustverdediging in gevaar sou worden gebracht
dan wel het natuurschoon zou worden geschaad
en het niet mogelilk te door het stellen van
voorwaarten deze bezwaren !r afdoende mate
in de