de zwarte De affaire-Oss de baan van Naar samenwerking tusschen rail en rubber OMELETTE en Cie. Franqaise des Pétroles I GEEN WANTROUWEN CONGRES VANDENB.B.N. DONDERDAG 29 JUNI 1939 De had OVERZICHT TWEEDE KAMER Conclusies aangenomen Motorrijder gedood ST. BONIFATIUS-BEDEVAAI R. K. Universiteit M ORRIJDER GEWOND r/s VELDWACHTER GESCHORST 01 UIT DE STAATSCOURANT Kindje verdronken Toettand van de kleine levens gevaarlijk DRIEJARIG MEISJE ONDER AUTO GELOOPEN Wil tot begrijpen aanwezig Uitgifte f6 millioen 4 J4 pet. obligaties d 97^ GEHEELONTHOUDING BIJ SNELVERKEER PRIJSVRAAG VOOR EEN „GEMEENSCHAPSLIED” Auto met officieren tegen een spoorboom 3] OVERTREDING VAN HET MELKBESLUIT „Oranje” slecht weer Rechterlijke macht f Notariaat De jaarvergadering van „St. Franciscus*' gunuiiiiiiiiii DE BISSCHOP iiiiimiiiiiiijg (Van onzen parlementairen redacteur) DEN HAAG. 2S Juni 1939 een nen dus op. fer- usschi tif 4 l x zün motieven 8. daarvoor had, is nog met vreugde nd) ci> algemeene met slen. UW nen. bet len) De naar voor Prof. mag. dr. G. Kreling O. P. rector-magnificus ingetrokken, onrechtmatige Het vraagstuk van vrijwillige samenwerking op het gebied van het personenvervoer in Ne derland is van verschillende kanten belicht op het Woensdag in den Dierentuin te Rotterdam gehouden speciaal aan dit onderwerp gewade congres van den Bond van Bedrüfsautohouders in Nederland. Grondslag der coördinatie moet zyn het algemeen belang med< - het onze Ook niet-Katholiekcn vinden Dat bekrompen, flauw en klein, Neen, dat kwam toch niet te pas.' Een request en veel gekonkel: Wapen blijft zooals 't nu was Drie ernstig gewonden te Soestduinen Zoo wlen Geestelijke leiding van den Aartsbisschop Woensdagmiddag is het 3-jarig zoontje van den tuinder P. Bot. te Grootebroek. spelender wijze in een achter het ouderlijk huls gelegen sloot geraakt en verdronken. ran on- uit Iwjj- iet taal nd- lee- art- D» 1 wer i Processen-verbaal achtergehouden 'tl jwi I. a I. L md) loef ft ter- vlé) <9 oog and. land «en □ver ting eerd and ver- jcb- cen- eln- hefr van elok ung letel Wft- 114 telfiken hierin waren gemoeid ter^deze beide zaken in h'in p Stemming aan boord had daar onder echter niet te lijden Een melkverkooper uit Nootdorp heeft voor den kantonrechter te Delft terecht gestaan we gens overtreding van het melkbesluit. Hu had n.l. op zijn wagen twee bussen gehad met voor consumptie bestemde melk, waaraan water was toegevoegd. De verdachte was voor dergeljjke overtredingen reeds zesmaal veroordeeld. Het O.M.. waargenomen door mr. F. Hollan der, elschte een principale hechtenis van drie oagen. De verdediger mr. Maurer, uit Delft, be pleitte een geldboete. Na re- en dupliek veroordeelde de kanton rechter. mr. H. W. Nieuwhuls. verdachte tot f 350 subs. twtfc maanden hechtenis. eens onfi dat op e Het standpunt van het rail- vervoer g 't Christendom aan Neerland bracht: S Verkeersongeluk te N ij kerk, waar bij verder een kind gewond werd Het bestuur van de St. Radboud-stichting te Utrecht heeft benoemd tot rector-magnificus der R. K. Universiteit te Nijmegen voor bet studiejaar 19391940 prof, mag dr. G. Kre ling O. P. Dinsdagavond is het driejarig dochtertje van de familie G. te Berlicum, terwijl de moeder een «ogenblik stond .te praten, den weg op^eloopen juist op het oogenblik, dat een auto, bestuurd door den heer V. N. uit Dlnter, kwam aange reden. De kleine liep recht tegen den auto op *n kreeg de „voorwielen over het lichaampje. Het kind werd in hopeloozen toestand opgeno men met twee gebroken beenen, een schedel - fractuur en eenlge diepe hoofdwonden. Nadat een dokter de eerste hulp had verleend, werd het meisje in levensgevaarlijken toestand et ziekenhuis overgebracht. Men vreest leven van de kleine. een ongeval, waarbij een paard en wagen te water waren graakt. Sinds zijn schorsing zijn echter plotseling al lerlei geruchten gegaan over handelingen, die van een veldwachter niet verwacht mogen wor den. De voornaamste reden welke den Commis saris der Koningin deed besluiten tot de schorsing, schijnt wel gelegen te zijn in het feit, dat in den laatsten tijd herhaalde tralen klachten van particulieren waren ontvangen omtrent het niet opmaken van proces-verbaal wanneer dit noodig was. De Nieuwe Rijksweg RotterdamDen Haag loopt voor een groot gedeelte ook over grond gebied van Pijnacker. Vaak gebeuren daar on gevallen, waaromtrent dan proces-verbaal moet worden opgmaakt. Zoo is eenigen tijd geleden een ernstig ongeval op genoemden weg gebeurd, waarin veldwachter 8. werd gemoeid. Tot groote verwondering van de betrokke nen dit ongeval bemerkte men niets van een strafvervolging. Toen hierover werd geïn- bi) justltioneele autoriteiten bleek. Hield dit aannemen van de conclusie der com missie een consilium abeundi, een verzoek om heen te gaan, een verkapte motie van wantrou wen tegen den minister van Justitie in? Niemand minder dan de voorzitter der com missie, de heer Schouten ze f, verzekerde het tegendeel. In deze conclusie, zei hij. ligt niet meer uitgedrukt, dan dat de commissie den op 1 April 1938 tegen de brlgade-Oss der Ko ninklijke Marechaussee getroffen maarregel niet juist acht. Dat is een zakelijke afkeuring van 's ministers beleid op dit punt. Een con silium abeundi heeft de commissie niet in haar conclusie willen leggen en de Kamer zou. naar haar oordeel, goed doen bjj haar beslissing aan deze conclusie geen ander karakter te geven. verscheidene manieren WordHhier thans het feit herdacht Dat een bisschop, Vfillibrordus, echter de zekerheid van een goede ontwikke ling der samenwerking niet te weeg brengen. Vee! zal er voor de toekomst afhangen van de ervaringen van den arbeid der adviescom missie, voorzien in artikel negen der wet. Van meer beteekenls dan de nauwkeurige sa menstelling der adviescommissie is echter de sfeer, waarin zij werkt. Hoe beter die sfeer, hoe beter de uit te brengen adviezen objectief juist zullen zijn en door den minister kunnen worden opgevolgd. Het zal zaak zijn er daarbij van uit te gaan, dat grondslag der coördinatie zal dienen te zijn het algemeen belang. De samenwerking tusschen weg- en rallver- voer zal belde vervoersvormen in staat stellen al Hun aandacht te besteden aan de volmaking der outillage en van de het publiek geboden service. :n Ede en Lunteren tegen autobus gebotst Eindelijk, na vier volle da'gen debat in de Kamer, na een heelen middag replieken. waarbij de heer Schouten (AR.) met zijn zware stem getuigenis aflegde van zijn eerlijke bedoelingen en die des ministers. waarbij de heer Rost van Tonningen (N.S.B.) zijn met een hoop dikke woorden als .schan daal", ..onverlaten”, „pllchtvergeten Kamer” en dergelijke naar voren gebrachte „onthullingen” over den innoud der dossiers tegen de beide geestelijken in het koele water van een ijzige kiflmte der Kamer zag vallen, omdat het heele- maal geen onthullingen waren. waarbij de heer van Maarsseveen (RJC.) den heer Aibarda vroeg waarom hij. die dan minister met uitstel had bedreigd^ wanneer hij nieuwe feiten ter tafel zou brengen, zijn partijgenoot van der Goes niet eens .pp zijn bruine vingers tikte, omdat deze alle mogelijke nieuwe feiten in het geding bracht, die hu zelf niet eens had onderzocht: waarbU de heer van der Goes van Naters (S.D.A.P.) op zUn gewone, slepende, alles bé- i klém-tóónende wijze en met een handgebaar, dat hu vermoedeluk van een of ander Thomas van i Aquino-beeld heeft afgekeken, zonder daarbU echter de scherpzinnigheid van den wüsgeer méé af te kUken. de Kamer de verzekering gaf an- ders zou zU het misschien niet gelooven dat i de S.D.A.P. héélemaal geen partUbelang met de behandeling van de zaak-Oss heeft willen die- i nen: waarbU mevrouw Mackay-Katz (C.H.) van i haar verleden week zoo toegejuichte succesrol als i tragédienne een kleine reprise gaf nog steeds begrUpend en betreurend natuurlük; waarbij de heeren van Houten (C.D.) gn Zahdt 1 (Staatk. Geref.) hun gal nog eens uitspuwden tegen den Roomschen bewindsman en waarbU minister Goseüng de puntjes nog ïde 1 zette, nog eens wees op het gevaar, een overgelegd dossier van een gesepo neerde zaak een volksgericht wordt opgebouwd, nog eens nadrukkelUk constateerde, dat alweer niemand in de Kamer zich had geërgerd aan de methode van onderzoek, die de marechaussee volgde. na dezen heelen middag van zes volle uren replieken tegen zeven uur eerst ging de Kamer uiteen is de conclusie van het rapport-Schou ten, met alleen de katholieken tegen, aangeno men •w-'x e ïlaagsche Post heeft een op zich- 1 zelf niet onverdienstelijke plaat gepubliceerd naar aanleiding van het rapport der Kamercommissie. Op deze plaat ziet men Z. Exc. Gosellng als scholier In plusfour met bedrukt gezicht en een papier In de hand de leeraars kamer verlaten. Boven de plaat staat „Consilium abeundi” (Raad om de school te verlaten), eronder staat: Karei Go sellng heeft een héél slecht rapport ge kregen”. Deze plaat drukt wel den wensch uit van „De Haagsche Post”, maar niet de werkelijkheid. Het rapport van de Kamercommissie was niet héél slecht, want het verklaarde van de goede trouw en de zuivere bedoelingen van den mi nister ten volle overtuigd te zijn, alleen de vlljtcijfers van Z. Exc. Gosellng wa ren In smaak eenlge Kamer aanleiding van d: deling examen aft en een half uur lang, maar drie volle uren, een praestatie, zoowel voor den spreker- als voor de luisterenden. Is Z. Exc. mr. Gosellng geslaagd? Er zijn er, die zijn pleidooi magistraal noemen, maar er zijn er ook, die zich niet be vredigd achten. Het lange betoog van minister Gosellng bevatte weinig of geen nieuws. Het was een pleidooi, dat voor zoover het zich “tegen zekere boos aardige perscampagnes richtte en de goede trouw, de eerlijke bedoeling en het plichtsbesef van den minister ver dedigde, in de Kamer een open deur in trapte. Behalve de potsierlijk laat dunkend of geërgerd poseerende graaf de Marchant et d’Ansembourg en zijn nerveuze dienstknecht In het huis der volksvertegenwoordiging Rost van Ton ningen, om van den niets zeggenden boer Dieters en kameraad Woudenberg maar niet te spreken, behalve ook de heeren Wijnkoop en Lou de Visser, zullen de meeste heeren van de Tweede Kamer den minister de ook door de commissie aangenomen goede trouw wel gunnen. De discussiabele questie van het gevoerde beleid Is echter ook na minister Co wlings rede voor de balie der Kamer voor sommigen discussiabel gebleven, ook al zijn de meeste leden het dis- cussleeren ovet deze aangelegenheid meer dan beu. mt betoog van den mi nister kwam tenslotte hierop neer: „Ik heb gehandeld zooals ik meende, dat het mijn plicht was te moeten handelen. Ik heb niet kunnen vermoeden, dat mijn handelwijze zulk een reactie zou wekken, en voor deze reactie ben ik niet ver antwoordelijk en aansprakelijk.” Hij heeft de Kamer daar nog eens van trachten te overtuigen, maar in de Kamer wil niet iedereen zich laten over tuigen zeker niet door minister Gosellng. Een „consilium abeundi” heeft ook de heer Schouten, de voorzitter van de Kamercommissie, den minister niet ge geven, en de minister kon dan ook met klem verklaren, dat hij zich niet in het minst verontrust gevoelde in de rust van zi|n geweten. Na het pleidooi van minister Gosellng in de Kamer te hebben aanhoord, kunnen wij slechts herhalen, dat de heele Ossche affaire niets anders is en blijft dan een omelette met veel schuim, waarover veel te veel gerucht is gemaakt en die zoolang op het poli tieke vuur heeft gestaan, dat zij voor vrijwel iedereen ongenietbaar zwart is gebrand. Woensdagavond omstreeks zes uur is op den. Amersfoortschen straatweg onder NUkerk een ernstig verkeersongeluk gebeurd. waarbU een motorrUder om het leven kwam en een 7-jarig meisje gewond werd. 51 donateurs en 313 vrienden. 31 December ren er 836 leden, van wie 713 mannen, vrouwen. 358 vrienden en 56 donateurs Pater Patricius O M. Cap.. Helmond’ sprak gelukwenschen tot den voorzitter bU gelegen heid van diens zilveren ambtsjubileum. Als bestuurslid werden herkozen of gekozen de heeren H. Vleeschhouwer, P. J. J. Vroom, C. H. R. ZuUdam en G. J. Hoeven en L. Th. Verbeek. De heeren J. J P. Nivard, Vught; J. Weiten. Deurne; P. C. Fakkeldy. SoestdUk; J. J H Verwer, Genr.ip; J. Hamacher, NUmegen; A van Dooren, Eindhoven: J. H. Cox, Helmond; J. C. Scheffers, Helmond; J. Bos. Vlerllrvis- beek en J. Vromans, Gilzen-RUen werden bij gelegenheid van hun 25-jarig lidmaatschap op zeer hartelijke wfize gehuldigd en ontvingen een zilveren insigne Pater Patricius O. M. Cap hield een voor dracht over „Nieuwe Gemeenschap en Drank bestrijding", waarna ten slotte de verschillen de voorstellen werden behandeld. dat rapport te hoog naar den van velen en ook stonden er fouten in genoteerd. Voor de heeft minister Gosellng naar i^Ébapport een mon- 'geregd, wel geen zeven Benoemd tot rechter-plaatsvervanger in do arr. rechtbank te Almeloo mr. L. L. J. Dons, agent der Nederlandsche. Bank te Almeloo. Benoemd tot notaris binnen het arr. Alk maar, ter standplaats Bergen (NU.) C. Knook, notaris te Apeldoorn. Aan C. Knook voorn, ia op verzoek, met ingang van het tüdstip van indiensttreding als notaris te Bergen, eervol ontslag verleend als notaris te Apeldoorn. De heeren Mendelssohn «Sc Co. Amsterdam, de Nederlandsche Handel-MaatschappU, N.V., de Banque de Paris et des Pays-Bas en Amsterdam- sche Bank N.V., berichten dat zij de inschrUving op f 6 000 000 is Zw. frs. 14 280 000 414 pet. 20- jarige obligatiën. in stukken groot f 1000.is Zw. frs 2380 aan toonder, ten laste van de Compagnie Franqalse des Pétroles. Soclété Ano- nyme. gevestigd te ParUs. openstellen op Dins dag. 4 Juli 1939. van des voarmiddags 9 uur tot des namiddags 4 uur, aan hun kantoren te Am sterdam. Den Haag en Rotterdam, tot den koers van 97 pCt, De betaling der toegewezen obligatiën moet geschieden op Vrijdag 14 Juli 1939. De noteering der geheele leening ter beurze van Amsterdam zal worden aangevraagd. De uitgifte is groot f 12.000.000 is Zw.frs. 28.560.000 414 pet. 20-jarige obligatiën. (waar van f 6.000.000 is Zw. frs. 14.280.000 reeds in het buitenland geplaatst). De obligatiën zUn nominaal groot f 1000 is Zw. frs. 2380 en luiden aan toonder. Coupons betaalbaar 15 Juni en 15 December. De leening is aflosbaar in uiterlUk 20 jaar door ultloting 8 pari of door inkoop onder pari. De eerste aflossing vindt platos op 15 Juni 1940. Vervroegde algeheele of gedeeltëlüke aflossing kan van 15 Juni 1942 af te allen tUde geschieden. Hoofdsom en reifte der obligatiën zUn, naar keuze van de*i obligatiehouder. betaalbaar in Ne derland ten kantore van emittertten in Neder landsche guldens of in Zwitserland bU de Schweizerische Kreditanstalt, Zürich, in Zwitser- sche francs, tot den vasten omrekeningskoers van 1000 gulden is 2380 Zwitsersche francs. De betaling van hoofdsom en rente der obMga- tiën zal bulten Frankrijk geschieden zonder eeni gen aftrek van tegenwoordige of toekomstige FNmsche belastingen. Als trustee treedt op de MaatschappU tot be heer van het Administratiekantoor opgericht door Hubrecht, vaq, Harencarspel Vas Visser N.V., gevestigd te Amsterdam. formeerd dat 8. geen verbaal had doorgezonden. Dit moet ook bU andere gevallen niet gebeurd. Welke niet bekend. Voorts zou het zUn voorgekomen, dat aan een landbouwer wiens vergunning voor het be zitten van een vuurwapen was door bemiddeling van 8. op wUze een ander was verstrekt. Het optreden van 8. zou wel eerder aanlei ding tot moeilUkheden hebben gegeven. had hU een oud-rUksveldwachter met hU een woordenwisseling had, waarbU eerstge noemde 8. had beleedigd, in de cel ingesloten Als gevolg van een en ander is de veld wachter thans geschorst terwUl tegen hem een vervolging wegens het verduisteren van de ver balen is opgemaakt. Het gebeurde heeft in Pijnacker nogal sen- satie gewekt, vooral omdat 8. bekend stond vereeniglng 1 Januari 1938 815 leden telde, als een zeer actief politieman, die veel goed zoover zUn, dat wU het eerste stadium hebben bereikt. WU moeten alles vermUden wat ons tot ze kere geprikkeldheid aameiding kan geven WU moeten met zorgvuldigheid onderschei den of hetgeen vandaag zwak is of schUnt, groeikracht genoeg heeft om morgen sterk te worden of wel dat het zoo zwak is. dat het het economisch organisme behoort te verd' nen. De Nederlandsche Spoorwegen hebben geen belang bij zwakke, verbrokkelde en elkaar on derling bestrijdende organisaties van het par ticuliere beroepsvervoer. Indien elk der ver voerstakken zou komen tot één centrale krach tige organisatie, zou dit de samenwerking met de Spoorwegen, die van nature een eenheid vormen, ten zeerste bevorderen. Spr. weet, dat de B. B. N. vooral den laat sten tijd ontzaglUke vorderingen heeft gemaakt op dit gebied en wensCht den bond met zUn pogingen van harte succes. Het moet ook een vanzelfsprekend uitgangs punt tüsschen ons zUn. dat er behoort te be staan gelUk recht voor allen. AnderzUds moet erop worden gewezen, dat het spoorwegbedrUf in tal van opzichten zwaar der belast is dan he| wegverkeer. De geheel naar spr.’s gevoel sterk opgeblazen tegenstelling, welke men wel eens maakt tus schen rail en rubber is een doodgewone alle- daagsche tegenstelling tusschen twee verschil-/ lende technieken. Op de rail moet, worden vervoerd, daar waar de rail het goedkoopst is en op den weg, waar deze het goedkoopst is. Het geheele Nederlandsche publiek, dat wU hebben te dienen, is niet a priori pro bus of pro trein. Het vraagt terecht naar zUn eigen, belang en het is het beste gediend met gemak- keiuke. snelle, veilige en vooral goedkoope ver- voergelegenheid. Maar niet alleen het belang van het Nederlandsche publiel^, ook ons eigen belang, het belang van onze samenwerking, kan alleen op stevigen grond worden gefun deerd. Indien deze samenwerking leidt tot ver betering van de economie. Indien wU er door samenwerking in kunnen slagen de totale kosten van het Nederlandsche vervoerapparaat aanzienlUk te doen dalen, zal dit van alle kanten met vreugde worden be- gnwt. ook zelfs wanneer men er aanvankelUk wantrouwend tegenover zou staan. De directie van de N. 8. rekent het niet tot haar taak te vechten voor eng chauvinistisch gezien bëlang van het railbedrUf. De vrUwilllge samenwerking in het Neder landsche vervoerbedrUf is nieuw. Niemand, die iets nieuws onderneemt, kan tevoren de garan tie geven, dat hU slaagt Maar wij moeten, al dus prof. Goudriaan het probeeren en ons uiterste best doen om te slagen. In de middaguren volgde een huishoudelijke vergadering van den B. B. N. De 14de nationale St. Bonifatlusbedevaart •naar Dokkum wordt gehouden Maandag 17 Juli en zal staan onder geestelüke leiding van Z. H. Exc. Mgr. dr. J. de Jong. Aartsbisschop van Utrecht. De algemeene intentie is: .Dank bare hulde aan St. Wi librord en zUn arbeider en opvolger St. Bomfatius, die gelcof en daarmede de beschaving aan voorvaderen gebracht hebben 's Morgens half elf wordt in de Bonifatius- kapel te Dokkum de Pontificale H. Mis opge dragen door den Aartsbisschop. De weleer waarde heer Henri de Greeve houdt de feest- predlcatie. Om 12. 1 en 2 uur Is in de paro chiekerk gelegenheid, de reliquieën van St. Bo- nifatius te vereeren. Wederom in de kapel wordt om 3 uur een plechtig Lof-, gecelebreerd, met pontificale assistentie. De Aat tsblsSetabp houdt dan een predlcatie. Het nationale stempel op deze bedevaart is medg gelegd door den extra-trein, welke 's mor gens 5.55 uur uit Haarlem vertrekt, 6 uur uit Zaandam. 6.17 uit Amsterdam. 6.39 uit Hilver sum. 6.38 uit Utrecht, 655 uit Amersfoort, 7.43 uit Zwo le. De aankomst te Leeuwarden is 9.10, te Dokkum 10 uur. Het vertrek uit Dokkum is 17.15 uur; te Leeuwarden wordt de gemeen- schappelUke maaltijd gebruikt Vóór midder nacht heeft de extra trein vrijwel alle pelgrims op de plaats van hun bestemming terug ge bracht. In tegenstelling met wat op de affiches is medegedeeld, wordt verzekerd, dat ook de Haarlemmers te zarnen met de anderen terug reizen. Opgave tot deelneming kan geschieden bij pastoor J. Schiphorst, 2e Oosterparkstraat 220. Amsterdam; pastoor J. Alferink, Bussum; ka pelaan F Mets, Pastorie St Vitus, Hilversum; pastoor dr. J. van OppenraaU. Baarn; pater A GrUplnk O.E.S.A., Pastorie Rozenstraat, Utrecht; pastoor Oost veen, Amersfoort: pastoor Schaas. Zwolle; pastoor Jac. V. d. Marck. Zaandam; kapelaan W. Westerhoven, Janstraat ^1, Haar lem en aan de kantoren van het Reisbureau Centropa. Gaarne wekken wU tot groote deelname want de bedevaart naar het heiligdom van St. BtAiifatius is een schoon gebruik. Het comité voor de actie „Naar de Nieuwe Gemeenschap” heeft besloten een prUsvraag uit te schruven om te komen tot een goed „ge- n.eenschapslied”, dat voor het eerst op den grooten nationalen kaderdag te Amsterdam ten gehoore zal w-Vden gebracht. Ten slotte was het woord aan prof. Goudriaan, die het standpunt van het railvervoer uiteen zette. Spr. verklaarde, dat de directie der Neder landsche Spoorwegen het bijeenroepen van dit congres ten zeerste had toegejuicht. De vrUwlUige samenwerking tusschen alle beroepsvervoerders in het personen- en goederenverkeer zu het ook met den onmisbaren steun van zekere wet- telUke regelingen Is. volgens spr„ verre te verkiezen boven een van boven at aan het be drijf opgelegde regeling. Deze samenwerking zal zich slechts geleidelUk en étappengewUze kun nen ontwikkelen. PUnacker is de laatste dagen in beroering gebracht door de schorsing van den gemeen- te-veldwachter. Tot voor kort wees niets het publiek er op, dat iets dergelUks zou geschieden. Nog niet zoo heel lang geleden werd de veldwachter hartelUk gehuldigd voor zUn moedig gedrag bij Spr. wilde hierbU drie verschillende stadia on derscheiden. De eerste en belangrUkste étappe is het scheppen van de goede psychologische sfeer. De tweede étappe is dan het zich beraden op de techniek van de samenwerking, het zoe ken naar de practisch uitvoerbare organisato rische middelen om de overeenstemming van belangen tot uitdrukking te brengen, en naar het gemeenschappelijke doel op te marchee- ren. De derde étappe is de toepassing van deze techniek op bepaalde concrete gevallen. WU moeten thans eerst peilen of w|j reeds De bijeenkomst stond onder leiding van oud- minister Ir. M. C. E. Bongaerts. algemeen voor zitter van den B. B. N., die in zUn openings woord in het bUzonder welkom heette den ver tegenwoordiger van den minister van Water staat en den burgemeester van Rotterdam. Vervolgens besprak het lid der Tweede Ka mer, de heer J. Schilthuis, ondervoorzitter der afdeeling personenvervoer in den B. B. N„ het onderwerp: „samenwerking op het gebied van het personenvervoer, gezien van het stand punt van het autovervoer”. Het is nog niet zoo lang geleden, aldus spr dat de auto-wegvervoerder aan de mogelukheid van samenwerking nauwelUks kon gelooven. De gedachten aan strUd hebben thans echter plaats gemaakt voor de prlncipieele bereidheid tof sa menwerking. Ook van de zyde van het railverkeer wordt nu herhaaldelUk en duldelUk het nut en de mo gelijkheid der samenwerking bepleit. De hou ding, welke het georganiseerde auto-wegvervoer in overgroote meerderheid heeft aangenomen tegenover het wetsontwerp „autovervoer perso nen" is een duldelUke aanwUzlng geweest van de ingetreden verandering. De wet alleen kan Een draadloos telegram van boord van de „Oranje" meldt: In tegenstelling tot den eersten dag van dec technischen proeftocht van de „Oranje”, welke door fraai weer begunstigd werd, was het den tweeden dag van de proefvaart slecht weer Er stond een krachtige zuidwesten wind welke van tijd tpt tUd gepaard gin^ met regenbuien De stemming onder de vijfhonderd opva renden had evenwel door het minder gunstig» weer geenszins te lUden. De positie van het schip was Woensdagavond zes uur: 55 graden, 56 minuten. 30 seconder. Noorderbreedte. De snelheid van de „Oranje”, welke bU tet varen op de gemeten mUl werd bereikt, bedroeg 26.30 mUl per uur. f Zooals bekend, bedraagt de berekende dienst- snelheid 21 mUl per uur. Mededinging voor iedereen vry Woensdagmiddag half vier is de .^igeveer 30-jarige motorrijder Van der Kaa tfR->S‘Ura- venhage, die van de richting De Klomp kwam, op het kruispunt Kernhem. tusschen Ede en Lunteren, tegen een autobus van den dienst HarderwijkArnhem gereden. De motorrUder sloeg tegen den betonnen straatweg. HU Uep ernstige verwondingen aan het hoofd op. terwUl hu verder den pols brak en aan de knie werd geblesseerd. Het slachtoffer werd naar net Jullanazieken- huls te Ede vervoerd. ZUn toestand is ernstig In den Dom van Utrecht werd een Katholieke zang gehoord; S De premier die Protestant is Sprak een prachtig huldewoord; d’ Expositie trekt reeds weken d’ Aandacht van geheel het land En zij wordt bezocht door allen. Katholiek en Protestant; Willibrorduszegels gaf men s Btj dit twaalfde eeuwfeest uit Een bewijs dat Neerland inziet Wat deez’ bisschop heeft beduid. Het comité tnoafU de heeren Bernard Ver hoeven, Marius ■QSonnlkéndam en dr. Gerar^ WUaeveld bereid te vinden de Jury te vorn^h. Voor den bekroonden tekst, welke in aajvmer- king komt om te worden getoonzet, is eén prUs van 100.beschikbaar gesteld. Ofschoon da jury geen bepaalde normen heeft gesteld, dient Se tekstzoo mogelUk uit drie coupletten, elk van 6 8 regels, te bestaan en in drievoud, liefst getypt, te worden ingezonden. Het eigendomsrecht van het bekroonde ont werp komt aan het comité. De mededinging aan deze prUsvraag is voor iedereen opengesteld. De Inzendingen moeten uiterlUk 14 Juli 1939 zUn ontvangen door het secretariaat van ge noemd comité, gevestigd Drift 1012, Utrecht, onder motto, vergezeld van een gesloten enve loppe met opgave van naam en adres, op welke enveloppe hetzelfde motto dient geplaatst te zUn. Woensdagavond te 9 uur had een ernstige aanrUdlng plaats nabU den overweg Soestduinen, aan de spoorlUn AmersfoortUtrecht, waarbU de Inzittenden ternauwernood aan den dood ontsprongen zijn. Op genoemd tUdstlp naderden twee luxe-auto's met officieren van het vliegkamp Soesterberg uit de richting Soesterberg den overweg van het station Soestduinen. De achterste wagen pas seerde met groote snelheid den voorsten, toen hu den overweg een tegenligger naderde, die geen voorrang verleende. De passeerende wagen sneed en om h botsing met den tegenligger te vermijden, week de bestuurder sterk naar rechts uit. De rechtervoorkant van den wagen raakte het voetstuk van den afslultboomen met een flln- l:en klap, waarna de auto over de rails en tegen den anderen opengedraaiden afsluitboom vloog. Een en ander ging met zeer groote snelheid ge paard, zoodat de boom met voetstuk en al uit den grond werd gelicht, terwUl de wagen zwaar vernield werd. Een gelukkige omstandigheid was het dat de motor niet in brand vloog en zoo konden toege snelde voorbugangers de vüf Inzittenden uit den wagen bevrijden. Drie hunner bleken ernstig ge wond te zjjfc. de andere twee minder ernstig. De gewonden werden binnengedragen bjj den over- wegwachter, waarna politie en geneeskundige hulp spoedig arriveerden. In 't oud Baarnsch gemeentewapen S Stond een bisschop afgebeeld. En om dat figuurtje heeft zich Thans tets misselijks af gespeeld 't Steeds-gebruikt historisch wapen g Zagen velen graag hersteld; 'n Christelijk-Historisch kliekje Trok daartegen fluks te veld. E Brrreen bisschop in het wapen.'? S Dacht men zóó pas waarlijk-Christ'lijk En historisch soms te zijn? HERMAN KKAMER g ^IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlS Twee motorrUders uit Hilversum, de heeren L. C. de Frenne en A. Huigen, waren op weg naar de T. T.-races te Assen Ter hoogte van den Laakweg moest de heer De Frenne plotse'ing uitwUken voor het doch tertje van de familie Van der Bünt te Njjkerk dat daar fietste. Nog Juist raakte de motor fiets het rUwiel van het meisje, waardoor de motorrUder de macht over het stuur verloer en aan deré linkerkant van den weg tegen een boom reed. HU werd zwaar aan het hoofd ge wond en overleed eenige «ogenblikken na het ongeluk. Het meisje sloeg tepen den grond en brak een been. Na verbonden te zijn, -verd het kinc naar de ouderluke woning vervoerd. Het stoffelUk overschot van den motorrUder ic naar het lUkenhulsje te NUkerk overgebracht Dinsdag werd in Huize „St. Jan” tc Utrecht •ie bondsjaarvergadering van de Nationale R. K. Vereeniglng van geheelonthouders onder Spoor-, Tram- en A.T O.-personeel ca. „St. Franciscus” gehouden. De voorzitter, de heer A. A. W. J. van He bei, uit Eindhoven, herdacht den overleden ijeer P. j. Dièges, secretaris van het Aarts diocesaan Krulsverbond. voor wiens zlelerust de kergadering een gebed storttë. Het afgeloopen jaar was voor de vereeniglng biet ongunstig, hoewel in het algemeen het be lang van drankbestrUdtng in dezen tUd niet voldoende begrepen wordt. Men ziet echter wel dat alcohol bU het snelverkeer geweerd moet •orden. In verband daarmee stelt het hoofd- o'ituur voor, de mogelükheid tot lidmaatschap o ,St. Franciscus" ook open te stellen voor Frsoneel van de geconcesslonneerde autobe- J'ven voor personen- en goederenvervoer. »et jaarverslag van den secretaris, den heer 8talPers uit Helmond, vermeldde, dat VCrCCïliciïKy 1 .TnntioH SIK IaHaw» IaIHa wie 713 mannen en 103 vrouwen, alsmede werk heeft verricht. dan zü naar he. oordeel eer commissie zéll t'eft. Ata zUn persoonlUk oordeel voegde d« heer Schouten daaraan toe. dat hU, die den minister als een bekwaam, serieus en stoër- werkend bewindsman waardeerde juist om dat hU hem zoo hoog achtte geen andere, dan zakeliike motieven mocht doen gelden in zUn oordeel over het beleid-Oss. De heer De Geer (C. H.) ondersteunde de meening van den heer Schouten ten aanzien van de politieke gevolgen, die de aanvaarding van de conclusie zou meebrengen. HU had. luisterend naar de rede van gisteren, van minister Gosellng den mdruk gekregen van een eerlUk man die zich vergist heeft. En merkwaardig argu ment het sterkst wees daarop, naar zijn oordeel, het feit, dat de zaken van twee gees- Had de minis- vollen omvang overzien, dan hack hU, om met de verdenking van bevoorrechting op zich te laden, niet zoo Ir.gegrepen, a's hU gedaan heeft. HU heeft niet voorzien, dat men hem daarvan zou kun- beschuldigen. Dat pleit voor zUn eerlUk- heid. En hU hoeft óók niet te gaan. De voor beelden. door den heer Van der Goes ’•a- tuurlUk hU weer! en den heer Blerema aangehaald ter staving van hun mee ning. dat de minister op grond van de con clusie wél moet heengaan, lieten zich niet vergelUken met de kwestie-Oss. Van de partUen der rechterzijde hoeft d» heer Gosellng dus geen consilium abeundi te verwachten. Gisteren heeft hü zelf reeds uitgesproken, dat hU de «onclusie de? commissie niet als zoodanig beschouwt. „De motieven, zei hU. waarom de verschillende leden der Kamer vóór de conclusie zullen stemmen, loopen uit een en ik zou gaarne zien, dat een weg werd gevonden, die dengenen, die door vóór de con clusie te stemmen, wantrouwen in mUn on kreukbaarheid willen te kennen geven, daar toe eerlUk de vgeiegenheld senenkt", De con- clusle-zoo-als-zU-daar-ligt beschouwt hü niet als een blük van wantrouwen. Wie zou 41U den weg openen, om den wan trouwenden de gelegenheid te geven van hun inzicht te doen blüken? Wie zou een motie van wantrouwen indienen of een verscherping de- conclusie voorstellen? Ter linkerzüde maakte de een tot den ander een gebaar van .gaat u voor.” Niemand wilde, zooals de heer Van Houten het uitdrukte, de kracht van de con clusie der commissie verzwakken door daar naast een motie van wantrouwer, te stellen. EerlUk gezegd: een rondborstige, voor geen twüfel vatbare uitspraak wilde men niet Een dergelüke uitspraak had geen meerderheid ver worven. dat ^aat vast. Ter linkerzüde zelfs hadden niet allen voorgestemd. Daarom: geen duldelUk votum; liever een clair-obscur, een uitspraak, waarover men kan twisten, waarop men zich later nog steeds kan beroepen, als men den minister onaangenaam wil rün.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 5