de zwarte
De affaire-Oss
de baan
van
Naar samenwerking tusschen
rail en rubber
OMELETTE
en
Cie. Franqaise des
Pétroles
I
GEEN WANTROUWEN
CONGRES VANDENB.B.N.
DONDERDAG 29 JUNI 1939
De
had
OVERZICHT TWEEDE KAMER
Conclusies aangenomen
Motorrijder gedood
ST. BONIFATIUS-BEDEVAAI
R. K. Universiteit
M
ORRIJDER GEWOND
r/s
VELDWACHTER GESCHORST
01
UIT DE STAATSCOURANT
Kindje verdronken
Toettand van de kleine levens
gevaarlijk
DRIEJARIG MEISJE ONDER
AUTO GELOOPEN
Wil tot begrijpen
aanwezig
Uitgifte f6 millioen 4 J4 pet.
obligaties d 97^
GEHEELONTHOUDING BIJ
SNELVERKEER
PRIJSVRAAG VOOR EEN
„GEMEENSCHAPSLIED”
Auto met officieren
tegen een spoorboom
3]
OVERTREDING VAN HET
MELKBESLUIT
„Oranje”
slecht weer
Rechterlijke macht
f Notariaat
De jaarvergadering van
„St. Franciscus*'
gunuiiiiiiiiii DE BISSCHOP iiiiimiiiiiiijg
(Van onzen parlementairen redacteur)
DEN HAAG. 2S Juni 1939
een
nen
dus
op.
fer-
usschi
tif
4
l
x
zün
motieven 8. daarvoor had, is
nog
met vreugde
nd)
ci>
algemeene
met
slen.
UW
nen.
bet
len)
De
naar
voor
Prof. mag. dr. G. Kreling O. P.
rector-magnificus
ingetrokken,
onrechtmatige
Het vraagstuk van vrijwillige samenwerking
op het gebied van het personenvervoer in Ne
derland is van verschillende kanten belicht op
het Woensdag in den Dierentuin te Rotterdam
gehouden speciaal aan dit onderwerp gewade
congres van den Bond van Bedrüfsautohouders
in Nederland.
Grondslag der coördinatie moet
zyn het algemeen belang
med< -
het
onze
Ook niet-Katholiekcn vinden
Dat bekrompen, flauw en klein,
Neen, dat kwam toch niet te pas.'
Een request en veel gekonkel:
Wapen blijft zooals 't nu was
Drie ernstig gewonden
te Soestduinen
Zoo
wlen
Geestelijke leiding van den
Aartsbisschop
Woensdagmiddag is het 3-jarig zoontje van
den tuinder P. Bot. te Grootebroek. spelender
wijze in een achter het ouderlijk huls gelegen
sloot geraakt en verdronken.
ran
on-
uit
Iwjj-
iet
taal
nd-
lee-
art-
D» 1
wer
i
Processen-verbaal achtergehouden
'tl
jwi
I. a
I. L
md)
loef
ft
ter-
vlé)
<9
oog
and.
land
«en
□ver
ting
eerd
and
ver-
jcb-
cen-
eln-
hefr
van
elok
ung
letel
Wft-
114
telfiken hierin waren gemoeid
ter^deze beide zaken in h'in
p
Stemming aan boord had daar
onder echter niet te lijden
Een melkverkooper uit Nootdorp heeft voor
den kantonrechter te Delft terecht gestaan we
gens overtreding van het melkbesluit.
Hu had n.l. op zijn wagen twee bussen gehad
met voor consumptie bestemde melk, waaraan
water was toegevoegd.
De verdachte was voor dergeljjke overtredingen
reeds zesmaal veroordeeld.
Het O.M.. waargenomen door mr. F. Hollan
der, elschte een principale hechtenis van drie
oagen. De verdediger mr. Maurer, uit Delft, be
pleitte een geldboete.
Na re- en dupliek veroordeelde de kanton
rechter. mr. H. W. Nieuwhuls. verdachte tot
f 350 subs. twtfc maanden hechtenis.
eens onfi
dat op e
Het standpunt van het rail-
vervoer
g 't Christendom aan Neerland bracht: S
Verkeersongeluk te N ij kerk, waar
bij verder een kind gewond werd
Het bestuur van de St. Radboud-stichting te
Utrecht heeft benoemd tot rector-magnificus
der R. K. Universiteit te Nijmegen voor bet
studiejaar 19391940 prof, mag dr. G. Kre
ling O. P.
Dinsdagavond is het driejarig dochtertje van
de familie G. te Berlicum, terwijl de moeder een
«ogenblik stond .te praten, den weg op^eloopen
juist op het oogenblik, dat een auto, bestuurd
door den heer V. N. uit Dlnter, kwam aange
reden. De kleine liep recht tegen den auto op
*n kreeg de „voorwielen over het lichaampje.
Het kind werd in hopeloozen toestand opgeno
men met twee gebroken beenen, een schedel -
fractuur en eenlge diepe hoofdwonden. Nadat
een dokter de eerste hulp had verleend, werd
het meisje in levensgevaarlijken toestand
et ziekenhuis overgebracht. Men vreest
leven van de kleine.
een ongeval, waarbij een paard en wagen te
water waren graakt.
Sinds zijn schorsing zijn echter plotseling al
lerlei geruchten gegaan over handelingen, die
van een veldwachter niet verwacht mogen wor
den.
De voornaamste reden welke den Commis
saris der Koningin deed besluiten tot de
schorsing, schijnt wel gelegen te zijn in het
feit, dat in den laatsten tijd herhaalde tralen
klachten van particulieren waren ontvangen
omtrent het niet opmaken van proces-verbaal
wanneer dit noodig was.
De Nieuwe Rijksweg RotterdamDen Haag
loopt voor een groot gedeelte ook over grond
gebied van Pijnacker. Vaak gebeuren daar on
gevallen, waaromtrent dan proces-verbaal
moet worden opgmaakt. Zoo is eenigen tijd
geleden een ernstig ongeval op genoemden weg
gebeurd, waarin veldwachter 8. werd gemoeid.
Tot groote verwondering van de betrokke
nen dit ongeval bemerkte men niets van
een strafvervolging. Toen hierover werd geïn-
bi) justltioneele autoriteiten bleek.
Hield dit aannemen van de conclusie der com
missie een consilium abeundi, een verzoek om
heen te gaan, een verkapte motie van wantrou
wen tegen den minister van Justitie in?
Niemand minder dan de voorzitter der com
missie, de heer Schouten ze f, verzekerde het
tegendeel. In deze conclusie, zei hij. ligt niet
meer uitgedrukt, dan dat de commissie den op
1 April 1938 tegen de brlgade-Oss der Ko
ninklijke Marechaussee getroffen maarregel
niet juist acht. Dat is een zakelijke afkeuring
van 's ministers beleid op dit punt. Een con
silium abeundi heeft de commissie niet in haar
conclusie willen leggen en de Kamer zou. naar
haar oordeel, goed doen bjj haar beslissing aan
deze conclusie geen ander karakter te geven.
verscheidene manieren
WordHhier thans het feit herdacht
Dat een bisschop, Vfillibrordus,
echter de zekerheid van een goede ontwikke
ling der samenwerking niet te weeg brengen.
Vee! zal er voor de toekomst afhangen van
de ervaringen van den arbeid der adviescom
missie, voorzien in artikel negen der wet.
Van meer beteekenls dan de nauwkeurige sa
menstelling der adviescommissie is echter de
sfeer, waarin zij werkt. Hoe beter die sfeer,
hoe beter de uit te brengen adviezen objectief
juist zullen zijn en door den minister kunnen
worden opgevolgd.
Het zal zaak zijn er daarbij van uit te gaan,
dat grondslag der coördinatie zal dienen te zijn
het algemeen belang.
De samenwerking tusschen weg- en rallver-
voer zal belde vervoersvormen in staat stellen
al Hun aandacht te besteden aan de volmaking
der outillage en van de het publiek geboden
service.
:n Ede en Lunteren tegen
autobus gebotst
Eindelijk, na vier volle da'gen debat in de
Kamer, na een heelen middag replieken.
waarbij de heer Schouten (AR.) met zijn
zware stem getuigenis aflegde van zijn eerlijke
bedoelingen en die des ministers.
waarbij de heer Rost van Tonningen (N.S.B.)
zijn met een hoop dikke woorden als .schan
daal", ..onverlaten”, „pllchtvergeten Kamer” en
dergelijke naar voren gebrachte „onthullingen”
over den innoud der dossiers tegen de beide
geestelijken in het koele water van een ijzige
kiflmte der Kamer zag vallen, omdat het heele-
maal geen onthullingen waren.
waarbij de heer van Maarsseveen (RJC.) den
heer Aibarda vroeg waarom hij. die dan minister
met uitstel had bedreigd^ wanneer hij nieuwe
feiten ter tafel zou brengen, zijn partijgenoot
van der Goes niet eens .pp zijn bruine vingers
tikte, omdat deze alle mogelijke nieuwe feiten
in het geding bracht, die hu zelf niet eens had
onderzocht:
waarbU de heer van der Goes van Naters
(S.D.A.P.) op zUn gewone, slepende, alles bé- i
klém-tóónende wijze en met een handgebaar, dat
hu vermoedeluk van een of ander Thomas van i
Aquino-beeld heeft afgekeken, zonder daarbU
echter de scherpzinnigheid van den wüsgeer méé
af te kUken. de Kamer de verzekering gaf an-
ders zou zU het misschien niet gelooven dat i
de S.D.A.P. héélemaal geen partUbelang met de
behandeling van de zaak-Oss heeft willen die- i
nen:
waarbU mevrouw Mackay-Katz (C.H.) van i
haar verleden week zoo toegejuichte succesrol als i
tragédienne een kleine reprise gaf nog steeds
begrUpend en betreurend natuurlük;
waarbij de heeren van Houten (C.D.) gn Zahdt 1
(Staatk. Geref.) hun gal nog eens uitspuwden
tegen den Roomschen bewindsman
en waarbU minister Goseüng de puntjes nog
ïde 1 zette, nog eens wees op het gevaar,
een overgelegd dossier van een gesepo
neerde zaak een volksgericht wordt opgebouwd,
nog eens nadrukkelUk constateerde, dat alweer
niemand in de Kamer zich had geërgerd aan de
methode van onderzoek, die de marechaussee
volgde.
na dezen heelen middag van zes volle uren
replieken tegen zeven uur eerst ging de Kamer
uiteen is de conclusie van het rapport-Schou
ten, met alleen de katholieken tegen, aangeno
men
•w-'x e ïlaagsche Post heeft een op zich-
1 zelf niet onverdienstelijke plaat
gepubliceerd naar aanleiding van
het rapport der Kamercommissie. Op
deze plaat ziet men Z. Exc. Gosellng als
scholier In plusfour met bedrukt gezicht
en een papier In de hand de leeraars
kamer verlaten. Boven de plaat staat
„Consilium abeundi” (Raad om de school
te verlaten), eronder staat: Karei Go
sellng heeft een héél slecht rapport ge
kregen”. Deze plaat drukt wel den wensch
uit van „De Haagsche Post”, maar niet
de werkelijkheid. Het rapport van de
Kamercommissie was niet héél slecht,
want het verklaarde van de goede trouw
en de zuivere bedoelingen van den mi
nister ten volle overtuigd te zijn, alleen
de vlljtcijfers van Z. Exc. Gosellng wa
ren In
smaak
eenlge
Kamer
aanleiding van d:
deling examen aft
en een half uur lang, maar drie volle
uren, een praestatie, zoowel voor den
spreker- als voor de luisterenden. Is Z.
Exc. mr. Gosellng geslaagd? Er zijn er,
die zijn pleidooi magistraal noemen,
maar er zijn er ook, die zich niet be
vredigd achten. Het lange betoog van
minister Gosellng bevatte weinig of geen
nieuws. Het was een pleidooi, dat voor
zoover het zich “tegen zekere boos
aardige perscampagnes richtte en de
goede trouw, de eerlijke bedoeling en
het plichtsbesef van den minister ver
dedigde, in de Kamer een open deur in
trapte. Behalve de potsierlijk laat
dunkend of geërgerd poseerende graaf
de Marchant et d’Ansembourg en zijn
nerveuze dienstknecht In het huis der
volksvertegenwoordiging Rost van Ton
ningen, om van den niets zeggenden
boer Dieters en kameraad Woudenberg
maar niet te spreken, behalve ook de
heeren Wijnkoop en Lou de Visser, zullen
de meeste heeren van de Tweede Kamer
den minister de ook door de commissie
aangenomen goede trouw wel gunnen.
De discussiabele questie van het gevoerde
beleid Is echter ook na minister Co
wlings rede voor de balie der Kamer
voor sommigen discussiabel gebleven,
ook al zijn de meeste leden het dis-
cussleeren ovet deze aangelegenheid
meer dan beu. mt betoog van den mi
nister kwam tenslotte hierop neer: „Ik
heb gehandeld zooals ik meende, dat het
mijn plicht was te moeten handelen.
Ik heb niet kunnen vermoeden, dat mijn
handelwijze zulk een reactie zou wekken,
en voor deze reactie ben ik niet ver
antwoordelijk en aansprakelijk.” Hij
heeft de Kamer daar nog eens van
trachten te overtuigen, maar in de
Kamer wil niet iedereen zich laten over
tuigen zeker niet door minister Gosellng.
Een „consilium abeundi” heeft ook de
heer Schouten, de voorzitter van de
Kamercommissie, den minister niet ge
geven, en de minister kon dan ook met
klem verklaren, dat hij zich niet in het
minst verontrust gevoelde in de rust
van zi|n geweten. Na het pleidooi van
minister Gosellng in de Kamer te hebben
aanhoord, kunnen wij slechts herhalen,
dat de heele Ossche affaire niets anders
is en blijft dan een omelette met veel
schuim, waarover veel te veel gerucht
is gemaakt en die zoolang op het poli
tieke vuur heeft gestaan, dat zij voor
vrijwel iedereen ongenietbaar zwart is
gebrand.
Woensdagavond omstreeks zes uur is op den.
Amersfoortschen straatweg onder NUkerk een
ernstig verkeersongeluk gebeurd. waarbU een
motorrUder om het leven kwam en een 7-jarig
meisje gewond werd.
51 donateurs en 313 vrienden. 31 December
ren er 836 leden, van wie 713 mannen,
vrouwen. 358 vrienden en 56 donateurs
Pater Patricius O M. Cap.. Helmond’ sprak
gelukwenschen tot den voorzitter bU gelegen
heid van diens zilveren ambtsjubileum.
Als bestuurslid werden herkozen of gekozen
de heeren H. Vleeschhouwer, P. J. J. Vroom,
C. H. R. ZuUdam en G. J. Hoeven en L. Th.
Verbeek.
De heeren J. J P. Nivard, Vught; J. Weiten.
Deurne; P. C. Fakkeldy. SoestdUk; J. J H
Verwer, Genr.ip; J. Hamacher, NUmegen; A
van Dooren, Eindhoven: J. H. Cox, Helmond;
J. C. Scheffers, Helmond; J. Bos. Vlerllrvis-
beek en J. Vromans, Gilzen-RUen werden bij
gelegenheid van hun 25-jarig lidmaatschap op
zeer hartelijke wfize gehuldigd en ontvingen
een zilveren insigne
Pater Patricius O. M. Cap hield een voor
dracht over „Nieuwe Gemeenschap en Drank
bestrijding", waarna ten slotte de verschillen
de voorstellen werden behandeld.
dat rapport te hoog naar den
van velen en ook stonden er
fouten in genoteerd. Voor de
heeft minister Gosellng naar
i^Ébapport een mon-
'geregd, wel geen zeven
Benoemd tot rechter-plaatsvervanger in do
arr. rechtbank te Almeloo mr. L. L. J. Dons,
agent der Nederlandsche. Bank te Almeloo.
Benoemd tot notaris binnen het arr. Alk
maar, ter standplaats Bergen (NU.) C. Knook,
notaris te Apeldoorn. Aan C. Knook voorn, ia
op verzoek, met ingang van het tüdstip van
indiensttreding als notaris te Bergen, eervol
ontslag verleend als notaris te Apeldoorn.
De heeren Mendelssohn «Sc Co. Amsterdam, de
Nederlandsche Handel-MaatschappU, N.V., de
Banque de Paris et des Pays-Bas en Amsterdam-
sche Bank N.V., berichten dat zij de inschrUving
op f 6 000 000 is Zw. frs. 14 280 000 414 pet. 20-
jarige obligatiën. in stukken groot f 1000.is
Zw. frs 2380 aan toonder, ten laste van de
Compagnie Franqalse des Pétroles. Soclété Ano-
nyme. gevestigd te ParUs. openstellen op Dins
dag. 4 Juli 1939. van des voarmiddags 9 uur tot
des namiddags 4 uur, aan hun kantoren te Am
sterdam. Den Haag en Rotterdam, tot den koers
van 97 pCt,
De betaling der toegewezen obligatiën moet
geschieden op Vrijdag 14 Juli 1939.
De noteering der geheele leening ter beurze
van Amsterdam zal worden aangevraagd.
De uitgifte is groot f 12.000.000 is Zw.frs.
28.560.000 414 pet. 20-jarige obligatiën. (waar
van f 6.000.000 is Zw. frs. 14.280.000 reeds in het
buitenland geplaatst).
De obligatiën zUn nominaal groot f 1000 is
Zw. frs. 2380 en luiden aan toonder. Coupons
betaalbaar 15 Juni en 15 December.
De leening is aflosbaar in uiterlUk 20 jaar door
ultloting 8 pari of door inkoop onder pari. De
eerste aflossing vindt platos op 15 Juni 1940.
Vervroegde algeheele of gedeeltëlüke aflossing
kan van 15 Juni 1942 af te allen tUde geschieden.
Hoofdsom en reifte der obligatiën zUn, naar
keuze van de*i obligatiehouder. betaalbaar in Ne
derland ten kantore van emittertten in Neder
landsche guldens of in Zwitserland bU de
Schweizerische Kreditanstalt, Zürich, in Zwitser-
sche francs, tot den vasten omrekeningskoers
van 1000 gulden is 2380 Zwitsersche francs.
De betaling van hoofdsom en rente der obMga-
tiën zal bulten Frankrijk geschieden zonder eeni
gen aftrek van tegenwoordige of toekomstige
FNmsche belastingen.
Als trustee treedt op de MaatschappU tot be
heer van het Administratiekantoor opgericht
door Hubrecht, vaq, Harencarspel Vas Visser
N.V., gevestigd te Amsterdam.
formeerd
dat 8. geen verbaal had doorgezonden.
Dit moet ook bU andere gevallen niet
gebeurd.
Welke
niet bekend.
Voorts zou het zUn voorgekomen, dat aan
een landbouwer wiens vergunning voor het be
zitten van een vuurwapen was
door bemiddeling van 8. op
wUze een ander was verstrekt.
Het optreden van 8. zou wel eerder aanlei
ding tot moeilUkheden hebben gegeven.
had hU een oud-rUksveldwachter met
hU een woordenwisseling had, waarbU eerstge
noemde 8. had beleedigd, in de cel ingesloten
Als gevolg van een en ander is de veld
wachter thans geschorst terwUl tegen hem een
vervolging wegens het verduisteren van de ver
balen is opgemaakt.
Het gebeurde heeft in Pijnacker nogal sen-
satie gewekt, vooral omdat 8. bekend stond
vereeniglng 1 Januari 1938 815 leden telde, als een zeer actief politieman, die veel goed
zoover zUn, dat wU het eerste stadium hebben
bereikt.
WU moeten alles vermUden wat ons tot ze
kere geprikkeldheid aameiding kan geven
WU moeten met zorgvuldigheid onderschei
den of hetgeen vandaag zwak is of schUnt,
groeikracht genoeg heeft om morgen sterk te
worden of wel dat het zoo zwak is. dat het
het economisch organisme behoort te verd'
nen.
De Nederlandsche Spoorwegen hebben geen
belang bij zwakke, verbrokkelde en elkaar on
derling bestrijdende organisaties van het par
ticuliere beroepsvervoer. Indien elk der ver
voerstakken zou komen tot één centrale krach
tige organisatie, zou dit de samenwerking met
de Spoorwegen, die van nature een eenheid
vormen, ten zeerste bevorderen.
Spr. weet, dat de B. B. N. vooral den laat
sten tijd ontzaglUke vorderingen heeft gemaakt
op dit gebied en wensCht den bond met zUn
pogingen van harte succes.
Het moet ook een vanzelfsprekend uitgangs
punt tüsschen ons zUn. dat er behoort te be
staan gelUk recht voor allen.
AnderzUds moet erop worden gewezen, dat
het spoorwegbedrUf in tal van opzichten zwaar
der belast is dan he| wegverkeer.
De geheel naar spr.’s gevoel sterk opgeblazen
tegenstelling, welke men wel eens maakt tus
schen rail en rubber is een doodgewone alle-
daagsche tegenstelling tusschen twee verschil-/
lende technieken.
Op de rail moet, worden vervoerd, daar waar
de rail het goedkoopst is en op den weg, waar
deze het goedkoopst is.
Het geheele Nederlandsche publiek, dat wU
hebben te dienen, is niet a priori pro bus of
pro trein. Het vraagt terecht naar zUn eigen,
belang en het is het beste gediend met gemak-
keiuke. snelle, veilige en vooral goedkoope ver-
voergelegenheid. Maar niet alleen het belang
van het Nederlandsche publiel^, ook ons eigen
belang, het belang van onze samenwerking,
kan alleen op stevigen grond worden gefun
deerd. Indien deze samenwerking leidt tot ver
betering van de economie.
Indien wU er door samenwerking in kunnen
slagen de totale kosten van het Nederlandsche
vervoerapparaat aanzienlUk te doen dalen, zal
dit van alle kanten met vreugde worden be-
gnwt. ook zelfs wanneer men er aanvankelUk
wantrouwend tegenover zou staan.
De directie van de N. 8. rekent het niet tot
haar taak te vechten voor eng chauvinistisch
gezien bëlang van het railbedrUf.
De vrUwilllge samenwerking in het Neder
landsche vervoerbedrUf is nieuw. Niemand, die
iets nieuws onderneemt, kan tevoren de garan
tie geven, dat hU slaagt Maar wij moeten, al
dus prof. Goudriaan het probeeren en ons
uiterste best doen om te slagen.
In de middaguren volgde een
huishoudelijke vergadering van den B. B. N.
De 14de nationale St. Bonifatlusbedevaart
•naar Dokkum wordt gehouden Maandag 17
Juli en zal staan onder geestelüke leiding van
Z. H. Exc. Mgr. dr. J. de Jong. Aartsbisschop
van Utrecht. De algemeene intentie is: .Dank
bare hulde aan St. Wi librord en zUn
arbeider en opvolger St. Bomfatius, die
gelcof en daarmede de beschaving aan
voorvaderen gebracht hebben
's Morgens half elf wordt in de Bonifatius-
kapel te Dokkum de Pontificale H. Mis opge
dragen door den Aartsbisschop. De weleer
waarde heer Henri de Greeve houdt de feest-
predlcatie. Om 12. 1 en 2 uur Is in de paro
chiekerk gelegenheid, de reliquieën van St. Bo-
nifatius te vereeren. Wederom in de kapel wordt
om 3 uur een plechtig Lof-, gecelebreerd, met
pontificale assistentie. De Aat tsblsSetabp houdt
dan een predlcatie.
Het nationale stempel op deze bedevaart is
medg gelegd door den extra-trein, welke 's mor
gens 5.55 uur uit Haarlem vertrekt, 6 uur uit
Zaandam. 6.17 uit Amsterdam. 6.39 uit Hilver
sum. 6.38 uit Utrecht, 655 uit Amersfoort, 7.43
uit Zwo le. De aankomst te Leeuwarden is 9.10,
te Dokkum 10 uur. Het vertrek uit Dokkum is
17.15 uur; te Leeuwarden wordt de gemeen-
schappelUke maaltijd gebruikt Vóór midder
nacht heeft de extra trein vrijwel alle pelgrims
op de plaats van hun bestemming terug ge
bracht. In tegenstelling met wat op de affiches
is medegedeeld, wordt verzekerd, dat ook de
Haarlemmers te zarnen met de anderen terug
reizen.
Opgave tot deelneming kan geschieden bij
pastoor J. Schiphorst, 2e Oosterparkstraat 220.
Amsterdam; pastoor J. Alferink, Bussum; ka
pelaan F Mets, Pastorie St Vitus, Hilversum;
pastoor dr. J. van OppenraaU. Baarn; pater A
GrUplnk O.E.S.A., Pastorie Rozenstraat, Utrecht;
pastoor Oost veen, Amersfoort: pastoor Schaas.
Zwolle; pastoor Jac. V. d. Marck. Zaandam;
kapelaan W. Westerhoven, Janstraat ^1, Haar
lem en aan de kantoren van het Reisbureau
Centropa.
Gaarne wekken wU tot groote deelname
want de bedevaart naar het heiligdom van St.
BtAiifatius is een schoon gebruik.
Het comité voor de actie „Naar de Nieuwe
Gemeenschap” heeft besloten een prUsvraag
uit te schruven om te komen tot een goed „ge-
n.eenschapslied”, dat voor het eerst op den
grooten nationalen kaderdag te Amsterdam
ten gehoore zal w-Vden gebracht.
Ten slotte was het woord aan prof. Goudriaan,
die het standpunt van het railvervoer uiteen
zette.
Spr. verklaarde, dat de directie der Neder
landsche Spoorwegen het bijeenroepen van dit
congres ten zeerste had toegejuicht. De vrUwlUige
samenwerking tusschen alle beroepsvervoerders
in het personen- en goederenverkeer zu het
ook met den onmisbaren steun van zekere wet-
telUke regelingen Is. volgens spr„ verre te
verkiezen boven een van boven at aan het be
drijf opgelegde regeling. Deze samenwerking zal
zich slechts geleidelUk en étappengewUze kun
nen ontwikkelen.
PUnacker is de laatste dagen in beroering
gebracht door de schorsing van den gemeen-
te-veldwachter.
Tot voor kort wees niets het publiek er op,
dat iets dergelUks zou geschieden. Nog niet
zoo heel lang geleden werd de veldwachter
hartelUk gehuldigd voor zUn moedig gedrag bij
Spr. wilde hierbU drie verschillende stadia on
derscheiden. De eerste en belangrUkste étappe
is het scheppen van de goede psychologische
sfeer.
De tweede étappe is dan het zich beraden
op de techniek van de samenwerking, het zoe
ken naar de practisch uitvoerbare organisato
rische middelen om de overeenstemming van
belangen tot uitdrukking te brengen, en naar
het gemeenschappelijke doel op te marchee-
ren. De derde étappe is de toepassing van deze
techniek op bepaalde concrete gevallen.
WU moeten thans eerst peilen of w|j reeds
De bijeenkomst stond onder leiding van oud-
minister Ir. M. C. E. Bongaerts. algemeen voor
zitter van den B. B. N., die in zUn openings
woord in het bUzonder welkom heette den ver
tegenwoordiger van den minister van Water
staat en den burgemeester van Rotterdam.
Vervolgens besprak het lid der Tweede Ka
mer, de heer J. Schilthuis, ondervoorzitter der
afdeeling personenvervoer in den B. B. N„ het
onderwerp: „samenwerking op het gebied van
het personenvervoer, gezien van het stand
punt van het autovervoer”.
Het is nog niet zoo lang geleden, aldus spr
dat de auto-wegvervoerder aan de mogelukheid
van samenwerking nauwelUks kon gelooven. De
gedachten aan strUd hebben thans echter plaats
gemaakt voor de prlncipieele bereidheid tof sa
menwerking.
Ook van de zyde van het railverkeer wordt
nu herhaaldelUk en duldelUk het nut en de mo
gelijkheid der samenwerking bepleit. De hou
ding, welke het georganiseerde auto-wegvervoer
in overgroote meerderheid heeft aangenomen
tegenover het wetsontwerp „autovervoer perso
nen" is een duldelUke aanwUzlng geweest van
de ingetreden verandering. De wet alleen kan
Een draadloos telegram van boord van de
„Oranje" meldt:
In tegenstelling tot den eersten dag van dec
technischen proeftocht van de „Oranje”, welke
door fraai weer begunstigd werd, was het den
tweeden dag van de proefvaart slecht weer
Er stond een krachtige zuidwesten wind welke
van tijd tpt tUd gepaard gin^ met regenbuien
De stemming onder de vijfhonderd opva
renden had evenwel door het minder gunstig»
weer geenszins te lUden.
De positie van het schip was Woensdagavond
zes uur: 55 graden, 56 minuten. 30 seconder.
Noorderbreedte.
De snelheid van de „Oranje”, welke bU tet
varen op de gemeten mUl werd bereikt, bedroeg
26.30 mUl per uur. f
Zooals bekend, bedraagt de berekende dienst-
snelheid 21 mUl per uur.
Mededinging voor iedereen vry
Woensdagmiddag half vier is de .^igeveer
30-jarige motorrijder Van der Kaa tfR->S‘Ura-
venhage, die van de richting De Klomp kwam,
op het kruispunt Kernhem. tusschen Ede en
Lunteren, tegen een autobus van den dienst
HarderwijkArnhem gereden.
De motorrUder sloeg tegen den betonnen
straatweg. HU Uep ernstige verwondingen aan
het hoofd op. terwUl hu verder den pols brak
en aan de knie werd geblesseerd.
Het slachtoffer werd naar net Jullanazieken-
huls te Ede vervoerd. ZUn toestand is ernstig
In den Dom van Utrecht werd een
Katholieke zang gehoord;
S De premier die Protestant is
Sprak een prachtig huldewoord;
d’ Expositie trekt reeds weken
d’ Aandacht van geheel het land
En zij wordt bezocht door allen.
Katholiek en Protestant;
Willibrorduszegels gaf men
s Btj dit twaalfde eeuwfeest uit
Een bewijs dat Neerland inziet
Wat deez’ bisschop heeft beduid.
Het comité tnoafU de heeren Bernard Ver
hoeven, Marius ■QSonnlkéndam en dr. Gerar^
WUaeveld bereid te vinden de Jury te vorn^h.
Voor den bekroonden tekst, welke in aajvmer-
king komt om te worden getoonzet, is eén prUs
van 100.beschikbaar gesteld. Ofschoon da
jury geen bepaalde normen heeft gesteld, dient
Se tekstzoo mogelUk uit drie coupletten, elk
van 6 8 regels, te bestaan en in drievoud,
liefst getypt, te worden ingezonden.
Het eigendomsrecht van het bekroonde ont
werp komt aan het comité.
De mededinging aan deze prUsvraag is voor
iedereen opengesteld.
De Inzendingen moeten uiterlUk 14 Juli 1939
zUn ontvangen door het secretariaat van ge
noemd comité, gevestigd Drift 1012, Utrecht,
onder motto, vergezeld van een gesloten enve
loppe met opgave van naam en adres, op welke
enveloppe hetzelfde motto dient geplaatst te
zUn.
Woensdagavond te 9 uur had een ernstige
aanrUdlng plaats nabU den overweg Soestduinen,
aan de spoorlUn AmersfoortUtrecht, waarbU
de Inzittenden ternauwernood aan den dood
ontsprongen zijn.
Op genoemd tUdstlp naderden twee luxe-auto's
met officieren van het vliegkamp Soesterberg uit
de richting Soesterberg den overweg van het
station Soestduinen. De achterste wagen pas
seerde met groote snelheid den voorsten, toen
hu den overweg een tegenligger naderde, die
geen voorrang verleende. De passeerende wagen
sneed en om h botsing met den tegenligger te
vermijden, week de bestuurder sterk naar rechts
uit. De rechtervoorkant van den wagen raakte
het voetstuk van den afslultboomen met een flln-
l:en klap, waarna de auto over de rails en tegen
den anderen opengedraaiden afsluitboom vloog.
Een en ander ging met zeer groote snelheid ge
paard, zoodat de boom met voetstuk en al uit
den grond werd gelicht, terwUl de wagen zwaar
vernield werd.
Een gelukkige omstandigheid was het dat de
motor niet in brand vloog en zoo konden toege
snelde voorbugangers de vüf Inzittenden uit den
wagen bevrijden. Drie hunner bleken ernstig ge
wond te zjjfc. de andere twee minder ernstig. De
gewonden werden binnengedragen bjj den over-
wegwachter, waarna politie en geneeskundige
hulp spoedig arriveerden.
In 't oud Baarnsch gemeentewapen
S Stond een bisschop afgebeeld.
En om dat figuurtje heeft zich
Thans tets misselijks af gespeeld
't Steeds-gebruikt historisch wapen
g Zagen velen graag hersteld;
'n Christelijk-Historisch kliekje
Trok daartegen fluks te veld.
E Brrreen bisschop in het wapen.'? S
Dacht men zóó pas waarlijk-Christ'lijk
En historisch soms te zijn?
HERMAN KKAMER g
^IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlS
Twee motorrUders uit Hilversum, de heeren
L. C. de Frenne en A. Huigen, waren op weg
naar de T. T.-races te Assen
Ter hoogte van den Laakweg moest de heer
De Frenne plotse'ing uitwUken voor het doch
tertje van de familie Van der Bünt te Njjkerk
dat daar fietste. Nog Juist raakte de motor
fiets het rUwiel van het meisje, waardoor de
motorrUder de macht over het stuur verloer
en aan deré linkerkant van den weg tegen een
boom reed. HU werd zwaar aan het hoofd ge
wond en overleed eenige «ogenblikken na het
ongeluk.
Het meisje sloeg tepen den grond en brak
een been. Na verbonden te zijn, -verd het kinc
naar de ouderluke woning vervoerd.
Het stoffelUk overschot van den motorrUder
ic naar het lUkenhulsje te NUkerk overgebracht
Dinsdag werd in Huize „St. Jan” tc Utrecht
•ie bondsjaarvergadering van de Nationale
R. K. Vereeniglng van geheelonthouders onder
Spoor-, Tram- en A.T O.-personeel ca. „St.
Franciscus” gehouden.
De voorzitter, de heer A. A. W. J. van He
bei, uit Eindhoven, herdacht den overleden
ijeer P. j. Dièges, secretaris van het Aarts
diocesaan Krulsverbond. voor wiens zlelerust de
kergadering een gebed storttë.
Het afgeloopen jaar was voor de vereeniglng
biet ongunstig, hoewel in het algemeen het be
lang
van drankbestrUdtng in dezen tUd niet
voldoende begrepen wordt. Men ziet echter wel
dat alcohol bU het snelverkeer geweerd moet
•orden. In verband daarmee stelt het hoofd-
o'ituur voor, de mogelükheid tot lidmaatschap
o ,St. Franciscus" ook open te stellen voor
Frsoneel van de geconcesslonneerde autobe-
J'ven voor personen- en goederenvervoer.
»et jaarverslag van den secretaris, den heer
8talPers uit Helmond, vermeldde, dat
VCrCCïliciïKy 1 .TnntioH SIK IaHaw» IaIHa
wie 713 mannen en 103 vrouwen, alsmede werk heeft verricht.
dan zü naar he. oordeel eer commissie zéll
t'eft. Ata zUn persoonlUk oordeel voegde d«
heer Schouten daaraan toe. dat hU, die den
minister als een bekwaam, serieus en stoër-
werkend bewindsman waardeerde juist om
dat hU hem zoo hoog achtte geen andere,
dan zakeliike motieven mocht doen gelden in
zUn oordeel over het beleid-Oss. De heer De
Geer (C. H.) ondersteunde de meening van den
heer Schouten ten aanzien van de politieke
gevolgen, die de aanvaarding van de conclusie
zou meebrengen. HU had. luisterend naar
de rede van gisteren, van minister Gosellng
den mdruk gekregen van een eerlUk man die
zich vergist heeft. En merkwaardig argu
ment het sterkst wees daarop, naar zijn
oordeel, het feit, dat de zaken van twee gees-
Had de minis-
vollen omvang
overzien, dan hack hU, om met de verdenking
van bevoorrechting op zich te laden, niet zoo
Ir.gegrepen, a's hU gedaan heeft. HU heeft
niet voorzien, dat men hem daarvan zou kun-
beschuldigen. Dat pleit voor zUn eerlUk-
heid. En hU hoeft óók niet te gaan. De voor
beelden. door den heer Van der Goes ’•a-
tuurlUk hU weer! en den heer Blerema
aangehaald ter staving van hun mee
ning. dat de minister op grond van de con
clusie wél moet heengaan, lieten zich niet
vergelUken met de kwestie-Oss. Van de
partUen der rechterzijde hoeft d» heer Gosellng
dus geen consilium abeundi te verwachten.
Gisteren heeft hü zelf reeds uitgesproken,
dat hU de «onclusie de? commissie niet als
zoodanig beschouwt. „De motieven, zei hU.
waarom de verschillende leden der Kamer
vóór de conclusie zullen stemmen, loopen uit
een en ik zou gaarne zien, dat een weg werd
gevonden, die dengenen, die door vóór de con
clusie te stemmen, wantrouwen in mUn on
kreukbaarheid willen te kennen geven, daar
toe eerlUk de vgeiegenheld senenkt", De con-
clusle-zoo-als-zU-daar-ligt beschouwt hü
niet als een blük van wantrouwen.
Wie zou 41U den weg openen, om den wan
trouwenden de gelegenheid te geven van hun
inzicht te doen blüken? Wie zou een motie van
wantrouwen indienen of een verscherping de-
conclusie voorstellen? Ter linkerzüde maakte
de een tot den ander een gebaar van .gaat
u voor.” Niemand wilde, zooals de heer Van
Houten het uitdrukte, de kracht van de con
clusie der commissie verzwakken door daar
naast een motie van wantrouwer, te stellen.
EerlUk gezegd: een rondborstige, voor geen
twüfel vatbare uitspraak wilde men niet Een
dergelüke uitspraak had geen meerderheid ver
worven. dat ^aat vast. Ter linkerzüde zelfs
hadden niet allen voorgestemd. Daarom: geen
duldelUk votum; liever een clair-obscur, een
uitspraak, waarover men kan twisten, waarop
men zich later nog steeds kan beroepen, als
men den minister onaangenaam wil rün.