n.
I
-Havermout
ormaDatura SPECIAALZAKEN
iS mac&t -een,
Zwerftocht door Noord-Limburg
U DENKT TOCH
J’uij 7a
E. DE VRIES
s
JCLECO”
Weinig kosten
KLOMPSOKKEN
iKLERENMAKERUl
met een 8^8
uitstekenden
TIJDENS UW VACANTIE
door ONS Uw woning
CENTRAAL VERWARMD
Hot venchafl U oen blijvende volde owing
TEOpriSCH BUREAU
DE VRIES
ALKMAAB, Tol. SM1JS Wae» BOTTERDAM, Tol. 443M
Mka-, Mariae-, Defenale- eu Gea*eea«*-Iast*U.
NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD
provinciaal beheersplan
t
EXCURSIE MET DE V. V. V.
:n
Schoenmakerij - Lederhandel - Achterstr. 60
i
CAFE-RESTAURANT
MaATSCHAPPUooVT ALIA*
WIIIHIHIIIIIWIIIIIIIIIItlIlllllllllllllllllllllllllllll
ALKMAAR
PACKET”
Famileberichten
HAIELIME SNOW
UW KLEEDING
uli
GEZONDHEID MET LEPELS
Ged. Staton van Noordholland
vragen aanvullend crediet
van f 10.000.000
r
coupeur
Spaander Ce.
VOORDEELICE
COUPONS
b
Tal van historische
herinneringen
r-
Dw
n):
UK.
Ul-
ua.
HET BEKENDE KLEEDINCMAGAZIJN
HOFDIJKSTRAAT 8, B/D EMMABRUG
TELEFOON 2765 ALKMAAR
ZOEKT NU EEN FLESCHJE EN HAALT HET BIJ
ROOS inde Hoogstraat
SPECIAALSCHOEISEQ
VOO» NOtHALE VOETEN. BSEEK VOETEN
SMALLE VOETEN, PUNIDKEN KNOK EW.
Het witeelend uitricht van
het land biedt groote t
bekóorlykheid
niw-york
MIDOILLANDSCHZll
Vacantiereizen gedurende 7 geheele jaar.
Vraagt prospectus.
□E ZONN/Gf ZUtD£^JKE «Oure
De moois^chepen.
L iDtfere rtii Mé vecantlerels
DR. JOS DE COCK,
BROCHURK
„GEWICHTS-AFNAME"
Mlaervalaaa <1,
Den Haag. v. Marieeetraat U&
SCHIFFER’S KOLENHAL
OUDKGBACHT 13 TEU 3W3
A. BLOEMENDAL
Geotttid te Anuterdam:
A. «L JANUS Jr.
ZUID- CENTRAAL AMERIKA
6/7 „OCEAMA (20.000 ton) van Triest naar
13/7 .AUGUSTUS- (3>.OOOB'“n'|”™J°C™'"™7
M/7
WO RH ER VEER, ZAANDAM EN AMSTERDAM
Dal tegenwoordig
▼oor 5 cent uit
stekende sigaren
gemaakt
worden, heeft Karel I W
met zijn ERIMA en 1
FAMEUS bewezen.
Fraaie, kloeke model
len, pittig en toch mild,
heerlijk van geur en
•maak.
r
Avondstemming op do Maat in Noord-Limburg
i
meer
*y.
Ml-
tlU
o
in-
van
k*
be
KERKSTRAAT
ALKMAAB:
HOORN:
1
Lavoraaetar
KAREL I
I.VIGBKOrWEBSTBAAT
geven midza-bonnen
92
2
SaSOIEAJTSAAT 1«
“2WfO 107
NOBÏL8TR la
JÜ;
vanaf 5.75 tot f 23.50
vanaf 6.90 tot f 16.75
ececn NtfUMi
"W tubui m tt
RMMM MTVRA K8000
Spoorstraat 109
8. VHJKER. Br eed straat 14
BEER'S SCHOEN HAND EL
M. PIERSMA, Dorpsstraat 98
<Ut
de
ho
ist-
lemens het Bestuur
I. KLAVER, Voorzitter
k P. KAPTEIJN. Secr.
altijd, waar kan ik het VOORDEELIG8T
mijn kleedlng koopen. U behoeft daarover
niet meer te denken, want U koopt bij ONS
WERKELIJK ZEER VOORDEELIG
De Maas stroomt traag in den vallenden
zomeravond; de zon speelt met bet water:
het water speelt met de zon In volkomen har
monie en kaatst het licht terug tegen het
plafond van het terras, waar we aan het
13
42
auto of’ bus door het land trekt en zich nergens
den tijd gunt om enkele uren en dagen door
te brengen. Beter kan men dicht bij huis bijl
een in eigen land en daar den MJd nuttig be
steden in luiheid. Gepaste luiheid immers siert
den ijverigen mensch, omdat hieruit blijkt, dat
hjj de kunst van het rusten verstaat.
ONTWERPER DER f N SCHOENEN
fA6irANTfN J MANNAtlfS fllBUlG
lin
ten.
100.
gen
•f».
lui-
15
-18.
tale
L
rg-
re-
on
kr-
u-
X
el.
de
enz.
nu
es:
0U
An
of;
DEN HELDER:
PURMEREND:
SCHA GEN:
NRD.-8CHARWOÜDE:
th.
1&
in
nd-
vtn*
en-
Het
!U-
egd
x
H.
en
een
run
Hen
Flllaalchef Antoon Zonneveld
Alkmaar - Haarlem - Zaandam - Velsen - Umuiden (O.)
Rose-Chypre-Lavendel-Floramye-Pompeïa,
Rêve d’Or-Pömpeïa 8'/2 et. per maatje.
Maja 14 ct. Boldoot Eau de Cologne 4!/2
5710 ct. IJs Eau de Cologne, heerlijk
frisch 6'/2 ct. Birkenwasser tegen de roos
B'/j ct. Vinaigre 6% ct.
Dus DENKT U er wel om, voer Uw KLEE-
DING is het BESTE en GOEDKOOPSTE
ADRES hier ter PLAATSE.
Met blijdi
van de
dochter
AmO-rdo* WETERINGSCHANS 209
tl
de
aan
den Minister van Waterstaat aanbevolen plan
Op een der le «tanden van Zuid komt begin Augustus vrtj:
GROOT HOEKPAND
oppervlakte 130 M2. Zeer geschikt voor café-restaurant.
Brieven onder letter A. B’. 346, Adv, Bur, Kruisman A Qp., A’dam
te rusten van de vermoeienissen en waar we
den dorst verslaan met het smakelijke, lande
lijke bier, dat ze in Limburg zoo goed weten
te brouwen.
We zitten in Arcen aan den oosteiyken oever
van de rivier, waar we wegzinken in de rust van
den schoonen avond, droomend over het water,
dat nu en dan een sleep moet voortdragen. Als
de avond gevallen Is en het donker van den
hemel het water heeft bereikt, dat nu fluiste
rend zjjn geheimzinnig nachtgesprek begint met
de natuur rondom, laten we ons overzetten met
de pont en we rjjden in één trek door naar Ven-
ray, het dorp, dat de Peel beheerscht. Hier wor
den we ontvangen met muziek. Onder de hooge
boomen. die den ganschen dag de warmte van
de zon in hun kruin hebben vastgehouden, Is
het nu heerljjk zitten. Een paar lantaarns staan
als bakens langs de stille straten en verdrijven
de duisternis van den nacht. Ze geven juist vol
doende licht om de behaaglijkheid van het
samenzijn met vrinden te accentueerenvrinden,
die met ons de vermoeienissen hebben gedragen
van de lange ontdekkingsreis door het onbe
kende land van Noord-Umburg.
Noord-Limburg immers was tot voor kort terra
incognita, een onbekend land, dat met een witte
vlek op de kaart was aangegeven; en al was dit
dan niet op kaarten, die we allen op school on
der oogen hebben gekregen, het was toch wel
op de kaart, die de toeristen zich voor oogen
stelden, als zij plannen gingen maken om hun
vacantle In het eigen land door te brengen. De
streek was niet zoo gemakkelijk te bereiken;
UNNAEUSSTRAAT
jtoncdom W Of WlTHSTtAAT 4*
Dm Hoog -JAVAST4AAT
Haort.» KRUISWEG
Tevens verkrijgbaar te:
A. VAN DUK, Langestraat 61
O. VAN NBUWIUYI, HouttU 17
GEBRS. HOOGENBOSCH.
Gr. Noord 1Ï2
H. v. d. POLL
ten behoeve van de in de voordracht bedoelde
werken, naarmate de behoefte daaraan zich
voordoet, geldleeningen aan te gaan tot een
zoodanig maximum bedrag als noodig zal zijn
om eene som van 10.000.000.te verkrijgen,
met bepaling, dat deze leeningen zullen wor
den aangegaan tegen eene reëele rente van ten
hoogste 4 pet. ’s jaars en dat de aflossingen
voor elke leaning, aanvangende in het jaar.
volgende op dat, waarin zij Is aangegaan, zul
len geschieden In 40 jaren In gelijke ot afko
pende termijnen.
einde van een langen, warmen dag zitten uit
LEEST 34
Art 146 Z.-rtP 4.3.110.-
Art. 146 G-H. PA.S. H O. -
digen tjjd stelt en welke In de laatste jaren
op onverwachte wijze zijn toegenomen,
laatste jaren Is daarbij nog de behoefte
de z.g. meublleerlng van den weg meer
voren gekomen, waarbij gedacht dient te
den aan waarschuwingsborden, I
bermllchten en nog allerlei relnen en aanwy-
Afvaarten in Jutten Aug met 25%reductie
(51.000 ton) van Genua/Cannes.
13/7 „SATU8NIA” (24.000 ton) van Triest.
20/7 „CONTI N SAVOIA" (49.000 ton) van
-Genua/Cannes.
2/8 „BBC (51.000 ton) van Genua/Cannes
3/8 „VULCANIA" (24.000 ton) van Triest.
omdat U het per maat kan krijgen, het is
alleen de inhoud die U betaalt. Juist daarom
is het zo voordelig.
Tot en met Dinsdag aa. geven wjj
nog 13 KOMTING op Zomerprljaen
van onze bekende kwaliteit
Engelsche ea Belgische Anthrartet.
TANDARTS
MUmEafDIAGNOSTUK
Van Baerlertraat 156
Telefoea 26A39
apne*en: Da*. 1—2 uur. Ma,
Wo. en t. 7—6 n m. en volgens
afxnraRl
lsc«p geven wij kennis
gboorte van onze
TINI
Cg. HALMA
C. HALMA—MADDER
Alkmaar, 3 Juni 1939.
Payglop 8,
GETROU9D:
ti. BUUR
en
S. M. BOT
die mede amens wederzijdsche
Ouders a familie harteltjk
dankbetuitn voor de groote be-
langsteUlit voor en bij hun Hu
welijk onfrvonden.
Alkmaa, 29 Juni 1939.
H. H. Ward Zd.
Toekomtlg adres:
Rljndii 174, Voorschoten.
Het Besuur der Boerenleen
bank en I.T.B. te Alkmaar ver-
zoekt det leden deel te nemen
aan de Igem. Bedevaart naar
O. L. Vnsw ter nood op Zoftdag
3 Juli eJ Zie regeling in ons
blad.
ZOOLLEER - PLAATRUBBER - RUBBER
ZOLEN EN HAKKEN - PLAKZOLKN - LIJM
LEESTEN - HAMERS - MESSEN - RASPEN
LEER8CHAREN - PEKDRADEN - ENZ. - ENZ.
KOOPT U VOORDELIGER BIJ
seille naar- Panama/Zuid Pacific.
Me* lesang vaa Vrgdag SS Uaal IMS: 4agel*kaehe paaaagleredlenatea uaar
A V
V.rtrek^in ALKMAAR: &4S 10.14.00 13.48 U.00
A V =3 al 164a op Vrijdag.
TAfUET: naar Wormerveer enk. reia kl 0.30 dagretour 0.40
Zaandam u A3S M U30
Amsterdam 0.40 M 0.00
Rijwielen enk. rela 0.10, dagretour 0.13
Uitgift* vaa rondreizen per spoor en boot en boot en bua.
REDUCTIE VOOR GEZELSCHAPPEN.
meer dan enkel spoor heeft er voor de streek
tusschen Venlo en Nijmegen nooit op over kun
nen schieten, en deze lijn lag dan nog op den
westelijken oever van de Msss In het oostelljke
land liep wel een tram van de Maiubuurtspoor-
weg, maar ja, een tram had nu eenmaal geen
al to besten naam. al was dat hier volkomen ten
onrechte, want deze onderneming is altijd zeer
vooruitstrevend geweest. De wegenaanleg in ons
land is iets van de laatste Jaren en als men
vroeger niet noodzakelijk daartoe gedwongen
werd ging men liever niet Iran de hoofdvegen
af. Maar met de verbetering van wegen werden
ook gansche streken ontsloten en thans kan men
Noord-Limburg op zeer vele en goede manieren
bereiken. De schoonheid van het land is geko
men binnen het bereik van allen. Maar deze
schoonheid moet eerst ontdekt worden en daar
om had de Noord-Limburgsche Vereeniglng voor
Vreemdelingenverkeer een excursie georgani
seerd. die geworden is tot een ontdekkingsreis
door deze streek vol afwisselingen, die haar
eigen schoonheid biedt.
Doch deze glooiingen van het Maasdal dragen
op andere plaatsen mooie bosschen, niet door
menschenhand aangelegd, doch door de natuur
geplant In weelderige overdaad. De hoornen
vangen de warmte op van de zon en onder hun
kruinen kan men zelfs op den heetsten dag van
het jaar een koele wandeling maken, omhoog
en omlaag gaan de paadjes door struiken en
houtgewas, langs waterloopjes en smalle beekjes,
die bij elkaar komen In een plas, waarvan het
water weer moet dienen om een watermolen te
drijven.
Deze streek is ook van belang voor de ge
schiedenis van ons gansche land, want hier heb
ben de menschen tegen elkaar gevochten zoolang
de historie bestaat.) In de tijden vaij de prae-
hlstorie moet het hier al woelig zljn'geweest en
dat is blijven voortduren eeuwen en eeuwen door.
Hoe vaak zouden de Spaanschen en de Staat-
schen hier elkander hebben ontmoet; hoeveel
veldslagen zouden hier zijn geleverd en hoe vaak
zouden de voorposten van de legers schermut
selingen hebben gevoerd op dit terrein? Dit Is
een land, waar de verhalen uit de geschiedenis
moeten blijven voortleven; legenden zijn eruit
ontstaan; de meest fantastische verhalen van
menschelijke wreedheid leven hier voort onder
de bevolking en vertelsels van geheimzinnige
krachten, die zonder dat zjj het weten het
leven en het werken van de menschen beïnvloe
den. Het-moet fantastisch en angstwekkend zijn,
hier des nachts alleen rond te dwalen en de
legendarische verhalen op zich te laten Inwer
ken.
Watermolens vindt men hier overal in dit
land; het vallende water langs de bellingpn der
heuvels Is een goedkoope kracht, waarvan de
menschen gaarne gebruik maken en dat een
eigen bekoorlijkheid heeft.
En dan de kasteelen, die overal langs de
Maas staan. Sommige zijn al heel oud en zij
hebben een bewogen geschiedenis achter den
rug. Ze staan nu uit te rusten van alles, wat
zD hebben meegemaakt; van de stormen, die
gewoed hebben rondom hun torens, van de
branden, die hen voor een deel hebben ver
woest; branden, ontstaan door bliksem of door
onvoorzichtigheid of vooral door tierende krijgs
benden, die hen belegerden en die geen mede
lijden of ontzag hebben gekend. Thans staan
ze vredig In het land. Kloosterzusters zijn er
gevestigd, die les geven aan jonge meisjes om
deze te bekwamen in alle kunsten, welke noo
dig zijn voor een welbesteed leven de kunst van
99 999^9^9 bn A SlÖCMtNOAl. Wcltnngichon, 209. Amilardam
Hilvwrvvm
Groningen OOSTERSTgAAT
H4«Hen --
Umuidan-o. zee'
UwocM
Verkrijgbaar in d« Forma Natura Speciaal zaken en bij de
OFFIGEEIE F.N. VERKOO8E8S in Nederland
AOSeSSCNUlST en F.N. IOeK.1t _»U DAGTAAK SN ONTSPANNING-No 9.
met
Inbegrip van kosten van de reeds aanbe-
etede doch nog niet voltooide werken
25.82191967.
Voor bet aarvankelljk geraamde bedrag van
3«250/000kunnen juist die werken worden
gemaakt, die h de oorspronkelijke begrooting
waren opgenonen, doch voor alle werken, die
later aan het plan zijn toegevoegd, en oor
spronkelijk PD memorie geraamd waren of
als bijkomende werken op het Wegenfonds ge
boekt zijn (veleggen van leidingen, militaire
werken, enz.) Is een afzonderlijk crediet
flOffdig.
BU de uitvorlng van de werken zijn ver
schillende groae tegenvallers vóórgekomen.
Zoo bleek b.v. voor het gedeelte van den weg
HaarlemSchijholDiemen tusschen Ouder
kerk en Dlemn mede als gevolg van de
hieronder genomde wijziging in het plan
belangrijk meet zand noodig te zijn dan aan
vankelijk WBS voorzien. Aan dat wegvak is
totaal 953246 13 zand verwerkt, terwijl bij het
opmaken van te begrootlng van 1930 was uit
gegaan van de veronderstelling, dat met 275.000
M3 zou kunnen worden volstaan. Verder ble-
- ken b.v. de wrken btf Schiphol veel omvang-
rljker te zijn <kn het oorspronkelijke plan aan
gaf, zoodat d< oprit naar de brug over de
ringvaart aldair, waarvoor een bedrag van on
geveer f 30.00.— geraamd was, niet minder
dan 100.403.14 gekost heeft. Bovendien is de
moeilijk te sclatten post „Aankoopen" be’ang-
rljk overschreten. Daarvoor was gerekend op
een totaal betrag van f 6.134.000.— <na af
trek van hetgan was opgenomen voor den weg
HilversumMaartensdijk)tot dusver is voor
de in de begroting van 1930 opgenomen weg-
vakken voor f 5950536.01 gekocht, terwijl voor
die wegvakkennog gekocht zal moeten worden
voor f 1258904—, zoodat totaal noodig zal zijn
7.30853691 If 1.47453691 meer dan vol
gens de oorspronkelijke begrootlng
Dat de bovrogenoemde tegenvallers niet tot
overschrijding van het crediet geleid kobben.
Is te danken tan de omstandigheid, dat ver
schillende materialen en wel in het bijzonder
zand, sinds h* opmaken van de begrootlng
goedkoeper zljz geworden.
Gelijk, bovei opgemerkt, is bedoeld crediet
echter niet wldoende om volledige uitvoering
te geven aan het plan, zooals dit Is geworden
na de daaraai sinds 1929 gegeven uitbreiding.
Sinds de borootlng van 1930 werd opge
maakt, zijn *1 van wegen en kunstwerken,
die daarop toe nog niet begroot konden wor
den, aan het ian toegevoegd, en bjj de uitvoe
ring van dat plan diende zoowel ten aanzien
van de weger als van de bruggen rekening te
worden geboden met de elschen, welke het
zware en druke verkeer van den tegenwoor-
r—-
BU ONS GOEDKOOP
pot «9 cent
K SNOW tube M cent
EN TOILETZEEP M ©ent
Dobbelm&nn
koken en bakken en het voeren van een goede
huishouding. Andere kasteelen sQn bewoond: de
kasteelheer en zijn vrouw besturen vandaar
bet land, dat wijd in den omtrek hun toebe
hoort en waarop de pachters wonen, die vaak
nog met een mlddeleeuwsch-feodale ver
knochtheid gehecht sljn aan het oude slot.
Langs de Maas liggen ook al die. oude stadjes
en dorpen, die in den loop van de geschiedenis
misschien verschillende malen zijn verwoest,
doch die met een bewonderenswaardlge vol
harding en taaiheid telkens weer opnieuw zijn
opgebouwd. Hier wonen de hard werkende en
vriendelijke menschen, die door de schoonheid
van de natuur ontvankelijk zijn geworden voor
de schoonheid van de dingen uit het dagelijk-
sche leven. Het zijn menschen. die de moei
lijke en nobele kunst der gastvrijheid ver
staan en deze goed weten te beoefenen. Als gij
n hun land komt, zljt gij er welkom en allen laten
u dat merken. Zijhouden u juist zooveel be
zig. dat gij u niet vervelen kunt, en ze laten u
tegelijkertijd zooveel vrijheid, dat gij niet ge
bonden zljt. Ze onthalen u met een dergelljke
hartelijkheid, dat gij u een eeregast voelt, maar
zij weten daarbij juist die soberheid te betrach
ten, dgt men niet de meening krijgt, als zou
men te lastig zijn en teveel inbreuk maken op de
gewoonten van hun dagelijksch leven.
Gastvrijheid is een kenmerk van de gansche
streek in Noord-Limburg. Niet alleen in bet
rjjke dal van de Maas zal men u vriendelijk
ontvangen, maar ook In het land van de Peel,
die grauwe vlakte, die tot voor kort onherberg
zaam en woest was, doch die thans begint te
veranderen door de ontginningen, welke vooral
worden bevorderd door het heerschende gebrek
aan cultuurgrond. Vroeger was de Peel een
aaneengesloten land van hoogveen en moe
rassen; thans vindt men er akkers en weiden,
en de hoogere gronden, die niet goed geschikt
zUn voor bebouwing, heeft men beboscht. zoodat
dit eertijds eentonige land een afwisseling heeft
gekregen, die het aantrekkelijk maakt voor
den toerist. Door deze ontginningen en bebos-
sehing heeft het land echter nog niets van
zijn grootsche en uitgestrekte karakter verlo
ren. Men kan er zich even eenzaam wanen als
In eeu.iand. dat niet bewoond is. Uren kan men
hier dwalen, alleen met zijn gedachten, die
onder den Invloed van het landschap hun on
rust verliezen.
Rust is het voornaamste, dat dit schoone
land van Noord-Limburg den stedeling geven
kan; en het is zich bewust van dese goede ga
ven. De voorzitter van de Noord-Limburgsche
V.V.V.. de heer J. baron de Welch* de Venne, die
de leiding van de excursie had. heeft erop ge
wezen, dat het platteland niet alleen den ste
deling van voedsel moet voorzien, maar dat
het evenzeer tot taak heeft den bewoner van
de groote stad de rust te geven, die hjj nooit
zal kunnen vinden bij zijn werk, dat hem af
trekt van de natuur.
Rust is alleen te vinden in het nauwe con
tact met de natuur; een contact, dat men
slechts kan krijgen, als men de natuur op zich
laat Inwerken. Dat krijgt men niet als men in
Gedeputeerde Staten van Noordholland ge-
gen Provinciale Staten een overzicht van de
financiering va* het sg. Provinciaal Bebeers-
-jgn het net van wegen van doorgaand ver
keer, die by de provincie in beheer en onder
houd zullen zlfc. De kosten van uitvoering
werden in 1930 becijferd op 36250.000.
Op 1 Novemker 1938 was uitgegeven.
Os
aan
naar
wor-
bermplanken.
zingen voor het verkeer. Ook hiermede dien
de rekening te worden gehouden, wilde de
Provincie de elschen van den tijd volgen.
By de berekening van het aanvullende cre
diet is er geen rekening mede gehouden, dat
over het NoordhoOandsch Kanaal nog vier
bruggen met de daaraan aansluitende oprit
ten «uilen moeten worden gebouwd. Onzes in
ziens moet het Ryk In deze koeten niet onbe-
langryk bydragen; de Minister is intusschen
slechte bereid de kosten van één dier bruggen
voor rekening van bet Ryk te nemen. Het
overleg over deze aangelegenheid is echter nog
niet geëindigd, zoodat nog niet te ramen valt
welke koeten voor rekening van de Provincie
zullen komen. De totale kosten van de vier
over het kanaal te bouwen bruggen by Pur-
merend. westgraftdyk. Alkmaar en Koedyk
(Noord) zyn globaal te stellen op f 1.000.000.—
(zonder de bedieningskosten)
By den Rykswaterstaat bestaan plannen
ooi den Rijksweg AmsterdamWlerlngen,
welke oorsprtmkeiyk ten westen van het
Noordhollandsch Kanaal was ontworpen, ten
oosten daarvan aan te leggen.
Wordt de Ryksweg volgens het door
Commissie van Overleg voor de Wegen
ONZE STOFFEN zijn PRIMA, ONZE AFWERKING is
PRIMA, ONZE COUPE is PRIMA, ONZE SORTEERING
is ENORM, en ONZE PRIJZEN ZIJN..
CO6TUUM8
SPORTCOSTUUMS
DAMES en HEEREN TWEED-
en GABARDINESJASSEN vanaf 8.50 tot 18.50
Verder JONOEHEEREN en KINDERKLEEDINO,
NIEUWSTE DAMES OUMMIMANTELS, enz.
de noodzake'Ukheid biykt om kruisingen te ni
veau van drukke verkeerswegen zooveel mo-
geiyk te vermyden. is een plan opgemaakt voor
een tunnel, waarmede de in aanleg zynde weg
WestzaanWestgraftdyk onder den weg Hem-
brugLimmen en den spoorweg Amsterdam
Alkmaar by de brug over de Nauernasche
Vaart te Wormerveer doorgevoerd zou kunnen
worden. De kosten van uitvoering van dit
werk zyn geraamd op 325.000.
De verbindingsweg over „de Sniep” tusschen
het Zandpad en den Ryksweg Amsterdam
Amersfoort zou volgens de' cesttjds in overleg
pende termynen.
.met' het Ryk opgemaakte plannen te niveau
op den Rijksweg aansluiten. Als gevolg van da
veranderde inzichten omtrent het karakter
van den Ryksweg zal deze als speciale autoweg
worden ingericht en zullen beoosten Dlemer-
brug alle kruisingen te niveau worden opgehe
ven. Dit brengt mede, dat ook de provinciale
weg niet te niveau zal mogen aansluiten en een
viaduct met de noodige aansluitingen zal moe
ten warden gemaakt.
Ged. Staten stellen voor hen te machtige?
ten oosten van het Noordhollandsch
aangelegd, zoo zullen verschillende, in de be
grootlng opgenomen werken te Het Schouw
kunnen vervallen. Hiertegenover staat, dat te
Purmerend en Oosthuizen meerdere werken,
di* n**t in de begrootlng zyn opgenomen, op
kosten van de Provincie zullen moeten wor
den gemaakt. Het Is te verwachten, dat de
kosten van de meer uit te voeren werken niet
onaanzienlyk meer zullen bedragen dan de
hiel maken, in de begrootlng opgenomen
werken. Voor laatstgenoemde werken zal der
halve nog een aanvullend crediet benoodigd
zyn, dat wy afgezien van de kosten, verbon-
den aan de overbrugging by Purmerend, mee
nen te mogen schatten op 250.000.
Omdat in de practyk hoe langer hoe
i