Onze ploeg bijeen De laatste 48 uur voor de Ronde Nederlandsche ploeg vertrekt zonder kopman r I Wieler-wegkampioen- schappen nooit meer nog ge- Sportsnippers De dag vóór den start was er een van duizend-en-één zaken, die nog ge regeld moesten' worden in dezen vorm! l M »5 voor de organisatoren WIELRENNEN en Van Amsterdam wint de Ronde van Oss F Jaap Engel derate by de amateurs ge- De laatste voorbereidingen De tactiek der Neder landsche ploeg PRINS BIRA HEEFT EEN ONGELUK 1 omrscHLiHO - 99 - M - C’ Men moet eerbied hebben voor de organisatoren van de Ronde van Frankrijk, want zij weten de belangstelling te trekken •van het Parijsche publiek, dat toch zonder twijfel vaak geboeid wordt door evenementen van allerlei aard. De ontzaglijke reclame, gemaakt door 1 Auto, heeft wel ten volle het doel bereikt en de algemeene interesse in de komende dagen zal nog stijgen, wanneer de renners eenmaal aan de Ronde van Frankrijk zijn begonnen en wanneer zij de faam van de wielersport, nauw verbonden met de faam van I Auto, ten koste van hun beste krachten door geheel Frankrijk dragen. Er is in Parijs waarlijk niemand, die niets boord heeft over den tour, welke heden is begonnen. o'. MAANDAG 10 JULI 1939 l! - - Vrijwel (Van een specialen correspondent» niet ld tege- De regelmaat vinden wy een V-". J. Engel Goede ploeggeest sec; 33* RONDE VAN-T RANK RIJK eetsiÈ —REIWNTTtM PARUS .BRES 5 r ZWITSERLAND CHANTONNAV .6 A ROCHELLE ^LORIENT •NXj, cvwcóx' De Hollandsche jongena stonden daar ook over de gele frames gebogen, maar by al het werk verloren zij toch hun gevoel voor humor niet. te stellen In him capaciteiten, hun goéden wil en vriendschap. Op deze basis kan de ronde beginnen. Tijdens de Duitsche kampioenschappen ver beterde de Duitsche athleet Hölllng het Euro- peesch record over 400 meter horden, door de- aen afstand af te leggen in den tijd van 51.4 Vuurwerk zit er waarschijnlijk niet in de ploeg. Oeen Schulte en geen Middelkamp zal waarschijnlijk voor sensatie zorgen, maar aan den anderen kant is dit achttal wellicht als ploeg zeer sterk te achten. De verwarring, de drukte, het geroezemoes ontstaat, wanneer deze bezigheid van mln of meer zenuwachtige menschen bij gewoond wordt door een groot aantal outsiders, die dan straks thuis moeten blijven, doch nu van de gelegen heid gebruik wil maken om zijn favorieten van de komende dagen van heel dichtbij te bewon deren, hun handteekeningen te vragen en hen zij het heel even op de schouders te klop pen. Trouwens, straks, tijdens de ronde, zullen zij wel tijd te over krijgen om ernstig te kijken Daarvan zijn ze zelf wel het meest overtuigd, al^aan zy vol vertrouwen en als een man den sl moet. 'LUK «e- het vxs Ttaeet 215 Am 2 in het landskampioenschap plaats wist te veroveren. fOJUU 0 XE/ 19 - 91 - FONTAINEBLEAU X KM in 1 uur 27 min. 34 Rotterdam; 3. C. de Groot, Amsterdam: Kors, Amsterdam; 5 P. Werd Ier, Utrecht; Saes, Weert; 7. D. Vroege, Artel; Gouda; 9. M Sega er. Leiden; 10 J. Westendorp, Amsterdam; 11. Ch. Hofman, Roermond; 12. A Pijnenburg. Tilburg; 13. P. Leefland. Gouda; 14. J. Noljen, Gilze; 15. L. Wey, Amsterdam; 16. J. van leper en. Schiphol. nr en o.L We heb- XOIJON lc yr: GENEVE De renners besloten gedurende de eerste etappes zonder kopman, dus alle acht ren ners rijden dus voor hun eigen kans, zon der dat een van Hen den ander speciaal steunt. Het spreekt vanzelf, dat later uit gemaakt zal worden, welke tactiek voor het volgende gedeelte van de ronde gevolgd zal worden. De handteekeningenjagers lieten hen niet met rust en welgemoed zetten de jongens telkens hun naam op de ónmogelijkste vodjes papier of in boekjes, speciaal voor dc gelegenheid - aange schaft. Ten slotte bezit de man, die alle tachtig handteekeningen heeft verzameld, ook die van den overwinnaar en dat is wat waard! In de morgenuren kwamen de fietsen gereed en sprongen onze landgenooten er op om de machines te probeeren. Tevreden stonden de ge zichten. Het materiaal is perfect en men is uiterst behulpzaam bij het aanbrengen van een kleine wijziging in den stand van de versnellin gen, in de drukzekerheid van de remmen en in de hoogte van 1 zadel. In het hotel Rochambeau staan de karretjes nu bijeen, voorzien van de nummers 25 tot en met 32, zijnde de nummers van de Nederlandsche ploeg. Zij zj)n gereed voor de loting, die Zaterdagmorgen op de binnen plaats van l’Auto is begonnen. Daar heerschte een groote drukte. Niet alleen waren' er de gaande en komende renners, die bij offlcleele commissarissen moesten laten contro- leeren, of zy geen andere onderdeelen in de fietsen hadden gemonteerd, dan door de organi se Tour-ervaring van Antoon van Schendel is vooral voor onze debu tanten van groote waarde In dit verband is het een groot voordeel te achten, dat de wijzigingen in het reglement van dit jaar zoodanig zijn, dat noch de klimmers, noch de rouleurs en noch de sprinters bepaald bevoordeeld zjjn Kr heerscht hier een absolute onzekerheid over het verloop van den wed strijd en er valt slechts te hopen, dat de Neder landers een niet onbelangrijke rol In het ge heel zullen spelen. Zoo denkt het achttal, dat elkaar Zaterdagavond voor de eerste maal te Parijs vond, er ook over, zoo luidde ook de mee- mng van den Nederlandschen masseur, den heer J. van Dlnteren uit Deurne, die de ploeg zal bijstaan. Allen voelen, dat zij elkaar moeten steunen om het beste resultaat te bereiken. natie van de ronde beschikbaar zijn gesteld, maar ook stonden er microfoons van de bultenlandsche omjuepvereenlgingen om voor belangstellenden verslag te geven van den gang van zaken, ter wijl men daarenboven bezig was rails te leggen voor het rijdend filmtoestel ten dienste van degenen, die een film van den Tour de France zullen samenstelien. De groote gloeiende film- lampen zetten de binnenplaats in een ware hoogtezon, welk» nog te veel warmte gaf, hoewel dikke wolken de lucht bedekten. Het was verstandig van de Nederlandsche ren ners, dat zij daar niet langer bleven dan strikt noodzakelijk was. In het begin van den middag waren zy weer in 1 hotel voor de lunch, waarna Joris van den Bergh hen om zich heen verza melde om hun raadgevingen over de ronde te doen geworden. De Nederlandsche ploeg heeft geen zooge- naamden directeur technique. De renners heb ben vandaag hun mandaat tegenover Henri Desgranges in eigen handen gehouden en wan neer zij gaarne luisteren naar datgene, wat de heer Van den Bergh te zeggen heeft, dan is dit omdat zij in hem hun vertrouwensman zien. Alle opmerkingen uit den kring der Nederland sche jongens werden op haar waarde getoetst, waarbij vaak de groote ervaring van de Gebrs. van Schendel oplossing bracht. Natuurlijk, er is Inderdaad over tactiek gesproken, doch het is niet aan ons om deze ploeggeheimen we reldkundig te maken. Iets anders is of deze formule, zoowel voor de wieler- als voor andere kampioenschap pen. wel de meest zuivere en gewenschte is. Naar aanleiding van de slachting op Cau berg en Sint Jansboschweg hebben we daar eens over nagedacht en we zijn daarbij tot de conclusie gekomen, dat er een zeer behoorlijke mogelijkheid bestaat, den hoogsten titel, in welken tak van sport ook, een veel waardrvoller cachet te geven. 7 J Het is gisteren de laatste dag der voorberei dingen geweest. De Nederlandsche renners waren voor een deel reeds voorzien van speciale Ronde van Frankryk-fietsen, maar Hellemons, Domini- •us, Gommers en de Korver moesten Zondag morgen nog naar het velodrome dUiver om hun materiaal in ontvangst te nemen en om de kar retjes netjes te monteeren. Het spreekt vanzelf, dat wij daar zijn gaan kijken. Het is de moeite waard, want een goede fiets is voor den wiel renner alles, zoodat hij met de uiterste nauw keurigheid alle onderdeelen naspeurt en direct toezicht houdt, wanneer de monteurs al die •chroeven, bouten en verdere onderdeelen tot een sterk geheel bijeen draaien, zoo sterk, dat de fiets ook de lasten van de ronde kan dragen. Op den laatsten dag der training voor den Grooten Prijs van Frankrijk is prins Bira een ongeluk overkomen, dat nog goed is afgeloopen. Prins Bira, die met een 1liter de grootste gemiddelde snelheid van den dag. nl 143 KM. had bereikt, nam een bocht te wijd, waardoor hij begon te slingeren en omsloeg. Prins Bira kwam er met verwondingen af, doch i zyn wagen was vrijval vernield. wy kunnen echter wel een zeer belangrijk besluit van de ploeg melden. Zeker is en wij schrijven dit met grooten nadruk dat alle Nederlanders zonder uitzondering vol ver trouwen de zware taak tegemoet gaan.. We be grijpen, dat zjj nauwelijks kunnen vermoeden, wat hun te wachten zal staan, maar wij zijn er zeker van, dat de geest in dit ploegje er een is van saamhoorigheld en kameraadschap Daarom gaat het, want alleen op die wijze kan men ten minste met eenige kans aan de ronde beginnen. Men denke voorlooplg niet aan suc ces. Men hope slechts op een goede prestatie van de Nederlandsche ploeg, welke heden haar taak begon zoo is ook de stemming wider het kleine ploegje landgenooten. Men bewijst hun een dienst door vertrouwden Het was een prettig. kameraadschappelijk troepje, waarin, dat merkten wij onmiddellijk, een goede ploeggeest stak, welke juist bij een dergelijk zwaren etappewedstrijd absoluut nood zakelijk is. Grappen en grollen gingen over en weer, en al konden wij by enkelen bemerken, dat zij toch wel nerveus waren, over al dat nieuwe, wat hen te wachten staat; de Van Schendels plaatsten er af en toe een rustige op merking tusschendoor. waaruit blykt, dat deze renners, reeds jarenlang in Toulouse woonach tig. het juiste overwicht op de anderen, bijna al ien nieuwelingen in de Ronde, hadden. H Elders werd opgemerkt, eigenlijk dat het toch opging den Cauberg in de Nederlandsche kampioenschappen te. be trekken en wel omdat in een vlak land een .Jclimkampioenschap” m feite niet op zijn plaats zou zijn. Al erkennen we in deze uit lating een kern van waarheid, toch kunnen toe het met deze opmerking niet in alle op zichten eens zijn. Een bult als de Cauberg kan een Nederlandsch kampioenschap in teressant maken, mits men ervoor zorge en daar wijzen we met zeer veel nadruk op dat het geen wedstrijd van louter klim men en dalen wordt, duf dat het een be hoorlijk Nederlandsch parcours is Uitslag amateurs: J. Engel. Amsterdam, 54 2. Ch. Smits. J. Hofstede, Onder buitengewoon groote belangstelling en begunstigd door prachtig weer is heden de ..Ronde van Oss" verreden. Ook de deelneming was zeer groot, vooral de nieuwelingen en amateurs waren goed vertegenwoordigd, terwijl de prt>fs en onafhankelijken met ruim dertig in getal opkwamen. Het parcours liep evenals an dere jaren over Ooat-Marcharen, Megen, Haren, Berghem. Oss. een afstand van 18 KM welke door de nieuwelingen tweemaal, door amateurs driemaal, en door de profs vyfmaal moest wor den afgelegd. Om twee uur werd het startschot gelost voor de nieuwelingen en hierin was het F. Vos uit Den Bosch, die als no. 1 de finish bereikte en de 34 KM had afgelegd Ita den tijd van 59 min. en 57 sec. By de amateurs werd niet minder fel streden, doch hier bleef de kopgroep tot einde toe bij elkaar en slechts kort voor de finish slaagde Engel uit Amsterdam er in door een feilen sprint als no. 1 te zegevieren. Het traject van 54 KM. was door hem af gelegd in 1 uur 27 mln 34 sec Omstreeks half zes vertrokken de profs en onafhankelijken. die al dadelijk het tempo zeer hoog opvoerden Na de derde ronde was het aantal reeds geslonken tot 14 renners, die zich in twee groepen hadden verdeeld met Valentjjn. Bosnia, van Amsterdam en Braspenning aan kop. In de vierde ronde- moest ook Boeyen we gens bandenpech opge ven. Tenslotte wist van Amsterdam in de laat ste ronde zich los werken en met Nemen we. om bij onzen opzet te blijven, de nationale wegkampioenschappen bij den kop. Tot op heden wordt daarvoor één wed strijd verreden, waarin dan alles wat eenigszins kans heeft of kans meent te heb ben, uitkomt. Nu behoeven we den lezer niet meer diets te maken dat de renner bij eiken wedstrijd in hooge mate van geluk of tegenslag afhankelijk is. Speciaal in een wedstrijd van karteren duur is pech vaak beslissend en ook de beste coureur is hier tegen niet gevrijwaard. Zoodoende is het heel goed mogelijk, dat hij volkomen buiten zijn schuld moet uitvallen, terwijl een min der uitstekend' renner, die 'n onopvallenden koers rijdt maar geen pech krijgt, geklas seerd wordt. Op die manier kan het zelfs voorkomen dat een renner die gedurende het geheele seizoen heeft uitgeblonken en vele fraaie overwinningen behaalde, op de cfficieele lijst onvindbaar is, terwijl degene die steeds achteraan kwam, door de min of meer gedwongen opgave van vele favorieten eervolle En nu zjjn onze rennen dus vertrokken voor de groote, moeilijke wandeling door een mooi, maar grillig land. De eerste étappe Is selfs reeds achter den rug wanneer de leser het bovenstaande onder oogen krijgt. Moge sij voor de onsen gunstig sjjn geweest en nog door veie succesrijke dagen gevolgd worden. Dit bezwaar nu is te voorkomen zelfs op een vrij eenvoudige manier ben in ons land verschillende wegwedstrij den die welhaast klassiek geworden zijn en waaraan elk renner die zijn naam respec teert, deelneemt. We noemen de Ronde van Purmerend, de Acht van Chaam. den Baol Draaiom en nog andere wedstrijden die be kend werden doordat zij niet als vele soort gelijke ronden en „criteria" vergroote piste- koersen waren. Voor dergelijke wedstrijden nu zou men een puntentelling kunnen instellen, welke dan zou gelden voor de nationale titels. Ten besluite van deze weristrijdenreeks. die men dan zoo lang of zoo kort kan maken als men zelf wil, zou men dan den grooten Cauberg- koers kunnen laten verrijden liefst over een minimalen afstand van 200 KM. en daarbij van een dubbele of driedubbele pun tentelling gebruik kunnen maken. De ren ner. die in deze wedstrijden de meeste pun ten behaalt is ongetwijfeld een waardiger kampioen dit is niet ten nadeele van Hellemons gezegd dan de man die in één enkelen wedstrijd van pech verschoond bleef en daardoor zijn concurrenten achter zich kon laten, omdat dezen geen kans op revan che kregen. Krijgt men op deze wijze niet een teel en veel duidelijker beeld van de ware krach ten in ons rennerskorpsf Nu immers kan da ware kampioen ook inderdaad den lands titel dragen, worden de constant goede ren ners eindelijk naar werken beloond en zal men den geluksfactor tot de kleinst mogelijke proporties kunnen terug brengen. En wat er ook voor bezwaren tegen deze regeling zou den mogen zijn, is tij niet honderd maal te verkiezen boven een kampioenschap zooals we dat dit jaar in Valkenburg te genieten kregen? De N.W.U. behoede ons voor een reprise van soortgelijke vertooningen We willen het ditmaal nog wel eens over dé Nederlandsche wegkampioenschappen hebban. Reeds den dag nadat zij in Valken burg verreden waren, hebben we onze sterkste afkeuring uitgesproken over de wijze waarop de nationale titels moesten bevochten worden. Ook in andere organen heeft het hierover danig gespookt. unaniem was men het er over eens, dat de kampioenschappen van dit jaar en hier mede wenschte men volstrekt geen afbreuk te doen aan de prachtige prestatie van Hel lemons niet werden betwist in een zui vere krachtmeting, maar in een gelukskoers. Er werd zelfs smalend gesproken van een cycle-cross, hetgeen inderdaad niet ver be zijden de waarheid was. Bit de sportwerel Achter een cordon gendar mes fietsen de Ronde-renners in het tempo van het paard ▼oor de sleeperskar door het centrum van P a r ij s. Straks aan de grens van de stacj verdwijnt de sterke arm en dan gaai het allegro De laatste dagen vóór de Ronde van Frankrijk begint, zjjn eigenlijk nog drukker voor hen, die voor een goede organisatie moeten xorgen dan de wedstrijddagen self. Op het laatste moment moet er nog sooveel geregeld worden. Als men een uur op de re- dactiebureaux van l’Auto vertoeft, wordt het eerst recht duidelijk, wat er aan de Ronde vastzit. Toch gaat alles er bijzonder vlot, het geen natuurlijk zjjn oorzaak vindt in het feit, dat de jarenlange ervaring een hartig woordje meespreekt. Men bespeurt deze belangstelling van alle kan ten, maar men beleeft déze Inderdaad voor 100 jwt. op het oogenbllk, dat men aankomt by een plaats, waar de renners hun fietsen in orde brengen of waar andere noodzakelijke handelin gen van voorbereiding worden verricht. De organisatie klopt tot in de puntjes, en als we nu dan toch Iets schrijven over een „gere gelde verwarring", dan is het of het met de verbinding van deze kennelyk tegenstrydige woorden aan te geven hoe Parijs op de ronde reageert en gereageerd heeft in de laatste dagen van de afgeloopen week. ten bureele van l’Auto, waar iedereen, hetzy renner, hetzy offi cial of journalist, inderdaad op zyn wenken wordt bediend. Waar men klaar staat met in lichtingen voor hen. die deze wenschen te ont vangen. Het is geen wonder, dat daarvan druk gebruik wordt gemaakt. Den geheelen dag door is het een komen en gaan van allerlei personen, die by de ronde betrokken zyn en ofschoon de renners zelf, uit den aard der zaak, gaarne ver toeven op de plaats, waar de fietsen gemonteerd worden, soms dienen zy zich ook op de binnen plaats van l’Auto te vervoegen om zich te mel den of om de racefietsen te laten keuren. a Uitslag nieuwelingen: 1 F. Vos. Den Bosch; 2. G. Loos. Amsterdam; 3. P. Bik. Amsterdam; 4 G. Steurs, Tilburg; 5. J. Harmans. Amster dam; 9. B. Bregogne, Utrecht; 7. A. Sanoe. Amsterdam; 8. P. Smitz, Amsterdam; 9. F. Petri. Amsterdam; 10. geiyk; Hulshof. Den Bosch; W. Hykema. Amsterdam; Savekouls, Den Bosch; G. Meerkerk, Rotterdam; W. Rjjs- bergen. Heiden; J. Mlddellink. Amsterdam; J van Haaren, Oosterhout; G. Groenewld. Utrecht en A. van den Bieren. Den Bosch. In de morgenuren van Zaterdag kwamen de Journalisten, de Franschen én de vele buiten landers. die in de komende weken de ronde zul len volgen, hun opwachting maken. De heer Ca- salis wist iedereen tevreden te stellen, hetgeen op zichzelf al ’n prestatie is. Reglementen, etap- pe-beschryvingen, mededeelingen weiden rond gereikt. En voor lederen verslaggever was een armband in aluminium uitgevoerd, beschixbaar, keurig met den naam van den drager er in ge graveerd. Met dezen armband gewapend komt de verslaggever overal in, waar een gewoon mensch de toegang geweigerd wordt. Op zich zelf is dat zeer pryzenswaardlg, doch anderzijds voelt de verslaggever zich net als een hond, die voor het eerst een halsband om heeft. In het velodrome d*Hiver werden de fietsen voor de deelnemers af geleverd. Keurig stonden de spiksplinternieuwe karretjes klaar, geheel in geel uitgevoerd, met den naam van den berijder er op geschilderd. Een prima organisatie was ook hier geschapen en zoo verliep alles vlot. Albert en Anton van Schendel behoorden tot de eersten, die hun materiaal kwamen halen. Reeds Vrydagavond waren onze belde landgenooten te Parjjs aangekomen, in tegenstelling met de ove rige leden van de Nederlandsche ploeg, die eerst ip den loop van Zaterdagmorgen uit Nederland waren vertrokken. Voor de eerste maal was het Nederlandsche team volledig by elkaar tydens den avondmaal- tyd in hotel Rochambeau. waar alle renners, die deelnemen aan den tour, logeeren. Behalve de beide van Schendels, de renners met de meeste ervaring, en die dan ook een buitengewoon rus- tigen indruk maakten, zagen wy Hellemons. den nieuwen Nedellahdschen kampioen op den weg. verder Lambrichts en Syen, de beide Zuld-Um- burgers. die er. zooals zy dat uitdrukten. ..heel veel zin in hadden", Gommers, de Korver en Dominicus, waarvan de laatste reeds eenmaal in de Ronde is uitgekomen, evenals Hellemons trouwens. «- Uitslag profs en onafhankelijken: 1. Van Amsterdam, 2. Braspenning. 3. Griffioen, 4. Bosma, 5. van Geene 4. van der Stel. 7. A Overweel. 8. Valentyn, 9. van Swelm, 10. P. Steenbakkers, 11. Houtzeel. te een voorsoroi.g van 25 sec. op Braspenning en Griffioen als eerste over de emdstreep te komen tn een tijd van 2 uur 25 mln. 14 sec. w Naar wy vernemen, zal Jo Waalberg op Dins dag 11 Juni in het AMJV-bad een poging doen om het wereldrecord op de 200 yards schoolslag te verbeteren. Het record staat op haar naam met 2 min. 41.4 sec., gevestigd op 2 November 1937 te Amsterdam. van den Italiaan Facelll en dateerde van het jaar 1929. KJVll rr - x> De zellwedstryd Hoek van Holland—Ostende welke Zondag is gehouden, heeft het volgende resultaat gehad: Open klasse: 1. Zee arend, elg. C. Bruynzeel; 2. Corabia 2. elg. Mr. J. Kars; 3. Boekanier, elg. W. Ruys Bzn. Kruiserklasse: 1. Boekanier, elg. W. Ruys Bzn 999 w BAItCELtXMETr^ k DIGNE^* castclx. Zmontdc TOULOUSE r MAAKAN kPAU ORDEAUX LANGON

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 19