Onze ploeg bijeen
De laatste 48 uur voor de Ronde
Nederlandsche ploeg vertrekt
zonder kopman
r
I
Wieler-wegkampioen-
schappen nooit meer
nog ge-
Sportsnippers
De dag vóór den start was er een van
duizend-en-één zaken, die nog ge
regeld moesten' worden
in dezen vorm!
l
M
»5
voor de organisatoren
WIELRENNEN
en
Van Amsterdam wint de
Ronde van Oss
F
Jaap Engel derate by de amateurs
ge-
De laatste voorbereidingen
De tactiek der Neder
landsche ploeg
PRINS BIRA HEEFT EEN
ONGELUK
1
omrscHLiHO
-
99 -
M -
C’
Men moet eerbied hebben voor de organisatoren van de
Ronde van Frankrijk, want zij weten de belangstelling te trekken
•van het Parijsche publiek, dat toch zonder twijfel vaak geboeid
wordt door evenementen van allerlei aard. De ontzaglijke reclame,
gemaakt door 1 Auto, heeft wel ten volle het doel bereikt en de
algemeene interesse in de komende dagen zal nog stijgen, wanneer
de renners eenmaal aan de Ronde van Frankrijk zijn begonnen en
wanneer zij de faam van de wielersport, nauw verbonden met de
faam van I Auto, ten koste van hun beste krachten door geheel
Frankrijk dragen. Er is in Parijs waarlijk niemand, die niets
boord heeft over den tour, welke heden is begonnen.
o'.
MAANDAG 10 JULI 1939
l!
-
-
Vrijwel
(Van een specialen correspondent»
niet
ld tege-
De regelmaat vinden wy
een
V-".
J. Engel
Goede ploeggeest
sec;
33* RONDE VAN-T RANK RIJK
eetsiÈ
—REIWNTTtM
PARUS
.BRES
5
r ZWITSERLAND
CHANTONNAV
.6
A ROCHELLE
^LORIENT
•NXj,
cvwcóx'
De Hollandsche jongena stonden daar ook over
de gele frames gebogen, maar by al het werk
verloren zij toch hun gevoel voor humor niet.
te stellen In him capaciteiten, hun goéden wil
en vriendschap.
Op deze basis kan de ronde beginnen.
Tijdens de Duitsche kampioenschappen ver
beterde de Duitsche athleet Hölllng het Euro-
peesch record over 400 meter horden, door de-
aen afstand af te leggen in den tijd van 51.4
Vuurwerk zit er waarschijnlijk niet in de
ploeg. Oeen Schulte en geen Middelkamp zal
waarschijnlijk voor sensatie zorgen, maar aan
den anderen kant is dit achttal wellicht als
ploeg zeer sterk te achten.
De verwarring, de drukte, het geroezemoes
ontstaat, wanneer deze bezigheid van mln of
meer zenuwachtige menschen bij gewoond wordt
door een groot aantal outsiders, die dan straks
thuis moeten blijven, doch nu van de gelegen
heid gebruik wil maken om zijn favorieten van
de komende dagen van heel dichtbij te bewon
deren, hun handteekeningen te vragen en hen
zij het heel even op de schouders te klop
pen.
Trouwens, straks, tijdens de ronde, zullen zij wel
tijd te over krijgen om ernstig te kijken Daarvan
zijn ze zelf wel het meest overtuigd, al^aan zy
vol vertrouwen en als een man den sl
moet.
'LUK
«e-
het
vxs
Ttaeet
215 Am
2
in het landskampioenschap
plaats wist te veroveren.
fOJUU
0 XE/
19 -
91 -
FONTAINEBLEAU
X
KM in 1 uur 27 min. 34
Rotterdam; 3. C. de Groot, Amsterdam:
Kors, Amsterdam; 5 P. Werd Ier, Utrecht;
Saes, Weert; 7. D. Vroege, Artel;
Gouda; 9. M Sega er. Leiden; 10 J. Westendorp,
Amsterdam; 11. Ch. Hofman, Roermond; 12. A
Pijnenburg. Tilburg; 13. P. Leefland. Gouda;
14. J. Noljen, Gilze; 15. L. Wey, Amsterdam;
16. J. van leper en. Schiphol.
nr
en o.L
We heb-
XOIJON
lc
yr:
GENEVE
De renners besloten gedurende de eerste
etappes zonder kopman, dus alle acht ren
ners rijden dus voor hun eigen kans, zon
der dat een van Hen den ander speciaal
steunt. Het spreekt vanzelf, dat later uit
gemaakt zal worden, welke tactiek voor het
volgende gedeelte van de ronde gevolgd zal
worden.
De handteekeningenjagers lieten hen niet met
rust en welgemoed zetten de jongens telkens hun
naam op de ónmogelijkste vodjes papier of in
boekjes, speciaal voor dc gelegenheid - aange
schaft. Ten slotte bezit de man, die alle tachtig
handteekeningen heeft verzameld, ook die van
den overwinnaar en dat is wat waard!
In de morgenuren kwamen de fietsen gereed
en sprongen onze landgenooten er op om de
machines te probeeren. Tevreden stonden de ge
zichten. Het materiaal is perfect en men is
uiterst behulpzaam bij het aanbrengen van een
kleine wijziging in den stand van de versnellin
gen, in de drukzekerheid van de remmen en in
de hoogte van 1 zadel. In het hotel Rochambeau
staan de karretjes nu bijeen, voorzien van de
nummers 25 tot en met 32, zijnde de nummers
van de Nederlandsche ploeg. Zij zj)n gereed voor
de loting, die Zaterdagmorgen op de binnen
plaats van l’Auto is begonnen.
Daar heerschte een groote drukte. Niet alleen
waren' er de gaande en komende renners, die bij
offlcleele commissarissen moesten laten contro-
leeren, of zy geen andere onderdeelen in de
fietsen hadden gemonteerd, dan door de organi
se Tour-ervaring van Antoon van
Schendel is vooral voor onze debu
tanten van groote waarde
In dit verband is het een groot voordeel te
achten, dat de wijzigingen in het reglement van
dit jaar zoodanig zijn, dat noch de klimmers,
noch de rouleurs en noch de sprinters bepaald
bevoordeeld zjjn Kr heerscht hier een absolute
onzekerheid over het verloop van den wed
strijd en er valt slechts te hopen, dat de Neder
landers een niet onbelangrijke rol In het ge
heel zullen spelen. Zoo denkt het achttal, dat
elkaar Zaterdagavond voor de eerste maal te
Parijs vond, er ook over, zoo luidde ook de mee-
mng van den Nederlandschen masseur, den
heer J. van Dlnteren uit Deurne, die de ploeg
zal bijstaan. Allen voelen, dat zij elkaar moeten
steunen om het beste resultaat te bereiken.
natie van de ronde beschikbaar zijn gesteld, maar
ook stonden er microfoons van de bultenlandsche
omjuepvereenlgingen om voor belangstellenden
verslag te geven van den gang van zaken, ter
wijl men daarenboven bezig was rails te leggen
voor het rijdend filmtoestel ten dienste van
degenen, die een film van den Tour de France
zullen samenstelien. De groote gloeiende film-
lampen zetten de binnenplaats in een ware
hoogtezon, welk» nog te veel warmte gaf, hoewel
dikke wolken de lucht bedekten.
Het was verstandig van de Nederlandsche ren
ners, dat zij daar niet langer bleven dan strikt
noodzakelijk was. In het begin van den middag
waren zy weer in 1 hotel voor de lunch, waarna
Joris van den Bergh hen om zich heen verza
melde om hun raadgevingen over de ronde te
doen geworden.
De Nederlandsche ploeg heeft geen zooge-
naamden directeur technique. De renners heb
ben vandaag hun mandaat tegenover Henri
Desgranges in eigen handen gehouden en wan
neer zij gaarne luisteren naar datgene, wat de
heer Van den Bergh te zeggen heeft, dan is dit
omdat zij in hem hun vertrouwensman zien.
Alle opmerkingen uit den kring der Nederland
sche jongens werden op haar waarde getoetst,
waarbij vaak de groote ervaring van de Gebrs.
van Schendel oplossing bracht. Natuurlijk, er
is Inderdaad over tactiek gesproken, doch het
is niet aan ons om deze ploeggeheimen we
reldkundig te maken.
Iets anders is of deze formule, zoowel voor
de wieler- als voor andere kampioenschap
pen. wel de meest zuivere en gewenschte is.
Naar aanleiding van de slachting op Cau
berg en Sint Jansboschweg hebben we daar
eens over nagedacht en we zijn daarbij tot
de conclusie gekomen, dat er een zeer
behoorlijke mogelijkheid bestaat, den
hoogsten titel, in welken tak van sport ook,
een veel waardrvoller cachet te geven.
7
J
Het is gisteren de laatste dag der voorberei
dingen geweest. De Nederlandsche renners waren
voor een deel reeds voorzien van speciale Ronde
van Frankryk-fietsen, maar Hellemons, Domini-
•us, Gommers en de Korver moesten Zondag
morgen nog naar het velodrome dUiver om hun
materiaal in ontvangst te nemen en om de kar
retjes netjes te monteeren. Het spreekt vanzelf,
dat wij daar zijn gaan kijken. Het is de moeite
waard, want een goede fiets is voor den wiel
renner alles, zoodat hij met de uiterste nauw
keurigheid alle onderdeelen naspeurt en direct
toezicht houdt, wanneer de monteurs al die
•chroeven, bouten en verdere onderdeelen tot
een sterk geheel bijeen draaien, zoo sterk, dat
de fiets ook de lasten van de ronde kan dragen.
Op den laatsten dag der training voor den
Grooten Prijs van Frankrijk is prins Bira een
ongeluk overkomen, dat nog goed is afgeloopen.
Prins Bira, die met een 1liter de
grootste gemiddelde snelheid van den dag. nl
143 KM. had bereikt, nam een bocht te wijd,
waardoor hij begon te slingeren en omsloeg.
Prins Bira kwam er met verwondingen af, doch
i zyn wagen was vrijval vernield.
wy kunnen echter wel een zeer belangrijk
besluit van de ploeg melden. Zeker is en
wij schrijven dit met grooten nadruk dat
alle Nederlanders zonder uitzondering vol ver
trouwen de zware taak tegemoet gaan.. We be
grijpen, dat zjj nauwelijks kunnen vermoeden,
wat hun te wachten zal staan, maar wij zijn
er zeker van, dat de geest in dit ploegje er een
is van saamhoorigheld en kameraadschap
Daarom gaat het, want alleen op die wijze kan
men ten minste met eenige kans aan de ronde
beginnen. Men denke voorlooplg niet aan suc
ces. Men hope slechts op een goede prestatie
van de Nederlandsche ploeg, welke heden haar
taak begon zoo is ook de stemming wider
het kleine ploegje landgenooten.
Men bewijst hun een dienst door vertrouwden
Het was een prettig. kameraadschappelijk
troepje, waarin, dat merkten wij onmiddellijk,
een goede ploeggeest stak, welke juist bij een
dergelijk zwaren etappewedstrijd absoluut nood
zakelijk is. Grappen en grollen gingen over en
weer, en al konden wij by enkelen bemerken,
dat zij toch wel nerveus waren, over al dat
nieuwe, wat hen te wachten staat; de Van
Schendels plaatsten er af en toe een rustige op
merking tusschendoor. waaruit blykt, dat deze
renners, reeds jarenlang in Toulouse woonach
tig. het juiste overwicht op de anderen, bijna al
ien nieuwelingen in de Ronde, hadden.
H
Elders werd opgemerkt,
eigenlijk
dat het toch
opging den Cauberg in de
Nederlandsche kampioenschappen te. be
trekken en wel omdat in een vlak land een
.Jclimkampioenschap” m feite niet op zijn
plaats zou zijn. Al erkennen we in deze uit
lating een kern van waarheid, toch kunnen
toe het met deze opmerking niet in alle op
zichten eens zijn. Een bult als de Cauberg
kan een Nederlandsch kampioenschap in
teressant maken, mits men ervoor zorge
en daar wijzen we met zeer veel nadruk op
dat het geen wedstrijd van louter klim
men en dalen wordt, duf dat het een be
hoorlijk Nederlandsch parcours is
Uitslag amateurs: J. Engel. Amsterdam, 54
2. Ch. Smits.
J. Hofstede,
Onder buitengewoon groote belangstelling
en begunstigd door prachtig weer is heden de
..Ronde van Oss" verreden. Ook de deelneming
was zeer groot, vooral de nieuwelingen en
amateurs waren goed vertegenwoordigd, terwijl
de prt>fs en onafhankelijken met ruim dertig in
getal opkwamen. Het parcours liep evenals an
dere jaren over Ooat-Marcharen, Megen, Haren,
Berghem. Oss. een afstand van 18 KM welke
door de nieuwelingen tweemaal, door amateurs
driemaal, en door de profs vyfmaal moest wor
den afgelegd.
Om twee uur werd het startschot gelost voor
de nieuwelingen en hierin was het F. Vos uit
Den Bosch, die als no. 1 de finish bereikte en
de 34 KM had afgelegd Ita den tijd van 59
min. en 57 sec.
By de amateurs werd niet minder fel
streden, doch hier bleef de kopgroep tot
einde toe bij elkaar en
slechts kort voor de
finish slaagde Engel uit
Amsterdam er in door
een feilen sprint als no.
1 te zegevieren.
Het traject van 54
KM. was door hem af
gelegd in 1 uur 27 mln
34 sec
Omstreeks half zes
vertrokken de profs en
onafhankelijken. die al
dadelijk het tempo zeer
hoog opvoerden Na de
derde ronde was het
aantal reeds geslonken
tot 14 renners, die zich
in twee groepen hadden
verdeeld met Valentjjn.
Bosnia, van Amsterdam
en Braspenning aan
kop. In de vierde ronde-
moest ook Boeyen we
gens bandenpech opge
ven. Tenslotte wist van
Amsterdam in de laat
ste ronde zich los
werken en met
Nemen we. om bij onzen opzet te blijven,
de nationale wegkampioenschappen bij den
kop. Tot op heden wordt daarvoor één wed
strijd verreden, waarin dan alles wat
eenigszins kans heeft of kans meent te heb
ben, uitkomt. Nu behoeven we den lezer niet
meer diets te maken dat de renner bij
eiken wedstrijd in hooge mate van geluk of
tegenslag afhankelijk is. Speciaal in een
wedstrijd van karteren duur is pech vaak
beslissend en ook de beste coureur is hier
tegen niet gevrijwaard. Zoodoende is het
heel goed mogelijk, dat hij volkomen buiten
zijn schuld moet uitvallen, terwijl een min
der uitstekend' renner, die 'n onopvallenden
koers rijdt maar geen pech krijgt, geklas
seerd wordt. Op die manier kan het zelfs
voorkomen dat een renner die gedurende
het geheele seizoen heeft uitgeblonken en
vele fraaie overwinningen behaalde, op de
cfficieele lijst onvindbaar is, terwijl degene
die steeds achteraan kwam, door de min of
meer gedwongen opgave van vele favorieten
eervolle
En nu zjjn onze rennen dus vertrokken
voor de groote, moeilijke wandeling door
een mooi, maar grillig land. De eerste
étappe Is selfs reeds achter den rug wanneer
de leser het bovenstaande onder oogen krijgt.
Moge sij voor de onsen gunstig sjjn geweest
en nog door veie succesrijke dagen gevolgd
worden.
Dit bezwaar nu is te voorkomen
zelfs op een vrij eenvoudige manier
ben in ons land verschillende wegwedstrij
den die welhaast klassiek geworden zijn en
waaraan elk renner die zijn naam respec
teert, deelneemt. We noemen de Ronde van
Purmerend, de Acht van Chaam. den Baol
Draaiom en nog andere wedstrijden die be
kend werden doordat zij niet als vele soort
gelijke ronden en „criteria" vergroote piste-
koersen waren.
Voor dergelijke wedstrijden nu zou men
een puntentelling kunnen instellen, welke
dan zou gelden voor de nationale titels. Ten
besluite van deze weristrijdenreeks. die men
dan zoo lang of zoo kort kan maken als men
zelf wil, zou men dan den grooten Cauberg-
koers kunnen laten verrijden liefst over
een minimalen afstand van 200 KM. en
daarbij van een dubbele of driedubbele pun
tentelling gebruik kunnen maken. De ren
ner. die in deze wedstrijden de meeste pun
ten behaalt is ongetwijfeld een waardiger
kampioen dit is niet ten nadeele van
Hellemons gezegd dan de man die in één
enkelen wedstrijd van pech verschoond bleef
en daardoor zijn concurrenten achter zich
kon laten, omdat dezen geen kans op revan
che kregen.
Krijgt men op deze wijze niet een teel en
veel duidelijker beeld van de ware krach
ten in ons rennerskorpsf Nu immers kan da
ware kampioen ook inderdaad den lands
titel dragen, worden de constant goede ren
ners eindelijk naar werken beloond en zal
men den geluksfactor tot de kleinst mogelijke
proporties kunnen terug brengen. En wat er
ook voor bezwaren tegen deze regeling zou
den mogen zijn, is tij niet honderd maal te
verkiezen boven een kampioenschap zooals
we dat dit jaar in Valkenburg te genieten
kregen? De N.W.U. behoede ons voor een
reprise van soortgelijke vertooningen
We willen het ditmaal nog wel eens over
dé Nederlandsche wegkampioenschappen
hebban. Reeds den dag nadat zij in Valken
burg verreden waren, hebben we onze
sterkste afkeuring uitgesproken over de
wijze waarop de nationale titels moesten
bevochten worden. Ook in andere organen
heeft het hierover danig gespookt.
unaniem was men het er over eens, dat de
kampioenschappen van dit jaar en hier
mede wenschte men volstrekt geen afbreuk
te doen aan de prachtige prestatie van Hel
lemons niet werden betwist in een zui
vere krachtmeting, maar in een gelukskoers.
Er werd zelfs smalend gesproken van een
cycle-cross, hetgeen inderdaad niet ver be
zijden de waarheid was.
Bit de sportwerel
Achter een cordon gendar
mes fietsen de Ronde-renners
in het tempo van het paard
▼oor de sleeperskar door
het centrum van P a r ij s.
Straks aan de grens van de
stacj verdwijnt de sterke arm
en dan gaai het allegro
De laatste dagen vóór de Ronde van
Frankrijk begint, zjjn eigenlijk nog drukker
voor hen, die voor een goede organisatie
moeten xorgen dan de wedstrijddagen self.
Op het laatste moment moet er nog sooveel
geregeld worden. Als men een uur op de re-
dactiebureaux van l’Auto vertoeft, wordt het
eerst recht duidelijk, wat er aan de Ronde
vastzit. Toch gaat alles er bijzonder vlot, het
geen natuurlijk zjjn oorzaak vindt in het
feit, dat de jarenlange ervaring een hartig
woordje meespreekt.
Men bespeurt deze belangstelling van alle kan
ten, maar men beleeft déze Inderdaad voor 100
jwt. op het oogenbllk, dat men aankomt by een
plaats, waar de renners hun fietsen in orde
brengen of waar andere noodzakelijke handelin
gen van voorbereiding worden verricht.
De organisatie klopt tot in de puntjes, en als
we nu dan toch Iets schrijven over een „gere
gelde verwarring", dan is het of het met de
verbinding van deze kennelyk tegenstrydige
woorden aan te geven hoe Parijs op de ronde
reageert en gereageerd heeft in de laatste dagen
van de afgeloopen week.
ten bureele van
l’Auto, waar iedereen, hetzy renner, hetzy offi
cial of journalist, inderdaad op zyn wenken
wordt bediend. Waar men klaar staat met in
lichtingen voor hen. die deze wenschen te ont
vangen. Het is geen wonder, dat daarvan druk
gebruik wordt gemaakt. Den geheelen dag door
is het een komen en gaan van allerlei personen,
die by de ronde betrokken zyn en ofschoon de
renners zelf, uit den aard der zaak, gaarne ver
toeven op de plaats, waar de fietsen gemonteerd
worden, soms dienen zy zich ook op de binnen
plaats van l’Auto te vervoegen om zich te mel
den of om de racefietsen te laten keuren. a
Uitslag nieuwelingen: 1 F. Vos. Den Bosch;
2. G. Loos. Amsterdam; 3. P. Bik. Amsterdam;
4 G. Steurs, Tilburg; 5. J. Harmans. Amster
dam; 9. B. Bregogne, Utrecht; 7. A. Sanoe.
Amsterdam; 8. P. Smitz, Amsterdam; 9. F.
Petri. Amsterdam; 10. geiyk; Hulshof. Den
Bosch; W. Hykema. Amsterdam; Savekouls,
Den Bosch; G. Meerkerk, Rotterdam; W. Rjjs-
bergen. Heiden; J. Mlddellink. Amsterdam; J
van Haaren, Oosterhout; G. Groenewld.
Utrecht en A. van den Bieren. Den Bosch.
In de morgenuren van Zaterdag kwamen de
Journalisten, de Franschen én de vele buiten
landers. die in de komende weken de ronde zul
len volgen, hun opwachting maken. De heer Ca-
salis wist iedereen tevreden te stellen, hetgeen
op zichzelf al ’n prestatie is. Reglementen, etap-
pe-beschryvingen, mededeelingen weiden rond
gereikt. En voor lederen verslaggever was een
armband in aluminium uitgevoerd, beschixbaar,
keurig met den naam van den drager er in ge
graveerd. Met dezen armband gewapend komt
de verslaggever overal in, waar een gewoon
mensch de toegang geweigerd wordt. Op zich
zelf is dat zeer pryzenswaardlg, doch anderzijds
voelt de verslaggever zich net als een hond, die
voor het eerst een halsband om heeft.
In het velodrome d*Hiver werden de fietsen
voor de deelnemers af geleverd. Keurig stonden
de spiksplinternieuwe karretjes klaar, geheel in
geel uitgevoerd, met den naam van den berijder
er op geschilderd. Een prima organisatie was
ook hier geschapen en zoo verliep alles vlot.
Albert en Anton van Schendel behoorden tot de
eersten, die hun materiaal kwamen halen. Reeds
Vrydagavond waren onze belde landgenooten te
Parjjs aangekomen, in tegenstelling met de ove
rige leden van de Nederlandsche ploeg, die eerst
ip den loop van Zaterdagmorgen uit Nederland
waren vertrokken.
Voor de eerste maal was het Nederlandsche
team volledig by elkaar tydens den avondmaal-
tyd in hotel Rochambeau. waar alle renners, die
deelnemen aan den tour, logeeren. Behalve de
beide van Schendels, de renners met de meeste
ervaring, en die dan ook een buitengewoon rus-
tigen indruk maakten, zagen wy Hellemons. den
nieuwen Nedellahdschen kampioen op den weg.
verder Lambrichts en Syen, de beide Zuld-Um-
burgers. die er. zooals zy dat uitdrukten. ..heel
veel zin in hadden", Gommers, de Korver en
Dominicus, waarvan de laatste reeds eenmaal
in de Ronde is uitgekomen, evenals Hellemons
trouwens. «-
Uitslag profs en onafhankelijken: 1. Van
Amsterdam, 2. Braspenning. 3. Griffioen, 4.
Bosma, 5. van Geene 4. van der Stel. 7. A
Overweel. 8. Valentyn, 9. van Swelm, 10. P.
Steenbakkers, 11. Houtzeel.
te
een
voorsoroi.g van 25 sec.
op Braspenning en
Griffioen als eerste over de emdstreep te komen
tn een tijd van 2 uur 25 mln. 14 sec.
w
Naar wy vernemen, zal Jo Waalberg op Dins
dag 11 Juni in het AMJV-bad een poging doen
om het wereldrecord op de 200 yards schoolslag
te verbeteren. Het record staat op haar naam
met 2 min. 41.4 sec., gevestigd op 2 November
1937 te Amsterdam.
van den Italiaan Facelll en dateerde van het
jaar 1929.
KJVll
rr -
x>
De zellwedstryd Hoek van Holland—Ostende
welke Zondag is gehouden, heeft het volgende
resultaat gehad:
Open klasse: 1. Zee arend, elg. C. Bruynzeel;
2. Corabia 2. elg. Mr. J. Kars; 3. Boekanier, elg.
W. Ruys Bzn.
Kruiserklasse: 1. Boekanier, elg. W. Ruys Bzn
999
w
BAItCELtXMETr^
k DIGNE^*
castclx.
Zmontdc TOULOUSE
r MAAKAN
kPAU
ORDEAUX
LANGON