ONS BLAD Verdedigingswerken bij kust en grens Meer dan200 K..M. alleen tegen de Pyreneeën I ST.WILLIBRORDUS m kabel n Het nieuws van heden De kabinetscrisis legt mijn stil Britsche vliegers boven Frankrijk Brand in VISSERS ONGENAAKBAAR IN DE 9e ÉTAPPE L UCHTAFWEERGESCHUT IN STELLING N.v. NEDERLVERZ.M'J. DONDERDAG 20 JULI 1939 yEREENIGDE KATHOLIEKE PERS o o TOUR DE FRANCE Prins Paul ridder van den Kouseband Koe&e/ooze snelheid Gewapend betonnen kazemat bij een belangrijke brug langs de grens de natuur Resultaten van enkele maanden Met Sijen gaf o.m. ook Vervaecke op Gewapend beton heeft de semi- permanente kazematten vervangen Af breken van stroomtoevoer hielc 1200 mijnwerkers by Luik werke loos onder den grond Zonder tusschenlanding vlogen honderd bommenwerper» boven Frantche steden DIT NUMMER BESTAAT UIT 8 BLADZIJDEN GEEN VLIEGTUIGEN BOVEN SOESTDUK UTRECHT „W E B E B" CAFE-RESTAURANT Telefoon 13234 Het Weer f CATHARIJNESINGEL4Ö UTRECHT Lambricht», de jonge' debutant, klom beter dan vele gerouti- neer den en i» than» vyfde in de rangschikking Den Aubisque op ,WEE EN DERTIGSTE JAARGANG No 247 DE PRIJS DER ADVERTENTIEN bndraogi 10 Cl- P regel; Ingeionden Mededeellngen 40 ct p BIJ CONTRACT AANMERKELIJKE REDUCTIf Uitvoerig tariol voor adverteeren bij ébor nement wordt op aanvrage gaarne door oni- Administratie ver»trekt =S NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD DIENST AANBIEDINGEN. Gevraagd rubriek 10 ct per regel. munitiebergplaats. VOOR HET GEHEELE LAND: laatste (Van-een speclalen correspondent) aan Een van de verdedigings werken aan onze kust Pz. Zy hadden den suc- V lasers. Neerlands weermacht is paraat Karakteristiek Holland onder militaire bewaking Zon op S.01 onder 21.12. Licht op 21.42. Maan op 10.03 onder 2231. E.K. 23 Juli. 79 renners zyn te ParRs gestart. Vanmorgen vertrokken er nog 60 uit Pan. 52 wisten Toulouse te bereiken. Dese nuchtere cijfers spreken dui delijke taal. Zjj verdraaien de waarheid niet, maar maken het een ieder, die het nog niet wil gelooven. duidelijk, dat de ronde dit jaar zwaar, ontzaglijk zwaar is. Maar eerde tusch zijn, llegcs rende maar eten- at tn ilelne DAAR EET GOED DAAR DRINKT <1 EEN FIJN GLAS BIER DAAR BITTERT GEZELLIG Vreden burg U» t het i het aard. Man verk: deliik onen, bezig aan- i het erlijk lende dus- i die- En i een baan chie- Jven, meer laar» er ze nken age door n de van !e 1904 aieuw» ns. de onze onver- recht- if aan :htend an de ok al» rkelilk 1 werd strak- de de hoog- :rd de eeten; iet op :ment, ortaan askin en er roegd eljjke e be en te :hry- naar was 13 urant chap* elijke era. >logi» nog pro- rdip» oor- indet pro- inge- e. at Maar de Franschman bleek over ongeloofe- li)ke wilskracht te beschikken. Met roeke- looze snelheid reed hij den Tourmalet en den Aspin af. beide malen in dichten mist, soo- dat de renners soms slechts 10 meter zicht hadden, terwijl de volgauto's hun achter lichten lieten branden als waarschuwlngs- leeken voor de hun achterop komende ren ners. die met veel grootere vaart door de bochten gingen en snelheden van 70 k 80 Woensdagmiddag om drie uur heeft de for mateur dr. H colün den Rüksbemlddelaar prof. mr. A. O. Joeephus Jitta in grtioor ont vangen. Tegen half vijf ontving hij den minis ter van Koloniën, Ch. J. I. M. Welter. maar kheid. g Jaar lerden dan- dlep- lat ze :ewor- lester- getui- heeft. genad rhou- ent te Zoo'n alitei- id te tijden. wan- i wien s van n zijn n aan ;el(jk- leven en of zichte Ik' als maar streng I was 1 zijn, t. Hl) maar renge dit: If zes itend- jaar in de dood vende it.... VlSlIkiaiNdtN TOT lik stosac V»rt«9*Hwoor<liger$ gevraagd De minister van Waterstaat heeft met het oog op de te verwachten heuglijke gebeurtenis in het vorstelijk gezin bepaald, dat het gebied des rijks, gelegen binnen een cirkel met straal van 5 K.M. oeschreven om het paleis te Soest- djjk, (gelegen op pl.m. 1600 M. Zuid van het spoorwegstation van Baam plm. 52 gr. 12.5 min. N.B. 5 gr. 17,01 mln. O.L.) als middelpunt, met Ingang van 3 Augustus 1939 tot nadere aan kondiging gesloten is verklaard voor de lucht vaart met alle burgerlijke luchtvaartulgen. LONDEN, 20 Juli (Reuter). Z. M. de Koning van Engeland heeft Prjns-regent Paul van Joego-Slavië verheven tot ridder in de orde van den Kouseband. i het de be- in de 7 .7 777 77’7 J1 o» geboden, geplaatst onder de Omroepe Na de zware achtste étappe was het van morgen te Pau weer zeer vroeg dag. CRn zes uur was het vertrek bepaald en zestig renners verlieten in een vervelenden regen het sta-,je aan den voet der Pyreneeën. 40 K.M. oleven zy oy elkaar, want de bochtige, smaile weg, doch met vele stijgingen en dalingen, volgde het dal naar Eaux Bonnes, waar de eigenlijke klim naar den 1748 meter hooge pashoogte »xn den Aubisque begon. ■- Onmkldeliyk kwamen de klimmers toen i-aar voren en men moest bewondering hebben 'oor het gemak, waarmede sommigen van ben oe zeer steile gedeelten van meer dan 16 pel op gingen. 4 KM. voor den top. bij Oourette agen Ritservedt. Kint. Albert van Sc hendel, Baiileux. Vissers en Anton van Schendel met gering onderling verschil voorop. *ij De Korver wilde het nog maar steeds axel met zijn knie vlotten, doch toen hij met de beklimming van den Tourmalet begon, mkeae tientallen kilometers verder, voelde hij. dut het beter ging. De moraal keerde terug, een onmis bare factor om een bergrtyke étappe tot een goed einde te brengen. 'Zie vervolg elders in dit nummer) Woensdags vonc. Ontving dr ColiJn bezoek van prof. Ir. I. P. de Vooys. directeur van de aK.l). en voorzitter van den Economtechen Raad Later op den avond bezocht hem de minister van Binnenlandsche Zaken, de heer H. van Boejjen, LUIK, 19 Juli (Beiga). De kabel, wette de electrische centrale van Luik verbindt met den transformator van de steenkolen mijn Limburg-Maas, is over de geheele leng te, 1500 meter, door brand vernield. De steenkolenmijn is hierdoor geheel van stroom verstoken en 1200 arbeiders bevin den zich werkeloos onder den grond. Ook de ventilators voor de luchtverversching zijn hierdoor buiten werking gesteld. Volgens de laatste berichten begint dan ook beneden in de mijn de lucht slecht te worden. De mijnwerkers hebben zich bene den aan de schachten verzameld en de di rectie van de mjjn poogt hen van dranken te voorzien. geriskeerd heeft, bewees tot de beste klimmers te beboeren Hij ging zelfs beter den Tourmalet op dan Vietto en vele malen is de drager van de gele trui in gevaar geweest Zwaar bewolkt met opklaringen, enkele regen- of onweersbuien, iets koeler, meest matige Zuidelijke (o. Zuid-Westelijke wind. Lar^s de kust en langs de grenzen staan de soldaten op post;.zij staan daar als sym bolen van den vasten wil van Nederland om zijn neutraliteit te handhaven en zijn zelfstandigheid te verdedigen. In de dui nen. die ons land beschermen tegen zijn erfvijand, het water, staan zy. en langs de grenzen, waar groote vlakten hel zich uit strekken of bosschen, doorsneden door een enkelen weg. die de gansche omgeving be- heerscht. Zjj beschermen de strategische punten van ons land en zij waken rond de groote en kleine steden tegen de luchtaan vallen, die deze zouden kunnen bedreigen. Nader wordt nog gemeld: LUIK, 20 Juli (Beiga) Nadat eem nieuwe kabel was gelegd tusschen de electrische centrale en de steenkolenmijn Limburg-Mass, is de electri- clteitevoorziening hersteld en konden alle werk lieden, die zich in de mijn bevonden, naar bo ven worden gebracht. Zwaar en afmattend is de strijd tegen de meedoogenlooee bergen. waarin de zwoegende renner een nietige figuur is tegen- den tmposanten achtergrond van KM bereikten. Zoo is Vietto er in geslaagd Sylver Maes in te halen en op het platte liet de Franschman zijn concurrent filet meer los Maar daarnaast hebben de bergen ook hun slachtoffers geëischt. De beklimming van den Aubisque geschiedde aanvankelijk door een nauw dal. vol afwisseling, maar de Tourmalet waa veel grimmiger, met zyn zeer lange hellingen, zijn pijnlijk scherpe stijgingen, zijn woeste rot sen met hier en daar, vlak lang: den weg. de blankheid der eeuwige sneeuw, door een zon netje heel eventjes beschenen. Maar de afdaling geschiedde wederom in regen en mist. Op levens gevaarlijke wijze joegen de renners over het smalle pad naar beneden, langs onmetelijke af gronden, welke men door den dikken mist slechts kon gissen. Was het wonder, dat de natuur op den Aubisque en op den Tourmalet haar tol efschte en menige renner, vol goeden moed ver trokken, vol wanhoop den strijd staakte, door pech, door valpartijen, door gebrek aan moreelen moed, den bijna bovenmenschelljken strijd tegen de natuur tot het einde toe vol te houden? Zoo verdwenen al spoedig Vervaecke, Meulenberg en Goutal. Storme, Sijen en Lltschl volgden -en voorts zagen ook de-Lathouwer en Yvon Marte hun illuiies in rook opgaan. De landenploegen zijn tengevolge van het groote aantal uitvallers zwaar gehavend en al leen de Fransche A-ploeg is nog compleet. Zuid oost Frankrijk heeft nog zeven renners, Nederland en Noordoost Frankrijk 6. België A en B als mede West Frankrijk 5; de overige teams zijn nog zwaarder gehavend en ze zijn eerst op de helft van den tour. a De drie toppen der Pyreneeën, de Aubisque. de Tourmalet en de Aspin. hebben dus hun werk gedaan; zij hebben de sterksten onder de ren ners met treffende zekerheid aangewezen. De klimmers van de Ronde van Frankrijk 1939 zijn naar voren gekomen, zij hebben op ondubbel zinnige wijze hun meerderheid over de anderen getoond en de beste plaatsen in de étappe ver overd. En weer schijnt het waarheid te worden, dat de Ronde van Frankrijk zal worden gewon nen door een goeden klimmer. En boven allen stond, sooals gezegd, één man, een koning in het klimmen, een keizer in het dalen: Ward je Vissers, die op alle drie psw- hoogten eerste werd, op den Tourmalet en den Aspin zelfs met aanzienlijk verschil. De Belg wist zijn voorsprong ook op het vlakke gedeelte, hetwelk nog na de afdaling van den Aspin over niet minder dan 150 K M van Ar- reaü naar Toulouse volgde, te behouden. Veel, interesse bestond er toch ook voor den tweekamp tuschen Sylver Maes en Vietto. De Belg, die dit Jaar in grooten vorm is. zeer regel matig rijdt en in de voorafgaande étappes niets IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH^ I ^IIHHIIMIUIMHUIIIIIIIIIIIHIHHHHIIIIIIUIIIIIIIllllllllllllhlIlllllllllllfn LONDEN, 19 Juli. In totaal honderd Brit- ache bombardementsvliegtuigen hebben Woensdag hun tweede oefenvlucht over lan gen afstand boven Frankrijk gemaakt. Bjj dezen tweeden ..luchtaanval'' op Frankrijk vlogen de eskaders in. verschillende richtingen over het land, „bombardeerden" er de steden en keerden in een snel tempo in een non- stop-vlucht weer naar Engeland terug. een prachtig uitzicht geeft over het rijke ri vierdal, waar koelen loopen te grazen en een ooievaar naar voedsel zoekt. Aan de kust staat een battery in de duinen; vlak er by is een kerkhof en de camouflage van dc kanonnen is zoodanig, dat men op een afstand niet kan zien, waar het kerkhof ophoudt en waar de kanonnen staan opgesteld. Niet piëteitvol? Ze ker. maar piëteit is een van de eigenschappen, waarmede men in een modernen oorlog zeer weinig bereikt. Langs de geheele kust staat het geschut op gesteld ter verdediging van de havens of van andere voorname punten. Er zyn zoowel indi rect als direct vurende batteryen by; direct vurend wil zeggen, dat het doel zichtbaar is voor de bedienende manschappen, indirect vu rend. dat het doel niet zichtbaar is en dat zy de resultaten van het vuur via waarnemers te hooren krijgen. Elke battery en ook elke ver- dedigingspost langs de kust is voorzied van een scherfvrij verbiyf voor de manschappen en van een scherfvrjje munitiebergplaats. Elke bat tery heeft twee zware mitrailleurs by zich als luchtafweer. Behalve deze zware mitrailleurs, behoorende by de kustbatteryen. staat er uiteraard ook nog luchtafweergeschut opgesteld by de belangryke punten van de kust, die evenals een aantal centra in het binnenland verdeeld is in lucht- verdedigingskrlngen. Zulk een kring heeft de beschikking over luchtdoelartillerie, over zoek lichten en over mitrallleurgroepen ter bescher ming van bepaalde objecten en voor de verde diging tegen vliegtuigen, die te laag vliegen om door de luchtdoelartillerie met zekerheid geraakt te kunnen worden. Dit klinkt 'n beetje 'Vreemd, want men zou zeggen: hoe dichterby, hoe meer trefkans, maar het moderne afweer geschut Is zoodanig ingericht, dat het op een bepaalde hoogte de meeste trefkans heeft en dat deze daarbeneden geringer wordt. Men zou een vergelyking kunnen maken en zeggen, dat een mitrailleur het beste verdedigingswapen is, maar als men met iemand handgmeen raakt zal een revolver of soms zelfs een stoelenpoot meer nut hebben. Want het is voorloopig nog gemakkeiyker om iemand met een stuk hout een klap op het hoofd te geven dan met een mitrailleur. Het luchtafweergeschut, dat wy bezitten Is, volgeng de deskundigen, zeer goed. Men heeft kanonnen van 7 c M. met groote vuursnelheid Vergrooting van het kaliber zou moeten ge schieden ten koste van de vuursnelheid. en dit werd niet gewenscht geacht. Wel zal het noodig zyn. dat men over meer wapens kan beschik ken en uitbreiding van het aantal staat dar. ook op het program. Een luchtverdedlgingskrlng Is verdeeld In verscbillétide sectoren, die gedeeltelijk over el-' kaar heen loopen; een vyandeljjk vliegtuig is daardoor altyd binnen het bereik van twee, soms zelfs van meer batteryen. Elk van deze sectoren heeft de beschikking over een zoek licht en het is een grootsch gezicht, als deze in den donkeren avond bezg zijn met oefenin gen, waarby de lichtstralen de wolken verlich ten. De stralen schieten omhoog, ze ontmoeten elkaar, ze kruisen elkander, met tweeën, met drieën, plotseling vangen ze een vliegtuig, dat ze volgen en niet meer loslaten voor het ver dwenen Is aan den horizon, als het tenminste tevoren niet onschadelijk is gemaakt door het vuur van de kanonnen. Langs de geheele kust en langs de geheele grens en in het binnenland werkt men steeds door aan het opbouwen van ons verdediglngs- stelsel. Luchtafweergeschut, kustbatteryen. ka zematten met mitrailleurs en pantserafweer- geschut. versperringen, dit alles dient om ons land te beschermen en om, als Iemand by ons zou willen binnenvallen, hem deze poging zoo zwaar mogelijk te maken. Een aantal eskaders, gevormd door bommen- aerpers van het Blenheim-tyi>e. vloog boven Parys. Orleans en Chartres en was vóór twaalf uur weer in Engeland terug, afstand in drie uur afgelegd. Andere eskaders bommenwerpers van het Wel- ungton- en Whitley-type volgden een langer laject en keerden eerst In den middag terug. Kapitein Balfour. de Britsche onderstaats secretaris van Luchtvaart, maakte deel uit vaii de bemanning van een der Welllngton-bonunen- erpers. Toen de toestellen Parys passeerden, vlagen zy met geweldige snelheid en op zeer groote hoogte. Tb half twee Woensdagmiddag vlogen 75 Brit sche vliegtuigen over Lyon. Te half vier ver schenen zy opnieuw boven de stad, nu in Noor delijke richting vliegende Te 17.15 uur verschenen opnieuw 24 vliegtui gen in gevechtsformatie boven het centrum van Parijs. Zy vlogen in de richting van Engeland. Ook boven Marseille werden een dertigtal Brit sche vliegtuigen gesignaleerd. De geheele tocht dezer bommenwerpers werd zonder tusschen- landing gemaakt. Met ingang van 3 Augustus is het gebied boven Soestdijk voor dc luchtvaart ge sloten. Het Britsche kabinet vraagt buitengewone volmachten tegen het plegen van geweld daden. Polen protesteert te Danzig tegen ontslag van Poolsche arbeiders en <7 lemmering der douanecontrole Vrije Stad. Brand in kabel legt mjjn by Luik stil; 1200 mijnwerkere werkeloos onder den grond. TOULOUSE, 19 Juli. - De eerste bergetappe, van Pau naar Toulouse, over 311 K.M., is een grandioos ces geworden voor Wardje De Belg, die in de vorige etappen maar niet los kon komen, beheerschte in de bergen zjjn element - het geheele rennersveld en werd na een strijd, dien hij 200 K.M. lang op zjjn eentje heeft gevoerd, winnaar met ruim 4 minuten voorsprong op zjjn ploeg genoot S. Maes. Niet minder voldeed Lambrichts. De jeugdige debutant trok zich niets van roem en klimi;unst zjjner con currenten, klom en daalde voor wat hij waard was en werd daarvoor be loond met een fraaie zevende plaats in den uitslag ende vjjfde in het algemeen klassemeüt. Een feit dat eenig is in de historie der Nederland- sche wielersport I Het uitvallen van Sjjen was een jammerlijke tegenslag, maar de fraaie prestaties van A. v. Schendel (13e), Dominicus (23e), Toon van Schendel (27e) en de be houden aankomst van Hellemons en De Korver vergoedden veeb Nederlanders op den voorgrond in den eersten bergrit. Ward Vissers wint de 9e etappe van den Tour de France; Sjjen geeft op. Langzamerhand begint er meer teekening te komen In het verdedlgingsstelsel van ons land en er wordt voortdurend nog dag in dag uit hard gewerkt om de kustwerken klaar te ma ken, die 'noodig zyn voor de verdediging, want dit alles was te langen tijd te zeer verwaar- loosd. dan dat in enkele maanden een resul taat kon worden bereikt, waarmede men tevre den kon zyn. Niet in dien zin. dat wy onte vreden zouden zyn, met hetgeen werkeiyk be reikt is, doch gezien in het groote verband en in verhouding tot alles wat noodig is, is het resultaat van enkele maanden werken slechts matig. Een verwyt. dat noch de legerleiding, noch het leger zelf treft, want reeds Jaren lang hebben zy aangedrongen op versterking der weermacht van ons land. Het is nu eenmaal een nationale eigenschap, dat wy een zwaren schok noodig hebben om wakker te worden uit onzen dommel en om verandering te brengen In het kalme, bezadigde tempo, waarmede wy de dingen doen. Dien schok hebben we gekre gen en nu kan er plotseling niet hard genoeg gewerkt worden om alles te brengen op dat peil, waarop het noodzakeiykerwyze moet staan. Maar ook grondigheid is een van onze eigenschappen en aan het snellere tempo wil jan wy de grondigheid niet opofferen. Daarom kan datgene, wat tn de maanden tot stand gebracht Is. bij sommigen den indruk wekken, als zou het werk nog in té langzaam tempo geschieden. Vooral als we dit alles vergelyken met de werken, die in andere landen in zeer korten tyd gereed ge komen zyn. Maar deze vergelyking Is zeer ge- vaariyk, want zy zou aanleiding kunnen ge ren tot misverstanden. Het is immers zeer ge- makkeiyk in korten tyd een verdedigingsstel- ■el op te bouwen, dat aan vry hooge elschen voldoet, maar het is niet mogelyk in dezen korten tyd dit stelsel dan zoodanig te maken, dat het over een tiental Jaren nog deugdelyk is. En het la nu Juist een van de groote voor- deelen van het stelsel, dat thans gebouwd wordt, dat het geschikt Is voor zeer langen tyd en dat de jaren het niet zullen kunnen ver woesten. Het is in den waren zin van het Woord permanent geworden Dezer dagen heeft de Generale Staf weer «en excursie voor de pers georganiseerd langs de verdedigingswerken by de kusten en by de grenzen, welke excursie onder leiding stond van den kapitein Jv D. S Paters, en welke hetzelfde karakter droeg als die van enkele maanden geleden. Het meest opvallende ver schil tusschen hetgeen enkele maanden terug tot stand gekomen was en hetgeen thans be reikt is. is, dat de werken van ecml-permanent permanent zjjn geworden. In het allersnelste tempo had men in het voorjaar de groote wegen en de rivlerovergan- gen beschermd. Er waren van plaggen, zand zakken, hout en ander materiaal mltrailleur- nesten gebouwd; er stond hier en daar een en kele kazemat, maar dit alles droeg toch te ■eer een voorloopig karakter. Nu, enkele maan den later, is een groot deel van dit alles ver vangen door kunstwerken van beton, waarby men de goede tactiek heeft toegepast by elk punt, waar zulks noodig was. een paar beton nen kazematten aan te brengen en daarnaast de semi-permanente werken te laten bestaan cm deze In den loop der komende maanden eveneens door permanente te vervangen. En wat er gebouwd Is, mag er zyn. De genie heeft by de aannemers den naam lastig te zyn en niet gemakkelyk met haar elschen, maar het resultaat Is dan ook hieraan evenredig. By het bepalen van de punten, waar deze kunstwerken het meest effectvol zyn. heeft men gebruik gemaakt van de natuurlyke ge steldheid van het terrein en het merkwaardige is daarby, dat men steeds weer terug komt op die plaatsen, waar vorige generaties reeds ves tingwerken hadden gebouwd. Vaak treft men resten aan van oude bouwwerken, soms alleen de sporen van de fundamenten, maar het blykt •el, dat de oude vestingbouwers, wier naam nog voortleett in de geschiedenis, hun vak duchtig en grondig verstonden en dat zy In de strategie een zoo goed inzicht hadden, dat hun oordeel na eeuwen nog waarde blykt te be zitten. Niet alleen voor het bouwen van deze kunst werken heeft men gebruik gemaakt van de gesteldheid van het terrein, maar ook voor de camouflage, waardoor men de kazematten aan- past aan de omgeving. Langs een kanaaltje, de oevers begroeid met struiken, staat een ka zemat, die een weg en een brug beheerscht daarnaast ligt een loopgraaf, geschikt voor een of meer lichte mitrailleurs en voor geweer- echutters. Maar op tien meter afstand, aan de overzyde van het water, dat zeker niet bree der te. ziet dit alles er uit als een schaapskooi en een hek langs een wel. Er staan zoo in dit huid tientallen van deze schaapskooien en nie mand zou op de gedachte komen, dat nu juist deze eene een kazemat is, die pantaerafweer- «eschut verbergt. By een rivierovergang staan enkele kazematten, bestemd om de brug te be schermen; een ervan te een oude schuur, geen erg mooi bouwwerk, maar niemand heeft er in. dat dit een fort in het klein is; een Andere te zoo geraffineerd beschilderd, dat ze *r zelfs op een aJstand van vijf en twintig me ter nog ultziet als een glazen tuinhuisje, dat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 1