ONS BLAD
Verdedigingswerken bij kust
en grens
Meer dan200 K..M. alleen tegen
de Pyreneeën
I
ST.WILLIBRORDUS
m
kabel
n
Het nieuws van heden
De kabinetscrisis
legt mijn stil
Britsche vliegers
boven Frankrijk
Brand in
VISSERS ONGENAAKBAAR
IN DE 9e ÉTAPPE
L UCHTAFWEERGESCHUT
IN STELLING
N.v. NEDERLVERZ.M'J.
DONDERDAG 20 JULI 1939
yEREENIGDE KATHOLIEKE PERS
o o
TOUR DE FRANCE
Prins Paul ridder van
den Kouseband
Koe&e/ooze snelheid
Gewapend betonnen kazemat bij een belangrijke brug langs de grens
de natuur
Resultaten van enkele
maanden
Met Sijen gaf o.m. ook
Vervaecke op
Gewapend beton heeft de semi-
permanente kazematten
vervangen
Af breken van stroomtoevoer hielc
1200 mijnwerkers by Luik werke
loos onder den grond
Zonder tusschenlanding vlogen
honderd bommenwerper» boven
Frantche steden
DIT NUMMER BESTAAT UIT
8 BLADZIJDEN
GEEN VLIEGTUIGEN BOVEN
SOESTDUK
UTRECHT
„W E B E B"
CAFE-RESTAURANT
Telefoon 13234
Het Weer
f
CATHARIJNESINGEL4Ö UTRECHT
Lambricht», de jonge' debutant,
klom beter dan vele gerouti-
neer den en i» than» vyfde
in de rangschikking
Den Aubisque op
,WEE EN DERTIGSTE JAARGANG No 247
DE PRIJS DER ADVERTENTIEN bndraogi 10 Cl- P
regel; Ingeionden Mededeellngen 40 ct p
BIJ CONTRACT AANMERKELIJKE REDUCTIf
Uitvoerig tariol voor adverteeren bij ébor
nement wordt op aanvrage gaarne door oni-
Administratie ver»trekt
=S
NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD
DIENST AANBIEDINGEN. Gevraagd
rubriek 10 ct per regel.
munitiebergplaats.
VOOR HET GEHEELE LAND:
laatste
(Van-een speclalen correspondent)
aan
Een van de verdedigings werken aan onze kust
Pz.
Zy hadden den
suc-
V lasers.
Neerlands weermacht is paraat Karakteristiek Holland onder militaire
bewaking
Zon op S.01 onder 21.12. Licht op 21.42.
Maan op 10.03 onder 2231. E.K. 23 Juli.
79 renners zyn te ParRs gestart. Vanmorgen
vertrokken er nog 60 uit Pan. 52 wisten Toulouse
te bereiken. Dese nuchtere cijfers spreken dui
delijke taal. Zjj verdraaien de waarheid niet,
maar maken het een ieder, die het nog niet wil
gelooven. duidelijk, dat de ronde dit jaar zwaar,
ontzaglijk zwaar is.
Maar
eerde
tusch
zijn,
llegcs
rende
maar
eten-
at tn
ilelne
DAAR EET GOED
DAAR DRINKT <1 EEN FIJN GLAS BIER
DAAR BITTERT GEZELLIG
Vreden burg U»
t het
i het
aard.
Man
verk:
deliik
onen,
bezig
aan-
i het
erlijk
lende
dus-
i die-
En
i een
baan
chie-
Jven,
meer
laar»
er ze
nken
age
door
n de
van
!e 1904
aieuw»
ns. de
onze
onver-
recht-
if aan
:htend
an de
ok al»
rkelilk
1 werd
strak-
de de
hoog-
:rd de
eeten;
iet op
:ment,
ortaan
askin
en er
roegd
eljjke
e be
en te
:hry-
naar
was
13
urant
chap*
elijke
era.
>logi»
nog
pro-
rdip»
oor-
indet
pro-
inge-
e. at
Maar de Franschman bleek over ongeloofe-
li)ke wilskracht te beschikken. Met roeke-
looze snelheid reed hij den Tourmalet en den
Aspin af. beide malen in dichten mist, soo-
dat de renners soms slechts 10 meter zicht
hadden, terwijl de volgauto's hun achter
lichten lieten branden als waarschuwlngs-
leeken voor de hun achterop komende ren
ners. die met veel grootere vaart door de
bochten gingen en snelheden van 70 k 80
Woensdagmiddag om drie uur heeft de for
mateur dr. H colün den Rüksbemlddelaar
prof. mr. A. O. Joeephus Jitta in grtioor ont
vangen. Tegen half vijf ontving hij den minis
ter van Koloniën, Ch. J. I. M. Welter.
maar
kheid.
g Jaar
lerden
dan-
dlep-
lat ze
:ewor-
lester-
getui-
heeft.
genad
rhou-
ent te
Zoo'n
alitei-
id te
tijden.
wan-
i wien
s van
n zijn
n aan
;el(jk-
leven
en of
zichte
Ik' als
maar
streng
I was
1 zijn,
t. Hl)
maar
renge
dit:
If zes
itend-
jaar
in de
dood
vende
it....
VlSlIkiaiNdtN TOT lik stosac
V»rt«9*Hwoor<liger$ gevraagd
De minister van Waterstaat heeft met het
oog op de te verwachten heuglijke gebeurtenis
in het vorstelijk gezin bepaald, dat het gebied
des rijks, gelegen binnen een cirkel met straal
van 5 K.M. oeschreven om het paleis te Soest-
djjk, (gelegen op pl.m. 1600 M. Zuid van het
spoorwegstation van Baam plm. 52 gr. 12.5
min. N.B. 5 gr. 17,01 mln. O.L.) als middelpunt,
met Ingang van 3 Augustus 1939 tot nadere aan
kondiging gesloten is verklaard voor de lucht
vaart met alle burgerlijke luchtvaartulgen.
LONDEN, 20 Juli (Reuter). Z. M. de Koning
van Engeland heeft Prjns-regent Paul van
Joego-Slavië verheven tot ridder in de orde van
den Kouseband.
i het
de be-
in de
7 .7 777 77’7 J1 o»
geboden, geplaatst onder de Omroepe
Na de zware achtste étappe was het van
morgen te Pau weer zeer vroeg dag. CRn zes
uur was het vertrek bepaald en zestig renners
verlieten in een vervelenden regen het sta-,je
aan den voet der Pyreneeën. 40 K.M. oleven
zy oy elkaar, want de bochtige, smaile weg,
doch met vele stijgingen en dalingen, volgde
het dal naar Eaux Bonnes, waar de eigenlijke
klim naar den 1748 meter hooge pashoogte »xn
den Aubisque begon. ■-
Onmkldeliyk kwamen de klimmers toen i-aar
voren en men moest bewondering hebben 'oor
het gemak, waarmede sommigen van ben oe
zeer steile gedeelten van meer dan 16 pel op
gingen. 4 KM. voor den top. bij Oourette agen
Ritservedt. Kint. Albert van Sc hendel, Baiileux.
Vissers en Anton van Schendel met gering
onderling verschil voorop.
*ij De Korver wilde het nog maar steeds axel
met zijn knie vlotten, doch toen hij met de
beklimming van den Tourmalet begon, mkeae
tientallen kilometers verder, voelde hij. dut het
beter ging. De moraal keerde terug, een onmis
bare factor om een bergrtyke étappe tot een
goed einde te brengen.
'Zie vervolg elders in dit nummer)
Woensdags vonc. Ontving dr ColiJn bezoek van
prof. Ir. I. P. de Vooys. directeur van de aK.l).
en voorzitter van den Economtechen Raad
Later op den avond bezocht hem de minister
van Binnenlandsche Zaken, de heer H. van
Boejjen,
LUIK, 19 Juli (Beiga). De kabel, wette
de electrische centrale van Luik verbindt
met den transformator van de steenkolen
mijn Limburg-Maas, is over de geheele leng
te, 1500 meter, door brand vernield.
De steenkolenmijn is hierdoor geheel van
stroom verstoken en 1200 arbeiders bevin
den zich werkeloos onder den grond. Ook
de ventilators voor de luchtverversching
zijn hierdoor buiten werking gesteld.
Volgens de laatste berichten begint dan
ook beneden in de mijn de lucht slecht te
worden. De mijnwerkers hebben zich bene
den aan de schachten verzameld en de di
rectie van de mjjn poogt hen van dranken
te voorzien.
geriskeerd heeft, bewees tot de beste klimmers te
beboeren Hij ging zelfs beter den Tourmalet op
dan Vietto en vele malen is de drager van de gele
trui in gevaar geweest
Zwaar bewolkt met opklaringen, enkele
regen- of onweersbuien, iets koeler, meest
matige Zuidelijke (o. Zuid-Westelijke wind.
Lar^s de kust en langs de grenzen staan
de soldaten op post;.zij staan daar als sym
bolen van den vasten wil van Nederland
om zijn neutraliteit te handhaven en zijn
zelfstandigheid te verdedigen. In de dui
nen. die ons land beschermen tegen zijn
erfvijand, het water, staan zy. en langs de
grenzen, waar groote vlakten hel zich uit
strekken of bosschen, doorsneden door een
enkelen weg. die de gansche omgeving be-
heerscht. Zjj beschermen de strategische
punten van ons land en zij waken rond de
groote en kleine steden tegen de luchtaan
vallen, die deze zouden kunnen bedreigen.
Nader wordt nog gemeld:
LUIK, 20 Juli (Beiga) Nadat eem nieuwe kabel
was gelegd tusschen de electrische centrale en
de steenkolenmijn Limburg-Mass, is de electri-
clteitevoorziening hersteld en konden alle werk
lieden, die zich in de mijn bevonden, naar bo
ven worden gebracht.
Zwaar en afmattend is de strijd tegen
de meedoogenlooee bergen. waarin de
zwoegende renner een nietige figuur is
tegen- den tmposanten achtergrond van
KM bereikten. Zoo is Vietto er in geslaagd
Sylver Maes in te halen en op het platte liet
de Franschman zijn concurrent filet meer
los
Maar daarnaast hebben de bergen ook hun
slachtoffers geëischt. De beklimming van den
Aubisque geschiedde aanvankelijk door een nauw
dal. vol afwisseling, maar de Tourmalet waa
veel grimmiger, met zyn zeer lange hellingen,
zijn pijnlijk scherpe stijgingen, zijn woeste rot
sen met hier en daar, vlak lang: den weg. de
blankheid der eeuwige sneeuw, door een zon
netje heel eventjes beschenen. Maar de afdaling
geschiedde wederom in regen en mist. Op levens
gevaarlijke wijze joegen de renners over het
smalle pad naar beneden, langs onmetelijke af
gronden, welke men door den dikken mist slechts
kon gissen. Was het wonder, dat de natuur op
den Aubisque en op den Tourmalet haar tol
efschte en menige renner, vol goeden moed ver
trokken, vol wanhoop den strijd staakte, door
pech, door valpartijen, door gebrek aan moreelen
moed, den bijna bovenmenschelljken strijd tegen
de natuur tot het einde toe vol te houden? Zoo
verdwenen al spoedig Vervaecke, Meulenberg en
Goutal. Storme, Sijen en Lltschl volgden -en
voorts zagen ook de-Lathouwer en Yvon Marte
hun illuiies in rook opgaan.
De landenploegen zijn tengevolge van het
groote aantal uitvallers zwaar gehavend en al
leen de Fransche A-ploeg is nog compleet. Zuid
oost Frankrijk heeft nog zeven renners, Nederland
en Noordoost Frankrijk 6. België A en B als
mede West Frankrijk 5; de overige teams zijn
nog zwaarder gehavend en ze zijn eerst op de
helft van den tour. a
De drie toppen der Pyreneeën, de Aubisque.
de Tourmalet en de Aspin. hebben dus hun werk
gedaan; zij hebben de sterksten onder de ren
ners met treffende zekerheid aangewezen. De
klimmers van de Ronde van Frankrijk 1939 zijn
naar voren gekomen, zij hebben op ondubbel
zinnige wijze hun meerderheid over de anderen
getoond en de beste plaatsen in de étappe ver
overd. En weer schijnt het waarheid te worden,
dat de Ronde van Frankrijk zal worden gewon
nen door een goeden klimmer.
En boven allen stond, sooals gezegd, één man,
een koning in het klimmen, een keizer in het
dalen: Ward je Vissers, die op alle drie psw-
hoogten eerste werd, op den Tourmalet en den
Aspin zelfs met aanzienlijk verschil.
De Belg wist zijn voorsprong ook op het vlakke
gedeelte, hetwelk nog na de afdaling van den
Aspin over niet minder dan 150 K M van Ar-
reaü naar Toulouse volgde, te behouden.
Veel, interesse bestond er toch ook voor den
tweekamp tuschen Sylver Maes en Vietto. De
Belg, die dit Jaar in grooten vorm is. zeer regel
matig rijdt en in de voorafgaande étappes niets
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIH^
I
^IIHHIIMIUIMHUIIIIIIIIIIIHIHHHHIIIIIIUIIIIIIIllllllllllllhlIlllllllllllfn
LONDEN, 19 Juli. In totaal honderd Brit-
ache bombardementsvliegtuigen hebben
Woensdag hun tweede oefenvlucht over lan
gen afstand boven Frankrijk gemaakt. Bjj
dezen tweeden ..luchtaanval'' op Frankrijk
vlogen de eskaders in. verschillende richtingen
over het land, „bombardeerden" er de steden
en keerden in een snel tempo in een non-
stop-vlucht weer naar Engeland terug.
een prachtig uitzicht geeft over het rijke ri
vierdal, waar koelen loopen te grazen en een
ooievaar naar voedsel zoekt. Aan de kust staat
een battery in de duinen; vlak er by is een
kerkhof en de camouflage van dc kanonnen is
zoodanig, dat men op een afstand niet kan
zien, waar het kerkhof ophoudt en waar de
kanonnen staan opgesteld. Niet piëteitvol? Ze
ker. maar piëteit is een van de eigenschappen,
waarmede men in een modernen oorlog zeer
weinig bereikt.
Langs de geheele kust staat het geschut op
gesteld ter verdediging van de havens of van
andere voorname punten. Er zyn zoowel indi
rect als direct vurende batteryen by; direct
vurend wil zeggen, dat het doel zichtbaar is
voor de bedienende manschappen, indirect vu
rend. dat het doel niet zichtbaar is en dat zy
de resultaten van het vuur via waarnemers te
hooren krijgen. Elke battery en ook elke ver-
dedigingspost langs de kust is voorzied van een
scherfvrij verbiyf voor de manschappen en van
een scherfvrjje munitiebergplaats. Elke bat
tery heeft twee zware mitrailleurs by zich als
luchtafweer.
Behalve deze zware mitrailleurs, behoorende
by de kustbatteryen. staat er uiteraard ook nog
luchtafweergeschut opgesteld by de belangryke
punten van de kust, die evenals een aantal
centra in het binnenland verdeeld is in lucht-
verdedigingskrlngen. Zulk een kring heeft de
beschikking over luchtdoelartillerie, over zoek
lichten en over mitrallleurgroepen ter bescher
ming van bepaalde objecten en voor de verde
diging tegen vliegtuigen, die te laag vliegen
om door de luchtdoelartillerie met zekerheid
geraakt te kunnen worden. Dit klinkt 'n beetje
'Vreemd, want men zou zeggen: hoe dichterby,
hoe meer trefkans, maar het moderne afweer
geschut Is zoodanig ingericht, dat het op een
bepaalde hoogte de meeste trefkans heeft en
dat deze daarbeneden geringer wordt. Men zou
een vergelyking kunnen maken en zeggen, dat
een mitrailleur het beste verdedigingswapen is,
maar als men met iemand handgmeen raakt
zal een revolver of soms zelfs een stoelenpoot
meer nut hebben. Want het is voorloopig nog
gemakkeiyker om iemand met een stuk hout
een klap op het hoofd te geven dan met een
mitrailleur.
Het luchtafweergeschut, dat wy bezitten Is,
volgeng de deskundigen, zeer goed. Men heeft
kanonnen van 7 c M. met groote vuursnelheid
Vergrooting van het kaliber zou moeten ge
schieden ten koste van de vuursnelheid. en dit
werd niet gewenscht geacht. Wel zal het noodig
zyn. dat men over meer wapens kan beschik
ken en uitbreiding van het aantal staat dar.
ook op het program.
Een luchtverdedlgingskrlng Is verdeeld In
verscbillétide sectoren, die gedeeltelijk over el-'
kaar heen loopen; een vyandeljjk vliegtuig is
daardoor altyd binnen het bereik van twee,
soms zelfs van meer batteryen. Elk van deze
sectoren heeft de beschikking over een zoek
licht en het is een grootsch gezicht, als deze
in den donkeren avond bezg zijn met oefenin
gen, waarby de lichtstralen de wolken verlich
ten. De stralen schieten omhoog, ze ontmoeten
elkaar, ze kruisen elkander, met tweeën, met
drieën, plotseling vangen ze een vliegtuig, dat
ze volgen en niet meer loslaten voor het ver
dwenen Is aan den horizon, als het tenminste
tevoren niet onschadelijk is gemaakt door het
vuur van de kanonnen.
Langs de geheele kust en langs de geheele
grens en in het binnenland werkt men steeds
door aan het opbouwen van ons verdediglngs-
stelsel. Luchtafweergeschut, kustbatteryen. ka
zematten met mitrailleurs en pantserafweer-
geschut. versperringen, dit alles dient om ons
land te beschermen en om, als Iemand by ons
zou willen binnenvallen, hem deze poging zoo
zwaar mogelijk te maken.
Een aantal eskaders, gevormd door bommen-
aerpers van het Blenheim-tyi>e. vloog boven
Parys. Orleans en Chartres en was vóór twaalf
uur weer in Engeland terug,
afstand in drie uur afgelegd.
Andere eskaders bommenwerpers van het Wel-
ungton- en Whitley-type volgden een langer
laject en keerden eerst In den middag terug.
Kapitein Balfour. de Britsche onderstaats
secretaris van Luchtvaart, maakte deel uit vaii
de bemanning van een der Welllngton-bonunen-
erpers.
Toen de toestellen Parys passeerden, vlagen
zy met geweldige snelheid en op zeer groote
hoogte.
Tb half twee Woensdagmiddag vlogen 75 Brit
sche vliegtuigen over Lyon. Te half vier ver
schenen zy opnieuw boven de stad, nu in Noor
delijke richting vliegende
Te 17.15 uur verschenen opnieuw 24 vliegtui
gen in gevechtsformatie boven het centrum van
Parijs. Zy vlogen in de richting van Engeland.
Ook boven Marseille werden een dertigtal Brit
sche vliegtuigen gesignaleerd. De geheele tocht
dezer bommenwerpers werd zonder tusschen-
landing gemaakt.
Met ingang van 3 Augustus is het gebied
boven Soestdijk voor dc luchtvaart ge
sloten.
Het Britsche kabinet vraagt buitengewone
volmachten tegen het plegen van geweld
daden.
Polen protesteert te Danzig tegen
ontslag van Poolsche arbeiders en <7
lemmering der douanecontrole
Vrije Stad.
Brand in kabel legt mjjn by Luik stil;
1200 mijnwerkere werkeloos onder den
grond.
TOULOUSE, 19 Juli. - De eerste
bergetappe, van Pau naar Toulouse,
over 311 K.M., is een grandioos
ces geworden voor Wardje
De Belg, die in de vorige etappen
maar niet los kon komen, beheerschte
in de bergen zjjn element - het
geheele rennersveld en werd na een
strijd, dien hij 200 K.M. lang op zjjn
eentje heeft gevoerd, winnaar met ruim
4 minuten voorsprong op zjjn ploeg
genoot S. Maes.
Niet minder voldeed Lambrichts. De
jeugdige debutant trok zich niets
van roem en klimi;unst zjjner con
currenten, klom en daalde voor wat
hij waard was en werd daarvoor be
loond met een fraaie zevende plaats in
den uitslag ende vjjfde in het
algemeen klassemeüt. Een feit dat
eenig is in de historie der Nederland-
sche wielersport I Het uitvallen van
Sjjen was een jammerlijke tegenslag,
maar de fraaie prestaties van A. v.
Schendel (13e), Dominicus (23e),
Toon van Schendel (27e) en de be
houden aankomst van Hellemons en
De Korver vergoedden veeb
Nederlanders op den voorgrond in den
eersten bergrit. Ward Vissers wint de 9e
etappe van den Tour de France; Sjjen
geeft op.
Langzamerhand begint er meer teekening te
komen In het verdedlgingsstelsel van ons land
en er wordt voortdurend nog dag in dag uit
hard gewerkt om de kustwerken klaar te ma
ken, die 'noodig zyn voor de verdediging, want
dit alles was te langen tijd te zeer verwaar-
loosd. dan dat in enkele maanden een resul
taat kon worden bereikt, waarmede men tevre
den kon zyn. Niet in dien zin. dat wy onte
vreden zouden zyn, met hetgeen werkeiyk be
reikt is, doch gezien in het groote verband en
in verhouding tot alles wat noodig is, is het
resultaat van enkele maanden werken slechts
matig. Een verwyt. dat noch de legerleiding,
noch het leger zelf treft, want reeds Jaren lang
hebben zy aangedrongen op versterking der
weermacht van ons land. Het is nu eenmaal
een nationale eigenschap, dat wy een zwaren
schok noodig hebben om wakker te worden uit
onzen dommel en om verandering te brengen
In het kalme, bezadigde tempo, waarmede wy
de dingen doen. Dien schok hebben we gekre
gen en nu kan er plotseling niet hard genoeg
gewerkt worden om alles te brengen op dat
peil, waarop het noodzakeiykerwyze moet
staan. Maar ook grondigheid is een van onze
eigenschappen en aan het snellere tempo wil
jan wy de grondigheid niet opofferen.
Daarom kan datgene, wat tn de
maanden tot stand gebracht Is. bij sommigen
den indruk wekken, als zou het werk nog in
té langzaam tempo geschieden. Vooral als we
dit alles vergelyken met de werken, die in
andere landen in zeer korten tyd gereed ge
komen zyn. Maar deze vergelyking Is zeer ge-
vaariyk, want zy zou aanleiding kunnen ge
ren tot misverstanden. Het is immers zeer ge-
makkeiyk in korten tyd een verdedigingsstel-
■el op te bouwen, dat aan vry hooge elschen
voldoet, maar het is niet mogelyk in dezen
korten tyd dit stelsel dan zoodanig te maken,
dat het over een tiental Jaren nog deugdelyk
is. En het la nu Juist een van de groote voor-
deelen van het stelsel, dat thans gebouwd
wordt, dat het geschikt Is voor zeer langen tyd
en dat de jaren het niet zullen kunnen ver
woesten. Het is in den waren zin van het
Woord permanent geworden
Dezer dagen heeft de Generale Staf weer
«en excursie voor de pers georganiseerd langs
de verdedigingswerken by de kusten en by
de grenzen, welke excursie onder leiding stond
van den kapitein Jv D. S Paters, en welke
hetzelfde karakter droeg als die van enkele
maanden geleden. Het meest opvallende ver
schil tusschen hetgeen enkele maanden terug
tot stand gekomen was en hetgeen thans be
reikt is. is, dat de werken van ecml-permanent
permanent zjjn geworden.
In het allersnelste tempo had men in het
voorjaar de groote wegen en de rivlerovergan-
gen beschermd. Er waren van plaggen, zand
zakken, hout en ander materiaal mltrailleur-
nesten gebouwd; er stond hier en daar een en
kele kazemat, maar dit alles droeg toch te
■eer een voorloopig karakter. Nu, enkele maan
den later, is een groot deel van dit alles ver
vangen door kunstwerken van beton, waarby
men de goede tactiek heeft toegepast by elk
punt, waar zulks noodig was. een paar beton
nen kazematten aan te brengen en daarnaast
de semi-permanente werken te laten bestaan
cm deze In den loop der komende maanden
eveneens door permanente te vervangen.
En wat er gebouwd Is, mag er zyn. De genie
heeft by de aannemers den naam lastig te zyn
en niet gemakkelyk met haar elschen, maar
het resultaat Is dan ook hieraan evenredig.
By het bepalen van de punten, waar deze
kunstwerken het meest effectvol zyn. heeft
men gebruik gemaakt van de natuurlyke ge
steldheid van het terrein en het merkwaardige
is daarby, dat men steeds weer terug komt op
die plaatsen, waar vorige generaties reeds ves
tingwerken hadden gebouwd. Vaak treft men
resten aan van oude bouwwerken, soms alleen
de sporen van de fundamenten, maar het blykt
•el, dat de oude vestingbouwers, wier naam
nog voortleett in de geschiedenis, hun vak
duchtig en grondig verstonden en dat zy In de
strategie een zoo goed inzicht hadden, dat hun
oordeel na eeuwen nog waarde blykt te be
zitten.
Niet alleen voor het bouwen van deze kunst
werken heeft men gebruik gemaakt van de
gesteldheid van het terrein, maar ook voor de
camouflage, waardoor men de kazematten aan-
past aan de omgeving. Langs een kanaaltje,
de oevers begroeid met struiken, staat een ka
zemat, die een weg en een brug beheerscht
daarnaast ligt een loopgraaf, geschikt voor een
of meer lichte mitrailleurs en voor geweer-
echutters. Maar op tien meter afstand, aan de
overzyde van het water, dat zeker niet bree
der te. ziet dit alles er uit als een schaapskooi
en een hek langs een wel. Er staan zoo in dit
huid tientallen van deze schaapskooien en nie
mand zou op de gedachte komen, dat nu juist
deze eene een kazemat is, die pantaerafweer-
«eschut verbergt. By een rivierovergang staan
enkele kazematten, bestemd om de brug te be
schermen; een ervan te een oude schuur, geen
erg mooi bouwwerk, maar niemand heeft er
in. dat dit een fort in het klein is; een
Andere te zoo geraffineerd beschilderd, dat ze
*r zelfs op een aJstand van vijf en twintig me
ter nog ultziet als een glazen tuinhuisje, dat