ONS BLAD
Verdedigingswerken bij kust
en grens
Meer dan 200 K.M. alleen tegen
de Pyreneeën
ST.WILLIBRORDUS
Het nieuws van heden
De kabinetscrisis
Brand in kabel
legt mijn stil
o
1
Britsche vliegers
boven Frankrijk
I
VISSERS ONGENAAKBAAR
IN DE 9e ÉTAPPE
LUCHTAFWEERGESCHUT
IN STELLING
N.V. NEDERL.VERZ.MU.
DONDERDAG 20 JULI 1939
VEREENIGDE KATHOLIEKE PERS
i
TOUR DE FRANCE
Prins Paul ridder van
den Kouseband
5
Resultaten van enkele
maanden
GEEN VLIEGTUIGEN BOVEN
SOESTDIJK
Met Sjjen gaf o.m. ook
Vervaecke op
DIT NUMMER BESTAAT UIT
10 BLADZIJDEN
CATHARIJNESINGEL4Ö UTRECHT
f VEBZfBi UNG! N TOT ILR BIDBAG
o
i
s-
4
VOOR HET GEHEELE LAND:
laatste
(Van een specialen correspondent)
In
T
Een, van de verdedigingswerken aan onze kust
Koeielooze snelheid
I
NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD
Gewapend beton heeft de semi-
permanente kazematten
vervangen
Af breken van stroomtoevoer hield
1200 mijnwerkers by Luik werke
loos onder den grond
Zonder tusschenlanding vlogen
honderd bommenwerpers boven
Fransche steden
Neerlands weermacht is paraat Karakteristiek Holland onder militaire
bewaking
CAFE-RESTAURANT
Telefoon 13234
UTRECHT
DAAR EET U UOED
DAAR DRINKT U EEN FIJN GLAS BIER
DAAR BITTERT GEZELLIG
I
„WERE R"
V redenbarg *3
Woensdagmiddag om drie uur heeft de for
mateur dr. H. CoHjn den Rljksbemlddelaar
prof. mr. A. O. Josephus Jltta In gehoor ont
vangen. Tegen half vijf ontving hU den minis
ter van Koloniën, Ch. J. I. M. Welter.
Maar de Franschman bleek over ongeloofe-
Hjke wilskracht te beschikken. Met roeke-
looze snelheid reed hij den Tourmalet en den
Aspin af, beide malen in dichten mist, soo-
dat de renners soms slechts 10 meter zicht
hadden, terwijl de volgauto's hun achter
lichten lieten branden als waarschuwings-
teeken voor de hun achterop komende ren
ners. die met veel grootere vaart door de
bochten gingen en snelheden van 70 A 80
79 renners zjjn te Parijs gestart. Vanmorgen
vertrokken er nog M uit Pan. 52 wisten Toulouse
te bereiken. Deze nuchtere cijfers spreken dui
delijke taaL Zjj verdraaien de waarheid niet,
maar maken het een ieder, die het nog niet wil
gelooven. duidelijk, dat de ronde dit jaar zwaar,
ontzaglijk zwaar is.
Het WeeriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiu^
Lambrichts, de jonge debutant,
klom beter dan vele gerouti-
neerden en is thans vijfde
in de rangschikking
Polen protesteert te Danzig tegen
ontslag van F-
lenunering
Vrjje Stad.
Brand in kabel legt mjjn bij Luik stil;
1200 mijnwerkers werkeloos onder den
grond.
De minister van Waterstaat heeft met het
oog op de te verwachten heuglijke gebeurtenis
In het vorstelijk gezin bepaald, dat het gebied
des rijks, gelegen binnen een cirkel met straal
van 5 K.M. oeschreven om het paleis te Soest
dijk, (gelegen op plun. 1600 M. Zuid van het
spoorwegstation van Baam pl.m. 52 gr. 12.5
mln. N.B, 5 gr. 17,01 min. Ol als middelpunt,
met Ingang van 3 Augustus 1939 tot nadere aan
kondiging gesloten is verklaard voor de lucht
vaart met alle burgerlijke luchtvaartulgen.'
Woensdagavond ontving dr. Colljn bezoek van
prof. Ir. I. P. de Vooys. directeur van de S.K.U
en voorzitter van den Economischer Raad
Later op den avond bezocht hem de minlstei
van Binnenlandsche Zaken, de heer b van
Boejjen.
Zwaar bewolkt met opklaringen, enkele
regen- of onweersbuien, iets koeler, meest
matige Zuidelijke to) Zuid-Westelijke wind.
LONDEN, 20 Juli (Reuter). Z. M. de Konlng
van Engeland heeft Prlns-regent Paul van
Joego-Slavië verheven tot ridder in de orde van
den Kouseband.
Nader wordt nog gemeld:
LUIK, 20 Juli (Belga) Nadat een nieuwe kabel
was gelegd tusschen de electrische centrale en
de steenkolenmijn Limburg-Maas, is de electri-
citcitsvoorziening hersteld en konden alle werk
lieden, die zich in de mijn bevonden, naar bo
ven worden gebracht
Zwaar en afmattend is de strijd tegen
de meedoogenlooze bergen, waarin de
zwoegende renner een nietige figuur is
tegen den tmposanten achtergrond van
de natuur
Het Britsche kabinet vraagt buitengewone
volmachten tegen het plegen van geweld
daden.
V«rt»9«rtwoordig»rs gevraagd
Met ingang van 3 Augustus is het gebied
boven Soestdijk voor dc luchtvaart ge
sloten.
LUIK, 19 Ju» (Belga). De kabel, welke
de elektrische centrale van Luik verbindt
met den transformator van dc steenkolen
mijn Limburg-Maas, is over de geheele leng
te, 1500 meter, door brand vernield.
De steenkolenmijn is hierdoor geheel van
stroom verstoken en 1200 arbeiders bevin
den sich werkeloos onder den grohd. Ook
de ventilators voor de luchtverversching
zjjn hierdoor buiten werking gesteld.
Volgens de laatste berichten begint dan
ook beneden in dc mijn de lucht slecht te
worden. De mijnwerkers hebben zich bene
den aan de schachten verzameld en de di
rectie van de mijn poogt hen van dranken
te voorzien.
KM bereikten. Zoo is Vietto er in geslaagd
Sylver Maes In te halen en op het platte het
de Franschman zijn concurrent niet meer
los.
Maar daarnaast hebben de bergen ook nun
slachtoffers geëischt. De beklimming van den
Aubisque geschiedde aanvankelijk door een nauw
dal, vol afwisseling, maar de Tourmalet was
veel grimmiger, met zijn zeer lange hellingen,
zjjn pijnlijk scherpe stijgingen, zijn woeste rot
sen met hier en daar, vlak lang den weg, de
blankheid der eeuwige sneeuw, door een zon
netje heel eventjes beschenen. Maar de afdaling
geschiedde wederom in regen en mist. Op levens
gevaarlijke wijze joegen de renners over het
smalle pad naar beneden, langs onmetelljke af
gronden, welke men door den dikken mist slechts
kon gissen. Was het wonder, dat de natuur op
den Aubisque en op den Tourmalet haar tol
elschtc en menige renner, vol goeden moed ver
trokken, vol wanhoop den strijd staakte, door
pech, door valpartijen, door gebrek aan mortelen
moed, den bijna boveiunenscbeltjken strijd tegen
de natuur tot het einde toe vol te houden? Zoo
verdwenen al spoedig Vervaecke. Meulenberg en
Goutal. Storme, Sijen en Lltschl volgden en
vowrts zagen ook de Lathouwer en Yvon Marie
hun illusies In rook opgaan.
De landenploegen zijn tengevolge van net
groote aantal uitvallers zwaar gehavend en al
leen de Fransche A-ploeg is nog compleet. Zuid
oost Frankrijk heeft nog zeven renners. Nederland
en Noordoost Frankrijk 6, België A en B als-
.mede West Frankrijk 5; de overige teams zyn
nog zwaarder gehavend en ze zijn eerst op de
helft van den tour.,..
Den Aubisque op
Nederlanders op den voorgrond in den
eersten bergrit. Ward Visser» wint de 9e
etappe van den Tour de France; Sijen
geeft op.
LONDEN, 19 Juli. In totaal honderd Brit
sche bombardementsvliegtuigen hebben
Woensdag hun tweede oefenvlucht over lan
gen afstand boven Frankrijk gemaakt. Bjj
dezen tweeden „luchtaanval" op Frankrijk
vlogen dc eskaders in verschillende richtingen
over het land, „bombardeerden” er dc steden
en keerden in een snel tempo in een non-
stop-vlucht weer naar Engeland terug.
Langs de kust en langs de grenzen staan
de soldaten op post; zjj staan daar als sym
bolen van den vasten wil van Nederland
om zjjn neutraliteit te handhaven en zjjn
zelfstandigheid te verdedigen. In de dui
nen, die ons land beschermen tegen zjjn
erfvijand, het water, staan ztj, en langs de
grenzen, waar groote vlakten hel zich uit
strekken of bosschen, doorsneden door een
enkelen weg. die de gansche omgeving be-
heerscht. Zjj beschermen de strategische
punten van ons land en zjj waken rond de
groote en kleine steden tegen de luchtaan
vallen. die deze zouden kunnen bedreigen.
Na de zware achtste etappe was net »aa-
morgen te Pau weer zeer vroeg dag. Om zes
uur was het vertrek bepaald en zestig renner»
verlieten In een vervelenden regen het sta. je
aan den voet der Pyreneeën. 40 K.M. oleven
zjj bij elkaar, want de bochtige, smalle weg,
doch met vele stijgingen en dalingen, volgde
het dal naar Eaux Bonne®, waar de eigenlijke
klim naar den 1748 meter hooge pashoogte *-«n
den Aubisque begon.
Onmiddellijk kwamen de klimmers toen naar
voren en men moest bewondering hebben 'oor
het gemak, waarmede sommigen van hen de
zeer stelle gedeelten van meer dan 16 pet. op
gingen. 4 K.M. voor den top. bij Gourette agen
Ritservedt. Klnt. Albert van Schendel, Baldeux,
Vissers en Anton van Schendel met gering
onderling verschil voorop.
Bjj De Korver Wilde het nog maar steeds diet
met zijn knie vlotten, doch toen hij met de
beklimming van den Tourmalet begon, ‘ncete
tientallen kilometers verder, voelde hij. dat het
beter ging. De mgraal keerde terug, een onmis
bare factor om een bergrjjke étappe tot een
roed einde te brengen.
'Zie t'ervolg elders in dit nummer)
Zon op 5.81 onder 21.12. Licht op 21.42.
Maan op 18.63 onder 22.37. E K. 23 Joh.
^HIlilllllltlHHHffRniltlHIHIHniRIlillllUltlIlltlIlllllllllHHflIltHIllllfH
WEE EN DERTIGSTE JAARGANG No 247
DE PRIJS DER ADVERTENTIEN bodraagi 10 cl- p
rsg vlIngezonden MededeeHngen 40 ct p
BIJ CONTRACT AANMERKELIJKE REDUCTIE
Uitvoerig tariol voor advorteeren bij «bon
cement wordt op aanvrage gaarne door onz<
Administratie verstrekt
Een aantal eskaders, gevormd door bommen
werpers van het Blenhelm-type. vloog boven
Parijs. Orleans en Chartres en was vóór twaalf
uur weer in Engeland terug. Zij hadden den
afstand in drie uur af gelegd.
Andere eskaders bommenwerpers van het Wel
lington- en Whitley-type volgden een langer
laject en keerden eerst In den middag terug.
Kapitein Balfour, de Britsche onderstaats
secretaris van Luchtvaart, maakte deel uit van
de bemanning van een der Wellington-bommen-
aerpers.
Toen de toestellen Pari)? passeerden, vlogen
zjj met geweldige snelheid en op zeer groote
hoogte.
Te half twee Woensdagmiddag vlogen 75 Brit
sche vliegtuigen over Lyon. Te half vier ver
schenen zjj opnieuw boven de stad, nu in Noor
delijke richting vliegende.
Te 17.15 uur verschenen opnieuw 24 vliegtui
gen in gevechtsformatie boven het centrum van
Parijs. Zjj vlogen in de richting vso Engeland.
Ook boven Marseille werden een dertigtal Brit
sche vliegtuigen gesignaleerd. De geheele tocht
dezer bommenwerper» werd zonder tusschen
landing gemaakt.
geriskeerd heeft bewees tot de beste klimmers te
behooren. Hij ging zelfs beter den Tourmalet op
dan Vietto en vele malen is de drager van de gele
trui in gevaar geweest
DIENST AANBIEDINGEN. Gevraagd of Aan
geboden. geplaatst onder de Omroepe
rubriek 10 d- per repel.
1 «een prachtig uitzicht geeft over het rijke ri
vierdal, waar koeien loopen te grazen en een
ooievaar naar voedsel zoekt. Aan de kust staat
een batterij in de duinen; vlak er bjj is een
kerkhof en de camouflage van de kanonnen is
zoodanig, dat men op een afstand niet kan
zien, waar het kerkhof ophoudt en waar de
kanonnen staan opgesteld. Niet piëteitvol? Ze
ker, maar piëteit is een van de eigenschappen,
waarmede men in een modernen oorlog zeer
weinig bereikt.
Langs de geheele kust staat het geschut op
gesteld ter verdediging van de havens of van
andere voorname punten. Er Mijn zoowel indi
rect als direct vurende batterijen bij; direct
vurend wil zeggen, dat het doel zichtbaar is
voor de bedienende manschappen, indirect vu
rend, dat het doel niet zichtbaar is en dat zjj
de resultaten van het vuur vla waarnemers te
hooren krijgen. Elke batterij en ook elke ver-
dediglngspost langs de kust is voorzien van een
acherfvrjj verblijf voor de manschappen en van
een scherfvrlje munltiebergplaats. Elke bat
tery beeft twee zware mitrailleurs bij zich als
luchtafweer.
Behalve deze zware mitrailleurs, behoorende
bjj de kustbatteryen, staat er uiteraard ook nog
luchtafweergeschut opgesteld bjj de belangrijke
punten van de kust, die evenals een aantal
centra in het binnenland verdeeld is in lucht-
verdedigingskrlngen. Zulk een kring heeft de
beschikking over luchtdoelartillerie, over soek-
lichten en over mitrailleurgroenen ter bescher
ming van bepaalde objecten en voor de verde
diging tegen vliegtuigen, die te laag vliegen
om door de luchtdoelartillerie met zekerheid
geraakt te kunnen worden. Dit klinkt ’n beetje
vreemd, want men zou zeggen: hoe dichterbij,
hoe meer trefkans, maar het moderne afweer
geschut is zoodanig Ingericht, dat het op een
bepaalde hoogte de meeste trefkans heeft en
dat deze daarbeneden geringer wordt. Men zou
een vergelijking kunnen maken en zeggen, dat
een mitrailleur het beste verdedigingswapen is.
maar als men met iemand handgmeen raakt
zal een revolver of soms zelfs een stoelenpoot
meer nut hebben. Want het is voorloopig nog
gemakkeljjker om iemand met een stuk hout
een klap op het hoofd te geven dan met een
mitrailleur.
Het luchtafweergeschut, dat wij bezitten Is,
volgens de deskundigen, zeer goed. Men heeft
kanonnen van 7 cM met groote vuursnelheld.
Vergrootlng van het kaliber zou moeten ge
schieden ten koste van de vuursnelheld. en dit
werd niet gewenscht geacht. Wel zal het noodig
zijn, dat men over meer wapens kan beschik
ken en uitbreiding van het aantal staat dan
ook op het program.
Een luchtverdedlgingskring is verdeeld in
verschillende sectoren, die gedeeltelijk over el
kaar heen loopen; een vijandelijk vliegtuig is
daardoor altijd binnen het bereik van twee,
soms zelfs van meer batterijen. Elk van deze
sectoren heeft de beschikking over een zoek
licht en het is een grootsch gezicht, als deze
in den donkeren avond bezg zijn met oefenin
gen, waarbij de lichtstralen de wolken verlich
ten. De stralen schieten omhoog ze ontmoeten
elkaar, ze kruisen elkander met tweeën, met
drieën, plotseling vangen ze een vliegtuig, dat
ze volgen en niet meer loslaten voor het ver
dwenen is aan den horizon, als het tenminste
tevoren niet onschadelijk is gemaakt door het
vuur van de kanonnen.
Langs de geheele kust en langs de geheele
grens en in het binnenland werkt men steeds
door aan het opbouwen van ons verdedlgings-
stelsel. Luchtafweergeschut, kustbatterjjen, ka
zematten met mitrailleurs en pantserafweer-
geschut. versperringen, dit alles dient om ons
land te beschermen en om, als Iemand bjj ons
zou grillen binnenvallen, hem deze poging zoo
zwaar mogeljjk te maken.
i het
Pool»che arbeider» en de be-
der douanecontrole in de
Langzamerhand begint er meer teekening te
komen in het verdedigingsstelsel van ons land
en er wordt voortdurend nog dag in dag uit
hard gewerkt om de kustwerken klaar te ma
ken, die noodig zjjn voor de verdediging, want
dit alles was te langen tijd te zeer verwaar
loosd, dan dat in enkele maanden een resul
taat kon worden bereikt, waarmede men tevre
den kon zijn. Niet in dien zin, dat wjj onte
vreden zouden zijn, met hetgeen werkelijk be
reikt is, doch gezien in het groote verband en
in verhouding tot alles wat noedig is, is het
resultaat van enkele maanden werken slechts
matig. Een verwijt, dat noch de legerleiding,
noch het leger zelf treft, want reeds jaren lang
hebben zij aangedrongen op versterking der
weermacht van ons land. Het is nu eenmaal
een nationale eigenschap, dat wij een zwaren
schok noodig hebben omwakker te worden uit
onzen dommel en om verandering te brengen
in het kalme, bezadigde tempo, waarmede wij
de dingen doen. Dien schok hebben we gekre
gen en nu kan er plotseling niet hard genoeg
gewerkt worden om alles te brengen óp dat
peil, waarop het noodzakelijkerwijze moet
staan. Maar ook grondigheid Is een van onze
eigenschappen en aan het snellere tempo wil
len wij de grondigheid niet opoHeren.
Daarom kan datgene, wat in de
maanden tot stand gebracht is, bij sommigen
den indruk wekken, als zou het werk nog in
te langzaam tempo geschieden. Vooral als we
dit alles vergelijken met de werken, die
andere landen in zeer korten tijd gereed ge
komen zijn. Maar deze vergelijking is zeer ge
vaarlijk, want zjj zou aanleiding kunnen ge
ven tot misverstanden. Het is immers zeer ge-
makkeljjk in korten tijd "een verdedigingsstel
sel op te bouwen, dat aan vrij hooge eischen
voldoet, maar het is niet mogclijk in dezen
korten tijd dit stelsel dan zoodanig te maken,
dat het over een tiental jaren nog deugdelijk
is. En het is nu juist een van de groote voor-
deelen van het stelsel, dat thans gebouwd
wordt, dat het geschikt is voor zeer langen tijd
en dat de jaren het niet zullen kunnen ver
woesten. Het is in den waren zin van het
woord permanent geworden.
Dezer dagen heeft de Geneiale Staf weer
een excursie voor de pers georganiseerd langs
de verdedigingswerken bjj de kusten en bij
de grenzen, welke excursie onder leiding stond
van den kapitein J. D. S. Paters, en welke
hetzelfde karakter droeg als die van enkele
maanden geleden. Het meest opvallende ver
schil tusschen hetgeen enkele maanden terug
tot stand gekomen was en hetgeen thans be
reikt is, is, dat de werken van scml-permanent
permanent zijn geworden.
In het allersnelste tempo had men in het
voorjaar de groote wegen en de rlvierovergan-
gen beschermd. Er waren van plaggen, zand
zakken, hout en ander materiaal mltrailleur-
nesten gebouwd; er stond hier en daar een en
kele kazemat, maar dit alles droeg toch te
zeer een voorloopig karakter. Nu, enkele maan
den later, is een groot deel van dit alles ver
vangen door kunstwerken van beton, waarbij
men de goede tactiek beeft toegepast bij elk
punt, waar zulks noodig was, een paar beton
nen kazematten aan te brengen en daarnaast
de semi-permanente werken te laten bestaan
om deze in den loop der komende maanden
eveneens door permanente te vervangen.
En wat er gebouwd is, mag er zijn. De genie
heeft bij de aannemers den naam lastig te zfln
en niet gemakkelijk met haar eischen, maar
het resultaat Is dan ook hieraan evenredig.
Bjj het bepalen van de punten, waar deze
kunstwerken bet meest effectvol zijn, heeft
men gebruik gemaakt van de natuurlijke ge
steldheid van het terrein en het merkwaardige
is daarbjj, dat men steeds weer terug komt op
die plaatsen, waar vorige generaties reeds ves
tingwerken hadden gebouwd. Vaak treft men
resten a#n van oude bouwwerken, soms alleen
de sporen van de fundamenten, maar het blijkt
wel. dat de oude vestingbouwers, wier naam
nog voortleeft in de geschiedenis, hun vak
duchtig en grondig verstonden en dat zij in de
strategie een zoo goed inzicht hadden, dat hun
oordeel na eeuwen nog waarde blijkt te be-
c zitten.
Niet alleen voor het bouwen van deze kunst
werken heeft men gebruik gemaakt van de
gesteldheid van het terrein, maar ook voor de
camouflage, waardoor men de kazematten aan
past aan de omgeving. Langs een kanaaltje,
de oevers begroeid met struiken, staat een ka
zemat. die een weg en een brug beheerscht;
daarnaast ligt een loopgraaf, geschikt voor een
of meer lichte mitrailleurs en voor geweer-
schutters Maar op tien meter alstand, aan de
overzijde van het water, dat zeker niet bree
der is. ziet dit alles er uit als een schaapskooi
en een hek langs een wei. E?r staan zoo In dit
land tientallen van deze schaapskooien en nie-
mand zou op de gedachte komen, dat nu .juist
deze eene een kazemat is. die pantserafweer-
geschut verbergt. Bij een rivlerovergang staan
enkele kazematten, bestemd om de brug te be-
achermen; een ervar\ is een oude schuur, geen
*rg mooi bouwwerk, maar niemand heeft er
ërg in, dat dit een fort in het klein is; een
andere Is zoo geraffineerd beschilderd, dat ze
■*r zelfs op een afstand van vijf en twintig me-
ter.aog uitziet als een glazen tuinhuisje, dat
TOULOUSE, 19 Juli. De eerste
bergetappe, van Pau naar Toulouse,
over 311 K.M., is een grandioos suc
ces geworden voor Wardje Vissers.
De Belg, die in de vorige etappen
maar niet los kon komen, beheerschte
in de bergen zijn element het
geheele rennersveld en werd na een
strijd, dien hjj 200 K.M. lang op zjjn
eentje heeft gevoerd, winnaar met ruim
4 minuten voorsprong op zijn ploeg
genoot S. Maes.
Niet minder voldeed Lambrichts. De
jeugdige debutant trok zich niets aan
van roem en klimkunst zijner con
currenten, klom en daalde voor wat
hij waard was en werd daarvoor be
loond met een fraaie zevende plaats in
den uitslag ende vijfde in het
algemeen klassement. Een feit dat
eenig is in de historie der Nederland-
sche wielersport I Het uitvallen van
Sjjen was een jammerlijke tegenslag,
maar de fraaie prestaties van A. v.
Schendel (13e), Dominicus (23e),
Toon van Schendel (27e) en de be
houden aankomst van Hellemons en
De Korver vergoedden veel.
De drie toppen der Pyreneeën, de Aubisque.
Tourmalet en de Aspin. hebben dus hun werk
gedaan; zij hebben de sterksten onder de ren
ners met treffende zekerheid aangewezen. De
klimmers van de Ronde van Frankrijk 1939 zijn
naar voren gekomen, zfj hebben'op ondubbel
zinnige Wijze hun meerderheid over de anderen
getoond en de beste plaatsen in de étappe ver
overd. En weer schijnt het waarheid te worden
dat de Ronde van Frankrijk zal worden gewon-
nen door een goeden klimmer.
En boven allen stond, zooals gezegd, éen man,
een konlng in het klimmen, een keizer in het
dalen: Wardje Vissers, die op alle drie pas
hoogten eerste werd, op den Tourmalet en den
Aspin zelfs met aanzienlijk verschil.
De Belg wist zijn voorsprong ook op het vlakke
gedeelte, hetwelk nog na de afdaling van den
Aspin over niet minder dan 150 K.M van Ar-
reau naar Toulouse volgde, te behouden.
Veel Interesse bestond er toch ook voor den
tweekamp tuschen Sylver Maes en Vietto. De
Belg, die dit jaar in grooten vorm is. zeer regel
matig rijdt en in de voorafgaande étappes niets
geriskeerd heeft bewees tot Hr hr,:, 1
Gewapend betonnen kazemat by een belangrijke brug langs de grens