ONS BLAD Verdedigingswerken bij kust en grens Meer dan 200 K.M. alleen tegen de Pyreneeën ST.WILLIBRORDUS Het nieuws van heden De kabinetscrisis Brand in kabel legt mijn stil o 1 Britsche vliegers boven Frankrijk I VISSERS ONGENAAKBAAR IN DE 9e ÉTAPPE LUCHTAFWEERGESCHUT IN STELLING N.V. NEDERL.VERZ.MU. DONDERDAG 20 JULI 1939 VEREENIGDE KATHOLIEKE PERS i TOUR DE FRANCE Prins Paul ridder van den Kouseband 5 Resultaten van enkele maanden GEEN VLIEGTUIGEN BOVEN SOESTDIJK Met Sjjen gaf o.m. ook Vervaecke op DIT NUMMER BESTAAT UIT 10 BLADZIJDEN CATHARIJNESINGEL4Ö UTRECHT f VEBZfBi UNG! N TOT ILR BIDBAG o i s- 4 VOOR HET GEHEELE LAND: laatste (Van een specialen correspondent) In T Een, van de verdedigingswerken aan onze kust Koeielooze snelheid I NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD Gewapend beton heeft de semi- permanente kazematten vervangen Af breken van stroomtoevoer hield 1200 mijnwerkers by Luik werke loos onder den grond Zonder tusschenlanding vlogen honderd bommenwerpers boven Fransche steden Neerlands weermacht is paraat Karakteristiek Holland onder militaire bewaking CAFE-RESTAURANT Telefoon 13234 UTRECHT DAAR EET U UOED DAAR DRINKT U EEN FIJN GLAS BIER DAAR BITTERT GEZELLIG I „WERE R" V redenbarg *3 Woensdagmiddag om drie uur heeft de for mateur dr. H. CoHjn den Rljksbemlddelaar prof. mr. A. O. Josephus Jltta In gehoor ont vangen. Tegen half vijf ontving hU den minis ter van Koloniën, Ch. J. I. M. Welter. Maar de Franschman bleek over ongeloofe- Hjke wilskracht te beschikken. Met roeke- looze snelheid reed hij den Tourmalet en den Aspin af, beide malen in dichten mist, soo- dat de renners soms slechts 10 meter zicht hadden, terwijl de volgauto's hun achter lichten lieten branden als waarschuwings- teeken voor de hun achterop komende ren ners. die met veel grootere vaart door de bochten gingen en snelheden van 70 A 80 79 renners zjjn te Parijs gestart. Vanmorgen vertrokken er nog M uit Pan. 52 wisten Toulouse te bereiken. Deze nuchtere cijfers spreken dui delijke taaL Zjj verdraaien de waarheid niet, maar maken het een ieder, die het nog niet wil gelooven. duidelijk, dat de ronde dit jaar zwaar, ontzaglijk zwaar is. Het WeeriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiu^ Lambrichts, de jonge debutant, klom beter dan vele gerouti- neerden en is thans vijfde in de rangschikking Polen protesteert te Danzig tegen ontslag van F- lenunering Vrjje Stad. Brand in kabel legt mjjn bij Luik stil; 1200 mijnwerkers werkeloos onder den grond. De minister van Waterstaat heeft met het oog op de te verwachten heuglijke gebeurtenis In het vorstelijk gezin bepaald, dat het gebied des rijks, gelegen binnen een cirkel met straal van 5 K.M. oeschreven om het paleis te Soest dijk, (gelegen op plun. 1600 M. Zuid van het spoorwegstation van Baam pl.m. 52 gr. 12.5 mln. N.B, 5 gr. 17,01 min. Ol als middelpunt, met Ingang van 3 Augustus 1939 tot nadere aan kondiging gesloten is verklaard voor de lucht vaart met alle burgerlijke luchtvaartulgen.' Woensdagavond ontving dr. Colljn bezoek van prof. Ir. I. P. de Vooys. directeur van de S.K.U en voorzitter van den Economischer Raad Later op den avond bezocht hem de minlstei van Binnenlandsche Zaken, de heer b van Boejjen. Zwaar bewolkt met opklaringen, enkele regen- of onweersbuien, iets koeler, meest matige Zuidelijke to) Zuid-Westelijke wind. LONDEN, 20 Juli (Reuter). Z. M. de Konlng van Engeland heeft Prlns-regent Paul van Joego-Slavië verheven tot ridder in de orde van den Kouseband. Nader wordt nog gemeld: LUIK, 20 Juli (Belga) Nadat een nieuwe kabel was gelegd tusschen de electrische centrale en de steenkolenmijn Limburg-Maas, is de electri- citcitsvoorziening hersteld en konden alle werk lieden, die zich in de mijn bevonden, naar bo ven worden gebracht Zwaar en afmattend is de strijd tegen de meedoogenlooze bergen, waarin de zwoegende renner een nietige figuur is tegen den tmposanten achtergrond van de natuur Het Britsche kabinet vraagt buitengewone volmachten tegen het plegen van geweld daden. V«rt»9«rtwoordig»rs gevraagd Met ingang van 3 Augustus is het gebied boven Soestdijk voor dc luchtvaart ge sloten. LUIK, 19 Ju» (Belga). De kabel, welke de elektrische centrale van Luik verbindt met den transformator van dc steenkolen mijn Limburg-Maas, is over de geheele leng te, 1500 meter, door brand vernield. De steenkolenmijn is hierdoor geheel van stroom verstoken en 1200 arbeiders bevin den sich werkeloos onder den grohd. Ook de ventilators voor de luchtverversching zjjn hierdoor buiten werking gesteld. Volgens de laatste berichten begint dan ook beneden in dc mijn de lucht slecht te worden. De mijnwerkers hebben zich bene den aan de schachten verzameld en de di rectie van de mijn poogt hen van dranken te voorzien. KM bereikten. Zoo is Vietto er in geslaagd Sylver Maes In te halen en op het platte het de Franschman zijn concurrent niet meer los. Maar daarnaast hebben de bergen ook nun slachtoffers geëischt. De beklimming van den Aubisque geschiedde aanvankelijk door een nauw dal, vol afwisseling, maar de Tourmalet was veel grimmiger, met zijn zeer lange hellingen, zjjn pijnlijk scherpe stijgingen, zijn woeste rot sen met hier en daar, vlak lang den weg, de blankheid der eeuwige sneeuw, door een zon netje heel eventjes beschenen. Maar de afdaling geschiedde wederom in regen en mist. Op levens gevaarlijke wijze joegen de renners over het smalle pad naar beneden, langs onmetelljke af gronden, welke men door den dikken mist slechts kon gissen. Was het wonder, dat de natuur op den Aubisque en op den Tourmalet haar tol elschtc en menige renner, vol goeden moed ver trokken, vol wanhoop den strijd staakte, door pech, door valpartijen, door gebrek aan mortelen moed, den bijna boveiunenscbeltjken strijd tegen de natuur tot het einde toe vol te houden? Zoo verdwenen al spoedig Vervaecke. Meulenberg en Goutal. Storme, Sijen en Lltschl volgden en vowrts zagen ook de Lathouwer en Yvon Marie hun illusies In rook opgaan. De landenploegen zijn tengevolge van net groote aantal uitvallers zwaar gehavend en al leen de Fransche A-ploeg is nog compleet. Zuid oost Frankrijk heeft nog zeven renners. Nederland en Noordoost Frankrijk 6, België A en B als- .mede West Frankrijk 5; de overige teams zyn nog zwaarder gehavend en ze zijn eerst op de helft van den tour.,.. Den Aubisque op Nederlanders op den voorgrond in den eersten bergrit. Ward Visser» wint de 9e etappe van den Tour de France; Sijen geeft op. LONDEN, 19 Juli. In totaal honderd Brit sche bombardementsvliegtuigen hebben Woensdag hun tweede oefenvlucht over lan gen afstand boven Frankrijk gemaakt. Bjj dezen tweeden „luchtaanval" op Frankrijk vlogen dc eskaders in verschillende richtingen over het land, „bombardeerden” er dc steden en keerden in een snel tempo in een non- stop-vlucht weer naar Engeland terug. Langs de kust en langs de grenzen staan de soldaten op post; zjj staan daar als sym bolen van den vasten wil van Nederland om zjjn neutraliteit te handhaven en zjjn zelfstandigheid te verdedigen. In de dui nen, die ons land beschermen tegen zjjn erfvijand, het water, staan ztj, en langs de grenzen, waar groote vlakten hel zich uit strekken of bosschen, doorsneden door een enkelen weg. die de gansche omgeving be- heerscht. Zjj beschermen de strategische punten van ons land en zjj waken rond de groote en kleine steden tegen de luchtaan vallen. die deze zouden kunnen bedreigen. Na de zware achtste etappe was net »aa- morgen te Pau weer zeer vroeg dag. Om zes uur was het vertrek bepaald en zestig renner» verlieten In een vervelenden regen het sta. je aan den voet der Pyreneeën. 40 K.M. oleven zjj bij elkaar, want de bochtige, smalle weg, doch met vele stijgingen en dalingen, volgde het dal naar Eaux Bonne®, waar de eigenlijke klim naar den 1748 meter hooge pashoogte *-«n den Aubisque begon. Onmiddellijk kwamen de klimmers toen naar voren en men moest bewondering hebben 'oor het gemak, waarmede sommigen van hen de zeer stelle gedeelten van meer dan 16 pet. op gingen. 4 K.M. voor den top. bij Gourette agen Ritservedt. Klnt. Albert van Schendel, Baldeux, Vissers en Anton van Schendel met gering onderling verschil voorop. Bjj De Korver Wilde het nog maar steeds diet met zijn knie vlotten, doch toen hij met de beklimming van den Tourmalet begon, ‘ncete tientallen kilometers verder, voelde hij. dat het beter ging. De mgraal keerde terug, een onmis bare factor om een bergrjjke étappe tot een roed einde te brengen. 'Zie t'ervolg elders in dit nummer) Zon op 5.81 onder 21.12. Licht op 21.42. Maan op 18.63 onder 22.37. E K. 23 Joh. ^HIlilllllltlHHHffRniltlHIHIHniRIlillllUltlIlltlIlllllllllHHflIltHIllllfH WEE EN DERTIGSTE JAARGANG No 247 DE PRIJS DER ADVERTENTIEN bodraagi 10 cl- p rsg vlIngezonden MededeeHngen 40 ct p BIJ CONTRACT AANMERKELIJKE REDUCTIE Uitvoerig tariol voor advorteeren bij «bon cement wordt op aanvrage gaarne door onz< Administratie verstrekt Een aantal eskaders, gevormd door bommen werpers van het Blenhelm-type. vloog boven Parijs. Orleans en Chartres en was vóór twaalf uur weer in Engeland terug. Zij hadden den afstand in drie uur af gelegd. Andere eskaders bommenwerpers van het Wel lington- en Whitley-type volgden een langer laject en keerden eerst In den middag terug. Kapitein Balfour, de Britsche onderstaats secretaris van Luchtvaart, maakte deel uit van de bemanning van een der Wellington-bommen- aerpers. Toen de toestellen Pari)? passeerden, vlogen zjj met geweldige snelheid en op zeer groote hoogte. Te half twee Woensdagmiddag vlogen 75 Brit sche vliegtuigen over Lyon. Te half vier ver schenen zjj opnieuw boven de stad, nu in Noor delijke richting vliegende. Te 17.15 uur verschenen opnieuw 24 vliegtui gen in gevechtsformatie boven het centrum van Parijs. Zjj vlogen in de richting vso Engeland. Ook boven Marseille werden een dertigtal Brit sche vliegtuigen gesignaleerd. De geheele tocht dezer bommenwerper» werd zonder tusschen landing gemaakt. geriskeerd heeft bewees tot de beste klimmers te behooren. Hij ging zelfs beter den Tourmalet op dan Vietto en vele malen is de drager van de gele trui in gevaar geweest DIENST AANBIEDINGEN. Gevraagd of Aan geboden. geplaatst onder de Omroepe rubriek 10 d- per repel. 1 «een prachtig uitzicht geeft over het rijke ri vierdal, waar koeien loopen te grazen en een ooievaar naar voedsel zoekt. Aan de kust staat een batterij in de duinen; vlak er bjj is een kerkhof en de camouflage van de kanonnen is zoodanig, dat men op een afstand niet kan zien, waar het kerkhof ophoudt en waar de kanonnen staan opgesteld. Niet piëteitvol? Ze ker, maar piëteit is een van de eigenschappen, waarmede men in een modernen oorlog zeer weinig bereikt. Langs de geheele kust staat het geschut op gesteld ter verdediging van de havens of van andere voorname punten. Er Mijn zoowel indi rect als direct vurende batterijen bij; direct vurend wil zeggen, dat het doel zichtbaar is voor de bedienende manschappen, indirect vu rend, dat het doel niet zichtbaar is en dat zjj de resultaten van het vuur vla waarnemers te hooren krijgen. Elke batterij en ook elke ver- dediglngspost langs de kust is voorzien van een acherfvrjj verblijf voor de manschappen en van een scherfvrlje munltiebergplaats. Elke bat tery beeft twee zware mitrailleurs bij zich als luchtafweer. Behalve deze zware mitrailleurs, behoorende bjj de kustbatteryen, staat er uiteraard ook nog luchtafweergeschut opgesteld bjj de belangrijke punten van de kust, die evenals een aantal centra in het binnenland verdeeld is in lucht- verdedigingskrlngen. Zulk een kring heeft de beschikking over luchtdoelartillerie, over soek- lichten en over mitrailleurgroenen ter bescher ming van bepaalde objecten en voor de verde diging tegen vliegtuigen, die te laag vliegen om door de luchtdoelartillerie met zekerheid geraakt te kunnen worden. Dit klinkt ’n beetje vreemd, want men zou zeggen: hoe dichterbij, hoe meer trefkans, maar het moderne afweer geschut is zoodanig Ingericht, dat het op een bepaalde hoogte de meeste trefkans heeft en dat deze daarbeneden geringer wordt. Men zou een vergelijking kunnen maken en zeggen, dat een mitrailleur het beste verdedigingswapen is. maar als men met iemand handgmeen raakt zal een revolver of soms zelfs een stoelenpoot meer nut hebben. Want het is voorloopig nog gemakkeljjker om iemand met een stuk hout een klap op het hoofd te geven dan met een mitrailleur. Het luchtafweergeschut, dat wij bezitten Is, volgens de deskundigen, zeer goed. Men heeft kanonnen van 7 cM met groote vuursnelheld. Vergrootlng van het kaliber zou moeten ge schieden ten koste van de vuursnelheld. en dit werd niet gewenscht geacht. Wel zal het noodig zijn, dat men over meer wapens kan beschik ken en uitbreiding van het aantal staat dan ook op het program. Een luchtverdedlgingskring is verdeeld in verschillende sectoren, die gedeeltelijk over el kaar heen loopen; een vijandelijk vliegtuig is daardoor altijd binnen het bereik van twee, soms zelfs van meer batterijen. Elk van deze sectoren heeft de beschikking over een zoek licht en het is een grootsch gezicht, als deze in den donkeren avond bezg zijn met oefenin gen, waarbij de lichtstralen de wolken verlich ten. De stralen schieten omhoog ze ontmoeten elkaar, ze kruisen elkander met tweeën, met drieën, plotseling vangen ze een vliegtuig, dat ze volgen en niet meer loslaten voor het ver dwenen is aan den horizon, als het tenminste tevoren niet onschadelijk is gemaakt door het vuur van de kanonnen. Langs de geheele kust en langs de geheele grens en in het binnenland werkt men steeds door aan het opbouwen van ons verdedlgings- stelsel. Luchtafweergeschut, kustbatterjjen, ka zematten met mitrailleurs en pantserafweer- geschut. versperringen, dit alles dient om ons land te beschermen en om, als Iemand bjj ons zou grillen binnenvallen, hem deze poging zoo zwaar mogeljjk te maken. i het Pool»che arbeider» en de be- der douanecontrole in de Langzamerhand begint er meer teekening te komen in het verdedigingsstelsel van ons land en er wordt voortdurend nog dag in dag uit hard gewerkt om de kustwerken klaar te ma ken, die noodig zjjn voor de verdediging, want dit alles was te langen tijd te zeer verwaar loosd, dan dat in enkele maanden een resul taat kon worden bereikt, waarmede men tevre den kon zijn. Niet in dien zin, dat wjj onte vreden zouden zijn, met hetgeen werkelijk be reikt is, doch gezien in het groote verband en in verhouding tot alles wat noedig is, is het resultaat van enkele maanden werken slechts matig. Een verwijt, dat noch de legerleiding, noch het leger zelf treft, want reeds jaren lang hebben zij aangedrongen op versterking der weermacht van ons land. Het is nu eenmaal een nationale eigenschap, dat wij een zwaren schok noodig hebben omwakker te worden uit onzen dommel en om verandering te brengen in het kalme, bezadigde tempo, waarmede wij de dingen doen. Dien schok hebben we gekre gen en nu kan er plotseling niet hard genoeg gewerkt worden om alles te brengen óp dat peil, waarop het noodzakelijkerwijze moet staan. Maar ook grondigheid Is een van onze eigenschappen en aan het snellere tempo wil len wij de grondigheid niet opoHeren. Daarom kan datgene, wat in de maanden tot stand gebracht is, bij sommigen den indruk wekken, als zou het werk nog in te langzaam tempo geschieden. Vooral als we dit alles vergelijken met de werken, die andere landen in zeer korten tijd gereed ge komen zijn. Maar deze vergelijking is zeer ge vaarlijk, want zjj zou aanleiding kunnen ge ven tot misverstanden. Het is immers zeer ge- makkeljjk in korten tijd "een verdedigingsstel sel op te bouwen, dat aan vrij hooge eischen voldoet, maar het is niet mogclijk in dezen korten tijd dit stelsel dan zoodanig te maken, dat het over een tiental jaren nog deugdelijk is. En het is nu juist een van de groote voor- deelen van het stelsel, dat thans gebouwd wordt, dat het geschikt is voor zeer langen tijd en dat de jaren het niet zullen kunnen ver woesten. Het is in den waren zin van het woord permanent geworden. Dezer dagen heeft de Geneiale Staf weer een excursie voor de pers georganiseerd langs de verdedigingswerken bjj de kusten en bij de grenzen, welke excursie onder leiding stond van den kapitein J. D. S. Paters, en welke hetzelfde karakter droeg als die van enkele maanden geleden. Het meest opvallende ver schil tusschen hetgeen enkele maanden terug tot stand gekomen was en hetgeen thans be reikt is, is, dat de werken van scml-permanent permanent zijn geworden. In het allersnelste tempo had men in het voorjaar de groote wegen en de rlvierovergan- gen beschermd. Er waren van plaggen, zand zakken, hout en ander materiaal mltrailleur- nesten gebouwd; er stond hier en daar een en kele kazemat, maar dit alles droeg toch te zeer een voorloopig karakter. Nu, enkele maan den later, is een groot deel van dit alles ver vangen door kunstwerken van beton, waarbij men de goede tactiek beeft toegepast bij elk punt, waar zulks noodig was, een paar beton nen kazematten aan te brengen en daarnaast de semi-permanente werken te laten bestaan om deze in den loop der komende maanden eveneens door permanente te vervangen. En wat er gebouwd is, mag er zijn. De genie heeft bij de aannemers den naam lastig te zfln en niet gemakkelijk met haar eischen, maar het resultaat Is dan ook hieraan evenredig. Bjj het bepalen van de punten, waar deze kunstwerken bet meest effectvol zijn, heeft men gebruik gemaakt van de natuurlijke ge steldheid van het terrein en het merkwaardige is daarbjj, dat men steeds weer terug komt op die plaatsen, waar vorige generaties reeds ves tingwerken hadden gebouwd. Vaak treft men resten a#n van oude bouwwerken, soms alleen de sporen van de fundamenten, maar het blijkt wel. dat de oude vestingbouwers, wier naam nog voortleeft in de geschiedenis, hun vak duchtig en grondig verstonden en dat zij in de strategie een zoo goed inzicht hadden, dat hun oordeel na eeuwen nog waarde blijkt te be- c zitten. Niet alleen voor het bouwen van deze kunst werken heeft men gebruik gemaakt van de gesteldheid van het terrein, maar ook voor de camouflage, waardoor men de kazematten aan past aan de omgeving. Langs een kanaaltje, de oevers begroeid met struiken, staat een ka zemat. die een weg en een brug beheerscht; daarnaast ligt een loopgraaf, geschikt voor een of meer lichte mitrailleurs en voor geweer- schutters Maar op tien meter alstand, aan de overzijde van het water, dat zeker niet bree der is. ziet dit alles er uit als een schaapskooi en een hek langs een wei. E?r staan zoo In dit land tientallen van deze schaapskooien en nie- mand zou op de gedachte komen, dat nu .juist deze eene een kazemat is. die pantserafweer- geschut verbergt. Bij een rivlerovergang staan enkele kazematten, bestemd om de brug te be- achermen; een ervar\ is een oude schuur, geen *rg mooi bouwwerk, maar niemand heeft er ërg in, dat dit een fort in het klein is; een andere Is zoo geraffineerd beschilderd, dat ze ■*r zelfs op een afstand van vijf en twintig me- ter.aog uitziet als een glazen tuinhuisje, dat TOULOUSE, 19 Juli. De eerste bergetappe, van Pau naar Toulouse, over 311 K.M., is een grandioos suc ces geworden voor Wardje Vissers. De Belg, die in de vorige etappen maar niet los kon komen, beheerschte in de bergen zijn element het geheele rennersveld en werd na een strijd, dien hjj 200 K.M. lang op zjjn eentje heeft gevoerd, winnaar met ruim 4 minuten voorsprong op zijn ploeg genoot S. Maes. Niet minder voldeed Lambrichts. De jeugdige debutant trok zich niets aan van roem en klimkunst zijner con currenten, klom en daalde voor wat hij waard was en werd daarvoor be loond met een fraaie zevende plaats in den uitslag ende vijfde in het algemeen klassement. Een feit dat eenig is in de historie der Nederland- sche wielersport I Het uitvallen van Sjjen was een jammerlijke tegenslag, maar de fraaie prestaties van A. v. Schendel (13e), Dominicus (23e), Toon van Schendel (27e) en de be houden aankomst van Hellemons en De Korver vergoedden veel. De drie toppen der Pyreneeën, de Aubisque. Tourmalet en de Aspin. hebben dus hun werk gedaan; zij hebben de sterksten onder de ren ners met treffende zekerheid aangewezen. De klimmers van de Ronde van Frankrijk 1939 zijn naar voren gekomen, zfj hebben'op ondubbel zinnige Wijze hun meerderheid over de anderen getoond en de beste plaatsen in de étappe ver overd. En weer schijnt het waarheid te worden dat de Ronde van Frankrijk zal worden gewon- nen door een goeden klimmer. En boven allen stond, zooals gezegd, éen man, een konlng in het klimmen, een keizer in het dalen: Wardje Vissers, die op alle drie pas hoogten eerste werd, op den Tourmalet en den Aspin zelfs met aanzienlijk verschil. De Belg wist zijn voorsprong ook op het vlakke gedeelte, hetwelk nog na de afdaling van den Aspin over niet minder dan 150 K.M van Ar- reau naar Toulouse volgde, te behouden. Veel Interesse bestond er toch ook voor den tweekamp tuschen Sylver Maes en Vietto. De Belg, die dit jaar in grooten vorm is. zeer regel matig rijdt en in de voorafgaande étappes niets geriskeerd heeft bewees tot Hr hr,:, 1 Gewapend betonnen kazemat by een belangrijke brug langs de grens

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 9