De 16e Katholieke Landdag
5
f
Apolio” (Zaandijk) wint den grooten
prijs van Hoorn
Far
TWEEDE DAG VAN HET
NATIONAAL CONCOURS
KA
MAANDAG 24 JULI 1939
Proef
Groei
Djie jaar tijd
Gunstig weder
Eere-concert
V
Uitslagen
C.L.O.-contróle mengvoeders
Roggesteunregeling
Extra-pryzen
t
i
9
Van Hollands Noorder
kwartier
Veel bezoekers aanhoorden de
loffelijke prestaties
KON. NED. LANDBOUW-
COMITÉ
c
t
Koopt
kLLEl
GEE
R
l
Belangrijke vergadering
te Den Haag
Wat onrechtvaardig is
Rechtvaardigheid en liefde zyn
noodig om een nieuwe gemeen
schap te verkrijgen
Medebouwers gevraagd
Rechtvaardigheid en liefde
E3BB
elkander
liefhebben!*
en wat
,JDe Nieuwe
van
Ü61Z--
PABOC
hij
PA
Q.
Deze
dezen concert-
het
dlr.
STRE1
3e prijs „Eensgezindheid” iWonner),
150 P-i
t
die
„naasten-
De Landdag te Warmenhuizen. Foto van het bestuur met de afgevaardigden van
West friesland
den van het gebod van de naastenliefde in de
katholieke gezinnen en familie’», het onderhou
den van het gebod van de naasteliefde in de
katholieke gezinnen en famine's, het onder
houden van het gebod van de naasteliefde door
jonge menschen en het onderhouden van het
gebod van naasteliefde In het zakenleven.
Wanneer we dit alles bekijken, dan zal een
leder het met me eens zjjn, dat er alle reden be-
NE1
geven
de gel
I
De volkshuishouding staat niet los van de
zedenwet. Economische wetten zijn geen na
tuurwetten. Het is dus mogeljjk ae te be
ïnvloeden, al zjjn er z.g. wetenschappeiyken,
die dat ontkennen en die daarom de «eden
wet opzij willen zetten.
De zedenwet moet de grondslag zijn van
de maatachappeUjke orde.
van luide
Almachtige
voor
Laat
avor
Zie
kondig
Djjkgr
het W
maker
van 1
VAAR
Bloots
ten N
tijdeli
«ijn l
aanko
Alkma
or
ot
Amste
Postje
miimiiiii
10.000
schen
10.000
kool-
terpla
boer
1
c
s
Door
de Tuir
terrein
voor gli
eerste r
De ee
pracht
person'
Bij d<
made n
Sol te
noemde
ultsteke
Gevra.
DINSI
Bakker-
O. Kuit
WOED
Dekker;
genoote.
meisjes
DON!
rijtje Bl
VRIJ!
Kok; in
Boer.
ZATE
Biisker;
dags om
ZOND
DINSI
mille d<
WOEI
DONI
der La»
VRIJI
en Deki
ZATE
Trijntje
om te b
ZOND
land en
Commui
het gees
Onder
kerkscht
Van
tien: Jol
Putten i
daar gaat in „naasteliefde”
ook een
Zaten
bouw" t
Ned. Or
de ing
tot f IJ
geheele
veiling
.bonken
De lei
vinden.
Welnu, medewerkers en medewerksters, drie
jaar duurt het leggen van oen grondslag naaste
liefde en rechtvaardigheid.
Drie jaar hebben we gekregen, om onszelf
en ook alle niet-katholieken te vormen tot on
verdachte aandragers van het bouwmateriaal
„rechtvaardigheid en naasteliefce”.
Ik geloof, dat men doctor en professor moet
zjjn on. den moed te hebben in den tjja van
een half uur beide onderwerpen te behandelen;
Het is onrechtvaardig te weinig loon te be
talen. minder dan noodlg is om een gezin te
onderhouden en het te behoeden tegen de fi-
nancieele gevolgen van ziekte en ouderdom. Als
Men handelt er niet naar en men huldigt
het beginsel van de vrije concurrentie. De man
met de ellebogen is naar voren gekomen, die
alleen maar ikke, ikke zegt. We hebben de eco
nomische dictatuur, de enkelingen, die de beurs
en de regieringen beheerschen. Wat is er van
terecht gekomen?
Daarom, terug naar God en naar de zedewet.
Rechtvaardigheid en liefde moeten weer heer-
schen in de samenleving.
van ex tra-schetsen wegens de schade van
mond- es klauwzeer is getroffen.
De vergadering was van oordeel, dat aanne
ming van dit voorstel op zoodanige wijze in
breuk zou maken op de rundveeteeltregellng. dat
deze even goed zou kunnen worden opgeheven.
Besloten werd zich tegen het voorstel uit te
spreken.
invloed toe te kennen bij de ordening van den
handel in en de verwerking van landbouwpro
ducten. waardeering ondervond, werden ook tal
van bezwaren genoemd. Zoo werd de vrees uit
gesproken. dat na de totstandkoming van deze
wettelUke regeling de regeering zou af vachten
welke voorstellen van landbouwzijde zullen wor
den gedaan ter verbetering van ziin positie.
Voorts oordeelde men. dat het wetsontwerp on
voldoende rekening houdt met de economisch
zwakke positie van den landbouw tegenover den
handel in en de verwerking van landbouwpro
ducten. Bovendien ontbreken waarborgen voor
een ongestoorden uitbouw van den afzet en de
verwerking van landbouwproducten langs coö
peratieven weg Besloten werd de bezwaren uit
een te zetten in een adres aan den Minister van
Econ. Zaken.
Op verzoek van de Int. Land bouw federatie
werd besloten de in haar algemeene vergadering
van 12 Juni 1939 te Dresden aangenomen reso
lutie, betrefende een nieuwe internationale
overeenkomst inzake de productie en den uit
voer van tarwe ter kennis te brengen van onze
regeering en haar te vragen de noodige stappen
te willen doen ten gunste van het totstandko
men dezer overeenkomst.
ferd
drln-
Arwerpen
'et. waar-
giiliXén der Tweede
'erd besproken aan
yn kleine commissie ult-
pport. Hoewel de indle-
erp. voorzoover het be
leerden landbouw meer
Sen overzicht van het Landdag-terrein te Warmenhuizen, waar de Katholieken van
Hollands Noorderkwartier bijeenkwamen
Zondag *vond te Hoorn de tweede concourz-
dag van de R. K. Harmonie „Apollo" plaats,
welke door goed weer werd begunstigd.
In Hen fraaien parktuin genoten velen van
de goede prestaties der korpsen. De belangstel
ling was zeer groot en de stemming op het ter
rein was zeer gezellig. De goed uitgevoerde num
mers werden met veel belangstelling’ aanhoord.
Om half 13 werden de juryleden, de leden
van het eere-comlté en de directeuren der korp
sen in de Parkzaal door den voorzitter van
„Apollo", den heer J. Peereboom, welkom ge-
heeten, waarna de marsch- en tamboerwed-
strjjd op de Veemarkt plaats vond.
Onder voorzitterschap van den heer H.
D. Louwes te Ulrum werd de gecombineerde
vergadering van de eerste afdeeling en het
bestuur vin het Koninklijk Nederlandsch
Landbouwcomlté te ’s-Oravenhage gehou
den.'
|v. opvatting en beschaafde
iet koper, werd de algemeene
leer bedorven door een niet al
en wat te scherp klankgehalte
God heeft den mensch zoo gemaakt, dat
deze gemeenschap behoeft. Ook uit een
natuurlijk oogpunt is het zoo, dat hoe beter
men den anders doe*, hoe beter men t zelf
maakt. Dat is in het huwelijk aoo en
in de volksgemeenschap. Alle menschen
kunnen niet hetuelfde doen en daarom ia
het een vergissing, dat de een meer aou
zijn dan de ander; ieder mensch heeft zjjn
waarde ontleend aan de plaats, die hij in
het maatschappelijk bestel moet innemen
tot belang het algemeen en om mee te wer
ken aan aller zaligheid.
Mededeellng werd gedaan van een schrijven
van de commissie van beheer CLO. mengvoe
ders aan de C.L.O., waarin o.m. de aandacht
wordt gevestigd op de algemeene waardeering.
welke C.L.O.-contróle op mengvoeders ten deel
valt. Zooals bekend, omvat deze controle ver
plichte vermelding van de procentlsche samen
stelling van de label, terwul de geheele bereiding
van het mengvoeder onder contróle staat.
In handelsknngen heeft zich langzamerhand
het besef baangebroken, dat men een Instelling
soortgelijk aan de C.L.O.-contróle zal noodig
hebben om het vertrouwen der afnemers te win
nen en te behouden Slechte een enkeling blijft
angstvallig vasthouden aan het zg. fabrieks
geheim.
Een contróle als hierbedoeld. zou evenals de
C.L.O.-contróle onder oppertoezicht van het
I*Ük kunnen staan, terwijl de aansluiting vrij
willig zou kunnen zijn. Fabrikanten die vast
houden aan het fabrieksgeheim zouden buiten
de contróle blijven.
De vergadering vereenigde zich met ’t denk
beeld van het instellen eener mengvoedercon-
tróle door den handel, onder toezicht van het
Rijk. Uitdrukkelijk werd echter de wensch uit
gesproken, <j»t de C.L.O.-contróle niet zal wor
den samengevoegd met de (contróle van den
Handel, doch volkomen zelfstandig zal blijven.
De vergadering constateerde, dat bij de be
handeling van het wetsontwerp Kinüerbijslag-
verzekenng In de Tweede Kamer vrijwel geen
rekening is gehouden met de door deze organi
satie in haar adres aan genoemde Kamer
gesproken wenschen. In verband hiermi
besloten er bij de Eerste Kamer op aai
gen. het wetsontwerp wel te willen.
Het wetsontwerp Bedryfsregelnjgt
van het onderzoek In de afdi
Kamer reeds is begonney^
de hand van een door
gebracht toelichtend ri
nlng van het wetsonti
doeld is den georgari
Uitvoerig werd van gedachten gewisseld om
trent de steunregeling voor rogge, oogst 1939.
Hoewel deze regeling ongetwijfeld een groote
vooruitgang beteekent na de gedragslijn, welke
ten opzichte van den roggeoogst 1938 Is gevolgd,
was men over den vastgestelden minimumprijs
niet tevreden. Deze bedraagt voor rogge, gele
verd in de week van 31 Juli tot en met 6 Au
gustus 1939, f7.45 per 100 kg. Inclusief commis
sie en vracht, hetgeen neerkomt op f735 vgaf
den verbouwer. Na de herhaalde besprjjztfïgen
omtrent deze aangelegenheid, waarbij op een
minimumprijs van f7.75 werd aangestuurd,
achtte men een prijs van f 7.35 dermate onbe
vredigend. dat daarin niet kan warden berust.
Besloten werd deze aangelegenheid in de e.v.
de C-LO ter sprake te bren
gen en voor te stellen dienaangaande stappen te
doen bij den Minister van Economische Zaken.
Tenslotte werd nog de hoop uitgesproken, dat
deze regeling, welke zooals reeds gezegd, ten op
zichte van het verleden een aanzienlijke voor
uitgang beteekent. niet zou mislukken, doordat
de roggemarkt kort na den oogst zoodanig zou
worden overvoerd. dat eventueele overname door
de centrale ónmogelijk zou worden.
Zoo belangrijk is dit alles, dat de Pausen Leo
den XIHen en Pius den XI daaraan encyclieken
wijddert. die wereldberoemd zijn geworden. Al
leen het gezond verstand zegt al, dat de men-
achen in de bedrijven en beroepen moeten sa
menwerken, omdat alleen dan de zaken goed
kunnen gaan. Wat zou er van den mensch
terecht komen, wanneer zijn organen en lede
maten los en tegen elkander in werkten?
Allen moeten samenwerken om aller behoef
ten te voldoen. God heeft de rijke wereld niet
geschapen voor enkelen, maar voor allen.
En toch; in deze maatschappij is het niet zoo.
Het is zoo geworden, dat weinigen in weelde
baden en de massa’s verzinken in pauperisme.
Dat komt, omdat de menschen niet samenwer
ken. Er is wanorde in de maatschappij, zoo
groot, dat niets terecht komt van een redelijke
voorziening van Ieders behoeften en van een
billijke verdeellng van wat er Is.
Orde brengen in deze wanorde, dat is wat
moet geschieden, opdat ieder recht wordt ge
daan
Over het eere-concert schrijft onze muzlek-
verslaggever het volgende:
Derde afd. Fanfare. Verpl. werk „Simplicius”,
Ouverture v. Caret.
„Crescendo" (Westzaan), dlr. Chr. Hagemeijei
(Aspirantenafd.j. Deze jeugdige spelers gaver,
een zeer te waardeeren uitvoering van het
verpl. werk, goede stemming. Het nummer naar
keuze: „Une Journée A la Campagne”, van Ba
rat werd eveneens zeer verdienstelijk gespeeld
en muzikaler dan het verpl. stuk.
Eerste afd. -Harmonie. Verpl. werk „Het dal
van de Drac”, van Boyer.
,Bt. Pancratius" (Blokker), dlr. Leo Konlng
Hoewel in het verpl. stuk veel goeds viel te waar
deeren, zooals bl
momenten van
indruk mln of li
te reine stemmln
van de darlnetten. In het „Peérie-Ballet” van
Deihaye was men zeer zeker veel beter op dreef,
en werd met veel charme en muzikaliteit ge
speeld. Zoo kwam de balans toch weer wat in
evenwicht.
Afd. Ultm. Fanfare. Verpl. werk .Laetitia",
groote marsch van Precker.
„Crescendo (Westzaan), dlr. Chr. Hagemefjer
Een schitterende vertolking van het verpl. stuk.
Keurig ensemble en mooi klankgehalte. De diri
gent gaf van dezen marsch een ware vitale en
grandiooze vertolking.
De nu hoog gewekte verwachting viel in het
vrije nummer wat tegen. Het Fantasie-Ballet
„Moon en Guy" van de Roeck, leek ons geen
gelukkige keuze. Het werk is geschreven om
de gebaren van een danspaar te illustreeren
zonder dansers mist het dus doel en doet lang
dradig aan.
In de uitvoering waren wel voortreffelijke mo
menten. maar rhythmisch waren er nog al eens
oneffenheden.
..Dr Nuyens" Westwoud-Hoogkarspel)
Leo Konlng.
De groote marsch van Prikker werd door dit
corps minder vitaal gespeeld dan door zjjn
voorganger. Klankgehalte en stemming waren
zeer te loven, doch de totaal-lndruk had wat
pittiger en strakker van rhythme kunnen zijn.
Van „Feérie Ballet" van Deihaye gaf de dirigent
èen beschaafde en muzikale uitvoering, evenals
hij dat even te voren met zijn Harmonlecorps
had gedaan. Klankgehalte en stemming waren
over het algemeen zeer goed.
Super-afd. Fanfare, verplicht werk „Phlllnte
en de Vreemdelingen”. „Excelsior" (Oostzaan)
dir. A. de Vries. Het verplicht werk werd wat
stemming en klankgehalte betreft wel goed uit
gevoerd. doch sommige pasages waren niet te
duidelijk en klonken min of meer verdoezeld. De
finale van dit werk werd beter gespeeld; het
passagewerk klonk hier tenminste duidelijker en
doorzichtiger. Als vrij nummer had men geko
zen ..Elisabeth Ouverture" van Turin, een nog
al op effect berekend werk, dat over het alge
meen goed werd gespeeld. Naast enkele zwakke
plekjes waren er ook voortreffelijk rhythmisch
gespeelde te constateeren Een super-lndruk
IrnnrlfB wc ttllloi nlBl Ufo n
^rtrfd. Ultm. Harmonie, verplicht werk „Balnte
Cécile". Ouverture van Léon Chic. „St. Caeci-
11a", Grootebroek. Directeur Evert Konlng. On
danks de muzikale opvatting van den dirigent
hebben we het verplicht werk nog al met ge
mengde gevoelens beluisterd. Naast zeer te loven
gedeelten, waren er ook nog al ongelijkheden en
een zwak stemmingsmomentje. De klank van de
houtblazers is tegenover het koper wel iets te
dun.
Als vrij werk speelde men de ouverture .Be
ter Schmoll" van Weber. Naast soms voortref
felijke momenten was men hier ook, niet, steeds
fortuinlijk.
Over het algemeen padden we dit werk gaar
ne iets kemachtlger van rhythme gehoord.
Eere-afdeellng Harmonie, verplicht werk ..De
aanval op den Molen" van Alfred Bruneau. RK
staat, om eens extra aan te sporen tot het o®,
derhouden van het gebod van de naasteliefde.
Tevens zal duidelijk kijn, dat het werkelijk
onderhouden van het gebod van de naasteliefde
een geheel nieuwe wereld en geheel nieuwe ge
meenschap zal voortbrengen. „Op naar de
Nieuwe Gemeenschap!”
Iedere daad van naastenliefde is een daad van
opbouw aan de Nieuwe Gemeenschap; leder
overtreden van het gebod van naastenliefde la
een sabotagedaad.
De conclusies van een Katholiekendag, zegt
men wel eens, worden naar huls gedragen en
zuinig epgeborcen, om een jaar daarna weer
eens te voorschijn gehaald te worden. Misschien
rijn dan ook vele toehoorders niet in staat, om
de conclusies in het leven door te voeren.
De conclusies van vandaag zijn zeker door te
voeren. t
Laten we zorgen, dat iedereen in den kop vaa
den kop van Noord-Holland, neen, ik seg liever,
laten we zorgen, dat Iedereen In de kop van
Noord-Holland en dus schakel ik de katholieke^
ht. opdat iedereen, ons leven bestudeerend, over
ono leven kan getuigen, wat Christus als ’n bij
zonder onderscheidingsteeken van ons leven C*-
Concertwecfetrljd
Derde afd. Fanfare: Adspirantenafd Crea-
cendo (Westzaan)2e prij». 322 p.
Eerste afd. Harmonie: „St. Pancratius” (Blok
ker), 2e prijs. 331 p.
Afd. Ultm. Fanfare: „Crescendo" (Westzaan)
Ie prijs, 361 p.; ,JDr. Nuyens” (Westwoud), 1*
prijs. 339 p.
Afd. Ultm. Harmonie: „St. Caecilla” (Groote
broek), 2e prijs. 307 p.
Eere-afd. Harmonie: RK Harm. Kapel Wln-
nubst (Helder), le prijs, 369 p.
Super Afd. Fanfare: „Excelsior” (Oostzaan).
2e prijs. 333 p.
Super Afd. Harmonie: Harm. „Excelsior
(Westerspeeltuln, A'dam), le prijs. 363 p.; „Ont
Genoegen” (Wormerveer), le prijs. 372; .Apollo
(Zaandijk), le prijs. 408 p., met bijzonderen lof
van de jury.
Marsch wedstrijd
„St. Caecilla” (Grootebroek), le prijs, 52(4 P
„Excelsior” (Westerspeeltuln, A’dam), le prijs.
57 p.
Tamboer.-wedstrijd
„St. Caecilla" (Grootebroek) le prijs, 53 V» PÓ-
„Excelsior" (Westerspeeltuln, A’dam), le prt)s-
51 p.
Op het, temidden van weilanden en akkers ge
legen Vlos-terrein te Warmenhuizen is Zondag
de zestiende Katholieke Landdag in Hollands
Noorderkwartier gehouden De heele morgen
was de lucht boven Noord Holland grauw en
dreigend geweest, maar In den middag klaarde
het op en werd het mooi weer, zoodat het met
vlaggen versierde terrein een feestelijken aan-
bhk bood. De Katholieken uit Noord-Hollandsch
Noordpunt waren In grooten getale opgekomen
om desen landdag bij te wonen.
De landdag had tot onderwerp ..De Nieuwe
Gemeenschap" en zoowel prof dr A Steger als
de zeereerw. heer Bangert. vlootaalmoezenier te
Den Helder, hebben dit onderwerp van verschil
lende kanten belicht.
Des morgens was. ter inleiding van den Land
dag In de parochiekerk van Warmenhulzen een
plechtige H. Mis opgedragen door den zeereerw.
heer pastoor Jongejan van Warmenhuizen, met
assistentie van den weleerw. pater A Hooge-
boom S. C. J. als diaken en de weleerw. heer
Schoonderwoerd. kapelaan te Warmenhuizen als
sub-dlaken. Te half drie trok men in optocht
naar het Landdagterrein In den stoet trokken
mee de Fanfare „Soli Deo Gloria", directeur
Th. van Baar en de verschillende jeugdvereenl-
gmgen met haar kleurige uniformen "eh vlaggen
en vaandels. Het zon-overgoten terrein vulde
zich allengs met belangstellende Katholieken uit
noordelijk Noord-Holland. van wie velen geen
landdag plegen over te slaan en door wier trou
wen steun het instituut der landdagen zoo goed
kan bloeien. Onder de offlcleele persoonlijkhe
den merkten we op den hoogeerw. heer S. Kuys.
deken van Schagen. de heer H Nolet. burge
meester van Warmenhuizen, het bestuur van de
West-Frlesche landdagen en verschillende eerw.
heeren geestelijken uit wijde omgeving.
Het openingswoord werd gesproken door den
voorzitter van het Landdagbestuur. burgemees
ter Bosma van Oude Nledorp. die. na den Chr.
Groet gebracht te hebben, allen hartelijk wel
kom heette en hulde bracht aan het werk van
zijn voorganger, den heer H. Nolet. wien
daarvoor dank bracht. (Applaus).
Ook bracht spr. dank aan zijn mede-bestuurs-
leden voor het vele werk, door dezen verricht.
Spr. vestigde vervolgens de aandacht op den
bijzonderen tijd, waarin we leven De Katholie
ken hunkeren naar een herschepping van de
huidige samenleving. Het instituut der land
dagen kan een machtig middel zijn om dien
wensch te verwezenlijken, maar dan moet in de
oiganisatie daarvan een verandering komen.
Daarom heeft het bestuur het voornemen de
landdagen in de toekomst in de parochies zelf
te laten organiseeren en dus niet meer door een
leiding van boven af. Door organisatie van on
deraf en door aller medewerking zal een steen
tje kunnen worden bijgedragen tot t herstel der
maatschappij in Christus.
Na deze toespraak zongen de aanwezigen
..Roomsche Blijdschap" en het „Wilhelmus", ter
wijl vervolgens'het gemengd zangkoor Zingen is
ons Leven" eenlge liederen zong.
Hét woord was hierna aan prof. dr. A. M. A.
A.,Steger uit Heemstede, die sprak over .Recht
vaardigheid en liefde als grondslag voor de
nieuwe gemeenschap.”
Spr., het huisgezin beschouwend, zei. dat lief
de en rechtvaardigheid noodzakelijk zijn om het
gezin het juiste midden te doen zijn voor de
leden ervan, opdat die er in kunnen gedijen en
verblijven. Wanneer de leden van het gezin hun
plicht tegenover het gezin verwaarloozen. kan
bet huisgezin dat juiste midden niet ziin. Velen
zijn het begrip van hun plicht l&wüt geraakt. De
meeste menschen zijn tegenwoordig ingesteld op
dd eigen persoonlijkheid, missen de gemeen-
schapsgedachte. En zooals het met het gezin,
die kleine gemeenschap gaat, zoo geschiedt het
ook met de groote volksgemeenschap, waartoe
WU allen behooren.
Opnieuw werd van gedachten gewisseld om
trent het verleenen van landbouwverlof aan on
der de wapenen geroepen landbouwers en land
arbeiders. In het bijzonder werd er de aandacht
op gevestigd, dat de vergoeding, welke wordt
ontvangen voor de afwezigheid vap den land-
bouwers-bedrijfsleider, minder bedraagt dan
het loon van den persoon, die hem moet ver
vangen. wat onjuist moet worden geacht.
Besloten werd, eventueel in vereeniging met
de andere C. L. O., bii de betreffende officieele
instanties stappen te doen ten gunste van den
verhooging dezer vergoeding.
IngeLomen was een klacht betreffende den
steun aan de kleine boerenbedrijven. Als gevolg
van het verhoogen van.de normen voor de uit
komsten der verschillende gewassen, terwijl het
basisloon op het onvoldoende peil van f 9.per
week bleef gehandhaafd, is de steun aanmerke
lijk verlaagd. Onder de gesteunde kleine boeren
is soms een noodtoestand ontstaan, zoodat zij
hjj het burgerlijk armbestuur moeten aanklop-
per. om onderstand. Komt er geen verbetering,
dan zullen zu zich niet op hun bedrijfjes kun
nen handhaven Besloten werd, eventueel in sa
menwerking met de Confessioneele Centrale
Landbouworganisaties, stappen te doen ten gun
ste van een verhooging van het totaal bedrag,
dat beschikbaar is voor steun aan de kleine
boerenbedrijven, waardoor het mogelijk zal wor
den de bovengenoemde normen te verlagen of
het basisloon te verhoogen.
Besproken werd voorts het voorstel om van
wege de Centrale Landbouworganisaties pogin
gen in het werk te stellen om voor elke op het
bedrijf gestorven of uit nood geslachte koe of
pink een extra kalverschets beschikbaar te stel
len. De bedoeling is. daarvoor eenzelfde regeling
te ontwerpen als ten aanzien van het toekomen
toorjassen, uniformen naast gestreepte xruidc-
nlersjasjes. kleuren, die ik niet kan deterud-
neeren. naast uitgesproken zwartrokken.
Dat meet iets geweldigs worden!
Wie werkt hier al niet mee?
Natuurlijk, ik kan mijn wandeling vervol
gen en thuis of op mijn bedrijf vertellen: zt
werken daar en daar aan iets. Meer of minder
geïmponeerd kan men zeggen: dat wordt ne
daar wat!, of: ik weet niet, of je er al van
gehoord hebt, maar een stelletje Idealisten is me
daar bezig kapitalen in den grond te steppen
en hoopt ooit te komen tot een gemeenschaps
huis. dat zal heeten „naastenliefde en sociale
rechfaardtgheic".( Komt natuurlijk niets van
terecht.
Vandaag staan wtf hiér, katholieken van den
kop van Noord-Holland, rond den bouwput van
de Nieuwe Gemeenschap en het bestuur van den
Kath. Landdag heeft opdracht gegeven aan de
sprekers van vandaag om met groote letters de
geheele bouwschutting vol te schilderen met de
woorden:
„Uit den kep van Noord-Holland medewerkers
gevraagd voor de Nieuwe Gemeenschap.”
Wie mee wil werken aan den opbouw van *t
monument van de Nieuwe Gemeenschap, dat
de geheele omgeving, de geheel samenleving
moet overheerschen. hij trede binnen; hij ver-
klare alleen, dat hij wil medewerken op
groncslagen van volmaakte 'menschen-
naasteliefde en van strikt doorgevoerde recht
vaardigheid!
Natuurlijk wordt de vraag gesteld:
moet het nu preefes gaan worden?
Als u het mij vraagt, dan zeg ik eerlijk, dat
ik het niet jwecles zeggen kan, maar, wat ik
wel zeggen kan is: aat in leder geval het bin
nentreden en het metewerken in de bouwput
voor lederen katholiek verantwoord is. neen
liever, verplicht is. want, medewerken aan
de ingravlng van de grondpeilers .naasteliefde"
en .sociale rechtvaardigheid” kAn niet anders
aan katholieke plicht zijn.
Ja. op deze funcamenten kan een gebouw
worden opgetrokken, dat straks zal overheer
schen een geheele omgeving, zooals onze oude
kathedralen onze steden overheerschen. over
heerschen ieder Jé klein arbefderswonlnkje
iedere rjjke-luis villa, leder handelsgebouw en
iedere grootbedrijf-complex
Alkmaar heeft zijn Laurentius. Haarlem zjjn
ouce Baaf. Utrecht zijn Dom. Lelden zijn St
Pieter. Den Bosch zijn St. Jan enz.
Maar, de kop van Noord-Holland. heel het
land, heel de wereld moet hebben zijn „Nieuwe
Gemeenschap, gebouwd op de ontzaglijke
fundamenten van naasteliefde en rechtvaaraig-
heid.
Een levend Gocahuis. <ïat leeft fn Al de par
ticuliere. Al de familie- en Al de zakelijke ge
dragingen van al onze volksgenooten. die gaarne
of niet gaarne onder de schaduw van alt im-
poneerend monument leven en moeten leven.
Een geestelijk monument, dat dagelijks, uur
na uur tngewerkj zit in het leven van allen.
Zóó moet het worden en zóó gaat het ook
worden
Mag ik U allep aanspreken als medewerkers?
Harmoniekapei „Wlnnutost” «Heide») dfc-, K.
Schendels. LJ* f
In het verplichte nummer waren fragmenta
risch zeer goede momenten en af en toe een zeer
fraai klankgehalte.
Overigens kwam men niet ver boven de ma
terie uit en kreeg men meer den Indruk van:
zoo correct mogelljk doorspelen. Met ,X« Prln-
cesse au Sabbat" ballet van L. Ganne, bleek
men beter op dreef te zijn; hier werd vooral in
de snellere deelen uitstekend gemusiceerd.
Super afdeeling Harmonie, verplicht werk
Fragmenten uit Wagners .Meistersinger": a.
Inleiding 3e acte enDans der leerjongens, b.
Marsch van de Gilden en Intocht der Meester
zangers.
Harmonie .Excelsior” afd. Westerspeeltuln
(Amsterdam), directeur J. v. d. Laan.
Dit corps gaf van de Meistersinger-muzlek ’n
mooie vertolkingaanvankelijk was de stemming
niet geheel rein, doch deze verbeterde spoedig.
Vooral bij marsch en intocht had men een voor
treffelijk klankgehalte. Zeer muzikale opvatting.
Van de bekende ouverture „Solemnelle 1813" van
P. Tschaikowski werd een effectvolle uitvoering
gegeven; sommige gedeelten hadden technisch
nog wat gaver gekund, maar de totaal-lndruk
was in ieder geval voortreffelijk en muzikaal.
„Ons Genoegen «Wormerveer) Du. Aio.
Meyns.
Ook dit korps gaf van de „Meistersinger” een
vertolking, welke respect afdwong; vooral het
koper had momenten van subliem klankgehalte.
Jammer dat hier het hout tegenover bet koper
In een te kleine verhouding staat. Veel zgrg
werd besteed aan de nuanceering. Als num
mer naar keuze speelde men .Richilde” van
Parès een nog al pathetisch en breed werk,
waarin wel gelegenheid is de kwaliteiten van
een corps te demonstreeren. Dit gebeurde dan
ook inderdaad op somsvoortreffelijke wijze.
Harmonie „Apollo’ (Zaandijk) Dlr.
Schaar.
Dit corps spande wel de kroon wat het verpl.
werk betrof. Een zéér gaven muzikalen en
prachtig vertolkten .Meistersinger" kregen we
te hooren. Een van de mooiste prestaties die
we tijdens dit concours konden beluisteren. Als
nummer naar
„Die verkaufte Brauf’
keuze fragmenten uit de opera
van Smetana. Deze
boeiende en aantrekkelijke muziek werd intens
muzikaal en met prachtig klankgehalte uitge
voerd. Een waardig slot van dezen concert-
wedstrijd.
Extra prijzen over het geheele concours.
De extra-prijs marschwedstrijdWaterlands
Fanfare.
Sectie Harmonie tot en met de eerste afd.:
.Eensgezindheid” (Kwadijk).
Sectie Fanfare: „Eensgezindheid", Wormer.
Extra-prijs hoogst aantal punten geheel con
cours „Apollo” (Zaandijk).
De groot^ prijs van Hoorn: „Apollo” (Zaan
dijk).
Ee re-wedstrijd
Sectie Fanfare: le prijs „Crescendo" (West-
zaan), 174 p.; 3e prjjs Waterland» Fanfarecorps.
153 p.; 3e prijs .Eensgezindheid” (Wonner),
172 p.
Beetle Harmonie le prijs „Apollo” (Zaandijk),
180 p 2e prijs R.K. Harmonie „Wlnnubst" (Den
Helder. 172 p.3e prijs Harmonie Excelsior
(A’dam), 171 p.
Verder: „Dr Nuyens” (Westwoud).
„Ons Genoegen" (Wormerveer), 170 p.
Apollo kan terugzien op twee zeer geslaagde
concoursdagen. Vooral in- de hoogste afdeelin-
gen zjjn prestaties geleverd, welke bewondering
afdwongen. We willen dan zonder aan de an
deren afbreuk te doen nog een compliment
brengen aan de corpsen uit de Zaanstreek,
welke zulke schitterende prestaties leverden.
De Zaan schijnt nu eenmaal het land van de
muziekcorpsen te zijn. De muzikale indrukken
van het muziek-feest te Hoorn zullen nog tang
in herinnering Wijven bij de honderden en
thousiaste bezoekers. w- s-
en het
Grondpeilers voor de Nieuwe
Gemeenschap
Een groote bouwschutting in een
groote steden.
Nieuwsgierigen genoeg, die hun doellooze of
be doel ce wandeling onderbreken^om eens te
blijven stilstaan bij de opengeschoven deuren in
de schutting.
Men heeft er iets van gehoord.
Het moet iets geweldigs worden.
E waarlijk: de opzet ziet er imponeerend
genoeg uit.
De grond is metersdiep uitgegraven
terrein is onafzienbaar.
Heimachines staan er bij tientallen en leg
ploffen de heiblokken op de palen, die all«.n
beschilderd zijn met het opachrift:
liefde” en „scclale rechtvaardigheid".
De materiaalschepen liggen in de pracht op
gedrongen klaar en telkens rijdt de trein de serie
lorries gevaarlijk-besmettelijk langs me heen en
ik zie zoo in het voorbijrijden telkens op de
wagentjes staan.naastenliefde" en „sociale
rech t vaa rdigheid
Al dat materiaal verdwijnt daar ergens in
den grond; ik kan het niet eens volgen.
Drie jaar. zeggen mijn medekijkers. zal men
met dat zware fundeeringswerkje doorgaan; dan
pas komt de optrek.
Typische kleurenpracht in de kleeren en de
tinten van de werklieden.
Ik zie er zwoegende oranjehemden. uitgespro
ken roodhuiden naast zuiver blanke broeders,
ik zie er melkboeren-blauwklelen. grijze Kan-
ronder onderscheidingsteeken van ons leven
tuigd wil zien:
„Ziet eens hoe rij
(Applaus).
De HEerw. Deken G. Kuijs hield nog e-n
korte toespraak, waarin hij het groote nut van
de Katholieke Landdagen uiteenzette. De land
dagen zijn een uitstekend middel om de juiste
begrippen te doen dóórwerken. Spr. drong er
daarom met klem op aan de Landdagen te steu
nen met de daad.
Door den heer Bosma werd een slotwoord ge
sproken. Spr. bedankte de sprekers hartelijk en
hoopte, dat hun woorden vrucht zullen dragen.
Verder dankte spr. allen die tot het welslagen
van den Landdag hadden bijgedragen. (Ap
plaus).
De Landdag werd besloten met een kort Lof.
opgedragen door den H.Ee. Deken Kuijs. met
assistentie van den W.Ea. kapelaan Schoonder
woerd en den WE. Pater A. Hoogeboom SjCJ
de arbeider niet kan bestaan, dan kunnen ook
de gezinnen niet bestaan, de maatschappij
schrompelt in en wordt dus te kort gedaan.
Het is onrechtvaardig, dat de arbeider als
koopwaar wordt beschouwd, slachtoffer is van
het „elk voor zich Rechtvaardigheid alleen is
niet voldcende; het is alleen de liefde, die alles
en allen tezamen bindt. De liefde moet de ziel
zijn van ce menschengemeenschap Maar waar
is ze? We kennen haar niet, we kennen nau
welijks de rechtvaardigheid
De sociale rechtvaardigheid en liefde zijn ons
vreemd We hebben ze nooit gezien en daarom
is het zoo goed te zien naar het gezin, waaraan
we gemakkeljjker begrijpen, dat daarin liefde
en rechtvaardigheid noodig zijn. Maar ook 'de
vijanden van den mensch zien naar het gezin
en trachten het te vernietigen, want het is ne
kern van de samenleving
Er bestaat echter cok geen zedelijkheid Bon
der godsdienst. In de heilige liturgie treffen wc
het gemeenschapsbegrip aan. We bidden: „voor
ons heil en voor d»t van heel de wereld". We
bidden dus voor heel de gemeenschap.
Laten we daarom met den priester dagelijks
bidden om de Nieuwe Gemeenschap, opdat we
gelukkig leven _Jp de aardsche gemeenschap en
de glorie zeker zullen beleven van de eeuwige
zaligheid (applaus).
Na een korte pauze voerden de Graalmeis-
jes van Warmenhuizen eenlge reidansen uit,
welke aller aandacht hadden. Met begeleiding
van Soil Deo Gloria” zongen nadien de lan-
wezigen „Zie ons. Jezus".
Het spreekgestoelte werd vervolgens beklom
men door den zeereerw heer H J. Bang'rt.
vlootaalmoezenier te Den'Helder, die sprak
over:
ik kan er terstond aan toevoegen, dat men zich
doctor en professor toont, wanneer men zulke
omvangrijke oncerwerpen op zulk een meester
lijke wijze behandelt als professor doctor Ste
ger dat Boojuist gedaan- heeft. Maar als ik als
eenvouolg marlnemannetje de bouwput instap,
dan heb ik oogen te kort en inzicht te kort om.
zelfs als ik door deskundigen yvordt Ingelicht,
in zulk een korte spanne tljds het geheele on
derwerp „naasteliefde en sociale rechtvaardig
heid" in me op te nemen.
Wat ik wel snap is dit: rechtvaardigheid, so
ciale rechtvaardigheio is ónmogelijk zonder
naasteliefde; naasteliefde is een integreerend
onderdeel van cJé sociale rechtvaardigheid.
Ik zie dan ook in de groote cementmolens
mengsels maken;
allereerst en allermeest en daarbij
scheutje .sociale rechtvaaroigheid”.
Iedere zonde tegen de rechtvaardigheid is
can toch ook een zonde tegen de naastenliefde.
Laat ik dus vanmiddag spreken over de naaste
liefde. oe menschenliefde.
Is het wel waar, dat wij katholieken zoo bij
zonder goed aanvoelen. dat het gebod van
Christus om elkander te beminnen een gebod
is?
Als Christus over „geboden” spreekt, dan is
dat geen verzoeken, geen vragen, maar ge
bieden.
Zoo goed als de ITen Geboden geen verzoeken
waren tot de Joden in de woestijn.
Als met heftige vuistslagen op den top van de
zwartbewolkte Sinal, in den vorm
donderslagen, commandeerde de
God daar: „Gij ZULT!"
En als Christus zegt: Dit is Mijn gebod, dat
gij elkander llefhebt, dan zie ik geen venchil
met de afkondiging van oe Tien Geboden.
Een nieuw gebod geef ik U: dat GU elkander
llefhebt!
Alweer spreekt Christus over een Gebod.
En dat het gebod van de naasteliefde, van de
menschenliefde werkelijk even streng cwingt en
eischt en klemt als een gebod vah de Gods-
liefde en de Godserkennlng, dat spreekt Chris
tus ten overvloede uit. wanneer Hij zegt:
en het tweede daaraan gelijk is: gij zult Uw
naaste beginnen gelijk U zei ven!
Zooals bij alles heeft de Goddelijke
Heilanc.' Zjjn woorden onderstreept ooor Zijn
daden en ons een voorbeeld gegeven door Zijn
daden.
Spreker behandelt dan in het kort de redenen,
waarom aan Christus zoo bijzonder gerechtlga
den naam toekomt van .-Menschenminnaar"
Naast zoovele andere bewijzen uit Christus’
woorcen en daden, dat wij menschen elkander
moeten beminnen, kunnen wij als bijzonder
sterk aan voeren de woorden, die Christus heeft
gesproken, toen men Hem vroeg, hoe het gaan
zou bjj het laatste oordeel. Eh hoe is deze uit-
spraak te verklaren?
Er is geen zekerder manier om Gods Genaden
alt xün leven weg te honden, dan door de naas
tenliefde alt z(jn leven weg te honden.
Er is ook geen veiliger middel om veel gena-*
den in zijn leven binnen te. halen, dan Juist de
naastenliefde volop te beoefenen.
Wie zijn onze naasten?
GU allen kent het antwoord: alle menschen.
We hebben dus volgens het woord van Chris
tus niet het minste recht, om de een of ander
uit te sluiten van onze liefde en we hebben niet
het minste recht, om ons in onze menschen
liefde te beperken tot sommigen van onze mede-
rnenschen. die ons wel aanstaan.
Er zUn er zeker onder ons nog niet veel te
veel, f - al hun vermógeri om te beminnen op
maken en verbruiken tegenover zlchzelven en
tegenover het uitverkoren schepseltje of tegen
over een klein groepje personen?
Spreker behandelde vervolgens het onderhou-