De 16e Katholieke Landdag 5 f Apolio” (Zaandijk) wint den grooten prijs van Hoorn Far TWEEDE DAG VAN HET NATIONAAL CONCOURS KA MAANDAG 24 JULI 1939 Proef Groei Djie jaar tijd Gunstig weder Eere-concert V Uitslagen C.L.O.-contróle mengvoeders Roggesteunregeling Extra-pryzen t i 9 Van Hollands Noorder kwartier Veel bezoekers aanhoorden de loffelijke prestaties KON. NED. LANDBOUW- COMITÉ c t Koopt kLLEl GEE R l Belangrijke vergadering te Den Haag Wat onrechtvaardig is Rechtvaardigheid en liefde zyn noodig om een nieuwe gemeen schap te verkrijgen Medebouwers gevraagd Rechtvaardigheid en liefde E3BB elkander liefhebben!* en wat ,JDe Nieuwe van Ü61Z-- PABOC hij PA Q. Deze dezen concert- het dlr. STRE1 3e prijs „Eensgezindheid” iWonner), 150 P-i t die „naasten- De Landdag te Warmenhuizen. Foto van het bestuur met de afgevaardigden van West friesland den van het gebod van de naastenliefde in de katholieke gezinnen en familie’», het onderhou den van het gebod van de naasteliefde in de katholieke gezinnen en famine's, het onder houden van het gebod van de naasteliefde door jonge menschen en het onderhouden van het gebod van naasteliefde In het zakenleven. Wanneer we dit alles bekijken, dan zal een leder het met me eens zjjn, dat er alle reden be- NE1 geven de gel I De volkshuishouding staat niet los van de zedenwet. Economische wetten zijn geen na tuurwetten. Het is dus mogeljjk ae te be ïnvloeden, al zjjn er z.g. wetenschappeiyken, die dat ontkennen en die daarom de «eden wet opzij willen zetten. De zedenwet moet de grondslag zijn van de maatachappeUjke orde. van luide Almachtige voor Laat avor Zie kondig Djjkgr het W maker van 1 VAAR Bloots ten N tijdeli «ijn l aanko Alkma or ot Amste Postje miimiiiii 10.000 schen 10.000 kool- terpla boer 1 c s Door de Tuir terrein voor gli eerste r De ee pracht person' Bij d< made n Sol te noemde ultsteke Gevra. DINSI Bakker- O. Kuit WOED Dekker; genoote. meisjes DON! rijtje Bl VRIJ! Kok; in Boer. ZATE Biisker; dags om ZOND DINSI mille d< WOEI DONI der La» VRIJI en Deki ZATE Trijntje om te b ZOND land en Commui het gees Onder kerkscht Van tien: Jol Putten i daar gaat in „naasteliefde” ook een Zaten bouw" t Ned. Or de ing tot f IJ geheele veiling .bonken De lei vinden. Welnu, medewerkers en medewerksters, drie jaar duurt het leggen van oen grondslag naaste liefde en rechtvaardigheid. Drie jaar hebben we gekregen, om onszelf en ook alle niet-katholieken te vormen tot on verdachte aandragers van het bouwmateriaal „rechtvaardigheid en naasteliefce”. Ik geloof, dat men doctor en professor moet zjjn on. den moed te hebben in den tjja van een half uur beide onderwerpen te behandelen; Het is onrechtvaardig te weinig loon te be talen. minder dan noodlg is om een gezin te onderhouden en het te behoeden tegen de fi- nancieele gevolgen van ziekte en ouderdom. Als Men handelt er niet naar en men huldigt het beginsel van de vrije concurrentie. De man met de ellebogen is naar voren gekomen, die alleen maar ikke, ikke zegt. We hebben de eco nomische dictatuur, de enkelingen, die de beurs en de regieringen beheerschen. Wat is er van terecht gekomen? Daarom, terug naar God en naar de zedewet. Rechtvaardigheid en liefde moeten weer heer- schen in de samenleving. van ex tra-schetsen wegens de schade van mond- es klauwzeer is getroffen. De vergadering was van oordeel, dat aanne ming van dit voorstel op zoodanige wijze in breuk zou maken op de rundveeteeltregellng. dat deze even goed zou kunnen worden opgeheven. Besloten werd zich tegen het voorstel uit te spreken. invloed toe te kennen bij de ordening van den handel in en de verwerking van landbouwpro ducten. waardeering ondervond, werden ook tal van bezwaren genoemd. Zoo werd de vrees uit gesproken. dat na de totstandkoming van deze wettelUke regeling de regeering zou af vachten welke voorstellen van landbouwzijde zullen wor den gedaan ter verbetering van ziin positie. Voorts oordeelde men. dat het wetsontwerp on voldoende rekening houdt met de economisch zwakke positie van den landbouw tegenover den handel in en de verwerking van landbouwpro ducten. Bovendien ontbreken waarborgen voor een ongestoorden uitbouw van den afzet en de verwerking van landbouwproducten langs coö peratieven weg Besloten werd de bezwaren uit een te zetten in een adres aan den Minister van Econ. Zaken. Op verzoek van de Int. Land bouw federatie werd besloten de in haar algemeene vergadering van 12 Juni 1939 te Dresden aangenomen reso lutie, betrefende een nieuwe internationale overeenkomst inzake de productie en den uit voer van tarwe ter kennis te brengen van onze regeering en haar te vragen de noodige stappen te willen doen ten gunste van het totstandko men dezer overeenkomst. ferd drln- Arwerpen 'et. waar- giiliXén der Tweede 'erd besproken aan yn kleine commissie ult- pport. Hoewel de indle- erp. voorzoover het be leerden landbouw meer Sen overzicht van het Landdag-terrein te Warmenhuizen, waar de Katholieken van Hollands Noorderkwartier bijeenkwamen Zondag *vond te Hoorn de tweede concourz- dag van de R. K. Harmonie „Apollo" plaats, welke door goed weer werd begunstigd. In Hen fraaien parktuin genoten velen van de goede prestaties der korpsen. De belangstel ling was zeer groot en de stemming op het ter rein was zeer gezellig. De goed uitgevoerde num mers werden met veel belangstelling’ aanhoord. Om half 13 werden de juryleden, de leden van het eere-comlté en de directeuren der korp sen in de Parkzaal door den voorzitter van „Apollo", den heer J. Peereboom, welkom ge- heeten, waarna de marsch- en tamboerwed- strjjd op de Veemarkt plaats vond. Onder voorzitterschap van den heer H. D. Louwes te Ulrum werd de gecombineerde vergadering van de eerste afdeeling en het bestuur vin het Koninklijk Nederlandsch Landbouwcomlté te ’s-Oravenhage gehou den.' |v. opvatting en beschaafde iet koper, werd de algemeene leer bedorven door een niet al en wat te scherp klankgehalte God heeft den mensch zoo gemaakt, dat deze gemeenschap behoeft. Ook uit een natuurlijk oogpunt is het zoo, dat hoe beter men den anders doe*, hoe beter men t zelf maakt. Dat is in het huwelijk aoo en in de volksgemeenschap. Alle menschen kunnen niet hetuelfde doen en daarom ia het een vergissing, dat de een meer aou zijn dan de ander; ieder mensch heeft zjjn waarde ontleend aan de plaats, die hij in het maatschappelijk bestel moet innemen tot belang het algemeen en om mee te wer ken aan aller zaligheid. Mededeellng werd gedaan van een schrijven van de commissie van beheer CLO. mengvoe ders aan de C.L.O., waarin o.m. de aandacht wordt gevestigd op de algemeene waardeering. welke C.L.O.-contróle op mengvoeders ten deel valt. Zooals bekend, omvat deze controle ver plichte vermelding van de procentlsche samen stelling van de label, terwul de geheele bereiding van het mengvoeder onder contróle staat. In handelsknngen heeft zich langzamerhand het besef baangebroken, dat men een Instelling soortgelijk aan de C.L.O.-contróle zal noodig hebben om het vertrouwen der afnemers te win nen en te behouden Slechte een enkeling blijft angstvallig vasthouden aan het zg. fabrieks geheim. Een contróle als hierbedoeld. zou evenals de C.L.O.-contróle onder oppertoezicht van het I*Ük kunnen staan, terwijl de aansluiting vrij willig zou kunnen zijn. Fabrikanten die vast houden aan het fabrieksgeheim zouden buiten de contróle blijven. De vergadering vereenigde zich met ’t denk beeld van het instellen eener mengvoedercon- tróle door den handel, onder toezicht van het Rijk. Uitdrukkelijk werd echter de wensch uit gesproken, <j»t de C.L.O.-contróle niet zal wor den samengevoegd met de (contróle van den Handel, doch volkomen zelfstandig zal blijven. De vergadering constateerde, dat bij de be handeling van het wetsontwerp Kinüerbijslag- verzekenng In de Tweede Kamer vrijwel geen rekening is gehouden met de door deze organi satie in haar adres aan genoemde Kamer gesproken wenschen. In verband hiermi besloten er bij de Eerste Kamer op aai gen. het wetsontwerp wel te willen. Het wetsontwerp Bedryfsregelnjgt van het onderzoek In de afdi Kamer reeds is begonney^ de hand van een door gebracht toelichtend ri nlng van het wetsonti doeld is den georgari Uitvoerig werd van gedachten gewisseld om trent de steunregeling voor rogge, oogst 1939. Hoewel deze regeling ongetwijfeld een groote vooruitgang beteekent na de gedragslijn, welke ten opzichte van den roggeoogst 1938 Is gevolgd, was men over den vastgestelden minimumprijs niet tevreden. Deze bedraagt voor rogge, gele verd in de week van 31 Juli tot en met 6 Au gustus 1939, f7.45 per 100 kg. Inclusief commis sie en vracht, hetgeen neerkomt op f735 vgaf den verbouwer. Na de herhaalde besprjjztfïgen omtrent deze aangelegenheid, waarbij op een minimumprijs van f7.75 werd aangestuurd, achtte men een prijs van f 7.35 dermate onbe vredigend. dat daarin niet kan warden berust. Besloten werd deze aangelegenheid in de e.v. de C-LO ter sprake te bren gen en voor te stellen dienaangaande stappen te doen bij den Minister van Economische Zaken. Tenslotte werd nog de hoop uitgesproken, dat deze regeling, welke zooals reeds gezegd, ten op zichte van het verleden een aanzienlijke voor uitgang beteekent. niet zou mislukken, doordat de roggemarkt kort na den oogst zoodanig zou worden overvoerd. dat eventueele overname door de centrale ónmogelijk zou worden. Zoo belangrijk is dit alles, dat de Pausen Leo den XIHen en Pius den XI daaraan encyclieken wijddert. die wereldberoemd zijn geworden. Al leen het gezond verstand zegt al, dat de men- achen in de bedrijven en beroepen moeten sa menwerken, omdat alleen dan de zaken goed kunnen gaan. Wat zou er van den mensch terecht komen, wanneer zijn organen en lede maten los en tegen elkander in werkten? Allen moeten samenwerken om aller behoef ten te voldoen. God heeft de rijke wereld niet geschapen voor enkelen, maar voor allen. En toch; in deze maatschappij is het niet zoo. Het is zoo geworden, dat weinigen in weelde baden en de massa’s verzinken in pauperisme. Dat komt, omdat de menschen niet samenwer ken. Er is wanorde in de maatschappij, zoo groot, dat niets terecht komt van een redelijke voorziening van Ieders behoeften en van een billijke verdeellng van wat er Is. Orde brengen in deze wanorde, dat is wat moet geschieden, opdat ieder recht wordt ge daan Over het eere-concert schrijft onze muzlek- verslaggever het volgende: Derde afd. Fanfare. Verpl. werk „Simplicius”, Ouverture v. Caret. „Crescendo" (Westzaan), dlr. Chr. Hagemeijei (Aspirantenafd.j. Deze jeugdige spelers gaver, een zeer te waardeeren uitvoering van het verpl. werk, goede stemming. Het nummer naar keuze: „Une Journée A la Campagne”, van Ba rat werd eveneens zeer verdienstelijk gespeeld en muzikaler dan het verpl. stuk. Eerste afd. -Harmonie. Verpl. werk „Het dal van de Drac”, van Boyer. ,Bt. Pancratius" (Blokker), dlr. Leo Konlng Hoewel in het verpl. stuk veel goeds viel te waar deeren, zooals bl momenten van indruk mln of li te reine stemmln van de darlnetten. In het „Peérie-Ballet” van Deihaye was men zeer zeker veel beter op dreef, en werd met veel charme en muzikaliteit ge speeld. Zoo kwam de balans toch weer wat in evenwicht. Afd. Ultm. Fanfare. Verpl. werk .Laetitia", groote marsch van Precker. „Crescendo (Westzaan), dlr. Chr. Hagemefjer Een schitterende vertolking van het verpl. stuk. Keurig ensemble en mooi klankgehalte. De diri gent gaf van dezen marsch een ware vitale en grandiooze vertolking. De nu hoog gewekte verwachting viel in het vrije nummer wat tegen. Het Fantasie-Ballet „Moon en Guy" van de Roeck, leek ons geen gelukkige keuze. Het werk is geschreven om de gebaren van een danspaar te illustreeren zonder dansers mist het dus doel en doet lang dradig aan. In de uitvoering waren wel voortreffelijke mo menten. maar rhythmisch waren er nog al eens oneffenheden. ..Dr Nuyens" Westwoud-Hoogkarspel) Leo Konlng. De groote marsch van Prikker werd door dit corps minder vitaal gespeeld dan door zjjn voorganger. Klankgehalte en stemming waren zeer te loven, doch de totaal-lndruk had wat pittiger en strakker van rhythme kunnen zijn. Van „Feérie Ballet" van Deihaye gaf de dirigent èen beschaafde en muzikale uitvoering, evenals hij dat even te voren met zijn Harmonlecorps had gedaan. Klankgehalte en stemming waren over het algemeen zeer goed. Super-afd. Fanfare, verplicht werk „Phlllnte en de Vreemdelingen”. „Excelsior" (Oostzaan) dir. A. de Vries. Het verplicht werk werd wat stemming en klankgehalte betreft wel goed uit gevoerd. doch sommige pasages waren niet te duidelijk en klonken min of meer verdoezeld. De finale van dit werk werd beter gespeeld; het passagewerk klonk hier tenminste duidelijker en doorzichtiger. Als vrij nummer had men geko zen ..Elisabeth Ouverture" van Turin, een nog al op effect berekend werk, dat over het alge meen goed werd gespeeld. Naast enkele zwakke plekjes waren er ook voortreffelijk rhythmisch gespeelde te constateeren Een super-lndruk IrnnrlfB wc ttllloi nlBl Ufo n ^rtrfd. Ultm. Harmonie, verplicht werk „Balnte Cécile". Ouverture van Léon Chic. „St. Caeci- 11a", Grootebroek. Directeur Evert Konlng. On danks de muzikale opvatting van den dirigent hebben we het verplicht werk nog al met ge mengde gevoelens beluisterd. Naast zeer te loven gedeelten, waren er ook nog al ongelijkheden en een zwak stemmingsmomentje. De klank van de houtblazers is tegenover het koper wel iets te dun. Als vrij werk speelde men de ouverture .Be ter Schmoll" van Weber. Naast soms voortref felijke momenten was men hier ook, niet, steeds fortuinlijk. Over het algemeen padden we dit werk gaar ne iets kemachtlger van rhythme gehoord. Eere-afdeellng Harmonie, verplicht werk ..De aanval op den Molen" van Alfred Bruneau. RK staat, om eens extra aan te sporen tot het o®, derhouden van het gebod van de naasteliefde. Tevens zal duidelijk kijn, dat het werkelijk onderhouden van het gebod van de naasteliefde een geheel nieuwe wereld en geheel nieuwe ge meenschap zal voortbrengen. „Op naar de Nieuwe Gemeenschap!” Iedere daad van naastenliefde is een daad van opbouw aan de Nieuwe Gemeenschap; leder overtreden van het gebod van naastenliefde la een sabotagedaad. De conclusies van een Katholiekendag, zegt men wel eens, worden naar huls gedragen en zuinig epgeborcen, om een jaar daarna weer eens te voorschijn gehaald te worden. Misschien rijn dan ook vele toehoorders niet in staat, om de conclusies in het leven door te voeren. De conclusies van vandaag zijn zeker door te voeren. t Laten we zorgen, dat iedereen in den kop vaa den kop van Noord-Holland, neen, ik seg liever, laten we zorgen, dat Iedereen In de kop van Noord-Holland en dus schakel ik de katholieke^ ht. opdat iedereen, ons leven bestudeerend, over ono leven kan getuigen, wat Christus als ’n bij zonder onderscheidingsteeken van ons leven C*- Concertwecfetrljd Derde afd. Fanfare: Adspirantenafd Crea- cendo (Westzaan)2e prij». 322 p. Eerste afd. Harmonie: „St. Pancratius” (Blok ker), 2e prijs. 331 p. Afd. Ultm. Fanfare: „Crescendo" (Westzaan) Ie prijs, 361 p.; ,JDr. Nuyens” (Westwoud), 1* prijs. 339 p. Afd. Ultm. Harmonie: „St. Caecilla” (Groote broek), 2e prijs. 307 p. Eere-afd. Harmonie: RK Harm. Kapel Wln- nubst (Helder), le prijs, 369 p. Super Afd. Fanfare: „Excelsior” (Oostzaan). 2e prijs. 333 p. Super Afd. Harmonie: Harm. „Excelsior (Westerspeeltuln, A'dam), le prijs. 363 p.; „Ont Genoegen” (Wormerveer), le prijs. 372; .Apollo (Zaandijk), le prijs. 408 p., met bijzonderen lof van de jury. Marsch wedstrijd „St. Caecilla” (Grootebroek), le prijs, 52(4 P „Excelsior” (Westerspeeltuln, A’dam), le prijs. 57 p. Tamboer.-wedstrijd „St. Caecilla" (Grootebroek) le prijs, 53 V» PÓ- „Excelsior" (Westerspeeltuln, A’dam), le prt)s- 51 p. Op het, temidden van weilanden en akkers ge legen Vlos-terrein te Warmenhuizen is Zondag de zestiende Katholieke Landdag in Hollands Noorderkwartier gehouden De heele morgen was de lucht boven Noord Holland grauw en dreigend geweest, maar In den middag klaarde het op en werd het mooi weer, zoodat het met vlaggen versierde terrein een feestelijken aan- bhk bood. De Katholieken uit Noord-Hollandsch Noordpunt waren In grooten getale opgekomen om desen landdag bij te wonen. De landdag had tot onderwerp ..De Nieuwe Gemeenschap" en zoowel prof dr A Steger als de zeereerw. heer Bangert. vlootaalmoezenier te Den Helder, hebben dit onderwerp van verschil lende kanten belicht. Des morgens was. ter inleiding van den Land dag In de parochiekerk van Warmenhulzen een plechtige H. Mis opgedragen door den zeereerw. heer pastoor Jongejan van Warmenhuizen, met assistentie van den weleerw. pater A Hooge- boom S. C. J. als diaken en de weleerw. heer Schoonderwoerd. kapelaan te Warmenhuizen als sub-dlaken. Te half drie trok men in optocht naar het Landdagterrein In den stoet trokken mee de Fanfare „Soli Deo Gloria", directeur Th. van Baar en de verschillende jeugdvereenl- gmgen met haar kleurige uniformen "eh vlaggen en vaandels. Het zon-overgoten terrein vulde zich allengs met belangstellende Katholieken uit noordelijk Noord-Holland. van wie velen geen landdag plegen over te slaan en door wier trou wen steun het instituut der landdagen zoo goed kan bloeien. Onder de offlcleele persoonlijkhe den merkten we op den hoogeerw. heer S. Kuys. deken van Schagen. de heer H Nolet. burge meester van Warmenhuizen, het bestuur van de West-Frlesche landdagen en verschillende eerw. heeren geestelijken uit wijde omgeving. Het openingswoord werd gesproken door den voorzitter van het Landdagbestuur. burgemees ter Bosma van Oude Nledorp. die. na den Chr. Groet gebracht te hebben, allen hartelijk wel kom heette en hulde bracht aan het werk van zijn voorganger, den heer H. Nolet. wien daarvoor dank bracht. (Applaus). Ook bracht spr. dank aan zijn mede-bestuurs- leden voor het vele werk, door dezen verricht. Spr. vestigde vervolgens de aandacht op den bijzonderen tijd, waarin we leven De Katholie ken hunkeren naar een herschepping van de huidige samenleving. Het instituut der land dagen kan een machtig middel zijn om dien wensch te verwezenlijken, maar dan moet in de oiganisatie daarvan een verandering komen. Daarom heeft het bestuur het voornemen de landdagen in de toekomst in de parochies zelf te laten organiseeren en dus niet meer door een leiding van boven af. Door organisatie van on deraf en door aller medewerking zal een steen tje kunnen worden bijgedragen tot t herstel der maatschappij in Christus. Na deze toespraak zongen de aanwezigen ..Roomsche Blijdschap" en het „Wilhelmus", ter wijl vervolgens'het gemengd zangkoor Zingen is ons Leven" eenlge liederen zong. Hét woord was hierna aan prof. dr. A. M. A. A.,Steger uit Heemstede, die sprak over .Recht vaardigheid en liefde als grondslag voor de nieuwe gemeenschap.” Spr., het huisgezin beschouwend, zei. dat lief de en rechtvaardigheid noodzakelijk zijn om het gezin het juiste midden te doen zijn voor de leden ervan, opdat die er in kunnen gedijen en verblijven. Wanneer de leden van het gezin hun plicht tegenover het gezin verwaarloozen. kan bet huisgezin dat juiste midden niet ziin. Velen zijn het begrip van hun plicht l&wüt geraakt. De meeste menschen zijn tegenwoordig ingesteld op dd eigen persoonlijkheid, missen de gemeen- schapsgedachte. En zooals het met het gezin, die kleine gemeenschap gaat, zoo geschiedt het ook met de groote volksgemeenschap, waartoe WU allen behooren. Opnieuw werd van gedachten gewisseld om trent het verleenen van landbouwverlof aan on der de wapenen geroepen landbouwers en land arbeiders. In het bijzonder werd er de aandacht op gevestigd, dat de vergoeding, welke wordt ontvangen voor de afwezigheid vap den land- bouwers-bedrijfsleider, minder bedraagt dan het loon van den persoon, die hem moet ver vangen. wat onjuist moet worden geacht. Besloten werd, eventueel in vereeniging met de andere C. L. O., bii de betreffende officieele instanties stappen te doen ten gunste van den verhooging dezer vergoeding. IngeLomen was een klacht betreffende den steun aan de kleine boerenbedrijven. Als gevolg van het verhoogen van.de normen voor de uit komsten der verschillende gewassen, terwijl het basisloon op het onvoldoende peil van f 9.per week bleef gehandhaafd, is de steun aanmerke lijk verlaagd. Onder de gesteunde kleine boeren is soms een noodtoestand ontstaan, zoodat zij hjj het burgerlijk armbestuur moeten aanklop- per. om onderstand. Komt er geen verbetering, dan zullen zu zich niet op hun bedrijfjes kun nen handhaven Besloten werd, eventueel in sa menwerking met de Confessioneele Centrale Landbouworganisaties, stappen te doen ten gun ste van een verhooging van het totaal bedrag, dat beschikbaar is voor steun aan de kleine boerenbedrijven, waardoor het mogelijk zal wor den de bovengenoemde normen te verlagen of het basisloon te verhoogen. Besproken werd voorts het voorstel om van wege de Centrale Landbouworganisaties pogin gen in het werk te stellen om voor elke op het bedrijf gestorven of uit nood geslachte koe of pink een extra kalverschets beschikbaar te stel len. De bedoeling is. daarvoor eenzelfde regeling te ontwerpen als ten aanzien van het toekomen toorjassen, uniformen naast gestreepte xruidc- nlersjasjes. kleuren, die ik niet kan deterud- neeren. naast uitgesproken zwartrokken. Dat meet iets geweldigs worden! Wie werkt hier al niet mee? Natuurlijk, ik kan mijn wandeling vervol gen en thuis of op mijn bedrijf vertellen: zt werken daar en daar aan iets. Meer of minder geïmponeerd kan men zeggen: dat wordt ne daar wat!, of: ik weet niet, of je er al van gehoord hebt, maar een stelletje Idealisten is me daar bezig kapitalen in den grond te steppen en hoopt ooit te komen tot een gemeenschaps huis. dat zal heeten „naastenliefde en sociale rechfaardtgheic".( Komt natuurlijk niets van terecht. Vandaag staan wtf hiér, katholieken van den kop van Noord-Holland, rond den bouwput van de Nieuwe Gemeenschap en het bestuur van den Kath. Landdag heeft opdracht gegeven aan de sprekers van vandaag om met groote letters de geheele bouwschutting vol te schilderen met de woorden: „Uit den kep van Noord-Holland medewerkers gevraagd voor de Nieuwe Gemeenschap.” Wie mee wil werken aan den opbouw van *t monument van de Nieuwe Gemeenschap, dat de geheele omgeving, de geheel samenleving moet overheerschen. hij trede binnen; hij ver- klare alleen, dat hij wil medewerken op groncslagen van volmaakte 'menschen- naasteliefde en van strikt doorgevoerde recht vaardigheid! Natuurlijk wordt de vraag gesteld: moet het nu preefes gaan worden? Als u het mij vraagt, dan zeg ik eerlijk, dat ik het niet jwecles zeggen kan, maar, wat ik wel zeggen kan is: aat in leder geval het bin nentreden en het metewerken in de bouwput voor lederen katholiek verantwoord is. neen liever, verplicht is. want, medewerken aan de ingravlng van de grondpeilers .naasteliefde" en .sociale rechtvaardigheid” kAn niet anders aan katholieke plicht zijn. Ja. op deze funcamenten kan een gebouw worden opgetrokken, dat straks zal overheer schen een geheele omgeving, zooals onze oude kathedralen onze steden overheerschen. over heerschen ieder Jé klein arbefderswonlnkje iedere rjjke-luis villa, leder handelsgebouw en iedere grootbedrijf-complex Alkmaar heeft zijn Laurentius. Haarlem zjjn ouce Baaf. Utrecht zijn Dom. Lelden zijn St Pieter. Den Bosch zijn St. Jan enz. Maar, de kop van Noord-Holland. heel het land, heel de wereld moet hebben zijn „Nieuwe Gemeenschap, gebouwd op de ontzaglijke fundamenten van naasteliefde en rechtvaaraig- heid. Een levend Gocahuis. <ïat leeft fn Al de par ticuliere. Al de familie- en Al de zakelijke ge dragingen van al onze volksgenooten. die gaarne of niet gaarne onder de schaduw van alt im- poneerend monument leven en moeten leven. Een geestelijk monument, dat dagelijks, uur na uur tngewerkj zit in het leven van allen. Zóó moet het worden en zóó gaat het ook worden Mag ik U allep aanspreken als medewerkers? Harmoniekapei „Wlnnutost” «Heide») dfc-, K. Schendels. LJ* f In het verplichte nummer waren fragmenta risch zeer goede momenten en af en toe een zeer fraai klankgehalte. Overigens kwam men niet ver boven de ma terie uit en kreeg men meer den Indruk van: zoo correct mogelljk doorspelen. Met ,X« Prln- cesse au Sabbat" ballet van L. Ganne, bleek men beter op dreef te zijn; hier werd vooral in de snellere deelen uitstekend gemusiceerd. Super afdeeling Harmonie, verplicht werk Fragmenten uit Wagners .Meistersinger": a. Inleiding 3e acte enDans der leerjongens, b. Marsch van de Gilden en Intocht der Meester zangers. Harmonie .Excelsior” afd. Westerspeeltuln (Amsterdam), directeur J. v. d. Laan. Dit corps gaf van de Meistersinger-muzlek ’n mooie vertolkingaanvankelijk was de stemming niet geheel rein, doch deze verbeterde spoedig. Vooral bij marsch en intocht had men een voor treffelijk klankgehalte. Zeer muzikale opvatting. Van de bekende ouverture „Solemnelle 1813" van P. Tschaikowski werd een effectvolle uitvoering gegeven; sommige gedeelten hadden technisch nog wat gaver gekund, maar de totaal-lndruk was in ieder geval voortreffelijk en muzikaal. „Ons Genoegen «Wormerveer) Du. Aio. Meyns. Ook dit korps gaf van de „Meistersinger” een vertolking, welke respect afdwong; vooral het koper had momenten van subliem klankgehalte. Jammer dat hier het hout tegenover bet koper In een te kleine verhouding staat. Veel zgrg werd besteed aan de nuanceering. Als num mer naar keuze speelde men .Richilde” van Parès een nog al pathetisch en breed werk, waarin wel gelegenheid is de kwaliteiten van een corps te demonstreeren. Dit gebeurde dan ook inderdaad op somsvoortreffelijke wijze. Harmonie „Apollo’ (Zaandijk) Dlr. Schaar. Dit corps spande wel de kroon wat het verpl. werk betrof. Een zéér gaven muzikalen en prachtig vertolkten .Meistersinger" kregen we te hooren. Een van de mooiste prestaties die we tijdens dit concours konden beluisteren. Als nummer naar „Die verkaufte Brauf’ keuze fragmenten uit de opera van Smetana. Deze boeiende en aantrekkelijke muziek werd intens muzikaal en met prachtig klankgehalte uitge voerd. Een waardig slot van dezen concert- wedstrijd. Extra prijzen over het geheele concours. De extra-prijs marschwedstrijdWaterlands Fanfare. Sectie Harmonie tot en met de eerste afd.: .Eensgezindheid” (Kwadijk). Sectie Fanfare: „Eensgezindheid", Wormer. Extra-prijs hoogst aantal punten geheel con cours „Apollo” (Zaandijk). De groot^ prijs van Hoorn: „Apollo” (Zaan dijk). Ee re-wedstrijd Sectie Fanfare: le prijs „Crescendo" (West- zaan), 174 p.; 3e prjjs Waterland» Fanfarecorps. 153 p.; 3e prijs .Eensgezindheid” (Wonner), 172 p. Beetle Harmonie le prijs „Apollo” (Zaandijk), 180 p 2e prijs R.K. Harmonie „Wlnnubst" (Den Helder. 172 p.3e prijs Harmonie Excelsior (A’dam), 171 p. Verder: „Dr Nuyens” (Westwoud). „Ons Genoegen" (Wormerveer), 170 p. Apollo kan terugzien op twee zeer geslaagde concoursdagen. Vooral in- de hoogste afdeelin- gen zjjn prestaties geleverd, welke bewondering afdwongen. We willen dan zonder aan de an deren afbreuk te doen nog een compliment brengen aan de corpsen uit de Zaanstreek, welke zulke schitterende prestaties leverden. De Zaan schijnt nu eenmaal het land van de muziekcorpsen te zijn. De muzikale indrukken van het muziek-feest te Hoorn zullen nog tang in herinnering Wijven bij de honderden en thousiaste bezoekers. w- s- en het Grondpeilers voor de Nieuwe Gemeenschap Een groote bouwschutting in een groote steden. Nieuwsgierigen genoeg, die hun doellooze of be doel ce wandeling onderbreken^om eens te blijven stilstaan bij de opengeschoven deuren in de schutting. Men heeft er iets van gehoord. Het moet iets geweldigs worden. E waarlijk: de opzet ziet er imponeerend genoeg uit. De grond is metersdiep uitgegraven terrein is onafzienbaar. Heimachines staan er bij tientallen en leg ploffen de heiblokken op de palen, die all«.n beschilderd zijn met het opachrift: liefde” en „scclale rechtvaardigheid". De materiaalschepen liggen in de pracht op gedrongen klaar en telkens rijdt de trein de serie lorries gevaarlijk-besmettelijk langs me heen en ik zie zoo in het voorbijrijden telkens op de wagentjes staan.naastenliefde" en „sociale rech t vaa rdigheid Al dat materiaal verdwijnt daar ergens in den grond; ik kan het niet eens volgen. Drie jaar. zeggen mijn medekijkers. zal men met dat zware fundeeringswerkje doorgaan; dan pas komt de optrek. Typische kleurenpracht in de kleeren en de tinten van de werklieden. Ik zie er zwoegende oranjehemden. uitgespro ken roodhuiden naast zuiver blanke broeders, ik zie er melkboeren-blauwklelen. grijze Kan- ronder onderscheidingsteeken van ons leven tuigd wil zien: „Ziet eens hoe rij (Applaus). De HEerw. Deken G. Kuijs hield nog e-n korte toespraak, waarin hij het groote nut van de Katholieke Landdagen uiteenzette. De land dagen zijn een uitstekend middel om de juiste begrippen te doen dóórwerken. Spr. drong er daarom met klem op aan de Landdagen te steu nen met de daad. Door den heer Bosma werd een slotwoord ge sproken. Spr. bedankte de sprekers hartelijk en hoopte, dat hun woorden vrucht zullen dragen. Verder dankte spr. allen die tot het welslagen van den Landdag hadden bijgedragen. (Ap plaus). De Landdag werd besloten met een kort Lof. opgedragen door den H.Ee. Deken Kuijs. met assistentie van den W.Ea. kapelaan Schoonder woerd en den WE. Pater A. Hoogeboom SjCJ de arbeider niet kan bestaan, dan kunnen ook de gezinnen niet bestaan, de maatschappij schrompelt in en wordt dus te kort gedaan. Het is onrechtvaardig, dat de arbeider als koopwaar wordt beschouwd, slachtoffer is van het „elk voor zich Rechtvaardigheid alleen is niet voldcende; het is alleen de liefde, die alles en allen tezamen bindt. De liefde moet de ziel zijn van ce menschengemeenschap Maar waar is ze? We kennen haar niet, we kennen nau welijks de rechtvaardigheid De sociale rechtvaardigheid en liefde zijn ons vreemd We hebben ze nooit gezien en daarom is het zoo goed te zien naar het gezin, waaraan we gemakkeljjker begrijpen, dat daarin liefde en rechtvaardigheid noodig zijn. Maar ook 'de vijanden van den mensch zien naar het gezin en trachten het te vernietigen, want het is ne kern van de samenleving Er bestaat echter cok geen zedelijkheid Bon der godsdienst. In de heilige liturgie treffen wc het gemeenschapsbegrip aan. We bidden: „voor ons heil en voor d»t van heel de wereld". We bidden dus voor heel de gemeenschap. Laten we daarom met den priester dagelijks bidden om de Nieuwe Gemeenschap, opdat we gelukkig leven _Jp de aardsche gemeenschap en de glorie zeker zullen beleven van de eeuwige zaligheid (applaus). Na een korte pauze voerden de Graalmeis- jes van Warmenhuizen eenlge reidansen uit, welke aller aandacht hadden. Met begeleiding van Soil Deo Gloria” zongen nadien de lan- wezigen „Zie ons. Jezus". Het spreekgestoelte werd vervolgens beklom men door den zeereerw heer H J. Bang'rt. vlootaalmoezenier te Den'Helder, die sprak over: ik kan er terstond aan toevoegen, dat men zich doctor en professor toont, wanneer men zulke omvangrijke oncerwerpen op zulk een meester lijke wijze behandelt als professor doctor Ste ger dat Boojuist gedaan- heeft. Maar als ik als eenvouolg marlnemannetje de bouwput instap, dan heb ik oogen te kort en inzicht te kort om. zelfs als ik door deskundigen yvordt Ingelicht, in zulk een korte spanne tljds het geheele on derwerp „naasteliefde en sociale rechtvaardig heid" in me op te nemen. Wat ik wel snap is dit: rechtvaardigheid, so ciale rechtvaardigheio is ónmogelijk zonder naasteliefde; naasteliefde is een integreerend onderdeel van cJé sociale rechtvaardigheid. Ik zie dan ook in de groote cementmolens mengsels maken; allereerst en allermeest en daarbij scheutje .sociale rechtvaaroigheid”. Iedere zonde tegen de rechtvaardigheid is can toch ook een zonde tegen de naastenliefde. Laat ik dus vanmiddag spreken over de naaste liefde. oe menschenliefde. Is het wel waar, dat wij katholieken zoo bij zonder goed aanvoelen. dat het gebod van Christus om elkander te beminnen een gebod is? Als Christus over „geboden” spreekt, dan is dat geen verzoeken, geen vragen, maar ge bieden. Zoo goed als de ITen Geboden geen verzoeken waren tot de Joden in de woestijn. Als met heftige vuistslagen op den top van de zwartbewolkte Sinal, in den vorm donderslagen, commandeerde de God daar: „Gij ZULT!" En als Christus zegt: Dit is Mijn gebod, dat gij elkander llefhebt, dan zie ik geen venchil met de afkondiging van oe Tien Geboden. Een nieuw gebod geef ik U: dat GU elkander llefhebt! Alweer spreekt Christus over een Gebod. En dat het gebod van de naasteliefde, van de menschenliefde werkelijk even streng cwingt en eischt en klemt als een gebod vah de Gods- liefde en de Godserkennlng, dat spreekt Chris tus ten overvloede uit. wanneer Hij zegt: en het tweede daaraan gelijk is: gij zult Uw naaste beginnen gelijk U zei ven! Zooals bij alles heeft de Goddelijke Heilanc.' Zjjn woorden onderstreept ooor Zijn daden en ons een voorbeeld gegeven door Zijn daden. Spreker behandelt dan in het kort de redenen, waarom aan Christus zoo bijzonder gerechtlga den naam toekomt van .-Menschenminnaar" Naast zoovele andere bewijzen uit Christus’ woorcen en daden, dat wij menschen elkander moeten beminnen, kunnen wij als bijzonder sterk aan voeren de woorden, die Christus heeft gesproken, toen men Hem vroeg, hoe het gaan zou bjj het laatste oordeel. Eh hoe is deze uit- spraak te verklaren? Er is geen zekerder manier om Gods Genaden alt xün leven weg te honden, dan door de naas tenliefde alt z(jn leven weg te honden. Er is ook geen veiliger middel om veel gena-* den in zijn leven binnen te. halen, dan Juist de naastenliefde volop te beoefenen. Wie zijn onze naasten? GU allen kent het antwoord: alle menschen. We hebben dus volgens het woord van Chris tus niet het minste recht, om de een of ander uit te sluiten van onze liefde en we hebben niet het minste recht, om ons in onze menschen liefde te beperken tot sommigen van onze mede- rnenschen. die ons wel aanstaan. Er zUn er zeker onder ons nog niet veel te veel, f - al hun vermógeri om te beminnen op maken en verbruiken tegenover zlchzelven en tegenover het uitverkoren schepseltje of tegen over een klein groepje personen? Spreker behandelde vervolgens het onderhou-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 2