De 16e Katholieke Landdag
I
t
t
t
WOLTERING
HET KLEUTERHUIS
AANKOMEND
OF LEERLING-
VERKOOPSTER
lli
MAATREGELEN IN HET
PROTECTORAAT
MAN DOOR HEMEL VUUR
GEDOOD
Familieberichten
CONCENTREER
Van Hollands Noorde
kwartier
5
MAANDAG 24 JULI 1939
MARKTEN
'ibn
rfio.
mtt
Zijn broeder werd verlamd
1939
1889
Strenger optreden
tegen de Joden
MEVROUW W. OSKAM—
PIETERS t
?«n
•3
J. A. J. BARNHOORN
afwezig van 25 Juli t/'at
3 Augustus
Rechtvaardigheid en liefde zyn
noodig om een nieuwe gemeen
schap te verkrijgen
Wat onrechtvaardig ia
Het Bestuur van het
ALG. AFD. ZIEKENFONDS I
brengt ter kennis van de
verzekerden
te ALKMAAR, dat in ver
band met de vacantie
van de boden in de week
van
31 Juli toi 5 Augustus '39
NIET OPGEHAALD ZAL
WORDEN.
De fondsgelden over deze
week zullen in de daarop
volgende geïnd worden.
G. STRAVER, Voorz.
B. H. J. SCHOUTEN,
Secr.
OPROEPING
„Nationale rechtbank” tot onder
zoek van de finantieele positie
van vroegere politici
Tt|deU|ke aanbieding
HANDGEKNOOPTE
BRITSCH-INDISCHE
TAPIJTEN
moderne effen kleuren en
Perzische dessins
Ecbie Leidsche Wollen
JUBILEUM DEKENS
wol
EEJif1 g r DE DEKEN
CADEAU
LANGESTRAAT 46
DE GRAAF’S
RIJWIELHANDEL
BLOEMBOLLENVEILING VAN DE LANGENDIJKER
GROENTEN CENTRALE TE BROEK OP'LANGENDIJK
De eerste voedster van onze
Koningin
Grondpeilert voor de Nieuwe
Gemeenschap
Medebouwers gevraagd
Rechtvaardigheid en liefde
Drie jaar tijd
van
deren
a
„De Nieuwe
liefhebben!"
elkander
JuU:
1290.
MO
en wat
in
I
k
hier,'
COURANTENRECLAME
Rechtvaardigheid
het te behoeden tegen de fl-
i labossen
at
en
PRAAG, 22 Jail (Havaa). President Hacha
heeft styn goedkeuring gehecht aan de vor
ming van een „nationale rechtbank", die er
mede belast aal sün een onderzoek in te
•tellen naar de flnancieele positie van per
sonen, die een belangrijke rol hebben ge
speeld ten tijde van de republiek.
op bet krachtigste
reclame-middel
nder
•Dn
I. n
be-
■eign
mijn
eern
ver-
de
ot
tlculiere, 41de familie- ea 41 de aakelijke ge
dragingen van al onze volksgenooten. die gaarne
of niet gaarne onder de schaduw van alt im-
poneerend monument leven en moeten leven.
Een geestelijk monument, dat dagelijks, uur
na uur ingewerkt zit in het leven van allen.
Zóó moet het worden en zóó gaat het ook
worden1
Mag Ik U allen aanspreken als medewerkers?
voor
lagen
Kees
?eei
rük".
vond
Nord
1 VI.
egio-
il VL
l.VL
Keu-
Keu-
mleti
Nord
Re-
Lcn-
a~
ladlo
ladio
■burg
>veet
sch-
sche
«*tt
der
Zoo
aen,
en
•ar-
adat
land
liga
ring
a»
and
•ar-
ordt
□ng
au
rijst
loed
zün
xne
niet
vol
len
ZENUWARTS
te Heiloo
arbeider niet kan bestaan, dan kunnen ook
Bezinnen met bestaan, de maatschappij
De rechtbank zal de volgende week In functie
treden. Om. aal een onderzoek worden Inge
steld naar de leden van het bureau der .natio
nale solidariteit”, de vroegere Tsjecho-Slowaak-
sche parlementsleden, de leden der vroegere
regeeringen vanaf 1918, evenals talrijke politieke
en flnancieele persoonlijkheden en hun familie
Alle persoonlijkheden moeten een lijst van hun
bezittingen binnen drie maanden indienen. In
geval zou worden vastgesteld, aat zij voordeel
getrokken hebben van hun openbare functies
om zich te verrijken, zouden de bezittingen ge-
cooflakeerd worden en zouden de dossiers ter
beschikking worden gesteld van oen strafrech
ter. Volgens de documenten die vergaard zijn
door de .nationale solidariteit" zouden 25 pCt.
der Tsjechische oud-polltici ver-Mcht worden.
De Landdag te Warmenhuizen. Foto van het bestuur met de afgevaardigden
West friesland
Een overzicht van het Landdag-terrein tekwartier bijeenkwamen
Hollands Noorder Warmenhuizen, waar de Katholieken van
Zoo belangrijk Is dit alles, dat de Pausen Leo
óen XHIen en Plus den XI daaraan encyclieken
wijdden, die wereldberoemd zijn geworden Al
leen het gezond verstand zegt al. dat de men-
schen in de bedrijven en beroepen moeten sa-
menwerken, omdat alleen dan de zaken goed
kunnen gaan. Wat zou er van den mensch
terecht komen, wanneer zijn organen en lede
maten los en tegen elkander in werkten?
Allen moeten samenwerken om aller behoef
ten te voldoen. God heeft de rijke wereld niet
geschapen voor enkelen, maar voor allen.
En toch: in deze maatschappij is het niet zoo.
Het is zoo geworden, dat weinigen in weelde
baden en de massa's verzinken in pauperisme.
Dat komt, omdat de menschen niet samenwer
ken. Er js wanorde in de maatschappij, zoo
Broot. dat niets terecht komt van een redelijke
voorziening van ieders behoeften en van een
billijke verdeeling van wat er is.
Orde brengen in deze wanorde, dat is wat
moet geschieden, opdat leder recht wordt ge
daan
Het is onrechtvaardig te weinig loon te be
talen. minder dan noodig is om een gezin te
bfderhouden en het te behoeden tegen de fl-
bancleele gevolgen'van ziekte en ouderdom. Als
Tijdens het hevige onweer, dat zich Zater
dagmiddag omstreeks drie uur ontlastte, wer
den in de nabijheid van nun huisje, op de
heide onder Amby, de twee gebroeders Muyters
door den bliksem getroffen De oudste, om
streeks 30 jaar, werd op slag gedood, zijn 28-
jarige broeder werd door het hemelvuur ver
lamd.
Men handelt er niet naar en men huldigt
bet beginsel van de vrije concurrentie. De man
tbet de ellebogen is naar voren gekomen, die
*Ueen maar ikke, ikke zegt. We hebben de eco
nomische dictatuur, de enkelingen, die de beurs
en de regeeringen beheerschen Wat is er van
'f’Wcht gekomen?
Daarom, terug naar God en naar de zedewet.
l en liefde moeten weer heer-
•chen in de samenleving.
Het Tsjechische ministerie van Nationale
Defensie meldt, dat de recruteering voor het
Tsjechische regeeringsleger geëindigd is. Het
leger zal bestaan uit ongeveer 15.000 man en
zal zjjn samengesteld uit Tsjecho-Slowaakscbë
oud-offlcleren en -onder-officieren Het zal op
treden bij groote rampen en zal met den orde
dienst belast zjjn De voornaamste contingenten
zullen in Praag en Bmo gelegerd worden.
Het persbureau Ceteka publiceert een aan
vulling op het decreet betreffende de Joden,
dat nog strenger wordt gemaakt: de Joden zul
len bij de autoriteiten al hun gouden, zilveren
en platlna-voorwerpen moeten aangeven, met
inbegrip van hun trouwringen.
De volkshuishouding staat niet los van de
zedenwet. Economische wetten zijn geen na
tuurwetten. Het is dus moge 1 ijk ze te be
ïnvloeden, al zijn er z.g. wetenschappeltjken,
die dat ontkennen en die daarom de zeden
wet opzjj willen zetten.
De zedenwet moet de grondslag sjjn van
de maatschappelijke orde.
God heeft den mensch zoo gemaakt, dat
deze gemeenschap behoeft. Ook uit een
natuurlijk oogpunt Is het zoo, dat hoe beter
men den anders doet, hoe beter men 't self
maakt. Dat is in het huwelijk sou en
>n de volksgemeenschap. Alle menschen
kunnen niet hetzelfde doen en daarom ia
bet een vergissing, dat de een meer am
zjjn dan de ander; ieder mensch beeft zijn
waarde ontleend aan de plaats, die hjj in
het maatschappelijk bestel moet innemen
tot belang het algemeen en om mee te wer
ken aan aller zaligheid.
Op vilf-en-tachtigjarigen leeftijd is in 'huize
Sint Agnes te Egmond aan Zee overleden me
vrouw W. Oskam geboren Pieters.
Mevrouw Oskam was de eerste mfn van Hare
Majesteit de Koningin, die altijd belang in
haar is blijven stellen Omgekeerd toonde me
vrouw Oskam veel belangstelling voor het doen
en laten van de koninklijke familie in het al
gemeen en van Koningin Wilhelmina in het
bijzonder. Allerlei herinneringen bewaarce zij
als kostbare relikwieën, zooals klnderschoentjes
van onze Koningin, armbandjes ed
Amsterdamsche van geboorte, heeft mevrouw
Oskam het grootste deel van haar leven in
de hoofdstaó gewoond. Eerst kort geleden ver
huisde zij naar Egmond aan Zee. om fn het
tehuis voor ouden van cngen. Sint Agnes, haar
verdere levensdagen te slijten.
schrompelt in en wordt dus te kort gedaan
Het is onrechtvaardig, dat de arbeider als
koopwaar wordt beschouwd, slachtoffer is van
het „elk voor zich”. Rechtvaardigheid alleen w
niet voldoende; het te alleen de liefde, die alles
en allen tezamen bindt. De liefde moet de ziel
zijn van de menschengemeenschap Maar waar
is ze? We kennen haar niet, we kennen nau
welijks de rechtvaardigheid.
De sociale rechtvaardigheid en liefde zijn ons
vreemd. We hebben ze nooit gezien en daarom
is het zoo goed te zien naar het gezin, waarvan
we gemakkeljjker begrijpen, dat daarin liefde
en rechtvaardigheid noodig zijn Maar ook de
vijanden van den7 mensch zien naar het gezin
en trachten het te vernietigen, want het is de
kern van de samenleving.
Er bestaat echter ook geen zedelijkheid zon
der godsdienst In de heilige liturgie treffen we
het gemeenschapsbegrip aan. We bidden: „voor
ons heil en voor dat van heel de wereld". We
bidden dus voor heel de gemeenschap.
Laten we daarom met den priester dagelijks
bidden om de Nieuwe Gemeenschap, opdat we
gelukkig leven in de aardsche gemeenschap en
de glorie zeker zullen beleven van de eeuwige
zaligheid (applaus).
Na een korte pauze voerden de Graalmete-
Jes van Warmenhulzen eenige reidansen uit,
welke aller aandacht hadden Met begeleiding
van ,.8oll Deo Gloria” zongen nadien de taa-
wezigen ..Zie ons, Jezus”.
Het spreekgestoelte werd vervolgens beklom
men door den zeereerw. heer H. J. Bar.gert,
vlootaal moeien Ier te Den Helder, die jpr«
over:
Tot onze innige droefheid
overleed heden, in het St
Ellsabeth-Ziekenhuls. al
hier, na een voorbeeldig
gedragen lijden, voorzien
van de H.H. Sacramenten
der Stervenden, onze lie
ve jongen en broertje
JAN
in den jeugdigen leeftijd
van 9 jaar.
A. PELS.
M. M. PELS—
BLANKENDAAL
en Kinderen.
Alkmaar. 23 Juli 1939
Verdronkenoord 37.
De gezongen Uitvaart
dienst heeft plaats
Woensdag 26 Juli a.s., te
9 uur, in de Parochiekerk
van den H. Laurentius,
waarna begrafenis van
uit de kerk in het fami
liegraf op het R.K. Kerk
hof ,j3t. Barbara”, alhier.
zwartbewolkte Sinal, in denvorm
donderslagen, commandeerde de
God daar: „Gij ZULT!”
En als Christus zegt: Dit te Mijn gebod, dat
81) elkancer liefhebt, dan zie ik geen verschil
met de afkondiging van de Tien Geboden.
Een nieuw gebod geef Ik U: dat Gü elkander
Allen, die iets te vorderen hebben
van. verschuldigd zijn aan of borg
tochten bezitten, geteekend door
den Heer ADKIANUS VADER, ge
woond hebbende te Heiloo en
aldaar overleden 20 Maart 1939,
worden verzocht daarvan opgaaf
of betaling te doen vóór 5 Augus
tus 1939 ten kantore van Notaris G
A. VERKADE te Alkmaar. Dnmi-
straat 50.
322 X 2lê
328 X 218 8T.S8
3.50 x 24»
«np»n. 180 X 310 U.M
tweepera 180 X 230 l«_M
lita-jum. 300 X 240 19.M
zalm - reseda blauw rood
goud mimosa
Ter gelegenheid van ons M-iartg
Jubileum geven w|j aankoop
van een deken
Dam Nlenwendgk Damrak
Amsterdam
Heden overleed na een
smartelijk lijden, voorzien
van de H.H. Sacramenten
der Stervenden, in het
St. Ellsabeth-Ziekenhuls
te Alkmaar, onze innig
geliefde dochter en zuster
MARIA JACOBA KONING
in den leeftijd van 18 j.
M. J. KONING
en kinderen.
Stompetoren, 22 Juli 1939.
In uwe gebeden bevelen
wij aan onze beminde
Tante
GEERTJE VAN STRATEN
Weduwe van
Jacob Volken,
die heden zacht en kalm,
voorzien van de H.H. Sa
cramenten der Stervenden,
in de Plusstlchting alhier,
in den ouderdom van 87
jaar, godvruchtig in den
Heer is overleden.
Uit aller naam:
J. A. NIJHUIS.
Alkmaar. 23 Juli 1939,
Westerweg 294.
De plechtige gezongen Uit
vaartdienst heeft plaats
Woensdag 26 JuU a.s., te
10 uur (n.t.), in de pa
rochiekerk van den H.
Dionysius te Heerhtmo-
waard (Z.), waarna be
grafenis in het familie
graf op het R.K. Kerkhof
aldaar. Vertrek vanaf
Plusstlchting 9 uur (n.t.)
- „Ziet eena hoe z|j
(Applaus).
De HJEerw. Deken G. Kuijs hield nog een
korte toespraak, waarin hij het groote nut van
de Katholieke Landdagen uiteenzette. De land
dagen zijn een uitstekend middel om de juiste
begrippen te doen doorwerken. Spr. drong er
daarom met klem op aan de Landdagen te steu
nen met de daad.
Door den heer Bosma werd een slotwoord ge
sproken Spr. bedankte de sprekers hartelijk en
hoopte, dat hun woorden vrucht zullen dragen.
Verder dankte spr. allen die tot het welslagen
van den Landdag hadden bijgedragen. (Ap
plaus).
De Landdag werd besloten met een kort Lof.
opgedragen door den H.&. Deken Kuijs. met
assistentie van den W.Ea. kapelaan Schoonder-
woerd en den WE. Pater A. Hoogeboom 8.CJ
V R A A G T EEN
MET BENEDEN 18 JAAR
AANMELDEN NA 8 l l K
WIST U, dat wij 90% van ons
moffelwerk door recom
mandatie krijgen en de
prijs slechts 4.is.
LAAT 187, naast Otto van Os
De Directeur der Gemeente-
- -werken van Alkmaar vraagt
I vóór of op 31 Juli 1939. v.m.
12 uur. aanbiedingen voor:
Het afbreken van de boer
derij *n verdere opstallen
op het terrein aan den
Bergerweg no. 141,
volgens onderhandsch bestek
no. 13, dienst 1939, dat verkrijg
baar is aan het bureau van
Gemeentewerken tegen betaling
van 0.50.
De EERSTE BLOEMBOUJ5NV EILING aal gehouden worden op
VRIJDAG 28 JUU as.. *s morgens te 11 aur (N. T.)
in het vellingugebouw te Broek op Langendljk, en vervolgens eiken Vr|Mag
De bloembollen kunnen gebracht worden tot ulteriyk Woensdag 36 Juli
'a avonds 6 uur.
Het veltlngapercentage aal bedragen 3
Voor zekerheid aal I contant geveild worden, voor vergoeding aan de
ko ipers zal H P*r maand betaald worden, te rekenen vanaf Aug tot
Met 1940.
De valling te bereid om tegen da koatenda prija de bloembollen van
huis af te halen.
Manden kunnen vanaf heden gratis gehaald worden van de veiling en
">U de volgende depóthouders: Cor StamLiefhebber te Noord-Scharweude;
Th Lejjen As. te Oudkarapel; A. Spoor te Dlrkshorn: W Vlaser te Koedijk
J. Peetoom te Winkel: J. Leegwater te A Veld; P TrompBuurman te
Heerhugowaard: P. Krab te Heerhugowaard; Jb. de Graaf te tTiaem; Job
Kontng te Henabroek: C de Jong te 8t Pancraa.
PB Vooral wordt in overweging gegeven goe^ te letten op een ruime
aorteering en goede kwaliteit.
HWT BESTVUR
liefhebt!
Alweer spreekt Christus over een Gebod.
En dat hetagebod van de naastellefde, van de
menschenliefde werkelijk even streng cwtngt en
eischt en klemt als een gebod van oe (Jods-
Ifefde en de Godserkennlng, dat spreekt Chris
tus ten overvloede uit, wanneer HU zegt:
en het tweede daaraan gelijk te: gü zult Uw
naaste beginnen gelük Uzelven!
Zooals bü alles heeft de Goddelijke
Hellanc' Zijn woorden onderstreept aoor Zijn
daden en ons een voorbeeld gegeven door Zijn
daden.
Spreker behandelt dan In het kort de redenen,
waarom aan Christus zoo bijzonder gerechtlga
den naam toekomt van .Menschenmtnnaar".
Naast zoovele andere bewijzen uit Christus'
woorcen en daden, dat wü menschen elkander
moeten beminnen, kunnen wü als bijsonder
sterk aanvoeren de woorden, dis Christus heeft
gesproken, toen men Hem vroeg, hoe bet gaan
zou bü het laatste oordeel. Eh hoe te deze uit
spraak te verklaren?
Er te geen zekerder manier om Gods Genaden
olt zjjn leven weg te hoadrn. d4n door da naas
tenliefde uit zijn leven weg te houden.
Er ia ook geen veiliger middel om veel gena
den in zün leven binnen te. halen, dan juist de
naastenliefde volop te beoefenen.
Wie zün onze naasten?
Gü allen kent het antwoord: alle menschen.
We hebben dus volgens het woord van Chris
tus niet het minste recht, om de een of ander
uit te sluiten van onze liefde en we hebben niet
het minste recht, om ons in onze menschen-
llefde te beperken tot sommigen van onze mede-
menschen. die ons wel aanstaan.
Er zün er zeker onder ons nog niet veel te
veel, die al hun vermogen om te beminnen op
maken en verbruiken tegenover zichzelven en
tegenover het uitverkoren schepseltje of tegen
over een klein groepje personen?
Spreker behandelde vervolgens het onderhou
den van het gebod van de naastenliefde In de
katholieke gezinnen en famine’s, het onderhou
den van het gebod van de naastellefde in de
katholieke gezinnen en famine's, het onder
houden van het gebod van de naastellefde door
jonge menschen en het onderhouden van het
gebod van naastellefde in het zakenleven.
Wanneer we dit alles bekijken, dan zal een
teder het met me eena zün. dater alle reden be
staat. om eens extra aan te sporen tot het on
derhouden van het gebod van de naastellefde
Tevens zal duldelük zün. dat het werkelijk
onderhouden van het gebod van de naastellefde
een geheel nieuwe wereld en geheel nieuwe ge
meenschap zal voortbrengen. „Op naar de
Nieuwe Gemeenschap!"
Iedere daad van naastenliefde is een daad van
opbouw aan de Nieuwe Gemeenschap; leder
overtreden van het gebod v«n naastenliefde is
een sabotagedaad.
De concluales van een Katholiekendag, zegt
men wel eena. worden naar huls gedragen en
zuinig opgeborgen, om een jaar daarna weer
eens te voorschijn gehaald te worden Misschien
rün dan ook vele toehoorders niet in staat, om
de conclusies In het leven door te voeren.
De conclusies van vandaag zün zeker door te
voeren.
La'en we zorgen, dat iedereen in den kop VBn
den kop van Noord-Holland, neen. Ik zeg liever,
laten we zorgen, dat iedereen in de kop van
Noord-Holland en dua schakel ik de katholieken
In, opdat Iedereen, ons leven bestudeerend, over
ons leven kan getuigen, wat Christus als 'n bü-
zonder onderacheidingsteeken van ons leven ge
tuigd wil zien:
toorjassen, uniformen nnast gestreepte kruidc-
nlersjasjeS. kleuren, die ik niet kan detenni-
neeren. naast uitgesproken zwartrokken.
Dat moet iets geweldigs worden!
Wie werkt hier al niet mee?
♦fstinirllfit/ ftt kan MtJn wandeling vervol
gen en thuis of op mijn bedrüf vertellen: zt
werken daar en daar aan iets. Meer of minder
geïmponeerd kan men zeggen: dat wordt ire
daar wat!, of: ik weet niet, of je er al van
gehoord hebt, maar een stelletje Idealisten is me
daar bezig kapitalen In den grond te stoppen
en hoopt ooit te komen tot een gemeenschaps
huis. dat zal heeten ..naastenliefde en sociale
recht'aardigheid" Komt natuurlük niets van
terecht.
Vandaag staan wjf hier, katholieken van den
kop van Noord-Holland, rond den bouwput van
de Nieuwe Gemeenschap en het bestuur van den
Ka th Landdag heeft opdracht gegeven aan de
sprekers van vandaag om met groote letters de
geheele bouwschutting vol te schilderen met de
woorden
„Uit den kop van Noord-Holland medewerkers
gevraagd voor de Nieuwe Gemeenschap."
Wie mee wil werken aan den opbouw van t
monument van de Nieuwe Gemeenschap, dat
de geheele omgeving, de geheel samenleving
moet overheerschen. hü trede binnen; hij
klare alleen, dat hü wil medewerken op
groncklagen van volmaakte menschen-
naastellefde en van strikt doorgevoerde recht
vaardigheid!
Natuurlük wordt de vraag gesteld:
moet het nu precies gaan worden?
Als u het mü vraagt, dan zeg ik eerlük. dat
ik het niet precies zeggen kan, maar, wat ik
wel zeggen kan te: aat in ieder geval het bin
nentreden en het mecewerken in de bouwput
voor lederen katholiek verantwoord is, neen
liever, verplicht is, want, medewerken aan
de ingraving van de grondpeilers .naastellefde”
en „sociale rechtvaardigheid" kón niet anders
aan katholieke plicht zijn
Ja. op deze flineamenten kan een gebouw
worden opgetrokken, dat straks zal overheer
schen een geheele omgeving, zooals onze oude
kathedralen onze steden overheerschen, over
heerschen ieder të klein arbefderswoninkje.
iedere rüke-lui's villa, leder handelsgebouw en
iedere grootbedrijf-complex.
Alkmaar heeft zün Laurentius. Haarlem zün
ouce Baaf. Utrecht zün Dom. Leiden zün St
Pieter. Den Bosch zün St. Jan enz.
Maar, de kop van Noord-Holland. heel het
land, heel de wereld moet hebben zün „Nieuwe
Gemeenschap, gebouwd op de ontzaglijke
fundamenten van naastellefde en rechtvaaraig-
held.
Een levend GocMhuls. dat leeft In 41 de par-
Een groote bouwschutting in een van onze
groote steden.
Nieuwsgierigen genoeg, die hun doellooze of
be..doel"de wandeling onderbreken, om eens te
blüven stilstaan bü de opengeschoven deuren in
de schutting.
Men heeft er iets van gehoord.
Het moet iets geweldigs worden.
E waarlijk: de opzet ziet er imponeerend
genoeg uit.
De grond is metersdiep uitgegraven en het
terrein 1® onafzienbaar.
Heimachines staan er bü tientallen en' log
ploffen de heiblokken op de palen, die allen
beschilderd zün met het opschrift: „naasten
liefde" en ..sociale rechtvaardigheid”.
De materiaalschepen liggen in de pracht op
gedrongen klaar en telkens rüdt de trein de serie
lorries gevaarlük-besmettelük langs me heen en
Ik zie zoo in het voorbürüden telkens op de
wagentjes staan: „naastenliefde" en „sociale*
rechtvaardigheid".
Al dat materiaal verdwünt daar ergens in
den grond; ik kan het niet eens volgen.
Drie jaar. zeggen mün medekljkers, zal men
met dat zware fundeeringswerkje doorgaan; dan
pas komt de optrek.
Typische kleurenpracht in de kleeren en dt.
tinten van de werklieden.
Ik zie er zwoegende oranjehemden, uitgespro
ken roodhuiden naast zuiver blankt broeders,
ik zie er melkboeren-blauwklelen. grijze xan-
Op het. temidden van weilanden en akkers ge
legen Vios-terreln te Warmenhulzen te Zondag
de zestiende Katholieke Landdag in Hollands
Noorderkwartier gehouden De heele morgen
was de lucht boven Noord Holland grauw en
dreigend geweest, maar In den middag klaarde
het op en werd het mooi weer, zoodat het met
vlaggen versierde terrein een feestelljken aan-
blik bood De Katholieken uit Noord-Hollandsch
Noordpunt waren In grooten getale opgekomen
om dezen landdag bü te wonen.
De landdag had tot onderwerp ,J> Nieuwe
Gemeenschap" en zoowel prof, dr A. Steger als
de zeereerw heer Bangert. vlootaalmoezenler te
Den Helder, hebben dit onderwerp van verselili-
lende kanten belicht.
Des morgens was. ter Inleiding van den Land
dag In de parochiekerk van Warmenhulzen een
plechtige H. Mis opgedragen door den zeereerw
heer pastoor Jongejan van Warmenhuizen, met
assistentie van den weleerw. pater A. Hooge-
boomyS. C. J. als diaken en de weleerw. heer
Schoonderwoerd. kapelaan te Warmenhulzen als
sub-dlaken. Te half drie trok men in optocht
naar het Landdagterrein In den stoet trokken
mee de Fanfare ..Soil Deo Gloriadirecteur
Th. van Baar en de verschillende jeugdvereenl-
gingen met haar kleurige uniformen en vlaggen
en vaandels. Het zon-overgoten terrein vulde
zich allengs met belangstellende Katholieken uit
noordelijk Noord-Holland. van wie velen geen
landdag plegen over te slaan en door wier trou
wen steun het instituut der landdagen zoo goed
kan bloeien. Onder de offlcleele persoonlijkhe
den merkten we op den hoogeerw. heer S. Kuys,
deken van Schagen. de heer H Nolet. burge
meester van Warmenhuizen, het bestuur van de
West-Friesche landdagen en verschillende eerw
heeren geestelijken uit wüde omgeving.
Het openingswoord werd gesproken door den
voorzitter van het Landdagbestuur. burgemees
ter Bosma van Oude Niedorp. die. na den Chr.
Groet gebracht te hebben, allen hartelijk wel
kom heette en hulde bracht aan het werk van
zün voorganger, den heer H. Nolet. wien hü
daarvoor dank bracht. (Applaus).
Ook bracht spr. dank aan ztfn mede-bestuurs-
leden voor het vele werk, door dezen verricht.
Spr. vestigde vervolgens de aandacht op den
büzonderen tüd, waarin we leven De Katholie
ken hunkeren naar een herschepping van de
huidige samenleving. Het instituut der land
dagen kan een machtig middel zün om dien
wensch te verwezenlijken, maar dan moet in de
oiganisatle daarvan een verandering komen
Daarom heeft het bestuur het voornemen de
landdagen in de toekomst in de parochies zelf
te laten organiseeren en dus niet meer door een
leiding van boven af.’ Door organisatie van on
deraf en door aller medewerking zal een steen
tje kunnen worden bügedragen tot 't herstel der
maatschappij in Christus.
Na deze toespraak zongen de aanwezigen
„Roomsche Blüdschap" en het „Wilhelmus", ter-
wül vervolgens het gemengd zangkoor Zingen te
on» Leven" eenige liederen zong.
Het woord was hierna aan prof. dr. A. M. A.
A. Steger uit Heemstede, die sprak over .Recht
vaardigheid en liefde als grondslag voor de
nieuwe gemeenschap.”
Spr., het huisgezin beschouwend, zei. dat lief
de en rechtvaardigheid noodzakelijk zlin om het
gezin het juiste midden te doen zün voor de
leden ervan, opdat die er In kunnen gedüen en
verblüven. Wanneer de leden van het gezin hun
plicht tegenover het gezin verwaarloozenkan
het huisgezin dat juiste midden niet zün. Velen
zün het begrip van hun plicht kwijt geraakt De
meeste menschen zün tegenwoordig ingesteld op
dd eigen persoonlijkheid, missen de gemeen-
schapsgedachte. En zooals het met het gezin,
die kleine gemeenschap gast, zoo geschiedt het
ook met de groote volksgemeenschap, waartoe
wü allen behooren.
Welnu, medewerkers en medewerksters, drie
jaar duurt het leggen van oen grondslag naaste-
liefde en rechtvaardigheid
Drie jaar hebben we gekregen, om onszelf
en ook alle niet-katholieken te vormen tot on
verdachte aandragers van het bouwmateriaal
„rechtvaardigheid en naastehefce”.
Ik geloof, dat men doctor en professor moet
zün on. den moed te hebben In den tüo van
een half uur belde onderwerpen te behandelen;
Ik kan er terstond aan toevoegen, dat men slch
doctor en professor toont, wanneer men zulke
omvangrüke oncerwerpen op zulk een meester
lijke wüze behandelt als professor doctor Ste
ger dat zoojuist gedaan heeft. Maar ate fk als
eenvoualg marlnemannetje de bouwput instap,
dan hëb Ik oogen te kort en inzicht te kort om.
zelfs als Ik door deskundigen wordt Ingelicht.
In zulk een korte spanne tüds het geheele on
derwerp „naastellefde en sociale rechtvaarctg-
hetd" In me op te nemen.
Wat ik wel snap te dit: rechtvaardigheid, so
ciale rechtvaardigheid te onmogelük «onder
naastellefde; naastellefde is een integreerend
onderdeel van ce sociale rechtvaardigheid.
Ik zie dan ook In de groote cementmolens
mengsels maken; daar gaat In „naastellefde"
allereerst en allermeest en daarbü ook een
scheutje „sociale rechtvaardigheid".
Iedere zonde tegen de rechtvaardigheid te
can toch ook een zonde tegen de naastenliefde.
Laat ik dus vanmiddag spreken over de naaste-
liefde. de menschenliefde.
Is het wel waar, dat wü katholieken zoo bü-
zonder goed aanvoelen, dat het gebod van
Christus om elkander te beminnen een gebod
te?
Als Christus over „geboden" spreekt, dan te
dat geen verzoeken, geen vragen, maar ge
bieden.
Zoo goed als de ITen Geboden geen verzoeken
waren tot de Joden in de woestijn.
Als met heftige vuistslagen op den top van de
van lulde
Almachtige
In Uwe gebeden bevelen
wü aan onzen dierbaren
Vader, Behuwd- en Groot
vader, den Heer
SIMON WORTEL,
Weduwnaar van
Maart je Vrederiks,
die heden, door een droe
vig ongeval, nog voorzien
van de Genademiddelen
der H. Kerk. In den ouder
dom van 73 Jaar, is over
leden.
Uit aller naam:
J. WORTEL.
Alkmaar, 22 Juli 1939
Ropjeskuil 24
De gezongen Uitvaart
dienst heeft plaats/
Woensdag 26 Juli a.s., je
9 uur. in de Parochieki
van den H. Joseph, waar
na te 11.30 uur begrafenis
vanult/het St. Elisabeth-
Zieketfhuis op het R.K.
Kerkhof „St. Barbara” al
hier
ROTTERDAM. 34 Juli Veemarkt. Aan
roer in totaal 2469 stuks, tw.: 648 vette run
deren. 283 vette kalveren. 5 nuchtere kalveren,
911 schapen en lammeren. «23 varkens. Prij
zen per kg.: Vette koeien le kw. 75, 2e 1- 60,
3e kw. 33—46; vette ossen le kW. 84. 3e kW. 58,
3e kw. 34—48; vette kalveren le kw. 92. 3e kw.
70, 3e kw. 48—58; varkens (levend gewicht) le
kw. 50, 3e kw. 49, 3e kw. 48; schapen le kw.
40. 3e kw. 35. 3e kW. 30; lammeren le kw. 45.
2e kw. 40, 3e kw. 35. Prüsen per stuk: Schapen
le kw. 17. 3e kw. 15. 3e kw. 13. lamineren le
kw. 11, 2e kw. 8, 3e kw. 6.
Overzicht. Vette koeien en ossen: aanvoer
iets kleiner, handel tamelük. prüfen voor le en
3e kwal, koeien Iets stüver. overigens onveran
derd; prima koe 70 ct.. prima ossen 68 ct. Vet
te kalveren: aanvoer Iets korter, handel zeer
kalm, prijzen le en 2e soort onveranderd. 1ste
kw. Iets hooger. prima 102. Schapen en lamme
ren: aanvoer aanmerkelük ruimer, handel tra
ger. prüzen lager. Varkens: aanvoer minder,
handel vlot, goed prijshoudend. Eenige partijen
schapen voor export verkocht.
ROTTERDAM. 24 Juli. Aardappelenmarkt.
Brteische eerstelingen 45 et., idem ronde 45
ct.. Eigenheimers blauwe 3 1/34 1/2 ct., idem
poten 2—3 ct.. Blauwpitters. Celdersche 5—6
ct.. ronde Geldersche 4 1/35 1/2 ct.. Westland-
sche ronde zand 45 ct.. Idem drielingen 2 13
3 ct.. idem eerstelingen 44 1/2 ct.. idem lan
ge 3—4 ct. per kg. Aanvoer voldoende. Handel
kalm.
ROTTERDAM. 34 Juli. VI asm ark t Aange
voerd werd 1380 kg. blauw, schoon 6572 ct-.
8833 kg Hollandsch geel «5—75 ct per kg. De
markt was heden zeer kalm gestemd. Er was
wel eenige vraag, doch de prijzen waren flau
wer. Aanvoer geheel verkocht.
DEN HELDER M Juli Oem Vtechafalag Aan
gebracht door KordenTongen 0 951 15. Slips
4570 cent per kg. Schol I 4.755 50. II 0.75—
3 40 Schar 1.709 75. Bot 3 003 per kist.
ENKHUIZKN 33 Juli. Veiling Bloëwienlust
3 403 go groote
8.904 80. kleine 1.803. Sclioteche: grof 1803.
>00 k|
Aardappelen Eigenheimers
groot 3 70—3 90. kleine 180—180. alles per baal
van >00 kg Groenten Dubo Slaboonen 1214
ct. per kg Door de Nederlandache Groenten- en
Frultcentrale la de prüa van gekuilde aardappelen
verlaagd geworden van 3 00 op 1 80
TER AAR. 33 Juli Centrale Veiling Snüboonen
•790 cent. Prlnceeeeboonen 1.851 85. Dubb.
Stamboonen 7090 cent. Witte Pronkers 30 cent.
Augurken fün 3.10. fijn basterd 1.10. basterd 95
ct.. grof 1 301.48. stippel 50 cent. Komkommen
51 cent.
MEDKMBL1K 33 Juli Velllngsver ,St Jozef".
Aardappelen: Schotse he groote 8095 cent, fijne
0.80—1.15. kleine 0.90—1.50. Borgera 150—170.
Roode kool 1.00.
BOVENKARSPEL. 33 Juli. .De Tuinbouw”
3400 baal aardappelen: Schotache: grof 8590 ct..
fijns 0 951.30. kleine 0.90—130. Elgenh 1.05—
195. kleine 11.30. grof 0.90135 per baal.
3000 kg witte kool 90 cent per 100 kg.
BLOKKER. 33 Juli. „Op Hoop van Zegen”
Slaboonen 11.5013. Kruisbessen 8 5012 90.
Elgenh 3.804. Schotache a.103. Schotache
aardappelen: ultgekuUd 3.00. bonken 3 00. Roode
bessen 8 50—1180 Witte bessen «—9 10. Zwarte
bessen 35 00—34. Troaheesen 9.00—11 50, Proleflc-
beiwn 13 50—15.