De 16e Katholieke Landdag I t t t WOLTERING HET KLEUTERHUIS AANKOMEND OF LEERLING- VERKOOPSTER lli MAATREGELEN IN HET PROTECTORAAT MAN DOOR HEMEL VUUR GEDOOD Familieberichten CONCENTREER Van Hollands Noorde kwartier 5 MAANDAG 24 JULI 1939 MARKTEN 'ibn rfio. mtt Zijn broeder werd verlamd 1939 1889 Strenger optreden tegen de Joden MEVROUW W. OSKAM— PIETERS t ?«n •3 J. A. J. BARNHOORN afwezig van 25 Juli t/'at 3 Augustus Rechtvaardigheid en liefde zyn noodig om een nieuwe gemeen schap te verkrijgen Wat onrechtvaardig ia Het Bestuur van het ALG. AFD. ZIEKENFONDS I brengt ter kennis van de verzekerden te ALKMAAR, dat in ver band met de vacantie van de boden in de week van 31 Juli toi 5 Augustus '39 NIET OPGEHAALD ZAL WORDEN. De fondsgelden over deze week zullen in de daarop volgende geïnd worden. G. STRAVER, Voorz. B. H. J. SCHOUTEN, Secr. OPROEPING „Nationale rechtbank” tot onder zoek van de finantieele positie van vroegere politici Tt|deU|ke aanbieding HANDGEKNOOPTE BRITSCH-INDISCHE TAPIJTEN moderne effen kleuren en Perzische dessins Ecbie Leidsche Wollen JUBILEUM DEKENS wol EEJif1 g r DE DEKEN CADEAU LANGESTRAAT 46 DE GRAAF’S RIJWIELHANDEL BLOEMBOLLENVEILING VAN DE LANGENDIJKER GROENTEN CENTRALE TE BROEK OP'LANGENDIJK De eerste voedster van onze Koningin Grondpeilert voor de Nieuwe Gemeenschap Medebouwers gevraagd Rechtvaardigheid en liefde Drie jaar tijd van deren a „De Nieuwe liefhebben!" elkander JuU: 1290. MO en wat in I k hier,' COURANTENRECLAME Rechtvaardigheid het te behoeden tegen de fl- i labossen at en PRAAG, 22 Jail (Havaa). President Hacha heeft styn goedkeuring gehecht aan de vor ming van een „nationale rechtbank", die er mede belast aal sün een onderzoek in te •tellen naar de flnancieele positie van per sonen, die een belangrijke rol hebben ge speeld ten tijde van de republiek. op bet krachtigste reclame-middel nder •Dn I. n be- ■eign mijn eern ver- de ot tlculiere, 41de familie- ea 41 de aakelijke ge dragingen van al onze volksgenooten. die gaarne of niet gaarne onder de schaduw van alt im- poneerend monument leven en moeten leven. Een geestelijk monument, dat dagelijks, uur na uur ingewerkt zit in het leven van allen. Zóó moet het worden en zóó gaat het ook worden1 Mag Ik U allen aanspreken als medewerkers? voor lagen Kees ?eei rük". vond Nord 1 VI. egio- il VL l.VL Keu- Keu- mleti Nord Re- Lcn- a~ ladlo ladio ■burg >veet sch- sche «*tt der Zoo aen, en •ar- adat land liga ring a» and •ar- ordt □ng au rijst loed zün xne niet vol len ZENUWARTS te Heiloo arbeider niet kan bestaan, dan kunnen ook Bezinnen met bestaan, de maatschappij De rechtbank zal de volgende week In functie treden. Om. aal een onderzoek worden Inge steld naar de leden van het bureau der .natio nale solidariteit”, de vroegere Tsjecho-Slowaak- sche parlementsleden, de leden der vroegere regeeringen vanaf 1918, evenals talrijke politieke en flnancieele persoonlijkheden en hun familie Alle persoonlijkheden moeten een lijst van hun bezittingen binnen drie maanden indienen. In geval zou worden vastgesteld, aat zij voordeel getrokken hebben van hun openbare functies om zich te verrijken, zouden de bezittingen ge- cooflakeerd worden en zouden de dossiers ter beschikking worden gesteld van oen strafrech ter. Volgens de documenten die vergaard zijn door de .nationale solidariteit" zouden 25 pCt. der Tsjechische oud-polltici ver-Mcht worden. De Landdag te Warmenhuizen. Foto van het bestuur met de afgevaardigden West friesland Een overzicht van het Landdag-terrein tekwartier bijeenkwamen Hollands Noorder Warmenhuizen, waar de Katholieken van Zoo belangrijk Is dit alles, dat de Pausen Leo óen XHIen en Plus den XI daaraan encyclieken wijdden, die wereldberoemd zijn geworden Al leen het gezond verstand zegt al. dat de men- schen in de bedrijven en beroepen moeten sa- menwerken, omdat alleen dan de zaken goed kunnen gaan. Wat zou er van den mensch terecht komen, wanneer zijn organen en lede maten los en tegen elkander in werkten? Allen moeten samenwerken om aller behoef ten te voldoen. God heeft de rijke wereld niet geschapen voor enkelen, maar voor allen. En toch: in deze maatschappij is het niet zoo. Het is zoo geworden, dat weinigen in weelde baden en de massa's verzinken in pauperisme. Dat komt, omdat de menschen niet samenwer ken. Er js wanorde in de maatschappij, zoo Broot. dat niets terecht komt van een redelijke voorziening van ieders behoeften en van een billijke verdeeling van wat er is. Orde brengen in deze wanorde, dat is wat moet geschieden, opdat leder recht wordt ge daan Het is onrechtvaardig te weinig loon te be talen. minder dan noodig is om een gezin te bfderhouden en het te behoeden tegen de fl- bancleele gevolgen'van ziekte en ouderdom. Als Tijdens het hevige onweer, dat zich Zater dagmiddag omstreeks drie uur ontlastte, wer den in de nabijheid van nun huisje, op de heide onder Amby, de twee gebroeders Muyters door den bliksem getroffen De oudste, om streeks 30 jaar, werd op slag gedood, zijn 28- jarige broeder werd door het hemelvuur ver lamd. Men handelt er niet naar en men huldigt bet beginsel van de vrije concurrentie. De man tbet de ellebogen is naar voren gekomen, die *Ueen maar ikke, ikke zegt. We hebben de eco nomische dictatuur, de enkelingen, die de beurs en de regeeringen beheerschen Wat is er van 'f’Wcht gekomen? Daarom, terug naar God en naar de zedewet. l en liefde moeten weer heer- •chen in de samenleving. Het Tsjechische ministerie van Nationale Defensie meldt, dat de recruteering voor het Tsjechische regeeringsleger geëindigd is. Het leger zal bestaan uit ongeveer 15.000 man en zal zjjn samengesteld uit Tsjecho-Slowaakscbë oud-offlcleren en -onder-officieren Het zal op treden bij groote rampen en zal met den orde dienst belast zjjn De voornaamste contingenten zullen in Praag en Bmo gelegerd worden. Het persbureau Ceteka publiceert een aan vulling op het decreet betreffende de Joden, dat nog strenger wordt gemaakt: de Joden zul len bij de autoriteiten al hun gouden, zilveren en platlna-voorwerpen moeten aangeven, met inbegrip van hun trouwringen. De volkshuishouding staat niet los van de zedenwet. Economische wetten zijn geen na tuurwetten. Het is dus moge 1 ijk ze te be ïnvloeden, al zijn er z.g. wetenschappeltjken, die dat ontkennen en die daarom de zeden wet opzjj willen zetten. De zedenwet moet de grondslag sjjn van de maatschappelijke orde. God heeft den mensch zoo gemaakt, dat deze gemeenschap behoeft. Ook uit een natuurlijk oogpunt Is het zoo, dat hoe beter men den anders doet, hoe beter men 't self maakt. Dat is in het huwelijk sou en >n de volksgemeenschap. Alle menschen kunnen niet hetzelfde doen en daarom ia bet een vergissing, dat de een meer am zjjn dan de ander; ieder mensch beeft zijn waarde ontleend aan de plaats, die hjj in het maatschappelijk bestel moet innemen tot belang het algemeen en om mee te wer ken aan aller zaligheid. Op vilf-en-tachtigjarigen leeftijd is in 'huize Sint Agnes te Egmond aan Zee overleden me vrouw W. Oskam geboren Pieters. Mevrouw Oskam was de eerste mfn van Hare Majesteit de Koningin, die altijd belang in haar is blijven stellen Omgekeerd toonde me vrouw Oskam veel belangstelling voor het doen en laten van de koninklijke familie in het al gemeen en van Koningin Wilhelmina in het bijzonder. Allerlei herinneringen bewaarce zij als kostbare relikwieën, zooals klnderschoentjes van onze Koningin, armbandjes ed Amsterdamsche van geboorte, heeft mevrouw Oskam het grootste deel van haar leven in de hoofdstaó gewoond. Eerst kort geleden ver huisde zij naar Egmond aan Zee. om fn het tehuis voor ouden van cngen. Sint Agnes, haar verdere levensdagen te slijten. schrompelt in en wordt dus te kort gedaan Het is onrechtvaardig, dat de arbeider als koopwaar wordt beschouwd, slachtoffer is van het „elk voor zich”. Rechtvaardigheid alleen w niet voldoende; het te alleen de liefde, die alles en allen tezamen bindt. De liefde moet de ziel zijn van de menschengemeenschap Maar waar is ze? We kennen haar niet, we kennen nau welijks de rechtvaardigheid. De sociale rechtvaardigheid en liefde zijn ons vreemd. We hebben ze nooit gezien en daarom is het zoo goed te zien naar het gezin, waarvan we gemakkeljjker begrijpen, dat daarin liefde en rechtvaardigheid noodig zijn Maar ook de vijanden van den7 mensch zien naar het gezin en trachten het te vernietigen, want het is de kern van de samenleving. Er bestaat echter ook geen zedelijkheid zon der godsdienst In de heilige liturgie treffen we het gemeenschapsbegrip aan. We bidden: „voor ons heil en voor dat van heel de wereld". We bidden dus voor heel de gemeenschap. Laten we daarom met den priester dagelijks bidden om de Nieuwe Gemeenschap, opdat we gelukkig leven in de aardsche gemeenschap en de glorie zeker zullen beleven van de eeuwige zaligheid (applaus). Na een korte pauze voerden de Graalmete- Jes van Warmenhulzen eenige reidansen uit, welke aller aandacht hadden Met begeleiding van ,.8oll Deo Gloria” zongen nadien de taa- wezigen ..Zie ons, Jezus”. Het spreekgestoelte werd vervolgens beklom men door den zeereerw. heer H. J. Bar.gert, vlootaal moeien Ier te Den Helder, die jpr« over: Tot onze innige droefheid overleed heden, in het St Ellsabeth-Ziekenhuls. al hier, na een voorbeeldig gedragen lijden, voorzien van de H.H. Sacramenten der Stervenden, onze lie ve jongen en broertje JAN in den jeugdigen leeftijd van 9 jaar. A. PELS. M. M. PELS— BLANKENDAAL en Kinderen. Alkmaar. 23 Juli 1939 Verdronkenoord 37. De gezongen Uitvaart dienst heeft plaats Woensdag 26 Juli a.s., te 9 uur, in de Parochiekerk van den H. Laurentius, waarna begrafenis van uit de kerk in het fami liegraf op het R.K. Kerk hof ,j3t. Barbara”, alhier. zwartbewolkte Sinal, in denvorm donderslagen, commandeerde de God daar: „Gij ZULT!” En als Christus zegt: Dit te Mijn gebod, dat 81) elkancer liefhebt, dan zie ik geen verschil met de afkondiging van de Tien Geboden. Een nieuw gebod geef Ik U: dat Gü elkander Allen, die iets te vorderen hebben van. verschuldigd zijn aan of borg tochten bezitten, geteekend door den Heer ADKIANUS VADER, ge woond hebbende te Heiloo en aldaar overleden 20 Maart 1939, worden verzocht daarvan opgaaf of betaling te doen vóór 5 Augus tus 1939 ten kantore van Notaris G A. VERKADE te Alkmaar. Dnmi- straat 50. 322 X 2lê 328 X 218 8T.S8 3.50 x 24» «np»n. 180 X 310 U.M tweepera 180 X 230 l«_M lita-jum. 300 X 240 19.M zalm - reseda blauw rood goud mimosa Ter gelegenheid van ons M-iartg Jubileum geven w|j aankoop van een deken Dam Nlenwendgk Damrak Amsterdam Heden overleed na een smartelijk lijden, voorzien van de H.H. Sacramenten der Stervenden, in het St. Ellsabeth-Ziekenhuls te Alkmaar, onze innig geliefde dochter en zuster MARIA JACOBA KONING in den leeftijd van 18 j. M. J. KONING en kinderen. Stompetoren, 22 Juli 1939. In uwe gebeden bevelen wij aan onze beminde Tante GEERTJE VAN STRATEN Weduwe van Jacob Volken, die heden zacht en kalm, voorzien van de H.H. Sa cramenten der Stervenden, in de Plusstlchting alhier, in den ouderdom van 87 jaar, godvruchtig in den Heer is overleden. Uit aller naam: J. A. NIJHUIS. Alkmaar. 23 Juli 1939, Westerweg 294. De plechtige gezongen Uit vaartdienst heeft plaats Woensdag 26 JuU a.s., te 10 uur (n.t.), in de pa rochiekerk van den H. Dionysius te Heerhtmo- waard (Z.), waarna be grafenis in het familie graf op het R.K. Kerkhof aldaar. Vertrek vanaf Plusstlchting 9 uur (n.t.) - „Ziet eena hoe z|j (Applaus). De HJEerw. Deken G. Kuijs hield nog een korte toespraak, waarin hij het groote nut van de Katholieke Landdagen uiteenzette. De land dagen zijn een uitstekend middel om de juiste begrippen te doen doorwerken. Spr. drong er daarom met klem op aan de Landdagen te steu nen met de daad. Door den heer Bosma werd een slotwoord ge sproken Spr. bedankte de sprekers hartelijk en hoopte, dat hun woorden vrucht zullen dragen. Verder dankte spr. allen die tot het welslagen van den Landdag hadden bijgedragen. (Ap plaus). De Landdag werd besloten met een kort Lof. opgedragen door den H.&. Deken Kuijs. met assistentie van den W.Ea. kapelaan Schoonder- woerd en den WE. Pater A. Hoogeboom 8.CJ V R A A G T EEN MET BENEDEN 18 JAAR AANMELDEN NA 8 l l K WIST U, dat wij 90% van ons moffelwerk door recom mandatie krijgen en de prijs slechts 4.is. LAAT 187, naast Otto van Os De Directeur der Gemeente- - -werken van Alkmaar vraagt I vóór of op 31 Juli 1939. v.m. 12 uur. aanbiedingen voor: Het afbreken van de boer derij *n verdere opstallen op het terrein aan den Bergerweg no. 141, volgens onderhandsch bestek no. 13, dienst 1939, dat verkrijg baar is aan het bureau van Gemeentewerken tegen betaling van 0.50. De EERSTE BLOEMBOUJ5NV EILING aal gehouden worden op VRIJDAG 28 JUU as.. *s morgens te 11 aur (N. T.) in het vellingugebouw te Broek op Langendljk, en vervolgens eiken Vr|Mag De bloembollen kunnen gebracht worden tot ulteriyk Woensdag 36 Juli 'a avonds 6 uur. Het veltlngapercentage aal bedragen 3 Voor zekerheid aal I contant geveild worden, voor vergoeding aan de ko ipers zal H P*r maand betaald worden, te rekenen vanaf Aug tot Met 1940. De valling te bereid om tegen da koatenda prija de bloembollen van huis af te halen. Manden kunnen vanaf heden gratis gehaald worden van de veiling en ">U de volgende depóthouders: Cor StamLiefhebber te Noord-Scharweude; Th Lejjen As. te Oudkarapel; A. Spoor te Dlrkshorn: W Vlaser te Koedijk J. Peetoom te Winkel: J. Leegwater te A Veld; P TrompBuurman te Heerhugowaard: P. Krab te Heerhugowaard; Jb. de Graaf te tTiaem; Job Kontng te Henabroek: C de Jong te 8t Pancraa. PB Vooral wordt in overweging gegeven goe^ te letten op een ruime aorteering en goede kwaliteit. HWT BESTVUR liefhebt! Alweer spreekt Christus over een Gebod. En dat hetagebod van de naastellefde, van de menschenliefde werkelijk even streng cwtngt en eischt en klemt als een gebod van oe (Jods- Ifefde en de Godserkennlng, dat spreekt Chris tus ten overvloede uit, wanneer HU zegt: en het tweede daaraan gelijk te: gü zult Uw naaste beginnen gelük Uzelven! Zooals bü alles heeft de Goddelijke Hellanc' Zijn woorden onderstreept aoor Zijn daden en ons een voorbeeld gegeven door Zijn daden. Spreker behandelt dan In het kort de redenen, waarom aan Christus zoo bijzonder gerechtlga den naam toekomt van .Menschenmtnnaar". Naast zoovele andere bewijzen uit Christus' woorcen en daden, dat wü menschen elkander moeten beminnen, kunnen wü als bijsonder sterk aanvoeren de woorden, dis Christus heeft gesproken, toen men Hem vroeg, hoe bet gaan zou bü het laatste oordeel. Eh hoe te deze uit spraak te verklaren? Er te geen zekerder manier om Gods Genaden olt zjjn leven weg te hoadrn. d4n door da naas tenliefde uit zijn leven weg te houden. Er ia ook geen veiliger middel om veel gena den in zün leven binnen te. halen, dan juist de naastenliefde volop te beoefenen. Wie zün onze naasten? Gü allen kent het antwoord: alle menschen. We hebben dus volgens het woord van Chris tus niet het minste recht, om de een of ander uit te sluiten van onze liefde en we hebben niet het minste recht, om ons in onze menschen- llefde te beperken tot sommigen van onze mede- menschen. die ons wel aanstaan. Er zün er zeker onder ons nog niet veel te veel, die al hun vermogen om te beminnen op maken en verbruiken tegenover zichzelven en tegenover het uitverkoren schepseltje of tegen over een klein groepje personen? Spreker behandelde vervolgens het onderhou den van het gebod van de naastenliefde In de katholieke gezinnen en famine’s, het onderhou den van het gebod van de naastellefde in de katholieke gezinnen en famine's, het onder houden van het gebod van de naastellefde door jonge menschen en het onderhouden van het gebod van naastellefde in het zakenleven. Wanneer we dit alles bekijken, dan zal een teder het met me eena zün. dater alle reden be staat. om eens extra aan te sporen tot het on derhouden van het gebod van de naastellefde Tevens zal duldelük zün. dat het werkelijk onderhouden van het gebod van de naastellefde een geheel nieuwe wereld en geheel nieuwe ge meenschap zal voortbrengen. „Op naar de Nieuwe Gemeenschap!" Iedere daad van naastenliefde is een daad van opbouw aan de Nieuwe Gemeenschap; leder overtreden van het gebod v«n naastenliefde is een sabotagedaad. De concluales van een Katholiekendag, zegt men wel eena. worden naar huls gedragen en zuinig opgeborgen, om een jaar daarna weer eens te voorschijn gehaald te worden Misschien rün dan ook vele toehoorders niet in staat, om de conclusies In het leven door te voeren. De conclusies van vandaag zün zeker door te voeren. La'en we zorgen, dat iedereen in den kop VBn den kop van Noord-Holland, neen. Ik zeg liever, laten we zorgen, dat iedereen in de kop van Noord-Holland en dua schakel ik de katholieken In, opdat Iedereen, ons leven bestudeerend, over ons leven kan getuigen, wat Christus als 'n bü- zonder onderacheidingsteeken van ons leven ge tuigd wil zien: toorjassen, uniformen nnast gestreepte kruidc- nlersjasjeS. kleuren, die ik niet kan detenni- neeren. naast uitgesproken zwartrokken. Dat moet iets geweldigs worden! Wie werkt hier al niet mee? ♦fstinirllfit/ ftt kan MtJn wandeling vervol gen en thuis of op mijn bedrüf vertellen: zt werken daar en daar aan iets. Meer of minder geïmponeerd kan men zeggen: dat wordt ire daar wat!, of: ik weet niet, of je er al van gehoord hebt, maar een stelletje Idealisten is me daar bezig kapitalen In den grond te stoppen en hoopt ooit te komen tot een gemeenschaps huis. dat zal heeten ..naastenliefde en sociale recht'aardigheid" Komt natuurlük niets van terecht. Vandaag staan wjf hier, katholieken van den kop van Noord-Holland, rond den bouwput van de Nieuwe Gemeenschap en het bestuur van den Ka th Landdag heeft opdracht gegeven aan de sprekers van vandaag om met groote letters de geheele bouwschutting vol te schilderen met de woorden „Uit den kop van Noord-Holland medewerkers gevraagd voor de Nieuwe Gemeenschap." Wie mee wil werken aan den opbouw van t monument van de Nieuwe Gemeenschap, dat de geheele omgeving, de geheel samenleving moet overheerschen. hü trede binnen; hij klare alleen, dat hü wil medewerken op groncklagen van volmaakte menschen- naastellefde en van strikt doorgevoerde recht vaardigheid! Natuurlük wordt de vraag gesteld: moet het nu precies gaan worden? Als u het mü vraagt, dan zeg ik eerlük. dat ik het niet precies zeggen kan, maar, wat ik wel zeggen kan te: aat in ieder geval het bin nentreden en het mecewerken in de bouwput voor lederen katholiek verantwoord is, neen liever, verplicht is, want, medewerken aan de ingraving van de grondpeilers .naastellefde” en „sociale rechtvaardigheid" kón niet anders aan katholieke plicht zijn Ja. op deze flineamenten kan een gebouw worden opgetrokken, dat straks zal overheer schen een geheele omgeving, zooals onze oude kathedralen onze steden overheerschen, over heerschen ieder të klein arbefderswoninkje. iedere rüke-lui's villa, leder handelsgebouw en iedere grootbedrijf-complex. Alkmaar heeft zün Laurentius. Haarlem zün ouce Baaf. Utrecht zün Dom. Leiden zün St Pieter. Den Bosch zün St. Jan enz. Maar, de kop van Noord-Holland. heel het land, heel de wereld moet hebben zün „Nieuwe Gemeenschap, gebouwd op de ontzaglijke fundamenten van naastellefde en rechtvaaraig- held. Een levend GocMhuls. dat leeft In 41 de par- Een groote bouwschutting in een van onze groote steden. Nieuwsgierigen genoeg, die hun doellooze of be..doel"de wandeling onderbreken, om eens te blüven stilstaan bü de opengeschoven deuren in de schutting. Men heeft er iets van gehoord. Het moet iets geweldigs worden. E waarlijk: de opzet ziet er imponeerend genoeg uit. De grond is metersdiep uitgegraven en het terrein 1® onafzienbaar. Heimachines staan er bü tientallen en' log ploffen de heiblokken op de palen, die allen beschilderd zün met het opschrift: „naasten liefde" en ..sociale rechtvaardigheid”. De materiaalschepen liggen in de pracht op gedrongen klaar en telkens rüdt de trein de serie lorries gevaarlük-besmettelük langs me heen en Ik zie zoo in het voorbürüden telkens op de wagentjes staan: „naastenliefde" en „sociale* rechtvaardigheid". Al dat materiaal verdwünt daar ergens in den grond; ik kan het niet eens volgen. Drie jaar. zeggen mün medekljkers, zal men met dat zware fundeeringswerkje doorgaan; dan pas komt de optrek. Typische kleurenpracht in de kleeren en dt. tinten van de werklieden. Ik zie er zwoegende oranjehemden, uitgespro ken roodhuiden naast zuiver blankt broeders, ik zie er melkboeren-blauwklelen. grijze xan- Op het. temidden van weilanden en akkers ge legen Vios-terreln te Warmenhulzen te Zondag de zestiende Katholieke Landdag in Hollands Noorderkwartier gehouden De heele morgen was de lucht boven Noord Holland grauw en dreigend geweest, maar In den middag klaarde het op en werd het mooi weer, zoodat het met vlaggen versierde terrein een feestelljken aan- blik bood De Katholieken uit Noord-Hollandsch Noordpunt waren In grooten getale opgekomen om dezen landdag bü te wonen. De landdag had tot onderwerp ,J> Nieuwe Gemeenschap" en zoowel prof, dr A. Steger als de zeereerw heer Bangert. vlootaalmoezenler te Den Helder, hebben dit onderwerp van verselili- lende kanten belicht. Des morgens was. ter Inleiding van den Land dag In de parochiekerk van Warmenhulzen een plechtige H. Mis opgedragen door den zeereerw heer pastoor Jongejan van Warmenhuizen, met assistentie van den weleerw. pater A. Hooge- boomyS. C. J. als diaken en de weleerw. heer Schoonderwoerd. kapelaan te Warmenhulzen als sub-dlaken. Te half drie trok men in optocht naar het Landdagterrein In den stoet trokken mee de Fanfare ..Soil Deo Gloriadirecteur Th. van Baar en de verschillende jeugdvereenl- gingen met haar kleurige uniformen en vlaggen en vaandels. Het zon-overgoten terrein vulde zich allengs met belangstellende Katholieken uit noordelijk Noord-Holland. van wie velen geen landdag plegen over te slaan en door wier trou wen steun het instituut der landdagen zoo goed kan bloeien. Onder de offlcleele persoonlijkhe den merkten we op den hoogeerw. heer S. Kuys, deken van Schagen. de heer H Nolet. burge meester van Warmenhuizen, het bestuur van de West-Friesche landdagen en verschillende eerw heeren geestelijken uit wüde omgeving. Het openingswoord werd gesproken door den voorzitter van het Landdagbestuur. burgemees ter Bosma van Oude Niedorp. die. na den Chr. Groet gebracht te hebben, allen hartelijk wel kom heette en hulde bracht aan het werk van zün voorganger, den heer H. Nolet. wien hü daarvoor dank bracht. (Applaus). Ook bracht spr. dank aan ztfn mede-bestuurs- leden voor het vele werk, door dezen verricht. Spr. vestigde vervolgens de aandacht op den büzonderen tüd, waarin we leven De Katholie ken hunkeren naar een herschepping van de huidige samenleving. Het instituut der land dagen kan een machtig middel zün om dien wensch te verwezenlijken, maar dan moet in de oiganisatle daarvan een verandering komen Daarom heeft het bestuur het voornemen de landdagen in de toekomst in de parochies zelf te laten organiseeren en dus niet meer door een leiding van boven af.’ Door organisatie van on deraf en door aller medewerking zal een steen tje kunnen worden bügedragen tot 't herstel der maatschappij in Christus. Na deze toespraak zongen de aanwezigen „Roomsche Blüdschap" en het „Wilhelmus", ter- wül vervolgens het gemengd zangkoor Zingen te on» Leven" eenige liederen zong. Het woord was hierna aan prof. dr. A. M. A. A. Steger uit Heemstede, die sprak over .Recht vaardigheid en liefde als grondslag voor de nieuwe gemeenschap.” Spr., het huisgezin beschouwend, zei. dat lief de en rechtvaardigheid noodzakelijk zlin om het gezin het juiste midden te doen zün voor de leden ervan, opdat die er In kunnen gedüen en verblüven. Wanneer de leden van het gezin hun plicht tegenover het gezin verwaarloozenkan het huisgezin dat juiste midden niet zün. Velen zün het begrip van hun plicht kwijt geraakt De meeste menschen zün tegenwoordig ingesteld op dd eigen persoonlijkheid, missen de gemeen- schapsgedachte. En zooals het met het gezin, die kleine gemeenschap gast, zoo geschiedt het ook met de groote volksgemeenschap, waartoe wü allen behooren. Welnu, medewerkers en medewerksters, drie jaar duurt het leggen van oen grondslag naaste- liefde en rechtvaardigheid Drie jaar hebben we gekregen, om onszelf en ook alle niet-katholieken te vormen tot on verdachte aandragers van het bouwmateriaal „rechtvaardigheid en naastehefce”. Ik geloof, dat men doctor en professor moet zün on. den moed te hebben In den tüo van een half uur belde onderwerpen te behandelen; Ik kan er terstond aan toevoegen, dat men slch doctor en professor toont, wanneer men zulke omvangrüke oncerwerpen op zulk een meester lijke wüze behandelt als professor doctor Ste ger dat zoojuist gedaan heeft. Maar ate fk als eenvoualg marlnemannetje de bouwput instap, dan hëb Ik oogen te kort en inzicht te kort om. zelfs als Ik door deskundigen wordt Ingelicht. In zulk een korte spanne tüds het geheele on derwerp „naastellefde en sociale rechtvaarctg- hetd" In me op te nemen. Wat ik wel snap te dit: rechtvaardigheid, so ciale rechtvaardigheid te onmogelük «onder naastellefde; naastellefde is een integreerend onderdeel van ce sociale rechtvaardigheid. Ik zie dan ook In de groote cementmolens mengsels maken; daar gaat In „naastellefde" allereerst en allermeest en daarbü ook een scheutje „sociale rechtvaardigheid". Iedere zonde tegen de rechtvaardigheid te can toch ook een zonde tegen de naastenliefde. Laat ik dus vanmiddag spreken over de naaste- liefde. de menschenliefde. Is het wel waar, dat wü katholieken zoo bü- zonder goed aanvoelen, dat het gebod van Christus om elkander te beminnen een gebod te? Als Christus over „geboden" spreekt, dan te dat geen verzoeken, geen vragen, maar ge bieden. Zoo goed als de ITen Geboden geen verzoeken waren tot de Joden in de woestijn. Als met heftige vuistslagen op den top van de van lulde Almachtige In Uwe gebeden bevelen wü aan onzen dierbaren Vader, Behuwd- en Groot vader, den Heer SIMON WORTEL, Weduwnaar van Maart je Vrederiks, die heden, door een droe vig ongeval, nog voorzien van de Genademiddelen der H. Kerk. In den ouder dom van 73 Jaar, is over leden. Uit aller naam: J. WORTEL. Alkmaar, 22 Juli 1939 Ropjeskuil 24 De gezongen Uitvaart dienst heeft plaats/ Woensdag 26 Juli a.s., je 9 uur. in de Parochieki van den H. Joseph, waar na te 11.30 uur begrafenis vanult/het St. Elisabeth- Zieketfhuis op het R.K. Kerkhof „St. Barbara” al hier ROTTERDAM. 34 Juli Veemarkt. Aan roer in totaal 2469 stuks, tw.: 648 vette run deren. 283 vette kalveren. 5 nuchtere kalveren, 911 schapen en lammeren. «23 varkens. Prij zen per kg.: Vette koeien le kw. 75, 2e 1- 60, 3e kw. 33—46; vette ossen le kW. 84. 3e kW. 58, 3e kw. 34—48; vette kalveren le kw. 92. 3e kw. 70, 3e kw. 48—58; varkens (levend gewicht) le kw. 50, 3e kw. 49, 3e kw. 48; schapen le kw. 40. 3e kw. 35. 3e kW. 30; lammeren le kw. 45. 2e kw. 40, 3e kw. 35. Prüsen per stuk: Schapen le kw. 17. 3e kw. 15. 3e kw. 13. lamineren le kw. 11, 2e kw. 8, 3e kw. 6. Overzicht. Vette koeien en ossen: aanvoer iets kleiner, handel tamelük. prüfen voor le en 3e kwal, koeien Iets stüver. overigens onveran derd; prima koe 70 ct.. prima ossen 68 ct. Vet te kalveren: aanvoer Iets korter, handel zeer kalm, prijzen le en 2e soort onveranderd. 1ste kw. Iets hooger. prima 102. Schapen en lamme ren: aanvoer aanmerkelük ruimer, handel tra ger. prüzen lager. Varkens: aanvoer minder, handel vlot, goed prijshoudend. Eenige partijen schapen voor export verkocht. ROTTERDAM. 24 Juli. Aardappelenmarkt. Brteische eerstelingen 45 et., idem ronde 45 ct.. Eigenheimers blauwe 3 1/34 1/2 ct., idem poten 2—3 ct.. Blauwpitters. Celdersche 5—6 ct.. ronde Geldersche 4 1/35 1/2 ct.. Westland- sche ronde zand 45 ct.. Idem drielingen 2 13 3 ct.. idem eerstelingen 44 1/2 ct.. idem lan ge 3—4 ct. per kg. Aanvoer voldoende. Handel kalm. ROTTERDAM. 34 Juli. VI asm ark t Aange voerd werd 1380 kg. blauw, schoon 6572 ct-. 8833 kg Hollandsch geel «5—75 ct per kg. De markt was heden zeer kalm gestemd. Er was wel eenige vraag, doch de prijzen waren flau wer. Aanvoer geheel verkocht. DEN HELDER M Juli Oem Vtechafalag Aan gebracht door KordenTongen 0 951 15. Slips 4570 cent per kg. Schol I 4.755 50. II 0.75— 3 40 Schar 1.709 75. Bot 3 003 per kist. ENKHUIZKN 33 Juli. Veiling Bloëwienlust 3 403 go groote 8.904 80. kleine 1.803. Sclioteche: grof 1803. >00 k| Aardappelen Eigenheimers groot 3 70—3 90. kleine 180—180. alles per baal van >00 kg Groenten Dubo Slaboonen 1214 ct. per kg Door de Nederlandache Groenten- en Frultcentrale la de prüa van gekuilde aardappelen verlaagd geworden van 3 00 op 1 80 TER AAR. 33 Juli Centrale Veiling Snüboonen •790 cent. Prlnceeeeboonen 1.851 85. Dubb. Stamboonen 7090 cent. Witte Pronkers 30 cent. Augurken fün 3.10. fijn basterd 1.10. basterd 95 ct.. grof 1 301.48. stippel 50 cent. Komkommen 51 cent. MEDKMBL1K 33 Juli Velllngsver ,St Jozef". Aardappelen: Schotse he groote 8095 cent, fijne 0.80—1.15. kleine 0.90—1.50. Borgera 150—170. Roode kool 1.00. BOVENKARSPEL. 33 Juli. .De Tuinbouw” 3400 baal aardappelen: Schotache: grof 8590 ct.. fijns 0 951.30. kleine 0.90—130. Elgenh 1.05— 195. kleine 11.30. grof 0.90135 per baal. 3000 kg witte kool 90 cent per 100 kg. BLOKKER. 33 Juli. „Op Hoop van Zegen” Slaboonen 11.5013. Kruisbessen 8 5012 90. Elgenh 3.804. Schotache a.103. Schotache aardappelen: ultgekuUd 3.00. bonken 3 00. Roode bessen 8 50—1180 Witte bessen «—9 10. Zwarte bessen 35 00—34. Troaheesen 9.00—11 50, Proleflc- beiwn 13 50—15.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 7