,T I i II GESLAAGD? het Auto tegen boom gebotst If De pers over kabinet HET NIEUWE KABINET HET VERKEERSDRAMA BIJ EINDHOVEN EERSTE KAN AAL VLUCHT VÓÓR 30 JAREN w DINSDAG 25 JULI 1939 1 SPEK-EXPORT NAAR DUITSCHLAND Nieuwe voorzitter Werktuigencrediet 1 Commissie geïnstalleerd MOTORRIJDER VER ONGELUKT Twee auto’s gebotst Drie gewonden Clearingkoerten 1 x r Hevig onweer boven Heerenveen Goede vooruitzichten in *t schoenbedrijf Op 25 Juli 1909 vloog Blériot van Calais naar Dover Thans 32.000 lucht reiziger» per jaar Luchtverkeer op Praag hersteld Minister Steenberghe geen Kamerlid Zes inzittenden gewond, van wie twee ernstig 19e jaarvergadering van R.K. Bond in Utrecht Groote belangstelling voor de constitueerende vergadering - Vanaf Woensdag 26 Juli a.s. landt de K.L.M. weer op Ruzyne - IW iL IB Landarbeider en vee door den bliksem getroffen Ook een der overlevende kinderen in levensgevaar I Tengevolge van botsing te water geraakt en overleden Liberale juichtonen, doch sombere Roode en Roomsche klanken steun sullen (lib.) geen volgen •t i in •rt- Op het departement van Economische Zaken is Maandag geïnstalleerd de commlsie voor toe- wyzing van het „werktuigencredlet”, welke In stallatie namens den minister van Economische Zaken is geschied door dr. H. M. Hirschfeld. directeur van handel en Nijverheid Deze wees er op, dat dit crealet gezien moet worden als een onderdeel van een algemeene positieve middenstandpoiitlek. welke door den minister van Economische Zaken is voorgestaan. rudimentaire techniek, die echter gediend werd door moedige mannen. reactlonnaire kringen heeft men de dat deze dr. Colijn onmlsbaai Nu reeds kan men de goede uitwerking van de Vestigingswet bespeuren. Toen Smilde Smllde Volgens het financieel verslag van den heer C. de Jong, sloot de Inkomsten en uitgaven rekening met een bedrag van f 3386 38 Voor het volgend jaar werd f 3400 begroot. werd den E: TS r* Het ,.H u 1 s g e z 1 n" (R.K.) toont aan, dat het kabinet zich ook in het gunstigste geval nooit lang zal kunnen handhaven: Het (lib.) „H a n d e 1 s b 1 ad” Juicht Coiljn en de zijnen vanzelfsprekend toe: In de maand Juli van het Jaar 1908 was hU gereed; een vlucht met een passagier gelukte en hij legde in 44 minuten en 20 seconden een afstand van ruim 41 K.M. af. het traject Chi- chery—Croix—PlqueU-Chevllly Hierna achtte Blériot de vlucht over het KanaqJ traject van 39 KM., binnen zjjn bereik, en dong hU naar den prijs van 25.000 francs, door de ..Daily Mail" uitgeloofd voor den eersten vliegenier, die het Kanaal overstak. Hij riep de hulp van de Fransche regeering in. die hem beloofde, hem gedurende zijn poging te doen begeleiden door den torpedojager „Escopette." Een officleele van vóór welke, vindt. In ons avondblad van gisteren gaven wu reeds de stemmen van die bladen, die in nun Zondagedities hun meening over het nieuwe ka binet weergaven. Thans volgen hier nog eenlge uitspraken Uit de avondbladen van gisteren „De Telegraaf” poogt te bewijzen, dat het kabinet wel een meerderheid van het volk ach ter zich heeft, en net hoopt dan ook op een langen levensduur Op den 25sten Juli, 's morgens in alle vroegte, was het somber weer. Louis Blériot was ziek, hij had zich ernstig aan één zijner voeten verwond. Indien hij verstandig was, zou hij van zijn poging afzien, maar uit zijn oogen straalde meer geestdrift dan voorzichtigheid. HU richtte zich op met be hulp van zijn krukken en men heeech hem aan boord van net vliegtuig. HU trok er op uit om de zee te over winnen en vloog op van Calais om In Dover te landen en de ongeloovige en verbaasde wereld te toonen, wat men toen reeds kon verwachten van een in die dagen hoogst Het werktuigencredlet gaat een stap verder op den weg naar differentieerlng. Het zal spe ciaal dat deel van den middenstand, hetwelk kan worden aangeduid met ..ambacht en kleine Industrie”, in staat stellen tot het financieren van technische objecten. Aan propaganda zal ongeveer tweemaal zoo veel worden uitgegeven als in de vorige periode. s Ons is echter duidelUk aangegeven met wel ke overwegingen wjj rekening zullen hebben te houden. wy zullen deze bU de uitvoering van onze taak voor oogen houden en gelooven alsdan te kunnen slagen met den arbeid, welk ons heden is opgedragen. Maandagmorgen te ongeveer vier uur is 'n personen-auto uit Giethoorn, waarin een geselschap van zes personen was gezeten, namelijk vUf jongelui uit Giethoorn en een uit Gorredijk. die gevraagd had mee te mo gen rUden en die een bezoek gebracht had den aan de kermis te Leeuwarden, nabij HaskerdUk. gemeente Haskerland, in een bocht in volle vaart tegen een boom gereden. Maandagmiddag bestond er voor de constitu eerende vergadering van het nieuwe kabinet waarvan de samenstelling nog niet offlciee. is gepubliceerd begrUpeiyke belangstelling. Voor het gebouw van het departement van Algemeen» Zaken aan den KneuterdUk te Den Haag stono een schare nieuwsgierigen opgesteld, ondqr’ted vele journalisten en persfotografen. Naarmate het uur van half drie naderde werd stukje Voor beetje de sluier, die hoewel doorzichtig, toch de samenstelling van het kabinet tot nu toe had bedekt, opgeilcht. Elke nieuwkomer imipers, die de treden naar den Ingang van het oude paleis aan den Kneuterdijk beklom, kon als een minister worden beschouwd. Achtereenvolgens arriveerden de heeren: dr H. Coijjn, C. W. Boden hausen, jhr. Ir. O. C. A. van Lidth de Jeude, C. van den Bussche, mf. J. A. N. Patijn, daarna gezamenlijk de heeren mr. J. A. de Visser, H. van Boeyen en ir. M. tl. Damme, daarna de heeren dr. J. J. C. van Dijk en prof. dr. J. B. O. Sctirieke. Men kan aannemen, dat de heeren Coijjn, Van Dijk, Patyn en "an Boeyen hun porte feuille behoudeA. Den heer De Visser wordt de portefeuille van Justitie, den heer Van den Bussche die van Koloniën toegeschreven. Voorts schijnt het vast te staan, dat de heer Damme belast zal worden met Sociale Zaken, de heer Schrteke met Onderwijs, Kunsten en Weten schappen, de heer Bodenhausen met Financiën terwijl de heer Van Lidth de Jeude zal terug- keeren op het in 1937 door hem verlaten de par-, tement van Waterstaat. De auto werd geheel vernield, waarbij zes inzittenden werden gewand. Twee jonge lui. de heer K. Smit en A. Scholten uit Giet hoorn. liepen ernstige verwondingen op. zoa dat zij onmlddellijk naar het ziekenhuis te Hee renveen werden vervoerd, waar operatief moest worden Ingegrepen De vier anderen konden, na ter plaatse door een geneesheer te zijn behandeld, naar hun di verse woningen worden overgebracht. Blériot heeft zich een plaats In de Ge schiedenis veroverd. HU zal voor komende ge neraties blijven: de man, die over het Kanaal vloog; en toch was dit heldenfeit niet meer of minder opmerkelijk dan de vluchten van stad tot stad, die hij eenlge maanden eerder had volbracht. Dezen bijzonderen roem verwierf hij echter door de politieke jpeteekenls van de Kanaalvlucht. Toen Louis Blérlot's vliegtuig den Brltschen grond raakte, veranderde plotse ling de geografische positie van Engeland: het was geen eiland meer! „Wanneer wij willen vaststellen, dat al wat het Bondsbestuur gedasm heeft zelf gedaan moest worden.... en wij bezien nu onze Organisatie, dan mogen wij toch ze ker zeggen, dat wij vooruitgegaan zijn.” Nu uit de politieke groepeerlngen behoorlijk en krachtig ministerie was sa men te stellen, juichen wjj het toe. dat de formateur het over een geheel anderen boeg heeft gegooid. De behartiging van 's lands zaken zal nu worden toevertrouwd aan elt bekwame mannen, wier naam en verleden er borg voor staan dat zij zonder eenig voor oordeel den weg zullen zoeken, die thans voor het land in zijn geheel het nuttigst is en practise!) begaanbaar zal zijn. Dat daar bij de medewerking van R. K. ministers moet worden gemist, is zeker niet de wensen van den formateur, maar de wil van de Roomsch-Katholieken zelf. In zekeren zin verduidelijkt dit het politieke beeld. Want wanneer men dc kabinetten der laatste ja- ren beschouwt, is het immers voornamelijk de tweeslachtige houding der R. K. geweest. tevergeefs trachtten zjj den goocheltoer uit te voeren, tegelijk te zijn wat wij nu gemakshalve maar vooruitstrevend en be houdend zullen npemen welke een krach tig beheer, zie ook de 'op niets uitloopende R. K. fronde in 1935. ónmogelijk heeft ge maakt. Een formatie op party-basis is nu grondig vastgeloopen. Het ligt dan ook ge heel in de rede, dat thans de man, wiens ervaring, kundigheid en belangeloosheid door vriend en vijand worden geëerd, aan het hoofd komt te staan van een combina tie, wier eenig doel zal zijn: een krachtig en zakelijk beheer in het nationaal belang. NEDEfitr HEiOEMy Het „program-ministerie" zal dus positief stelling hebben te nemen, ten minste in de bekende drie urgente vraagstukken, die op politiek terrein om oplossing vragen 's lands defensie, ’s lands financiën, en de werkloosheid als 's lands ernstige sociale euvel. En dat niet enkel in elk vraagstuk op zich, maar ook in hun onderlingen samen hang. Nu geldt van tweeën een. óf het pro gram, waarmede dr. Colijn de Regeering van het land weder wenscht op te vatten verdient en verkrijgt dan ook de instem ming van een meerderheid in de Staten- Generaal niet, óf het verwerft deze instem ming wel. Maar zelfs in dit laatste voor dr. Colijn gunstige geval is de samenstelling van het komende kabinet in zoo tastbare dishar monie met de meerderheid, waarop het zal steunen, dat het zich onmogelijk zal kun nen handhaven. Koersen voor stortingen op 35 Juli tegen ver plichtingen. luidende in Reichsmarken f 74,83 en lires f9,90. De Duitsche Jtelchsanzeiger" publiceert een verordening, welke het invoerrecht op door regen varkensspek, Ingevoerd in stukken van teil minste 4 Kg. gezouten of gerookt, voor de periode 1 Augustus a^. tot 1 October van het volgende jaar verlaagt van 150 op 30 mark per 100 kilo netto. I De „Nieuwe Rotterdamsche Cou rant” <llb.) gaf, evenals de .Nederlan der" en de „Standeer d”. tot hog toe geen redactloneele beschouwing. Wij ontleenen in middels een en ander aan een bericht over den mogelyken gang van zaken, waaruit wy min ot meer de houding van het blad kunnen aan voelen 4 uit den aard der zaak vraagt men zich in parlementairen kring af, of een derge- liike eerste ontmoeting tusschen kabinet en Kauner reeds tot „ongelukken" zou kunnen lelden in dien zin, dat een meerderheid het kabinet terstond met een motie van afkeu ring of wantrouwen ten val zou brengen Ofschoon er ongetwyfeld by een meerder-, heid. nJ. by sociaal-democraten en Roomsch-Katholieken <en wy mogen, ge looven wy. ook wel zeggen vryzlnnig-demo- craten) ontstemming over de oplossing van de jongste kabinetscrisis bestaat, betwyte- len wy of een dergelyke motie on dit oogen- blik inderdaad een meerderheid zou halen Eerder verwachten wy. dat man zich b.v van R.K. zyde thans tot wat booze woor den, misschien ook zelfs tot woorden, die voorloopig van wantrouwen getuigen, za. bepalen, om dan later, wellicht In het na jaar. aan de hand van de daden van het nieuwe kabinet pas een definitieve houding te vellen. Men zal trouwens in het R K kamp moeten begrUpen, dat indien men nu. te zamen met sociaal-democraten en an deren. dr. Coiyn en de zynen ten val zou brengen, hieruit onmiddeliyk de verplich ting voor de R. K. Staatsparty voortvloeit om dan met de sociaal-democraten, al dan niet met nog anderen, een nieuw bewind te vormen En nu zou het ons niet verbazen als men daarvoor op dit oogenblik in R K kringen mocht terugdeinzen. De KLM. heeft van de zyde der Duitsche autoriteiten bericht ontvangen, dat zu weer bo ven het voormalige Tsjecho-Slowaaksche grond gebied mag vliegen en landen op Ruzyne, het vliegveld van Praag. Eli Heel anders is de toon van „Het Vol k” <S. D. A. P.) Tydwinnen is het doel van deze merkwaardige crisis en haar oplossing, aldus het blad: V hetwelk zy nieuwe machines en werktuigen kunnen aanschaffen en in het algemeen hun outillage zullen kunnen verbeteren. Het zal de taak der commissie” zyn, de nor men voor deze credietgeving vast te stellen en een beslissing te nemen op de aanvragen, wel ke haar, vergezeld van een prae-advies, door de Nederlandsche Middenstandsbank zullen wor den voorgelegd, zy zal hierbij mogen rekenen op de medewerking van den ryksnyverheids- dienst, welke in het byzonder de nyverhekls- consulenten by de uitvoering van dit crediet ter beschikking stelt voor het uitbrengen van een technisch advies, waarby om rekening zal worden gehouden met den aard en den omvang van het bedryf, de verhoudingen in den betref- fenden bedryfstak en de kwaliteiten van aan vrager als vakman. Deze rede werd beantwoord door den voorzit ter der commissie, dr. Groeneveld Meyer, ad ministrateur by het departement van Econo mische Zaken. ublicatle van de samenstelling het nieuwe kabinet wordt niet verwacht de beëediglng van de nieuwe ministers, zooals gemeld, hedenochtend plaats Gistermorgen is te Nymegen op *t kruispunt Johanna weg en Kwakken berg weg een ernstige aanrijding geschied tusschen twee personen auto’s, belde uit Nymegen. welke zeer zwaar be schadigd werden. De oorzaak van de aanrijding is te wyten aan het feit, dat de bestuurders van de beide wagens elkaar te 'aat hebben op gemerkt. De chauffeur van den eenen auto. De G kreeg wonden aan het hoofd, terwyi zyn moeder het sleutelbeen in den rechterschouder brak. Mevrouw Sch„ die met haar man T. Sch. in den anderen wagen was gezeten, brak haar rechterbeen. Dr. van Ewyk verleende geneeskundige hulp. Mevrouw Sch. werd per ziekenauto naar het Canislus-ziekenhuis vervoerd. Mevrouw de O. kon naar huis worden gebracht., De auto's moesten worden weggesleept. zou zyn Er is geen reden, te veronderstel len, dat de heer ColUn zelf deze gedachte zou verwerpen. Enkele jaren geleden was zyn prestige inderdaad zeer groot, doch het had reeds leiyke deuken opgelopen in de periode, die sedert 1937 was verstreken en thans mogen dan de liberalen geneigd zyn. den anti-revolutionnair, die in economisch opzicht hun geestverwant is, weer in gena de aan te nemen de vryylnnig-democra- ten zyn er niet ten tweeden male ingelopen en by de grote katholieke party heeft de heer Colyn het helemaal verkorven. Van niet minder gewicht is. dat de heer Coiyn ook voor de publieke opinie zyn aureool heeft verloren. En toch bluft hy. Toch probeert hy op nieuw, de 'regeering in handen te houden en dat met een pregram en met een kabi net, waarvan hy by voorbaat moet aanne men, dat zu by de meerderheid van de De politieke strijd in ons land zal gestre den worden om de volkswelvaart. En deze stryd zal er tevens één zyn om den heer Coiyn. In opvatting. Verschillende omstandigheden hebben er toe geleid dat by deze beide groepen een sterke credietbehoefte wordt gevoeld. Niet alleen echter ten aanzien van deze kleine nyveren, doch ook uit een oogpunt van algemeen en industrieel belang leek het ge- wenscht hier hulp te bieden. Het zou te be treuren zyn wanneer hun productieve krachten niet tot ontwikkeling konden worden gebracht en een nyverheid, welker belang moet worden erkend, niet in staat zou biyken zich te hand haven. Ook sociaal gezien zal met deze hulp een nuttig werk worden verricht. Uiteraard zullen slechts degenen* die uit hoofde van hun persoon en hun vakbekwaam heid en credletwaardlgheM daarvoor in aan merking kotnen, In staat worden gesteld va het nieuwe crediet gebruik te maken, middels wy weten, aldus spreker, uit verschillende maatregelen door den minister getroffen en bevorderd, welk een warm hart hy den middenstand toedraagt. Dit is ons zoo juist opnieuw gebleken uit de wyze waarop ons is uiteengezet, welke taak onze commissie tsuv. het industrfeele deel van dien stand •wacht. Wy zyn ons ten volle bewust dat zy niet een gemakkeiyke za) zyn en dat wy meermalen voor moeilijke beslissingen zul len worden geplaatst. Omtrent den toestand van de slachtoffers, die in het St. Josephziekenhuis zyn opgeno men, vernamen wy hedenmiddag, dat de moeder nog steeds bewusteloos is en in levens- gevaariyken toestand verkeert. BU een der kinderen, namelyk het oudste meisje, is ook een schedelbasisfractuur geconstateerd, zoodal de toestand ernstiger is dan men Zondagavond vermoedde. Men vreest dan ook voor haar leven. Het jongste meisje, evenals de vader, maken het redeiyk wel. Het overleden meisje ia aes jaar oud en heette Hendrika Anthonia van Eyk. Het oudste meisje, Anthonia Hendrika Francisca. is zeven jaar, terwyi het jongste kind, Mathea Louisa Maria, byna drie jaar oud is. katholieken, dan zal het minstens goed en doelmatig moeten wezen dat, wat door minister Romme opgesteld. Maar dat wij deze niet groot achten, zal gezien de verschillende hij heeft aangenomen, ons moeilijk kwalijk kunnen nemen. In ieder geval zien ■vlj niet zonder nieuws gierigheid de regeeringsverklaring en het regeeringsprogram van de nieuwe ml- nisterleele ploeg op zeer korten termijn tegemoet. Niet op de namen der nieuwe functionarissen, maar op den Inhoud en den vorm ven zulk een verklaring en program zullen concrete verwachtingen of teleurstellingen kunnen worden geba seerd en dan nóg zelfs niet In al te stel lige mate, omdat het nu wel gebleken is, hoe lichtvaardig er met een regee- lingsprogram door hen, die het mede opstelden en onderschreven, kan worden <xn gesp rongen. Van soclaal-democratl- sche zijde is het den katholieken euvel geduld, dat zij de positief Christelijke combinatie, toen deze verbroken werd, niet wilden vervangen door een Roomsch-Roode. De katholieken zagen daartoe nog niet de door hen daarvoor verelschte „uiterste noodzaak", maar als die uiterste noodzaak zich ooit zou voor doen, dan zal dat voor een groot deel geweten moeten worden aan de houding »an Colijn, die thans iaat experlmentee- ren met een kabinet, welks combinatie waarschijnlijk minder vasten parlemen tairen grond onder de voeten zei vinden dan dat, wat hij prijsgaf. Men kan voor een overgangsexamen luisterrijk slagen «n in een volgende klas jammerlijk te sakken. En meer dan een dubieus over- Sangsexamen heeft Dr. H. Colijn dit keer niet gemaakt. Zooals men weet moest in Maart JJ. na de be zetting van Tsjecho-Slowakye door Duitsche troepen, het luchtverkeer op Praag gestaakt worden. De dienst der KLM. op Budapest, de z g Blauwe DonauCexpres. aal voortaan dus weer de vliegvelden van Praag, Weenen en Budapest aandoen. In verband met andersluidende berichten deelt minister Steenberghe ons mede, dat ny E»en Kamerzetel ambieert. LE 1 I Het voorzitterschap van oen Bond vier jaar volyverig waargenomen door heer A. Linneweever uit Den Haag. Maandag werd in zyn plaats gekozen de he«r P v. d. Ing, uit Nymegen. Herkoeen werden als bestuurslid de heeren Schlaghecke en Stryards. nieuw gekoeen wer den de heeren Peters uit Hoensbroek en Q. v. Dael uit Amsterdam. Het voorstel van het Bondsbestuur de con tributie met f 1.per jaar te verhoogen werd aangenomen. BU de bespreking van de voorstellen der ver schillende afdeelingen beloofde het hoofdbe stuur het vraagstuk betreffende een vaste basis voor de loonen van werknemers in het schoen- bedryf ernstig te sullen bestudeeren. De vergadering wordt voortgeset. oen Dr. Colijn c.s. de kabinetscrisis forceerde door het door hem zelf medegeformuleerde en mede-on- (jerteekende regeeringsprogram van 1937 op een der meest essentleele punten nj. dat der werkloosheidsbestrijding te ver loochenen, hebben wij hem vergeleken met een koenen Buffalo Bill, die het durfde bestaan midden In een hache- Hjken maalstroom van paard te verwls- selen. Een tijdlang heeft hij In het water liggen ‘spartelenmaar thans zit hij te- midden der hoedende golven weer rustig m het zadelop een nieuw, maar be jaard regeërlngspaard, waarvan het nog te bezien staat, of het een grooter uit houdingsvermogen zal hebben, dan dat, wat hij lichtvaardig heeft laten verdrin ken. Er is veel duister in deze zonderlin ge kablnetscrisis-van-binnenuit geble ven, maar wat oJ. wèl duidelijk is ge worden, is, dat hier een strijd is gevoerd tusschen oud en jong, tusschen liberaal conservatismeep budgetaire orthodoxie eenerzijds en voorultstrevenden positief Christelljken socialen zin, die het geld voor de menschen en niet den mensch voor het geld wil gebruiken, anderzijds. Het eerste heeft overwonnen ten koste van den laatste, dan zij het feit, dat er geen ernstige kans aan de vooreorlog- sche generatie (wij bedoelen die van vóór 1914, en niet die van vóór 1870) is gegeven om een parlementair meerder- heidskabinet te vormen op een program, dat ook in sociaal opzicht de instem ming zou hebben kunnen verwerven van driekwart van het Nederlandsche volk. De tusschenopdracht aan staatsraad Mr. Dr. Kooien is ook door deze zelf niet als een dergelijke kans beschouwd. Omtrent het verkeersongeluk op den Geldropschenweg te Eindhoven kunnen wy nog mededeelen, dat de dronken chauf feur Maandagmorgen, na verhoor door de politie, op vrUe voeten is gesteld. HU bleek inderdaad, nadat hU de aanrijding had ver oorzaakt, zonder zich om het geval te be kommeren, een nabUgelegen café bezocht te hebben, waar de politie hem heeft gear resteerd. Men mist in deze Hjst een minister van Economische Zaken. Naar wU vernemen, zal dr. Coiyn ad interim deze functie waar nemen, totdat prof. ir. I. F. de Vooys de portefeuille zal kunnen aanvaarden. Deze conclusie stond vermeld in bet 19e jaarverslag, dat ter tafel kwam op de 19e jaarvergadering, welke de Ned. R K. Bond van Schoenwinkeliers- en Schoenmakerspatroous- vereenigingen Maandag en Dinsdag in Utrecht houdt. In het openingswoord van den voorzitter, den heer A. Linneweever. kwam de voldoening, welke de genoemde conclusie uitdrukt, meer gedetailleerd tot uiting. Aan het Jaarverslag van den secretaris, den heer H. Bergers ontleenen we nog het vol gende: In het afgeloopen jaar is meer gewerkt aan de inneriyke versterking van de afdeelingen en een betere administratie dan aan propa ganda naar bulten. NJpuwe afdeelingen werden opgericht en het ledental bleef constant. De omliggende plaatsen tn Utrecht zyn m bewerking, zoodat verwacht mag worden, dat in het komende jaar het leden- en afdeelin- gengetal sterk zal stygen. In den algemeenen toestand in de repara- tie-bedrUven was vooral in het voorjaar eenlge opleving te bespeuren, mede ook in de maat- schoenmakeriien. De schoenwinkeliers waren over het alge meen goed tevreden. De eerste vlucht in gesloten circuit van de eene stad naar de andere deed Blériot begrijpen, wat men in de toekomst van de luchtvaart kon verwachten, en op dat oogenblik begon hy te denken over een vlucht over het Kanaal. Met een bulten- gewonen moed zet hy zich aan den arbeid, en in het jaar 1909 construeert hy een toe stel, waarmede hy van plan is, wonderen te verrichten: een zwakke ééndekker, waaf- op hU een armzaligen motor van 25 P K monteert, en waaraan hU in ééns zyn for tuin en zyn leven, zyn eigen goeden naam en den roem van de Fransche luchtvaart ging toevertrouwen. Dit broze toestel was het resultaat van zyn stoutmoedigheid, herstelde fouten, zwygzaamheid, van het risico, dat hy op zich had durven nemen, van intuïtie en berekeningen. Het is de beroemde „Blériot XI”, samengesteld uit hout, zeildoek en Uzer. waarin Louis Blé riot het beste legde, wat In hem was r. H. Colijn is er dus ten tangen leste ^Dtath^q^^^ideeiwninis- terieel team Samen en wel zonder de katholieken. Voor allen, die zich geërgerd hebben aan den recht- matigen invloed, welken de katholieken overeenkomstig de stembusuitspraak van 1937 nu twee jaar lang op den gang van 'stands zaken hebben uitgeoefend, is dit een bron van bijzondere verheugenis, en voor ons katholieken is dit een échec, dat wy in geenen deele uitermate tra gisch behoeven te nemen, aangezien uit eindelijk „alles zal regt kom” en de in vloed van de katholieken in het parle ment, waarvoor de nieuwe regeering toch 'eenmaal zal moeten verschynen. nog precies zoo groot is als vóór deze wonderlijke, thans schynbaar opgeloste 'Tabinetscrlsls. wy bedoelen hiermee niet te zeggen, dat het de taak van de ka tholieken zou moeten zUn de nieuwe re- geering-Coiyn, alleen maar omdat er geen katholieken zitting in hebben, geen fair chance te geven en haar by de eer ste de beste gelegenheid, redeiyk of niet, den voet dwars te zetten. Het mag en moet voor ons niet gaan om minister portefeuilles. maar om het landsbelang. En als het landsbelang, zooals wy dat overeenkomstig onze christeiyke sociale beginselen moeten zien, ook maar eenl- gennate geschaad of verwaasloosd zou worden door de nieuwe combinatie, die niet onduideiyk als een „zaken’-kablnet wordt aangediend, dan zullen de katho lieken minder dan ooit reden hebben om iets door de vingers te zien. Het is moge lijk, dat Coiyn uit deze crisis ie^k geleerd heeft en thans met een werkloosheids- bestrydingsprogram voor den dag zal komen, waarmee op een andere wyze dan minister Rr.mme voorstond toch iets goeds zal kunnen worden bereikt. Wil een eventueel eigen werkloosheidsbe- strydlngsprogram van de nieuwe regee; ring genade kunnen vinden in de oogen der even als werd mogeiykheid Dr. Coiyn, houdingen die Op de lyn ParysLonden doet het succes der luchtvaart voor commercieele doeleinden zich eiken dag meer gelden. Teneinde een dul- deiyk beeld te geven van den vooruitgang dezer FTansche luchtvaartlyn, volgen hier eenlge cyfers: In 1919 werden afgelegd 46.495 KM. en ver voerd 295 passagiers alsmede 7674 Kg. vracht goed; in 1931 1.034.789 K.M. afgelegd met 13.067 passagiers, 1.067.048 Kg. vracht en 10.773 Kg. mail. Het vorig jaar werden 995.350 K.M. af gelegd met 31919 passagiers, 313373 Kg. vracht en 67.600 Kg. mail Van September 1919 tot 31 December 1937 werden afgelegd 13.671900 kilometers, vervoerd 200.000 passagiers. 9.011333 Kg. bestel- en vrachtgoed en 109.138 Kg. mail. Dit belangrUke passagiersvervoer wordt, in beide richtingen, door elf dageiyksche diensten verzorgd. Deze gegevens geven een duldeiyk genoeg beeld van den weg, die sinds 30 jaar werd af gelegd en er is geen commentaar noodig om den nadruk te leggen op de beteekenls van de vlucht van Louis Blériot, toen hy, op 25 Juli 1909. het Kanaal van Calais naar Dover over stak. wat toen als „het hoogtepunt van de ver overing Vhn het luchtruim" gold. Deze opzien barende gebeurtenis vond evenveel weerklank als de vlucht New-YorkParijs van Charles Lindbergh, die 18 jaar later, in Mei 1927. werd uitgevoerd. Louis Elériot! ZUn naam zal geschreven biy- ven op de eerste bladzUde van het Gulden Boek der Luchtvaart. Hy was ingenieur, meer rijk aan ideeën dan aan geld, en voelde zich tot de aviatiek aangetrokken, toen deze zich nog tri het beginstadium bevond. In dien tyd werd voor de luchtvaart meer vermetelheid dan techniek, meer moed dan wetenschap vereischt: in één woord, een werkeiyk dus in die dagen irrationeel en ongerijmd geloof in haar lotsbestemming was noodig om iets te kunnen bereiken Slechts zeer weinigen voldeden aan deze verelschten, toen Louis Blériot in het be gin van deze eeuw op de eerste moeiiykheden en hindernissen van dit probleem stootte. volksvertegenwoordiging vinden. Men moet met dezen man voorzichtig zyn. In de verhoudingen van het ogenblik ligt voor de hand, wat de volksvertegenwoordi ging kan doen. Zo spoedig mogelyk moe* den heer Coiyn aan het verstand worden gebracht, dat hU allerminst onmisbaar te en dat van zyn nieuwe aanpassers-plannen niets zal kunnen komen. Het lykt ons voor alsnog volstrekt uitgesloten, dat hy de kans zou krijgen, aan te biyven na een afwy- zende uitspraak van de Kamer; in leder geval bevat zyn nieuwe ministerie, als wy het goed zien, meer dan één figuur, die op zulk een beslist antl-democratlscheh weg niet één stap sou meegaan. Als de heer Coiyn en zyn nieuwe colle ga's tyd wonnen, byvoorbeeld tot de behan deling van de begroting....; en als zy dan intussen, tengevolge van een nieuwe inter nationale spanning, een beroep op de een heid des volks zouden moeten doen....; och. de speculatie is niet zo gek Tydens een kort maar hevig onweer, dat gistermorgen boven Heerenveen en omgeving woedde, werden drie koeien van den veehouder Hof te Tjallebert door den bliksem getroffen en gedood. By den veehouder Zwaarstra te Boven- Knype, werden twee kalveren, vlak achter de veehoudery, tegen den grond geslagen en ge dood. Een arbeider, die in de onmlddeUyke nabU- heid aan het maaien was, werd eveneens ge troffen en bewusteloos tegen den grond ge slagen. Zyn toestand is zorgwekkend. -- de veertigjarige winkelier L. Vos te per motorfiets te Kloosterveen nabp een vóór hem rijdenden melkwagen wilde passeeren, botste hy tegen een hem tege moet ryóenden personenauto, met het gevolg dat hy In de Drentsche Hoofdvaart terecht kwam. De chauffeur van den auto sprong hem direct na en bracht hem op het droge, waar bleek, dat hU overleden was. Het motorrUwlel werd geheel vernield. Ds politie stelt een oo- derroek in. Er zyn er, die beweren, dat het nieuwe kabinet slechts een klein gedeelte der Ne derlandsche kiezers achter zich heeft. Dit is een opvatting, die wU niet deelen. Op vier ministers na, die party lieden zyn. bestaat het nieuwe ministerie uit persoonlykheden. die uitsluitend op grond van hun uitaon- deriyke kwaliteiten tot hun ambt zyn ge roepen. Achter een bekwaam vakman moge geen party staan, de groote meerderheio van ons volk eischt niet, dat een minister tot een politieke party behoort, maar we; b dat hy bekwaam is zyn ambt te vervullen Sedert lang is het moeilyk geworden bm- nen de politieke partyen geschikte candi daten voor hooge ambten te vinden. Menig een zal het daarom toejuichen, dat de om standigheden dr. Coiyn hebben gedwongen te zoeken bdAn het kader der beroeps politici. Het heeft groote moeite gekast dit nieu we kabinet te formeeren. maar nu het er is, zal het, naar wU vertrouwen, ten minste tot de aanstaande Tweede Kamer-verkle- zingen stand kunnen houden. De tyden zyn er niet naar om onze democratische instel lingen in opspraak te brengen. Bovendien Is het niet duidelUk, welke andere politieke oplossing op dit oogenblik mogelyk zou zyn geweest Wu hechten daarom geen geloof aan de sombere voorspellingen omtrent den levens duur van het nieuwe ministerie. Dertig Jaar geleden vloog Louis Blériot over het Kanaaltien jaar later vestigde een Fransch vliegtuig de verbinding voor handelsdoelelnden tusschen Parijs en Lon den. 1909 en 1919, twee belangrUke data uit de geschiedenis der commercieele aviatiek. Direct daarna werd, om deze eerste lucht- lUn ter wereld te exploiteeren. een maat- schappU opgericht: de „Compagnie Géné rale Transaérienne", vervolgens de „Alr- Unlon".... ten slotte de ..Alr-France." ParUsLonden, een der drukste trajecten. werdt spoedig het belangrijkste luchtvaart- traject ter wereld. Van de ouderwetsche Bréguet 14 kwam men tot de machtige Bloch 160. die In één uur en tien minuten zestien passagiers In alle comfort over brengt. De gemiddelde snelheid van 120 KM. is thans tot 300 KM. gestegen....

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 5