,T
I
i
II
GESLAAGD?
het
Auto tegen boom
gebotst
If
De pers over
kabinet
HET NIEUWE KABINET
HET VERKEERSDRAMA
BIJ EINDHOVEN
EERSTE KAN AAL VLUCHT
VÓÓR 30 JAREN
w
DINSDAG 25 JULI 1939
1
SPEK-EXPORT NAAR
DUITSCHLAND
Nieuwe voorzitter
Werktuigencrediet
1
Commissie geïnstalleerd
MOTORRIJDER VER
ONGELUKT
Twee auto’s gebotst
Drie gewonden
Clearingkoerten
1
x
r
Hevig onweer boven
Heerenveen
Goede vooruitzichten
in *t schoenbedrijf
Op 25 Juli 1909 vloog Blériot
van Calais naar Dover
Thans 32.000 lucht
reiziger» per jaar
Luchtverkeer op Praag
hersteld
Minister Steenberghe
geen Kamerlid
Zes inzittenden gewond, van wie
twee ernstig
19e jaarvergadering van
R.K. Bond in Utrecht
Groote belangstelling voor de
constitueerende vergadering
-
Vanaf Woensdag 26 Juli a.s. landt
de K.L.M. weer op Ruzyne
- IW
iL
IB
Landarbeider en vee door den
bliksem getroffen
Ook een der overlevende kinderen
in levensgevaar
I
Tengevolge van botsing te water
geraakt en overleden
Liberale juichtonen, doch sombere
Roode en Roomsche klanken
steun sullen
(lib.)
geen
volgen
•t
i in
•rt-
Op het departement van Economische Zaken
is Maandag geïnstalleerd de commlsie voor toe-
wyzing van het „werktuigencredlet”, welke In
stallatie namens den minister van Economische
Zaken is geschied door dr. H. M. Hirschfeld.
directeur van handel en Nijverheid
Deze wees er op, dat dit crealet gezien moet
worden als een onderdeel van een algemeene
positieve middenstandpoiitlek. welke door den
minister van Economische Zaken is voorgestaan.
rudimentaire techniek, die echter gediend
werd door moedige mannen.
reactlonnaire kringen heeft men de
dat deze dr. Colijn onmlsbaai
Nu reeds kan men de goede uitwerking van
de Vestigingswet bespeuren.
Toen
Smilde
Smllde
Volgens het financieel verslag van den heer
C. de Jong, sloot de Inkomsten en uitgaven
rekening met een bedrag van f 3386 38
Voor het volgend jaar werd f 3400 begroot.
werd
den
E:
TS
r*
Het ,.H u 1 s g e z 1 n" (R.K.) toont aan, dat
het kabinet zich ook in het gunstigste geval
nooit lang zal kunnen handhaven:
Het (lib.) „H a n d e 1 s b 1 ad” Juicht Coiljn
en de zijnen vanzelfsprekend toe:
In de maand Juli van het Jaar 1908 was hU
gereed; een vlucht met een passagier gelukte
en hij legde in 44 minuten en 20 seconden een
afstand van ruim 41 K.M. af. het traject Chi-
chery—Croix—PlqueU-Chevllly Hierna achtte
Blériot de vlucht over het KanaqJ traject van
39 KM., binnen zjjn bereik, en dong hU naar
den prijs van 25.000 francs, door de ..Daily
Mail" uitgeloofd voor den eersten vliegenier,
die het Kanaal overstak. Hij riep de hulp van
de Fransche regeering in. die hem beloofde,
hem gedurende zijn poging te doen begeleiden
door den torpedojager „Escopette."
Een officleele
van
vóór
welke,
vindt.
In ons avondblad van gisteren gaven wu
reeds de stemmen van die bladen, die in nun
Zondagedities hun meening over het nieuwe ka
binet weergaven. Thans volgen hier nog eenlge
uitspraken Uit de avondbladen van gisteren
„De Telegraaf” poogt te bewijzen, dat het
kabinet wel een meerderheid van het volk ach
ter zich heeft, en net hoopt dan ook op een
langen levensduur
Op den 25sten Juli, 's morgens in alle
vroegte, was het somber weer. Louis Blériot
was ziek, hij had zich ernstig aan één zijner
voeten verwond. Indien hij verstandig was,
zou hij van zijn poging afzien, maar uit
zijn oogen straalde meer geestdrift dan
voorzichtigheid. HU richtte zich op met be
hulp van zijn krukken en men heeech hem
aan boord van net vliegtuig.
HU trok er op uit om de zee te over
winnen en vloog op van Calais om In Dover
te landen en de ongeloovige en verbaasde
wereld te toonen, wat men toen reeds kon
verwachten van een in die dagen hoogst
Het werktuigencredlet gaat een stap verder
op den weg naar differentieerlng. Het zal spe
ciaal dat deel van den middenstand, hetwelk
kan worden aangeduid met ..ambacht en kleine
Industrie”, in staat stellen tot het financieren
van technische objecten.
Aan propaganda zal ongeveer tweemaal zoo
veel worden uitgegeven als in de vorige
periode. s
Ons is echter duidelUk aangegeven met wel
ke overwegingen wjj rekening zullen hebben
te houden. wy zullen deze bU de uitvoering
van onze taak voor oogen houden en gelooven
alsdan te kunnen slagen met den arbeid, welk
ons heden is opgedragen.
Maandagmorgen te ongeveer vier uur is
'n personen-auto uit Giethoorn, waarin een
geselschap van zes personen was gezeten,
namelijk vUf jongelui uit Giethoorn en een
uit Gorredijk. die gevraagd had mee te mo
gen rUden en die een bezoek gebracht had
den aan de kermis te Leeuwarden, nabij
HaskerdUk. gemeente Haskerland, in een
bocht in volle vaart tegen een boom gereden.
Maandagmiddag bestond er voor de constitu
eerende vergadering van het nieuwe kabinet
waarvan de samenstelling nog niet offlciee. is
gepubliceerd begrUpeiyke belangstelling. Voor
het gebouw van het departement van Algemeen»
Zaken aan den KneuterdUk te Den Haag stono
een schare nieuwsgierigen opgesteld, ondqr’ted
vele journalisten en persfotografen. Naarmate
het uur van half drie naderde werd stukje Voor
beetje de sluier, die hoewel doorzichtig, toch
de samenstelling van het kabinet tot nu toe
had bedekt, opgeilcht. Elke nieuwkomer imipers,
die de treden naar den Ingang van het oude
paleis aan den Kneuterdijk beklom, kon als
een minister worden beschouwd.
Achtereenvolgens arriveerden de heeren: dr
H. Coijjn, C. W. Boden hausen, jhr. Ir. O. C. A.
van Lidth de Jeude, C. van den Bussche, mf.
J. A. N. Patijn, daarna gezamenlijk de heeren
mr. J. A. de Visser, H. van Boeyen en ir. M. tl.
Damme, daarna de heeren dr. J. J. C. van Dijk
en prof. dr. J. B. O. Sctirieke.
Men kan aannemen, dat de heeren Coijjn,
Van Dijk, Patyn en "an Boeyen hun porte
feuille behoudeA. Den heer De Visser wordt de
portefeuille van Justitie, den heer Van den
Bussche die van Koloniën toegeschreven. Voorts
schijnt het vast te staan, dat de heer Damme
belast zal worden met Sociale Zaken, de heer
Schrteke met Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen, de heer Bodenhausen met Financiën
terwijl de heer Van Lidth de Jeude zal terug-
keeren op het in 1937 door hem verlaten de par-,
tement van Waterstaat.
De auto werd geheel vernield, waarbij
zes inzittenden werden gewand. Twee jonge
lui. de heer K. Smit en A. Scholten uit Giet
hoorn. liepen ernstige verwondingen op. zoa
dat zij onmlddellijk naar het ziekenhuis te Hee
renveen werden vervoerd, waar operatief moest
worden Ingegrepen
De vier anderen konden, na ter plaatse door
een geneesheer te zijn behandeld, naar hun di
verse woningen worden overgebracht.
Blériot heeft zich een plaats In de Ge
schiedenis veroverd. HU zal voor komende ge
neraties blijven: de man, die over het Kanaal
vloog; en toch was dit heldenfeit niet meer of
minder opmerkelijk dan de vluchten van stad
tot stad, die hij eenlge maanden eerder had
volbracht. Dezen bijzonderen roem verwierf hij
echter door de politieke jpeteekenls van de
Kanaalvlucht. Toen Louis Blérlot's vliegtuig
den Brltschen grond raakte, veranderde plotse
ling de geografische positie van Engeland: het
was geen eiland meer!
„Wanneer wij willen vaststellen, dat al
wat het Bondsbestuur gedasm heeft zelf
gedaan moest worden.... en wij bezien nu
onze Organisatie, dan mogen wij toch ze
ker zeggen, dat wij vooruitgegaan zijn.”
Nu uit de politieke groepeerlngen
behoorlijk en krachtig ministerie was sa
men te stellen, juichen wjj het toe. dat de
formateur het over een geheel anderen boeg
heeft gegooid. De behartiging van 's lands
zaken zal nu worden toevertrouwd aan elt
bekwame mannen, wier naam en verleden
er borg voor staan dat zij zonder eenig voor
oordeel den weg zullen zoeken, die thans
voor het land in zijn geheel het nuttigst is
en practise!) begaanbaar zal zijn. Dat daar
bij de medewerking van R. K. ministers
moet worden gemist, is zeker niet de wensen
van den formateur, maar de wil van de
Roomsch-Katholieken zelf. In zekeren zin
verduidelijkt dit het politieke beeld. Want
wanneer men dc kabinetten der laatste ja-
ren beschouwt, is het immers voornamelijk
de tweeslachtige houding der R. K. geweest.
tevergeefs trachtten zjj den goocheltoer
uit te voeren, tegelijk te zijn wat wij nu
gemakshalve maar vooruitstrevend en be
houdend zullen npemen welke een krach
tig beheer, zie ook de 'op niets uitloopende
R. K. fronde in 1935. ónmogelijk heeft ge
maakt. Een formatie op party-basis is nu
grondig vastgeloopen. Het ligt dan ook ge
heel in de rede, dat thans de man, wiens
ervaring, kundigheid en belangeloosheid
door vriend en vijand worden geëerd, aan
het hoofd komt te staan van een combina
tie, wier eenig doel zal zijn: een krachtig en
zakelijk beheer in het nationaal belang.
NEDEfitr
HEiOEMy
Het „program-ministerie" zal dus positief
stelling hebben te nemen, ten minste in de
bekende drie urgente vraagstukken, die op
politiek terrein om oplossing vragen
's lands defensie, ’s lands financiën, en de
werkloosheid als 's lands ernstige sociale
euvel.
En dat niet enkel in elk vraagstuk op
zich, maar ook in hun onderlingen samen
hang.
Nu geldt van tweeën een. óf het pro
gram, waarmede dr. Colijn de Regeering
van het land weder wenscht op te vatten
verdient en verkrijgt dan ook de instem
ming van een meerderheid in de Staten-
Generaal niet, óf het verwerft deze instem
ming wel.
Maar zelfs in dit laatste voor dr. Colijn
gunstige geval is de samenstelling van het
komende kabinet in zoo tastbare dishar
monie met de meerderheid, waarop het zal
steunen, dat het zich onmogelijk zal kun
nen handhaven.
Koersen voor stortingen op 35 Juli tegen ver
plichtingen. luidende in Reichsmarken f 74,83
en lires f9,90.
De Duitsche Jtelchsanzeiger" publiceert een
verordening, welke het invoerrecht op door
regen varkensspek, Ingevoerd in stukken van
teil minste 4 Kg. gezouten of gerookt, voor de
periode 1 Augustus a^. tot 1 October van het
volgende jaar verlaagt van 150 op 30 mark per
100 kilo netto.
I
De „Nieuwe Rotterdamsche Cou
rant” <llb.) gaf, evenals de .Nederlan
der" en de „Standeer d”. tot hog toe geen
redactloneele beschouwing. Wij ontleenen in
middels een en ander aan een bericht over den
mogelyken gang van zaken, waaruit wy min ot
meer de houding van het blad kunnen aan
voelen
4 uit den aard der zaak vraagt men zich
in parlementairen kring af, of een derge-
liike eerste ontmoeting tusschen kabinet en
Kauner reeds tot „ongelukken" zou kunnen
lelden in dien zin, dat een meerderheid het
kabinet terstond met een motie van afkeu
ring of wantrouwen ten val zou brengen
Ofschoon er ongetwyfeld by een meerder-,
heid. nJ. by sociaal-democraten en
Roomsch-Katholieken <en wy mogen, ge
looven wy. ook wel zeggen vryzlnnig-demo-
craten) ontstemming over de oplossing van
de jongste kabinetscrisis bestaat, betwyte-
len wy of een dergelyke motie on dit oogen-
blik inderdaad een meerderheid zou halen
Eerder verwachten wy. dat man zich b.v
van R.K. zyde thans tot wat booze woor
den, misschien ook zelfs tot woorden, die
voorloopig van wantrouwen getuigen, za.
bepalen, om dan later, wellicht In het na
jaar. aan de hand van de daden van het
nieuwe kabinet pas een definitieve houding
te vellen. Men zal trouwens in het R K
kamp moeten begrUpen, dat indien men nu.
te zamen met sociaal-democraten en an
deren. dr. Coiyn en de zynen ten val zou
brengen, hieruit onmiddeliyk de verplich
ting voor de R. K. Staatsparty voortvloeit
om dan met de sociaal-democraten, al dan
niet met nog anderen, een nieuw bewind te
vormen En nu zou het ons niet verbazen
als men daarvoor op dit oogenblik in R K
kringen mocht terugdeinzen.
De KLM. heeft van de zyde der Duitsche
autoriteiten bericht ontvangen, dat zu weer bo
ven het voormalige Tsjecho-Slowaaksche grond
gebied mag vliegen en landen op Ruzyne, het
vliegveld van Praag.
Eli
Heel anders is de toon van „Het Vol k”
<S. D. A. P.) Tydwinnen is het doel van deze
merkwaardige crisis en haar oplossing, aldus
het blad: V
hetwelk zy nieuwe machines en werktuigen
kunnen aanschaffen en in het algemeen hun
outillage zullen kunnen verbeteren.
Het zal de taak der commissie” zyn, de nor
men voor deze credietgeving vast te stellen en
een beslissing te nemen op de aanvragen, wel
ke haar, vergezeld van een prae-advies, door de
Nederlandsche Middenstandsbank zullen wor
den voorgelegd, zy zal hierbij mogen rekenen
op de medewerking van den ryksnyverheids-
dienst, welke in het byzonder de nyverhekls-
consulenten by de uitvoering van dit crediet
ter beschikking stelt voor het uitbrengen van
een technisch advies, waarby om rekening zal
worden gehouden met den aard en den omvang
van het bedryf, de verhoudingen in den betref-
fenden bedryfstak en de kwaliteiten van aan
vrager als vakman.
Deze rede werd beantwoord door den voorzit
ter der commissie, dr. Groeneveld Meyer, ad
ministrateur by het departement van Econo
mische Zaken.
ublicatle van de samenstelling
het nieuwe kabinet wordt niet verwacht
de beëediglng van de nieuwe ministers,
zooals gemeld, hedenochtend plaats
Gistermorgen is te Nymegen op *t kruispunt
Johanna weg en Kwakken berg weg een ernstige
aanrijding geschied tusschen twee personen
auto’s, belde uit Nymegen. welke zeer zwaar be
schadigd werden. De oorzaak van de aanrijding
is te wyten aan het feit, dat de bestuurders
van de beide wagens elkaar te 'aat hebben op
gemerkt.
De chauffeur van den eenen auto. De G kreeg
wonden aan het hoofd, terwyi zyn moeder het
sleutelbeen in den rechterschouder brak.
Mevrouw Sch„ die met haar man T. Sch. in
den anderen wagen was gezeten, brak haar
rechterbeen.
Dr. van Ewyk verleende geneeskundige hulp.
Mevrouw Sch. werd per ziekenauto naar het
Canislus-ziekenhuis vervoerd. Mevrouw de O.
kon naar huis worden gebracht.,
De auto's moesten worden weggesleept.
zou zyn Er is geen reden, te veronderstel
len, dat de heer ColUn zelf deze gedachte
zou verwerpen. Enkele jaren geleden was
zyn prestige inderdaad zeer groot, doch het
had reeds leiyke deuken opgelopen in de
periode, die sedert 1937 was verstreken en
thans mogen dan de liberalen geneigd zyn.
den anti-revolutionnair, die in economisch
opzicht hun geestverwant is, weer in gena
de aan te nemen de vryylnnig-democra-
ten zyn er niet ten tweeden male ingelopen
en by de grote katholieke party heeft de
heer Colyn het helemaal verkorven. Van
niet minder gewicht is. dat de heer Coiyn
ook voor de publieke opinie zyn aureool
heeft verloren.
En toch bluft hy. Toch probeert hy op
nieuw, de 'regeering in handen te houden
en dat met een pregram en met een kabi
net, waarvan hy by voorbaat moet aanne
men, dat zu by de meerderheid van de
De politieke strijd in ons land zal gestre
den worden om de volkswelvaart. En deze
stryd zal er tevens één zyn om den heer
Coiyn.
In
opvatting.
Verschillende omstandigheden hebben er toe
geleid dat by deze beide groepen een sterke
credietbehoefte wordt gevoeld.
Niet alleen echter ten aanzien van deze
kleine nyveren, doch ook uit een oogpunt van
algemeen en industrieel belang leek het ge-
wenscht hier hulp te bieden. Het zou te be
treuren zyn wanneer hun productieve krachten
niet tot ontwikkeling konden worden gebracht
en een nyverheid, welker belang moet worden
erkend, niet in staat zou biyken zich te hand
haven. Ook sociaal gezien zal met deze hulp
een nuttig werk worden verricht.
Uiteraard zullen slechts degenen* die uit
hoofde van hun persoon en hun vakbekwaam
heid en credletwaardlgheM daarvoor in aan
merking kotnen, In staat worden gesteld va
het nieuwe crediet gebruik te maken, middels
wy weten, aldus spreker, uit verschillende
maatregelen door den minister getroffen en
bevorderd, welk een warm hart hy den
middenstand toedraagt. Dit is ons zoo juist
opnieuw gebleken uit de wyze waarop ons
is uiteengezet, welke taak onze commissie
tsuv. het industrfeele deel van dien stand
•wacht. Wy zyn ons ten volle bewust dat
zy niet een gemakkeiyke za) zyn en dat wy
meermalen voor moeilijke beslissingen zul
len worden geplaatst.
Omtrent den toestand van de slachtoffers,
die in het St. Josephziekenhuis zyn opgeno
men, vernamen wy hedenmiddag, dat de
moeder nog steeds bewusteloos is en in levens-
gevaariyken toestand verkeert. BU een der
kinderen, namelyk het oudste meisje, is ook
een schedelbasisfractuur geconstateerd, zoodal
de toestand ernstiger is dan men Zondagavond
vermoedde. Men vreest dan ook voor haar
leven.
Het jongste meisje, evenals de vader, maken
het redeiyk wel. Het overleden meisje ia aes
jaar oud en heette Hendrika Anthonia van
Eyk. Het oudste meisje, Anthonia Hendrika
Francisca. is zeven jaar, terwyi het jongste
kind, Mathea Louisa Maria, byna drie jaar
oud is.
katholieken, dan zal het minstens
goed en doelmatig moeten wezen
dat, wat door minister Romme
opgesteld. Maar dat wij deze
niet groot achten, zal
gezien de verschillende
hij heeft aangenomen,
ons moeilijk kwalijk kunnen nemen. In
ieder geval zien ■vlj niet zonder nieuws
gierigheid de regeeringsverklaring en het
regeeringsprogram van de nieuwe ml-
nisterleele ploeg op zeer korten termijn
tegemoet. Niet op de namen der nieuwe
functionarissen, maar op den Inhoud
en den vorm ven zulk een verklaring en
program zullen concrete verwachtingen
of teleurstellingen kunnen worden geba
seerd en dan nóg zelfs niet In al te stel
lige mate, omdat het nu wel gebleken
is, hoe lichtvaardig er met een regee-
lingsprogram door hen, die het mede
opstelden en onderschreven, kan worden
<xn gesp rongen. Van soclaal-democratl-
sche zijde is het den katholieken euvel
geduld, dat zij de positief Christelijke
combinatie, toen deze verbroken werd,
niet wilden vervangen door een
Roomsch-Roode. De katholieken zagen
daartoe nog niet de door hen daarvoor
verelschte „uiterste noodzaak", maar als
die uiterste noodzaak zich ooit zou voor
doen, dan zal dat voor een groot deel
geweten moeten worden aan de houding
»an Colijn, die thans iaat experlmentee-
ren met een kabinet, welks combinatie
waarschijnlijk minder vasten parlemen
tairen grond onder de voeten zei vinden
dan dat, wat hij prijsgaf. Men kan voor
een overgangsexamen luisterrijk slagen
«n in een volgende klas jammerlijk te
sakken. En meer dan een dubieus over-
Sangsexamen heeft Dr. H. Colijn dit keer
niet gemaakt.
Zooals men weet moest in Maart JJ. na de be
zetting van Tsjecho-Slowakye door Duitsche
troepen, het luchtverkeer op Praag gestaakt
worden. De dienst der KLM. op Budapest, de
z g Blauwe DonauCexpres. aal voortaan dus weer
de vliegvelden van Praag, Weenen en Budapest
aandoen.
In verband met andersluidende berichten
deelt minister Steenberghe ons mede, dat ny
E»en Kamerzetel ambieert.
LE 1
I
Het voorzitterschap van oen Bond
vier jaar volyverig waargenomen door
heer A. Linneweever uit Den Haag.
Maandag werd in zyn plaats gekozen de he«r
P v. d. Ing, uit Nymegen.
Herkoeen werden als bestuurslid de heeren
Schlaghecke en Stryards. nieuw gekoeen wer
den de heeren Peters uit Hoensbroek en Q.
v. Dael uit Amsterdam.
Het voorstel van het Bondsbestuur de con
tributie met f 1.per jaar te verhoogen werd
aangenomen.
BU de bespreking van de voorstellen der ver
schillende afdeelingen beloofde het hoofdbe
stuur het vraagstuk betreffende een vaste basis
voor de loonen van werknemers in het schoen-
bedryf ernstig te sullen bestudeeren.
De vergadering wordt voortgeset.
oen Dr. Colijn c.s. de kabinetscrisis
forceerde door het door hem zelf
medegeformuleerde en mede-on-
(jerteekende regeeringsprogram van 1937
op een der meest essentleele punten nj.
dat der werkloosheidsbestrijding te ver
loochenen, hebben wij hem vergeleken
met een koenen Buffalo Bill, die het
durfde bestaan midden In een hache-
Hjken maalstroom van paard te verwls-
selen. Een tijdlang heeft hij In het water
liggen ‘spartelenmaar thans zit hij te-
midden der hoedende golven weer rustig
m het zadelop een nieuw, maar be
jaard regeërlngspaard, waarvan het nog
te bezien staat, of het een grooter uit
houdingsvermogen zal hebben, dan dat,
wat hij lichtvaardig heeft laten verdrin
ken. Er is veel duister in deze zonderlin
ge kablnetscrisis-van-binnenuit geble
ven, maar wat oJ. wèl duidelijk is ge
worden, is, dat hier een strijd is gevoerd
tusschen oud en jong, tusschen liberaal
conservatismeep budgetaire orthodoxie
eenerzijds en voorultstrevenden positief
Christelljken socialen zin, die het geld
voor de menschen en niet den mensch
voor het geld wil gebruiken, anderzijds.
Het eerste heeft overwonnen ten koste
van den laatste, dan zij het feit, dat er
geen ernstige kans aan de vooreorlog-
sche generatie (wij bedoelen die van
vóór 1914, en niet die van vóór 1870) is
gegeven om een parlementair meerder-
heidskabinet te vormen op een program,
dat ook in sociaal opzicht de instem
ming zou hebben kunnen verwerven van
driekwart van het Nederlandsche volk.
De tusschenopdracht aan staatsraad Mr.
Dr. Kooien is ook door deze zelf niet als
een dergelijke kans beschouwd.
Omtrent het verkeersongeluk op den
Geldropschenweg te Eindhoven kunnen
wy nog mededeelen, dat de dronken chauf
feur Maandagmorgen, na verhoor door de
politie, op vrUe voeten is gesteld. HU bleek
inderdaad, nadat hU de aanrijding had ver
oorzaakt, zonder zich om het geval te be
kommeren, een nabUgelegen café bezocht
te hebben, waar de politie hem heeft gear
resteerd.
Men mist in deze Hjst een minister van
Economische Zaken. Naar wU vernemen,
zal dr. Coiyn ad interim deze functie waar
nemen, totdat prof. ir. I. F. de Vooys de
portefeuille zal kunnen aanvaarden.
Deze conclusie stond vermeld in bet 19e
jaarverslag, dat ter tafel kwam op de 19e
jaarvergadering, welke de Ned. R K. Bond van
Schoenwinkeliers- en Schoenmakerspatroous-
vereenigingen Maandag en Dinsdag in Utrecht
houdt.
In het openingswoord van den voorzitter,
den heer A. Linneweever. kwam de voldoening,
welke de genoemde conclusie uitdrukt, meer
gedetailleerd tot uiting.
Aan het Jaarverslag van den secretaris, den
heer H. Bergers ontleenen we nog het vol
gende:
In het afgeloopen jaar is meer gewerkt aan
de inneriyke versterking van de afdeelingen
en een betere administratie dan aan propa
ganda naar bulten.
NJpuwe afdeelingen werden opgericht en het
ledental bleef constant.
De omliggende plaatsen tn Utrecht zyn m
bewerking, zoodat verwacht mag worden, dat
in het komende jaar het leden- en afdeelin-
gengetal sterk zal stygen.
In den algemeenen toestand in de repara-
tie-bedrUven was vooral in het voorjaar eenlge
opleving te bespeuren, mede ook in de maat-
schoenmakeriien.
De schoenwinkeliers waren over het alge
meen goed tevreden.
De eerste vlucht in gesloten circuit van
de eene stad naar de andere deed Blériot
begrijpen, wat men in de toekomst van de
luchtvaart kon verwachten, en op dat
oogenblik begon hy te denken over een
vlucht over het Kanaal. Met een bulten-
gewonen moed zet hy zich aan den arbeid,
en in het jaar 1909 construeert hy een toe
stel, waarmede hy van plan is, wonderen
te verrichten: een zwakke ééndekker, waaf-
op hU een armzaligen motor van 25 P K
monteert, en waaraan hU in ééns zyn for
tuin en zyn leven, zyn eigen goeden naam
en den roem van de Fransche luchtvaart
ging toevertrouwen. Dit broze toestel was
het resultaat van zyn stoutmoedigheid,
herstelde fouten, zwygzaamheid, van het
risico, dat hy op zich had durven nemen,
van intuïtie en berekeningen. Het is de
beroemde „Blériot XI”, samengesteld uit
hout, zeildoek en Uzer. waarin Louis Blé
riot het beste legde, wat In hem was
r. H. Colijn is er dus ten tangen
leste ^Dtath^q^^^ideeiwninis-
terieel team Samen en
wel zonder de katholieken. Voor allen, die
zich geërgerd hebben aan den recht-
matigen invloed, welken de katholieken
overeenkomstig de stembusuitspraak van
1937 nu twee jaar lang op den gang van
'stands zaken hebben uitgeoefend, is dit
een bron van bijzondere verheugenis, en
voor ons katholieken is dit een échec,
dat wy in geenen deele uitermate tra
gisch behoeven te nemen, aangezien uit
eindelijk „alles zal regt kom” en de in
vloed van de katholieken in het parle
ment, waarvoor de nieuwe regeering
toch 'eenmaal zal moeten verschynen.
nog precies zoo groot is als vóór deze
wonderlijke, thans schynbaar opgeloste
'Tabinetscrlsls. wy bedoelen hiermee niet
te zeggen, dat het de taak van de ka
tholieken zou moeten zUn de nieuwe re-
geering-Coiyn, alleen maar omdat er
geen katholieken zitting in hebben, geen
fair chance te geven en haar by de eer
ste de beste gelegenheid, redeiyk of niet,
den voet dwars te zetten. Het mag en
moet voor ons niet gaan om minister
portefeuilles. maar om het landsbelang.
En als het landsbelang, zooals wy dat
overeenkomstig onze christeiyke sociale
beginselen moeten zien, ook maar eenl-
gennate geschaad of verwaasloosd zou
worden door de nieuwe combinatie, die
niet onduideiyk als een „zaken’-kablnet
wordt aangediend, dan zullen de katho
lieken minder dan ooit reden hebben om
iets door de vingers te zien. Het is moge
lijk, dat Coiyn uit deze crisis ie^k geleerd
heeft en thans met een werkloosheids-
bestrydingsprogram voor den dag zal
komen, waarmee op een andere wyze
dan minister Rr.mme voorstond toch iets
goeds zal kunnen worden bereikt. Wil
een eventueel eigen werkloosheidsbe-
strydlngsprogram van de nieuwe regee;
ring genade kunnen vinden in de oogen
der
even
als
werd
mogeiykheid
Dr. Coiyn,
houdingen die
Op de lyn ParysLonden doet het succes
der luchtvaart voor commercieele doeleinden
zich eiken dag meer gelden. Teneinde een dul-
deiyk beeld te geven van den vooruitgang dezer
FTansche luchtvaartlyn, volgen hier eenlge
cyfers:
In 1919 werden afgelegd 46.495 KM. en ver
voerd 295 passagiers alsmede 7674 Kg. vracht
goed; in 1931 1.034.789 K.M. afgelegd met 13.067
passagiers, 1.067.048 Kg. vracht en 10.773 Kg.
mail. Het vorig jaar werden 995.350 K.M. af
gelegd met 31919 passagiers, 313373 Kg. vracht
en 67.600 Kg. mail
Van September 1919 tot 31 December 1937
werden afgelegd 13.671900 kilometers, vervoerd
200.000 passagiers. 9.011333 Kg. bestel- en
vrachtgoed en 109.138 Kg. mail.
Dit belangrUke passagiersvervoer wordt, in
beide richtingen, door elf dageiyksche diensten
verzorgd.
Deze gegevens geven een duldeiyk genoeg
beeld van den weg, die sinds 30 jaar werd af
gelegd en er is geen commentaar noodig om
den nadruk te leggen op de beteekenls van de
vlucht van Louis Blériot, toen hy, op 25 Juli
1909. het Kanaal van Calais naar Dover over
stak. wat toen als „het hoogtepunt van de ver
overing Vhn het luchtruim" gold. Deze opzien
barende gebeurtenis vond evenveel weerklank
als de vlucht New-YorkParijs van Charles
Lindbergh, die 18 jaar later, in Mei 1927. werd
uitgevoerd.
Louis Elériot! ZUn naam zal geschreven biy-
ven op de eerste bladzUde van het Gulden Boek
der Luchtvaart. Hy was ingenieur, meer rijk
aan ideeën dan aan geld, en voelde zich tot de
aviatiek aangetrokken, toen deze zich nog tri
het beginstadium bevond. In dien tyd werd
voor de luchtvaart meer vermetelheid dan
techniek, meer moed dan wetenschap vereischt:
in één woord, een werkeiyk dus in die dagen
irrationeel en ongerijmd geloof in haar
lotsbestemming was noodig om iets te kunnen
bereiken Slechts zeer weinigen voldeden aan
deze verelschten, toen Louis Blériot in het be
gin van deze eeuw op de eerste moeiiykheden
en hindernissen van dit probleem stootte.
volksvertegenwoordiging
vinden.
Men moet met dezen man voorzichtig zyn.
In de verhoudingen van het ogenblik ligt
voor de hand, wat de volksvertegenwoordi
ging kan doen. Zo spoedig mogelyk moe*
den heer Coiyn aan het verstand worden
gebracht, dat hU allerminst onmisbaar te
en dat van zyn nieuwe aanpassers-plannen
niets zal kunnen komen. Het lykt ons voor
alsnog volstrekt uitgesloten, dat hy de kans
zou krijgen, aan te biyven na een afwy-
zende uitspraak van de Kamer; in leder
geval bevat zyn nieuwe ministerie, als wy
het goed zien, meer dan één figuur, die op
zulk een beslist antl-democratlscheh weg
niet één stap sou meegaan.
Als de heer Coiyn en zyn nieuwe colle
ga's tyd wonnen, byvoorbeeld tot de behan
deling van de begroting....; en als zy dan
intussen, tengevolge van een nieuwe inter
nationale spanning, een beroep op de een
heid des volks zouden moeten doen....;
och. de speculatie is niet zo gek
Tydens een kort maar hevig onweer, dat
gistermorgen boven Heerenveen en omgeving
woedde, werden drie koeien van den veehouder
Hof te Tjallebert door den bliksem getroffen en
gedood. By den veehouder Zwaarstra te Boven-
Knype, werden twee kalveren, vlak achter de
veehoudery, tegen den grond geslagen en ge
dood.
Een arbeider, die in de onmlddeUyke nabU-
heid aan het maaien was, werd eveneens ge
troffen en bewusteloos tegen den grond ge
slagen. Zyn toestand is zorgwekkend.
--
de veertigjarige winkelier L. Vos te
per motorfiets te Kloosterveen nabp
een vóór hem rijdenden melkwagen
wilde passeeren, botste hy tegen een hem tege
moet ryóenden personenauto, met het gevolg
dat hy In de Drentsche Hoofdvaart terecht
kwam. De chauffeur van den auto sprong hem
direct na en bracht hem op het droge, waar
bleek, dat hU overleden was. Het motorrUwlel
werd geheel vernield. Ds politie stelt een oo-
derroek in.
Er zyn er, die beweren, dat het nieuwe
kabinet slechts een klein gedeelte der Ne
derlandsche kiezers achter zich heeft. Dit is
een opvatting, die wU niet deelen. Op vier
ministers na, die party lieden zyn. bestaat
het nieuwe ministerie uit persoonlykheden.
die uitsluitend op grond van hun uitaon-
deriyke kwaliteiten tot hun ambt zyn ge
roepen. Achter een bekwaam vakman moge
geen party staan, de groote meerderheio
van ons volk eischt niet, dat een minister
tot een politieke party behoort, maar we;
b dat hy bekwaam is zyn ambt te vervullen
Sedert lang is het moeilyk geworden bm-
nen de politieke partyen geschikte candi
daten voor hooge ambten te vinden. Menig
een zal het daarom toejuichen, dat de om
standigheden dr. Coiyn hebben gedwongen
te zoeken bdAn het kader der beroeps
politici.
Het heeft groote moeite gekast dit nieu
we kabinet te formeeren. maar nu het er
is, zal het, naar wU vertrouwen, ten minste
tot de aanstaande Tweede Kamer-verkle-
zingen stand kunnen houden. De tyden zyn
er niet naar om onze democratische instel
lingen in opspraak te brengen. Bovendien
Is het niet duidelUk, welke andere politieke
oplossing op dit oogenblik mogelyk zou zyn
geweest
Wu hechten daarom geen geloof aan de
sombere voorspellingen omtrent den levens
duur van het nieuwe ministerie.
Dertig Jaar geleden vloog Louis Blériot
over het Kanaaltien jaar later vestigde
een Fransch vliegtuig de verbinding voor
handelsdoelelnden tusschen Parijs en Lon
den. 1909 en 1919, twee belangrUke data uit
de geschiedenis der commercieele aviatiek.
Direct daarna werd, om deze eerste lucht-
lUn ter wereld te exploiteeren. een maat-
schappU opgericht: de „Compagnie Géné
rale Transaérienne", vervolgens de „Alr-
Unlon".... ten slotte de ..Alr-France."
ParUsLonden, een der drukste trajecten.
werdt spoedig het belangrijkste luchtvaart-
traject ter wereld. Van de ouderwetsche
Bréguet 14 kwam men tot de machtige
Bloch 160. die In één uur en tien minuten
zestien passagiers In alle comfort over
brengt. De gemiddelde snelheid van 120
KM. is thans tot 300 KM. gestegen....