het water
7
w
Onze strijd tegen
Steradent J
I
ZOIMERGEINOEGENS
»h
I
I
I
I
-4$
X
VALK’s
LUNCHROOM
a
van
i
D. A. BAKKER
X'
A. B. Pruimboom
MET REEDERIJ ZWAAG NAAR DE VELUWE
Het spel
den zandbak
Zitting van den.
Kantonrechter
Fotografeert U
1
i
E
j
r
i-
r
t
E
F
r
Ook voor Uw Ijs
R--
DE FIETS
ta oase etalage Is verkocht voor
(25..
KOFFERS
Grilligheid
en regelmaat
DONDERDAG 27 JULI 1939
HOORN
NIEUWS
MPEEREH
4
VERGROOTINGEN
STEIGERS
1
t"
i
MODEL
RALEIGH"
REISBUREAU W.A.C.O,
in.”
5.-
25.—
;S:i
Ss i:
,,’T SCHEEPVAARTHUIS”
Luxe-Bakkerij Fa. BERTUS GOES
1939
verchroomde uitvoering, geheel
compleet, reeds vanef f B5.75
P. DE GRAAF
LAAT 1»7. CENTBLM, Alkmaar
FIRMA GEBR. KAAL
J. CHATILLON - ALKMAAR
Em RONDVAART door mooi HOLLAND
VIER MERENTOCHT por „K.L.M. I”
JU
Juli
full
luli
full
Te wane?
full
tua
HOUTTIL 5, TEL 2715
i
TUINDORP - HEI LOO
Juiat die ééne dag....
Aanalag op hei-inatallatie
Een beleefde knaap
WILSON-TH EATER
Verzilvering vacantiebonnen
Accumulator ontvreemd
Dirataalija alt?
Onverwacht loge’x?
Mijnheer alleen thnis
Voor vacantie wordt
niet betaald!
„Waar moet men leer en
motorrijden
Houdt Uw kunstgebit zuiver en rein
WIJ
HEBBEN FILMEN!
INSCHRIJVINGEN HANDELS-
REGISTER
4
-
-
•-
4
4
4
i
4
4
4
ANTON BRUIN
VERDRONKENOORD 123
hoek Haigbrowweratraat
NIEUWE AALBESSEN
bereid met jenever, per tl. LU
J. GODIJN
I
Net ••st gcccrtccrd
laag ia prijs, hij
Voor Piduück ra kutprarra
BnaUle Kroeaen 10-13-15
■maille Bordjes 10-30
Ptck-Nlck bestekken 10-10-30
Rugzakken 34 Stuurtaaachen 34.
Dubbele Ftetatasechen 70-80
Al. Plek-nick. Waterketels.
J.v.d. GEEST - Laat SI
ONTWIKKEL- EN
AFBRUKINRICNTING
FORMULES ZIJN DE TOOVERSPREU-
KEN VAN DEN MODERNEN TIJD I
H. WORTELBOER ALKMAAR
MAKELAAR TEL* 2774
«Z7 5niMWMT 8 AlKHAAR
Nieuwe zaken
Beatuurawyzigingen
«dank In uren van beproeving en
smart, dat led're mensch wel iets
te boeten heeft en het leed zal
lichter te dragen worden.
De verschillende soorten LUXE-K0FF1EBR00DJES
zoowel als onze heerlijke KRENTENBROODJBB maken Uv uit
stapjes in de vacantie naar boech of zee tot een waar genot. Het
zijn ideale artikelen voor Uw pick-nick.
Huigbrouwerstraat 14 Telefoon 2416
STRAND. EN KAMPEERTENTEN
BAGAGETASSCHEN - RUGZAKKEN
„P R I M U S” KOOKAPPARATEN
ZONNESCHERMEN - MARKIEZEN
HOUTTXL 52 TEL. 4374 ALKMAAR
BIST FEB WACO oa U boat iovrotloa
„D« donder der prairie” en ,J)e
doodaatryd van een onderzeeër
Andere wijzigingen
Opheffingen
.De
ir te
to«
0—
M
Zz
ineel
TTTTTTTTTT'PT'FTTTTTTT'PTTTTTTTrTTTTTTTTTTTT’PTTTT
tte
V
90.
we
00
iii***i*^>i*4>W>*****
Laat Uw diner thuisbezorgen;
erg gemakkelljk en niet dunt.
70 et. p. p. en uitstakend!
srga-
«m-
eisch van het O. M. van f 15 of 15 dagen, niet
meer kon vonnissen dan f of 4 dagen, zoodat
deze bescheiden jongeling er nog met een koopje
afkwam
De verzilvering der kwitanties van de vacan
tiebonnen zal plaate vinden op Vrlldag a.s.. des
avonds van 7 30 tot 8 30 uur in het gebouw On
der de Boompjes.
In den nacht van Maandag op Dinsdag is uit
een auto, welke op het Keern geparkeerd stoid,
een accumulator ontvreemd. In verband hl*r-
-e
-fi
mede is door de politie tegen zekeren D. proces
verbaal opgemaakt. De accu la in beslag geno
men.
MIENT 29
TEL. 3524
i
-
Ö-
I -
0. 2
eha-
107
6000
15—
„De
r te
pei
ien
pei
ien
ien
100
ien
iOS
ad
ien
ster,
tiot-
Bl.
100
Jln-
150.
4
-e
1—
s
12,
ut
-9
-9
4
-9
4
-9
■De
r te
ALKMAAR TEL.- <3»
De
r te
en-
35
■op.
-9
-9
-9
TT'P'PTTT'FTTTTTTTTTTT'PTTTTT'FFT'F'PI’T'PTTT'PTTT'PTTT'r
4»,
Itte
irte
ric-
;OW
-IX
eer.
lyne
ent,
f 12
ent,
-3,
40
lo
ners
I. C
100
PO8-
vor-
ml-
VN.
BORIN Ma AMSTERDAM TKLZTOON SMIS
Laat Uw voeten regelmatig contro
leer» bij een Suptaatorinstiniut.
Dat bespaart U veel narigheid.
Zoo‘n contrdle la gratis en U
weet dan meteen, wat U moet
doen om prettig te loopen.
VOETKUNDIO INSTITUUT
Hoogstraat 5 Telefoon 41M
ALKMAAR
Gedipt Voetkundige en
Pedicure.
Speciaal adres voor
GEMAK SCHOENEN
tiei
G
;lei-
jvii
F 30
80.
mi
nen
ber
I 1
EN ARDENNEN
relsen naar
1 Liter 30 et.
Alle bekende merken in de
courante maten
resultaat ervan kan wel zijn, dat men rampen
kan voorkomen, omdat men tevoren zijn maat
regelen kan nemen en omdat men niet meer
lijdelijk behoeft af te wachten, of de voorzor
gen, die men heeft genomen, voldoende lijn.
Vroeger immers waren deze weliswaar gegrond
op de ervaring, doch niet wetenschappelijk ge
fundeerd! men moest maar afwachten of de er
varing voldoende was en vaak bleek dit niet
het geval te zijn. Eerst als men de resultaten
van de ervaring wetenschappelijk kan vastleg
gen en dan op deze wetenschap de nieuwe maat
regelen kan baseeren, kin men den strijd tegen
het water voeren op zoodanige wjjze, dat men
een blijvend succes kan verwachten. Eerst dan
kan men een oorlog voeren met een redelijke
kans op een uiteindelijke overwinning.
meters water schuiven er langs, die alle pro-
beeren Iets ervan mee te nemen die trachten
het land binnen te dringen; die een aanval doen
op de mondingen van de rivieren en tot ver
in het land merkbaar zijn. Soms laat het water
zich helpen door den wind; een storm trekt
ovtr het land; de wind jaagt het water van de
see naar binnen, hij drijft het op, hij houdt het
water tegen, dat naar zee moet stroomen; vloed-
water en opperwater doen samen een aanval
op de dijken, ver In het land; angstig vragen
de bewoners zich af, hoe lang de dijk het hooge
water nog zal kunnen keeren. waar de dijk zal
doorbreken en hoe groot de ellende zal zijn,
waardoor een streek getroffen zal worden. De
oorlog tegen het water kent vele bange mo
menten.
Deze strijd vraagt een nooit verslappende
aandacht. Voortdurend moeten de ingenieurs,
de aanvoerders in dezen oorlog, op hun hoede
zijn; zij moeten voortdurend den toestand con-
troleeren; zij moeten op de hoogte gehouden
worden van alles, wat gebeurt, van de kleinste
kleinigheden, omdat deze later vaak van groot
belang kunnen worden. Zij moeten hun maat
regelen nemen, die den vijand verhinderen zul
len een grooten aanval te ondernemen; zij moe
ten voorbereid zijn op zijn onbetrouwbaarheid
en weten, wat hij van plan is. Daarom moeten
zij de geschiedenis kennen van het water, want
uit de regelmaat van het verleden laat zich af
leiden, wat in de toekomst geschieden zal en
deze regelmaat laat zich ook onderbrengen in
formules.
Formules behooren tot de grootste en sterk
ste toovermiddelen van dezen tijd. Als ze ver
keerd gebruikt worden, kunnen er heele volken
aan ten gronde gaan, maar in de hand van een
Ingenieur, die ze goed weet toe te passen, be
ttekenen zjj een overwinning op het water,
waarvan hij het zich tot een levenstaak heeft
gesteld het te bedwingen. Voor een leek en niet-
deskundige hebben formules inderdaad veel weg
van tooverspreuken, die men thans nog alleen
gebruikt In kindersprookjes. Als men een boek
leest, dat waterstaatskwesties behandelt op
technische wijze, kan het zjjn, dat men blad
zijde na bladzijde vindt die erg oneconomisch
gebruikt zijn omdat ze maar voor de helft vol
gedrukt zijn. De andere helft bevat de meest
geheimzinnige combinaties van cijfers en let
ters, soms zelfs heeft men aan het Latijnsche
alphabet!) niet genoeg en haalt men er ook nog
het Grteksche bij, waardoor het geheel nog iets
duisterder wordt. Laat dit een goede raad zijn:
hoedt u als nlet-technlcus voor het Grieksche
alphabet als het voorkomt in andere combi
naties dan versregels van Homerus of dialogen
van Plato. Tracht vooral niet deze combinaties
van letters en cijfers te begrijpen. Het lukt toch
niet en het eenige resultaat is, dat men op een
of andere wijze een lichten Uk in het hoofd heeft
gekregen. Maar voor den technicus, die er mee
om weet te gaan, zijn het onontbeerlijke hulp
middelen, omdat hij hiermede op eenvoudige
wijze dingen te weten kan komen, die hem an
ders jaren van onderzoek zouden kosten.
Want In de schijnbare grilligheid van bet
water zit toch een zekere regelmaat; het is vaak
een combinatie van verschillende perioden,
waarvan er sommige loopen over enkele weken
of maanden, anderen over tientallen jaren. Dit
alles kan worden vastgelegd in formules en bjj
een goede hanteerlng van deze kan men de
grilligheid en de willekeur van het water door
gronden, althans voor een groot gedeelte bena
deren. Er blijven altijd factoren, die onzeker
zijn; soms, omdat men nog niet alle elementen
heeft doorgrond, soms ook, omdat verschillende
omstandigheden toevalligerwijze op zoodanige
wijze samenvallen, als practisch maar eenmaal
in de geschiedenis voorkomt. Maar afgezien van
deze uitzonderingen kan men zeggen, dat men
door de formules het karakter van het water
kan doorgronden en dat men in groote lijnen
weet, wat het van plan is; waar en wanneer het
zijn aanval zal ondernemen; waar de sterkste
en waar de zwakste plekken zijn: hoe men den
tegenaanval of het verweer het beste kan
regelen.
Doch dit alles wil niet zeggen, dat men eenlg
respijt krijgt in den strijd, dien wij. Nederlanders,
moeten voeren tegen het water. Integendeel,
deze bkjft onverminderd voortduren, maar het
Eiken Zondag.
-f 1 Ar—
(Dick Foran). behoort bij de
cavalerie en verricht nuttig
telegraafleidlngen in het jonge
ZAADMABKT U TELAFOON STM
Alkmaar: Ko Doeschot, Kanaalkade 5, ma-
riuneherstelplaats. enz.
Wleringen: J. J. Bosker, Kerkplein 39, aan
nemer van bouwwerken, enz.
Zuivelfabriek „de Goede
De Amsterdamsche chauffeur J. J. K. was in
verzet gekomen tegen een vonnis van ons Kan
tongerecht, waarin hjj wegens snijden was ver
oordeeld tot f 30 of 20 dagen. Het gebeurde op
den Jaagweg, die zooals men weet niet breed is.
K. ontmoette met zijn 14 meter langen aanhang
wagen een luxe-auto, die wijselijk aan den kant
van den weg stopte. K. reed nog een viertal
fietsers voorbij en gaf den voorste ervan, de
grondwerker P. B. uit Avenhom een klap met
den achterkant van zijn wagen, waardoor B
tusschen den auto en een boom bekneld raakte
en hij zUn handen schaafde. B. had gelukkig
geen tuimeling gemaakt over den weg.
Verd. was doorgereden, wat in dit geval be
grijpelijk is. Hij wist er n.l. niets van en daar
hjj geschrokken was van de hooge boete besloot
hij de zaak nog eens te laten behandelen.
Op de zitting verklaarde K. pertinent niets
van het ongeval te weten. Bovendien, hjj reed,
steeds tobrzlchtig. had nog nooit een bekeuring
gehad, en .sneed” ook nooit. „We zien elkaar
voor het eerst zet hij tegen B.
De ambtenaar wilde graag gelooven. dat verd
steeds correct reed, maar meende toch dat hij
nu roekeloos gereden had.
Het O. M. vroeg niet minder dan het dubbele
van het reeds gevelde vonnis, doch de kanton
rechter was van meening. dat f 20 verd. wel
voldoende schrik zou inboezemen.
Weren» het groote succea stellen w|j nogmaals een origii
BURG RIJWIEL, op d e x el f d e conditie beschikbaar
LET DUS OF I 'i Is feaomeaaal, hg
ƒ38.-
Ingen over onse reisen naar de Franache en
Italiaaasche Rivièra. Dese gaan steeds ONVOORWAARDELIJK
door.
Eiken Zondag, Dinsdag en Donderdag een dagu lts tapje naar
het Mooie Blland Texel 5,25
Indianen tot hun wandaden aanzet.
Lynch gaat zelfs zóó ver. dat hij de Indianen
van geweren en ammunitie voorziet.
Rod brengt den gevaarlijken aanstoker naar
de gevangenis en een der handlangers van
Lynch, Matson genaamd, gaat de Indianen
waarschuwen.
Deze steken de stad in brand, en nemen Rod
en zijn meisje Joan Temple (Ellen Clancy)
gevangen. Het meisje wordt toevertrouwd aan
Matson, terwijl men Rod naar het Indianen
kamp tracht te brengen. Zijn vriend. Vichlta.
weet Rod te bevrijden en beiden gaan het meisje
redden uit de handen der onverlaten.
Een hevige strijd volgt en alles zou verloren
geweest zijn, ware de cavalerie der Vereenigde
Staten, niet juist bijtijds gekomen, om Rod en
de burgers te redden.
Lynch tracht te ontsnappen, doch Rod weet
er voor te zorgen, dat hij zijn straf niet zal
ontgaan.
„De doodsstrijd van een onderzeeër" is een
rolprent met Harry Baur en Marcelle Chantal
en vertelt een spannende geschiedenis van een
onderzeeër in de Middellandsche Zee. Er wordt
verwoed strijd geleverd om een smokkelschlp
de Neptunus"; het eind is. dat het schip van
kapltin Cartier naar den zeebodem zinkt.
Alle opvarenden worden echter gered.
Dit programma bevelen we aan volwassenen
gaarne aan.
Toen de brug bij den Veekendweg In Sjjbe-
karspel onlangs hersteld moest worden, was er
een bord geplaatst, waarop duidelijk was aan
gegeven, dat het verboden was over dese brug
te rijden. Doch de Abbekerker chauffeur Th. S.
bekommerde zich hier weinig om. daar hij als
hij de brug niet passeerde, lederen dag een heel
stuk moest omrijden wat niet alleen .tijd, maar
ook geld kostte. Hij reed dus vele malen over de
brug zonder ongevallen te veroorzaken.
Doch deze minder goede gewoonte zou hem
nog duur komen te staan Op een dag n.L was
een der ijzeren kabels van de heistelling nogal
laag over den weg gespannen, de draad kwam in
aanraking met den kap van zijn wagen met het
gevolg dat de heele heistelling omviel.
De bestuurder van een bus. zekere 3. uit Aven
hom die op den Dorpsweg te SUbekarspel reed,
moeet alle zeilen bijzetten om de groote en zware
palen, te missen. Verd. was danig geschrokken,
maar schrok nog meer toen hjj de rekening
van den aannemer f 92 bedragende onder oogen
kreeg. „De verzekering vergoedt dit wel.” ant-
woorde hij ter zitting op een vraag van den
ambtenaar.
Deze toonde zich nogal ontstemd over deze
roekeloosheid, f 25 of 20 dagen vroeg hij. De pap
werd echter niet zoo heet gegeten als zij werd
opgediend want de kantonrechter was reeds te
vreden met f 10 of 5 dagen.
Een andere* aanrijding was die, waarbij S. S
chauffeur te Spanbroek in een bocht in Opmeer
tegen de melkauto, bestuurd door D. S. uit Op
meer. gebotst was. Toen verd. den bocht om
kwam toonde hij meer belangstelling voor zijn
richtingaanwijzer dan voor het tegenliggend
verkeer. De botsing, die prompt hierop volgde,
was echter meer te wijten aan den zeer moeilijk
te nemen bocht, waarin een vooruitstekend
hoekhuis niet alleen het uitzicht belemmert,
maar ook het nemen van deze bocht zeer ge-
moeilljkt.
De aanrijding was S. echter niet tenlaste ge
legd HU had gereden zonder rUbewUs. En hU
kwam nu even uitleggen dat zUn rijbewUs ver-
loopen was en dat hU het nieuwe zeker gehad
had als er maar geen administratieve fout ge
maakt was.
Eén dag maar had hU zonder dit onmisbare
document gereden. De kantonrechter beoordeelde
deze fout nogal mild en nam genoegen met f 5
of 5 dagen zitten.
Getuige S. kon geen aanspraak maken op
loonderving, daar hU deze week "juist met va
cantie was. Deze dag is voor mij wel wat ge
broken. is het niet?, zei hu. in de hoop met het
breken" een paar gulden te verdienen.
„Anders zat Je zeker aan zee hé?” vroeg de
kantonrechter. Voor vacantiedagen kon hij ech
ter moeilUk geld toeschatten, wel kon getuige
f 0.70 ontvangen, voor vergoeding van de reis
kosten van en naar Opmeer.
HANDKOFFERS BEUGELKOFFER8-GEFANTS KOFFERS
GROOTE KEVZE EN ZEER VOORDEEI.IG GEPRIJSD
SCHOUTENSTRAAT TEL. 3.9A.7 ALKMAAR
HU leek zoo op het eerste oog een vrU kalme
en beleefde knaap, deze Th. B. uit Venhuizen,
die op alles ja en amen antwoordde en die de
edelachtbare heeren steeds met twee woorden
aansprak.
Maar al zUn pet nu niet bepaald ernstige fei
ten. hl| had toch wel wat achter den rug. Dit
scheen hU aanvankelUk. toen mr. van den Bran-
deler er hem naar vroeg z'ch slechts heel vaag
te kunnen herinneren Ja. hl! had eens terecht
gestaan tn Alkmaar, wegens een ruzietje. Een
vechtpartij verbeterde de ambtenaar
En Ja dat was waar ook hij was hier ook nog
wel eens geweest nadat het behang plotseling
was gaan branden.
De waarheid was dat hil een flinken brand
'n wat afval gesticht had waardoor het naburige
huls veel gevaar liep.
Deze gezeghike jongeman had op zes Mei
op een motorfiets zonder riibewlis in de Hem-
merbuurt rtereden. Wel wat hard blijkbaar, want
•oen een veldwachter hem wi’de doen stonnen
had hli er nog een schenje on gelegd Hil wn>
aan het oefenen voor ziln riibewils en zoo men
weet mag men zich In West-Friesland niet op
den onenbaren wee in het leeren van motorrij
den bekwamen. Daarvoor moet men eerst heele-
maal naar Alkmaar of PPurmerend. waar ‘n en
kele weg voor jonge motor-enthousiasten aan
wezig is.
De veldwachter had verd nog gewezen op het
Statlonslaantje. waar hU zün T. Taspiratles zou
kunnen botvieren, doch dit laantje was B. te
smal, en misschien ook we! niet lang genoeg
HU wees het aanbod dan ook vriendelUk maar
beslist van de hand.
Toen hU vertelde, dat hU den motor samen
met een neef gebruikt om lederen dag naar «U"
werk te gaan en niet om de kerm'ssen af te tuf
fen, meende de kantonrechter, dat hjj' na den
O NEE Buiienlandsche reizen gaan onge
stoord door en, waarborgen
een prettige' vacantie»
definitief 8 d Zwitserland
1 Aur.definitief 10 d. Zwitserland
d. LUIK. GROT VAN HAN EN BRUSSEL-
d. VALKENBURG EN ARDENNEN
d. EIFEL EN AHRDAL
d. BRUSSEL EN ARDENNEN
d. LUXEMBURG
d. VALKENBURG. EIFEL EN ARDENNEN
d. LANGS DEN RIJN
d. RIJN, TAUNUS EN MOEZEL
d. ARDtNNIN EN BOUILLON
d. LUXEMBURG
4. VOGEZEN
d. PARIJS
d. WXST DUITSCHE STROOMEN
a A.. J LUIK, GROT VAN HAN. «ns.
Dond.rdag 1 Aag. g d VAbkENB EL'
Vraagt Inlichtingen
Itallaaaache Rl.ilra
'rij cn hU zal alles, wat hU zelf heeft
wd, weer vernielen en niet rusten voor
heer en meester is, door niets be
dwongen.
Deze strijd tegen het water heeft het gezegde
doen ontstaan, dat God de wereld heeft ge
schapen, maar da| de Nederlanders hun eigen
land hebbéi jliirisfr NU-is hat scheppen Fan
de wereld heel wat simpeler geweest, dan bet
ophouwen en organiseer en van Nederland, want
terwijl het een niet langer beeft geduurd dan
ses dagen, duurt het ander reeds eeuwen en
eeuwen. Maar het resultaat mag er dan ook
lijn. Onze Zuiderburen, vooral die van bet
hoogere land, gaan iets vertrouwétijker met den
hemel om dan wU en in hun taal aangaande
deze dingen zUn zU ook wat openhartiger. ZU
zijn bij wijze van spreken in het voorportaal van
Sint Pieter kind aan huis en kunnen daarom
ook wat meer zeggen. Ze wUzen op de heuvels
en de dalen, op de grllllg-kronkelende rivieren
en zeggen: Zeker, zeker, het heeft maar zes
dagen geduurd, maar ge moet dan ook maar
eens kUken hoe het er uit ziet, ’t Is maar slor
dig afgewerkt en ze hebben het er zoo maar
aardig bU laten liggen. WU zouden eens moeten
wagen een werk zoo af te leveren.
Ze hebben gelUk. Het oorspronkelUke land
liet er slordig en grillig uit, terwUl de Neder
landers, die al eeuwen met hun werk bezig zijn,
er een net landschap van hebben gemaakt, vlak
en keurig verdeeld, netjes opgepoetst en afge
werkt, zooals wU dat hier gewend zUn. Door
dit werk is een traditie van ingenieurskunst
ontstaan, die tot de hoogste prestaties in staat
is. Het zit den Nederlanders in het bloed; zü
beginnen er al vroeg mee, als zU in den zand
bak heuvels nikken met tunnels erin, slooten
graven en kanalen; als zU het spel spelen van
het vormen der aarde. De ernstigste liefheb
bers van dit spel bUJven er hun heele leven mee
bezig; ze gaan ervoor stilde eren; ze doen het
wetenschappelijker en ze worden ingenieur. Hun
zandbak kan kilometers lang zUn en enkele
honderden meters breed, bUvoorbeeld als zij een
kanaal graven, maar het bluft hetzelfde spel
wet aarde en water, die ze willen zetten naar
hun wil.
Het wordt een spel met een ernstigen onder
grond, want zU zUn toch de mannen, die den
strijd voeren tegen het water en die ons
beschermen tegen dezen vijand.
Het water herhaalt zUn aanvallen voort
durend. Tweemaal per dag schuiven eb en
vloed langs onze kusten. Millioenen kubieke
Vla 4a Braaemer. ra Kagrrmerrn. Werteladrrplaa m Lel4en.
WUt U aan h.rrltjken, rustlgan dag. kalm geiüaten vaa Holland»
schoonste landschappen, bloementuinen en velden onse prachtige
maren, gestoffeerd met honderden sell- en motorjachten. Een
■eer afwisselende tocht door het mooiste gedeelte van ons eigen
schoone Nederland? Maak dan de beroemde
Afvaart dagelijks 10.30 uur van 4» Sloterkade bQ da Zetlbrug te
Amsterdam De „Kager-Luxe-Motorboot I" I» Ingericht voor Iedere
weeregMt.ldh.id Bij echt Hollandse!» wser sQn de meren het
mooist. Retour f 1,—. kind 030. Tel. SSSSS. Dtenstoegellng gratl.
Geniet van desen tocht, U komt nog vele malen terug.
Het Wilsontheater biedt deze week weer een
aantrekkelUk programma. In de eerste film ,.De
donder der prairie" speelt de zingende cowboy
Dick Foan de hoofdrol.
De geschiedenis is als volgt:
In de jaren na 1880 had de Amerikaansche
beschaving met groote moellUkheden te kampen,
om het land van het Westen naar behooren
te regeeren.
Spoorweg en telegram trachten beschaving
te brengen naar de wijde vlakten en pral-
rleëren.
Rod Farrell
Amerikaansche
werk bij de
land.
De Indianen zUn boos en verbitterd tegen de
spoorweg en de telegraaf, daar zU meenen. dat
die nieuwigheden hun buffels verjagen. Op
vele plaatsen trachtten zU vaak de lUnen en
kabels te verwoesten, en Rod en zUn vriend
Wichita (Frank Orth). doen alles wat zU kun
nen. om de gebroken kabels te herstellen.
Tevens stellen beide alle pogingen In het
werk om de daders te ontdekken ZU bemer
ken aan de voet- en paardesporen, dat er ook
blanken in het spel zijn.
Lynch, een blanke avonturier, heeft er even
eens belang bU. dat de spoorweg niet komt.
Door de trein zal sün vrachtwMgen-bedrUf
beknot worden, en het Is daarom, dat hjj de
Schoort: Coöp. L—
verwachtlng" O.A, CatrUp B 10.
Alkmaar: N. V. Handel Mij. „De Veluwe”.
^-Gravenhage; wUz. beh. fil. Alkmaar.
Anna Paulowna: Firma NuU en Gebr. Ko
tsen. Molenvaartweg 133, dorschbedrUI. uittre
ding vennoot.
Den Helder: A. Zwolsman. Langestraat 11,
kruidenierswaren; fil. SlulsdUkstraat 135, Den
Helder, opgeheven.
Oudkarspel: N. V, Algemeene Verzekering
MaatschappU ■Provldentia", Amsterdam; han-
delsagentschap gevestigd te Oudkarspel.
Den Helder: G. J. A. Teesink. van Galen-
•*r»at 50, kappersbedrijf.
Gedeponeerde stukken: De Minister van
économische Zaken heeft op 18 Juli 1939 ver-
*ngd de op 18 Juli 1938 algemeen verbindend
yerklaarde ondernemersovereenkomst inzake de
Meetings- en betalingsvoorwaarden van leder.
Het water is een opstandige slaaf. Bedwing
hem en houd hem stevig vast en hij is de
dienaar, die het zwaarste werk verricht en mee
li
jn
de
ld.
9
ei-
III
ka.
■n.
10.
en
Het water is het meest kenmerkend ele
ment van ons land. Nederland staat over de
heele wereld bekend als het klassieke water
land, waar men voortdurend strijd voert
tegen dit element. Door onae geheele ge
schiedenis siet men steeds weer de Hjn
loopen van dezen strijd. WU voeren oorlog
tegen de zee, wU voeren oorlog tegen de ri
vieren en tegen de binnenwateren. WU leg
gen kustverdedigingen aan tegen het water;
*U bedüken de rivieren en we leggen meren
en binnenzeeën droog.
Maar deze oorlog ia er een. dien wij ge
doemd zUn te bUjven voeren, zoolang als ons
land zal bestaan; er bestaat geep vrede in
dezen strijd, want het water behoudt
zjjn eeuwige kracht en herhaalt telkenmale
zjjn aanvallen met nimmer verminderende
energie.