het water 7 w Onze strijd tegen Steradent J I ZOIMERGEINOEGENS »h I I I I -4$ X VALK’s LUNCHROOM a van i D. A. BAKKER X' A. B. Pruimboom MET REEDERIJ ZWAAG NAAR DE VELUWE Het spel den zandbak Zitting van den. Kantonrechter Fotografeert U 1 i E j r i- r t E F r Ook voor Uw Ijs R-- DE FIETS ta oase etalage Is verkocht voor (25.. KOFFERS Grilligheid en regelmaat DONDERDAG 27 JULI 1939 HOORN NIEUWS MPEEREH 4 VERGROOTINGEN STEIGERS 1 t" i MODEL RALEIGH" REISBUREAU W.A.C.O, in.” 5.- 25.— ;S:i Ss i: ,,’T SCHEEPVAARTHUIS” Luxe-Bakkerij Fa. BERTUS GOES 1939 verchroomde uitvoering, geheel compleet, reeds vanef f B5.75 P. DE GRAAF LAAT 1»7. CENTBLM, Alkmaar FIRMA GEBR. KAAL J. CHATILLON - ALKMAAR Em RONDVAART door mooi HOLLAND VIER MERENTOCHT por „K.L.M. I” JU Juli full luli full Te wane? full tua HOUTTIL 5, TEL 2715 i TUINDORP - HEI LOO Juiat die ééne dag.... Aanalag op hei-inatallatie Een beleefde knaap WILSON-TH EATER Verzilvering vacantiebonnen Accumulator ontvreemd Dirataalija alt? Onverwacht loge’x? Mijnheer alleen thnis Voor vacantie wordt niet betaald! „Waar moet men leer en motorrijden Houdt Uw kunstgebit zuiver en rein WIJ HEBBEN FILMEN! INSCHRIJVINGEN HANDELS- REGISTER 4 - - •- 4 4 4 i 4 4 4 ANTON BRUIN VERDRONKENOORD 123 hoek Haigbrowweratraat NIEUWE AALBESSEN bereid met jenever, per tl. LU J. GODIJN I Net ••st gcccrtccrd laag ia prijs, hij Voor Piduück ra kutprarra BnaUle Kroeaen 10-13-15 ■maille Bordjes 10-30 Ptck-Nlck bestekken 10-10-30 Rugzakken 34 Stuurtaaachen 34. Dubbele Ftetatasechen 70-80 Al. Plek-nick. Waterketels. J.v.d. GEEST - Laat SI ONTWIKKEL- EN AFBRUKINRICNTING FORMULES ZIJN DE TOOVERSPREU- KEN VAN DEN MODERNEN TIJD I H. WORTELBOER ALKMAAR MAKELAAR TEL* 2774 «Z7 5niMWMT 8 AlKHAAR Nieuwe zaken Beatuurawyzigingen «dank In uren van beproeving en smart, dat led're mensch wel iets te boeten heeft en het leed zal lichter te dragen worden. De verschillende soorten LUXE-K0FF1EBR00DJES zoowel als onze heerlijke KRENTENBROODJBB maken Uv uit stapjes in de vacantie naar boech of zee tot een waar genot. Het zijn ideale artikelen voor Uw pick-nick. Huigbrouwerstraat 14 Telefoon 2416 STRAND. EN KAMPEERTENTEN BAGAGETASSCHEN - RUGZAKKEN „P R I M U S” KOOKAPPARATEN ZONNESCHERMEN - MARKIEZEN HOUTTXL 52 TEL. 4374 ALKMAAR BIST FEB WACO oa U boat iovrotloa „D« donder der prairie” en ,J)e doodaatryd van een onderzeeër Andere wijzigingen Opheffingen .De ir te to« 0— M Zz ineel TTTTTTTTTT'PT'FTTTTTTT'PTTTTTTTrTTTTTTTTTTTT’PTTTT tte V 90. we 00 iii***i*^>i*4>W>***** Laat Uw diner thuisbezorgen; erg gemakkelljk en niet dunt. 70 et. p. p. en uitstakend! srga- «m- eisch van het O. M. van f 15 of 15 dagen, niet meer kon vonnissen dan f of 4 dagen, zoodat deze bescheiden jongeling er nog met een koopje afkwam De verzilvering der kwitanties van de vacan tiebonnen zal plaate vinden op Vrlldag a.s.. des avonds van 7 30 tot 8 30 uur in het gebouw On der de Boompjes. In den nacht van Maandag op Dinsdag is uit een auto, welke op het Keern geparkeerd stoid, een accumulator ontvreemd. In verband hl*r- -e -fi mede is door de politie tegen zekeren D. proces verbaal opgemaakt. De accu la in beslag geno men. MIENT 29 TEL. 3524 i - Ö- I - 0. 2 eha- 107 6000 15— „De r te pei ien pei ien ien 100 ien iOS ad ien ster, tiot- Bl. 100 Jln- 150. 4 -e 1— s 12, ut -9 -9 4 -9 4 -9 ■De r te ALKMAAR TEL.- <3» De r te en- 35 ■op. -9 -9 -9 TT'P'PTTT'FTTTTTTTTTTT'PTTTTT'FFT'F'PI’T'PTTT'PTTT'PTTT'r 4», Itte irte ric- ;OW -IX eer. lyne ent, f 12 ent, -3, 40 lo ners I. C 100 PO8- vor- ml- VN. BORIN Ma AMSTERDAM TKLZTOON SMIS Laat Uw voeten regelmatig contro leer» bij een Suptaatorinstiniut. Dat bespaart U veel narigheid. Zoo‘n contrdle la gratis en U weet dan meteen, wat U moet doen om prettig te loopen. VOETKUNDIO INSTITUUT Hoogstraat 5 Telefoon 41M ALKMAAR Gedipt Voetkundige en Pedicure. Speciaal adres voor GEMAK SCHOENEN tiei G ;lei- jvii F 30 80. mi nen ber I 1 EN ARDENNEN relsen naar 1 Liter 30 et. Alle bekende merken in de courante maten resultaat ervan kan wel zijn, dat men rampen kan voorkomen, omdat men tevoren zijn maat regelen kan nemen en omdat men niet meer lijdelijk behoeft af te wachten, of de voorzor gen, die men heeft genomen, voldoende lijn. Vroeger immers waren deze weliswaar gegrond op de ervaring, doch niet wetenschappelijk ge fundeerd! men moest maar afwachten of de er varing voldoende was en vaak bleek dit niet het geval te zijn. Eerst als men de resultaten van de ervaring wetenschappelijk kan vastleg gen en dan op deze wetenschap de nieuwe maat regelen kan baseeren, kin men den strijd tegen het water voeren op zoodanige wjjze, dat men een blijvend succes kan verwachten. Eerst dan kan men een oorlog voeren met een redelijke kans op een uiteindelijke overwinning. meters water schuiven er langs, die alle pro- beeren Iets ervan mee te nemen die trachten het land binnen te dringen; die een aanval doen op de mondingen van de rivieren en tot ver in het land merkbaar zijn. Soms laat het water zich helpen door den wind; een storm trekt ovtr het land; de wind jaagt het water van de see naar binnen, hij drijft het op, hij houdt het water tegen, dat naar zee moet stroomen; vloed- water en opperwater doen samen een aanval op de dijken, ver In het land; angstig vragen de bewoners zich af, hoe lang de dijk het hooge water nog zal kunnen keeren. waar de dijk zal doorbreken en hoe groot de ellende zal zijn, waardoor een streek getroffen zal worden. De oorlog tegen het water kent vele bange mo menten. Deze strijd vraagt een nooit verslappende aandacht. Voortdurend moeten de ingenieurs, de aanvoerders in dezen oorlog, op hun hoede zijn; zij moeten voortdurend den toestand con- troleeren; zij moeten op de hoogte gehouden worden van alles, wat gebeurt, van de kleinste kleinigheden, omdat deze later vaak van groot belang kunnen worden. Zij moeten hun maat regelen nemen, die den vijand verhinderen zul len een grooten aanval te ondernemen; zij moe ten voorbereid zijn op zijn onbetrouwbaarheid en weten, wat hij van plan is. Daarom moeten zij de geschiedenis kennen van het water, want uit de regelmaat van het verleden laat zich af leiden, wat in de toekomst geschieden zal en deze regelmaat laat zich ook onderbrengen in formules. Formules behooren tot de grootste en sterk ste toovermiddelen van dezen tijd. Als ze ver keerd gebruikt worden, kunnen er heele volken aan ten gronde gaan, maar in de hand van een Ingenieur, die ze goed weet toe te passen, be ttekenen zjj een overwinning op het water, waarvan hij het zich tot een levenstaak heeft gesteld het te bedwingen. Voor een leek en niet- deskundige hebben formules inderdaad veel weg van tooverspreuken, die men thans nog alleen gebruikt In kindersprookjes. Als men een boek leest, dat waterstaatskwesties behandelt op technische wijze, kan het zjjn, dat men blad zijde na bladzijde vindt die erg oneconomisch gebruikt zijn omdat ze maar voor de helft vol gedrukt zijn. De andere helft bevat de meest geheimzinnige combinaties van cijfers en let ters, soms zelfs heeft men aan het Latijnsche alphabet!) niet genoeg en haalt men er ook nog het Grteksche bij, waardoor het geheel nog iets duisterder wordt. Laat dit een goede raad zijn: hoedt u als nlet-technlcus voor het Grieksche alphabet als het voorkomt in andere combi naties dan versregels van Homerus of dialogen van Plato. Tracht vooral niet deze combinaties van letters en cijfers te begrijpen. Het lukt toch niet en het eenige resultaat is, dat men op een of andere wijze een lichten Uk in het hoofd heeft gekregen. Maar voor den technicus, die er mee om weet te gaan, zijn het onontbeerlijke hulp middelen, omdat hij hiermede op eenvoudige wijze dingen te weten kan komen, die hem an ders jaren van onderzoek zouden kosten. Want In de schijnbare grilligheid van bet water zit toch een zekere regelmaat; het is vaak een combinatie van verschillende perioden, waarvan er sommige loopen over enkele weken of maanden, anderen over tientallen jaren. Dit alles kan worden vastgelegd in formules en bjj een goede hanteerlng van deze kan men de grilligheid en de willekeur van het water door gronden, althans voor een groot gedeelte bena deren. Er blijven altijd factoren, die onzeker zijn; soms, omdat men nog niet alle elementen heeft doorgrond, soms ook, omdat verschillende omstandigheden toevalligerwijze op zoodanige wijze samenvallen, als practisch maar eenmaal in de geschiedenis voorkomt. Maar afgezien van deze uitzonderingen kan men zeggen, dat men door de formules het karakter van het water kan doorgronden en dat men in groote lijnen weet, wat het van plan is; waar en wanneer het zijn aanval zal ondernemen; waar de sterkste en waar de zwakste plekken zijn: hoe men den tegenaanval of het verweer het beste kan regelen. Doch dit alles wil niet zeggen, dat men eenlg respijt krijgt in den strijd, dien wij. Nederlanders, moeten voeren tegen het water. Integendeel, deze bkjft onverminderd voortduren, maar het Eiken Zondag. -f 1 Ar— (Dick Foran). behoort bij de cavalerie en verricht nuttig telegraafleidlngen in het jonge ZAADMABKT U TELAFOON STM Alkmaar: Ko Doeschot, Kanaalkade 5, ma- riuneherstelplaats. enz. Wleringen: J. J. Bosker, Kerkplein 39, aan nemer van bouwwerken, enz. Zuivelfabriek „de Goede De Amsterdamsche chauffeur J. J. K. was in verzet gekomen tegen een vonnis van ons Kan tongerecht, waarin hjj wegens snijden was ver oordeeld tot f 30 of 20 dagen. Het gebeurde op den Jaagweg, die zooals men weet niet breed is. K. ontmoette met zijn 14 meter langen aanhang wagen een luxe-auto, die wijselijk aan den kant van den weg stopte. K. reed nog een viertal fietsers voorbij en gaf den voorste ervan, de grondwerker P. B. uit Avenhom een klap met den achterkant van zijn wagen, waardoor B tusschen den auto en een boom bekneld raakte en hij zUn handen schaafde. B. had gelukkig geen tuimeling gemaakt over den weg. Verd. was doorgereden, wat in dit geval be grijpelijk is. Hij wist er n.l. niets van en daar hjj geschrokken was van de hooge boete besloot hij de zaak nog eens te laten behandelen. Op de zitting verklaarde K. pertinent niets van het ongeval te weten. Bovendien, hjj reed, steeds tobrzlchtig. had nog nooit een bekeuring gehad, en .sneed” ook nooit. „We zien elkaar voor het eerst zet hij tegen B. De ambtenaar wilde graag gelooven. dat verd steeds correct reed, maar meende toch dat hij nu roekeloos gereden had. Het O. M. vroeg niet minder dan het dubbele van het reeds gevelde vonnis, doch de kanton rechter was van meening. dat f 20 verd. wel voldoende schrik zou inboezemen. Weren» het groote succea stellen w|j nogmaals een origii BURG RIJWIEL, op d e x el f d e conditie beschikbaar LET DUS OF I 'i Is feaomeaaal, hg ƒ38.- Ingen over onse reisen naar de Franache en Italiaaasche Rivièra. Dese gaan steeds ONVOORWAARDELIJK door. Eiken Zondag, Dinsdag en Donderdag een dagu lts tapje naar het Mooie Blland Texel 5,25 Indianen tot hun wandaden aanzet. Lynch gaat zelfs zóó ver. dat hij de Indianen van geweren en ammunitie voorziet. Rod brengt den gevaarlijken aanstoker naar de gevangenis en een der handlangers van Lynch, Matson genaamd, gaat de Indianen waarschuwen. Deze steken de stad in brand, en nemen Rod en zijn meisje Joan Temple (Ellen Clancy) gevangen. Het meisje wordt toevertrouwd aan Matson, terwijl men Rod naar het Indianen kamp tracht te brengen. Zijn vriend. Vichlta. weet Rod te bevrijden en beiden gaan het meisje redden uit de handen der onverlaten. Een hevige strijd volgt en alles zou verloren geweest zijn, ware de cavalerie der Vereenigde Staten, niet juist bijtijds gekomen, om Rod en de burgers te redden. Lynch tracht te ontsnappen, doch Rod weet er voor te zorgen, dat hij zijn straf niet zal ontgaan. „De doodsstrijd van een onderzeeër" is een rolprent met Harry Baur en Marcelle Chantal en vertelt een spannende geschiedenis van een onderzeeër in de Middellandsche Zee. Er wordt verwoed strijd geleverd om een smokkelschlp de Neptunus"; het eind is. dat het schip van kapltin Cartier naar den zeebodem zinkt. Alle opvarenden worden echter gered. Dit programma bevelen we aan volwassenen gaarne aan. Toen de brug bij den Veekendweg In Sjjbe- karspel onlangs hersteld moest worden, was er een bord geplaatst, waarop duidelijk was aan gegeven, dat het verboden was over dese brug te rijden. Doch de Abbekerker chauffeur Th. S. bekommerde zich hier weinig om. daar hij als hij de brug niet passeerde, lederen dag een heel stuk moest omrijden wat niet alleen .tijd, maar ook geld kostte. Hij reed dus vele malen over de brug zonder ongevallen te veroorzaken. Doch deze minder goede gewoonte zou hem nog duur komen te staan Op een dag n.L was een der ijzeren kabels van de heistelling nogal laag over den weg gespannen, de draad kwam in aanraking met den kap van zijn wagen met het gevolg dat de heele heistelling omviel. De bestuurder van een bus. zekere 3. uit Aven hom die op den Dorpsweg te SUbekarspel reed, moeet alle zeilen bijzetten om de groote en zware palen, te missen. Verd. was danig geschrokken, maar schrok nog meer toen hjj de rekening van den aannemer f 92 bedragende onder oogen kreeg. „De verzekering vergoedt dit wel.” ant- woorde hij ter zitting op een vraag van den ambtenaar. Deze toonde zich nogal ontstemd over deze roekeloosheid, f 25 of 20 dagen vroeg hij. De pap werd echter niet zoo heet gegeten als zij werd opgediend want de kantonrechter was reeds te vreden met f 10 of 5 dagen. Een andere* aanrijding was die, waarbij S. S chauffeur te Spanbroek in een bocht in Opmeer tegen de melkauto, bestuurd door D. S. uit Op meer. gebotst was. Toen verd. den bocht om kwam toonde hij meer belangstelling voor zijn richtingaanwijzer dan voor het tegenliggend verkeer. De botsing, die prompt hierop volgde, was echter meer te wijten aan den zeer moeilijk te nemen bocht, waarin een vooruitstekend hoekhuis niet alleen het uitzicht belemmert, maar ook het nemen van deze bocht zeer ge- moeilljkt. De aanrijding was S. echter niet tenlaste ge legd HU had gereden zonder rUbewUs. En hU kwam nu even uitleggen dat zUn rijbewUs ver- loopen was en dat hU het nieuwe zeker gehad had als er maar geen administratieve fout ge maakt was. Eén dag maar had hU zonder dit onmisbare document gereden. De kantonrechter beoordeelde deze fout nogal mild en nam genoegen met f 5 of 5 dagen zitten. Getuige S. kon geen aanspraak maken op loonderving, daar hU deze week "juist met va cantie was. Deze dag is voor mij wel wat ge broken. is het niet?, zei hu. in de hoop met het breken" een paar gulden te verdienen. „Anders zat Je zeker aan zee hé?” vroeg de kantonrechter. Voor vacantiedagen kon hij ech ter moeilUk geld toeschatten, wel kon getuige f 0.70 ontvangen, voor vergoeding van de reis kosten van en naar Opmeer. HANDKOFFERS BEUGELKOFFER8-GEFANTS KOFFERS GROOTE KEVZE EN ZEER VOORDEEI.IG GEPRIJSD SCHOUTENSTRAAT TEL. 3.9A.7 ALKMAAR HU leek zoo op het eerste oog een vrU kalme en beleefde knaap, deze Th. B. uit Venhuizen, die op alles ja en amen antwoordde en die de edelachtbare heeren steeds met twee woorden aansprak. Maar al zUn pet nu niet bepaald ernstige fei ten. hl| had toch wel wat achter den rug. Dit scheen hU aanvankelUk. toen mr. van den Bran- deler er hem naar vroeg z'ch slechts heel vaag te kunnen herinneren Ja. hl! had eens terecht gestaan tn Alkmaar, wegens een ruzietje. Een vechtpartij verbeterde de ambtenaar En Ja dat was waar ook hij was hier ook nog wel eens geweest nadat het behang plotseling was gaan branden. De waarheid was dat hil een flinken brand 'n wat afval gesticht had waardoor het naburige huls veel gevaar liep. Deze gezeghike jongeman had op zes Mei op een motorfiets zonder riibewlis in de Hem- merbuurt rtereden. Wel wat hard blijkbaar, want •oen een veldwachter hem wi’de doen stonnen had hli er nog een schenje on gelegd Hil wn> aan het oefenen voor ziln riibewils en zoo men weet mag men zich In West-Friesland niet op den onenbaren wee in het leeren van motorrij den bekwamen. Daarvoor moet men eerst heele- maal naar Alkmaar of PPurmerend. waar ‘n en kele weg voor jonge motor-enthousiasten aan wezig is. De veldwachter had verd nog gewezen op het Statlonslaantje. waar hU zün T. Taspiratles zou kunnen botvieren, doch dit laantje was B. te smal, en misschien ook we! niet lang genoeg HU wees het aanbod dan ook vriendelUk maar beslist van de hand. Toen hU vertelde, dat hU den motor samen met een neef gebruikt om lederen dag naar «U" werk te gaan en niet om de kerm'ssen af te tuf fen, meende de kantonrechter, dat hjj' na den O NEE Buiienlandsche reizen gaan onge stoord door en, waarborgen een prettige' vacantie» definitief 8 d Zwitserland 1 Aur.definitief 10 d. Zwitserland d. LUIK. GROT VAN HAN EN BRUSSEL- d. VALKENBURG EN ARDENNEN d. EIFEL EN AHRDAL d. BRUSSEL EN ARDENNEN d. LUXEMBURG d. VALKENBURG. EIFEL EN ARDENNEN d. LANGS DEN RIJN d. RIJN, TAUNUS EN MOEZEL d. ARDtNNIN EN BOUILLON d. LUXEMBURG 4. VOGEZEN d. PARIJS d. WXST DUITSCHE STROOMEN a A.. J LUIK, GROT VAN HAN. «ns. Dond.rdag 1 Aag. g d VAbkENB EL' Vraagt Inlichtingen Itallaaaache Rl.ilra 'rij cn hU zal alles, wat hU zelf heeft wd, weer vernielen en niet rusten voor heer en meester is, door niets be dwongen. Deze strijd tegen het water heeft het gezegde doen ontstaan, dat God de wereld heeft ge schapen, maar da| de Nederlanders hun eigen land hebbéi jliirisfr NU-is hat scheppen Fan de wereld heel wat simpeler geweest, dan bet ophouwen en organiseer en van Nederland, want terwijl het een niet langer beeft geduurd dan ses dagen, duurt het ander reeds eeuwen en eeuwen. Maar het resultaat mag er dan ook lijn. Onze Zuiderburen, vooral die van bet hoogere land, gaan iets vertrouwétijker met den hemel om dan wU en in hun taal aangaande deze dingen zUn zU ook wat openhartiger. ZU zijn bij wijze van spreken in het voorportaal van Sint Pieter kind aan huis en kunnen daarom ook wat meer zeggen. Ze wUzen op de heuvels en de dalen, op de grllllg-kronkelende rivieren en zeggen: Zeker, zeker, het heeft maar zes dagen geduurd, maar ge moet dan ook maar eens kUken hoe het er uit ziet, ’t Is maar slor dig afgewerkt en ze hebben het er zoo maar aardig bU laten liggen. WU zouden eens moeten wagen een werk zoo af te leveren. Ze hebben gelUk. Het oorspronkelUke land liet er slordig en grillig uit, terwUl de Neder landers, die al eeuwen met hun werk bezig zijn, er een net landschap van hebben gemaakt, vlak en keurig verdeeld, netjes opgepoetst en afge werkt, zooals wU dat hier gewend zUn. Door dit werk is een traditie van ingenieurskunst ontstaan, die tot de hoogste prestaties in staat is. Het zit den Nederlanders in het bloed; zü beginnen er al vroeg mee, als zU in den zand bak heuvels nikken met tunnels erin, slooten graven en kanalen; als zU het spel spelen van het vormen der aarde. De ernstigste liefheb bers van dit spel bUJven er hun heele leven mee bezig; ze gaan ervoor stilde eren; ze doen het wetenschappelijker en ze worden ingenieur. Hun zandbak kan kilometers lang zUn en enkele honderden meters breed, bUvoorbeeld als zij een kanaal graven, maar het bluft hetzelfde spel wet aarde en water, die ze willen zetten naar hun wil. Het wordt een spel met een ernstigen onder grond, want zU zUn toch de mannen, die den strijd voeren tegen het water en die ons beschermen tegen dezen vijand. Het water herhaalt zUn aanvallen voort durend. Tweemaal per dag schuiven eb en vloed langs onze kusten. Millioenen kubieke Vla 4a Braaemer. ra Kagrrmerrn. Werteladrrplaa m Lel4en. WUt U aan h.rrltjken, rustlgan dag. kalm geiüaten vaa Holland» schoonste landschappen, bloementuinen en velden onse prachtige maren, gestoffeerd met honderden sell- en motorjachten. Een ■eer afwisselende tocht door het mooiste gedeelte van ons eigen schoone Nederland? Maak dan de beroemde Afvaart dagelijks 10.30 uur van 4» Sloterkade bQ da Zetlbrug te Amsterdam De „Kager-Luxe-Motorboot I" I» Ingericht voor Iedere weeregMt.ldh.id Bij echt Hollandse!» wser sQn de meren het mooist. Retour f 1,—. kind 030. Tel. SSSSS. Dtenstoegellng gratl. Geniet van desen tocht, U komt nog vele malen terug. Het Wilsontheater biedt deze week weer een aantrekkelUk programma. In de eerste film ,.De donder der prairie" speelt de zingende cowboy Dick Foan de hoofdrol. De geschiedenis is als volgt: In de jaren na 1880 had de Amerikaansche beschaving met groote moellUkheden te kampen, om het land van het Westen naar behooren te regeeren. Spoorweg en telegram trachten beschaving te brengen naar de wijde vlakten en pral- rleëren. Rod Farrell Amerikaansche werk bij de land. De Indianen zUn boos en verbitterd tegen de spoorweg en de telegraaf, daar zU meenen. dat die nieuwigheden hun buffels verjagen. Op vele plaatsen trachtten zU vaak de lUnen en kabels te verwoesten, en Rod en zUn vriend Wichita (Frank Orth). doen alles wat zU kun nen. om de gebroken kabels te herstellen. Tevens stellen beide alle pogingen In het werk om de daders te ontdekken ZU bemer ken aan de voet- en paardesporen, dat er ook blanken in het spel zijn. Lynch, een blanke avonturier, heeft er even eens belang bU. dat de spoorweg niet komt. Door de trein zal sün vrachtwMgen-bedrUf beknot worden, en het Is daarom, dat hjj de Schoort: Coöp. L— verwachtlng" O.A, CatrUp B 10. Alkmaar: N. V. Handel Mij. „De Veluwe”. ^-Gravenhage; wUz. beh. fil. Alkmaar. Anna Paulowna: Firma NuU en Gebr. Ko tsen. Molenvaartweg 133, dorschbedrUI. uittre ding vennoot. Den Helder: A. Zwolsman. Langestraat 11, kruidenierswaren; fil. SlulsdUkstraat 135, Den Helder, opgeheven. Oudkarspel: N. V, Algemeene Verzekering MaatschappU ■Provldentia", Amsterdam; han- delsagentschap gevestigd te Oudkarspel. Den Helder: G. J. A. Teesink. van Galen- •*r»at 50, kappersbedrijf. Gedeponeerde stukken: De Minister van économische Zaken heeft op 18 Juli 1939 ver- *ngd de op 18 Juli 1938 algemeen verbindend yerklaarde ondernemersovereenkomst inzake de Meetings- en betalingsvoorwaarden van leder. Het water is een opstandige slaaf. Bedwing hem en houd hem stevig vast en hij is de dienaar, die het zwaarste werk verricht en mee li jn de ld. 9 ei- III ka. ■n. 10. en Het water is het meest kenmerkend ele ment van ons land. Nederland staat over de heele wereld bekend als het klassieke water land, waar men voortdurend strijd voert tegen dit element. Door onae geheele ge schiedenis siet men steeds weer de Hjn loopen van dezen strijd. WU voeren oorlog tegen de zee, wU voeren oorlog tegen de ri vieren en tegen de binnenwateren. WU leg gen kustverdedigingen aan tegen het water; *U bedüken de rivieren en we leggen meren en binnenzeeën droog. Maar deze oorlog ia er een. dien wij ge doemd zUn te bUjven voeren, zoolang als ons land zal bestaan; er bestaat geep vrede in dezen strijd, want het water behoudt zjjn eeuwige kracht en herhaalt telkenmale zjjn aanvallen met nimmer verminderende energie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 3