Dr. Colijn de kabinetsforma tie Geen vertrouwen in Geen eerbied voor het parlement Dr. Deckers tegen Dr. Colijn EEN MEERDERHEID IN OPPOSITIE DONDERDAG 27 JULI 1939 Het ontataan van de criaia Wat brengt dit Kabinet? ge'.. SPREEKUREN MINISTERS De kabinetaformatie C. J. o. im- Ophelderingen op vele punten «*- be- NIEUW LIBERAAL TWEEDE KAMERLID Aanfluiting van het Parlement NEDERLANDSCHE ARBEIDERS IN DUITSCHLAND :om. OVERZICHT TWEEDE KAMER <erklooaheida- Kempen opvolger van minister Van Lidth de Jeude Ot werklooaheidapolitiek van het vorig kabinet droeg de volle inatemming der katholieke Kamerfractie Politieke propaganda onder hen wordt niet geduld ---- Hierbij drukken wij derxjei- terlijken tekst af van^s rede, welke de leider der Katholieke Kamerfractie, mr. dr. L. N. Deckers, giste renmiddag in de Tweede Kamer gehouden heeft, waarin deze het standpunt onzer afgevaardigden te genover het nieuwe Kabi- net-Colijn uiteenzette. Vrijwillige beatrijding Spreekuur minister van Justitie nd*. Mr. dr. L. N. Deckers en dal hU maximale Kamer- samen- van de ge- ren de ons zou gemoetkomende mededeel fii g aan aan ver den ou- wetsontwerpen 367 en overleg neergelegd. aan door de den met De minister van Justitie verwittigt belang hebbenden dat hU, te beginnen Vrijdag 28 Juli, eiken Vrijdag des namiddags te twee uur aan bet departement van Justitie degenen zal ontvan gen. die hem over zaken, het departement be treffende, wenschen te spreken. oud-gouvemeur van Sumatra's oostkust, reeds eerder lid van de Tweede Kamer weest is. on« ren. jen gebleken uit zjjn eerste mislukking en de mis lukking van mr. Kooien? Zag hij dan niet, dat deze beide pogingen alleen werden ondernomen op de basis van zjjn program, stil, bezuiniging, zijn aanpassing, zijn afbraak en dat de richting, die de meerderheid van het volk Is toegedaan, eenvoudig geen kans heeft gekregen? Op deze vragen die door enkele lAlen van het kabinet met eenigszins benauwde gezichten wer den aangehoord formeel zijn de ministers óók verantwoordelijk voor het feit, dat zij hun functie aanvaardden zal de formateur morgen ant woord moeten geven. Hij keek verre van vroohjk. be den fflng 1 «3. in. ner. r. 8 (Van onzen parlementairen redacteur) die Re mde Uda. tam, *er, tam, tf. de een er- vlei hte ma Jtnaatstaf van Pierson aan. dan is Regeeringscommunlqué een mo- ons, leden der Kamer, die, vol komen onschuldig aan deze crisis, in den boe- lem van het Kabinet zelf ontstaan, door het communiqué over haar oorzaken zoo duidelijk werden Ingelicht, dat wjj zijn .woorden niet meer kunnen vergeten. Op het ongewone van beide gebeurtenissen dient naar mijn meenlng het licht te vallen. Reeds aanstonds komende tot de zaak, wil Ik eraan herinneren, dat de oorzaak van de cri sis is neergelegd in de van het afgetreden Kabi net zelf afkomstige mededeeling, welke door den Regeeringspersdienst in de dagbladen van Za terdag 1 Juli werd gepubliceerd. Dit stuk is be oordeeld naar zijn stijl, M.d.V. En ik zal niet ontkennen, dat een dergeiijke beoordeeling haar nut heeft. een de werkloos- Naar we vernemen, zal minister O. van Lldth de Jeude, in de Tweede Kamer worden zeide; „Ik heb van de voor- om aan onze meer sociaal Een aanfluiting van de parlementaire demo cratie is de vorming van dit Kabinet niets minder dan dat. L Zeker: grondwettelijk is de formateur nil verplicht met éénige strooming in het parlement^ rekening te houden. Hjj is, zooals de heer Wen- delaar zeide. geen dienaar van de meerderheid. Ook is hü niet aansprakelijk voor het feit, dat hem een opdracht werd verleend. Doch hjj is wel verantwoordelijk mr. Joekes herinnerde daaraan voor de wijze, waarop hjj zijn op dracht vervult. De Kroon is onschendbaar, zegt de Grondwet, doch onmlddellük daarop volgt: „De ministers zijn verantwoordelijk". Verant woordelijk voor alle staatkundige beslissingen van de Kroon. De heer Colijn draagt voor de Kamer de verantwoording voor de formatie van zijn Kabinet. HU moet voor de Kamer verant woorden, waarom hü afweek van den sinds 1868 in ons staatsrecht geldenden regel, dat geen ministerie in strijd mag zUn met de staatkundige strevingen der Kamermeerderheid. Waarom heeft de heer ColUn het gebrek eerbied voor het parlementaire stelsel zóó gedreven, dat hU van dien regel afweek, vroeg de heer Albarda. BU zUn eerste poging was hU niet van zins een kabinet, als het thans zitten de. te vormen. Wat is er veranderd tusschen zUn eerste en zUn tweede opdracht? Zat de voorzitter van de Eerste Kamer, baron de Vos van Steen- wUk, daarachter? En waarom deed hU dat in dezen tUd. nu ons volk zich dag en nacht bedreigd gevoelt. Is in zulk een tUd niet meer dan ooit een kabinet noodig, dat het vertrouwen van de meerderheid des volks bezit? Mag men in zulk een tUd met experimenten als dit aankomen? Heeft dr. CoUjn gehandeld in de overtuiging, dat een kabinet op breeder basis ónmogelijk was „8tjjl heeft elk," aldus getuigt Allard Pierson In zlji: „Wjjsgecrige Onderzoekingen,” en hU vas een voort^ffelijk stylist „die zijne voorden zoo drukt in het geheugen zijner le ien, dat zij.y^ hun blijdschap of tot him erger nis, die wovan. Legt men <V\é de stijl van iut del. Zeker vo<£ min als die ernstige zorg ons naast de zware persoonlijke lasten, ook Twee ongelukwaardige maatregelen i staan hier naast elkaar. Ik ga hier nu niet op in. worden afgewezen om de finaacieele der werkloosheid kon verder - een veei £ad er zelfs een crisis Sig kon men uiteraard Zr terug te komen op [elen, met gemeene in- ilndering van de steun- Ritkeeringengeheel off ten deele terugkomen °P de voorstellen, in de ♦11, alweer metl gemeen derheid in het Kabinet zich I dien eisch van de meerderheid liet einde toe heeft verzet. Aanvaarding van dien eisch ®ers, zou tengevolge hebben ernstige aantasting van lieidsbestrijding en de werkloozen- ■°rg. door het Kabinet-Coljjn tot aan Op vragen van het soc- dem. Tweede Kamer lid Van der Goes van Naters betreffende een propaganda voor de Nationaal Socialistischs Beweging onder uitgezonden Nederlandsche ar beiders in barakken en cantine van het lager 10 der „Hermann Goerlngwerke” te Hal 'ndorf (D>, heeft de minister van Sociale Zaken als volgt geantwoord: Dat in de bedoelde barakken en cantine bU de ..Hermann Goerlngwerke” te Hallendort (Duitschland). waar een groot aantal Nederland sche arbeiders werkzaam is. propaganda voor de Nationaal Socialistische Beweging wordt toegelaten en bevorderd, is den minister niet bekend. Van de zude der Dultsche arbeldsbe- middelingsinstantles In samenwerking waar mede de plaatsing van Nederlandsche arbeiders In Duitschland geschiedt, is herhaaldelUk de verzekering gegeven, dat propaganda voor een of andere politieke richting onder Nederlandsche arbeiders niet wordt geduld en zooveel mogelUk zal worden tegengegaan De minister Is bereid de aandacht van de betrokken Instanties te vestigen op de in de vraag tot uiting komende veronderstelling In zake toelating en bevorde ring van propaganda voor een bepaalde rich ting onder Nederlandsche arbeiders bU genoem de werken. In verband met dit antwoord bestaat voor het nemen van eenigen maatregel op dit oogen- blik geen aanleiding. - mers, dan was crisis nietig verklaard weg, door den heer zooveel Het communiqué leert ons, dat het meenings- verschil tusschen de meerderheid en' de minder heid van het Kabinet in het bUzonder Uep over jte wUze, waarop op de kosten der bestrijding van de werkloosheid en hare gevolgen een groo- tere vermindering beneden het eindcUfer der be groeting- 1939 zou kunnen worden bereikt.” In het geding was dus de bestrijding zoowel van de werkloosheid als van haar gevolgen, de twee onderdeden van de werkloosheldspolitiek. Voorts blUkt uit het communiqué duidelUk, dat het voorloopige eindcUfer van de begroeting voor Sociale Zaken voor 1940 al lager was dan het eindcUfer voor 1939, want er werd een grootere vernfindering beneden dit eindcUfer verlangd. Die verlaging van het voorloopig eindcUfer der begrooting had ik niet verwacht, M. d. V. Im mers, in onze vergadering van 16 Juni JJ. deelde ce Heer Voorzitter van den Raad van Ministers mede, dat de bezwaren van Minister de Wilde minder het doen van bepaalde uitgaven golden <dan het ontbreken van de noodlge bezuinigin gen, die het tegenwicht hadden behooren te vor men van nieuwe, voor het eerst opgebrachte of uit het norfnaal accres voortvloeiende uitgaven. Zulke uitgaven aldus vervolgde dr. ColUn kwamen bU meer dan een Departement voor, het meest intusschen bU Defensie en Sociale Zaken.” M. d. V„ Uit deze woorden viel toch kwalUk sl te leiden, dat de Heer Minister hier sprak over een voorloopige begrooting, welker eindcU- fer reeds lager was dan dat van de begrooting tan 1939. Het Regeenngscommuniqué van 1 Juli heeft dezen onjuisten indruk weggenomen. Ik zal het op prUs stellen te vernemen, ik zal mli bepalen tot de vier departementen met de hoogste begrootingscUfers hoeveel de voorloo pige eindcUfers voor 1940 van OnderwUs, Defen sie, Waterstaat en Sociale Zaken, bU het altre nen van Minister de Wilde, hooger of lager wa len dan de eindcUfers van 1939. De minderheid van het Kabinet, aldus leert het communiqué verder, wilde voortgaan met de tot dusverre gevolgde werkloosheidspolitiek, welke het is alweer het communiqué dat hel legt de instemming had van het geheele Ka binet De meerderheid vond, met het oog on haar beoordeeling van den flnancieelen toestand, dat wijziging van die politiek' thans noodzake lijk en dus geoorloofd was. De minderheid heeft zich derhalve niet legen vermindering verzet, zU stemde in met verla ging van het cUfer. Maar ze wüde geen veran dering van de politiek. KlaarblUkelUk wilde ze dus de verlaging aanbrengen, die uit de vermin dering van den omvang <-— - voortvloeien. De meerderheid wilde een gaande vermindering en natuurlUk verder gaande, want ze ?»or over. Die verminde: alleen maar bereiken di een deel van de maatre •temming genomen; verr De minister van Waterstaat zal voorloopig eiken eersten VrUdag der maand, te beginnen met 4 Augustus a.s des namiddags te 330 uur in het departement van Waterstaat aan het Binnenhof 20 te Dep Haag te spreken zUn over zaken van zijn departement. Verzoeken om te worden ingeschreven voor een audiëntie moeten onder opgaaf van het te bespreken onderwerp mondeling of schriftelUk tot den kamerbewaarder worden gericht en uiterhjk een dag te voren zUn ingediend. PersoonlUke bezoeken van sollicitanten naar tot zUn departement behoorende ryksbetrek- kingen kunnen in het algemeen niet worden afgewacht. De minister van Financiën zal op den eersten en derden Woensdag van elke maand te 3 uur audiëntie verleenen. De aanvragen daartoe be hooren schriftelUk te worden gericht tot den chef van zUn kabinet, onder korte uiteenaet- ting van het onderwerp van bespreking. Voorts wordt medegedeeld, dat aan sollicitan ten naar de betrekking van collecteur of collac- tiice der StaatsloterU. geen audiëntie kan wor den verleend. Deze belanghebbenden kunnen hun belangen schriftelUk. mits voor zooveel noodig op behoorlUk gezegeld papier, kenbaar maken. De minister van Sociale Zaken zal. behoudens tegenbericht, den len en 3en Woensdag van de maand, te beginnen met 3 Augustus 1939, de» namiddags te 3 uur. aan het hoofdgebouw van het departement. Bezuidenhoutscheweg 30. te 's Gravenhage. degenen, die hem over zaken, voormeld departement betreffende, wenschen te spreken, ontvangen, mét dien verstande, dat in het algemeen persoonlUke bezoeken van sollici tanten naar tot zpn departement behoorende rijksbetrekkingen slechts kunnen worden afre- wacht voor zoover sollicitanten daartoe zUn op geroepen. en dat derhalve ter ondersteuning van sollicitaties geen gebruik behoort te wor den gemaakt van vorenbedoelde audiënties. De minister van Onderwijs, Kunsten en We tenschappen zal eiken Donderdag, te beginnen met 3 Augustus 1939. des namiddags te 3 uur aan het departement van Onderwijs. Kunsten en Wetenschappen (Oostdulnlaan 3 te Den Haag) allen ontvangen, die hem over de zaken van iun departement wenschen te spreken. het ontstaan der crisis voorgestaan en door ons uit volle overtuiging ge steund. uitvoering geeft bUna 1 millioen meer aan steun- besparing dan de sg. economische. Het werk is even vlug gereed, wordt technisch zeker niet minder goed uitgevoerd en geeft hier komt het in dit verband vooral op aan een veel g rooter sociaal effect dan indien het zg. eco nomisch ware uitgevoerd. Ik weet natuurlUk niet, of Dr. ColUn, voor den tweeden keer als formateur optredend, op nieuw gepoogd heeft een parlementair Kabinet te vormen. Ik wil zelfs wel aannemen dat die pogingen zUn gedaan en dat ook zU mislukt zUn. Is dit zoo, dan had het op den weg ge legen van den formateur te bevorderen, dat aan een ander de gelegenheid werd gegeven een Kabinet samen te stellen, dat in ons par lementaire stelsel zou passen. Dr. ColUn liet dit na en vormde een Kabi net, ongetwijfeld van bekwame mannen, aan wier persoon wu den verschuldlgden eerbied geenszins willen onthouden, maar met elkan der niet een Kabinet makend, dat alle reden had om aan te nemen, tot goede samenwerking met de Kamer in staat te zullen zUn. M. d. V. Met belangstelling wachten wü de verklaringen af die de heer Voorzitter van den Raad van Ministers omtrent de samenstelling van zUn Kabinet zal geven. Veel wat ons duis ter is en onvereenlgbaar lUkt met het verlan gen om de staatkundige instellingen te eer biedigen, zal moeten worden opgehelderd. wil het ons mogelUk zUn onze medewerking aan het Kabinet te verleenen. d. V„ moet ik nog eenige be- wUden aan de Kabinetsformatie, heeft zUn eerste opdracht ge- Waarom ook vertrouwen in dit kabinet? Het program klinkt misschien in de ooren van som migen heel aardig. Maar hoe zal het worden uitgevoerd? De franje van den werklooaensteun jd heel aardig, maar w*t' verstaat men onder franje. De kleeding. de dekking, het schoeisel van den werklooze? Den brandstoffentoeslag? De spaar regeling? De verhooging van de maximale steun- normen tot 90 pet. voor de werklooze kostwin ners van groote gezinnen? aldus dr. Deckers. Zelfstandigheid van de gemeenten, prachtig, maar zal de Regeering dat in bet raam van haar bezulnigingspolitiek doen in dezen vorm, dat sij den steun aan de noodlUdende gemeenten ver mindert. hen met de tekorten laat zitten onder de mededeeling. dat zU zelfstandig en onafhan kelijk zUn? aldus de heer Albarda. Zal men Indlë, dat toch reeds diep onder de defenstelasten gebukt gaat, nieuwe loodzware lasten opleggen terwiUe van de slagschepen? Voor de leerlingenschaal zUn steeds de mil- lloenen geweigerd, omdat zU er niet waren. Daar komt een kabinet, dat bezuinigingen aan- kondigt, en eensklaps Is er wél geld*voor de leerlingenschaal. Moet dat nu maar worden aan genomen In goed vertrouwen? aldus de heer Joekes. De Regeering overweegt verbeteringen voor de ouden van dagen. Zal de heer ColUn daarmee de Kamer wéér twee jaren aan het UJntje houden? Kortom: het vertrouwen ontbreekt. Den man, die in zUn leven al zóóveel malen is gedraaid, vertrouwt men met het mooiste program niet meer., HU had een mooi program In 1937. En nu de plannen op dit program gebouwd net op het punt stonden uitgevoerd te worden, draalde MJ het kabinet en de plannen den nek oml Wie zou niet beducht zUn voor een herhaling? WU willen dt werklosheidspolitiek zien voort gezet, die in Mei van dit jaar op zoo treffende wUze door Dr. ColUn in een radio-rede were toegelicht: De werkloosheldspolitiek, waarvan 'n deskundig geestverwant van den Heer Voorzit ter van den Raad van Ministers, die door een jarenlangen arbeid op sociaal terrein groot ge zag aan zUn woord zag geschonken, de politiek, waarvan ons geacht medelid de Heer Amelina op 21 December 1938 in deze Kamer getuigde: ,Jk heb veel waardeering voor hetgeen door de Regeering ten opzichte van werkverschaffing en steunverleening wordt gedaan. De vernete- ringen, die onder dezen Minister in de steunre geling zUn aangebracht, zUn voor de gesteunden van beteekenis.„Een ander punt, waarop ik de aandacht wil vestigen, is de spaarregeling. Die regeling heeft mUn instemming De critlek, die het vorig jaar in zoo ruime ma te op die spaarregelng is uitgeoefend, is ver stomd. Een sociaal-democratisch wethouder in een onzer grootste steden beroemt er zich thans op, dat die regeling in zUn gemeente zoo gunstig werkt. En In het Voorloopig Verslag is slechts critlek in dezen zin vernomen, dat men uit breiding der regeling wenscht „De plannen der Regeering betreffende de omzetting der werkverschaffing en de uitvoe ring van het Plan-Westhoff hebben in het alge meen mUn instemming „Dat overgegaan zal worden tot verandering van het karakter der tewerkstelling heeft mUn algeheele instemming In dezelfde vergadering betuigde de geachte afgevaardigde de Heer Krol zUn instemming met krachtige bestrijding van de werkloosheid onder de jeugd en stelde Groningen ten voor beeld, waar men, met steun van de provincie, naast het kampwerk, centrale werkplaatsen sticht, cursussen geeft op elk gebied, werkob- niet meer kunnen vergeten.” jecten schept enz. HU drong aan qp voortzetting van cultuur technische werken én juichte de karakter-ver- andering der werkverschaffing toe. «n eindelUk nog een stem, die door ons allen, maar zeker door de meerderheid van de geachte leden van het nieuwe Kabinet gaarne wordt gehoord. Ik herinner aan de rede, op 21 December 1938 in deze Kamer gehouden door ons geacht mede-lidden heer dr. Vos, die in Amsterdam de werklooshied in haar volle diepte heeft gepeild en zelf krachtig me dewerkt aan haar bestrijding en de leniging van haar gevolgen. Deze g. a. i met genoegen kennis genomen nemens van dezen Minister werploozenverzorging een ander karakter te geven „Ik ben natuurlUk ook een krachtig voor stander van vakopleiding. Ik dring er bU den Minister op aan, het instituut van de centrale werkplaatsen uit te breiden....” En dr. Vos eindigde zUn rede met de hoop uit te spreken, dat dé Minister ,Jn de gele genheid zal zUn om op elk terrein, door hem ter hand genomen, met betrekking tot de werkloosheidsbestruding, nog veel VoortreffelUk maatschappelUk en menschelUk werk te doen”. Het zal moeilijk vallen in de par lementaire geschiedenis van ons va derland een voorbeeld te vinden van een Kabinetscrisis, ontstaan onder even ongewone omstandigheden als die, waaronder de crisis tot stand kwam, welke het leven van het vier de Kabinet-Colyn heeft afgesneden; en het zal bepaald onmogelijk zijn sinds 1868, toen de parlementaire regeeringsvorm in ons land, na zijn laatste loutering te hebben doorstaan, voor goed werd gevestigd, een Ka binetsformatie aan te wijzen, die het in ongewoonheid wint van die, welke tot het optreden van het vijfde Ka binet-Colijn heeft geleid, aldus ving dr. Deckers zijn rede aan. DEN HAAG, 26 JuU 1939. Van de zes sprekers, die den eersten middag èeelnamen aan de begroeting van het nieuwe Kabinet-ColUn. sprak er maar één. zegge en schrijve één op vrlendelUken toon. De woord voerder van de liberalen, de heer Wendelaaf natuurlUk. die, uit loutër vreugde over zóó veel liberale aangelaten achter de mlnisters- tafel. zUn rede eindigde met èen variant op een woord vin dr. Nolens: „Het KabinetXls. er: en wit een kerels!” Deze volkomen b«- grUpelUke sympathie voor de personen, die in het nieuwe Kabinet een portefeuille aanvaard den. verleidde echter zelfs dezen spreker niet op voorhand zUn steun aan dit Kabinet te schenken of onverdeelde instemming met het regeeringsprogram te betuigen. Zélfs de libe ralen, die toch waarlUk allerminst te klagen hebben, zullen hun oordeel bepalen naar de daden van het nieuwe bewind, achten zich vol komen vrU tegenover dr. ColUn's vUfde ploeg en voelden zich eenigszins teleurgesteld door het feit, dat het regeeringsprogram nog in te slappe bewoordingen melding maakt van de plannen tot versterking der maritieme defensie van Indlë. Zelfs zU. Aan het oordeel van katholieken en sociaal democraten bestond hiet .de geringste twU- fel. In zUn waarlUk voortreffelUke rede waardig en in klemmenden betoogtrant heeft dr. Deckers. gelUk men elders in ons blad in extenso kan nalezen, zich volkomen solidair verklaard met de werkloosheldspolitiek die twee jaren lang door het vorig Kabinet-ColUn werd gevoerd en waaraan de katholieke mi nisters tot het laatste toe de hand hielden. En hU sprak ultdrukkelUk de meenlng uit, dat van het nieuwe Kabinet niets, althans niets goeds, in deze richting te verwachten viel. De heer Albarda (8. D. A. P.) verklaarde zich met de grootste beslistheid” tegen de Regee ring „wier heehgaan niet tot het najaar mag worden uitgesteld, aangezien ?U in drie maan den. geslen de overigens prU ze ns waardige voortvarendheid van minister Damme, te veel kan bederven”. De heer Joekes (V. D.) miste volkomen het vertrouwen, dat uit de bezulni gingspolitiek iets goed kon voortvloeien. En de protestantsche groepen? Geen van hen heeft zich uitgesproken. Noch de heer De Geer, noch de heer Schouten is aan het woord gekomen en het schUnt niet zeker óf zu in eersten termUn aan de debat ten zullen deelnemen. Daaruit mag echter geenszins warden afgeleid, dat zU het nieuwe Kabinet, anders dan de liberalen, niet terwille van zUn leden, zUn „kaerelsr. doch terwille van zUn formateur instemmend zouden be groeten. Zonder ‘den minsten twUfel zUn er onder de antl-revolutlonnairen verscheidenen. die allesbehalve ingenomen zUn met de nieuwe regeering, die dr. ColUn eensklaps als een vreemden vogel, uitgebroed in het eigen nest, als een koekoeksjong beschouwen, van wiens zonderlinge gedaante zU steeds raarder opkU- ken. En indien het erop aankomt zullen zU deze meenlng niet onder stoelen of banken steken. Waarop steunt dan de formateur? Zelfs wanneer alle anti’s en alle C. H.’s mee zouden gaan, op 29 van de 100 Kamerzetels! Waar- schiJnlUk op nog minder. Het is thans, na den eersten dag der debat ten, wel zéér duidelUk, dat het Kabinet geen lang leven beschoren zal zUn De Kamer heeft voldoende duidelUk gesproken En trekt het Kabinet morgen niet de consequenties uit de beschouwingen van vandaag, dan zou het wel eens kunnen zUn, dat er nóg duidelUker ge sproken wordt. Welnu, M. d. V., het heeft onze volkomen instemming, dat de min- tegen I tot Zou men de eerste der twee moeten schouwen als een tegemoetkoming aan bU herhaling door ons met grooten nadruk kenbaar gemaakten wensch, die door den af getreden Minister van Onderwijs telkens moest Kabi- netspolitlek niet te verstoren, dan had het mi. aanbeveling verdiend dien bewindsman het vo rig najaar de gelegenheid te schenken die te- 'I j te doen. Dat zou toen veel instemming hebben gevonden bU de Katholieke Fractie, waarop het Kabinet steun de, en groote vreugde hebben verschaft aan den heer Slotemaker de Bruine. NatuurlUk heeft het onze instemming, dat tegen uitwassen bu de steunregeling scherp wordt gewaakt. Wie kan anders wenschen? Van belang is het intusschen wat men onder uitwassen, ook wel dat hangt van smaak of stemming af franjes genoemd, wenscht te verstaan. Misschien kan het verhelderend wer ken, als ik zeg. dat wU er bUv. niet onder ver staan: eten extra bUslag voor inwonende werk looze kinderen boven 18 jaar; de afschaffing van den 2/3 aftrek op den steun van de inkom sten van meisjes die in hulshoudeluke betrek kingen werkzaam zUn; de verhooging en de ver lenging van den brandstoffentoeslag in het vorig Jaar; de zg. spaarregeling, waarover ik al heb gesproken; de verhooging van de steunnormen tot 90 procent voor de werklooze kostwinners van groote gezinnen met de lagere loonen. WU willen, in één woord, voortgaan met de werkloosheldspolitiek, de laatste jaren gevoerd. WU willen daarbU waarlUk geen overdrijving. Het zal door ons worden toegejuicht indien de simulanten, die ongetwijfeld aanwezig zulten zUn, zullen worden uitgesloten en het had onze instemming, dat Minister Romme hiertoe maatregelen wilde nemen- WU willen geen enkelen overbodlgen maatregel, want M- d. V- al wordt het omgekeerde meermalen beweerd, zij het met verloochening van den ouden stelregel, dat de bewUsIast rust op hem die beschuldigt, ook wU wenschen een beheerschte financieele politiek en zUn wars van alles wat zweemt naar gebrek aan zorg in het beheer van 's lands geld middelen. Maar zoo belet, om i die wU voor jong Nederland aanvaarden zeer zware geldelUke offers te brengen in het belang van een deugdelUke weermacht ten be hoeve van het RUk in Europa en Overzee, zoo min zal zU ons beletten het noodlge te verrich ten om de volkskracht te behouden, om te voorkomen, dat in Nederland een geslacht op groeit. dfit voor een groot deel het werken niet eens leert en om te doen wat mogelUk is ter verzachting van het lot der slachtoffers van den ongelukkigen ecOnomischen toestand, waar in de mensch in domme kortzichtigheid of met boozen moedwil de door God zoo rijk gezegende samenleving heeft gebracht. Kan hetgeen de Regeéringsverklaring inhoudt omtrent de werkloosheldspolitiek ons te dien opzichte dus niet gerust stellen en missen wU in die verklaring pok punten, die daarin naar onze meenlng niet hadden behooren te ontbre ken. ik noem met name de gezinspolitiek, de handelspolitiek en de landbouwprUsregellngen. deze beide laatste vooral in verband met wat de Regeeringsverklaring voorop stelt, de ge- leidelUke inschakeling der werklooaen in het normale bedrijfsleven, wU houden rekening met de mogelUkheid, dat de Heer Voorzitter van den Raad van Ministers nog belangrUke aanvul lende mededcelingen zal doen. Ik veroorloof mU echter de opmerking, dat zu naar onzen smaak van anderen aard zulten moeten zUn dan het laatste programpunt, dat de Kamer gisteren is Aangeboden: het onmiddellUk aan dacht schenken „aan een partieele verbetering der leerlingenschaal. c q. verbetering van regeling voor de kweekelingen met acte," Thans, M. schouwingen Dr. ColUn bruikt om te pogen een parlementair Kabinet samen te stellen, steunende op de drie voor naamste fracties van de rechterzUde en de drie voornaamste fracties van de linkerzijde, opgevolgd door den heer C. J. van”Kemrën'. Deze wensch is niet in_ vervulling gegaan, niet doordat de Minister den ingeslagen weg ontijdig verliet,' maar doordat de meerderheid van het Ka binet een ontijdig einde maakte de werkloosheidspolitiek, die i schier de geheele Kamer werd steund. En wat kunnen wjj nu op dit ge- het nieuwe Kabinet ver- Onze verwachtingen M. d. V. WU zUn altUd voorstanders geweest van krachtige stlmuleering van het particulier bedrijfsleven. Dit bewezen wu o.a. door de maatregelen te steunen, door de opeenvolgen de Ministers van Economische Zaken te dien Aide genomen. Hoe meer werkloocen dan ook, oriker redelUke voorwaarden, in dit bedrUfs- levAi kunnen worden opgenomen, hoe liever wU het zullen zien. Maar als, gelUk het pro gram zegt, de werkloosheidsbestrijding geheel moet worden beheerscht door de gedachte van de geleidelUke inschakeling der werkloozen in het normale bedrUfsleven, lerwUl de andere maatregelen, voor zoover zU tUdelUk aan het gestelde doel dienstbaar kunnen worden maakt, als van aanvallenden aard worden schouwd, dan vragen wU ons toch dadelUk af. wat er moet gebeuren met de 40-jarige en oudere valide werkloozen, wier aantal op zeker 150 000 moet worden geschat en die, naar men schel ij ke berekening, binnen afzienbaren üjd zonder bUzondere maatregelen, niet meer in het gewone bedrijfsleven zullen worden opgenomen. Krachtens de werkloosheidspolitiek van het vierde Kabinet-ColUn werd een dienst in het leven geroepen, waarbU vele van deze mede burgers, maatschappelUke-schiplxeukellngen- buiten-hun-schuld, te werk zouden worden ge steld. Daardoor zouden ook zU werkgelegenheid krügen in plaats van geldelUken steun, econo misch wenschelUk voor de gemeenschap en ze- delük weldadig voor die getroffenen. De Re geeringsverklaring maakt den indruk, dat deze wUze van werkloosheidszorg zal worden opge geven. Een poging, die in bepaalde omstandigheden zeker aanbeveling verdient en waard is zeer ernstig beproefd te worden. GemakkelUk is zU natuurlUk niet en diepgaande besprekingen, in dezen tijd o.a. vooral van flnancieelen aard, zullen noodig zUn en geleid moeten worden 900.000.door het verlangen om. zoo eenigszins mogelUk tot den beproefden uitslag te geraken, wil de poging slagen. Aan Dr. ColUn is zU niet gelukt en die mis lukking hebben wU te aanvaarden. Over een mislukte formatie-poging kan de Kamer niemand verantwoording vragen Dit geldt ook ten aanzien van de door den heer Kooien oa- heid geschonken. En de vg. on-economische dernomen stappen om een Kabinet te vormen. „Dit beginsel staat na 1868 wel vast:”, zegt Kranenburg (Deel I blz. 158), „geen Ministerie in strijd met de staatkundige strevingen der Kamermeerderheid”. i Ik acht deze beglnselomschrljving juist volkomen duidelUk. De formateur, die dit beginsel niet eerbie digt, toont gebrek aan eerbied voor onze staat kundige verhoudingen, gelUk die in Nederland historisch zUn gegroeid, gebrek aan eerbied voor het parlementaire stelsel, dat zeker niet volmaakt is, maar in ons land onverlet ern stige aanvallen heeft doorstaan en aan Ne derland, ook in tijden van onrust, beroeringen en internationale verwikkelingen een staat kunde heeft verzekerd, welke ons. ik meen het zonder overdrUving te mogen zeggen, nagenoeg allerwegen wordt benUd. Het is een van de schoonste sieraden van den staatsman, zulk een, staatsbestel eerbiedigt. Het spüt mij het te moeten zeggen, maar het vervult mij met groote zorg, dat de geachte Heer Voorzitter van den Raad vin Ministers getoond heeft zoo weinig oog te bezitten voor de beteekenis van ons parlement en voor de hooge waarde, die zjjn be hoorlijk functionneeren, het deugde lijk vervullen van roeping mede te werken aan den wetgevenden arbeid, voor land en volk heeft. „Geen Ministerie in strijd met de Staatkundige strevingen der meerderheid”. En hoe is de stelling van het vjjfde Kabinet-Coljjn? Is daarbjj ook maar eenige rekening gehouden met de staatkundige over tuiging van de Rechterzijde dezer Kamer? Met de strevingen der Ka mermeerderheid doet zij dit al even min, eer is het tegendeel waar. Zelfs aan de eischen, die gesteld moeten worden aan een minderheids-Kabinet, waarvan de vorming onder bepaalde omstandigheden wenschelijk kan zijn, beantwoordt het vijfde Kabinet- Colijn niet. De domineerende richting van het Kabinet is er eene, die slechts door 4 leden van deze Kamer wordt deeld. bied van wachten? Onze verwachtingen wa- niet hoog gespannen. Een ding was zeker: de door ons voorgestane politiek kon niet die zijn van het Ka binet. Ware zij dat wel geweest im- de oorzaak van en had op Romme succes gevolgd, geen dam geworpen behoeven te worden. W^ij konden dus aannemen, dat het met de werkloosheidspolitiek van het vierde Kabinet-Colijn, die door van harte werd gesteund, gedaan zijn. Het Regeeringsprogram, door den Heer Voor zitter van den Raad van Ministers ter kennis van de Kamer gebracht, heeft dit bevestigd. Het Kabinet wil eqn krachtige politiek van werkloosheidsbestruding voeren, maar het zegt dn «■■bil kapltaal-investaties te zullen vennU- den van on-economischen aard. Ik wil voor opstellen, dat bU vele werken van kapltaal- investatie geen sprake is. ZU worden gefinan cierd uit het WerkloosheidssubsidiefOTids en die gelden komen op den gewonen dienst. Het bezwaar moet dus in het algemeen de uitga ven gelden van oneconomischen aard. Dit punt van het program wijst naar mun meenlng op een veronachtzaming van het sociale element In de werkloosheidspolitiek en ik vrees daar van ernstige gevolgen. Het gaat bU de werk verschaffing niet alleen om het tot stand te brengen werk, het gaat ook en niet minder om het verstrekken van arbeid aan werkloozen. Het vliegveld KatwUk bUv. zou zg economisch aangelegd kunnen worden voor Hierin zou ongeveer 3% ton arbeidsloon zitten. Het wordt echter in werkverruiming uitge voerd voor 2% millioen. Dit is ongetwUfeld on economisch in den zin van het Regeeringspro gram. Maar nu wordt niet 3% ton aan ar beidsloon verwerkt, doch 1.7 millioen en onge veer 2000 werkloozen wordt er arbeidsgelegen- Ook hierover kan in deze Kamer niet van gedachten worden gewisseld. De Kamer heeft slechts rekening te houden met de formatie die leidde tot het opgetreden Kabinet. Hierover, n.l. over de vraag waarom het Ka binet in de samenstelling, die cr aan is gege ven, optrad mag de Kamer verantwoording vragen. Het spreekt vanzelf, dat de formateur vol komen vrU is in het ontwerpen van een pro gram en in het zoeken van medewerkers, die dit program met hem wenschen uit te voeren. Maar de formateur die het parlementaire stel sel wenscht te eerbiedigen, zal bü de samen stelling van het program en bij de keuze vin de Ministers rekening houden met de staat kundige samenstelling van de Kamer.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 9