den Tour de France Onze renners aan het woord ^Dr.Dushkind Onze landenploeg op de zevende plaats Belgische renners beheerschten Parys teruggekeerd den prijs en De eindstand NEDERLAND VEROVERDE ZICH EEN RONDE-NAAM Rennerskaravaan in Sylver Maes won de Ronde voor den veelzydigsten renner, België-B het landenklassement I DE LAATSTE LOODJES m M waren voor ons De zwaarste ronde Piet van Nek naar Italië Maar contractueel in Parys - AMERICAN CIGARETTE Lambrichts rijdt niet te Ginneken De Van Schendels onze knooppunten 33 VAN AMSTERDAM WINT RONDE VAN BEEK u. ut r» w 133 133 134 134 134 135 G 5 10 13 13 16 22 27 28 18 55 23 56 47 Voor deelname aan de wereld kampioenschappen was deze Tour de France een hieronder nog een en ander PARIJS, 30 Juli. De groote strijd om de eereplaatsen in Desgrange s Tour de France is gestreden. Gestreden met wis selend succes voor de 80 deelnemers, die vóór drie weken vol goeden moed uit de Fransche hoofdstadwaren vertrokken. Hij werd een deceptie voor de meer dan dertig renners, die moesten uitvallen, een succes voor de overigen, die hedenmiddag in het Velodrome d’Hiver een triomfantelijken intocht hielden. Het grootste succes van dezen Tour is voor de Belgen. Sylver Maes won op klinkende wijze en veroverde tevens den Prix Pemod, toegekend aan den veelzijdigsten renner. En boven dien won de Belgische B-ploeg den eersten prijs in het landen klassement. Veel beter kan het al niet! Maar ook voor Nederland succes. Een succes waarover van het hart moet. F- ytV BIT DE SPORTWEREL PARUS miHiiimiiiinniiiffliiiiiiiiiiiiiiiiHiiHiiiiiiniHiiiHiiiiniii FONTAINEBLEAU PONTS .TROVES MO*£T sens BA* S S€ HE m toiitiiiHiiiiillitHiiHiiiiiiiliRiiiliii tiilim iiUmm i iiiiiih n CHA/HUM W9fv SECTOR 2 BM6MFI* ST ie« Sylver Maes mee ts in a zoo winnaar te worden, lang heeft Ze« Nederlander» slaagden be- r» Landenrangschikking eindstand de landenrangschikking in al Lamürichtz De Korver A. van Schendel 4 a- Alle anderen kwamen vanmiddag het over- volle Parc des Princes-stadion te Parijs bin- 36 es M ia o» me he ure L'KH 1. S. Mae» 2. Vietto 3. Vlaemynck 4. M. Clemens 5. Vissers 6. Marcaillou 7. Disseaux 8. Lambrichts 9. Ritserveldt 10. v. Overberghe 11. Gianello 12. Passat 13. Mallet 14. Archambaud 15. A. v. Schendel 16. Gallien 17. Thiétard 18 Didier 19. Naisse 20. P. Clemens 28. De Korver 37. T. v. Schendel 39. Dominicus 46. Hellemens 3 33 35 39 41 48 50 51 51 53 59 r op ct. in. 10. S'Sf/Mf Dl JON n. !k r» UI or II- uur 132 132 132 132 132 132 132 132 132 132 132 133 133 133 133 133 133 133 tijd voor De Belg Marcel Kinl, die als eerste in het Velodrome d'Hiver te Parijs arriveerde ao rt. r. M et. ie. 14 aan en alles wat wy meer bereikt hebben is overwinst. Naar wij vernemen heeft de N W.U alsnog den renner Piet van Nek aangewezen om uit te komen op de wereldkampioenschappen te Milaan. Hij zal met Demmenie deelnemen aan den wegwedstrijd voor professionals. BBainnTnTniitiiiiKiiKiiKiitiiiiiiifinitiiniiüiiHihiiiiiHiiiHHiiHiirnïHnmnffnïiiiiiiiiuiiiini Jen Tour de Prance zoo voortreffelijk gereden hebben? oen De Belgen bevestigden hun overwinning Sylver Maes won de voornaamste prijzen: hy won de ronde en den Prix Pernod, Marcel Klnt legde beslag op de eer van een overwinning In de laatste etappe toe heeft laten zien. Het is slechts een zeer korte revue van de indrukken, welke wij tijdens de vele uren, dat min. sec. 17 55 25 26 22 33 11 18 44 1 12 40 22 11 18 39 50 24 10 5 51 deae, er in achttal vrienden' naar De voornaamste Indruk s echter dat de samensteller van de ploeg geslaagd is een Frankrijk af te vaardigen, wy zagen dit herhaaldelijk gedurende de etappes. wy. hoorden en voelden dien geest van vriend schap In de korte uren va., rust I En ten slotte eere wien eere tcekomt een woord van lof aan collega Joris pan den Bergh. Wij zijn het niet eens geweest over de wijze waarop vóór den aanvang van den Tour de France de kwestie van het leiderschap werd behandeld. maar toen eenmaal bekend was. dat Joris officieus als raadsman zou optreden, hebben we on- middeliyk geschreven: het is prachtig dat Joris van den Bergh de renners vergezelt, tn voor ons staat het vast dat niet in het minst de bescheiden en verstandige leiding van Van den Bergh een groot aandeel in het succes van onze Nederlandsche ploeg ■heeft gehad. ETAPPE 30JULI 349KM CONTROLE PLAATSEN —r— WEDSTRIJD TEGEN H HORLOGE Lang niet alle coureurs tour L- pariteiten bezaten om niet alle renners zelfs konden aanspraak ma ken op een der eerste plaatsen, maar wel wis ten alle tachtig dapperen, die het zware werk aandurfden, zich zelf krachtig grnoeg om bi) het beginpunt terug te keeren. Eindelijk danParijs! Geen bergen meer met haarspeldbochten en verrader lijke hellingen; geen tijdraces. geen zadel pijn meer, geen broeihitte, geen vrieskou, geen slecht voedsel, kortom niets meer van het vele leed en het weinige lief, dat voor den deelnemer aan de Ronde van Frankrijk is weggelegd. Tachtig renners zijn drie weken geleden uit Parijs, vertrokken, door een enthousias te menigte toegejuicht vóórdat ze nog maar iets gepresteerd hadden. Een kleurig en fleurig lint van strijdlustige renners, vol goeden moed en uitgerust voor den -waren kamp met de luimen en grillen van land- schap. klimaat en Vrouwe Fortuna Negen en veertig renners, waaronder zes Nederlanders, zijn in Parijs teruggekeerd. Maar nu was het geen kleurige groep meer. Het waren menschen die ónmogelijk zwaar werk achter den rug hadden en de laatste restjes kracht uit hun lichaam persten; het lichaam, dat reeds zooveel had moeten ver duren in Alpen en Pyreneeën en op vele verraderlijke étappes daaromheen. Stuk voor stuk zijn ze blij dat ze aan de ronde mochten deelnemen, maar grooter is hun vreugde om het feit, dat het nu afgeloopen is. Hun doortocht door Parijs was opnieuw een zegetocht, maar ns een triomf waar voor ze zich werkelijk ten volle hebben uit gesloofd, een verdiende hulde aan de kra nige athleten, voor wie de Izeran niet te hoog en de Galibier niet te grillig was. onze auto achter, voor en temidden van de renners reed, hebben kunnen opdoen Trouwens ook Desgrange heeft zijn bij zondere waardeering uitgesproken voor de uitstekende Verrichtingen van onze jongens. Niet alleen, dat h\j hen voor hun doorzet ten en voor hun meerendeels eminents prestaties met een extra-premie beloonde, inaar bovendien heeft hij de toezegging ge daan. dat, wanneer er volgend jaar vier landenploegen van twaalf renners zouden worden uitverkoren, dat dan mét Italië, Frankrijk en België, een Nederlanasche ploeg zal worden aangezocht. En dat terwijl onze ploeg’ zijn deelname van dit jaar alleen aan het wegblijven van de Italianen dankte! In meer dan één opzicht blijkt dus, dat onze jongens niet voor niets hun beste krachten aan het grootste wielerevenement van dit jaar hebben gegeven. Zij hebben den Nederlandse hen rennersstal tn het bui tenland een klinkenden naam bezorgd; het lijdt voor ons geen twijfel, dat de Neder landsche wegrenner dit seizoen tn het bui tenland meer contracten zal kunnen krij gen dan ooit te voren. Henri Desgrange. de groote organisator van den Tour de France, heeft waarschijnlijk by de samenstelling van deze ingekorte Ronde van Frankrijk niet geweten, welk een onmogelyke taak hy op de schouders van de renners Icjde. Inderdaad, alleen de allerbesten konden dit werk volbrengen, wy hebben In onze beschou wingen over de ronde herhaaldeiyk gewezen op alles, wat voor een gewoon mensch eigenlijk te zwaar was en wy zullen thans niet recapitu- leeren. Men late slechts nu. tydens deze be schouwing. even de gedachte gaan langs de achttien etappes: ons aller oordeel zal geiyk- luidend zyn Den laatsten dag nog moesten de renners 351 K M afleggen, voordat zy in Parijs waren. Zy hebben ook vandaag warmte, regen, wind en onweer moeten doorstaan. Eén man, Ja- minet. van de Fransche ploeg, moest opgeven 200 K.M. vóór het einde, met de haven In zicht. Zaterdag werd voor de eerste maal de Ronde van Beek verreden. De uitslagen lulden- Nieuwelingen, over 30 ronden. 20 K.it.: L Oriensven (Den Bosch45 mln. 44.8 sec.; L Keyser; 3. Vos. beiden zelfden tyd; op 300 me ter: 4. Creners; 5. Savelkouls: 0 Lens (België); 7. van Doormalen: 8 Petrie; 8 Llebregts; 10. Jonken. Amateurs, 45 ronden. 65 K M i van Bohee- men (Amsterdam. 1 uur 46 mln. 53 sec.. 3. Saes 3 Hofman. 4. Engel. 5. Werthler, 6. Lodewyks, 7. Hofstede. 8 Beute. 6. Heerland, 10 Segaar. Professionals en onafhankelyken 80 ronden 117 KM.: 1. Van Amsterdam 3 uur 58 sec.; op twee lengte 3. Valentyn. op 10 sec. 3 Over- wheel. 4. Demmenie op 20 sec., 5 Buuron, 6 Raes (Belgte), 7. Wesemaal (Belglé, 6. de Hoog. 0. Motké. 10 van Oeene, 11. Banken, IX Hout- teel, 13. syen. De luidt: 1. België-B 308 uur 17 min. 30 sec.; 3. Frank- ryk-A. 398 53.7 3 Belglé-A 3985338; 4. Lu xemburg 39929 55. 5 Noord-Oost-Frankryk 399 40 40 6 Zuid-Oost-Frankryk 399 3530; 7. Nederland 40023 37 8. West-Frankrijk 404. 33 27 8. West-Frankryk 40 7 57; 9 Zwitser land 406.2 47 Velen zijn daarin evenwel niet geslaagd en wy hebben in den loop van de ronde herhaal- delyk de namen moeten noemen van hen. die opgaven. Hlerby waren twee coureurs van de Nederlandsche equipe. Verder is het niet ge komen en dat is onze voornaamste trots: zes Nederlanders hebben de ronde volbracht en zy kunnen volkomen tevreden zyn over de haalde resultaten. Zeker, reeds in vorige ronden hebben ver schillende landgenooten hun capaciteiten kun nen toonen. doch behalve de gebroeders Van Schendel hebben ae nooit geschitterd. Dit jaar debuteerde een volledige Nederlandsche ploeg, waarin vier renners opgenomen waren, die de ronde kenden: Albert en Anton van Schendel. Hellemons en Dominicus, en vier, die In de ronde debuteerden, Lambrichts, de Korver, Gonuners en Sijen. Is het niet verheugend, dat juist twee debutanten gedurende den gehee- Hge omgang tusachen de jongens onderling de vriendschappelyke besprekingen. die tenners met verschillende Nederlanders, de ronde hebben gevolgd, hebben gehad, Seker vruchten hebben afgeworpen Men voelt zich als renners niet zoo alleen op de étappe, als men af en toe een Nederland- fchen wagen met landgenooten tegenkomt die opbeurende woorden zeggen at inlichtingen teven, die de renners van nut kunnen zyn. Wat dat betreft was er een heel groot verschil diel het vorige jaar, aldus Hellemons. Bewezen ia, tegen zooveler ning in. dat de Nederlandsche cou reur. mits moreel en lichamelijk goed voorbereid, mits ook onder goede leiding, het onmogelijk zware werk van den.Tour de France aan kan. Daarom ging het dit jaar De Fransche kranten noemen Lambrichts om strijd de ontdekking van den Tour. Inder daad, wy kenden den jongen, soepelen Lim burger als een coureur van de eerste klasse. Maar dat hy er in zou stegen onder de eerste tien te eindigen, dat hadden wjj zelfs niet durven denken. De Korver heeft zyn stoere kracht uitstekend gebruikt. HU heeft dooi moeten byten op een moment van inzinking in de Pyreneeën, maar het zal hem een vol- doeiung ^jn te hebben ervaren, dat zfjn po gingen niet tevergeefs zijn geweest. We zullen over dezen Tour niet veel meer zeggen. Ten slotte hebben onze lezers nu reeds drie weken lang hun voedsel over ds ervaringen van onze renners in de Ronds der ronden te verteren gehad en dat is wel letjes geweest. Welnu dan, laat ons nog even vluchtig de prestaties van onze renners bespreken. Onze jongens die het puik hebben gedaan in dezen Tour en die wij schreven zulks reeds voor den aanvang pan deze Ronde meer dan in het landenklassement in de persoonlijke rangschikkingmet een achtste plaati voor Lambrichts en een vijftiende voor Albert van Schendel. uitstekend voor den dag gekomen zijn. -1 konden aan den beginnen met de gedachte, dat zy de ca- (Van een speclalen verslaggever) In het contract, dat de renners met het ge organiseerd blad van de ronde van Frankryk. l'Auto. hebben aangegaan, staat o.a., dat de tien eersten van de algemeene rangschikking verplicht zyn den eerstvolgenden Zondag op de Pare des Prlncesbaan te ryden Lambrichts Is achtste geworden en behoort dus tot degenen, die in aanmerking komen. Reeds was de overeenkomst getroffen, dat de Tour de France-renners Zondag. 6 Augustus op de baan te Ginneken zouden moeten rijden. In dit verband zal Lambrichts zyn overeenkomst met deze laatste baan niet kunnen nakomen. De directeur van de baan te Ginneken heeft echter alle renners gecontracteerd en in de ko mende dagen zullen besprekingen worden ge voerd om tot een 'oplossing te komen, welke allen renners genoegdoening kan geven. was vanmiddag feest in het groote sta dion. de deelnemende ploegen werden een voor een aan het Juichende publiek voorgesteld, bloemen werden aangeboden en men hield niet op met vragen en roepen om eereronden van de favorieten. Daarna kwam de rust, de voor allen heeriyke gedachte, dat morgen niet 300 KM stryd wach ten. Er volgen een prettige thuiskomst en vele engagementen De ronde van Frankryk-1939 is voorby en Is een succes geworden. Een succes ook voor de Nederlandsche coureurs, wier prestaties zoo zyn gewaardeerd door de wielersporUlefhebberz In ons land, getuige de bergen van aanmoedigin gen, welke onze jongens mochten ontvangen. De herinnering aan een evenement blyrt totdat het volgend jaar de nieuwe werkeiyk- heid roept. De uitslag van de eerste halve etappe van Djjon naar Troyes over 151 KM., luidt; 1. Ie Grèves 5 uur 2 mln. 10 sec.; 2. Fóumler; Neuville;. 4. Soflettl; 5. Passat; 6. Jamlnet. al len in denzelfden tijd als ie Grèves. Verder op de zevende plaats 43 andere renners, onder wie A. v. Schendel. T. v. Schendel, Lambrichts. Hel lemons en de Korver, allen in denzelfden tyd als le Grèves. 50 Dominicus in 5 uur 5 mln. 33 sec. Het resultaat van de tweede halve etappe van Troyes naar Parys over 300 KM. luidt: 1. Klnt 6 uur 30 mln. 49 sec.; 3. 8 Ma es; 3. Archkm- baud, zelfden tyd; 4 v. Overberghe 6 uur 32 mln. 2 sec.; 5 Gloarec; 6. Galateau; 7. P. Cle mens; 8. Mallet, allen zelfden tyd als 47; 9 le Grèves 6 uur 32 min. 54 sec.; in het peloton van le Grèves reed ook Lambrichts; 33. de Korver 6 uur 34 min. 19 sec.; 34. T. v. Schendel 6 uur 34 mln. 37 sec.; 35. Dominicus 6 uur 34 mln. 47 sec.; 45. Hellemons 6 uur 35 min. 29 sec.; 46 A v. Schendel. zelfden tyd Jamlnet heeft na de eerste halve etappe den stryd gestaakt wegens maagkramp. (Van een speclalen verslaggever PARIJS 30 Juli. Herhaaldelyk hebben wy in de laatste weken onze meenlng over de Ronde van Frankryk en over de prestaties van de renners gezegd. Het leek ons interessant aan het einde van den wedstryd ook eens de opi nie van de zes Nederlandsche renners, die de .tonde hebben uitgereden, te vragen. lambrichts vond het eigenlijk niets bijzon- ders; het is een beetje hard gegaan af en toe, maar anders was het net een gewone koers. Hij beeft nog wat hinder ondervonden van de in dit voorjaar ondergane blindedarm-opera- Ue. Hy is te vlug begonnen met trainen waar aan zyn physiek gestel niet spoedig genoeg gewend was. Overigens dacht hy niet, dat hy zoo goed in deze ronde zou gaan. Hy achtte de beklimming van de bergen In de ronde van Zwitserland veel gemakkelijker dan die in de ronde van Frankrijk. En de zwaarste rit? Dat was zeker voor hem de étappe over den Ga- Ilbier en den Izeran. waar hy door de koude Van veel heeft moeten afzien. Op een vraag onzerzyds waarom hy Weinig initiatief getoond had om te ontvluch ten en te trachten een étappe te winnen, deel de Lambrichts mede, dat het gewoonweg niet lukte er tusschenuit te komen, omdat ieder een op hem lette. Albert van Schendel achtte de tUdrttten In dividueel zeer moeiiyk, het vorig jaar waren ze per ploeg gegaan, hetgeen veel eenvoudiger voor de renners was. Bovendien achtte hy het in deze ronde een groot bezwaar, dat in me nige étappe het vertrek zeer vroeg bepaald was. de renners konden daardoor veel minder sla pen, waardoor zy weer eerder vermoeid waren Maar overigens was hy voAtomen tevreden met zyn prestatie in deze ronde. André de Korver was van meenlng. dat het hem eigeniyk was meegevallen. In het begin achtte hy de ronde zeer zwaar, doch toen de helft eenmaal voorby was. ging het hem steeds temakkelyker af. Hy was niet gewend étap- pewedstryden te ryden. hy wist niet hoe dat eigeniyk moest En ook had hy nooit bergen beklommen, ook daaraan heeft hy moeten wennen en het bleek in de Alpenétappes, dat hy al heel wat ervaring uit de Pyreneeën had •vergehouden. Anton van Schendel heeft de ronde van Frankryk voor de vierde maal gereden en ook voor de vierde maal volbracht. Hij achtte de ronde van het vorig jaar veel zwaarder, om dat de weersomstandigheden toen vee! war mer waren Hy was volkomen tevreden met de Verschillende successen, die hy in enkele étap pes had behaald. Met zyn eerste en verschillende tweede plaatsen en ook zyn vierde en vyfde plaats In enkele andere étappes, kan Anton van Scben- <*el op een zeer verdlenstelUke 33e rondj te rugzien. Dominicus heeft een revanche genomen voor het vorig jaar. Naar men zich herinnert is hy toen te Luchon uit der» koers genomen, om dat hy 1 uur en 20 min. achterstand op den leider in de algemeene rangschikking had. Ook hy vond deze ronde zeer zwaar en het ging hem steeds moellyker af. toen hy zich te Tou louse niet meer fit gevoelde. Het meest heeft hij geleden in de etappe van Brlangon naar Annecy over den Galibrier. Nooit van zyn leven zm hy dezen rit vergeten Hij heeft enkele malen moeten afstappen om syn knieën weer warm te wrijven en In zyn handen te klappen, omdat hy anders het stuur Wet meer kon vasthouden. En ten slotte de laatste Nederlander in de •Igemeene rangschikking. Hellemona, die voor de tweede maal de ronde heeft gereden. In 1938 eindigde hy als 55ste en ditmaal is hy 48ste geworden De bergritten vond hy zeer zwaar, ih het byzonder den tydrit over den Izeran. Overigens luidde zyn oordeel, dat de pret- j en de die zeer Twee zeer sterke renners in de Nederland sche equipe waren de gebr Van Schendel. te vens de ..knooppunten” van de ploeg, omdat zy met hun kennis van de Fransche taal op- Was het vandaag, tydens ^e lange. moei zame. laatste etappe niet zoo. dat Dominicus aan Anton van Schendel zyn wiel afstond, toen deze een lekken band had en dat de ge- heele ploeg op Lambrichts en De Korver na dezen dag Albert van Schendel steunde, die plotseling last kreeg ^n een opgezwollen spier In zyn linker dybeen en moeiiyk mee kon? Het is slechts de Illustratie, de uiteriyke demonstratie van saamhoorigheid en kame raadschap. welke leven in het groepje Neder landsche Jongens, met rood-wit-blauwe truien, dat zoo dapper weerstand bood aan die onge hoorde moeiiykheden, welke de Tour ter op lossing biedt Om al deze redenen zyn wy tevreden en het sou zonder twyfel ondankbaar zyn nu reeds wenschen voor het komende jaar kenbaar te gaan maken. Trouwens, het is moeiiyk alle ge dachten, alle Indrukken te rangschikken, nu de rust Is gekomen over de rondzwervende ka ravaan. Tyd zal er noodlg zyn. om alles te laten bezinken, doch men kan er van over tuigd zyn. dat de ervaringen, opgedaan in de volgens allen zwaarste Ronde van Frankryk. een volgend jaar opgeld zullen doen. lossing konden brengen in vele moeiiykheden. Albert is beter geklasseerd dan Anton, ^maar de laatste heeft een etappe gewonnen en werd verschillende malen tweede In iedere Ne derlandsche ploeg zyn zy onmisbaar, ook al wegens hun ervaring in de ronde. Dominicus zich gehandhaafd, na dagen van Inzinking Hy was langen de derde man het landenklasse ment, toen De Kor ver lichamelyk suk kelde. In de Neder landsche ploeg is Hel lemons in onze oogen het raadsel: een uit stekend type coureur met groot aithou- dingsvermogen, maar met weinig succes Deae Itederlandscha kampioen lykt ons in de ronde wat schuch ter, mln of meer ver- Toon van Schendel dedigend en hy kan meer dan hy tot nu Onder daverend gejuich van tien duizenden langs de wegen van Dijon naar Parys is de groote karavaan van de Ronde van Frankiijk in de Fransche hoofdstad teruggekeerd, na in achttien etappes ruim 4.0Q0 K.M. te hebben afgelegd. Moe zijn allen, want zwaar was de tocht, groot de inspanning, welke in alle gedeelten zonder uitzondering werd gevergd, maar tevens zijn allen voldaan, om dat het tenslotte het doel van de ronde was om in Parys terug te keeren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 19