den Tour de France
Onze renners
aan
het woord
^Dr.Dushkind
Onze landenploeg op de zevende plaats
Belgische renners beheerschten
Parys teruggekeerd
den prijs
en
De eindstand
NEDERLAND VEROVERDE ZICH
EEN RONDE-NAAM
Rennerskaravaan in
Sylver Maes won de Ronde
voor den veelzydigsten renner,
België-B het landenklassement
I
DE LAATSTE LOODJES
m
M
waren
voor
ons
De zwaarste ronde
Piet van Nek naar Italië
Maar contractueel in Parys
-
AMERICAN CIGARETTE
Lambrichts rijdt niet
te Ginneken
De Van Schendels onze
knooppunten
33
VAN AMSTERDAM WINT
RONDE VAN BEEK
u.
ut
r»
w
133
133
134
134
134
135
G
5
10
13
13
16
22
27
28
18
55 23
56
47
Voor deelname aan de wereld
kampioenschappen
was deze Tour de France een
hieronder nog een en ander
PARIJS, 30 Juli. De groote strijd om de eereplaatsen in
Desgrange s Tour de France is gestreden. Gestreden met wis
selend succes voor de 80 deelnemers, die vóór drie weken vol goeden
moed uit de Fransche hoofdstadwaren vertrokken. Hij werd
een deceptie voor de meer dan dertig renners, die moesten uitvallen,
een succes voor de overigen, die hedenmiddag in het Velodrome
d’Hiver een triomfantelijken intocht hielden.
Het grootste succes van dezen Tour is voor de Belgen.
Sylver Maes won op klinkende wijze en veroverde tevens den
Prix Pemod, toegekend aan den veelzijdigsten renner. En boven
dien won de Belgische B-ploeg den eersten prijs in het landen
klassement. Veel beter kan het al niet!
Maar ook voor Nederland
succes. Een succes waarover
van het hart moet.
F- ytV
BIT DE SPORTWEREL
PARUS
miHiiimiiiinniiiffliiiiiiiiiiiiiiiiHiiHiiiiiiniHiiiHiiiiniii
FONTAINEBLEAU
PONTS
.TROVES
MO*£T
sens
BA* S S€ HE
m
toiitiiiHiiiiillitHiiHiiiiiiiliRiiiliii tiilim iiUmm i iiiiiih n
CHA/HUM
W9fv
SECTOR 2
BM6MFI*
ST
ie«
Sylver Maes
mee
ts
in
a
zoo
winnaar te worden, lang
heeft
Ze« Nederlander» slaagden
be-
r»
Landenrangschikking
eindstand
de
landenrangschikking
in
al
Lamürichtz
De Korver
A. van Schendel
4
a-
Alle anderen kwamen vanmiddag het over-
volle Parc des Princes-stadion te Parijs bin-
36
es
M
ia
o»
me he ure
L'KH
1. S. Mae»
2. Vietto
3. Vlaemynck
4. M. Clemens
5. Vissers
6. Marcaillou
7. Disseaux
8. Lambrichts
9. Ritserveldt
10. v. Overberghe
11. Gianello
12. Passat
13. Mallet
14. Archambaud
15. A. v. Schendel
16. Gallien
17. Thiétard
18 Didier
19. Naisse
20. P. Clemens
28. De Korver
37. T. v. Schendel
39. Dominicus
46. Hellemens
3
33
35
39
41
48
50
51
51
53
59
r
op
ct.
in.
10.
S'Sf/Mf
Dl JON
n.
!k
r»
UI
or
II-
uur
132
132
132
132
132
132
132
132
132
132
132
133
133
133
133
133
133
133
tijd
voor
De Belg Marcel Kinl,
die als eerste in het
Velodrome d'Hiver te
Parijs arriveerde
ao
rt.
r.
M
et.
ie.
14
aan
en alles wat
wy meer bereikt hebben is overwinst.
Naar wij vernemen heeft de N W.U alsnog
den renner Piet van Nek aangewezen om uit
te komen op de wereldkampioenschappen te
Milaan. Hij zal met Demmenie deelnemen aan
den wegwedstrijd voor professionals.
BBainnTnTniitiiiiKiiKiiKiitiiiiiiifinitiiniiüiiHihiiiiiHiiiHHiiHiirnïHnmnffnïiiiiiiiiuiiiini
Jen Tour de Prance zoo voortreffelijk gereden
hebben?
oen De Belgen bevestigden hun overwinning
Sylver Maes won de voornaamste prijzen: hy
won de ronde en den Prix Pernod, Marcel Klnt
legde beslag op de eer van een overwinning In
de laatste etappe
toe heeft laten zien.
Het is slechts een zeer korte revue van de
indrukken, welke wij tijdens de vele uren, dat
min. sec.
17
55
25
26
22
33
11
18
44
1
12
40
22
11
18
39
50
24
10
5
51
deae,
er in
achttal vrienden' naar
De voornaamste Indruk s echter
dat de samensteller van de ploeg
geslaagd is een
Frankrijk af te vaardigen, wy zagen dit
herhaaldelijk gedurende de etappes. wy.
hoorden en voelden dien geest van vriend
schap In de korte uren va., rust
I
En ten slotte eere wien eere tcekomt
een woord van lof aan collega Joris pan
den Bergh. Wij zijn het niet eens geweest
over de wijze waarop vóór den aanvang van
den Tour de France de kwestie van het
leiderschap werd behandeld. maar toen
eenmaal bekend was. dat Joris officieus
als raadsman zou optreden, hebben we on-
middeliyk geschreven: het is prachtig dat
Joris van den Bergh de renners vergezelt,
tn voor ons staat het vast dat niet in het
minst de bescheiden en verstandige leiding
van Van den Bergh een groot aandeel in
het succes van onze Nederlandsche ploeg
■heeft gehad.
ETAPPE 30JULI 349KM
CONTROLE PLAATSEN
—r— WEDSTRIJD TEGEN H HORLOGE
Lang niet alle coureurs
tour L-
pariteiten bezaten om
niet alle renners zelfs konden aanspraak ma
ken op een der eerste plaatsen, maar wel wis
ten alle tachtig dapperen, die het zware werk
aandurfden, zich zelf krachtig grnoeg om bi)
het beginpunt terug te keeren.
Eindelijk danParijs! Geen bergen
meer met haarspeldbochten en verrader
lijke hellingen; geen tijdraces. geen zadel
pijn meer, geen broeihitte, geen vrieskou,
geen slecht voedsel, kortom niets meer van
het vele leed en het weinige lief, dat voor
den deelnemer aan de Ronde van Frankrijk
is weggelegd.
Tachtig renners zijn drie weken geleden
uit Parijs, vertrokken, door een enthousias
te menigte toegejuicht vóórdat ze nog maar
iets gepresteerd hadden. Een kleurig en
fleurig lint van strijdlustige renners, vol
goeden moed en uitgerust voor den -waren
kamp met de luimen en grillen van land-
schap. klimaat en Vrouwe Fortuna
Negen en veertig renners, waaronder zes
Nederlanders, zijn in Parijs teruggekeerd.
Maar nu was het geen kleurige groep meer.
Het waren menschen die ónmogelijk zwaar
werk achter den rug hadden en de laatste
restjes kracht uit hun lichaam persten; het
lichaam, dat reeds zooveel had moeten ver
duren in Alpen en Pyreneeën en op vele
verraderlijke étappes daaromheen. Stuk
voor stuk zijn ze blij dat ze aan de ronde
mochten deelnemen, maar grooter is hun
vreugde om het feit, dat het nu afgeloopen
is. Hun doortocht door Parijs was opnieuw
een zegetocht, maar ns een triomf waar
voor ze zich werkelijk ten volle hebben uit
gesloofd, een verdiende hulde aan de kra
nige athleten, voor wie de Izeran niet te
hoog en de Galibier niet te grillig was.
onze auto achter, voor en temidden van de
renners reed, hebben kunnen opdoen
Trouwens ook Desgrange heeft zijn bij
zondere waardeering uitgesproken voor de
uitstekende Verrichtingen van onze jongens.
Niet alleen, dat h\j hen voor hun doorzet
ten en voor hun meerendeels eminents
prestaties met een extra-premie beloonde,
inaar bovendien heeft hij de toezegging ge
daan. dat, wanneer er volgend jaar vier
landenploegen van twaalf renners zouden
worden uitverkoren, dat dan mét Italië,
Frankrijk en België, een Nederlanasche
ploeg zal worden aangezocht. En dat terwijl
onze ploeg’ zijn deelname van dit jaar alleen
aan het wegblijven van de Italianen
dankte!
In meer dan één opzicht blijkt dus, dat
onze jongens niet voor niets hun beste
krachten aan het grootste wielerevenement
van dit jaar hebben gegeven. Zij hebben
den Nederlandse hen rennersstal tn het bui
tenland een klinkenden naam bezorgd; het
lijdt voor ons geen twijfel, dat de Neder
landsche wegrenner dit seizoen tn het bui
tenland meer contracten zal kunnen krij
gen dan ooit te voren.
Henri Desgrange. de groote organisator van
den Tour de France, heeft waarschijnlijk by de
samenstelling van deze ingekorte Ronde van
Frankrijk niet geweten, welk een onmogelyke
taak hy op de schouders van de renners Icjde.
Inderdaad, alleen de allerbesten konden dit
werk volbrengen, wy hebben In onze beschou
wingen over de ronde herhaaldeiyk gewezen op
alles, wat voor een gewoon mensch eigenlijk te
zwaar was en wy zullen thans niet recapitu-
leeren. Men late slechts nu. tydens deze be
schouwing. even de gedachte gaan langs de
achttien etappes: ons aller oordeel zal geiyk-
luidend zyn
Den laatsten dag nog moesten de renners
351 K M afleggen, voordat zy in Parijs waren.
Zy hebben ook vandaag warmte, regen, wind
en onweer moeten doorstaan. Eén man, Ja-
minet. van de Fransche ploeg, moest opgeven
200 K.M. vóór het einde, met de haven In zicht.
Zaterdag werd voor de eerste maal de Ronde
van Beek verreden. De uitslagen lulden-
Nieuwelingen, over 30 ronden. 20 K.it.: L
Oriensven (Den Bosch45 mln. 44.8 sec.; L
Keyser; 3. Vos. beiden zelfden tyd; op 300 me
ter: 4. Creners; 5. Savelkouls: 0 Lens (België);
7. van Doormalen: 8 Petrie; 8 Llebregts; 10.
Jonken.
Amateurs, 45 ronden. 65 K M i van Bohee-
men (Amsterdam. 1 uur 46 mln. 53 sec.. 3. Saes
3 Hofman. 4. Engel. 5. Werthler, 6. Lodewyks,
7. Hofstede. 8 Beute. 6. Heerland, 10 Segaar.
Professionals en onafhankelyken 80 ronden
117 KM.: 1. Van Amsterdam 3 uur 58 sec.; op
twee lengte 3. Valentyn. op 10 sec. 3 Over-
wheel. 4. Demmenie op 20 sec., 5 Buuron, 6
Raes (Belgte), 7. Wesemaal (Belglé, 6. de Hoog.
0. Motké. 10 van Oeene, 11. Banken, IX Hout-
teel, 13. syen.
De
luidt:
1. België-B 308 uur 17 min. 30 sec.; 3. Frank-
ryk-A. 398 53.7 3 Belglé-A 3985338; 4. Lu
xemburg 39929 55. 5 Noord-Oost-Frankryk
399 40 40 6 Zuid-Oost-Frankryk 399 3530; 7.
Nederland 40023 37 8. West-Frankrijk 404.
33 27 8. West-Frankryk 40 7 57; 9 Zwitser
land 406.2 47
Velen zijn daarin evenwel niet geslaagd en
wy hebben in den loop van de ronde herhaal-
delyk de namen moeten noemen van hen. die
opgaven. Hlerby waren twee coureurs van de
Nederlandsche equipe. Verder is het niet ge
komen en dat is onze voornaamste trots: zes
Nederlanders hebben de ronde volbracht en zy
kunnen volkomen tevreden zyn over de
haalde resultaten.
Zeker, reeds in vorige ronden hebben ver
schillende landgenooten hun capaciteiten kun
nen toonen. doch behalve de gebroeders Van
Schendel hebben ae nooit geschitterd. Dit jaar
debuteerde een volledige Nederlandsche ploeg,
waarin vier renners opgenomen waren, die de
ronde kenden: Albert en Anton van Schendel.
Hellemons en Dominicus, en vier, die In de
ronde debuteerden, Lambrichts, de Korver,
Gonuners en Sijen. Is het niet verheugend, dat
juist twee debutanten gedurende den gehee-
Hge omgang tusachen de jongens onderling
de vriendschappelyke besprekingen. die
tenners met verschillende Nederlanders,
de ronde hebben gevolgd, hebben gehad,
Seker vruchten hebben afgeworpen
Men voelt zich als renners niet zoo alleen
op de étappe, als men af en toe een Nederland-
fchen wagen met landgenooten tegenkomt die
opbeurende woorden zeggen at inlichtingen
teven, die de renners van nut kunnen zyn.
Wat dat betreft was er een heel groot verschil
diel het vorige jaar, aldus Hellemons.
Bewezen ia, tegen zooveler
ning in. dat de Nederlandsche cou
reur. mits moreel en lichamelijk goed
voorbereid, mits ook onder goede
leiding, het onmogelijk zware werk
van den.Tour de France aan kan.
Daarom ging het dit jaar
De Fransche kranten noemen Lambrichts
om strijd de ontdekking van den Tour. Inder
daad, wy kenden den jongen, soepelen Lim
burger als een coureur van de eerste klasse.
Maar dat hy er in zou stegen onder de eerste
tien te eindigen, dat hadden wjj zelfs niet
durven denken. De Korver heeft zyn stoere
kracht uitstekend gebruikt. HU heeft dooi
moeten byten op een moment van inzinking
in de Pyreneeën, maar het zal hem een vol-
doeiung ^jn te hebben ervaren, dat zfjn po
gingen niet tevergeefs zijn geweest.
We zullen over dezen Tour niet veel meer
zeggen. Ten slotte hebben onze lezers nu
reeds drie weken lang hun voedsel over ds
ervaringen van onze renners in de Ronds
der ronden te verteren gehad en dat is wel
letjes geweest.
Welnu dan, laat ons nog even vluchtig de
prestaties van onze renners bespreken.
Onze jongens die het puik hebben gedaan
in dezen Tour en die wij schreven zulks
reeds voor den aanvang pan deze Ronde
meer dan in het landenklassement in de
persoonlijke rangschikkingmet een achtste
plaati voor Lambrichts en een vijftiende
voor Albert van Schendel. uitstekend voor
den dag gekomen zijn.
-1 konden aan den
beginnen met de gedachte, dat zy de ca-
(Van een speclalen verslaggever)
In het contract, dat de renners met het ge
organiseerd blad van de ronde van Frankryk.
l'Auto. hebben aangegaan, staat o.a., dat de
tien eersten van de algemeene rangschikking
verplicht zyn den eerstvolgenden Zondag op de
Pare des Prlncesbaan te ryden
Lambrichts Is achtste geworden en behoort
dus tot degenen, die in aanmerking komen.
Reeds was de overeenkomst getroffen, dat de
Tour de France-renners Zondag. 6 Augustus op
de baan te Ginneken zouden moeten rijden. In
dit verband zal Lambrichts zyn overeenkomst
met deze laatste baan niet kunnen nakomen.
De directeur van de baan te Ginneken heeft
echter alle renners gecontracteerd en in de ko
mende dagen zullen besprekingen worden ge
voerd om tot een 'oplossing te komen, welke
allen renners genoegdoening kan geven.
was vanmiddag feest in het groote sta
dion. de deelnemende ploegen werden een voor
een aan het Juichende publiek voorgesteld,
bloemen werden aangeboden en men hield niet
op met vragen en roepen om eereronden van
de favorieten.
Daarna kwam de rust, de voor allen heeriyke
gedachte, dat morgen niet 300 KM stryd wach
ten. Er volgen een prettige thuiskomst en vele
engagementen
De ronde van Frankryk-1939 is voorby en
Is een succes geworden. Een succes ook voor de
Nederlandsche coureurs, wier prestaties zoo zyn
gewaardeerd door de wielersporUlefhebberz In
ons land, getuige de bergen van aanmoedigin
gen, welke onze jongens mochten ontvangen.
De herinnering aan een evenement blyrt
totdat het volgend jaar de nieuwe werkeiyk-
heid roept.
De uitslag van de eerste halve etappe van
Djjon naar Troyes over 151 KM., luidt; 1. Ie
Grèves 5 uur 2 mln. 10 sec.; 2. Fóumler;
Neuville;. 4. Soflettl; 5. Passat; 6. Jamlnet. al
len in denzelfden tijd als ie Grèves. Verder op
de zevende plaats 43 andere renners, onder wie
A. v. Schendel. T. v. Schendel, Lambrichts. Hel
lemons en de Korver, allen in denzelfden tyd
als le Grèves. 50 Dominicus in 5 uur 5 mln.
33 sec.
Het resultaat van de tweede halve etappe van
Troyes naar Parys over 300 KM. luidt: 1. Klnt
6 uur 30 mln. 49 sec.; 3. 8 Ma es; 3. Archkm-
baud, zelfden tyd; 4 v. Overberghe 6 uur 32
mln. 2 sec.; 5 Gloarec; 6. Galateau; 7. P. Cle
mens; 8. Mallet, allen zelfden tyd als 47; 9
le Grèves 6 uur 32 min. 54 sec.; in het peloton
van le Grèves reed ook Lambrichts;
33. de Korver 6 uur 34 min. 19 sec.; 34. T. v.
Schendel 6 uur 34 mln. 37 sec.; 35. Dominicus
6 uur 34 mln. 47 sec.; 45. Hellemons 6 uur 35
min. 29 sec.; 46 A v. Schendel. zelfden tyd
Jamlnet heeft na de eerste halve etappe den
stryd gestaakt wegens maagkramp.
(Van een speclalen verslaggever
PARIJS 30 Juli. Herhaaldelyk hebben wy
in de laatste weken onze meenlng over de
Ronde van Frankryk en over de prestaties van
de renners gezegd. Het leek ons interessant aan
het einde van den wedstryd ook eens de opi
nie van de zes Nederlandsche renners, die de
.tonde hebben uitgereden, te vragen.
lambrichts vond het eigenlijk niets bijzon-
ders; het is een beetje hard gegaan af en toe,
maar anders was het net een gewone koers.
Hij beeft nog wat hinder ondervonden van de
in dit voorjaar ondergane blindedarm-opera-
Ue. Hy is te vlug begonnen met trainen waar
aan zyn physiek gestel niet spoedig genoeg
gewend was. Overigens dacht hy niet, dat hy
zoo goed in deze ronde zou gaan. Hy achtte
de beklimming van de bergen In de ronde van
Zwitserland veel gemakkelijker dan die in de
ronde van Frankrijk. En de zwaarste rit? Dat
was zeker voor hem de étappe over den Ga-
Ilbier en den Izeran. waar hy door de koude
Van veel heeft moeten afzien.
Op een vraag onzerzyds waarom hy
Weinig initiatief getoond had om te ontvluch
ten en te trachten een étappe te winnen, deel
de Lambrichts mede, dat het gewoonweg niet
lukte er tusschenuit te komen, omdat ieder
een op hem lette.
Albert van Schendel achtte de tUdrttten In
dividueel zeer moeiiyk, het vorig jaar waren ze
per ploeg gegaan, hetgeen veel eenvoudiger
voor de renners was. Bovendien achtte hy het
in deze ronde een groot bezwaar, dat in me
nige étappe het vertrek zeer vroeg bepaald was.
de renners konden daardoor veel minder sla
pen, waardoor zy weer eerder vermoeid waren
Maar overigens was hy voAtomen tevreden met
zyn prestatie in deze ronde.
André de Korver was van meenlng. dat het
hem eigeniyk was meegevallen. In het begin
achtte hy de ronde zeer zwaar, doch toen de
helft eenmaal voorby was. ging het hem steeds
temakkelyker af. Hy was niet gewend étap-
pewedstryden te ryden. hy wist niet hoe dat
eigeniyk moest En ook had hy nooit bergen
beklommen, ook daaraan heeft hy moeten
wennen en het bleek in de Alpenétappes, dat
hy al heel wat ervaring uit de Pyreneeën had
•vergehouden.
Anton van Schendel heeft de ronde van
Frankryk voor de vierde maal gereden en ook
voor de vierde maal volbracht. Hij achtte de
ronde van het vorig jaar veel zwaarder, om
dat de weersomstandigheden toen vee! war
mer waren Hy was volkomen tevreden met de
Verschillende successen, die hy in enkele étap
pes had behaald.
Met zyn eerste en verschillende tweede
plaatsen en ook zyn vierde en vyfde plaats In
enkele andere étappes, kan Anton van Scben-
<*el op een zeer verdlenstelUke 33e rondj te
rugzien.
Dominicus heeft een revanche genomen voor
het vorig jaar. Naar men zich herinnert is
hy toen te Luchon uit der» koers genomen, om
dat hy 1 uur en 20 min. achterstand op den
leider in de algemeene rangschikking had. Ook
hy vond deze ronde zeer zwaar en het ging
hem steeds moellyker af. toen hy zich te Tou
louse niet meer fit gevoelde.
Het meest heeft hij geleden in de etappe van
Brlangon naar Annecy over den Galibrier.
Nooit van zyn leven zm hy dezen rit vergeten
Hij heeft enkele malen moeten afstappen om
syn knieën weer warm te wrijven en In zyn
handen te klappen, omdat hy anders het stuur
Wet meer kon vasthouden.
En ten slotte de laatste Nederlander in de
•Igemeene rangschikking. Hellemona, die voor
de tweede maal de ronde heeft gereden. In 1938
eindigde hy als 55ste en ditmaal is hy 48ste
geworden De bergritten vond hy zeer zwaar,
ih het byzonder den tydrit over den Izeran.
Overigens luidde zyn oordeel, dat de pret-
j en
de
die
zeer
Twee zeer sterke renners in de Nederland
sche equipe waren de gebr Van Schendel. te
vens de ..knooppunten” van de ploeg, omdat
zy met hun kennis van de Fransche taal op-
Was het vandaag, tydens ^e lange. moei
zame. laatste etappe niet zoo. dat Dominicus
aan Anton van Schendel zyn wiel afstond,
toen deze een lekken band had en dat de ge-
heele ploeg op Lambrichts en De Korver na
dezen dag Albert van Schendel steunde, die
plotseling last kreeg ^n een opgezwollen
spier In zyn linker dybeen en moeiiyk mee
kon? Het is slechts de Illustratie, de uiteriyke
demonstratie van saamhoorigheid en kame
raadschap. welke leven in het groepje Neder
landsche Jongens, met rood-wit-blauwe truien,
dat zoo dapper weerstand bood aan die onge
hoorde moeiiykheden, welke de Tour ter op
lossing biedt
Om al deze redenen zyn wy tevreden en het
sou zonder twyfel ondankbaar zyn nu reeds
wenschen voor het komende jaar kenbaar te
gaan maken. Trouwens, het is moeiiyk alle ge
dachten, alle Indrukken te rangschikken, nu
de rust Is gekomen over de rondzwervende ka
ravaan. Tyd zal er noodlg zyn. om alles te
laten bezinken, doch men kan er van over
tuigd zyn. dat de ervaringen, opgedaan in de
volgens allen zwaarste Ronde van Frankryk.
een volgend jaar opgeld zullen doen.
lossing konden brengen in vele moeiiykheden.
Albert is beter geklasseerd dan Anton, ^maar
de laatste heeft een etappe gewonnen en werd
verschillende malen
tweede In iedere Ne
derlandsche ploeg zyn
zy onmisbaar, ook al
wegens hun ervaring
in de ronde.
Dominicus
zich gehandhaafd, na
dagen van Inzinking
Hy was langen
de derde man
het landenklasse
ment, toen De Kor
ver lichamelyk suk
kelde. In de Neder
landsche ploeg is Hel
lemons in onze oogen
het raadsel: een uit
stekend type coureur
met groot aithou-
dingsvermogen, maar
met weinig succes
Deae Itederlandscha
kampioen lykt ons in
de ronde wat schuch
ter, mln of meer ver-
Toon van Schendel dedigend en hy kan
meer dan hy tot nu
Onder daverend gejuich van tien
duizenden langs de wegen van Dijon
naar Parys is de groote karavaan
van de Ronde van Frankiijk in de
Fransche hoofdstad teruggekeerd, na
in achttien etappes ruim 4.0Q0 K.M.
te hebben afgelegd. Moe zijn allen,
want zwaar was de tocht, groot de
inspanning, welke in alle gedeelten
zonder uitzondering werd gevergd,
maar tevens zijn allen voldaan, om
dat het tenslotte het doel van de
ronde was om in Parys terug te
keeren.