van De grens LAND EN WA TER NELSON de bankconcentratie voor Cultureel werk werkloozen Verzanding üan oude havens MAANDAG 31 JULI 1939 Spoorwegpostzegel» mes gestoken De ramp van de Ekster en Clearingkoersen Naderenden trein niet opgemerkt HERIJK VAN MATEN EN GEWICHTEN Het kampwerk in Maart BLOEMBOLLENSANEER1NG Kerkelyk Leven Lof ▼an Hamel overleden K Motorrijder aan den dood ontsnapt Ernstige aanrijding te Worth-Rheden Verschillende Staatsbladen verschenen Statiatiache gegevena over Januari, Februari en Maart 1939 Openbare behandeling voor den Raad voor de Luchtvaart Aanslag bleef gelukkig zonder ernatig gevolg Een dame ernatig gewond; auto’a vernield MISSIONARISSEN VAN DE H. FAMILIE Wielrijder door auto gegrepen en later overleden Uitzending van patera naar de miaaie Invoerprijsverschil rogge roggemeel ONVOORZICHTIG DEN WEG OVERGESTOKEN fon< Kmp* Bff gelegenheid van de eeuwfeeat-viering DE BRAND OP DE „AL WA KI” rv - 'T-i voor blusschingswerk scheepsbemanning IN DE HOOFDEN LIGT D^ OORSPRONG VAN DE VLOED-’ BEWEGING IN DE NOORDZEE ROOK Zijn moeder met een Lijk van verdronken jongen gevonden lr. A. B. van Eeuwfeest St. Louis te Oudenbosch I vuur den mee; Het zand, dat de zee ophoopte alsbescherming voor het land verstopten het In verband met de toenemende beteekenis van J 1I mundea werden er Zaterdagmiddag omstreeks kwart over één is op den Rijksweg ter hoogte van de Groene- straat te Worth-Rheden een aeer ernstig auto- ongeluk gebeurd, dat verschillende gewonden eischte en ten gevolge waarvan belangrijke ma- terieele schade ontstond. meisjes een diens toode De lange meisjeskampen zyn xg.n. gexlns- kampen, waar de deelneemsters een algemeenc vorming genieten. De korte meisjeskampen die nen ter voorbereiding van de ia bezoeksters van de dienstbode-internaten. Bu KB is bepaald, dat de maten en gewich ten tusschen 1 Januari 1940 en 30 September 1941 aan herijk moeten worden onderworpen. Gedeputeerde Staten der provinciën zullen de data van herijk voor elke gemeente moeten vast stellen. Van den 14-jarigep jongen J. V. uit Putten, die Dinsdag bij den vuurtoren van Schevenln- gen verdronken is, is het aangespoelde stoffelijk overschot Zaterdagmiddag gevonden bij het po litiehuisje op strand Noord te Scheveningen en naar het ziekenhuis aan den Zuidwal te 's-Ora- venhage overgebracht. In den leeftijd van 55 jaren is te Harre (bij Luik. België) overleden ir. A. B. van Hamel, hoofdingenieur van den rfjksnyverheidsdienst en adviseur van den rljksgebouwendienst. De begrafenis van het stoffelijk overschot aal Maandag kwart voor vter op de begraafplaats Nieuw Eik en puinen in Den Haag geschieden. 1 Op den rjjksstraatweg te Soest, ter hoogte van aan de Burg. Grothestraat. (rijder, toen hij, zonder op K organisaties stor en In totaal resp. 757 spits; daarop volgden kkampen en de Moderne kampen en resp. 152 en Engeland Kanaal langs het kampwerk voor de werklooze jeugd zal in den vervolge in deze publicaties aan den ge noemden vorm van cultureel werk meer aan dacht besteed worden. Hieronder volgen eenige gegevens aangaande de in Maart 1939 gehouden kampen. Het kampwerk voor de werklooze jeugd is in handen van 4 organisaties, oolg wel „zullen ge noemd. De Prot.-Chr. en de R. den met 12 en 13 kampen en 822 deelnemers aan fit de Federatie van Wi Centrale met 4 en j 101 deelnemers. D# duur der larige kampen varieert van 512 weken, terwijl die der korte kampen steeds 2 wéken bedraagt. miniem, dat jaren de die aantrekkingskracht van de In mindere mate ook van de zon; een al de Van de Congregatie der Missionarissen van de H. Familie zijn benoemd; Voor de missie van Java: de paters A. Veriaan uit Ter Aar; Fr. Iven uit Beek en Donk; A. de Koning uit Amstelveen. Voor de missie op Borneo: de paters M. Schel- lekens uit Eindhoven; Fr. v. d. Linden uit Utrecht; C. v. d. Hoogte uit Doetlnchem. Voor de missie in Chili: de paters H. Kronen berg uit Nijmegen; 8. de Jong uit Gouda; A van Geflen uit 's-Hertogenbosch; W. Smits uit Bon, dan het werkelijk aantal deelnemers, bij welk laatste aantal de dubbeltellingen zijn geëlimi neerd. De aantallen deelnemers aan de z.g. vakcursus sen bedroegen resp. 9.510, 9.170 en 8.133 in Ja nuari, Februari en Maart; de overige cursussen telden resp. 10.678, 10.464 en 9.452 deelnemers Onder de groep „huishouding” zijn de dlcnst- bodecursussen begrepen. Deze werden in Janu ari, Februari en Maart in resp. 14, 12 en 8 ge meenten aangetroffen met resp. 147, 241 en 158 deelneemsters. Het aantal manuren der gezamenlijke cur sussen bedroeg in Januari 489.596, in Februar- 450 685 en in Maart 482.719. De politie te Delft heeft Vrijdag een 17-jari- gen jongen gearresteerd, die, na een woor denwisseling, gepoogd had zijn moeder met een Koersen voor stortingen verplichtingen, luidende 75.48. Lires f 990 Het totaal aantal cursisten bedroeg in Januari 20.188 (942), in Februari 19.634 (840> en m Maart 17.585 (759). Het Bureau vestigt er de aandacht op, dat vele personen meer dan één cursus gelijktijdig volgen, terwijl het eveneens voorkomt, dat men naast zijn werkzaamneden bjj werkobject of centrale werkplaats nog één of meer cursussen bezoekt. In deze beide facto ren zoeke de lezer tevens de verklaring voor bet feit, dat het aantal cursisten soms grooter is De praktische werkzaamheden in de lange en korte jongenskampen worden zooveel mogeluk aan de beroepen der werkloozen aangepast. Als bijzonderheid valt hierbij te vermelden, dat de Prfct.-Chr. Centrale naast de gewone 8-weke- lyksche werkkampen op „Elfbergen" (Ovde- Mirdum) aldaar van 10 October 19388 April 1939 het eerste halfjaariyksche ..Schippers- kamp" en van 14 November 193813 Mei 193S een ..meikerscursus'’ organiseerde. De deelne mers aan het schipperskamp (pl.m. 36) ontvin gen een opleiding voor de Rijn- en Kustvaart en volgden het avondonderwijs aan de Binnen- vaartschool te Lemmer; de leerlingen van den „meikerscursus'’ <pl.m. 20) werden opgeleid tot meikersknecht. Op genoemd tijdstip reden een personenauto uit Noordholland en een zwaar beladen truck met trailer uit België kort achter elkaar in de richting De Steeg. Bij een café aan den Rijksweg, ter hoogte van de Groenestraat, zag de bestuurder van den personenwagen zijn aan dacht plotseling afgeleid door twee toeristen, die terzijde van den weg door handgeoaren te kennen gaven, dat zij gaarne zouden meerijden. De automobilist trapte op zijn rem. doch deze manoeuvre zou hem noodlottig worden. De ge weldig zware tractorcomblnatie de lading bedroeg acht ton naderde met groote vaart. Hoewel de chauffeur van het gevaarte door krachtig remmen en scherp uitwijken een bot sing nog trachtte te voorkanen, mocht dit niet gelukken. Met een geweldigen slag groef dé voorbumper zich in de achterzijde van den personenwagen Een tweede geweldige slag volg de. De aangereden auto werd als een speel- goedwagentje tegen een boom rechts van den weg geslingerd. Reeds kwamen omwonenden aansnellen, toen de tractor met een enormen klap tegen de boomen. staande aan den linker- kant van den weg tot stilstand kwam, rta ver schillende stammen ernstig te hebben bescha digd. De drukke verkeersweg was in een oogenblik bemaid met versplinterd glas, stukken hout en metaaldeelen. Dr. Beumer was spoedig ter plaatse en ver leende den gewonden, die op den berm van den weg waren gelegd, de eerste hulp. Van de Inzit tenden van den personenwagen was een dame zwaar gewond, zjj had een ernstige hersen schudding bekomen. De andere dame bleek niet zoo zwaar gekwetst. Van de twee inzittende heeren klaagde de bestuurder over pijn in den rug. terwijl beiden bloedende verwondingen kregen. De chauffeur van den vrachtauto be kwam lichte kwetsuren. Zijn zevenjarig zoon tje, dat naast hem zat. kreeg een schaafwondje aan het voorhoofd. Deze laatsten werden door dr. Warren, die inmiddels ook ter plaatse was verschenen, be handeld. Alle gewonden zjjn daarna naar het ziekenhuis te Velp overgebracht. De wagens werden zwaar gehavend. De per sonenauto bleek in elkaar gereden, terwijl de cabine van de truck geheel was versplinterd; oe boom, waartegen het gevaarte tot stilstand kwam, was er geheel ingedrongen. Belde wa gens zjjn later weggesleept. Omstreeks half drie passeerde Z. K. H. Prins Bernhard, op weg naar het Horthy-tournool te Doetlnchem. in zijn wagen de plaats van bet ongeluk. Het politie-onderzoek was nog in vol len gang, zoodat de Prins slechts langzaam kon passeeren. Het water valt het land aan met nooit ophoudende woede en energie. Het is grillig en onberekenbaar; het bouwt op en breekt af; het geeft en neemt terug; het speelt met het zand van onze kust; het stroomt erlangs en vermeerdert het; het stroomt er weer langs en neemt het zand steeds maar door zonder ophouden werkt het, jaren en eeuwen door en het heeft in den loop van deze lange tijden onze kust den 'fraai gebogen vorm ge geven, waarbij sierlijk en speelsch het eene clrkelsegment overvloeit in het andere. Een commissie uit den Raad voor de Lucht vaart, als bedoeld in artikel 6 der Luchtvaart- rampenwet. heeft besloten, den raad een open baar onderzoek te doen Instellen met betrekking tot het ongeval, hetwelk 9 December nabij het luchtvaartterrein Schiphol is overkomen aan het K L M.-vliegtuig van het type Lockheed super electra, gemerkt PH-APE (Ekster). Deze openbare zitting zal worden ,>ehoudcn Donderdag 17 Augustus, des middags om 2 uur, in het departement van Waterstaat te ’s-Gra- venhage. die in vroeger lestr.iomen hebben *8ee zijn <)gevuld van steden deze tnaan- n /esp. 1.69C nemers en in /(85) en 173 aan zorte ir een voor- By de werkobjecten wgren in de verslagmaan- den gemiddeld 2.291. 2.412 en 2 298 deelnemers werkzaam, die resp. 296.731, 310.313 en 353.496 manuren verwerkten. Er werden In resp. 65, 69 en 66 gemeenten werkobjecten aangetroffen. In de centrale werkplaatsen waren resp. 2.370, 2.065 en 1.879 deelnemers werkzaam, terwijl de aantallen manuren resp. 302.804,253947 en 264.84*. bedroegen. Er werden in resp. 41, 41 en 42 ge meenten centrale werkplaatsen aangetroffen. De aantallen deelnemers aan de centrale werkplaatsen zijn onderscheiden naar den aard der werkzaamheden, terwijl eveneens zyr. aangegeven de aantallen deelnemers, die er in' slaagden werk te vinden (resp. 1.010, 853 en 88? of 42.6 pCt., 41.3 pCt. en 473 pCt. van het to taal aantal deelnemers). Het aantal gemeenten, waarin aan werkloozen gelegenheid werd gegeven deel te nemen /aan sport en ontspanning, bedroeg in de drier ver- slagmaanden resp. 24, 25 en 23. De werkkampen telden in Januari, J*bruar: en Maart resp. 1946 (127), 1.897 (118) *n 1.832 (233) deelnemers. Hiervan waren in den in de lange kampen werkzaam (35). 1.723 (33) en 1653 (173) deelm de korte kampen resp. 256 <92), 174 (60) deelnemers. De meisjes, dl/ kampen deelnamen, ontvingen d^ta bereidende huishoudelijke opleiding De internaten. Waarin aan «e driemaandelyksche opleiding .voor wordt gegeven, telden in de verslagmaanaen resp. 327. 358 en 362 deelneemsters. Hierboven' werden voor de Cursussen, de werk objecten en de centrale werkplaatsen afzonder lijk reeds cijfers genoemd betreffende de aan tallen manuren in Januari, Februari en Maart 1939. In de genoemde drie l Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan m de spoorwegen in Nederland zullen van 1 aardappelschilmesje in den rug te steken. Door het afstuiten, vermoedelijk op een knoop van de kleeding, werd het mesje krom 'gebogen, en werd de vrouw geen ernstige verwonding toe gebracht. Zjj kon ter plaatse worden verbon den. De dader zal Maandag ter beschikking evan de justitie worden gesteld. De militaire motorrijder K. passeerde dezer dagen met zijn zijspan-motor den onbewaakten overweg te Teteringen (N Br), toen uit de richting Breda een sneltrein naderde K. be merkte eerst op "Set allerlaatste oogenblik den trein, ofschoon het uitzicht aldaar vrij goed is. Hjj trachtte door vol gas te geven den trein te ontwijken, doch dit gelukte hem slechts ten deele. De motor werd aan de rechterzijde ge grepen en de berijder langs den spoordijk ge worpen. Toen omwonenden toesnelden, bevon den zij. dat K. door den val licht versuft was, terwijl hjj kleine verwondingen had opgeloo- Pen. De motor werd geheel vernield. De trein, die spoedig tot stilstand kwam, had slechts en kele oogenblikken vertraging. De Cijfers tusschen geven steeds het aantal vrouwelijke deelnemers aan, dat in het vooraf gaand getal begrepen is. Het aantal gemeenten, dat cultureel wera or ganiseerde, bedroeg in Januari 109. in Februari lil en in Maart 106. met resp. 17.915 (879) 16.495 (838) en 15.713 (739) deelnemers. Telt men hierbij op de deelnemers aan de lange kampen, korte kampen en internaten, dan komt men op een totaal van 20.188 (1.333) voor Januari, van 18.750 (1.314) voor Februari en van 17.907 (1.334) voor Maart De gemeenten met de grootste aantallen deel nemers waren gedurende de drie verslagmaan- den Amsterdam. Rotterdam en Schiedam. Am sterdam telde in deze maanden resp. 4973 (198). 4.099 (207) en 4 046 (183) deelnemers. Voor Rot terdam waren de getallen resp. 2.349 69), 2.091 (56) en 2.240 59) en voor Schiedam 1.052 (208), 1005 (195) en 1.092 208). De raad voor de Scheepvaart heeft uitspraak •staan inzake den brand, uitgebroken op het stoomschip „Alwaki” gedurende de reis over op 18 November van Zaterdag zijn uitgegevenStaatsblad no. 679 b. besluit van 21 Juli 1939, tot vaststelling van het bloembollensaneeringsplan 1939 (teelt) (datum van inwerkingtreding 31 Juli 1939) en Staatsblad no. 679 c, besluit van 21 Juli 1939, tot vaststel ling van het bloembollensaneeringsplan 1939 (handel, (datum van Inwerkingtreding 31 Juli 1939). Tevens is verschenen Staatsblad no. 679, wijziging van het bloembollensaneeringsplan 1937 (invoermonopolie). Hierbij wordt in art. 2 het jaartal 1939 vervangen door 1940 en wordt in plaats van het woord crisisorganisatie in het- «elfde artikel gelezen: rechtspersoonlijkheid be zittend lichaam als bedoeld in art. 13 der wet. In een mededeeling van het Centraal Bureau voor de Statistiek lafd. cultureele statistiek) is een overzicht opgenomen van het door het RijK gesubsidieerde cultureele werk, dat in Januari, Februari en Maart 1939 ten behoeve van de werkloozen In Nederland werd verricht. De ge gevens heeft de Sociale Jeugddienst van het Departement van Sociale Zaken verzameld en zijn door het Bureau verwerkt. de iwt heeft landtongen en dui- voorultsprin- vaste stof anders weer het theater Carlton i is Zaterdag een wiel het verkeer te letten, den weg wilde oversteken, door een auto, welke uit de richting Amersfoort naderde, gegrepen. De man brak het linkerbeen en bloedde hevig uit mond en oor en. Een juist passeerende ge neesheer uit Amsterdam verleende de eerste hulp. Tijdens het vervoer naar het ziekenhuis De Lichtenberg te Amersfoort is het slachtoffer overleden. zoekingen hebben gevoerd, zijn, dat de Hoof den niet uitschuren, althans niet in zoodanige mate, dat deze uitschuring eenlgen invloed kan hébben op het vloedwater langs de Neder landse he kust, en voorts, dat in deze zeeëngte vrijwel geen zandbeweglng kon waden waar genomen. Tot voor kort werd algemeen aan genomen. dat zich door de Hoofden enorme zandmassa's verplaatsen, die de eigenlijke oorzaak waren yan het dichtslibben en op- vullén der zeegaten. Deze opvatting is dus gebleken onjuist te zijn. Wel passeeren door deze zeeëngte per jaar anderhalf millloen ku bieke meter slib, doch In vergelijking met het totale kwantum van de Noordzee is dit niet van zooveel belang. Gevaar voor onze kust door uitschuring den zijn aan weerszijden begrensd door steile witte rotsen, die hun opvallende kleur te dan ken hebben aan de Friezen, sithans volgens de legende. Toen de eerste Frezen waar over Friso van Taeke in Antoon Coolen’s ..Drie Gebroeders' zoo wonderbaarlUk schoon weet te vertellen van den Oceaan de Noordzee invoeren met hun schip, hetwelk zoo groot was, dat men een menschenleeftlid noodlg had om in het want omhoog te klimmen en weer beneden te komen, bleef dit schip vastzitten tusschen de rotsen. De boorden werden Inge smeerd met witte zeep en het schip kon zjjn tocht vervolgen, maar de Hoofden zijn sinds dien wit gebleven. Een minder fantastische reis door de Hoof den, maar zeker zoo interessant en van meer wetenschappelijke waarde heeft eenige jaren terug dr. Ir. J. van Veen van oe Directie der Benedenrivieren gemaakt, die zich belast had met het onderzoek naar de vraag, of de ca paciteit van de Hoofden ten aanzien van het vlcedwater toenam, en of het In verband daarmede noodlg zou zijn bij de bedijking met deze vergroote capaciteit rekening te houden Over deze onderzoekingen in de Hoofden is een boek verschenen, dat behalve een aantal voor leeken volkomen onbegrijpelijke pagina’s zeer Interessante lectuur bevat over den op bouw en de geschiedenis van de Nederlandsche kust. De kust van ons land is een deel van een lange strook, die zich uitstrekt van kaap Gris Nez in Frankrijk tot asui de Wadden. Zij ia, zooals men dat noemt, opgehangen aan dit vaste punt en vormt een lange gebogen Hjn. slechts onderbroken door de zeegaten, waar het water van de rivieren in de zee stroomt. Hier heeft men een gebied van brak water Het zoete water uit de rivieren vermengt zich met het zoute uit de zee; hier heeft men ook het gebied, waar het zand, door het zeewater aangevoerd, zijn gevaarlijken invloed begint te vertoonen. Dit zeezand en zeeslib zijn van het aller grootste belang, vooral in het Zuid-Westen van ons Jand, waar in betrekkelijk weinige eeuwen groote eilanden zijn ontstaan, terwijl ook in Vlaanderen groote gebieden waren bir>- nengedijkt Hier heeft zich de tragische histo rie afgespeeld van havens als Brugge. Mid delburg, Zlerikzee en andere, eeuwen aan geschikte getüd( gelegen, doch die door -dr* met zand, waardoor de welvaart en streken verloren is gegaan. Behalve de vraag, of de vergroóting van de capaciteit van de Hoofden zou voeren tot een vermeerdering van het vloedwater aan de Ne derlandsche kust, moest ook de vraag waden beantwoord of hierdoor meer vaste stoffen zouden worden aangevoerd, waardoor het ver- zandlngsproces van zeegaten en havens gere geld voortgang zou vinden, misschien zelfs in versterkte mate. De conclusies, waartoe de genoemde onder den Atlantischen Oceaan vorige jaar. Met volkomen aekerhekt acht de raad de oor- **k van den brand niet vast te stellen. Niet “nnemelijk echter B, dat heteij een defect electrtsche leidiDf, hetaiJ kwaacvtlhg- innen zes weken tijds, dus met be- 1-4 kwamen spoed, schijnt de belang- U rijke regeling, waarbij twee van onze grootste en belangrijkste bank instellingen, de Amsterdamsche Bank en de Rotterdamsche Bankvereeni- ging, besloten tot een zeer nauwe samenwerking, tot stand te zjjn geko men. Moet men dezen spoed enkel toe schrijven aan zakelijke voortvarend heid, die niet van lange discussies en remmende weifelingen en overwegingen houdt? Of zijn er andere motieven in het spel geweest, die dit opmerkelijke versneld en vol- fusie-proc^s hebben tooid? De positie van beide banken is, ofschoon die van de Amsterdamsche Bank niet zoo gunstig was als die van de indertijd met regeeringshulp overeind gehouden Rotterdamsche Bankvereeni- ging, zoo sterk, dat men niet mag den ken aan twee zwakken, die door samen werking sterk trachten te worden. Wij hebben hier te doen met twee sterken, die te zamen zich nog krachtiger ma ken. Hebben misschien de abnormale buiten- en binnenlandsche omstandig heden de concentratie-zucht aangewak- kerd? Buiten de grenzen heerscht oor logsgevaar en binnen de grenzen heeft het de laatste weken In de politiek zwaar gerommeld. De door de liberale .haute finance” gaarne geziene breuk in het poeitief-ChristeUjk kabinet, dat bij d» groote financiers weinig of geen crediet had, leidde tot een tweetal mislukte ka binetsformaties, die beide reeds gingen in de richting van een terugkeer tot een meer liberale politiek. Het Is zeker, dat de leeningschuwheid van het vierde ka- binet-Colljn ook geweten moet worden aan den twijfel over een succes in de groote bankwereld van een voor natio nale doeleinden uitgeschreven staats lening, en het is ook zeker de N.Rott. Crt. heeft het duidelijk- te kennen gege- ven dat er millioenen beschikbaar souden zijn, indien de „ruïneuze’’ werk- loosheidspolltiek van minister Romme maar In Colljniaansche richting zou worden omgebogen. Ook In de verdedi ging van zijn vijfde seml-liberale kabi net heeft Colijn gezinspeeld op de moei lijkheden, die de emissie van een staats- leenlng waarschijnlijk zou ontmoeten, indien werd voortgegaan op den sinds 1937 Ingeslagen en gevolgden weg. Heb ben de heeren van de Robaver en de Amsterdamsche Bank gespeculeerd op een duurzaam succes van den tot llbe- raliseeren hervallen Colijn en zjjn vijf de zgn. program-kabinet? Hebben zjj door concentratie een crediet-instelllng willen scheppen, die In staat zou zijn met zware leeningen een liberaal-ge- tinte Colijnsche formatie levensvatbaar heid In te pompen? Indien dit de spe culatie zou zijn geweest, zou zij zooals zoo vele speculaties zijn mislukt. Maar of zulke bedoelingen bij de heeren heb ben voorgezeten, valt niet te constatee- ren, al mag het merkwaardig heeten, dat bij de concentratie de enkele katho lieke namen, welke men onder die der commissarissen dezer bankinstellingen aantrof, niet meer voorkomen bij de ult- gewisselde. De wegen der „haute finance” zijn moeilijk na te speuren voor outsi ders en wanneer zij zich eens bloot geeft, gelijk zij dat in het beruchte manifest der negen mannen heeft gedaan, dan blijken die wegen te gaan in een weinig vertrouwen wekkende richting. Gevaar voor onze kust door uitschuring v»n de Hoofden is dus voorioopig niet te duchten. Doch dit wil niet zeggen, dat er geen ander gevaar dreigt en dat de strijd met de zee ge wonnen is. Het proces der verzanding gaat Zijn gang en zou thans nog eveh funest zjjn als vroeger, als niet te rechter tijd de stoombag- germolen was uitgevonden, die aan het be strijden van dit probleem een heel ander aan- zlen heeft gegeven. Daarnaast ontstaat lang zamerhand een gebrek aan zand ih het zuide lijk deel der Noordzee, waardoor onze zuide lijke kusten hun natuurlijke bescherming door zandbanken verliezen. Voorts is nog een ander gevaar geconstateerd: bet rijzen van den zeespiegel, ofwel het dalen van het vaste land, een verschijnsel, waarvoor nog geen ver klaring is gevonden, maar waarmede men toch in ieder geval duchtig rekening zal moeten houden. 3E5CHEHM UW CONSTITUTIE i GEGARANDEERD ZUIVERE I CENTS iMPORT VIRGINIA CIGARET in totaal reep. 1 089 131, 1.014945 en 1.101.063 manuren by deze vormen van cultureel werK verwerkt. op 31 Juli tegen In: Reichsmarken ider de 25 lange kampen waren 21 jongens- 1 meisjeskampen met een gezamenlijke :ampwerlcdagbezettlng van resp. 1.480 en 173 deelnemers. By de korte kampen is het aantal jongenskampen het grootst; er waren nJ. 4 jongens- en 2 meisjeskampen met resp. 119 er. 60 deelnemers. wy vernemen van bevoegde zijde, dat het invoerprijsverschil op rogge en roggemeel, voor het tydvak van 30 Juli tot en met 5 Augustus 1939, behoudens tusschentydsche wyziging, is vastgesteld op f 435 per 100 kg. heid of eenig van buiten komend brand heeft veroorzaakt. Als vermoedelijke oorzaak is aan te wijzen broeiing in de balen tabak of in de balen me dicinale krulden, waarvan de inhoud wellicht fn vochtigen toestand te Hamburg aan boord is gebracht, zonder oat de bemanning dit heeft kunnen bemerken. De warmte der zonnestralen zal echter niet veel invloed gehad hebben, daar die warmte in November tot het tydstip, waarop op de „Alwaki” de brand utbrak, niet groot kan UJn geweest. Het is niet goed te keuren, dat het technische personeel van de .Alwaki" en dientengevolge ook de kapitein niet wisten, waar zich de blinde flens, die ter plaatse de stoomlelding afsloot, fn de stoomlelding bevond. Dientengevolge heeft men op het vaartuig niet van alle brandblusch- middelen kunnen gebruik maken, cle beschik baar hadden kunnen en moeten zyn Overigens verdienen de kapitein en ce overige leden van de bemanning allen lof voor hun met goeden uitslag bekroonde pogingen om den brand te blusschen. zy hebben daartoe alle krachten ingespannen en alle mlcdelen. waar over zy konden beschikken, op doelmatige wyze aangewend. maar dat zij ook gebruikte om de welvaart der oude havensteden te verwoesten De historie van den opbouw en afbraak van onze kust is zeer interessant, tenminste voor hen. die dit alles achteraf en met objectieve belangstelling kunnen beschouwen. Voor de bewoners van ons land, die deze historie in den loop der eeuwen hebben meegemaakt was zy vaak even tragisch als de geschiedenis van een oorlog, waaraan men ten gronde gaat. De historie van onze kust immers bevat ook al die jammeriyke en tragische verhalen uit ons verleden; verhalen van groote overstroomln- gen en doorbraken, waarby vaak honderden, soms ook duizenden het leven verloren, waar by de welvaart van gansche stieken voor lan gen tijd werd verwoest, waarby In één nacht tientallen dorpen verdwenen. Deze historie bevat ook de verhalen van den langzaam en dwingend naderkomenden ondergang van ha vensteden. die in den loop van honderden jaren werden afgesloten van de zee; zy bevat den ondergang van de ryke koopmanssteden, waarvan thans niets meer over is dan de her innering aan een grooten tyd. toen deze steden den handel van vier werelddee;en beheersch- ten. De havens zyn verzand en met het ver stoppen van deze toevoerwegen ook de bronnen van de welvaart De lessen van het verleden moeten dienen om de toekomst beter te maken; het verleden moet het materiaal verschaffen en de gege vens om beter voorbereid te zyn op datgene, wat de toekomst ons brengen zal. Wel is de ervaring groot, maar het heeft zeer lang ge duurd, voor men gekomen is tot een weten- schappelüke bestudeerlng van de krachten, die werkzaam zyn aan de kust en die verantwoor- deiyk gesteld kunnen worden voor alle ver anderingen. die daar in den loop der eeuwen zyn gekomen. De kust is het voornaamste front, waarop de stryd tegen het water geleverd moet wor den. De kust Is niet vast, zij wordt voortdu rend belaagd,zy verandert van dag tot dag, al zyn deze veranderingen zoo wy ze eerst in den loop van tientallen kunnen constateeren. Zy verandert door stroomingen van eb en vloed, een golf, tweemaal per etmaal over de aarde trekt als gevolg van de aantrekkingskracht van maan en golf, wier kracht zoo groot is. dat zij is het dan in uiterst langzaam tempo eigen roteerende beweging var. de aarde af remt. Dit eeuwig bewegende water heeft kust gevormd; nen doen ontstaan; het heeft gende gedeelten weggeslagen, de daarvan meegenomen en ergens neergelegd. Deze vloedgolf trekt over den Atlantischen Oceaan-van Amerika naar Europa; het water stoot tegen de kusten van Engeland en Frankryk; het komt door het Kanaal de Nocrdzee binnen, en trekt zoo langs onze kusten. In het Kanaal moet men den oor sprong zoeken van alle beweging van het vloedwater. waarmede de Nederlandsche wa terbouwkundigen rekening moeten houden by het uitvoeren van werken. Het nauwste gedeelte van het Kanaal draagt den by niet ingewyden minder gebrulkeiyken naam van de Hoofden, en het is begrypeiyk, dat hier de wetenschappelyke studie van het water aan onze kust moet beginnen. De Hoof- September tjn. 31 October, naast de andere postzegels, byzondere postzegels met afbeeldin gen, welke betrekking hebben op de spoorwe gen’ zonder toeslag worden uitgegeven tn de frankeerwaarde van 5 en 13% cent. Nadere byzonderheden over de uitvoering en de verkrygbaarstelling dezer zegels zullen tydig worden bekend gemaakt. Het bekende Instituut der Broeders van Oudenbosch (St Louis) zal op 1 Maart 1940 het honderdjarig bestaan vieren. In de week van 5 tot 12 Augustus zal de Nederlandsche Gladtolenvereenlging een de monstratie houden in het Nederlandsche pavil joen op de groote internationale watertentoon- stelllng te Luik. Gedurende deze week zal het paviljoen met prachtige gladiolen worden versierd, welke in meer dan honderd manden en bloemstukken zullen worden verwerkt. Voor dit doel zullen meer dan 5000 atgesne- den gladiolen van Nederland naar Luik worden verzonden, om den vooruitgang van het artikel op overtuigende wyze te toonen. Een commissie, bestaande uit een zestal hee ren. bijgestaan door twee bekwame bloemen- binders. zal in Luik haar beste krachten aan het werk wijden Bovendien zal een groot aan tal decoratieve planten uit ons land waden aangewend om het effect te verhoogen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 5