1 Onze renners aan het woord 1 Onze landenploeg op de zevende plaats J Belgische renners beheerschten EHHH den Tour de France Rennerskaravaan in Parijs teruggekeerd den prijs en NEDERLAND VEROVERDE ’ZICH EEN RONDE-NAAM Sylver Maes won de Ronde voor den veelzijdigsten renner, België-B het landenklassement De eindstand DE LAATSTE LOODJES OM JRS «1 wnrn ER o waren voor en een waarover ons Piet van Nek naar Italië Landenrangschikking Maar contractueel in Parys u AMERICAN CIGARETTE Lambrichts rijdt niet te Ginneken De Van Schendels onze knooppunten 3 33 35 39 41 48 50 51 51 53 59 5 10 13 13 16 22 27 28 18 55 56 47 VAN AMSTERDAM WINT RONDE VAN BEEK 19. 20. 28. 46. 132 132 132 132 132 132 133 133 133 133 133 133 134 135 17 55 25 26 22 33 11 18 44 1 12 40 22 11 18 39 50 24 10 5 51 23 36 33 MAANDAG 31 JULI 1939 was hieronder nog Voor deelname aan de wereld kampioenschappen PARIJS, 30 Juli. De groote strijd om de eereplaatsen in Desgrange’s Tour de France is gestreden. Gestreden met wis selend succes voor de 80 deelnemers, die vóór drie weken vol goeden moed uit de Fransche hoofdstad waren vertrokken. Hij werd een deceptie voor de meer dan dertig renners, die moesten uitvallen^ een succes voor de overigen, die hedenmiddag in het Velodrome d’Hiver een triomfantelijken intocht hielden. Het grootste succes van dezen Tour is voor de Belgen. Sylver Maes won op klinkende wijze en veroverde tevens' den Prix Pemod, toegekend aan den veelzijdigsten renner. En boven dien won de Belgische B-ploeg den eersten prijs in het landen klassement. Veel beter kan het al niet! Maar ook voor Nederland was deze Tour de France een succes. Een succes waarover ons hieronder nog een en ander van het hart moet. oren: itniiiHhiHniiltiiiiiiiiinimimnTi >bithj lllllfhli lliHiiilllllilllüiHhliiiihiiülHlihhUhii ïïHïïi tten: e be- i Sglver Mae» 5b De zwaarste ronde Twee zeer sterke renners heeft Zes Nederlanders slaagden o- be- 98 de ‘nrang^hikking in t van Schendel rt is -V tnun- ver- De Belg Marcel Kind, die als eerste in het Velodrome d'Hiver te Parijs arriveerde x>r ler De voornaamste indruk js echter dat de samensteller van de ploeg geslaagd is een Naar wü vernemen heeft de N.W.U. alsnog den renner Piet van Nek aangewezen om uit te komen op de wereldkampioenschappen te Milaan. Hij zal met Demmënic deelnemen aan den wegwedstrijd voor professionals. Man- nstels lê iknor. Don- 18. 37. 39. uur 132 132 132 132 132 133 133 V 133 134 134 van 1. ie egen" St. Koor P-. Ie en de die zeer en is het langs slag- Zoor- vaar- hud- hetn offer or ir. and", gver- i van veren uit lirec- onze auto achter, voor renners reed, hebben kunnen opdoen. koor p, «g en Ge nen. De Belgen bevestigden hun overwinning: Sylver Maes won de voornaamste prijzen: hu won de ronde en den Prix Pemod, Marcel Kint legde beslag op de eer van een overwinning in de laatste etappe. 1. S. Maes 2. Vietto 3. Vlaemynck 4. M. Clemens 5. Vissers 6. Marcaillou 7. Disseaux 8 Lambrichts 9. Ritserveldt 10. v. Overberghe 11. Gianello 12. Passat 13. Mallet 14. Archambaud 15. ' A. v. Schendel Gallien Thiétard Didier Naisse P. Clemens De Korver T. v. Schendel Dominicus Hellemons len Tour de France zoo voortreffelijk gereden hebben? mln. sec. nun DE SPORTWERELD Alle anderen kwamen vanmiddag het over- volle Pare des Princes-stadion te Parijs bin- r 1X1 - voorbereid, leiding, het onmogelijk van den Tour de France Daarom ging bet dit jaar wij meer bereikt hebben is overwinst. In het contract, dat de renners met het ge organiseerd blad van, de ronde van Frankruk. l’Auto, hebben aangegaan, staat o.a., dat de tien eersten van de algemeene rangschikking verplicht zijn den eerstvolgenden Zondag op de Pare des Princesbaan te rijden. Lambrichts is achtste geworden en behoort dus tot degenen, die in aanmerking komen. Reeds was de overeenkomst getroffen, dat de Tour de France-renners Zondag 6 Augustus op de baan te Ginneken zouden moeten rijden. In dit verband zal Lambrichts zijn overeenkomst met deze laatste baan niet kunnen nakomen De directeur van de baan te Ginneken heeft echter alle renners gecontracteerd en in de ko mende dagen zullen besprekingen worden ge voerd om tot een oplossing te komen, welke tllen renners genoegdoening kan geven. Eindelijk dan.... Parijs! Geen bergen meer met haarspeldbochten en verrader lijke hellingen; geen tijdraces, geen zadel pijn meer, geen broeihitte, geen vrieskou, geen slecht voedsel, kortom niets meer van het vele leed en het weinige lief, dat voor den deelnemer aan de Ronde van Frankrijk is weggelegd. Tachtig renners zijn drie weken geleden uit Parijs vertrokken, door een enthousias te menigte toegejuicht vóórdat ze nog maar iets gepresteerd hadden. Een kleurig en fleurig lint van strijdlustige renners, vol goeden moed en uitgerust voor den zwaren kamp met de luimen en grillen van land- s'chap, klimaat en Vrouwe Fortuna. Negen en veertig renners, waaronder zes Nederlanders, zijn m Parijs teruggekeerd. Maar nu was het geen kleurige groep meer. Het waren menschen die onmogelijk zwaar werk achter den rug hadden en de laatste restjes kracht uit hun lichaam persten; het lichaam, dat reeds zooveel had moeten ver duren in Alpen en Pyreneeën en op vele verraderlijke étappes daaromheen. Stuk voor stuk zijn ze blij dat ze aan de ronde mochten deelnemen, maar grooter is hun vreugde om het feit, dat het nu afgcloopen is. Hun doortocht door Parijs was opnieuw een zegetocht, maar nu een triomf waar voor ze zich werkelijk ten volle hebben uit gesloofd, een verdiende hulde aan de kra nige atleten, voor wie de Izeran niet te hoog en de Galibier niet te grillig was. En ten slotte eere wien eere toekomt een woord van lot aan collega Joris van den Bergh. Wij zijn het niet eens geweest over de wijze waarop vóór den ganvang van den Tour de France de kwestie van het leiderschap werd behandeld, maar toen eenmaal bekend was, dat ‘joris officieus als raadsman zou optreden, hebben we on- middellijk geschreven: het is prachtig dat Joris van den Bergh de renners vergezelt. En voor ons staat het vast dat niet in het minst de bescheiden en verstandige leiding van Van den Bergh een groot aandeel in het succes van onze Nederlandsche ploeg heeft gehad. deze, er in is een achttal vrienden naar Frankrijk af te vaardigen. Wij zagen dit herhaaldelijk gedurende de etappes, wij hoorden en voelden dien geest van vriend schap in de korte uren van rust. niet alle renners zelfs konden aanspraak ma ken op een der eerste plaatseli. maar wel wis ten alle tachtig dapperen, die het zware werk aandurfden, zieh zelf krachtig genoeg om bü het beginpunt terug te keeren ronde hebben uitgereden, te vragen. lambrichts vond het eigenlijk niets bijzon ders; het is een beetje hard gegaan af en toe, maar anders was het net een gewone koers. Hjj heeft nog wat hinder ondervonden van de in dit voorjaar ondergane bllndedarm-opera- tie. Hij is te vlug begonnen met trainen waar aan zijn physiek gestel niet spoedig genoeg gewend was. Overigens dacht hij niet, dat hij zoo goed in deze ronde zou gaan. HU achtte de beklimming van de bergen in de ronde van Zwitserland veel gemakkelUker dan die jn de ronde van Frankrijk. En de zwaarste rit? Dat was zeker voor hem de étappe over den Ga- llbler en den Izeran, waar hjj door de koude van veel heeft moeten afzien. Op een vraag onzerzijds waarom hU zoo Weinig initiatief getoond had om te ontvluch ten en te trachten een étappe te winnen'; deel de Lambrichts mede, dat het gewoonweg niet lukte er tusschenuit te komen, omdat ieder een op hem lette. Albert van Schendel achtte de tijdritten in dividueel zeer moeilijk, het vorig Jaar waren ze per ploeg gegaan, hetgeen veel eenvoudiger voor de renners was. Bovendien achtte hü het tn deze ronde een groot bezwaar, dat in me nige étappe het vertrek zeer vroeg bepaald was, de renners konden daardoor veel minder sla pen, waardoor zij weer eerder vermoeid waren. Maar overigens was hij volkomen tevreden met «Un prestatie in deze ronde. André de Korver was van meening. dat het hem eigenlijk was meegevallen. In het begin achtte hij de ronde zeer zwaar, doch toen de helft eenmaal voorbu was, ging het hem steeds gemakkelijker af. Hij was niet gewend étap- pewedstryden te rijden, hij wist niet hoe dat eigenlijk moest. En ook had hij nooit bergen beklommen, ook daaraan heeft hj} moeten wennen en het bleek in de Alpenétappes, dat hij al heel wat ervaring uit de Pyreneeën had •vergehouden. Anton van Schendel heeft de ronde van Frankrük voor de vierde maal gereden en ook voor de vierde maal volbracht. HU achtte de Tonde van het vorig jaar veel zwaarder, om dat de weersomstandigheden toen veel war mer waren. HU was volkomen tevreden met de Verschillende successen, die hü in enkele étap pes had behaald. Met zUn eerste en verschillende tweede plaatsen en ook zUn vierde en vUfde plaats in enkele andere étappes, kan Anton van Schen del op een zeer verdienstelijke 33e ronde te rugzien. Dominicus heeft een revanche genomen voor het vorig Jaar. Naar men zich herinnert is hü toen te Luchon uit den koers genomen, om dat hU 1 uur en 20 mln. achterstand op den leider in de algemeene rangschikking had. Ook hU vond deze ronde zeer zwaar en het ging hem steeds moe 11 ijker af. toen hü zich te Tou louse niet meer fit gevoelde. Het meest heeft hU geleden in de etappe van Briancon naar Annecy over den Galibrier. Nooit van zUn leven zes hü dezen rit vergeten. Hij heeft enkele malen moeten afstappen om zyn knieën weer warm te wrUven en in zUn handen te klappen, omdat hij anders het stuur biet meer kon vasthouden. En ten slotte de laatste Nederlander in de algemeene rangschikking, Hellemons, die voor de tweede maal de ronde heeft gereden. In 1938 eindigde hU als 55ste en ditmaal is hU 48ste geworden. De bergritten vond hU zeer zwaar, -ojn het byzonder den tudrit over den Izeran. Overigens luidde zUn oordeel, dat de pret tige omgang tusschen de jongens onderling de vriendschappelUke besprekingen, die renners met verschillende Nederlanders, de ronde hebben gevolgd, hebben gehad, zeker vruchten hebben afgeworpen. Men voelt zich als renners niet zoo alleen op de étappe, als men af en toe een Nederland- “•chen wagen met landgenooten tegenkomt die opbeurende woorden zeggen of inlichtingen geven, die de renners van nut kunnen zijn. ■Wat dat betreft was er een heel groot verschil met het vorige jaar, aldus Hellemons. Henri Desgrange. de groote organisator van den Tour de France, heeft waarschjjnlUk bU de samenstelling van deze ingekorte Ronde van FrankrUk niet geweten, welk een onmogelUke taak hU op de schouders van de renners legde. Inderdaad, alleen de allerbesten konden dit werk volbrengen, wij hebben in onze beschou wingen over de ronde herhaaldelUk gewezen op alles, wat voor een gewoon mensch eigenlek te zwaar was en wU zullen thans niet recapitu- leeren. Men late slechts nu, tüdens deze be schouwing, even de gedachte gaan langs ae achttien etappes: ons aller oordeel zal gelUk- luidend zUn. Den laatsten dag nog moesten de renners 351 K M afleggen, voordat zy in Parjjs warend ZU hebben ook vandaag warmte, regen, wind en onweer moeten doorstaan. Eén man, Ja minet, van de Fransche ploeg, moest opgeven 200 KM. vóór het einde, met de haven in zicht. (Van een specialen verslaggever) PARIJS, 30 Juli. HerhaaldelUk hebben wy in de laatste weken onze meening over de Ronde van Frankrük en over de prestaties van de renners gezegd. Het leek ons Interessant aan het einde van den wedstryd ook eens de opi nie van de zes Nederlandsche renners, die de De Fransche kranten noemen Lambrichts om strjjd de ontdekking van den Tour. Inder daad, wjj kenden den jongen, soepelen Lim burger als een coureur van de eerste klasse. Maar dat hij er in zou slagen onder de eerste tien te eindigen, dat hadden wy zelfs niet durven denken. De Korver heeft zijn stoere kracht uitstekend gebruikt. HU hééft dooi moeten büten op een moment van inzinking in de Pyreneeën, maar het aal hem een vol doening zijn te hebben ervaren, dat zijn po gingen niet tevergeefs zijn geweest. Trouwens ook Desgrange heeft zijn bij zondere waardeering uitgesproken voor de uitstekende verrichtingen van onze jongens. Niet alleen, dat hij hen voor hun dóórzet ten en voor hun meerendeels eminente prestaties met een ext, a-premie beloonde, maar bovendien hegft hij de toezegging ge daan, dat, wanneer er volgend jaar vier landenploegen van twaalf renners zouaen worden uitverkoren, dat dan met Italië, Frankrijk en België, een Nederlandsche ploeg zal worden aangezocht. En dat terwijl onze ploeg zijn deelname van dit jaar alleen aan het wegblijven van de Italianen dankte! In meer dan één opzicht blijkt dus, dat onze jongens niet voor niets hun beste krachten aan het grootste wielerevenement van dit jaar hebben gegeven. Zij hebben den Nederlandschen rennersstal in het bui tenland een klinkenden naam bezorgd; het hjeft voor ons geen twijfel, dat de Neder landsche wegrenner dit seizoen in het bui tenland meer contracten zal kunnen kiij- gen dan ooit te voren. fgelegd. Moe zijn allen, de tocht, groot de gedeelten gevergd, om- i de zijn allen voldaan, van toe heeft laten zien. Het is slechts een zeer korte revue van de indrukken, welke wü tijdens de vele uren, dat Lang niet alle coureurs tour L-_- paciteiten bezaten om winnaar te worden, lang Er was vanmiddag feest in het groote sta dion: de deelnemenae ploegen werden een voor een aan het juichende publiek voorgesteld. bloemen werden aangeboden en men hield niet op met vragen en roepen om eereronden van de favorieten. Daarna kwam de rust, de voor allen heerlüke gedachte, dat morgen niet 300 K.M. strijd wach ten. Er vota en een prettige thuiskomst en vele engagementen. De ronde van Frankrük-1939 is voorbü en is een succes geworden. Een succes ook voor de Nederlandsche coureurs, wier prestaties zoo zUn gewaardeerd door de wielersportliefhebbers in ons land, getuige de bergen van aanmoedigin gen. welke onze jongens mochten ontvangen. De herinnering aan een evenement blüft totdat het volgend jaar de nieuwe werkelyk- held roept. De uitslag van de eerste palve etappe Dyon naar Troyes over 151 KJd.. luidt: Gréves 5 uur 2 min. 10 sec..' 2. Fournier; 3. Neuville; 4. Sofietti; 5. Passat; 6. Jaminet, al len in denzelfden tüd als le Gréves. Verder op de zevende plaats 43 andere renners, onder wie A. v. Schendel. T. v. Schendel, Lambrichts^ Hel lemons en de Korver, allen in denzelfden tüd als Ie Gréves. 50 Dominicus in 5 uur 5 mln 33 sec. Het resultaat van de tweede halve etappe van Troyes naar Parijs over 200 K.M. luidt: 1. Klnt 6 uur 30 min. 49 sec.; 2. S. Maes; 3. Archam baud, zelfden tüd; 4. V. Overberghe 8 uur 32 min. 2 sec.; 5 Gloarec; 6. Galateau; 7. P. Cle mens; 8. Mallet, allen zelfden tüd als 47; 9 le Gréves 6 uur 32 min. 54 sec.; in het peloton van le Gréves reed ook Lambrichts; 33. de Korver 6 uur 34 min. 19 sec.; 34. T. v. Schendel 6 uur 34 min. 37 sec.; 35. Dominicus 6JB1E. 34 min, 47 sSc.; 45. Hellemons 6 uur 35 min. 29 sec.; 46. A v. Schendel. zelfden tüd. Jaminet heeft na de eerste halve etappe den strüd gestaakt wegens maagkramp. van tien- van Dijon karavaan Zaterdag werd voor de eerste maal de Ronde van Beek verreden. De uitslagen luiden: Nieuwelingen, over <20 ronden. 29 K.M.: Griensven (Den Bosch) 45 min. 44,6 sec.; 2. Keyzer; 3. Vos. belden zelfden tüd; op 300 me ter: 4. Creners; 5. Savelkouls; 6. Lens (België); 7. van Doormalen; 8. Petrie; 9 Liebregts; 10. Jonken. Amateurs. 45 ronden. 65 K M.: 1 van Bohee- men (Amsterdam, 1 uur 48 mln. 52 sec., 2. Saes 3. Hofman, 4. Engel. 5. Werthler, 6. Lodewyks, 7. Hofstede. 8 Beuts, 9. Heerland, 10 Segaar. Professionals en onafhankelüken 80 ronden 117 KM.: 1 Van Amsterdam 2 uur 58 sec.; op twee lengte 2. Valentün, op 10 sec. 3 Over- wheel, 4. Demmenie op 20 sec., 5 Buuron, 8 Raes (België). 7. Wesemaal (België. 8. de Hoog, 9. Motké, 10 van Geene, II. Banken, 12. Hout- zeel, 13. Süen. (Van een specialen verslaggever) We zullen over dezen Tour niet veel meer zeggen. Ten slotte hebben onze lezers uu reeds drie weke.i lang hun voedsel over de ervaringen van onze renners in de Ronde der ronden tc verteren gehad en dat is wel letjes geweest. Welnu dan, laat ons nog even vluchtig de prestaties' van onze renners bespreken. Onze jongens die het puik hebben gedaan in dezen Tour en die wij schreven zulks reeds vóór den aanvang van deze Ronde meer dan in het landenklassement in de persoonlijke rangschikking, met een achtste plaats voor Lambrichts en een vijftiende voor Albert van Schendel, uitstekend voor den dag gekomen zijn. Twee zeer sterke renners in de Nederland sche equipe wöen de gebr. Van Schendel, te vens de „knooppunten” van de ploeg, omdat zij met hun kennis van de Fransche taal op lossing konden brengen in vele moellykheden. Albert Is beter geklasseerd dan Anton, maar de laatste hee^ een etappe gewonnen en werd verschillende malen tweede. In iedere Ne derlandsche ploeg zün zü onmisbaar, ook al wegens hun ervaring in de ronde. Dominicus zich gehandhaafd, na dagen van inzinking Hy was langen tüd de „derde man voor het landenklasse ment, toen De Koe ver lichameiyk suk kelde. In de Neder landsche ploeg is Hel lemens in onze oogen het raadsel: een uit stekend type coureur met groot uithou dingsvermogen, maar met weinig succes Deze nederlandsche kampioen lükt ons In de ronde wat schuch ter, min of meer ver- Toon van Schendel dedigend en hü kan meer dan hü tot nu -1 konden aan den beginnen met de gedachte, dat zü de ca- Onder daverend gejuich duizenden langs de wegen naar Parys is de groote van de Ronde van Frankrijk in de Fransche hoofdstad teruggekeerd, na in achttien etappes ruim 4.000 K.M. te hebben want zwaar was inspanning, welke in alle zonder uitzondering werd maar tevens dat het tenslotte het doel ronde was om in Parijs terug te keeren. Velen zün daarin evenwel niet geslaagd en wü hebben In den loop van de ronde herhaal delUk de namen moeten noemen van hen, die opgaven. Hlerbü waren twee coureurs van de Nederlandsche equipe. Verder is het niet ge komen en dat is onze voornaamste trots: zes Nederlanders hebben de ronde volbracht en zü kunnen volkomen tevreden zün over de haalde resultaten. Zeker, reeds in vorige ronden hebben ver schillende landgenooten hun capaciteiten kun nen toonen. doch behalve de gebroeders Van Schendel hebben ze nooit geschitterd. Dit jaar debuteerde een volledige Nederlandsche ploeg, waarin vier renners opgenomen waren, die de ronde kenden: Albert en An:on van Schendel. Hellemons en Dominicus, en vier, die in de ronde debuteerden, Lambrichts, de Korver, Gommers en Süen. Is het niet verheugend, dat Juist twee debutanten gedurende den gehee- Was het vandaag, tüdens óe lange. moei zame. laatste etappe niet zoo, dat Dominicus aan Anton van Schendel zyn wiel afstond, toen deze een lekken band had en dat de ge- heele ploeg op Lambrichts en De Korver na dezen dag Albert van Schendel steunde, die plotseling last kreeg van een opgezwollen spier in zün linker dübeen en moellük mee kon? Het is slechts de illustratie, de uiterlüke demonstratie van saamhoorigheid en kame raadschap, welke leven In het groepje Neder landsche jongens, met rood-wlt-blauwe truien, dat zoo dapper weerstand bood aan die onge hoorde moeilükheden, welke de Tour ter op lossing biedt. x- Om al deze redenen zün wü tevreden en het zou zonder twüfel ondankbaar zün nu reeds wenschen voor het komende jaar kenbaar te gaan maken. Trouwens, het is moellük alle ge dachten, alle IMrukken te rangschikken, nu de rust is gekomen over de rondzwervende ka ravaan. Tlj^zal er noodig zün, pm alles te laten bezinken, doch men kan er van over tuigd zün, dat de ervaringen, opgedaan in de volgens allen zwaarste Ronde van Frankrük een volgend jaar qpgeld zullen doen. De eindstand in de lande: luidt 1. België-B. 398 uur 17 min. 20 sec.; 2. Frank- rük-A. 398.53.7 3. Bel«ië-A. 39853.38; 4. Lu xemburg 399.2055; 5 Noord-Oost-Frankrük 399 40 40 6. Zuid-Oost-Frankrük 399 55.29; 7. Nederland 400.23 27 8. West-Frankrük 404. 23.27 8. West-Frankrük 40.7.57 9. Zwitser land 405.2 47 Bewezen is, tegen zoovelei mee ning in. dat de Nederlandsche cou reur, mits moreel en lichamelijk goed mits ook onder goede zware werk aan kan. en alles wat Lambricht' PARUS ETAPPE 30JULI 349 KM CONTRtH.E PLAATSEN WEDSTRIJD TEGEN H HORLOGE SENS CACH en temidden van de S'SEINE LABB SECT f i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 9