1
Onze renners
aan
het woord
1
Onze landenploeg op de zevende plaats
J
Belgische renners beheerschten
EHHH den Tour de France
Rennerskaravaan in
Parijs teruggekeerd
den prijs
en
NEDERLAND VEROVERDE ’ZICH
EEN RONDE-NAAM
Sylver Maes won de Ronde
voor den veelzijdigsten renner,
België-B het landenklassement
De eindstand
DE LAATSTE LOODJES
OM
JRS
«1
wnrn
ER
o
waren
voor
en
een
waarover ons
Piet van Nek naar Italië
Landenrangschikking
Maar contractueel in Parys
u
AMERICAN CIGARETTE
Lambrichts rijdt niet
te Ginneken
De Van Schendels onze
knooppunten
3
33
35
39
41
48
50
51
51
53
59
5
10
13
13
16
22
27
28
18
55
56
47
VAN AMSTERDAM WINT
RONDE VAN BEEK
19.
20.
28.
46.
132
132
132
132
132
132
133
133
133
133
133
133
134
135
17
55
25
26
22
33
11
18
44
1
12
40
22
11
18
39
50
24
10
5
51
23
36
33
MAANDAG 31 JULI 1939
was
hieronder nog
Voor deelname aan de wereld
kampioenschappen
PARIJS, 30 Juli. De groote strijd om de eereplaatsen in
Desgrange’s Tour de France is gestreden. Gestreden met wis
selend succes voor de 80 deelnemers, die vóór drie weken vol goeden
moed uit de Fransche hoofdstad waren vertrokken. Hij werd
een deceptie voor de meer dan dertig renners, die moesten uitvallen^
een succes voor de overigen, die hedenmiddag in het Velodrome
d’Hiver een triomfantelijken intocht hielden.
Het grootste succes van dezen Tour is voor de Belgen.
Sylver Maes won op klinkende wijze en veroverde tevens' den
Prix Pemod, toegekend aan den veelzijdigsten renner. En boven
dien won de Belgische B-ploeg den eersten prijs in het landen
klassement. Veel beter kan het al niet!
Maar ook voor Nederland was deze Tour de France een
succes. Een succes waarover ons hieronder nog een en ander
van het hart moet.
oren:
itniiiHhiHniiltiiiiiiiiinimimnTi
>bithj
lllllfhli lliHiiilllllilllüiHhliiiihiiülHlihhUhii
ïïHïïi
tten:
e be-
i
Sglver Mae»
5b
De zwaarste ronde
Twee zeer sterke renners
heeft
Zes Nederlanders slaagden
o-
be-
98
de
‘nrang^hikking
in
t
van Schendel
rt
is
-V
tnun-
ver-
De Belg Marcel Kind,
die als eerste in het
Velodrome d'Hiver te
Parijs arriveerde
x>r
ler
De voornaamste indruk js echter
dat de samensteller van de ploeg
geslaagd is een
Naar wü vernemen heeft de N.W.U. alsnog
den renner Piet van Nek aangewezen om uit
te komen op de wereldkampioenschappen te
Milaan. Hij zal met Demmënic deelnemen aan
den wegwedstrijd voor professionals.
Man-
nstels
lê
iknor.
Don-
18.
37.
39.
uur
132
132
132
132
132
133
133
V 133
134
134
van
1. ie
egen"
St.
Koor
P-. Ie
en
de
die
zeer
en is
het
langs
slag-
Zoor-
vaar-
hud-
hetn
offer
or
ir.
and",
gver-
i van
veren
uit
lirec-
onze auto achter, voor
renners reed, hebben kunnen opdoen.
koor
p,
«g en
Ge
nen. De Belgen bevestigden hun overwinning:
Sylver Maes won de voornaamste prijzen: hu
won de ronde en den Prix Pemod, Marcel Kint
legde beslag op de eer van een overwinning in
de laatste etappe.
1. S. Maes
2. Vietto
3. Vlaemynck
4. M. Clemens
5. Vissers
6. Marcaillou
7. Disseaux
8 Lambrichts
9. Ritserveldt
10. v. Overberghe
11. Gianello
12. Passat
13. Mallet
14. Archambaud
15. ' A. v. Schendel
Gallien
Thiétard
Didier
Naisse
P. Clemens
De Korver
T. v. Schendel
Dominicus
Hellemons
len Tour de France zoo voortreffelijk gereden
hebben?
mln. sec.
nun DE SPORTWERELD
Alle anderen kwamen vanmiddag het over-
volle Pare des Princes-stadion te Parijs bin-
r
1X1 -
voorbereid,
leiding, het onmogelijk
van den Tour de France
Daarom ging bet dit jaar
wij meer bereikt hebben is overwinst.
In het contract, dat de renners met het ge
organiseerd blad van, de ronde van Frankruk.
l’Auto, hebben aangegaan, staat o.a., dat de
tien eersten van de algemeene rangschikking
verplicht zijn den eerstvolgenden Zondag op de
Pare des Princesbaan te rijden.
Lambrichts is achtste geworden en behoort
dus tot degenen, die in aanmerking komen.
Reeds was de overeenkomst getroffen, dat de
Tour de France-renners Zondag 6 Augustus op
de baan te Ginneken zouden moeten rijden. In
dit verband zal Lambrichts zijn overeenkomst
met deze laatste baan niet kunnen nakomen
De directeur van de baan te Ginneken heeft
echter alle renners gecontracteerd en in de ko
mende dagen zullen besprekingen worden ge
voerd om tot een oplossing te komen, welke
tllen renners genoegdoening kan geven.
Eindelijk dan.... Parijs! Geen bergen
meer met haarspeldbochten en verrader
lijke hellingen; geen tijdraces, geen zadel
pijn meer, geen broeihitte, geen vrieskou,
geen slecht voedsel, kortom niets meer van
het vele leed en het weinige lief, dat voor
den deelnemer aan de Ronde van Frankrijk
is weggelegd.
Tachtig renners zijn drie weken geleden
uit Parijs vertrokken, door een enthousias
te menigte toegejuicht vóórdat ze nog maar
iets gepresteerd hadden. Een kleurig en
fleurig lint van strijdlustige renners, vol
goeden moed en uitgerust voor den zwaren
kamp met de luimen en grillen van land-
s'chap, klimaat en Vrouwe Fortuna.
Negen en veertig renners, waaronder zes
Nederlanders, zijn m Parijs teruggekeerd.
Maar nu was het geen kleurige groep meer.
Het waren menschen die onmogelijk zwaar
werk achter den rug hadden en de laatste
restjes kracht uit hun lichaam persten; het
lichaam, dat reeds zooveel had moeten ver
duren in Alpen en Pyreneeën en op vele
verraderlijke étappes daaromheen. Stuk
voor stuk zijn ze blij dat ze aan de ronde
mochten deelnemen, maar grooter is hun
vreugde om het feit, dat het nu afgcloopen
is. Hun doortocht door Parijs was opnieuw
een zegetocht, maar nu een triomf waar
voor ze zich werkelijk ten volle hebben uit
gesloofd, een verdiende hulde aan de kra
nige atleten, voor wie de Izeran niet te
hoog en de Galibier niet te grillig was.
En ten slotte eere wien eere toekomt
een woord van lot aan collega Joris van
den Bergh. Wij zijn het niet eens geweest
over de wijze waarop vóór den ganvang van
den Tour de France de kwestie van het
leiderschap werd behandeld, maar toen
eenmaal bekend was, dat ‘joris officieus
als raadsman zou optreden, hebben we on-
middellijk geschreven: het is prachtig dat
Joris van den Bergh de renners vergezelt.
En voor ons staat het vast dat niet in het
minst de bescheiden en verstandige leiding
van Van den Bergh een groot aandeel in
het succes van onze Nederlandsche ploeg
heeft gehad.
deze,
er in
is een achttal vrienden naar
Frankrijk af te vaardigen. Wij zagen dit
herhaaldelijk gedurende de etappes, wij
hoorden en voelden dien geest van vriend
schap in de korte uren van rust.
niet alle renners zelfs konden aanspraak ma
ken op een der eerste plaatseli. maar wel wis
ten alle tachtig dapperen, die het zware werk
aandurfden, zieh zelf krachtig genoeg om bü
het beginpunt terug te keeren
ronde hebben uitgereden, te vragen.
lambrichts vond het eigenlijk niets bijzon
ders; het is een beetje hard gegaan af en toe,
maar anders was het net een gewone koers.
Hjj heeft nog wat hinder ondervonden van de
in dit voorjaar ondergane bllndedarm-opera-
tie. Hij is te vlug begonnen met trainen waar
aan zijn physiek gestel niet spoedig genoeg
gewend was. Overigens dacht hij niet, dat hij
zoo goed in deze ronde zou gaan. HU achtte
de beklimming van de bergen in de ronde van
Zwitserland veel gemakkelUker dan die jn de
ronde van Frankrijk. En de zwaarste rit? Dat
was zeker voor hem de étappe over den Ga-
llbler en den Izeran, waar hjj door de koude
van veel heeft moeten afzien.
Op een vraag onzerzijds waarom hU zoo
Weinig initiatief getoond had om te ontvluch
ten en te trachten een étappe te winnen'; deel
de Lambrichts mede, dat het gewoonweg niet
lukte er tusschenuit te komen, omdat ieder
een op hem lette.
Albert van Schendel achtte de tijdritten in
dividueel zeer moeilijk, het vorig Jaar waren ze
per ploeg gegaan, hetgeen veel eenvoudiger
voor de renners was. Bovendien achtte hü het
tn deze ronde een groot bezwaar, dat in me
nige étappe het vertrek zeer vroeg bepaald was,
de renners konden daardoor veel minder sla
pen, waardoor zij weer eerder vermoeid waren.
Maar overigens was hij volkomen tevreden met
«Un prestatie in deze ronde.
André de Korver was van meening. dat het
hem eigenlijk was meegevallen. In het begin
achtte hij de ronde zeer zwaar, doch toen de
helft eenmaal voorbu was, ging het hem steeds
gemakkelijker af. Hij was niet gewend étap-
pewedstryden te rijden, hij wist niet hoe dat
eigenlijk moest. En ook had hij nooit bergen
beklommen, ook daaraan heeft hj} moeten
wennen en het bleek in de Alpenétappes, dat
hij al heel wat ervaring uit de Pyreneeën had
•vergehouden.
Anton van Schendel heeft de ronde van
Frankrük voor de vierde maal gereden en ook
voor de vierde maal volbracht. HU achtte de
Tonde van het vorig jaar veel zwaarder, om
dat de weersomstandigheden toen veel war
mer waren. HU was volkomen tevreden met de
Verschillende successen, die hü in enkele étap
pes had behaald.
Met zUn eerste en verschillende tweede
plaatsen en ook zUn vierde en vUfde plaats in
enkele andere étappes, kan Anton van Schen
del op een zeer verdienstelijke 33e ronde te
rugzien.
Dominicus heeft een revanche genomen voor
het vorig Jaar. Naar men zich herinnert is
hü toen te Luchon uit den koers genomen, om
dat hU 1 uur en 20 mln. achterstand op den
leider in de algemeene rangschikking had. Ook
hU vond deze ronde zeer zwaar en het ging
hem steeds moe 11 ijker af. toen hü zich te Tou
louse niet meer fit gevoelde.
Het meest heeft hU geleden in de etappe van
Briancon naar Annecy over den Galibrier.
Nooit van zUn leven zes hü dezen rit vergeten.
Hij heeft enkele malen moeten afstappen om
zyn knieën weer warm te wrUven en in zUn
handen te klappen, omdat hij anders het stuur
biet meer kon vasthouden.
En ten slotte de laatste Nederlander in de
algemeene rangschikking, Hellemons, die voor
de tweede maal de ronde heeft gereden. In 1938
eindigde hU als 55ste en ditmaal is hU 48ste
geworden. De bergritten vond hU zeer zwaar,
-ojn het byzonder den tudrit over den Izeran.
Overigens luidde zUn oordeel, dat de pret
tige omgang tusschen de jongens onderling
de vriendschappelUke besprekingen, die
renners met verschillende Nederlanders,
de ronde hebben gevolgd, hebben gehad,
zeker vruchten hebben afgeworpen.
Men voelt zich als renners niet zoo alleen
op de étappe, als men af en toe een Nederland-
“•chen wagen met landgenooten tegenkomt die
opbeurende woorden zeggen of inlichtingen
geven, die de renners van nut kunnen zijn.
■Wat dat betreft was er een heel groot verschil
met het vorige jaar, aldus Hellemons.
Henri Desgrange. de groote organisator van
den Tour de France, heeft waarschjjnlUk bU de
samenstelling van deze ingekorte Ronde van
FrankrUk niet geweten, welk een onmogelUke
taak hU op de schouders van de renners legde.
Inderdaad, alleen de allerbesten konden dit
werk volbrengen, wij hebben in onze beschou
wingen over de ronde herhaaldelUk gewezen op
alles, wat voor een gewoon mensch eigenlek te
zwaar was en wU zullen thans niet recapitu-
leeren. Men late slechts nu, tüdens deze be
schouwing, even de gedachte gaan langs ae
achttien etappes: ons aller oordeel zal gelUk-
luidend zUn.
Den laatsten dag nog moesten de renners
351 K M afleggen, voordat zy in Parjjs warend
ZU hebben ook vandaag warmte, regen, wind
en onweer moeten doorstaan. Eén man, Ja
minet, van de Fransche ploeg, moest opgeven
200 KM. vóór het einde, met de haven in zicht.
(Van een specialen verslaggever)
PARIJS, 30 Juli. HerhaaldelUk hebben wy
in de laatste weken onze meening over de
Ronde van Frankrük en over de prestaties van
de renners gezegd. Het leek ons Interessant aan
het einde van den wedstryd ook eens de opi
nie van de zes Nederlandsche renners, die de
De Fransche kranten noemen Lambrichts
om strjjd de ontdekking van den Tour. Inder
daad, wjj kenden den jongen, soepelen Lim
burger als een coureur van de eerste klasse.
Maar dat hij er in zou slagen onder de eerste
tien te eindigen, dat hadden wy zelfs niet
durven denken. De Korver heeft zijn stoere
kracht uitstekend gebruikt. HU hééft dooi
moeten büten op een moment van inzinking
in de Pyreneeën, maar het aal hem een vol
doening zijn te hebben ervaren, dat zijn po
gingen niet tevergeefs zijn geweest.
Trouwens ook Desgrange heeft zijn bij
zondere waardeering uitgesproken voor de
uitstekende verrichtingen van onze jongens.
Niet alleen, dat hij hen voor hun dóórzet
ten en voor hun meerendeels eminente
prestaties met een ext, a-premie beloonde,
maar bovendien hegft hij de toezegging ge
daan, dat, wanneer er volgend jaar vier
landenploegen van twaalf renners zouaen
worden uitverkoren, dat dan met Italië,
Frankrijk en België, een Nederlandsche
ploeg zal worden aangezocht. En dat terwijl
onze ploeg zijn deelname van dit jaar alleen
aan het wegblijven van de Italianen
dankte!
In meer dan één opzicht blijkt dus, dat
onze jongens niet voor niets hun beste
krachten aan het grootste wielerevenement
van dit jaar hebben gegeven. Zij hebben
den Nederlandschen rennersstal in het bui
tenland een klinkenden naam bezorgd; het
hjeft voor ons geen twijfel, dat de Neder
landsche wegrenner dit seizoen in het bui
tenland meer contracten zal kunnen kiij-
gen dan ooit te voren.
fgelegd. Moe zijn allen,
de tocht, groot de
gedeelten
gevergd,
om-
i de
zijn allen voldaan,
van
toe heeft laten zien.
Het is slechts een zeer korte revue van de
indrukken, welke wü tijdens de vele uren, dat
Lang niet alle coureurs
tour L-_-
paciteiten bezaten om winnaar te worden, lang
Er was vanmiddag feest in het groote sta
dion: de deelnemenae ploegen werden een voor
een aan het juichende publiek voorgesteld.
bloemen werden aangeboden en men hield niet
op met vragen en roepen om eereronden van
de favorieten.
Daarna kwam de rust, de voor allen heerlüke
gedachte, dat morgen niet 300 K.M. strijd wach
ten. Er vota en een prettige thuiskomst en vele
engagementen.
De ronde van Frankrük-1939 is voorbü en
is een succes geworden. Een succes ook voor de
Nederlandsche coureurs, wier prestaties zoo zUn
gewaardeerd door de wielersportliefhebbers in
ons land, getuige de bergen van aanmoedigin
gen. welke onze jongens mochten ontvangen.
De herinnering aan een evenement blüft
totdat het volgend jaar de nieuwe werkelyk-
held roept.
De uitslag van de eerste palve etappe
Dyon naar Troyes over 151 KJd.. luidt:
Gréves 5 uur 2 min. 10 sec..' 2. Fournier; 3.
Neuville; 4. Sofietti; 5. Passat; 6. Jaminet, al
len in denzelfden tüd als le Gréves. Verder op
de zevende plaats 43 andere renners, onder wie
A. v. Schendel. T. v. Schendel, Lambrichts^ Hel
lemons en de Korver, allen in denzelfden tüd
als Ie Gréves. 50 Dominicus in 5 uur 5 mln
33 sec.
Het resultaat van de tweede halve etappe van
Troyes naar Parijs over 200 K.M. luidt: 1. Klnt
6 uur 30 min. 49 sec.; 2. S. Maes; 3. Archam
baud, zelfden tüd; 4. V. Overberghe 8 uur 32
min. 2 sec.; 5 Gloarec; 6. Galateau; 7. P. Cle
mens; 8. Mallet, allen zelfden tüd als 47; 9
le Gréves 6 uur 32 min. 54 sec.; in het peloton
van le Gréves reed ook Lambrichts;
33. de Korver 6 uur 34 min. 19 sec.; 34. T. v.
Schendel 6 uur 34 min. 37 sec.; 35. Dominicus
6JB1E. 34 min, 47 sSc.; 45. Hellemons 6 uur 35
min. 29 sec.; 46. A v. Schendel. zelfden tüd.
Jaminet heeft na de eerste halve etappe den
strüd gestaakt wegens maagkramp.
van tien-
van Dijon
karavaan
Zaterdag werd voor de eerste maal de Ronde
van Beek verreden. De uitslagen luiden:
Nieuwelingen, over <20 ronden. 29 K.M.:
Griensven (Den Bosch) 45 min. 44,6 sec.; 2.
Keyzer; 3. Vos. belden zelfden tüd; op 300 me
ter: 4. Creners; 5. Savelkouls; 6. Lens (België);
7. van Doormalen; 8. Petrie; 9 Liebregts; 10.
Jonken.
Amateurs. 45 ronden. 65 K M.: 1 van Bohee-
men (Amsterdam, 1 uur 48 mln. 52 sec., 2. Saes
3. Hofman, 4. Engel. 5. Werthler, 6. Lodewyks,
7. Hofstede. 8 Beuts, 9. Heerland, 10 Segaar.
Professionals en onafhankelüken 80 ronden
117 KM.: 1 Van Amsterdam 2 uur 58 sec.; op
twee lengte 2. Valentün, op 10 sec. 3 Over-
wheel, 4. Demmenie op 20 sec., 5 Buuron, 8
Raes (België). 7. Wesemaal (België. 8. de Hoog,
9. Motké, 10 van Geene, II. Banken, 12. Hout-
zeel, 13. Süen.
(Van een specialen verslaggever)
We zullen over dezen Tour niet veel meer
zeggen. Ten slotte hebben onze lezers uu
reeds drie weke.i lang hun voedsel over de
ervaringen van onze renners in de Ronde
der ronden tc verteren gehad en dat is wel
letjes geweest.
Welnu dan, laat ons nog even vluchtig de
prestaties' van onze renners bespreken.
Onze jongens die het puik hebben gedaan
in dezen Tour en die wij schreven zulks
reeds vóór den aanvang van deze Ronde
meer dan in het landenklassement in de
persoonlijke rangschikking, met een achtste
plaats voor Lambrichts en een vijftiende
voor Albert van Schendel, uitstekend voor
den dag gekomen zijn.
Twee zeer sterke renners in de Nederland
sche equipe wöen de gebr. Van Schendel, te
vens de „knooppunten” van de ploeg, omdat
zij met hun kennis van de Fransche taal op
lossing konden brengen in vele moellykheden.
Albert Is beter geklasseerd dan Anton, maar
de laatste hee^ een etappe gewonnen en werd
verschillende malen
tweede. In iedere Ne
derlandsche ploeg zün
zü onmisbaar, ook al
wegens hun ervaring
in de ronde.
Dominicus
zich gehandhaafd, na
dagen van inzinking
Hy was langen tüd
de „derde man voor
het landenklasse
ment, toen De Koe
ver lichameiyk suk
kelde. In de Neder
landsche ploeg is Hel
lemens in onze oogen
het raadsel: een uit
stekend type coureur
met groot uithou
dingsvermogen, maar
met weinig succes
Deze nederlandsche
kampioen lükt ons In
de ronde wat schuch
ter, min of meer ver-
Toon van Schendel dedigend en hü kan
meer dan hü tot nu
-1 konden aan den
beginnen met de gedachte, dat zü de ca-
Onder daverend gejuich
duizenden langs de wegen
naar Parys is de groote
van de Ronde van Frankrijk in de
Fransche hoofdstad teruggekeerd, na
in achttien etappes ruim 4.000 K.M.
te hebben
want zwaar was
inspanning, welke in alle
zonder uitzondering werd
maar tevens
dat het tenslotte het doel
ronde was om in Parijs terug te
keeren.
Velen zün daarin evenwel niet geslaagd en
wü hebben In den loop van de ronde herhaal
delUk de namen moeten noemen van hen, die
opgaven. Hlerbü waren twee coureurs van de
Nederlandsche equipe. Verder is het niet ge
komen en dat is onze voornaamste trots: zes
Nederlanders hebben de ronde volbracht en zü
kunnen volkomen tevreden zün over de
haalde resultaten.
Zeker, reeds in vorige ronden hebben ver
schillende landgenooten hun capaciteiten kun
nen toonen. doch behalve de gebroeders Van
Schendel hebben ze nooit geschitterd. Dit jaar
debuteerde een volledige Nederlandsche ploeg,
waarin vier renners opgenomen waren, die de
ronde kenden: Albert en An:on van Schendel.
Hellemons en Dominicus, en vier, die in de
ronde debuteerden, Lambrichts, de Korver,
Gommers en Süen. Is het niet verheugend, dat
Juist twee debutanten gedurende den gehee-
Was het vandaag, tüdens óe lange. moei
zame. laatste etappe niet zoo, dat Dominicus
aan Anton van Schendel zyn wiel afstond,
toen deze een lekken band had en dat de ge-
heele ploeg op Lambrichts en De Korver na
dezen dag Albert van Schendel steunde, die
plotseling last kreeg van een opgezwollen
spier in zün linker dübeen en moellük mee
kon? Het is slechts de illustratie, de uiterlüke
demonstratie van saamhoorigheid en kame
raadschap, welke leven In het groepje Neder
landsche jongens, met rood-wlt-blauwe truien,
dat zoo dapper weerstand bood aan die onge
hoorde moeilükheden, welke de Tour ter op
lossing biedt. x-
Om al deze redenen zün wü tevreden en het
zou zonder twüfel ondankbaar zün nu reeds
wenschen voor het komende jaar kenbaar te
gaan maken. Trouwens, het is moellük alle ge
dachten, alle IMrukken te rangschikken, nu
de rust is gekomen over de rondzwervende ka
ravaan. Tlj^zal er noodig zün, pm alles te
laten bezinken, doch men kan er van over
tuigd zün, dat de ervaringen, opgedaan in de
volgens allen zwaarste Ronde van Frankrük
een volgend jaar qpgeld zullen doen.
De eindstand in de lande:
luidt
1. België-B. 398 uur 17 min. 20 sec.; 2. Frank-
rük-A. 398.53.7 3. Bel«ië-A. 39853.38; 4. Lu
xemburg 399.2055; 5 Noord-Oost-Frankrük
399 40 40 6. Zuid-Oost-Frankrük 399 55.29; 7.
Nederland 400.23 27 8. West-Frankrük 404.
23.27 8. West-Frankrük 40.7.57 9. Zwitser
land 405.2 47
Bewezen is, tegen zoovelei mee
ning in. dat de Nederlandsche cou
reur, mits moreel en lichamelijk goed
mits ook onder goede
zware werk
aan kan.
en alles wat
Lambricht'
PARUS
ETAPPE 30JULI 349 KM
CONTRtH.E PLAATSEN
WEDSTRIJD TEGEN H HORLOGE
SENS CACH
en temidden van de
S'SEINE
LABB
SECT f
i