'WW ONS BLAD uur Juliana het leven schonken aan een DOCHTER Hedenmorgen te één heeft H.K.H. Prinses De blijde iiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii^ GEBEURTENIS ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1939 IHIIIIIIIIIIIIUIIIIUIIIHIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIII^ T WIIIIIIIIIM E I VEREENIGDE KATHOLIEKE PERS 1 NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD ge I Om nte al- Den CDen Bit*. **r- nao- rlem. nnen Vr. k aan- is de meest natuurlijke. Wij zouden ons er niet aan kunnen onttrekken. De smart en de vreugde, die ginds wordt ervaren, is geen andere dan onze smart of onze vreugde, want zij zijn de vorsten, wij zijn het volk, en tezamen vormen wij een onver breekbaar geheel. Voor de kleine enn.Omroeper* zie de rubriek. Telefoon 4330 8-30 uur cm MO. UM* den ozi- ste- iaar uw snd. ;ko- hlj let- op- iaar :rde oet- erd ADVERTENTIEPRIJZEN: Per lossen regel 20 ct., Inger med 40 ct. per regel BIJ contract sterk verlaagde prijzen. yp- 118* Een en den dat he ling zeg rer- irik eb den len, r er ven itig >nt- «k- van dat ;aat rust leb- ha- ar-, d is de >pij. nde ge- De ken 3el- eeft Igi— nde ten iden ik— zalf Iers an- dag jen. ruis en «de (lijn 4 uls, ko- ■- te- i ik cht. :der aar, ide- het teid "la's En lor- 3od ram zag U- mlj nde ian- kug. op ige- lan- i cle niet ID.. I.HJ rieksche tooneelschrijvers ver haalden in hun treurspelen uitslui tend het lot van de grooten der aarde. Geen tragedie werd opge voerd, die niet aan het koningshof speelde. Dit kwam voort uit een wijs inzicht in het lotsbestel, dat de ver- hevenen, die door allen worden gezien, tot de dragers maakt van aller gevoelens. De rei, die in het spel op een of andere wijze het volk vertegenwoordigt, bevestigt alleen in vreugdejubel, in gejammer, in schrik of in ontzetting de gemeen zame menschelijkheid dier gevoe lens. Wat hier gebeurt, zoo kan altijd de samenvatting van deze bevestiging luiden, is ons allen tot het teeken, want het gebeurt in het brandpunt van onze samen- levingssieer, op de plaats, waai- - naar wij allen het oog richten, zoo- dra ons gemeenschappelijk samen zijn wordt beroerd. Zij die daai leven, weten zich voor ons verant woordelijk, en zij weten zich met ons verbonden, maar omdat hun verantwoordelijkheid hun recht geeft op onze trouw, biedt hun lots verbondenheid hun ook de ver- e zekering van onze belangstelling. Onze deelneming in hun gevoelens gemeenzame leven een zeer ge wichtige plaats in. Zij zijn de scha duwdragers van het algemeens lot NA/ ant de dynastie is anderzijds geen theoretische abstractie,' maar een levende werkelijkheid. Zij be staat uit menschen. Zij geeft niet alleen uitdrukking aan een ook anderszins verbeeldbare staatsge- dachte, maar zij beleeft deze ge dachte door haar geschiedenis. De dynastie is geen louter symbool gelijk de nationale driekleur, maai zij is de levende verpersoonlijking van ons aller samenwerking tot het gemeenzame welzijn. Zij heeft haar zware verantwoordelijkheid, die met de kroon wordt ov^rgedragen, de eeuwen door. En wanneer wij met haar medeleven 4 in vreugde, dan is het ook, omdat wij in. het vorstelijk gezin de bevestiging zoeken van onze verwachting, dat Oranje borg zal blijven voor de vaderlandsche onafhankelijkheid Wij vieren feest, omdat deze blijde gebeurtenis ons ook de blijde zeker heid geeft, dat Wij terecht vertrou wen op de toekomst, omdat wij te recht vertrouwen op het verleden. Onze lotsverbondenheid is niet alleen natuurlijk, zij is ook histo risch. Een fatum der vorsten moet het heeten, dat zij zich niet aan de geschiedenis onttrekken kunnen, een voorrecht is het daarentegen, dat de geschiedenis voor een deel mede van hen afhankelijk is. laten jeugd, de plicht wordt opge schort voor de vreugde, en het alle- daagsche aanzien van straat en plein bevredigt ons niet meer tn deze algemeene blijdschap. De vlaggen moeten uitl Op de kiosken moeten muzikanten komen spelen, dat het davert van pleizier dooi alle steden. En in de kerken wordt God dank gebracht met groote plechtigheid. De blijdschap wil uit breken uit den ban deralledaagsch- heid; het gevoel zwelt aan tot weel de des gemoeds. Wij zijn dezelfden niet, die wij gisteren waren, want er is iets gebeurd! Een blijde ge beurtenis was het. Wij kunnen aan de blijdschap niet weerstaan. BUREAUX: HOF 6, ALKMAAR. Tel Adm. 4330, Radactie 4220. ABONNEMENTSPRIJS: Per kwartaal v. Alkmaar 2.— Voor bulten Alkmaar 2.50 Dagblad uitgegeven door de N.V. Drukkerij De Spaamettad Haarlem. AA isschien kan men den geest van een volk niet beter leeren, kennen dan door aandachtig te letten op de spreekwijzen, die in zijn omgangs taal verstarren en tot vaste vormen worden. Immers in deze taalcliché's legt zich vast, wat iedereen, die van de taalgemeenschap deel uitmaakt, zonder verder nadenken kan aan vaarden omdat het in deze stand vastige formuleering precies over eenstemt met zijn eigen gevoelens. Voor een ongewone gewaarwor ding zoekt men schilderachtig- nieuwe woorden, maar het zijn juist de algemeen ervaren feiten der natuur, die worden uitgedrukt in de huiselijke clichétaal. De veder, die zoo juist zijn gezin zag vermeer derd, heet stereotiep „de gelukkige vader" in alle steden en dorpen, waar men Nederlandsch spreekt, en hij beroept zich, wanneer hij zijn af wezigheid op werkplaats of kan toor moet verantwoorden, ook steê- vast op „een blijde gebeurtenis in mijn gezin". Dit zijn stcftd^ard- gezegden, waarVan alle oorspron kelijkheid is afgesleten. Zij kunnen gelden als de pasmunt van het menschelijk gevoel. Men is er mede vertrouwd als met koperen centen. Maar als men erover nadenkt, zijn het juist deze schijnbaar afgesleten woorden, die de rijkste gevoelens samenvatten. Zij glanzen niet in het taalgebruik, totdat men ze plotse ling zélf noodig heeft en er zijn eigen ervaringen mee uitdrukt. Dan blijkt, hoe de overleving der eeu wen aan deze traditioneele gezeg den een rijkdom heeft meegegeven, dien nieuwe woorden niet zouden hebben. Een geboorte is een blijde gebeurtenis in het gezin, en wie er iets anders op verzinnen wil om aan te geven, hoe de komst van een jong levend wezen moet wor den begroet, vindt toch niets andeis dan een omschrijving van die een voudige en hartelijke formule des volks: „een blijde gebeurtenis", x. H et is krachtens deze zienswijze op de verhouding van vorst en volk, dat de gebeurtenissen ten hove, hoe intiem van aard, door allen worden mee-ervaren en mee-geleefd. Is er vreugde in het vorstelijk gezin, dan zal er feest zijn in het volksgezin. Gedenkdagen en verjaardagen vie ren wij samen met spontane vreug de, want hoe persoonlijk zij ook zijn, ze gaan ons allen aan dooi deze innige verbondenheid van vorst en volk. Een blijde gebeurtenis ten hove is dan ook een blijde ge beurtenis in het geheele land, vei- kondigd door van vreugde dave rend geschut, door luide beierende klokken, opgewekt bazuingeschal en de jubelende stem van feestelijk uitgedoste boodschappers. Reeds de wijze van bekendmaking getuigt, hoe zeei alle landgenooten in de blijdschap om zulk een blijde ge beurtenis betrokken zijn. Zij hebben allen aan de vreugde deel, van klein tot groot. De poorten van de school slaan dicht achter de uitge- voor ieder rechtgeaard Nederlandei een diep in het wezen geworteld begrip, dat wij met groote waardig heid belichaamd vinden in onze geëerbiedigde Koningin, doch dat voortleven zal, zoolang de Neder- landsche zelfstandigheid den Ne derlander dierbaar is. Het is het begrip onzer onafhankelijkheid, onzer gemeenzame en persoonlijke vrijheid, het is het begrip, dat alle deugden samenvat, waardoor de Nederlander zich in de geschiedenis van de volken heeft onderscheiden. Hare Majesteit heeft dit begrip op de meest kernachtige manier onder woorden gebracht, toen Zij sprak: „Wij willen ons zelf zijn en blijven". Oranje stelt zich borg voor deze zuiverheid van het begrip, dat Oranje's naam bij ons oproept. atuurlijk is dit medeleven met de vreugde van het vorstenhuis bij ieder volk; het volk van Nederland, dat in zijn taal de geboorte karak teriseert als de „blijde gebeurte nis", heeft een reden te meer om te juichen, daar de lotsverbondenheid van volk en vorstenhuis in Neder land door de geschiedenis zoo tref fend werd bezegeld. Oranje, dat is voor ons niet uitsluitend de naam van een aantal achtereenvolgende figuren uit de geschiedenis des vaderlands, die met geringer of grooter bekwaamheid en verdienste het schip van staat door de stormen der tijdperken stierden. Oranje is E en blijde gebeurtenis is dan ook allereerst de uitbreiding van het vorstelijk gezin onzer geliefde Kroonprinses. In waardigheid ver heven boven het volk, dat zij be stieren, deelen de prinsen met het volk de diepste vreugden en smar ten des levens. Waar rouw of jubel hun deel wordt, daar zijn zij ons het innigst lief, want daar zijn zij ons het naast verwant. Hetgeen den vorst aan het volk verbindt, is niet slechts een groote verantwoorde lijkheid, die in dagen van gemeen zaam gevaar zich tot een tragische verantwoordelijkheid kan verhevi gen, maai het is vooral een men- schelijke lotsgemeenschap, waar door de hoogst geplaatsten, wier persoonlijke ervaringen deel uit maken van de geschiedenis des volks, gedurig het geheele leven van dit volk symbolisch schijnen te vertegenwoordigen. Op hetzelfde oogenblik dat een vorstenkind in de wieg wordt gelegd, opent zich vooi zijn naam een plaats in het boek der historie. Over dit kind zullen latere geslachten elkander verhalen, wan neer onze namen uit de herinnering zijn weggewischt. De onontkoom baarheid aan deze aandacht der toekomst is het fatum van de vor sten. Zij nemen hierdoor ook in het ranje heeft herhaaldelijk be wezen, dit voorrecht, als een gratie Gods aanvaard, te kunnen aan wenden tot heil van het Neder- landsche volk. Men heeft gezegd, dat ons volk grooter en gelukkigei was, naarmate het Oranje dieper in het hart droeg; de tijden van verval daarentegen waren die, waarin de band met Oranje verslapte. Hoewel deze visie niet in alle opzichten wetenschappelijk mag heeten, kan zij toch in groote lijnen even ge makkelijk worden gedeeld als ver klaard. Voorzoover zij de tijdperken beoogt, waarin vreemden ons volk overheerschten, is zij ongetwijfeld houdbaar. Ook hierom is de blijde gebeurtenis, die dezen dag tot een feest maakt, een waarlijk nationale gebeurtenis, dat het Nederlandsche volk door het gemeenzame mede leven met de vreugde der geluk kige ouders zich weer levendiger bewust wordt van zijn onderlinge eenheid en zijn eigen aard, die geen onderdrukking van allen door enkelen verdraagt, en weigert zich te laten meesleepen door hersen schimmen van buiten de grenzen. „Wij willen ons zelf zijn en blijven"’: in dezen wil versterkt ons de ge meenschappelijke vreugde om de blijde gebeurtenis.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 11