D
b
Ecc
mo
500.000
Damrubriek
I
LATIC-EL
SPARTA
de lichfgewichfkanip.jen
voor Hu enaehftf
JPA1T* LXHtf FOTO!t«IJWItUM,VAkM F.249.-
ZUNDAPP
EUROPA-EXPRESS
VOOR MOTOR-ENTHOUSIASTEN
GEEN WONDER
XADEL.K US5 EN
HARLEY-DAVIDSON
ONVERWOESTBAAR
MAANDAG 7 AUGUSTUS 1939
löB
X M|7
TE VORDEN
a
H K H DE PRÏHSES5
THET G3C OP BE
[EIUKNEII> YAM VOLKOME
MOTOBECANE
WILLEM KAPTEIN
UAOMOVOWKAOl >»>-**> AMSWBOAM t
Royal~En field
„THE EXPRESS GARAGE"
RIJWIELFABRIEK „EMPO”
Handelmi j. R.S.Stokvis&Zn.
Oi l
ONVE
VANC
e
Maakt een fauteuil van Uw fiets!
AUTO-REIZEN
Vraagt Uw Winkelier!
Z IS^tMbtera
w Pyreneen/Fr badpL f 160|
REUZE UIT
HILVERSUM:
Reisbureau
..ATLANTA”
Lapgestr 86
Teléfoon 7200
uu.it nuituLn i <®35.-
II
11 II
lXL 11
I aO|6 dag
I 36 8
I.
reven
vermen
PROBLEMEN
Probleem No. 173. 85 p.
OPLOSSINGEN
n
No. iei
8
44x22
Stand
8'
Het s«.n. Flankspel
No. 162
.1
0
No. 163
tO
X
M
TE
S
DE LADDERSTAND
Probleem Na 171 Fanteoie
34.
d Togt 89 p.. 37. Th Bfjsterveld
Wordt vervolgd
de Moor 87 p.. 43. P.
d WUgaerdt 32 p.. 47 C. de
-SPARTA RlJWifLE\-EN MQTORENFABRlEK APELDOORN
HET IS VEEL VOODDEELIGEP UW CAÖTER
5«
3E
verkeehte naeterflete le aeaier beteekeaie
verkochte motorfietsen tellen nor niet mee
SOnOiHLBN BIT MKB* BKN OP ONBKPEBKT rniTBOE.
WIN BERUSTENDE WERELDBEPUTATIK
Onder groot
enthousiasme
maakte dp
burgei
vaj
alge-
een heehte ee
de
<te-
pftkelwerk, ketUngkast, 8-volt electr. L&mp, reuze licht, en contröle
op achterlicht, buiadnger met standaard, groote 4-deellge jasbe-
«chermer, spetlap, PerryketUng, le klas ttigelbert banden, het kan
niet beter, dat is tenslotte onze grootste reclame. Franco thuis, enz.
Volledige achriftelljke garantie. Ditzelfde rijwiel in eenv. ultv. f27.58.
Ons recbunerQwiel geheel compleet f 22.75.' Vraagt gratis prijscrt.
RUWXELFABRIEK .GARANT** WAGENTNGEN
Auteur J. de Boer Czn. Orootebroek
Eerste publicatie
C. A. de Krom en H. W. de Mol 24 p.. 53—54
H. Orth. L Verroen en J. van Dooren 13 p.
Na loting tusschen de no's 13 viel de prijs
8 f 3A0 over de maand Juni ten deel aan P.
Hollenberg te Haarlem.
Herbert Terry Soa»
Ltd. - Holland Deparun
Dir.: A. Bronkboret
Laan van Meerdervoort
«78480 - Den Haas
Telefoon: 302212
Telegr-adrea TERR7
250 cc. kopklep 149S^>
350 cc. 545.
500 CC. *10.——
land
LATICEL SCHUIMRUBBER rijwiel- en motor-
ZAOELKUSSENS zijn luchtig en zitten buiten
gewoon aangenaam
Zij sluiten zadelpijn
geheel uit.
1
1.000
5.000
10.000
50.000
100.000
500.000
de Volendemiche jeugd ter gelegen,
heid van de blijde gebeurtenis in het
Prinselijk Gezin
viert feest bij de geboorte van het Prinsesje. Op
■s wordt de nationale driekleur geheschen
HEBVULLEH MET JK
WAKEFIELD Aj
VtRMiriDEtT CYliriDEP SLJTAGF
BELASTINGVRIJE MOTOREN
„PONEY" 2-TAKT f 1*5—
„MONOBLOC" DE ENIGE 4-TAKT
ONDER JDE 60" t 275—
VRAAGT
HOLLAN D 8 a
PRIJSCOURANT
d. Linden 151 p.. 33. A.
d. TLoo 146 p., 24 C Ser-
Het
moest
14
WAARIN 'kk.N
HAARLEM:
Reisbureau
WKNTHOLT A
DIICKMAN
Wagenweg 80
Telefoon 125*6
Inzending ..Trio in kwartetvorm”. auteur A.
Roos, Alkmaar.
aet beate ter weraM
PrQt voor baeren- ol
dameaaadal f 4.-
>>14 dagen VenetM/St. Morita
>116 Rome/Florence
Jpen/Öiviér. t Ï38[» Yoe^Slavi*
i/>t badpL f 16006 w -
UIT 376 R£IZEN DOOR GEHEEL
- AtNBOt -
Reisbureau
LAAGLAND
V. HENGEL A Co
Jansplaats 8
Telefoon 20252
ALMBLO:
Reisbureau
LAAGLAND
r HENGEL Oo
Grooteatraat 80
Telefoon 3000
De Duitse
ling levend i
enkele maar
fabriek te 1
ook in Nedr
reden om h
wat daaraar
te zien. Voo
autoplan m<
vanzelfsprek
wikkelingsga
middel voor
volksauto-af
forceerd en
van den on
motoriseerin
zou Zijn gev
t 6780
t 60^-
I/Zwarte Woud 1 13
f 78.—
Vlerlandentocbt
Ardennen/ Luxemburg
lang» de Rijn
Ham/8auerland
X 3618 dagen Parys/VersaUlea
X 36|8 Ardennen/Vogezen
Franscbe Alpen
VRAAGT ONZE GRATIS REISGIDS,
AMSTERDAM: i F
EUROPA
EXPREBti
Dam 6
Telefoon 40668
KAPEL BURL AGE8.C?
In dez<
schnjdenc
zetten we
productie
voor ieder
gen dan
het auton
Staten va
misbaar o
zyn gewo
voor enke
in die da
de automr
als het m<
wordt gen
publieke b
thans hei meest populaire motorrijwiel in Ne
derland, vervaardigd wan het beste Engelse
materiaal. Alle modellen voorzien van: oliebad-
kettingkasi, magdyno, vier versnellingen, voet-
schakeling, gepatenteerde luchtfilter, chroom
tank, chroom stuur, chroom velgen, grote kop
lamp, gepolijst carter.
250 CC. sipdep f S95.~-
S5OCC. „475^»
••O ©C. r/ n tt 56Oc"Him
Meer dan r“ - -
W
Wear niet verkrijgbaar wende men zich fat Imp
N V .Interrub" R'dam, Ged Glashaven 12b, Tel. 15377
geboorte ven het Prinsesje- l>e verlichtingen,
welke op vele plaatsen zijn aangebracht, bieden
*s avonds een sprookjesachtigen aanblik
Priixen v a. Uiterst betrouwbaar la alle omstandigheden
DK IDEALE MOTOR VOOR 8POBT. TOB-
50 S-— R1SME, ZAKEN DOELEINDEN
H ABT VÏLDSCHZ WEG M DIEMEN-AMSTERDAM
Bu inzending vnn Hese advertentie in open couvess IH4 ct»
poetsegeD ontvangt U den GElLLU8TRE£Rr>KN CATALOGUS
Hiermede berichten wjj belangstellenden, dat
van het uitgebreide verslag van onzen wed
strijd nog slechts enkele exemplaren 8 17 >4
cent verkrijgbaar zijn. Het verslag bevat om.
alle bekroonde problemen en alle cijfers welke
door de juryleden werden toegekend. Dit
uitermate leerzaam en
ruimschoots
arrlvaaft aan bat pateis boestdijk, om aan bloemenhulde
aan te bieden ter gelegenheid van de blijde gebeurtenis in
het Prinselijk Gezin
HET BETERE GENRE!
7 dagen Kastelen v. d. Loire 1 7t
8 Zwitserland t 86
Da aankondiging, welke nabij het paleis Soestdijk is geplaatst en welke door
ieder zeer gaarne wordt geëerbiedigd
verkochte motorfietsen wekken nieuwsgierigheid
verkochte motorfietsen trekken publieke belang
stelling
verkochte motorfietsen geven een merk
meene bekendheid
verkochte motorfietsen
goede reputatie
verkochte moto» fietsen schenken een onbeperkt
vertrouwen
PONY verovert sprongs
gewijze de Nederland-
sche moiorrij wielmarkl
1 van desa oerde-
VRAAGT PRIJSCOURANT EN BETALINGSVOORWAARDEN AAN
UW MOTORHANDELAAR OF AAN DE
Ian Haag
geboorte
Fan het Prin-
Lsje vanaf het
Bbrdes ven
bet stadhuis
bekend
Kat beate t» altQd 't goedkoopste
Prijzen van f 895.af
N.V DELFTSCHE MOTOREj.
HANDKL le v'd Boechstraat la
Telefoon 772043 Den L*«4a
Voor den ladderwedstrljd bieden wjj ter op-
lossing de inzending ..Door inspanning ont
spanning UT’, auteur N. Beemer. Hilversum.
Zwart 5 stukken op: 3 6 8 30 30. Dam op 13.
Wit 7 stukken op19 28 20 32 33 37 43
Aardig stukje, doch
gebruikte coupture
bleem voor een
maakt
Zwart 13 stukken op: 6 9 10 12 13 18 18 20
24 25 30 35 36
Wit 12 stukken op: 21 27 28 31 32 34 30 40
44 46 47 50.
47—41. 46—41, 38—33, 31—36, 28x30,
22—17 en wint
niet büaonder. slagwerk heel aardig
met economlschen eindstand.
Bijgewerkt tot en met no. 157 (einde Juni)
luidt de stand als volgt:
13 P. Hollenberg. Th. Stoop en J. Kramer
162 p.. 4. J. Meester 160 p., 58 B. Kramer. O
G van Veen. O. Numan en D. Douwes 159 p
910 J. Zoon en L. Ravenstejjn 158 p.. 11- 13
H RUkhoff. J v. d SpruUt en C Wouters 157
p.. 1416 J. Hilders. O. van Egmond en C
Duivenvoorden 156 p„ 17. H. Wlllemse 155 p..
1830 A. Moojjeklnd. O Meulebeld en L. Das
sen 154 p„ 31 O.
Roos 150 p-, 23 J.
vaas 140 p., 25. G. Zeeuwe 127 p.. 36 B. Pran
ger 125 p, 27 A. Laagland 123 p28 O de
Wolf 115 p, 29 G Sprokholt 113 p., 30 M
Evers 108 p„ 31 J. Plek 106 p.. 33. A. F. de
Zwart 105 p.. 33. J. B. Renekens 104 p..
A. F. van Leuffen 104 p.. 35. W. Pijnacker 102
p„ 36. C. - -
87 p., 38. Th. Verhoogd 85 p., 39. H. Hendriks
83 p„ 40 J. M van Schle 82 p., 41. G. Elsins
79 p., 43 J de Moor 67 p„ 43. P. v. d. Straat
61 p 44 1. van Keateren 49 p.. 45. S Dessen»
42 p.. 46 M. --
Bree 30 p„ 48—51 C. Bakker, P. J. de Wilde.
Zwart 15 stukken op: 2 4 79 13 14 16 18
19 22 26 28 31 44.
Wit 15 stukken op: 11 15 24 25 39 30 33 34
37 39 41 43 46 46 50
41—36 36—31 45—40, 25—20, 15—10, 29—23.
50—44, 46—41, 41x1. 1x18 en wint.
Te weinig fantasie en verwisselbare zetten.
Mede door dit laatste is dit vraagstuk verba
zend moeilijk op te lossen, zoodat het veler,
menig uurtje kostte Door 11—6, 4540. 25—10.
5420. 61 enz. Is een zeer voordeellge stand
voor wit bereikt, hetgeen echter wegens te veel
spel niet als een bjjoploasing aangemerkt kan
worden.
Over het geheel een zeer t
waarover vele oplosser» hunne waardeering uit
spraken.
n
90 officieel aangestelde agenten door bet gebate
Jw Ideaal: een zn&chl ne v&n Engels materiaal.
IMPORTRICE:
ROTTKRDAM
Gaan we
volksauto n
eerste sympt
ten uitvoer
den Duitsch
biel slechts
werkstuk ko
arbeider en
een automot
In de vol
der Duitsch
bezig met d>
Proefwagens
beproefd en
dat het me
vilde vlotte:
tneening, ds
wel niet In s
Prijs 900
sen vierperst
nog over lan
kunnen bes-
over een pis
industrie in
door iedere
motor, koets
dlgen, maar
zamerhand t
auto-project
Tot in 19
beitsfront v<
eindelijke op
inmiddels t
«Volkswagen
Het zal m<
den automot
zooveel pent:
zooveel comr
sing, die in
kwestie werd
bij. dat de t
volksauto in
niet anders
oordeeld. Ho<
voor de teel
wassen vierp
men toch n
personen pl
bagage zulle
kunnen vine
moeten zijn
held vol te
over voldoen
Daarenboven
niet boven
stijgen, terw
onderhoudsei
Algemeen
op voldoende
tuurlijk, mei
wagens over
mogen aanl<
hoogere prfj
geen evenwel
welke aan ru
baarheid mo
den getornd,
ook een tots
»»n 1.55 M
•elke uren i
ne.MM vnkoosn
Alle correspondentie enz. te adresseeren:
DamrubrtMt V. K. P., pa. B. H. M. Stevens,
lepenlaan 4, Heemstede.
is
alleen den kostprijs
waard. Zij die het verslag nog
wenschen te ontvangen, stellen dus niet uit,
doch zenden - postzegels of storten op giro
12537. Er kunnen geen nieuwe exemplaren
meer bijgemaakt worden.
fantasieprobleem van deze inzending
Jammerlijk wegens bijoploesing af ge
keurd worden.
Met dit prachtige fantasie-probleem com-
pleteeren wjj de serie. Tevens bieden wij onzen
lezers de gelegenheid kennis te maken met den
14-jarigen tweede klasse-kampioen van den
R K West Frieschen Dambond. Al» deze
auteur het zijn tegenstanders in het partijspel
even moeilijk maakt als den oplossers in dit pro
bleem. dan is zjjn succes alleszins verdiend. Wij
zien dan ook gaarne meerdere composities van
dezen talentvollen speler tegemoet.
Voor alle geldt: Wit speelt en wint.
Oplossingen s vp tot ulterlijk 38 Aug. a.s.
N. B. te H. Hartelijk dank voor gezonden
problemen. Worden t. z. L opgenomen. Vr.
groeten.
19—14, 29—34, 28—22, 32x12 en wint.
i in het reeds zoo veel
systeem, hetgeen het pro-
wedstrjjd minder geschikt
i lbo
f 166
I 176
f 880
RomeNapels—Oapri f 990
L BUBOPA
ZWOLLB:
Reisbureau
LAAGLAND
v HBNGKL A Co
TerborcbBt. 18
Telefoon 3860
SAFETY FIRST naei de SAFETY TORCH!
Alle Nederlaadscbe doktoren ontvangen deser dagen een
prospectus over oase SAFETY T O R C H,
de veUlghekdsfakkel, die voor eiken automobilist onmis-
b&AF tS
auto-panne in den avond lean iedpre reparatie verricht
worden btf het licht van de Safety Torch, terwhl de op
honderden meters afstand reeds richt be re roode gloed
tf^beveiligt voor aanrijding.
Waagt nog heden onse uitgebreide folder.
X.Y. KIWI HU. wJL Fa. A. NAGTEGAAL
Probteem No. 174. Miniatuur 87 p.
Herhaaldeljjk blijkt in wedstrijden e.d.. dat
nog lang niet alle spelers voldoende op de
hoogte zijn van de kansen en de gevaren van
het flankspel.
Ongeveer 20 jaren geleden wist nog bijna
niemand wat eigenlijk flankspel was, omdat
het zelden voorkwam en de theoretici daarvan
ook nog geeft serieuze studie hadden gemaakt.
Men speelde toen nog meestal de Hollandsche
opening of men liet op 3228 meest 3832
volgen.
De Hollandsche opening heeft echter het
nadeel, dat de lange vleugel dikwijls zeer moei
lijk tot ontwikkeling komt, waardoor de stuk
ken op 5. 10 en 15 voor Zwart en omgekeerd
36, 41 en 46 voor Wit geruimen tijd non-actlef
blijven.
Door na 3228 met 3832 te vervolgen
wordt dat bezwaar niet opgeheven, integen
deel ontstaat daardoor nog weer een ander
nadeel, n.l. dat reeds vroegtijdig 47 of 49 op-
gespeeld moeten worden. Vroeger vond men
dat normaal, omdat de stukken op 46, 48 en
50 of 45 als z.g.n. kroonschjjven beschouwd
werden Verschillende van de grootmeesters op
de 100 ruiten hebben van dit onderwerp een
.ernstige studie gemaakt en zijn tot de conclu-
inzending^ glf gekomen dat
men door met 3328 te ope-
goede 'ontwikkeling van zijn langen
vleugel kan verkrijgen, echter niet door na
Zwart 1833 met 3832 te sluiten, doch door
het stuk te laten rullen, men speelt dan meest
al 33 of 34—29, 23x32, 37x28 Op deze wijze
kan de linkervleugel bij goed spel behoorlijk
in het spel gebracht worden en kunnen
stukken op 36. 41 en 46 ook productief
maakt worden
Men is hiermede ook afgestapt van het idee,
dat 46 zoo lang mogeljjk moest blijven staan
thans worden de stukken op 47. 48 en 49 in
den regel zoo lang mogeltjk gehandhaafd, om
dat de practUk heeft aangetoond, dat dit een
zeer sterke verdediging is.
Bij het bestudeeren van deze opening en ver
dediging kwam men vanzelf ook tot het on
derzoeken van aanvalsmogelijkheden Het is
niet uitgesloten, dat de volgorde van deze'stu
die anders is geweest, zulks doet echter wei
nig terzake, aangezien opening, aanval en ver
dediging in dit spelgenre gevoeglijk als één
geheel beschouwd kunnen worden, alles werkt
n.l. samen tot hetzelfde doel.
sa
W6 tabrteeerea geen nvmilnu,
aaaar wel prima rgwl«laeb*urtieb6»a
„KOETS" achterlicht
jaranlanga leveniMluur.
Prtlu: sonder montage £9.90
gemont. met snoer en lampje fL35
Achterlichten- en
N.V. STOEL- EN MEUBELFABRIEK v h
GEBR. VAN ROOIJEN
r. ii .it t.l.ri. k. II. I 1**1 I -Tl l\ >1 - TI I I KMI’