D b Ecc mo 500.000 Damrubriek I LATIC-EL SPARTA de lichfgewichfkanip.jen voor Hu enaehftf JPA1T* LXHtf FOTO!t«IJWItUM,VAkM F.249.- ZUNDAPP EUROPA-EXPRESS VOOR MOTOR-ENTHOUSIASTEN GEEN WONDER XADEL.K US5 EN HARLEY-DAVIDSON ONVERWOESTBAAR MAANDAG 7 AUGUSTUS 1939 löB X M|7 TE VORDEN a H K H DE PRÏHSES5 THET G3C OP BE [EIUKNEII> YAM VOLKOME MOTOBECANE WILLEM KAPTEIN UAOMOVOWKAOl >»>-**> AMSWBOAM t Royal~En field „THE EXPRESS GARAGE" RIJWIELFABRIEK „EMPO” Handelmi j. R.S.Stokvis&Zn. Oi l ONVE VANC e Maakt een fauteuil van Uw fiets! AUTO-REIZEN Vraagt Uw Winkelier! Z IS^tMbtera w Pyreneen/Fr badpL f 160| REUZE UIT HILVERSUM: Reisbureau ..ATLANTA” Lapgestr 86 Teléfoon 7200 uu.it nuituLn i <®35.- II 11 II lXL 11 I aO|6 dag I 36 8 I. reven vermen PROBLEMEN Probleem No. 173. 85 p. OPLOSSINGEN n No. iei 8 44x22 Stand 8' Het s«.n. Flankspel No. 162 .1 0 No. 163 tO X M TE S DE LADDERSTAND Probleem Na 171 Fanteoie 34. d Togt 89 p.. 37. Th Bfjsterveld Wordt vervolgd de Moor 87 p.. 43. P. d WUgaerdt 32 p.. 47 C. de -SPARTA RlJWifLE\-EN MQTORENFABRlEK APELDOORN HET IS VEEL VOODDEELIGEP UW CAÖTER 5« 3E verkeehte naeterflete le aeaier beteekeaie verkochte motorfietsen tellen nor niet mee SOnOiHLBN BIT MKB* BKN OP ONBKPEBKT rniTBOE. WIN BERUSTENDE WERELDBEPUTATIK Onder groot enthousiasme maakte dp burgei vaj alge- een heehte ee de <te- pftkelwerk, ketUngkast, 8-volt electr. L&mp, reuze licht, en contröle op achterlicht, buiadnger met standaard, groote 4-deellge jasbe- «chermer, spetlap, PerryketUng, le klas ttigelbert banden, het kan niet beter, dat is tenslotte onze grootste reclame. Franco thuis, enz. Volledige achriftelljke garantie. Ditzelfde rijwiel in eenv. ultv. f27.58. Ons recbunerQwiel geheel compleet f 22.75.' Vraagt gratis prijscrt. RUWXELFABRIEK .GARANT** WAGENTNGEN Auteur J. de Boer Czn. Orootebroek Eerste publicatie C. A. de Krom en H. W. de Mol 24 p.. 53—54 H. Orth. L Verroen en J. van Dooren 13 p. Na loting tusschen de no's 13 viel de prijs 8 f 3A0 over de maand Juni ten deel aan P. Hollenberg te Haarlem. Herbert Terry Soa» Ltd. - Holland Deparun Dir.: A. Bronkboret Laan van Meerdervoort «78480 - Den Haas Telefoon: 302212 Telegr-adrea TERR7 250 cc. kopklep 149S^> 350 cc. 545. 500 CC. *10.—— land LATICEL SCHUIMRUBBER rijwiel- en motor- ZAOELKUSSENS zijn luchtig en zitten buiten gewoon aangenaam Zij sluiten zadelpijn geheel uit. 1 1.000 5.000 10.000 50.000 100.000 500.000 de Volendemiche jeugd ter gelegen, heid van de blijde gebeurtenis in het Prinselijk Gezin viert feest bij de geboorte van het Prinsesje. Op ■s wordt de nationale driekleur geheschen HEBVULLEH MET JK WAKEFIELD Aj VtRMiriDEtT CYliriDEP SLJTAGF BELASTINGVRIJE MOTOREN „PONEY" 2-TAKT f 1*5— „MONOBLOC" DE ENIGE 4-TAKT ONDER JDE 60" t 275— VRAAGT HOLLAN D 8 a PRIJSCOURANT d. Linden 151 p.. 33. A. d. TLoo 146 p., 24 C Ser- Het moest 14 WAARIN 'kk.N HAARLEM: Reisbureau WKNTHOLT A DIICKMAN Wagenweg 80 Telefoon 125*6 Inzending ..Trio in kwartetvorm”. auteur A. Roos, Alkmaar. aet beate ter weraM PrQt voor baeren- ol dameaaadal f 4.- >>14 dagen VenetM/St. Morita >116 Rome/Florence Jpen/Öiviér. t Ï38[» Yoe^Slavi* i/>t badpL f 16006 w - UIT 376 R£IZEN DOOR GEHEEL - AtNBOt - Reisbureau LAAGLAND V. HENGEL A Co Jansplaats 8 Telefoon 20252 ALMBLO: Reisbureau LAAGLAND r HENGEL Oo Grooteatraat 80 Telefoon 3000 De Duitse ling levend i enkele maar fabriek te 1 ook in Nedr reden om h wat daaraar te zien. Voo autoplan m< vanzelfsprek wikkelingsga middel voor volksauto-af forceerd en van den on motoriseerin zou Zijn gev t 6780 t 60^- I/Zwarte Woud 1 13 f 78.— Vlerlandentocbt Ardennen/ Luxemburg lang» de Rijn Ham/8auerland X 3618 dagen Parys/VersaUlea X 36|8 Ardennen/Vogezen Franscbe Alpen VRAAGT ONZE GRATIS REISGIDS, AMSTERDAM: i F EUROPA EXPREBti Dam 6 Telefoon 40668 KAPEL BURL AGE8.C? In dez< schnjdenc zetten we productie voor ieder gen dan het auton Staten va misbaar o zyn gewo voor enke in die da de automr als het m< wordt gen publieke b thans hei meest populaire motorrijwiel in Ne derland, vervaardigd wan het beste Engelse materiaal. Alle modellen voorzien van: oliebad- kettingkasi, magdyno, vier versnellingen, voet- schakeling, gepatenteerde luchtfilter, chroom tank, chroom stuur, chroom velgen, grote kop lamp, gepolijst carter. 250 CC. sipdep f S95.~- S5OCC. „475^» ••O ©C. r/ n tt 56Oc"Him Meer dan r“ - - W Wear niet verkrijgbaar wende men zich fat Imp N V .Interrub" R'dam, Ged Glashaven 12b, Tel. 15377 geboorte ven het Prinsesje- l>e verlichtingen, welke op vele plaatsen zijn aangebracht, bieden *s avonds een sprookjesachtigen aanblik Priixen v a. Uiterst betrouwbaar la alle omstandigheden DK IDEALE MOTOR VOOR 8POBT. TOB- 50 S-— R1SME, ZAKEN DOELEINDEN H ABT VÏLDSCHZ WEG M DIEMEN-AMSTERDAM Bu inzending vnn Hese advertentie in open couvess IH4 ct» poetsegeD ontvangt U den GElLLU8TRE£Rr>KN CATALOGUS Hiermede berichten wjj belangstellenden, dat van het uitgebreide verslag van onzen wed strijd nog slechts enkele exemplaren 8 17 >4 cent verkrijgbaar zijn. Het verslag bevat om. alle bekroonde problemen en alle cijfers welke door de juryleden werden toegekend. Dit uitermate leerzaam en ruimschoots arrlvaaft aan bat pateis boestdijk, om aan bloemenhulde aan te bieden ter gelegenheid van de blijde gebeurtenis in het Prinselijk Gezin HET BETERE GENRE! 7 dagen Kastelen v. d. Loire 1 7t 8 Zwitserland t 86 Da aankondiging, welke nabij het paleis Soestdijk is geplaatst en welke door ieder zeer gaarne wordt geëerbiedigd verkochte motorfietsen wekken nieuwsgierigheid verkochte motorfietsen trekken publieke belang stelling verkochte motorfietsen geven een merk meene bekendheid verkochte motorfietsen goede reputatie verkochte moto» fietsen schenken een onbeperkt vertrouwen PONY verovert sprongs gewijze de Nederland- sche moiorrij wielmarkl 1 van desa oerde- VRAAGT PRIJSCOURANT EN BETALINGSVOORWAARDEN AAN UW MOTORHANDELAAR OF AAN DE Ian Haag geboorte Fan het Prin- Lsje vanaf het Bbrdes ven bet stadhuis bekend Kat beate t» altQd 't goedkoopste Prijzen van f 895.af N.V DELFTSCHE MOTOREj. HANDKL le v'd Boechstraat la Telefoon 772043 Den L*«4a Voor den ladderwedstrljd bieden wjj ter op- lossing de inzending ..Door inspanning ont spanning UT’, auteur N. Beemer. Hilversum. Zwart 5 stukken op: 3 6 8 30 30. Dam op 13. Wit 7 stukken op19 28 20 32 33 37 43 Aardig stukje, doch gebruikte coupture bleem voor een maakt Zwart 13 stukken op: 6 9 10 12 13 18 18 20 24 25 30 35 36 Wit 12 stukken op: 21 27 28 31 32 34 30 40 44 46 47 50. 47—41. 46—41, 38—33, 31—36, 28x30, 22—17 en wint niet büaonder. slagwerk heel aardig met economlschen eindstand. Bijgewerkt tot en met no. 157 (einde Juni) luidt de stand als volgt: 13 P. Hollenberg. Th. Stoop en J. Kramer 162 p.. 4. J. Meester 160 p., 58 B. Kramer. O G van Veen. O. Numan en D. Douwes 159 p 910 J. Zoon en L. Ravenstejjn 158 p.. 11- 13 H RUkhoff. J v. d SpruUt en C Wouters 157 p.. 1416 J. Hilders. O. van Egmond en C Duivenvoorden 156 p„ 17. H. Wlllemse 155 p.. 1830 A. Moojjeklnd. O Meulebeld en L. Das sen 154 p„ 31 O. Roos 150 p-, 23 J. vaas 140 p., 25. G. Zeeuwe 127 p.. 36 B. Pran ger 125 p, 27 A. Laagland 123 p28 O de Wolf 115 p, 29 G Sprokholt 113 p., 30 M Evers 108 p„ 31 J. Plek 106 p.. 33. A. F. de Zwart 105 p.. 33. J. B. Renekens 104 p.. A. F. van Leuffen 104 p.. 35. W. Pijnacker 102 p„ 36. C. - - 87 p., 38. Th. Verhoogd 85 p., 39. H. Hendriks 83 p„ 40 J. M van Schle 82 p., 41. G. Elsins 79 p., 43 J de Moor 67 p„ 43. P. v. d. Straat 61 p 44 1. van Keateren 49 p.. 45. S Dessen» 42 p.. 46 M. -- Bree 30 p„ 48—51 C. Bakker, P. J. de Wilde. Zwart 15 stukken op: 2 4 79 13 14 16 18 19 22 26 28 31 44. Wit 15 stukken op: 11 15 24 25 39 30 33 34 37 39 41 43 46 46 50 41—36 36—31 45—40, 25—20, 15—10, 29—23. 50—44, 46—41, 41x1. 1x18 en wint. Te weinig fantasie en verwisselbare zetten. Mede door dit laatste is dit vraagstuk verba zend moeilijk op te lossen, zoodat het veler, menig uurtje kostte Door 11—6, 4540. 25—10. 5420. 61 enz. Is een zeer voordeellge stand voor wit bereikt, hetgeen echter wegens te veel spel niet als een bjjoploasing aangemerkt kan worden. Over het geheel een zeer t waarover vele oplosser» hunne waardeering uit spraken. n 90 officieel aangestelde agenten door bet gebate Jw Ideaal: een zn&chl ne v&n Engels materiaal. IMPORTRICE: ROTTKRDAM Gaan we volksauto n eerste sympt ten uitvoer den Duitsch biel slechts werkstuk ko arbeider en een automot In de vol der Duitsch bezig met d> Proefwagens beproefd en dat het me vilde vlotte: tneening, ds wel niet In s Prijs 900 sen vierperst nog over lan kunnen bes- over een pis industrie in door iedere motor, koets dlgen, maar zamerhand t auto-project Tot in 19 beitsfront v< eindelijke op inmiddels t «Volkswagen Het zal m< den automot zooveel pent: zooveel comr sing, die in kwestie werd bij. dat de t volksauto in niet anders oordeeld. Ho< voor de teel wassen vierp men toch n personen pl bagage zulle kunnen vine moeten zijn held vol te over voldoen Daarenboven niet boven stijgen, terw onderhoudsei Algemeen op voldoende tuurlijk, mei wagens over mogen aanl< hoogere prfj geen evenwel welke aan ru baarheid mo den getornd, ook een tots »»n 1.55 M •elke uren i ne.MM vnkoosn Alle correspondentie enz. te adresseeren: DamrubrtMt V. K. P., pa. B. H. M. Stevens, lepenlaan 4, Heemstede. is alleen den kostprijs waard. Zij die het verslag nog wenschen te ontvangen, stellen dus niet uit, doch zenden - postzegels of storten op giro 12537. Er kunnen geen nieuwe exemplaren meer bijgemaakt worden. fantasieprobleem van deze inzending Jammerlijk wegens bijoploesing af ge keurd worden. Met dit prachtige fantasie-probleem com- pleteeren wjj de serie. Tevens bieden wij onzen lezers de gelegenheid kennis te maken met den 14-jarigen tweede klasse-kampioen van den R K West Frieschen Dambond. Al» deze auteur het zijn tegenstanders in het partijspel even moeilijk maakt als den oplossers in dit pro bleem. dan is zjjn succes alleszins verdiend. Wij zien dan ook gaarne meerdere composities van dezen talentvollen speler tegemoet. Voor alle geldt: Wit speelt en wint. Oplossingen s vp tot ulterlijk 38 Aug. a.s. N. B. te H. Hartelijk dank voor gezonden problemen. Worden t. z. L opgenomen. Vr. groeten. 19—14, 29—34, 28—22, 32x12 en wint. i in het reeds zoo veel systeem, hetgeen het pro- wedstrjjd minder geschikt i lbo f 166 I 176 f 880 RomeNapels—Oapri f 990 L BUBOPA ZWOLLB: Reisbureau LAAGLAND v HBNGKL A Co TerborcbBt. 18 Telefoon 3860 SAFETY FIRST naei de SAFETY TORCH! Alle Nederlaadscbe doktoren ontvangen deser dagen een prospectus over oase SAFETY T O R C H, de veUlghekdsfakkel, die voor eiken automobilist onmis- b&AF tS auto-panne in den avond lean iedpre reparatie verricht worden btf het licht van de Safety Torch, terwhl de op honderden meters afstand reeds richt be re roode gloed tf^beveiligt voor aanrijding. Waagt nog heden onse uitgebreide folder. X.Y. KIWI HU. wJL Fa. A. NAGTEGAAL Probteem No. 174. Miniatuur 87 p. Herhaaldeljjk blijkt in wedstrijden e.d.. dat nog lang niet alle spelers voldoende op de hoogte zijn van de kansen en de gevaren van het flankspel. Ongeveer 20 jaren geleden wist nog bijna niemand wat eigenlijk flankspel was, omdat het zelden voorkwam en de theoretici daarvan ook nog geeft serieuze studie hadden gemaakt. Men speelde toen nog meestal de Hollandsche opening of men liet op 3228 meest 3832 volgen. De Hollandsche opening heeft echter het nadeel, dat de lange vleugel dikwijls zeer moei lijk tot ontwikkeling komt, waardoor de stuk ken op 5. 10 en 15 voor Zwart en omgekeerd 36, 41 en 46 voor Wit geruimen tijd non-actlef blijven. Door na 3228 met 3832 te vervolgen wordt dat bezwaar niet opgeheven, integen deel ontstaat daardoor nog weer een ander nadeel, n.l. dat reeds vroegtijdig 47 of 49 op- gespeeld moeten worden. Vroeger vond men dat normaal, omdat de stukken op 46, 48 en 50 of 45 als z.g.n. kroonschjjven beschouwd werden Verschillende van de grootmeesters op de 100 ruiten hebben van dit onderwerp een .ernstige studie gemaakt en zijn tot de conclu- inzending^ glf gekomen dat men door met 3328 te ope- goede 'ontwikkeling van zijn langen vleugel kan verkrijgen, echter niet door na Zwart 1833 met 3832 te sluiten, doch door het stuk te laten rullen, men speelt dan meest al 33 of 34—29, 23x32, 37x28 Op deze wijze kan de linkervleugel bij goed spel behoorlijk in het spel gebracht worden en kunnen stukken op 36. 41 en 46 ook productief maakt worden Men is hiermede ook afgestapt van het idee, dat 46 zoo lang mogeljjk moest blijven staan thans worden de stukken op 47. 48 en 49 in den regel zoo lang mogeltjk gehandhaafd, om dat de practUk heeft aangetoond, dat dit een zeer sterke verdediging is. Bij het bestudeeren van deze opening en ver dediging kwam men vanzelf ook tot het on derzoeken van aanvalsmogelijkheden Het is niet uitgesloten, dat de volgorde van deze'stu die anders is geweest, zulks doet echter wei nig terzake, aangezien opening, aanval en ver dediging in dit spelgenre gevoeglijk als één geheel beschouwd kunnen worden, alles werkt n.l. samen tot hetzelfde doel. sa W6 tabrteeerea geen nvmilnu, aaaar wel prima rgwl«laeb*urtieb6»a „KOETS" achterlicht jaranlanga leveniMluur. Prtlu: sonder montage £9.90 gemont. met snoer en lampje fL35 Achterlichten- en N.V. STOEL- EN MEUBELFABRIEK v h GEBR. VAN ROOIJEN r. ii .it t.l.ri. k. II. I 1**1 I -Tl l\ >1 - TI I I KMI’

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 12