Duitsche VOLKSAUTO bijna gereed! Economische moeilijkheden Eenvoudig eerbetoon aan moeder en kind b De dood langs den weg DRUK BEWEEG RONDOM HET PALEIS o 1 MAANDAG 7 AUGUSTUS 1939 IN DE VAKPERS Carillonklanken te Soest 3 aam in feesttooi Kind onder zwaren tractor Eer e-kanunniken van /et telefoonverkeer het Aartsbisdom Bij het overate ken gedood OP SLAG GEDOOD IN Ernstig ongeval te Amersfoort Ir. van de NATIONALE FEESTDAG EN DE HERHALINGSOEFENINGEN *ea serie prpefnutn’f öt «MgorAf opgesteld voor de voUuwagenfabrieken te Stuttgart Geschenk van personeel aan de Spoorwegen Waar Mgr. Ariëns geboren werd ONVERDEELD GUNSTIGE ONT VANGST Op iedere 1000 inwoners 138 radiotoestellen Auto by botsing geheel vernield; drie inzittenden er uit geslingerd I nvoerpr ij s verschil en roggemeel Het blyde nieuws inspireerde battery-miinschappen tot een aanhankelykheids-ver klaring in dichtvorm Hulde van Noorschen verkenner Ernstige aanrijding in de Residentie Even oud als de jongste Prinses AANTAL LUISTERVINKEN ONS LAND BOOT OP WEG NAAR URK GEZONKEN? pEEN VOORRANG VERLEEND Zjjn auto getooid met oranje by bezoek aan ons land F. M. van Panthaleon baron Eek overleden Economische gevolgen z-’l Gelukwensch Penning ter gelegenheid van blijde gebeurtenis „De Spooktrein” ycm. taffe. f De eerste symptomen Spontaan gebaar van Aartshertog Otto 80-jarige man aangereden Jan Musch weer aan het werk President G. Hartmann en prof. dr. I. van den Berg benoemd kleine Gedeniiteen onthuld fe Utrecht i. o het don’ ver- A van In en een Nederlandsche dar en Clearingkoersen A ^ggg^gg^^^^^g!^BSBB9BBBBSSB!^BPlSSBBBBBBBSSSBBBBSBSSSSSSBBBSBSSSBBSSBBBSSSSS3BSKSBSSSS^^^^^^^^:^ Zaterdagmiddag is te Utrecht een gedenk steen onthuld in den gevel van het hulk, waar Mgr dr. Anhons Ariëns t g. geboren werd. Zaterdagmorgen omstreeks kwart voor negen is in de Havenstraat te Rotterdam nabjj de Lage Erfbrug een ernstig verkeersongeval 0e- beurd. dat het 10-Jarige meisje M. Wetering uit de Fregatstraat. het leven heeft gekost. bleek p het natuurgeluid 'luidnabootsing ook. ^JÓus van deze mede- 4n de hoop, dat mer rekenen wanneer men e/tt voor de buitenopnamen, studio reeds het exteueur tlonsgebouw in aanbouw is. den Brink afgesloten, geselschap .'zijde, dat het öggemeel. .por Augustus 1939. Iging. is vast- Op den Soesterweg te Amersfoort tusachen den spoorovergang en hotel Blrkhoven heeft hedenmorgen omstreeks half 12 een doodelijk ongeval plaats gehad. Op dat oogenblik kwam de ruim 80-jarige mej. Van Beek per fiets een hek uitrijden Ongeveer 50 meter verder «rilde zij den rijweg oversteken, doch werd daarbij door een vracht auto gegrepen en vrijwel op slag gedood. ..De burgerij van Baarn. in eendrachtige feest viering tezamen gekomen, biedt Uwe Koninklijk» Hoogheden eerbiedig hartelijke gelukwenschen aan. met de bede, dat het jeugdige Prinsesje gezegend en tot segen moge worden”. Tie burgemeester. VAN REENEN. Sedert Maandag Jl. toen de hervatting der werkzaamheden in de Cinetone-studios op plechtige wijze werd ingewijd door den Amster- damschen wethouder van Kunstzaken, wordt et dagelijks In de ateliers aan de Dulvendrecht- schekade hard gewerkt aan de verfilming van .De Spooktrein", bewerkt naar het bekende to neelstuk van Arnold Ridley onder leiding van den Tsjechischen regisseur Karei Lamac Hoe geheel anders echter werd de economische en verkeerstechnische zijde van het geval be- Koersen voor stortingen op 7 Augustus 1939 tegen verplichtingen, luidende in: Relchsmarken t 75.29, lires l 990. Op den Soestdijkerstraatweg. ter hoogte van hotel Blrkhoven te Amersfoort. Is Zaterdag ochtend omstreeks half twaalf de 60-jarige wielrijdster mej. Van Beek uit Amersfoort uy het oversteken van den weg door een vracht auto aangereden en onmiddeliyk gedood. Het stoffelijk overschot Is daar ..De Lichtenberg' cvergebracht. vertoeft zoon hij 1 lee- Het kind fietste in gezelschap van haar moe der in de richting van de binnenstad. Ter hoogte van de brug reed zij naast een tractor met op legger. welke rechtdoor de Havenstraat wilde Inrijden, terwijl het meisje haar moeder, die voor haar reed, wilde inhalen. Door een ver keerde manoeuvre Is het kind onder den tractor terecht gekomen. Zy werd door de dubbele wie len van den oplegger overreden en op slag ge dood. Het lichaampje was vreeselyk verminkt Het stoffelijk overschot is naar het zieken huis aan den Coolslngel vervoerd. karakteristieken dus, die den wagen geenszins tot een „kleinen auto" stempelen. Om kwart voor zes begaven de belangstel lenden. die In de RK Openbare leeszaal waren biteengekomen, zich naar de Hamburgerstraat no 38. Muziek van de R.K.W V. St Joseph, de ..Nieuwe Harmonie St. Caecllla" begeleidde het gezelschap Voor het huis hield pater Elpidius Bruna OF.M directeur van het Centraal Bureau var* Sobriëtas te Den Bosch, een toespraak Vaak herdachten we. aldus spr., den sterfdag van Mgr. Ariëns te Maarssen, het felteltjk eindpunt van zijn leven; we plaatsten een kapel boven zijn graf, maar nog ontèrak ons een zichtbaar teeken, dat het startpunt aanduidl van zijn arbeidzaamheid. Dit teeken zal spoedig aanwezig zijn in den steen aan zijn geboorte huis De heer Nijkamp. voorzitter van den Bond van R K. Werklledenvereenlglngen In het aarts bisdom en lid van het Nat. Ariëns comité, wet houder te Enschede, verrichtte hierna de ont hulling. Spr. gaf In enkele markante trekken een duidelijk beeld van den grooten Ariëns. den apostel der liefde en rechtvaardigheid, den pionier der R.K. Werklieden-organlsatie. die ge arbeid heeft voor de godsdienstige, zedelijke, cultureele en maatschappelijke verheffing van deze arbeiders. De christelijke gedachten heef’ dr. Ariëns omgezet in practisch. sociaal werk en op deze wijze is zijn persoon niet alleen van bijzondere beteekenis voor een bepaalde groep der bevolking, maar van nationale waai de voor geheel Nederland. Na deze toespraak verwijderde de heer H Nijkamp het doek, waarmee de steen tot nu toe bedekt was. Het inschrift luidt: Hier werd geboren Alphons Ariëns 26 4 Priester 1860 Nadat de ..Nieuwe Harmonie" het Wilhelmus had gespeeld’, was deze bijzondere openbare bij eenkomst In de openlucht, belegd voor de ver- eering van een onzer prachtigste katholieke figuren, teneinde. In het gezin H. Blom, aan de Laarderstraat te Eemnes-Bulten. waarvan de man een klein handeltje drijft, is Zaterdagnacht een zoon ge boren De jonge Blom zag ongeveer te zelfder lijd het levenslicht als onze pasgeboren Prinses. I ‘s Middags omstreeks 3 uur kwam aan het paleis Soestdyk per fiets aan de 18-jarlge Noorsche padvinder Jan Christian Kagel uit Oslo met een tuil bloemen voor de prinses. De jeugdige Noor vertrok vijl weken geleden uit Oslo om per flets naar Nederland te komen, waar hij hoopte tijdens de feestviert!^ tn ver band met de geboorte van een nieuwe Oranje telg te arriveeren. Binds eenige dagen hij te Baarn by een familie, welker i tijdens de Jamboree te Vogelenzang heeft ren kennen. Toen Zaterdagmiddag te Baarn de gemeente secretarie om één uur sloot, was er slechts één geboorteaangifte gedaan en van andere geboor ten werd niets vernomen. Deze tweede jonggeborene, Oerard de Jong, zag kwart voor zevenen het levenslicht. Het is de zoon van een machinist bij de groots vaart, die op het oogenblik op zee is. oordeeld Laten we.de beschouwingen over de economische gevolgen van den volksauto voor Dultschland eens de revue passeeren. dan blijken deze vrijwel unaniem uit te kristalllseeren in de meenlng. dat de geheele volksauto-affalre econo misch gezien een onding Is. Vooral de vaste en variabele onderhoudskosten worden als ondraag lijk hoog genoemd voor de as. volksauto-bezlt- ters. By een afschrijving in 6 Jaar en een totalen rjj-afstand van 10 A 12.000 K M. per jaar komt men tot cijfers van 60 k 70 RM. per maand aan onkosten, waarin dan afschrijving, benzine, olie, banden, verzekering, garage en reparaties zjjn begrepen. Inderdaad zal 60 4 70 R.M. per maand extra onkosten voor de meeste arbeidersgezinnen een te groote last beteekenen. maar men zal niet uit het oog mogen verliezen, dat deze cijfers geheel gebaseerd zijn op de toestanden, welke op het oogenblik In Dultschland bestaan. In hoe verre de Duitsche regeering In de toekomst dwz volgend jaar, wanneer de eerste volks- auto's zijn afgeleverd In deze onkosten tege moet zal komen door het beschikbaar stellen van goedkoope bedrijfsstoffen benzine, olie, ban den en door het verlagen van gafagehuren en reparatiekosten, dient te worden afgewacht. Dat dit zal geschieden, is wel haast noodzakelijk, ge zien de bovengenoemde onkostencijfers. die toch als een niet overdreven en ratloneele schatting mogen worden beschouwd. Van de bijna 250 000 as. volksauto-bezitters in Dultschland, die op het oogenblik iedere week 5 Mark aan zegels plakken op volksauto-spaarkaarten, verdient de helft immers nog geen 300 Mark per maand, zoodat een drastische verlaging van de onder houdskosten niet, mag uitblijven, wil de volks auto ten minste niet tot een ondraagljjken last voor deze ..kleine luyden” worden. Overigens hebben al deze volksauto-spaarders nog wel even den tijd, voordat zjj den volksauto in hun bezit hebben want pas wanneer 750 Mark is gespaard, dl. na bijna 3 jaar, krijgt de spaarder een volg nummer. In welk tempo de aflevering zal ge schieden hangt verder af van de productie cijfers der volksautofabriek, en niet te vergeten van het aantal wagens, dat voor export zal wor den bestemd. Naar verluidt zullen in 1940 in totaal 100.000 wagens worden afgeleverd, terwijl de eindcapaciteit van de fabriek 450.000 wagens per jaar moet bedragen. Feitelijk is het zeer gewenscht, dat de wagens pas worden afgeleverd nadat het geheele bedrag 990 Mark voor den auto en 200 Mark voor de tweejarige verplichte all-risk-verzekering ts byeengespaard. anders zal de onkostenrekening nog meer worden bezwaard door 20 A 25 Mark per maand aan spaargeld Hoe in zoo n geval de Duitsche arbeider het geld voor zijn auto zal moeten opbrengen, is vooralsnog een raadsel. En dan is het nog de vraag hoe Dultschland aan de groote hoeveelheden bedrijfsstoffen voor de volksauto’s moet komen. Juist eenige weken geleden werd de maxlmum-snelheid op de auto wegen beperkt tot 100 KM en als reden voor dezen drastlschen maatregel voerde men aan, dat de grootere slijtage van de wagens en het hoogere benzine- en olleverbrulk bij groote snel heden als een verkwisting moesten worden be schouwd, die door de groote behoefte aan deze grondstoffen in Dultschland niet duldbaar was. In de kringen der Duitsche automobiel-fabrikan- ten is men zelfs bevreesd geweest voor een ver bod om op Zondagen pleziertochtjes met auto mobielen te maken. Zoover is het niet gekomen, maar toch schijnen maatregelen tot beperking van het benzinegebrulk ibenzinekaarten?) In de naaste toekomst niet te zullen uitblijven. Hoe dit echter te rijmen is met de zoozeer gewenschte massamotorisatie is niet erg duidelijk. Zfjn huldeblijk werd zeer op prijs gesteld en onder dankzegging in ontvangst genomen. He» bestond uit een bouquet bloemen in de wit- rood-blauwe Noorsche kleuren. Zooals bekend is, bestond bij den Personeel- ra*d van de N. 8. reeds lang het voornemen, bij gelegenheid van het 100-jarig bestaan der 3p<x.i wegen een geschenk van het personeel te bieden De keuze is thans gevallen op de plaatsing van een gedenkteeken in de hal van het Centraal Station te Utrecht. Een jury van drie leden heeft het beeldhouwwerk gekoaen uit een drietal ontwerpen en de Personeelraad heeft zich met die keuze vereenigd Het ontwerp M van den kunstenaar Charles Eyk Een maquet- te van het gedenkteeken op ware grootte aai tijdens de spoorwegfeesten worden onthuld, ter wijl het definitieve beeldhouwwerk 1 Juni 1940 gereed moet rijn De heer Pierlot, minister-president en mi nister van Bultenlandscha Zaken van België heeft den gezant van België te -a-Oravenhage' baron Kerry, opgedragen, aan de Koninklijke Familie en aan de Nederlandsche regeering de gelukwenschen van de Belgische regeering en van het Belgische volk met de blijde gebeur tenis aan het Hof te Soestdijk over te brengen De Commissaris van de Koningin in dc pro vincie Groningen heeft de gelukwenschen over gebracht van de provinciale bevolking aan H. de Koningin, aan het prinselijk psar en aan de jonggeborene. Gelijkluidende telegrammen Hjn verzonden door het college van B. en W. te Groningen. De Phohl heeft in hotel Trier te Boeetdijk Het aantal radioluisteraars, dat blijkens aangiften een eigen ontvangtoestel bezit, be droeg ultimo Juni 1939 839 542 Het aantal aan sluitingen op radfocentralen bedroeg op den- zelfden datum 368.710, dus een totaal aantal geregistreerde radioluisteraars van 1208.252. of 138 op 1000 Inwoners. Naast Sara Heyblom, Adolf Engers, Louis Borel, Cissy van Bennekom en andere acteurs en actrices, die In de film een rol vervullen, heeft vandaag voor het eerst sedert zijn ziekte Jan Musch in de Cinestone-studlo's zijn werk zaamheden hervat. Een merkwaardig geval deed zich Vrijdag avond voor tijdens de nachtopnamen van het geheimzinnige station, waar de sfeer nog hui veringwekkender wordt door den neerplassen- den regen, felle bliksemstralen en knetterende donderslagen. Omstreeks den tijd, dat men aan deze opnamen toe was. ontlastte zich ooven Duivendrecht een hevig onweer, gepaard paande met felle stortbuien. De technische staf kwam op het denkbeeld, de microfoons zoodanig te plaatsen, dat het werkelijke geluid van donder en regen op de filmstrook kon worden vast gelegd. Het was een experiment, dat noch de Engelsche cameraman Bryan Langley, noch regisseur Lac, noch de productieleider Rudolf Meyer in hun veeljarige filmpraktyk ooit had den toegepast Hét resultaat Week verrassend goed te zfjn en het effect vai beter dan van welke studlo-ge Gretig profiteerde men werking van de natuur daarop ook zal kunnejr zonneschijn noodig h< waarvoor buiten de/ van het vervallen Z. H. Exc. de Aarsbisschop van Utrecht heeft naaw aanleiding van hun 25-jarig priesterju bileum benoemd lot eere-kanunnik van het Metropolitaan Kapittel van Utrecht den hoog- eerw. heer G. C. Hartmann, president van het Groot Seminarie „Rjjsenburg" te Driebergen en den zeereerw. hooggeleerden heer prof dr I. J M van dén Berg, bijzonder hoogleeraar aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. een kleine radio-reportage, voor haar uitzen dingen naar Nederlandsch-Indië en naar Su riname en Curacao, gemaakt. De burgemeester nn Baarn. jhr. Van Reenen. heeft, als onder deel van deze reportage, een toespraak gehou den tot de luisteraars in Oost- en West-Indië Het Nationaal Fonds foor bijzondere nooden, waarvan, zooals men weet. H. K H. Prinsei1 Juliana eerevoorzitster is, heeft ter gelegenheid van de geboorte van een Prinses een fraaien penning laten ontwerpen door den medaiHeuj/j. C. Wienecke. Dezen slaat de Rijksmunt. HU zal over eenige dagen ter beschikking worden gesteld van de regelmatige contribuanten van genoemd fonds. In verband met den nationalen feestdag op 7 Augustus moeten de dienstplichtige onderofficie ren. korporaals en soldaten, voor wie op dien dag de herhalingsoefeningen zouden aanvangen, zich 8 Augustus bij hun corps melden, op tijd en plaats, in de kennisgeving betreffende hun op roeping aangegeven. De hun verstrekte vervoerbewüaen bleven Augustus geldig. Een opstopping van anderen aard, maar voor de betrokkenen eveneens een beetje onaange naam. heeft zich omstreeks het middaguur voorgedaan bjj het telefoonverkeer. Er waren zooveel Intercommunale gesprekken aange vraagd, dat, naar wij hoorden, gesprekken met Den Haag afgedaan werden met den achter stand tot twee uren toe. Dit was echter een van de zeer weinige ge vallen. waarin de telefoondienst niet vlot funcll- onneerde, want'in het algemeen verliepen alle gesprekken vlot en had het publiek ook niet in het minst te klagen over de wijze, waarop de telefoonbediening haar taak vervulde. Omstreeks kwart voor één 's middags schenen bij het paleis de manschappen van een der batterijen luchtafweergeschut, die In de omgeving van de hoofdstad gelegerd zijn, per transportauto’s, onder leiding van den eersten luitenant Binkhorst. Het laatste gedeelte van den weg naar het paleis, daar waar niet met auto’s gereden mag worden, legde de troep tn marschformatie af. Bij het paleis werd een aanhankelijkheids- betulging in dichtvorm afgegeven, die de man schappen Zaterdagmorgen na het hooren van de blijde tijding spontaan hadden gedicht De gelegenheid om deze huldebetuiging calllgra- fisch in een oorkonde vast te leggen, had ont broken. Het gedicht was echter zoo keurig mo gelijk op modelpapier geschreven. tezonken is. Tot Zaterdagavond waren nadere gegevens bekend. Van de Belgische auto’s die Zaterdag de stad Oostburg passeerden, hield er een stil, waarvan een der inzittenden Informeerde naar de reden van de talrijke vlaggen, welke van de huizen wapperden Met een blij gemoed werd hem geantwoord, dat Prinses Juliana een tweede dochter had ont vangen. Zonder dralen stapte Aartshertog Otto van Oostenrijk want die was de belangstellende automobilist, toen uit zfjn wagen om in een nabijgelegen winkel oranjelint te koopen ten einde den auto er mee te tooien en spontaan mee te leven met de algeheele feestvreugde. De Duitsche volksauto heeft deze belangstel ling levendiger gemaakt dan ooit en nu over enkele maanden de eerste wagens de volksauto fabriek te Fallersleben zullen verlaten en dan ook in Nederland te koop zullen zijn, Is er alle reden om het verschijnsel ..volksauto" en alles wat daaraan vast zit. eens nader onder het oog te zien. Vooral ook omdat het Duitsche volks- autoplan moeilijk kan worden beschouwd als een vanzelfsprekende phase in den natuurlijken ont wikkelingsgang van den automobiel als vervoer middel voor iedereen. Veeleer werd de geheele volksauto-affalre door de Duitsche regeering ge forceerd en valt dus feitelijk buiten het kader van den ontwikkelingsgang, welken de massa- motoriseer)ng in de komende jaren In Europa sou zijn gevolgd. J-* Vereenlglng voor vreemdelingenverkeer ..Soest Vooruit" heeft Zaterdagmorgen een krans gehecht aan het monument van Koningin Emma te Soest. Daarna heeft de Amsterdam- beiaardier j. vincent op het lijdelijk, in bruikleen aan Soest afgestane klokkenspel, dat in een ijzeren stellage voor het monument Is opgehangen, gedurende een half uur een con- cert gegeven van volksliederen, onder zeer groote belangstelling van de zijde der bevolking. Vervolgens heeft het bestuur der V.V.V. „Soest Vooruit" een grooten krans aan het pa leis Soestdijk afgegeven. De feesten zijn ’s avonds met een groot vuurwerk besloten De batterij van het 1ste regiment veldartillerie, die Zaterdagmorgen in Baarn de saluutschoten heeft afgegeven, keerde reeds middags om streeks half 3 per spoor naar haar garolaoen. Harderwijk, terug Het vertrek van den troep onder bevel van kapitein Van Nijnatten. trok uiteraard groote belangstelling Vrjjdagavonq 8 uur is van Enkhulzen naar Urk vertrokken de 48 ton groote boot voor ver voer van drinkwater .Maas 2" van de fa. Ginneken en Vermorken. De boot was bemand met een schipper machinist en was Zaterdag nog niet op Urk ge arriveerd. Men vreest, dat het schip onderweg geen I VIRGINIA CIGARETTES High grade English Import IO ter 17*8 cis. 2® For 35**4. Begrijpelijkerwijze viel er ook op verkeers gebied weer veel te regelen. Immers, uit alle deelen van het land zjjn Zaterdag belangstel lenden naar Soestdijk getogen per fiets, per auto, autobus of op andere manier, om een stillen gelukwensch te brengen aan de gelukkige moeder. Prinses Juliana en haar pasgeboren prinselijk kind Alles verliep in goede orde, daar de politie autoriteiten extra versterkt aanwezig waren. Tegenover het front van het paleis hadden zich geregeld talrijke nieuwsgierigen opgesteld. Door de omlegging van het verkeer, waul zooals men weet, mogen auto’s niet meer het paleis passeeren. was het ongekend stil Iedereen trouwens eerbiedigt gaarne de wer- schen van de Koningin, die om stilte neeft verzocht. De veldwachters, die bij het paleis en op de wegen in de omgeving dienst doen hadden een gemakkelijke en dankbare taak. Door de omlegging van het verkeer zijn er echter wel enkele andere punten, waar de ver keersregeling door de groote opstopping, die tijdelijk ontstaan is moeilijkheden baarde. Zooals bij het kruispunt bij het station te Baarn. waar files auto's minutenlang moesten wach ten. Gaan we de geschiedenis van den Duitschen volksauto na. dan vinden we reeds In 1934 de eerste symptomen van het plan, dat nu in 1939 ten uitvoer wordt gebracht, In dat jaar betoog den Duitsche regeerlngskringen. dat de automo biel slechts dan een In alle opzichten geslaagd werkstuk kon worden genoemd, wanneer ook de arbeider en kleine burger in staat zouden zijn een automobiel te koopen en te onderhouden. In de volgende jaren hielden de kopstukken der Duitsche automobielindustrie zich ernstig bezig met de verwezenlijking van deze plannen. Proef wagens werden gebouwd, meuwe constructies beproefd en toch scheen het de buitenwereld, da» het met het geheele project niet too erg wilde vlotten. Meer en meer vormde zich de meenlng, dat de Duitsche automobielindustrie wel niet tn staat zou zfjn voor een dergelfjk lagen Prijs 900 mark werd genoemd een volwas sen vierpersoons auto te bouwen, die bovendien nog over lang niet geringe prestatiecijfers moest kunnen beschikken Wel doken berichten op over een plan de geheele Duitsche automobiel industrie in den volksautobouw te betrekken, door iedere fabriek een bepaald onderdeel motor, koetswerk, chassis te laten vervaar digen, maar tot een oplossing scheen het lang zamerhand tot een probleem uitgegroeide volks- auto-project niet te kunnen komen. Tot in 1938 de Duitsche regeering het Ar- beitsfront voor haar plan spande om de ult- eindeljjke oplossing van het probleem van den inmiddels tot een prestigekwestie geworden „Volkswagen" te forceeren. Het zal moeilijk vallén In de geschiedenis van den automobiel een gebeurtenis te vinden, welke zooveel pennen In beweging heeft gebracht en zooveel commentaar heeft ontlokt als de oplos sing die in Dultschland voor de volksauto- kwestle werd gegeven. Opmerkelijk is het daar bij. dat de technische zijde van den Duitschen volksauto In de vakpers over de geheele wereld niet anders dan onverdeeld gunstig werd be oordeeld. Hoe men ook over den volksauto denkt, voor de techniek, die voor 990 R.M. een vol wassen vierpersoons automobiel vervaardigt, zal men toch respect moeten hebben. Vier A vijf personen plus een aanmerkelijke hoeveelheid bagage zullen er gemakkelyk plaats In moeten kunnen vinden, de motor zal krachtig genoeg moeten zijn om in vlak terrein een flinke snel heid vol te kunnen houden en om in bergland over voldoende klimcapaclteiten te beschikken. Daarenboven zal echter het brandstofverbruik niet boven een relatief geringe waarde mogen ■tijgen, terwijl de motor en carrosserie weinig onderhoudseischen mogen stelen Algemeen beantwoordt de Duitsche volksauto op voldoende wijze aan al deze desiderata. Na tuurlijk. men zal bij het beoordeelen van deze wagens over het algemeen niet de maatstaven mogen aanleggen, welke voor wagens uit een hoogere prijsklasse gerechtvaardigd zijn. Het geen evenwel niet wegneemt, dat aan de eischen, welke aan ruimte, comfort, snelheid en betrouw baarheid moeten worden gesteld, niet mag wor den getornd. De Duitsche volksauto heeft dan ook een totale lengte van 490 M.. een breedte van 1.55 M. en een topsnelheid van 100 KM., welke uren achtereen kan worden volgehouden; Zaterdagmiddag tegen twaalf uur is nabij het St. Janskapelletje te Boxmeer de 80-Jarige J. van Loon door een auto aangereden, toen hij per flets den weg wilde oversteken. De-grijsaard werd zeer ernstig gewond. Met een schedelbasisfractuur werd hij naar het zie kenhuis overgebracht. Nijvere handen hebben zich Zaterdag be ijverd om het dorp Baarn na het blijde gebeu ren zoo snel en zoo fraai mogelijk van aan schijn te doen veranderen. Langs de voornaamste straten waren teeet zullen opgericht, onderling verbonden met guirlandes van oranjelampen, bloemen en groen; het geheel overheerscht door de deu ren van de Nederlandsche vlag. In het mid den van het dorp ligt de Brink, het natuurlijk ontwikkelingscentrum van Baarn en derhalve nok thans het middelpunt, niet alleen van de schoonste versieringen, maar ook van de drukte, de vreugde, welke hooger werd naarmate de avond over Baarn viel. De groote muziektent het Dorpsplein had een nieuw verfje gekregen de Baamsche politie zorgde voor een behpër- HJke afzetting en er werd ruimte gehouden voor het voorbijtrekken van een feestoptocht. welke in het begin van den avond, met muziek voorop een rondgang door de straten van maakte. Tegen het uur dat deze stoet op kon arriveeren. stelde zich op het gereserveerde gedeelte een klein autoriteiten op. In dezen kring zagen wij be halve den burgemeester van de gemeente, Jhr. Van Reenen. de wethouders en raadsleden van de gemeente, en andere gementelUke autori teiten, bestuursleden van Oranjevereenigingen ■Is gasten verschillende leden van de hofhou ding onder wie baron Baud en kapitein De Ro- van Alderwerelt. Nadat de feestgangers zich rond de muziek tent hadden geschaard, hield burgemeester Van Reenen een feestrede. Aan H H K.K. H.H. Prinses Juliana en Prins Bernhard werd namens de bevolking het vol gende telegram gezonden: Het was Zaterdag een levenalg gedoe rond om het paleis Soestdijk Nu de tjjd van span ning en van wachten eenmaal voorbij is, heerscht overal vreugde en bloheid Ieder wil iets zien van hetgeen daar achter het groote hek In het paleis gebeurt, al is het ook maar heel even. Natuurlijk valt er niet veel te zien. Maar met des te meer belangstelling gemeten de velen van elke gebeurtenis, hoe gering ook. in de omgeving van het paleis H. M. da Koningin ontving het volgend» telegram: .^aarns geestdriftige feestvierende Levol- klng wenscht Uwe Majesteit, haar hooge Am- bachtsvrouwe, onder verzekering van onwankel bare verknochtheid eerbiedig geluk. De burgemeester. VAN REENEN Ten slotte werden de vreugde en dankbaar heid samengevat in een drievoudlgen jubel roep voor de jonggeborene: „Lang leve on* jongste Prinsesje!” Zondagmorgen om kwart over negen is op het Spui te Den Haag ter hoogte van de Kalver markt een auto, bestuurd door den 32-jarigen J. H W.. tegen een motorrijwiel gebotst, door dat de bestuurder van dit laatste voertuig geen voorrang verleende Deze, de 41-jarige Th S uit de Watervllerstraat en zfjn dertienjarig loontje T. S., dat op de duo zat. werden belden ernstig gewond naar het R K. ziekenhuis aan het Westeinde vervoerd. De vader was bewusteloos en bekwam een hoofdwonde; de zoon heeft een ernstige hoofdwonde en vermoedelijk een rechterbeenfractuur. Vrijdagavond omstreeks half twaalf is on den rijksstraatweg nabij Reenderen, gemeente Bnim- men, een verkeersongeluk gebeurd met duodc- I Ij ken afloop. Komende uit Zutphen, trachtte een personen auto, bestuurd door den heer J. V. uit Brun;- men, een bus van de Geldersche Tramweg-Maat- schappij te passeeren. Uit tegenovergestelde richting naderde juist een trailer De botsing was onvermijdelijk. De trailer greep den perso nenauto In de flank, waardoor deze slipte en tusschen de boomen door, vla een heg in het langs den weg gelegen welland terecht zwam De auto werd totaal vernield, terwijl de drie Inzittenden er uit geslingerd werden. De 19-jarige A. B uit Doetlnchem. had dus danige verwondingen opgeloopen. dat dokters- hulp hem niet meer kon baten. Hjj overleed kort na het ongeluk. De belde andere inzlcter. den kregen slechts lichte verwondingen. In dezen tijd van steeds sneller voort- ■chrijdende motorisatie. van grootsch opge- getten wegenbouw en groeiende automoblel- productle-ciffers schijnt ons de automobiel voor Iedereen meer onder het bereik te lig gen dan ooit. Toestanden op het gebied van het automobilisme, welke In de Vereenigde Staten van Noord-Amerika een hecht en on misbaar onderdeel van de volkshuishouding zijn geworden, waren in ons werelddeel tot voor enkele jaren onbekend en weinig deed ta die dagen vermoeden, dat reeds In 1939 de automobiel voor den kleinen man zoo als het motorvoertuig voor Iedereen wel eens wordt genoemd in het middelpunt der publieke belangstelling zou worden gepletst 69-jarigen ouderdom Is te 's Gravenhage overleden Ir. F. M. van Panthaleon baron van Eek. oud-hoofdingenleur der Spoorwegen. wy vernemen van bevoegde Invoerprijsverschll op rogge en f het tijdvak van tot en met 12 behoudens tusechentydsche ^fjzi gesteld op f 4.45 per 100 kilo. 9b denaturaUesteun voog rogge, gedena»u- reerd in de week van 30 ’Juli tot en met 5 Augustus, bedraagt I 130 per 100 kilo.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 13