Duitsche VOLKSAUTO
bijna gereed!
Economische
moeilijkheden
Eenvoudig eerbetoon aan
moeder en kind
b
De dood langs
den weg
DRUK BEWEEG RONDOM
HET PALEIS
o
1
MAANDAG 7 AUGUSTUS 1939
IN
DE
VAKPERS
Carillonklanken
te Soest
3 aam in feesttooi
Kind onder zwaren tractor
Eer e-kanunniken van
/et telefoonverkeer
het Aartsbisdom
Bij het overate ken gedood
OP SLAG GEDOOD
IN
Ernstig ongeval te Amersfoort
Ir.
van
de
NATIONALE FEESTDAG EN DE
HERHALINGSOEFENINGEN
*ea serie prpefnutn’f öt «MgorAf opgesteld voor de voUuwagenfabrieken te Stuttgart
Geschenk van personeel
aan de Spoorwegen
Waar Mgr. Ariëns
geboren werd
ONVERDEELD GUNSTIGE ONT
VANGST
Op iedere 1000 inwoners
138 radiotoestellen
Auto by botsing geheel vernield;
drie inzittenden er uit geslingerd
I nvoerpr ij s verschil
en roggemeel
Het blyde nieuws inspireerde
battery-miinschappen tot een
aanhankelykheids-ver klaring
in dichtvorm
Hulde van Noorschen
verkenner
Ernstige aanrijding in de
Residentie
Even oud als de jongste
Prinses
AANTAL LUISTERVINKEN
ONS LAND
BOOT OP WEG NAAR URK
GEZONKEN?
pEEN VOORRANG VERLEEND
Zjjn auto getooid met oranje by
bezoek aan ons land
F. M. van Panthaleon baron
Eek overleden
Economische gevolgen
z-’l
Gelukwensch
Penning ter gelegenheid van
blijde gebeurtenis
„De Spooktrein”
ycm. taffe. f
De eerste symptomen
Spontaan gebaar van
Aartshertog Otto
80-jarige man aangereden
Jan Musch weer aan het werk
President G. Hartmann en prof. dr.
I. van den Berg benoemd
kleine
Gedeniiteen onthuld fe Utrecht
i.
o
het
don’
ver-
A
van
In
en een
Nederlandsche
dar
en
Clearingkoersen
A
^ggg^gg^^^^^g!^BSBB9BBBBSSB!^BPlSSBBBBBBBSSSBBBBSBSSSSSSBBBSBSSSBBSSBBBSSSSS3BSKSBSSSS^^^^^^^^:^
Zaterdagmiddag is te Utrecht een gedenk
steen onthuld in den gevel van het hulk, waar
Mgr dr. Anhons Ariëns t g. geboren werd.
Zaterdagmorgen omstreeks kwart voor negen
is in de Havenstraat te Rotterdam nabjj de
Lage Erfbrug een ernstig verkeersongeval 0e-
beurd. dat het 10-Jarige meisje M. Wetering
uit de Fregatstraat. het leven heeft gekost.
bleek
p het natuurgeluid
'luidnabootsing ook.
^JÓus van deze mede-
4n de hoop, dat mer
rekenen wanneer men
e/tt voor de buitenopnamen,
studio reeds het exteueur
tlonsgebouw in aanbouw is.
den Brink
afgesloten,
geselschap
.'zijde, dat het
öggemeel. .por
Augustus 1939.
Iging. is vast-
Op den Soesterweg te Amersfoort tusachen
den spoorovergang en hotel Blrkhoven heeft
hedenmorgen omstreeks half 12 een doodelijk
ongeval plaats gehad.
Op dat oogenblik kwam de ruim 80-jarige
mej. Van Beek per fiets een hek uitrijden
Ongeveer 50 meter verder «rilde zij den rijweg
oversteken, doch werd daarbij door een vracht
auto gegrepen en vrijwel op slag gedood.
..De burgerij van Baarn. in eendrachtige feest
viering tezamen gekomen, biedt Uwe Koninklijk»
Hoogheden eerbiedig hartelijke gelukwenschen
aan. met de bede, dat het jeugdige Prinsesje
gezegend en tot segen moge worden”.
Tie burgemeester.
VAN REENEN.
Sedert Maandag Jl. toen de hervatting der
werkzaamheden in de Cinetone-studios op
plechtige wijze werd ingewijd door den Amster-
damschen wethouder van Kunstzaken, wordt
et dagelijks In de ateliers aan de Dulvendrecht-
schekade hard gewerkt aan de verfilming van
.De Spooktrein", bewerkt naar het bekende to
neelstuk van Arnold Ridley onder leiding van
den Tsjechischen regisseur Karei Lamac
Hoe geheel anders echter werd de economische
en verkeerstechnische zijde van het geval be-
Koersen voor stortingen op 7 Augustus 1939
tegen verplichtingen, luidende in:
Relchsmarken t 75.29, lires l 990.
Op den Soestdijkerstraatweg. ter hoogte van
hotel Blrkhoven te Amersfoort. Is Zaterdag
ochtend omstreeks half twaalf de 60-jarige
wielrijdster mej. Van Beek uit Amersfoort uy
het oversteken van den weg door een vracht
auto aangereden en onmiddeliyk gedood. Het
stoffelijk overschot Is daar ..De Lichtenberg'
cvergebracht.
vertoeft
zoon hij
1 lee-
Het kind fietste in gezelschap van haar moe
der in de richting van de binnenstad. Ter hoogte
van de brug reed zij naast een tractor met op
legger. welke rechtdoor de Havenstraat wilde
Inrijden, terwijl het meisje haar moeder, die
voor haar reed, wilde inhalen. Door een ver
keerde manoeuvre Is het kind onder den tractor
terecht gekomen. Zy werd door de dubbele wie
len van den oplegger overreden en op slag ge
dood. Het lichaampje was vreeselyk verminkt
Het stoffelijk overschot is naar het zieken
huis aan den Coolslngel vervoerd.
karakteristieken dus, die den wagen geenszins
tot een „kleinen auto" stempelen.
Om kwart voor zes begaven de belangstel
lenden. die In de RK Openbare leeszaal waren
biteengekomen, zich naar de Hamburgerstraat
no 38.
Muziek van de R.K.W V. St Joseph, de
..Nieuwe Harmonie St. Caecllla" begeleidde het
gezelschap
Voor het huis hield pater Elpidius Bruna
OF.M directeur van het Centraal Bureau var*
Sobriëtas te Den Bosch, een toespraak
Vaak herdachten we. aldus spr., den sterfdag
van Mgr. Ariëns te Maarssen, het felteltjk
eindpunt van zijn leven; we plaatsten een kapel
boven zijn graf, maar nog ontèrak ons een
zichtbaar teeken, dat het startpunt aanduidl
van zijn arbeidzaamheid. Dit teeken zal spoedig
aanwezig zijn in den steen aan zijn geboorte
huis
De heer Nijkamp. voorzitter van den Bond
van R K. Werklledenvereenlglngen In het aarts
bisdom en lid van het Nat. Ariëns comité, wet
houder te Enschede, verrichtte hierna de ont
hulling. Spr. gaf In enkele markante trekken
een duidelijk beeld van den grooten Ariëns.
den apostel der liefde en rechtvaardigheid, den
pionier der R.K. Werklieden-organlsatie. die ge
arbeid heeft voor de godsdienstige, zedelijke,
cultureele en maatschappelijke verheffing van
deze arbeiders. De christelijke gedachten heef’
dr. Ariëns omgezet in practisch. sociaal werk
en op deze wijze is zijn persoon niet alleen
van bijzondere beteekenis voor een bepaalde
groep der bevolking, maar van nationale waai
de voor geheel Nederland.
Na deze toespraak verwijderde de heer H
Nijkamp het doek, waarmee de steen tot nu
toe bedekt was.
Het inschrift luidt: Hier werd geboren Alphons
Ariëns 26 4 Priester 1860
Nadat de ..Nieuwe Harmonie" het Wilhelmus
had gespeeld’, was deze bijzondere openbare bij
eenkomst In de openlucht, belegd voor de ver-
eering van een onzer prachtigste katholieke
figuren, teneinde.
In het gezin H. Blom, aan de Laarderstraat te
Eemnes-Bulten. waarvan de man een klein
handeltje drijft, is Zaterdagnacht een zoon ge
boren De jonge Blom zag ongeveer te zelfder
lijd het levenslicht als onze pasgeboren Prinses.
I
‘s Middags omstreeks 3 uur kwam aan het
paleis Soestdyk per fiets aan de 18-jarlge
Noorsche padvinder Jan Christian Kagel uit
Oslo met een tuil bloemen voor de prinses.
De jeugdige Noor vertrok vijl weken geleden
uit Oslo om per flets naar Nederland te komen,
waar hij hoopte tijdens de feestviert!^ tn ver
band met de geboorte van een nieuwe Oranje
telg te arriveeren. Binds eenige dagen
hij te Baarn by een familie, welker i
tijdens de Jamboree te Vogelenzang heeft
ren kennen.
Toen Zaterdagmiddag te Baarn de gemeente
secretarie om één uur sloot, was er slechts één
geboorteaangifte gedaan en van andere geboor
ten werd niets vernomen.
Deze tweede jonggeborene, Oerard de Jong, zag
kwart voor zevenen het levenslicht. Het is de
zoon van een machinist bij de groots vaart, die
op het oogenblik op zee is.
oordeeld Laten we.de beschouwingen over de
economische gevolgen van den volksauto voor
Dultschland eens de revue passeeren. dan blijken
deze vrijwel unaniem uit te kristalllseeren in de
meenlng. dat de geheele volksauto-affalre econo
misch gezien een onding Is. Vooral de vaste en
variabele onderhoudskosten worden als ondraag
lijk hoog genoemd voor de as. volksauto-bezlt-
ters. By een afschrijving in 6 Jaar en een totalen
rjj-afstand van 10 A 12.000 K M. per jaar komt
men tot cijfers van 60 k 70 RM. per maand aan
onkosten, waarin dan afschrijving, benzine, olie,
banden, verzekering, garage en reparaties zjjn
begrepen.
Inderdaad zal 60 4 70 R.M. per maand extra
onkosten voor de meeste arbeidersgezinnen een
te groote last beteekenen. maar men zal niet
uit het oog mogen verliezen, dat deze cijfers
geheel gebaseerd zijn op de toestanden, welke op
het oogenblik In Dultschland bestaan. In hoe
verre de Duitsche regeering In de toekomst
dwz volgend jaar, wanneer de eerste volks-
auto's zijn afgeleverd In deze onkosten tege
moet zal komen door het beschikbaar stellen van
goedkoope bedrijfsstoffen benzine, olie, ban
den en door het verlagen van gafagehuren en
reparatiekosten, dient te worden afgewacht. Dat
dit zal geschieden, is wel haast noodzakelijk, ge
zien de bovengenoemde onkostencijfers. die toch
als een niet overdreven en ratloneele schatting
mogen worden beschouwd. Van de bijna 250 000
as. volksauto-bezitters in Dultschland, die op
het oogenblik iedere week 5 Mark aan zegels
plakken op volksauto-spaarkaarten, verdient de
helft immers nog geen 300 Mark per maand,
zoodat een drastische verlaging van de onder
houdskosten niet, mag uitblijven, wil de volks
auto ten minste niet tot een ondraagljjken last
voor deze ..kleine luyden” worden. Overigens
hebben al deze volksauto-spaarders nog wel even
den tijd, voordat zjj den volksauto in hun bezit
hebben want pas wanneer 750 Mark is gespaard,
dl. na bijna 3 jaar, krijgt de spaarder een volg
nummer. In welk tempo de aflevering zal ge
schieden hangt verder af van de productie
cijfers der volksautofabriek, en niet te vergeten
van het aantal wagens, dat voor export zal wor
den bestemd. Naar verluidt zullen in 1940 in
totaal 100.000 wagens worden afgeleverd, terwijl
de eindcapaciteit van de fabriek 450.000 wagens
per jaar moet bedragen.
Feitelijk is het zeer gewenscht, dat de wagens
pas worden afgeleverd nadat het geheele bedrag
990 Mark voor den auto en 200 Mark voor de
tweejarige verplichte all-risk-verzekering ts
byeengespaard. anders zal de onkostenrekening
nog meer worden bezwaard door 20 A 25 Mark
per maand aan spaargeld Hoe in zoo n geval de
Duitsche arbeider het geld voor zijn auto zal
moeten opbrengen, is vooralsnog een raadsel.
En dan is het nog de vraag hoe Dultschland
aan de groote hoeveelheden bedrijfsstoffen voor
de volksauto’s moet komen. Juist eenige weken
geleden werd de maxlmum-snelheid op de auto
wegen beperkt tot 100 KM en als reden voor
dezen drastlschen maatregel voerde men aan,
dat de grootere slijtage van de wagens en het
hoogere benzine- en olleverbrulk bij groote snel
heden als een verkwisting moesten worden be
schouwd, die door de groote behoefte aan deze
grondstoffen in Dultschland niet duldbaar was.
In de kringen der Duitsche automobiel-fabrikan-
ten is men zelfs bevreesd geweest voor een ver
bod om op Zondagen pleziertochtjes met auto
mobielen te maken. Zoover is het niet gekomen,
maar toch schijnen maatregelen tot beperking
van het benzinegebrulk ibenzinekaarten?) In
de naaste toekomst niet te zullen uitblijven. Hoe
dit echter te rijmen is met de zoozeer gewenschte
massamotorisatie is niet erg duidelijk.
Zfjn huldeblijk werd zeer op prijs gesteld en
onder dankzegging in ontvangst genomen. He»
bestond uit een bouquet bloemen in de wit-
rood-blauwe Noorsche kleuren.
Zooals bekend is, bestond bij den Personeel-
ra*d van de N. 8. reeds lang het voornemen,
bij gelegenheid van het 100-jarig bestaan der
3p<x.i wegen een geschenk van het personeel
te bieden De keuze is thans gevallen op de
plaatsing van een gedenkteeken in de hal van
het Centraal Station te Utrecht. Een jury van
drie leden heeft het beeldhouwwerk gekoaen uit
een drietal ontwerpen en de Personeelraad heeft
zich met die keuze vereenigd Het ontwerp M
van den kunstenaar Charles Eyk Een maquet-
te van het gedenkteeken op ware grootte aai
tijdens de spoorwegfeesten worden onthuld, ter
wijl het definitieve beeldhouwwerk 1 Juni 1940
gereed moet rijn
De heer Pierlot, minister-president en mi
nister van Bultenlandscha Zaken van België
heeft den gezant van België te -a-Oravenhage'
baron Kerry, opgedragen, aan de Koninklijke
Familie en aan de Nederlandsche regeering de
gelukwenschen van de Belgische regeering en
van het Belgische volk met de blijde gebeur
tenis aan het Hof te Soestdijk over te brengen
De Commissaris van de Koningin in dc pro
vincie Groningen heeft de gelukwenschen over
gebracht van de provinciale bevolking aan H.
de Koningin, aan het prinselijk psar en aan
de jonggeborene. Gelijkluidende telegrammen
Hjn verzonden door het college van B. en W.
te Groningen.
De Phohl heeft in hotel Trier te Boeetdijk
Het aantal radioluisteraars, dat blijkens
aangiften een eigen ontvangtoestel bezit, be
droeg ultimo Juni 1939 839 542 Het aantal aan
sluitingen op radfocentralen bedroeg op den-
zelfden datum 368.710, dus een totaal aantal
geregistreerde radioluisteraars van 1208.252. of
138 op 1000 Inwoners.
Naast Sara Heyblom, Adolf Engers, Louis
Borel, Cissy van Bennekom en andere acteurs
en actrices, die In de film een rol vervullen,
heeft vandaag voor het eerst sedert zijn ziekte
Jan Musch in de Cinestone-studlo's zijn werk
zaamheden hervat.
Een merkwaardig geval deed zich Vrijdag
avond voor tijdens de nachtopnamen van het
geheimzinnige station, waar de sfeer nog hui
veringwekkender wordt door den neerplassen-
den regen, felle bliksemstralen en knetterende
donderslagen. Omstreeks den tijd, dat men aan
deze opnamen toe was. ontlastte zich ooven
Duivendrecht een hevig onweer, gepaard paande
met felle stortbuien. De technische staf kwam
op het denkbeeld, de microfoons zoodanig te
plaatsen, dat het werkelijke geluid van donder
en regen op de filmstrook kon worden vast
gelegd. Het was een experiment, dat noch de
Engelsche cameraman Bryan Langley, noch
regisseur Lac, noch de productieleider Rudolf
Meyer in hun veeljarige filmpraktyk ooit had
den toegepast Hét resultaat Week verrassend
goed te zfjn en het effect vai
beter dan van welke studlo-ge
Gretig profiteerde men
werking van de natuur
daarop ook zal kunnejr
zonneschijn noodig h<
waarvoor buiten de/
van het vervallen
Z. H. Exc. de Aarsbisschop van Utrecht heeft
naaw aanleiding van hun 25-jarig priesterju
bileum benoemd lot eere-kanunnik van het
Metropolitaan Kapittel van Utrecht den hoog-
eerw. heer G. C. Hartmann, president van het
Groot Seminarie „Rjjsenburg" te Driebergen en
den zeereerw. hooggeleerden heer prof dr I. J
M van dén Berg, bijzonder hoogleeraar aan de
Rijksuniversiteit te Utrecht.
een kleine radio-reportage, voor haar uitzen
dingen naar Nederlandsch-Indië en naar Su
riname en Curacao, gemaakt. De burgemeester
nn Baarn. jhr. Van Reenen. heeft, als onder
deel van deze reportage, een toespraak gehou
den tot de luisteraars in Oost- en West-Indië
Het Nationaal Fonds foor bijzondere nooden,
waarvan, zooals men weet. H. K H. Prinsei1
Juliana eerevoorzitster is, heeft ter gelegenheid
van de geboorte van een Prinses een fraaien
penning laten ontwerpen door den medaiHeuj/j.
C. Wienecke.
Dezen slaat de Rijksmunt. HU zal over eenige
dagen ter beschikking worden gesteld van de
regelmatige contribuanten van genoemd fonds.
In verband met den nationalen feestdag op 7
Augustus moeten de dienstplichtige onderofficie
ren. korporaals en soldaten, voor wie op dien dag
de herhalingsoefeningen zouden aanvangen, zich
8 Augustus bij hun corps melden, op tijd en
plaats, in de kennisgeving betreffende hun op
roeping aangegeven.
De hun verstrekte vervoerbewüaen bleven
Augustus geldig.
Een opstopping van anderen aard, maar voor
de betrokkenen eveneens een beetje onaange
naam. heeft zich omstreeks het middaguur
voorgedaan bjj het telefoonverkeer. Er waren
zooveel Intercommunale gesprekken aange
vraagd, dat, naar wij hoorden, gesprekken met
Den Haag afgedaan werden met den achter
stand tot twee uren toe.
Dit was echter een van de zeer weinige ge
vallen. waarin de telefoondienst niet vlot funcll-
onneerde, want'in het algemeen verliepen alle
gesprekken vlot en had het publiek ook niet in
het minst te klagen over de wijze, waarop de
telefoonbediening haar taak vervulde.
Omstreeks kwart voor één 's middags
schenen bij het paleis de manschappen van een
der batterijen luchtafweergeschut, die In de
omgeving van de hoofdstad gelegerd zijn, per
transportauto’s, onder leiding van den eersten
luitenant Binkhorst. Het laatste gedeelte van
den weg naar het paleis, daar waar niet met
auto’s gereden mag worden, legde de troep tn
marschformatie af.
Bij het paleis werd een aanhankelijkheids-
betulging in dichtvorm afgegeven, die de man
schappen Zaterdagmorgen na het hooren van
de blijde tijding spontaan hadden gedicht De
gelegenheid om deze huldebetuiging calllgra-
fisch in een oorkonde vast te leggen, had ont
broken. Het gedicht was echter zoo keurig mo
gelijk op modelpapier geschreven.
tezonken is. Tot Zaterdagavond waren
nadere gegevens bekend.
Van de Belgische auto’s die Zaterdag de stad
Oostburg passeerden, hield er een stil, waarvan
een der inzittenden Informeerde naar de reden
van de talrijke vlaggen, welke van de huizen
wapperden
Met een blij gemoed werd hem geantwoord,
dat Prinses Juliana een tweede dochter had ont
vangen.
Zonder dralen stapte Aartshertog Otto van
Oostenrijk want die was de belangstellende
automobilist, toen uit zfjn wagen om in een
nabijgelegen winkel oranjelint te koopen ten
einde den auto er mee te tooien en spontaan
mee te leven met de algeheele feestvreugde.
De Duitsche volksauto heeft deze belangstel
ling levendiger gemaakt dan ooit en nu over
enkele maanden de eerste wagens de volksauto
fabriek te Fallersleben zullen verlaten en dan
ook in Nederland te koop zullen zijn, Is er alle
reden om het verschijnsel ..volksauto" en alles
wat daaraan vast zit. eens nader onder het oog
te zien. Vooral ook omdat het Duitsche volks-
autoplan moeilijk kan worden beschouwd als een
vanzelfsprekende phase in den natuurlijken ont
wikkelingsgang van den automobiel als vervoer
middel voor iedereen. Veeleer werd de geheele
volksauto-affalre door de Duitsche regeering ge
forceerd en valt dus feitelijk buiten het kader
van den ontwikkelingsgang, welken de massa-
motoriseer)ng in de komende jaren In Europa
sou zijn gevolgd.
J-* Vereenlglng voor vreemdelingenverkeer
..Soest Vooruit" heeft Zaterdagmorgen een krans
gehecht aan het monument van Koningin
Emma te Soest. Daarna heeft de Amsterdam-
beiaardier j. vincent op het lijdelijk, in
bruikleen aan Soest afgestane klokkenspel, dat
in een ijzeren stellage voor het monument Is
opgehangen, gedurende een half uur een con-
cert gegeven van volksliederen, onder zeer
groote belangstelling van de zijde der bevolking.
Vervolgens heeft het bestuur der V.V.V.
„Soest Vooruit" een grooten krans aan het pa
leis Soestdijk afgegeven. De feesten zijn ’s avonds
met een groot vuurwerk besloten
De batterij van het 1ste regiment veldartillerie,
die Zaterdagmorgen in Baarn de saluutschoten
heeft afgegeven, keerde reeds middags om
streeks half 3 per spoor naar haar garolaoen.
Harderwijk, terug Het vertrek van den troep
onder bevel van kapitein Van Nijnatten. trok
uiteraard groote belangstelling
Vrjjdagavonq 8 uur is van Enkhulzen naar
Urk vertrokken de 48 ton groote boot voor ver
voer van drinkwater .Maas 2" van de fa.
Ginneken en Vermorken.
De boot was bemand met een schipper
machinist en was Zaterdag nog niet op Urk ge
arriveerd. Men vreest, dat het schip onderweg
geen
I VIRGINIA CIGARETTES
High grade English Import
IO ter 17*8 cis. 2® For 35**4.
Begrijpelijkerwijze viel er ook op verkeers
gebied weer veel te regelen. Immers, uit alle
deelen van het land zjjn Zaterdag belangstel
lenden naar Soestdijk getogen per fiets, per
auto, autobus of op andere manier, om een
stillen gelukwensch te brengen aan de gelukkige
moeder. Prinses Juliana en haar pasgeboren
prinselijk kind
Alles verliep in goede orde, daar de politie
autoriteiten extra versterkt aanwezig waren.
Tegenover het front van het paleis hadden
zich geregeld talrijke nieuwsgierigen opgesteld.
Door de omlegging van het verkeer, waul
zooals men weet, mogen auto’s niet meer het
paleis passeeren. was het ongekend stil
Iedereen trouwens eerbiedigt gaarne de wer-
schen van de Koningin, die om stilte neeft
verzocht. De veldwachters, die bij het paleis
en op de wegen in de omgeving dienst doen
hadden een gemakkelijke en dankbare taak.
Door de omlegging van het verkeer zijn er
echter wel enkele andere punten, waar de ver
keersregeling door de groote opstopping, die
tijdelijk ontstaan is moeilijkheden baarde.
Zooals bij het kruispunt bij het station te Baarn.
waar files auto's minutenlang moesten wach
ten.
Gaan we de geschiedenis van den Duitschen
volksauto na. dan vinden we reeds In 1934 de
eerste symptomen van het plan, dat nu in 1939
ten uitvoer wordt gebracht, In dat jaar betoog
den Duitsche regeerlngskringen. dat de automo
biel slechts dan een In alle opzichten geslaagd
werkstuk kon worden genoemd, wanneer ook de
arbeider en kleine burger in staat zouden zijn
een automobiel te koopen en te onderhouden.
In de volgende jaren hielden de kopstukken
der Duitsche automobielindustrie zich ernstig
bezig met de verwezenlijking van deze plannen.
Proef wagens werden gebouwd, meuwe constructies
beproefd en toch scheen het de buitenwereld,
da» het met het geheele project niet too erg
wilde vlotten. Meer en meer vormde zich de
meenlng, dat de Duitsche automobielindustrie
wel niet tn staat zou zfjn voor een dergelfjk lagen
Prijs 900 mark werd genoemd een volwas
sen vierpersoons auto te bouwen, die bovendien
nog over lang niet geringe prestatiecijfers moest
kunnen beschikken Wel doken berichten op
over een plan de geheele Duitsche automobiel
industrie in den volksautobouw te betrekken,
door iedere fabriek een bepaald onderdeel
motor, koetswerk, chassis te laten vervaar
digen, maar tot een oplossing scheen het lang
zamerhand tot een probleem uitgegroeide volks-
auto-project niet te kunnen komen.
Tot in 1938 de Duitsche regeering het Ar-
beitsfront voor haar plan spande om de ult-
eindeljjke oplossing van het probleem van den
inmiddels tot een prestigekwestie geworden
„Volkswagen" te forceeren.
Het zal moeilijk vallén In de geschiedenis van
den automobiel een gebeurtenis te vinden, welke
zooveel pennen In beweging heeft gebracht en
zooveel commentaar heeft ontlokt als de oplos
sing die in Dultschland voor de volksauto-
kwestle werd gegeven. Opmerkelijk is het daar
bij. dat de technische zijde van den Duitschen
volksauto In de vakpers over de geheele wereld
niet anders dan onverdeeld gunstig werd be
oordeeld. Hoe men ook over den volksauto denkt,
voor de techniek, die voor 990 R.M. een vol
wassen vierpersoons automobiel vervaardigt, zal
men toch respect moeten hebben. Vier A vijf
personen plus een aanmerkelijke hoeveelheid
bagage zullen er gemakkelyk plaats In moeten
kunnen vinden, de motor zal krachtig genoeg
moeten zijn om in vlak terrein een flinke snel
heid vol te kunnen houden en om in bergland
over voldoende klimcapaclteiten te beschikken.
Daarenboven zal echter het brandstofverbruik
niet boven een relatief geringe waarde mogen
■tijgen, terwijl de motor en carrosserie weinig
onderhoudseischen mogen stelen
Algemeen beantwoordt de Duitsche volksauto
op voldoende wijze aan al deze desiderata. Na
tuurlijk. men zal bij het beoordeelen van deze
wagens over het algemeen niet de maatstaven
mogen aanleggen, welke voor wagens uit een
hoogere prijsklasse gerechtvaardigd zijn. Het
geen evenwel niet wegneemt, dat aan de eischen,
welke aan ruimte, comfort, snelheid en betrouw
baarheid moeten worden gesteld, niet mag wor
den getornd. De Duitsche volksauto heeft dan
ook een totale lengte van 490 M.. een breedte
van 1.55 M. en een topsnelheid van 100 KM.,
welke uren achtereen kan worden volgehouden;
Zaterdagmiddag tegen twaalf uur is nabij
het St. Janskapelletje te Boxmeer de 80-Jarige
J. van Loon door een auto aangereden, toen
hij per flets den weg wilde oversteken.
De-grijsaard werd zeer ernstig gewond. Met
een schedelbasisfractuur werd hij naar het zie
kenhuis overgebracht.
Nijvere handen hebben zich Zaterdag be
ijverd om het dorp Baarn na het blijde gebeu
ren zoo snel en zoo fraai mogelijk van aan
schijn te doen veranderen.
Langs de voornaamste straten waren teeet
zullen opgericht, onderling verbonden met
guirlandes van oranjelampen, bloemen en
groen; het geheel overheerscht door de deu
ren van de Nederlandsche vlag. In het mid
den van het dorp ligt de Brink, het natuurlijk
ontwikkelingscentrum van Baarn en derhalve
nok thans het middelpunt, niet alleen van de
schoonste versieringen, maar ook van de drukte,
de vreugde, welke hooger werd naarmate de
avond over Baarn viel. De groote muziektent
het Dorpsplein had een nieuw verfje gekregen
de Baamsche politie zorgde voor een behpër-
HJke afzetting en er werd ruimte gehouden voor
het voorbijtrekken van een feestoptocht. welke
in het begin van den avond, met muziek voorop
een rondgang door de straten van
maakte.
Tegen het uur dat deze stoet op
kon arriveeren. stelde zich op het
gereserveerde gedeelte een klein
autoriteiten op. In dezen kring zagen wij be
halve den burgemeester van de gemeente, Jhr.
Van Reenen. de wethouders en raadsleden van
de gemeente, en andere gementelUke autori
teiten, bestuursleden van Oranjevereenigingen
■Is gasten verschillende leden van de hofhou
ding onder wie baron Baud en kapitein De Ro-
van Alderwerelt.
Nadat de feestgangers zich rond de muziek
tent hadden geschaard, hield burgemeester Van
Reenen een feestrede.
Aan H H K.K. H.H. Prinses Juliana en Prins
Bernhard werd namens de bevolking het vol
gende telegram gezonden:
Het was Zaterdag een levenalg gedoe rond
om het paleis Soestdijk Nu de tjjd van span
ning en van wachten eenmaal voorbij is,
heerscht overal vreugde en bloheid Ieder wil
iets zien van hetgeen daar achter het groote
hek In het paleis gebeurt, al is het ook maar
heel even.
Natuurlijk valt er niet veel te zien. Maar met
des te meer belangstelling gemeten de velen
van elke gebeurtenis, hoe gering ook. in de
omgeving van het paleis
H. M. da Koningin ontving het volgend»
telegram:
.^aarns geestdriftige feestvierende Levol-
klng wenscht Uwe Majesteit, haar hooge Am-
bachtsvrouwe, onder verzekering van onwankel
bare verknochtheid eerbiedig geluk.
De burgemeester.
VAN REENEN
Ten slotte werden de vreugde en dankbaar
heid samengevat in een drievoudlgen jubel
roep voor de jonggeborene: „Lang leve on*
jongste Prinsesje!”
Zondagmorgen om kwart over negen is op het
Spui te Den Haag ter hoogte van de Kalver
markt een auto, bestuurd door den 32-jarigen
J. H W.. tegen een motorrijwiel gebotst, door
dat de bestuurder van dit laatste voertuig geen
voorrang verleende Deze, de 41-jarige Th S uit
de Watervllerstraat en zfjn dertienjarig loontje
T. S., dat op de duo zat. werden belden ernstig
gewond naar het R K. ziekenhuis aan het
Westeinde vervoerd. De vader was bewusteloos
en bekwam een hoofdwonde; de zoon heeft een
ernstige hoofdwonde en vermoedelijk een
rechterbeenfractuur.
Vrijdagavond omstreeks half twaalf is on den
rijksstraatweg nabij Reenderen, gemeente Bnim-
men, een verkeersongeluk gebeurd met duodc-
I Ij ken afloop.
Komende uit Zutphen, trachtte een personen
auto, bestuurd door den heer J. V. uit Brun;-
men, een bus van de Geldersche Tramweg-Maat-
schappij te passeeren. Uit tegenovergestelde
richting naderde juist een trailer De botsing
was onvermijdelijk. De trailer greep den perso
nenauto In de flank, waardoor deze slipte en
tusschen de boomen door, vla een heg in het
langs den weg gelegen welland terecht zwam
De auto werd totaal vernield, terwijl de drie
Inzittenden er uit geslingerd werden.
De 19-jarige A. B uit Doetlnchem. had dus
danige verwondingen opgeloopen. dat dokters-
hulp hem niet meer kon baten. Hjj overleed
kort na het ongeluk. De belde andere inzlcter.
den kregen slechts lichte verwondingen.
In dezen tijd van steeds sneller voort-
■chrijdende motorisatie. van grootsch opge-
getten wegenbouw en groeiende automoblel-
productle-ciffers schijnt ons de automobiel
voor Iedereen meer onder het bereik te lig
gen dan ooit. Toestanden op het gebied van
het automobilisme, welke In de Vereenigde
Staten van Noord-Amerika een hecht en on
misbaar onderdeel van de volkshuishouding
zijn geworden, waren in ons werelddeel tot
voor enkele jaren onbekend en weinig deed
ta die dagen vermoeden, dat reeds In 1939
de automobiel voor den kleinen man zoo
als het motorvoertuig voor Iedereen wel eens
wordt genoemd in het middelpunt der
publieke belangstelling zou worden gepletst
69-jarigen ouderdom Is te 's Gravenhage
overleden Ir. F. M. van Panthaleon baron van
Eek. oud-hoofdingenleur der
Spoorwegen.
wy vernemen van bevoegde
Invoerprijsverschll op rogge en f
het tijdvak van tot en met 12
behoudens tusechentydsche ^fjzi
gesteld op f 4.45 per 100 kilo.
9b denaturaUesteun voog rogge, gedena»u-
reerd in de week van 30 ’Juli tot en met 5
Augustus, bedraagt I 130 per 100 kilo.