Dultsche VOIJiSAI TO
bijna gereed!
Economische
moeilijkheden
Eenvoudig eerbetoon aan
moeder en kind
ftilR JMtSOIV
I VIRGINIA CIGARETTES G
De dood langs
den weg
DRUK BEWEEG RONDOM
HET PALEIS
MAANDAG 7 AUGUSTUS 1939
IN
DE
VAKPERS
(7e</enAateen onthuld te Utrecht
Carillonklanken
Economische gevolgen
te Soest
Baarn in feesttooi
Kind onder zwaren tractor
Eere-kanunniken van
het Aartsbisdom
iet telefoonverkeer
Bij het oversteken gedood
OP SLAG GEDOOD
Ernstig ongeval te Amersfoort
Ir.
van
de
GEEN VOORRANG VERLEEND
NATIONALE FEESTDAG EN DE
HERHALINGSOEFENINGEN
Clearingkoersen
*en serie proef auto’s in slagorde opgesteld voor de volkswagen/abrieken te Stuttgart
Da Phohi heeft In hotel Trier te SoestdUk
Geschenk van personeel
aan de Spoorwegen
Waar Mgr. Ariëns
geboren werd
ONVERDEELD GUNSTIGE ONT
VANGST
Op iedere 1000 inwoners
138 radiotoestellen
Het bigde nieuwe inepireerde
battery-manschappen tot een
aanhankelykheids-ver klaring
in dichtvorm
AANTAL LUISTERVINKEN IN
ONS LAND
BOOT OP WEG NAAR URK
GEZONKEN?
Ernstige aanrijding in de
Residentie
Even oud als de jongste
Prinses
Penning ter gelegenheid van
blijde gebeurtenis
Zjjn auto getooid met oranje by
bezoek aan ons land
Invoerprijsverschil rogge
en roggemeel
F. M. van Panthaleon baron
Eek overleden
Spontaan gebaar van
Aartshertog Otto
Auto by botsing geheel vernield;
drie inzittenden er uit geslingerd
De Spooktrein”
^id. yiru. €4*<’A fade. f X
Gelukwensch
De eerste symptomen
80-jarige man aangereden
Hulde van Noorschen
verkenner
Jan Musch weer aan het werk
President G. Hartmann en prof. dr.
van den Berg benoemd
van andere' geboor
in
de drie
In
en een
I
een
1939
L
fin
Zaterdagmorgen omstreeks kwart voor negen
is in de Havenstraat te Rotterdam nabij de
Lage Erfbrug een ernstig' verkeersongeval ge
beurd. dat het 10-jarige meisje M. Wetering
uit de Fregatstraat, het leven heeft gekost.
Zaterdagmiddag is te Utrecht een gedenk
steen onthuld in den gevel van het huls, waar
Mgr. dr. Anhons Ariëns z.g geboren werd.
en dankbaar-
■oudigen jubei-
„Lang leve ons
den Brink
afgesloten,
gezelschap
Het kind fietste in gezelschap van haar moe
der in de richting van de binnenstad. Ter hoogte
van de brug reed zij naast een tractor met op
legger. welke rechtdoor de Havenstraat wilde
Inrijden, terwijl het meisje haar moeder, die
voor haar reed, wilde inhalen. Door een ter-
keerde manoeuvre is het kind onder den tractcr
terecht gekomen. Zjj werd door de dubbele wie
len van den oplegger overreden en op slag ge
dood. Het lichaampje was vreeselijk verminkt
Het stoffelijk overschot is naar het zieken
huis aan den Coolsingel vervoerd.
tijd en
hun op-
hjj
lee-
feest
met
en
Op den Soesterweg te Amersfoort tusschen
den spoorovergang en hotel Birkhoven heeft
hedenmorgen omstreeks half 12 een doodelijk
ongeval plaats gehad.
Op dat oogenblik kwam de ruim 60-jarige
mej. Van Beek per fiets een hek uitrijden
Ongeveer 50 meter verder wilde zij den rijweg
oversteken, doch werd daarbij door een vracht
auto gegrepen en vrijwel op slag gedood
..De burgerij van Baarn. In eendrachtige feest
viering tezamen gekomen, biedt Uwe Koninklijk?
Hoogheden eerbiedig hartelijke gelukwenschen
aan. met de bede, dat het jeugdige Prinsesje
gezegend en tot zegen moge worden”.
De burgemeester.
VAN REENEN.
Vrijdagavond omstreeks half twaalf is op den
rjjksstraatweg nabij Reenderen, gemeente Brom-
men, een verkeersongeluk gebeurd met doodc-
Hjken afloop.
Het Nationaal Fonds voor bijzondere nooden,
waarvan, zooals men weet. H. K. H. Prinses
Juliana eerevoorzitster is. heeft ter gelegenheid
van de geboorte van een Prinses een fraaien
penning laten ontwerpen door den medallleur J.
C. Wienecke.
Dezen slaat de Rijksmunt. Hij zal over eenlge
dagen ter beschikking worden gesteld van de
regelmatige contribuanten van genoemd fonds.
naar
ver-
van
Zooals bekend is. bestond bij den Personeei-
raad van de N S. reeds lang het voornemen,
bij gelegenheid van het 100-jarig bestaan der
Spoorwegen een geschenk van het personeel aan
te bieden. De keuze is thans gevallen op de
plaatsing van een gedenkteeken in de hal van
het Centraal Station te Utrecht. Een jury van
drie leden heeft het beeldhouwwerk gekozen uit
een drietal ontwerpen en de Personeelraad heeft
zich met die keuze vereenigd. Het ontwerp U
van den kunstenaar Charles Eyk Een maquet
te van het gedenkteeken op ware grootte zal
tijdens de spoorwegfeesten worden onthuld, ter
wijl het definitieve beeldhouwwerk 1 Juni 1940
gereed moet zjjn
Het aantal radioluisteraars, dat blijkens
aangiften een eigen ontvangtoestel bezit, be
droeg ultimo Juni 1939 839.542. Het aantal aan
sluitingen op radiocentralen bedroeg op den-
zelfden datum 368.710. dus een totaal aantal
geregistreerde radioluisteraars van 12118.252, of
138 op 1000 inwoners.
Op den Spestdljkerstraatweg. ter hoogte van
hotel Birkhöven te Amersfoort, is Zaterdag
ochtend omstreeks half twaalf de 60-|ari“e
wielrijdster mej. Van Beek uit Amersfoort oU
het oversteken van den weg door een vracht
auto aangereden en onmiddellijk gedood. Het
stoffelijk overschot is naar „De Lichtenberg'
cvergebracht.
Sedert Maandag JJ., toen de hervatting der
werkzaamheden in de Clnetone-studio's Op
plechtige wijze werd ingewijd door den Amster-
damschen wethouder van Kunstzaken, wordt
er dagelijks in de ateliers aan de Dulvendrechl-
schekade hard gewerkt aan de verfilming van
.De Spooktrein bewerkt naar het bekende too-
neëlstuk van Arnold Ridley onder leiding van
den Tsjechischen regisseur Karei Lamac
Naast Sara Heyblom, Adolf Engers. Louis
Borel, Cissy van Bennekom en andere acteurs
en actrices, die in de film een rol vervullen,
heeft vandaag voor het eerst sedert zijn ziekte
Jan Musch in de Cinestone-studio's zijn werk
zaamheden hervat
Een merkwaardig geval deed zich Vrijdag
avond voor tijdens de nachtopnamen van het
geheimzinnige station, waar zie sfeer nog hui
veringwekkender wordt door den neerplassen-
den regen, felle bliksemstralen en knetterende
donderslagen. Omstreeks den tijd, dat men aan
deze opnamen toe was, ontlastte zich ooven
Duivendrecht een hevig onweer, gepaard gaande
met felle stortbuien. De technische staf kwam
op het denkbeeld, de microfoons zoodanig te
plaatsen, dat het werkelijke geluid van do ider
en regen op de filmstrook kon worden vast
gelegd. Het was een experiment, dat noch de
Engelsche cameraman Bryan Langley, noch
regisseur Lac, noch de productieleider Rudoll
Meyer in hun veeljarige filmpraktijk ooit had
den toegepast. Het resultaat bleek verrassend
goed te zijn en het effect van het natuurgeluid
beter dan van welke studlo-geluldnabootsing ook.
Gretig profiteerde men aldus van deze mede
werking van de natuur, in de. hoop, dat mer
daarop ook zal kunnen rekenen wanneer men
zonneschijn noodig heeft voor de buitenopnamen,
waarvoor buiten de studio reeds het exterieur
van het vervallen stationsgebouw in aanbouw is.
Om kwart voor zes begaven de belangstel
lenden. die in de RK. Openbare leeszaal waren
bijeengekomen, zich naar de Hamburgerstraat
na 38.
Muziek van de R.K.W V. St. Joseph, de
..Nieuwe Harmonie St. Caecllia" begeleidde het
gezelschap.
Voor het huis hield pater Elpidius Bruna
O.F.M.. directeur van het Centraal Bureau van
Sobriëtas te Den .Bosch, een toespraak
Vaak herdachten we. aldus spr., den sterfdag
van Mgr. Ariëns te Maarssen. het feitelijk
eindpunt van zijn leven; we plaatsten een kapel
boven zUn graf, maar nog ontbrak ons een
zichtbaar teeken, dat het startpunt aandutdt
van zijn arbeidzaamheid. Dit teeken zal spoedig
aanwezig zijn in den steen aan zijn geboorte
huis
De heer Nijkamp. voorzitter van den Bond
van RK Werklledenvereenigingen in het aarts
bisdom en lid van het Nat. Ariëns comité, wet
houder te Enschede, verrichtte hierna de ont
hulling. Spr gaf in enkele markante trekken
een duidelijk beeld van den grooten Ariëns
den apostel der liefde en rechtvaardigheid, den
pionier der RK. Werklieden-organisaUe. die ge
arbeid heeft voor de godsdienstige, zedelijke.
cultureele en maatschappelijke verheffing van
deze arbeiders. De christelijke gedachten heeft
dr. Ariëns omgezet in practlsch. sociaal werk
en op deze wijze is zjjn persqon niet alleen
van bijzondere beteekents voor een bepaalde
groep der bevolking, maar van nationale waai
de voor geheel Nederland.
Na deze toespraak verwijderde de heer H
Nijkamp het doek, waarmee de steen tot nu
toe bedekt was
Het inschrift luidt: Hier werd geboren Alphons
Ariëns 26-4 Priester 1860.
Nadat de ..Nieuwe Harmonie" het Wilhelmus
had gespeeld, was deze bijzondere openbare bij
eenkomst in de openlucht, belegd voor de ver-
eerlng van een onzer prachtigste katholieke
figuren, teneinde.
Koersen voor stortingen op 7 Augustus
tegen verplichtingen, luidende in:
Reichsmarken t 75.29; lires t 990.
In verband met den nationalen feestdag op 7
Augustus moeten de dienstplichtige onderofficie
ren. korporaals en soldaten, voor wie op dien dag
de herhalingsoefeningen zouden aanvangen, zich
8 Augustus bjj hun corps melden, pp
plaats, in de kennisgeving betreffende
roeping aangegeven.
De hun verstrekte vervoerbewijaen blijven 9
Augustus geldig.
In het gezin H Blom, aan de Laarderstraat te
Eemnes-Bulten. waarvan de man een klein
handeltje drijft, is Zaterdagnacht een zoon ge
boren. De jonge Blom zag ongeveer te zelf der
tijd het levenslicht als onze pasgeboren Prinses.
Toen Zaterdagmiddag te Baarn de gemeente
secretarie om één uur sloot, was er slechts één
geboortcaangifte gedaan en
ten werd niets vernomen.
Deze tweede Jonggeborene. Gerard de Jong.-zag
kwart voor zevenen het levenslichtHet is de
zoon van een machinist bij de groote vaart, die
op het oogenblik op zee is.
Ten slotte werden de vreugde
heid samengevat in een dnjv<
roep voor de jonggeborene:
jongste Prinsesje!”
een rondgang door de straten van
maakte.
Tegen het uur dat deze stoet op
kon arriveeren, stelde zich op het
gereserveerde gedeelte een klein
autoriteiten op. In dezen kring zagen wij be
halve den burgemeester van de gemeente, jhr
Van Reenen. de wethouders en raadsleden van
de gemeente, en andere gementelljke autorl
teiten. bestuursleden van Oranjevereeniglngen
als gasten verschillende leden vitn de hofhou
ding onder wie baron Baud en kapitein De Ho-
van Alderwerelt.
Nadat de feestgangers zich rond de muziek
tent hadden geschaard, hield burgemeester Van
Reenen een feestrede.
Aan H.H. K.K. H H. Prinses Juliana en Prins
Bernhard werd namens de bevolking het vol
gende telegram gezonden:
ver«t
van een
in de
omgeving van de hoofdstad gelegerd zijn, per
transportauto's, onder leiding van den eersten
luitenant Binkhorst. Het laatste gedeelte van
den weg naar het paleis, daar waar niet met
auto's gereden mag worden, legde de troep in
marschformatie af.
Bij het paleis werd een aanhankelUkheids-
betuiging in dichtvorm afgegever.. die de man
schappen Zaterdagmorgen na het hooren van
de blijde tijding spontaan hadden gedicht. De
gelegenheid om deze huldebetuiging calllgra-
fisch in een oorkonde vast te leggen, had ont
broken. Het gedicht was echter zoo keurig mo-
gelljk op modelpapier geschreven.
Z. H. Exc. de Aarsbisschop van Utrecht heeft
naar aanleiding van hun 25-jarig priesterju
bileum benoemd tot eere-kanunnik van het
Mctropolltaan Kapittel van Utrecht den hoog-
eerw. heer O. C. Hartmann, president van het
Groot Seminarie „Rjjsenburg'’ te Driebergen en
den zeereerw. hooggeleerden heer prof. dr. I. J.
M. van den Berg, bijzonder hopgleeraar aan de
Rijksuniversiteit te Utrecht.
Van de Belgische auto's die Zaterdag de stad
Oostburg passeerden, hield er een stil, waarvan
een der Inzittenden informeerde naar de reden
van de talrijke vlaggen, welke van de hulzen
wapperden.
Met een bljj gemoed werd hem geantwoord,
dat Prinses Juliana een tweede dochter had ont
vangen.
Zonder dralen stapte Aartshertog Otto van
Oostenrijk want dia was de belangstellende
automobilist, toen uit zijn wagen om In een
nabijgelegen winkel oranjelint te koopen. ten
einde den auto er mee te tooien en spontaan
mee te leven met de algeheele feestvreugde.
Begrijpelijkerwijze viel er ook op verkeers
gebied weer veel te regelen Immers, uit alle
deelen van het land zijn Zaterdag belangstel
lenden naar SoestdUk getogen per flets, per
auto, autobus of op andere manier, om een
stillen gelukwensch te brengen aan de gelukkige
moeder. Prinses Juliana en haar pasgeboren
prinselljk kind
Alles verliep in goede orde, Caar de politie
autoriteiten extra versterkt aanwezig waren.
Tegenover het front van het paleis hadden
zich geregeld talrijke nieuwsgierigen opgesteld.
Door de omlegging van het verkeer, wan;
zooals men weet, mogen auto's niet meer het
paleis passeeren. was het ongekend stil
Iedereen trouwens eerbiedigt gaarne de wer.-
schen van de Koningin, die om stilte neefl
verzocht. De veldwachters, die bij het paleis
en op de wegen In de omgeving dienst doen,
hadden een gemakkelijke en dankbare taak.
Door de omlegging van het verkeer zjjn el
echter wel enkele andere punten, waar de ver
keersregeling door de groote opstopping, dit
lijdelijk ontstaan is moeilijkheden baarde.
Zooals bjj het kruispunt bij het station te Baarn
waar files a liters minutenlang moesten wach
ten
Een opstopping van anderen aard, maar voor
de betrokkenen eveneens een beetje onaange
naam, heeft zich omstreeks het middaguur
voorgedaan bij het telefoonverkeer. Er waren
zooveel Intercommunale gesprekken aange-
vraagd. dat, naar wij hoorden, gesprekken met
Den Haag afgedaan werden met den achter
stand tot twee uren toe.
Dit was echter een van de zeer weinige ge
vallen, waarin de telefoondienst niet vlot funcll-
onneerde. want in het algemeen verliepen alle
gesprekken vlot en had het publiek ook niet ri
het minst te klagen over de wijze, waarop de
telefoonbediening haar taak vervulde.
Omstreeks kwart voor één 's middags
schenen bij het paleis de manschappen
der batterijen luchtafweergeschut, die
Zondagmorgen om kwart over negen is op het
Spui te Den Haag ter hoogte van de Kalver
markt een auto, bestuurd door den 32-jarigeri
J. H. W.. tegen een motorrijwiel gebotst, door
dat de bestuurder van dit laatste voertuig geen
voorrang verleende. Deze, de 41-Jarige Th. S uit
de Watervllerstraat en zijn dertienjarig zoontje
T. S.. dat op de duo zat. werden beiden ernstig
gewond naar het R. K. ziekenhuis aan het
Westeinde vervoerd. De vader was bewusteloos
en bekwam een hoofdwonde; de zoon heeft een
ernstige hoofdwonde en vermoedelijk
rechterbeenfractuur.
De Vereeniging voor vreemdelingenverkeer
•S?est Vooru“” heeft Zaterdagmorgen een krans
gehecht aan het monument van Koningin
Emma te Soest Daarna heeft de Amsterdam-
sche beiaardier J. Vincent op het tjjdeluk. in
bruikleen aan Soest afgestane klokkenspel, dat
In een Ijzeren stellage voor het monument te
opgehangen, gedurende een half uur een con
cert gegeven van volksliederen, ouder zeer
groote belangstelling ven de zijde der bevolking
Vervolgens heeft het bestuur der V.V.V.
„Soest Vooruit" een grooten krans aan bet pa
leis Soestdijk afgegeven De feesten zijn 's avonds
met een groot vuurwerk besloten
De batterij van het 1ste regiment veldartillerie.
Zaterdagmorgen in Baarn de saluutschoten
heeft afgegeven, keerde reeds 's middags om
streeks half 3 per spoor naar haar garnizoen.
Harderwijk, terug. Het vertrek van den troep
onder beitel van kapitein Van NUnatten. trok
uiteraard groote belangstelling
arrlveerd. I* -
gezonken is. Tot Zaterdagavond waren
nadere gegevens bekend.
Vrijdagavond 8 uur is van Enkhuizen
Urk vertrokken de 48 ton groote boot voor
voer van drinkwater „Maas 2" van de fa.
Ginneken en Vermorken.
De boot was bemand met een schipper
machinist en was Zaterdag nog niet op Urk ge-
Men_ vreest, dat het schip onderweg
geer.
Komende uit Zutphen. trachtte een personen
auto. bestuurd door den heer J. V. uit Brom
men, een bus van de Geldersche Tramweg-Maat
schappij te passeeren. Uit tegenovergestelde
lichting naderde juist een trailer. De bol sin;'
was onvermijdelijk De trailer greep den perso
nenauto in de flank, waardoor deze slipte en
tusschen de boomen door, vla een heg in het
langs den weg gelegen weiland terecht *wam
De auto werd totaal vernield, terwijl
inzittenden er uit geslingerd werden.
De 19-jarige A. B. uit Doetinchem, had dus
danige verwondingen opgeloopen. dat dokters-
hulp hem niet meer kon baten. Hij ove.leed
kort na het ongeluk. De belde andere inzliter.
den kregen slechts lichte verwondingen.
De Dultsche volksauto heeft deze belangstel
ling levendiger gemaakt dan ooit en nu over
enkele maanden de eerste wagens de volksauto-
fabriek te Fallersleben zullen verlaten en dan
ook In Nederland te koop zullen zijn, Is er alle
reden om het verschijnsel „volksauto" en alles
wat daaraan vast zit, eens nader onder het oog
te zien. Vooral ook omdat het Dultsche volks-
autoplan moeilijk kan worden beschouwd als een
vanzelfsprekende phase in den natuurlijken ont
wikkelingsgang van den automobiel als vervoer
middel voor iedereen. Veeleer werd de geheele
volksauto-affaire door de Dultsche regeering ge
forceerd en valt dus feitelljk buiten het kader
van den ontwikkelingsgang, welken de massa-
motoriseering in de komende jaren in Europa
zou zijn gevolgd.
High grade English Import
lOforiy^cH. 2CFcr}5<t».
Z;jn huldeblijk werd zeer op prijs gesteld en
onder dankzegging in ontvangst genomen. Het
bestond uit een bouquet bloemen in de wlt-
rood-blauwe Noorache kleuren
De heer Pierlot, minister-president en mi
nister van Buitenlandschc Zaken van België
heeft den gezant van Bekjlë te 's-Gravenhage.
baron Herry, opgedragen, aan de Koninklijke
Familie en aan de Nederlandsche regeering de
gelukwenschen van de Belgische regeering en
van het Belgische vol* met de blijde gebeur
tenis aan het Hof te'Soestdijk over te brengen
De Commissaris van de Koningin In dc pro
vincie Groningen heeft de gelukwenschen over-
sebracht van de provinciale bevolking aan H.
M de Koningin aan het prinselijk paar en aan
de jonggeborene. Gelijkluidende telegrammen
zijn verzonden door het college van B. en W.
te Groningen.
Hoe geheel anders echter werd de economische
en verkeerstechnische zjjde van het geval be
oordeeld. Laten we de beschouwingen over de
economische gevolgen van den volksauto voor
Duitschland eens de revue passeeren, dan blijken
deze vrijwel unaniem uit te krlstalliseeren in de
meenlng, dat de geheele volksauto-affaire econo
misch gezien een onding is. Vooral de vaste en
variabele onderhoudskosten worden als ondraag
lijk hoog genoemd voor de as. volksauto-bezit-
ters. Bjj een afschrijving in 6 Jaar en fen totalen
rU-afstand van 10 A 12.000 K M. per jaar komt
men tot cijfers van 60 A 70 R.M. per maand aan
onkosten, waarin dan afschrijving, benzine, olie,
banden, verzekering, garage en reparaties zijn
begrepen.
Inderdaad zal 60 A 70 R.M. per maand extra
onkosten voor de meeste arbeidersgezinnen een
te groote last beteekenen, maar men zal niet
uit het oog mogen verliezen, dat deze cijfers
geheel gebaseerd zjjn op de toestanden, welke op
het oogenblik in Duitschland bestaan. In hoe
verre de Dultsche regeering in de toekomst
d.ws. volgend jaar. wanneer de eerste volks-
auto's zijn afgeleverd in deze onkosten tege
moet zal komen door het beschikbaar stellen van
goedkoope bedrjjfsstoffen benzine, olie, ban
den en door het verlagen van garagehuren en
reparatiekosten, dient te worden afgewacht. Dat
dit zal geschieden, is wel haast noodzakelijk, ge
zien de bovengenoemde onkostencljfers, die toch
als een ruwt overdreven en rationeele schatting
mogen worden beschouwd. Van de bijna 250.000
as. volksauto-bezitters in Duitschland, die op
het oogenblik iedere week 5 Mark aan zegels
plakken op volksauto-spaarkaarten, verdient de
helft Immers nog geen 300 Mark per maand,
zoodat een drastische verlaging van de onder
houdskosten niet mag uitblljven, wil de volks
auto ten minste niet tot een ondraaglljken last
voor deze „kleine luyden" worden. Overigens
hebben al deze volksauto-spaarders nog wel even
den tijd, voordat zjj den volksauto in hun bezit
hebben want pas wanneer 750 Mark is gespaard,
d.i. na bijna 3 jaar, krijgt de spaarder een volg
nummer. In welk tempo de aflevering zal ge
schieden hangt verder af van de productie
cijfers der volksautofabriek, en niet te vergeten
van het aantel wagens, dat voor export zal wor
den bestemd. Naar verluidt zullen in 1940 in
totaal 100.000 wagens worden afgeleverd, terwijl
de elndcapaciteit van de fabriek 450.000 wagens
per jaar moet bedragen.
Feitelljk is het zeer gewenscht. dat de wagens
pas worden afgeleverd nadat het geheele bedrag
990 Mark voor den auto en 200 Mark voor de
tweejarige verplichte all-risk-verzekering is
bljeengespaard. anders zal de onkostenrekening
nog meer worden bezwaard door 20 A 25 Mark
per maand aan spaargeld. Hoe in zoo’n geval de
Dultsche arbeider het geld voor zijn auto zal
moeten opbrengen, is vooralsnog een raadsel.
En dan is het nog de vraag hoe Duitschland
aan de groote hoeveelheden bedrjjfsstoffen voor
de volksauto's moet komen. Juist eenige weken
geleden werd de maximum-snelheid op de auto
wegen beperkt tot 100 K.M. en als reden voor
dezen drastischen maatregel voerde men aan,
dat de grootere slijtage van de wagens en het
hoogere benzine- en olleverbruik bU groote snel
heden als een verkwisting moesten worden be
schouwd, die door de groote behoefte aan deze
grondstoffen in Duitschland niet duldbaar was.
In de kringen der Dultsche automobiel-fabrikan-
ten is men zelfs bevreesd geweest voor een ver
bod om op Zondagen pleziertochtjes met auto
mobielen te maken. Zoover Is het niet gekomen,
maar toch schijnen maatregelen tot bejrerking
van het benzlnegebroik (benzinekaarten?) in
de naaste toekomst niet te zullen uitblijven. Hoe
dit echter te rijmen is met de zoozeer gewenschte
massamotorisatie is niet erg duidelijk.
Nijvere handen hebben zich Zaterdag be
ijverd om het dorp Baarn na het blijde gebeu
ren zoo snel en zoo fraai mogelijk van aan
schijn te doen veranderen.
Langs de voornaamste straten waren
zullen opgericht, onderling verbonden
guirlandes van oranjelampen. bloemen
groen; het geheel overheerscht door de «leu
ren van dc Nederlandsche vlag. In het mid
den van het dorp ligt de Brink, het natuur.ijk
ontwikkelingscentrum van Baarn en derhalve
ook thans het middelpunt, niet alleen van de
schoonste versieringen, maar ook van de drukte,
de vreugde, welke hooger werd naarmate de
avond over Baarn viel. De groote muziektent
het Dorpsplein had een nieuw verfje gekregen
de Baarnsche politie zorgde voor een behoor
lijke afzetting en er werd ruimte gehouden voor
het voorbijtrekken van een feestoptocht. welke
in het begin van den avond, met muziek voorop
het dorp
Gaan we de geschiedenis van den Duitschen
volksauto na. dan vinden we reeds tn 1934 de
eerste symptomen van het plan, dat nu In 1939
ten uitvoer wordt gebracht. In dat Jaar betoog
den Dultsche regeeringskringen, dat de automo
biel slechts dan een in alle opzichten geslaagd
werkstuk kon worden genoemd, wanneer ook de
arbeider en kleine burger in staat zouden zijn
een automobiel te koopen en te onderhouden.
In de volgende jaren hielden de kopstukken
der Dultsche automobielindustrie zich ernstig
bezig met de verwezenlijking van deze plannen.
Proefwagens werden gebouwd, nieuwe constructies
beproefd en toch schéén het de buitenwereld,
dat het met het geheele project niet zoo erg
wilde vlotten. Meer en meer vormde zich de
tneening. dat de Dultsche automobielindustrie
wel niet in staat zou zjjn voor een dergelijk lagen
Prijs 900 mark werd genoemd een volwas
sen vlerpersoons auto te bouwen, die bovendien
nog over lang niet geringe prestatiecijfers moest
kunnen beschikken. Wel doken berichten op
over een plan- de geheele Dultsche automobiel
industrie in den volksautobouw te betrekken,
door iedere fabriek een bepaald onderdeel
motor, koetswerk, chassis te laten vervaar
digen, maar tot een oplossing scheen het lang
zamerhand tot een probleem uitgegroeide volks-
auto-project niet te kunnen komen.
Tot in 1938 de Dultsche regeering het Ar-
beitsfront voor haar plan spande om de uit
eindelijke oplossing van het probleem van den
inmiddels tot een prestigekwestie geworden
.Volkswagen" te forceeren.
Het zal moeilijk vallen In de geschiedenis van
den automobiel een gebeurtenis te vinden, welke
zooveel pennen in beweging heeft gebracht en
zooveel commentaar heeft ontlokt als de oplos
sing. die in Duitschland voor de volksauto-
kwestie werd gegeven. Opmerkelijk is het daar
bij, dat de technische zijde van den Duitschen
volksauto In de vakpers over de geheele wereld
niet anders dan onverdeeld gunstig werd be
oordeeld. Hoe men ook over den volksauto denkt,
voor de techniek, die voor 990 R.M. een vol
wassen vlerpersoons automobiel vervaardigt, zal
men toch respect moeten hebben. Vier A vijf
personen plus een aanmerkelijke hoeveelheid
bagage zullen er gemakkelijk plaats in moeten
kunnen vinden, de motor zal krachtig genoeg
moeten zijn om in vlak terrein een flinke snel
heid vol te kunnen houden en om in bergland
over voldoende klimcapaciteiten te beschikken.
Daarenboven zal echter het brandstofverbruik
niet boven een relatief geringe waarde mogen
stijgen, terwijl de motor en carrosserie weinig
onderhoudseischen mogen stellen.
Algemeen beantwoordt de Dultsche volksauto
op voldoende wijze aan al deze desiderata. Na
tuurlijk, men zal bl) het beoordeelen van deze
wagens over het algemeen niet de maatstaven
mogen aanleggen, welke voor wagens uit een
hoogere prijsklasse gerechtvaardigd zijn. Het
geen evenwel niet wegneemt, dat aan de eischen,
welke aan ruimte, comfort, snelheid en betrouw
baarheid moeten worden gesteld, niet mag wor
den getornd. De Dultsche volksauto heeft dan
ook een totale lengte van 4.20 M„ een breedte
van 1.55 M. en een topsnelheid van 100 K.M.,
Welke uren achtereen kan worden volgehouden;
69-jarigen ouderdom is te 's Gravenhage
overleden Ir. F. M. van Panthaleon baron van
Eek. oud-hoofdingenieur Nederlandsche
Spoorwegen.
Zaterdagmiddag tegen twaalf uur is nabij
het St. Janskapelletje te Boxmeer de 80-jarige
J. van Loon door een auto aangereden, toen
hij pier fiets den weg wilde oversteken.
De grijsaard werd zeer ernstig gewond. Met
een schedelbasisfractuur werd hij naar het zie
kenhuis overgebracht.
's Middags omstreeks 3 uur kwam aan het
paleis SoestdUk per flets aan de 18-Jarlge
Noorsche padvinder Jan Christian Ka gel uit
Oslo met een tuil bloemen voor- de prinses.
De jeugdige Noor vertrok 'Ut weken geleden
uit Oslo om per fiets naar Nederland te komen,
waar hü hoopte tUdens de feestviering in ver
band met de geboorte van een nieuwe Oranje
telg te arriveeren. Sinds eenige dagen vertoeft
hu te Baarn bU een familie, welker zoon
tijdens de Jamboree te Voge.enzang heeft
ren kennen.
een kleine radio-reportage, voor haar uitzen
dingen naar Ncderlandsch-Indië en naar Su
riname en Curacao, gemaakt. De burgemeester
van Baarn. jhr. Van Reenen. heeft, als onder
deel van deze reportage, een toespraak gehou
den tot de luisteraars in Oost- en West-Indlë.
WU vernemen van bevoegde zUde, dat het
invcerprUsverschil op rogge en roggemeel, ooi
het Ujdvak van 6 tot en met 12 Augustus 1939.
behoudens tusschentljdsche wUziglng. is vast
gesteld óp f 4.45 per 100 kilo.
De denaturatlesteun voor rogge, gedena’u-
reerd in de week van 30 Juli tot en met 5
Augustus, bedraagt t 130 per 100 klja.
Het was Zaterdag een levenoig gedoe rond
om het paleis SoestdUk, Nu de tud van span
ning en van wachten eenmaal voorbU is,
heeracht overal vreugde en bluheid. Ieder wil
iets zien van hetgeen daar achter het groote
hek in het paleis gebeurt, al is het ook maar
'heel even.
NatuurlUk valt er niet veel te zien. Maar met
des te meer belangstelling genieten de velen
van elke gebeurtenis, hoe gering ook. in de
omgeving van het paleis
H. M. de' Koningin ontving het volgende
telegram:
>sn
„Baarns geestdriftige feestvierende bevol
king wenscht Uwe Majesteit, haar hooge Am-
bachtsvrouwe, onder verzekering van onwankel
bare verknochtheid, eerbiedig geluk.
De burgemeester,
VAN REENEN
In dezen tijd van steeds sneller voort
schrijdende motorisatle. van grootsch opge-
setten wegenbouw en groeiende automoblel-
productle-cUfers schUnt ons de automobiel
voor iedeéeen meer onder het bereik te lig
gen dan ooit. Toestanden op het gebied van
het automobilisme, welke in de Vereenigde
Staten van Noord-Amerlka een hecht en on
misbaar onderdeel van de volkshuishouding
zün geworden, waren in ons werelddeel tot
voor enkele jaren onbekend en weinig deed
in die dagen vermoeden, dat reeds in 1939
de automobiel voor den kleinen man zoo
als het motorvoertuig voor iedereen wel eens
wordt genoemd in het middelpunt der
publieke belangstelling zou worden geplaatst.
karakteristieken dus, die den wagen geenszins
tot een „kleinen auto” stempelen.