Dultsche VOIJiSAI TO bijna gereed! Economische moeilijkheden Eenvoudig eerbetoon aan moeder en kind ftilR JMtSOIV I VIRGINIA CIGARETTES G De dood langs den weg DRUK BEWEEG RONDOM HET PALEIS MAANDAG 7 AUGUSTUS 1939 IN DE VAKPERS (7e</enAateen onthuld te Utrecht Carillonklanken Economische gevolgen te Soest Baarn in feesttooi Kind onder zwaren tractor Eere-kanunniken van het Aartsbisdom iet telefoonverkeer Bij het oversteken gedood OP SLAG GEDOOD Ernstig ongeval te Amersfoort Ir. van de GEEN VOORRANG VERLEEND NATIONALE FEESTDAG EN DE HERHALINGSOEFENINGEN Clearingkoersen *en serie proef auto’s in slagorde opgesteld voor de volkswagen/abrieken te Stuttgart Da Phohi heeft In hotel Trier te SoestdUk Geschenk van personeel aan de Spoorwegen Waar Mgr. Ariëns geboren werd ONVERDEELD GUNSTIGE ONT VANGST Op iedere 1000 inwoners 138 radiotoestellen Het bigde nieuwe inepireerde battery-manschappen tot een aanhankelykheids-ver klaring in dichtvorm AANTAL LUISTERVINKEN IN ONS LAND BOOT OP WEG NAAR URK GEZONKEN? Ernstige aanrijding in de Residentie Even oud als de jongste Prinses Penning ter gelegenheid van blijde gebeurtenis Zjjn auto getooid met oranje by bezoek aan ons land Invoerprijsverschil rogge en roggemeel F. M. van Panthaleon baron Eek overleden Spontaan gebaar van Aartshertog Otto Auto by botsing geheel vernield; drie inzittenden er uit geslingerd De Spooktrein” ^id. yiru. €4*<’A fade. f X Gelukwensch De eerste symptomen 80-jarige man aangereden Hulde van Noorschen verkenner Jan Musch weer aan het werk President G. Hartmann en prof. dr. van den Berg benoemd van andere' geboor in de drie In en een I een 1939 L fin Zaterdagmorgen omstreeks kwart voor negen is in de Havenstraat te Rotterdam nabij de Lage Erfbrug een ernstig' verkeersongeval ge beurd. dat het 10-jarige meisje M. Wetering uit de Fregatstraat, het leven heeft gekost. Zaterdagmiddag is te Utrecht een gedenk steen onthuld in den gevel van het huls, waar Mgr. dr. Anhons Ariëns z.g geboren werd. en dankbaar- ■oudigen jubei- „Lang leve ons den Brink afgesloten, gezelschap Het kind fietste in gezelschap van haar moe der in de richting van de binnenstad. Ter hoogte van de brug reed zij naast een tractor met op legger. welke rechtdoor de Havenstraat wilde Inrijden, terwijl het meisje haar moeder, die voor haar reed, wilde inhalen. Door een ter- keerde manoeuvre is het kind onder den tractcr terecht gekomen. Zjj werd door de dubbele wie len van den oplegger overreden en op slag ge dood. Het lichaampje was vreeselijk verminkt Het stoffelijk overschot is naar het zieken huis aan den Coolsingel vervoerd. tijd en hun op- hjj lee- feest met en Op den Soesterweg te Amersfoort tusschen den spoorovergang en hotel Birkhoven heeft hedenmorgen omstreeks half 12 een doodelijk ongeval plaats gehad. Op dat oogenblik kwam de ruim 60-jarige mej. Van Beek per fiets een hek uitrijden Ongeveer 50 meter verder wilde zij den rijweg oversteken, doch werd daarbij door een vracht auto gegrepen en vrijwel op slag gedood ..De burgerij van Baarn. In eendrachtige feest viering tezamen gekomen, biedt Uwe Koninklijk? Hoogheden eerbiedig hartelijke gelukwenschen aan. met de bede, dat het jeugdige Prinsesje gezegend en tot zegen moge worden”. De burgemeester. VAN REENEN. Vrijdagavond omstreeks half twaalf is op den rjjksstraatweg nabij Reenderen, gemeente Brom- men, een verkeersongeluk gebeurd met doodc- Hjken afloop. Het Nationaal Fonds voor bijzondere nooden, waarvan, zooals men weet. H. K. H. Prinses Juliana eerevoorzitster is. heeft ter gelegenheid van de geboorte van een Prinses een fraaien penning laten ontwerpen door den medallleur J. C. Wienecke. Dezen slaat de Rijksmunt. Hij zal over eenlge dagen ter beschikking worden gesteld van de regelmatige contribuanten van genoemd fonds. naar ver- van Zooals bekend is. bestond bij den Personeei- raad van de N S. reeds lang het voornemen, bij gelegenheid van het 100-jarig bestaan der Spoorwegen een geschenk van het personeel aan te bieden. De keuze is thans gevallen op de plaatsing van een gedenkteeken in de hal van het Centraal Station te Utrecht. Een jury van drie leden heeft het beeldhouwwerk gekozen uit een drietal ontwerpen en de Personeelraad heeft zich met die keuze vereenigd. Het ontwerp U van den kunstenaar Charles Eyk Een maquet te van het gedenkteeken op ware grootte zal tijdens de spoorwegfeesten worden onthuld, ter wijl het definitieve beeldhouwwerk 1 Juni 1940 gereed moet zjjn Het aantal radioluisteraars, dat blijkens aangiften een eigen ontvangtoestel bezit, be droeg ultimo Juni 1939 839.542. Het aantal aan sluitingen op radiocentralen bedroeg op den- zelfden datum 368.710. dus een totaal aantal geregistreerde radioluisteraars van 12118.252, of 138 op 1000 inwoners. Op den Spestdljkerstraatweg. ter hoogte van hotel Birkhöven te Amersfoort, is Zaterdag ochtend omstreeks half twaalf de 60-|ari“e wielrijdster mej. Van Beek uit Amersfoort oU het oversteken van den weg door een vracht auto aangereden en onmiddellijk gedood. Het stoffelijk overschot is naar „De Lichtenberg' cvergebracht. Sedert Maandag JJ., toen de hervatting der werkzaamheden in de Clnetone-studio's Op plechtige wijze werd ingewijd door den Amster- damschen wethouder van Kunstzaken, wordt er dagelijks in de ateliers aan de Dulvendrechl- schekade hard gewerkt aan de verfilming van .De Spooktrein bewerkt naar het bekende too- neëlstuk van Arnold Ridley onder leiding van den Tsjechischen regisseur Karei Lamac Naast Sara Heyblom, Adolf Engers. Louis Borel, Cissy van Bennekom en andere acteurs en actrices, die in de film een rol vervullen, heeft vandaag voor het eerst sedert zijn ziekte Jan Musch in de Cinestone-studio's zijn werk zaamheden hervat Een merkwaardig geval deed zich Vrijdag avond voor tijdens de nachtopnamen van het geheimzinnige station, waar zie sfeer nog hui veringwekkender wordt door den neerplassen- den regen, felle bliksemstralen en knetterende donderslagen. Omstreeks den tijd, dat men aan deze opnamen toe was, ontlastte zich ooven Duivendrecht een hevig onweer, gepaard gaande met felle stortbuien. De technische staf kwam op het denkbeeld, de microfoons zoodanig te plaatsen, dat het werkelijke geluid van do ider en regen op de filmstrook kon worden vast gelegd. Het was een experiment, dat noch de Engelsche cameraman Bryan Langley, noch regisseur Lac, noch de productieleider Rudoll Meyer in hun veeljarige filmpraktijk ooit had den toegepast. Het resultaat bleek verrassend goed te zijn en het effect van het natuurgeluid beter dan van welke studlo-geluldnabootsing ook. Gretig profiteerde men aldus van deze mede werking van de natuur, in de. hoop, dat mer daarop ook zal kunnen rekenen wanneer men zonneschijn noodig heeft voor de buitenopnamen, waarvoor buiten de studio reeds het exterieur van het vervallen stationsgebouw in aanbouw is. Om kwart voor zes begaven de belangstel lenden. die in de RK. Openbare leeszaal waren bijeengekomen, zich naar de Hamburgerstraat na 38. Muziek van de R.K.W V. St. Joseph, de ..Nieuwe Harmonie St. Caecllia" begeleidde het gezelschap. Voor het huis hield pater Elpidius Bruna O.F.M.. directeur van het Centraal Bureau van Sobriëtas te Den .Bosch, een toespraak Vaak herdachten we. aldus spr., den sterfdag van Mgr. Ariëns te Maarssen. het feitelijk eindpunt van zijn leven; we plaatsten een kapel boven zUn graf, maar nog ontbrak ons een zichtbaar teeken, dat het startpunt aandutdt van zijn arbeidzaamheid. Dit teeken zal spoedig aanwezig zijn in den steen aan zijn geboorte huis De heer Nijkamp. voorzitter van den Bond van RK Werklledenvereenigingen in het aarts bisdom en lid van het Nat. Ariëns comité, wet houder te Enschede, verrichtte hierna de ont hulling. Spr gaf in enkele markante trekken een duidelijk beeld van den grooten Ariëns den apostel der liefde en rechtvaardigheid, den pionier der RK. Werklieden-organisaUe. die ge arbeid heeft voor de godsdienstige, zedelijke. cultureele en maatschappelijke verheffing van deze arbeiders. De christelijke gedachten heeft dr. Ariëns omgezet in practlsch. sociaal werk en op deze wijze is zjjn persqon niet alleen van bijzondere beteekents voor een bepaalde groep der bevolking, maar van nationale waai de voor geheel Nederland. Na deze toespraak verwijderde de heer H Nijkamp het doek, waarmee de steen tot nu toe bedekt was Het inschrift luidt: Hier werd geboren Alphons Ariëns 26-4 Priester 1860. Nadat de ..Nieuwe Harmonie" het Wilhelmus had gespeeld, was deze bijzondere openbare bij eenkomst in de openlucht, belegd voor de ver- eerlng van een onzer prachtigste katholieke figuren, teneinde. Koersen voor stortingen op 7 Augustus tegen verplichtingen, luidende in: Reichsmarken t 75.29; lires t 990. In verband met den nationalen feestdag op 7 Augustus moeten de dienstplichtige onderofficie ren. korporaals en soldaten, voor wie op dien dag de herhalingsoefeningen zouden aanvangen, zich 8 Augustus bjj hun corps melden, pp plaats, in de kennisgeving betreffende roeping aangegeven. De hun verstrekte vervoerbewijaen blijven 9 Augustus geldig. In het gezin H Blom, aan de Laarderstraat te Eemnes-Bulten. waarvan de man een klein handeltje drijft, is Zaterdagnacht een zoon ge boren. De jonge Blom zag ongeveer te zelf der tijd het levenslicht als onze pasgeboren Prinses. Toen Zaterdagmiddag te Baarn de gemeente secretarie om één uur sloot, was er slechts één geboortcaangifte gedaan en ten werd niets vernomen. Deze tweede Jonggeborene. Gerard de Jong.-zag kwart voor zevenen het levenslichtHet is de zoon van een machinist bij de groote vaart, die op het oogenblik op zee is. Ten slotte werden de vreugde heid samengevat in een dnjv< roep voor de jonggeborene: jongste Prinsesje!” een rondgang door de straten van maakte. Tegen het uur dat deze stoet op kon arriveeren, stelde zich op het gereserveerde gedeelte een klein autoriteiten op. In dezen kring zagen wij be halve den burgemeester van de gemeente, jhr Van Reenen. de wethouders en raadsleden van de gemeente, en andere gementelljke autorl teiten. bestuursleden van Oranjevereeniglngen als gasten verschillende leden vitn de hofhou ding onder wie baron Baud en kapitein De Ho- van Alderwerelt. Nadat de feestgangers zich rond de muziek tent hadden geschaard, hield burgemeester Van Reenen een feestrede. Aan H.H. K.K. H H. Prinses Juliana en Prins Bernhard werd namens de bevolking het vol gende telegram gezonden: ver«t van een in de omgeving van de hoofdstad gelegerd zijn, per transportauto's, onder leiding van den eersten luitenant Binkhorst. Het laatste gedeelte van den weg naar het paleis, daar waar niet met auto's gereden mag worden, legde de troep in marschformatie af. Bij het paleis werd een aanhankelUkheids- betuiging in dichtvorm afgegever.. die de man schappen Zaterdagmorgen na het hooren van de blijde tijding spontaan hadden gedicht. De gelegenheid om deze huldebetuiging calllgra- fisch in een oorkonde vast te leggen, had ont broken. Het gedicht was echter zoo keurig mo- gelljk op modelpapier geschreven. Z. H. Exc. de Aarsbisschop van Utrecht heeft naar aanleiding van hun 25-jarig priesterju bileum benoemd tot eere-kanunnik van het Mctropolltaan Kapittel van Utrecht den hoog- eerw. heer O. C. Hartmann, president van het Groot Seminarie „Rjjsenburg'’ te Driebergen en den zeereerw. hooggeleerden heer prof. dr. I. J. M. van den Berg, bijzonder hopgleeraar aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. Van de Belgische auto's die Zaterdag de stad Oostburg passeerden, hield er een stil, waarvan een der Inzittenden informeerde naar de reden van de talrijke vlaggen, welke van de hulzen wapperden. Met een bljj gemoed werd hem geantwoord, dat Prinses Juliana een tweede dochter had ont vangen. Zonder dralen stapte Aartshertog Otto van Oostenrijk want dia was de belangstellende automobilist, toen uit zijn wagen om In een nabijgelegen winkel oranjelint te koopen. ten einde den auto er mee te tooien en spontaan mee te leven met de algeheele feestvreugde. Begrijpelijkerwijze viel er ook op verkeers gebied weer veel te regelen Immers, uit alle deelen van het land zijn Zaterdag belangstel lenden naar SoestdUk getogen per flets, per auto, autobus of op andere manier, om een stillen gelukwensch te brengen aan de gelukkige moeder. Prinses Juliana en haar pasgeboren prinselljk kind Alles verliep in goede orde, Caar de politie autoriteiten extra versterkt aanwezig waren. Tegenover het front van het paleis hadden zich geregeld talrijke nieuwsgierigen opgesteld. Door de omlegging van het verkeer, wan; zooals men weet, mogen auto's niet meer het paleis passeeren. was het ongekend stil Iedereen trouwens eerbiedigt gaarne de wer.- schen van de Koningin, die om stilte neefl verzocht. De veldwachters, die bij het paleis en op de wegen In de omgeving dienst doen, hadden een gemakkelijke en dankbare taak. Door de omlegging van het verkeer zjjn el echter wel enkele andere punten, waar de ver keersregeling door de groote opstopping, dit lijdelijk ontstaan is moeilijkheden baarde. Zooals bjj het kruispunt bij het station te Baarn waar files a liters minutenlang moesten wach ten Een opstopping van anderen aard, maar voor de betrokkenen eveneens een beetje onaange naam, heeft zich omstreeks het middaguur voorgedaan bij het telefoonverkeer. Er waren zooveel Intercommunale gesprekken aange- vraagd. dat, naar wij hoorden, gesprekken met Den Haag afgedaan werden met den achter stand tot twee uren toe. Dit was echter een van de zeer weinige ge vallen, waarin de telefoondienst niet vlot funcll- onneerde. want in het algemeen verliepen alle gesprekken vlot en had het publiek ook niet ri het minst te klagen over de wijze, waarop de telefoonbediening haar taak vervulde. Omstreeks kwart voor één 's middags schenen bij het paleis de manschappen der batterijen luchtafweergeschut, die Zondagmorgen om kwart over negen is op het Spui te Den Haag ter hoogte van de Kalver markt een auto, bestuurd door den 32-jarigeri J. H. W.. tegen een motorrijwiel gebotst, door dat de bestuurder van dit laatste voertuig geen voorrang verleende. Deze, de 41-Jarige Th. S uit de Watervllerstraat en zijn dertienjarig zoontje T. S.. dat op de duo zat. werden beiden ernstig gewond naar het R. K. ziekenhuis aan het Westeinde vervoerd. De vader was bewusteloos en bekwam een hoofdwonde; de zoon heeft een ernstige hoofdwonde en vermoedelijk rechterbeenfractuur. De Vereeniging voor vreemdelingenverkeer •S?est Vooru“” heeft Zaterdagmorgen een krans gehecht aan het monument van Koningin Emma te Soest Daarna heeft de Amsterdam- sche beiaardier J. Vincent op het tjjdeluk. in bruikleen aan Soest afgestane klokkenspel, dat In een Ijzeren stellage voor het monument te opgehangen, gedurende een half uur een con cert gegeven van volksliederen, ouder zeer groote belangstelling ven de zijde der bevolking Vervolgens heeft het bestuur der V.V.V. „Soest Vooruit" een grooten krans aan bet pa leis Soestdijk afgegeven De feesten zijn 's avonds met een groot vuurwerk besloten De batterij van het 1ste regiment veldartillerie. Zaterdagmorgen in Baarn de saluutschoten heeft afgegeven, keerde reeds 's middags om streeks half 3 per spoor naar haar garnizoen. Harderwijk, terug. Het vertrek van den troep onder beitel van kapitein Van NUnatten. trok uiteraard groote belangstelling arrlveerd. I* - gezonken is. Tot Zaterdagavond waren nadere gegevens bekend. Vrijdagavond 8 uur is van Enkhuizen Urk vertrokken de 48 ton groote boot voor voer van drinkwater „Maas 2" van de fa. Ginneken en Vermorken. De boot was bemand met een schipper machinist en was Zaterdag nog niet op Urk ge- Men_ vreest, dat het schip onderweg geer. Komende uit Zutphen. trachtte een personen auto. bestuurd door den heer J. V. uit Brom men, een bus van de Geldersche Tramweg-Maat schappij te passeeren. Uit tegenovergestelde lichting naderde juist een trailer. De bol sin;' was onvermijdelijk De trailer greep den perso nenauto in de flank, waardoor deze slipte en tusschen de boomen door, vla een heg in het langs den weg gelegen weiland terecht *wam De auto werd totaal vernield, terwijl inzittenden er uit geslingerd werden. De 19-jarige A. B. uit Doetinchem, had dus danige verwondingen opgeloopen. dat dokters- hulp hem niet meer kon baten. Hij ove.leed kort na het ongeluk. De belde andere inzliter. den kregen slechts lichte verwondingen. De Dultsche volksauto heeft deze belangstel ling levendiger gemaakt dan ooit en nu over enkele maanden de eerste wagens de volksauto- fabriek te Fallersleben zullen verlaten en dan ook In Nederland te koop zullen zijn, Is er alle reden om het verschijnsel „volksauto" en alles wat daaraan vast zit, eens nader onder het oog te zien. Vooral ook omdat het Dultsche volks- autoplan moeilijk kan worden beschouwd als een vanzelfsprekende phase in den natuurlijken ont wikkelingsgang van den automobiel als vervoer middel voor iedereen. Veeleer werd de geheele volksauto-affaire door de Dultsche regeering ge forceerd en valt dus feitelljk buiten het kader van den ontwikkelingsgang, welken de massa- motoriseering in de komende jaren in Europa zou zijn gevolgd. High grade English Import lOforiy^cH. 2CFcr}5<t». Z;jn huldeblijk werd zeer op prijs gesteld en onder dankzegging in ontvangst genomen. Het bestond uit een bouquet bloemen in de wlt- rood-blauwe Noorache kleuren De heer Pierlot, minister-president en mi nister van Buitenlandschc Zaken van België heeft den gezant van Bekjlë te 's-Gravenhage. baron Herry, opgedragen, aan de Koninklijke Familie en aan de Nederlandsche regeering de gelukwenschen van de Belgische regeering en van het Belgische vol* met de blijde gebeur tenis aan het Hof te'Soestdijk over te brengen De Commissaris van de Koningin In dc pro vincie Groningen heeft de gelukwenschen over- sebracht van de provinciale bevolking aan H. M de Koningin aan het prinselijk paar en aan de jonggeborene. Gelijkluidende telegrammen zijn verzonden door het college van B. en W. te Groningen. Hoe geheel anders echter werd de economische en verkeerstechnische zjjde van het geval be oordeeld. Laten we de beschouwingen over de economische gevolgen van den volksauto voor Duitschland eens de revue passeeren, dan blijken deze vrijwel unaniem uit te krlstalliseeren in de meenlng, dat de geheele volksauto-affaire econo misch gezien een onding is. Vooral de vaste en variabele onderhoudskosten worden als ondraag lijk hoog genoemd voor de as. volksauto-bezit- ters. Bjj een afschrijving in 6 Jaar en fen totalen rU-afstand van 10 A 12.000 K M. per jaar komt men tot cijfers van 60 A 70 R.M. per maand aan onkosten, waarin dan afschrijving, benzine, olie, banden, verzekering, garage en reparaties zijn begrepen. Inderdaad zal 60 A 70 R.M. per maand extra onkosten voor de meeste arbeidersgezinnen een te groote last beteekenen, maar men zal niet uit het oog mogen verliezen, dat deze cijfers geheel gebaseerd zjjn op de toestanden, welke op het oogenblik in Duitschland bestaan. In hoe verre de Dultsche regeering in de toekomst d.ws. volgend jaar. wanneer de eerste volks- auto's zijn afgeleverd in deze onkosten tege moet zal komen door het beschikbaar stellen van goedkoope bedrjjfsstoffen benzine, olie, ban den en door het verlagen van garagehuren en reparatiekosten, dient te worden afgewacht. Dat dit zal geschieden, is wel haast noodzakelijk, ge zien de bovengenoemde onkostencljfers, die toch als een ruwt overdreven en rationeele schatting mogen worden beschouwd. Van de bijna 250.000 as. volksauto-bezitters in Duitschland, die op het oogenblik iedere week 5 Mark aan zegels plakken op volksauto-spaarkaarten, verdient de helft Immers nog geen 300 Mark per maand, zoodat een drastische verlaging van de onder houdskosten niet mag uitblljven, wil de volks auto ten minste niet tot een ondraaglljken last voor deze „kleine luyden" worden. Overigens hebben al deze volksauto-spaarders nog wel even den tijd, voordat zjj den volksauto in hun bezit hebben want pas wanneer 750 Mark is gespaard, d.i. na bijna 3 jaar, krijgt de spaarder een volg nummer. In welk tempo de aflevering zal ge schieden hangt verder af van de productie cijfers der volksautofabriek, en niet te vergeten van het aantel wagens, dat voor export zal wor den bestemd. Naar verluidt zullen in 1940 in totaal 100.000 wagens worden afgeleverd, terwijl de elndcapaciteit van de fabriek 450.000 wagens per jaar moet bedragen. Feitelljk is het zeer gewenscht. dat de wagens pas worden afgeleverd nadat het geheele bedrag 990 Mark voor den auto en 200 Mark voor de tweejarige verplichte all-risk-verzekering is bljeengespaard. anders zal de onkostenrekening nog meer worden bezwaard door 20 A 25 Mark per maand aan spaargeld. Hoe in zoo’n geval de Dultsche arbeider het geld voor zijn auto zal moeten opbrengen, is vooralsnog een raadsel. En dan is het nog de vraag hoe Duitschland aan de groote hoeveelheden bedrjjfsstoffen voor de volksauto's moet komen. Juist eenige weken geleden werd de maximum-snelheid op de auto wegen beperkt tot 100 K.M. en als reden voor dezen drastischen maatregel voerde men aan, dat de grootere slijtage van de wagens en het hoogere benzine- en olleverbruik bU groote snel heden als een verkwisting moesten worden be schouwd, die door de groote behoefte aan deze grondstoffen in Duitschland niet duldbaar was. In de kringen der Dultsche automobiel-fabrikan- ten is men zelfs bevreesd geweest voor een ver bod om op Zondagen pleziertochtjes met auto mobielen te maken. Zoover Is het niet gekomen, maar toch schijnen maatregelen tot bejrerking van het benzlnegebroik (benzinekaarten?) in de naaste toekomst niet te zullen uitblijven. Hoe dit echter te rijmen is met de zoozeer gewenschte massamotorisatie is niet erg duidelijk. Nijvere handen hebben zich Zaterdag be ijverd om het dorp Baarn na het blijde gebeu ren zoo snel en zoo fraai mogelijk van aan schijn te doen veranderen. Langs de voornaamste straten waren zullen opgericht, onderling verbonden guirlandes van oranjelampen. bloemen groen; het geheel overheerscht door de «leu ren van dc Nederlandsche vlag. In het mid den van het dorp ligt de Brink, het natuur.ijk ontwikkelingscentrum van Baarn en derhalve ook thans het middelpunt, niet alleen van de schoonste versieringen, maar ook van de drukte, de vreugde, welke hooger werd naarmate de avond over Baarn viel. De groote muziektent het Dorpsplein had een nieuw verfje gekregen de Baarnsche politie zorgde voor een behoor lijke afzetting en er werd ruimte gehouden voor het voorbijtrekken van een feestoptocht. welke in het begin van den avond, met muziek voorop het dorp Gaan we de geschiedenis van den Duitschen volksauto na. dan vinden we reeds tn 1934 de eerste symptomen van het plan, dat nu In 1939 ten uitvoer wordt gebracht. In dat Jaar betoog den Dultsche regeeringskringen, dat de automo biel slechts dan een in alle opzichten geslaagd werkstuk kon worden genoemd, wanneer ook de arbeider en kleine burger in staat zouden zijn een automobiel te koopen en te onderhouden. In de volgende jaren hielden de kopstukken der Dultsche automobielindustrie zich ernstig bezig met de verwezenlijking van deze plannen. Proefwagens werden gebouwd, nieuwe constructies beproefd en toch schéén het de buitenwereld, dat het met het geheele project niet zoo erg wilde vlotten. Meer en meer vormde zich de tneening. dat de Dultsche automobielindustrie wel niet in staat zou zjjn voor een dergelijk lagen Prijs 900 mark werd genoemd een volwas sen vlerpersoons auto te bouwen, die bovendien nog over lang niet geringe prestatiecijfers moest kunnen beschikken. Wel doken berichten op over een plan- de geheele Dultsche automobiel industrie in den volksautobouw te betrekken, door iedere fabriek een bepaald onderdeel motor, koetswerk, chassis te laten vervaar digen, maar tot een oplossing scheen het lang zamerhand tot een probleem uitgegroeide volks- auto-project niet te kunnen komen. Tot in 1938 de Dultsche regeering het Ar- beitsfront voor haar plan spande om de uit eindelijke oplossing van het probleem van den inmiddels tot een prestigekwestie geworden .Volkswagen" te forceeren. Het zal moeilijk vallen In de geschiedenis van den automobiel een gebeurtenis te vinden, welke zooveel pennen in beweging heeft gebracht en zooveel commentaar heeft ontlokt als de oplos sing. die in Duitschland voor de volksauto- kwestie werd gegeven. Opmerkelijk is het daar bij, dat de technische zijde van den Duitschen volksauto In de vakpers over de geheele wereld niet anders dan onverdeeld gunstig werd be oordeeld. Hoe men ook over den volksauto denkt, voor de techniek, die voor 990 R.M. een vol wassen vlerpersoons automobiel vervaardigt, zal men toch respect moeten hebben. Vier A vijf personen plus een aanmerkelijke hoeveelheid bagage zullen er gemakkelijk plaats in moeten kunnen vinden, de motor zal krachtig genoeg moeten zijn om in vlak terrein een flinke snel heid vol te kunnen houden en om in bergland over voldoende klimcapaciteiten te beschikken. Daarenboven zal echter het brandstofverbruik niet boven een relatief geringe waarde mogen stijgen, terwijl de motor en carrosserie weinig onderhoudseischen mogen stellen. Algemeen beantwoordt de Dultsche volksauto op voldoende wijze aan al deze desiderata. Na tuurlijk, men zal bl) het beoordeelen van deze wagens over het algemeen niet de maatstaven mogen aanleggen, welke voor wagens uit een hoogere prijsklasse gerechtvaardigd zijn. Het geen evenwel niet wegneemt, dat aan de eischen, welke aan ruimte, comfort, snelheid en betrouw baarheid moeten worden gesteld, niet mag wor den getornd. De Dultsche volksauto heeft dan ook een totale lengte van 4.20 M„ een breedte van 1.55 M. en een topsnelheid van 100 K.M., Welke uren achtereen kan worden volgehouden; 69-jarigen ouderdom is te 's Gravenhage overleden Ir. F. M. van Panthaleon baron van Eek. oud-hoofdingenieur Nederlandsche Spoorwegen. Zaterdagmiddag tegen twaalf uur is nabij het St. Janskapelletje te Boxmeer de 80-jarige J. van Loon door een auto aangereden, toen hij pier fiets den weg wilde oversteken. De grijsaard werd zeer ernstig gewond. Met een schedelbasisfractuur werd hij naar het zie kenhuis overgebracht. 's Middags omstreeks 3 uur kwam aan het paleis SoestdUk per flets aan de 18-Jarlge Noorsche padvinder Jan Christian Ka gel uit Oslo met een tuil bloemen voor- de prinses. De jeugdige Noor vertrok 'Ut weken geleden uit Oslo om per fiets naar Nederland te komen, waar hü hoopte tUdens de feestviering in ver band met de geboorte van een nieuwe Oranje telg te arriveeren. Sinds eenige dagen vertoeft hu te Baarn bU een familie, welker zoon tijdens de Jamboree te Voge.enzang heeft ren kennen. een kleine radio-reportage, voor haar uitzen dingen naar Ncderlandsch-Indië en naar Su riname en Curacao, gemaakt. De burgemeester van Baarn. jhr. Van Reenen. heeft, als onder deel van deze reportage, een toespraak gehou den tot de luisteraars in Oost- en West-Indlë. WU vernemen van bevoegde zUde, dat het invcerprUsverschil op rogge en roggemeel, ooi het Ujdvak van 6 tot en met 12 Augustus 1939. behoudens tusschentljdsche wUziglng. is vast gesteld óp f 4.45 per 100 kilo. De denaturatlesteun voor rogge, gedena’u- reerd in de week van 30 Juli tot en met 5 Augustus, bedraagt t 130 per 100 klja. Het was Zaterdag een levenoig gedoe rond om het paleis SoestdUk, Nu de tud van span ning en van wachten eenmaal voorbU is, heeracht overal vreugde en bluheid. Ieder wil iets zien van hetgeen daar achter het groote hek in het paleis gebeurt, al is het ook maar 'heel even. NatuurlUk valt er niet veel te zien. Maar met des te meer belangstelling genieten de velen van elke gebeurtenis, hoe gering ook. in de omgeving van het paleis H. M. de' Koningin ontving het volgende telegram: >sn „Baarns geestdriftige feestvierende bevol king wenscht Uwe Majesteit, haar hooge Am- bachtsvrouwe, onder verzekering van onwankel bare verknochtheid, eerbiedig geluk. De burgemeester, VAN REENEN In dezen tijd van steeds sneller voort schrijdende motorisatle. van grootsch opge- setten wegenbouw en groeiende automoblel- productle-cUfers schUnt ons de automobiel voor iedeéeen meer onder het bereik te lig gen dan ooit. Toestanden op het gebied van het automobilisme, welke in de Vereenigde Staten van Noord-Amerlka een hecht en on misbaar onderdeel van de volkshuishouding zün geworden, waren in ons werelddeel tot voor enkele jaren onbekend en weinig deed in die dagen vermoeden, dat reeds in 1939 de automobiel voor den kleinen man zoo als het motorvoertuig voor iedereen wel eens wordt genoemd in het middelpunt der publieke belangstelling zou worden geplaatst. karakteristieken dus, die den wagen geenszins tot een „kleinen auto” stempelen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 5