HOORN Vrijdag 20 Sept. 1839 NIEUWS W' r STOPPEN Kathedralentocht door ons land Mgr. A. Albers gewjjd Het eerste treintje rijdt van Amsterdam naar Haarlem A VRIJDAG 11 AUGUSTUS 1939 n* ha* Winkelier* op vacantie H.P.C. Amicitia E.H.B.O. -collecte UIT SCHAGEN MARKTOVERZICHT Nog meer postzegel-automaten FANTASTISCH BIJGELOOF S.R.C.Geel-Zwart (*t Zand) onze stad ek PROVINCIAAL NIEUWS BEEMSTER Z1JPE Marine en onderwijs in den Volksraad Reizen per spoor in vroeger dagen TWEEJARIG KINDJE VERDRONKEN n verband met tygerplaag in Indië De moeder haalde het levenloóze lichaampje uit het water Kunstkenner* naar V t iter Be ten wegens va- de doen van inkoopen rekening te houden. Groot sc he plechtigheid te Malang Berkum met veel handel te ittge ..Locomotief te 's Morgens dacht worden Onderwijs tegenwoordig de tagelen ties ch'e De baitenlandsche deelnemers aan de eerste Nederlandsche kunst week opgetogen over den tocht SERRURIER CHEVALIER EN BRADE, DE CROOTE PIONIERS zegeeringsgemachtigde voor onderwijs. dr. van het departement van mede, dat de regeering niet Men wordt dringend verzocht om half twee in het Patronaat aanwezig ^te zijn. te te te te wat in zün schik te vuurteest. Hoe p. rt a. n te wt- icht we- het water te halen. De levi slachtoffertje waren échter Dr. Van der Linden uit Berkhout’ die Burgerlijke stand. OndertrouwdJan Cor nells Bellis. 26 Jr., chauffeur en Ouurtje Tim merman, 24 Jr., beiden te ZUpe. Overleden: Gerrit Beyscner. 44 Jr., echtgenoot van Marjjtje Vriendjes; Johannes Scholten. '59 Jr., echtgenoot van Wilhelmina Sentenle. Hll- legonda Kater. 59 Jr.. echtgenoote Van Jan van Eeten; Simon Schilder, 38 Jr., echtgenoot van Anna Groot. zal het De eene zoekt een Diligence, de andere zoekt een Char a banc Naar Waggons vraagt weer een derde die geen plaats meer vinden kan; Of. te midden der confusie, schoon hij 't zelf wel beter weet. Kruipt hü in de Diligence, als of hjj ’t bij toeval deed; Wacht watl roept een heer, die nader' met een juffrouw aan zijn zij. ,Js er voor ons plaats in 1 rtjtulg? Nog een zitplaats is er vrljl” ..Rept of bergt U" roept een ander en onthutseld en verbaasd Springt de Juffrouw in den wagen en haar leidsman bluft er naast tfat de bezoekers goede kregen er. programma deze 'O* atei go- ties rdt ran >op iog ate binnenkort houden. Worden speld- totaal mp un- ips- hen rel- en- eld. lin- het es en' oeu. de ter- Uke het mr. uk- ch- ge- en ;ers oon »r.d de er- -dlg ch- hop rte. ssa tot •ng het lan op de ve la’’ ten len en, de bb. -34 HJn T®f nt. oe- ivre srzt me rtj- uw nde md, VU- etn. van St. van SI mer, zullen vele winkeliers Maandag en Tm» brak ap VrUdag 2* September 1*19 de groote historische dag aan. Het eerste treintje reed van Amsterdam naar Haar lem!!! n d*n strijd tegen het communism*- is sociale rechtvaardigheid het sterk st* wapen Hollandsche Ijzeren Spoorwegmaatsch Aanvankelijk met Dinsdag, den 24sten September 1839. tot nadere kennisgeving, zijn de uren van vertrek der Wagentrei nen voor de Dienst tusschen Amsterdam en Haarlem, door de Raad van Admini stratie. bejtealt als volgt, wordende de Reizigers verzocht, om zich 15 minuten te voren, op de stall onsplaatsen-te bevin den. Bagagle van Reizigers, of eenige ande re goederen, die men verlangt vervoerd te hebben, is men verpllgt om te* minste Uur voor het vertrek, in de daartoe ingerlgte Kantoren aan te brengen recltt-en. Omstreken" is een enorme fruitmand aangeboden aan de pmilie ten Paletze Soestdtfk. ter gelegenheid van de geboorte van ene. De mand werd opoe maakt door den keurmeester, den heer Wwijl de grootte van de mand ongeveer 2 M. breed en I Af. hoog is Haarlem 9 Ure 2 Ure 4 Ure 8 Ure Fruitmand voor- het Prinselijk Gezin. Door de Vereeniging Groenten- en Vruch tenveiling J Koninklijke H.K.H. Prinses^ G. J. Wesseldifk. Burgerlijke Stand. Geboren: Geert, z. van K. de Hart en van H. Schonewille; Pieter, s. van J. Schering» en van A. Visser. Overleden: Grietje Kes. 65 J„ echtg. van Jar Ridder. num- eente hulp verleende, kon slechte den dood constateeren. v voor kermls- de medewerking is RUvereenlglng Opstelling voor Zondag 18 Aug.. 2 uur n.t. Fr Koomen G. Toiesz P de Ruiter P. Berkvens C. Berkvens J. van Stralen KI. Llmmen. F. Berkvens. A Ploeger P. Stlkkelman Jb Stam Reserves: G. de Ruiter. G. Schilder. <*erwüspolitiek te passen. De r~ •chappu voorzien. De deelnemers aan de eerste Nederlandsche Kunstweek. die Dinsdag te Maastricht geopend is. hebben gedurende den eersten daj tan buó tocht door Nederland ons land leeren kennen van een zjjde. die behoudens de gunstige uitzonderingen zelfs velen belangstellenden Nederlandschen toeristen vreemd is. nJ. Ne derland als kathedralenland Vlootprobleem den laatsten tyd eenzijdig gesteld BATAVIA, 10 Aug. (Aneta) In den Volks raad heeft de regeering geantwoord op de op merkingen gemaakt bij -de behandeling der be groeting van het departement der Marine in tweeden termijn kwam de moeder van het drenkeUngetje toe snellen. Zü slaagde erin haar eigen kindje uit sten van het geweken. Machtig wapperden de vlaggen van het gebouw Waarvan de voorzijde geheel met de draperie van onze nationale kleuren omhan*en was Talrijke van de genoodigden nakien plaats In de bijzonder fraaie diligence (eerste klas cou pé). terwijl de overige gasten een plaatsje von den in de verdere char-baacs (3e klas) ea wa gons '3e klas). De geheele trein was samenge steld uit tien rijtuigen die ongeveer 250 perso nen sullen bevat hebben. de prachtige romaansche Onze Lieve Vrouwe- kerk, met haar elfde eeuwsché crypte een der fraaiste en oudste voorbeelden van romaansche bouwkunst in ons tand, en de typisch daarbij Natuurlijk weten wü allen wel. dat Nedertar d een aantal kostelijke monumenten van romaan sche en gotische bouwkunst ruk is. maar zelden krijgt men gelegenheid deze monumenten in onderling verband en binnen het ksder van éen bepaalde excursie te zien. De organisatoren van de eerste Nederlandsche Kunstweek hebben kans gezien, een zóódanlgen tocht te orgamaseren. dat de vele buitenland- sche deelnemers toch voor het meerendeel kunsthistorici, architecten, leeraren en kunst studenten. die zoowel de kathedralen van Reims en Chartres als van Keulen en Venetie kennen opgetogen verklaarden, dat deze -..kathedra lentocht” In Nederland zeker niet minder in teressant is dan »iar elders wok. Het begon Woensdagmorgen ip Maastricht In Gisterenmiddag arriveerden per auto Mgr. Panlco met zijn secretaris. Mgr. M. Verhoeks. apostolisch prefect van 8oerabaja. Mgr. P. Wil- lekens. Apostolisch vicaris van Batavia. Mgr J. Geumans. Apostolisch prefect van Bandoeng, Mgr. J. Aerta. apostolisch vicaris van Neder- landsch Nleuw-Guinea en Mgr: G Martens, apostolisch prefect van Makassar Deze kerkelijke hoogwaardigheldshekJeeders werden aan de grens van Soerabaju afgehaald door deputaties van de'katholieke geestelijkheid van Malang. Aan de grens van het district Malang bracht een groep welpen een bloemen hulde. Te^ialf zeven in den avond was de pl liturgische ontvangst van den wijdeling De kerkelljke plechtigheden duurden heden morgen tot 11 uur. Alle katholieke scholen in Oost-Java waren gesloten Zooals te begrijpen, bestond er voor het prach tige liturgische ceremonieel dezer wijding een zeer groote belangstelling. Uit el'e deelen van Oost-Java en uit alle kringen waren vertegen woordigers aanwezig Zoo werd op dien historischen Dinsdag de Hln opengesteld voor het publiek, dat voor een en kol retsje van Amsterdam naar Haarlem v.v voor de eerste, tweede en derde klas resp. f 1.20. t 0 80 en f 0 40 betaalde. Kaartjes werden toen nog niet gebruikt, maar plaatsbriefjes. van souches voorzien, die door den conducteur afgescheurd en bewaard wer den. Op dezelfde wijze dus als rangkaartjes in een bioscoop Over het passagiersvervoer had de maatschap pij in die eerste dagen niet te klagen Somtijds was het zoo druk, dat er reizigers teleurgesteld moesten worden Aardig is dan ook het rijmpje van OostenrijkBruin uit die eerste spoorweg- dagen Hoil. Mij. van Landbouw In ..Het Wapen van de Zljpe" vergaderde de afd. ..Zijpe en Om streken" van de Hoil Mij. van Landbouw, on der leiding van den heer N. T Hopman. De heer P. Vries informeerde of geen pogin gen kunnen worden gedaan om verlaging te krij gen van het percentage Van afdracht der con tributie aan het hoofdbestuur (dit percentage bedraagt thans 701 Besloten werd pogingen hiertoe in het werk te stellen door deze aangelegenheid aanhangig te maken op de kringvergadering van de afdee- Ungen en voorts met het hoofdbestuur hierover te spreken. Aan de vereeniging tot stichting van volks- hoogescholen gewest Noord-Holland was een subsidie van f3.50 verleend. Medegedeeld werd, dat het ledental der af- deellng is toegenomen met 33 en momenteel 160 bedraagt Tot bestuursleden werden vervolgens gekozen Donderdagmiddag was het twee-jafig zoontje van de familie S Dekker te Zuld-Splerdük met eenige andere kinderen aan het apelen. toen het plotseling in een zich langs den weg bevin dende sloot terecht kwam. Op het hulpgeroep van de andere kinderen MALANG. 10 Aug. (Aneta) Onder groote belangstelling it Mgr. A. Albers, de nieuwe apostolisch vicaris van Malang, hedenmor gen tot blsschop gewijd. dag na deze plechtige opening werd Neerlands ..eerste Spoorboekje" gepubliceerd. Het geheel luidde als volgt We vernemen, dat de alhier gehouden Jesdag ten bate van de E H B O in heeft opgebracht de som van f 135.61. Dezer dagen vertoeft in ons land een seer eosmopolltlsch gezelschap, dat dee'neemt aan <!e Eerste Nederlandsche Kunstweek. afstekende druk-tezochte göthlsche kapel van Onze Lieve Vrouwe Sterre der Zee. De Sint servaeskerk maakte wellicht minder Indruk, maar takte meer discussie uit door de verschilende bouwstijlen van de in den loop der middeleeuwen aan deze oudste groote kerk in ons land de oorsprong dateert uit de neger de eeuw toegevoegde gededlten. In het voorbijrijden passeerde men de ze r oude romaansche kerk van gasteren en te Roer mond de prachtige Munsterkerk. Wellicht wekt deze opsomming den indruk. op deze wijze teveel van het eerlijk gezegd wekt ook het vrees In de practjjk viel hgLechtgr plet alleen zeer cape, maar bleef de belangstelling zoo le vendig. dat de lefders telkens opnieuw moeite hadden, de deelnemers weer in de bussen krijgen. Daar werkte toe mee. aai men te Maastricht tusschen de bezoeken door gelegenheid had. voor het vertrek op het tntfem gezellige Vrijt hof volgens Nederlandsche gewoonte een kooje koffie te gebruiken en dat de deelnemers In Roermond, waar geluncht was. rustig even rond konden wandelen Vandaar ging het met vijf autobtfssen verder naar ‘s-Hertogenbosch, vis Eindhoven, waar men in bet voorbijrijden een glimp zag van de beteekenkj. welke de Philips fabrieken voor deze stad hebben Zonder zweem van vermoeidheid bleken :n Den Bosch de bezoekers zoodra zij het exterieur van de St. Janskerk met z^n Gotisch ciseleer- werk in het opj kregen en ds belangstelling voor 1 Interieur was niet geringer. DaarbU had men evenals te Maastricht en te Roermond, het ei- luk. als gids en voorlichter mgr dr. F J M. van Glls eere-kanunnik van het kathedraal kapittel van Roermond en lid van den Onderwijsraad, bij bet gezelschap te vinden, die ■«p onderhou dende wljae vertelde en. voor zoover dat noodig was. var. zijn enthousiasme voor de kostelijk 5 schatten der middeleeuwen aan zijn hoorders mee te deelen JJa een rustpoos in den raadakelder werd oe tocht naar Utrecht voortgezet. In de Betuwe viel den buitenlanders, die voor een groot'deel de Belvlsehe kunstweek hebben meegemaakt en in Brabant en Limburg telkens nog verwantschap met het Belfrtsche landschep ragen, voor het eerst het karakteristieke can het Hollandgphe landschep op De drie groote rivieren met hun trotsche overbruggingen maak ten een imponeerenden tndruk. en aan de hand van kaarter moesten de Nederlanders hun uit leggen. hoe het mogelijk la. dat de Rijn olj Lobith ons land binnenkomt, maar «ogenschijn lijk nergens in zee stroomt. Na «en korte sx- pHcatie hadden de namen Lek. Waal en Nieuwe Waterweg echter geen geheimen -ivoor hen en concentreerde de aandacht Steh reeds op den in de verte ondoemendon Utrechtschen Dom toren In de Domstal were een korte wandeling londom de Dom langs Oude en Nieuwe Graant er 'angs Paushuize gemaakt. Velen hadden gaarne nog mier aesten van -'e oude stad, die in het late licht op de meeste -reemdeMnge een diepen Indruk maakte tn rust en scho. nhe'd Maar In het Maarten Ma<r- 'rnshuts te Doorn pachtte. n*t avondeten. De autotocht daatheen d*or de SUchtsc ie I.ustwarand vormde >en wsardlg besluit van -1e- ren dag De prachtige lanen de aantrekkelijk "elegen villa's en de fraaie buitengoederen open den een ntem- aspect op de schoonheden v ■■derland die vel» buitenlanders hier niet ver wacht hadden maar waarvan zU hun opgetoge i- beid niet verborwe* Zooals blijkt uit een advertentie in dit -—J in onze stad Dinsdag 14 en 15 Augustus (zijnde de eerste twee dagen der kennis) canUe gesloten zijn. Men doet er dus goed aan hiermede met het Op de markt van de vette koeien. 4aren dezen keer beste beesten aangevoerd, dat^vordt van week tot week steeds beter. WRS veel kooplust; men zag dan ook weer verschillende slagers en grossiers. De handel was heel goed. Hoogste noteering was 255. vjerd verkocht door den heer P Brou wer. Groenveld aan den he#r P. Snijders, sla ger te Den Helder De prijs is per pond op 35 cents berekend. De aanvoer van kalf en geldekoeien was aar dig. De handel van geldekoeien was matig- Van kalfkoelen heette het goed te zijn. Weinig graskalveren aangevoerd Deze handel was aan den stillen kant Hoogste noteering /31. De handel in nuchtere kalveren was deze week seer kalm. Hooger dan f 12 konden wjj niet no- teeren. Het schijnt, dat de graskalveren op 't moment de nuchtere kalveren wel wat „dwars zitten" voor de slacht. Een prachtig vet kalf is gekocht door slager C. Oosterman alhier van den heer Konijn, 't Zand, voor den hoogen prijs van 90. Het dier trok zeer veel belangstelling. Jonge vette schapen tot 16. Oude slachtscha pen tot f 19. Magere schapen niet hooger. Voor de beste dan ƒ11. Lammeren tot f 6.50 Han del van al het wolvee zeer stug. Voor de slacht is niets verkocht wat noemens- waardlg is. In paarden scheen nog niet sljn. Vette varkens tot 26 cents; handel goed. 7 weeksche biggen f 913; 12-weeksche 1317; handel matig. Bokken en geiten handel goed. Kippen, konij nen en hanen handel zooals vanouds. Deze,wor den weer altijd goed verkocht. Er was nu een aardige aanvoer. Er kan echter gerust nog wat meer komen. Over X geheel was er tamelijk bezoek, terwijl de aanvoer steeds beter wordt. Een correspondent van de Brebes schrijft: In het district Bandjarhardjo heeft men in den laatsten tijd veel tast van roofdieren on dervonden. Onlangs werd in de buurt van de desa Pare- redja een panter, die eenige kalveren gestolen had, door de politie 's nachts doodgeschoten. Kort daarop deed zich een soortgelijk geval voor. In de omgeving van de desa Blandongan werd men opgeaehrikt door een vrij groeten zwarten tjjger, die op klaarlichten dag een geit roofde. De bevolking had dezen roofzuchtigen tijger zelf kunnen afmaken. Nauwelijks Is de bevolking van belde genoem de desa's van deze plaag der roofzuchtige die ren bevrijd, of een nieuwe tjjgerplaag doet zich thans bij de desa DJalkar. gelden. Uit den aard der zaak is deze plaag voor de bevolking van genoemde desa een doorn in het oog Het treurigste van het geval is echter, dat de bevolking in de meenlng verkeert met een tljger-mensch. den z.g. matjan-alloeman. te doen te hebben. Niemand wilde van het door den roofzuchti gen weerwolf berokkend verlies aangifte doen bfj de betrokken autoriteiten, uit vrees door den matjan-slloeman opgemerkt of bespied te wor den. waardoor men hetzelfde lot als dat van de verdwenen geiten zal moeten ondergaan. Dete weerwolf heeft volgens de bevolking er gens in de omgeving van DJalkar op den voet van Goenoeng Koembang een hol, dat de be volking „heilig" heeft verklaard. duurt .Jma langer hoe lager” naarmate aw snelheid stijgt. Maar wie van tijdig *oppen een gewoonte maakt, hondt varreweg 1 langst vol regeering zal gaarne hulp uit de maat- ‘j om de bevolking van onderwijs te mits deze in een aan- En de redacteur van de VKP die hopderd Jaar later in zijn gedachte dat eerste reisje mee maakt. heeft na afloop van den feestmaaltijd in de sfeer van spruitjes en gebakken lever het geen hjj met goed fatsoen in zün .redactloneole glelus" had gealagen. het volgende verslag hier neergepend; J!, Vertrek van 's Morgens 's Namiddags Jt Nimmer heb Ut een plechtigheid gezien, aoo- als heden te bewonderen viel. Het gebouw van X Amsterdamsche station, waar de genoodigden bueen waren gekomen, was smaakvol versierd. de aanvaarden. ’••robaren vorm wordt geboden. Er is echter veel gebeurd in de eerste spoor- wegjaren. De tegenstand van onwillige grondeigenaren en de technische moeilijkheden waren soo groot, dat pas op 25 Augustus 1839 de spoorlUn vol tooid was. Nu kon men met ..proefrijden" be ginnen. Als in dezen tUd een spoorlijn geopend wordt of een belangrijke verbinding tot stand te geko men. dan kunnen wU er zeker van zijn, dat dagbladen en tUdschriften er kolommen aan wUden. Met schreeuwende koppen zou het groo te gebeuren reeds weken, zelfé maanden van te voren den volkeren kenbaar worden gemaakt. een De hiding der marine heft het voornemen .1 te Batavia een Jeugd-vlootdag te waarbij ook de Inheemsche jeugd zal betrokken. Ook aan de propaganda onder de inheemsche jeugd zal de noodige aan- «tacht worden besteed ®en mogelUke reconstructie van het middel- oear onderwijs. In den zin van een eigen Indi sche middelbare school, Is thans ernstig to studta. In den deftig ingerlchten salon van mijnheer Serrurier aan de Keizersgracht te Amsterdam zaten drie heeren bUeen. Ze waren blUkbaar be zig met de een of andere moeilijke puzzle op te lossen, want alle drie zaten in ernstig stilzwij gen geschaard rondom een zware eikenhouten tafel, waarover een groote landkaart gespreid •«8. v De gastheer zelf, een klein pittig mannetje niet lang zwart haar, scheen het meest sim ge dachten te ooncentreeren. Hoe druk en beweeg lijk hij anders was. zoo rustig scheen bU nu. ter wijl ook de beide andere heeren le Chevalier en W. C. Brade in gedachten verzonken waren. De oude Frlesche wandklok aan den hoogen wand tikte in de stilte van het uur; eentonig hard in de groote kamer ..En toch. mUnheeren," sprak Brade plots. ..dit te de eenlgste oplossing U behoeft er niet aan te twijfelen nooit zullen wU een onmlddel- lljke concessie verkrijgen voor den aanleg eener spoorlUn van Amsterdam naar de Maasstad Wat mij betr«ft. ik vind het voorstel van den heer Serrurier zoo kwaad niet. Als de Htn van hier tot Haarlem gereed zal zUn. dan ben ik er van overtuigd, dat de verdere doortrekking weinig IkaGeal veroörzaken'en WU Van onsen kartt stil- •eruweer meer ervaring hebben opgedaan. De beide andere heeren schenen, na wat heen en weer gepraat, het hiermede eens te zijn Zeker, deze pioniers hadden liever de llln on- middellUk tot Rotterdam gereed gezien, doch ook zij vermoedden den groeten tegenstand wel ke van regeerlngszUde verwacht kon worden. Het aanlooplUntje naar Haarlem zou dan ook zeker zün voerdeeien hebben Bjj K.B. van 1 Juni 183* werd hun conoeeaie verleend vuer de* aanleg van een apoorlUn va* Amsterdam naar Haartem e* kon het groote werk een aanvang nemen. Reeds in het volgende Jaar (1837) droeg het driemanschap deae con cessie over aan de (H)oltandache (IJlieren (S)poorweg (Miaatachappü, die op 8 Aug. van dat jaar was opgericht. Nederlands eerste spoorlijn was een feit ge worden!!! de heeren A de Boer. A. 3. van Rüswtjk p Vries, B*lks in de plaats van de heeren tor. D. Breebaart. G BehuUt en V. Bakker, die niet herkiesbaar waren. In verband met de landbouwtentoonstelling werd medegedeeld dat medewerking van de fok» vereenlgingen zal worden gevraagd. De rubriek ongeregistreerd rundvee en de rubriek koud- tloedpaarden zullen vervallen Geen inleggeld ral worden gevraagd voor inzendingen van bloe men en planten door leden der afdeellng Uit voerig werd gediscussieerd over het keuren van paarden en de daaraan verbonden voorwaar den. Nog werd medegedeeld, dat Maandag te Schagerbrug gevraagd van -de Landelijke ..West-Priegland". voor het houden van een con cours en streekWMstrtiden Deze medewerking zal zeer waarschUnltJk worden verleend. De heer'“8chuUt stelde voor er bli het Prov. Waterleidingbedrijf op aan te dringen, den prils van het bedrUfswatêr terug te brengen van 20 tot 15 cent per MJ. De voorzitter antwoordde, dat hierover worden gesproken met het P W N en hoofdbestuur. Op een vraag van den heer SchuUt op welke wijze men xün gras het beste kan Inkullen, deelde de voorzitter mede, dat dit een aangele genheid te die ieder voor zichzelf heeft te be- cordeelen aan de hand van de publicaties op dit punt. Tal van foto's en teekenlngen zouden ons beeld geven van den ouden en nieuwen toestand en een luid enthousiasme sou de totstandkoming begroeten. In Augustus 1839 was dat echter geheel an ders. De officieels krant van lands hoofdstad was in die dagen De Amsterdamsche Courant (tegenwoordig beter bekend onder den naam Handelsblad)Van de eerste proefritten werd in haar .gewaardeerde regelen” geen gewag ge maakt. Pas op 17 September, toen de plechtige opening van de spoorlün seer nabil was. werd het volgende bericht, als ..premier voor Amster dam", misschien wel ate „premier voor geheel Nederland” geplaatst: .De proefritten, die reeds herhaalde malen en steeds met het beste gevolg met de Stoomwagens langs den Ijzeren Spoorweg van hier naar Haarlem hebben plaats gehad, thans genoeg zaam getoond hebbende, dat de inrigtlng ten volle beantwoord aan hetgene men zich daarvan he4ft mogen beloven; soo zal de dienst voor X publiek, ofschoon de Juiste dag nog niet schijnt bepaald te wezen eerstdaags haren regelmatlgen aanvang nemen; vooraf echter zal op VrUdag aanstaanden, des namiddags ten een ure. een plegtige inwijding plaats hebben bil eenen rld. tot het deelnemen aan denwelken ultnoodigin- gen aan de landelijke, gewestelljke en atedelljke autoriteiten zün toegezonden; en zal er op Za terdag nogmaals een rld worden gedaan, welke uitsluitend voor de deelhebbers In de onderne ming bestemd zal wezen". De r”- “©—o Menburg, directeur Onderwijs, deelt i ^wder bezorgdheid de uitbreiding van het on- •“nwfjs in de gedecentraliseerde gebieden heeft 8wolgd regeering overweegt ernstige maat- otn aan de ftnancieéle onmacht van “8®™ gemeenschappen to die mate tegemoet ta komen, dat zü in staat zün zich aan de on der regeering in het algemeen O® regeeringsgemachtigde, vice-admlraal Fer- werda, commandant der zeemacht, licht toe. 8*t hetgeen de regeering heeft gezegd over de *teeds wederkeerende critlek op het moeder land en den toon daarvan, bedoeld is voor leder, publiek persoon of particulier, redenaar of scribent, die zich op dezen, door haar be treurden weg. begeeft. De Heide stoomslepers (locomotieven) .De Snelheid" en de ..Arend” werden gebruikt tot X voorttrekken van den trein De muziek van de Amsterdamsche Schutterij hsd zich aan de voorzüde van het station op gesteld om bü het vertrrek in een opengebleven waf on plaats te nemen. Na heel veel ceremoniën en gevloek van den Stoker, die leelük zün vingers had gebrand aan de ketel, zette de trein zich in beweging De schutteru speelde ..Sag. beim Absented", dat door de geheele „bezetting” luidkeels werd mee gezongen. toen plots eAi enorme roetwolk elk geluld smoorde. Zoo werd de heenreis volbracht in 35 minu ten. hieronder begrepen eenlg oponthoud, ver- ooraaakt door het loslaten van eersten stoom sleper en door het „even er uit moeten" van een der hooge heeren. In Haarlem werd men verwelkomd door de muziek der Haarlemsche jehutterty. terWül men eenigen tüd aan het sta tion verbleef om alles voor den terugtocht in gereedheid te brengen. Na 33 minuten was men weer in de Hoofd stad gearriveerd, waar mem op een lekker maal tje werd getracteerd. Eenige korte, maar tevens kernachtige toe spraken werden op de dlschgenooten ..losgela ten”. die met luid handgeklap beantwoord wer den. Een Steeds meer wordt het het publiek door de port gemakkelüker gemaakt. Reedg zün op ver- schUende plaatsen poetsegetautomaten ge plaatst. Thans zün er weer twee nieuwe op den Draaf singel, hoek V eenen laan De automaten leveren zegels v>n 1% en 5 eenti Zoo bleek uit alles, dat was met het eens soo vet zon het ook anders? Pfezz de trekschuit vier uur over deed en de postwagen twee uur, werd door den trein in 25 k 30 minuten afgglegd. Zeker bet gebeurde wel eens dat er een wagen loaraakte. doch dat was niet erg Men reed voor hetaeifde geld een stukje achteruit om den ver loren wagen weer aan te baken. En dat er bü- wülen wel eens een koe de rails lag. was ook geen doodwond. Het treintje stopte; de derde klas reizigers stapten uil Ofr gezamenlük bet rustig herkauwend beest van de rails te dragen. En welgemoed ging men weer verder tot de vol gende koe Zoo kon de Jonge maatschappU bouwen op een voeden aftrek" en kon sü vol üv®r en energie bet groote plan Amsterdam—Rotterdam vol tooien Maar voor het zoover weel!?? Gedurende eenige dagen maken de 130 deel- neroero.. bestaande uit 16 verschillende natio naliteiten. een reis door ons lind, teneinde alle schoons op kunstgebied te bewonderen. Reeds zün Maastricht en Den Bosch bezocht. Zaterdag ajs. zal het geaeLschap ook in onze stad komen, waar het des namiddags te half vier door het gemeentebestuur officieel raadhulze zal worden ontvangen. man. 40 p.. 6. ld 38 p 7 ld 36 p„ 8. P. Schoen maker 34 p.. 9. P Peller 32 p„ lo. D. v. Berkum 30 p.. 11 id. 28 p.. 12. D. Peller 26 p„ 13. J. Wigmans 25 p', 14. C. Swlnkels 24 p‘.. 15. D Feller 23 p.. 16. D v. Berkum 23 p., 17. id. 21 p.. 18 J Wiggen 20 p„ 19 D. v. Berkum 19 p., 20 J. Wigmans 18 p„ 21. J. Houter 17 p.. 22. J. Wigmans 16 p 23 P. Feller 15 p„ 24. D. v. Ber kum 14.p. Africhting Navluchten. De inkorfdata zün als volgtf 16 Aug Weesp; 19 Aug Leerdam: 22 Aug. Oudenbosch; 25 Aug Inmanden van 6 tot 7 uur voor Kath. Warre. dus VrUdag. regeering herhaalt, dat er over de nood- za»k van een aanzienlüke versterking van de •rormacht ter zee geen verschil van inzicht bestaat. Het vraagstuk is: op welke wüse die versterking zal moeten worden verwezenlükt. Ht probleem Is. door een krachtige propa ganda voor een kern van zware schepen, in den laatsten tüd wel wat eenzüdlg gesteld, waardoor de meenlng begon port te vatten, d*t elk ander systeem van weinig of geen beteekenls is. Vertrek van Amsterdam te 8 Ure te 10 Ure 's Namiddags te 3 Ure te 5 Ure Vervolgens antwoordde de regeering op de °P*nerklngen, gemaakt bü de behandeling der begrooting van het departement van Onderwijs *n eersten termijn De Controleur W. E METHORST lag ƒ.1. had onder tagielük goede wsers- Kilgheden de vierde wedvlucht met Jonge te 'jNeuville, afstand 244 KA4. Om 9 ’-* •*-* vogels wegens worden. Om (ten. nl. dat waren weers- - -jxsugc: duiven plaats. De lossing geschiedde ditmaal te jSeuvllle, afstand 244 K M Onr 9 uur werd vla- de radio medegedeeld, dat de dikken mist nog niet gelost konde* i 12 uur kwamen echter betere berlch de duiven te 11 uur 10 mln. in vrijheid gesteld, met bewolkte lucht en Zuidwesten wind Intuëschen draalde hier de wind naar West- Noordwest. Gezien de gemaakte snelheden, ge- iooven wü dan ook, dat de duiven niet lang van den gunstigen Zuidwesten wind hebben kunnen profiteeren. De eerste duif arriveerde om‘2 uur 4» mln. bü D. Feller, terwül de tweede prütaetonaar slechts een seconde tater volgde bü 3. Wigmans. Derde werd J. Konlng De laat ste of 24ste prijswinnaar werd om 3 uur 7 mln. geconstateerd Met nog twee vluchten te vlie gen is de spanning om de eerste plaats ten top gestegen Wu laten hier even den stand der vüf best geplaatste liefhebbers volgen en tevens den uitslag van Zondag JJ. Stand voor het kampioenschap; 1. D. Feller met 174 punten; 2. P Schoenmaker met 173 p 3. J. Wigmans met 189 p.; 4. 154 p.; 5. 3. Mierlo met 117 p. Uitslag wedvlucht van Neuville op Zondag Aug 1939: 1 D. Feller 48 p 3. 3. Wigmans 46 p.. 3. J. Konlng. 44 p„ D. Peller 43 p., 5. J. Wig-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 3