HOORN
Vrijdag 20 Sept. 1839
NIEUWS W'
r
STOPPEN
Kathedralentocht
door ons land
Mgr. A. Albers
gewjjd
Het eerste treintje rijdt
van Amsterdam naar Haarlem
A
VRIJDAG 11 AUGUSTUS 1939
n*
ha*
Winkelier* op vacantie
H.P.C. Amicitia
E.H.B.O. -collecte
UIT SCHAGEN
MARKTOVERZICHT
Nog meer postzegel-automaten
FANTASTISCH BIJGELOOF
S.R.C.Geel-Zwart (*t Zand)
onze stad
ek
PROVINCIAAL NIEUWS
BEEMSTER
Z1JPE
Marine en onderwijs in
den Volksraad
Reizen per spoor
in vroeger dagen
TWEEJARIG KINDJE
VERDRONKEN
n verband met tygerplaag in Indië
De moeder haalde het levenloóze
lichaampje uit het water
Kunstkenner* naar
V
t
iter
Be
ten
wegens va-
de
doen van inkoopen rekening te houden.
Groot sc he plechtigheid te Malang
Berkum met
veel handel te
ittge
..Locomotief te
's Morgens
dacht worden
Onderwijs
tegenwoordig
de
tagelen
ties
ch'e
De baitenlandsche deelnemers aan
de eerste Nederlandsche kunst
week opgetogen over
den tocht
SERRURIER
CHEVALIER EN
BRADE, DE CROOTE
PIONIERS
zegeeringsgemachtigde voor onderwijs. dr.
van het departement van
mede, dat de regeering niet
Men wordt dringend verzocht om half twee
in het Patronaat aanwezig ^te zijn.
te
te
te
te
wat in zün schik
te vuurteest. Hoe
p.
rt
a.
n
te
wt-
icht
we-
het water te halen. De levi
slachtoffertje waren échter
Dr. Van der Linden uit Berkhout’ die
Burgerlijke stand. OndertrouwdJan Cor
nells Bellis. 26 Jr., chauffeur en Ouurtje Tim
merman, 24 Jr., beiden te ZUpe.
Overleden: Gerrit Beyscner. 44 Jr., echtgenoot
van Marjjtje Vriendjes; Johannes Scholten. '59
Jr., echtgenoot van Wilhelmina Sentenle. Hll-
legonda Kater. 59 Jr.. echtgenoote Van Jan van
Eeten; Simon Schilder, 38 Jr., echtgenoot van
Anna Groot.
zal
het
De eene zoekt een Diligence,
de andere zoekt een Char a banc
Naar Waggons vraagt weer een derde
die geen plaats meer vinden kan;
Of. te midden der confusie,
schoon hij 't zelf wel beter weet.
Kruipt hü in de Diligence,
als of hjj ’t bij toeval deed;
Wacht watl roept een heer, die nader'
met een juffrouw aan zijn zij.
,Js er voor ons plaats in 1 rtjtulg?
Nog een zitplaats is er vrljl”
..Rept of bergt U" roept een ander
en onthutseld en verbaasd
Springt de Juffrouw in den wagen
en haar leidsman bluft er naast
tfat de bezoekers
goede kregen er.
programma deze
'O*
atei
go-
ties
rdt
ran
>op
iog
ate
binnenkort
houden.
Worden
speld-
totaal
mp
un-
ips-
hen
rel-
en-
eld.
lin-
het
es
en'
oeu.
de
ter-
Uke
het
mr.
uk-
ch-
ge-
en
;ers
oon
»r.d
de
er-
-dlg
ch-
hop
rte.
ssa
tot
•ng
het
lan
op
de
ve
la’’
ten
len
en,
de
bb.
-34
HJn
T®f
nt.
oe-
ivre
srzt
me
rtj-
uw
nde
md,
VU-
etn.
van
St.
van
SI
mer, zullen vele winkeliers
Maandag en
Tm» brak ap VrUdag 2* September 1*19
de groote historische dag aan. Het eerste
treintje reed van Amsterdam naar Haar
lem!!!
n d*n strijd tegen het communism*-
is sociale rechtvaardigheid het sterk
st* wapen
Hollandsche Ijzeren Spoorwegmaatsch
Aanvankelijk met Dinsdag, den 24sten
September 1839. tot nadere kennisgeving,
zijn de uren van vertrek der Wagentrei
nen voor de Dienst tusschen Amsterdam
en Haarlem, door de Raad van Admini
stratie. bejtealt als volgt, wordende de
Reizigers verzocht, om zich 15 minuten
te voren, op de stall onsplaatsen-te bevin
den.
Bagagle van Reizigers, of eenige ande
re goederen, die men verlangt vervoerd te
hebben, is men verpllgt om te* minste
Uur voor het vertrek, in de daartoe
ingerlgte Kantoren aan te brengen
recltt-en. Omstreken" is een enorme fruitmand aangeboden aan de
pmilie ten Paletze Soestdtfk. ter gelegenheid van de geboorte van
ene. De mand werd opoe maakt door den keurmeester, den heer
Wwijl de grootte van de mand ongeveer 2 M. breed en I Af. hoog is
Haarlem
9 Ure
2 Ure
4 Ure
8 Ure
Fruitmand voor- het Prinselijk Gezin. Door de Vereeniging Groenten- en Vruch
tenveiling J
Koninklijke
H.K.H. Prinses^
G. J. Wesseldifk.
Burgerlijke Stand. Geboren: Geert, z. van
K. de Hart en van H. Schonewille; Pieter, s.
van J. Schering» en van A. Visser.
Overleden: Grietje Kes. 65 J„ echtg. van Jar
Ridder.
num-
eente hulp verleende, kon slechte den dood
constateeren. v
voor kermls-
de medewerking is
RUvereenlglng
Opstelling voor Zondag 18 Aug.. 2 uur n.t.
Fr Koomen
G. Toiesz P de Ruiter
P. Berkvens C. Berkvens J. van Stralen
KI. Llmmen. F. Berkvens. A Ploeger
P. Stlkkelman Jb Stam
Reserves: G. de Ruiter. G. Schilder.
<*erwüspolitiek
te passen.
De r~
•chappu
voorzien.
De deelnemers aan de eerste Nederlandsche
Kunstweek. die Dinsdag te Maastricht geopend
is. hebben gedurende den eersten daj tan buó
tocht door Nederland ons land leeren kennen
van een zjjde. die behoudens de gunstige
uitzonderingen zelfs velen belangstellenden
Nederlandschen toeristen vreemd is. nJ. Ne
derland als kathedralenland
Vlootprobleem den laatsten tyd
eenzijdig gesteld
BATAVIA, 10 Aug. (Aneta) In den Volks
raad heeft de regeering geantwoord op de op
merkingen gemaakt bij -de behandeling der be
groeting van het departement der Marine in
tweeden termijn
kwam de moeder van het drenkeUngetje toe
snellen. Zü slaagde erin haar eigen kindje uit
sten van het
geweken.
Machtig wapperden de vlaggen van het gebouw
Waarvan de voorzijde geheel met de draperie
van onze nationale kleuren omhan*en was
Talrijke van de genoodigden nakien plaats In
de bijzonder fraaie diligence (eerste klas cou
pé). terwijl de overige gasten een plaatsje von
den in de verdere char-baacs (3e klas) ea wa
gons '3e klas). De geheele trein was samenge
steld uit tien rijtuigen die ongeveer 250 perso
nen sullen bevat hebben.
de prachtige romaansche Onze Lieve Vrouwe-
kerk, met haar elfde eeuwsché crypte een der
fraaiste en oudste voorbeelden van romaansche
bouwkunst in ons tand, en de typisch daarbij
Natuurlijk weten wü allen wel. dat Nedertar d
een aantal kostelijke monumenten van romaan
sche en gotische bouwkunst ruk is. maar zelden
krijgt men gelegenheid deze monumenten in
onderling verband en binnen het ksder van éen
bepaalde excursie te zien.
De organisatoren van de eerste Nederlandsche
Kunstweek hebben kans gezien, een zóódanlgen
tocht te orgamaseren. dat de vele buitenland-
sche deelnemers toch voor het meerendeel
kunsthistorici, architecten, leeraren en kunst
studenten. die zoowel de kathedralen van Reims
en Chartres als van Keulen en Venetie kennen
opgetogen verklaarden, dat deze -..kathedra
lentocht” In Nederland zeker niet minder in
teressant is dan »iar elders wok.
Het begon Woensdagmorgen ip Maastricht In
Gisterenmiddag arriveerden per auto Mgr.
Panlco met zijn secretaris. Mgr. M. Verhoeks.
apostolisch prefect van 8oerabaja. Mgr. P. Wil-
lekens. Apostolisch vicaris van Batavia. Mgr
J. Geumans. Apostolisch prefect van Bandoeng,
Mgr. J. Aerta. apostolisch vicaris van Neder-
landsch Nleuw-Guinea en Mgr: G Martens,
apostolisch prefect van Makassar
Deze kerkelijke hoogwaardigheldshekJeeders
werden aan de grens van Soerabaju afgehaald
door deputaties van de'katholieke geestelijkheid
van Malang. Aan de grens van het district
Malang bracht een groep welpen een bloemen
hulde.
Te^ialf zeven in den avond was de pl
liturgische ontvangst van den wijdeling
De kerkelljke plechtigheden duurden heden
morgen tot 11 uur. Alle katholieke scholen in
Oost-Java waren gesloten
Zooals te begrijpen, bestond er voor het prach
tige liturgische ceremonieel dezer wijding een
zeer groote belangstelling. Uit el'e deelen van
Oost-Java en uit alle kringen waren vertegen
woordigers aanwezig
Zoo werd op dien historischen Dinsdag de Hln
opengesteld voor het publiek, dat voor een en
kol retsje van Amsterdam naar Haarlem v.v
voor de eerste, tweede en derde klas resp. f 1.20.
t 0 80 en f 0 40 betaalde.
Kaartjes werden toen nog niet gebruikt, maar
plaatsbriefjes. van souches voorzien, die door
den conducteur afgescheurd en bewaard wer
den.
Op dezelfde wijze dus als
rangkaartjes in een bioscoop
Over het passagiersvervoer had de maatschap
pij in die eerste dagen niet te klagen Somtijds
was het zoo druk, dat er reizigers teleurgesteld
moesten worden Aardig is dan ook het rijmpje
van OostenrijkBruin uit die eerste spoorweg-
dagen
Hoil. Mij. van Landbouw In ..Het Wapen
van de Zljpe" vergaderde de afd. ..Zijpe en Om
streken" van de Hoil Mij. van Landbouw, on
der leiding van den heer N. T Hopman.
De heer P. Vries informeerde of geen pogin
gen kunnen worden gedaan om verlaging te krij
gen van het percentage Van afdracht der con
tributie aan het hoofdbestuur (dit percentage
bedraagt thans 701
Besloten werd pogingen hiertoe in het werk
te stellen door deze aangelegenheid aanhangig
te maken op de kringvergadering van de afdee-
Ungen en voorts met het hoofdbestuur hierover
te spreken.
Aan de vereeniging tot stichting van volks-
hoogescholen gewest Noord-Holland was een
subsidie van f3.50 verleend.
Medegedeeld werd, dat het ledental der af-
deellng is toegenomen met 33 en momenteel 160
bedraagt
Tot bestuursleden werden vervolgens gekozen
Donderdagmiddag was het twee-jafig zoontje
van de familie S Dekker te Zuld-Splerdük met
eenige andere kinderen aan het apelen. toen het
plotseling in een zich langs den weg bevin
dende sloot terecht kwam.
Op het hulpgeroep van de andere kinderen
MALANG. 10 Aug. (Aneta) Onder groote
belangstelling it Mgr. A. Albers, de nieuwe
apostolisch vicaris van Malang, hedenmor
gen tot blsschop gewijd.
dag na deze plechtige opening werd
Neerlands ..eerste Spoorboekje" gepubliceerd.
Het geheel luidde als volgt
We vernemen, dat de alhier gehouden
Jesdag ten bate van de E H B O in
heeft opgebracht de som van f 135.61.
Dezer dagen vertoeft in ons land een seer
eosmopolltlsch gezelschap, dat dee'neemt aan
<!e Eerste Nederlandsche Kunstweek.
afstekende druk-tezochte göthlsche kapel van
Onze Lieve Vrouwe Sterre der Zee.
De Sint servaeskerk maakte wellicht minder
Indruk, maar takte meer discussie uit door de
verschilende bouwstijlen van de in den loop der
middeleeuwen aan deze oudste groote kerk in
ons land de oorsprong dateert uit de neger
de eeuw toegevoegde gededlten.
In het voorbijrijden passeerde men de ze r
oude romaansche kerk van gasteren en te Roer
mond de prachtige Munsterkerk. Wellicht wekt
deze opsomming den indruk.
op deze wijze teveel van het
eerlijk gezegd wekt ook het
vrees In de practjjk viel hgLechtgr plet alleen
zeer cape, maar bleef de belangstelling zoo le
vendig. dat de lefders telkens opnieuw moeite
hadden, de deelnemers weer in de bussen
krijgen.
Daar werkte toe mee. aai men te Maastricht
tusschen de bezoeken door gelegenheid had.
voor het vertrek op het tntfem gezellige Vrijt
hof volgens Nederlandsche gewoonte een kooje
koffie te gebruiken en dat de deelnemers In
Roermond, waar geluncht was. rustig even rond
konden wandelen Vandaar ging het met vijf
autobtfssen verder naar ‘s-Hertogenbosch, vis
Eindhoven, waar men in bet voorbijrijden een
glimp zag van de beteekenkj. welke de Philips
fabrieken voor deze stad hebben
Zonder zweem van vermoeidheid bleken :n
Den Bosch de bezoekers zoodra zij het exterieur
van de St. Janskerk met z^n Gotisch ciseleer-
werk in het opj kregen en ds belangstelling voor
1 Interieur was niet geringer. DaarbU had men
evenals te Maastricht en te Roermond, het ei-
luk. als gids en voorlichter mgr dr. F J M. van
Glls eere-kanunnik van het kathedraal kapittel
van Roermond en lid van den Onderwijsraad,
bij bet gezelschap te vinden, die ■«p onderhou
dende wljae vertelde en. voor zoover dat noodig
was. var. zijn enthousiasme voor de kostelijk 5
schatten der middeleeuwen aan zijn hoorders
mee te deelen
JJa een rustpoos in den raadakelder werd oe
tocht naar Utrecht voortgezet.
In de Betuwe viel den buitenlanders, die voor
een groot'deel de Belvlsehe kunstweek hebben
meegemaakt en in Brabant en Limburg telkens
nog verwantschap met het Belfrtsche landschep
ragen, voor het eerst het karakteristieke can
het Hollandgphe landschep op De drie groote
rivieren met hun trotsche overbruggingen maak
ten een imponeerenden tndruk. en aan de hand
van kaarter moesten de Nederlanders hun uit
leggen. hoe het mogelijk la. dat de Rijn olj
Lobith ons land binnenkomt, maar «ogenschijn
lijk nergens in zee stroomt. Na «en korte sx-
pHcatie hadden de namen Lek. Waal en Nieuwe
Waterweg echter geen geheimen -ivoor hen en
concentreerde de aandacht Steh reeds op den
in de verte ondoemendon Utrechtschen Dom
toren
In de Domstal were een korte wandeling
londom de Dom langs Oude en Nieuwe Graant
er 'angs Paushuize gemaakt.
Velen hadden gaarne nog mier aesten van -'e
oude stad, die in het late licht op de meeste
-reemdeMnge een diepen Indruk maakte tn
rust en scho. nhe'd Maar In het Maarten Ma<r-
'rnshuts te Doorn pachtte. n*t avondeten.
De autotocht daatheen d*or de SUchtsc ie
I.ustwarand vormde >en wsardlg besluit van -1e-
ren dag De prachtige lanen de aantrekkelijk
"elegen villa's en de fraaie buitengoederen open
den een ntem- aspect op de schoonheden v
■■derland die vel» buitenlanders hier niet ver
wacht hadden maar waarvan zU hun opgetoge i-
beid niet verborwe*
Zooals blijkt uit een advertentie in dit
-—J in onze stad
Dinsdag 14 en 15 Augustus (zijnde
de eerste twee dagen der kennis)
canUe gesloten zijn.
Men doet er dus goed aan hiermede met het
Op de markt van de vette koeien. 4aren dezen
keer beste beesten aangevoerd, dat^vordt van
week tot week steeds beter.
WRS veel kooplust; men zag dan ook weer
verschillende slagers en grossiers.
De handel was heel goed. Hoogste noteering
was 255. vjerd verkocht door den heer P Brou
wer. Groenveld aan den he#r P. Snijders, sla
ger te Den Helder
De prijs is per pond op 35 cents berekend.
De aanvoer van kalf en geldekoeien was aar
dig. De handel van geldekoeien was matig- Van
kalfkoelen heette het goed te zijn.
Weinig graskalveren aangevoerd Deze handel
was aan den stillen kant Hoogste noteering
/31.
De handel in nuchtere kalveren was deze week
seer kalm. Hooger dan f 12 konden wjj niet no-
teeren. Het schijnt, dat de graskalveren op 't
moment de nuchtere kalveren wel wat „dwars
zitten" voor de slacht. Een prachtig vet kalf
is gekocht door slager C. Oosterman alhier van
den heer Konijn, 't Zand, voor den hoogen prijs
van 90. Het dier trok zeer veel belangstelling.
Jonge vette schapen tot 16. Oude slachtscha
pen tot f 19. Magere schapen niet hooger. Voor
de beste dan ƒ11. Lammeren tot f 6.50 Han
del van al het wolvee zeer stug.
Voor de slacht is niets verkocht wat noemens-
waardlg is.
In paarden scheen nog niet
sljn.
Vette varkens tot 26 cents; handel goed. 7
weeksche biggen f 913; 12-weeksche 1317;
handel matig.
Bokken en geiten handel goed. Kippen, konij
nen en hanen handel zooals vanouds. Deze,wor
den weer altijd goed verkocht. Er was nu een
aardige aanvoer.
Er kan echter gerust nog wat meer komen.
Over X geheel was er tamelijk bezoek, terwijl
de aanvoer steeds beter wordt.
Een correspondent van de
Brebes schrijft:
In het district Bandjarhardjo heeft men in
den laatsten tijd veel tast van roofdieren on
dervonden.
Onlangs werd in de buurt van de desa Pare-
redja een panter, die eenige kalveren gestolen
had, door de politie 's nachts doodgeschoten.
Kort daarop deed zich een soortgelijk geval
voor. In de omgeving van de desa Blandongan
werd men opgeaehrikt door een vrij groeten
zwarten tjjger, die op klaarlichten dag een geit
roofde. De bevolking had dezen roofzuchtigen
tijger zelf kunnen afmaken.
Nauwelijks Is de bevolking van belde genoem
de desa's van deze plaag der roofzuchtige die
ren bevrijd, of een nieuwe tjjgerplaag doet zich
thans bij de desa DJalkar. gelden.
Uit den aard der zaak is deze plaag voor de
bevolking van genoemde desa een doorn in het
oog Het treurigste van het geval is echter, dat
de bevolking in de meenlng verkeert met een
tljger-mensch. den z.g. matjan-alloeman. te doen
te hebben.
Niemand wilde van het door den roofzuchti
gen weerwolf berokkend verlies aangifte doen
bfj de betrokken autoriteiten, uit vrees door den
matjan-slloeman opgemerkt of bespied te wor
den. waardoor men hetzelfde lot als dat van
de verdwenen geiten zal moeten ondergaan.
Dete weerwolf heeft volgens de bevolking er
gens in de omgeving van DJalkar op den voet
van Goenoeng Koembang een hol, dat de be
volking „heilig" heeft verklaard.
duurt .Jma langer hoe lager” naarmate
aw snelheid stijgt. Maar wie van tijdig
*oppen een gewoonte maakt, hondt
varreweg 1 langst vol
regeering zal gaarne hulp uit de maat-
‘j om de bevolking van onderwijs te
mits deze in een aan-
En de redacteur van de VKP die hopderd Jaar
later in zijn gedachte dat eerste reisje mee
maakt. heeft na afloop van den feestmaaltijd in
de sfeer van spruitjes en gebakken lever het
geen hjj met goed fatsoen in zün .redactloneole
glelus" had gealagen. het volgende verslag hier
neergepend; J!,
Vertrek van
's Morgens
's Namiddags
Jt
Nimmer heb Ut een plechtigheid gezien, aoo-
als heden te bewonderen viel. Het gebouw van
X Amsterdamsche station, waar de genoodigden
bueen waren gekomen, was smaakvol versierd.
de
aanvaarden.
’••robaren vorm wordt geboden.
Er is echter veel gebeurd in de eerste spoor-
wegjaren.
De tegenstand van onwillige grondeigenaren
en de technische moeilijkheden waren soo groot,
dat pas op 25 Augustus 1839 de spoorlUn vol
tooid was. Nu kon men met ..proefrijden" be
ginnen.
Als in dezen tUd een spoorlijn geopend wordt
of een belangrijke verbinding tot stand te geko
men. dan kunnen wU er zeker van zijn, dat
dagbladen en tUdschriften er kolommen aan
wUden. Met schreeuwende koppen zou het groo
te gebeuren reeds weken, zelfé maanden van te
voren den volkeren kenbaar worden gemaakt.
een
De hiding der marine heft het voornemen
.1 te Batavia een Jeugd-vlootdag te
waarbij ook de Inheemsche jeugd zal
betrokken. Ook aan de propaganda
onder de inheemsche jeugd zal de noodige aan-
«tacht worden besteed
®en mogelUke reconstructie van het middel-
oear onderwijs. In den zin van een eigen Indi
sche middelbare school, Is thans ernstig to
studta.
In den deftig ingerlchten salon van mijnheer
Serrurier aan de Keizersgracht te Amsterdam
zaten drie heeren bUeen. Ze waren blUkbaar be
zig met de een of andere moeilijke puzzle op te
lossen, want alle drie zaten in ernstig stilzwij
gen geschaard rondom een zware eikenhouten
tafel, waarover een groote landkaart gespreid
•«8. v
De gastheer zelf, een klein pittig mannetje
niet lang zwart haar, scheen het meest sim ge
dachten te ooncentreeren. Hoe druk en beweeg
lijk hij anders was. zoo rustig scheen bU nu. ter
wijl ook de beide andere heeren le Chevalier
en W. C. Brade in gedachten verzonken waren.
De oude Frlesche wandklok aan den hoogen
wand tikte in de stilte van het uur; eentonig
hard in de groote kamer
..En toch. mUnheeren," sprak Brade plots.
..dit te de eenlgste oplossing U behoeft er niet
aan te twijfelen nooit zullen wU een onmlddel-
lljke concessie verkrijgen voor den aanleg eener
spoorlUn van Amsterdam naar de Maasstad Wat
mij betr«ft. ik vind het voorstel van den heer
Serrurier zoo kwaad niet. Als de Htn van hier
tot Haarlem gereed zal zUn. dan ben ik er van
overtuigd, dat de verdere doortrekking weinig
IkaGeal veroörzaken'en WU Van onsen kartt stil-
•eruweer meer ervaring hebben opgedaan.
De beide andere heeren schenen, na wat heen
en weer gepraat, het hiermede eens te zijn
Zeker, deze pioniers hadden liever de llln on-
middellUk tot Rotterdam gereed gezien, doch
ook zij vermoedden den groeten tegenstand wel
ke van regeerlngszUde verwacht kon worden.
Het aanlooplUntje naar Haarlem zou dan ook
zeker zün voerdeeien hebben
Bjj K.B. van 1 Juni 183* werd hun conoeeaie
verleend vuer de* aanleg van een apoorlUn va*
Amsterdam naar Haartem e* kon het groote
werk een aanvang nemen. Reeds in het volgende
Jaar (1837) droeg het driemanschap deae con
cessie over aan de (H)oltandache (IJlieren
(S)poorweg (Miaatachappü, die op 8 Aug. van
dat jaar was opgericht.
Nederlands eerste spoorlijn was een feit ge
worden!!!
de heeren A de Boer. A. 3. van Rüswtjk
p Vries, B*lks in de plaats van de heeren tor.
D. Breebaart. G BehuUt en V. Bakker, die niet
herkiesbaar waren.
In verband met de landbouwtentoonstelling
werd medegedeeld dat medewerking van de fok»
vereenlgingen zal worden gevraagd. De rubriek
ongeregistreerd rundvee en de rubriek koud-
tloedpaarden zullen vervallen Geen inleggeld
ral worden gevraagd voor inzendingen van bloe
men en planten door leden der afdeellng Uit
voerig werd gediscussieerd over het keuren van
paarden en de daaraan verbonden voorwaar
den.
Nog werd medegedeeld, dat
Maandag te Schagerbrug
gevraagd van -de Landelijke
..West-Priegland". voor het houden van een con
cours en streekWMstrtiden Deze medewerking
zal zeer waarschUnltJk worden verleend.
De heer'“8chuUt stelde voor er bli het Prov.
Waterleidingbedrijf op aan te dringen, den prils
van het bedrUfswatêr terug te brengen van
20 tot 15 cent per MJ.
De voorzitter antwoordde, dat hierover
worden gesproken met het P W N en
hoofdbestuur.
Op een vraag van den heer SchuUt op welke
wijze men xün gras het beste kan Inkullen,
deelde de voorzitter mede, dat dit een aangele
genheid te die ieder voor zichzelf heeft te be-
cordeelen aan de hand van de publicaties op
dit punt.
Tal van foto's en teekenlngen zouden ons
beeld geven van den ouden en nieuwen toestand
en een luid enthousiasme sou de totstandkoming
begroeten.
In Augustus 1839 was dat echter geheel an
ders. De officieels krant van lands hoofdstad
was in die dagen De Amsterdamsche Courant
(tegenwoordig beter bekend onder den naam
Handelsblad)Van de eerste proefritten werd in
haar .gewaardeerde regelen” geen gewag ge
maakt. Pas op 17 September, toen de plechtige
opening van de spoorlün seer nabil was. werd
het volgende bericht, als ..premier voor Amster
dam", misschien wel ate „premier voor geheel
Nederland” geplaatst:
.De proefritten, die reeds herhaalde malen en
steeds met het beste gevolg met de Stoomwagens
langs den Ijzeren Spoorweg van hier naar
Haarlem hebben plaats gehad, thans genoeg
zaam getoond hebbende, dat de inrigtlng ten
volle beantwoord aan hetgene men zich daarvan
he4ft mogen beloven; soo zal de dienst voor X
publiek, ofschoon de Juiste dag nog niet schijnt
bepaald te wezen eerstdaags haren regelmatlgen
aanvang nemen; vooraf echter zal op VrUdag
aanstaanden, des namiddags ten een ure. een
plegtige inwijding plaats hebben bil eenen rld.
tot het deelnemen aan denwelken ultnoodigin-
gen aan de landelijke, gewestelljke en atedelljke
autoriteiten zün toegezonden; en zal er op Za
terdag nogmaals een rld worden gedaan, welke
uitsluitend voor de deelhebbers In de onderne
ming bestemd zal wezen".
De r”-
“©—o
Menburg, directeur
Onderwijs, deelt i
^wder bezorgdheid de uitbreiding van het on-
•“nwfjs in de gedecentraliseerde gebieden heeft
8wolgd regeering overweegt ernstige maat-
otn aan de ftnancieéle onmacht van
“8®™ gemeenschappen to die mate tegemoet
ta komen, dat zü in staat zün zich aan de on
der regeering in het algemeen
O® regeeringsgemachtigde, vice-admlraal Fer-
werda, commandant der zeemacht, licht toe.
8*t hetgeen de regeering heeft gezegd over de
*teeds wederkeerende critlek op het moeder
land en den toon daarvan, bedoeld is voor
leder, publiek persoon of particulier, redenaar
of scribent, die zich op dezen, door haar be
treurden weg. begeeft.
De Heide stoomslepers (locomotieven) .De
Snelheid" en de ..Arend” werden gebruikt tot X
voorttrekken van den trein
De muziek van de Amsterdamsche Schutterij
hsd zich aan de voorzüde van het station op
gesteld om bü het vertrrek in een opengebleven
waf on plaats te nemen.
Na heel veel ceremoniën en gevloek van den
Stoker, die leelük zün vingers had gebrand aan
de ketel, zette de trein zich in beweging De
schutteru speelde ..Sag. beim Absented", dat
door de geheele „bezetting” luidkeels werd mee
gezongen. toen plots eAi enorme roetwolk elk
geluld smoorde.
Zoo werd de heenreis volbracht in 35 minu
ten. hieronder begrepen eenlg oponthoud, ver-
ooraaakt door het loslaten van eersten stoom
sleper en door het „even er uit moeten" van
een der hooge heeren. In Haarlem werd men
verwelkomd door de muziek der Haarlemsche
jehutterty. terWül men eenigen tüd aan het sta
tion verbleef om alles voor den terugtocht in
gereedheid te brengen.
Na 33 minuten was men weer in de Hoofd
stad gearriveerd, waar mem op een lekker maal
tje werd getracteerd.
Eenige korte, maar tevens kernachtige toe
spraken werden op de dlschgenooten ..losgela
ten”. die met luid handgeklap beantwoord wer
den.
Een
Steeds meer wordt het het publiek door de
port gemakkelüker gemaakt. Reedg zün op ver-
schUende plaatsen poetsegetautomaten ge
plaatst. Thans zün er weer twee nieuwe op den
Draaf singel, hoek V eenen laan
De automaten leveren zegels v>n 1% en 5
eenti
Zoo bleek uit alles, dat
was met het eens soo vet
zon het ook anders?
Pfezz de trekschuit vier uur over deed en de
postwagen twee uur, werd door den trein in 25 k
30 minuten afgglegd.
Zeker bet gebeurde wel eens dat er een wagen
loaraakte. doch dat was niet erg Men reed voor
hetaeifde geld een stukje achteruit om den ver
loren wagen weer aan te baken. En dat er bü-
wülen wel eens een koe de rails lag. was ook
geen doodwond. Het treintje stopte; de derde
klas reizigers stapten uil Ofr gezamenlük bet
rustig herkauwend beest van de rails te dragen.
En welgemoed ging men weer verder tot de vol
gende koe
Zoo kon de Jonge maatschappU bouwen op een
voeden aftrek" en kon sü vol üv®r en energie
bet groote plan Amsterdam—Rotterdam vol
tooien
Maar voor het zoover weel!??
Gedurende eenige dagen maken de 130 deel-
neroero.. bestaande uit 16 verschillende natio
naliteiten. een reis door ons lind, teneinde
alle schoons op kunstgebied te bewonderen. Reeds
zün Maastricht en Den Bosch bezocht.
Zaterdag ajs. zal het geaeLschap ook in onze
stad komen, waar het des namiddags te half
vier door het gemeentebestuur officieel
raadhulze zal worden ontvangen.
man. 40 p.. 6. ld 38 p 7 ld 36 p„ 8. P. Schoen
maker 34 p.. 9. P Peller 32 p„ lo. D. v. Berkum
30 p.. 11 id. 28 p.. 12. D. Peller 26 p„ 13. J.
Wigmans 25 p', 14. C. Swlnkels 24 p‘.. 15. D
Feller 23 p.. 16. D v. Berkum 23 p., 17. id. 21
p.. 18 J Wiggen 20 p„ 19 D. v. Berkum 19 p.,
20 J. Wigmans 18 p„ 21. J. Houter 17 p.. 22. J.
Wigmans 16 p 23 P. Feller 15 p„ 24. D. v. Ber
kum 14.p.
Africhting Navluchten. De inkorfdata zün als
volgtf 16 Aug Weesp; 19 Aug Leerdam: 22 Aug.
Oudenbosch; 25 Aug Inmanden van 6 tot 7 uur
voor Kath. Warre. dus VrUdag.
regeering herhaalt, dat er over de nood-
za»k van een aanzienlüke versterking van de
•rormacht ter zee geen verschil van inzicht
bestaat. Het vraagstuk is: op welke wüse die
versterking zal moeten worden verwezenlükt.
Ht probleem Is. door een krachtige propa
ganda voor een kern van zware schepen, in
den laatsten tüd wel wat eenzüdlg gesteld,
waardoor de meenlng begon port te vatten,
d*t elk ander systeem van weinig of geen
beteekenls is.
Vertrek van Amsterdam
te 8 Ure
te 10 Ure
's Namiddags te 3 Ure
te 5 Ure
Vervolgens antwoordde de regeering op de
°P*nerklngen, gemaakt bü de behandeling der
begrooting van het departement van Onderwijs
*n eersten termijn
De Controleur
W. E METHORST
lag ƒ.1. had onder tagielük goede wsers-
Kilgheden de vierde wedvlucht met Jonge
te 'jNeuville, afstand 244 KA4. Om 9
’-* •*-* vogels wegens
worden. Om
(ten. nl. dat
waren
weers-
- -jxsugc:
duiven plaats. De lossing geschiedde ditmaal
te jSeuvllle, afstand 244 K M Onr 9 uur werd
vla- de radio medegedeeld, dat de
dikken mist nog niet gelost konde* i
12 uur kwamen echter betere berlch
de duiven te 11 uur 10 mln. in vrijheid
gesteld, met bewolkte lucht en Zuidwesten wind
Intuëschen draalde hier de wind naar West-
Noordwest. Gezien de gemaakte snelheden, ge-
iooven wü dan ook, dat de duiven niet lang
van den gunstigen Zuidwesten wind hebben
kunnen profiteeren. De eerste duif arriveerde
om‘2 uur 4» mln. bü D. Feller, terwül de tweede
prütaetonaar slechts een seconde tater volgde
bü 3. Wigmans. Derde werd J. Konlng De laat
ste of 24ste prijswinnaar werd om 3 uur 7 mln.
geconstateerd Met nog twee vluchten te vlie
gen is de spanning om de eerste plaats ten top
gestegen Wu laten hier even den stand der vüf
best geplaatste liefhebbers volgen en tevens den
uitslag van Zondag JJ.
Stand voor het kampioenschap; 1. D. Feller
met 174 punten; 2. P Schoenmaker met 173
p 3. J. Wigmans met 189 p.; 4.
154 p.; 5. 3. Mierlo met 117 p.
Uitslag wedvlucht van Neuville op Zondag
Aug 1939: 1 D. Feller 48 p 3. 3. Wigmans 46
p.. 3. J. Konlng. 44 p„ D. Peller 43 p., 5. J. Wig-