vi£iiKi:i:iisi»i^sKi.M»K,i:\
voor ’n probleem
FOTO REPORTAG E
THABUR
I
TERSCHELLING EN VLIELAND
I
St
Voor Nederland als
volks'-auto
ongeschikt?
VOOR DEN VOLKSWAGEN
Een milhonnair zonder
DE GRIE1
naam
BOEK EN BLAD
RETRAITEN
DE ENGELSCHEN DRINKEN
MEER BIER
REEDERIJ DOEKSEN-TERSCHELLING
w
ONVOLDOENDE HUISVESTING
CENTRALE
VERWARMINGSKETELS
HEDEPLAHDSE OPHAMEKTEH FABPIEK
ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1939
I ET
ui
m<
n
n
en
Dat is nog daar aan toe,
De complexen van de volksautofabrieken in Fallersleben
om
Ook nog d i e ergernis!
HERMAN KRAMER
te Rotterdam
van
h»»f
4
sloopen
ruimte te maken voor het verkeer.
fa
ou
on
MAMA BLANCA, door Teresa de la
Para. Uitg.: Servire, Den Haag.
In Mama Blanca beschrijft de hoofdpersoon
haar leven op een groote plantage. Hei is een
vriendelijk, prettig boek van goeden styi. dat
door zijn ongekunstelden eenvoud en oprechte
kinderlijkheid veel genoegen zal verschaffen.
Inlichtingen
Telefoon no. 2.
U
d<
ju
Eilanden van buitengewone eehoonheód.
Hooge duinen. Blanke stranded
en h> de geurige valleien wondermooie gelegenheid tot kampeeren
In het hoogseiz. 3 X p. dag verb, vanuit Harlingen "WC
!W~ Met comfortabele passagiersschepen. - Lage tarieven "WC
Uit de Engelsche belastlngstatistleken blijkt,
dat het bierverbrulk in Engeland in 1938 met
5)4 pCt. Is gestegen. De fiscus slaat dezen toe
nemenden dorst der Engelschen met voldoening
gade, want het bierverbrulk wordt in Engeland
zwaar belast. Zóó zwaar, dat Britten met zeer
grooten dorst liever 'n tochtje over het Kanaal
naar Ostende maken, om zich daar eens flink
te goed te doen aan het Engelsche bier, dat
daar veel goedkooper is dan in hun eigen vader
land.
Maar heeft
buitenland als
I van X
irage is
[ge. welke
tuiten moet
vei
opi
gai
spi
2
•te
Tsj
<kx
nee
bes
(Cc
voll
voe
hui
de
•tas
geri
hee:
dat
gesc
gesi
Ki
gees
ondi
de
maa
*1 4
schil
zich
voor
van
gren
word
Lao
Chrii
berd
het
kent.
Hit
Zich i
naar
van
hand
de bi
duive
ten d
voor
Tot
is het
lukt,
zich
peescl
«Hem
van
Engel:
China
■elfvei
prikke
naamc
seeriru
Boksei
De
genoer
lijke z
invloet
gekoze
heid!"
Meel
een gc
slechts
gen, di
De B
hadder
indring
geloofd
een bo
de war
lijk wa
„Nati
geweest
maakte
beeldde
pater
Hamer
eraan j
Christel
Weest g
Hls tol
voor wi<
niet te
kwade
de mart
doel var
•chrijft:
..De I
ting, de
reeds al
taire kn
De opm
tegen P.
zetten, c
vel werd
Met ai
hebben 1
Hun act
hen. Ma
Boksers
richt en
der waar
de verwi
Aanvai
dreigend,
Chineesc
Peanen.
•chermde
valsche 1
hadc
KRUIS OF MUNT, door Joldn
Földes. vertaling van M. H. Sze-
kely-Lulofs. Uitg.: H. P. Leo
polds Uitg. Mij. N.V. Den Haag.
Jolèn Földes behandelt in dit boek het pro
bleem van de gescheiden vrouw, die weer in
haar eigen levensonderhoud voorziet. Noch de
probleemstelling, noch de oplossing die eigen
lijk geen oplossing is, kan ons bevredigen. Dit
vraagstuk elscht diepere beschouwing dan de
oppervlakkige roman van Joldn Földes geeft.
Dat op mijn fiets een plaatje moet
Dat ia nog daar aan toe.
Al is die jaarlijksch’ aankoop niet
Het liefste wat ik doe
En 'k zal niet klagen dat het ook
Verdraaid vervelend is
Als ik na kort’ of langer tijd
Dat nieuwe plaatje mis.
■En ’k zeg er niets van dat het dus
Een nieuw bedrag weer vraagt.
Wanneer je 't veilig stellen wilt
Voor ieder, die 't belaagt.
Ik leg me overal bjj neer.
Maar één ding maakt me woest
Nogmaals, 't is niet zoozeer het feit
Dat ik het koopen moest
Maar 't ergert me dat telkens weer.
Wanneer men controleert.
Geen mensch 'ooit naar mijn plaatje
vraagt
Vele Jaren geleden had een firma te Stock
holm een loopjongen in dienst. Oscar Johansoon
genaamd. Deze verloor tijdens een boodschap
een groote som gelds en uit angst, dat men
hem niet zou gelooven en hem verdenken van
diefstal, waagde hij het niet om terug te kee-
ren naar zjjn werkgever en ook niet naar zijn
ouders, maar verdween spoorloos. Het gelukt*
hem over de grens naar Noorwegen te komen.
Daar gaf een Finsche zeeman hem papieren,
die op den naam Mikael Joslin stonden. Met
deze papieren kwam de jongen naar Amerika
en in den loop der jaren gelukte het hem daar
een aardig kapitaaltje bi) elkaar te krijgen. On
langs keerde hij terug naar zjjn vaderland.
Daar leerde hjj een jongedame kennen, die hU
wel zou willen trouwen. Hjj ging aanteekenen,
natuurlijk onder den naam Mikael Joalin, maar
iemand, die hem van vroeger herkend had,
deed aangifte bij de politie, dat deze naam
valsch was. Tengevolge daarvan nam de poli
tie zijn papieren in beslag. De naamlooze mll-
lionnalr zat nu in dubbele verlegenheid. Zon
der naam kon hu natuurlijk niet trouwen en
ook kon hjj zijn eersten naam niet aannemen,
daar hij in Amerika al zjjn bezittingen op zjjn
tweeden naam had staan. De Zweedsche regee-
ring heeft nu toegestaan, dat hjj den naam
Mikael Joslin verder mag dragen.
Kant van slagen in
het buitenland?
tentoonstelling .Honderd jaar Nederlandsche Kunst* geopend. De finishing touch
aan de expositie
men van den volksauto behoeven de Duitsche
automobielfabrieken nog niet bevreesd te zjjn
voor gebrek aan orders, omdat in sommige fa
brieken èe productie reeds veertien maanden
achter Is bjj den verkoop, terwijl bovendien de
volkSautofabriek de eerste jaren wel niet op
volle kracht zal produceeren. De toekomst van
de Duitsche automobielindustrie blijft evenwel
een probleem waarvoor de oplossing eerst door
den tjjd zal worden gebracht, maar die op het
oogenblik de leiders dezer industrie met zorg
vervult.
Er is in het begin na het bekend maken van
de plannen van het Duitsche Arbeitsfront
eenige strijd geweest over de vraag of de volks
auto ook voor export beschikbaar zou worden
gesteld. Eerst werd deze vraag ontkennend be
antwoord. maar de Duitsche regeering stelde
er spoedig daarna prijs op te verklaren, dat de
volksauto wel degelijk een exportartikel zou
worden. En dus zal ook Nederland binnen af-
zienbaren tijd de eerste Duitsche volkauto’s te
zien krijgen
wegenbelas
worden be
taald. De volksauto weegt 650 kg. en valt dus
in de laagste wegenbelasting-klasse. Voor ga-
ragehuur moet een bedrag van minstens 120
worden uitgetrokken. Voorts valt de verzeke
ring onder de vaste koeten, waarbij dient te
worden opgemerkt, dat de verzekering hier te
lande niet is verplicht. Het is voor den auto-
mobielbezitter evenwel onverantwoordelijk om
zich niet tenminste tegen wettelijke aansprake
lijkheid (schade aan derdëni te verzekeren.
Een W.A.-verzekering kost globaal f 35.een
all-risk polis ongeveer f 130,
Rekenen we dat de auto per jaar 15000 km.
moet loopen. hetgeen bij uitsluitend gebruik
voor genoegen ruimschoots toereikt, dan be
dragen de benzine- en oliekosten te zamen on
geveer 135,terwijl wij de banden- en re
paratiekosten alsmede de heffingen bij tollen
en veren te zamen op ongeveer 75.per jaar
mogen stellen. Het spreekt vanzelf, dat deze
kosten alleen gelden bij zuinig en voorzichtig
gebruik, want rijdt men snel, met snel optrek
ken en sterk afremmen, dan loopen de bedrijfs
kosten reeds dadelijk op
In totaal komen we dus op een bedrag van
636.50 bij een all-risk verzekering en op
541,50 bij "een W. A.-verzekering Laat men
zijn wagen buiten staan, dan gaat de 120,
voor de garagehuur er nog af maar veelal zal
het niet mogeljjk blijken in het Nederland
sche klimaat den auto het geheele jaar door
buiten te laten doorbrengen.
Of de Duitsche volksauto ook in Nederland
den naam .,volks"-auto kan dragen zal men bjj
het beschouwen van de onkosten ernstig moe
ten betwijfelen. Per slot van rekening liggen
deze onkosten niet zoo heel ver onder de kos
ten. die de bezitter van een goede tweedehands
wagen van klein formaat op het oogenbak
moet dragen. Verdere verlaging van de fiscale
lasten op het automobilisme schijnt hier te
lande de eerste jaren ook niet te zullen plaats
vinden, zoodat men wel kan zeggen, dat alien
Jllusles over een volksauto in Nederland de
bodem Is ingeslagen.
Groote gommen geld
zijn noodig
De buitenstaander vraagt zich wel eens af,
wanneer hij al deze maatregelen overdenkt,
waar het geld daarvoor vandaan moet komen.
Verlaging van benzine-, banden- en olieprijzen,
de bouw van parkeerterreinen en garages ver
gen toch groote sommen, die uiteindelijk weer
door den Duitschen belastingbetaler moeten
worden opgebracht. Maar dan komen bij de
directe maandelijksche onkosten voor den volks
auto nog indirecte kosten in den vorm van
extra-belastlngen. die al evenzeer op het volks-
autobudget drukken!
In het vorige artikel merkten wjj reeds op.
dat de Duitsche automobielindustrie niet in
staat- was gebleken den volksauto te vervaar
digen voor een bedrag onder 1000 R.M en dat
het Duitsche Arbeitsfront uiteindelijk de groote
bedragen beschikbaar moest stellen voor den
bouw van de volksautofabriek te Fallersleben.
In feite gaat hier dus het Arbeitsfront als con
current optreden van de Duitsche automobiel
industrie en wie wel eens in de gelegenheid
is achter de schermen te kijken weet maar al
te goed, dat in de industriekringen de plannen
van de Duitsche regeering met eenigen wrevel
worden gadegeslagen.
Het is voor den automobielkooper toch logisch,
dat hjj bij het aanschaffen van een wagen ver
gelijkingen gaat maken tusschen le verschil
lende merken en dan ultklest wat hem het
meest voor zjjn doel geschikt Hjkt. En op het
oogenblik is er geen enkele Duitsche automo
biel die in prijs den volksauto nadert en de
goedkoopste automobielen van de Duitsche in
dustrie blijven qua prestaties, zuinigheid en
comfort bjj den volksauto ten achter. In vra
gen. welke in de Duitsche automoblelbladen
door de abonné's worden gesteld over den aan
koop van een nieuwen wagen, komt zeer sterk
tot uiting, dat het Duitsche publiek nu reeds
met den aankoop van een nieuwen wagen
wacht tot de volksauto verschijnt.
Voor de eerste jaren na het in productie ko-
„De Thabor”
Leeuwarden aanvingen onder auspiciën van den Ned. Kaatsbond
de Duitsche volksauto In het
„volks''-auto wel kans van sla
gen? Laten wjj deze vraag aan de hand
een kleine berekening voor Nederland eens wat
nader bekijken. In verband met het feit, dat
het toch practisch eind 1939begin 1940 zal
worden, voordat de eerste Duitsche volksauto's
in ons land zijn, lijkt het ons wel gewenscht de
personeele belasting op motorrijtuigen buiten
beschouwing te laten en de verhooging van de
motorrljtuigen-belasting met 1214 pet. in reke
ning te brengen, omdat deze belastlngwUzigln-
gen in de voorstellen van den Minister van
Financiën.zijn opgenomen en een redelijke kans
hebben per 1 Januari 1940 te worden ingevoerd.
BU het berekenen van den Nederlandschen
verkoopprijs van Duitsche automobielen heeft
de ervaring geleerd, dat wanneer men de Mark
op 0,70 a f 0,75 stelt en tegen dien koers de
Evenzeer zal het niet eenvoudig zijn voor de
duizenden volksauto's parkeergelegenheid en
garages te vinden. Reeds nu tracht men door
het aanleggen van ortdergrondsche parkeerter
reinen In de behoefte te voorzien en het zal
noodzakelijk blijken te zijn het aantal dezer
ondergrondsche parkeerterreinen, welke over
het algemeen groote aanlegkosten vergen, sterk
uit te breiden.
Oarages zjjn op het oogenblik in de groote
steden reeds zeer schaarsch, zoodat de volks
auto's bijna zonder uitzondering op straat moe
ten blijven staan. Bjj den bouw wordt hier ook
op gerekend door 't lak zeer bestand tegen de
weersinvloeden te maken. Het is evenwel niet
goed doenlijk den corrodeerenden lIWl
weer geheel uit te schakelen en een
nog altijd goedkooper dan de al"'
een nieuwe wagen, die den nachti
doorbrengen, onvermijdelijk ondergaat. In de
nieuwste Duitsche bouwvoorschi iften is dan ook
een bepaling opgenomen, die het bouwen van
garages bij elke woning voorschrijft.
GEVRAAGD:
In alle maten tot 50 M2. V O. Ook verwarmingen
voor de sloop en Stoomketelseen van ongeveer
100 M2. V O, een van 60 M2. V O en locomobielketel
van 22 M2. V O. 10 i 13 atm. Aanbieding met merk,
prü«, enz.
H. C. J. KORT Tel. 11S2O4 - Rijswijk (Z.-H.)
verlaten, om de tweede reis over den Oceaan aan te
vangen. De laatste werkzaamheden aan het zeekasteel.
1417 Aug.: Voor haar die meer godvrucht#
willen leven èn dames van het Leeken-Apos*®"
laat
1922 Aug.: Meisjes.
2225 Aug.: Verloofde dames èn voor
die kennis hebben tot voorbereiding van 't hu
welijk
27—30 Aug.: Meisjes.
26 Sept.: Meisjes.
58 Sept.: Gereserveerd.
tl14, Sept. Gehuwden.
1720 Sept.Meisjes.
25—28 Aug.; Leden H. Familie en anderen.
Duitsche verkoopprijzen in guldens omrekent.
men vrjj aardig den prijs benadert, welke in
Nederland moet worden gevraagd, met inbe
grip van Invoerrechten, transportkosten en
handelaarswinst. BU een Duitschen prUs van
990 Mark komt men dus op ongeveer 725,
als prijs van den Duitschen volksauto in Neder
land. BU een totale afschrUving in 6 jaar be
draagt de jaarlijksche afschrUving 121,
Rente zullen wU in de berekening buiten be
schouwing laten, omdat de as. volksauto-elge-
itaar zUn aankoop veelal niet zal bekostigen
door geld aan zUn rentegevend kapitaal te
onttrekken, maar door uit zijn inkomen den
wagen, hetzU contant of op afbetaling, te be
talen.
Aan motorrijtuigen-belasting
tlngi moet 8 X 9.72,
En men mij steeds negeert!!
Ib héb zoo’n ding, een nieuw, een echt,
Dat op mijn „rijwiel” prijkt.
Maar waartoe dient het, als geen
mensch
Er ooit ook mdar naar kijkt?!
Zóó heb ik heel geen pret ervan.
Pas als 't gestolen is
Houdt men tnü aan, en heb ’k nhast
scha
In een vorig artikel, dat in dit blad werd
gepubliceerd, kwamen de technische
economische xyden van den Duitschen
volksauto naar voren en werd het probleem
dat de verkeersdeskundigen krUgen op te
lossen, wanneer eenmaal de volksauto's in
groote massa's op de Duitsche wegen zul
len loopen. reeds even aangestipt.
Voor de speciale autowegen, welke in
Duitschland worden aangelegd, is dit pro
bleem de eerste jaren niet zóó urgent, af
gezien van het feit, dat het rUden op deze
wegen meer en meer het karakter zal gaan
dragen van file-rUden. waardoor de rUsnel-
heid aanzlenlUk zal worden gedrukt. Anders
is het gesteld met de problemen, welke zich
in de groote steden zullen voordoen Hoe
het sterk toenemende verkeer in de overwe
gend smalle straten der steden moet wor
den geregeld en verwerkt stelt de verkeers-
technici voor nagenoeg onoplosbare vraag
stukken. Om hier tot een oplossing te ko
men zal het veelal noodzakelUk zjjn in de
steden op groote schaal te
In het Vondel
park te Am
sterdam heeft
burgemeester
dr. W. deVlugt
Vrijdagmid
dag de dahlia-
tentoonstelling
.Kleuren
pracht 3” offi
cieel geopend.
Het ernstig auto-ongeluk op derf onbewaakten overweg tusschen
Houten en Schalkwijk eischte Vrijdag vier dooden. Wat er overbleef
van den wagen, die in de sloot naast de spoorlijn terecht kwam
f
I ZR* W al P Jv RICDS
y T T T 11^*) var Ar
^nEDERlAHDsè STOFZUICERFABPIEK DEH HAAcf. 38."
Fritz Hirsch, Ruth Rhoden en Egon
Karter in de operette .Die kleine
Hoheit*, waarvan Vrijdag te Den Haag
de première ging