vi£iiKi:i:iisi»i^sKi.M»K,i:\ voor ’n probleem FOTO REPORTAG E THABUR I TERSCHELLING EN VLIELAND I St Voor Nederland als volks'-auto ongeschikt? VOOR DEN VOLKSWAGEN Een milhonnair zonder DE GRIE1 naam BOEK EN BLAD RETRAITEN DE ENGELSCHEN DRINKEN MEER BIER REEDERIJ DOEKSEN-TERSCHELLING w ONVOLDOENDE HUISVESTING CENTRALE VERWARMINGSKETELS HEDEPLAHDSE OPHAMEKTEH FABPIEK ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1939 I ET ui m< n n en Dat is nog daar aan toe, De complexen van de volksautofabrieken in Fallersleben om Ook nog d i e ergernis! HERMAN KRAMER te Rotterdam van h»»f 4 sloopen ruimte te maken voor het verkeer. fa ou on MAMA BLANCA, door Teresa de la Para. Uitg.: Servire, Den Haag. In Mama Blanca beschrijft de hoofdpersoon haar leven op een groote plantage. Hei is een vriendelijk, prettig boek van goeden styi. dat door zijn ongekunstelden eenvoud en oprechte kinderlijkheid veel genoegen zal verschaffen. Inlichtingen Telefoon no. 2. U d< ju Eilanden van buitengewone eehoonheód. Hooge duinen. Blanke stranded en h> de geurige valleien wondermooie gelegenheid tot kampeeren In het hoogseiz. 3 X p. dag verb, vanuit Harlingen "WC !W~ Met comfortabele passagiersschepen. - Lage tarieven "WC Uit de Engelsche belastlngstatistleken blijkt, dat het bierverbrulk in Engeland in 1938 met 5)4 pCt. Is gestegen. De fiscus slaat dezen toe nemenden dorst der Engelschen met voldoening gade, want het bierverbrulk wordt in Engeland zwaar belast. Zóó zwaar, dat Britten met zeer grooten dorst liever 'n tochtje over het Kanaal naar Ostende maken, om zich daar eens flink te goed te doen aan het Engelsche bier, dat daar veel goedkooper is dan in hun eigen vader land. Maar heeft buitenland als I van X irage is [ge. welke tuiten moet vei opi gai spi 2 •te Tsj <kx nee bes (Cc voll voe hui de •tas geri hee: dat gesc gesi Ki gees ondi de maa *1 4 schil zich voor van gren word Lao Chrii berd het kent. Hit Zich i naar van hand de bi duive ten d voor Tot is het lukt, zich peescl «Hem van Engel: China ■elfvei prikke naamc seeriru Boksei De genoer lijke z invloet gekoze heid!" Meel een gc slechts gen, di De B hadder indring geloofd een bo de war lijk wa „Nati geweest maakte beeldde pater Hamer eraan j Christel Weest g Hls tol voor wi< niet te kwade de mart doel var •chrijft: ..De I ting, de reeds al taire kn De opm tegen P. zetten, c vel werd Met ai hebben 1 Hun act hen. Ma Boksers richt en der waar de verwi Aanvai dreigend, Chineesc Peanen. •chermde valsche 1 hadc KRUIS OF MUNT, door Joldn Földes. vertaling van M. H. Sze- kely-Lulofs. Uitg.: H. P. Leo polds Uitg. Mij. N.V. Den Haag. Jolèn Földes behandelt in dit boek het pro bleem van de gescheiden vrouw, die weer in haar eigen levensonderhoud voorziet. Noch de probleemstelling, noch de oplossing die eigen lijk geen oplossing is, kan ons bevredigen. Dit vraagstuk elscht diepere beschouwing dan de oppervlakkige roman van Joldn Földes geeft. Dat op mijn fiets een plaatje moet Dat ia nog daar aan toe. Al is die jaarlijksch’ aankoop niet Het liefste wat ik doe En 'k zal niet klagen dat het ook Verdraaid vervelend is Als ik na kort’ of langer tijd Dat nieuwe plaatje mis. ■En ’k zeg er niets van dat het dus Een nieuw bedrag weer vraagt. Wanneer je 't veilig stellen wilt Voor ieder, die 't belaagt. Ik leg me overal bjj neer. Maar één ding maakt me woest Nogmaals, 't is niet zoozeer het feit Dat ik het koopen moest Maar 't ergert me dat telkens weer. Wanneer men controleert. Geen mensch 'ooit naar mijn plaatje vraagt Vele Jaren geleden had een firma te Stock holm een loopjongen in dienst. Oscar Johansoon genaamd. Deze verloor tijdens een boodschap een groote som gelds en uit angst, dat men hem niet zou gelooven en hem verdenken van diefstal, waagde hij het niet om terug te kee- ren naar zjjn werkgever en ook niet naar zijn ouders, maar verdween spoorloos. Het gelukt* hem over de grens naar Noorwegen te komen. Daar gaf een Finsche zeeman hem papieren, die op den naam Mikael Joslin stonden. Met deze papieren kwam de jongen naar Amerika en in den loop der jaren gelukte het hem daar een aardig kapitaaltje bi) elkaar te krijgen. On langs keerde hij terug naar zjjn vaderland. Daar leerde hjj een jongedame kennen, die hU wel zou willen trouwen. Hjj ging aanteekenen, natuurlijk onder den naam Mikael Joalin, maar iemand, die hem van vroeger herkend had, deed aangifte bij de politie, dat deze naam valsch was. Tengevolge daarvan nam de poli tie zijn papieren in beslag. De naamlooze mll- lionnalr zat nu in dubbele verlegenheid. Zon der naam kon hu natuurlijk niet trouwen en ook kon hjj zijn eersten naam niet aannemen, daar hij in Amerika al zjjn bezittingen op zjjn tweeden naam had staan. De Zweedsche regee- ring heeft nu toegestaan, dat hjj den naam Mikael Joslin verder mag dragen. Kant van slagen in het buitenland? tentoonstelling .Honderd jaar Nederlandsche Kunst* geopend. De finishing touch aan de expositie men van den volksauto behoeven de Duitsche automobielfabrieken nog niet bevreesd te zjjn voor gebrek aan orders, omdat in sommige fa brieken èe productie reeds veertien maanden achter Is bjj den verkoop, terwijl bovendien de volkSautofabriek de eerste jaren wel niet op volle kracht zal produceeren. De toekomst van de Duitsche automobielindustrie blijft evenwel een probleem waarvoor de oplossing eerst door den tjjd zal worden gebracht, maar die op het oogenblik de leiders dezer industrie met zorg vervult. Er is in het begin na het bekend maken van de plannen van het Duitsche Arbeitsfront eenige strijd geweest over de vraag of de volks auto ook voor export beschikbaar zou worden gesteld. Eerst werd deze vraag ontkennend be antwoord. maar de Duitsche regeering stelde er spoedig daarna prijs op te verklaren, dat de volksauto wel degelijk een exportartikel zou worden. En dus zal ook Nederland binnen af- zienbaren tijd de eerste Duitsche volkauto’s te zien krijgen wegenbelas worden be taald. De volksauto weegt 650 kg. en valt dus in de laagste wegenbelasting-klasse. Voor ga- ragehuur moet een bedrag van minstens 120 worden uitgetrokken. Voorts valt de verzeke ring onder de vaste koeten, waarbij dient te worden opgemerkt, dat de verzekering hier te lande niet is verplicht. Het is voor den auto- mobielbezitter evenwel onverantwoordelijk om zich niet tenminste tegen wettelijke aansprake lijkheid (schade aan derdëni te verzekeren. Een W.A.-verzekering kost globaal f 35.een all-risk polis ongeveer f 130, Rekenen we dat de auto per jaar 15000 km. moet loopen. hetgeen bij uitsluitend gebruik voor genoegen ruimschoots toereikt, dan be dragen de benzine- en oliekosten te zamen on geveer 135,terwijl wij de banden- en re paratiekosten alsmede de heffingen bij tollen en veren te zamen op ongeveer 75.per jaar mogen stellen. Het spreekt vanzelf, dat deze kosten alleen gelden bij zuinig en voorzichtig gebruik, want rijdt men snel, met snel optrek ken en sterk afremmen, dan loopen de bedrijfs kosten reeds dadelijk op In totaal komen we dus op een bedrag van 636.50 bij een all-risk verzekering en op 541,50 bij "een W. A.-verzekering Laat men zijn wagen buiten staan, dan gaat de 120, voor de garagehuur er nog af maar veelal zal het niet mogeljjk blijken in het Nederland sche klimaat den auto het geheele jaar door buiten te laten doorbrengen. Of de Duitsche volksauto ook in Nederland den naam .,volks"-auto kan dragen zal men bjj het beschouwen van de onkosten ernstig moe ten betwijfelen. Per slot van rekening liggen deze onkosten niet zoo heel ver onder de kos ten. die de bezitter van een goede tweedehands wagen van klein formaat op het oogenbak moet dragen. Verdere verlaging van de fiscale lasten op het automobilisme schijnt hier te lande de eerste jaren ook niet te zullen plaats vinden, zoodat men wel kan zeggen, dat alien Jllusles over een volksauto in Nederland de bodem Is ingeslagen. Groote gommen geld zijn noodig De buitenstaander vraagt zich wel eens af, wanneer hij al deze maatregelen overdenkt, waar het geld daarvoor vandaan moet komen. Verlaging van benzine-, banden- en olieprijzen, de bouw van parkeerterreinen en garages ver gen toch groote sommen, die uiteindelijk weer door den Duitschen belastingbetaler moeten worden opgebracht. Maar dan komen bij de directe maandelijksche onkosten voor den volks auto nog indirecte kosten in den vorm van extra-belastlngen. die al evenzeer op het volks- autobudget drukken! In het vorige artikel merkten wjj reeds op. dat de Duitsche automobielindustrie niet in staat- was gebleken den volksauto te vervaar digen voor een bedrag onder 1000 R.M en dat het Duitsche Arbeitsfront uiteindelijk de groote bedragen beschikbaar moest stellen voor den bouw van de volksautofabriek te Fallersleben. In feite gaat hier dus het Arbeitsfront als con current optreden van de Duitsche automobiel industrie en wie wel eens in de gelegenheid is achter de schermen te kijken weet maar al te goed, dat in de industriekringen de plannen van de Duitsche regeering met eenigen wrevel worden gadegeslagen. Het is voor den automobielkooper toch logisch, dat hjj bij het aanschaffen van een wagen ver gelijkingen gaat maken tusschen le verschil lende merken en dan ultklest wat hem het meest voor zjjn doel geschikt Hjkt. En op het oogenblik is er geen enkele Duitsche automo biel die in prijs den volksauto nadert en de goedkoopste automobielen van de Duitsche in dustrie blijven qua prestaties, zuinigheid en comfort bjj den volksauto ten achter. In vra gen. welke in de Duitsche automoblelbladen door de abonné's worden gesteld over den aan koop van een nieuwen wagen, komt zeer sterk tot uiting, dat het Duitsche publiek nu reeds met den aankoop van een nieuwen wagen wacht tot de volksauto verschijnt. Voor de eerste jaren na het in productie ko- „De Thabor” Leeuwarden aanvingen onder auspiciën van den Ned. Kaatsbond de Duitsche volksauto In het „volks''-auto wel kans van sla gen? Laten wjj deze vraag aan de hand een kleine berekening voor Nederland eens wat nader bekijken. In verband met het feit, dat het toch practisch eind 1939begin 1940 zal worden, voordat de eerste Duitsche volksauto's in ons land zijn, lijkt het ons wel gewenscht de personeele belasting op motorrijtuigen buiten beschouwing te laten en de verhooging van de motorrljtuigen-belasting met 1214 pet. in reke ning te brengen, omdat deze belastlngwUzigln- gen in de voorstellen van den Minister van Financiën.zijn opgenomen en een redelijke kans hebben per 1 Januari 1940 te worden ingevoerd. BU het berekenen van den Nederlandschen verkoopprijs van Duitsche automobielen heeft de ervaring geleerd, dat wanneer men de Mark op 0,70 a f 0,75 stelt en tegen dien koers de Evenzeer zal het niet eenvoudig zijn voor de duizenden volksauto's parkeergelegenheid en garages te vinden. Reeds nu tracht men door het aanleggen van ortdergrondsche parkeerter reinen In de behoefte te voorzien en het zal noodzakelijk blijken te zijn het aantal dezer ondergrondsche parkeerterreinen, welke over het algemeen groote aanlegkosten vergen, sterk uit te breiden. Oarages zjjn op het oogenblik in de groote steden reeds zeer schaarsch, zoodat de volks auto's bijna zonder uitzondering op straat moe ten blijven staan. Bjj den bouw wordt hier ook op gerekend door 't lak zeer bestand tegen de weersinvloeden te maken. Het is evenwel niet goed doenlijk den corrodeerenden lIWl weer geheel uit te schakelen en een nog altijd goedkooper dan de al"' een nieuwe wagen, die den nachti doorbrengen, onvermijdelijk ondergaat. In de nieuwste Duitsche bouwvoorschi iften is dan ook een bepaling opgenomen, die het bouwen van garages bij elke woning voorschrijft. GEVRAAGD: In alle maten tot 50 M2. V O. Ook verwarmingen voor de sloop en Stoomketelseen van ongeveer 100 M2. V O, een van 60 M2. V O en locomobielketel van 22 M2. V O. 10 i 13 atm. Aanbieding met merk, prü«, enz. H. C. J. KORT Tel. 11S2O4 - Rijswijk (Z.-H.) verlaten, om de tweede reis over den Oceaan aan te vangen. De laatste werkzaamheden aan het zeekasteel. 1417 Aug.: Voor haar die meer godvrucht# willen leven èn dames van het Leeken-Apos*®" laat 1922 Aug.: Meisjes. 2225 Aug.: Verloofde dames èn voor die kennis hebben tot voorbereiding van 't hu welijk 27—30 Aug.: Meisjes. 26 Sept.: Meisjes. 58 Sept.: Gereserveerd. tl14, Sept. Gehuwden. 1720 Sept.Meisjes. 25—28 Aug.; Leden H. Familie en anderen. Duitsche verkoopprijzen in guldens omrekent. men vrjj aardig den prijs benadert, welke in Nederland moet worden gevraagd, met inbe grip van Invoerrechten, transportkosten en handelaarswinst. BU een Duitschen prUs van 990 Mark komt men dus op ongeveer 725, als prijs van den Duitschen volksauto in Neder land. BU een totale afschrUving in 6 jaar be draagt de jaarlijksche afschrUving 121, Rente zullen wU in de berekening buiten be schouwing laten, omdat de as. volksauto-elge- itaar zUn aankoop veelal niet zal bekostigen door geld aan zUn rentegevend kapitaal te onttrekken, maar door uit zijn inkomen den wagen, hetzU contant of op afbetaling, te be talen. Aan motorrijtuigen-belasting tlngi moet 8 X 9.72, En men mij steeds negeert!! Ib héb zoo’n ding, een nieuw, een echt, Dat op mijn „rijwiel” prijkt. Maar waartoe dient het, als geen mensch Er ooit ook mdar naar kijkt?! Zóó heb ik heel geen pret ervan. Pas als 't gestolen is Houdt men tnü aan, en heb ’k nhast scha In een vorig artikel, dat in dit blad werd gepubliceerd, kwamen de technische economische xyden van den Duitschen volksauto naar voren en werd het probleem dat de verkeersdeskundigen krUgen op te lossen, wanneer eenmaal de volksauto's in groote massa's op de Duitsche wegen zul len loopen. reeds even aangestipt. Voor de speciale autowegen, welke in Duitschland worden aangelegd, is dit pro bleem de eerste jaren niet zóó urgent, af gezien van het feit, dat het rUden op deze wegen meer en meer het karakter zal gaan dragen van file-rUden. waardoor de rUsnel- heid aanzlenlUk zal worden gedrukt. Anders is het gesteld met de problemen, welke zich in de groote steden zullen voordoen Hoe het sterk toenemende verkeer in de overwe gend smalle straten der steden moet wor den geregeld en verwerkt stelt de verkeers- technici voor nagenoeg onoplosbare vraag stukken. Om hier tot een oplossing te ko men zal het veelal noodzakelUk zjjn in de steden op groote schaal te In het Vondel park te Am sterdam heeft burgemeester dr. W. deVlugt Vrijdagmid dag de dahlia- tentoonstelling .Kleuren pracht 3” offi cieel geopend. Het ernstig auto-ongeluk op derf onbewaakten overweg tusschen Houten en Schalkwijk eischte Vrijdag vier dooden. Wat er overbleef van den wagen, die in de sloot naast de spoorlijn terecht kwam f I ZR* W al P Jv RICDS y T T T 11^*) var Ar ^nEDERlAHDsè STOFZUICERFABPIEK DEH HAAcf. 38." Fritz Hirsch, Ruth Rhoden en Egon Karter in de operette .Die kleine Hoheit*, waarvan Vrijdag te Den Haag de première ging

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 18