VEHKIIltSIHSKIXIHi.EX •voor ’n probleem FOTOREPORTAGE thabur T f TERSCHELLING EN VLIELAND Eilanden van buitengewone schoonheid. Hooge duinen. Blanke stranden. t DE GRIEP Voor Nederland als „volks"-auto ongeschikt? CENTRALE VERWARMINGSKETELS ZATERDAG 12 AUGUSTUS 1939 I Ir HEDEPLAHDSE ORflAMEHTEH FABRIEK ONVOLDOENDE HUISVESTING VOOR DEN VOLKSWAGEN Een millionnair zonder naam BOEK EN BLAD RETRAÏTEN „De Thabor" te Rotterdam DE ENGELSCHEN DRINKEN MEER BIER r> Kant van tlagen in het buitenland? Groote gommen geld zijn noodig GEVRAAGD: 2 REEDERIJ DOEKSEN TERSCHELLING 1 n h L' G «jt motorrijtuigen-belastlng van om Ook. nog die ergernis! HERMAN KRAMER 0 DE N HAAG sloopen ruimte te maken voor het verkeer. Maar heeft buitenland als »»nj gen ki di di fo fo lol ke d ke kn is nii zo mi ge fik lai vol vei (01 1 kn zoc I ras eet ger dei •Xe Pai gro kre teri boa en ral’ mie tooi kaa tev< E eig« verl ken in sch H jaa, uur Ze Hoe •1 vaa zuil gew D stuk wel nen eeni zeer den Se kerr lang gen doer toch W doei gesti dage gene der behe lang mogi on va sta Ml in zoi vir Uit de Engelsche belastlngstatistieken blijkt, dat het bierverbruik in Engeland in 1938 met pCt. is gestegen. De fiscus slaat desen toe nemenden dorst der Engelschen met voldoening gade, want het bierverbruik wordt in Engeland zwaar belast. Zóó zwaar, dat Britten met zeer grooten dorst liever *n tochtje over het Kanaal naar Ostende maken, om zich daar eens Hink te goed te doen aan het Engelsche bier, dat daar veel goedkooper is dan in hun eigen vader- Da .Mauretania' heeft hat King George V-dok te Londen verlaten, om de tweede reis over den Oceaan aan te vangen. De laatste werkzaamheden aan het zeekasteel. Dat op mijn fiets een plaatje moet Dat is nog daar aan toe. Al is die jaarlijksch’ aankoop niet Het liefste wat ik doe En 'k zal niet klagen dat het ook Verdraaid vervelend is Als ik ria kort’ of langer tijd Dat nieuwe plaatje mis. En ’k zeg er niets van dat het dus Een nieuw bedrag weer vraagt, Wanneer je ’t veilig stellen wilt Voor ieder, die 't belaagt. Ik leg me overal bij neer. Maar één ding maakt me woest Nogmaals, ‘t is niet zoozeer het feit Dat ik het koopen moest Maar ‘t ergert me dat telkens weer, Wanneer men controleert. Geen mensch ooit naar mijn plaatje - vraagt 14ri Aug.: Voor haar die meer godvruchtig willen leven èn dames van het Leeken-Aposte* liet 19—32 Aug.: Meisjes. 2225 Aug.: Verloofde dames èn voor In de kunstzalen van .Arti et Amicitiae' te Amsterdam is de eerste eeuwfeest tentoonstelling .Honderd jaar Nederlandsche Kunst' geopend. De finishing touch aan de expositie Evenzeer zal het niet eenvoudig zijn voor de duizenden volksauto's parkeergelegenheid en garages te vinden. Reeds nu tracht men door het aanleggen vap ondergrondsche parkeerter reinen In de behoefte te voorzien en het zal noodzakelijk blijken te zijn het aantal dezer ondergrondsche parkeerterreinen, welke over het algemeen groote aanlegkoeten vergen, sterk uit te breiden. Garages zijn op het oogenblik in de groote steden reeds zeer schaarsch. soodat de volks auto's bijna zonder uitzondering op straat moe ten blijven staan. Bij den bouw wordt hier ook op gerekend door t lak zeer bestand tegen de weersinvloeden te maken. Het is evenwel niet goed doenlijk den corrodeerenden Invloed van t weer geheel uit te schakelen en een garage Is nog altijd goedkooper dan de slijtage, welke een nieuwe wagen, die den nacht bulten moet doorbrengen onvermljdeHtk ondergaat. In de nieuwste Dn ‘-che bouwvoorschriften is dan ook een bepa-ing opgenomen die net bouwen van garages bij elke woning voorschrijft. Vele jaren geleden had een firma te Stock holm een loopjongen in dienst. Oscar Johansoon genaamd Deze verloor tijdens een boodschap een groote som gelds en uit angst, dat men hem niet zou gelooven en hem verdenken van diefstal, waagde hij het niet om terug te kee- ren naar zijn werkgever en ook niet naar zijn oudert, maar verdween spoorloos. Het gelukt» hem over de grens naar Noorwegen te komen. Daar gaf een Finsche zeeman hem papieren, die op den naam Mikael Joslin stonden. Met deze papieren kwam de jongen naar America en in den loop der jaren gelukte het hem daar een aardig kapitaaltje bij elkaar te krijgen. On langs keerde hij terug naar zijn vaderland. Daar leerde hij een jongedame kennen, die hij wel zdta willen trouwen. HU ging aanteekenen. natuurlijk onder den naam Mikael Joslin, maar iemand, die hem van vroeger herkend had. deed aangifte bij de politie, dat deze naam valsch was. Tengevolge daarvan nam de poli tie zijn papieren In beslag De naamlooze mil lionnair zat nu In dubbele verlegenheid. Zon der naam kon hij natuurlijk niet trouwen en ook kon hij zUn eersten naam niet aannemen. daar hij in Amerika al zUn bezittingen op zijn tweeden naam had staan. De Zweedsche regee ring heeft nu toegestaan, dat hjj den naam Mikael Joslin verder mag dragen. België op den eersten dag der Internationale kaastswedstrijden, die Vrijdag te Leeuwarden aanvingen onder auspiciën van don Ned. Kaatsbond men van den volksauto behoeven de Duitsche automobielfabrieken nog niet bevreesd te zijn voor gebrek aan orders, omdat in sommige fa brieken de productie reeds veertien maanden achter is bU den verkoop, terwijl bovendien de volksautofabriek de eerste jaren wel niet op volle kracht zal produceeren. De toekomst van de Duitsche automobielindustrie blUft evenwel een probleem waarvoor de oplossing eerst door den tijd zal worden gebracht, «maar die op hqt oogenblik de leiders dezer industrie met zorg vervult. Er is in het begin na het bekend maken van de plannen van het Duitsche Arbeitsfront eenige strijd geweest over de vraag of de volks auto ook voor export beschikbaar zou worden gesteld. .Eerst werd deze vraag ontkennend be antwoord. maar de Duitsche regeering stelde er spoedig daarna prUs op te verklaren, dat de volksauto wel degelUk een exportartikel zou worden. En dus zal ook Nederland binnen af- zlenbaren tjjd de eerste Duitsche volkauto's te zien krijgen. De buitenstaander vraagt zich wel eens af. wanneer hij al deze maatregelen overdenkt, waar het geld daarvoor vandaan moet komen. Verlaging van benzine-, banden- en olieprijzen, de bouw van parkeerterreinen en garages ver gen toch groote sommen, die ultelndelijk weer door den Duitschen belastingbetaler moeten worden opgebracht. Maar dan komen bij de directe maandelüksche onkosten voor den volks auto nog indirecte kosten in den vorm van extra-belastlngen. die al evenzeer op het volks- autobudget drukken! In het vorige artikel merkten wij reeds op. dat de Duitsche automobielindustrie niet in staat was gebleken den volksauto te vervaar digen voor een bedrag onder 1000 R M. en dat het Duitsche Arbeitsfront uiteindelijk de groote bedragen beschikbaar moest stellen voor den bouw van de volksautofabriek te Fallerslebcn. In feite gaat hier dus het Arbeitsfront als con current optreden van de Duitsche automobiel industrie en wie wel eens In de gelegenheid is achter de schermen te kijken weet maar al te goed, dat In de industriekrlngen dc plannen van de Duitsche regeering met eenlgen wrevel worden gadegeslagen. Het is voor den automoblelkooper toch logisch, dat hij bij het aanschaffen van een wagen ver gelijkingen gaat maken tusschen de verschil lende merken en dan uitkiest wat hem het meest voor zijn doel geschikt lijkt. En op het oogenblik is er geen enkele Duitsche automo biel die in prijs den volksauto nadert en de goedkoopste automobielen van de Duitsche in dustrie 'blijven qua prestaties, zuinigheid en comfort bij den volksauto ten achter. In vra gen. welke in de Duitsche automobielbladen door de abonné’s worden gesteld over den aan koop van een nieuwen wagen, komt zeer sterk tot uiting, dat het Duitsche» publiek nu reeds me» den aankoop van een nieuwen wagen wacht tot de volksauto verschijnt. MAMA BLANCA, door Teresa de la Para. Uitg.: Servire, Den Haag. In Mama Blanca beschrijft de hoofdpersoon haar leven op een groote plantage. Hei is een vriéndelijk, prettig boek'van goeden stijl, dat door zijn ongekunstelden eenvoud en oprechte kinderlijkheid veel genoegen zal verschaften. KRUIS OF MUNT, door Joldn Földes. vertaling van M. H. Sze- kely-Lulofs. Uitg.: H. P. Leo polds Uitg. MU- N.V. Den Haag. Jolën Földes behandelt in dit boek het pro bleem van de gescheiden vrouw, die weer In baar eigen levensonderhoud voordet Noch de probleemstelling. noch de oplossing die eigen- Hik geen oplossing is. kan ons bevredigen. Dit vraagstuk elscht diepere beschouwing dan de 22—25 Aug.: Verloofde dames èn voor haal die kennis hebben tot voorbereiding van 1 hu welijk 21—30 Aug. Meisjes. 25 Sept Meisjes. 58 Sept Gereserveerd. 1114 Sept Gehuwden. 17—20 Sept. Meisjes. de Duitsche volksauto In het ,.volks"-auto wel kans van sla gen? Laten wij deze vraag aan de hand van een kleine berekening voor Nederland eens wat ‘nader bekijken. In verband met het feit, dat het toch practisch eind 1939begin 1940 zal worden, voordat de eerste Duitsche volksauto's in ons land zijn, HJkt het ons wel gewenscht de personeele belasting op motorrijtuigen buiten beschouwing te laten en de verhooging van de motorrijtuigen-belastlng met 1214 pet. in reke ning te brengen, omdat deze belastlngwijzigln- gen in de voorstellen van den Minister van Financiën zijn opgenomen en een redelijke kans hebben per 1 Januari 1940 te worden ingevoerd. Bij het berekenen van den Nederlandschen verkoopprijs van Duitsche automobielen heeft de ervaring geleerd dat wanneer men de Mark En men mij steeds negeert!! Ib hèb zoo'n ding, een nieuw, een echt. Dat op' mjjn „rijwiel” prijkt. Maar waartoe dient het. als geen mensch Er ooit ook maar naar kijkt?! Zóó heb ik heel geen pret ervan, Pas als 't gestolen is Houdt men mij aan. en heb 'k naast schd lp alle maten tot 50 M2. V O. Ook verwarmingen voor de sloop en Stoomketelseen van ongeveer 100 M2. V O, een van 60 M2. V O en locomobielketel van 22 M2. V O. 10 k 13 atm. Aanbieding met merk, prijs, enz. H. C. J. KORT - TeL 11*206 - Rijswijk (Z.-H.) In een vorig artikel, dat in dit blad.werd gepubliceerd, kwamen de technische en economische zijden van den Duitschen volksauto naar voren en werd het probleem dat de verkeersdeskundlgen krijgen op te lossen, wanneer eenmaal de volksauto's in groote massa’s op de Duitsche wegen zul len loopen, reeds even aangestipt. Voor de speciale autowegen, welke in Dultschland worden aangelegd, is dit pro bleem de eerste jaren niet zóó urgent, af gezien van het feit, dat het rijden op deze wegen meer en meer het karakter zal gaart dragen van flle-rijden, waardoor de rijsnel heid aanzienlijk zal worden gedrukt. Anders is het gesteld met de problemen, welke zich in de groote steden zullen voordoen. Hoe het sterk toenemende verkeer In de overwe gend smalle straten der steden moet wor den geregeld en verwerkt stelt de verkeers- technlci voor nagenoeg onoplosbare vraag stukken. Om hier tot een oplossing te ko men zal het veelal noodzakelijk zijn in de steden op groote schaal te Duitsche verkoopprijzen in guldens omrekent, men vrij aardig den prijs benadert, welke in Nederland moet worden gevraagd, met inbe grip van invoerrechten, transportkosten en handelaarswinst. Bij een Duitschen prijs van 990 Mark komt men dus op ongeveer 725, als prijs van den Duitschen volksauto in Neder land. Bij een totale afschrijving in 8 jaar be draagt de jaarlijksche afschrijving 121. Rente zullen wij in de berekening buiten be schouwing laten, omdat de a^. volksauto-eige- naar zijn aankoop veelal niet zal bekostigen door geld aan zijn rentegevend kapitaal te onttrekken, maar door uit zijn inkomen den wagen, hetzij contant of op afbetaling, te be talen. Aan motorrijtuigen-belastlng i wegenbelas ting» moet X 9.72.worden be taald. De volksauto weegt 650 kg. en valt dus in de laagste wegenbelasting-klasse. Voor ga- ragehuur moet een bedrag van minstens 130 worden uitgetrokken. Voorts valt de verzeke ring onder de vaste kosten, waarbij dient te worden opgemerkt, dat de verzekering hier te lande niet is verplicht. Het is voor den auto- mobielbezltter evenwel onverantwoordelijk om zich niet tenminste tegen wettelijke aansprake lijkheid (schade aan derden) te verzekeren. Een WA.-verzekering kost globaal f 35.een all-riük polis ongeveer 130, Rekenen we dat de auto per jaar 15000 km. moet loopen. hetgeen bij uitsluitend gebruik voor genoegen ruimschoots toereikt, dan be dragen de benzine- en oliekosten te zamen on geveer 135.terwijl w(j de banden- en re paratiekosten alsmede de heffingen bij tollen en veren te zamen op ongeveer 75.per jaar mogen stellen. Het spreekt vanzelf, dat deze kosten alleen gelden bij zuinig en voorzichtig gebruik, want rjjdt men snel, met snel ^ptrek- ken en sterk afremmen, dan loopen de bedrijfs kosten reeds dadelijk op. In totaal komen we dus op een bedrag van 636.50 bij een all-risk verzekering ep op 541,50 bij een W. A.-verzekering. Laat men zijn wagen buiten staan, dan gaat de 120, voor de garagehuur er nog at maar veelal zal het niet mogelijk blijken in het Nederland sche klimaat den auto het geheele jaar door buiten te. laten doorbrengen. Of de Duitsche volksauto ook in Nederland den naam „volks"-auto kan dragen zal men bij het beschouwen van de onkosten ernstig moe ten betwijfelen. Per slot van rekening liggen deze onkosten niet zoo heel ver onder de kos ten, die de bezitter van een goede tweedehands wagen van klein formaat op het oogenbuk moet dragen. Verdere verlaging van de fiscale lasten op het automobilisme schijnt hier te lande de eerste jaren ook niet te zullen plaats vinden, zoodat men wel kan zeggen dat alien Illusies over een volksauto in Nederland de bodem is Ingeslagen. en In 6e geurige valleien wondermooie gelegenheid tot kampeeren W" In het hoogseiz. 3 X p. dag verb, vanuit Harlingen "RV Met comfortabele passagiersschepen- Lage tarieven - In het Vondel park te Am sterdam heeft burgemeester dr. W. deVlugt Vrijdagmid dag de dahlia- tentoonstelling .Kleuren pracht 3" offi cieel geopend. V ei d< te ARCH ITECTONIbLHE^^^^^S VERLICHTING Het ernstig auto-ongeluk op den onbewaakten overweg tusschen Houten en Schalkwijk eischte Vrijdag vier dooden. Wat er overbleef van den wagen, die in de sloot naast de spoorlijn terecht kwam Fritz Hirsch, Ruth Rhoden en Egon Karter in de operette .Die kleine HoheH', waarvan Vrijdag te Den Heng de première ging cm 'pSWF - ■- t 'V J «a- - v' De complexen van de volksautofabrieken in Fallersleben

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 4