I DE RIJKSMIDDELEN IN JULI I I Onderzoek naar vliegramp van de „Ekster” LITTHAUER GEGREPEN? UIT DE LUCHT II Vliegfout oorzaak IJsvogel-ramp Een alleszins gunstig beeld j GETUIGEN WORDEN GEHOORD II VRIJDAG 18 AUGUSTUS 1939 MAGENBITTER van Oefenen dicht by den grond? NIEUW EERSTE KAMERLID RUSTOORD VOOR ZUSTERS SOCIETY-HUWELIJK ff I Dankschrijven van de Koningin Het vijfde kabinet- Colijn Manoeuvre algemeen riskant geacht Het overbosch van „Hageveld” verkocht Mr. J. van de Jhr. v. Lagere werkloosheid, grootere omzetten De kaad voor de Luchtvaart tast in het duister omtrent de omstandigheden die fout i Positie van dr. Damme en mr. De Visser tydelyk veilig gesteld Antwoord op gelukwensch der Eerste Kamer Van Gemeren bestuurder tydens ongeval Heeft de bestuurder verkeerd ge handeld door het afzetten van der motoren op geringe hoogte? i Geen storingen van technischer» aard i Mortel opvolger van Sasse v. IJsselt is van een Lockheed een ge goed i Mr. J op ge- men aan dus dat middelen van De opbrengst der Invoerrechten, anders een Op 6 Juli 1911 werd de heer Van de Mortel iid van den gemeenteraad en op 2 September 1917 wethouder. In dit ambt, dat hü nog steeds bekieeöt, was hij de laatste jaren tevens loco- burgemeester. In 1919 werd hjj voor de R. K Staatspartij gekozen tot lid der Prov. Staten van Noord-Brabant en tot op den huldigen dag vaardigden de kiezers hem naar dit college af. De nieuwe senator is waarnemend kanton rechter en voorzitter van de Ned. Heidemaat schappij. Hij is ridder in de orde van den Heili gen Gregorius den Grooten. Het Centraal Stembureau heeft tot lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaal als opvolger van jhr. mr. A. F. O. van Sasse van IJsselt benoemd verklaard den heer J. C. A. M. van de Mortel te Tilburg In antwoord op een hem gestelde vraag, zegt getuige, dat oefeningen als het afzetten vin een der motoren niet op geringe hoogte, zooals dikwijls geschiedt, maar op wat grootere hort te moeten gebeiAen. Getuige acht het beslist ’n fout een dergejjjke oefening direct de eerste maal te maken. Na vliegtuigbestuurder als getuige-deskundige. Getuige P. Neomen, vliegtuigbestuurder bü de KLM., heeft een keer met Van der Süde op een Lockheed gelest en wel op 8 December, oen dag voor hét ongeval. hem hoort de Raad den heer A. Viruly, bij de K. L. M.. eveneens van en den De directeur van het Kabinet der Koningin wg. VAN TETS VAN GOUDRIAAN.” Door getuigenverklaringen heeft men getracht inlichtingen te verkrijgen omtrent de vraag of vlak voor de botsing de heer Duimelaar. dan wel kapitein Van Gemeren het vliegtuig daad werkelijk heeft bestuurd Hoewel zekerheid ter zake niet is verkregetf, acht de raad het het meest waarschijnlijk, dat kapitein Van Geme- ren te dien tijde het vliegtuig bestuurde. De raad heeft de oorzaak van het onge val niet met zekerheid kunnen vaststellen. Wel spreekt hij als zijn meening uit, dat niet storingen van technlschen aard het ongeval hebben veroorzaak. De raad meent ook de weersomstandigheden, althans als primaire oorzaak van het ongeval, te kun nen uitschakelen. Zij kunnen echter wel secundair tot de ramp hebben bijgedragen. De Raad voor de Luchtvaart heeft uitspraak gedaan omtrent het ongeval met het vliegtuig PH-A.R.Y., type Douglas Dc-3, welk vliegtuig 14 November van het vorige jaar, komende van Berlijn, in den Riekerpolder te Amsterdam is verongelukt. Het vliegtuig, eigendom van de KLM, vloog onder gezag van den gezagvoer der J. J. E. Duimelaar. Al deze cijfers vertoonen, behalve de reeds genoemde uitzondering, een lichte stijging. Als wy zeggen dat deze aanduiding van meer ver bruik zijn oorzaak vindt in de verminderde werkloosheid, dan zullen we. niet ver van de juiste verklaring af zijn. De maand Juli was dus den fiscus wel gun stig gezind, evenals hij In hei geheele jaar niet onvoordeelig geboerd heeft, maar In hoeverre dit invloed zal hebben op de toekomst-verwach- ttngen. zal pas uit de In September in te die nen begrooting blijken. De heer H. Fuchs, vliegtuigbestuurdei bij de K.L.M.. is de laatste getuige, dien de raad hoort. Hij is de plaatsvervanger van den heer Aler. De methode van het afzetten van een motor door den heer Van der Sijde toegepast achtte getuige gevaarlijk Het is hem toen door den heer Aler verboden de hoogtegasstopinrichting te gebruiken en het is getuige bekend, dat van der Sijde beloofd heeft zich hieraan te houden, maar op 8 December in strijd mak deze belofte heeft gehandeld. Evenals de heer Aler is deze getuige door drongen van de noodzakelijkheid, dat de oefe ning van het afzetten van een motor gehouden moet worden, als beseft getuige dat het risico bil een Lockheed grooter Is dan bij een Douglas. De Raad zal later uitspraak doen. Even moet nog gewezen worden op het ver- keersfonds. De rijwielbelasting brengt immers in Juli veel geld in het laatje. In Juli is voor t 3.683.015 aan rjjwielplaatjes verkocht. Nu moet Augustus ook nog een Hinken stoot geven, anders zal de raming van f 8'1 mlllioen niet gehaald worden. Voor de motorrijtuigenbelas ting Is de zomer ook geen slechte tijd. De Juli- opbrengst van f 2.2 mlllioen ligt Immers ruim twee ton boven 1/12 deel der raming. De heer C. Spaans, boordwerktuigkundige bij de K.L.M., die als getuige gehoord wordt, heeft verschillende lesvluchten met de Lockheed mee gemaakt. De directeur van het Kabinet der Koningin heeft naar aanleiding van het adres van ge lukwensen van de Eerste Kamer der Staten-Ge neraal. ter gelegenheid van de geboorte van Prinses Irene, den volgendea brief aan den voor zitter der Eerste Kamer gezonden: Al moge de Raad ook' omtrent de vraag, wie tijdens het ongeluk stuurde, geen absolute ze kerheid hebben, hij vindt in leder geval aan leiding tot het uitspreken van de verwachting, dat de bevoegde instanties maatregelen zuilen treffen, welke in de toekomst verzekeren, dat op lijnvliegtuigen de besturing bij start en lan ding, alsmede onder moeilijke omstandigheden uitsluitend zal geschieden door bestuurders, die de bevoegdheid daartoe ten aanzien van net betrokken type bezitten. Eenigen tijd van den Overbosch De raad is van meening, dat een vliegfout het ongeval moet hebben veroorzaakt, doch tast bepaaldelijk ook, indien hij let op de bekwaam heid der beide vliegers, in het duis ter omtrent de vraag, welke omstan digheden tot het maken daarvan aanleiding hebben gegeven. Dr. Ir. H. J. van der Maas, hoofdingenieur - vliegcr bij het Nat. Luchtvaartlaboratorium, wordt als getuige-deskundige gehoord. Bij het ongeluk zijn vier leden van de be- Tnannlng en 2 vrouwelijke passagiers gedood, 3 passagiers werden zwaar en 1 licht gewond. De Raad voor de Luchtvaart heeft de zaak in het openbaar onderzocht in de zittingen van 10 en 17 Juli jj. Aan de thans gedane uitspraak is het vol gende ontleend: Na korten tijd rechtspractijk te hebben uit geoefend werd hfj benoemd tot griffier van het kantongerecht te Tilburg. Deze functie nam hjj waar tot in 1919 zijn aanstelling volgde ais voorzitter van den Raad van Arbeid aldaar. Eenige jaren geleden werd deze Raad opgeheven en kwam hü op wachtgeld te staan. s-GRAVENHAGE. den 16en Aug. 1139 „Voldoende aan de bevelen van Hare Ma jesteit de Koningin heb ik de eer u hoogwelge boren te verzoeken de betuiging van Harer Ma- jesteits büzonderen dank te willen overbrengen aan de Eerste Kamer der Staten-Generaal voor haar adres van gelukwensch. Harer Majesteit aangeboden bü uw schrüven van 12 Augustus 1939, waarvoor Hare Majesteit zeer gevoelig is geweest je heel goed uitkijken. Met Van der Syde heeft getuige nimmer veel contact gehad. Af en toe heeft hij zelf wat ..gelest" op deze toestellen. Vindt u het noodta. dat reeds bij de eerste vlucht bü voortgezetten start «en motor zou worden af gezet? vraag de voorzitter Ik vind dat zeer gevaarlük. Ik zelf heb bü het lesgeven nimmer deze oefening vlak bü den grond gedaan. Zelfs den derden keer zou ik het niet doen. Eveneens kan men dit zeggen van de omzet belasting. Deze post vertoont een meerdere opbrengst over 1939 boven de raming van f 42 De Raad meent er voorts nog op te moeten wüzen, dat het naar zün meening ontoelaat baar is. dat zoo belangrijke instrumenten als oe hoogtemeters in toestellen van het type Dougias DC-3 zoodanig zün opgesteld, dat zü uitsluitend van de plaats van den linkszittenden bestuur der behoorlük kunnen worden gecontroleerd Als de tweede bestuurder den gezagvoerder bt) de besturing behulpzaam is of hem geheel ver vangt. moet hü immers eveneens in staat zün de hoogtemeters nauwlettend gade te slaan Ten slotte zü opgemerkt, dat. naar aanlei ding van bü de sectie op het lük van een dei leden van de bemanning aan den dag gekomen afwükingen, de vraag is gerezen of deze alwu- klngen bü de van rükswege voorgeschreven pe riodieke keuring geconstateerd hadden kunnen worden. Uit de hem ter beschikking staande gegevens meent de Raad te moeten besluiten, dat deze afwükingen niet met zekerheid te con- stateeren waren geweest, ook al zou gebruik gemaakt zün van de hulpmiddelen, welke se dert het ongeval bü de keuring worden toege past. geleden I verkoop van van het Hageveld te Voorhout omstandigheden verantwoord te achten zou zün geweest, dat kapi- tein Van Gemeren het toestel land de. Hoezeer deze ook een bekwaam vlieger was, hij had nog onvoldoen de ervaring opgedaan in het bestu ren van het type Douglas Dc-3 on der büzondere weersomstandighe den en was ook nog niet in het bezit van het vliegbewüs B. Deze verklaart, meermalen met de Lockheed te hebben gevlogen. De Lockheed is volgens hem moeilüker te vliegen dan een DC. 2 of DC. 3. Althans in het begin. Als je het toe stel eenmaal kende ging het heel goed. „Het is een renpaardje”. Vooral bü de landing moet De Raad voor de Luchtvaart heeft Donderdagmiddag in het departement van gehouden ongeval, vliegveld Hü deelt mede, dat het zetten van de schroef bladen van kleinen op grooten spoed hoogstens 15 seconden duurt. Getuige voegt hieraan toe, dat de heer Van der Süde iemand van groote plichtsbetrachting was. Hü moge in dit geval ondisciplinair heb ben gehandeld, toch meent getuige dat Van der Süde alleen zoo gehandeld heeft, omdat hü vast overtuigd was alt risico te kunnen en te mogen nemen, dat het zelfs gewenscht was dit risico te nemen bü het onderricht. Nimmer heeft getuige gehoord, dat de vlie gers deze toestellen ongeschikt zouden hebben gevonden. Klachten waren er natuurlük wel zooals: de stuurhut is wat nauw, het uitzicht bü regen is met goed, de ventilatie is niet vol doende. Principieele klachten waren er niet én de andere klachten zün door allerlei verbete ringen weggenomen De K L M. gebruikt deze toestellen thans met groot succes in de West. Getuige handhaaft op een hem gesnelde vraag zün meening, dat de oefening van het afzetten van een motor bü voortgezetten start noodzakelük is. Getuige verklaart, dat het afzetten van den motor op 8 December welke oefening hü moest maken, geschiedde door middel van de noogte- gasstopinrichting. Op de vraag, op welke hoogte een van de motoren uiteindelük dus na de voorberei dende oefeningen werd stopgezet, antwoordt getuige: op 20 i 25 meter hoogte. Bü de voor bereidende oefeningen was die hoogte 1500 meter. Men kan niet zeggen, dat de nieuwe minis ter van Financiën zich al te veel ongerust be hoeft te maken omtrent slechte voorteekens. De eerste de beste maandstaat omtrent de rüksmlddelen, die jhr. de Geer in zün nieuwe functie onder de oogen krijgt, vertoont het gunstige beeld, dat hü f 132 mlllioen boven de raming uitgaat, terwül deze opbrengst f 10.5 mlllioen in totaal meer bedraagt, dan in Juli 1938 Het heeft de aandacht getrokken, dat, toen het vüfde kabinet-Colün ontslag had gekre gen, de minister van Sociale Zaken, dr. Damme, en die van Justitie, mr. de Visser, weer aan stonds zün opgetreden als directeur-generaal der posterüen, telegrafie en telefonie en als procureur-generaal bü het Amhemsche Hof, welke functies zü hadden bekleed, voordat zü minister werden. Dit was mogelük, aldus verneemt Hfet Volk, doordat de heeren, toen zü tot het vüfde ka binet-Colün toetraden, in de functies, die zij uitoefenden, op non-activiteit, bulten bezwaar voor ’s rijks schatkist, werden gesteld. Deze regeling was getroffen, omdat men. toen deze heeren een portefeuille aanvaardden, rekening hield met de mogelükheid, dat aan het vijfde kabinet-Colün slechts een kort leven beschoren sou zün. Toen deze mogelükheid werkelükhelö bleek, konden de heeren. minister-af, als ge volg van de getroffen regeling aanstonds hun oude plaatsen weer innemen. Dat de onderstelde vliegfout zou zün te wü- ten aan onvoldoende obeerveerlng van de hoogtemeters door den gezagvoerder dan wel aan een plotselinge blokkeering van de hoogte- besturing door een kaartentrommel of een an der voorwerp, Is niet volstrekt uitgesloten, doch anderzüds niet waarschünlük. Evenmin is het uitgesloten, dat er een misverstand tusschen de beide bestuurders is geweest. Tenslotte kan nog worden gedacht aan een plotseling onwel ge worden zün van den gezagvoerder. Zekerheid hieromtrent bestaat echter evenmin; integen deel het moet zelfs zeer onwaarschünlük wor den geacht. Hoewel het eerste halfjaar van 1939 verge leken met de ramingen niet slecht was im mers zü ging f 3.1 mlllioen hierboven uit is een dergelüke onverwachte sprong omhoog toch wel een extra meevallertje. Alvorens tot een nadere ontleding over te gaan, zou men kunnen opmerken, dat de van vele züden binnengekomen gunstige berichten omtrent de binnenlandsche conjunctuur in deze belastingopbrengsten hun bevestiging vinden. In de specificatie van de opbrengsten is voor deze stelling wel eemg houvast te vin den, echter niet In de opbrengsten varj de in komstenbelasting, dividend en tantièmebelas- tlng e.d. Deze zün immers volgens de resulta ten van een jaar geleden vastgesteld; hoog stens zou het mogelük zün, dat thans eerder tot betaling is overgegaan. Doch deze hypo these is al erg gezocht. Opgemerkt zü. dat de opbrengst van deze maand ad f 62.4 mlllioen slechts voor 2/3 ge deelte van het belastingdienstjaar 1939-1940 is, want er komt ook nog 1/3 deel aan het jaar 1938-1939 ten goede; een aanduiding te meer, dat de opbrengsten over inkomsten van vorige jaren wordt geheven. Men zal dus beter kunneb volstaan met de meerdere opbrengst van de Inkomstenbelasting over de eerste 7 maanden van 1939 in vergelü- king met 1938 van f 9.2 mlllioen als een dou ceurtje te aanvaarden. Het is vooral de gunstige wending van de De volgende getuige-deskundige, die den Raad hoort, is G. J. Geyssendorffer, vllegtulgbe- stuurder bü de K L. M. C. A M. van de Mortel werd op 19 Juli 1880 te Tilburg geboren als zoon van nota ris Van de Mortel Verheyen van Estvelt. Hü doorliep het R. K. Gymnasium te Kalwük en studeerde daarna aan de universiteit te Am sterdam. Na zün promotie in 1904 vestigde hü zich als advocaat-procureur in zün geboorte stad. Doch de totaalcüfcrs der overige bedragen over het loopende Jaar t 274 mlllioen, dat is maar even f 16.3 mlllioen boven de ra ming en f 17.3 mlllioen boven de opbrengst van 1938. zeer goede conjunctuuraandulder, kan helaas dit Jaar hiervoor niet dienen Immers er zün in deze heffihgen te veel wyzigingen ontstaan, om de opbrengst met vorig Jaar van uit dit oogpunt te kurlnen vergelüken. Maar als min de Geer deze opbrengstcüfers naast de ramin gen zal leggen kan hü ook hierover tevreden het hoofd knikken. Met een opbrengst var. f 9.8 mlllioen over Juli 1939 liggen de invoer rechten f 1.8 mlllioen boven de raming en de opbrengst over het loopend Jaar met f 66.3 mlllioen ligt ruim f 10 mlllioen boven 7/12 der raming. De heer Viruly verklaart nooit met een Lock heed te hebben gevlogen. Meent u, dat het een Juiste bepaling is, dat men den eenen motor bü voortzetting van don start moet afzetten of acht u het beter, dat zulks hooger in de licht moet geb^jgn? Getuige meent, dat men een leerl I ngwMMt- gëlük moet oefenen dicht bü den grond. Bü de eerste vlucht moet men een dergelüke oefening niet maken. Trouwens de K. L. M. heeft haar voorschriften gewüzlgd en bepaald, dat dergelüke oefeningen niet tüdens de eer ste vlucht mogen worden gemaakt. Op een desbetreffende vraag geeft getuige toe. dat het atzetten van een der motoren op dertig meter hoogte, zooals in het onderhavige geval geschied is. in het algemeen riskant is te noemen. Als conjunctuuraandulder blüft dus thans nog slechts over de accüns. Deze belasting op verbruiksgoederen is een directe aanwüzing van meerder verbruik en grootere consumptie. Hoogee opbrengst is een aanwüzing dat het geld meer gerold heeft. Op den dag van het ongeluk maakten de heeren Van der Süde en Schrey hun tweeds serie lesvluchten. Het lesschema is na dit ongeval gewtjz.gd in dezen zin, dat de leerling nu nimmer zün lts mag beginnen met de oefening van het afzetten van een motor op geringe hoogte. Tegen het afzetten van de hoogtegasstopin richting bestord bezwaar. De heer Van der Süde heeft getuige bü een bespreking op 28 Maart 1938 beloofd nimmer meer van dit middel bruik te maken. „U weet, dat dit op 8 December toch is ge schied?” vraagt de voorzitter. „Ja, dat weet ik antwoordt getuige” Wanneer een dergelüke oefening goed ia voorbereid, dan zou tenslotte op geringe hoogte in den voortgezetten start wel een der motoren mogen worden afgezet. Deze meening geeft getuige echter onder voorbehoud, want hü kent de Lockheed niet. e KLM. gaat vaak over de tong. I 1 Men is trotsch op deze voortvarende luchtvaartmaatschappü bü leder suc ces, dat zü behaalt, ipaar men spaart haar ook geen critiek. wanneer men meent, dat daartoe reden is. Zoo zün wü. nuchtere Nederlanders. WÜ waardeeren het goede en keuren af. wat wü niet juist vinden, en wü weten, dat er niets op de wereld volmaakt is. zoodat wü ons niet spoedig tot onver deelde bewondering en geestdrift laten ver leiden. Vandaar dat eert* blind vertrouwen elschende leider ons niet ligt, wü doen niet gaarne afstand van de contröle met onze eigen persoonlüke waardemeters. En dat is maar goed ook, want de nadeelen van deze vaderlandsche „eigengereidheid” wegen niet op tegen de voordeelen ervan. De K.L.M., die naar het heet nog al autoritair geleid wordt, heeft zoo nu en dan een stormpje van critiek te doorstaan. Treffen haar ram pen door het neertuimelen van enkele van haar stalen vogels uit de lucht, dan wordt er üverlg door de bevoegde instanties naar de oorzaken en mogelüke fouten gespeurd, terwül tal van onbevoegden klaar staan met hun oordeel, dat de stelregel; .safety first” werd verwaarloosd. Koopt de KLM. mate riaal in het buitenland, dan wordt dat door velen de KLM. zeer kwalük genomen als een bewüs van gebrek aan nationalen zin, dat men van elke minder zwaar van rüks- weg? gesubsidieerde maatschappü eerder zou hebben kunnen verwachten dan van haar. En de zakelüke argumenten, welke door de KLM. ter verdediging van haar houding worden aangevoerd, zün maar nauwelüks in staat de bevorderaars van Nederlandsch fa- bricaat te overtuigen. Dat alles is niet zoo erg, integendeel, het is gezond, want het is voor een leder, dus ook voor de KLM. nut tig, dat zü zich niet boven critiek verheven weet. Uit al die critiek blükt in ieder geval een levendige belangstelling7 in het doen en laten van onze Koninklijke Luchtvaartmaat schappü En belangstelling is de starter van den motor van energie en ondernemersgeest. Successierechten, een zeer wisselvallige en on berekenbare post, blüft met een totaal op brengst over 1939 van f 27 3 mlllioen beneden de raming van f 28 mlllioen en een opbrengst van f 32 3 mlllioen over de eerste 7 maanden van 1938. In dit verband heeft de Raad zich niet kunnen onttrekken aan de vraag, of het onder de bestaande is melding gemaakt i het zoogenaamde vroegere seminarie en thans in eigen- inkomstenbelasting geweest, ciie aan de directe belastingen zoon gunstig beeld verleent, want dan mag de grondbelasting met een op brengst van f 10.6 mlllioen f 176 duizend bo ven die van 1938 liggen, de vermogensbelasting is met een totaal bedrag van f 13 2 millioen, met f 277 mille bü vorig jaar ten achter ge bleven en ook de verdedigingsbelasting heeft f 821.000 minder dan vorig jaar opgebracht Doch al met al hebben de directe belastingen per einde Juli f 8.4 mlllioen meer opgebraclït dan vorig jaar. Het zuiver ontvangen bedrag is f 95.6 mil lioen, tegen 87.2 millioen op het ultimo van Juli in 1938. Wat de „overige middelen" betreft, hierin is bü sommige posten wel een aanwüzing te ont dekken, voor de meening, dat het in het be- drüfsleven thans beter gaat. In Juli jJ. hebben zü in totaal f 50 mlllioen opgebracht, tegen f 39.4 millioen in Juli 1938 en over de eerste zeven maanden van 1939 f 274 mlllioen tegen f 256 In het vorige Jaar Ter vergelüking kan nog dienen, dat 7/12 van de raming voor 1939 f 257 millioen bedraagt. Deze cüfers zün dus ook alleszins gunstig voor den fiscus. n Indië is men den laatsten tüd over de K.L.M. niet zoo best te spreken, niet tegenstaande de K.L.M. zich groote en onschatbare verdiensten heeft verworven voor de bevordering van de Rükseenheids- gedachte en het saamhoorigheldsgevoel van Nederland in en bulten Europa. De Indi sche pers, en deze niet alleen, verwüt de K.L.M., dat Zü de K.N.IL,M„ de Indische luchtvaartmaatschappü. op sommige deelen van het deze méér toekomende terrein be concurreert en tracht te verdringen en dat haar verhouding tot de Indische zuster organisatie beter diende te zün. Bovendien wordt er beweerd, dat de K.L M.-leiding bü het aanwerven van piloten een zoodanige voorkeur aan volbloed-Europeanen zou ge ven. dat Indo's (Nederlanders van gemengd bloed) er practlsch geen kans zouden krü- gen. De reden hiervan zou gezocht moeten worden bü de Engelschen, die zich niet gaarne zouden toevertrouwen aan gekleurd luchtvaartpersoneel. Indien het waar zou zün, dat de K.L.M. op verzoek of aandrang van haar Engelsche passagiers Indo-Euro- peanen als piloot zou weigeren, dan zou er Inderdaad gegronde reden zün voor een ernstige aanmerking. Wü hoeven ons door niemand, dus ook niet door de Engelschen een rassendiscriminatie te laten opdringen, en dienen alle Rüksnederlanders uitsluitend op hun bekwaamheden voor bepaalde func ties en niet op hun huidskleur te beoordee- len. Maar is het waar, dat de K.L.M. met een zeker rasbeginsel is besmet? Onder de 70 piloten bü haar in dienst zün er zeven in Indië geboren en onder deze zeven zouden zich ook verscheidene indos bevinden. Op zichzelf zegt dit feit nog niet veel, want ook al heeft de KLM eenige Indo-piloten in dienst, het percentage is op zichzelf te klein om als deugdelijk argument voor het tegen deel van de beweerde beschuldiging te die nen. Men zou eerst moeten weten, of en hoeveel Indo's zich als piloot bü de K.L.M. aandienen en of en hoeveel er door haar geweigerd worden en op welke gronden. Men mag niet uit het oog verliezen, dat de Indo- Europeanen, georganiseerd in het Indo- Europeesch Verbond, soms al te licht aan nemen, dat zü enkel op grond van hun ge mengde afkomst worden achtergesteld bü de volbloed Europeanen. Wat er van een en ander waar of niet waar Is. zullen wü bin nenkort wel officieel te hooren krijgen, want in de Tweede Kamer werden aan den mi nister van Waterstaat een drietal vragen over deze aangelegenheid gesteld. De laatste dezer drie vragen luidt: „Acht de minister het juist, dat een door de Nederlandsche Regeering gesubsidieerd lichaam als de KLM. een duidelük onderscheid maakt tusschen Nederlandsche piloten uitsluitend op overwegingen van ras?” Deze vraag werd gesteld door den heer Rost van Tonningen, afgevaardigde van de N.8.B., de partü, die alles in het werk stelt om een hier te lande volksvreemd rigoureus rassenbeginsel Ingang te doen vinden. Had de bruine Roestam Effendi deze vraag gesteld, dan zou niemand zich daarover verbaasd heb ben, maar dat een N.S.B.’er met zulk een vraag voor den dag komt, lükt bepaald ver rassend, tenzü het waar is. wat beweerd wordt, n.l. dat de heer Rost van Tonningen zelf een indo is. In dat geval zou het bloed gekropen hebben, waar de nationaal-socia- listlsche rassenleer niet gaan kon, en zou het eigenbelang de voorkeur hebben gekre gen boven het gemeenschapsbelang, dat vol gens de NS B. door een scherpe en dulde- lüke discriminatie der rassen moet worden gediend. Het is een niet onvermakelüke po litieke coïncidentie, dat de heer Rost van Tonningen van antwoord gediend zal moe ten worden door Z. Exc. ir. Albarda. Moge blüken. dat de grief tegen de KLM. uit de lucht is gegrepen. Gewezen moet ook nog even worden op de opbrengst der z.g. beursbelasting, d.i. het ze gelrecht van nota’s van makelaars en com- misslonnairs in effecten, enz. Deze is slechts f 227.000. tegen f 229.000 over Juni. Doch het is toch heel wat hooger dan het laagterecord van dit jaar in Mei met f 176 000. De opbrengst in Juli 1938 was büna het dubbele met f 433 000 Neen, de omzetten ter beurze blüven nog steeds beneden peil en het Is niet alleen de vacantie- tüd, die deze rust veroorzaakte. In hoeverre voldeed dit vliegtuig aan de hier te lande gestelde eischen van luchtwaardig heid en zün er ook bü enkele punten onthel- fingen verleend? vraagt de voorzitter. Met zekerheid kan getuige hierop niet ant woorden. Hü meent, dat de Lockheed aan de hier te lande geldende eischen voldeed. Was dit vliegtuie voorzien van voldoende nooduitgangen zoowel voor .passagiers als voor de bemanning? luidt een 'andere vraag. Getuige kan daarop geen antwoord geven. Voorzitter: Achtte u dit vliegtuig, dat lijntoestel was. geschikt als lesvliegtuig? Getuige: In het algemeen niet. Worden er van rükswege voorschriften aan lesvliegtuigen gesteld? Aan primaire lesvliegtuigen, waarin de aller eerste lessen worden gegeven zeker wel, maar aan secondaire lestoestellen zooals het onder havige niet. Misschien door de K L. M.; dat weet getuige echter niet. De Lockheed acht hü onder normale om standigheden niet moeilük bestuurbaar. Een oefening als het afzetten van een motor op ge ringe hoogte zou getuige zelf nimmer willen uitvoeren. Hoe groot is de snelheid waarmede den grond komt? Getuige meent 160 170 Kilometer. Wü wezen er reeds op, dat een meerdere opbrengst van f 153 mille aan dividend en tantièmebelasting over het loopende jaar geen aanwüzing kan zün voor een verbeterde con junctuur in 1939. Wel is door de grootere op brengst van f 2 millioen de achterstand met vorig jaar geheel Ingehaald, zoodat „after all” 1938 voor het bedrüfsleven niet slechter is ge bleken dan 1937. Immers thans zün de meeste divldenduitkeeringen over 1938 geschied. Wel moet er rekening mee gehouden worden, dat de afrekening met den fiscus nog al eenigen 4üd ophoudt, zoodat ook de opbrengsten over de^ komende maanden niet onaanzienlüke be dragen zullen vertoonen. Dit moet ook wel. wil deze belasting haar raming van f 27 mlllioen bereiken, want thans is er f 17.7 millioen van ontvangen. Waterstaat een openbare zitting ter onderzoeking van het dat 9 December nabij het Schiphol is overkomen aan het K. L. M.-vliegtuig van het type super electra, gemerkt PH- APE (Ekster), waarmede een lesvlucht werd gemaakt. Bij dit ongeval vonden den dood de vier inzittenden: de gezagvoerder A. v. d. Sijde, de piloot C. M. Schrey, de ra- dio-telegrafist A Becking en de boord werktuigkundige H. L. H. Jaedicke. millioen en deze voorsprong is grootendeels in de maand Juli behaald. Want toen bedroeg de opbrengst f 11.4 millioen tegen 1/12 deel der raming van f 6.8 millioen. Men zou kunnen zeggen, dat deze vergelüking niet zuiver is. omdat bü een vergelijking met een voor elke maand gelük deel der Jaarramlng. de invloed der winterinkoojaen te veel tot uiting komt. Doch dan gaat een vergelüking met de Jull- opbrengst van 1938 toch zeker op. en dan blükt de stijging nog frapj>anter te zün. want Juli 1938 vertoonde het zeer lage cüfer van f 4.8 millioen. dom toebahoorende aan de Congregatie der Eerw. Broeders van O. L. Vr. van Zeven Smar ten. welke verkoop ten doel had. van dit bosch een openbaar wandelpark te maken. De ge meente Voorhout heeft evenwel geen goedkeu ring op haar besluit mogen ontvangen van Gedep. Staten, terwül de raad het besluit nam niet in beroep te gaan bü de Kroon tegen deze beslissing. Thans eerst is bekend geworden, dat het bosch Inmiddels in andere handen is overge gaan. namelük in die van de Congregatie van de Arme Zusters van het Goddelük Kind, ge vestigd te Amsterdam, beter bekend onder den naam van Zusters der Voorzienigheid. Het ligt in de bedoelirvr. in het bosch een rustoord te stichten voor oude en zieke zusters dier Con gregatie. Bij den bouw zal getracht worden zooveel mogelük het houtgewas van het bosch te sparen Het is alleen de accüns op geslacht, die in Juli beneden de raming is gebleven; ook over het geheele Jaar gezien is deze post een *kleine tegenvaller. Zou dit er op wüzen, dat het vleeschgebruik nog steeds blüft af nemen? Alle overige accijnzen zün verder boven de raming gebleven. Wü geven thans even de cüfers over de zeven maanden van 1939 (in millioenen). De accüns op zout bracht op f 1.1, tegen f 1.3 vorig jaar en een raming van f 1.1. Die op geslacht f 4.1, tegen vorig jaar f 4.2 en een raming van f 4.1; op wün f 1.2, vorig Jaar f 1.1, raming f 1.3; op gedistilleerd f 16.6. vorig jaar f 15.9, raming f 16.3; op bier f 5.1, vorig Jaar f 4.7, raming f 4.6; op suiker f 33.4, vorig jaar f 31.3, raming f 32.7; en ten slotte op tabak f 22.1, tegen vorig Jaar f 21.4 en een 7/12 deel van de raming vary! 21. Majoor A. K. Steup, majoor-vlieger bü de luchtvaartbrlgade. deelt als deskundige mede dat hü nooit met een leerling bü een voortge zetten start een motor heeft laten afzetten. Getuige I. A Aler. chef van den vliegdienst der K.L.M zegt, dat de oefening van het af-x zetten van een tier motoren gehouden moet wor den. Uiteindelük behoort deze oefening ook op geringe hoogte te geschieden, omdat de vlieger haar geheel dient te kennen. Donderdagmorgen half twaalf heeft de bur gemeester van Nükerk. de heer Z. Bruins Slot, in het gemeentehuis aldaar het huwelük vol trokken tusschen Jkvr. E. J. van Haersma de With en jhr. C. Roell De bruid is een dochter van Jhr. mr. H. M. van Haersma de With, kamerheer in buitenge wonen dienst van H M. de Koningin, buiten gewoon gezant en gevolmachtigd ministér te Berlün en mevr. S. L. van Haersma de With Van den Broek d'Obrenan. De bruidegom is een zoon van jhr. J. A. Röell en mevr. L. M. Röellvan Loon, uit 's-Grave- land. Als getuigen fungeerden jhr. dr. J. M. Haersma de With, heer van de beide Pollen Nüenbeek te Putten, de heer John Broek d'Obrenan, beiden ooms van de bruid, jhr. H M. van Loon, te Laren en jhr. J. Röell, te 's-Graveland. resp. een oom en een neef van den bruidegom. Te twaalf uur Is het huwelük in de Neder landsen Hervormde Kerk te Nükerk door den plaatselüken predikant, D. A. Luteyn, Ingeze gend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 15