I DE RIJKSMIDDELEN IN JULI LITTHAUER Onderzoek naar vliegramp van de „Ekster” UIT DE LUCHT GEGREPEN? Vliegfout oorzaak IJsvogel-ramp Een alleszins gunstig beeld GETUIGEN WORDEN GEHOORD VRIJDAG 18 AUGUSTUS 1939 van Oefenen dicht bij den grond? NIEUW EERSTE KAMERLID RUSTOORD VOOR ZUSTERS SOCIETY-HUWEL1JK Het vijfde kabinet- Colijn Manoeuvre algemeen riskant geacht De Raad voor de Luchtvaart tast in het duister omtrent de omstandig heden die fout Het overbosch van „Hageveld” verkocht Antwoord op gelukwensch der Eerste Kamer Lagere werkloosheid, grootere omzetten MAGENBITTER Positie van dr. Damme en mr. De Visser tydelyk veilig gesteld Dankschrijven van de Koningin Van Gemeren bestuurder tydens ongeval Geen storingen van technischen aard Heeft de bestuurder verkeerd ge handeld door het afzetten van een der motoren op geringe hoogte? Mr. J. van de Mortel opvolger van Jhr. v. Sasse v. IJsselt I B van dier Con- Vlruiy, een ge- aan goed Mr. J C. v>n men aan dus middelen De opbrengst der Invoerrechten, anders een Door getuigenverklaringen heeft men getracht inlichtingen te verkrijgen omtrent de vraag of vlak voor de botsing de heer Dulmelaar, dan wel kapitein Van Oemeren het vliegtuig daad werkelijk heeft bestuurd Hoewel zekerheid ter zake niet is verkregen, acht de raad het het meest waarschijnlijk, dat kapitein Van Geme- ren te dien tijde het vliegtuig bestuurde. Getuige P. Noomen. vliegt uigbestuurder bij de K.L.M., heeft een keer met Van der Sude op een Lockheed gelest en wel op 8 December, den dag voor het ongeval. De directeur van het Kabinet der Koningin w.g. VAN TETS VAN GOUDRIAAN van i en den hooren krijgen, want wérden aan den ml- t<eer - van meening, dat een ongeval moet hebben De Raad voor de Luchtvaart heeft uitspraak gedaan omtrent het ongeval met het vliegtuig P.H.-A.R.Y., type Douglas Dc-3, welk vliegtuig 14 November van het vorige jaar, komende van Berlijn, in den Riekerpolder te Amsterdam is verongelukt. Het vliegtuig, eigendom van de KL.M, vloog onder gezag van den gezagvoer der J. J. E. Dulmelaar. De directeur van het Kabinet der Koningin heeft naar aanleiding van het adres van ge lukwensen van de Eerste Kamer der Staten-Ge- neraal. ter gelegenheid van de geboorte van Prinses Irene, den volgenden brief aan den voor zitter der Eerste Kamer gezonden: De maand Juli was dus den fiscus wel gun stig gezind, evenals hij in het geheele jaar niet onvoordeellg geboerd heeft, maar in hoeverre dit invloed zal hebben op de toekomst-verwach- tingen, zal pas uit de in September in te die nen begrootlng blijken. In antwoord op een hem gestelde vraag, zegt getuige, dat oefeningen als het afzetten een der motoren niet op geringe hoogte, zooals dikwijls geschiedt, maar op wat grootere hom- •e moeten gebeuren. Getuige acht het beslist ’n fout een dergelijke oefening direct de eerste maal te maken. ter dat 9 December nabij het Schiphol is overkomen aan van het type super electra, gemerkt PH- APE (Ekster), waarmede een lesvlucht werd gemaakt. Bij dit ongeval vonden den dood de vier inzittenden: de gezagvoerder A. v. d. Sijde, de piloot C. M. Schrey. de ra- dio-telegrafist A. Becking en de boord werktuigkundige H. L. H. Jaedicke. zou kunnen zuiver is. Eenigen tijd geleden is melding gemaakt van den Overbosch Getuige verklaart, dat liet afzetten van den motor op 8 December welke oefening hu moest maken, geschiedde door middel van de hoogte- gasstop Inrichting. Op de vraag, op welke hoogte een van de motoren uiteindelijk dus na de voorberei dende oefeningen werd stopgezet, antwoordt getuige: op 20 i 25 meter hoogte. Bij de voor bereidende oefeningen was die hoogte 1500 meter. De heer C. Spaans, boordwerktuigkundige bij de K.L.M., die als getuige gehoord wordt, heeft verschillende lesvluchten met de Lockheed mee gemaakt. voorsprong is grootendeels •I» bedroeg het 1 vroegere en thans je heel goed uitkijken. Met Van der Syde heeft getuige nimmer veel contact gehad. Af en toe heeft h|j zelf wat .gelest” op deze toestellen. Vindt u het noodle, dat reeds bij de eerste vlucht bjj voortsezetten start «en motor zou worden afgezet? vraag de voorzitter Ik vind dat zeef gevaarlijk. De zelf heb bij het lesgeven nimmer deze oefening vlak bij den grond gedaan. Zelfs den derden keer zou ik het niet doen.' De raad is vliegfout het veroorzaakt, doch tast bepaaldelijk ook, indien hij let op de bekwaam heid der beide vliegers, in het duis ter omtrent de vraag, welke omstan digheden tot het maken daarvan aanleiding hebben gegeven. Al moge de Raad ook omtrent de vraag, wie tijdens het ongeluk stuurde, geen absolute ze kerheid hebben, hjj vindt in ieder geval aan leiding tot het uitspreken van de verwachting, dat de bevoegde instanties maatregelen zuilen treffen, welke in de toekomst verzekeren, dat op lUnvliegtuigen de besturing bij start en lan ding. alsmede onder moeilijke omstandigheden uitsluitend zal geschieden door bestuurders, die de bevoegdheid daartoe ten aanzien van net betrokken type bezitten. Even moet nog gewezen worden op het ver- keersfonds. De rjjwielbelastlng brengt immers in Juli veel geld in het laatje. In Juli is voor f 3.683.015 aan rijwielplaatjes verkocht. Nu moet Augustus ook nog een flinken stoot geven, anders zal de raming van t 8 Si mlllloen niet gehaald worden. Voor de motorrijtuigenbelas ting is de zomer ook geen slechte tijd. De Juli- opbrengst van f 2.2 millioen ligt Immers ruim twee ton boven 1/12 deel der raming. ■s-GRAVENHAGE, den 16en Aug 1139 „Voldoende aan de bevelen van Hare Ma jesteit de Koningin heb ik de eer u hoogwelge boren te verzoeken de betuiging van Harer Ma jesteit bijzonderen dank te willen overbrengen aan de Eerste Kamer der St aten-Generaal voor haar adres van gelukwensch, Harer Majesteit aangeboden bjj uw schrijven van 12 Augustus 1939, waarvoor Hare Majesteit zeer gevoelig is geweest Bjj het ongeluk zijn vier leden van de be manning en 2 vrouwelijke passagiers gedood, 3 passagiert werden zwaar en 1 licht gewond. De Raad voor de Luchtvaart heeft de zaak in het openbaar onderzocht in de zittingen van 10 en 17 Juli jj. Aan de thans gedane uitspraak is het vol gende ontleend: zeer goede conjunctuuraanduider, kan helaas dit jaar hiervoor niet dienen Immers er zijn in deze heffingen te veel wijzigingen ontstaan, om de opbrengst met vorig jaar van uit dit oogpunt te kunnen vergelijken. Maar als min. de Geer deze opbrengstcijfers naast de ramin gen zal leggen kan hij ook hierover tevreden het hoofd knikken. Met een opbrengst van f 9.8 millioen over Juli 1939 liggen de invoer rechten f 1.8 millioen boven de raming en de opbrengst over het loopend jaar met f 66.3 millioen ligt ruim f 10 millioen boven 7/12 der raming. Eveneens kan men dit zeggen van de omzet belasting. Deze post vertoont een meerdere opbrengst over 1939 boven de raming van f 42 Dr. ir. H. J. van der Maas, hoofdingenieur - vlieger hu het Nat Luchtvaartl^psratorium. wordt als getulve-deskundige—'ffPTioord Na korten tijd rechtspractjfk te hebben uit geoefend werd hjj benoemd tot griffier van liet kantongerecht te Tilburg. Deze functie nam hjj waar tot in 1919 zijn aanstelling volgde als voorzitter van den Raad van Arbeid aldaar. Eenige jaren geleden werd deze Raad opgeheven en kwam hij op wachtgeld te staan. 1 Op 6 Juli 1911 werd de heer Van de Mortel iid van den gemeenteraad en op 2 September 1917 wethoudef. In dit ambt, dat hij nog steeds bekleedt, was hjj de laatste jaren tevens loco- burgemeester. In 1919 werd hjj voor de R. K Staatspartij gekozen tot lid der Prov. Staten van Noord-Brabant en tot op den huldigen dag vaardigden de kiezers hem naar dit college af. De nieuwe senator is waarnemend kanton rechter en voorzitter van de Ned. Heidemaat schappij. HU is ridder in de orde van den Heili gen Gregorius den Grooten. zoogenaamde seminarie in eigen- A1 deze cijfers vertoonen, behalve de reeds genoemde uitzondering, een lichte stijging. Als wu zeggen dat deze aanduiding van meer ver bruik zUn oorzaak vindt in de verminderde werkloosheid, dan zullen we niet ver van de juiste verklaring af zijn. Dat de onderstelde vliegfout zou zün te wij ten aan onvoldoende observeering van de hoogtemeters door den gezagvoerder dan wel aan een plotselinge blokkeering van de hoogte- besturing door een kaartentrommel of een an der voorwerp, is niet volstrekt uitgesloten, doch anderzUds niet waarschUnlUk. Evenmin is het uitgesloten, dat er een misverstand tusschen de belde bestuurders is geweest. Tenslotte kan nog worden gedacht aan een plotseling onwel ge worden zUn van den gezagvoerder. Zekerheid hieromtrent bestaat echter evenmin; integen deel het moet zelfs zeer onwaarschünlük wor den geacht. De raad heeft de oorzaak van het onge val niet met zekerheid kunnen vaststellen. Wel spreekt hu als zUn meening uit, dat niet storingen van technischen aard het ongeval hebben veroorzaak. De raad meent ook de weersomstandigheden, althans als primaire oorzaak van het ongeval, te kun nen uitschakelen. ZU kunnen echter wel secundair tot de ramp hebben bügedragen. Men kan niet zeggen, dat de nieuwe minis ter van Financiën zich al te veel ongerust be hoeft te maken omtrent slechte voorteekens. De eerste de beste maandstaat omtrent de rUksmlddelen, die jhr. de Geer in zijn nieuwe functie onder de oogen krUgt, vertoont het gunstige beeld, dat hü f 132 millioen boven de raming uitgaat, terwijl deze opbrengst f 105 millioen in totaal meer bedraagt, dan in Juli 1938. verkoop van van het Hageveld te Voorhout De Raad voor de Luchtvaart heeft Donderdagmiddag in het departement van Waterstaat een openbare zitting gehouden ter onderzoeking van het ongeval, dat 9 vliegveld het K. L. M.-vliegtuig Lockheed Deze verklaart, meermalen met de Lockheed te hebben gevlogen. De Lockheed is volgens hem moellUker te vliegen dan een DO. 2 of DC. 3. Althans in het begin. Als Je het toe stel eenmaal kende ging het heel goed. ..Het Ls een renpaardje”. Vooral bjj de landing moet De volgende getulge-deskundlge, die den Raad hoort, is G. J. Geyssendorffer, vllegtulgbe- stuurder bü de K. L. M. Het heeft de aandacht getrokken, dat, toen het vUfde kablnet-Colün ontslag had gekre gen. de minister van Sociale Zaken, dr. Damme, en die van justitie, mr. de Visser, weer aan stonds zUn opgetreden als dlrecteur-generaal der posterUen, telegrafie en telefonie en als procureur-generaal bU het Arnhemsche Hof. welke functies zü hadden bekleed, voordat zU minister werden. Dit was mogelUk, aldus verneemt Het Volk, doordat de heeren. toen zu tot het vUfde ka blnet-Colün toetraden, in de functies, die zu uitoefenden, op non-activiteit, buiten bezwaar voor ’s rijks schatkist, werden gesteld. Deze regeling was getroffen, omdat men. toen deze heeren een portefeuille aanvaardden, rekening hield met de mogelUkheld, dat aan het vulde kabinet-ColUn slechts een kort leven beschoren zou zUn. Toen deze mogelUkheld werkelijkheid bleek, konden de heeren, minister-af, als ge volg van de getroffen regeling aanstonds hun oude plaatsen weer innemen. ye KLM. gaat vaak over de tong. I 1 Men is trotsch op deze voortvarende -L-' luchtvaartmaatschappU bU leder suc ces, dat zU behaalt, maar men spaart haar ook geen critlek, wanneer men meent, dat daartoe reden is. Zoo zUn wU, nuchtere Nederlanders. WU waardeeren het goede en keuren af. wat wU niet juist vinden, en wU weten, dat er niets op de wereld volmaakt is. zoodat wu ons niet spoedig tot onver deelde bewondering en geestdrift laten ver leiden. Vandaar dat een blind vertrouwen eischende leider ons niet ligt, wU doen niet gaarne afstand van de contröle met onze eigen persoonluke waardemeters. En dat is maar goed ook, want de nadeelen van deze vaderlandsche „eigengereidheid" wegen niet op tegen de voordeelen ervan. De K.LM., die naar het heet nog al autoritair geleid wordt, heeft zoo nu en dan een stormpje van critlek te doorstaan. Treffen haar ram pen door het neertuimelen van enkele van haar stalen vogels uit de lucht, dan wordt er Ijverig door de bevoegde Instanties naar de oorzaken en mogelUke fouten gespeurd. terwUl tal van onbevoegden klaar staan met hun oordeel, dat de stelregel: .safety first” werd verwaarloosd. Koopt de K.L.M. mate riaal in het buitenland, dan wordt dat door velen de K.L.M. zeer kwalUk genomen als een bewüs van gebrek aan natlonalen zin, dat men van elke minder zwaar van rUks- wege gesubsidieerde maatschappU eerder zou hebben kunnen verwachten dan van haar. En de zakelUke argumenten, welke door de K.L.M. ter verdediging van haar houding worden aangevoerd. zUn maar nauweluks in staat de bevorderaars van Nederlandse!) fa- bricaat te overtuigen. Dat alles is niet zoo erg, integendeel, het Is gezond, want het is voor een leder, dus ook voor de KL M. nut tig, dat zü zich niet boven critlek verheven weet. Uit al die critlek blUkt in ieder geval een levendige belangstelling in het doen ën laten van onze KonlnklUke Luchtvaartmaat schappU. En belangstelling is de starter van den motor van energie en ondernemersgeest. M. van de Mortel werd op 19 Juli 1880 te Tilburg geboren als zoon van nota ris Van de Mortel Verheyen van Estvelt. HU doorliep het R. K Gymnasium te KalwUk en studeerde daarna aan de universiteit te Am sterdam. Na zUn promotie in 1904 vestigde hü zich als advocaat-procureur in zUn geboorte stad. Het Centraal Stembureau heeft tot lid van de Eerste Kamer der Staten-Generaai als opvolger van jhr. mr. A. F. O. van Sasse van IJsselt benoemd verklaard den heer J. C. A. M. van de Mortel te Tilburg millioen en deze in de maand Juli behaald. Want toe; de opbrengst f 11.4 millioen tegen 1/12 deel der raming van f 6.8 millioen. Men zeggen, dat deze vergelUklng niet omdat bU een vergelUklng met een voor elke maand geluk deel der jaarraming. de Invloed der winterinkoopen te veel tot uiting komt. Doch dan gaat een vergelUklng met de Jull- opbrengst van 1938 toch zeker op. en dan blUkt de stUging nog frappanter te zün. want Juli 1938 vertoonde het zeer lage cUfer van f 4.8 millioen. In hoeverre voldeed dit vliegtuig aan de hier te lande gestelde eischen van luchtwaardig heid en zUn er ook bu enkele punten onthef fingen verleend? vraagt de voorzitter. Met zekerheid kan getuige hierop niet ant woorden. HU meent, dat de Lockheed aan de hier te lande geldende ei^hen voldeed. Was dit vliegtuig voorzien van voldoende nooduitgangen zoowel voor passagiers als voor de bemanning? luidt een andere vraag. Getuige kan daarop geen antwoord geven Voorzitter: Achtte u dit vliegtuig, dat ilintoestel was. geschikt als lesvliegtuig? Getuige: In het algemeen niet. Worden er van rUkswege voorschriften lesvliegtuigen gesteld? Aan primaire lesvliegtuigen, waarin de aller eerste lessen worden gegeven zeker wel, maar aan secondaire lestoestellen zooals het onder havige niet. Misschien door de K. L. M.; dat weet getuige echter niet. Op den dag van het ongeluk maakten de heeren Van der Sude en Schrey hun tweed* serie lesvluchten. Het lesschema is na dit ongeval gewuz.gd in dezen zin. dat de leerling nu nimmer zijn les mag beginnen met de oefening van het afzetten van een motor op geringe hoogte. Tegen het afzetten van de hoogtegasStopin- rlchtlng bestond bezwaar. De heer Van der Sud* heeft getuige bu een bespreking op 28 Maart 1938 beloofd nimmer meer van dit middel bruik te maken. „U weet, dat dit op 8 December toch is ge schied?" vraagt de voorzitter. ..Ja. dat weet ik. antwoordt getuige" Wannéér een dergelUke oefening goed la voorbereid, dan zou tenslotte op geringe hoogte in den voortge zetten start wel een der motoren mogen worden afgezet. Deze meening geeft getuige echter ouder voorbehoud, want hü kent de Lockheed niet. In dit verband heeft-de Raad zich niet kunnen onttrekken aan' de vraag, of het onder de bestaande De Raad meent ei voorts nog op te moeten wuaen, dat het naar zün meening ontoelaat baar is. dat zoo belangruke Instrumenten als oe hoogtemeters in toestellen van het type Dougias DC-3 zoodanig zUn opgesteld, dat zU uitsluitend van de plaats van den linkszlttenden bestuur der behoorlUk kunnen worden gecontroleerd Als de tweede bestuurder den gezagvoerder bu de besturing behulpzaam is of hem geheel ver vangt. moet hij immers eveneens in staat zur de hoogtemeters nauwlettend gade te slaan Ten slotte zü opgemerkt, dat, naar aanlei ding van bU de sectie op het lUk van een dei leden van de bemanning aan den dag gekomen afwUkingen, de vraag Is gerezen of deze afwu- kingen bu de van rUkswege voorgeschreven pe riodieke keuring geconstateerd hadden kunnen worden. Uit de hem ter beschikking staande gegevens meent de Raad te moeten besluiten, dat deze afwUkingen niet met zekerheid te con- stateeren waren geweest, ook al zou gebruik gemaakt zUn van de hulpmiddelen, welke se dert het ongeval OU de keuring wórden toege past. n Indië is men den laatsten tUd over de K.L.M. niet zoo best te spreken, niet tegenstaande de K.L.M. zich groote en onschatbare verdiensten heeft verworven voor de bevordering van de RUkseenheids- gedachte en het saamhoorigheldsgevoel van Nederland in en buiten Europa. De Indi sche pers, en deze niet alleen, verwüt de K.L.M., dat ZU de K.N.I.L.M de Indische luchtvaartmaatschappU. op sommige deelen van het deze méér toekomende terrein be concurreert en tracht te verdringen en dat haar verhouding tot de Indische zuster organisatie beter diende te zUn. Bovendien wordt er beweerd, .dat de K.LM.-leiding bü het aanwerven van piloten een zoodanige voorkeur aan vol bloed-Europeanen zou ge ven. dat Indo’s (Nederlanders van gemengd bloed) er practisch geen kans zouden krU- gen. De reden hiervan zou gezocht moeten worden bü de Engeischen, die zich niet gaarne zouden toevertrouwen aan gekleurd 1 uchtvaartpersoneel. Indien het waar zou zUn, dat de KLM. op verzoek of aandrang van haar Engelsche passagiers Indo-Euro- peanen als piloot zou weigeren, dan zou er inderdaad gegronde reden zUn voor een ernstige aanmerking. WU hoeven ons door niemand, dus ook niet door de Engelschen een rassendiscriminatie te laten opdringen, en dienen alle RUksnederlanders uitsluitend op hun bekwaamheden voor bepaalde func ties en niet op hun huidskleur te beoordee- len. Maar is het waar, dat de K.LM met een zeker rasbeginsel is besmet? Onder de 70 piloten bU haar in dienst zUn er zeven in Indië geboren en onder deze zeven zouden zich ook verscheidene Indo's bevinden. Op zichzelf zegt dit feit nog niet veel, want ook al heeft de K.L.M. eenige indo-piloten in dienst, het percentage is op zichzelf te klein om als deugdelUk argument voor het tegen deel van de beweerde beschuldiging te die nen. Men zou eerst moeten weten, of en hoeveel Indo’s zich als piloot bü de KLM. aandienen en of en hoeveel er door haar geweigerd worden en op welke gronden. Men mag niet uit het oog verliezen, dat de Indo- Europeanen, georganiseerd in het Indo- Europeesch Verbond, soms al te licht aan nemen, dat zU enkel op grond van hun ge mengde afkomst worden achtergesteld bü de volbloed Europeanen. Wat er van een en ander waar of niet waar is, zullen wU bin nenkort wel officieel te hi in de Tweede Kamer nister van Waterstaat"^ een drietal vragen over deze aangelegenheid gesteld. De laatste dezer drie vragen luidt: „Acht de minister het juist, dat een door de Nederlandsche Regeering gesubsidieerd lichaam als de KLM. een duidelUk onderscheid maakt tusschen Nederlandsche piloten uitsluitend op overwegingen van ras?” Deze vraag werd gesteld door den heer Rost van Tonningen, afgevaardigde van de de partU, die alles in het werk stelt om een hier te lande volksvreemd rigoureus rassenbeginsel Ingang te doen vinden. Had de bruine Roestam Effendi deze vraag gesteld, dan zou niemand zich daarover verbaasd heb ben, maar dat een N S B.'er met zulk een vraag voor den dag komt, lukt bepaald ver- rassend, tenzU het waar is. wat beweerd wordt, nJ. dat de heer Rost van Tonningen kelf een Indo is. In dat geval zou het bloed gekropen hebben, waar de natlonaal-socla- listische rassenleer niet gaan kon, en zou bet eigenbelang de voorkeur hebben gekre ten boven het gemeenschapsbelang, dat vol gens de NJB.B. door een scherpe en duide lijk* discriminatie der rassen moet worden Bediend. Het is een niet onvermakelUke po litieke coïncidentie, dat de heer Rost van Tonningen van antwoord gediend zal moe ten worden door Z. Exc. Ir. Albarda. Moge bUjken, dat de grief tegen de KLM. uit de U gegrepen. De heer Viruly verklaart nooit met een Lock heed te hebben gevlogen. Meent u. dat het een juiste bepaling is. dat men den eenen motor bij voortzetting van dou start moet afzetten of ach* u het beter, dat zulks hooger in de lucht moet gebeuren? Getuige meent, dat men een leerling wel de gelijk moet oefenen dicht bü den grond. BU de eerste vlucht moet men een dergclU*# oefening niet maken. Trouwens de K L. M. heeft haar voorschriften gewUzigd en bepaald, dat dergelUke oefeningen niet tijdaas de eer ste vlucht mogen worden gemaakj. Op een desbetreffende vraag geeft getuige toe. dat het afzetten van een der motoren op dertig meter hoogte, zooals in het onderhavige geval geschied is. in het algemeen riskant is te noemen Hoewel het eerste halfjaar van 1939 verge leken met de ramingen niet slecht was im mers zU ging f 3.1 millioen hierboven uit is een dergelUke onverwachte sprong omhoog toch wel een extra meevallertje. Alvorens tot een nadere ontleding over te gaan, zou men kunnen opmerken, dat de van vele zUden binnengekomen gunstige berichten omtrent de binnenlandsche conjunctuur in deze belastingopbrengsten hun bevestiging vinden. In de specificatie van de opbrengsten is voor deze stelling wel eenig houvast te vin den, echter niet in de opbrengsten van de in komstenbelasting, dividend en tantlèmebelas- tlng e.d. Deze zUn immers volgens de resulta ten van een jaar geleden vastgesteld; hoog stens zou het mogelUk zUn, dat thans eerder tot betaling is overgegaan. Doch deze hypo these is al erg gezocht. Opgemerkt zU. dat de opbrengst van deze maand ad f 62.4 millioen slechts voor 2/3 ae- deelte van het belastingdienstjaar 1939-1940 is, want er komt ook nog 1/3 deel aan bet jaar 1938-1939 ten goede; een aanduiding te meer, dat de opbrengsten over inkomsten van vorige Jaren wordt geheven. Men zal dus beter kunnen volstaan met de meerdere opbrengst van de Inkomstenbelasting over de eerste 7 maanden van 1939 in vergelU- king met 1938 van f 92 millioen als een dou ceurtje te aanvaarden. Het 1* vooral de gunstige wending van de Successierechten, een zeer wisselvallige en on berekenbare post, blUft met een totaal op brengst over 1939 van'f 27 3 millioen beneden de raming van f 28 millioen en een opbrengst van f 32.3 millioen over de eerste 7 maanden van 1938. Doch de totaalcUfers der overige bedragen over het loopende jaar f 274 millioen. dat is maar even f 16.3 mlllloen boven de ra ming en f 17.3 millioen boven de opbrengst van 1938. Het is alleen de accüns op geslacht, die in Juli beneden de raming is gebleven; ook over het geheele jaar gezien is deze post een kleine tegenvaller. Zou dit er op wijzen, dat het vleeschgebruik nog steeds bluft afnemen? Alle overige accunzen zün verder boven de raming gebleven. WU geven thans even de cUfers over de zeven maanden van 1939 (in millioenen). De accuns op zout bracht op f 1.1, tegen f 1.3 vorig jaar en een raming van f 1.1. Die op geslacht t 4.1, tegen vorig jaar f 4.2 en een raming van f 4.1; op wUn f 12, vorig jaar f 1.1, raming f 13; op gedistilleerd f 16 6, vorig jaar f 159, raming f 16.3; op bier f 5.1, vorig jaar f 4.7, raming f 4.6; op suiker f 33.4. vorig jaar f 313, raming f 32.7; en ten slotte op tabak f 22 1, tegen vorig jaar f 21.4 en een 7/12 deel van de raming van f 21. Majoor A. K. Steup. majoor-vlieger b(j de luchtvaartbrigade. deelt als deskundige mede dat hU nooit met een leerling bü een voortge- zetten start een motor heeft laten afzetten. Getuige 1. A. Aler, chef van den viiegdienst der K.L M zegt, dat de oefening van het af zetten van een der motoren gehouden moet wor- den. Uiteindelük behoort deze oefening ook op geringe hoogte te geschieden, omdat de vlieger haar geheel dient te kennen. WU wezen er reeds op, dat een meerdere opbrengst van f 153 mille aan dividend en tantlèmebelastlng over het loopende Jaar geen aanwüzing kan zün voor een verbeterde con junctuur in 1939. Wel Is door de grootere op brengst van f 2 millioen de achterstand met vorig Jaar geheel ingehaald, zoodat „after all” 1938 voor het bedrüfsleven niet slechter is ge bleken dan 1937. Immers thans zün de meeste dlvldendultkeerlngen over 1938 geschied. Wel moet er rekening mee gehouden worden, dat de afrekening met den fiscus nog al eenigen tüd ophoudt, zoodat ook de opbrengsten over de komende maanden niet ooaansienlüke be dragen zullen vertoonen. Dit moet ook wel, wil deze belasting haar raming van f 27 millioen bereiken, want thans U er f 17.7 millioen van ontvangen. omstandigheden verantwoord te achten zou zjjn geweest, dat kapi tein Van Gemeren het toestel land de. Hoezeer deze ook een bekwaam vlieger wa*. hjj had nog onvoldoen de ervaring opgedaan in het bestu ren van het type Douglas Dc-3 on der bijzondere weersomstandighe den en was ook nog niet in het bezit van het vliegbewijs B. Na hem lioort de Raad den heer vliegtuigbestuurder bü de K. L. Meveneens als getulge-deskundlge. Gewezen moet ook nog even worden op de opbrengst der z g. beursbelasting, d.l. het ze gelrecht van nota’s van makelaars en com- mlsslonnairs in effecten, enz. Deze is slechts f 227 000, tegen f 229 000 over Juni. Doch het Is toch heel wat hooger dan het laagterecord van dit jaar in Mei met f 176 000. De opbrengst In Juli 1938 was büna het dubbel* met f 433 000 Neen, de omzetten ter beurze blUven nog steeds beneden peil en het is niet'alleen de vacantle- tüd, die deze rust veroorzaakte. inkomstenbelasting geweest, die aan de directe belastingen zoo'n gunstig beeld verleent, want dan mag de grondbelasting met een op brengst van f 10.6 millioen 1 176 duizend bo ven die van 1938 liggen, de vermogensbelasting is met een totaal bedrag van f 132 millioen, met f 277 miUe bU vorig jaar ten achter ge bleven en ook de verdedigingsbelasting heeft f 821.000 minder dan vorig Jaar opgebracht. Doch al met al hebben de directe belastingen per einde Juli f 8.4 millioen meer opgebracht dan vorig jaar. Het zuiver ontvangen bedrag is f 95.6 mil lioen, tegen 872 millioen op het ultimo van JuU in 1938. Wat de „overige middelen” betreft, hierin Is bü sommige posten wel een aanwijzing te ont dekken, voor de meening, dat het in het be drüfsleven thans beter gaat. In Juli jJ. hebben zü in totaal f 50 mlllloen opgebracht, tegen f 39.4 millioen in JuU 1938 en over de eerste zeven, maanden van 1939 f 274 millioen tegen f 256 in het vorige jaar Ter vergelUklng kan nog dienen, dat 7/12 van de raming voor 1939 f 257 millioen bedraagt. Deze cüfers zün dus ook alleszins gunstig voor den fiscus. De Lockheed acht. hU onder normale om standigheden niet moellük bestuurbaar. Een oefening als het afzetten van een motor op ge ringe hoogte zou getuige zelf nimmer willen uitvoeren. Hoe groot Is de snelheid waarmede den grond komt? Getuige meent 160 k 170 Kilometer. Als conjunctuuraanduider blüft dus thans nog slechts over de accüns. Deze belasting op verbruiksgoederen is een directe aanwüzing van meerder verbruik en grootere consumptie. Hoogee opbrengst is een aanwüzing dat het geld meer gerold heeft. Donderdagmorgen half twaalf heeft de bur gemeester van Nükerk. de heer Z. Bruins Slot. In het gemeentehuis aldaar het huwelük vol trokken tusschen jkvr. E. J. van Haersma de With en jhr. C. Röell. De bruid is een dochter van jhr. mr. H. M. van Haersma de With, kamerheer in buitenge wonen dienst van H M. de Koningin, buiten gewoon gezant en gevolmachtigd minister te Berlün en mevr. S. L. van Haersma de With Van den Broek d’Obrenan. De bruidegom is een zoon van jhr. J. A. Röell en mevr. L M Röellvan Loon, uit ’s-Grave- land. Als getuigen fungeerden jhr. dr. J. M. i Haersma de With, heer van de beide Pollen Nüenbeek te Putten, de heer John van Broek d’Obrenan. beiden ooms van de bruid, jhr. H M van Loon, te Laren en jhr. J. Röell, te ’s-Graveland. resp een oom en een neef van den bruidegom. Te twaalf uur is het huwelük in de Neder- landsch Hervormde Kerk te Nükerk door den plaatselüken predikant. D. A. Luteyn, ingeae- gend. van nam niet in beroep te gaan bu de Kroon te^en deze beslissing. Thans eerst is bekend geworden, dat het bosch inmiddels in andere nanden is overge gaan. namelük in die van de Congregatie van de Arme Zusters van het Goddelük Kind, ge vestigd te Amsterdam, beter bekend onder den naam van Zusters der Voorzienigheid. Het ligt in de bedoeling, in het bosch een rustoord te stichten voor oude en zieke zusters dier Con gregatie. Bü den bouw zal getracht worden zooveel mogelUk het houtgewas van het bosch të sparen dom toebehoorende aan de Congregatie der Eerw Broeders van O. L. Vr. van Zeven Smar ten, welke verkoop ten doel had. van dit bosch een openbaar wandelpark te maken. De ge meente Voorhout heeft evenwel geen goedzeu- ring op haar besluit mogen ontvangen Gedep. Staten, terwül de raad het besluit HU deelt mede, dat het zetten van de schroef bladen van kleinen op grooten spoed hoogstens 15 seconden duurt. Getuige voegt hieraan toe. dat de heer Van der Süde iemand van groote pllcjitsbetrachting was. HU moge in dit geval ondiscipilnair heb ben gehandeld, toch meent getuige dat Van der Süde alleen zoo gehandeld heeft, omdat hü vast overtuigd was dit risico te kunnen en te mogen nemen, dat het zelfs gewenscht was dit risico te nemen bü het onderricht. Nimmer heeft getuige gehoord, dat de vlie gers deze toestellen ongeschikt zouden hebben gevonden. Klachten waren er:' natuurlük wal zooals: de stuurhut is wat nauw, het uitzicht bü regen te niet goed, de ventilatie te niet vol doende. Prlncipieele klachten waren er niet en de andere klachten zün door allerlei verbete ringen weggenomen. De K L.M. gebruikt deze toestellen thans met groot succes in de West. Getuige handhaaft op een hem gestelde vraag zün meening. dat de oefening van het afzetten van een motor bü voortgezetten start noodzakelük is. De heer H. Fuchs, vllegtulgbestuurder bü de K.L.M., te de laatste getuige, dien de raad boort. HiT te de plaatsvervanger van den heer Aler. De methode van het afzetten van een motor door den heer Van der Süde toegepast achtte getuige gevaarluk. Het te hem toen door den heer Aler verboden de hoogtegasstopinrichtlrig te gebruiken en het te getuige bekend, dat van der Süde beloofd heeft zich hieraan te houden, maar op 8 December in strüd met deze belofte heeft gehandeld. Evenals de Leer Aler te deze getuige door drongen van de noodzakelükheid, dat de oefe ning van het afzetten van een motor gehouden moet worden, als beseft getuige dat het risico bü een Lockheed grooter te dan bü een Douglas. De Raad zal later uitspraak doen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 5