r
3
Hl
Kansen bij Engelsch-Duitsch
samentreffen in de lucht
Japan wendt zich af vfin de
Europeesche politiek
Taqp^nberg
Een herinnering
aan
3®
I
1
I
Ik
lill
'1
KOO/? DUITSCHLAND HET
GUNSTIGST
0FF1CIEELE WOORDEN
TE TOKIO
f yX
- 'V
MAANDAG 28 AUGUSTUS 1939
v
ie
UIT DE STAATSCOURANT
Turkije*» houding
Onderwys
Onderscheidingen
BRAND IN LOMPENPAKHUIS
GEVAREN VAN HET ONWEER
■M
Onvoldoend geschoold
personeel
Overhaaste opvoering van Engelsch
kwantum ten koste der kwaliteit
Het Negenmogendheden
verdrag
Duitschers in Tientsin
hebben het hard
iW
Japanners toch naar
Neurenberg
Negenmogendhedenverdrag
zou wellicht spoedig wor
den opgezegd
f I
deel
V<
die zouden neer komen
4
Ambtenarengerecht
De „Mlyako SJlmboen", tUe hiervan melding
4
en
(Nadruk verboden).
nen
P.T.T.
>n-
ge-
Defensie
80
0,
01
M)
Ti
iff;
i
*4
daarmede
i
I
1
i
1
H
Samenvallend kan men vaststellen, dat de
ii
doelii
er tc
treden,
maxi-
Europa staat voor een beslissend keer
punt van zUn geschiedenis, waarbij zich de
keus voordoet tusschen vrede et* oorlog!
Elf maanden geleden bevond men zich in
dezelfde situatie en men meende den mid
denweg te kunnen kiezen van gewapen-
den vrede, op welk pad de groote mogend
heden thana het bewijs ontmoeten, dat ook
dit ten slotte tot oorlog voert!
In die elf maanden gewapenden vrede
I
t
t
I
1
t
I
I
I
I
kt
35
58
we hier de
wereldsnel-
Aan mr T. de Jong Is op zijn verzoek eervol
ontslag verleend als lid van het Ambtenarenge
recht te Rotterdam, onder dankbetuiging voor
de als zoodanig bewezen diensten.
uit
we
gen
!tte
ral.
46
si.
>or
le-
rg.
TO.
10
tte
en
uk
23.
51.
938
C.
Ik.
ten
he
de
>1-
X).
10.
3k
al-
404
kg.
00
I 3
o-
g.
t.
el
k.
n
>0
r
u>
«n
ort
MC-
n-
del
Hi-
Bn.
K.
del
n-
P-
ih.
nt.
akt
ten
tjd-
be-
ten,
den" in grooten getale aan de RA. F. (Royal
Air Force) zal kunnen afleverep. Voorts zijn in
Australië met name in Melbourne en Sydney
twee nieuwe concerns gevormd, welke den nieu
wen bommenwerper van Bristol, de beaufort"
zullen gaan leveren Deze Beaufort Is een ver
betering van de bekende ..Blenheim", waarvan
de maximum snelheid 470 KM. bedraagt bl)
een actle-radlus van 3000 K M Van de Beau
fort wordt beweerd, dat zü deze prestaties nog
belangrijk overtreft.
Ook in Nleuw-Zeeland heeft men een arse
naal gevormd, waar hoofdzakelijk de Havllland-
tralners worden gebouwd In verband met de
opleiding van oorlogsvliegers in Nieuw-Zeeland.
Het ligt nX in de bedoeling, dat van hieruit
Jaarlijks 220 vliegers aan de gelederen van de
R. AF. zullen worden toegevoegd.
Verder zjjn er volgen» Domei te Tokio tal
van aanwijzingen, dat de Japansche rvgee-
rlng den staten, welke bet Negendmogend-
hedenverdrag hebben medeonderteekend, in
kennis zal stellen van haar wensch, deze
overeenkomst op te zeggen.'
Van de Jachtvliegtuigen noemen
Messerschmldt 110, die door een
heldsrecord alom bekend werd Deze machine,
welke met twee Daimler Benzmotoren van 1200
PK elk Is uitgerust. kan een maximumsnelheid
van 560 KM. per uur behalen.
De bewapening bestaat uit vier machine
geweren en twee automatische kanonnen. Het
automatische kanon, waarvan de loop door de
schroefas loopt, is kenmerkend voor alle Duit
sche militaire producten, terwijl men dit bij
de Engelsche machines niet aantreft.
De Spitfire, geheel van licht metaal
bouwd. ft-uttgerust met 'n 1000 PK. Rolls Royce
Merlln-motor, welke een maximumsnelheid van
586 K M. mogelijk maakt. In vier minuten tljds
zit men met deze uiterst krachtige machine
reeds op 3000 meter hoogte. De Hawker Hurri
cane is met dezelfde motoren uitgerust, waar
bij. evenals bü de Spitfire, in de vleugels acht
mitrailleurs zijn gemonteerd. De maximumsnel
heid van deze machine bedraagt 517 K M.
Vergunning is verleend tot het aannemen van
de versierselen van groot-officier der orde van
Burgerlijke Verdiensten van Bulgarije aan mr.
dr. J. H. W. Verzljl hoogleeraar aan de Ge-
meentelljke Untversitelt van Amsterdam, wonen
de te Utrecht en van officier in de orde van de
Kroon van België en commandeur der orde van
de Kroon van Italië aan H. M Luns, hoog
leeraar aan de Technische Hoogeschool te Delft,
wonende te Amsterdam
I8TANBOEL, 26 Aug. (Hayas) Omtrent be-
Rgekingen in den boezem der Turksche regee-
ring wordt bericht:
Na Vrijdag achtereenvolgens de ambassadeurs
van Frankrijk, Dultschland en Groot-Brlttan-
nië te hebben ontvangen, begaf Saradjogloe zich
naar den president der republiek en den mi
nister-president. Vandaag wordt vernomen, dat
bet onderhoud der drie staatslieden vijf uur
heeft geduurd en dat belangrijke beslissingen
zouden zijn genomen. De president en de voor
naamste ministers zjjn naar Ankara terugge
keerd, waarheen zich ook verscheidene am
bassadeurs zouden begeven. Ingeval de Euro
peesche politieke toestand nog ernstiger zou
worden, zou bet parlement In buitengewone zit
ting worden bijeengeroepen.
Da geruchten, die uit het buitenland in Istan-
boel zjjn vernomen en volgens Welke Turkije
zou overwegen een niet-aanvalspact met de
Bovjet-Unle te onderteekenen, gelijk aan he*.
Duitsch-Russische, worden door het dagblad
Ja Rëpubllque” tegengesproken. Het blad geeft
den raad met de uiterste reserves ieder bericht
van dien aard te beschouwen, dat ten doel heeft
de hechtheid van het Balkan-pact te schokken.
Andere Turksche bladen betoogen, dat Tur
kije zich zal houden aan het Balkan-pact en
aan het Vredesfront.
beeld Ie
■lag vak
over dé
oorlogsmonument van Tannenberg, toen veld
maarschalk en Rüksprcsident Paul von Bene-
ckendorff und Hindenburg, de man, die de held
en geniale strateeg van den slag bjj Tannen
berg tegen de Russen wordt genoemd werd bij
gezet in een der machtige torens van het ko
lossale monument. Hitler hield er de panegyriek
op den dooden veldheer, die hij besloot met de
woorden, die tot teeken van tegenspraak voor
zeer velen werden: „Und nun, toter Feldherr, trilt'
eln ins Walhall!" En nu zou Zondag dezelfde
man weer te Tannenberg, als een oude wereld-
Romein in de plooien van zijn toga houdend:
oorlog of vrede, gestaan hebben, wanneer de
toestand niet zóó was, dat er van vrede al bij
kans geen sprake meer Is.
If 8
--beslist ge
legen deelneming van Japan aan bespre,
sn der onderteekenaars va^Net Negenmo-
Engelands belangrijkste bomvllegtuig is
de Vickers Wellington welke volgens een
speciaal procédé, het zgn geodetische prin
cipe. is geconstrueerd. “‘U procédé maakt
zéér snelle productie mogelljk en paart wat
het vliegtuig betreft, lichtheid aan sterkte.
Het vliegtuig is met twee Bristol Pegasus
motoren uitgerust van 885 PK elk. De be
manning bestaat uit vijf koppen en de
bewapening uit drie mitrailleurs. De maxi
mum snelheid is 428 KM bü een vlieg-
berelk van 5149 K M.
Generaal Von Rennerkampf, die in de
veldslagen, volgend op Tannenberg,
werd verslagen en sneuvelde
Te Tokio verluidt volgens Domei:
Na leger- en vlootautoriteiten te hebben ge
raadpleegd, verluidt heden, dat het departement
van Bultenlandsche Zaken aan generaal
Terautsjl en,admiraal Osoeml vla de Japansche
ambassades In Rome en Parijs geseind heeft,
hun verzoekende zich rechtstreeks naar Dultsch
land te begeven. Zooaft gemeld hadden zU be
sloten naar Zwitserland te gaan tot de Europee-
sche toestand zou zijn opgehelderd. Zij waren
door Hitler ultgenoodlgd het partijcongres te
Neurenberg bjj te wonen.
Hindenburg en Ludendorff zjjn dood.
De voormalige frontsoldaat Adolf Hitler is
op het oogenblik de man. van wien de wereld
vrede afhangt. Hu zou Zondag te Tannenberg,
het historische slagveld, hebben gesproken en
heel de wereld zou ademloos geluisterd hebben
naar de stem van den man, die de hoogste hoog
ten der macht beklom. Hij zal nu op andere wijze
spreken. Maar het blijft:
In zijn toga: oorlog of vrede?
Dona nobis, Domine zoo bidt met den Paus
de heele Christenheid tot den éénlgen Heer, den
Deminut dona nobls paceml
Generaal Samsanof. die den slag van
Tannenberg verloor en
De veldheeren Hindenburg en Ludendorff
hadden in dien tijd nooit van een Adolf Hitler
gehoord, den onbekenden frontsoldaat In het
Westen. Ludendorff zou van hem hoeren, toen
hü te.München generaal in ruste was. HU ver
bond zich met dien soldaat, toen deze bekend
was geworden als leider der nationaal-soclalls-
tlsche beweging en ondernam met hem den mis
lukten staatsgreep van 1822 Hier scheidden zich
hun wegen. Ludendorff heeft Hitler nooit ver
geven, dat hU buiten hem bezit nam van de
staatsmacht. Hindenburg leerde als Rükspre-
sldent den onbekenden frontstrUder uit zUn
eigen armee kennen. HU leerde hem zóó ken
nen, dat hü ten slotte gedwongen was, hem tot
RUkskanseller te benoemen.
Te 's-Oravenhage is Zaterdagmiddag om
streeks kwart over vier brand ontstaan in het
lompenpakhuis van de gebr. Dinkhuljsen aan
de Wateringschestraat no. 58. Buren hoorden
het in het pakhuis knetteren en waarschuwden
de brandweer, die spoedig met twee motorspul-
ten ter plaatse was. Het bleek, dat een aan
tal pakken lompen, door tot nu toe nog onbe
kende oorzaak, had vlamgevat. De brandweer
richtte drie stralen op de brandende pakken
en haalde het pakhuis voor het grootste ge
deelte leeg, waardoor het gevaar voor uitbrei
ding van den brand spoedig was geweken. Vele
pakken lompen waren gedeeltelUk verbrand en
geschroeid, doch verder is weinig schade aange
richt. In ongeveer een half uur had men het
vuur onder de knie.
De belangstelling voor dezen brand was in
deze volkrijke buurt zeer groot.
Duitsche en Engelsche luchtstrijdktachten te
genstanders zUn. die min of meer aan elkaar
zün gewaagd. Maar er zUn factoren aan belde
zUden. die we slechts beknopt behandelen kon
den, die doen vermoeden, dat een samentreffen
zéér groote verrassingen kan opleveren. Alle
bijkomstige factoren uitgeschakeld komt men
echter bU een nauwkeurig uitwegen der weder-
zUdsche krachten tot de conclusie, dat er geen
zuivere balans is. maar dat de schaal ten gun
ste van Dultschland doorslaat. Een overhaaste
opvoering der kwantiteit gaat veelal ten koste
der kwaliteit, hetgeen héél sterk voor de oplei
ding der vliegers zélf geldt. En maar AI te
goed weten de Brltsche bevelhebbers deze
zwakke plaats in'hun overigens zware pantser!
DOMYN KELLER
De volgende plaatsingen zUn gelast:
Met 28 Augustus 1939
De luitenant ter zee der le klasse W. F. van
VreeswUk a b. H Ms. Van Klnsbergen;
de luitenant ter zee der 2e klasse E. Dank-
meUer a b. idem;
de luitenant ter zee der 2e kl. J. L. van Meeu
wen idem
de officier van den martnestoomvaartdienst
der le klasse J Dukstra idem;
de officier van den marlnestoomvaartdlenst
der 2e klasse C. B Leeuwenburg Idem.
Met 16 October 1939:
De 2e luitenant der mariniers E. M. W. O.
von Fehlreich a b. H. Ms. Van Klnsbergen.
De luitenant ter zee der le klasse O. de Booy
is 24 Augustus 1939 geplaatst bü het departement
van Defensie.
Volgens een Havas-bericht uit Tientsin wordt
het onderscheid, dat aan de slagboomen der
concessies gemaakt wordt, thans gericht tegen
de Duitschers in plaats van tegen de Engel-
schen. Sinds twee dagen zUn verscheidene ge
vallen gemeld, waarin Duitschers teruggedrou-
gen en zelfs in het gelaat geslagen zUn. toen zU
hun passen toonden aan de Japansche schild
wachten om toegelaten te worden. TalrUke
Duitschers verlaten oyerUld Tientsin met onbe
kende stemming.
Wat de jachtvliegtuigen betreft kunnen
Als twee oelangrUkste vertegenwoordigers
de - Spitfire cn de Hurricane worden ge
noemd, van welke vliegtuigen reeds hon
derden bU de R A F. in gebruik zün.
De Do 115. die nieuwe Dornier van het
Duitsche lucMwapen Opmerkelijk ft de
aërodynamisch gunstige tnbouw van de
motoren in den vleugel
hu werd ingelüfd bü het 16e linlereglment
van het 1'“«er en v|er J“ren 1,1
de loopgraven van Vlaanderen en Noord-Frank-
EBMMMI rijk Hij kwam terug als korporaal Deze man
SF-WSkSH Is thans de machtigste man op aarde Zün Ja
of neen beschikt thans over het lot van Europa
en In zün nasleep over het lot van bükans heel
„L __x de wereld. Deze man stond eenige Jaren gele-
iel/moord pleegde »P he‘ binnenplein van het reusachtige
Met Ingang van 1 September 1939 is aange
wezen als beheerder van het BUpost-. Telegraaf-
en Telefoonkantoor te RottertMm-West de com
mies bü den Post-, Telegraaf- en Telefoondienst
C. Borstlap, thans beheerder van het BUpost-,
Telegraaf- en Telefoonkantoor te Rotterdam-
Bergweg.
Met Ingang van 16 September 1939 is aange
wezen als beheerder van het BUpost-, Telegraaf-
en Telefoonkantoor te Loosdulnen de commies
bü den Post-. Telegraaf- en Telefoondienst J. de
Back, thans te 's Oravephage (postkantoor) en
is met ingang van 4 October 1939 aangewezen
als beheerder van het BUpoet-, Telegraaf- en
Telefoonkantoor resp te Amsterdam-Koningin-
neweg en ’s Gravenhage-Prins Hendrikplein de
commies bü den Post-, Telegraaf- en Telefoon
dienst R. R Prenger. thans beheerder van het
Bupost-, Telegraaf- en Telefoonkantoor te
s Gravenhage-Prins Hendrikplein, resp. de com
mies bü den Post-, Telegraaf- en Telefoondienst
J. P F Medendorp, thans te ’s Gravenhaga
(postkantoor).
Dezen voorsprong had Dultschland reeds
Jaren en hf, wortelt in het speciale oplei-
dlngssysteem der vliegers dat daar gebrui-
kelük is Het zou ons Ier te ver voeren
daar dieper op in te gaan, maar Engeland
heeft ten koste van -ele offers van jonge
menschenlevens moeten ervaren, dat men
het tempo van opleiding niat in die mate
als het productieproces van vliegtuigen kan
versnellen. Dit probleem der personeels
voorziening. dat zich ook over het tech
nische personeel uitstrekt, blüft de groote
klemmende zorg der Brltsche militaire
luchtvaar torganisa toren.
Augustus 1914. Bü Luik zün de Duitschers
door de Belgische fortificaties gedrongen. De
opmerkelükste Duitsche officier bü deze aan
vallen was overste Erich von Ludendorff. On-
dertusschen zün de Russen als een lawine Oost-
Prulsen binnen gevallen. Er moest daar een
nieuw opperbevel komen, meent men in het
kelzerlUke hoofdkwartier. In Hannover woont
een vergeten, gepensionneerde generaal. Hin
denburg geheeten. HU is indertüd in ongenade
gevallen, toen hü na de Keizermanoeuvres kri
tiek had uitgeoefend op de strategische plan
nen en bevelen van den imperator-rex Wilhelm
II. Dat was in Oost-Pruisen geweest. De chef
van den generalen stat Von Moltke herinnert
zich Hen generaal en krUgt van den keizer diens
benoeming tot opperbevelhebber iri het Oosten
los. De opmerkeiüke officier Ludendorff wordt
benoemd tot zUn chef van den staf. Er gaat eeu
telegram naar Hindenburg. Een extra-treln
wordt samengesteld. Ludendorff haalt Hinden
burg daarmede in Hannover af. En voor een
vergeten, gepensionneerden, in ongenade geval
len generaal opent zich de weg van den roem.
Enkele dagen na de aankomst van de twee
veldheeren, op 29 Augustus 1914, werd de groote
slag bü Tannenberg geleverd. Bü dit dorp in
Oost-Pruisen, district Osterode, hadden de
vereenlgde legers van Polen en Lltauen op 15
Juli 1410 gezegepraald op het „Deutsche Ordens-
heer". Er was dus historische bodem, door bloed
gedrenkt. Generaal Hofmann, die later te Brest-
Lltowsk bü de vredesonderhandelingen met Rus
land met de beroemde vuist op de conferentle-
tafel zou slaan, om Trotskl te beduiden, dat alle
getreuzel nutteloos was, had alles voorbereid
werd er, met name In Engeland, waar een
pünlüke achterstand werd gevoeld, op
weergalooze jpjzc bewapend, hetgeen men
vooral ten jAnzien van het luchtwapen
als een tecnnisch wonder kan betitelen.
Gepaard met de verbüsterende "uitgave
van f 20.000.000 per week zag de Engel
sche Industrie kans de productie van mi
litaire vliegtuigen van Januari tot Mei
1939 te verdubbelen terwül deze daarna
tot op dit oogenblik kon worden vervier
voudigd. Dat beteekent een productie van
1000 vliegtuigen per maand.
J
De nieuwste aanwinst van het Engel
sche luchtwapen is het duikbomvlicg-
tuig, de Blackburn Skua. Het bereikt
een maximumsnelheid van 388 KM.
per uur
Onze weerkundige medewerker schrüft:
Bü onweders boven het Noord-Oostelük deel
van Noord-Brabant en het Noordelük deel van
Un.burg zün drie personen door den bliksem
gedood. Hierbü waren twee wlelrüders.
Uit deze gevallen blükt alweer zonneklaar,
hoe gevaarlük het is tüdens een onweer te blü-
ven fietsen. Het £s In het algemeen gevaarlük
tijdens 'n onweer onbeschermd in de open lucht
te verblüver». maar het Is niets minder gevaar
lijk. ja, misschien nog gevaarlüker wanneer
kien een fiets bü zich heeft.
Er wordt wel eens beweerd, dat de rubber
banden door hun isoleerende eigenschappen
bliksem inslag zouden verhinderen. Deze meenlng
wordt door de feiten gelogenstraft. Behalve deze
twee recente gevallen zün er vele andere be
kend. De bliksem, die op zün weg van de on
weerswolk naar de aarde of omgekeerd een lan
gen weg door de lucht volgt, overwint gemak-
kelük den geringen weerstand, dien hü zou
ondervinden door bü Inslag in een wlelrüder
van de wielbanden van de flets op den grond
te moeten overspringen. Zeer zeker mag men
Biet rekenen op bescherming van de rubber
banden tegen blikseminslag.
Wanneer men dus bü het verblüf in de open
hcht een onweer ziet naderen, zal men zoo
•goedig mogelük een schuilplaats moeten zoe
ten, maar nooit onder een boom of een open
Er behoeft geen twijfel over te
bestaan, en ook in Dultschland
weet men dit, dat op het beslissen
de moment Engeland wellicht het
grootste aantal vliegtuigen zal kun-
fourneeren, maar daar tegen
over kan Duitschland gewichten in
de schaal leggen, die zoo niet zwaar
der, toch minstens geljjkwegend
mogen worden geacht. Deze zijn:
technische perfectie en grooter aan
tal'en beter geschoold personeel.
tii..A,,.
Beschouwingen over het luchtwapep hebben
Immer het nadeel van alle theoris: de practük
blükt dlkwüls zoo geheel afwükend te zün.
Maar zü vormen toch ongetwüfeld ren basis,
vanwaar men eenig Inzicht heeft in de moge-
lükheden. die bü een eventueel slaags raken
van twee tegenstanders zün te verwachten
Vandaar dat we hier in aanvulling op bo
venstaande beschouwing nog eenige gegevens
verstrekken over de voornaamste moderne vlieg
tuigen, die Engeland en Duitschland momen-
teel ter beschikking hebben. Vanzelfsprekend
moeten we ons beperken tot datgene, dat men
aan de publiciteit heeft prijsgegeven. Ieder land
heeft zün geheime iüst van producten, die een
verrassing blüven tot het oogenblik van samen
treffen. Tevens moeten we vanwege de ruimts
zéér kort zün. zoodat we ons tot het allervoor
naamste zullen beperken.
maakt, herinnert eraan dat men in het alge-
deze overeenkomst, sedert Japan weigerde
en had de legers van de Russische generaals
Samsanof (die na het verlies van den slag zelf
moord pleegde) en Rennenkamf (die sneuvelde)
reeds in üzeren greep. Hofmann was de elgen-
lüke overwinnaar van Tannenberg. Wat aan
Hindenburg en Ludendorff aan geniale strate
gie aldaar wordt toegeschreven is fabel en le
gende, wat niet wegneemt, dat deze belde veld
heeren zich bü de verdere ontwikkeling der si
tuatie onvergankelüke verdiensten verworven
hebben. De Russen werden bü Tannenberg vol
komen verslagen en Ooet-Prulsen werd van den
vüand bevrüd. Op 12 September werd opnieuw
slag geleverd bü de Massoerische meren, waar
de Russen bü duizenden sneuvelden, deels on
der het moordend vuur der kanonnen, deels
door verdrinking in de meren en moerassen.
Daarop volgen de tocht naar Polen (het ge
deelte, dat toen Russisch was), een taktlsch
terugtrekken, een nieuwe aanvalsbeweging bü
Lodz en de slag aan de Rowka-rivler. Aan het
Oostelük front was de oorlog feitelük beslist
Maar ook In het Westen, aan de Marne. De
loopgravenoorlog begon. Duitschland was een
belegerde veste geworden.
Veldmaarschalk Von Hindenburg en generaal Ludendorff tijdens den slag
van Tannenberg op het terrein van den strijd
nemen aan de conferentie van de on-
derteeklmaars-staten in 1927 te Brussel.
■cnouwdXheeft ans een doode letter wat de b4-
en doeleinden betreft. Niettemin zljh
jende teekenen. dat Groot-Brlttannlë,
en de Vereenlgde Staten het denk-
Ten willen inblazen om op den grond-
I dit verdrag besprekingen te voeren
gebeurtenissen in het Verre Oosten.
Dfe Japansche regeertng is echter beslist ge
kt
gen|hedenverdrag over kwestles~betreffende het
op een
algemeene bespreking van het Chlneesche pro
bleem.
„Mlyako Sjimboen" concludeert dat de
veranderde toestand in het Verre Oosten vol
doende reden ft voor Japan om het Negenmo
gendhedenverdrag op te zeggen.
Van de verkenningsvliegtuigen is het
vooral de pas uitgekomen Do-215. die bü-
zonder de' aandacht trekt. Deze machine
is ontwikkeld uit de Do-17, bekend onder
den naam „Het Vliegende Potlood". Ook
voor bosndoeleinden heeft deze «éér snelle
machine groote waarde.
Benoemd tot leeraar In vasten dienst aan de
R.H B.S. te Goes W. O. Hartstra, wonende te
Rotterdam.
Benoemd tot leeraar in vasten diéhst aan de
R H BB. te Oud-Beyerland R. Deknatel, thans
tljdelük leeraar aan die school.
Wederom tüdelük benoemd tot leeraar aan de
R-H B.8. te Heerenveen mr. dr. J. Hoogland.
Tüdelük benoemd tot leeraar aan de R H BS.
te Goes H. J. Kersten, wonende te 'sGraven-
hage.
Trouw aan Balkanpact «n
Vredesfront
Van de bom vliegt tllgen der Duitsche
luchtvloot zün het vooral de Junkers Ju-88
en een geheel nieuwe creatie van dezelfde
fabriek, die op den voorgrond
Eerstgenoemd vliegtuig heeft een
mumsnelheid van 450 K M per uur op 4000
meter hoogte, terwül het vllcgbereik on
geveer 1400 KM. bedraagt. De Ju-M is
met drie machinegeweren bewapend en
kan een bommenlast meevoeren van 1500
KG. Twee Daimler Benzmotoren leveren
gesamenlük 2400 PK. Van het nieuwste
Junkersbomvllegtuig Is nog weinig bekend,
daar deze machine op de geheime lüst staak
Reeds konden er verschillende wercldsnel-
heidsrecords mee worden behaald. Over een
afstand van 2000 K M werd een gemiddelde
uursnelheid behaald van 501 K.M. per uur.
Dat is voor een bomvllegtuig fantastisch en
ongetwüfeld staat deze machine
aan de spits.
TOKIO, 26 Aug. (Havas) De woord
voerder van het Japenscbe ministerie van
Oorlog heeft heden tegenover vertegen
woordigers der per» een verklaring afgelegd,
waarin hü bevestigde dat de nieuwe toe
stand. geschapen door de totstandkoming
van het DuitschRussische non-agresaie-
pact, geen wijziging brengt In de houding
van Japan ten opzichte van China.
Wat de houding van Japan tegenover de
Europeesche mogendheden betreft, voegde
de woordvoerder hieraan toe, dat de Japan-
«che regeerin; op het oogenblik bezig is haar
politiek te herzien. Deze zou zoodanig ge
oriënteerd worden, dat Japan zfch onthoudt
van elke deelneming in Europeesche aange
legenheden.
In Augustus 1914 staat temidden van een
enorme volksmassa, in enthousiaste oorlogs-
stemming samengedromd voor de Konlnklüke
residentie te München, een arme reclame-tee-
kenaar en juicht en jubelt mede. Zün vurigste
wensch is mede te trekken in het veld. HU is
geen Dultscher, maar Oostenrüker en spoedt
zich naar het Oostenrüksche consulaat in de
Belersche hoofdstad, waar hü sedert een jaar
woont, arm als een kerkmuis uit Weenen geko
men, en zün kamer deelt met een jongen, nog
niet veel verdienenden Ingenieur, om op die
manier in staat te zün, de huur te betalen. De
teekenaar verkeert in koortsachtige opwinding,
meent dat een soldatenleven meer waard is dan
een bestaan van mislukkeling. Maar opeens
blijft hü op zün tocht naar het consulaat van
zün vaderland staan, want hü herinnert zich,
dat 1*0 niet verschenen is op de zitting der
keuringscommissie in 1909 en 1911 Dientenge
volge staat hü ingeschreven als: niet gemeld.
Maar hü heeft zich op 5 Februari 1914 laten
inschrüven op de recruteeringslüsten van de
dichtst nabüzünde grensstad: Salzburg. In zün
boekje staat: „Ongeschikt voor den militairen
dienst of voor den hulpdienst. Te zwakke con
stitutie. Afgekeurd." Hü gaat niet naar het
Oostenrüksche consulaat HU is en woont in
Dultschland. HU meldt zich aan als vrüwllll-
ger, hü wil strUden voor Keizer Wilhelm. Bin
nen 24 uur wordt zün verzoek ingewilligd. „Ik
schaam mü heden nog niet het te zeggen:
overweldigd door een wilde geestdrift viel ik
op de knieën en dankte den hemel, het hart
overvloeiend van dankbaarheid." Deze man,
met deze inborst, was Adolf Hitler.
Deze cüfers overtreffen die van Dultschland,
dat van Juni 1938 tot April 1939 haar aantal
moderne oorlogsvliegtuigen wist te verdubbelen
tot 6000 stuks. Rekening houdende met nood-
zakelüke vervanging en aanvulling van, op
een of andere manier, verbruikte machines, kan
derhalve de gemiddelde maandelükache pro
ductie van Duitschland* op 590 oorlogsvliegtui
gen worden gesteld, waarbu nog een belangrijk
aantal lesvliegtuigen komt, bestemd voor de
instructie van nieuwe vliegers. Sedert Juni ^38
heeft ook Dultschland echter zün productie
weten op te voeren. Doch, alhoewel geen juiste
cüfers daaromtrent «Un te bemachtigen, kao
men aannemen dat zü zeker niet boven die
van de Engelsche productie zullen uitkomen
De technische perfectie, welke wü als één
der voorsprongen van het Duitsche lucht
wapen noemden, is bü zün tegenstanders
maar al te goed bekend. In enkele jaren tüds
wist Dultschland zich een serie wereldre
cords in de vllegerü te veroveren, die wüst
op «en zéér hoogstaande kwaliteit van ma
terieel, dat ook de zwaarste beproevingen
heeft weten te doorstaan. In verband hier
mede zün de practftche ervaringen, welxe
men met het vliegende oorlogsmaterleel in
Spanje heeft opgedaan, van veel belang.
Daarbü. en dat ft in overeenstemming met
de ervaring die men bij de verschillend»
manoeuvres heeft opgedaan, kon men vast
stellen. dat de bomvllegtulgen het zwaarte
punt vormen van het luchtwapen. Dit komt
dan ook tot uiting in de indeellng ervait
welke voor de 6000 moderne oorlogsvllegtui-
gen van Dultschland als volgt luidt: 3000
bomvllegtulgen, 2000 jachtvliegtuigen en
1000 verkenningsvliegtuigen.
BU overwegingen, de grootte van de Engel
sche oorlogs-luchtvloot betreffende, moet men
vooral ook rekening houden met de omstan
digheid, dat de Engelsche arsenalen zéér sterk
gedecentraliseerd zün. Strategisch gezien ver
sterkt dit de Brltsche positie. In Canada heeft
men een combinatie van vllegtulg-constructeurs
gevormd, welke in 1940 twee-motorige botn-
vllegtuigen van het type Handley Page „Hamp-
afdak, noch in kleine schuurtjes, die geen vol
doende bescherming bieden. Wlelrüders moeten
in geen geval blüven fietsen, maar afstappen,
het rüwiel neerleggen en zich ervan verwüderen.
De zoogenaamde aantrekkende werking van het
rijwiel bestaat hierin, dat bet voor den bliksem
een goeden geleider vormt en wanneer nu tü
dens een onweer groote electrische spanningen
heerschen tusschen de onweerswolk en de aarde,
kan de aanwezigheid van zoo’n goeden geleider
de aanleiding zün tot de vereffening van die w
spanning door een electrftphe ontlading. De
wlelrüder krügt deze ontlactng geheel of ge
deeltelUk door het lichaam heen en dit kan een
doodelüke uitwerking hebben.
Er kan nfet genoeg voor dit gevaar gewaar
schuwd worden daar nog tal van menachen
zich hiervan niet bewust zün.
i,
Ook den enkele jaren geleden bestaanden
achterstand van de Duitsche motoren-lndustrle
hebben onze Oosterburen op beslissende wüze
weten in te halen. Tot de motoren van 1090 en
1500 P K. toe worden thans in voldoende aan
tal binnen Duitschlands grenzen vervaardigd en
de practük heeft aangetoond, dat er geen twü-
fel behoeft te bestaan over de voortreffelUke
kwaliteit ervan. Bovendien is de speciaütelt van
dit land de ruwolle-motor. welke ook haar toe
passing bü de militaire vliegtuigen vindt. Zoo
zün büv. verschillende Helnkel He-112 jach>
vliegtuigen met Junkers ruwoile-motejg»—tul
gerust.
t
De tweede voorsprongvan h« Duitsch»
luchtwapen, het grooter aantal beter ge
schoold personeel, is van zéér verstrekkend»
beteekenis, ja zü kan In oorlogstüd van be
slissende beteekenis zün.