r 3 Hl Kansen bij Engelsch-Duitsch samentreffen in de lucht Japan wendt zich af vfin de Europeesche politiek Taqp^nberg Een herinnering aan 3® I 1 I Ik lill '1 KOO/? DUITSCHLAND HET GUNSTIGST 0FF1CIEELE WOORDEN TE TOKIO f yX - 'V MAANDAG 28 AUGUSTUS 1939 v ie UIT DE STAATSCOURANT Turkije*» houding Onderwys Onderscheidingen BRAND IN LOMPENPAKHUIS GEVAREN VAN HET ONWEER ■M Onvoldoend geschoold personeel Overhaaste opvoering van Engelsch kwantum ten koste der kwaliteit Het Negenmogendheden verdrag Duitschers in Tientsin hebben het hard iW Japanners toch naar Neurenberg Negenmogendhedenverdrag zou wellicht spoedig wor den opgezegd f I deel V< die zouden neer komen 4 Ambtenarengerecht De „Mlyako SJlmboen", tUe hiervan melding 4 en (Nadruk verboden). nen P.T.T. >n- ge- Defensie 80 0, 01 M) Ti iff; i *4 daarmede i I 1 i 1 H Samenvallend kan men vaststellen, dat de ii doelii er tc treden, maxi- Europa staat voor een beslissend keer punt van zUn geschiedenis, waarbij zich de keus voordoet tusschen vrede et* oorlog! Elf maanden geleden bevond men zich in dezelfde situatie en men meende den mid denweg te kunnen kiezen van gewapen- den vrede, op welk pad de groote mogend heden thana het bewijs ontmoeten, dat ook dit ten slotte tot oorlog voert! In die elf maanden gewapenden vrede I t t I 1 t I I I I kt 35 58 we hier de wereldsnel- Aan mr T. de Jong Is op zijn verzoek eervol ontslag verleend als lid van het Ambtenarenge recht te Rotterdam, onder dankbetuiging voor de als zoodanig bewezen diensten. uit we gen !tte ral. 46 si. >or le- rg. TO. 10 tte en uk 23. 51. 938 C. Ik. ten he de >1- X). 10. 3k al- 404 kg. 00 I 3 o- g. t. el k. n >0 r u> «n ort MC- n- del Hi- Bn. K. del n- P- ih. nt. akt ten tjd- be- ten, den" in grooten getale aan de RA. F. (Royal Air Force) zal kunnen afleverep. Voorts zijn in Australië met name in Melbourne en Sydney twee nieuwe concerns gevormd, welke den nieu wen bommenwerper van Bristol, de beaufort" zullen gaan leveren Deze Beaufort Is een ver betering van de bekende ..Blenheim", waarvan de maximum snelheid 470 KM. bedraagt bl) een actle-radlus van 3000 K M Van de Beau fort wordt beweerd, dat zü deze prestaties nog belangrijk overtreft. Ook in Nleuw-Zeeland heeft men een arse naal gevormd, waar hoofdzakelijk de Havllland- tralners worden gebouwd In verband met de opleiding van oorlogsvliegers in Nieuw-Zeeland. Het ligt nX in de bedoeling, dat van hieruit Jaarlijks 220 vliegers aan de gelederen van de R. AF. zullen worden toegevoegd. Verder zjjn er volgen» Domei te Tokio tal van aanwijzingen, dat de Japansche rvgee- rlng den staten, welke bet Negendmogend- hedenverdrag hebben medeonderteekend, in kennis zal stellen van haar wensch, deze overeenkomst op te zeggen.' Van de Jachtvliegtuigen noemen Messerschmldt 110, die door een heldsrecord alom bekend werd Deze machine, welke met twee Daimler Benzmotoren van 1200 PK elk Is uitgerust. kan een maximumsnelheid van 560 KM. per uur behalen. De bewapening bestaat uit vier machine geweren en twee automatische kanonnen. Het automatische kanon, waarvan de loop door de schroefas loopt, is kenmerkend voor alle Duit sche militaire producten, terwijl men dit bij de Engelsche machines niet aantreft. De Spitfire, geheel van licht metaal bouwd. ft-uttgerust met 'n 1000 PK. Rolls Royce Merlln-motor, welke een maximumsnelheid van 586 K M. mogelijk maakt. In vier minuten tljds zit men met deze uiterst krachtige machine reeds op 3000 meter hoogte. De Hawker Hurri cane is met dezelfde motoren uitgerust, waar bij. evenals bü de Spitfire, in de vleugels acht mitrailleurs zijn gemonteerd. De maximumsnel heid van deze machine bedraagt 517 K M. Vergunning is verleend tot het aannemen van de versierselen van groot-officier der orde van Burgerlijke Verdiensten van Bulgarije aan mr. dr. J. H. W. Verzljl hoogleeraar aan de Ge- meentelljke Untversitelt van Amsterdam, wonen de te Utrecht en van officier in de orde van de Kroon van België en commandeur der orde van de Kroon van Italië aan H. M Luns, hoog leeraar aan de Technische Hoogeschool te Delft, wonende te Amsterdam I8TANBOEL, 26 Aug. (Hayas) Omtrent be- Rgekingen in den boezem der Turksche regee- ring wordt bericht: Na Vrijdag achtereenvolgens de ambassadeurs van Frankrijk, Dultschland en Groot-Brlttan- nië te hebben ontvangen, begaf Saradjogloe zich naar den president der republiek en den mi nister-president. Vandaag wordt vernomen, dat bet onderhoud der drie staatslieden vijf uur heeft geduurd en dat belangrijke beslissingen zouden zijn genomen. De president en de voor naamste ministers zjjn naar Ankara terugge keerd, waarheen zich ook verscheidene am bassadeurs zouden begeven. Ingeval de Euro peesche politieke toestand nog ernstiger zou worden, zou bet parlement In buitengewone zit ting worden bijeengeroepen. Da geruchten, die uit het buitenland in Istan- boel zjjn vernomen en volgens Welke Turkije zou overwegen een niet-aanvalspact met de Bovjet-Unle te onderteekenen, gelijk aan he*. Duitsch-Russische, worden door het dagblad Ja Rëpubllque” tegengesproken. Het blad geeft den raad met de uiterste reserves ieder bericht van dien aard te beschouwen, dat ten doel heeft de hechtheid van het Balkan-pact te schokken. Andere Turksche bladen betoogen, dat Tur kije zich zal houden aan het Balkan-pact en aan het Vredesfront. beeld Ie ■lag vak over dé oorlogsmonument van Tannenberg, toen veld maarschalk en Rüksprcsident Paul von Bene- ckendorff und Hindenburg, de man, die de held en geniale strateeg van den slag bjj Tannen berg tegen de Russen wordt genoemd werd bij gezet in een der machtige torens van het ko lossale monument. Hitler hield er de panegyriek op den dooden veldheer, die hij besloot met de woorden, die tot teeken van tegenspraak voor zeer velen werden: „Und nun, toter Feldherr, trilt' eln ins Walhall!" En nu zou Zondag dezelfde man weer te Tannenberg, als een oude wereld- Romein in de plooien van zijn toga houdend: oorlog of vrede, gestaan hebben, wanneer de toestand niet zóó was, dat er van vrede al bij kans geen sprake meer Is. If 8 --beslist ge legen deelneming van Japan aan bespre, sn der onderteekenaars va^Net Negenmo- Engelands belangrijkste bomvllegtuig is de Vickers Wellington welke volgens een speciaal procédé, het zgn geodetische prin cipe. is geconstrueerd. “‘U procédé maakt zéér snelle productie mogelljk en paart wat het vliegtuig betreft, lichtheid aan sterkte. Het vliegtuig is met twee Bristol Pegasus motoren uitgerust van 885 PK elk. De be manning bestaat uit vijf koppen en de bewapening uit drie mitrailleurs. De maxi mum snelheid is 428 KM bü een vlieg- berelk van 5149 K M. Generaal Von Rennerkampf, die in de veldslagen, volgend op Tannenberg, werd verslagen en sneuvelde Te Tokio verluidt volgens Domei: Na leger- en vlootautoriteiten te hebben ge raadpleegd, verluidt heden, dat het departement van Bultenlandsche Zaken aan generaal Terautsjl en,admiraal Osoeml vla de Japansche ambassades In Rome en Parijs geseind heeft, hun verzoekende zich rechtstreeks naar Dultsch land te begeven. Zooaft gemeld hadden zU be sloten naar Zwitserland te gaan tot de Europee- sche toestand zou zijn opgehelderd. Zij waren door Hitler ultgenoodlgd het partijcongres te Neurenberg bjj te wonen. Hindenburg en Ludendorff zjjn dood. De voormalige frontsoldaat Adolf Hitler is op het oogenblik de man. van wien de wereld vrede afhangt. Hu zou Zondag te Tannenberg, het historische slagveld, hebben gesproken en heel de wereld zou ademloos geluisterd hebben naar de stem van den man, die de hoogste hoog ten der macht beklom. Hij zal nu op andere wijze spreken. Maar het blijft: In zijn toga: oorlog of vrede? Dona nobis, Domine zoo bidt met den Paus de heele Christenheid tot den éénlgen Heer, den Deminut dona nobls paceml Generaal Samsanof. die den slag van Tannenberg verloor en De veldheeren Hindenburg en Ludendorff hadden in dien tijd nooit van een Adolf Hitler gehoord, den onbekenden frontsoldaat In het Westen. Ludendorff zou van hem hoeren, toen hü te.München generaal in ruste was. HU ver bond zich met dien soldaat, toen deze bekend was geworden als leider der nationaal-soclalls- tlsche beweging en ondernam met hem den mis lukten staatsgreep van 1822 Hier scheidden zich hun wegen. Ludendorff heeft Hitler nooit ver geven, dat hU buiten hem bezit nam van de staatsmacht. Hindenburg leerde als Rükspre- sldent den onbekenden frontstrUder uit zUn eigen armee kennen. HU leerde hem zóó ken nen, dat hü ten slotte gedwongen was, hem tot RUkskanseller te benoemen. Te 's-Oravenhage is Zaterdagmiddag om streeks kwart over vier brand ontstaan in het lompenpakhuis van de gebr. Dinkhuljsen aan de Wateringschestraat no. 58. Buren hoorden het in het pakhuis knetteren en waarschuwden de brandweer, die spoedig met twee motorspul- ten ter plaatse was. Het bleek, dat een aan tal pakken lompen, door tot nu toe nog onbe kende oorzaak, had vlamgevat. De brandweer richtte drie stralen op de brandende pakken en haalde het pakhuis voor het grootste ge deelte leeg, waardoor het gevaar voor uitbrei ding van den brand spoedig was geweken. Vele pakken lompen waren gedeeltelUk verbrand en geschroeid, doch verder is weinig schade aange richt. In ongeveer een half uur had men het vuur onder de knie. De belangstelling voor dezen brand was in deze volkrijke buurt zeer groot. Duitsche en Engelsche luchtstrijdktachten te genstanders zUn. die min of meer aan elkaar zün gewaagd. Maar er zUn factoren aan belde zUden. die we slechts beknopt behandelen kon den, die doen vermoeden, dat een samentreffen zéér groote verrassingen kan opleveren. Alle bijkomstige factoren uitgeschakeld komt men echter bU een nauwkeurig uitwegen der weder- zUdsche krachten tot de conclusie, dat er geen zuivere balans is. maar dat de schaal ten gun ste van Dultschland doorslaat. Een overhaaste opvoering der kwantiteit gaat veelal ten koste der kwaliteit, hetgeen héél sterk voor de oplei ding der vliegers zélf geldt. En maar AI te goed weten de Brltsche bevelhebbers deze zwakke plaats in'hun overigens zware pantser! DOMYN KELLER De volgende plaatsingen zUn gelast: Met 28 Augustus 1939 De luitenant ter zee der le klasse W. F. van VreeswUk a b. H Ms. Van Klnsbergen; de luitenant ter zee der 2e klasse E. Dank- meUer a b. idem; de luitenant ter zee der 2e kl. J. L. van Meeu wen idem de officier van den martnestoomvaartdienst der le klasse J Dukstra idem; de officier van den marlnestoomvaartdlenst der 2e klasse C. B Leeuwenburg Idem. Met 16 October 1939: De 2e luitenant der mariniers E. M. W. O. von Fehlreich a b. H. Ms. Van Klnsbergen. De luitenant ter zee der le klasse O. de Booy is 24 Augustus 1939 geplaatst bü het departement van Defensie. Volgens een Havas-bericht uit Tientsin wordt het onderscheid, dat aan de slagboomen der concessies gemaakt wordt, thans gericht tegen de Duitschers in plaats van tegen de Engel- schen. Sinds twee dagen zUn verscheidene ge vallen gemeld, waarin Duitschers teruggedrou- gen en zelfs in het gelaat geslagen zUn. toen zU hun passen toonden aan de Japansche schild wachten om toegelaten te worden. TalrUke Duitschers verlaten oyerUld Tientsin met onbe kende stemming. Wat de jachtvliegtuigen betreft kunnen Als twee oelangrUkste vertegenwoordigers de - Spitfire cn de Hurricane worden ge noemd, van welke vliegtuigen reeds hon derden bU de R A F. in gebruik zün. De Do 115. die nieuwe Dornier van het Duitsche lucMwapen Opmerkelijk ft de aërodynamisch gunstige tnbouw van de motoren in den vleugel hu werd ingelüfd bü het 16e linlereglment van het 1'“«er en v|er J“ren 1,1 de loopgraven van Vlaanderen en Noord-Frank- EBMMMI rijk Hij kwam terug als korporaal Deze man SF-WSkSH Is thans de machtigste man op aarde Zün Ja of neen beschikt thans over het lot van Europa en In zün nasleep over het lot van bükans heel „L __x de wereld. Deze man stond eenige Jaren gele- iel/moord pleegde »P he‘ binnenplein van het reusachtige Met Ingang van 1 September 1939 is aange wezen als beheerder van het BUpost-. Telegraaf- en Telefoonkantoor te RottertMm-West de com mies bü den Post-, Telegraaf- en Telefoondienst C. Borstlap, thans beheerder van het BUpost-, Telegraaf- en Telefoonkantoor te Rotterdam- Bergweg. Met Ingang van 16 September 1939 is aange wezen als beheerder van het BUpost-, Telegraaf- en Telefoonkantoor te Loosdulnen de commies bü den Post-. Telegraaf- en Telefoondienst J. de Back, thans te 's Oravephage (postkantoor) en is met ingang van 4 October 1939 aangewezen als beheerder van het BUpoet-, Telegraaf- en Telefoonkantoor resp te Amsterdam-Koningin- neweg en ’s Gravenhage-Prins Hendrikplein de commies bü den Post-, Telegraaf- en Telefoon dienst R. R Prenger. thans beheerder van het Bupost-, Telegraaf- en Telefoonkantoor te s Gravenhage-Prins Hendrikplein, resp. de com mies bü den Post-, Telegraaf- en Telefoondienst J. P F Medendorp, thans te ’s Gravenhaga (postkantoor). Dezen voorsprong had Dultschland reeds Jaren en hf, wortelt in het speciale oplei- dlngssysteem der vliegers dat daar gebrui- kelük is Het zou ons Ier te ver voeren daar dieper op in te gaan, maar Engeland heeft ten koste van -ele offers van jonge menschenlevens moeten ervaren, dat men het tempo van opleiding niat in die mate als het productieproces van vliegtuigen kan versnellen. Dit probleem der personeels voorziening. dat zich ook over het tech nische personeel uitstrekt, blüft de groote klemmende zorg der Brltsche militaire luchtvaar torganisa toren. Augustus 1914. Bü Luik zün de Duitschers door de Belgische fortificaties gedrongen. De opmerkelükste Duitsche officier bü deze aan vallen was overste Erich von Ludendorff. On- dertusschen zün de Russen als een lawine Oost- Prulsen binnen gevallen. Er moest daar een nieuw opperbevel komen, meent men in het kelzerlUke hoofdkwartier. In Hannover woont een vergeten, gepensionneerde generaal. Hin denburg geheeten. HU is indertüd in ongenade gevallen, toen hü na de Keizermanoeuvres kri tiek had uitgeoefend op de strategische plan nen en bevelen van den imperator-rex Wilhelm II. Dat was in Oost-Pruisen geweest. De chef van den generalen stat Von Moltke herinnert zich Hen generaal en krUgt van den keizer diens benoeming tot opperbevelhebber iri het Oosten los. De opmerkeiüke officier Ludendorff wordt benoemd tot zUn chef van den staf. Er gaat eeu telegram naar Hindenburg. Een extra-treln wordt samengesteld. Ludendorff haalt Hinden burg daarmede in Hannover af. En voor een vergeten, gepensionneerden, in ongenade geval len generaal opent zich de weg van den roem. Enkele dagen na de aankomst van de twee veldheeren, op 29 Augustus 1914, werd de groote slag bü Tannenberg geleverd. Bü dit dorp in Oost-Pruisen, district Osterode, hadden de vereenlgde legers van Polen en Lltauen op 15 Juli 1410 gezegepraald op het „Deutsche Ordens- heer". Er was dus historische bodem, door bloed gedrenkt. Generaal Hofmann, die later te Brest- Lltowsk bü de vredesonderhandelingen met Rus land met de beroemde vuist op de conferentle- tafel zou slaan, om Trotskl te beduiden, dat alle getreuzel nutteloos was, had alles voorbereid werd er, met name In Engeland, waar een pünlüke achterstand werd gevoeld, op weergalooze jpjzc bewapend, hetgeen men vooral ten jAnzien van het luchtwapen als een tecnnisch wonder kan betitelen. Gepaard met de verbüsterende "uitgave van f 20.000.000 per week zag de Engel sche Industrie kans de productie van mi litaire vliegtuigen van Januari tot Mei 1939 te verdubbelen terwül deze daarna tot op dit oogenblik kon worden vervier voudigd. Dat beteekent een productie van 1000 vliegtuigen per maand. J De nieuwste aanwinst van het Engel sche luchtwapen is het duikbomvlicg- tuig, de Blackburn Skua. Het bereikt een maximumsnelheid van 388 KM. per uur Onze weerkundige medewerker schrüft: Bü onweders boven het Noord-Oostelük deel van Noord-Brabant en het Noordelük deel van Un.burg zün drie personen door den bliksem gedood. Hierbü waren twee wlelrüders. Uit deze gevallen blükt alweer zonneklaar, hoe gevaarlük het is tüdens een onweer te blü- ven fietsen. Het £s In het algemeen gevaarlük tijdens 'n onweer onbeschermd in de open lucht te verblüver». maar het Is niets minder gevaar lijk. ja, misschien nog gevaarlüker wanneer kien een fiets bü zich heeft. Er wordt wel eens beweerd, dat de rubber banden door hun isoleerende eigenschappen bliksem inslag zouden verhinderen. Deze meenlng wordt door de feiten gelogenstraft. Behalve deze twee recente gevallen zün er vele andere be kend. De bliksem, die op zün weg van de on weerswolk naar de aarde of omgekeerd een lan gen weg door de lucht volgt, overwint gemak- kelük den geringen weerstand, dien hü zou ondervinden door bü Inslag in een wlelrüder van de wielbanden van de flets op den grond te moeten overspringen. Zeer zeker mag men Biet rekenen op bescherming van de rubber banden tegen blikseminslag. Wanneer men dus bü het verblüf in de open hcht een onweer ziet naderen, zal men zoo •goedig mogelük een schuilplaats moeten zoe ten, maar nooit onder een boom of een open Er behoeft geen twijfel over te bestaan, en ook in Dultschland weet men dit, dat op het beslissen de moment Engeland wellicht het grootste aantal vliegtuigen zal kun- fourneeren, maar daar tegen over kan Duitschland gewichten in de schaal leggen, die zoo niet zwaar der, toch minstens geljjkwegend mogen worden geacht. Deze zijn: technische perfectie en grooter aan tal'en beter geschoold personeel. tii..A,,. Beschouwingen over het luchtwapep hebben Immer het nadeel van alle theoris: de practük blükt dlkwüls zoo geheel afwükend te zün. Maar zü vormen toch ongetwüfeld ren basis, vanwaar men eenig Inzicht heeft in de moge- lükheden. die bü een eventueel slaags raken van twee tegenstanders zün te verwachten Vandaar dat we hier in aanvulling op bo venstaande beschouwing nog eenige gegevens verstrekken over de voornaamste moderne vlieg tuigen, die Engeland en Duitschland momen- teel ter beschikking hebben. Vanzelfsprekend moeten we ons beperken tot datgene, dat men aan de publiciteit heeft prijsgegeven. Ieder land heeft zün geheime iüst van producten, die een verrassing blüven tot het oogenblik van samen treffen. Tevens moeten we vanwege de ruimts zéér kort zün. zoodat we ons tot het allervoor naamste zullen beperken. maakt, herinnert eraan dat men in het alge- deze overeenkomst, sedert Japan weigerde en had de legers van de Russische generaals Samsanof (die na het verlies van den slag zelf moord pleegde) en Rennenkamf (die sneuvelde) reeds in üzeren greep. Hofmann was de elgen- lüke overwinnaar van Tannenberg. Wat aan Hindenburg en Ludendorff aan geniale strate gie aldaar wordt toegeschreven is fabel en le gende, wat niet wegneemt, dat deze belde veld heeren zich bü de verdere ontwikkeling der si tuatie onvergankelüke verdiensten verworven hebben. De Russen werden bü Tannenberg vol komen verslagen en Ooet-Prulsen werd van den vüand bevrüd. Op 12 September werd opnieuw slag geleverd bü de Massoerische meren, waar de Russen bü duizenden sneuvelden, deels on der het moordend vuur der kanonnen, deels door verdrinking in de meren en moerassen. Daarop volgen de tocht naar Polen (het ge deelte, dat toen Russisch was), een taktlsch terugtrekken, een nieuwe aanvalsbeweging bü Lodz en de slag aan de Rowka-rivler. Aan het Oostelük front was de oorlog feitelük beslist Maar ook In het Westen, aan de Marne. De loopgravenoorlog begon. Duitschland was een belegerde veste geworden. Veldmaarschalk Von Hindenburg en generaal Ludendorff tijdens den slag van Tannenberg op het terrein van den strijd nemen aan de conferentie van de on- derteeklmaars-staten in 1927 te Brussel. ■cnouwdXheeft ans een doode letter wat de b4- en doeleinden betreft. Niettemin zljh jende teekenen. dat Groot-Brlttannlë, en de Vereenlgde Staten het denk- Ten willen inblazen om op den grond- I dit verdrag besprekingen te voeren gebeurtenissen in het Verre Oosten. Dfe Japansche regeertng is echter beslist ge kt gen|hedenverdrag over kwestles~betreffende het op een algemeene bespreking van het Chlneesche pro bleem. „Mlyako Sjimboen" concludeert dat de veranderde toestand in het Verre Oosten vol doende reden ft voor Japan om het Negenmo gendhedenverdrag op te zeggen. Van de verkenningsvliegtuigen is het vooral de pas uitgekomen Do-215. die bü- zonder de' aandacht trekt. Deze machine is ontwikkeld uit de Do-17, bekend onder den naam „Het Vliegende Potlood". Ook voor bosndoeleinden heeft deze «éér snelle machine groote waarde. Benoemd tot leeraar In vasten dienst aan de R.H B.S. te Goes W. O. Hartstra, wonende te Rotterdam. Benoemd tot leeraar in vasten diéhst aan de R H BB. te Oud-Beyerland R. Deknatel, thans tljdelük leeraar aan die school. Wederom tüdelük benoemd tot leeraar aan de R-H B.8. te Heerenveen mr. dr. J. Hoogland. Tüdelük benoemd tot leeraar aan de R H BS. te Goes H. J. Kersten, wonende te 'sGraven- hage. Trouw aan Balkanpact «n Vredesfront Van de bom vliegt tllgen der Duitsche luchtvloot zün het vooral de Junkers Ju-88 en een geheel nieuwe creatie van dezelfde fabriek, die op den voorgrond Eerstgenoemd vliegtuig heeft een mumsnelheid van 450 K M per uur op 4000 meter hoogte, terwül het vllcgbereik on geveer 1400 KM. bedraagt. De Ju-M is met drie machinegeweren bewapend en kan een bommenlast meevoeren van 1500 KG. Twee Daimler Benzmotoren leveren gesamenlük 2400 PK. Van het nieuwste Junkersbomvllegtuig Is nog weinig bekend, daar deze machine op de geheime lüst staak Reeds konden er verschillende wercldsnel- heidsrecords mee worden behaald. Over een afstand van 2000 K M werd een gemiddelde uursnelheid behaald van 501 K.M. per uur. Dat is voor een bomvllegtuig fantastisch en ongetwüfeld staat deze machine aan de spits. TOKIO, 26 Aug. (Havas) De woord voerder van het Japenscbe ministerie van Oorlog heeft heden tegenover vertegen woordigers der per» een verklaring afgelegd, waarin hü bevestigde dat de nieuwe toe stand. geschapen door de totstandkoming van het DuitschRussische non-agresaie- pact, geen wijziging brengt In de houding van Japan ten opzichte van China. Wat de houding van Japan tegenover de Europeesche mogendheden betreft, voegde de woordvoerder hieraan toe, dat de Japan- «che regeerin; op het oogenblik bezig is haar politiek te herzien. Deze zou zoodanig ge oriënteerd worden, dat Japan zfch onthoudt van elke deelneming in Europeesche aange legenheden. In Augustus 1914 staat temidden van een enorme volksmassa, in enthousiaste oorlogs- stemming samengedromd voor de Konlnklüke residentie te München, een arme reclame-tee- kenaar en juicht en jubelt mede. Zün vurigste wensch is mede te trekken in het veld. HU is geen Dultscher, maar Oostenrüker en spoedt zich naar het Oostenrüksche consulaat in de Belersche hoofdstad, waar hü sedert een jaar woont, arm als een kerkmuis uit Weenen geko men, en zün kamer deelt met een jongen, nog niet veel verdienenden Ingenieur, om op die manier in staat te zün, de huur te betalen. De teekenaar verkeert in koortsachtige opwinding, meent dat een soldatenleven meer waard is dan een bestaan van mislukkeling. Maar opeens blijft hü op zün tocht naar het consulaat van zün vaderland staan, want hü herinnert zich, dat 1*0 niet verschenen is op de zitting der keuringscommissie in 1909 en 1911 Dientenge volge staat hü ingeschreven als: niet gemeld. Maar hü heeft zich op 5 Februari 1914 laten inschrüven op de recruteeringslüsten van de dichtst nabüzünde grensstad: Salzburg. In zün boekje staat: „Ongeschikt voor den militairen dienst of voor den hulpdienst. Te zwakke con stitutie. Afgekeurd." Hü gaat niet naar het Oostenrüksche consulaat HU is en woont in Dultschland. HU meldt zich aan als vrüwllll- ger, hü wil strUden voor Keizer Wilhelm. Bin nen 24 uur wordt zün verzoek ingewilligd. „Ik schaam mü heden nog niet het te zeggen: overweldigd door een wilde geestdrift viel ik op de knieën en dankte den hemel, het hart overvloeiend van dankbaarheid." Deze man, met deze inborst, was Adolf Hitler. Deze cüfers overtreffen die van Dultschland, dat van Juni 1938 tot April 1939 haar aantal moderne oorlogsvliegtuigen wist te verdubbelen tot 6000 stuks. Rekening houdende met nood- zakelüke vervanging en aanvulling van, op een of andere manier, verbruikte machines, kan derhalve de gemiddelde maandelükache pro ductie van Duitschland* op 590 oorlogsvliegtui gen worden gesteld, waarbu nog een belangrijk aantal lesvliegtuigen komt, bestemd voor de instructie van nieuwe vliegers. Sedert Juni ^38 heeft ook Dultschland echter zün productie weten op te voeren. Doch, alhoewel geen juiste cüfers daaromtrent «Un te bemachtigen, kao men aannemen dat zü zeker niet boven die van de Engelsche productie zullen uitkomen De technische perfectie, welke wü als één der voorsprongen van het Duitsche lucht wapen noemden, is bü zün tegenstanders maar al te goed bekend. In enkele jaren tüds wist Dultschland zich een serie wereldre cords in de vllegerü te veroveren, die wüst op «en zéér hoogstaande kwaliteit van ma terieel, dat ook de zwaarste beproevingen heeft weten te doorstaan. In verband hier mede zün de practftche ervaringen, welxe men met het vliegende oorlogsmaterleel in Spanje heeft opgedaan, van veel belang. Daarbü. en dat ft in overeenstemming met de ervaring die men bij de verschillend» manoeuvres heeft opgedaan, kon men vast stellen. dat de bomvllegtulgen het zwaarte punt vormen van het luchtwapen. Dit komt dan ook tot uiting in de indeellng ervait welke voor de 6000 moderne oorlogsvllegtui- gen van Dultschland als volgt luidt: 3000 bomvllegtulgen, 2000 jachtvliegtuigen en 1000 verkenningsvliegtuigen. BU overwegingen, de grootte van de Engel sche oorlogs-luchtvloot betreffende, moet men vooral ook rekening houden met de omstan digheid, dat de Engelsche arsenalen zéér sterk gedecentraliseerd zün. Strategisch gezien ver sterkt dit de Brltsche positie. In Canada heeft men een combinatie van vllegtulg-constructeurs gevormd, welke in 1940 twee-motorige botn- vllegtuigen van het type Handley Page „Hamp- afdak, noch in kleine schuurtjes, die geen vol doende bescherming bieden. Wlelrüders moeten in geen geval blüven fietsen, maar afstappen, het rüwiel neerleggen en zich ervan verwüderen. De zoogenaamde aantrekkende werking van het rijwiel bestaat hierin, dat bet voor den bliksem een goeden geleider vormt en wanneer nu tü dens een onweer groote electrische spanningen heerschen tusschen de onweerswolk en de aarde, kan de aanwezigheid van zoo’n goeden geleider de aanleiding zün tot de vereffening van die w spanning door een electrftphe ontlading. De wlelrüder krügt deze ontlactng geheel of ge deeltelUk door het lichaam heen en dit kan een doodelüke uitwerking hebben. Er kan nfet genoeg voor dit gevaar gewaar schuwd worden daar nog tal van menachen zich hiervan niet bewust zün. i, Ook den enkele jaren geleden bestaanden achterstand van de Duitsche motoren-lndustrle hebben onze Oosterburen op beslissende wüze weten in te halen. Tot de motoren van 1090 en 1500 P K. toe worden thans in voldoende aan tal binnen Duitschlands grenzen vervaardigd en de practük heeft aangetoond, dat er geen twü- fel behoeft te bestaan over de voortreffelUke kwaliteit ervan. Bovendien is de speciaütelt van dit land de ruwolle-motor. welke ook haar toe passing bü de militaire vliegtuigen vindt. Zoo zün büv. verschillende Helnkel He-112 jach> vliegtuigen met Junkers ruwoile-motejg»—tul gerust. t De tweede voorsprongvan h« Duitsch» luchtwapen, het grooter aantal beter ge schoold personeel, is van zéér verstrekkend» beteekenis, ja zü kan In oorlogstüd van be slissende beteekenis zün.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 17