w
D
ook 1
bezor
kome
deze
ons li
denh<
moge)
werk!
ment
Colijn
niet i
Stel
geeriri
Jen er
meerd
dlging
in bc
jamm<
gevaar
kracht
gegeve
bers,
was m
awaar
stlg hu
mogen
thans i
breedst
vertege
smalste
goeddei
met eei
ven pei
dat a 1
mover
heeft a
8 B. te
tuggere
Ujn gee
ballon n
rugkeer
Zijn Ha
is in he
de med
SPARTA
de lichtgewichfkampioen
voor n* en MtipLf
SPART* LICHft MOfOR«IIWItltH,V*'1*f F.K9.-
FOTOREPORTAGE
EE
B/
EUROPA-EXPRESS
Damrubriek
VOOR MOTOR-ENTHOUSIASTEN
GEEN WONDER
^58^
Zoekt gij betrouwbaar
Personeel? I
ZÜNDAPP
Kóyal-Enfield
si
ii
Plaats dan een „Omroeper”
gezinnen
RIJWIELFABRIEK „EMPO” TE VORDER
„EMPO
I
JASBESCHERMERS
N.V. LEDERWAREN- EN
AUTOT(
KETTINGKASTENFABRIEK
EIBERCEN
CORR£
PRIMEUR”
LATICEL ZADELKUSSENS
AUTO-REIZEN HET BETERE GENRE!
GELEGENHE1DSKOOPJES
„THE EXPRESS GARAGE"
llandelmij. II. S. Stokvis Zn.
HOriEKDAM
MAANDAG 28 AUGUSTUS 1539
s
en
E.E.
Eta
kleine
Onder, leiding ran dan Ned. JU K. Dambond
35—30,
33X2.
38—32,
32x3.
PROBLEMEN
M5—40,
3 12 14 18 19 21 27
16 23 28 29 32 34 37 38
BEWUS DAT DAGBLADEN OOK OM DE
ADVERTENTIES WORDEN GELEZEN
BOG E-ELASTIC
N V C BORSTEN A»r? V NeMIraat M-«O. Rotterdam
-$P*RTA 8IJWItlEN-EN MOTORENFABPlfX AP1LOOOSH
d. 16 EEN VONKJE NOG ZOO KLEIN
toe
Het nieuwste op dit gebied.
Verkrijgbaar b/d Rijwielhandel
De tdoaio hydraui
•Chokbrokor
6
7
7
den Zilveren Bal is Zondag te Rotterdam begonnen.
Spelmoment uit den wedstrijd Sparta Heracles
wint.
18 Sept. a.s.
7c
85
meest
45x5.
ter KleHens. H. M. de Koningin ontving den gezant
daarna in audiëntie
99
99
CU.
:ut>
3 43—38, 37—31. 48—42. 49—43 33x44,
40x20, 45—40, <0—34, 44x4 en wint.
4. 23—18, 18—12, 46—41, 28—22 43x34,
corresi
•t van hec
1 (Vondei,
MAAKT EEN FAUTEUIL
VAN UW FIETS
LATICEL SCHl’IMRUBBEK rijwiel
en motorradeikus»en» zijn luchtig on
zitten buitengewoon aangenaam Zy
sluiten zadelpijn geheel uit.
Vraagt Uw winkelier!
Iihp.
N.V, „Inierrub" - Rotterdam
Ged. Glashaven 12b- Tel. 15377
HAARLEM:
Reisbureau
WENTHOLT A
DIECKMAN
Wagenweg 80
Telefoon 12558
ZWOLLE:
Reisbureau
LAAGLAND.
v HENGEL Co
T^rborcbst. 18
Telefoon 2850
f 85 6 dagen Parijs/Versailles
f 368
f 50
t 50
f 55
ALMELO:
Reisbureau
LAAGLAND.
v HENGEL Co
Grootestraat 80
Telefoon 2000
Oplossingen Juli-serie A
Auteui D. Douw es, Utrecht
42—37 22—18, ^3—39,
f 67.60
f 60v—
;ezen/Zwarte Woud f 62.
t 70—
f 78.—
I 166
f 106
f 176
wfiBBO
RomeNapelsCapri f 290
Onderst, automobielen worden door ons onder garantie verkocht:
OLDSMOBILE 19M SEDAN DE LUXE, slechts even geVrifrkt 1M50.—
OLDSMOBILE 1936 SEDAN DE LUXE, in prima staat, koopje 1009.—
HVDSON 0-cyl. SEDAN DE LUXE, in prima conditie K.M»,—
ROCKNE 6-cyl. SEDAN, zeer goed onderhouden 350.
H. ROOUAKKERS' AUTOMOBIELHANDEL
Leidsdte straatweg 1 Oegstgeest - Telef. 22855
AKNI1E.M
Reisbureau
LAAGLAND
V. HENGEL CO
Jansplaats 8
Telefoon 20253
ER ZIJN GEEN SLECHTE
WEGEN MEER!
De nieuwe „KOETS"
zweefduo is er
Ideale veerconstructie
Scherpe gewichtsafstelling
Klein model, gewicht 4 kg.
12.— -f- O.B.
Groot model 16.-j- O.B,
Duozittingen ets Achterlichten
fa brie k GEBR. KOETS
HOOGKERK (Tel. Gron.l
350 cc.
6OO CC.
Meer dan
250 cc. kopklep f 495.—
350 cc. 545—
500 cc. 610-—
r het gehele land.
tteriaaL
Voor alle geldt: Wit speelt yi
Oplossingen s.v.p. tot uitering
4 dagen Ardennen/Luxemburg
4 w Vier landen tocht
6 Ardennen/Luxemburg
6 w langs de Rijn
6 Harz/Sauerland
14 dagen Venetté/8t. J
15 M Rome/Florem
15 Yoego-Ölavlè
22 Yoego-Slavië
enz. ft adresseeren:
a. B. H. M Stevens.
S
33, 3350 en wint. Hierin is nog een
weinig beteekenende afwijking mogelijk.
Beide oplossingen zijn diep verborgen en
zeer moeilijk De ontleding heeft den oplossers
dan ook heel wat moeite bejprgd.
Over het geheel een fraaie eh zeer aantrek
kelijke serie.
PONY Verovert sprongs
gewijze de Nederland-
sche moiorrijwielmarld
VRAAGT PRIJSCOURANT EN BETALINGSVOORWAARDEN AAN
UW MOTORHANDELAAR OF AAN DE
•Voor den ladderwedstrjjd brengen wij de in-
,/ending Bussum I, auteur I*. Dassen te Bus-
sum. echter zonder miniatuur, dat werd afge
keurd Hiervoor plaatsen wij onder No. 184 het
miniatuur van inzending Modern II, auteur W
J. v. d. Voort. Nieuw Vennep, van welke in-
zerMing probleem en fantasie vervielen.
Alle correspondentie
Damrubriek V. K. P. p.
lepenlaan 4, Heemstede.
,,’s-GJ
wij verr
verwach
nale pi
gert, de
Colijn, i
kabinet-
bedoelin
dere, na
In v(
beseft,
een foi
formaat
en autoi
tionale
•houden.
Welke
zal word
vast In
onmogeli
meene Zi
indien hl
den.”
No. 1.
2x46 en wint.
No. 2 27—21,
3x18 en wint.
No.
Zwart 2 stukken op 22 27. Dam op 4 en 48
Wit 8 stukken op 19 31 37 38 39 42 43 46.
19—14, 14—10, 38—32, 32—27, 4641 en wint.
Eveneens een 'verrassend mooi vraagstuk,
waarvan wU by de plaatsing reeds meldden,
dat het waarschijnlijk een nieuwe vinding be
trof. Daar wij hieromtrent geen enkele opmer
king ontvingen, nemen wjj aan, dat het in
derdaad een origineel motief is.
Met spanning zien wij, en de genoemde
auteurs natuurlijk niet minder, verbeterde be
werkingen. van deze fraaie motieven tegemoet.
Prijzen v Uiterst betrouwbaar la alle omstandigheden
g DE IDEALE MOTOR VOOR SPORT. TOK-
-»«»>-— R1SME. ZAKENOOELEINDEN
HARTVELD8CHEWEG M DIEMEN-AMSTERDAM
By inzending van deze advertentie in open couvert UH c
postzegel) ontvangt U den GEILLUSTREERDEN CATALOGI
In hél tweede deel van de „Geschiedenis van de
Times", het beroemde Engelsche dagblad, lezen
wij hoe omstreeks 1850 hei aantal verkochte
nummers belangrijk grooter was dan bij alle
andere bladen.
Dit kwam vnl. doordat de „Times” veel meer
advertenties bevatte dan zijn concurrenten.
Ook in onzen tijd blijkt herhaaldelijk, dat het
publiek een dagblad ook leest om de adverten
ties. Want ook de advertenties bevatten nieuws,
waar vooral de vrouwen naar zoeken.
Dit is uitsluitend bij dagbladadvertenties het
geval. Vandaar, dat systematisch ioegepaste
courantenreclame zoo doeltreffend is.
No.
48x37, 35x24, 45x5 en wint.
No. 5 *5—40, 35—30. 33x24, 49x9 25x5 en
wint.
Een fraaie serie waarvan no. 4 het
opvalt, ondanks den zeer bekenden slag
De standen zijn alle vrij normaal, de oplossin*
gen vrij moeilijk en verrassend.
Ardennen/ Vogezen
Voge____, Z__1_
w Beierse he Alpen
w Fransche Alpen
VRAAGT ONZE GRATIS REISGIDS, WAARIN
AMSTERDAM: -
EUROPA
EXPRESS
Dam 6
Telefoon 40553
thans het meest populaire motorrijwiel in Ne
derland, /vervaardigd van het beste Engelse
materiaal. Alle modellen voorzien van: oliebad-
kettingkast, magdyno, vier versnellingen, voet-
schakeling, gepatenteerd luchtfilter, chroom
tank, chroom stuur, chroom velgen, grote kop
lamp, gepolijst carter.
250 cc. zijklep f 395.—
475—
n 580.— >w bc.
90 officieel aangestelde agenten door het
Uw idgaal: een machine van Engels mat—2—
IMPORTRICE:
ZoMagmid
-■ Prinses j
**klx en e
blijde
fachte H K.
e
g
den dan
handjevo
een uitn<
bet kab
om aah
nationale
ring-de G
plaatst b
naai vern
néér eer
tentiment
Jou toek
«eer de v
de ervar
Kamer be
noodiging
gaarne, d
op het g
liek bezi
Ȇde voor
tere reput
»olk gekoj
dat hij d<
tot het
basis dai
toch wat e
«Ün, wanr
revolution i
lende ovt
'aars zou<
staken en
huidige rei
ritn het oo
”>o goed m
Dat zot
telang var
De tijde
lend om t
de Telegrai
De algen:
geleid te
tintasietjei
dient gecoi
harde werk
“ergie. dl«
r-*n same
“honden t
*°*k. temid
teldstorm
Juliserir, B
No 6 (O O. van Veen) 33—29, 27—21. 21—
17. 39—34 44x2, <3540) 2—8 (40—45 8—2!
No. 7 <Br P Vergecst) 37—32. 15—10. 49—44,
48—43, 41—37 36x20. 35x24 en wint.
No 8 (idem) 23—19, 24—19, 22x2, 30—25.
2x33 en wint.
No 9 (idem) 28—22, 30—24. 31—26, 26x10, 25
x3 en'wint.
No. 10 (G. de Wolf) 34—30, 45—40, 27—21,‘40
—34 34x3. 3x47 en wint.
Eveneens een verdienstelijke serie, ook al is
ze iets minder moeilijk. Naast het werk van
O. G. van Veen en G. de Wolf maakt hier Br.
P. Vergeest een uitstekend debuut.
Voor de A-kjasse mochten wij goede oplos
singen ontvangen van: J. Hilders, N. Blom, J.
de Boer H Rijkhof?, A. Laagland. J. v. d.
Spruijt, L. Dassen. G. Bloem, P. Bloem. G. R
P. Bloem G. Meulenbeld, H. Willemse. G. Wil-
lemse, A. Willemse. A. Roos, M. E. Evers. Br.
P. Vergeest, G. de Wolf. A. Jansen. B. Pran
ger, C. M. Servaas. A. P. de Zwart. J. Piek.
C. de Bree, M. v. d. Wijgaert, J. - Meester, C.
A. de Krom. IJ Riemersma. L.’ A. RavensteTjn
en buiten mededinging van G. Human.
Klas B: Th A. Verhoogt en N. Jol.
Na loting vielen de prijsjes ditmaal ten deel
aan: P Bloem, te Amsterdam; G. Willemse.
te Heemstede; IJ. Riemersma', te Edam en N.
Jol, te Broek op Langendijk.
No. 172. Auteur A. Roos. Alkmaar
Zwart 10 stukken op: 3 5 8 9 10 16 17 20 35
40 Dam op 11 25 26.
Wit 11- stukken op 18 19 27 28 39 41 43 44
47 48 49 Dam op 46
27- 21, 48 42. 19—13, 18—13. 39—33 49—43,
47—42, 41—37. 46x45 en wint.
In den laatsten slag worden drie dammen
en 7 stukken van het bord gevaagd. Een for
midabel stuk werk.
Slechts weinigen slaagden er in deze auteurs-
oplosslng te vinden. VeW vpnden echter de
eveneens fraaie bijaplossing 2721. 2822. 19
—13, 18—12, 43—38, 49—43, 41—37, 46x42, 42—
No. 171. Auteur J. Schejjen, Heerlen
4843. 47—41,
v Oplossingen
No. 170. Auteur J. H. J. Winter. Oude Pekel*.
Zwart 7 stukken op:
Dam op 10.
Wit 10 stukken op:
40 43
3430 de lokzet 10—-15? loopt in de val.
Nu volgt 3833! 16x27 29x9 28x8 en wint in
alle varianten.
Een amusant, interessant en daarbij origineel
vraagstuk, dat algemeen de aandacht trok en
waarbij het aan uitingen van hulde voor den
auteur uit den lezerskring niet ontbrak.
Da ruïne welke na het gefantaseerde vlieg-
tulg-ongeval overblijft zal hopelijk vele auteurs
aan het werk zetten
Een vernuftige vinding!
7 dagen Kastelen v. <L Loire t
8 Zwitserland t
12 Italiaanse Meren t 130
13 w Franse Alpen/Rlviera r 135
14 Pyrene*n/Pr badpl. f 150|25
tL.N KEUZE UIT 37S REIZEN DOOR GEHEEL EUROPA
HILVERSUM: - -
Reisbureau
„ATLANTA"
Langestr 85
Telefoon 7200
Het voetbaHournooi om
Ook in de
Fransche
hoofdstad wor
den door de
militaire over
heid allerhan
de particuliere
voertuigen ge-
requireerd in
verband met
de defensie-
maatregelen
Parijs treft voorzorgsmaatregelen in
verband met de Ihternationale crisis.
De electrische straatlantaarns „worden
van veiligheidskappen voorzien
var-
__w_in.' Zandzakken
worden door ijverige handen gevuld
frands-
Bameii
„Snip"
Een onder de 60”
die iedereen mooi
vindt. met bet
uiterlük en de ca
paciteit van een
boven de 60”.
Delft eche
Motoren handel
TE HEBVULLEfl MET
■T WAKEFIELD
8