nieuwe k spoorwegen Economische maatregelen dienstregeling der DE ORKAAN STEEKT OP Ie ui De mobilisatie Kolenvoorziening gewaarborgd PROF. GOUDRIAAN VOELT ZICH OPGELUCHT r VOORTDUREN VAN DEN STAAT VAN OORLOG MAANDAG 4 SEPTEMBER 1939 Goederenvervoer is practisch hersteld De veldpost juiste I Eerste Kamer komt Dinsdag bijeen Het rijtijdenbesluit Tydelijke wyziging HAMSTER GEEN VET DE „VALK" LIEP AVERIJ OP 3 Medewerking der militairen d PHILATELISTENDAG* VAN EEN MUUR GEVALLEN Nieuwe voorzitter benoemd Regeling vervoer zaaigranen Wegenbelasting wordt terugbetaald Vrije doortocht voor burgerautomobielen Deabetreffend wetaontwerp by Tweede Kamer ingediend Kleine tuaachenatationa vervallen VOOR GEMOBILISEERD SLAGERSPERSONEEL De gevorderde motor rijtuigen Uitvoerverbod voor natrium biaulfiet DE NIEUWE SCHOUWBURG TE UTRECHT Gebruikt ten dienate van landauer- dediging of volkahuiahouding V Ontheffing peraoneele belaating mogelyk Actie van A.N.W.B. en K.N.A.C. met. auccea bekroond Samenwerking tuaachey militaire en apoorwegautoriteiten ideaal Rykabureaux voor ateen- kolen en hout Het goederenvervoer. Toeatel echter niet over den kop gealagen Aflevering van zaden en voedingsm iddelen Zorg voor volledige en adreaaeering Invoerpryaverachil rogge Rubberbureau verplaatat Onnoodig en ongewenscht X d- le. nog en ild en te Rangoon vallen niet ver- s leze den 1 i i de zoo gevestigd werd tenslotte, oat geen der in zittenden eenlg letsel heeft gekregen. Bijvoorbeeld2e compagnie, 15e depotbataljon. He depot infanterie. Nadrukkelijk stelde prof. Goudriaan voorop dat, zoolang het mobilisatietijd is. het mili taire vervoer blijft prevaleeren. Het publiek Ingediend ia een wetaontwerp ten aanzlea van t onder de wapenen blijven van dienst plichtigen. rd Met betrekking tot de werking van de veld post wogdt medegedeeld, dat nog steeds post stukken bestemd voor militairen onvolledig of onjuist zijn geadresseerd, waardoor noodelooze vertraging ontstaat. Zoo is gebleken, dat op poststukken bestemd voor militairen, ingedeeld bij de depots, als adres wordt vermeld: Veld leger. Dit is onjuist. De depots behooren niet tot het veldleger. Op de adressen moet behalve de compagnie, de batterij of het escadron. zoo mede het bataljon of de afdeellng, het nummer van het depot worden vermeld. Het rjjkskolenbureau voor steenkolen is ge vestigd: Carnegielaan 12 te is Gravenhage (tele- ep- de t. t i l 2e. week dt en sg aart tar- zü i te •ten Re ten eht er- >ni in< et- iu- he ich he ter een van „Het blijft ons streven.” aldus prof Gou driaan. „het percentage der oude dienst regeling zoo dicht mogelljk te benaderen. Misschien is weldra het oogenbllk daartoe aangebroken. Het bureau van den Ned. Slagershond wijst het publiek erop, dat het zelf medehelpt, de prijzen van het rundvet te verhoogen door extra-voorraden in te slaan. Er is niet de minste reden om zich over de vet voorziening zorg te maken. De bond adviseert dan ook aan de slagers, niet meer vet te verkoopen dan voor normaal gebruik noodig is. Wanneer men gesmolten reuzel in plaats van versch rundvet zou gebruiken, zou de schaarschte van het oogenbllk verminderen. Ongesmolten rundvet en reuzel onder het Bak- en braadvetdistributiebesluit. Door architect Wz. M Dudok te Hilversum zijn namens den raad van bestuur de electri- sche installaties ten behoeve van den in aan bouw zjjnden nieuwen Schouwburg te Utrecht opgedragen aan de laagste inschrjjfster, de fa. H. O van Leeuwen, te 's-Gravenhage. voor de somma van 25.980. Teneinde ook ten aanzien van de voorzie ning- met vaste brandstoffen en met hout voor verschillende doeleinden op alle mogelijkhede; te zijn voorbereid, is de minister van Econo mische Zaken, gebruik makende van de new verleende wettelijke bevoegdheden, overgegaan tot het Instellen van een rjjkskolenbureau voo» steenkolen en een rijksbureau voor hout. V Van bevoegde zijde meldt men ons: Door het algemeen hoofdkwartier worden be wijzen van vrjjen doortocht volgens vastgesteld model afgegeven ten behoeve van burger-auto- móbielen, waarvan In opdracht van de betrok ken regeeringsinstantie gebruik wordt gemaakt ten dienste der landsverdediging of de volks huishouding. Deze bewijzen worden uitgereikt met de be doeling. dat daarmede voorziene wagens nun bestemming kunnen bereiken en niet door mi litaire posten worden tegengehouden. Eenig recht van voorrang kan de automobi list aan zulk een bewijs niet ontleenen, terwijl hij tevens gehouden blijft zich te gedragen naar de algemeen geldende verkeersvoorschrlften van overheidswege. Het blijft tenslotte aan het oordeel van ter plaatse commandeerende officieren overgelaten om de automobielen voorzien van een bewijs van vrijen doortocht niettemin den doortocht te weigeren, indien naar het inzicht van den be trokken officier, die doortocht ten eenenmale niet vereenigbaar is met de belangen van 's lands verdediging en de mogelijkheid bestaat, dat de automobiel langs een anderen weg haar bestem ming kan bereiken. De regeering heeft het noodig geoordeeld de reeds bekend gemaakte verboden van ultvoec voor bepaalde goederen aan te vullen met een uitvoerverbod voor natrium blsulfiet. Ook ten aanzien van dit artikel zullen, indien de hier te lande aanwezige voorraden zulks toe laten, dispensaties kunnen worden verleend, rer verkrijging daarvan wende men zich tot het Crisis Uitvoer Bureau. Ptet Helnpiein b s Gravenhage. Naar aanleiding van averij, welke het KLM- vliegtuig de „Valk" bij landing heeft beloopen, vernemen wij: Gezagvoerder Geysendorffer voerde een nor male landing uit. Bij het uitloopen van de ma chine zakte het rechterwiel weg tengevolge van den slechten toestand van het vliegveld. Het rechterlandlngsgestel werd zwaar beschadigd, evenals de rechter motorgondel. Het toestel zakte scheef, zoodat de romp lichte bescha digingen opliep. Er is evenwel geen sprake van, dat de machine bij de landing over den kop is geslagen. Het vervoer van deze zaaigranen naar schoo- nlngslnrichtingen en opslagplaatsen en het ver voer dezer granen van die inrichtingen en op- opslagplaatsen naar de boerderij terug, kan ge schieden op door de controleurs der geweste lijke keuringsdiensten van den Nederlandschen algemeenen keuringsdienst te Wagenlngen af te geven vervoerbewijaen. Tot de afgifte dier bewijzen hebben de provinciale voedselcom- missarissen aan de bedoelde controleurs mach tiging verleend. Van deze regeling U slechts uitgezonderd de niet te velde goedgekeurde zaairogge. De teler, die zaaigranen wensebt te betrekken, dient zich bij den plaatselijken bureauhouder van het district, waarin hij woonachtig is, te voorzien van een bestelbon De door hem aan gevraagde hoeveelheid zaaigranen moet in overeenstemming zijn met de grootte én der. aard van zijn bedrijf. De teler geeft den be stelbon af aan dengene. van wien hij de aaal- granen betrekt, die op zijn beurt tegen afgifte van dien bon 'n vervoerbewfjs bij den plaatseljj- Kapltein J. J. Jurrissen sprak op zijn beurt een woord van erkentelijkheid voor den buitengewonen steun, dien de militaire autoriteiten van de Spoorwegen hebben ondervonden. ..Zonder dat en de uitsteken de conditie van hft spoorwegmaterieef zou den onze voorbereidingen in vredestijd, al dus de kapitein, niet mogelljk zijn geweest. De opperbevelhebber kon me nu heden morgen boodschappen: „Ik ben zeer en zeer tevreden". De K NAC, en de A.N.W.B. deelen mede, dat Ingevolge de wet op de personeele be lasting zij die zijn of zullen worden aange slagen in de personeele belasting voor motor rijtuigen, vaartuigen of paarden, welke thans door het Rijk zijn gevorderd, ontheffing dier belasting kunnen verkrijgen over de volle maanden van het jaar, die sinds die vorde ring nog niet waren Ingetreden. Deze ont heffing wordt slechts verleend voorzoover in den loop van het jaar geen andere motor rijtuigen, vaartuigen of paarden worden aan geschaft. In de memorie van toelichting lezen we: Nu de weermacht is gemobiliseerd en zich voorbereidt op de handhaving van een strikte neutraliteit. heeft de regeering het gewenscht geacht den staat van oorlog af te kondigen. Het ingediende wetsvoorstel heeft de strekking cm gelet op het bepaalde In art. 5 van de wet van 23 Mei 1899, het voortduren van den staat van orlog bij de wet te bepalen. Het ligt In dc bedoeling voorshands alleen de artikelen 9, 13, 16, 17 en artikel 17 bis van de genoemde wet toe te passen, waardoor de be staal.de rechtsverhoudingen zoo weinig mogelljk worden aangetast. Van overige in de wet ver leende bevoegdheden zal eerst gebruik worden gemaakt, naarmate de omstandigheden zulks bepaaldelijk vorderen. De samenwerking tusschen de militaire spoorwegautoriteiten was ideaal 3pr. stelde er prijs op deze woorden in het publiek te zeggen en roemde ook de medewerking van het spoor wegpersoneel. dat van hoog tot laag zich met liefde aan zijn zware taak heeft gegeven. In het bijzonder bracht hij hulcje aan den chef van oe dienstregeling, den heer G. F. H Giesberger, die dag en nacht in de weer is ge weest om de dienstregeling weer zooveel mo- gelijk te herstellen. Onder voorzitterschap van den heer W. P. Costerus uit Edam is Zaterdag in café-restau- rant „Den Hout" te Gravenhage de 30ste algemeene vergadering van oen Nederlandschen buiten gebruik is en daarvan vóór 15 Januari van het belastingjaar aan den betreffenden in specteur der directe belastingen mededeeling wordt gedaan. Tenslotte vestigen de K.N.A.C. en de ANWB er de aandacht op, dat zjj, die voor een gevor derd motorrijtuig, vaartuig of paard een ander in gebruik namen, waarvoor door hen nog geen belastingaangifte was gedaan, daarvan binnen 14 dagen na de in gebruik neming aangifte op de gewone formulieren voor de personeele be lasting moeten doen, onder vermelding, dat het voertuig, ^vaartuig of paard, waarvoor eerder aangifte werd gedaan, is afgeschaft. Hedenmorgen omstreeks acht uur is de arbei der P.ouit Vlanen bU het sloopwerk aan school Puntenburg van een muur gevallen, waardoor hij een zeer ernstige hoofdwonde bekwam, zoo dat hij naar het ziekenhuis moest worden over gebracht. e Nederlandsche regeering onder I I leiding van den geloovigen chris- ten Jhr. Mr. de Geer heeft een oproep tot alle Kerkgenootschappen in Nederland gericht om een bidstond te houden om van God te verkrijgen „uit redding en bewaring, wijsheid en licht voor allen, die voor het welzijn der vol keren verantwoordelijkheid dragen, en zegen ook uit de beproevingen, welke nog over ons mochten komen.” Deze daad van geloof in en vertrouwen op God siert haar en zal ongetwijfeld weerklank vinden in breede lagen van ons in meerderheid Goddank nog ge- loovige volk. De hoogste katholieke kerkelijke autoriteiten hebben door het uitschrijven van een bid- en boetedag ruim een week geleden en van bijzón dere gebeden voor den vrede een voor beeld gegeven, dat thans mede onder aandrang van de regeering zoo rpim mogelijke navolging moge vinden. En naar aanleiding van dit regeerings- initlatief heeft zij wederom Zondag j.l. een biddag laten houden. Nu het menschelijk pogen om het drei gend geweld te keeren en vrede en recht te handhaven op verharden onwil is af-' gestuit en de meedoogenlooze wet van oog om oog en tand om tand werd af- gekondigd, past het meer dan ooit, dat de menschheid in haar zorg en benauwe nis haar toevlucht neemt tot God, die de Heer der Heerscharen is, aan Wiens Almacht winden en wateren gehoorza men en Die het lot der menschheid leidt. Wanneer wij in deze zorgvolle dagen, waarin de oorlogsorkaan met dood en vernieling dreigend is opgestoken, ons met bijzonderen aandrang wenden tot "Siqd, moeten wij dat nie^ doen met de kleinfeg^oovigheid der leerlingen, die in den stortn op het meer van Genezareth Christus wekten met den angstkreet: „Heer, red ons, want wij vergaan,” maar met het onwankelbaar vertrouwen en rotsvaste geloof, dat Hij, die het roo- kende lemmet niet dooft en zonder wiens voorkennis geen musch van het dak valt, alles ten beste zal lelden. Dit aardsche leven is slechts een voorbe reiding tot het eeawige leven na den dood, en alles wat M dit léven geschiedt heeft zijn beteekenii en zijn waarde voor het leven hiernamaals. Verdriet, leed, tegenspoed en beproevingen zij behoo ren bij dit leven als de schaduw bij het licht. De geest, waarin wij al de we derwaardigheden van dit vergankelijke leven aanvaarden, bepaalt de waarde daarvan voor ons in de eeuwigheid. Wij moeten bidden, zooals Christus in den Hof van Gethsemane gebeden heeft tot den Vader, toen Hij ter aarde neerlag, beladen met den vrijwillig aan vaarden schuldenlast van het mensch- dom, waarvoor Hij boeten wilde, en vooruitzag het lijden, dat Hem wachtte: „Heer, indien het mogelijk is, laat deze kelk aan mij voorbijgaan, maar niet mijn wil, doch Uw wil geschiede.” Indien Christus in de ure van zwaarste beproeving als mensch bad, hoeveel meer dan moeten wij, die beladen zijn met eigen schuld, bidden in dien geest van volkomen onderwor penheid aan Gods Wil, alleen het mo gelijke, het voor ons zalige vragend, en in bereidheid alles te aanvaarden, ook het zwaarste en smartelijkste, uit Gods hand. Op het door den A N W B en de K NAC, naar aanleiding van tal van vragen tot den minister van Financiën gericht verzoek, spoedig te be slissen of de eigenaars van motorrijtuigen, die ten gevolge van de Buitengewone omstandighe den niet gebruikt kunnen worden, de vooruit be taalde wegenbelasting over den termijn, gedu rende welken zjj hun motorrijtuig niet kunner. benutten, al dan niet terugbetaald zullen krij gen, is thans beslist, dat „aan houders van mo torrijtuigen. die door het departement van de fensie in Augustus 1939 rijn gerequlreerd. res titutie van de door hen betaalde motorrijtuigen belasting kart worHen verleend van 1 September 1939 af." De, belasting wordt terugbetaald op het kantoor Waar de belastingkaart is afgege ven. Indien zij, ^ie op bovengenoemde wijze resti tutie van voóruitbetaalde wegenbelasting heb ben verkregen, in den loop van een der maan den van het belastingjaar 19391940 opnieuw een motorrijtuig gaan gebruiken, zijn rij van den eersten van die maand af opnieuw motorrijtui genbelasting verschuldigd. Ten aanzien van het vervoer van steen kolen kan worden medegedeeld, dat het wagenpark van de Spoorwegen geheel ten dienste is gebleven van de Nederlandsche Spoorwegen, daar dit wagentype niet ge schikt is voor militaire doeleinden. Daar de productie van onze mijnen vrij wel gelijk is met het blnnenlandsch ver bruik geeft dit den waarborg voor den ko menden winter, dat alle dan voorhanden voorraden brandstoffen door het geheele land per spoor kunnen worden aangevoerd. Bond van Vereenlglngen van postaegelverzame- aars gehouden. In rijn openingswoord zeide de voorzitter, dat het bestuur ernstig heeft geconfereerd over de vraag of de Nederlandsche Phllatelistendag thans niet had moeten worden afgeiast. zooals In 1914. doch waar voor ons land nog geen direct oorlogsgevaar dreigt, meende het bestuur goed te doen met eemge beperkingen deze algemeene vergadering te laten doorgaan. Besloten werd de Costerus medaille toe te kennen aan M. J. baronesse van Heerdl-Kolff Baarn Aan den heer W. P. Costerus werd dc Waller-inedallle 1939 toegekend, wegens zijn bij zondere philatelistlsche verdiensten. Namens de Indische philatelisten vertolkte de heer 8 Hagen, zooeven uit Ned. Indié gerepatri eerd. de gevoelens van sympathie. De aftredende bestuursleden werden herkozen en in de vacature-Costerus werd tot voorzitter benoemd dr. H. C. Valkema Blouw te Ooster- beek. Dc heer de Bas sprak woorden van dank tot den afgetreden voorzitter Nadat de heer Coste rus voor deze woorden had bedankt, werd deze phllatelistendag gesloten. toon 390122). Tot dlreateur is benoemd de hee. J G. Ph. Looman. Het rijksbureau voor nout staat onder leiding van den heer F. B. J. Gips en is gevestigd te 's Gravenhage, Oranjestraat o (telefoon 117224). D« beide bureaux hebben in de eerste plaats to* taak' de positie ten aanzien van de voorziening met vaste brandstoffen en hout te onderzoeken, met name door het inventariseeren der voor raden. De aandacht wordt er op gevestigd, dat de instelling van genoemde bureaux voorshands nog niet gepaard gaat met eenigerlei dlstributle- regeling. Als men een wagon ter beschikking krijgt, zal het noodig zijn, dat het laden en lossen In Ma dag geschiedt. Er zullen voor dit soort goede renvervoer ook wagens van een andere soort gebruikt kunnen worden, b.v. open kolenwa gens. omdat de toestand voor wat het koien- v ervoer betreft geheel anders is dan in 1914, toen wij niet voldoende kolen hadden. De productie van thans is gelijk aan de behoefte in Nederland. Van de afschaffing der motorrijtuigen, vaar tuigen of paarden door den verkoop aan het Rijk dient binnen zes weken aangifte te worden ge daan bij den inspecteur der directe belastingen, in wiens inspectie de aanslag is vastgesteld. De uitspraak op een zoodanige aangifte kan worden Uitgesteld tot na afloop van het belastingjaar, dus tot na 31 December as. Men dient dus ook x na indiening van het verzoek om ontheffing eerst de nog rèsteerende termijnen van den be lastingaanslag te voldoen en verder de beslis sing van den Inspecteur af te wachten. De wettelijke bepalingen brengen mede, dat diegenen, wier motorrijtuigen, vaartuigen oi Paarden thans zijn gevorderd en die bijv, in December tot aanschaffing van andere over gaan. toch over de tusschenllggende f>erlode per soneele belasting voor deze objecten moeten be talen. Ten aanzien van dezen regel, die als on billijk wordt gevoeld, nu velen geheel buiten hun éigen wil van hun desbetreffend eigendom af stand moesten doen, zijn de K.N.A.C. en de ANWB. diligent teneinde een betere voorzie ning te verkrijgen. Eveneens zullen deze ver eenlglngen de mogelijkheid onder het oog zien, gedeetlelljke ontheffing van belasting te ver krijgen voor motorrijtuigen, welke niet meer In gebruik zijn, doordat de eigenaar of houder werd gemobiliseerd. Volgens de wettelljke bepalingen kan voor zulke motorrijtuigen, die bulten ge bruik zijn gesteld, doch in bezit van den belas tingplichtige blijven, alleen ontheffing .worden Als de Tweede Kamer Maandag het wetsont werp houdende regelen met betrekking tot de geneeskundige voorziening onder de burgerbe volking in geval van oorlog, oorlogsgevaar ot jndere buitengewone omstandigheden en eeni- ge andere wetsontwerpen van spoedeischenden aard, daarvan de indiening alsnog tegemoet kan worden gezien, zal hebben aangenomen, zullen deze ontwerpen Dinsdagmiddag door de Eerste Kamer in de afdeellngen worden onder zocht. Het ligt in de bedoeling de openbare Be handeling nog dienzelfden dag te doen ge schieden. bijproducten der suikerbereldlng. tezamen tot een hoeveelheid van 2 K.G.; honing en kunst- honing 2 KG; aardappelmeel 1 K.G.; sago (korrels) 1 K.G.; boekweltgrutten 1 K G. De in deze opsomming vermelde hoeveelheden gelden niet, voor zoover vervoer en aflevering van daarin vermelde producten plaats vindt met betrekking tot meer dan een adres en deze producten verpakt zijn op een wijze, welke het aannemelijk maakt, dat elke aflevering de voor elk der laatstbedoelde producten vastgestelde hoeveelheden niet te boven gaat. Voor de goede orde wordt er de aandacht op gevestigd, dat voor ongerepeld, gerepeld, ge root en gezwingeld vlas (vlasllnt) alsmede voor gezwingelde lokken en snuit geen be- en ver- werkingsverbod geldt en hiervoor evenmin een verbod van aflevering en vervoer is afgekon- digd. De handelaren of coöperaties zullen zich voor de aanschaffing van zaaigranen dienen te voorzien van aankoopmachtigingen, welke wor den verstrekt door ot namens de provinciale voedselcommissarissen, die deze machtigingen alleen zullen afgeven aan die handelaren of coöperaties, die een overeenkomst, als boven bedoeld, met de Nederlandsche akkerbouwcen- trale hebben aangegaan. moet er echter niet iets catastrofaals in zien, wanneer plotseling cc treinen weer eens voor de militairen opgevorderd zouoen worden Ingediend is een wetsontwerp, volgens hetwelk de bü Kon. besluit van 1 Septem ber j.l. verklaarde staal van oorlog voor hei geheele grondgebied des Rijks zal voort duren. De toelichting tot dit ontwerp luidt als volgt: De buitengewone omstandigheden. welke er toe hebben geleid om bjj Koninklijk besluit van 10 April 1939 te bepalen, dat al het personeel, bestemd voor „buitengewone oproeping uit wendige veiligheid in werkelljken dienst wordt geroepen, hebben een verscherpt karakter ge kregen in die mate, dat de regeering zich ge noodzaakt heeft gezien, te bevorderen, dat tot voormobilisatle en vervolgens tot algemeene mo bilisatie wordt overgegaan. Daartoe strekken achtereenvolgens de Koninklijke besluiten van 24 Augustus 1939 en 28 Augustus 1939 Deze be sluiten berusten, evenals dat 'An 10 April, op art. 32, eerste lid der Dienstplichtwet en op'art. 5. tweede lid, 6e. der wet voor het reserveperso- neel der landmacht 1905. Ten aanzien van de hierbij betrokken dienst plichtigen zal ingevolge art. 193 der Grondwet b(j de wet het onder de wapenen blijven zooveel noodig moeten worden bepaald. Hieraan te vol doen. is het doel van het thans aangeboden ontwerp van wet. Het is niet onaardig te vermelden, dat de laatste dagen 222 extra militaire treinen zijn ge laden. wat wel een duideljjken indruk geeft van de moeilijkheden, waarmee de Spoorwegen tc maken hadden Er kan hier dus gerust van een topprestatie worden gesproken. De nieuwe dienstregeling is voor het publiek can de stations verkrijgbaar gesteld. ken bureauhouder van zijn district kan krijgen. De aandacht wordt er op gevestigd, dat de teler of kweeker alleen zaaigranen zal mogen betrekken van een anderen teler of kweeker van goedgekeurde zaden en alleen van een handelaar of coöperatie, waarmee de Neder landsche akkerbouwcentrale te 's Gravenhage een overeenkomst heeft aangegaan. De handelaren of coöperaties zullen echter alleen geplombeerde granen mogen afleveren. Behalve de reeds bestaande plombe van den NAR. zal dan ook voor de niet te velde goed gekeurde zaaigranen een speciale plombe, éen zoogenaamde V.V.O.-plombe, worden Ingesteld, welke eveneens door de controleurs van der. Nederlandschen algemeenen keuringsdienst zal worden aangebracht. Door het busvervoer wordt ook voorzien in, het vraagstuk van het vervoer uit een aantal kleine tusschenstations. die b(j de nieuwe dienst regeling uitgevallen zijn. Dit vraagstuk zal echter ook nog bezien worcen bij het streven van de Spoorwegdirectie om de dienstregeling van 15 Mei 1939 vrijwel geheel te herstellen. De heer G. F. H Giesberger. chef van de dienstregeling, wees aan de hand van oe pieuwe tabellen nog op enkele bijzonderheden We releveeren daarvan, dat ook voor de Haarlemmermeertreinen precies dezelfde dienst regeling geldt als van 15 Mei 1939 Het was niet mogelljk de HJn UithoornNieuwersluis te bedienen, waar ous met autobussen wordt ge reden Voorts is voor de tram AlkmaarBer gen. de tram GoucaSchoonhoven en de tram Alkmaar—Warmenhulzen de dienst van 15 Mei i 1939 volledig hersteld. de 1 Ir. Van Rljckevorsel' 'ging mee uitvoert*; in op het goederenvervoer en deed een beroep op de medewerking van het publiek om ook i hier weer tot de oude positie terug te komen. Dit geldt vooral voor de wagonladingen in ver hand met de blokkeeringen van een aantal va- ■ns. Voorts ligt het In de bedoeling.'/iet vervoer van monsterzendingen. tot een hoeveelheid van ten hoogste 3 kg, aan de gewestelijke keurings diensten van den Nederlandschen algemeenen keuringsdienst, het rljks-proefstatfon voor zaad- contróle te Wagenlngen. den plantenzlekten- kundlgen dienst te Wagenlngen en het secre tariaat van den Nederlandschen Tjlgymr~n?n keuringsdienst te Wagenlngen, t» In1i»«» Ten slotte wordt nog medegedeeld, dat dl importeur zich voor ingevoerde partijen moet] wenden tot voedselcommiyaris zijner pro vincie, teneinde een vervoerbewjjs te verkrijgen. Van de. zijde van het ministerie van Econo mische Zaken wordt medegedeeld, dat t rijks bureau voor rubber met Ingang van 4 Septem ber niet meer gevestigd zal zijn Bezuidenhout- scheweg 30 te 's-Gravenhage. doch zal rijn verplaatst naar Amsterdam. Heerengracht 182. telefoon 49424.. Alle aanvragen om vergunning voor de ver werking. den verkoop, de aflevering of het ver voer van rubber en voor den verkoop, aflevering of het vervoer van oude en nieuwe autobanden dienen du* te worden gericht tot dit nieuwe adres WIJ vernemen van bevoegde zijde, dal het imoerprijsverschil op rogge en roggemeel voor het tlpivak van 3 tot en met 9 September 1939. behoudens tusschentljdsche wijziging, is vast gesteld op 4A5 per 100 Kg. De denaturatiesteun voor rogge, gedenatu reerd op 28 Augustus 1939, bedraag 1 45 per 100 Kg. Zooa!g reeds werd bekendgemaakt, is de de- naturatie met ingang van 29 Augustus tot nader berieht opgeschort. Van bevoegde zijde wordt vernomen, dat het vervoer en de aflevering van suikerbietenzaad, voederbieten, mangel- en wortelzaad, radijs zaad, spinaziezaad, graszaad, klaverzaad, lucer ne. spurrie, knolzaad. wortelzaad (incl. zaad van tuinbouw wortelen), met ingang van 1 Septem ber geheel vrij zijn. Aflevering en vervoer van partijen maïzena, bak- en puddingpoeders, custard en dergelljke. sago (korrels), ongedenatureerde glucose (blanke stroop), keukenstroop, zwarte stroop en rietsui kerstroop, massee, dextrine, dextrose, plantaar dige lijm, boekweltgrutten, zoomede griesmeel van rijst (gekleurd en ongekleurd), bestemd voor wederverkoopers, zijn, eveneens met in gang van 1 September, van het afleverings- en vervoerverbod vrijgesteld, mits het normale hoe veelheden betreft, bestemd voor gebruikelijke afnemers. Behoudens de bepalingen krachtens de Prjjs- opdrjjvings- en hamsterwet 1939, houdende on der meer het verbod om zich in een week meer te verschaffen dan men in een week pleegt te verbruiken, zijn in het algemeen aflevering aan en vervoer naar den uiteindelljken verbruiker van z.g. consumptiegoederen van het afleve rings- en vervoersvernod vrijgesteld. Een uitzon dering hierop vormen vnl. de volgende artike len. waarvoor geldt, dat aflevering aan en ver voer naar den uiteindelljken verbruiker slechts is toegestaan voor hoeveelheden, welke het bij elk product of elke groep producten vermelde kwantum niet te boven gaan. Deze artikelen zjjn: Paddi of voerrijst 5 K G tarwegriesmeel. bak en puddingpoeders, custard, alsmede gerste- bloem. tezamen tot een hoeveelheid van 1 KG griesmeel van rijst (gekl. of ongekl.) 1 K G stijfsel en stijfselpoeder, tezamen 1 K.G.; ge mengde koekjes, brokjes, meel, opfokvoeders ochtendvoer en kippenvoer, tezamen tot een hoeveelheid vairéfe K.G.; ondermelk- en melk poeder, tezamen tot een hoeveelheid van 25 K G.; kippen-, honden- en kattenbrood, teza- verleend indien het voertuig bet geheele jaar men tot een hoeveelheid van 5 K_G.; stropen en Van bevoegde zijde vernemen wij, dat in verband met het geldende vervoerverbod voor granen, een regeling is getroffen om het ver voer van wintertarwe, winterrogge en winter- gerst, bestemd voor den uitzaai, zooveel mogelljk doorgang te doen vinden. „Als bedrljfsman kan ik alleen maar zeggen, dat het een pak van mijn hart is! Het ging juist zoo goed, de ontvang sten stegen regelmatig en toen kwam de mobilisatie roet in het eten strooien. Wij zijn nu zoo blij een dienstregeling te kunnen aanbieden, welke die van 1914 verre overtreft.” Met deze woorden besloot de president-directeur der Ne derlandsche Spoorwegen, prof, ir J. Goudriaan, Zaterdagmiddag zijn uiteen zetting voor de pers, naar aanleiding van de nieuwe dienstregeling, welke heden in werking is getreden. Om een denkbeeld te geven van het verschil in uitbreiding tusschen deze dienstregeling en die van 15 Mei JJ„ noemde de professor oppervlakte die beide dienstregelingen aan pa- I pier beslaan. De eerste bevat 2' blad en is 3 vierkante meter groot; dat is ongeveer de helft van de normale zomerdienstregeling welke uit 4 bladen bestaat en tezamen een oppervlakte van 6 M2, heeft. De meac-dlrecteur der N.S.. Ir. W. F. H. van RUckevorsel. had de volgende percentages be rekend. De beperkte dienstregeling zooals die Zondag nog gold, is 15 procent van de normale en de nieuwe is daarvan 75 pet., zoo- dat bijna de oude dienstregeling is bereikt. De z g knooppunten zjjn ook in de nieu we dienstregeling volledig gehandhaafd. De electrische trbinen rijden op de oude snelheden, terwijl de stoomsnelheki 100 K M. za! bedragen. De besturen der drie werknemersorganisaties m het slagersbedrljf hebben aan de besturen der Nederlandsche slagershonden en aan de bonden van Vleeschwarenfabrikanten en ex- port-slachters een circulaire gezonden, waar in gevraagd wordt dat het dienstverband met hun gemobiliseerde arbeiders niet wordt ver broken; dat bjj de mobilisatle-toelage ook van werk geverszijde een toeslag wordt verstrekt, zoodac het volle weekloon geheel of gedeeltelijk be reikt wordt; indien de omstandigheden zich dermate wij zigen, dat ontslag moet volgen, voor de ontsla genen een wachtgeldregeling tot stand ge bracht wordt. De minister van Sociale Zaken Jieeft bepaald voor alle bestuurders van vrachtauto's in alle gemeenten des Rijks dat van 3 tot en met 16 September a.s. ontheffing wordt verleend van het bepaalde bij de artikelen 25, 26, 29, 30 en 32 van het rijtijdenbesluit, zoodat een werktijd niet meer dan 14 uren; de gezamenlijke duur van de in vallende werktijden en gedeelten werktijden, niet meer dan 72 uren; 3e. een diensttijd niet meer dan 16 uren mag bedragen 4e. dat een tusschen twee opeenvolgende diensttijden gelegen rusttijd ten minste 10 uren moet bedragen. Deze dienstregeling kan immers ten allen tijde, zonder voorafgaande waarschuwing, ge heel of gedeeltelijk buiten werking gesteld wor den. Voor dergelljke eventualiteiten is echter een organisatie met de autobussen getroffen, om de geslagen bres zoo goed mogelyk te vullen Zooals wij reeds eerder uitvoerig gepubliceerd hebben is Maandag op alle geëlectriflceerde baanvakken <en uurdienst Ingevoerd waar mee men tot den toestand, zboals die op 4 Mei bestond, Is teruggekeerd. Op de lyn Rotterdam—Den Haag—Schevenlngen Kur- haus) wordt de volledige dienstregeling van 15 Mei 1939 vlot hervat, terwijl op alle overige baanvakken die meer het verkeer aan de peri ferie, zooals Leeuwarden. Groningen. Twente, Nijmegen en Maastricht vormen, een twee-uur dienst met stoom- en diesel-treinen wordt ge reden. Verder is van Maandag af het goederenvervoer weer practisch normaal. Zonder de voortreffelijke medewerking der militaire autoriteiten ware het niet mogelijk geweest het Spoorwegbedrijf weer volledtg voor het publiek open te stellen. Prof. Goucriaan sprak daarom een ernstig en welgemeend woord van oank tot de betreffende militaire instantie, op de persconferentie vertegenwoordigd door ka pitein J. J. Jurrlssen. hoofd van de secti: Spoorwegdienst van oen Generalen Staf, en tot den directeur van den étappe- en vervoerdienst Thode van Velzen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 15