nieuwe
k
spoorwegen
Economische maatregelen
dienstregeling der
DE ORKAAN
STEEKT OP
Ie
ui
De mobilisatie
Kolenvoorziening
gewaarborgd
PROF. GOUDRIAAN VOELT
ZICH OPGELUCHT
r
VOORTDUREN VAN DEN
STAAT VAN OORLOG
MAANDAG 4 SEPTEMBER 1939
Goederenvervoer is
practisch hersteld
De veldpost
juiste
I
Eerste Kamer komt
Dinsdag bijeen
Het rijtijdenbesluit
Tydelijke wyziging
HAMSTER GEEN VET
DE „VALK" LIEP AVERIJ OP
3
Medewerking der militairen
d
PHILATELISTENDAG*
VAN EEN MUUR GEVALLEN
Nieuwe voorzitter benoemd
Regeling vervoer zaaigranen
Wegenbelasting wordt
terugbetaald
Vrije doortocht voor
burgerautomobielen
Deabetreffend wetaontwerp by
Tweede Kamer ingediend
Kleine tuaachenatationa
vervallen
VOOR GEMOBILISEERD
SLAGERSPERSONEEL
De gevorderde motor
rijtuigen
Uitvoerverbod voor natrium
biaulfiet
DE NIEUWE SCHOUWBURG
TE UTRECHT
Gebruikt ten dienate van landauer-
dediging of volkahuiahouding V
Ontheffing peraoneele belaating
mogelyk
Actie van A.N.W.B. en K.N.A.C.
met. auccea bekroond
Samenwerking tuaachey militaire
en apoorwegautoriteiten ideaal
Rykabureaux voor ateen-
kolen en hout
Het goederenvervoer.
Toeatel echter niet over den
kop gealagen
Aflevering van zaden en
voedingsm iddelen
Zorg voor volledige en
adreaaeering
Invoerpryaverachil rogge
Rubberbureau verplaatat
Onnoodig en ongewenscht
X
d-
le.
nog
en
ild
en
te Rangoon
vallen niet
ver-
s
leze
den
1
i
i
de
zoo
gevestigd werd tenslotte, oat geen der in
zittenden eenlg letsel heeft gekregen.
Bijvoorbeeld2e compagnie, 15e depotbataljon.
He depot infanterie.
Nadrukkelijk stelde prof. Goudriaan voorop
dat, zoolang het mobilisatietijd is. het mili
taire vervoer blijft prevaleeren. Het publiek
Ingediend ia een wetaontwerp ten aanzlea
van t onder de wapenen blijven van dienst
plichtigen.
rd
Met betrekking tot de werking van de veld
post wogdt medegedeeld, dat nog steeds post
stukken bestemd voor militairen onvolledig of
onjuist zijn geadresseerd, waardoor noodelooze
vertraging ontstaat. Zoo is gebleken, dat op
poststukken bestemd voor militairen, ingedeeld
bij de depots, als adres wordt vermeld: Veld
leger. Dit is onjuist. De depots behooren niet
tot het veldleger. Op de adressen moet behalve
de compagnie, de batterij of het escadron. zoo
mede het bataljon of de afdeellng, het nummer
van het depot worden vermeld.
Het rjjkskolenbureau voor steenkolen is ge
vestigd: Carnegielaan 12 te is Gravenhage (tele-
ep-
de
t.
t
i
l
2e.
week
dt
en
sg
aart
tar-
zü
i te
•ten
Re
ten
eht
er-
>ni
in<
et-
iu-
he
ich
he
ter
een
van
„Het blijft ons streven.” aldus prof Gou
driaan. „het percentage der oude dienst
regeling zoo dicht mogelljk te benaderen.
Misschien is weldra het oogenbllk daartoe
aangebroken.
Het bureau van den Ned. Slagershond wijst
het publiek erop, dat het zelf medehelpt, de
prijzen van het rundvet te verhoogen door
extra-voorraden in te slaan.
Er is niet de minste reden om zich over
de vet voorziening zorg te maken.
De bond adviseert dan ook aan de slagers, niet
meer vet te verkoopen dan voor normaal gebruik
noodig is.
Wanneer men gesmolten reuzel in plaats van
versch rundvet zou gebruiken, zou de schaarschte
van het oogenbllk verminderen.
Ongesmolten rundvet en reuzel
onder het Bak- en braadvetdistributiebesluit.
Door architect Wz. M Dudok te Hilversum
zijn namens den raad van bestuur de electri-
sche installaties ten behoeve van den in aan
bouw zjjnden nieuwen Schouwburg te Utrecht
opgedragen aan de laagste inschrjjfster, de fa.
H. O van Leeuwen, te 's-Gravenhage. voor de
somma van 25.980.
Teneinde ook ten aanzien van de voorzie
ning- met vaste brandstoffen en met hout voor
verschillende doeleinden op alle mogelijkhede;
te zijn voorbereid, is de minister van Econo
mische Zaken, gebruik makende van de new
verleende wettelijke bevoegdheden, overgegaan
tot het Instellen van een rjjkskolenbureau voo»
steenkolen en een rijksbureau voor hout.
V
Van bevoegde zijde meldt men ons:
Door het algemeen hoofdkwartier worden be
wijzen van vrjjen doortocht volgens vastgesteld
model afgegeven ten behoeve van burger-auto-
móbielen, waarvan In opdracht van de betrok
ken regeeringsinstantie gebruik wordt gemaakt
ten dienste der landsverdediging of de volks
huishouding.
Deze bewijzen worden uitgereikt met de be
doeling. dat daarmede voorziene wagens nun
bestemming kunnen bereiken en niet door mi
litaire posten worden tegengehouden.
Eenig recht van voorrang kan de automobi
list aan zulk een bewijs niet ontleenen, terwijl
hij tevens gehouden blijft zich te gedragen naar
de algemeen geldende verkeersvoorschrlften van
overheidswege.
Het blijft tenslotte aan het oordeel van ter
plaatse commandeerende officieren overgelaten
om de automobielen voorzien van een bewijs
van vrijen doortocht niettemin den doortocht te
weigeren, indien naar het inzicht van den be
trokken officier, die doortocht ten eenenmale
niet vereenigbaar is met de belangen van 's lands
verdediging en de mogelijkheid bestaat, dat de
automobiel langs een anderen weg haar bestem
ming kan bereiken.
De regeering heeft het noodig geoordeeld de
reeds bekend gemaakte verboden van ultvoec
voor bepaalde goederen aan te vullen met een
uitvoerverbod voor natrium blsulfiet.
Ook ten aanzien van dit artikel zullen, indien
de hier te lande aanwezige voorraden zulks toe
laten, dispensaties kunnen worden verleend,
rer verkrijging daarvan wende men zich tot
het Crisis Uitvoer Bureau. Ptet Helnpiein b
s Gravenhage.
Naar aanleiding van averij, welke het KLM-
vliegtuig de „Valk" bij landing
heeft beloopen, vernemen wij:
Gezagvoerder Geysendorffer voerde een nor
male landing uit. Bij het uitloopen van de ma
chine zakte het rechterwiel weg tengevolge van
den slechten toestand van het vliegveld. Het
rechterlandlngsgestel werd zwaar beschadigd,
evenals de rechter motorgondel. Het toestel
zakte scheef, zoodat de romp lichte bescha
digingen opliep. Er is evenwel geen sprake van,
dat de machine bij de landing over den kop is
geslagen.
Het vervoer van deze zaaigranen naar schoo-
nlngslnrichtingen en opslagplaatsen en het ver
voer dezer granen van die inrichtingen en op-
opslagplaatsen naar de boerderij terug, kan ge
schieden op door de controleurs der geweste
lijke keuringsdiensten van den Nederlandschen
algemeenen keuringsdienst te Wagenlngen af
te geven vervoerbewijaen. Tot de afgifte dier
bewijzen hebben de provinciale voedselcom-
missarissen aan de bedoelde controleurs mach
tiging verleend. Van deze regeling U slechts
uitgezonderd de niet te velde goedgekeurde
zaairogge.
De teler, die zaaigranen wensebt te betrekken,
dient zich bij den plaatselijken bureauhouder
van het district, waarin hij woonachtig is, te
voorzien van een bestelbon De door hem aan
gevraagde hoeveelheid zaaigranen moet in
overeenstemming zijn met de grootte én der.
aard van zijn bedrijf. De teler geeft den be
stelbon af aan dengene. van wien hij de aaal-
granen betrekt, die op zijn beurt tegen afgifte
van dien bon 'n vervoerbewfjs bij den plaatseljj-
Kapltein J. J. Jurrissen sprak op zijn beurt
een woord van erkentelijkheid voor den
buitengewonen steun, dien de militaire
autoriteiten van de Spoorwegen hebben
ondervonden. ..Zonder dat en de uitsteken
de conditie van hft spoorwegmaterieef zou
den onze voorbereidingen in vredestijd, al
dus de kapitein, niet mogelljk zijn geweest.
De opperbevelhebber kon me nu heden
morgen boodschappen: „Ik ben zeer en zeer
tevreden".
De K NAC, en de A.N.W.B. deelen mede,
dat Ingevolge de wet op de personeele be
lasting zij die zijn of zullen worden aange
slagen in de personeele belasting voor motor
rijtuigen, vaartuigen of paarden, welke thans
door het Rijk zijn gevorderd, ontheffing dier
belasting kunnen verkrijgen over de volle
maanden van het jaar, die sinds die vorde
ring nog niet waren Ingetreden. Deze ont
heffing wordt slechts verleend voorzoover in
den loop van het jaar geen andere motor
rijtuigen, vaartuigen of paarden worden aan
geschaft.
In de memorie van toelichting lezen we:
Nu de weermacht is gemobiliseerd en zich
voorbereidt op de handhaving van een strikte
neutraliteit. heeft de regeering het gewenscht
geacht den staat van oorlog af te kondigen. Het
ingediende wetsvoorstel heeft de strekking cm
gelet op het bepaalde In art. 5 van de wet van
23 Mei 1899, het voortduren van den staat van
orlog bij de wet te bepalen.
Het ligt In dc bedoeling voorshands alleen de
artikelen 9, 13, 16, 17 en artikel 17 bis van de
genoemde wet toe te passen, waardoor de be
staal.de rechtsverhoudingen zoo weinig mogelljk
worden aangetast. Van overige in de wet ver
leende bevoegdheden zal eerst gebruik worden
gemaakt, naarmate de omstandigheden zulks
bepaaldelijk vorderen.
De samenwerking tusschen de militaire
spoorwegautoriteiten was ideaal 3pr. stelde er
prijs op deze woorden in het publiek te zeggen
en roemde ook de medewerking van het spoor
wegpersoneel. dat van hoog tot laag zich met
liefde aan zijn zware taak heeft gegeven.
In het bijzonder bracht hij hulcje aan den
chef van oe dienstregeling, den heer G. F. H
Giesberger, die dag en nacht in de weer is ge
weest om de dienstregeling weer zooveel mo-
gelijk te herstellen.
Onder voorzitterschap van den heer W. P.
Costerus uit Edam is Zaterdag in café-restau-
rant „Den Hout" te Gravenhage de 30ste
algemeene vergadering van oen Nederlandschen
buiten gebruik is en daarvan vóór 15 Januari
van het belastingjaar aan den betreffenden in
specteur der directe belastingen mededeeling
wordt gedaan.
Tenslotte vestigen de K.N.A.C. en de ANWB
er de aandacht op, dat zjj, die voor een gevor
derd motorrijtuig, vaartuig of paard een ander
in gebruik namen, waarvoor door hen nog geen
belastingaangifte was gedaan, daarvan binnen
14 dagen na de in gebruik neming aangifte op
de gewone formulieren voor de personeele be
lasting moeten doen, onder vermelding, dat het
voertuig, ^vaartuig of paard, waarvoor eerder
aangifte werd gedaan, is afgeschaft.
Hedenmorgen omstreeks acht uur is de arbei
der P.ouit Vlanen bU het sloopwerk aan school
Puntenburg van een muur gevallen, waardoor
hij een zeer ernstige hoofdwonde bekwam, zoo
dat hij naar het ziekenhuis moest worden over
gebracht.
e Nederlandsche regeering onder
I I leiding van den geloovigen chris-
ten Jhr. Mr. de Geer heeft een
oproep tot alle Kerkgenootschappen in
Nederland gericht om een bidstond te
houden om van God te verkrijgen „uit
redding en bewaring, wijsheid en licht
voor allen, die voor het welzijn der vol
keren verantwoordelijkheid dragen, en
zegen ook uit de beproevingen, welke
nog over ons mochten komen.” Deze
daad van geloof in en vertrouwen op
God siert haar en zal ongetwijfeld
weerklank vinden in breede lagen van
ons in meerderheid Goddank nog ge-
loovige volk. De hoogste katholieke
kerkelijke autoriteiten hebben door het
uitschrijven van een bid- en boetedag
ruim een week geleden en van bijzón
dere gebeden voor den vrede een voor
beeld gegeven, dat thans mede onder
aandrang van de regeering zoo rpim
mogelijke navolging moge vinden. En
naar aanleiding van dit regeerings-
initlatief heeft zij wederom Zondag j.l.
een biddag laten houden.
Nu het menschelijk pogen om het drei
gend geweld te keeren en vrede en recht
te handhaven op verharden onwil is af-'
gestuit en de meedoogenlooze wet van
oog om oog en tand om tand werd af-
gekondigd, past het meer dan ooit, dat
de menschheid in haar zorg en benauwe
nis haar toevlucht neemt tot God, die
de Heer der Heerscharen is, aan Wiens
Almacht winden en wateren gehoorza
men en Die het lot der menschheid
leidt.
Wanneer wij in deze zorgvolle dagen,
waarin de oorlogsorkaan met dood en
vernieling dreigend is opgestoken, ons
met bijzonderen aandrang wenden tot
"Siqd, moeten wij dat nie^ doen met de
kleinfeg^oovigheid der leerlingen, die in
den stortn op het meer van Genezareth
Christus wekten met den angstkreet:
„Heer, red ons, want wij vergaan,” maar
met het onwankelbaar vertrouwen en
rotsvaste geloof, dat Hij, die het roo-
kende lemmet niet dooft en zonder
wiens voorkennis geen musch van het
dak valt, alles ten beste zal lelden. Dit
aardsche leven is slechts een voorbe
reiding tot het eeawige leven na den
dood, en alles wat M dit léven geschiedt
heeft zijn beteekenii en zijn waarde voor
het leven hiernamaals. Verdriet, leed,
tegenspoed en beproevingen zij behoo
ren bij dit leven als de schaduw bij het
licht. De geest, waarin wij al de we
derwaardigheden van dit vergankelijke
leven aanvaarden, bepaalt de waarde
daarvan voor ons in de eeuwigheid.
Wij moeten bidden, zooals Christus
in den Hof van Gethsemane gebeden
heeft tot den Vader, toen Hij ter aarde
neerlag, beladen met den vrijwillig aan
vaarden schuldenlast van het mensch-
dom, waarvoor Hij boeten wilde, en
vooruitzag het lijden, dat Hem wachtte:
„Heer, indien het mogelijk is, laat deze
kelk aan mij voorbijgaan, maar niet
mijn wil, doch Uw wil geschiede.”
Indien Christus in de ure van
zwaarste beproeving als mensch
bad, hoeveel meer dan moeten wij, die
beladen zijn met eigen schuld, bidden
in dien geest van volkomen onderwor
penheid aan Gods Wil, alleen het mo
gelijke, het voor ons zalige vragend, en
in bereidheid alles te aanvaarden, ook
het zwaarste en smartelijkste, uit Gods
hand.
Op het door den A N W B en de K NAC, naar
aanleiding van tal van vragen tot den minister
van Financiën gericht verzoek, spoedig te be
slissen of de eigenaars van motorrijtuigen, die
ten gevolge van de Buitengewone omstandighe
den niet gebruikt kunnen worden, de vooruit be
taalde wegenbelasting over den termijn, gedu
rende welken zjj hun motorrijtuig niet kunner.
benutten, al dan niet terugbetaald zullen krij
gen, is thans beslist, dat „aan houders van mo
torrijtuigen. die door het departement van de
fensie in Augustus 1939 rijn gerequlreerd. res
titutie van de door hen betaalde motorrijtuigen
belasting kart worHen verleend van 1 September
1939 af." De, belasting wordt terugbetaald op
het kantoor Waar de belastingkaart is afgege
ven.
Indien zij, ^ie op bovengenoemde wijze resti
tutie van voóruitbetaalde wegenbelasting heb
ben verkregen, in den loop van een der maan
den van het belastingjaar 19391940 opnieuw
een motorrijtuig gaan gebruiken, zijn rij van den
eersten van die maand af opnieuw motorrijtui
genbelasting verschuldigd.
Ten aanzien van het vervoer van steen
kolen kan worden medegedeeld, dat het
wagenpark van de Spoorwegen geheel ten
dienste is gebleven van de Nederlandsche
Spoorwegen, daar dit wagentype niet ge
schikt is voor militaire doeleinden.
Daar de productie van onze mijnen vrij
wel gelijk is met het blnnenlandsch ver
bruik geeft dit den waarborg voor den ko
menden winter, dat alle dan voorhanden
voorraden brandstoffen door het geheele
land per spoor kunnen worden aangevoerd.
Bond van Vereenlglngen van postaegelverzame-
aars gehouden.
In rijn openingswoord zeide de voorzitter, dat
het bestuur ernstig heeft geconfereerd over de
vraag of de Nederlandsche Phllatelistendag
thans niet had moeten worden afgeiast. zooals
In 1914. doch waar voor ons land nog geen direct
oorlogsgevaar dreigt, meende het bestuur goed
te doen met eemge beperkingen deze algemeene
vergadering te laten doorgaan.
Besloten werd de Costerus medaille toe te
kennen aan M. J. baronesse van Heerdl-Kolff
Baarn Aan den heer W. P. Costerus werd dc
Waller-inedallle 1939 toegekend, wegens zijn bij
zondere philatelistlsche verdiensten.
Namens de Indische philatelisten vertolkte de
heer 8 Hagen, zooeven uit Ned. Indié gerepatri
eerd. de gevoelens van sympathie.
De aftredende bestuursleden werden herkozen
en in de vacature-Costerus werd tot voorzitter
benoemd dr. H. C. Valkema Blouw te Ooster-
beek.
Dc heer de Bas sprak woorden van dank tot
den afgetreden voorzitter Nadat de heer Coste
rus voor deze woorden had bedankt, werd deze
phllatelistendag gesloten.
toon 390122). Tot dlreateur is benoemd de hee.
J G. Ph. Looman. Het rijksbureau voor nout
staat onder leiding van den heer F. B. J. Gips
en is gevestigd te 's Gravenhage, Oranjestraat
o (telefoon 117224).
D« beide bureaux hebben in de eerste plaats to*
taak' de positie ten aanzien van de voorziening
met vaste brandstoffen en hout te onderzoeken,
met name door het inventariseeren der voor
raden.
De aandacht wordt er op gevestigd, dat de
instelling van genoemde bureaux voorshands
nog niet gepaard gaat met eenigerlei dlstributle-
regeling.
Als men een wagon ter beschikking krijgt, zal
het noodig zijn, dat het laden en lossen In Ma
dag geschiedt. Er zullen voor dit soort goede
renvervoer ook wagens van een andere soort
gebruikt kunnen worden, b.v. open kolenwa
gens. omdat de toestand voor wat het koien-
v ervoer betreft geheel anders is dan in 1914,
toen wij niet voldoende kolen hadden. De
productie van thans is gelijk aan de behoefte
in Nederland.
Van de afschaffing der motorrijtuigen, vaar
tuigen of paarden door den verkoop aan het Rijk
dient binnen zes weken aangifte te worden ge
daan bij den inspecteur der directe belastingen,
in wiens inspectie de aanslag is vastgesteld. De
uitspraak op een zoodanige aangifte kan worden
Uitgesteld tot na afloop van het belastingjaar,
dus tot na 31 December as. Men dient dus ook
x na indiening van het verzoek om ontheffing
eerst de nog rèsteerende termijnen van den be
lastingaanslag te voldoen en verder de beslis
sing van den Inspecteur af te wachten.
De wettelijke bepalingen brengen mede, dat
diegenen, wier motorrijtuigen, vaartuigen oi
Paarden thans zijn gevorderd en die bijv, in
December tot aanschaffing van andere over
gaan. toch over de tusschenllggende f>erlode per
soneele belasting voor deze objecten moeten be
talen. Ten aanzien van dezen regel, die als on
billijk wordt gevoeld, nu velen geheel buiten hun
éigen wil van hun desbetreffend eigendom af
stand moesten doen, zijn de K.N.A.C. en de
ANWB. diligent teneinde een betere voorzie
ning te verkrijgen. Eveneens zullen deze ver
eenlglngen de mogelijkheid onder het oog zien,
gedeetlelljke ontheffing van belasting te ver
krijgen voor motorrijtuigen, welke niet meer In
gebruik zijn, doordat de eigenaar of houder werd
gemobiliseerd. Volgens de wettelljke bepalingen
kan voor zulke motorrijtuigen, die bulten ge
bruik zijn gesteld, doch in bezit van den belas
tingplichtige blijven, alleen ontheffing .worden
Als de Tweede Kamer Maandag het wetsont
werp houdende regelen met betrekking tot de
geneeskundige voorziening onder de burgerbe
volking in geval van oorlog, oorlogsgevaar ot
jndere buitengewone omstandigheden en eeni-
ge andere wetsontwerpen van spoedeischenden
aard, daarvan de indiening alsnog tegemoet
kan worden gezien, zal hebben aangenomen,
zullen deze ontwerpen Dinsdagmiddag door de
Eerste Kamer in de afdeellngen worden onder
zocht. Het ligt in de bedoeling de openbare Be
handeling nog dienzelfden dag te doen ge
schieden.
bijproducten der suikerbereldlng. tezamen tot
een hoeveelheid van 2 K.G.; honing en kunst-
honing 2 KG; aardappelmeel 1 K.G.; sago
(korrels) 1 K.G.; boekweltgrutten 1 K G.
De in deze opsomming vermelde hoeveelheden
gelden niet, voor zoover vervoer en aflevering
van daarin vermelde producten plaats vindt
met betrekking tot meer dan een adres en deze
producten verpakt zijn op een wijze, welke het
aannemelijk maakt, dat elke aflevering de voor
elk der laatstbedoelde producten vastgestelde
hoeveelheden niet te boven gaat.
Voor de goede orde wordt er de aandacht op
gevestigd, dat voor ongerepeld, gerepeld, ge
root en gezwingeld vlas (vlasllnt) alsmede voor
gezwingelde lokken en snuit geen be- en ver-
werkingsverbod geldt en hiervoor evenmin een
verbod van aflevering en vervoer is afgekon-
digd.
De handelaren of coöperaties zullen zich voor
de aanschaffing van zaaigranen dienen te
voorzien van aankoopmachtigingen, welke wor
den verstrekt door ot namens de provinciale
voedselcommissarissen, die deze machtigingen
alleen zullen afgeven aan die handelaren of
coöperaties, die een overeenkomst, als boven
bedoeld, met de Nederlandsche akkerbouwcen-
trale hebben aangegaan.
moet er echter niet iets catastrofaals in
zien, wanneer plotseling cc treinen weer
eens voor de militairen opgevorderd zouoen
worden
Ingediend is een wetsontwerp, volgens
hetwelk de bü Kon. besluit van 1 Septem
ber j.l. verklaarde staal van oorlog voor hei
geheele grondgebied des Rijks zal voort
duren.
De toelichting tot dit ontwerp luidt als volgt:
De buitengewone omstandigheden. welke er
toe hebben geleid om bjj Koninklijk besluit van
10 April 1939 te bepalen, dat al het personeel,
bestemd voor „buitengewone oproeping uit
wendige veiligheid in werkelljken dienst wordt
geroepen, hebben een verscherpt karakter ge
kregen in die mate, dat de regeering zich ge
noodzaakt heeft gezien, te bevorderen, dat tot
voormobilisatle en vervolgens tot algemeene mo
bilisatie wordt overgegaan. Daartoe strekken
achtereenvolgens de Koninklijke besluiten van
24 Augustus 1939 en 28 Augustus 1939 Deze be
sluiten berusten, evenals dat 'An 10 April, op
art. 32, eerste lid der Dienstplichtwet en op'art.
5. tweede lid, 6e. der wet voor het reserveperso-
neel der landmacht 1905.
Ten aanzien van de hierbij betrokken dienst
plichtigen zal ingevolge art. 193 der Grondwet
b(j de wet het onder de wapenen blijven zooveel
noodig moeten worden bepaald. Hieraan te vol
doen. is het doel van het thans aangeboden
ontwerp van wet.
Het is niet onaardig te vermelden, dat de
laatste dagen 222 extra militaire treinen zijn ge
laden. wat wel een duideljjken indruk geeft
van de moeilijkheden, waarmee de Spoorwegen
tc maken hadden Er kan hier dus gerust van
een topprestatie worden gesproken.
De nieuwe dienstregeling is voor het publiek
can de stations verkrijgbaar gesteld.
ken bureauhouder van zijn district kan
krijgen.
De aandacht wordt er op gevestigd, dat de
teler of kweeker alleen zaaigranen zal mogen
betrekken van een anderen teler of kweeker
van goedgekeurde zaden en alleen van een
handelaar of coöperatie, waarmee de Neder
landsche akkerbouwcentrale te 's Gravenhage
een overeenkomst heeft aangegaan.
De handelaren of coöperaties zullen echter
alleen geplombeerde granen mogen afleveren.
Behalve de reeds bestaande plombe van den
NAR. zal dan ook voor de niet te velde goed
gekeurde zaaigranen een speciale plombe, éen
zoogenaamde V.V.O.-plombe, worden Ingesteld,
welke eveneens door de controleurs van der.
Nederlandschen algemeenen keuringsdienst zal
worden aangebracht.
Door het busvervoer wordt ook voorzien in,
het vraagstuk van het vervoer uit een aantal
kleine tusschenstations. die b(j de nieuwe dienst
regeling uitgevallen zijn. Dit vraagstuk zal echter
ook nog bezien worcen bij het streven van de
Spoorwegdirectie om de dienstregeling van 15
Mei 1939 vrijwel geheel te herstellen.
De heer G. F. H Giesberger. chef van de
dienstregeling, wees aan de hand van oe pieuwe
tabellen nog op enkele bijzonderheden
We releveeren daarvan, dat ook voor de
Haarlemmermeertreinen precies dezelfde dienst
regeling geldt als van 15 Mei 1939 Het was niet
mogelljk de HJn UithoornNieuwersluis te
bedienen, waar ous met autobussen wordt ge
reden Voorts is voor de tram AlkmaarBer
gen. de tram GoucaSchoonhoven en de tram
Alkmaar—Warmenhulzen de dienst van 15 Mei
i 1939 volledig hersteld.
de 1
Ir. Van Rljckevorsel' 'ging mee uitvoert*;
in op het goederenvervoer en deed een beroep
op de medewerking van het publiek om ook
i hier weer tot de oude positie terug te komen.
Dit geldt vooral voor de wagonladingen in ver
hand met de blokkeeringen van een aantal va-
■ns.
Voorts ligt het In de bedoeling.'/iet vervoer
van monsterzendingen. tot een hoeveelheid van
ten hoogste 3 kg, aan de gewestelijke keurings
diensten van den Nederlandschen algemeenen
keuringsdienst, het rljks-proefstatfon voor zaad-
contróle te Wagenlngen. den plantenzlekten-
kundlgen dienst te Wagenlngen en het secre
tariaat van den Nederlandschen Tjlgymr~n?n
keuringsdienst te Wagenlngen, t» In1i»«»
Ten slotte wordt nog medegedeeld, dat dl
importeur zich voor ingevoerde partijen moet]
wenden tot voedselcommiyaris zijner pro
vincie, teneinde een vervoerbewjjs te verkrijgen.
Van de. zijde van het ministerie van Econo
mische Zaken wordt medegedeeld, dat t rijks
bureau voor rubber met Ingang van 4 Septem
ber niet meer gevestigd zal zijn Bezuidenhout-
scheweg 30 te 's-Gravenhage. doch zal rijn
verplaatst naar Amsterdam. Heerengracht 182.
telefoon 49424..
Alle aanvragen om vergunning voor de ver
werking. den verkoop, de aflevering of het ver
voer van rubber en voor den verkoop, aflevering
of het vervoer van oude en nieuwe autobanden
dienen du* te worden gericht tot dit nieuwe
adres
WIJ vernemen van bevoegde zijde, dal het
imoerprijsverschil op rogge en roggemeel voor
het tlpivak van 3 tot en met 9 September 1939.
behoudens tusschentljdsche wijziging, is vast
gesteld op 4A5 per 100 Kg.
De denaturatiesteun voor rogge, gedenatu
reerd op 28 Augustus 1939, bedraag 1 45 per
100 Kg.
Zooa!g reeds werd bekendgemaakt, is de de-
naturatie met ingang van 29 Augustus tot nader
berieht opgeschort.
Van bevoegde zijde wordt vernomen, dat het
vervoer en de aflevering van suikerbietenzaad,
voederbieten, mangel- en wortelzaad, radijs
zaad, spinaziezaad, graszaad, klaverzaad, lucer
ne. spurrie, knolzaad. wortelzaad (incl. zaad van
tuinbouw wortelen), met ingang van 1 Septem
ber geheel vrij zijn.
Aflevering en vervoer van partijen maïzena,
bak- en puddingpoeders, custard en dergelljke.
sago (korrels), ongedenatureerde glucose (blanke
stroop), keukenstroop, zwarte stroop en rietsui
kerstroop, massee, dextrine, dextrose, plantaar
dige lijm, boekweltgrutten, zoomede griesmeel
van rijst (gekleurd en ongekleurd), bestemd
voor wederverkoopers, zijn, eveneens met in
gang van 1 September, van het afleverings- en
vervoerverbod vrijgesteld, mits het normale hoe
veelheden betreft, bestemd voor gebruikelijke
afnemers.
Behoudens de bepalingen krachtens de Prjjs-
opdrjjvings- en hamsterwet 1939, houdende on
der meer het verbod om zich in een week meer
te verschaffen dan men in een week pleegt te
verbruiken, zijn in het algemeen aflevering aan
en vervoer naar den uiteindelljken verbruiker
van z.g. consumptiegoederen van het afleve
rings- en vervoersvernod vrijgesteld. Een uitzon
dering hierop vormen vnl. de volgende artike
len. waarvoor geldt, dat aflevering aan en ver
voer naar den uiteindelljken verbruiker slechts
is toegestaan voor hoeveelheden, welke het bij
elk product of elke groep producten vermelde
kwantum niet te boven gaan.
Deze artikelen zjjn:
Paddi of voerrijst 5 K G tarwegriesmeel. bak
en puddingpoeders, custard, alsmede gerste-
bloem. tezamen tot een hoeveelheid van 1 KG
griesmeel van rijst (gekl. of ongekl.) 1 K G
stijfsel en stijfselpoeder, tezamen 1 K.G.; ge
mengde koekjes, brokjes, meel, opfokvoeders
ochtendvoer en kippenvoer, tezamen tot een
hoeveelheid vairéfe K.G.; ondermelk- en melk
poeder, tezamen tot een hoeveelheid van 25
K G.; kippen-, honden- en kattenbrood, teza-
verleend indien het voertuig bet geheele jaar men tot een hoeveelheid van 5 K_G.; stropen en
Van bevoegde zijde vernemen wij, dat in
verband met het geldende vervoerverbod voor
granen, een regeling is getroffen om het ver
voer van wintertarwe, winterrogge en winter-
gerst, bestemd voor den uitzaai, zooveel mogelljk
doorgang te doen vinden.
„Als bedrljfsman kan ik alleen maar
zeggen, dat het een pak van mijn hart
is! Het ging juist zoo goed, de ontvang
sten stegen regelmatig en toen kwam
de mobilisatie roet in het eten strooien.
Wij zijn nu zoo blij een dienstregeling
te kunnen aanbieden, welke die van 1914
verre overtreft.” Met deze woorden
besloot de president-directeur der Ne
derlandsche Spoorwegen, prof, ir J.
Goudriaan, Zaterdagmiddag zijn uiteen
zetting voor de pers, naar aanleiding
van de nieuwe dienstregeling, welke
heden in werking is getreden.
Om een denkbeeld te geven van het verschil
in uitbreiding tusschen deze dienstregeling en
die van 15 Mei JJ„ noemde de professor
oppervlakte die beide dienstregelingen aan pa- I
pier beslaan. De eerste bevat 2' blad en is 3
vierkante meter groot; dat is ongeveer de helft
van de normale zomerdienstregeling welke uit
4 bladen bestaat en tezamen een oppervlakte van
6 M2, heeft.
De meac-dlrecteur der N.S.. Ir. W. F. H. van
RUckevorsel. had de volgende percentages be
rekend. De beperkte dienstregeling zooals die
Zondag nog gold, is 15 procent van de
normale en de nieuwe is daarvan 75 pet., zoo-
dat bijna de oude dienstregeling is bereikt.
De z g knooppunten zjjn ook in de nieu
we dienstregeling volledig gehandhaafd.
De electrische trbinen rijden op de oude
snelheden, terwijl de stoomsnelheki 100
K M. za! bedragen.
De besturen der drie werknemersorganisaties
m het slagersbedrljf hebben aan de besturen
der Nederlandsche slagershonden en aan de
bonden van Vleeschwarenfabrikanten en ex-
port-slachters een circulaire gezonden, waar
in gevraagd wordt dat het dienstverband met
hun gemobiliseerde arbeiders niet wordt ver
broken;
dat bjj de mobilisatle-toelage ook van werk
geverszijde een toeslag wordt verstrekt, zoodac
het volle weekloon geheel of gedeeltelijk be
reikt wordt;
indien de omstandigheden zich dermate wij
zigen, dat ontslag moet volgen, voor de ontsla
genen een wachtgeldregeling tot stand ge
bracht wordt.
De minister van Sociale Zaken Jieeft bepaald
voor alle bestuurders van vrachtauto's in alle
gemeenten des Rijks dat van 3 tot en met 16
September a.s. ontheffing wordt verleend van
het bepaalde bij de artikelen 25, 26, 29, 30 en
32 van het rijtijdenbesluit, zoodat
een werktijd niet meer dan 14 uren;
de gezamenlijke duur van de in
vallende werktijden en gedeelten
werktijden, niet meer dan 72 uren;
3e. een diensttijd niet meer dan 16 uren mag
bedragen
4e. dat een tusschen twee opeenvolgende
diensttijden gelegen rusttijd ten minste 10 uren
moet bedragen.
Deze dienstregeling kan immers ten allen
tijde, zonder voorafgaande waarschuwing, ge
heel of gedeeltelijk buiten werking gesteld wor
den. Voor dergelljke eventualiteiten is echter
een organisatie met de autobussen getroffen,
om de geslagen bres zoo goed mogelyk te
vullen
Zooals wij reeds eerder uitvoerig gepubliceerd
hebben is Maandag op alle geëlectriflceerde
baanvakken <en uurdienst Ingevoerd waar
mee men tot den toestand, zboals die op 4
Mei bestond, Is teruggekeerd. Op de lyn
Rotterdam—Den Haag—Schevenlngen Kur-
haus) wordt de volledige dienstregeling van 15
Mei 1939 vlot hervat, terwijl op alle overige
baanvakken die meer het verkeer aan de peri
ferie, zooals Leeuwarden. Groningen. Twente,
Nijmegen en Maastricht vormen, een twee-uur
dienst met stoom- en diesel-treinen wordt ge
reden.
Verder is van Maandag af het goederenvervoer
weer practisch normaal.
Zonder de voortreffelijke medewerking der
militaire autoriteiten ware het niet mogelijk
geweest het Spoorwegbedrijf weer volledtg voor
het publiek open te stellen. Prof. Goucriaan
sprak daarom een ernstig en welgemeend woord
van oank tot de betreffende militaire instantie,
op de persconferentie vertegenwoordigd door ka
pitein J. J. Jurrlssen. hoofd van de secti:
Spoorwegdienst van oen Generalen Staf, en tot
den directeur van den étappe- en vervoerdienst
Thode van Velzen.