De spoorwegtentoonstelling officieel geopend I de van Onrust der tijden Bodemproductie De ramp „Van Ewück” DOOR BURGEMEESTER VAN AMSTERDAM VREEMDE VLIEGTUIGEN 1 BOVEN ONS LAND ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1939 VAN WEEK TOT WEEK De droeve lijst van Leedwezen betuigd Slechte één schending Kinderpostzegels T reinverbinding Amsterdam-Brussel Toespraken ir. Hupkes en weth. van Meurs Vertrek Indië-vliegtuig uitgesteld In verband met maatregelen in Frankryk Ir. Roebroek tot regeerings- commissaris benoemd Met ingang van a.s. Maandag wordt zij hersteld Tentoonstelling moest doorgaan DE TOESTAND IN HET BLOEMBOLLENVAK Restaurant DORRIUS dooden en vermisten 212.000.„Voor het kind” bijeengebracht Hulde aan de organisatoren en aan de jeugdige werkloozen, die aan den opbouw werkten In 1937 in dienst gesteld De gewonden Volgens de Britsche regeering zou één Engelsch vliegtuig over ons grondgebied gevlogen hebben Verhaal van een oofffetaiffe De namen van de slachtoffers zijn: (Vervolg van pag. 1) Overledenen: Vermist: 1' D. M. m. fa Kij inmiddels der Nederlandsche is spoorwegen te walging Uit nasna van de directie der Nederlandsche personeel op vier man na by de ramp om gekomen een op Het betrof een of meer Britsche vliegtuigen, welke op den terugweg van Duitschland. waar heen zij zich begeven hadden met het doel er pamfletten uit te werpen, over onze grens zijn gekomen. Zij vlogen bij bewolkten hemel, wes halve er niet op kon worden gevuurd. Tegenover deze niet op feiten steunende beis- wering kan op grond van inlichtingen van ge- zaghebbende zijde gesteld worden, dat slechts één dergelijke neutraliteitsschending is komen vast te staan en dat naar aanleiding t^arvan. zooals van regeeringswege onmiddellijk is be kend gemaakt, aanstonds eén stap bjj de Brit sche regeering is gedaan, terwijl vervolgens, zoodra bewijsmateriaal beschikbaar was, over legging daarvan heeft plaats gehad. Voor wat betreft de opvoering van de fre quentie op de binnenlandsche lijnen kan wor den medegedeeld, dat met ingang van Maan dag as. de twee-uursdienst op de lijn Rotter damHoek van Holland zal worden uitgebreid tot een uurdienst. Naar wij vernemen, zal de treinverbinding AmsterdamBrussel met ingang van Maandag a.s. worden hersteld. Tengevolge van maatregelen, die in Frank rijk worden genomen, is het vertrek van het Indië-vliegtuig op heden opgeschort, Zoodra de Fransche regeering toestemming tot het overvliegen van haar gebied heeft ge geven. volgt nader bericht omtrent den dag van vertrek van het vliegtuig naar Indié. kunnen i andere mogend- N. Z. Vuwrtowgwal b. h. Spul, Amsterdam. MATS DU JOUR aN Lt C*«TI eeuwfeest verrezen. Zjjn rede vervolgende constateerde de bur gemeester, dat de expositie voor de niet- ingewjjden een interessanten, leerzamen kijk op dit in technisch, economisch en sociaal opzicht zoo belangrijke bedrijf geeft. Spoorwegen sprak hierna nog Ir. W. Hupkes. Ik hoop, zoo zeide hij, dat dit werk, waaraan zoo- velen met toewijding hun beste krachten heb ben gegeven, de volle belangstelling van het Ne derlandsche publiek zal mogen hebben en ik wensch het gemeentebestuur van Amsterdam van harte een groot succes met zjjn tentoonstel ling toe. Is het goed of is het verkeerd, de ontstel lende oorlogsberichten te volgen, zich over te geven aan de opwindende emoties, door vele en zoo tegenstrijdige legertddingen de strijdende mogendheden opgewekt, zich rig te verontwaardigen over het Dezer dagen is een bijeenkomst gehouden van leidende personen uit de verschillende organi saties van het bloembollenvak Algemeen werd overeengekomen, in volkomen samenwerking van alle organen, met uitschake ling van vroegere verschillen, maatregelen te beramen, om aan de moeilijkheden der tijden het hoofd te bieden. Allereerst zal worden getracht, de nog be staande exportmogelijkheden zooveel mogelijk te steunen. Ook in het belang der cultuur zullen nadere maatregelen worden overwogen, waarbij o.m. de mogelijkheid van verdere inkrimping van het areaal voor hyacinthen en tulpen onder oogen zal worden gezien, in verband met het verkrij gen van nadere rechten voor productie en ex port van tulnbouwartikelen. Met alle desbetreffende organisatiebesturen. met name ook met die van de Nederlandsche bloembollen bedrijfsorganisatie, de Nederland sche Sierteelt Centrale en het Bloembollen sur- plusfonds, zal op korten termijn overleg wor den gepleegd. De Britsche regeering heeft in verband daar mede jegens de Nederlandsche uiting gegeven aan haar diep leedwezen over deze schending der neutraliteit van ons land De Britsche re geering is vastbesloten alles te doen, wat in haar vermogen ligt, om herhaling van een dergelijke gebeurtenis te voorkomen. Met dit doel zjjn en zullen aan de Britsche piloten de strengste voorschriften worden gegeven. Het slotwoord werd gesproken door den bur gemeester van Amsterdam, die met enkele woorden de tentoonstelling geopend verklaarde. Daarna maakten de talrijke aanwezigen ’n rond gang over de expositie, van welke wjj reeds een uitvoerige beschrijving gaven. I --- Nauwelijks was deze aan boord, of 1 vree- selljk drama speelde zich af. Vermoedelijk is de mijnenveger,* terwijl de commandant aan boord kwam, door den stroom, welke er stond, afgedreven en aldus in het mij nenveld terecht gekomen. Het schip werd midscheeps onder de machinekamer geraakt en juist omdat in de machinekamer de wacht werd afgelost, is het geheele machlne- Het schip brak middendoor. Het middenge deelte verhief zich eerst, terwijl zuilen van stoom en olie omhoog werden gespoten. Het schip plofte vervolgens op het water terug. Bovenop het schip bevond zich een twintigtal mannen, die allen in het water werden geslin gerd. Stukken ijzer vlogen in het rond en maak ten vele slachtoffers. Zoo werd de commandant van de „Van Ewijck". luitenant ter zee eerste klasse J. E. ten Klooster, door een wegvliegend stuk ijzer zwaar aan het hoofd gewond. Een zevental minuten verstreek, voor het schip ge heel gezonken was De voorsteven verdween het eerst onder water, de achtersteven bleef een halven meter boven water uitsteken. Naar aanleiding van de waarschuwingen van onzen luchtwachtdienst betreffende vreemde vliegtuigen, welke het Nederlandsche publiek af en toe door de radio kan beluisteren, heeft ons van verschillende kanten de vraag bereikt of de hiermede gegeven publiciteit eigenlijk wel raadzaam is en of zij niet noodelooze ongerust heid kan verwekken. In verband hiermede wordt van bevoegde zijde op het volgende gewezen: Onvermijdelijk is het nu eenmaal, dat deze waarschuwingen, welke blijkens vorm en in houd niet bedoeld zijn voor het graote publiek, doch voor inlichting van de militaire organen van de luchtverdediging en voor de burgerlijke organen van de luchtbescherming, door iedereen kunnen worden opgevangen. Het daaraan ver bonden nadeel, zooals b.v. dat zulke berichten zenuwachtige naturen kunnen verontrusten weegt echter niet op tegen de voordeelen, ook van preventieven aard, welke voor de handha ving van onze neutraliteit aan zulk een doel treffende signa leering van ongewenschte gasten in de lucht verbonden zjjn. In enkele Duitsche bladen wordt het voorge- In enkele Duitsche bladen wordt het voorge steld. als zou onze neutraliteit bjj herhaling geschonden zijn door vluchten van Britsche militaire vliegtuigen over Nederlandsch grond gebied. waartegen Nederland zich onvoldoende zou hebben geweerd. Het initiatief tot het houden van de spoorwegtentoonstelling werd genomen in een tijd, toen weliswaar telkens donkere wolken den internationalen horizon verduis terden, maar niemand kon. niemand wilde gelooven, dat de menschheid opnieuw de ontzettende ramp van een wereldoorlog zou moeten doormaken. Deze tentoonstelling neemt wel onder zeer droeve omstandig heden een aan vang. Hoe gaarne zouden wij allen hebben gewenscht, dat wjj heden in een opgewekte stemming bijeen zouden zjjn, zonder de huiveringwekkende beklemming van hetgeen om ons heen geschiedt Maar ondanks dit alles, ondanks de catastrophe, die over de wereld is losgebarsten, gaat, moet het leven doorgaan. Daarom is ook besloten de tentoonstelling, die in de maanden, toen het nog vrede was, is op gebouwd. te hougeu. Behalve de met zes man bemande sloep van de „Van Ewjjckschoten, sloepen en Jollen van de andere mijnenvegers te hulp. De zwaar gewonden werden aan boord van de Nautilus gebracht, waar zich een dokter bevond. Het reddingswerk verliep in goede orde, al speelden zich hartverscheurende tooneelen af in de nabijheid van het zinken de schip. Spr. besloot zijn openingsrede met hulde te brengen aan de organisatoren, in het bijzonder aan het groote aantal Jeugdige werkloozen, dat reeds geruimen tijd met enthousiasme heeft gearbeid om deze tentoonstelling in te richten en aan de Nederlandsche Spoorwegen, die èn personeel èn materieel èn geldmiddelen be schikbaar stelden. Moest nu. gezien de tijdsomstandigheden, het comité de tentoonstelling niet laten doorgaan? Die gedachte kon bjj ons geen ingang vinden. Veeleer heeft het comité in de tijdsomstandigheden een aansporing ge voeld om het tentoongestelde werk te laten zien, opdat zij, die het zullen bezichtigen, met hun gedachten zullen verwijlen bij wat in de verstreken periode van honderd jaren door intelligentie, geest- en arbeidskracht, door ondernemingszin, volharding en doorzet tingsvermogen in ons Volk tot stand is ge komen In dezen tijd, waarin rondom ons weer zooveel vernietigd en vernield wordt, moge de mensch zich wel dezen spiegel voor- houdwn. Van het wachtschip ..Koningin Emma der Nederlanden" waait de vlag halfstok ten teeken van rouw om den mijnen veger „Willem van Ewijck" Hr. Ms. „Willem van Ewijck” werd in 1937 in dienst gesteld. Het schip werd gebouwd bij P Smit Jr. te Rotterdam en mat ongeveer 500 ton. De „Willem van Ewijck’’ behoorde tot serie Van acht mijnenvegers, waarvan er het oogenbllk vier in Indié zijn. De voorzitter van het tentoonstellingscomité, wethouder F. van Meurs. bracht In een har telijke toespraak woorden van warme hulde aan allen, die aan de totstandkoming der expositie hun krachten hebben gegeven. Ook gaf spr. een uitvoerig overzicht van de wordingsgeschiede nis, waarbij hjj wees op de prettige samenwer king tusschen Rijk, gemeente en spoorwegdi rectie. X Van alle zijden zoo besloot de heer van Meurs bleek reeds een verheugende belang stelling voor deze tentoonstelling te bestaan, die eenerzjjds het honderdjarige en toch zoo jeug dige, levenskrachtige, nationale spoorwegbedrijf betreft, anderzijds ’n voorbeeld is van wat jonge ren, vaak jarenlang werkloos, vermogen. Voor de Nederlandsche Spoorwegen hopen wjj, dat deze tentoonstelling aan de bezoekers den Indruk zal mogen geven, dat Nederland met Zijn spoorwegen voor den dag kan komen en ons bedrijf, wat betreft de veiligheid en het comfort voor de reizigers, snelheid der treinen en goede service voor de vervoerders een vooraanstaande plaats Inneemt, maar bovendien hopen wij, dat de hier met kleine, losse grepen tentoongestelde arbeid van tienduizenden spoorwegmannen in de afgeloopen eeuw de bezoekers zal doen aan voelen de groote toewijding voor ons bedrijf van ons personeel, welk personeel altijd en onder alle omstandigheden voor dit bedrijf klaar staat en hetwelk als hoofddoel heeft door een goede service voor onze reizigers en vervoerders het algemeen belang van Nederland te dienen. De Bodemproductiewet 1939 geeft de be voegdheid om bij of krachtens algemeenen maatregel van bestuur algemeene of bijzondere voorschriften te geven met betrekking tot de bodemproductie en de bestemming van den booem. Een algemeene maatregel van bestuur als hier bedoeld is in voorbereiding. De te tref fen maatregelen zullen hiertoe strekken, dat die gewassen worden geteeld, welke noodig zjjn tot verzekering van de voedselvoorziening van mensch en dier. Zoo sprak Vrijdag de burgemeester van Amsterdam, dr. W. de Vlugt, tot een groot aantal genoodigden burgerlijke en militaire autoriteiten die op het terrein van het voormalige Paleis voor Volksvlijt aan het Fre- derikspleln te Amsterdam waren bijeengekomen ter bijwoning van de opening der groote ten toonstelling, die hier ter gelegenheid van het Na verkregen goedkeuring door den minister van Binnenlandsche Zaken heeft de centrale propaganda-commlssie dezer dagen de ultkee- ringen uit de oi>brengst der weldadlgheldspost- zegels en prentbriefkaarten „Voor het kind”, welke in Dec./Jan. jj. zijn verkocht, aan dc deel- gerechtigde vereenigingen toegezonden. Uitgekeerd werd: a. aan 27 vereenigingen voor achterlijke kin deren samen ƒ23.271.05; b. aan 87 vereenigingen voor zieke en zwakke kinderen samen 47.359.87; c. aan 248 vereenigingen voor verwaarloosde kin deren samen 125 424 95; d. aan 13 vereenigin gen voor gebrekkige kinderen samen 11.07430; dus aan 375 instellingen voor kinderbescherming in totaal ƒ207.130.17. Met inbegrip van het aandeel ad 5.387.96 toekomende aan het kinderfonds P.T.T. is dus 212518.13 aan de Nederlandsche misdeelde jeugd ten goede gekomen. In een der militairé tehuiaen van Den Helder hing Vrijdagavond boven de inge lijste foto van den mijnenveger „Willem van Ewijck' een rouwlint; een stille hulde van kameraden aan ben. die aan boord van dezen oorlogsbodem als slachtoffers van de mobilisatie van 1939 bjj de vervulling van hun plicht het leven lieten. Jn onschuld was van dezelfde verdachte zui verheid als de kunst: klaar, doorzichtig, stra lend in het licht der sou, maar die twee handen kunt gjj daarbij niet vergeten. De we tenschap? Ze wordt een aanfluiting van den geest, wanneer gij bedenkt, dat zij moet dienen om in het laboratorium de explosieve stoffen en de gassen te vervaardigen, van welker gevol gen zij u daarna in het ziekenhuis zal gena zen En de schoonheid der natuur? Ieder land schep is goed voor slagveld, iedere boom kan tot versperring dienen, ieder struikgewas is geschikt om geschut te maskeeren. Ieder idyl lisch dorpje met zonnige boerderijtjes en een ranken kerktoren, een molentje, een herberg met een uithangbord, een dorpspomp op het marktplein, een hoefstal onder lindeboomen. heet, zoodra het daarop aankomt, een vijande lijke stelling en God behoede er de moeders, die een kind verwachten! Toch moet gU in deze wereld leven, voort leven. Gij kunt niet vermoeden, hoe lang de beproeving zal duren, noch hoe zij eindigen zal. Gij kunt u allen voorhouden, dat ook dit wel weer voorbij zal ggan. te zijner tijd Dan zal misschien blijken of het ergens goed voor ge weest is. Misschien ook niet. De gedachte, dat de menschen er beter of wijzer door zullen wor den. kpnden de idealisten van 1914 tot 1918 koesteren, maar wie rich de ervaring van toen nog eenigermate herinneren. laten zich van daag niet door mooie phrasen verschalken en 1 ebben hoogstens een beetje vertouwen in de aoogenaamde .opmerkelijke kalmte”, waar mede de troepen ten oorlog trokken, in tegen stelling tot -1914. toen ze geestdriftig waren. Opmerkelijke kalmte van groote menschen- massa's duurt nooit lang, wanneer er iets catastrophaals aan de hand is. Maar hoeveel van die kalmte komt op rekening der propa ganda? Hoeveel doodvonnissen tegen deserteurs en weigeraars zjjn er op dit oogenbllk reeds voltrokken, zonder dat men er iets over hoort? Wat niet dienstig is voor de propaganda, komt toch niet door «Deze techniek is veel volmaak ter dan in 1914. toen de berichtendienst ruwer was, primitiever, kleuriger en romantischer in dien gij «rilt, maar bjj dat alles oprechter. De moderne publiciteit is minder een kunst der openbaarmaking dah der verzwijging. De zorg der verantwoordelijken is minder gericht op de voorlichting dan op de geheimhouding. Noemt men het percentage dooden en gewon den, dan verzwijgt men het getaH. waarnaar deze procenten berekend moeten worden: de familieleden der” gesneuvelden mogen het doodsbericht van hun verwant niet eens mede- deelen aan hun kennissen en het Is strikt ver boden, te rouwen! .Wie iets weet, mag vooial niets vertellen. Wat voor rin heeft het dan, te luisteren naar de berichten en de verslagen te lezen? Is het nog ergens goed voor? Of is het geheime deel neming in het wereldkwaad, de bevrediging van een duisteren aensatieluM? Menigeen, die gedurende de laatste week met spanning de berichten volgde en die niet geheel onbewust leeft, zal zich deze vraag heb ben gesteld, en bjj sommigen zal zij een gewe tensvraag zjjn geworden. Is het goed of is het verkeerd, zijn geest te laten deelen in den on- meteljjken onzin van al hetgeen er verteld wordt, terwijl de kans tot zorgvuldige onder scheiding van het ware u met welhaast dui- velschen opzet wordt benomen? Verkeerd is het zeker, voorzoover het den mensch nog dieper ontrukt aan zichzelven en prijsgeeft aan zinlooce emoties, die als -een prikkeling worden genoten. Ook is het ver keerd, voorzoover men zich door deze bewuste propaganda laat opzweepen tot partijdigheid en haat. Maar het is goed. Indien het stemt tot een hooger waarheidsbesef, dat aan den greep van deze leugenachtigheden ontstijgt door helder te maken, dat deze wereld de vijandin is van den Licht gewondLuitenant ter zee le kl. F. H. M. van Straelen, korpl. adelborst W. A. Moraux, sergt. machinist N. Steenhaard, korpl. machinist D. Schaatsbergen, korpl. konstabel mans, Matroos le klasse L. C. van der Blink, matroos le klasse H de Vries. Zeer licht gewond werd-'p» stoker 3e klasse G H. Hejjne. Licht gewonde miliciens: Matrozen 2e kl. z. ul J. Dubbel en V. van der Weide, matrozen 3e klasse t. m. W K. Krujjter en D. van den Heuvel, seiner 3e klasse z. m. E. Stulp, schrij ver 3e klasse z. m. F. Simons. Ongedeerd bleven: Luit, ter zee 2e kl. mar. res. J. P. D. Visser, kwartiermeester J. H 81- monls. korpl machinist F. J. van der Maas, korpl. telegrafist C. F B._ van der Krolt, korpl monteur S. P. Sparenberg. matroos 2e klasse M. J. Walrave, matrozen 3e klasse W. J. Loo en I. Hamelink, stoker-olieman 2e kl. z. m D. M. Goetgeluk, matroos 3e klasse z. m. H J. Meijer. De Staatscourant bevat het Koninklijk besluit van 1 September, waarbij benoemd worot tot regeer in gscommissa ris voor de bocemproductieIr. A L. H. Roebroek, dl- recteur-generaal van den landbouw. Dit besluit bevat tevens de benoeming van de commissie voor de bodemproductie, be doeld in artikel 6 van de Bodemproouctle- wet 1939. De regeeringscommissarls voor ce bodem productie is ambtshalve lid en voorzitter. Tot leden van de commissie Zijn benoemd: Jac. Biemond te Bleiswjjk, lid hoofdbestuur Chr. Boeren- en TuinoersbondIr. J. G. Hejj- meijer te 's Gravenhage. seer. R K. Ned. Boeren en Tuindersbond; H. D. louwes te Westpolder (Ulrum), voorz. Kon. Neet Landbouwcomlte; Ir. S. L Louwes te ’s Gravenhage, regeerings commissarls akkerl^puw en de veehouderij; F. V. Valstar te Naaldwijk, reg.-comm. groenten-, fruft- en sierteelt; N. P. van der Weijden te Zevenhoven, lid Tweede Kamer der Staten- Generaal. Voorts zjjn bjj genoemo K. B. aan de ver melde commissie toegevoegd: als adviseerend lia: dr. C. C. Hulst, econ. adviseur dep. van Financiën; ir. H. G. A. Leignes Bakhoven te 's Gravenhage. insp. veeteelt- en zul vel wezen; ir. F. P. Mesu te Bflthoven, dir. cultuur-techn. dienst; Ir. A. W. van de Plassche te Voorburg, insp. tuinbouw en tuinboy wonderwijs; ir. C. Veenstra te Wageniagjzv'insp. landbouw; als secretaris: mr. J. A. M. Pott te 'sGravenhage. ref. dep. van Econ. Zaken; als adj.-secretaris: mr. Joh. van Andel te Voorburg, ambtenaar dep. van Econ. Zaken. geest. Men zegt wel eens, dat ook de neutrale landen strijden, want zjj strijden temidden van de uitbarsting der hartstochten voor de cnaandoenlijke. zuivere waarachtigheid. In ze ker opzicht is dit zoo. maar in een hoogeren dan politieken zjn. Toeschouwer te zijn by de ellende, is voor een fijngevoelig mensch een ellende op zich zelf, maar het is een ellende met zins besef Al het gerucht heeft waarde, wanneer het dit besef by ons vermeerdert. Het kan ons de wc- leld doen kennen Als kennisbron der objectieve historische waarheid is zijn betcekenis heel twjj- fclachtig. zeker voor ongeschoolde beoordee laars. Maar voor een wijs gemoed draagt alles bj] tot kennis van de wereld en de ziel. En □eze kennis, die wjj wel eens houden voor jen ervulllng van ons wezen, blijkt nu een hev’ge onvoldaanheid, schrijnend als honger en dors:. De ware kennis van wereld en ziel is de kennis van haar onderlinge ongenoegzaamheid. Wie wereld en ziel doorgrondt, begrijpt, dat zij el kander niet kunnen bevredigen, doch dat zi' hun bevrediging, hun vrede, verwachten van een verlossing. Zjj hongeren van nature naar een Ridder der wereld. Als resultaat van dit ondersoek is da Britsche regeering lot de overtuiging ge komen. dat op den heenweg niet één Britach vliegtuig over het grondgebied van Nederland vloog. Geen enkel Brltsch vlieg tuig is op den heenweg over de Zuidelijke route gevlogen en de Britsche luchtvaart autoriteiten sjjn derhalve tot de overtui ging gekomen, dat vliegtuigbewegingen bo ven Limburg in de richting van Duitsch land alleen betrekking kunnen hebben op de hichtmacht van een heid. Als resultaat van een grondig en nauw keurig ondersoek is echter gebleken. dat één Britsche piloot, die verder dan de an deren in Duitschland was doorgedrongen, in strijd met zjjn opdracht, over Nederland (ongeveer in de richting van Amsterdam) terugkeerde, als gevolg van tekort aan benzine. De lichtgewonden werden via de Nautilus aan boord van <-e „Jan van Gelder” genomen. Een der inmiddels gearriveerde watervliegtuigen pikte den bedlende-zeemilicien Jan Bosch op, doch deze bleek reeds te zijn overleden. Te kwart over vier kwamen de booten met hun droeven last te Den .leider aap, waar aan den steiger van de Texelsche boot werd gemeerd. Het is gebleken, dat ne familieleden van de meeste opvarenden muiten Den Helder woon achtig zjjn. In Den Helder heeft men groote deernis met ue familie» van de slachtoffers. Groote con sternatie heerschte er, toen men het bericht van de ramp ontving zoo van vu- geschonden recht, zich te verliezen in meegevoel met dc onschuldigen, die vernietigd worden? Ware het met beter, dat de radio maar zweeg, dat de kranten maar niet verschenen, dat de onrust wekkende bulletins uitbleven, dat de toch al bjjna ondraaglijke spanning niet uur aan uur door geruchten werd verhevigd? Of moeten wy integendeel deze felle berichtgeving aan vaarden als een noodzakelijke paedagogle Jes gemoeds en zelfs betreuren, dat de oorlog voerende mogendheden in deze eerste krügs- week zoo betrekkelijk spaarzaam zlin geweest met mededeelingen van de fronten? Worden wjj door de kennis van de feiten alleen ver ontrust, of daarenboven gelouterd? Heeft het tin, dat wij deze dingen vernemen en weten, of is het alleen maar gruwelijk en zinloos? Suc cessen worden gemeld en weersproken; de stijl der legerberlchten is bij alle zakelijke ob jectiviteit sluw en berekend, geheel beheerscht ooor de ideeën-propaganda. die meer dan ooit den oorlog van de wapenen begeleidt: niets var. hetgeen wordt medegedeeld is vrjj van strek king en stemming. Van weerszijden tracht men door welbewuste agitatie de gedachte te ver spreiden. dat de krijgsverrichtingen het karak ter voeren van een heiligen strijd omwille der rechtvaardigheid. Hoe is het mogelijk, zich voor deze suggesties Ontvankelijk te stellen en daarbij hef hoofd koel te houden? Met bitter heid heriifnert men zich den zoo kort geleden gévoerden Spaanschen broederkrjjg met net ironische naspel van het Dultsch-Russische pact, dat alles vernietigt, wat talrijke Sjjan- jaarden aan belde zijden als een Ideaal hebben beschouwd of tenminste voor een redplank van de volksvrijheid en van de vaderlandsche cul tuur hebben gehouden. Het walglngwekkende besef, te lesen in een wereld van leugen, wordt door de tegenstrijdige oorlogsgeruchten zóó verscherpt, dat men onwillekeurig zoekt, zich te ontdoen van het vuil en naar verstrooiing grijpt om de werkelijkheid te kunnen vergeten. Laat de radio zwijgen, leg de krant ter zijde, maar uit het oude boek, dat gij ter hand neemt om u van deze moderne wereld te zui veren, klinkt nu ineens gij had het vroeger nooit zoo gehoord de stem van dezelfde walging op. of van dezelfde leugen. Gij ont moet dezelfde verkommerde menschen met de zelfde kwellende begeerten, dezelfde diepe on betrouwbaarheid van gemoed, dezelfde onnoo- zele gehechtheidaan de dingen, die hen on gelukkig maken. Neem een ander boek, en nog een ander: Gij kunt de wereld niet ontvluchten, overal kreunt haar onophoudelijke wanhoop en het wordt u te moede, als «as zelfs het schoon ste, dat de wereldlitteratuur voortbracht, slechts een sinister voorspel van het eeuwige tand geknars der verdoemden. Ook de groote geeste lijke schrijvers, die altijd het vermogen béza ten, u te vertroosten door hun wijsheid, hun mildheid, hun bijna reeds verworven zalig heid, zeggen u in deze stemming slechts, dat zij de wereld verachtten, afgrondelijk-diep cn met kwellende a'alging. omdat er in deze we reld geen ware eerlijkheid, geen ongerepte schoonheid, gëën algeheele zuiverheid bestaat. Alles is aangetast. Alles is bezoedeld. Alles is vuil. Hoe hebben zij geworsteld om zich er aan te onttrekken! Hoe hebben zjj eronder geleden, dat het niet ging. „De wereld wil mij achterna, al waar ik ga. of sta. of ook mijn oogen sla” deze weemoedige klacht van Guido Gezelle is ven de bitterheid der heiligen vervuld. En wan- reer gij op het oogenbllk, onder deze indruk ken, denkt aan de lieftallig-idyllische uitbeel ding van het hemelsche, zooals dat huiverde in het gemoed van kinderlijke vromen, wordt ook dit u te veel en gij komt er tegen in op stand. Zij waren zoo lief en zoo naïef niet, deze zoogenaamde eenvoudigen denkt gij deze Gerardus Majella en Stanislaus Kozstka en Aloysius van Gonzaga en Johannes Berchmans en Thérèse van Lisieux en Koenraad van Parz- ham. Zij ook waren grimmige haters van de wereld of dragers van haar onmetelijke droef heid. Het is een sprookje, dat er lieve, ongerep te, zuivere menschen zouden bestaan, denkende wezens van louter beminnelijkheid. Er waren leugenaars en belogenen, vroeger en nu. En wat hersens genoeg had om dit in te zien bij vol- ooenden adel van gemoed om het niet te ver dragen. is door walging en wanhoop ver schroeid. Was het voor hen nog een versterving, te vasten, toen alle brood smaakte naar het ver derf van de wereld? Was het nog moed, zich terug te trekken, toen iedere ontmoeting de walging vermeerderde? Laat het zijn, dat zjj voor het geluk der deugd een hoogen prijs be taalden, alle andere vreugde zou hun toch ver gald zijn door hun ondraaglijk scherp besef van de voosheid en bedorvenheid der wereld. „Bedorvenheid”. Gjj hebt er wellicht nooit zoo over nagedacht, maar voor hen was dit woord zwaar van realiteit. Het was nauwelijks sen beeldspraak. Zij voelden de aanraking met de wereld precies zoo griezelig, zoo weerzinwek kend als wjj de aanraking met voedsel, dat bezig is te verrotten. En gij benijdt hun hun walging! Het minder de onrust, die u in deze da gen overmeestert, dan het besef van radelooze schaamte, algeheelen afkeer, griezeling. Gij zoudt met deze heele vuiligheid niets te maken willen hébben. Zij staat u pertinent tegen, en gjj kunt haar niet ontvluchten. De kunst, de wetenschap, de schoonheid der natuur zijn niet sterk genoeg om u heelemaal te ontheffen van dezen afschuw. De kunst, die allertrouwste ge zellin van t geestesleven, bjj wie gjj altijd weer het laatste sprankje adel van den mensch te rug vindt en die u voorheen zelfs in uw wan hoop nooit geheel in den steek liet, wordt on der deze verbijstering even onverdraagbaar als al de rest. Zjj Ijjkt nu maar een uitvlucht. Het water, waarin Pilatus zich de handen waschte De regeeringspersdlenst deelt mede, dat van de Britsche regeering antwoord is binnenge komen op de nota der Nederlandsche regee ring met betrekking tot het zich bewegen van Britsche legervliegtuigen benen Nederlandsen grondgebied in den nacht van 3 op 4 Sep tember j.l. In dit antwoord deelt de Britsché regeering mede, dat deze aangelegenheid, welke zjj beschouwt als een kwestie van het allergrootste belang, onmiddellijk en grondig is onderzocht door de Britsche luchtvaartautori teiten. Als een golf van emotie verspreidde het nieuws van de ramp zich door Den Helder en bet was moeilijk, om positieve gegevens te krijgen, te meer daar de marine-directie zich in diep stilzwijgen hulde en men op ce ge- iuchlen van nieuwsgierigen san de buitenha ven, welke geruchten weldra sensaticneele vor men begonnen aan te nemen, moeilijk kon afgaan.' Van iemand, die van nabij by de ramp be trokken was. vernamen wij enkele bijzonder heden van het vreeselyk gebeuren. waar’ an hij een sober, onopgesmukt verhaal gaf. We waren op de plaats aldus vertelde onze zegsman, waar we de vorige week een dertig tal mijnen gelegd hadden Deze mijnen moes ten nu geveegd werden, d w z. opgeruimd, omdat de zeegaten tusschen de eilanden vrij gemaakt moesten worden voor de scheepvaart naar de richting Delfzijl, waar aan den bui tenkant de Engelschen mijnen hebben gelegd, zoodat de vaarweg buitenom geblokkeerd is. We hadden ongeveer een tiental mijnen on schadelijk gemaakt, toen sommigen aan boord van den mijnenveger meenden te constatee- ren. dat de „Van Ewijck” zeer dicht by Let mijnenveld gekomen was. De „Van Ewijck" had even stil gelegen. om den divisle-com- mandant. luitenant ter zee le klasse F. H. M van Straelen. die bevel over de vijf mijnen vegers voerde aan boord»te nemen. Luitenant ter zee le klasse J. E. ten Klooster. Luitenant ter zee 3e klasse marine re- O serve G Anema. Adj. onderoft. machinist B. C. de Bruin Bedlende-zeemilicien J Bosch. Bootsman G. J. van Dort Sergt. machinist J. J. de Smit Korporaal machuiist M. F. Poortvliet Korporaal torpedomaker J. C. Blomlewe Matroos le klasse P. Boone Matroos 2e klasse H. J. Gillesen Stoker-olieman L. P. Soede Stoker-olieman ^A. Veckuijlen Stoker le klasse G. de Boom Stoker le klasse W. F. H Verhoeff Stoker 2e klasse F. G. Boone Stoker 3e klasse B W van Bockel Stoker 3e klasse A F J. Cadot Aspirant-kwartiermeester z. m. Hofman Korporaal-machinist z. m J. Oudshoorn Matroos 3e klasse z. ni. J. Buljs- Matroos 3e klasse z. m F. G. Stobbelaar Bediende 2e klasse z. m. J. van Belzen Bediende 2e klasse z. m J. de Waal Hofmeester 3e klasse z. m. 8. C. vijn Steenkiste Kok 2e klasse z. m. A. Bejjer Kok 3e klasse z. m. A. V. Lohman Stoker olieman le klasse z. m. M. Moer- mond Stoker 3e klasse z. m. J. van den Beucken Stoker 3e klasse z. m H. H. A. Peters Ziekenverpleger 2e klasse z. m. J. Krul

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 17