SPARTA
de lichfgewichfkampioen
voor en
FOTO REPORTAG E
Damrubriek
DKW
kooit!
Royal-Enfield
Plaats dan een „Omroeper”
gezinnen
iiitiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiitimiiiHiiiiiiiiiiiiiiiitniiiiiiiiitniiiinHmnmi
^^K*
«nr
Onkosten dalen door ver-
standigedagbladreclame
NOOIT i
nooit!
a
„PRIMEUR
Historie van rendabele
winkels staat geschreven
in dagbjadannonces
Ilandelin j. R. S. Stokvis Zn.
ROTTERDAM
e
JASBESCHERMERS
NX LEDERWAREN- EN
ïilMKM
TjdMWffinnra
KETTINGKASTENFABRIEK
EIBERCEN
5.000
10.000
50.000
100.000
500.000
MAANDAG 11
SEPTEMBER 1939
Zr v
8
8
8
8
NA 176
ook
F. 2. 19—30
Probleem No. 188 77 p.
Probleem No. 185 82 p.
G. X 19—35
No. 177
7.
No. 178
I. 3. 19—48
hetaelfde
neer als hoofdvariant
op
J. 3. 14—48
K. 8. 5—41
CORRESPONDENT! E
L.
48—41
A. 1. 5—10
B. 1. 48—10
i
O. L 48—14
-SPARTA RIJWUlEy-EN MQTORÉNFABRiErt APELDOORN
HET 15 VEEL VOO D DE E LIGE £2 UW CARTER
Probleem No. 189 Miniatuur 81
SCHONKEN DIT MERK EEN OP ONBEPERKT VERTROU-
WEN BERUSTENDE WEBELDBEFUTATIE
1. 1—12 48—10; 2. 38—4 10-15; 3. 13—17 15
—47; 4. 18—37 5—48; 5. 37—38 vervolgens 38—
47 of 415 ens.
1. 1—12 5—10; 3. 13—17 10—5; 3. 36—4 46—
14; 4. 36—48 14—46 5. 16—38 5—41; 6. 38—47
415; 7. 4 15 enz.
Komt
en H.
Het nieuwste op dit gebied.
Verkrijgbaar b/d Rijwielhandel
MEER DAN
m m VERKOCHTE
Zwart 8 stukken op: 8 9 11 17 18 33 37 36.
Dam op 36.
Wit 11 stukken op: 24 28 29 30 33 37 38 39
41 42 44.
29—23, 38—32, 32x25, 28x6, 44x25, 6—1, 1—29
en wint.
Hier treffen wij een dam in den aanvangs-
stand van het gewone probleem; dit is minder
mooi. Oplossing heel mooi, echter niet moei
lijk, op bekend motief gebouwd.
Hiermede achten wij voldoende aangetoond
dat de opgegeven stand voor Zwart onhoud
baar is.
Vooral
4—10, 6x44, «6—8 en 44—35. 5—19 gaat
niet wegens 2244 en 427.
Vervolg oplossing 5 om 2
V
Na de hoofdvariant in de vorige rubriek ge
ven wij thans de nevenvarianten. Hierbij mer
ken wij nog even op, dat men er op moet let
ten, dat zoodra Wit een vangstelllng heeft op
gebouwd het voor Zwart practised onmogelijk
wordt om de lijn 5—46 te verlaten, omdat daar
na de dam niet meer los kan gaan staan, vast
gezet wordt en 1 om 1 afgerulld.
De in onderstaande varianten niet aangege
ven ondervarianten zijn zoo eenvoudig, dat wij
die achterwege hebben gelaten.
de varianten E, F, G, benevens de
eigenlijke hoofdvariant zijn bijzonder fraai en
verrassend.
Gaarne brengen wjj hulde aan den heer J.
van Kesteren voor het overzichtelijk uitwerken
van deze veel tijd vereischende materie.
Op- of aanmerkingen zien wjj gaarne tege
moet
Zwart 7 stukken op: 1 15 21 31 33 33 40. Dam
op 2 5 46.
Wit 13 stukken op: 12 13 19 20 23 23 30 35 42
44 47 49 50.
49—43, 50—45, *13—8, 45—40, 40-34, 12—7, 34
29, 30x37, 42x31 en wint.
Hoewel wat te weinig fantasie, een prachtig
en tevens moeilijk vraagstuk, ap een fraai doch
bekend motief g^iaseerd. De ontleding bezorg
de onzen lezers nogal wat last. Alles bijeen een
fraaie serie, welke ook tot de beste behoorde.
Maastricht is ingaricht als distributin-
buraau, waar thans ean aanvang g«-
L 1—13 46—19 3. 36—4 19—14; 3. 13—17 14
—35; 4. 36—48 35—14; 5. 16—49 14—46; 6. 48
38 5—41; 7. 38—47 41—5; 8. 4—15 en wint
verkochte motorfietsen wekken nieuwsgierigheid
verkochte motorfietsen trekken publieke belang
stelling
verkochte motorfietsen geven een merk alge-
meene bekendheid
verkochte motorfietsen vormen een hechte en
goede reputatie
verkochte motorfietsen schenhen een onbeperkt
vertrouwen
1. 1—12 46—14; 2. 36—4 14—25; 3. 12—17 35
—14; 4. 26—48 14—46; 5. 16—38 46—41; 6. 38—
47 41—46; l 4—15 enz.
d. T. te A. Zooals u bemerkt zult
hebben, is de fout hersteld. Hartelijk dank.
D. D. te U. Het adres van K. Bordon luidt:
Kloosterstraat 145,. Antwerpen, is militair, zal
dus vermoedelijk «et thuis zijn. Bedoelde eind
stand wordt onderzocht. Vr. groeten.
1. 1—12 46—19 2. 36—4 19—41; 3. 12—17 41
—46; 4. 16—27, vervolgens 27—36, 36—47, 26—
48 enz.
1. 1—12 46—19; 2. 36—4 19—14; 3. 12—17 14
—46; 4. 16—27, 27—36 36—47 26—48 enz. Zie
hoofdvariant>
4WMTA LICHTE M0T0n«UWItUH,VAHAF F.249.'
1. 1—12 46—19; 2. 36—4 19—35 3. 12—17 35
4—10 5x11; 5. 6x50 49—40 a; 8. 36—17
16—2 35—40*^ 8. 2—7 en 50—45
1. 1—12 46—19 2. 36—4 19—30; 3. 12—17 30
—48 of?7; 4. 4—10 5x11; 5. 6x28 48—25; 6. 16
43 enz.
H. 2. 19—41
40
3A, 13SX3U’30X10, oo^ii en wint.
Vrij goede stand, ofschoon Wit reeds *n stuk
meer heelt. De ontleding komt met een aan
tal fraaie dwangzetten tot stand; dergelijke
vraagstukjes zijn altijd bekoorlijk.
1. 1—12 46—19 2. 36—4 19—14; 3. 13—17 14—
35; 4. 26—48 35—14; 5. 16—49 14—46; 6. 49—38
46—41; 7. 38—47 41—46 8. 4—15 en wint.
Zwart 6 stukken op: 9 10 18 20 23 36.
Wit 7 stukken op: 31 32 35 36 38 39 40.
32—27, 38—32, (37x28*), 39—33 (28x39*),
34, (39x30*) 35x13, 36\27 en wint
PROBLEMEN
Voor den ladderwedstrijd thans de zeer goe
de inzending „Energie" van W. Bessel ink, te
Haarlem.
Een Rotterdamsch leverancier van een dames-
arükel heeft reeds vanaf 1937 zijn resultaten
met *verschillende reclame-middelen nauwkeu
rig nagegaan. Bij deze controle bleek, dat
advertenties in de dagbladen de beste resul-,
falen afwierpen, terwijl de kosten per aanvraag
Kef laagst waren.
Vorig jaw heeft hij zijn reclame nog meer ge
concentreerd in dagbladadvertenties. Hij ver
kocht daardoor niet alleen méér, maar zijn
onkosten daalden bovendien mei 20 pCt.
Hierdoor wordt zijn besluit, <om in 1939 nog
sneer in couranten te gaan adverieeren, begrij
pelijk.
Een speciale vermelding verdient de zakelijke
wijze waarop deze verstandige adverteerder
in zijn advertenties van bescheiden formaat
van zijn artikel weet te vertellen.
Als U oude jaargangen van dagbladen na
slaat, Tul* U bespeuren, dat de geschiedenis
van bloeiende winkelzaken aan de hand van
hun advertenties is te volgen. Zoowel in
Nederland als elders.
In Washington herdachten onlangs drie
bloeiende winkelzaken, toevallig tegelijk, hei
feit, dat ze respectievelijk 48, 58 en 75 jaar vrij
wel iederen dag in de plaaiselijke dagbladen
hadden geadverteerd.
Zoo zien wij keer op keer bewezen, dat geen
enkele winkel behoeft te klagen, wanneer hij
zijn meest productiever! dienaar doelma
tige dagbladreclame maar aan het werk wil
zetten.
49*; 4.
40—35*;
wint.
a. 5. - 49—36 6. 16—3 35—40; 7. 36—17
40—35 8. 17—12 35—49; 9. 12—31 enz.
scnakeling, gepatenteerd luchtfilier, chroom
tank, chroom stuur, chroom velgen, grote kop
lamp, gepolijst carter.
250 cc. zijklep f 395.— 250 cc. kopkiep f 495—
350 cc. „475.- 350 CC. „545.-
0OO CC. SOO.' i 500 CC. OIO.—
Meer dan 90 officieel aangestelde agenten door bet gehele land.
Uw Ideaal: een machine van Engels materiaal.
IMPORTRICE:
distributiekaarten
OPLOSSINGEN
Inzending: Door eerst te denken en dan te
spelen, heeft menigeen de winst gekregen II,
auteur G. C. A. van Riel, ’a-Hertogenbosch.
Voor alle geldt: Wit*speelt en wint.
Oplossingen s.v.p. tot uiterljjk 3 October M.
D. 2. 19—2
1. 1—12 46—19; 2. 36—4 19—tl; 3. IJ—7 2x11
enz.
thans het meest populaire motorrijwiel in Ne
derland, vervaardigd van hei beste Engelse
materiaal. Alle modellen voorzien van: oliebad-
kettingkast, magdyno, vier versnellingen, voet-
De reizende
koopman is
een welkom
bezoeker in de
kwartieren der
soldaten, die
onder de wa
penen geroe
pen zijn
Onder leiding van den Ned. R. K. Dambond
Alle correspondentie enz. te adresseeren:
Damrubriek V. K. F., p. a. B. H. M. Stevens,
Op bevel van de militaire autoriteiten zijn alle op het strand te Zandvoort
staande kampeertenten opgeruimd
KABEL BURLAGEtC?
TE HEBVULLEJ1 MET
■T WAKEFIELD
ER ZIJN GEEN SLECHTE
WEGEN MEEB!
De nieuwe „KOETS"
zweefduo Is er!
Ideale v eercons truc tie
Klein model, gewicht 4 kg.
f 12.-F O.B.
Groot model 16.-F O.B.
Duozittingen en Achterlichten-*
fabriek GEBR. KOETS
HOOGKERK (Tel. S8M Gr».)
8