SPARTA de lichfgewichfkampioen voor en FOTO REPORTAG E Damrubriek DKW kooit! Royal-Enfield Plaats dan een „Omroeper” gezinnen iiitiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiitimiiiHiiiiiiiiiiiiiiiitniiiiiiiiitniiiinHmnmi ^^K* «nr Onkosten dalen door ver- standigedagbladreclame NOOIT i nooit! a „PRIMEUR Historie van rendabele winkels staat geschreven in dagbjadannonces Ilandelin j. R. S. Stokvis Zn. ROTTERDAM e JASBESCHERMERS NX LEDERWAREN- EN ïilMKM TjdMWffinnra KETTINGKASTENFABRIEK EIBERCEN 5.000 10.000 50.000 100.000 500.000 MAANDAG 11 SEPTEMBER 1939 Zr v 8 8 8 8 NA 176 ook F. 2. 19—30 Probleem No. 188 77 p. Probleem No. 185 82 p. G. X 19—35 No. 177 7. No. 178 I. 3. 19—48 hetaelfde neer als hoofdvariant op J. 3. 14—48 K. 8. 5—41 CORRESPONDENT! E L. 48—41 A. 1. 5—10 B. 1. 48—10 i O. L 48—14 -SPARTA RIJWUlEy-EN MQTORÉNFABRiErt APELDOORN HET 15 VEEL VOO D DE E LIGE £2 UW CARTER Probleem No. 189 Miniatuur 81 SCHONKEN DIT MERK EEN OP ONBEPERKT VERTROU- WEN BERUSTENDE WEBELDBEFUTATIE 1. 1—12 48—10; 2. 38—4 10-15; 3. 13—17 15 —47; 4. 18—37 5—48; 5. 37—38 vervolgens 38— 47 of 415 ens. 1. 1—12 5—10; 3. 13—17 10—5; 3. 36—4 46— 14; 4. 36—48 14—46 5. 16—38 5—41; 6. 38—47 415; 7. 4 15 enz. Komt en H. Het nieuwste op dit gebied. Verkrijgbaar b/d Rijwielhandel MEER DAN m m VERKOCHTE Zwart 8 stukken op: 8 9 11 17 18 33 37 36. Dam op 36. Wit 11 stukken op: 24 28 29 30 33 37 38 39 41 42 44. 29—23, 38—32, 32x25, 28x6, 44x25, 6—1, 1—29 en wint. Hier treffen wij een dam in den aanvangs- stand van het gewone probleem; dit is minder mooi. Oplossing heel mooi, echter niet moei lijk, op bekend motief gebouwd. Hiermede achten wij voldoende aangetoond dat de opgegeven stand voor Zwart onhoud baar is. Vooral 4—10, 6x44, «6—8 en 44—35. 5—19 gaat niet wegens 2244 en 427. Vervolg oplossing 5 om 2 V Na de hoofdvariant in de vorige rubriek ge ven wij thans de nevenvarianten. Hierbij mer ken wij nog even op, dat men er op moet let ten, dat zoodra Wit een vangstelllng heeft op gebouwd het voor Zwart practised onmogelijk wordt om de lijn 5—46 te verlaten, omdat daar na de dam niet meer los kan gaan staan, vast gezet wordt en 1 om 1 afgerulld. De in onderstaande varianten niet aangege ven ondervarianten zijn zoo eenvoudig, dat wij die achterwege hebben gelaten. de varianten E, F, G, benevens de eigenlijke hoofdvariant zijn bijzonder fraai en verrassend. Gaarne brengen wjj hulde aan den heer J. van Kesteren voor het overzichtelijk uitwerken van deze veel tijd vereischende materie. Op- of aanmerkingen zien wjj gaarne tege moet Zwart 7 stukken op: 1 15 21 31 33 33 40. Dam op 2 5 46. Wit 13 stukken op: 12 13 19 20 23 23 30 35 42 44 47 49 50. 49—43, 50—45, *13—8, 45—40, 40-34, 12—7, 34 29, 30x37, 42x31 en wint. Hoewel wat te weinig fantasie, een prachtig en tevens moeilijk vraagstuk, ap een fraai doch bekend motief g^iaseerd. De ontleding bezorg de onzen lezers nogal wat last. Alles bijeen een fraaie serie, welke ook tot de beste behoorde. Maastricht is ingaricht als distributin- buraau, waar thans ean aanvang g«- L 1—13 46—19 3. 36—4 19—14; 3. 13—17 14 —35; 4. 36—48 35—14; 5. 16—49 14—46; 6. 48 38 5—41; 7. 38—47 41—5; 8. 4—15 en wint verkochte motorfietsen wekken nieuwsgierigheid verkochte motorfietsen trekken publieke belang stelling verkochte motorfietsen geven een merk alge- meene bekendheid verkochte motorfietsen vormen een hechte en goede reputatie verkochte motorfietsen schenhen een onbeperkt vertrouwen 1. 1—12 46—14; 2. 36—4 14—25; 3. 12—17 35 —14; 4. 26—48 14—46; 5. 16—38 46—41; 6. 38— 47 41—46; l 4—15 enz. d. T. te A. Zooals u bemerkt zult hebben, is de fout hersteld. Hartelijk dank. D. D. te U. Het adres van K. Bordon luidt: Kloosterstraat 145,. Antwerpen, is militair, zal dus vermoedelijk «et thuis zijn. Bedoelde eind stand wordt onderzocht. Vr. groeten. 1. 1—12 46—19 2. 36—4 19—41; 3. 12—17 41 —46; 4. 16—27, vervolgens 27—36, 36—47, 26— 48 enz. 1. 1—12 46—19; 2. 36—4 19—14; 3. 12—17 14 —46; 4. 16—27, 27—36 36—47 26—48 enz. Zie hoofdvariant> 4WMTA LICHTE M0T0n«UWItUH,VAHAF F.249.' 1. 1—12 46—19; 2. 36—4 19—35 3. 12—17 35 4—10 5x11; 5. 6x50 49—40 a; 8. 36—17 16—2 35—40*^ 8. 2—7 en 50—45 1. 1—12 46—19 2. 36—4 19—30; 3. 12—17 30 —48 of?7; 4. 4—10 5x11; 5. 6x28 48—25; 6. 16 43 enz. H. 2. 19—41 40 3A, 13SX3U’30X10, oo^ii en wint. Vrij goede stand, ofschoon Wit reeds *n stuk meer heelt. De ontleding komt met een aan tal fraaie dwangzetten tot stand; dergelijke vraagstukjes zijn altijd bekoorlijk. 1. 1—12 46—19 2. 36—4 19—14; 3. 13—17 14— 35; 4. 26—48 35—14; 5. 16—49 14—46; 6. 49—38 46—41; 7. 38—47 41—46 8. 4—15 en wint. Zwart 6 stukken op: 9 10 18 20 23 36. Wit 7 stukken op: 31 32 35 36 38 39 40. 32—27, 38—32, (37x28*), 39—33 (28x39*), 34, (39x30*) 35x13, 36\27 en wint PROBLEMEN Voor den ladderwedstrijd thans de zeer goe de inzending „Energie" van W. Bessel ink, te Haarlem. Een Rotterdamsch leverancier van een dames- arükel heeft reeds vanaf 1937 zijn resultaten met *verschillende reclame-middelen nauwkeu rig nagegaan. Bij deze controle bleek, dat advertenties in de dagbladen de beste resul-, falen afwierpen, terwijl de kosten per aanvraag Kef laagst waren. Vorig jaw heeft hij zijn reclame nog meer ge concentreerd in dagbladadvertenties. Hij ver kocht daardoor niet alleen méér, maar zijn onkosten daalden bovendien mei 20 pCt. Hierdoor wordt zijn besluit, <om in 1939 nog sneer in couranten te gaan adverieeren, begrij pelijk. Een speciale vermelding verdient de zakelijke wijze waarop deze verstandige adverteerder in zijn advertenties van bescheiden formaat van zijn artikel weet te vertellen. Als U oude jaargangen van dagbladen na slaat, Tul* U bespeuren, dat de geschiedenis van bloeiende winkelzaken aan de hand van hun advertenties is te volgen. Zoowel in Nederland als elders. In Washington herdachten onlangs drie bloeiende winkelzaken, toevallig tegelijk, hei feit, dat ze respectievelijk 48, 58 en 75 jaar vrij wel iederen dag in de plaaiselijke dagbladen hadden geadverteerd. Zoo zien wij keer op keer bewezen, dat geen enkele winkel behoeft te klagen, wanneer hij zijn meest productiever! dienaar doelma tige dagbladreclame maar aan het werk wil zetten. 49*; 4. 40—35*; wint. a. 5. - 49—36 6. 16—3 35—40; 7. 36—17 40—35 8. 17—12 35—49; 9. 12—31 enz. scnakeling, gepatenteerd luchtfilier, chroom tank, chroom stuur, chroom velgen, grote kop lamp, gepolijst carter. 250 cc. zijklep f 395.— 250 cc. kopkiep f 495— 350 cc. „475.- 350 CC. „545.- 0OO CC. SOO.' i 500 CC. OIO.— Meer dan 90 officieel aangestelde agenten door bet gehele land. Uw Ideaal: een machine van Engels materiaal. IMPORTRICE: distributiekaarten OPLOSSINGEN Inzending: Door eerst te denken en dan te spelen, heeft menigeen de winst gekregen II, auteur G. C. A. van Riel, ’a-Hertogenbosch. Voor alle geldt: Wit*speelt en wint. Oplossingen s.v.p. tot uiterljjk 3 October M. D. 2. 19—2 1. 1—12 46—19; 2. 36—4 19—tl; 3. IJ—7 2x11 enz. thans het meest populaire motorrijwiel in Ne derland, vervaardigd van hei beste Engelse materiaal. Alle modellen voorzien van: oliebad- kettingkast, magdyno, vier versnellingen, voet- De reizende koopman is een welkom bezoeker in de kwartieren der soldaten, die onder de wa penen geroe pen zijn Onder leiding van den Ned. R. K. Dambond Alle correspondentie enz. te adresseeren: Damrubriek V. K. F., p. a. B. H. M. Stevens, Op bevel van de militaire autoriteiten zijn alle op het strand te Zandvoort staande kampeertenten opgeruimd KABEL BURLAGEtC? TE HEBVULLEJ1 MET ■T WAKEFIELD ER ZIJN GEEN SLECHTE WEGEN MEEB! De nieuwe „KOETS" zweefduo Is er! Ideale v eercons truc tie Klein model, gewicht 4 kg. f 12.-F O.B. Groot model 16.-F O.B. Duozittingen en Achterlichten-* fabriek GEBR. KOETS HOOGKERK (Tel. S8M Gr».) 8

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 12