De luchtverdediging van ons land Napels-Batavia Meeleven DE NIEUW-AMSTERDAM BEHOUDEN THUIS TREINVERBINDING MET HET GOOI ORGA NISA TIE PARA A T ERNSTIG VERKEERS ONGELUK TE WASSENAAR ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1939 VAJV WEEK TOT WEEK Weer luchtpoet naar Indië mogelyk Het oponthoud in de Downs De Pelikaan in Indië F den Productiekostenbijslag Hoe werken paravanes? Vanuit één centraal punt bestuurd Motorrijder en een dame in eyepan op slag gedood Uitbreiding aantal gewone krijgsraden Commissarissen Ned. Heide maatschappij trachten daarin te brengen In uniform zijn alle menechen grauw Niet van invloed op den prye van het brood VRIJWILLIGE VERVROEGDE OPKOMST VERLENGING DISPENSATIE VERHANDELEN METALEN I De militairen in de keuken Restaurant DORRIUS De ramp van de „Willem van Ewijck” De Spoorwegen verbetering MaastrichtLuik versperd Teraardebeetelling van hofmeeeter-milicien S. C. van Steenkiete RADIO-UITZENDING OPENING STA TEN-GENERAAL Oogen en ooren zonder ophouden op het luchtruim gericht Nadere voorzieningen betreffende de militaire justitie t \3 nieuwe if- De laatste trein uit ten. Het leven ging weer zijn «eer weer- te- I De dame Modern luchtafweergeschut staat opgesteld aan onze landsgrenzen ZOO- bovendien op gei van teekent, hetgeen J gelen vergemakkel' een heeft I I I 1° I iet treffen van maatre- jkt. N. Z. Voorburgwal b. h. Spul, Amsterdam. MATS DU JOUR IN A LA CARTI om bij nachtelijk gesignaleerde enkele Trouwens, ook De ANWB brengt onder de aandacht hen. die met groote auto’s en wagens gebruik maken van den weg MaastrichtLuik, dat de weg bij de Belgische grensovergang Moulingen door de militairen zoodanig versperd is. dat het onmogelijk is daar met groote vrachtauto's te passeeren. Wü vernemen nu. dat de directie der Ne derlandsche Spoorwegen overweegt voor het Gooi wat meer te doen en zoo mogelijk ook hier tot een uurdignst over te gaan, waardoor er nog een verbinding na genoemd tijdstip zou ontstaan. Volgende week heeft een bespreking plaats omtrent het tijdstip, waarop in October bij de Spoorwegen de nieuwe dienstregeling kan wórden inge voerd. waarbij natuurlijk ook de militaire autoriteiten een woordje zullen meespreken. Zoolang het niet mogelijk is de thuiskee- rende Indlë-vllegtulgen te laten doorvlle- gen tot Nederland, zal Napels als voor-, loopig eindpunt der Indië-route dienst doen. Zoowel in Napels als in Batavia zijn op het oogenblik drie Indië-vllegtuigen gestatlon- neerd. Het spreekt vanzelf, dat de K.L.M. haar pogingen voortzet om vergunning te krijgen de Indië-HJn weer tof Nederland door te trekken. Het is echter wel aannemelijk dat zoolang deze vergunning niet is verleend, de dienst tweemaal per week tusschen Na pels en Batavia zal worden waargenomen. Amsterdam naar Hil versum vertrekt bij de huidige dienstregeling reeds om 22 40 en het is begrijpelijk, dat vooral forensen naar een spoedige verruiming van den dienst op dit traject verlangen. Van deze beslissing hangt af öf er voor het Gooi incidenteel nog iets gedaan moet worden, wat b.v_ het geval zou kunnen zijn, wanneer de wlnterdienst pas eind October ingaat, öf dat de zoo gewenschte verbetering by de nieuwe dienstregeling irigelascht kan worden. Iets positiefs is daaromtrent op heden echter nog niet bekend. In verschillende dagbladen is gepubliceerd, dat men zich voor vrijwillige vervroegde opkomst moet wcnc'en tot den minister van Defensie door middel van een request. In afwijking daarvan wordt thans medege deeld. dat nog nader zal werden beken^ ge maakt of en wanneer vervroegde inlijving zal kunnen plaats vinden. Op het oogenbiik bestaat geen gelegenheid daartoe en dienen verzoeken van die strekking achterwege te blijven. zame contreien, zoo goed als In het hart eener slapende of zwoegende stad. De luchtwachten hebben tot taak hetgeen zjj hooren of zien on- middellljk telefonisch te rapporteeren aan het Centraal Luchtwachtbureau, waarmee zjj in directe verbinding staan. De luchtwachten no- teeren voorts op daartoe bestemde formulieren alle details van hun waarnemingen: he^ aan tal vliegtuigen, dat zjj signaleeren, nationali teit, type, tijdstip van waarneming, vliegrich ting en -hoogte. De indeeling der luchtverdedigingskrin- ■riln den lande is zóó, dat de cirkels en de actieradius der batterijen, In deze krin- en opgesteld, elkaar „overlappen". Bet ge- heele luchtruim wordt dan ook uiteindeljjk vanuit één centraal punt beheerscht, waar door een doeltreffende afweer verzekerd is. De Binnenkomende meldingen worden op de hoofdluchtwachtbureaux onmiddellijk -op kaarten vastgelegd, zoodat zich de route der gesignaleerde vliegtuigen duidelijk at- Op de 51ste algemeene vergadering der Ne derlandsche MeidemaaUchappy werden tot commissarissen gekozen mr. C T E. Graaf van Lynden van Sandenburg uit Neerlangbroek mr. P. W. H. Truyen uit Roermond de heer G Nobel Uit Lutjewinke! (N.-H de heer A. H Ledeboer uit Enschede en de heer C. I. Korte- weg uit Smilde. ontgoocheling. Zjj maakt van lederen mensch een dichter, en van lederen dichter een bevoor recht mensch. Maar dit is niet haar edelste vermogen. Zjj breekt ook de kerkerwanden van het eigen Al tien nachten lang gaat menig Neder lander in stad en dorp 's avonds naar bed met onbestemde gevoelens van onrust, sinds die nacht van Maandag 4 September de benauwende gewaarwording gaf, dat duisteren wolken de oorlog, die buiten de grenzen bleef, toch in onmiddelljjke nabij heid brengen. Het is of het oorlogsmonster in nachteljjk duister met reusachtige, onzichtbare klau wen over ons heen reikt, of men zijn adem tocht voelt als dien van een spookverschij ning in een bangen droom. Maar degelijk heeft die eerste oorlogsnacht bewezen, dat ook het vreedzaam sluimerend Nederland paraat is. waakzaam op elk uur' en op iedere plaats, luisterend als met duizenden ooren, gereed tot afweer, waar dit noodig en mogelijk is. g Evenals vorige Jaren zullen de plechtigheden, welke bjj de opening van de Staten-Generaal óp Dinsdag 19 September as. zullen plaats vinden, met als hoogtepunt de door HM. de Koningin uit te spreken troonrede, over beide Nederlandsche radio-zenders worden uitge zonden. De reportage wordt voor Nederland verzorgd door de A.VJt.O en de K.R.O. en door de PHOHI voor de Nederlandsche overzeesche ge westen. Het zal .zonder meer duidelijk zyn, dat onder de tegenwoordige buitengewone om standigheden niet langer kan worden vol staan met den eenigen thans bestaanden krijgsraad voor de landmacht te ’s-Herto- genbosch. Het ligt daarom in het voorne men op korten termijn twee andere gewone krijgsraden in te stellen in beginsel van een tijdelijk karakter, daar onzeker is, of niet eerlang krijgsraden te velde zullen worden benoemd en in ieder geval bij af loop van de tegenwoordige omstandigheden de mnitair-rechterlljke organisatie opnieuw zal moeten worden vastgesteld. Voor de komende veertien dagen is voor het verhandelen, verwerken enz. van metalen nog geen vergunning van het RUksbureau noodig. De Minister van Economische Zaken heeft ter kennis van belanghebbenden gebracht, dat de directeur van het Ryksbureau voor metalen de algemeene dispensatie van het verbod tot l-oopen verkoopen verwerken. bewerken en chauffeurs onder de wapenen ayn geroepen er. hun patroons niet de beschikking over geschikte plaatsvervangers kunnen krijgen, tengevolge waarvan zjj van de voorschriften omtrent werk tijden, diensttijden en onafgebroken rusttijden ernstige moeilijkheden ondervinden. En Inderdaad, lederen nacht weer of feitelijk permanent is over heel het land de organisatie van de luchtwacht ingeschakeld in steden en dorpen en vlakten, in Noord en Zuid, langs de kusten en aan de grenzen, overal wordt ge speurd en geluisterd, in torens en op daken op hooggelegen punten ergens midden in een- De voorgestelde artikelen beoogen waarborgen in tweeërlei richting: 1. Door versterking van het juridische ele ment in de krijgsraden. 2. Door het openen van de mogelijkheid van appél van de vonnissen van de krijgsraden te velde In tijd van vrede. In tijd van oorlog is gelijk beroep om voor de hand liggende rede nen niet mogelijk. Iemand zit naar de nieuwsberichten van de radio te luisteren. Hij hoort achtereenvolgens De paravanen en hun werkwijze zijn vry een voudig. Aan den voorsteven van het schip wordt laag boven water een soort boegspriet bevestigd en door kabels tegen het dompen en zwiepen stevig vastgezet. Van de punt van dezen spriet loopen Zijwaarts twee lange kabels in zee. aan welker uiteinden drljflichamen met vleugels, de eigenlijke paravanen zijn bevestigd, toegerust met twee scherpe snljapparaten. Door de vaart van het schip trekken de paravanen aan en houden de kabels in gespannen toestand, schuin weg loopend van de flankenvan het schip in zee tot op ongeveer twee meter diepte. Ontmoet het schip verankerde mijnen, dan vangen de paravaankabels deze op aan de sntf- kabels. De mijnkabel schuurt langs den para- vaankabel naar achteren tot hij met het snjj- apparaat wordt gegrepen en doorgesneden. De verankerde mijn wordt dan drijvend en wordt door de boeggolf opzij gezet, zoodat het gevaar van stooten voor het schip is geweken. De paravanen worden thans in licentie in Nederland vervaardigd. De passagiersschepen onzer koopvaardijvloot krijgen de apparaten het eerst. ZooaLs wjj reeds hebben medegedeeld, zullen de uitvarende Nederlandsche koop vaardijschepen worden voorzien van bescher mingsmiddelen tegen het mijnengevaar. De Kon. Marine stelt daartoe tegen den kostenden prijs z.g. paravanes ter beschikking van de reederljen. Onze oorlogsschepen zijn reeds met deze apparaten een Duitsche vinding uitgerust Het laaste voornemen maakt de vraag acuut, of de processueele waarborgen voor verdachten bij de krijgsraden te velde en - de temporalre krijgsraden kunnen worden versterkt. Het behoeft geen betoog, dat een krachtige, doch tevens rechtvaardige jus titie voor èen goeden geest in de macht van het hoogste belang is. Onder zeer groote belangstelling is Vrijdag middag te Vlissingen met militaire eer een der slachtoffers van de ramp van Hr. Ms. „Willem van Ewijck". de twintigjarige hofmeester-zee- milicien S. C. van Steenklste, ter aarde be steld. Een groote groep marine-manschappen, onder Wie een deputatie van de geredden van de „Willem van Ewjjck". volgde de met talrijke kransen bedekte baar. Op de begraafplaats waren o.a. aanwezig de Kapiteln-Lult. ter zee W. van den Donker, ver tegenwoordiger van den Minister van Defensie ae Luit, ter zee eerste klasse J. W. C. Calteu Houwing. namens den Chef van den Marine staf te ’s Gravenhage, de Kap. Luit, ter zee J. C Cornells, Commandant van Hr. Ms. wacht schip „Noord-Brabant”. tevens als vertegen woordiger van den commandant der Marine tc Willemsoord, de Kapitein t. zee A. M. Hekking chef van den Mijnendienst, de Kapitein t. zee A. v. d. Sande Lacoste, directeur van het Ne derlandsche Loodswezen, de Luit. t. zee tweede klasse N. W. Sluyter, namens den Marine commandant in Zeeland, en de burgemeester van Vlissingen. de heer C. A. van Woelderen. Nadat de militaire eerbewijzen waren ge bracht, sprak de Kapitein, Luit, ter zee J. C Cornells, namens den Marinecommandant te Willemsoord met diepe ontroering woorder. van troost tot de familie. De chef van den mijnendienst, de Kap. ter zee A M. Hekking. gaf namens de overleven den uitfng aan diepen eerbied voor den geval lene. Ten slotte sprak de vlootpredikant. ds. j. v. d. Giesen, die tevens namens de Ouders en broer van den overledene dankte voor het meeleven en de bewezen laatste eer. Het is onlangs In Utrecht gebeurd, dat een dame, die een fraaie villa bewoonde, weigerde een „dood-gewoon” soldaat te huisvesten. De commandant heeft er haar toen zes gestuurd. Wellicht daardoor wjjs geworden, heeft een dame uit Leiden anders gehandeld. Het was ook haar niet aangenaam, dat een militair beneden den rang van officier in haar weelderige woning zou moeten verblijven. Dus t-ad zij in overleg met het meisje, dat met den naam Kaatje door het leven ging en dientengevolge huisde de sol daat in de keuken en sliep in het toch leeg staande kamertje van het tweede meisje. Er kwam een dag. dat hij Leiden moest ver laten. Het afscheid van Kaatje was hartelijk, waht zij had hem goed verzorgd. groette hl) niet, want hij had haar nog nooit gezien. Dinsdag na zijn vertrek gleed een fraaie li mousine de laan binnen en stopte met een stil len zucht voor de woning van de dame. Een chauffeur in livrei stapte uit met een fraaie tuil bloemen. De dame, die zich van geen connecties 'met dergeljjke limousine-en-chauffeur-in-llvrel- bezitters bewust was. snelde naar de deur, doch moest ervaren, dat de vriéndelijke attentie niet haar, doch Kaatje gold. Het bygevoegde kaartje sprak van een dank baren soldaat en vermeldde bovendien den naambaron zoo en zoo De dame is zeer geschrokken. Vrijdagavond is het vlaggeschlp van de Nederlandsche koopvaardijvloot, de -Nieuw Amsterdam" te Rotterdam aangekomen. Vrijdagavond omstreeks kwart voor 9 is een zeer ernstig verkeersongeluk op den Rljksstraatweg onder de gemeente Wasse naar gebeurd, waarbij twee personen om het leven kwamen. Uit Wassenaar kwam de kapitein B. H. Zöll- ner op zijn motor. In het zijspan was mevrouw Zonneveld, die ten huize van kap. Zöllner woon de, gezeten. Uit de tegenovergestelde richting uit Den Haag naderde een militaire autocolonne, waar van de voorste wagen bij de Rust en Vreugd- laan wilde draaien. Hoewel de soldaten van dien wagen teekens gaven heeft kapitein Zöll ner deze blijkbaar niet gezien. Met groote snel heid reed de kapitein op den dwars over den weg staanden wagen in met het gevolg, dat hij en zijn medepassagier op slag gedood werden. De belde lijken zjjn per politieauto naar de rouwkamer van het hoofdbureau van politie te Wassenaar vervoerd. Ook de beide zwaar be schadigde voertuigen zijn naar het hoofdbu reau gebracht. Kapitein Zöllner was 39 jaar oud. gehuwd en vader van twee kinderen. Hjj woonde in Wassenaar. Tengevolge van dit ongeluk ontstond een groote verkeersstagnatie. De Wassenaarsche po litie. bijgestaan door de soldaten van de mili taire colonne, die uit ongeveer 50 man bestond, zorgde ervoor, dat hqt vervoer vry spoedig weer normaal liep. Den imperatieven aard van de bestaande voor schriften achten de minister van Justitie en de minister van Defensie, die deze memorie onderteekend hebben, onwenschelyk. In begin sel moeten deze krijgsraden, welke een bijzon dere procesorde medebrengen, slechts bij be paalde behoefte worden ingesteld. Onvoorziene omstandigheden voorbehouden ligt het niet in het voornemen van de regee- ring om, wordt het wetsontwerp aanvaard, eer lang de instelling van temporaire krijgsraden te bevorderen. Anders staat de regeerlng te genover de krijgsraden te velde. Het ligt in de bedoeling, als onderdeel van de oorlogsvoorbe reiding, tot zoodanige krijgsraden te gelegener tijd over te gaan. Nader zal worden overwogen, of deze krijgsraden zullen worden Ingesteld naast de drie dan bestaande gewone krijgsra den of dat zij deze laatste geheel zullen ver vangen. ren yeer vergeten, uit China hoorde men niet veel meer, en nu kwam er oorlog, zoo dicht bjj huis, rondom ons! Het was een schok voor de verbeelding! ook „ik" en stelt den geest in staat, zich als het ware los te maken van de boeien, die hem bin den aan het al te persoonlijke. In onze ver beelding kunnen wjj doordringen tot het leven een ander, en daarbij vergeten, dat wij Van bevoegde zijde vernemen wy, dat de Minister van Economische Zaken thans een be slissing heeft genomen terzake van het in net voorjaar door de drie centrale landbouworga nisaties gedane verzoek om een tegemoetko ming in de schade, welke de telers van win tertarwe door het uitvriezen van die tarwe in den winter van 1938 1939 hebben geleden. De beslissing op dit verzoek werd destijds aangehouden, omdat de omvang en de gevolgen van het uitvriezen van tarwe eerst later In h^t seizoen konden worden beoordeeld Nu gebleken is. dat de productiekostèft de tarwe ten gevolge van de vorstschade zeer zijn gestegen, dat een tegemoetkoming redelijk kan worden geacht, heeft de minister besloten een productiekostenbijslag van f 1. per 100 K.G. te verleenen. De telers zullen dus f 11 per 100 K.G. ontvangen. nJ. f 10 richt prijs. vermeerderd met f 1 productiekostenbU- slag. Ter voorkoming van misverstand wordt nog gemeld, dat deze maatregel op den prijs van het brood geen Invloed heeft. De eerste werking van den schok ging voor bij en het gezond verstand hernam zijn rech ten. Het leven ging weer zjjn gewonen loop. Het zal helaas langzamerhand alleen een beet je duurder worden, dit gewone leven.... En tenslotte weet men nooit Onderwijl is er in Duitschland een nieuwe onderscheiding ingesteldeen eerekruis voor wie éénmaal gewond wordt, een ander voor wie tweemaal gewond wordt, nog een ander voor wie driemaal gewond wordt, en eindelijk een voor wie vier- of méér-dan-vier-maai gewond wordt! Meer dan viermaal gewond! Daar houdt de fantasie zoetjes aan op. nietwaar? Daar komt ze te staan tegenover de werkelijkheid, zooals wjj dat noemen. Het overdenken van zulke eenvoudige berichten is een goede leerschool der verbeelding. Men wordt dan bjj zichzelf gewaar, hoe moeilijk het „meeleven" is! A. v. D. te luisteren. Hfj hoort achtereenvolgens van ®rn ander, en daarbij vergeten, dat wij (het is maar een verhaaltje!), dat tienduizendK’ns zUn om ons te verplaatsen in zjjn leed of In zjjn geluk, dat wjj dan heelemaal door voelen als ware het ons eigen verdriet en on ze eigen vreugde. Soms wordt de verbeelding hiertoe geweld dadig aangezet. Zoo was het by den luisteraar uit de anecdote, toen hy over de Kerkstraat hoorde. „De Kerkstraat! Maar dat is hier! Dat is vlakby! En daar is een ongeluk gebeurd? O God. o God. die arme Jongen! Die slagers jongen! En hoe zou hy het nu maken? Toch naar is dat. zoo vlakby. een ongeluk! Een her senschudding! Mijn achterneef heeft ook eens een hersenschudding gehad, en toen dachten ze. dat hy dood zou gaan, maar het kwam toch nog terecht. Het is nu maar te hopen, dat het met dien Jongen ook terecht komt. Zoo'n joflge Jongen. Maar die Jongens zyn ook dlkwyis roekeloos. En die chauffeurs ky- ken slecht uit....” enz. enz. (De rëst kunt gij aanvullen, lezer! Gy*kent de normale werking van de verbeelding in zulke gevallen). Zoo hebben ook de eerste oorlogsgeruchten onze verbeelding overrompeld, en als geweld dadig geschokt. De jammeren van Spanje wa- By de Tweede Kameris Ingediend een wetsontwerp, bevattende nadere voorzienin gen betreffende de militaire justitie. Aan de memorie van toelichting is het vol gende ontleend: Het wetsontwerp stelt, met het oog op de te- gen woord ige buitengewone omstandigheden, nadere voorzieningen voor betreffende de mili taire justitie. Het betreft alleen de landmacht, daar geiyke voorzieningen by de zeemach» deels niet noodig zyn, deels niet mogelyk. Het ontwerp beoogt drieërlei: 1. Het openefi van de mogelijkheid om, ter voorziening in de thans ontstane behoefte’ ty- deljjk meerdere gewone krijgsraden by de land macht in te stellen. 2. Het wyzigen van de imperatieve voorschrif- ten omtrent Instelling van krijgsraden te veld» en van temporaire krijgsraden. 3. De versterking van de processueele waar- i borgen voor verdachten by de beide laatste soorten krijgsraden. Zoo snel als de meldingen binnen komen, zoo snel gaan zij ook weer verder: telefonisch, aan vankelijk ook met behulp van de radio. Onder het Centraal Luchtwachtbureau res- sorteeren hoofdluchtwachtbureaux, welke op hun beurt door middel van de militaire tele foon of. indien noodig, de radio in contact staan met het eigenlijke afweer-apparaat, de luchtdoel-batterljen, welke in het land staan opgesteld. De hoofdluchtwachtbureaux vanwaar on onderbroken de waakzaamheid en eventueel de werkzaamheid der luchtverdediging worden ge leld. vormen als het ware centra van reus achtige spinnewebben door onzichtbare dra den verbonden met het definitieve element, de luchtdoelartillerie. welke binnen bepaalde krin gen rondom die centra staan opgesteld. BATAVIA. 15 Sept. (Aneta). De laatste van de serie uit Amsterdam naar Indië ver trokken K.L.M.-vliegtuigen, de ..Pelikaan", is vandaag op een extra-vlucht. prompt op het aangekondigde tydstlp op jTJilllitan aange komen. De gezagvoerder, de heer Scholte, verklaarde een vlotte reis te hebben gehad en betrekkelyk weinig moeilijkheden te hebben ondervonden. De Nederlandsche kleuren, die aanvankeiyk op den kop der vliegtuigen waren aan<ebracht, zjjn hiervan weder verwyderd. aangezien deze kleuren, in plaats van een herkenningsteeken te zyn, gebleken zyn in de lucht verwarrend te werken. De aanvragen van passagiers waren gedurende de geheele reis talryk. Te Singapore was het rustig. Enkele formali teiten waren verscherpt. o.a. die ten aanzien van het geldverkeer. Langs de geheele route is het nog steeds alleen mogelijk tusschen zons opgang en zonsondergang te vliegen. Onder de nieuwe omstandigheden, waarbij gevlögen wordt op het traject Batavla-Napels, denkt de heer Scholte volgende week Zaterdag weer terug te keeren De ..Pelikaan" bracht met deze reis ongeveer 200 kg. post mede. Ergens binnen derf luchtvèrdedigingskring staan de batteryen. dag en nacht tot afweer ge reed. De bedieningsmanschappen zjjn in ploe gen verdeeld, zoodat één derde onmiddellyk ac tief kan zijn en nog een derde binnen weinige ocgenblikAen. Elke battery staat in voortdu rend telefonisch contact met het' hoofdlucht- wachtbureau. terwyl ook een radio-apparaat op den commandopost aanwezig is om mededeelin- gen, door den aether overgebracht, op te van gen. zooals bekend wordt thans, als gevolg van daartoe uitgeoefenden aandrang, de radio zoo veel mogelyk uitgeschakeld. Zoeklichten staan gereed duister hun felle bundels vliegtuigen te richten, waarna binnen seconden het salvo vuur volgt, wanneer de vliegtuigen niet zichtbaar zyn öf by nevel of bewolking jn elk geval buiten het bereik der het luchtruim afspeurende licht bundels zullen blyven. wordt toch door de af- weerbatteryen op het gehoor af in de richting oer waargenomen vliegtuigen geschoten. Dit is, hy het signaleeren der, begunstigd door bewol king. op groote hoogte overtrekkende vreemde vliegtuigen in de eerste oorlogsnachten dan ook herhaaldeiyk gebeurd. De moderne luchtdoelbattery kan zeer snel .tot actie komen. Het vuurleidingstoestei van 'n 714 c.M. T. L. luchtdoelbattery b.y. maakt binnen enkele oogenblikken electrlsch zlin be rekeningen; één seconde is noodig voor het tampeeren der af te schieten brisantgranaten zoodat zy op de gewenschte hoogte ontploffen en het volgend moment zijn de drie vuurmon den gereed om gelyktydig electrlsch hun 25 a 30 schoten per minuut te lossen. De benoodigde e'.ectrische kracht wordt geleverd door een eigen dynamo, zoodat men onafhankelijk is van het plaatseiyk stroomnet. Verder beschikt een bat tery uiteraard over haar eigen lulsterapparaten die voortdurend op het luchtruim zijn gericht. Tot de uitrusting van eeA batterij behooren voorts luchtdoel-mitrailleu$s. die onmiddellijk in cctie komen by eventueele steek vluchten der vliegers, die aan het hooggerichte vuur trach ten te ontkomen. Zoo is de luchtafweer tn Nederland bii dag en nacht paraat. Oogen en ooren zlin zonder ophouden gericht op de Hollandsche lucht; binnen enkele seconden kan het defensieve ap paraat worden ingeschakeld en op doeltreffen de wyze in actie komen. Chineezen zyn omgekomen in een grooten veld- slag en dart een hevige overstrooming in Voor- Indlë reeds meer dan duizend slachtoffers ge maakt heeftby een uitbarAing van den Vesu vius zyn vierhonderd menschen omgekomen; een spoorwegongeluk in Frankrijk heeft aarr twee en twintig menschen het leven gekoët. En by een aanrijding in de Kerkstraat is een slagers jongen. H.. die klaarblykeiyk verkeerd uitweek, van zyn fiets geslingerd. Hy is met een zware hersenschudding opgenomen in het ziekenhuis. Zjjn toestand is bedenkeiyk. Onze luisteraar, zoo wil de anecdote, heeft al dit nieuws rustig aangehoord, maar na het laatste bericht is hy ontzet uit zyn leunstoel gesprongen, de gang ingerend, en nu staat hy onder aan de trap te roepen: „Vrouw, vrouw, er is een ongeluk gebeurd hier in de Kerkstraat!" Misschien Jiebt gy deze anecdote al hooren vertellen. Ze krijgt zoetjesaan recht op pensioen Het iAecht „een oude mop” en wy wilden haar maar zoo kort mogelyk weergeven de ware verteller maakt er een heel huiselijk drama van om u aan haar bestaan te herinneren. Het is ons minder te doen om de anecdote zélf dar. om de aardigheid van deze anecdote. Waarin ligt de aardigheid van dit verhaaltje, waarmede gij in gezelschappen zeker succes zult hebben, indien gy het aardig opdischt voor menschen, die het nog niet gehoord hébben, of zich zoo houden? Die mynheer uit de Kerk straat luistert onbewogen naar tienduizend doode Chineezen, duizend doode Voor-Indiërs, vierhonderd doode Italianen, twee en twintig doode Franschen en wordt uit deze onaandoen- Ujkheid gewekt door het ongeluk van den sla gersjongen H„ dien hy ook niet kent, en die nog niet eens dood is, maar die nu toevallig werd aangereden in de Kerkstraat, „hier in de ^Kerkstraat”, dat yil zeggen: de Kerkstraat van onzen luisteraar, die deze straat kent, er zich thuis voelt, er .Jets mee te maken heeft", zooals dat heet. De slagersjongen is hem persoonlyk even vreemd als de tienduizend Chineezen, de duizend Voor-Indiërs enzoovoorts, maar de Kerkstraat is hem bekend, zyn fantasie heeft er beslag op gelegd. En daarom is dit ongeluk werkelyk een ongeluk voor hem, terwyi al die duizendtallen Chineezen, Voor-Indiërs, Italianen en Franschen hem „niet aangaan", of „tenminste niet zóó". Maar het ongeluk in de Kerkstraat vervult hem geheel, en hy moet de straat op om daar meer over te hooren. Dat gaat hem wél aan! Dat raakt zyn gevoel. Nu vraagt men zich toch af, hoe het „gevoel" van dezen mijnheer in elkaar zit! Nietwaar? En van den anderen kant moet men toegeven, dat het geval van dezen mynheer, al klinkt het dan in deze anecdotische samenstelling erg humo ristisch, toch eigenlyk niet zoo ongewoon is en dat het ons allen op zyn tyd in meerdere of mindere mate overkomt. Er staan iederen och tend en iederen avond ongelukken in de krant en ze gebeuren in alle hoeken van de wereld. Verbeeld u. dat men zich al die rampen moest aantrekkenZe zéggen ons eerst iets, wanneer er eenig verband is tusschen de slachtoffers en onszelf, hoe verwyderd dit verband ook weze. Wij denken, dat ons gevoel dit verband legt. Soms is het ook zoo, b.v. wanneer wy de ver ongelukten persoonlyk hebben gekend en be mind. Maar meestal is het gevowt*hier niet de beslissende factor. Wij noemen het maar ons gevoel. Het is echter dat verwaarloosde, door gaans slecht opgevoede, altyd geheimzinnige onderdeel van ons geestelyk wezen: de verbeel ding, die hier in werkelijkheid wordt geraakt. Wanneer een feit niet tot onze verbeelding spreekt, heeft het voor ons geen beteekenis. Haar wanneerer een ongeluk gebeurt in de Kerkstraat, in onze eigen Kerkstraat, die wy zoo goed kennen, en die „alleen reeds by het hooren van den naam duidelyk voor onzen geest ligt, zie, dan gaat dat ongeluk ons aan, dan wordt ons gevoel er door aangegrepen, dan kan het ons dagenlang bezighouden. Want dan heeft het gesproken tot onze verbeelding. Onze gevoelswereld is maar zoo ruim als onze verbeelding haar veroorlooft te zyn en de men schen, die wy „benepen” noemen of „bekrom pen", zyn menschen met dicht bij elkander lig gende verbeeldings-grenzen. Zij kunnen zich - moeliyk in de wereld van een ander verplaat sen. Zij hebben daar geen fantasie genoeg voor. Over iets wat henzelf betreft kunnen zulke be krompen menschen dagenlang piekeren en zeu ren, maar de groote dingen van ziel en wereld gaan langs hen heen. Een gebroken theepot ver oorzaakt dieper smart by hen dan een gebroken heelal. Wanneer hun poes ’s avonds niet thuis is, zyn zy heviger teleurgesteld dan wanneer een Europeesche mogendheid haar woord breekt, want tenslotte is het hun eigen poes, nietwaar, en de mogendheid van een ander. Zij hebben hun eigen klein gedachtenki :ngetje en daar draaien zy in rond. Het omsluit alleen de din gen, waar zy belang by hebben en^fie dingen, waaraan zy ergernis nemen, omdat zij zelf zoo braaf zyn of zich daarvoor houden. In diepste wezen is hun ergernis altyd neel innig verbon den met hun belang en wanneer zij zich giftig maken over de spilzucht van de buurvrouw, die nu al weer een nieuwen wintermantel heeft ge kocht verleden jahr September ook al, en toen had ze er toch heuseh nog een, die menig een met een groot er inkomen haar zou beny- den dan spreekt in die giftigheid het ge- krenk.te belang mee. want de buurvrouw met haar nieuwen mantel zal zich laten opmerken, maar wie zuinig is en wie degelyk leeft, met een wintermantel, die er vyf Jaar tegen kan, die wordt niet geëerd! En al willen zy dat nooit ronduit bekennen: bekrompen menschen achten het wel degelyk een groot belang, dat zij geëerd zullen worden. Het is juist zoo verkeerd, dat de buurvrouw de aandacht trekt. HunZelf kwam dat voorrecht toe. En daarom maken zy zich zoo boos. Deze menschen hebben werkelyk een heel slecht opgevoede verbeelding. Wanneer gy den binnenkant van hun hoofd zoudt kunnen fil men. zoodat de beelden zichtbaar werden, die in den loop van eenige uren aan hun geest voor bijtrekken, dan zou dat filmpje niets anders vertoonen dan de wanstaltige cancatuur van hun goede kennissen, die zy benyden en des wege gaarne alle onheil toedenken. En het zou nauwelyks iets vertoonen van de groote dingen, die gaande zyn in de wereld. Indien er al mede- Ujden en medeleven bespeurbaar Is jn zulke ge borneerde geesten, dan Is het uitsluitend die Portie medelydfn en medeleven, Waarmede zy den indruk kunnen wekken, dat zy goedhartig *Un, Precies het medeiyden, dat zy noodig heb ben om hun stand op te houden. Maar in het middelpunt hunner belangstelling voor anderen staan zy altyd zelf. Hun medelyden is een spie geltje der ydelheid. waarin zy hun eigen gezicht bekyken om met welbehagen waar te nemen. I dat de trekken van de naastenliefde er op ge- teekend staan. Deze menschen zyn tevreden met zichzelf en verder met niets op de wereld. Hoewel zy het niet weten, en gy het hun voor- *1 nooit moogt vertellen, zyn zy stakkerds. Zy hebben werkelyk geen fantaste genoeg en dit is even erg in het geestelyk verkeer als het in den stoffeiyken omgang is, geen geld genoeg te heb ben, want zooals het geld alle deuren opent in wereld der materie, zoo opent de verbeelding ~re deuren in de wereld van den geest. De ver beelding stelt In staat, te vluchten uit de el lende. ZU opent de troostpoort van de illusie en °ert u de wereld van de geestelyke weelden binnen, wanneer alles op de zichtbare wereld b mishaagt en tegenstaat, zy schenkt u de “hogere werkeiykheid van den droom in plaats ?&n de lagere werkeiykheid der altyddurende In verband met de onzekere vaart en bet op onthoud van ruim drie dagen in Engeland, was er voor deze aankomst groote belangstelling. In verband met de aankomst van prins Felix van Luxemburg en kroonprins Jan. die de we reldtentoonstelling te New York bezochten, wa ren de zaakgelastigde van Luxemburg te Rot terdam, de beer C. van Lede, alsook de Itali- aansche gezant en diens echtgenoote aanwezig Voorts kwamen met de „Nieuw Amsterdam” als passagiers mede, de Amerikaansche ambas sadcur te Brussel, mr. Davis, de gezantschaps secretaris mr. Richardson en een Amerikaan sche militaire attaché. Als eersten begaven zich de officleele per sonen aan boord en kort daarna zetten de vor- stelyke personen voet aan wal. Na even voor de wachtende fotografen geposeerd te hebben, spoedden zy zich naar den uitgang, waar een auto gereed stond om hen naar hun land terug te brengen. Aangezien kapitein J. J. Bijl aan boord bleef, deed een van de directieleden van de Holland- Amerikalyn ons een kort verhaal van de voor naamste gebeurtenissen, die op de terugreis van New York zyn voorgevallen By het invaren van hjt Kanaal ontving de kapitein van de Engelsche regeerlng een draad loos bevel om door te varen tot de Downs en daar te ankeren. Deze order was niet slechts voor het Nederlandsche schip'bestemd, maar werd regelmatig aan alle binnenvarende sche pen doorgegeven. Dinsdagmorgen in de vroegte ging mejl*Tn de Downs voor anker en kort daarop kwgmen de Enge’.sche autoriteiten aan boord om de pa pieren te controleeren. Alle bescheiden werden meegenomen voor onderzoek en daarna had men slechts te wachten. Woensdag kwamen opnieuw Engelsche auto riteiten aan boord en werd de bemanning en een deel van de passagier^ ondervraagd. Ook werd het schip onderzocht. In belde gevallen traden de Engelschen uiterst correct en zeer hoffeiyk op. Donderdag bleef men voor anker liggen en kregen zes Engelsche passagiers verlof om aan wal te gaan. Zij werden met een ma- rtnebarkas daarheen vervoerd. Vrlfdag ontving men wederom bezoek van Engelsche autoriteiten, die de 16 Duitsche leden van de bemanning en een drietal Duitsche oas- saglers van boord haalden. Den kapitein wera echter uitdrukkeiyk medegedeeld, dat het niet zeker was, dat deze personen zouden worden ge ïnterneerd. Een besluit daaromtrent was nog niet genomen, maar omdat de Nederlandsche regee* ring verzocht het schip zoo spoedig mogelyk vry te geven, hield men deze Duitschers aan den wal tot over hun lot zou zyn beslist. De Duitsche -passagiers, vyftig in getal, werden nogmaals ondervraagd ëh dit alles gescnledde op zeer correcte wyze. waardoor de passagiers zoo weinig mogelyk hinder ondervonden tydens hun gedwongen verbiyf In Engeland. Hierna kreeg de kapitein toestemming om te vertrek ken en volgens de normale route werd de rugtocht naar het vaderland aanvaard.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 17