van ons De luchtverdediging land Napels-Batavia Meêleven DE NIEUW-AMSTERDAM BEHOUDEN THUIS TREINVERBINDING MET HET GOOI ERNSTIG VERKEERS ONGELUK TE WASSENAAR ORGANISATIE PARAAT ZATERDAG 16 SEPTEMBER 1939 VAN WEEK TOT WEEK Weer luchtpost naar Indië mogelgk Het oponthoud in de Downs De Pelikaan in Indië den Productiekostenbijslag Hoe werken paravanes? Vanuit één centraal punt béstuurd De ramp van de van Ewijck Motorrijder en een dame in zijspan op slag gedood Oogen en ooren zonder ophouden op het luchtruim gericht Nadere voorzieningen betreffende de militaire justitie De Spoorwegen verbetering trachten daarin te brengen MaastrichtLuik versperd Uitbreiding aantal gewone krijgsraden Commissarissen Ned. Heide maatschappij VRIJWILLIGE VERVROEGDE OPKOMST De militairen in de keuken Niet van invloed op den prijs van het brood I VERLENGING DISPENSATIE VERHANDELEN METALEN Restaurant OORRIUS In uniform zijn alle menschen grauw -- Teraardebestelling, van hofmeester-milicien S. C. van Steenkiste Willem RADIO-UITZENDING OPENING STA TEN-GENERAAL nieuwe In onze I de ten. Het leven ging weer zijn te- I den De dame Modern luchtafweergeschut staat opgesteld aan onze landsgrenzen 4 bovendien De paravanen en hun werkwijze zijn vrij een- De ANWB brengt onder de aandacht De laatste trein uit versum teekent, hetgeen het treffen van maatre gelen vergemakkelijkt. a I» 4 waar- laatste res- op M. Z. Voorburgwal b. b. Spui, Amsterdam. KATI OU JOUR bN A LA CARTI i ir den of dat zij vangen. Het laaste acuut, of de van hen. die met groote auto's en- wagens gebruik maken van den weg MaastrichtLuik, dat de weg bü de Belgische grensovergang Moulingen door de militairen zoodanig versperd is. dat het onmogelijk is daar met groote vrachtauto's te passeeren. In verschillende dagbladen is gepubliceerd, dat men zich voor vrijwillige vervroegde opkomst moet wenden tot den minister van Defensie door middel van een request. In afwijking daarvan wordt thans medege deeld, dat nog nader zal worden bekend ge maakt of en wanneer vervroegde inlijving zal kunnen plaats vinden. Op het oogenbilk bestaat geen gelegenheid daartoe en dienen verzoeken van die strekking achterwege te blijven. Zoolang het niet mogelijk is de thulskee- rende Indië-vliegtuigen te laten doorvlie gen tot Nederland, zal Napels als voor- looplg eindpunt der Indië-route dienst doen. Zoowel in Napels als in Batavia zijn op het oogenbilk drie Indië-vliegtuigen gestatlon- neerd Het spreekt vanzelf, dat de KLM. haar pogingen voortzet om vergunning te krijgen de Indië-HJn weer tot Nederland door te trekken Het is echter wel aannemelijk dat zoolang deze vergunning niet is verleend, de dienst tweemaal per week tusschen Na pels en Batavia zal worden waargenomen. Vrijdagavond omstreeks kwart voor 9 is een seer ernstig verkeersongeluk op den Rijkssiraatweg onder de gemeente Wasse naar gebeurd, waarbij twee personen om het leven kwamen. De indeeling der luchtverdedigingskrin- gen in den lande is zóó. ctet de cirkels en de actieradius der batterijen, In deze krin- en opgesteld, elkaar „overlappen". Het ge heele luchtruim wordt dan ook uiteindeljjk vanuit één centraal punt beheerscht, waar door een doeltreffende afweer verzekerd Is. De binnenkomende meldingen worden op de hoofdluchtwachtbureaux onmiddellük op kaarten vastgelegd, zoodat zich de route der gesignaleerde vliegtuigen duidelijk af- Wü vernemen nu. dat de directie der Ne- derlandsche Spoorwegen overweegt voor het Gooi wat meer te doen en zoo mogelllk ook hier tot een uurdlenst over te gaan, waardoor er nog een verbinding na genoemd tijdstip zou ontstaan. Volgende week heeft een bespreking plaats omtrent het tijdstip, waarop in October bü de Spoorwegen de nieuwe dienstregeling kan worden inge voerd. waarbij natuurlijk ook de militaire autoriteiten een woordje zullen meespreken. Amsterdam naar Hil- vertrekt bij de huidige dienstregeling reeds om 22.40 en het Is begrijpelijk, dat vooral forensen naar een spoedige verruiming van den dienst op dit traject verlangen. Voor de komende veertien dagen is voor het verhandelen, verwerken enz. van metalen nog geen vergunning van het Rjjksbureau noodig De Minister van Economische Zaken heeft ter kennis van belanghebbenden gebracht, dat de directeur van het Rjiksbureau voor metalen de algemeene dispensatie van het verbod tot l'oopen verkoopen verwerke.n. bewerken en chauffeurs onder de wapenen zjjn geroepen er. hun patroons niet de beschikking over geschikte plaatsvervangers kunnen krijgen, tengevolge waarvan zjj van de voorschriften omtrent werk tijden, diensttijden en onafgebroken rusttijden ernstige moeilijkheden ondervinden. zame contreien, zoo goed als In het hart eener slapende of zwoegende stad. De luchtwachten hebben tot taak hetgeen zij hooren of zien on middellük telefonisch te rapporteeren aan het Centraal Luchtwachtbureau. waarmee zij in directe verbinding staan. De luchtwachten no- teeren voorts op daartoe bestemde formulieren alle details van hun waarnemingen: het aan tal vliegtuigen, dat zij signaleeren, nationali teit, type, tijdstip van waarneming, vliegrich ting en -hoogte. Op de 51ste algemeene vergadering der Ne derlandsche Melde maatschappij werden tot commissarissen gekozen mr. C. T. E. Oraaf van Lynden van Sandenburg uit Neerlang broek, mr. P. W. H. Truyen uit Roermond, de heer O Nobel uit Lutjewinkel (N-H), de heer A. H Ledeboey uit Enschede en de heer C. I. Korte- weg uit Smllde. voudig. Aan den voorsteven van het schip wordt laag boven water een soort boegspriet bevestigd ---- ----Ij tegen het dompen en zwiepen i dezen spriet --tls in zee. aan Evenals vorige jaren zullen de plechtigheden, welke bij de opening van de Staten-Oeneraal op Dfhsdag 19 September a.s. zullen plaats vinden, met als hoogtepunt de door H M de Koningin uit te spreken troonrede, over beide Nederlandsche radio-aenders worden uitge zonden. De reportage wordt voor Nederland verzorgd door de A.V.R.O en de K.R.O en door de PHOHI voor de Nederlandsche overzeesche ge westen. Zoo snel als de meldingen binnen komen, zoo snel gaan zij ook weer verder: telefonisch, aan vankelijk ook met behulp van de radio. Onder het Centraal Luchtwachtbureau sorteeren hoofdluchtwachtbureaux, welke hun beurt door middel van de militaire tele foon of. Indien noodig. de radio in contact staan met het eigenlijke afweer-apparaat, de luchtdoel-batterljen, welke in het land staan opgesteld. En Inderdaad, lederen nacht weer of feitelijk permanent is over heel het land de organisatie van de luchtwacht ingeschakeld In steden en dorpen en vlakten, In Noord en Zuid, langs de kusten en aan de grenzen, overal wordt ge speurd en geluisterd, In torens en op daken op hooggelegen punten ergens midden in een- ontgoochellng Zij maakt van lederen mensch een dichter, en van lederen dichter een bevoor recht mensch. Maar dit is nlët haar edelste vermogen ZIJ breekt ook de kerkerwanden van het eigen ..ik" en stelt den geest In staat, zich als het Onder zeer groote belangstelling is Vrijdag middag te Vlisslngen met militaire eer een der slachtoffers van de ramp van Hr. Ms. „Willem van Ewijck". de twintigjarige hofmeester-*e- nalicien 8. C. van Steenkiste, ter aarde be steld. Een groote groep marlne-manschappen, onder wie een deputatie van de geredden van de „Willem van Ewijck”, volgde de met talrijk-- kransen bedekte baar. Op de begraafplaats waren oa. aanwezig de Kapitein-Lult. ter zee W van den Donker, ver tegenwoordiger van den Minister van Defensie de Lult, ter zee eerste klasse J. W. C. Calteu Houwing. namens den Chef van den Marine staf te 's Gravenhage. de Kap. Lult, ter zee J. C Cornells, Commandant van Hr. Ms. wacht schip „Noord-Brabant", tevens als vertegen- woor<|iger van den commandant der Marine tc Willemsoord, de Kapitein t. zee A. M. Hekkmg chef van den Mijnendlenst. de Kapitein t. zee A. v. d. Sande Lacoste, directeur van het Ne derlandsche Loodswezen, de Luit. t. zee tweede klasse N. W. Sluyter, namens den Marine commandant in Zeeland, en de burgemeester van Vlissingen, de heer C. A. van Woelderen. Nadat de militaire eerbewijzen waren ge bracht. sprak de Kapitein. Luit, ter zee J. C Cornells, namens Willemsoord met diepe van troost tot de familie. De chef van den mijnendienst, de Kap. ter zee A. M. Hekking. gaf namens de overleven den uiting aan diepen eerbied voor den geval lene. Ten slotte sprak de vlootpredlkant, ds. J. v. d. Giesen, die tevens namens de ouders en broer van den overledene dankte voor het meeleven en de bewezen laatste eer. Al tien nachten lang gaat menig Nedel- lander In stad en dorp 's avonds naar bed met onbestemde gevoelens van onrust, sinds die nacht van Maandag 4 September de benauwende gewaarwording gaf, dat duisteren wolken de oorlog, die buiten de grenzen bleef, toch in onmiddellijke nabij heid brengen. Het is of het oorlogsmonster in nachtelijk duister met reusachtige, onzichtbare klau wen over ons heen reikt, of men zjjn adem tocht voelt als dien van een spookverschij- nlng in een bangen droom. Maar degelijk heeft die eerste oorlogsnacht bewezen, dat ook het vreedzaam sluimerend Nederland paraat is. waakzaam op elk uur en op iedere plaats, luisterend als met duizenden ooren. gereed tot afweer, waar dit noodig en mogelijk is. De voorgestelde artikelen beoogen waarborgen i;> tweeërlei richting: 1. Door versterking van het juridische ele ment in de Krijgsraden. 2. Door bet openen vgn de mogelijkheid .van appél van de vonnissen van de krijgsraden te velde m tijd van vrede In tüd van oorlog is geluk beroep om voor de hand liggende rede nen ntet mogelük. BATAVIA. 15 Sept. (Aneta). De laatste van de serie uit Amsterdam naar Indië ver trokken KLM.-vliegtuigen, de „Pelikaan" is vandaag op een extra-vlucht. prompt op het aangekondlgde tijdstip op Tjllllitan aange komen. De gezagvoerder, de heer Scholte. verklaarde een vlotte reis te hebben gehad en betrekkelUk weinig moeilijkheden te hebben ondervonden. De Nederlandsche kleuren, die aanvankelijk op den kop der vliegtuigen waren aangebrncht. zjjn hiervan weder verwijderd, aangezien deze kleuren. In plaats van een herkenningst-v-ken te zijn, gebleken zijn in de lucht verwarrend te werken De aanvragen van passagiers waren gedurende de geheele reis talrijk. Te Singapore was het rustig Enkele formali teiten waren verscherpt. o.a die ten aanzien van het geldverkeer Langs de geheele route is het nog steeds alleen mogelijk tusschen zons opgang en zonsondergang te vliegen. Onder de nieuwe omstandigheden, waarbij gevlogen wordt op het traject Batavia-Napels, denkt de heer Scholte volgende week Zaterdag weer terug te keeren. De ..Pelikaan" bracht met deze reis ongeveer 200 kg post mede. yan deze beslissing hangt af óf er voor het Gooi incidenteel nog Iets gedaan moet worden, wat b.v. het getal zou kunnen zijn, wanneer de winterdienst pas eind October ingaat, óf dat de zoo gewenschte verbetering bij de nieuwe dienstregeling ingelascht kan worden. Iets positiefs is daaromtrent op heden echter nog niet bekend. Zooals Wl) reeds hebben medegedeeld, zullen de uitvarende Nederlandsche koop vaardijschepen worden voorzien van bescher mingsmiddelen tegen het mijnengevaar. De Kon. Marine stelt daartoe tegen den kostenden prijs zg paravanes ter beschikking van de reederljen. Onze oorlogsschepen zfln reeds met deze apparaten een Duitsche vinding uitgerust. Het zal zonder meer duidelijk zun, dat onder de tegenwoordige buitengewone om standigheden niet langer kan worden vol staan met den eenlgen thans bestaanden krijgsraad voor de landmacht te 's-Herto- genbosch. Het ligt daarom in het voorne men op korten termijn twee andere gewone krijgsraden in te stellen in beginsel van een tijdelijk karakter, daar onzeker is, of niet eerlang, krijgsraden te velde zullen worden benoemd’ en in ieder geval bu at- loop van de tegenwoordige omstandigheden de milltair-rechterlljke organisatie opnieuw zal moeten «-orden vastgesteld. een ander, ons zelf zjjn om of in zijn geluk, dat wij dan heelemaal door voornemen maakt de vraag processueele waarborgen voor verdachten bij de krijgsraden te velde en de temporaire krijgsraden kunnen worden versterkt. Het behoeft geen betoog, dat een krachtige, doch tevens rechtvaardige jus titie voor den goeden geest in de weer macht van het hoogste belang Is. Marinecommandant te ontroering woorder. In verband met oe onzekere vaart en het op onthoud van ruim drie dagen in Engeland, was er voor deze aankomst groote belangstelling. In verband met de aankomst van prins Fel lx van Luxemburg en kroonprins Jan die de we reldtentoonstelllng te New York bezochten wa ren de zaakgelastigde van Luxemburg te Rot terdam. de heer C van Lede alsook de Itali aansrhe gezant en diens echtgenoote aanwezig Voorts kwamen met de ..Nieuw Amsterdam als passagiers mede, de Amerlkaansche ambas sadeur te Brussel, mr. Davis, de gezantschaps secretaris mr. Richardson en een Amerikaan sc he militaire attaché. Als eersten begaven zich de offlcleele per sonen aan boord en kort daarna zetten de vor stelijke personen voet aan wal. Na even voo: de wachtende fotografen geposeerd te hebben spoedden zfj zich naar den uitgang, waar een auto gereed stond om hen naar hun land teruv te brengen. Aangezien kapitein J. J. BUI aan boord bleet deed een van de directieleden van de Holland- AmerlkalUn ons een kort verhaal van de voor naamste gebeurtenissen die op de terugreis van New York zijn voorgevallen BU het invaren van het Kanaal ontving de kapitein van de Engelsche regeering een draad loos bevel om door te varen tot de Downs en daar te ankeren. Deze order was niet slechts voor het Nederlandsche schip bestemd, maar werd regelmatig aan alle binnenvarende sche pen doorgegeven. Dinsdagmorgen in de vroegte gihg men in de Downs voor anker en kort daarop kwamen de Engelsche autoriteiten aan boord om de po ederen te controleeren Alle bescheiden werden meegenomen voor onderzoek en daarna had men slechts te wachten. Woensdag kwamen opnieuw Engelsche auto riteiten aan boord en werd de bemanning en een deel van de passagiers ondervraagd. Ook werd het schip onderzocht. In belde gevallen traden de Engelschen uiterst correct en zeer hoffelUk op. Donderdag bleef men voor anker liggen en kregen zes Engelsche passagiers verlof om aan wal te gaan. Zü werden met een ma- rlnebarkas daarheen vervoerd. ^Vrijdag onkvlng men wederom bezoek van Fmfelsclie autoriteiten, die de 16 Duitsche leden van de bemanning en een drietal Duitsche oas- sagiers van boord haalden. Den kapitein wero echter ultdrukkelUk medegedeeld, dat het met zeker was. dat deze personen zouden worden ge-» Interneerd Een besluit daaromtrent was nog niet genomen, maar omdat de Nederlandsche regee ring verzocht het schip zoo spoedig mogelUk vrij te geven, hield men deze Dultschers van den wal tot over hun lot zou zUn beslist. De Duitsche passagiers, vUftig In getal, werden nogmaals ondervraagd en dit alles gescnledde op zeer correcte wüze. waardoor de passagiers zoo weinig mogelük hinder ondervonden tUdcns hun gedwongen verblUf in Engeland. Hierna kreeg de kapitein toestemming ons te varlrek- kén en volgens de normale route werd de rugtocht naar het vaderland aanvaard. Uit Wassenaar kwam de kapitein EL-H Zöli- ner op zün motor. In het zUspan was mevrouw Zonneveld, die ten huize van kap. Zöllner woon de. gezeten. Uit de tegenovergestelde richting uit Den Haag naderde een militaire autocolonne, waar van de voorste wagen bij de Rust en Vreugd - laan wilde draaien. Hoewel de soldaten van dien wanen teekens gaven heeft kapitein Zöll ner deze blUkbaar niet gezien. Met groote snel heid reed de kapitein op den dwars over den weg staanden wagen in met het gevolg, dat ntf"* en zün medepassagier op slag gedood werden^ 7 De belde lijken zijn per politieauto naar de 1 rouwkamer van het hoofdbureau van politie te Wassenaar vervoerd. Ook de belde zwaar be schadigde voertuigen zün naar het hooftfbu- reau gebracht. Kapitein Zöllner was 39 jaar oud. gehuwd en vader van twee kinderen. Hij woonde In Wassenaar Tengevolge van dit ongeluk ontstond een groote verkeersstagnatle. De Wassenaarsche po litie. bUgestaan door de soldaten van de mili taire colonne, die uit ongeveer 50 man bestond, zorgde ervoor, dat het vervoer vrU spoedig weer normaal liep. Het is onlangs in Utrecht gebeurd, dat een dame, die een fraaie villa bewoonde, weigerde een „dood-gewoon” soldaat te huisvesten. De commandant heeft er haar 'oen zes gestuurd. Wellicht daardoor wüs geworden, heeft een dame uit Leiden anders gehandeld. Het was ook haar niet aangenaam, dat een militair beneden den rang van officier in haar weelderige woning zou moeten verblUven. Dus fad zij in overleg met het meisje, dat met den naam Kaatje door het leven ging en dientengevolge huisde de sol daat in de keuken en sliep in het toch leeg staande kamertje van het tweede meisje Er kwam een dag, dat hü Lelden moest ver laten. Het afscheid van Kaatje was hartelük. want zü had hem goed verzorgd groette hü niet, want hü had haar nog nooit gezien Dinsdag na zUn vertrek gleed een fraaie li mousine de laan binnen en stopte met een stil len zucht voor de woning van de dame. Een chauffeur in livrei stapte uit met een fraaie tuil bloemen. De dame, die zich van geen connecties met dergelUke Umouslne-en-chauffeur-ln-llvrel- bezitters bewust was. snelde naar de deur, doch moest i^ptren. dat de vrlendelUke attentie niet haar, doch Kaatje gold. Het bugevoegde kaartje sprak van een dank baren soldaat en vermeldde bovendien den naam: baron zoo en zoo.... De dame is zeer geschrokken. BU de Tweede Kamer is Ingediend een wetsontwerp, bevattende nadere voorzienin gen betreffende de militaire justitie. Aan de memorie van toelichting is het vol gende ontleend: Het wetsontwerp stelt, met het oog op de te genwoordlge buitengewone omstandigheden nadere voorzieningen voor betreffende de mili taire justitie. Het betreft alleen de landmacht daar gelüke voorzieningen bü de zeemach’ deels niet noodig zün. deels niet mogelUk. Het ontwerp beoogt drieërlei: 1. Het openen van de mogelükheid om. ter voorziening in de thans ontstane behoefte, tv delük meerdere gewone krügsraden bü de lahd- macht in te stellen. 2. Het wijzigen van de Imperatieve voorschrif ten omtrent instelling van krügsraden te velde en van temporaire krijgsraden. 3 De versterking van de processueele borgen voor verdachten bü de beide soorten krijgsraden. Vrijdagavond is het vlaggeschip van de Nederlandsche koopvaaraüvloot. de „Nieuw Amsterdam" te Rotterdam aangekomen en door kabels I stevig vastgezet. Van de punt vui loopen zijwaarts twee lange kabëls welker uiteinden drijflichamen met vleugels, de eigenhjke paravanen zün bevestigd, toegerust met twee scherpe snüapparaten. Door de vaart van het schip trekken de paravanen aan en houden de kabels in gespannen toestand, schuin wegloopend van de flanken van het schip in zee tot op ongeveer twee meter diepte. Ontmoet het schip verankerde münen, dan vangen de paravaankabels deze op aan de snü- kabels. De münkabel schuurt langs den para- vaankabel naar achteren tot hü met het snjj- apparaat wordt gegrepen en doorgesneden. De verankerde mün wordt dan drijvend en wordt door de boeggolf opsqj gezet, zoodat het gevaar van stooten voor het schip is geweken. De paravanen worden thans in licentie in Nederland vervaardigd. De passagiersschepen onzer koopvaardüvioot krijgen de apparaten bet eerst. Iemand zit naar de nieuwsberichten van de radio te luisteren. HU hoort achtereenvolgens (het is maar een verhaaltje!), dat tienduizend Chineezen zün omgekomen in een grooten veld- sjag en dat een hevige overstrooming in Voor- Indlë reeds meer dan duizend slachtoffers ge maakt heeft; bü een uitbarsting van den Vesu vius zün vierhonderd menschen omgekomen: een spoorwegongeluk in Frankrük heeft aan twee en twintig menschen het leven gekost. En bü een aanrüding in de Kerkstraat is een slagers jongen. H„ die klaarblükelijk verkeerd uitweek, van zün fiets geslingerd. HU is met een zware hersenschudding opgenomen In het ziekenhuis Zijn toestand Is bedenkelük. Onze luisteraar, zoo wil de anecdote, heeft al dit nieuws rustig aangehoord, maar na het laatste bericht is hü ontzet uft zün leunstoel gesprongen, de gang ingerend, en nu staat hü onder aan de trap te roepen: „Vrouw. vrou«' er is een ongeluk gebeurd hier In de Kerkstraat Misschien hebt gij deze anecdote al hooren vertellen. Ze krügt zoetjesaan recht op pensioen Het is echt „een oude mop” en wü wilden haar maar zoo kort mogelük weergeven de ware verteller maakt er een heel hulselük drama van om u' aan haar bestaan te herinneren. Het is ons minder te doen om de anecdote zélf dar. om de aardigheid van deze anecdote. Waarin ligt de aardigheid van dit verhaaltje, waarmede gü In gezelschappen zeker succes zult hebben, indien gü het aardig opdiicht voor menschen. die het nog niet gehoord hebben, of zich zoo houden? Die münheer uit de Kerk straat luistert onbewogen naar tienduizend doode Chineezen, duizend doode Voor-Indiërs. vierhonderd doode Italianen, twee en twintig doode Franschen en wordt uit' deze onaandoen- lükheid gewekt door het ongeluk van den sla gersjongen H., dien hü ook niet kent, en die nog niet eens dood Is. maar die nu toevallig werd aangereden in de Kerkstraat, .Jiler in de Kerkstraat", dat wil zeggen: de Kerkstraat van onzen luisteraan die deze straat kent, er zich thuis voelt, er „iets mee te maken heeft", zooals dat heet. De slagersjongen is hem persoonlijk even vreemd als de tienduizend Chineezen. de duizend Voor-Indiërs enzoovoorts. maar de Kerkstraat is hem bekend. Zün fantasie heeft er beslag op gelegd. En daarom is dit ongeluk werkelijk een ongeluk voor hem. terwül al die duizendtallen Chineezen, Voor-Indiërs, Italianen en Franschen hem „niet aangaanof tenminste niet zóó". Maar het ongeluk in de Kerkstraat vervult hem geheel, en hü moet de straat op om daar meer over te hooren. Dat gaat hem wél aan! Dat raakt zün gevoel. Nu vraagt men zich toch af. hoe het „gevoel" van dezen münheer in elkaar zit! Nietwaar? En van den anderen kant moet men toegeven, dat het geval van dezen münheer. al klinkt het dan in deze anecdotische samenstelling erg humo ristisch, toch etgenlük niet zoo ongewoon is er. dat het ons allen op zün tüd in meerdere of mindere mate overkomt. Er staan lederen och tend en lederen avond ongelukken in de krant en ze gebeuren in alle hoekep van de wereld. Verbeeld u, dat men zich al die rampen moest aantrekkenZe zeggen ons eerst iets, wanneer er eenig verband is tusschen de slachtoffers en «iszelf. hoe verwüderd dit verband ook weze. Wü denken, dat ons gevoel dit verband legt. Boms Is het. ook' zoo. b.v. wanneer wü de ver ongelukten persoonlük hebben gekend en be mind. Maar meestal is het gevoel hier niet de beslissende factor Wü noemen het maar ons gevoel. Het is echter dat verwaarloosde, door gaans slecht opgevoede, altüd geheimzinnige onderdeel van ons geestelük wezen: de verbeal- dle hier in werkelükheid wordt geraakt. een heeft Den imperatieven aard van de bestaande voor schriften achten de minister van Justitie en de minister van Defensie, die deze memorie onderteekend hebben, onwenschelük. In begin sel moeten deze krügsraden, welke een büzon- dere procesorde medebrengen, slechts bü be paalde behoefte worden ingesteld. Onvoorziene omstandigheden voorbehouden ligt het niet in het voornemen van de regee ring om, wordt het wetsontwerp aanvaard, eer- Iqpg de instelling van temporaire krügsraden te bevorderen Anders staat de regeering te genover de krügsraden te velde. Het ligt in de bedoeling, als onderdeel van de oorlogsvoorbe reiding, tot zoodanige krüggraden te gelegener tüd over te gaan. Nader zal worden overwogen, of deze krügsraden zullen worden ingesteld naast de drie dan bestaande gewone kriigsra- deze laatste geheel zullen ver ding. Wanneer een feit niet tot onze verbeelding ■preekt, heeft het voor ons geen beteekenis. Maar wanneer er een ongeluk gebeurt in de Kerkstraat, in onze eigen Kerkstraat, die1 wü zoo goed kennen, en die alleen reeds l>ü het hooren van den naam duidelijk voor onzen geest ligt, zie. dan gaat dat ongeluk ons aan, dan wordt ons gevoel er door aangegrepen, dan kan het ons dagenlang bezighouden. Want dan heeft het gesproken tot onze verbeelding. Onze gevoelswereld is maar zoo ruim als onze verbeelding haar veroorlooft te zün en de men- «chen, die wü „benepen” noemen of „bekrom- "penzün menschen met dicht bü elkander lig gende verbeeldlngs-grenzen. Zü kunnen zich moeilük in de wereld van een ander verplaat sen. Zü hebben daar geen fantasie genoeg voor. Over iets wat henzelf betreft kunnen zulke be krompen menschen dagenlang piekeren en zeu ren. maar de groote dingen van ziel en wereld gaan langs hen heen. Een gebroken theepot ver oorzaakt dieper smart bü hen dan een gebroken heelal. Wanneer hun poes 's avonds niet thuis is. zün zü heviger teleurgesteld dan wanneer een Europeesche mogendheid haar woord breekt, want tenslotte is het hun eigen poes, nietwaar, en de mogendheid van een ander. Zü hebben hun eigen klein gedachtenkringetje en daar draaien zü»in rond. Het omsluit alleen de din gen, waar zü belang T>ü hebben en de dingen, waaraan zü ergernis nemen, omdat zü zelf zoo braaf zün of zich daarvoor houden. In diepste wezen is Kun ergernis altüd heel innig verbon den met hun belang en wanneer zü zich giftig maken over de spilzucht van de buurvrouw, die nu al weer een nieuwen wintermantel heeft ge kocht verleden jaar September ook al, en toen had ze gr toch heusch nog een, die menig een met een groot er inkomen haar zou benü- den dan spreekt in die giftigheid het ge krenkte belang mee, want de buurvrouw met haar nieuwen mantel zal zich laten opmerken, maar wie zuinig is en wie degelük leeft, met een Wintermantel, die er vüf jaar tegen kan, die wordt niet geëerd! En al w^len zü dat nooit ronduit bekennen: bekrompen menschen achten het wel degelük een groot belang, dat zü geëerd zullen worden. Het is juist zoo verkeerd, dat de buurvrouw de aandacht trekt. Hunzelf kwam dat voorrecht toe. En daarom maken zü zich zoo boos. Deze menschen hebben werkelük een heel slecht opgevoede verbeelding. Wanneer gü den binnenkant van hun hoofd zoudt kunnen fil men, zoodat de beelden zichtbaar werden, die in den loop vah eenige uren aan hun geest voor- bütrekken, dan zou dat filmpje niets anders vertoonen dan de wanstaltige cancatuur van hun goede kennissen, die zü benüden en des wege gaarne alle onheil toedenken. En het zou nauwelüks iets vertoonen van de groote dingen, die gaande zün in de wereld. Indien er al mede- Ulden en medeleven bespeurbaar is in zulke ge borneerde geesten, dan is het uitsluitend die portie medelijden en medeleven, waarmede zü den Indruk kunnen wekken, dat zü goedhartig Precies het medelüden, dat zü noodig heb ben om hun stand op te houden. Maar in het middelpunt hunner belangstelling voor anderen zü altüd zelf. Hun medelüden is een sple- «JJtje der üdelheid, waarin zü hun eigen gezicht bAüken om met welbehagen waar te nemen. d*t de trekken van de naas;enllefde er op ge rékend staan. Deze menschen zün tevreden met l chzelf en verder met niets op de wereld. Hoewel zü het niet weten, en gü het hun voor- nooit moogt vertellen, zün zü stakkerds. Zü t fbben werkelük geen fantasie genoeg en dit is éj*n erg in het geestelük verkeer als het in den sjgffelüken omgang is, geen geld genoeg te heb- want zooals het geld alle deuren opent In de wereld der materie, zoo opent de verbeelding •dlo deuren in de wereld vgn den geest. De ver beelding stelt In staat, te vluchten uit de el lende. ZU opent de troostpoort van de illusie en *°ert u de wereld van de geestelüke weelden binnen, wanneer alles op de zichtbare wereld h mishaagt en tegenstaat. Zü schenkt u de hoogere werkelükheid van den droom in plaats de lagere werkelükheid der altüddurende Ergens binnen den luchtverdedigtngskring staan de batterüen. dag en nacht tot afweer ge reed. De bedienlngsmanschappen zün in ploe gen verdeeld, zoodat één derde onmiddellük ac tief kan zijn en nog een derde binnen weinige oogenbllkken. Elke batterij staat in voortdu rend telefonisch contact met het hoofdlucht- wachtbureau. terwül ook een radio-apparaat op den commandopost aanwezig is om mededeelin- yen. door den aether overgebracht, op te van gen. zooals bekend wordt thans, als gevolg van daartoe uitgeoefenden aandrang, de radio zoo veel mogelük uitgeschakeld. Zoeklichten staan gereed duister hun felle bundels vliegtuigen te richten, waarna binnen seconden het salvo vuur volgt, wanneer de vliegtuigen niet zichtbaar zün of bü nevel of bewolking in elk geval buiten het bereik der het luchtruim afspeurende licht bundels zullen blüven. wordt toch door de af- weerbatterüen op het gehoor af in de richting oer waargenomen vliegtuigen geschoten. Dit is, bü het signaleeren der, begunstigd door bewol king. op groote hoogte overtrekkende vreemde vliegtuigen in de eerste oorlogsnachten dan ook herhaaldelük gebeurd. De moderne luchtdoelbatterü kan zeer snel tot actie komen. Het vuurleidingstoestel van 'n "'.4 c.M. T. L. luchtdoelbatterü b.v. maakt binnen enkele oogenblikken electrisch zün be rekeningen; één secoarie is noodig voor het tampeeren der af te schieten brisantgranaten zoodat zü op de gewenschte hoogte ontploffen en het volgend moment zün de drie vuurmon den gereed om gelüktüdig electrisch hun 25 k 30 schoten per minuut te lossen. De benoodigde e'.ectrische kracht wordt geleverd door een eigen dynamo, zoodat men onafhankelijk is van het plaatselük stroomnet. Verder beschikt een bat- terü uiteraard over haar eigen lulsterapparaten. die voortdurend op het luchtruim zün gericht. Tot de uitrusting van een batterij behooren voorts luchtdoel-mltrailleurs. die onmiddellük in c.ctle komen bü eventueele steekvluchten der iliegers. die aan het hoog gerichte vuur trach ten- te ontkomen. Zoo is de luchtafweer in Nederland bit dag en nacht paraat. Oogen en ooren ziin zonder ophouden gericht op de Hollandsche lucht; binnen enkele seconden kan het defensieve ap paraat worden ingeschakeld en op doeltreffen de wüze in actie komen. voelen, als ware het ons eigen verdriet en on ze eigen vreugde. Soms wordt de verbeelding hiertoe geweld dadig aangezet Zoo was het bü den luisteraar uit de anecdote toen hü over de Kerkstraat hoorde „De Kerkstraat! Maar dat is hier! Dat is vlakbü! En daar Is een ongeluk gebeurd? O God. o God die arme Jongen! Die slagers jongen! En hoe zou hü het nu maken? Toch naar Is dat. zoo vlakbü. een ongeluk! Een her senschudding! Mijn achterneef heeft ook eens een hersenschudding gehad, en toen dachten ze, dat hü dood zou gaan, maar het kwam toch nog terecht. Het "is nu maar te hopen, dat het met dien jongen ook terecht komt. Zoo'n jonge jongen. Maar die jongens zün ook dikwüls roekeloos. En die chauffeurs kij ken slecht uit...." enz. enz. (De rest kunt gü aanvullen, lezer! Gü kent de normale werking van de verbeelding in zulke gevallen). Zoo hebben ook de eerste oorlogsgeruchten onze verbeelding overrompeld, en als geweld dadig geschokt. De jammeren van Spanje wa ren weer vergeten, uit China hoorde men niet veel meer, en nu kwam er oorlog, zoo dicht bij huis, rondom ons! Het was een schok voor de verbeelding! De eerste werking van den schok ging voor bij en het gezond verstand hernam zün rech ten. Het leven ging weer zün gewonen loop '«nszamerhand alleen een beet- levenEn je duurder worden, dit gewone tenslotte weet men nooit Onderwijl is er In Duitschland een nieuwe onderscheiding ingesteldeen eerekruls voor wie éénmaal gewond wordt, een ander voor wie tweemaal gewond wordt, nog een ander voor Wie driemaal gewond wordt, en elndelük een voor wie vier- of méér-dan-vierXnaal gewond wordt. Meer dan viermaal gewond! Daar houdt de fantasie zoetjes aan op. nietwaar? Daar komt ze te staan tegenover de werkelükheid. zooals wij dat noemen Het overdenken van zulke eenvoudige berichten is een goede leerschool der verbeelding Men wordt dan bü zichzelf gewaar, hoe moeilük het „meeleven" is! A. v. D. De hoofdluchtwachtbureaux vanwaar on onderbroken de waakzaamheid en eventueel de werkzaamheid der luchtverdediging worden ge leid, vormen als het ware centra van reus achtige spinnewebben door onzichtbare dra den verbonden met het definitieve element, de luchtdoelartlllerie, welke binnen bepaalde krin gen rondom die centra staan opgesteld. „ik" en stelt den geest In staat. ware los te maken van de boelen, die hem bin den aan het ai te persoonlüke. In onze ver beelding kunnen wü doordringen tot het leven van een ander, en daarbü vergeten, dat wij ons te verplaatsen in zijn leed Van bevoegde züde vernemen wü. dat de Minister van Economische Zaken thans een be slissing heeft genomen terzake van het in net voorjaar door de drie centrale landbouworga nisaties gedane verzoek om een tegemoetko ming In de schade, welke de telers van win tertarwe door het uitvriezen van die tarwe in den winter van 1938 1939 hebben geleden. De beslissing op dit verzoek werd destüds aangehouden, omdat de omvang en de gevolgen van het uitvriezen van tarwe eerst later in het seizoen konden worden beoordeeld. Nu gebleken is. dat de productiekosten van de tarwe ten gevolge van de vorstschade zoo zeer zün gestegen, dat een tegemoetkoming redelük kan worden geacht, heeft de minister besloten een productiekostenbüslag van f 1. per 100 KG te verleenen. De telers zullen dus f 11 per 100 KG. ontvangen, nJ. f 10 rlcht- prüs. vermeerderd met f 1 productiekostenbü slag. Ter voorkoming van misverstand wordt nog gemeld, dat deze maatregel op den prüs van het brood geen invloed heeft. om bü nachtelük op gesignaleerde enkele Trouwens, ook

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 5