r GEVAREN VOOR NEDERLAND Sluiting zitting Staten-Generaal Een initiatief van Prins Bemhard Te werk gestelden Duitschland Schoenen worden duurder „Gestranden” keeren terug in ZEELIEDEN STAKEN TE AMSTERDAM LATERE TREINEN VOOR MILITAIREN Zondag 24 September PIJLTJESDAG GEEN AFLEVERINGSBON MEER NOODIG Wij weten, dat God nog de wereld bemint, Hij *al haar bewaren en redden door rt kind MAANDAG 18 SEPTEMBER 1939 De SPELEND DEN DOOD IN Hr. Ms. flottieljeleider Jacob v. Heemskerck Het vliegtuig-incident in de Waddenzee Heropening luchtlijn AmsterdamBrussel Vi»um INVENTARISATIE VAN KUNSTMESTSTOFFEN van de F van ko en een 'e- wel een maand In bedrijf zullen door Speciaal verdwijnt dus voorlooplg (Van onzen redacteur) Roer- naar de xes Wyziging van de Hamater- beachikking 1939 I nd rukken op het atation te Nijmegen by de aankomat van den extra-trein uit Zwitaerland Met ingang Vereenigde vergadering beide Kamera Achteraf wilde de Nederlandsche beman ning thans wel bekennen, dat deze vlucht in den Dultschen verkenner hun nog het hache- lijkste van het geheele avontuur voorkwam, want het had best kunnen gebeüren, dat een Britsch vliegtuig het zwaar belaste Duitsche toestel had aangevallen. Halverwege Nor derney kwam men de Roode Kruis-vllegtui- gen tegen, die daarop terugkeerden. Admiraal Vos schetste de betéekenis van deze tewaterlating in verband met df tijds omstandigheden. Niemand twijfelt aan onze bedoeling en aldus de admiraal wij willen ons zelf zijn en blijver! en daarvoor is waakzaamheid, eensgezindheid, en boven al kracht noodig. r der Maat- schip van Naar wjj van groente importeurs uit Brabant vernamen, zijn de Amerikaansche aanbie dingen met alle risico’s voor den Nederland- r schen handel gestegen met M tot M pet. Ook de looistoffen en de fournituren sjjn in deselfde mate omhoog gegaan, zoodat niet kan uitblijven, dat in de naaste toekomst de schoenprijzen wel met 5» pet. stijgen. De vraag rijst of de Nederlandsche schoen fabrieken nog wel een maand in bedrijf zullen kunnen blijvên. Centrale raad van adviea voor ontwikkeling en ontapanning van gemobiliaeerden Intusschen putten de nog zeer jonge Duitsche piloten zich uit in excuses. Op Nordemey wer den de gewonden naar het hospitaal gebracht. De Nederlanders werden zoo hartelijk mogelijk onthaald en ieder kreeg een volledig stel klee- dingstukken. Per boot zijn de Nederlandsche marinevliegers Donderdag naar den vasten wal gebracht en vandaar per auto naar Nieuwe- schans, vanwaar zij des avonds door militaire auto’s werden afgehaald en naar Delfzijl ge bracht. De tienduizenden die er geveatigd zyn, blyven over het algemeen ruatig op hun plaataen Alvorens te geraken tot een distributie van kunstmeststoffen in eiken vorm, met uitzonde ring van kalkmeststoffen, zal worden overge gaan tot het inventarlseeren van de in Ne- Clearingkoersen Koersen voor stortingen op 18 September 1939 tegen verplichtingen luidende in: Reichsmar- ken 75-59, Lire» 9.90. De „Vlieatroom” en 'de ,M^whti atroom” niet uitgevaren derland aanwezige voorraden. Zij die kunst meststoffen. uitgezonderd kalkmeststoffen. voor handen of in voorraad hebben, zijn verplicht vóór 20 September te 24 uur van den voorraad dier goederen opgave te doen door Invulling en opoending van inventarisatieformulieren, welke met ingang van Maandag 18 September ter ge meentesecretarie hunner woonplaats verkrijg baar zullen zijn. De verplichting geldt niet. Indien en voor zoover men kunstmeststoffen voorhanden of in voorraad heeft ter uitoefe ning van zijn land- of tuinbouwbedrijf. Wegens de Inventarisatie is het vervoer van kunstmest stoffen, uitgezonderd van kalkmeststoffen. met ingang van 17 September tot een nader te bepalen datum verboden. Onder dit vervoer- verbod valt zooals vanzelf spreekt ook het ver voer van de opslagplaats van een handelaar of een coöperatieve aankoopvereenlging naar een verbruiker. Aan verbruikers kan dus in dit tijdvak niet worden afgeleverd. Het vervoer van hoeveelheden van 5 kg of minder is toegestaan. Nadat over enkele dagen nadere regelingen zullen getroffen zijn, kgn het kunstmest dlstri- butlebureau, Indien het aan dit bureau nood- zakeljjk zal voorkomen, een vervoervergunnlng verleenen. welke echter slechts bjj uitzondering in zeer bijzondere gevallen gegeven zal worden Voordat een nadere regeling getroffen is, kun nen aanvragen voor een vervoervergunnlng niet in behandeling genomen worden. aanvoer van leder ligt grootendeela atil Naar wjj vernemen zijn er moeilijkheden ge rezen tusschen de directie van de Hollandsche Stoombootmaatschappij N.V. en de opvarenden van de „Vliestroom” en de „Hontestroom", welke schepen toebehooren aan genoemde maatschap pij en die Zaterdagavond resp. met bestemming Leith (Schotland) en Londen van Amsterdam hadden moeten vertrekken. De directie deelde ons hieromtrent mede, dat de opvarenden van beide schepen belangrijke eischen betreffende een verhooging der gages hadden gesteld, welke eischen zij niet kon Inwil ligen. De directie heeft de opvarenden verwezen naar hun bonden, die na het uitbreken van den oorlog met de organisatie van de lijnreeders over de kwestie der gages in het algemeen reeds in onderhandeling zijn getreden. De directie is van oordeel, dat de opvarenden het resultaat van deze onderhandelingen, dat een dezer dagen kan worden tegemoet gezien, dienen af te wachten. De opvarenden zoo werd ons medege deeld wilden dit evenwel niet en weiger den uit te varen, alvorens hun eischen waren ingewilligd. De directie heeft hun tot Zondagmiddag 5 uur bedenktijd gegeven en. toen zjj bleven weigeren uit te varen, direct ontslagen. De „Vliestroom" en de „Hontestroom" zijn dus in de Amsterdamsche haven blijven liggen. De „Amstelstroom" van dezelfde maatschappij met bestemming Huil is Zaterdag normaal ver trokken. (hier stopt te aanslui- Maas- Het betreft hier een internationaal artikel, dat vooral van Amerika uit naar hier moet wor den-ingevoerd. Wijl het scheepvaartverkeer door den duikbootoorlog aan de grootste risico's is blootgesteld en blijkbaar Engeland de schepen met huiden, o.a. de Groenlo, aanhoudt, wordt de toevoer steeds moeiljjker. Bovendien stijgen de prijzen van het leder enorm. De huidige tijdsomstandigheden waren oor zaak, dat de plechtigheid een sober karakter droeg, al was de belangstelling van de zijde der marine en landmacht groot. De doopplechtigheid werd verricht door me vrouw P. G. VosRömer, echtgenoote van vice- admlraal A. Vos. Nadat het schip in snelle vaart in het water was gegleden en door de sleep- booten was opgevangen en naar den wal ge sleept, verzamelden de genoodigden zich in het directiegebouw, waar het woord werd gevoerd door den heer D. Goedkoop Dzn., directeur van de NV. Nederlandsche Scheepsbouw Maat schappij en door vice-admiraal Vos. Bij het lezen van het door ons vermelde be richt nopens het massa-ontslag, verleend aan Nederlandsche textiel-arbeiders in de Duitsche grensgebieden, dient men onderscheid te» maken tuSschen deze categorie van arbeiders, de zoo genaamde grpnsgangers. die ook hoofdzakelijk werkzaam zijn in de textielindustrie, en de zeer groote groep van Nederlandsche arbeiders die elders in Duitschland in zeer verschillende be drijven zijn te werk gesteld en daar ook zijn gevestigd. Wat deze laatsten betreft hun aantal loopt in de tienduizenden vernamen wjj. dat hun situatie voorlooplg ongewijzigd is gebleven. In het algemeen hebben zij zich door het oorlogsgerucht nog niet al te zeer laten verontrusten en zijn zij kalm in Duitschland aan het werk gebleven. Daarop is natuurlijk wel van gifnstlgen invloed geweest de omstandig heid. dat zij niet verblijven in de bedreigde grensstreken in het westen, doch dieper in het land, waar zij zich doorgaans vooralsnog niet onmiddellijk beducht behoeven te voelen voor bombardementen en beschietingen. Is dus de toestand onder de in Duitschland wer kende en wonende Nederlandsche arbeiders in groote trekken hetzelfde gebleven, tóch zijn er wel niet onbelangrijke aantallen naar het vader land teruggekeerd, doch dit zijn toch in hoofd zaak dienstplichtigen, die na het afkondigen van de mobilisatie hier onder de wapenen moesten komen. Onder de gerepatrieerden be vinden zich dan ooit nóg' enkele groepen van arbeiders voor wie tengevolge van den oorlogs toestand in Duitschland geen werk meer was te vinden. Dat zijn bjjv. de zeevisschers, die tot werkloosheid gedoemd zijn nu de Duitsche visschersvloot goeddeels stil ligt. Maar de groote meerderheid van Nederlandsche arbeideft denkt er toch niet aan, zoolang de nood niet dwingt, Duitschland te verlaten. Zeer velen van hen zijn met hun .gezinnen reeds langen tijd in Duitschland gevestigd, zij hebben er hun bestaan gevonden, zjj hebben zich in hun tweede vaderland kunnen schikken. De arbeids bemiddeling tusschen Nederland en Duitsch land, die door het Departement van Sociale Zaken geleld wordt, werkt ook op het oogen- blik nog door. Er vertrekken nog Nederland sche arbeiders naar die Duitsche bedrijven, waar apen plaatsen te vervullen zijn. Inzon derheid is er in Duitschland vraag naar me taalarbeiders, maar daarin kan de Nederland sche arbeidsmarkt juist moeilijk voorzien op De minister van Economische Zaken maakt, het volgende bekend: De Hamsterbeschikking 1939 bepaalde tot dusverre, dat een afleveringsbewijs In duplo be hoorde te worden uitgeschreven voor het afle veren. hft vervoeren en het voorhanden of in voorraad hebben van rijst, bloem, havermout, erwten, boonen, suiker, slaolie, margarine, kof- fie, thee, cacao, zeep, kaarsen, petroleum, vet, enz. Aangezien thans blijkt, dat het publiek het doel van den maatregel, welke 1 ham steren na 29 Augustus 1939 tegengaat, vol komen begrepen heeft en daarahn alge meen medewerking heeft verleend, heeft de minister van Economische Zaken gemeend te Jrunnen goedkeuren, dat voorlooplg ten aAngièn van alle bovengenoemde en nader in de hamsterbeschikking 1939 op te nemen goederen het voorgeschreven afleveringsbe wijs komt te vervallen. traal Nederland goeddeels komen te vervallen. In dit verband achten wij de schendingen van ons luchtgebied door vliegtuigen der belligerenten ernstig en daarom hebben wij onlangs betoogd, dat de actieve militaire luchtafweer de eerste en voornaamste zorg van onze defensie moet zijn en zelfs vóór de pas sieve luchtbescherming moet worden ge steld. Onze luchtafweer moet zoo goed geoutilleerd worden, dat zij preventief werkt en dat zij. indien de preventieve werking onvoldoende blijkt, onze neu traliteit eventueel schendenden vliegtui» gen een lesje geeft, dat hen duurzaam de risico’s en de gevaren van schen dingen zal doen verdijden. Met ter zijde stelling van alle sympathie en anti pathie moeten wij objectief en neutraal vaststellen, dat Engeland zijn leedwe zen betuigd heeft over het feit, dat één Britsch vliegtuig ons luclMgebied heelt bevlogen en verzekerd heeft, dat stren ge instructies zijn gegeven om derge lijke gebeurtenissen in de ^toekomst te voorkomen en dat Duitschland, toen een Nederlandse!) vliegtuig bij een ontmoe- e ting met een Duitsch vliegtuig nabij ons territoir verongelukte niet alleen zijn leedwezen heeft betuigd, maar ook vervanging van het verongelukte toestel heeft aangeboden. Of Engeland dit ook in België heeft gedaan, waar een Brit- sche vlieger een Belgisch toestel neer schoot, is ons onbekend. 7 n°9 wih voor hen, die van verlof terugkeeren op blz. - ingezonden, nog even doen Zooals bekend is de „Jacob van Heemskerck'', een zusterschip van de „Tromp”, die 24 Mei 1937 van stapel liep en thans onderweg naar Nederlandsch-Indië is. Het schip, dat een lengte van 132 meter, een breedte van 12.40 meter en een diepgang van 4.50 meter heeft, is bestemd voor den dienst in Nederland, doch het is evenals de „Tromp” zoo danig Ingericht, dat^het zeer goed dienst kan doen In de tropen. De „Heemskerck", die geheel uitgerust, ’n wa- terverplaatsing heeft van 4200 ton en als be manning aan boord zal hebben 21 officieren 30 adelborsten. 36 onderofficieren en 232 korpo raals en manschappen, wordt bewapend met zes 15 cm. kanonnen, acht anti-luchtvaart mitrail leurs van 40 mm. en 4 mitrailleurs van 12.7 mm Verder worden twee drievoudige torpedo-lan- ceerbuizen voor 59 cm. torpedo's opgestgld en een watervliegtuig voor verkenningsvluchten aan boord geplaatst. Het door de twee turblne-installaties ontwik kelde vermogen van 56.000 P.K. wordt overge bracht op twee schroeven, die aan het schip een snelheid van minstens 32 S mijl per uur zullen moeten geven. Na de te waterlating werd op de vrijgekomen helling de kiel gelegd voor een enkelschroef- motorschip van ca. 9000 ton. te bouwen voor de N V. Nlevelt, Goudriaan en Co.'» fltoomv Mij te Rotterdam. Naar wij van fabrikanten en Importeurs in de schoenindustrie vernamen, dreigt er een sterke stagnatie te ontstaan in de voorziening, zoowel van bovenleer als van zoolleer, voor de Neder landsche schoenindustrie. sche arbeidsmarkt' dit oogenbllk. Men is thans doende met het verplaatsen van de bureaux van den vertegenwoordiger voor Duitschland van de afdeeling Arbeidsbe middeling van het Departement van Sociale Zaken van Oberhausen, waar zij tot dusver ge vestigd waren, naar Arnhem Dit heeft echter niets te maken met den oorlog. De plannen tot deze verplaatsing zijn reeds geruimen tijd in voorbereiding. Zjj zullen nu binnenkort hun beslag krijgen. ALS U de bon in de Auping- advertentie niet hebt U dit dan De Regeeringspersdienst meldt Van belang vóór van verlof terURkeerende mili tairen uit Den Haag. Rotterdam, Amsterdam. Utrecht en omstreken en bestemd voor Brabant en Limburg is het volgende: De extratrein Q Den Haag H. S.Rotterdam D. P.—Breda—Boxtel—Eindhoven richting Maas tricht en richting Venlo, alsmede trein R. Am sterdam—Utrecht C. 8.—Boxtel—Best—Eindho ven, welke te Eindhoven op trein Q aansluit, zal aanstaanden Maandagavond, Woensdag avond en volgende avonden tot nader order be langrijk later loopen dan aanvankelijk bepaald is. en wel op volgende dienstregeling: Extratrein Q.: Den Haag H 8. vertrek» 21.00. Rotterdam D P. vertrek 21.25. Dordrecht vertrek 21.46. Lage Zwaluwe vertrek 22.02. Breda aan komst 22.16, Tilburg aankomst 22.40. Boxtel aan komst 23.00 (alhier overstappen voor Best en voor de richting BoxtelGennep), Eindhoven aankomst 23.19. Verder stopt deze trein te Gel- drpp. Heeze-Leende, Maarheeze, Weert, mond. Sittard (met aansluiting naar Heerlen) en Maastricht, aankomst aldaar 1.25. Deze trein stopt niet te Baexem-Heythuizen. doch wel te Haelen. Het gedeelte van trein Q van Eindhoven tot Venlo (aankomst 0.45) stopt te Helmond (aankomst 23.46) en alle volgende stations. Extratrein R. loopt als volgt: Amsterdam C. 8. vertrek 21.40, Amsterdam W. p. vertrek 21.50, Utrecht C. 8 vertrek 22.16, Geldermalsen aankomst 2234. 's Hertogenbosch aankomst 22.50. Boxtel aankomst 23 04 overstappen voor richting Gennep). Best, aankomst Eindhoven 23.23. met ting op trein Q voor richting Venlo en tricht. Hfbrdoo;- wordt dus aan de betrokken terug- keerende verlofgangers een latere reisgelegen heid gegeven, waarvan allen uit genoemde ste den In Noord- en Zuidholland en uit Utrecht ge bruik moeten maken. Militairen, die nog niet precies de regeling- ^oor de terugreis zouden weten, kunnen zich •enden tot de stationschefs, die volledig op de hoogte zjjn. Omtrent het Incident bjj de Waddeneilanden, waarbij een Nederlandsch vliegtuig door een Duitsch werd neergehaald, vernemen wij nog de volgende bijzonderheden: Het vliegtuig R. 5 bevond zich vjjf mijl uit de kust, toen het plotseling beschoten werd door een Duitsch vliegtuig. De bemanning had dit Duitsche vliegtuig eenigen tijd tevoren reeds waargenomen en was het toen tot op een halven kilometer genaderd om zijn nationaliteit vast te stellen. Toen men zag. dat het een Duitsch toe stel was, heeft het Nederlandsche toestel een zwenking gemaakt In de richting van Ameland. Even later werd het plotseling in den rug be schoten en zag men de kogels vóór zich uit In het water terecht komen. Het bleek, dat het Duitsche toestel de R. 5 was gevolgd en nu het vuur opende van een hoogte van 50 meter boven het Nederlandsche vliegtuig. De oorzaak was. naar later bleek, dat een der Duitschers, de telegrafist, van oordeel was ge weest. dat het Nederlandsche toestel op het Duitsche had geschoten. Maar waarschijnlijk, zoo verklaarde men later van Duitsche zijde, heeft een loszittend onderdeel van het Duitsche toestel erg geklapperd en heeft men dit geluld voor mltrailleurschoten gehouden. Tevens gaven de Duitschers nog te kennen, dat zjj gemeend hadden met een Engelse!) vlieg tuig te doen tëvhebben, dat de Nederlandsche kleuren had aangenomen om zich te camouflee- ren. Het Nederlandsche vliegtuig, waarvan bij de zen verrassenden overval door het mitrailleur- vuur het instrumentenbord en de voorruit ver nield werd, was hierdoor tot landen gedwongen. Bij de landing sloeg tengevolge van het lek schieten van een drijver het vliegtuig over den kop, waardoor het verloren ging. Terwijl de Nederlandsche bemanning zich trachtte te redden, was het Duitsche vliegtuig gedaald en dichterbij gekomen. .Een der Duit sche piloten stond op den vleugel met een revol ver in de hand, welke hij op de Nederlanders richtte, en riep: .Bind sie Englander?" Op het ontkennend antwoord van den commandant heb ben de Duitschers daarna de Nederlanders op gepikt en hen vervolgens aan boord van de Duitsche machine naar Nordemey gebracht. In dit verband kan nog worden vermeld, dat de Duitschers eerst nog langs radiotelegrafischen weg geprobeerd hadden van Nordemey een twee tal Roode Kruis-vliegtuigen te ontbieden om de Nederlanders te vervoeren. Deze vliegtuigen lie- t n echter zoo lang op zich wachten, dat men de naar beneden geschoten bemanning maar zelf trachtte te transporteeren, hetgeen ook is gelukt. Zaterdagavond omstreeks zes uur speelden enkele kinderen langs den weg VenloMejjel onder de gemeente Meijel. Kort achter elkaar naderden uit de richting Venlo twee auto's. Nadat de eerste wagen de kinderen was voorbij gereden. stak het zesjarig dochtertje van de familie 8. den weg over. De tweede auto greep het kind en smakte het tegen den weg. De kleine was op slag dood. kilogram post van drie Nederlandsche vliegtui gen, die op weg van Indië waren „gestrand De visiteurs hebben handen vol werk. Zij kijken ditmaal niet zoo nauw, maar toch later, zij de vermoeide passagiers niet zoo maar gaar. Hier en daar wordt een steekproef genomen. De eerste passagiers verlaten de visitatiezaal. Har telijke begroetingen volgen. Een moeder om helst haar dochter, vrienden schudden elkaar de hand. Eindelijk dan toch gekomen. Daar zjjn de kindertjes van Pro Juventute. die onder leiding van eenlge zusters een vacantiereisje naar Zwitserland hebben gemaakt, doch niet terug konden keeren. Daar komen twee jongens aan. Ze dragen rugzakken en deelden samen den last van een zwaren koffer. Het zijn de 13- en 15-jarige gebroeders R. en J. Holterman uit Haarlem, vertrokken op 11 Juli per vliegtuig naar Indië, die terugkeeren. Met de Valk, bestuurd door den bekenden pi loot Geysendorffer, kwamen zij naar Neder land terug. Het vliegtuig viel neer, zonder dat ernstige ongelukken werden veroorzaakt. Met de Uil zfln de jongens later verder gevlogen naar Na pels en vandaar uit hebben zij per trein Zürich bereikt. Daar aangekomen was er geen gele genheid meer naar huis te komen. Goede raad Frankfurt, Keulen en Cranenburg. In Zingen was' duur. Brieven werden met vader en moe der gewisseld, maar met geen mogelijkheid kon den de jongens Nederland bereiken. Toevallig ontmoetten zij een anderen Ingezetene uit Haar lem, die zith over de moedige knapen ontferm de en hen veilig In Nijmegen bracht. Na ongeveer een uur is de visitatie geëindigd Men haast zich left te eten of te drinken. De beide stationswachtkamers zitten vol. Men trotseert de koude morgentemperatuur en neemt rond de tafeltjes onder de stationsover- kapping plaats. Het wachten is op goede ge legenheid om de woonplaats te bereiken. Doch ook hiervoor was gezorgd. Wederom werd een extra-trein samengesteld, die in Geldermalsen werd gesplitst. Een gedeelte ging over Utrecht naar Amsterdam en een ander gedeelte over Dordrecht naar Rotterdam en Den Haag. Even over vijf uur rijdt de trein voor. Rustig zoekt men een plaatsje., doch de trein kan nog niet vertrekken, daar er zeer veel bagage moet wor den ingeladen. Tegen half zes is men daarmee gereed. De trein vertrekt. Het was reeds licht geworden eer de laatste passagiers uit Nijmegen en omstreken na een korte doch welverdiende rust het stationsge bouw verlieten. Een historische dag was voorbij.... De minister van Economische zaken maakt het vólgende bekend Hoewel verwacht mag worden, dat de voor ziening van land- en tuinbouw in Nederland met kunstmeststoffen voorlooplg geen moeilijk heden zal opleveren, zal het niettemin nood zakelijk zijn, regelingen te treffen, waardoor gen gelijkmatige verdeeling wordt gewaarborgd. Daartoe wordt ingesteld een kunstmest dlstri- butledfenst, hetwelk gevestigd zal zijn te 's-Gra- venhage. Lange Voorhout 3. De leiding van dit bureau is opgedragen aan den heer C. Bou de wijn. -w Y aast de lucht verdient ook de zee onze grootste aandacht en vqaak- zaamheld, nu blokkade en contra- blokkade zijn ingesteld, §venmln als wij ons door Duitschland de verplich tingen onzer neutraliteit behoeven te la ten voorschrijven, evenmin behoeven wij zonder meer ons neer te leggen bij willekeurige verklaringen tot contra bande, welke Engeland zou gelieven af te geven. In een strijd van hard tegen hard en tot het uiterste, gelijk thans gevoerd heet te worden, behoeven wij ons geen illusies te maken over de groo- tere of kleinere edelmoedigheid of wel willendheid van een der oorlogvoerende partijen tegenover ons land. Onze meest vitale en nationale belangen zijn voor de groote heeren in geval van nood en gevaar slechts bijkomstigheden en daar om moeten wij zelf met alle kracht, di$ wij ontwikkelen kunnen, er voor opko men. Dat kan en dat moet. Tegenover 1914 hebben wij het voordeel, dat thans ook België neutraal is en eenzelfde al zijdige onzijdigheidspolitiek voert als Nederland. Van 1914 tot 1918 is het wel moeilijk, maar toch mogelijk gebleken onze neutraliteit te handhaven. Waarom zou het dan nu niet gaan? Lateh wij geen pessimisme kweeken, maar in ge past zelfrespect onze onvervreemdbare rechten handhaven en onzen nationalen plicht vervullen, er voor zorgend, dat wij ons zelf kunnen respecteeren en kun nen doen respecteeren door anderen. Als wij dat doen, kunnen wij de rest met een gerust en vertrouwvol hart overlaten aan de Voorzienigheid, die met Almacht en Alwijsheid regeert over gansch de aarde, over oorlogvoerenden en neutralen. Precies twee minuten voor vieren rijdt de trein met de „gestrande Nederlanders" uit Zwitserland binnen.... Alle reizigers worden terstond naar de visi tatiezaal geleid, waar een vluchtig onderzoek plaats heeft. Men was blij weer in Nederland terug te zijn en daarvoor had men zich gaarne offers getroost. Vrijdagmorgen om kwart voor negen was de trein uit Zürich vertrokken en reed over de veilige route Schaffhausen, Zingen. Stuttgart, Op initiatief van Z. K. H. Prins Bemhard en in overleg met den opperbevelhebber van Land- Zeemacht zal worden ingesteld centrale raad van advies inzake de ontwikkeling en de ontspanning van gemobiliseerde militairen, onder voorzitterschap van jhr. ir. O. C. A. van Lidth de Jeudc, Omtrent samenstelling en taak van deZen raad zullen spoedig nadere mededeelingen volgen. In af wachting daarvan komt het ‘ge wen acht voor, dat de zich reeds ge vormd hebbende plaatselijke en ge- westeljjke comité's nog geen uitvoe ring geven aan bestaande plannen, teneinde in deze materie zooveel mogelijk eenheid van werkwijze te verkrijgen. Wij vernemen uit bevoegde bron, dat naar aanleiding van een tusschen de Nederland sche en de Belgische regeering gesloten overeenkomst de luchtlijn Amsterdam Brussel Woensdag 20 September zal wor den heropend. Er zullen twee diensten per dag worden on derhouden. De Belgische maatschappij Sabena zal één dezer diensten verzorgen: vertrek van Haren (luchthaven van Brussel) 10 uur 30 's morgens en vertrek van Schiphol 's middags 15 uur 45. De K L M. verzorgt den tweeden dienst. Ver trek van Schiphol 8 uur 's morgens, vertrek van Brussel 's middags 16 uur 15. De door de Sabena verzorgde dienst zal ta Amsterdam aansluiting geven op de diensten voor of komende van Kopenhagen, Malmö. Christiansant en Oslo. Dit is de eerste normale luchtverbinding, die de KLM. na de door den oorlog gedwoijgen stopzetting van bijna al haar diensten zal her stellen. werden de passen gecontroleerd, terwijl voorts enkele steekproeven naar de grensbescheiden werden genomen. Men ondervond echter ner gens moeilijkheden. Integendeel, waar noodig werd door de Duitsche autoriteiten terstond hulp verleend, Bjj Dillenburg had de trein een onverwacht oponthoud, daar een wagofikoppe- ling was gebroken. Over een verkorte route werd de trein echter naar Keulen gedirigeerd, waar een nieuwe wagen werd aangehaakt. Wjj spraken den heer Paping, die den tretn heeft geleid. De geheele reis is buitengewoon vlot verloo iden. Wij zijn allemaal tevreden. We hadden op een grootere vertraging gerekend. De stemming onder de passagiers was opperbest. Natuurlijk hebben de reizigers een buitengewoon vermoel- enden dag gehad, maar bet vooruitzicht bin nen enkele uren weer bij familie of kennissen te zijn deed alles vergeten. Hoe is het met de voeding gegaan? Velen hadden hun maaltijden meegenomen, maar de Duitsche spoorwegen hadden ook voor een restauratierijtuig gezorgd, waarvan begrij pelijk een zeer druk gebruik is gemaakt. Behalve de honderden passagiers, vervoerde de trein ook nog duizenden kilo's bagage en 400 Mocht het evenwel noodig blijken, dan zullen onverwijld de thans Ingetrokken bepalingen betreffende de afleveringsbewljzen wederom in Werking worden gesteld. Dit beteekent dus, dat de winkelier niet meer een afleveringsbon in tweevoud behoeft te schrijven, waarvan een exemplaar bij het af leveren van de waren aan den klant moet wor den gegeven. Dit bonnenstelsel weer. Volledigheidshalf wordt er nogmaals op ge wezen. dat van alle bovengenoemde goederen het aan leder verboden blijft zich binnen een kalenderweek meer te verschaffen dan hij, of de groep van personen, voor welke hfj gewoon is zich die goederen te verschaffen, daarvan gedurende een week pleegt te gebruiken. Aan deze lijst van goederen worden thans nog toe gevoegd: tarwegrlesmeel. bak- en puddingpoe ders. sagokorrels. custard, zelfrijzend bakmeel, griesmeel van rijst en boekweitgrutten. pen tijdens de toen afgesloten zittingsperiode van uw hoog college, heden Is het gegeven met diepe dankbaarheid In herinnering te roepen, hoe tijdens het thans beëindigd tijdvak uwer werkzaamheden wederom land en volk zich mochten verhAigen In de blijde geboorte van een telg van het Huis van Oranje. H. K. H. Prinses Irene. De zorglijke Internationale verhoudingen hadden tot gevolg, dat In deze zittingsperiode bovenal aandacht besteed diende te worden aan de versterking van de weerkracht des lands. Dank ztf uw medewerking mochten een aantal voor het land van buitengewoon ge wicht zijnde maatregelen van wetteljjken aard tot stand worden gebracht. Naast maat- tegelen tot versterking van het personeel en van het materieel van 's lands weermacht, kwam een aantal regelingen tot stand, welke betrekking hebben op de economische verdedi ging van het koninkrijk. Daarnevens mocht een aantal voorstellen, be- ti ekklng hebbende op handel, nijverheid en ver keer tot wet worden verheven. Bjj het voort duren zjj het gelukkig In iets afnemende hevigheid van de werkloosheid, was uiter aard uwe aandacht bij herhaling en diepgaand gevestigd op maatregelen. welke tot verlich ting van dezen nood zouden kunnen strekken. De Koningin heeft mij opgedragen u dank te. zeggen voor den Ijver en de toewijding, door u betoond. In naam der Koningin en daartoe door haar gemachtigd, verttlaar ik de zitting van de Staten-General* te zifn gesloten. De Voorzitter sluit, nadat.de commissie den minister heeft uitgeleid en in de vergadering is teruggekeerd, daarop de vergadering. voor Zuid-Afrika van 1 October lullen alle hou ders van Nederlandsche of andere vreemde pas- ‘poorten, die eventueel naar of door de Unie T*n Zuld-Afrika en het mandaatsgebled vau Zuld-West Afrika wenschen te reizen, een vi- «utn voor bedoelde gebieden moeten hebben Aanvragen voor een visum moeten bij het gezantschap, Alex. Gogelweg 2c, Den Haag. Persoonlijk worden ingediend. Tewaterlating had een zeer vlot verloop ^Nadere bijzonderheden van Nederlandache zyde y U zijn geen pessimisten en wil- len ook geen pessimisten zijn. v Pessimisme verlamt de meer dan ooit noodlge energie, vastberadenheid en koelbloedigheid. Maar zelfs de meest op gewekte optimisten zullen met ons moe ten instemmen, dat ons land temidden der oorlogvoerenden groote gevaren loopt en In een moeilijke situatie ver keert, die veel staatsmanskunst en veel itaatsmansvüsheid en vooral een ont- zaginboezemende weermacht behoeft om de prlnclpieele alzijdige onzijdigheid practise!) te handhaven en door allen te doen eerbiedigen. De salon- en straat- strategen, die in ons land plotseling bij het herfsttij dezer beschaving als pad denstoelen uit den grond zijn gerezen, hoort men vaak verklaren, dat boven Venlo de Duitsche grens militair vrij-j wel bloot ligt en dat dit tochtgat de Geallieerden op den duur wel moet aan- - zuigen, vooral als zij elders geen kans krijgen den Dultschen vijand recht streeks te lijf te gaan. Anderen beweren weer met meer dilettantisch bravour dan werkelijkheidszin en krijgskunde, dat Duitschland in de Verleiding zal komen ons land te bezetten om van onze kusten af Engeland te bestoken. En zoo worden er over en weer krijgs plannen gesmeed en uitgewerkt ter ge bruik a discretion van de diverse leger leidingen der oorlogvoerenden, waar door nu eens het gevaar van een Duit sche dan weer dat van een Britsche agressie als het grootste en meest waar schijnlijke wordt voorgesteld. Reeds meer dan een half jaar geleden heb ben -wij er op gewezen van hoe groot strategisch belang een neutraal en als zoodanig ook door de geallieerden ge ëerbiedigd Nederland voor een op twee fronten strijdend Duitschland moet ijjn. ’Immers een neutraal Nederland dekt het tochtgat boven Venlo beter en minder kostbaar af dan een door Duitschland militair bezet en door En geland bestookt Nederland, gesteld dat zoo’n bezetting mogelijk zou zijn. Een ander voordeel van een neu traal Nederland voor Duitschland zou, gelijk wij toen schreven, gelegen zijn op economisch gebied, omdat een neutraal en werkend Nederland voor de Duitsche voedselvoorziening van groot belang moet zijn, terwijl een verwoest en bezet Nederland geen voedingsmiddelen meer sou kunnen produceeren, laat staan exporteeren. P grond van deze visie en overwe- I I gingen, waaraan wij uitdrukke- lijk niet méér waarde toekenden dan aan een min of meer waarschijnlijke veronderstelling, achtten wij de kans op een Duitsche agressie bij een eventueel Europeesch conflict betrekkelijk gering en thans, nu het toen nog eventueele Europeesche conflict een bittere en har de werkelijkheid en actualiteit is ge worden, zijn wij nog steeds niet van zienswijze veranderd. Wel zouden wij van zienswijze veranderen, indien En geland in arren moede onze neutraliteit bij herhaling op ernstige wijze zou schenden om Duitschland gemakkelij ker te treffen, want dan zouden de strategische voordeelen van een neu- Zaterdagmiddag om 2 45 uur is de vereenigde vergadering geopend van de beide Kamers der Staten-Generaal tot sluiting van de zitting, onder voorzitterschap van Mr. W. L. Baron de Vos van Steenwljk. voorzitter van de Eerste Kamer. De VOORZITTER doet voorlezen een ninkljjk besluit, waarbij de minister van Bin- nenlandsche Zaken wordt gemachtigd, heden ten drie ure des namiddags zich te begeven naar de vergadering der Staten Generaal, ten einde in een vereenigde vergadering der belde Kamers de zitting in naam der Koningin te sluiten. HU benoemt een commissie, die den mi nister in het gebouw zal ontvangen en uitge leide doen. Deze commissie bestaat uit: de Eerste Ka merleden Kolff en Gelderman en de Tweede Kamerleden Kortenhorst. Diepenhorst. Wage- naar en Bajetto. Kort daarop treedt de minister van Binnen- landsche Zaken, voorafgegaan door de leden der commissie, de vergaderzaal binnen. De heer VAN BOEIJEN. minister van Bin- nenlandsche Zaken, plaatst zich achter de mi nistertafel en houdt de volgende sluitingsrede: Hare Majesteit de Koningin heeft mU opge dragen deze zitting der Staten-Generaal te sluiten. Mocht vanaf deze plaats ten vorlgen Jare worden gewaagd van vreugdevolle gebeurtenis sen in het Koninklijk Huis, welke plaats gre- Zaterdagmiddag precies vier uur is Hi. Ms flottieljeleider Jacob van Heemskerck" onder zeer groote belangstelling op vlotte wyze tewatergelaten van de helling N.V. Nederlandsche Scheepsbouw 1 schappij te Amsterdam, waar het voor rekening van het departement Defensie wordt gebouwd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 13