Sobere millioenennota met sombere cijfers Overeenstemming de scheepvaart ZWART OP WIT M.S. De Spoorweg- feesten „Colombia” met tien dagen vertraging te Amsterdam DE MEENING VAN DE PERS in HET VERTREK VAN DE NIEUW-AMSTERDAM LADING GROOTENDEELS TE SOUTHAMPTON Zondag 24 Sept. PIJLTJESDAG DONDERDAG 21 SEPTEMBER 1939 -'*• 99 178 aangehouden koop vaarder» te Duin* Moeilijkheden in het levensmiddelenbedrijf Luchtlijn met België hersteld God gaf ons kinderen, Wij moeten helpen hen aan God terug te geven. NEDERLANDERS UIT GDYNIA i werd r n dat s 1 I (Van onzen speclalen verslaggever). 8e- derlandsch trad. r Vertooning van een voortreffelijke film en opvoering vah een revue n n s it Na de vele strubbelingen in verband met de vervaardiging van de jubileum film voor de Nederlandsche Spoorwegen rallen weini gen verwacht hebben, dal Max de Haas nog voldoende energie en lust heeft kun nen opbrengen om een draaglijke, min oC meer bezielde film voor den dag te zwoegen. prachtige SpoorwegfUm. Het b een schan de, dat dit gebeuren kan! De Holland-Amerika-LUn maakt bekend, dat het vertrek van de „Nieuw-Amsterdam is vastgesteld in den nacht van Donderdag op Vrijdag. De inscheping zal geschieden Donderdag 21 September, des avonds tusschen acht en tien uur. Tot voldoening stemt het, dat van het streven naar verder 'gaande besnoeiing op de uitgaven voor de bestaande zal van a Wjj, Hollanders, roemrijke moet het meerde het schip aan de Surinamekade te Amsterdam. Het „Volk” (S. D. A P.) betreurt het met name voorlooplg niets aan de leerllngen- schaal zal worden gedaan. Het blad vervolgt dan: heerschte in havens en stad een pikkeduister; ook de „Colombia” had de kleppen der pa trijspoorten gesloten en de vensters met zwart papier af gedekt. Zes dagen duurde dit voor de opvarenden verre van aangenaam verblijf. Nieuws omtrent den oorlogstoestand kreeg men' niet. Alle radiotoestellen waren buiten werking en verzegeld. Ook de meeste passagiers, die post uit 't vaderland had den gehoopt, werden hierin teleurgesteld. Het beeld van Charles Eyck, dat gister- morgen door den Personeelraad namens het personeel der Nederlandsche Spoor wegen in de hal van het Centraal Station te Utrecht aan de directie is aangeboden. Het symboliseer^ de snel heid en veiligheid der Nederlandsche Spoqrwegen Op de kwaliteiten van deze uitstekende film komen wjj nog uitvoerig terug even als op het trieste feit, dat deze Nederiand- sche film, hoe meesterlijk ook vervaardigd, in de programma’s der Nederlandsche bios copen niet vertoond 'mag worden wegens oen hardnckkigen boycot van den, even eens Nederlandschen, Bioscoopbond. De bioocoop-exploitanten en het bioscoop-pu- bliek zullen het moeten stellen zonder de „Van diligence tot diesel” Het departement van Buitenlandsche Zaken heeft telegrafisch bericht ontvangen, dat de heer Glacominl, die bij voorkomende gelegen heid als waarnemend vice-consul te Gdynia op- met de Nederlandsche kolonie daar ter Plaatse over Riga op weg is naar Nederland. U wel. n tegenstelling met de mlUioenen- I nota’s van minister de Wilde, die A een Ingewikkeld en duister cjjfer- stelsel vormden, waarin alleen de meer ervaren rekenmeesters den In elkaar gedraaiden weg konden vinden, is de millioenennota van minister de Geer van een overzichteltfke duidelijkheid en een ongesluierd realisme, dat door ieder een zonder moeite begrepen kan worden. Zwart op wit, voor een ieder leesbaar, js de financieele toestand van ons land en zijn weinig prettig perspectief uit eengezet, zoodat wij wetAi waaraan wij toe zijn en waartoe wij moeten zien te komen. Dat een en ander weinig reden geeft tot behaaglijkheid, spreekt van zelf in deze hoogst onbehaaglijke tijden. De oorlog met zijn gevolgen heeft in ons land vele waarden „umgewertet”. Wat enkele maanden geleden nog hoogst belangrijk scheen en was, is terzijde en naar achteren gedrongen door de alles- overweldigende elschen van het nieuwe oogenblik. Wat het zwaarst is, moet het zwaarst wegen. Wanneer een huis in brand staat, moet men het eerst blus- schen en praat men niet meer over de noodzakelijkheid van nieuw behang, ook - al hangt dit in alle vertrekken met de lappen erbij. De bend van werkgevers ter koopvaardij heeft met de contactcommissie der werkne mersbonden ter koopvaardij gedurende de laatste dagen onderhandeld over bijslagen op de gages in yerband met den oorlogstoe stand. Hierover is thans overeenstemming bereikt en voor de verschillende vaarten zijn de bijslagen vastgesteld. De bijsonderheden van de regeling zullen binnenkort worden gepubliceerd. Te Southampton binnengeloopen, moesten de scheepspapieren bjj de Engelsche marlnë- aüloriteiten worden ingeleverd. Onmiddel- Hjk maakte men een begin met het lossen van de lading, zoowel de voor Dultschland bestemde goederen als de dubieuze lading, de z.g. optlegoederen. Alleen een partij ta bak, bestemd voor Amsterdam, mocht aan Woensdagmiddag werd de film voor het eerst vertoond en wel op een bijeenkomst in het Rembrandt Theater te Utrecht. Weliswaar hebben de talrijke nieuwsgieriger, een klein uurtje geduld moeten oefenen we gens een geprolongeerde lunch der gastvrije gastheeren, zonder dat een sigaartje de ge duldige lijders troosten kon (in de Utrechtsche bioscopen rookt men nota bene niet!), maar tenslotte viel dan toch het duister in de zaal en begon de eerste locomotief te puffen. En een half uur later raasde de snelheid als een storm over het doek. Wat deze film van Max de Haas voorname lijk kenmerkt, is de beslistheid, waarmede hjj den climax van de steeds toenemende snelheid der treinen heeft opgebouwd, een climax waar in ook de zeer goed aangepaste muziek van Cor Lemaire haar aandeel heeft. y y et huis van den Nederlandschen I—I Staat staat wel-is-waar nog niet A A ln bran(it maar er moeten toch kostbare maatregelen genomen worden om het zooveel mogelijk te beveiligen tegen het oorlogsvuur, dat zich nog steeds over Europa uitbrèidt en nog voortdurend in hitte zal toenemen. Dat deze maatregelen niet van het gebrui kelijke huishoudgeld kunnen bekostigd worden zonder dat er 'genoeg voor het onmiddellijke levensonderhoud overblijft, zal zelfs de meest zuinige huismoeder niet verwonderen. Het verheugt ons. dat eindelijk een eind wordt gemaakt aan het al te lang en al te kramp achtig vastklampen aan een tot op den halven cent kloppend huishoudboekje en dat eindelijk een poging gewaagd wordt tot leenen. Bij herhaling hebben wij met aandrang op de noodzakelijkheid daar van aangedrongen, en wij vertrouwen dat deze pogingen zullen slagen, al zijn wjj het met de regeering eens, dat leenen gemakkeljjker en vlotter gegaan zou zijn in minder benarde tijden dan die, welke wjj nu moeten beleven. Bovendien ver heugt het ons, dat ook uit de cijfers van de millioenennota blijkt, dat het de regeering ernst is met het voortzetten van een krachtdadige werkloosheidsbe strijding, al moeten onder de huidige omstandigheden verschillende wenschen onvermijdelijk althans voorlooplg naar de categorie der vrome worden overge- Kikeven. En tenslotte kunnen wij niet anders dan met voldoening constateeren, dat de regeering het aanhangige voorstel tot heffing van een nationale inkom-m sten- en winstbelasting ingrijpend wenscht te corrigeeren. De loonbelasting, die op allen een gelijken last en dus op de minst financieel draagkrachtigen een zwaarder drukkenden zou leggen, zal niet worden ingevoerd, terwijl de inkom stenbelasting, die op het sociaal recht vaardige progressivlteit-systeem is ge bouwd, verhoogd zal worden. Hoe on- pleizierig het aspect ook is, dat door de millioenennota wordt blootgelegd, men kan zich gemakkelijker in het onvermij delijke schikken, naarmate men van de onvermijdelijkheid dieper overtuigd en doordrongen is, en naarmate mep ster ker vertrouwen kan, dat ook alleen maar het wezenlijk onvermijdelijke niet ver meden wordt, maar met den vereischten moed onder de oogen wordt gezien. Het was alles nog pais en vree, toen de „Co lombia” de West verliet met een flink aantal passagiers, meest verlofgangers, hoofdzakelük Nederlanders en Engelschen, op weg naar het vaderland. Men voer reeds ver op den Atlan- tischen Oceaan, toen op Zondag 3 September de rede van Chamberlain aan boord werd gebul- lettneerd en bemanning en passagiers wisten, dat zij In een oorlogvoerend Europa zouden terugkeeren. Men nam het nieuws kalm op, een verrassing was het uiteraard niet, maar heel wat verlofgangers hadden toch op dat oogenblik liever rechtsomkeert gemaakt, terug naar de vreedzame West. Met den „Oorlog” maakte men overigens pas kennis, toen men Landsend, den uitersten Zuid westhoek van Engeland, naderde. Daar was op de groote scheepvaartroute een twaalftal En gelsche oorlogsbodems geposteerd. Men Kreeg order om te stoppen, een torpedojager naderde en seinde het bevel dat de „Colombia" zich voor onderzoek naar Southampton moest begeven. De vaart van Landsend naar Southampton verliep verder zonder moeilijkheden. Een enkele maal cirkelde een Brltsch marine-vliegtulg boven het schip, maar verder bleven minder aangename ontmoetingen uit. Eindelijk kreeg de „Colombia” toestemming om door te varen. Over de vreugde van passa giers en bemanning ging echter spoedig een domper, want niet Amsterdam was de bestem ming, maar de reede van Downs, waar opnieuw moest worden gewacht tot de papieren kwamen van het Marine-Mlnlsterie te Londen, voordat men door mocht reizen naar Holland. Van Za terdag tot Dinsdagmiddag lag de „Colombia” ter reede van Dulns In het gezelschap van niet minder dan 178 lotgenooten, waaronder een flink aantal Nederlandsche schepen. Nu was het wachten, dag na dag. uur na uur, op de komst van de „ballenboot”, de Engelsche motorvlet, die de verlossende papieren moest brengen. Het werd een trieste tijd, dit gelaten wachten bij onophoudelijken regen; een sombere stemming heerscht in de passaglerssalons, zoo goed, als ,|n de verblijven der bemanning. Ein delijk, Dinsdagmiddag om twaalf uur, kwam het scheepje langszij en een half uur later was de „Colombia” reeds op. weg naar IJmulden. Het laatste traject werd voor tal van passa giers nog een beproeving, dcordat het thans vrijwel ongeladen schip zwaar stampte, wat veel zeeziekte veroorzaakte. Maar Woensdag gingen passagiers en beman ning dan toch welgemoed te Amsterdam van boord. Wij spraken nóg enkele passagiers over hun ervaring. Zij zouden deze reis niet licht vergeten. De dagen Van wachten te South ampton en the Downs waren zeer onaangenaam, vooral doordat nien van elk contact met de buitenwereld was verstoken. Br werd dan ook danig „gekankerd maar overigens „de stal was bedt". Woensdag kon aan de vliegdiensten naar Scan dinavië, die nog steeds regelmatig gevlogen wor den, een nieuwe dienst worden toegevoegd. Te 8.15 uur vertrok de eerste Douglas der KLj4. van Schiphol naar het Brusselsche vliegveld Haren, vanwaar te 1030 uur de eerste Belgi sche Sabena-machine naar Amsterdam vertrok. Het is voor het eerst sedert 1931. dat weer een Sabena-vliegtuig de Amsterdamsche luchthaven aandoet. Te 11.50 uur landde de Belgische ma chine, een licht crème geschilderde geheel me talen Savoia Marchetti S 73. Gezagvoerder was de bekence Belgische verkeersvlieger Cocquyt. Tusschen de Nederlandsche en de Belgische hoofdstad worden per dag twee diensten in bei de richtingen onderhouden. De eerste KLM- machlne, welke te 10.30 uur op Haren aan komt, vertrekt te 15.45 uur weer naar Schiphol, terwijl de Belgische 'machine te 16.15 uur uit Amsterdam naar Brussel terugkeert. Reeds dadelijk op den eersten dag, dat de nieuwe lün gevlogen werd, had een groot aan tal passagiers geboekt. nemers, bedrijfsleiders, winkelchefs, kleine baasjes, enz. Het ligt ons ver te willen tomen aan het beginsel van algc*»ieenen dienstplicht, maar onder de tegenwoordige omstandigheden is het zooveel moge! Uk in tact houden van het bedrijfsleven ook een deel der oorlogsvoorbereiding. Mocht de oorlogstoestand lang duren, dan lijkt het onvermijdelijk, dat een sterker aandrang op de werkloozen zal worden uit geoefend. om, zij het voor lager loon, werk te zoeken, ook voor mobilisatlewerkzaam- heden. Ons land zal van hoog tot laag alle zeilen moeten btjzetten. Het Hjkt ons. ge zien den enormen. en waarschijnlijk in de toekomst nog aanzienlijk toenemenden druk op den belastingbetaler, onmogelijk, dat, indien de oorlogstoestand nog langen tijd zou aanhouden, ons land èn de ontzaglijke defensieuitgaven ’èn hoogere stortingen In het sociaal verzekeringsfonds (voor 1941 27.4 millloen hooger) èn de thans gel dende ondersteuning aan de werkloozen zou kunnen blijven dragen diensten, nadrukkelijk zoowel de werkloosheid als de defensie zullen worden uitgezonderd. Het gaat hier inderdaad om twee even waardige primaire belangen en wjj vertrou wen, dat de regeering dit ook aldus zal inzien. Bemoedigend in o it opzicht klinkt de aankondiging, dat op het gebied van de werkloosheidsbestrijding onverdroten worden voortgegaan. De vervanging min. Romme's wetsontwerp inzake de Jeugd werkloosheid (het staat-van-dlenstboekje) door een krachtige bevordering van de training, scholing, of herscholing van werk- looze arbeiders, mede als onderdeel van het algemeene streven om de werklpozen, voor zoover eenlgszins mogelijk, naar het normale bedrijfsleven terug te voeren, is stellig een vooruitgang in de goede rich ting. Eveneens mag als winstpost worden geboekt de opvatting, dat, b(j de uitvoe ring van openbare werken, het begrip „pro ductiviteit” niet beperkt zal bljjven tot rentabiliteit, maar reeds aanwezig kan worden geacht. Indien door de werken eco nomische waarden, liefst gepaard gaande aan nieuwe blijvende werkgelegenheid, zul len worden verkregen. Wij bespeuren In een en ander den wil om, ondanks den druk der tijden, toch so- ciaal-economisch een andere koers te va ren dan de Colijnlaanse, zij het dan, dat dit streven in de Millioenennota, naar on zen smaak, met een door de omstandig heden misschien verklaarbare wat al te groote behoedzaamheid wordt beleden. De ..Standaard” (A. R.) is vanzelfsprekend zeer tevreden. Werd niet de lün-Colün volgd? Het behoeft voor onze lezers geen be toog, dat wij met de algemeene «trekking van de Millioenennota instemmen, en jdat wij er ons over verheugen, da.t daarin een beleid wordt voorgestaan, dat "Van onze zijde steeds is aangeprezen en gesteund. Onze voorlooplge algemeene indruk - is, dat wij. wanneer de werkelijkheid blijkt te beantwoorden aan de beschouwingen in de Nota gegeven, met de financieele poli tiek van de Regeering onze instemming kunnen betuigen. Moge de sprake, welke van de feiten en de cijfers uitgaat, al meer worden verstaar., ook In de kringen van hen. die aanvanke lijk wel in meerdere of mindere mate ont- nuchterd zullen zün door het geluid, dat in’ de Millioenennota doorklinkt. Met de uitgaven voor Defensie kan „De Telegraaf" (neutr.) zich vereenigen, maar Minder kunnen we ons vereenigen met de beschouwingen over de werkloosheid. De Regeering meent, dat een verzachting in totaal van de werkloosheid ten gevolge van den oorlogstoestand nauwelijks te verwach- De C.-H. Nederlander acht haar vei trouwen in het kabinet gerechtvaardigd door de indie ning van deze millioenennota. Dit bondige, glashelder gestelde staats stuk, aldus het blad, verraadt een vaste hand en wekt deswege vertrouwen. De fi nancieele toestand wordt volkomen reëel uiteengezet. De dingen worden niet mooier voorgesteld dan zij zjjn en desondanks la er niets van de ..kortsluiting”, die de fi nancieele beschouwingen in het verleden wel eens heeft gekenmerkt. De millioenen nota maakt het duidelijk, dat wij ons in allerlei opzichten beperkingen zullen moe ten opleggen, maar opent anderzijds het" perspectief. dat de behartiging van de meest vitale volksbelangen de defensie en de werkloosheid verzekerd is. Het behoeft voor onze lezers voorzeker geen betoog, dat wij ons hierover van harte verheugen. Wjj achten dezen Inzet van het Kabinet De Geer uitermate gelukkig en wij zijn van oordeel, dat met dit eerste op treden vtn het Kabinet de grondslag wordt gelegd voor een politiek, die zich tot een waarlijk nationale zal kunnen ontwikkelen. Intusschen. zegt het blad verder, is ons na lezing van deze millioenennota nog raadselachtiger geworden, waarom de crisis in het vierde Kabinet Colijn moest ont staan. Het is ons niet duidelijk, waarom dit Kabinet niet dezelfde politiek heeft kunnen volgen als thans door het Kabinet De Geer is aanvaard. Ons volk ware dan veel narigheid bespaard gebleven. Nu dit evenwel niet zoo heeft kunnen zijn, is het in ieder geval maar goed, dat deze moei lijkheden den weg hebben geopend voor een juister- beleid, terwijl daardoor bovendien het voordeel is v—rlrr— We hebben er heel lang op moeten wachten, doch het wachten werd thans beloond met een voortreffelijk werk, dat tot de beste voort brengselen der Nederlandsche cinematografie behoort en waarvan met name het slot zonder eenigen twijfel het meest superieure filmfrag ment is, ooit in ons vaderland tot stand ge bracht. Na de commentaren over de troonrede, geeft de pers thans haar meenlng over de millioenen nota: Wij rijden thans meer dan ooit in den mist, constateert ..de Maasbode" (R.K.): De „Nota betreffende den toestand van ’s Rijks financiën" is een eenvoudig stuk Eenvoudig in haar becijfering en sober In haar toelichting. Van stellige profetieën is geen sprake: de steller had kunnen herha#n wat hU in een vroegere nota schreef: Wil rijden In den mist. De geheel abnormale toestand, waarin de wereld en daarmee ons land verkeert, maakt elke berekening een proeve van astrologie, waaraan geen ver standig staatsman zich wagen kan. Van „torenhooge schuld" spreekt de Nota en volgens Nederlandsche begrippen is dat woord niet geheel onjuist. Een schuldaan- was als Dultschland zich veroorloofde van 16 milliard mark op 1 April 1937 tot 32 milliard mark in Mei 1939 is hier niet vertoond en een deel van de openbare werken is zeker economisch productief, ter wijl Tegenover de vlottende verplichtingen van 846 tnillloen ruim 623 millloen vorde ringen staan. Een vreeselyke crisis als ons in de afgeloopen periode teisterde, gevolgd door den ook ons tot hooge uitgaven ver plichtenden oorlogswaanzin, komt geen volk zonder verzwakking van het financieele weerstandsvermogen door. Maar met de nota zeggen wij: „Reden om den moed te laten zakken, is dit stellig niet”. Al zullen ook wij allen ons dingen hebben te ontzeg gen. waaraan wjj gehecht zijn en wenschen moeten prijs geven, waarvan de redelijkheid op zichzelf niet betwist kan worden in dien Gods goedheid ons den oorlogsgruwel bespaart, zullen wij wel armer kunnen wor den maar, eendrachtig .samenwerkend, weer worstelen .naar een beteren tijd, zoo niet voor ons zelf dan toch voor hen. die na ons komen. Stoffelijke waarden mogen dan wijzigen als de geestelijke volkskracht ongeschokt en de volkseer ongeschonden blijft, moeten wij nog dankbaar zijn. De ..Volkskrant" (R.K.) is zeer teleurgesteld, en kan slechts hopen, dat de daden der re geering beter zullen zijn, dan haar cijfers: De heer De Geer gaat nog verder dan de heer Colijn in zijn kortstondige vijfde kabinet: deze was Immers voornemens de leerlingenschaal te verbeteren nu de heer Slotemaker tot zijn ministerieel emeritaat was genoopt. De heer De Geer kiest inzake de jeugd werkloosheid is over de ettelijke millloe- nen ten behoeve van de bestrijding der jeugdwerkloosheid de strijd met minister De Wilde niet begonnen? de partij van dezen oud-mlnlster en van den heer Colijn. hetgeen de Standaard een nieuwe voldoe ning zal bezorgen. VOor de twee katholieke ministers in dit kabinet, met minister Romme ten aanzien van de bestrijding der jeugdwerkloosheid solidair, is deze terugtred verre van aange naam. Ook vernemen wij niet, dat inzake de jeugdwerkloosheid iets anders zal worden ondernomen; de heer De Geer gelooft toch, niet dat er geen Jeugdwerkloosheid meer is? En men Is toch nog niet vergeten, dat in de Troonrede van 20 September 1938 werd aangekondigd: „De werkloosheid onder de jeugd heeft de bijzondere aandacht der re gering; maatregelen tot krachtiger bestrij ding worden voorbereid”. Wordt dat woord tot een ijdel woord? Wü kunnen alleen nog hopen dat het kabinet in zjjn daden beter zal zijn dan de woorden aanleiding geven te verwachten. duidelijk te zien kan men het van alle zijden naderen en beschouwen. Het beeld moest dus aan alle zijden Interesse bieden en bij het ont werp van Charles Eyck. dat ook een fraai sil houet heeft, bleek dit het geval te zün. Aan dezen kunstenaar werd nu opdracht ge geven een definitieve maquette op kleine schaal te maken. Het beeld komt op een voetstuk van 60 cM. te staan Het is een geprofileerd voetstuk, waar op aan de zijden in reliëfs voorstellingen uit het spoorwegbedrijf zijn aangebracht. Op dit voetstuk bevindt zich weer een rand, waarop de aardbol rust, die de vrouwenfiguur met het gevleugelde wiel draagt, welke In den rug ondersteund wordt, waarmee de saamhoorlg- heid van directie en personeel is gesymboli seerd. Het randstuk vermeldt, wie het beeld geschonken hebben. Verder ziet men een Mer- curlus-staf. welke wijst op het commercleele karakter der Spoorwegen. Het eigenlijke beeld, d wz. de bal met de vrouwenfiguur wordt 2.30 M. hoog. BU het gipsmodel, dat werd ont huld, is deze hoogte wat minder. Het beeld wordt In Abiscato-marmer. een wit. zwart-groen geaderd, soort marmer uitge voerd en zal e$rst in Juli 1940 gereed zijn. Charles Eyck, die met veel animo aan dit kunststuk werkt, zal zich voorlooplg uitsluitend hieraan wijden. De Millioenennota doet ons de bittere naakte werkelijkheid zien, aldus de Nieuwe Rotte r- damsche Courant" (11b). De korte, maar krachtige Millioenennota van minister De Geer confronteert ons volk met de bittere werkelijkheid, welke de schets van onze benarde positie in da Troonrede reeds kon doen vermoeden. De minister windt er geen doekjes om en in zjjn uiteenzettingen is hjj zijn reputatie van voorzichtig financier zeer zeker ge trouw gebleven. Wanneer echter In de hui dige omstandigheden van voorzichtigheid wordt gewaagd, dan is dit niet een eigen schap, welke haar reëelen tegenhanger in meer luchthartigheid bij het beheer der fi nanciën zou kunnen hebben. Een andere politiek dan de heer De Geer op dit oogen blik voorstaat, zou een oogenbllkkelijke ruïne van onze financiën uitlokken Het perspectief is buitengewoon duister, dit heeft deze Millioenennota Juist door haar soberheid voldoende duidelijk gemaakt. Alle krachten zullen moéten worden inge spannen om aan de verrassingen van een ongewisse toekomst het hoofd te bieden. Wanneer de politiek der regeering door trokken blijft van den geest, welke uit deze nota spreekt, dan zal zij zich verzekerd s kunnen weten van den steun van het over groot* deel des volks, ook al zullen in ons vrije land meeningsverschlllen over onder deden van het beleid blijven voorkomen. Doch men mag verwachten, dat de critlek van opbouwenden aard zal zijn en daarom der regeering slechts welkom zal zijn bij de vervulling van haar welhaast bovenmen- schelUke taak. Het „Handelsbiad” (11b.) spreekt van een vergulde pil en noemt de nota somber en sober: Somber en sober is de Millioenennota. Niet zoo sober als de.... 27 regels, waar mede op 15 September 1914 minister Bert ling zijn begrootlng-1915 in het bijzonder toelichtte, maar helaas veel somberder. Bij de buitengewone uitgaven, welke de oor logstoestand meebrengt, heeft de Schatkist nog de zorg voor een tekort op de gewone begroottng, dat naar de getuigenis van den minister van financiën zelf, slechts kan z, worden gedekt door nieuwe lasten, die „wel het uiterste etschen. dat na al wat In da laatste 7 jaren aan belastingverzwaring is tot «tand gekomen nog van de contri- buabelen kan worden gevraagd." Maar hoe zal men dan de nieuwe oorlogslasten dek ken? Er kon in de begrooting 1940 niet veel eigens te voorschijn komen van den nieu wen minister van Financiën, die pas op 9 Augustus in functie trad, en sedert dien hebben de internationale gebeurtenissen een volkomen abnormalen toestand in het le ven geroepen. De elschen, welke thans ge steld worden door de omstandigheden, ma ken dat de regeering-De Geer in menig opzicht de voetsporen zal moeten volgen van de regeering-Colijn. De oorlog heeft die iro nie van het lot op zijn geweten. Het is nu. naast uiterste krachtsinspanning, al verso bering en bezuiniging, wat de klok slaat, en slaan moet. Zoo wordt nu ook het fameuze witwerp- Rotnme in zake de jeugdwerkloosheid in getrokken. dat het conflict met minister De Wilde tot uitbarsting hielp brengen. De aangekondigde werkloosheidsbestrijding training en herscholing van werklooeen. bevordering van hun terugvoering naar het normale bedrijfsleven, productieve openbare werken verschilt in weaen evenmin veel van hetgeen de vorige regeering wilde. De extra-druk van den oorlog heeft dit alles zoo bepaald en wü willen er niet over nakaarten, al bevestigt het onze overtui ging. dat de nooden. welke thans bestreden moeten worden, een verbreedlng van de re- geeringsbasls. en een benutting van som mige uiterst ervaren krachten, die nu daar buiten blijven, alleszins zouden rechtvaar digen. Volk en regeering staan voor een uitzon derlijk zware opgave. De natie zette zich schrap. hebben toch eigenlijk herinneringen aan Duins. Het dankbaarder werk zijn geweest met scheepsvolk van Tromp na te praten over hun ervaringen bjj The Downs, dan thans weer eens het relaas te vernemen vat) het aanhouden en leeg halen van een Ne- koopvaardüschlp door de En gelschen en het wachten op de vermaarde rëede op de toestemming der Britsche Ma rine tot het voortzetten van de reis naar het vaderland. TTien dagen lang is het M 8. Colombia” van de K. N. 8. M. op zün thuisreis naar Nederland te Southampton en Duins opge houden; voor passagiers en bemanning een onaangename ervaring. Then dan ook Dins dagmiddag in The Downs de „ballenboot" langszij kwam „ballenboot”: nieuwe zee mansterm voor het Engelsche motorbootje dat de verlossende papieren brengt was er groote opluchting aan boord. „Een hoeratje voor de ballenboot!" riep men op den bak en nog geen half uur later lichtte de „Colombia” het anker en verliet The Downs, waar nog welgeteld 178 lotge nooten, allen koopvaarders van neutrale landen, wachtten tot zü werden vrijgegeven. Dinsdagavond la de „Colombia" voor Tot het meer feestelijk gedeelte van de her denking van het honderdjarig bestaan der Ned. Spoorwegen behoorde Woensdag naast de pre mière van de Spoorwegjublleum-fllm 1839 1939, de revue „Van diligence tot diesel”, welke Peggy van Kerckhoven geschreven heeft en on der leiding en regie van Kommer Kleyn wordt opgevoerd. Het Rembrandt-theater te Utrecht was van wege het groot aantal genoodlgden. onder wie de minister van Waterstaat, Ir. J. W. Albarda en de opperbevelhebber van Land- en Zee macht. generaal I. H. Reynders. tjokvol. Ook vele spoorweg-ambtenaren waren aanwezig. Vanwege een stoornis in het Jaarbeursrestau rant, waar de autoriteiten aan een déjeuner aanzaten, begon de voorstelling zeer laat, zoo dat de aanwezigen drie kwartier hebben moe ten wachten. We begrijpen, dat men niet wilde beginnen vóór de verschillende hooge gasten aanwezig waren, maar men had er rekening mee moeten houden, dat er in het Rembrandt- theater ook nog andere genoodlgden waren. Wat nu de revue betreft, gelooven we wel, dat deze bij het spoorwegpersoneel, waarvoor zü in het büzonder is gemaakt, zal Inslaan. Het was te begrijpen, dat bjj de eerste voor stelling alles nog niet voldoende Ingespeeld was, waardoor eenige scènes wat traag uitvielen, doch, over het geheel genomen, mogen we wel zeggen, dat Peggy van Kerckhoven er In ge slaagd is, een scenario samen te stellen, waar in niet, alleen de verschillende onderdeelen van het spoorwegbedrijf goed en geestig worden be licht, maar ook een aardige karakteristiek wordt gegeven van de plaats, welke de Spoor wegen bü de bevolking Innemen. Gretig is gebruik gemaakt van de gelegen heid, om, waar dit te pas kwam, een goeden sneer op de overheid te leveren, doch vóór alles ging het er natuurlük om (een terecht), de lof trompet te steken over de voortvarendheid en goede leiding van onze Spoorwegen, waardoor het mogelijk was „Van diligence tot diesel” te komen. Op de eerste plaats hulde aan George Stephenson, den uitvinder van de locomotief. Dank zü krachten als Wim Kan, die In de proloog-scène zoo uit de „Camera Obscura” scheen weggeloopen, Corry Vonk, van wie vooral haar creatie als Jantje Batavier tot stormachtig gelach aanleiding gaf, Plet Köhler, die een voortreffelük staaltje tooneel gaf als bezoeker van de Spoorweg ten toonstelling 1939 en vele andere goede artisten. van wie we nog noemen Lizzy Valesco, Tilly Perin—Bouw meester, Harry Boda en niet te vergeten Kom mer Kleyn zelf, werd deze revue inderdaad een kleurrijk en amusant schouwspel. Een prettige en meer verfünde afwisseling brachten de balletten, welke onder Puck Meyer waren Ingestudeerd. Van Joop Geeslnk waren er suggestieve dé cors en fraaie costumes, terwijl de muziek, waarin het rhythme van den spoortrein soms grappig was opgenomen, door Max Tak was gecomponeerd, die ook het orkest leidde. Het ligt In de bedoeling de revue op ver schillende plaatsen in ons land voor het spoor wegpersoneel te vertoonen. Om te beginnen, zal de revue Donderdag-, Vrüdag-, Zaterdag- en Zondagavond te Utrecht in „Tivoli” gegeven worden. De idee, het geschenk van het personeel aan de Directie der Nederlandsche Spoorwegen te doen bestaan uit een marmeren beeld in de hal van het Utrechtsche Centraal Station, is van architect 8. van Ravesteijn, die ook den nieuw bouw van'het station heeft ontworpen De Personeeh'aad had hem daaromtrent ad vies gevraagd. De drie beeldhouwers Charles Eyck, Marl An- driessen en J. F. van Hal werden begin Juni ultgenoodigd een ontwerp te maken, waarvoor hun een progratnma werd toegezonden, waarin verschillende elschen werden opgesomd, waar aan het beeld moest voldoen Zoo werd bepaald, dat de hoogte 2.90 meter zou zün en het beeld uitdrukking moest geven aan de samenwerking tusschen de directie en het personeel der Ne derlandsche Spoorwegen. De wüze. waarop dit kon geschieden, werd natuurlük geheel aan den kunstenaar overgelaten. 20 September, den dag van de herdenking van het Spoorwegjubileum. moest een gips model aanwezig zün, terwijl de ontwerper, be halve enkele schetsteekenlngen, ook een klein gipsmodel had in te zenden. Een jury, bestaande uit den heer W. F. Gouwe, directeur van het Instituut voor Sier en Nüverheidskunsten te Den Haag: den beeld houwer L. Bolle uit Rotterdam en Ir. 8. van Ravesteyn, beoordeelde 25 Juli de kleine gips modellen. zoowel binnenkamers als op de plaats, waar het elgenlüke beeld zou opgesteld worden. Van de voorwaarden, waaraan het ontwerp moest voldoen, praevaleerde vooral die, dat het beeld aan sterk rulmtelüke elschen zou beant woorden. Zooals het in de hal van het station geplaatst wordt aan het «gipsmodel, dat Woensdagmorgen onthuld werd, is dit reeds De Nederlandsche Kruidenlersbond heeft te Den Haag een buitengewone vergade ring gehouden in verband met de moel- Hjkheden welke de kruideniers ondervin den bü de levering van levensmiddelen, tengevolge van de regeerlngsmaatregelen. De voorzitter, de heer P. van de Linde, hield eeiï rede, waarin hü er op wees, dat de run op de winkels rustiger verloopen is dan in 1914 en van een aanval op de spaarbanken of in trekking van credlèt gelukkig geen sprake is geweest. Vervolgens besprak hü de vele moel- lükheden, die het kruideniersbedrijf als laat ste schakel in het distributie-proces ook nü weer te overwinnen heeft en nog zal krijgen. De berichten over prijsverhooglng en prijs opdrijving hebben in het bedrijf storing ver oorzaakt. In den groothandel zün direct vele artikelen in prijs verhoogd, schünbaar met goedkeuring van de overheid (b.v. zachte zeep), zuo dat ook de kruideniers genoodzaakt waren hiermede rekening te houden Een groote han dicap was, dat al zeer spoedig vele fabrikan ten wegens gebrek aan personeel en grondstof fen en tevens tengevolge van de door de regee ring voorgeschreven inventarisatie, hun leve ring geheel of gedeeltelük moesten stopzetten. Ook omdat voor de maand September op basis ran de afname van September 1938 maar 75 procent is toegestaan, hebben nu de kruide niers nog niet voldoende suiker om aan alle aanvragen van hun klanten te voldoen. Met het ministerie van Economische Zaken «taan wü regelmatig in contact en bü de amb tenaren, die aangesteld zün te zorgen voor de regelmatige distributie van levensmiddelen, rinden wü voor onze wenschen en grieven een willig oor. Wij hopen, dat voor de binnenkort te ver wachten distributie van levensmiddelen op honnen deskundigen zullen worden ingescha keld. Ui ten is. Wü gelooven, dat de regeering het verminderen van de werkgelegenheid in be- langrüke mate sou kunnen tegengaan, door zooveel mogelük verloven te geven,aan die personen, die voor de uitoefening van een bedrijf niet gemist kunnen worden, onder- pasagier en acht Duitsche leden der beman ning van het schip gehaald. Van Zondag 10 tot Zaterdag 16 Septem ber is de „Colombia” vastgehouden. Niemand mocht aan wal, *s Avonds en ’s nachts Naar wü vernemen zal de „Colombia" Woensdag as. weer uitvaren. Het schip is voor de reis naar West-Indië volgeboekt. De Engelsche passagiers komen met de „Batavier" uit Londen, daar geen Britsche havens worden aangeloopen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 15