\J'\J' \J KJ'KJ' yy
„MIJNHARDTJES” LJt2S2i srtsL^j.
I
Amstelstation te Amsterdam
ten
officieel geopend
Hoe de „Binnendijk”
onder
ONDER
MAARSCHALKEN
ging
Prijsopdrijving
Een oproep tot de
vrouwen
Nieuwe verdeeling
der vacanties
SPOORWEGWERKEN IN
GEBRUIK
UITGIFTE BOERDERIJEN
WIERINGERMEER
Bemanning teruggekeerd
met de „Statendam”
VRIJDAG 13 OCTOBER 1939
(uiJJ.IAnjh CwUrfriXiyW fwlMrlARrjb 1 HIJiJHAmJ) ClIJMlljivj) ClU-JHAMW f^ilLjA.'l^ (wiJsMAa^ CliJJrUWM (lllbjkvi'j) (mü^LW^
en
1
i:
Theorie der vervangingswaarde in
de huidige omstandigheden
bestreden
Bureau voor spiritus
opgericht
Het schip in brand
Voorloopig aangehouden in ver
band met den oorlogstoestand
»n
G
Clearingkoersen
Rede van den minister
Schipbreukelingen gered
Geen regeeringagraan
aan boord
Hoofdpijn Kiespijn Zenuwpijnen
Rheumatische pijnen Spit Spierpijn
Periodieke pijnen Kou en Griep.
Min. Albarda verricht
de plechtigheid
o
1 „Mijohardtje” 5ct. 12 ..Mijnhardtjê»" 50 et B>j Apoth
f elkaar gi
I*
de
aan
de Baltische
9
i
De heer De Monchy kon ons echter wei
L»
Waarschijnlijk was een ketel gesprongen,
want men zag een vuurstraal omhoog spui
ten. Het voorschip geraakte in brand en
met. groote snelheid verspreidde het vuur
zich door de lading. Binnen korten tijd
stond het geheele schip over de volle lengte
in brand, toen ging er een trilling doorheen
en zonk de Binnendijk naar den bodem.
Voor de Groninger rechtbank is Donder
dagmiddag 'n proefproces behandeld inzake
de prijsopdrijvlngs- en hamsterwet, nJ. over
de vraag of een winkelier zjjn ouden voor
raad tegen ouden prijs moet verkoopen. dan
wel of hfj, wanneer de inkoopsprijs inmiddels
is verhoogt, ook den verkoopsprijs van oude
voorraden mag verhoogen
komen. Of wij zijn oorzaak van den oorlog, óf
wjj werken mee aan den vrede.
toewijzing van deze bedrijven worden overge
gaan. Voor 41 boerderijen waren de pachters
reecs uitgezocht en dezen is medegedeeld, dat
zij onder normale omstandigheden voor een be
drijf in aanmerking gekomen zouden zjjn. Hier
uit mag wel werden afgeleid, dat zjj een ooer-
c'erij in pacht zullen verkrijgen, zoodra de boer
derijen gereed zjjn en zich ten aanzien van ons
land geen feiten hebben voorgedaan, welke ons
geheele economische leven op losse schfbeven
zetten.
gevoelens
oogpunt
waar
meer
1
l
het
te
op-
rst
ie,
es
SN
LM
De Binnendijk zonk echter slechts lang
zaam weg. De bemanning kreeg echter geen
gelegenheid, persoonlijke bezittingen mede
te nemen, want het was niet raadzaam,
naar de kwartieren af te dalen. Toen
de uit 41 koppen bestaande bemanning zich
orteliJk aan booro van den tender had be
geven, zonk de Binnendijk nog steeds heel
langzaam. De groote lading stukgoed hield
bet schip drijvende, maar om twee uur deed
zich plotseling een tweede ontploffing voor.
en Drop.
Koersen voor stortingen op 13 October 193!
tegen verplichtingen luidende in Reichsmarkoi
f 75,60, Lires f 9,55.
Het bleek, dat in <Je machinekamer een ra
vage was aangericht. De olie stroomde uit de
stukgeslagen machines, de pompen warén on
bruikbaar, de radio-installatfe was onklaar en
hier en daar was de electrische leiding vernield.
Bovenoien bleek ruim 2 water te maken. Het
was duidelijk, dat het schip niet te behoucen
was en daarom werden vuurpijlen afgestoken.
De noodsignalen werden opgevangen door het
vuurschip, dat de kustwacht waarschuwde.
Binnen korten tijd waren verschillende schepen,
waaronoer een tencer van den Britschen contra-
bandedlenst, in de nabijheid.
De internationale verwikkelingen hebben
de directie van de Wieringermeer genoopt
de toewijzing van de 48 dit Jaar voor de
verpachting beschikbare landbouwbedrijven
voorloopig aan te houden.
V
Zóó versterken wjj onze neutraliteit.
Maar dit alles is niet genoeg:
Wij moeten die vernietigende krachten, die
de kiemen van den oorlog zijn, zonder genade
bestrijden. Er moet een geheel andere geest in
de wereld komen en deze kan beginnen In ons
eigen leven. In ons gezin, in ons volk. De geest,
dien wij als enkeling en als groepen verspreiden,
bepaalt den geest tusschen de volkeren.
Vrede wordt niet verkregen door oorlog te
haten of er tegen te protesteeren. Ware vrede
wordt gemaakt door persoonlijke offers van
leder mensch. Niemand kan aan de keuze ont-
Een zevental bedrijven wordt, zoolang dit in
verband met de afwikkeling van zaken door den
tegenwcordlgen dienst voor de Wieringermeer
mogelyk Is, gereserveerd om In pacht te woroen
uitgegeven aan daarvoor in aanmerking komen
de gegadigden, die ten gevolge van de mobili
satie thans onder de wapenen zjjn. Ook ten
eanzlen van de uitgifte van 28 gemengde akker
en tuinbouwbedrijfjes is beperking opgelegd.
De bduw der behuizing voor deze bedrijfjes
moest ten tijde van de afkondiging der mo
bilisatie nog worden aanbesteed en waar cok
in dit opzicht moeilijk kon worden aangeno
men, dat de woningen met bedrijfsruimten tij
dig gereed zouden zijn. is de definitieve toe
wijzing van deze bedrijfjes voorloopig voor eer.
jaar uitgesteld. De meerderheid van de hier
voor in aanmerking gebrachte gegadigden ge-
oelde ook zelf voor uitstel, gezien de onzekere
tijden en groote bezwaren, verbonden aan de
exploitatie zonder bedrijfsgebouwen. Slechts een
viertal tuinders bleek op grond van de min
verstrekte voorlooplge toewijzing reeds maat
regelen te hebben getroffen ten aanzien van
hun bedrijf cp het oude land. Ten einde deze
niet in moeilijkheden te brengen, zou het hun
voorloopig toegewezen bedrijfje op 1 November
as. te hunner beschikking worden gesteld, ua-
wijl voor bewoning en bedrijfsruimte een zoo
goed mogelijke oplossing zal worden gezocht.
De oorlog met al zijn gevolgen is een feit
geworden; millioenen menschen zullen wat hun
het liefste is. moeten afstaan.
Velen van ons vragen zich af, waarom deze
ramp over ons gekomen is, terwijl iedereen
toch vrede wenscht. Oorlog is een gevolg van
oneerlijkheid, zelfzucht, heerschzucht. hebzucht
en angst. Wij allen hebben in ons leven deze
vernietigende krachten toegelaten. De schuld
ligt niet alleen by andere menschen of volkeren,
maar bij ieder van ons.
Onze regeering heeft verklaard, dat ons land
neutraal zal blijven, de verantwoordelijkheid
hiervoor ligt bij lederen burger en vooral bij
ons vrouwen.
De officier van Justitie, die deze opvat-
ting in het algemeen wei kon deelen, meen
de echter, dat zjj onder deze bijzondere
tijdsomstandigheden, waarvoor speciale wet
ten in het leven zijn geroepen, niet aan
telden. De wet tegen de prijsopdrijving wil
den consument beschermen en zoo lang mo-
geijfk voor prijsopdrijving behoeden. Wan
neer men deze zaak in dat licht beschouwt,
is hier sprake geweest van prijsopdrijving.
Anders zou immers de wet practisch geen
doei hebben.
Zoowel de stoker als de stuurmansleerling
kregen bij den val lichte verwondingen, de
stoker brak het hielbeen en de leerling enkele
middenwoet’aeentjes. De ontploffing was zoo
hevig, dat het schip tot in alle hoeken trildg.
De kapitein, W. P. J. Moree. liet onmiddellijk
de sloepen gereed houden, ook werden men
schen naar beneden gezonden om de schade
op te nemen
Een meer- gelijke verdeeling der vacanties
over de maanden Juni, Juli en Augustus zou
naar het oordeel Van onderscheidene instan
ties een groot voordeel met zich brengen.
Het drukke reizigersvervoer zou daardoor
worden verdeeld over deze maanden, waardoor
de spoorwagen alt vervoer beter en meer econo
misch kunnen verwerken. Ook het hotelbedrjjf.
dat zijn gasten dan verdeeld zou zien over drie
maanden in plaats van over 6 weken, kan van
een dergelijke regeling voordeelen genieten,
vooral als de grenzen nog langen tijd voor toe
risten zoo goed als gesloten blijven en men in
eigen land zijn vacanties moet doorbrengen.
Het zou in de bedoeling liggen het land te
verdeden in enkele districten, die op een nader
vast te stellen tijd en niet gelijktijdig hun va
canties kunnen geven, terwijl Amsterdam. Den
Haag en Rotterdam afzonderlijk zouden worden
ingedeeld.
Minister J. W. Albarda sprak de ope
ningsrede uit en ring aan met een korten
terugblik op de wordingsgeschiedenis der
spoorwegwerken Zij, die in de vorige eeuw
spoorwegen hebben aangelegd en stations
gebouwd, konden niet vermoeden, dat hun
ijzeren .benen hindernissen zouden worden
voor het stadsverkeer; gedeelten van een
zelfde stad van elkaar zouden scheiden;
dagelijks oponthoud, gevaar en ergernis
zouden veroorzaken voor vele duizenden in
gezetenen. De forsche groei van Amster
dam heeft hier die bezwaren eerder en
sterker doen gevoelen dan in de meeste
andere steden van ons land.
Wanneer wjj ons evenwicht en onze aelf-
beheersching bewaren in onze gesprekken
en brieven, wanneer wjj de lasten en zorgen
van onse mannen, zoons en verloofden niet
vergrooten door zelfbeklag; wanneer wij de
verwarring niet doen toenemen door nut
teloos geklaag, onverantwoordelijk geham-
ster. of afbrekende critlek; wanneer wjj in
onse gedachten en daden achter onze re
geering staan, zal dit van onschatbare
waarde zjjn voor de stemming In ons land.
Het zal moed en kracht geven aan degenen,
die de groote verantwoordelijkheid voor de
toekomst van ons land dragen.
De mlcdenstand stelt zich, zooals ook b eek
by de behandeling van deze zaak, waarbij a?t
ging over een prijsverhooging van wol met vjjf
cent per knot, cP het standpunt, dat goed koop
manschap voorschrijft, overeenkomstig de teer
van de vervangingswaarde, dat bit verhooging
van de Inkoopsprijzen de winkelier ook de ver
koopsprijzen. dient te verhoogen. Slechts dan is
een goede financiering van zijn zaak mcgelijk.
terwjji hij tevens een reserve vormt voor even
tueels verliezen bij prijsdaling in de toekomst
Door tusschenkomst van den directeur der
HAL, den heer De Monchy. hebben wij nog
enkele bijzonderheden vernomen van de reddirwj
der bemanning van het Britsche ss. Winkleigh.
zooals deze door den kapitein van de Staten
dam, den heer D. Barendse was weergegeven.
Deze redding had plaats op 8 October op 38
mijl van de lersche kust. Op de Statendam wer
den noodseinen opgevangen en toen het schip
naar de aangegeven plaats stoomde, werden
daar de sloepen met de uit 37 koppen bestaande
bemanning van het ss. Winkleigh aangetrof
fen, het schip zelf, dat door een Duitsche duik
boot getorpedeerd was, was reeds verdwenen
De schipbreukelingen werden aan boord geno
men en omdat zij niets hadden kunnen mede-
nemen, zoo goed mogelijk van het noodlge voor
zien, waarbij de passagiers meewerkten. Natuur
lijk kon de Statendam niet naar Southampton,
waar men twee dagen geleden was vertrokken,
terugkeeren en daarom werden de Engelsche
zeelieden meegenomen naar New York. Onder
weg waren zjj in de gelegenheid dienst te doen
op de Statendam.
Tot zoover het verslag van den kapitein.
De Binnendijk was. zooals alle groote zeesche
pen, verzekerd bjj regeeringsmolest, de lading
was apart ondergebracht, zoodat men ons over
de schade geen inlichtingen kon verstrekken
Niemand kan anders dan met bewonde
ring deze groote nieuwe werken aanschou
wen en iedereen moet zich verheugen, dat
nu niet langer de spoorweg, die een ver
bindend element moet zijn, de groote stad
Amsterdam scheidt In deelen. waartusschen
het verkeer slechts met groote moeite en
veel tijdverlies kon worden onderhonden.
Namens de Regeering wenschte de Mi
nister den Burgemeester, als eersten ver
tegenwoordiger van de hoofdstad, met de
voltooiing van dese werken geluk. En niet
minder dan voor de stad Amsterdam ver
heugde het spr. voor de directeuren der
Nederlandsche Spoorwegen, dat eindelijk
ook de groote verbeteringen, waaraan hun
bedrjjf zoo lang behoefte heeft gehad, zjjn
verwezenlijkt.
In verband met den princlpleelen kant der
•aak eischte de ófflcier een geldboete van een
gulden tegen verdachte, een Groninger manu
facturier.
De verdediger, mr. Koppius, rechtskundig ad
viseur der Algemeene Groninger Winkeliers-
vereeniging, was daarentegen van oordeel, dat
ce stelling oude voorraden tegen oude prezen
verkoopen. niet opgaat. Algemeen wordt ook
door de deskundigen de theorie der vervangings
waarde bjj de prijzenpolitiek gehuldigd en dan
k»n men niet zeggen, dat hier van een onrede-
Ulke prjjsverhooging sprake is geweest. Pleiter
concludeerde tot vrijspraak.
Uitspraak 19 October.
„vriendschap”
oorlogvoerende nationaal-socialisti-
Dijitschland en het „neutrale”
iche Rusland heeft ook de
:he maarschalken nader tot
nacht. En zoo heeft men kun-
i pen lezejv'dat luchtmaarschalk Goering,
die vroeger met president Moscicki en
maarschalk Smigii Rydz in Polen placht
te jagen, een sportvliegtuig cadeau heeft
gedaan aan den Sovjet-maarschalk
Worosjilow, den opperbevelhebber van
het Russische leger. Kleine geschenken
onderhouden de vriendschap, nietwaar?
Ook al komt die vriendschap een der
vrienden veel duurder te staan, dan hij
wellicht had durven vermoeden. Vijand
schap zou immers waarschijnlijk nóg
duurder zijn geweest. Deze sportieve
attentie van maarschalk Goering heeft
echter niet kunnen verhinderen, dat in
het orgaan van maarschalk Worosjilow
„De Roode Ster" het Duitsch-Russisch
verdrag enthousiast werd begroet, omdat
het een einde maakt „aan de vijand
schap tusschen twee groote Europeesche
staten, die door agents provocateurs
tegen elkaar waren opgehitst.”
Voor de propagandisten en initiatief
nemers van liet antl-kominternpact is
deze qualificatie niet bepaald plelzierig
en misschien zal het nationaal-socialis-
tische Duitschland denken; „Van je
vrienden moet je het hebben.” Sovjet-
.Rusland denkt het zeker, dat hebben
Polen en de Baltische landen reeds
ervaren.
De bemanning werd door het Britsche vaar
tuig naar de marinehaven Weymouth gebracht
en daar in het zeemanshuis, het hotel van het
Leger des Hells en twee andere hotels opgeno
men. De gewonden werden naar het hospitaal
vervoerd, waar zij werden opgenomen.
Na in Weymouth vertoefd te hebben, is de
bemanning van de Binnendijk, met uitzonde
ring van de twee licht gewonden, aan boord
van de Statendam gegaan, waarmee de terug
reis zonder verdere emoties plaats had.
Donderdagmiddag ia het sa. „Statendam”
na een oponthoud van meer dan twee weken
in het vaderland -teruggekeerd.
Om ruim twee uur werd Hoek van Hol
land gepasseerd en om half vijf kon aan de
Wllhelminakade te Rotterdam worden ge
meerd.
Hoewel de „Statendam” geen passagiers
meer aan boord, had men zal zich herin
neren, dat deze reeds eerder met de ..Bata
vier” en de boot van Vltólngen naar ons
land kwamen bestond er voor de aan
komst toch groote belangstelling. Deze gold
vooral de bemanning van het vergane ss.
„Binnendyk”, die zich aan boord bevend.
„Wanneer Zondagmorgen IS October de
hoog» baan tusschen Duivendrecht en het
Muiderpoortstation in gebruik zal worden
genomen, zal daarmede het groote werk,
dat door de financieele samenwerking van
Rijk. Gemeente en Spoorwegen en de daad-
werkeljjke van Gemeente en Spoorwegen
wordt uitgevoerd en dat bekend staat als:
de spoorwegwerken Amsterdam-Oost, nog
wel niet zjjn voltooid, doch zullen deze
werken 'n zoodanig stadium hebben bereikt,
dat een belangrijk deel der vruchten, die
men door de uitvoering dier .werken
wenscht te oogsten, geplukt kunnen wor
den."
Met. dese woorden leidde ir. Ch. II. J.
Driessen, chef van den Dienst van Weg en
Werken zjjn uiteenzetting in voor de ge-
noodigden, die zich hedenmorgen om half
tien in het Centraal Station te Amsterdam
vereenigden tot het bjjwonen van de
opening van het Amstelstation en de offi-
cieele ingebruikneming van de nieuwe
spoorwegwerken.
Men verzoekt ons plaatsing van den vol
genden oproep aan de vrouwen van Ne
derland'
In hpofdzaak is deze aanhouding het
gevolg van het feit, dat er geen zekerheid be
staat. dat de in aanbouw zijnde boerderijen tij
dig gereed zullen komen, in verband met be
perking van den aanvoer van bouwmaterialen.
Doch ook overigens bieden de tijdsomstandig
heden zooveel onzekers, dat het gewenscht ge
oordeeld werd thans nog geen definitieve toe
zeggingen te doen. De bedrijven blijven daarom
voorshands in exploitatie bij de Cultuurmaat
schappij De Wieringermeer. Zoodra de omstan-
aigheden zulks toelaten zal tot de definitieve
Het is voor Amsterdam heden een goede, -
dag; al zouden wjj gaarne hebben gewenscht.
dat wij deze gebeurtenis in een opgewekte
stemming hadden kunnen vieren. Wat om ons
heen geschiedt, maakt dit echter niet moge-
UJk. Echter bljjft het vertrouwen, dat deze
werken, gereed gekomen in sombere dagen, ook
getuige zullen zjjn van een toekomst, waarin
zjj. die dit fraaie station betreden, hun arbeid
weer in vrede zullen mogen verrichten.
De heer Gottfr. H. CrOne voorzitter van de
Kamer van Koophandel, vertolkte de gevoelens
van het Amsterdamsche bedrijfsleven in al zijn
geledingen. Immers al moge het opkomen van
nieuwe vormen van verkeer, zooals het weg
en het luchtverkeer, de verhoudingen op ver
voergebied hebben gewijzigd, dit doet niet af
aan het groote belang, dat ook in onze dagen
het beschikken over een behoorlijke spoorweg-
outillage een economisch centrum heeft.
Een blik op de kaart zou dt n indruk kunnen
geven, dat feitelijk niej zoo heel veel is ge-
vlzigd. Ook thans immers ziet men den spoor
weg als een ijzeren ring zich in en om Am
sterdam slingeren. Maar wat tot dusver was
een omvatting, die een beklemming dreigde te
worden en In velerlei opzicht reeds was
is thans „op hooger plan” gebracht en wordt
tot een weliswaar in de stad gelegen, maar des
ondanks het stadsverkeer en ook de scheep-
vaait niet hinderende, vrije baan.
Van harte hoopte spr.. dat deze nieuwe taan
aan Met daarmede beoogde doel zal beant
woorden. den Nederlandschen Spoorwegen tot
trots en de hoofdstad, in het bijzonder het be
drijfsleven. tot belangrijken steun zal strekken.
Het verdwijnen van het Weesper poort-station
slaat men daarbij met gemengde
gade omdat het uit zuiver zakelUk
voor het bedrijf niet zonder gevaar is te ach
ten. dat het punt, waar de reizigers kunnen
instappen bij de vervanging van W. P door
Amstelstation, bijna twee kilometer verder uit
de stadskern wordt verschoven. In 1927 heeft
de toenmalige spoorweg-dlrectle slechts noode
dit offer gebracht. Zoowel de wijze als het
tempo van bebouwing der omgeving en het
Instellen van goede tramverbindlngen kan het
tot bloei brengen van het Amstelstation helpen
bevorderen.
Burgemeester de Vlugt, vervolgens het woord
voerend, wees er op. dat thans aan een bijkans
onhoudbwren verkeerstoestand in 't Oosten en
Zuld-Oosten der stad 'n einde is gemaakt. De
banen zijn omhoog gebracht Amsterdam is uit
de beknelling van zjjn spoorwegen verlost.
Echter niet alleen voor het verkeer in de
stad zijn deze verbeteringen van het groot-
De Minister getuigde dan van de erkente
lijkheid en de hulde, verschuldigd aan allen,
die in de voorbereiding en in de uitvoering
van deze werken hun aandeel hebben gehad.
Zjj allen te zamen hebben een groot geheel-
geschapen en op den dag. dat hun werk wordt
overgegeven aan zijn bestemming, mogen zjj
vervuld zijn van vreugde en voldoening, om
dat zij gezamenlijk voor de gemeenschap een
belangrijk goed hebben tot stand gebracht.
Helaas wordt deze vreugde om het nieuwe
en bewonderenswaardige. dat hier is tot stand
gekomen, overschaduwd door het besef van de
tegenstelling der oorlogsver worsting elders en
de gedachte, dat misschien ook eens. wie weet
het, deze nieuwe werken dooi geweld zouden
kunnen warden geschonden of zelfs vernield.
Toch mogen die sombere gedachten ons nooit
beheerschen en zeker nooit verzwakken, want
wfj moeten altijd zijn vol sterk vertrouwen in
de toekomst van ons volk.
Met den wensch. dat deze werken zullen be
antwoorden aan de verwachtingen, waarmee
zij zjjn ondernomen en strekken mogen tot
heil van het land, van de stad, van de spoor
wegen. maar bovenal, dat de vruchten van den
arbeid, die hier is volbracht, sullen worden ge
noten door een vrjj volk van een vrij land,
verklaarde spr. de stationsgebouwen en de
spoorlijnen voor geopend.
druk gekregen, dat schepen
nationaliteit voorgaan, i"
beurt, maar het onaerzoek
schepen kost veel tijd.
Woensdag kreeg de „Statendam” verlof
uit Londen te vertrekken, van welke gelegen
heid grif gebruik werd gemaakt. Gedurende een
nacht is men op de Theems voor anker gegaan
en Donderdagmorgen is men op weg gegaan
naar het moederland.
Naar wij vernemen zal de „Statendam” Za
terdag 25 October op den gebruikelljken Hjd
van 0.05 uur v.m weer vertrekken. Het .schip
is geheel volgeboekt met passagiers. Het s.s.
„Rotterdam”, dat eveneens geheel volgeboekt is,
vertrekt in den nacht van Zaterdag 14 op Zon
dag 15 October. Met het laatste schip gaan
vooral de passagiers mee, die gcbcekt hadden op
de „Nieuw-Amsterdam”, welk schip door de
wijziging in het vaarplan niet meer naar ons
land terugkeerde.
Reeds bij het begin dezer eeuw was er zoo
veel te klagen en te verlangen, dat by Kon.
Besl van 2 Juli 1901 een commissie werd inge
steld. om te onderzoeken, op welke wijze de
spoorwégtoestanden te Amsterdam konden
worden verbeterd, opdat de belemmeringen,
die het stadsverkeer ondervond, vooral in het
Oosten en in het Zuiden, zooveel mogeljjk zou
den worden opgeheven.
Het werd nochtans 1927 vóór de grondslag
werd gevonden voor de uitelndeljjke onderhan-
dellngen. die tot de aanvaaiaing der nu vol
tooide plannen hebben geleid Het Rijk, de ge
meente Amsterdam en de Nederlandsche
Spoorwegen kwamen overeen, dat de kosten
van dit groote werk, die 28 millioen gulden
zouden bedragen, ^tusschen hen drieën vrijwel
gelijkelijk zouden worden verdeeld.
De overeenkomst, die de totstandkoming dier
werken zou verzekeren weri 2 Januari 1934
geteekend. doof den toenmahgen Minister van
Waterstaat, ir. Kalff, door den directeur der
Spoorwegen, ir. van Dijk, en door den Bur
gemeester van Amsterdam, den heer de Vlugt.
voor wlen het een groote voldoening moet zijn
het werk thans voltooid te zien.
en de tegenwoordige en later
havens Amsterdam-West zal
rood at dit dan niet meer vla Am
sterdam CS. behoeft te geschieden,
het met het personenverkeer steeds
in het gedrang komt.
In de allernaaste toekomst zal het mo
gelijk zijn het emplacement C.S. te ontlas
ten door de opstelling en fornjatle van per
sonentreinen te doen geschieden op het
emplacement Dyksgracht. Het tot stand
komen van de viersporigc baan tusschen
Amsterdam CS en M P zal het verkeer
utt de richtingen Gooi en Utrecht geheel
gescheiden houden.
Al deze maatregelen, reeds geruimen tijd
geleden geprojecteerd, zullen nu en in de
toekomst in steeds sterker mate tot hun
recht komen naarmate de frequentie van
het personenverkeer grooter wordt. De
electrificatie opent hiervoor zeer gunstige
mogelijkheden. Het streven is erop gericht
ze zoo snel mogeiyk te verwezenlijken. De
plannen tot electrificatie van het traject
AmsterdamAmersfoort hebben onze bu
reaux verlaten. In normale tijden zou dit
project nog per 15 Mei 1941 zjjn beslag
kunnen krijgen.
deze
Aan het
en Spoor
wegen, dat in 1934 den grondslag legde voor
de uitvoering, zullen de nanwn verbonden blij
ven van wijlen Minister Kalff. Burgemeestet
de Vlugt. dr. H. van Manen en wjjlen ir. E.
C W. van Dijk. Aan de technische voorberei
ding die van dr. Ir. G. van Heukelom en wij
len ir. N. M. de Kanter, beiden van de N. S
en van ir. W. A. de Graaf en ir. C. Biemond
van de gemeente Amsterdam
De samenwerking tusschen oe Gemeente Am
sterdam en onzen dienst van weg en werken
is zoo voortreffelijk geweest, dat spr. mede na
mens den heer Driessen nog een afzonderlijk
woord van dank wilde richten tot ir. W. A. de
Graaf, directeur van Publieke Werken en tot
zjjn medewerkers, die na het afscheid van ir.
Biemond het werk op denzellden voet hebben
voortgezet; tot stadsingenieur Jhr. ir. E. van
Heemskerck van Beest en ir. J. J Sterkenburg.
Mede dankte spr. architect Schelling en de
beeldende kunstenaars Peter Alma, den maker
van de beide groote wandschilderingen in de
hal van het Amstelstation. den beeldhouwer
Theo van Reyn, die de beelden heeft gemaakt
en prof. H. Campendonk. den vervaardiger van
het gebrandschilderd raam in de ingangshal
van het Muiderpoortstation.
De voordeelen, die Amsterdam door de
spoorwegwerken Amsterdam-Oost deelachtig
wordt, liggen voor het grijpen- een goede har
monie tusschen stadsaanleg en spoorwegtracé
opheffing van alle kruisingen a niveau, een
prlncipieele verbetering van het locale en in-
terlocale verkeer voor de geheele Oostelljke
helft van de stad. Wij verneugen ons hierin
van ganscher harte. De verschillende belangen
zijn zoo nauw verbonden, dat deze verbeterin
gen indirect ook ten goede komen aan het
spoorweg bedrij f
Zoo zijn wjj tevens een stap dichter ge
naderd tot het tot stand brengen van de
ringbaan, welke in de toekomst het goede
renverkeer van Watergraafsmeer naar
Westen en de tegenwoordige en
bouwen
nemen.
De Minister van Economische Zaken heeft een
•ectle spiritus van het eenigen tlld geleden op-
ïerichte Rjjksbureau voor chemische producten
ngesteld. Tot directeur dezer sectie is benoemd
«e heer G. L. M. Franck aan wien de uitvoering
“*r krachtens de dlstributlewet getroffen rege-
ünk U opgedragen. De sectie Is gevestigd Wate-
«ngscheweg 1. te Delft. Fabrikanten, be- en ver-
«rkers. importeurs en handelaren, met uitzon-
Van de*alIllsten van spiritus zlin ver-
?.lcht zich bjj de sectie te laten Inschrijven.
°°Pen en verkoopen van dit product is hun
•wider vergunning verboden.
h de apiritusbeschikking Is verder een bepa-
r?8 OMenomen. volgens welke van dit verbod
bet zonder vergunning koopen, verkoopen en
leveren van spiritus In normale hoeveelheden
o algemeene dispensatie geldt de eerste veertien
gen. Niet-handelaren mogen niet In den han-
worden betrokken
Laten wij vandaag nog beginnen: eigen
belang en vooroordeel opzjj te zetten, eigen
fouten te erkennen en goed te maken, in
plaats van de schuld bjj anderen te zoeken;
eerlijkheid, onzelfzuchtigheid, vertrouwen en
liefde te betrachten; te geven in plaats van
te nemen; te dienen in plaats van te heer-
schen; naar God te luisteren en Hem te
gehoorzamen, wat hij ook van ons vraagt.
Wjj vrouwen hebben hierin mede als opvoed
sters van onze kinderen een bijzonder groote
taak en verantwoordelijkheid.
Alleen als wjj allen meewerken, of wU hoog
of laag geplaatst zijn in de maatschappij, kan
er een nieuwe wereld komen.
Dit is de mobilisatie waartoe wij nu leder»
vrouw oproepen.
Wie hieraan mee wil werken, zende haar
naam en adres aan de laatste der onderge-
teekenden.
H. AlbardaTibo, 's-Gravenhage; J. C. van
Amstelvan Löben Seis, Amstelveen; Dra. A.
S. J. H. Baarbee, Zutphen; L. H. A. Beels, Am
sterdam; C. E. van BeunlngenFentener van
Vllsslngen, Vught; S. van Walre de Bordes
Grothe, Middelburg; I. BoudierBakker,
Utrecht; E. DoyerBertling, Baarn; M. de Geer
Voorhoeve, 's-Gravenhage; R. HetebrijBauer.
Heerlen; Dra. Sis Heyster, Utrecht; M J. W.
van Hogendorp, 's-Gravenhage; dr. H. W.
Hondelinkvan Voorthuysen, Utrecht; G. Kra
mersde Vlaming Pleysler. Leiden; E. Lint
horst HomanStorm van 's-Gravesande, Gro
ningen; E. van der MeyKoopmans. Leeuwar
den; A. H W. de Monchyde Bas. Rotterdam;
dr. M. Montessori. Laren; M. G MullerLulofs.
Utrecht; J. C. OudFisher. Rotterdam: J.
Ot^dshoornGuit, Schiedam; E. C. van Over-
beek—Geleynse. Amsterdam; E. Patljnde
Brauw, 's-Gravenhage: S. S. Philipsvan Len-
nep. Eindhoven; A. PiersonMuysken, Baarn:
A. Quarles van Uffordbaronesse Mulert tot de
Leemcule, Middelburg: R. A. M van Rossum
Heynens. Heerlen; G. Rueb. 's-Gravenhage;
H F. de Ruytervan der Peer, Utrecht; T.
Toornstrade Hondt, Leeuwarden: baronesse
van Tuyll van SerooskerkenBoreel, 's-Graven-
hage; J. W C. Snijder van Wissenkerke, 's-Gra
venhage; J. L. S. U. SwartsPosthumus Melj-
Jes, Heerlen; H van der Veende Jong. Leeu
warden; A. J. VlasWillemsen. Soestdljk; baro
nesse O. O. van Voorst tot Voorstyan Nispen
tot Pannerden, 's-Gravenhage; W. Vrijenhoek
van Zuuren. Rotterdam: H. WallerPierson.
Utrecht: G. C. C. WelterBurger. 's-Graven-
liage; J W. Ortt, Jan van Nassaustraat 40,
's-Gravenhage,
n ons land, dat uit welbegrepen
eigenbelang wezenlijk en eerlijk
neutraal wil blijven In het huidige
oorlogsconflict, geeft de Overheid zich
terecht moeite om ook de vrije pers ervan
te overtuigen, dat ztf meer dan ooit op
haar woorden moet passen, opdat geen
kwaadwillige ook maar een schijn van
kans krijgt onze neutraliteit in twijfel te
trekken. Voor een klein land temidden
van machtige oorlogvoerende mogend-
'heden is deze bezorgdheid van de Over
heid niet alleen begrijpelijk, maar ook
hoogst verdienstelijk. Neutralen van de
grootte en de macht van de Vereenlgde
Staten behoeven hun pers geen blad
voor den mond aan te bevelen en in het
neutrale Italië, dat zich meesterlijk op
de wip tusschen de oorlogvoerenden
weet te handhaven, geniet de fascistische
pers in dit opzicht een vrijheid, die som
mige democraten haar wellicht zullen
benijden. Wat het nog altijd „neutrale”
Sovjet-Rusland zich op dit gebied kan
veroorloven, spant echter de kroon. De
gieuwbakken „vriendschap” tusschen
I i^ejewis
«te belang, ook het intercommunale verkeer
van en naar het Gooi en Utrecht zal daar
van den gunst Igen Invloed ondervinden.
Wanneer men voorts bedenkt, dat de uit
voering der spoorwegwerken de gemeente
in staat heeft gesteld en ral stellep, aller
lei toestanden, die utt stedebouwkundig
oogpunt ongewenscht of zelfs misplaatst
moeten worden geacht, te saneeren, te
ratlonaliseeren en te verfraaien, dan be
grijpt men, van welk een eminent belang,
hetgeen is gereed gekomen, voor Amster
dam is.
Na deze uiteenzetting van de beteekenis der
werken vertrok het gezelschap per extra-trein
van het Centraal Station langs de nieuwe
verhoogde baan naar het Muiderpoortstation,
dat bezichtigd werd. Hierna volgde de offi-
cieele opening van het Amstelstation. waar
prof, dr ir. J. Goudriaan, p-esident-directeur
van de Nederlandsche Spoorwegen, de aan
wezige autoriteiten begroette.
Spr. verklapt geen geheim, indien hij zegt,
dat zijn persoonlijke medewerking aan de
groote en grootsche werken, die heden in ge
bruik worden gesteld, zich geheel beperkt tot
de enkele woorden, die hjj thans spreekt. En
deze woorden moeten allereerst zjjn een be
tuiging van groote hulde en dankbaarheid aan
hen, die in eendrachtige samenwerking
werken hebben tot stand gebracht,
contract tusschen Rijk, Gemeente
Naar wjj vernemen, is thans een niewwe
regeling der vacanties in ons land in voor
bereiding. waardoor het mogeljjk wordt de
jaarljtksche vrjje dagen over een grooter
tijdvak te verdeelen.
Het initiatief daartoe gaat nit van de
directie der Ned. Spoorwegen, die haar
plannen speedig aan de Regeering en an
dere betrokken instanties zal voorleggen.
Hoewel op de terreinen van de H A L. meest
al geen publiek wordt toegelaten, was ditmaal
een uitzondering gepaakt voor de familie van
de opvarenden Van de „Binnendijk”. Deze
mocht de aankomst vanuit de loods gade
slaan en direct nadat de ..gangway” was uit
gelegd kon men de schipbreukelingen begroe
ten. Enkele leden van de bemanning van de
Binnendijk" vonden gelegenheid ons iets over
hun wedervaren te vertellen en zoo vernamen
wfj het volgende relaas.
Na een kalme reis van New York kwam de
Binnendijk Zaterdag 7 October in de nabijheid
van de Engelsche kust ter hoogte van Shambles
lichtschip. Het was 's avonds Om tien uur en
het schip voer ongeveer acht mijl y|j/de kust,
toen van Rotterdam opdracht werd ontvangen
op te stoomen naar Weymouth voor Onderzoek.
Juist op het oogenblik, dat aan dit bevel
werd voldaan, en men het roer wendde,
deed zich aan bakboordzijde. In het mid
denschip, een vreeseljjke ontploffing voor.
De stoker, S. T. Oudejans, die Zich juist
op de vuurplaat bevond, werd orhhoog ge
worpen en viel met de stukken van de
gebroken plaat weer terug. De stuurmans
leerling T. Huisman stond op de brug op
den uilkjjk, ook hij werd in de lucht gewor
pen en het mag een geluk heeten, dat de
jongeman niet over boord viel.
mededeelen, dat de eerste berichten, volgens
welke het sa. Binnendijk geladen was met
een groote hoeveelheid graan voor de Ne-
deriandsche regeering, onjuist waren. De
Binnendijk had wel wat graan aan boord,
maar het grootste deel van de lading be
stond toch uit stlAgoed. De Statendam
heeft wel een lading graan van 5000 ton aan
boord voor de Nederlandsche regeering.
Toen de Statendam op de thuisreis in Enge-
lanc aankwam, kreeg het schip een ligplaats
achter de Downs, waar het echter in verbana
met de grootte, spoedig weer vandaan ging.
Het schip stoomde naar Londen, waar het eeis
ligplaats kreeg aangewezen fn Tilbury Doek
Daar werden de papieren onderzocht, de passa
giers kregen verlof van boord' te gaan om zich
per directe gelegenheia naar Nederland te be
geven en een deel der lading werd gelost.
Hoewel het oponthoud twee en een halve
week duurde, heeft men toch niet den in-
van andere
Alles gaat op zijn
van ce vele