\J'\J' \J KJ'KJ' yy „MIJNHARDTJES” LJt2S2i srtsL^j. I Amstelstation te Amsterdam ten officieel geopend Hoe de „Binnendijk” onder ONDER MAARSCHALKEN ging Prijsopdrijving Een oproep tot de vrouwen Nieuwe verdeeling der vacanties SPOORWEGWERKEN IN GEBRUIK UITGIFTE BOERDERIJEN WIERINGERMEER Bemanning teruggekeerd met de „Statendam” VRIJDAG 13 OCTOBER 1939 (uiJJ.IAnjh CwUrfriXiyW fwlMrlARrjb 1 HIJiJHAmJ) ClIJMlljivj) ClU-JHAMW f^ilLjA.'l^ (wiJsMAa^ CliJJrUWM (lllbjkvi'j) (mü^LW^ en 1 i: Theorie der vervangingswaarde in de huidige omstandigheden bestreden Bureau voor spiritus opgericht Het schip in brand Voorloopig aangehouden in ver band met den oorlogstoestand »n G Clearingkoersen Rede van den minister Schipbreukelingen gered Geen regeeringagraan aan boord Hoofdpijn Kiespijn Zenuwpijnen Rheumatische pijnen Spit Spierpijn Periodieke pijnen Kou en Griep. Min. Albarda verricht de plechtigheid o 1 „Mijohardtje” 5ct. 12 ..Mijnhardtjê»" 50 et B>j Apoth f elkaar gi I* de aan de Baltische 9 i De heer De Monchy kon ons echter wei L» Waarschijnlijk was een ketel gesprongen, want men zag een vuurstraal omhoog spui ten. Het voorschip geraakte in brand en met. groote snelheid verspreidde het vuur zich door de lading. Binnen korten tijd stond het geheele schip over de volle lengte in brand, toen ging er een trilling doorheen en zonk de Binnendijk naar den bodem. Voor de Groninger rechtbank is Donder dagmiddag 'n proefproces behandeld inzake de prijsopdrijvlngs- en hamsterwet, nJ. over de vraag of een winkelier zjjn ouden voor raad tegen ouden prijs moet verkoopen. dan wel of hfj, wanneer de inkoopsprijs inmiddels is verhoogt, ook den verkoopsprijs van oude voorraden mag verhoogen komen. Of wij zijn oorzaak van den oorlog, óf wjj werken mee aan den vrede. toewijzing van deze bedrijven worden overge gaan. Voor 41 boerderijen waren de pachters reecs uitgezocht en dezen is medegedeeld, dat zij onder normale omstandigheden voor een be drijf in aanmerking gekomen zouden zjjn. Hier uit mag wel werden afgeleid, dat zjj een ooer- c'erij in pacht zullen verkrijgen, zoodra de boer derijen gereed zjjn en zich ten aanzien van ons land geen feiten hebben voorgedaan, welke ons geheele economische leven op losse schfbeven zetten. gevoelens oogpunt waar meer 1 l het te op- rst ie, es SN LM De Binnendijk zonk echter slechts lang zaam weg. De bemanning kreeg echter geen gelegenheid, persoonlijke bezittingen mede te nemen, want het was niet raadzaam, naar de kwartieren af te dalen. Toen de uit 41 koppen bestaande bemanning zich orteliJk aan booro van den tender had be geven, zonk de Binnendijk nog steeds heel langzaam. De groote lading stukgoed hield bet schip drijvende, maar om twee uur deed zich plotseling een tweede ontploffing voor. en Drop. Koersen voor stortingen op 13 October 193! tegen verplichtingen luidende in Reichsmarkoi f 75,60, Lires f 9,55. Het bleek, dat in <Je machinekamer een ra vage was aangericht. De olie stroomde uit de stukgeslagen machines, de pompen warén on bruikbaar, de radio-installatfe was onklaar en hier en daar was de electrische leiding vernield. Bovenoien bleek ruim 2 water te maken. Het was duidelijk, dat het schip niet te behoucen was en daarom werden vuurpijlen afgestoken. De noodsignalen werden opgevangen door het vuurschip, dat de kustwacht waarschuwde. Binnen korten tijd waren verschillende schepen, waaronoer een tencer van den Britschen contra- bandedlenst, in de nabijheid. De internationale verwikkelingen hebben de directie van de Wieringermeer genoopt de toewijzing van de 48 dit Jaar voor de verpachting beschikbare landbouwbedrijven voorloopig aan te houden. V Zóó versterken wjj onze neutraliteit. Maar dit alles is niet genoeg: Wij moeten die vernietigende krachten, die de kiemen van den oorlog zijn, zonder genade bestrijden. Er moet een geheel andere geest in de wereld komen en deze kan beginnen In ons eigen leven. In ons gezin, in ons volk. De geest, dien wij als enkeling en als groepen verspreiden, bepaalt den geest tusschen de volkeren. Vrede wordt niet verkregen door oorlog te haten of er tegen te protesteeren. Ware vrede wordt gemaakt door persoonlijke offers van leder mensch. Niemand kan aan de keuze ont- Een zevental bedrijven wordt, zoolang dit in verband met de afwikkeling van zaken door den tegenwcordlgen dienst voor de Wieringermeer mogelyk Is, gereserveerd om In pacht te woroen uitgegeven aan daarvoor in aanmerking komen de gegadigden, die ten gevolge van de mobili satie thans onder de wapenen zjjn. Ook ten eanzlen van de uitgifte van 28 gemengde akker en tuinbouwbedrijfjes is beperking opgelegd. De bduw der behuizing voor deze bedrijfjes moest ten tijde van de afkondiging der mo bilisatie nog worden aanbesteed en waar cok in dit opzicht moeilijk kon worden aangeno men, dat de woningen met bedrijfsruimten tij dig gereed zouden zijn. is de definitieve toe wijzing van deze bedrijfjes voorloopig voor eer. jaar uitgesteld. De meerderheid van de hier voor in aanmerking gebrachte gegadigden ge- oelde ook zelf voor uitstel, gezien de onzekere tijden en groote bezwaren, verbonden aan de exploitatie zonder bedrijfsgebouwen. Slechts een viertal tuinders bleek op grond van de min verstrekte voorlooplge toewijzing reeds maat regelen te hebben getroffen ten aanzien van hun bedrijf cp het oude land. Ten einde deze niet in moeilijkheden te brengen, zou het hun voorloopig toegewezen bedrijfje op 1 November as. te hunner beschikking worden gesteld, ua- wijl voor bewoning en bedrijfsruimte een zoo goed mogelijke oplossing zal worden gezocht. De oorlog met al zijn gevolgen is een feit geworden; millioenen menschen zullen wat hun het liefste is. moeten afstaan. Velen van ons vragen zich af, waarom deze ramp over ons gekomen is, terwijl iedereen toch vrede wenscht. Oorlog is een gevolg van oneerlijkheid, zelfzucht, heerschzucht. hebzucht en angst. Wij allen hebben in ons leven deze vernietigende krachten toegelaten. De schuld ligt niet alleen by andere menschen of volkeren, maar bij ieder van ons. Onze regeering heeft verklaard, dat ons land neutraal zal blijven, de verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij lederen burger en vooral bij ons vrouwen. De officier van Justitie, die deze opvat- ting in het algemeen wei kon deelen, meen de echter, dat zjj onder deze bijzondere tijdsomstandigheden, waarvoor speciale wet ten in het leven zijn geroepen, niet aan telden. De wet tegen de prijsopdrijving wil den consument beschermen en zoo lang mo- geijfk voor prijsopdrijving behoeden. Wan neer men deze zaak in dat licht beschouwt, is hier sprake geweest van prijsopdrijving. Anders zou immers de wet practisch geen doei hebben. Zoowel de stoker als de stuurmansleerling kregen bij den val lichte verwondingen, de stoker brak het hielbeen en de leerling enkele middenwoet’aeentjes. De ontploffing was zoo hevig, dat het schip tot in alle hoeken trildg. De kapitein, W. P. J. Moree. liet onmiddellijk de sloepen gereed houden, ook werden men schen naar beneden gezonden om de schade op te nemen Een meer- gelijke verdeeling der vacanties over de maanden Juni, Juli en Augustus zou naar het oordeel Van onderscheidene instan ties een groot voordeel met zich brengen. Het drukke reizigersvervoer zou daardoor worden verdeeld over deze maanden, waardoor de spoorwagen alt vervoer beter en meer econo misch kunnen verwerken. Ook het hotelbedrjjf. dat zijn gasten dan verdeeld zou zien over drie maanden in plaats van over 6 weken, kan van een dergelijke regeling voordeelen genieten, vooral als de grenzen nog langen tijd voor toe risten zoo goed als gesloten blijven en men in eigen land zijn vacanties moet doorbrengen. Het zou in de bedoeling liggen het land te verdeden in enkele districten, die op een nader vast te stellen tijd en niet gelijktijdig hun va canties kunnen geven, terwijl Amsterdam. Den Haag en Rotterdam afzonderlijk zouden worden ingedeeld. Minister J. W. Albarda sprak de ope ningsrede uit en ring aan met een korten terugblik op de wordingsgeschiedenis der spoorwegwerken Zij, die in de vorige eeuw spoorwegen hebben aangelegd en stations gebouwd, konden niet vermoeden, dat hun ijzeren .benen hindernissen zouden worden voor het stadsverkeer; gedeelten van een zelfde stad van elkaar zouden scheiden; dagelijks oponthoud, gevaar en ergernis zouden veroorzaken voor vele duizenden in gezetenen. De forsche groei van Amster dam heeft hier die bezwaren eerder en sterker doen gevoelen dan in de meeste andere steden van ons land. Wanneer wjj ons evenwicht en onze aelf- beheersching bewaren in onze gesprekken en brieven, wanneer wjj de lasten en zorgen van onse mannen, zoons en verloofden niet vergrooten door zelfbeklag; wanneer wij de verwarring niet doen toenemen door nut teloos geklaag, onverantwoordelijk geham- ster. of afbrekende critlek; wanneer wjj in onse gedachten en daden achter onze re geering staan, zal dit van onschatbare waarde zjjn voor de stemming In ons land. Het zal moed en kracht geven aan degenen, die de groote verantwoordelijkheid voor de toekomst van ons land dragen. De mlcdenstand stelt zich, zooals ook b eek by de behandeling van deze zaak, waarbij a?t ging over een prijsverhooging van wol met vjjf cent per knot, cP het standpunt, dat goed koop manschap voorschrijft, overeenkomstig de teer van de vervangingswaarde, dat bit verhooging van de Inkoopsprijzen de winkelier ook de ver koopsprijzen. dient te verhoogen. Slechts dan is een goede financiering van zijn zaak mcgelijk. terwjji hij tevens een reserve vormt voor even tueels verliezen bij prijsdaling in de toekomst Door tusschenkomst van den directeur der HAL, den heer De Monchy. hebben wij nog enkele bijzonderheden vernomen van de reddirwj der bemanning van het Britsche ss. Winkleigh. zooals deze door den kapitein van de Staten dam, den heer D. Barendse was weergegeven. Deze redding had plaats op 8 October op 38 mijl van de lersche kust. Op de Statendam wer den noodseinen opgevangen en toen het schip naar de aangegeven plaats stoomde, werden daar de sloepen met de uit 37 koppen bestaande bemanning van het ss. Winkleigh aangetrof fen, het schip zelf, dat door een Duitsche duik boot getorpedeerd was, was reeds verdwenen De schipbreukelingen werden aan boord geno men en omdat zij niets hadden kunnen mede- nemen, zoo goed mogelijk van het noodlge voor zien, waarbij de passagiers meewerkten. Natuur lijk kon de Statendam niet naar Southampton, waar men twee dagen geleden was vertrokken, terugkeeren en daarom werden de Engelsche zeelieden meegenomen naar New York. Onder weg waren zjj in de gelegenheid dienst te doen op de Statendam. Tot zoover het verslag van den kapitein. De Binnendijk was. zooals alle groote zeesche pen, verzekerd bjj regeeringsmolest, de lading was apart ondergebracht, zoodat men ons over de schade geen inlichtingen kon verstrekken Niemand kan anders dan met bewonde ring deze groote nieuwe werken aanschou wen en iedereen moet zich verheugen, dat nu niet langer de spoorweg, die een ver bindend element moet zijn, de groote stad Amsterdam scheidt In deelen. waartusschen het verkeer slechts met groote moeite en veel tijdverlies kon worden onderhonden. Namens de Regeering wenschte de Mi nister den Burgemeester, als eersten ver tegenwoordiger van de hoofdstad, met de voltooiing van dese werken geluk. En niet minder dan voor de stad Amsterdam ver heugde het spr. voor de directeuren der Nederlandsche Spoorwegen, dat eindelijk ook de groote verbeteringen, waaraan hun bedrjjf zoo lang behoefte heeft gehad, zjjn verwezenlijkt. In verband met den princlpleelen kant der •aak eischte de ófflcier een geldboete van een gulden tegen verdachte, een Groninger manu facturier. De verdediger, mr. Koppius, rechtskundig ad viseur der Algemeene Groninger Winkeliers- vereeniging, was daarentegen van oordeel, dat ce stelling oude voorraden tegen oude prezen verkoopen. niet opgaat. Algemeen wordt ook door de deskundigen de theorie der vervangings waarde bjj de prijzenpolitiek gehuldigd en dan k»n men niet zeggen, dat hier van een onrede- Ulke prjjsverhooging sprake is geweest. Pleiter concludeerde tot vrijspraak. Uitspraak 19 October. „vriendschap” oorlogvoerende nationaal-socialisti- Dijitschland en het „neutrale” iche Rusland heeft ook de :he maarschalken nader tot nacht. En zoo heeft men kun- i pen lezejv'dat luchtmaarschalk Goering, die vroeger met president Moscicki en maarschalk Smigii Rydz in Polen placht te jagen, een sportvliegtuig cadeau heeft gedaan aan den Sovjet-maarschalk Worosjilow, den opperbevelhebber van het Russische leger. Kleine geschenken onderhouden de vriendschap, nietwaar? Ook al komt die vriendschap een der vrienden veel duurder te staan, dan hij wellicht had durven vermoeden. Vijand schap zou immers waarschijnlijk nóg duurder zijn geweest. Deze sportieve attentie van maarschalk Goering heeft echter niet kunnen verhinderen, dat in het orgaan van maarschalk Worosjilow „De Roode Ster" het Duitsch-Russisch verdrag enthousiast werd begroet, omdat het een einde maakt „aan de vijand schap tusschen twee groote Europeesche staten, die door agents provocateurs tegen elkaar waren opgehitst.” Voor de propagandisten en initiatief nemers van liet antl-kominternpact is deze qualificatie niet bepaald plelzierig en misschien zal het nationaal-socialis- tische Duitschland denken; „Van je vrienden moet je het hebben.” Sovjet- .Rusland denkt het zeker, dat hebben Polen en de Baltische landen reeds ervaren. De bemanning werd door het Britsche vaar tuig naar de marinehaven Weymouth gebracht en daar in het zeemanshuis, het hotel van het Leger des Hells en twee andere hotels opgeno men. De gewonden werden naar het hospitaal vervoerd, waar zij werden opgenomen. Na in Weymouth vertoefd te hebben, is de bemanning van de Binnendijk, met uitzonde ring van de twee licht gewonden, aan boord van de Statendam gegaan, waarmee de terug reis zonder verdere emoties plaats had. Donderdagmiddag ia het sa. „Statendam” na een oponthoud van meer dan twee weken in het vaderland -teruggekeerd. Om ruim twee uur werd Hoek van Hol land gepasseerd en om half vijf kon aan de Wllhelminakade te Rotterdam worden ge meerd. Hoewel de „Statendam” geen passagiers meer aan boord, had men zal zich herin neren, dat deze reeds eerder met de ..Bata vier” en de boot van Vltólngen naar ons land kwamen bestond er voor de aan komst toch groote belangstelling. Deze gold vooral de bemanning van het vergane ss. „Binnendyk”, die zich aan boord bevend. „Wanneer Zondagmorgen IS October de hoog» baan tusschen Duivendrecht en het Muiderpoortstation in gebruik zal worden genomen, zal daarmede het groote werk, dat door de financieele samenwerking van Rijk. Gemeente en Spoorwegen en de daad- werkeljjke van Gemeente en Spoorwegen wordt uitgevoerd en dat bekend staat als: de spoorwegwerken Amsterdam-Oost, nog wel niet zjjn voltooid, doch zullen deze werken 'n zoodanig stadium hebben bereikt, dat een belangrijk deel der vruchten, die men door de uitvoering dier .werken wenscht te oogsten, geplukt kunnen wor den." Met. dese woorden leidde ir. Ch. II. J. Driessen, chef van den Dienst van Weg en Werken zjjn uiteenzetting in voor de ge- noodigden, die zich hedenmorgen om half tien in het Centraal Station te Amsterdam vereenigden tot het bjjwonen van de opening van het Amstelstation en de offi- cieele ingebruikneming van de nieuwe spoorwegwerken. Men verzoekt ons plaatsing van den vol genden oproep aan de vrouwen van Ne derland' In hpofdzaak is deze aanhouding het gevolg van het feit, dat er geen zekerheid be staat. dat de in aanbouw zijnde boerderijen tij dig gereed zullen komen, in verband met be perking van den aanvoer van bouwmaterialen. Doch ook overigens bieden de tijdsomstandig heden zooveel onzekers, dat het gewenscht ge oordeeld werd thans nog geen definitieve toe zeggingen te doen. De bedrijven blijven daarom voorshands in exploitatie bij de Cultuurmaat schappij De Wieringermeer. Zoodra de omstan- aigheden zulks toelaten zal tot de definitieve Het is voor Amsterdam heden een goede, - dag; al zouden wjj gaarne hebben gewenscht. dat wij deze gebeurtenis in een opgewekte stemming hadden kunnen vieren. Wat om ons heen geschiedt, maakt dit echter niet moge- UJk. Echter bljjft het vertrouwen, dat deze werken, gereed gekomen in sombere dagen, ook getuige zullen zjjn van een toekomst, waarin zjj. die dit fraaie station betreden, hun arbeid weer in vrede zullen mogen verrichten. De heer Gottfr. H. CrOne voorzitter van de Kamer van Koophandel, vertolkte de gevoelens van het Amsterdamsche bedrijfsleven in al zijn geledingen. Immers al moge het opkomen van nieuwe vormen van verkeer, zooals het weg en het luchtverkeer, de verhoudingen op ver voergebied hebben gewijzigd, dit doet niet af aan het groote belang, dat ook in onze dagen het beschikken over een behoorlijke spoorweg- outillage een economisch centrum heeft. Een blik op de kaart zou dt n indruk kunnen geven, dat feitelijk niej zoo heel veel is ge- vlzigd. Ook thans immers ziet men den spoor weg als een ijzeren ring zich in en om Am sterdam slingeren. Maar wat tot dusver was een omvatting, die een beklemming dreigde te worden en In velerlei opzicht reeds was is thans „op hooger plan” gebracht en wordt tot een weliswaar in de stad gelegen, maar des ondanks het stadsverkeer en ook de scheep- vaait niet hinderende, vrije baan. Van harte hoopte spr.. dat deze nieuwe taan aan Met daarmede beoogde doel zal beant woorden. den Nederlandschen Spoorwegen tot trots en de hoofdstad, in het bijzonder het be drijfsleven. tot belangrijken steun zal strekken. Het verdwijnen van het Weesper poort-station slaat men daarbij met gemengde gade omdat het uit zuiver zakelUk voor het bedrijf niet zonder gevaar is te ach ten. dat het punt, waar de reizigers kunnen instappen bij de vervanging van W. P door Amstelstation, bijna twee kilometer verder uit de stadskern wordt verschoven. In 1927 heeft de toenmalige spoorweg-dlrectle slechts noode dit offer gebracht. Zoowel de wijze als het tempo van bebouwing der omgeving en het Instellen van goede tramverbindlngen kan het tot bloei brengen van het Amstelstation helpen bevorderen. Burgemeester de Vlugt, vervolgens het woord voerend, wees er op. dat thans aan een bijkans onhoudbwren verkeerstoestand in 't Oosten en Zuld-Oosten der stad 'n einde is gemaakt. De banen zijn omhoog gebracht Amsterdam is uit de beknelling van zjjn spoorwegen verlost. Echter niet alleen voor het verkeer in de stad zijn deze verbeteringen van het groot- De Minister getuigde dan van de erkente lijkheid en de hulde, verschuldigd aan allen, die in de voorbereiding en in de uitvoering van deze werken hun aandeel hebben gehad. Zjj allen te zamen hebben een groot geheel- geschapen en op den dag. dat hun werk wordt overgegeven aan zijn bestemming, mogen zjj vervuld zijn van vreugde en voldoening, om dat zij gezamenlijk voor de gemeenschap een belangrijk goed hebben tot stand gebracht. Helaas wordt deze vreugde om het nieuwe en bewonderenswaardige. dat hier is tot stand gekomen, overschaduwd door het besef van de tegenstelling der oorlogsver worsting elders en de gedachte, dat misschien ook eens. wie weet het, deze nieuwe werken dooi geweld zouden kunnen warden geschonden of zelfs vernield. Toch mogen die sombere gedachten ons nooit beheerschen en zeker nooit verzwakken, want wfj moeten altijd zijn vol sterk vertrouwen in de toekomst van ons volk. Met den wensch. dat deze werken zullen be antwoorden aan de verwachtingen, waarmee zij zjjn ondernomen en strekken mogen tot heil van het land, van de stad, van de spoor wegen. maar bovenal, dat de vruchten van den arbeid, die hier is volbracht, sullen worden ge noten door een vrjj volk van een vrij land, verklaarde spr. de stationsgebouwen en de spoorlijnen voor geopend. druk gekregen, dat schepen nationaliteit voorgaan, i" beurt, maar het onaerzoek schepen kost veel tijd. Woensdag kreeg de „Statendam” verlof uit Londen te vertrekken, van welke gelegen heid grif gebruik werd gemaakt. Gedurende een nacht is men op de Theems voor anker gegaan en Donderdagmorgen is men op weg gegaan naar het moederland. Naar wij vernemen zal de „Statendam” Za terdag 25 October op den gebruikelljken Hjd van 0.05 uur v.m weer vertrekken. Het .schip is geheel volgeboekt met passagiers. Het s.s. „Rotterdam”, dat eveneens geheel volgeboekt is, vertrekt in den nacht van Zaterdag 14 op Zon dag 15 October. Met het laatste schip gaan vooral de passagiers mee, die gcbcekt hadden op de „Nieuw-Amsterdam”, welk schip door de wijziging in het vaarplan niet meer naar ons land terugkeerde. Reeds bij het begin dezer eeuw was er zoo veel te klagen en te verlangen, dat by Kon. Besl van 2 Juli 1901 een commissie werd inge steld. om te onderzoeken, op welke wijze de spoorwégtoestanden te Amsterdam konden worden verbeterd, opdat de belemmeringen, die het stadsverkeer ondervond, vooral in het Oosten en in het Zuiden, zooveel mogeljjk zou den worden opgeheven. Het werd nochtans 1927 vóór de grondslag werd gevonden voor de uitelndeljjke onderhan- dellngen. die tot de aanvaaiaing der nu vol tooide plannen hebben geleid Het Rijk, de ge meente Amsterdam en de Nederlandsche Spoorwegen kwamen overeen, dat de kosten van dit groote werk, die 28 millioen gulden zouden bedragen, ^tusschen hen drieën vrijwel gelijkelijk zouden worden verdeeld. De overeenkomst, die de totstandkoming dier werken zou verzekeren weri 2 Januari 1934 geteekend. doof den toenmahgen Minister van Waterstaat, ir. Kalff, door den directeur der Spoorwegen, ir. van Dijk, en door den Bur gemeester van Amsterdam, den heer de Vlugt. voor wlen het een groote voldoening moet zijn het werk thans voltooid te zien. en de tegenwoordige en later havens Amsterdam-West zal rood at dit dan niet meer vla Am sterdam CS. behoeft te geschieden, het met het personenverkeer steeds in het gedrang komt. In de allernaaste toekomst zal het mo gelijk zijn het emplacement C.S. te ontlas ten door de opstelling en fornjatle van per sonentreinen te doen geschieden op het emplacement Dyksgracht. Het tot stand komen van de viersporigc baan tusschen Amsterdam CS en M P zal het verkeer utt de richtingen Gooi en Utrecht geheel gescheiden houden. Al deze maatregelen, reeds geruimen tijd geleden geprojecteerd, zullen nu en in de toekomst in steeds sterker mate tot hun recht komen naarmate de frequentie van het personenverkeer grooter wordt. De electrificatie opent hiervoor zeer gunstige mogelijkheden. Het streven is erop gericht ze zoo snel mogeiyk te verwezenlijken. De plannen tot electrificatie van het traject AmsterdamAmersfoort hebben onze bu reaux verlaten. In normale tijden zou dit project nog per 15 Mei 1941 zjjn beslag kunnen krijgen. deze Aan het en Spoor wegen, dat in 1934 den grondslag legde voor de uitvoering, zullen de nanwn verbonden blij ven van wijlen Minister Kalff. Burgemeestet de Vlugt. dr. H. van Manen en wjjlen ir. E. C W. van Dijk. Aan de technische voorberei ding die van dr. Ir. G. van Heukelom en wij len ir. N. M. de Kanter, beiden van de N. S en van ir. W. A. de Graaf en ir. C. Biemond van de gemeente Amsterdam De samenwerking tusschen oe Gemeente Am sterdam en onzen dienst van weg en werken is zoo voortreffelijk geweest, dat spr. mede na mens den heer Driessen nog een afzonderlijk woord van dank wilde richten tot ir. W. A. de Graaf, directeur van Publieke Werken en tot zjjn medewerkers, die na het afscheid van ir. Biemond het werk op denzellden voet hebben voortgezet; tot stadsingenieur Jhr. ir. E. van Heemskerck van Beest en ir. J. J Sterkenburg. Mede dankte spr. architect Schelling en de beeldende kunstenaars Peter Alma, den maker van de beide groote wandschilderingen in de hal van het Amstelstation. den beeldhouwer Theo van Reyn, die de beelden heeft gemaakt en prof. H. Campendonk. den vervaardiger van het gebrandschilderd raam in de ingangshal van het Muiderpoortstation. De voordeelen, die Amsterdam door de spoorwegwerken Amsterdam-Oost deelachtig wordt, liggen voor het grijpen- een goede har monie tusschen stadsaanleg en spoorwegtracé opheffing van alle kruisingen a niveau, een prlncipieele verbetering van het locale en in- terlocale verkeer voor de geheele Oostelljke helft van de stad. Wij verneugen ons hierin van ganscher harte. De verschillende belangen zijn zoo nauw verbonden, dat deze verbeterin gen indirect ook ten goede komen aan het spoorweg bedrij f Zoo zijn wjj tevens een stap dichter ge naderd tot het tot stand brengen van de ringbaan, welke in de toekomst het goede renverkeer van Watergraafsmeer naar Westen en de tegenwoordige en bouwen nemen. De Minister van Economische Zaken heeft een •ectle spiritus van het eenigen tlld geleden op- ïerichte Rjjksbureau voor chemische producten ngesteld. Tot directeur dezer sectie is benoemd «e heer G. L. M. Franck aan wien de uitvoering “*r krachtens de dlstributlewet getroffen rege- ünk U opgedragen. De sectie Is gevestigd Wate- «ngscheweg 1. te Delft. Fabrikanten, be- en ver- «rkers. importeurs en handelaren, met uitzon- Van de*alIllsten van spiritus zlin ver- ?.lcht zich bjj de sectie te laten Inschrijven. °°Pen en verkoopen van dit product is hun •wider vergunning verboden. h de apiritusbeschikking Is verder een bepa- r?8 OMenomen. volgens welke van dit verbod bet zonder vergunning koopen, verkoopen en leveren van spiritus In normale hoeveelheden o algemeene dispensatie geldt de eerste veertien gen. Niet-handelaren mogen niet In den han- worden betrokken Laten wij vandaag nog beginnen: eigen belang en vooroordeel opzjj te zetten, eigen fouten te erkennen en goed te maken, in plaats van de schuld bjj anderen te zoeken; eerlijkheid, onzelfzuchtigheid, vertrouwen en liefde te betrachten; te geven in plaats van te nemen; te dienen in plaats van te heer- schen; naar God te luisteren en Hem te gehoorzamen, wat hij ook van ons vraagt. Wjj vrouwen hebben hierin mede als opvoed sters van onze kinderen een bijzonder groote taak en verantwoordelijkheid. Alleen als wjj allen meewerken, of wU hoog of laag geplaatst zijn in de maatschappij, kan er een nieuwe wereld komen. Dit is de mobilisatie waartoe wij nu leder» vrouw oproepen. Wie hieraan mee wil werken, zende haar naam en adres aan de laatste der onderge- teekenden. H. AlbardaTibo, 's-Gravenhage; J. C. van Amstelvan Löben Seis, Amstelveen; Dra. A. S. J. H. Baarbee, Zutphen; L. H. A. Beels, Am sterdam; C. E. van BeunlngenFentener van Vllsslngen, Vught; S. van Walre de Bordes Grothe, Middelburg; I. BoudierBakker, Utrecht; E. DoyerBertling, Baarn; M. de Geer Voorhoeve, 's-Gravenhage; R. HetebrijBauer. Heerlen; Dra. Sis Heyster, Utrecht; M J. W. van Hogendorp, 's-Gravenhage; dr. H. W. Hondelinkvan Voorthuysen, Utrecht; G. Kra mersde Vlaming Pleysler. Leiden; E. Lint horst HomanStorm van 's-Gravesande, Gro ningen; E. van der MeyKoopmans. Leeuwar den; A. H W. de Monchyde Bas. Rotterdam; dr. M. Montessori. Laren; M. G MullerLulofs. Utrecht; J. C. OudFisher. Rotterdam: J. Ot^dshoornGuit, Schiedam; E. C. van Over- beek—Geleynse. Amsterdam; E. Patljnde Brauw, 's-Gravenhage: S. S. Philipsvan Len- nep. Eindhoven; A. PiersonMuysken, Baarn: A. Quarles van Uffordbaronesse Mulert tot de Leemcule, Middelburg: R. A. M van Rossum Heynens. Heerlen; G. Rueb. 's-Gravenhage; H F. de Ruytervan der Peer, Utrecht; T. Toornstrade Hondt, Leeuwarden: baronesse van Tuyll van SerooskerkenBoreel, 's-Graven- hage; J. W C. Snijder van Wissenkerke, 's-Gra venhage; J. L. S. U. SwartsPosthumus Melj- Jes, Heerlen; H van der Veende Jong. Leeu warden; A. J. VlasWillemsen. Soestdljk; baro nesse O. O. van Voorst tot Voorstyan Nispen tot Pannerden, 's-Gravenhage; W. Vrijenhoek van Zuuren. Rotterdam: H. WallerPierson. Utrecht: G. C. C. WelterBurger. 's-Graven- liage; J W. Ortt, Jan van Nassaustraat 40, 's-Gravenhage, n ons land, dat uit welbegrepen eigenbelang wezenlijk en eerlijk neutraal wil blijven In het huidige oorlogsconflict, geeft de Overheid zich terecht moeite om ook de vrije pers ervan te overtuigen, dat ztf meer dan ooit op haar woorden moet passen, opdat geen kwaadwillige ook maar een schijn van kans krijgt onze neutraliteit in twijfel te trekken. Voor een klein land temidden van machtige oorlogvoerende mogend- 'heden is deze bezorgdheid van de Over heid niet alleen begrijpelijk, maar ook hoogst verdienstelijk. Neutralen van de grootte en de macht van de Vereenlgde Staten behoeven hun pers geen blad voor den mond aan te bevelen en in het neutrale Italië, dat zich meesterlijk op de wip tusschen de oorlogvoerenden weet te handhaven, geniet de fascistische pers in dit opzicht een vrijheid, die som mige democraten haar wellicht zullen benijden. Wat het nog altijd „neutrale” Sovjet-Rusland zich op dit gebied kan veroorloven, spant echter de kroon. De gieuwbakken „vriendschap” tusschen I i^ejewis «te belang, ook het intercommunale verkeer van en naar het Gooi en Utrecht zal daar van den gunst Igen Invloed ondervinden. Wanneer men voorts bedenkt, dat de uit voering der spoorwegwerken de gemeente in staat heeft gesteld en ral stellep, aller lei toestanden, die utt stedebouwkundig oogpunt ongewenscht of zelfs misplaatst moeten worden geacht, te saneeren, te ratlonaliseeren en te verfraaien, dan be grijpt men, van welk een eminent belang, hetgeen is gereed gekomen, voor Amster dam is. Na deze uiteenzetting van de beteekenis der werken vertrok het gezelschap per extra-trein van het Centraal Station langs de nieuwe verhoogde baan naar het Muiderpoortstation, dat bezichtigd werd. Hierna volgde de offi- cieele opening van het Amstelstation. waar prof, dr ir. J. Goudriaan, p-esident-directeur van de Nederlandsche Spoorwegen, de aan wezige autoriteiten begroette. Spr. verklapt geen geheim, indien hij zegt, dat zijn persoonlijke medewerking aan de groote en grootsche werken, die heden in ge bruik worden gesteld, zich geheel beperkt tot de enkele woorden, die hjj thans spreekt. En deze woorden moeten allereerst zjjn een be tuiging van groote hulde en dankbaarheid aan hen, die in eendrachtige samenwerking werken hebben tot stand gebracht, contract tusschen Rijk, Gemeente Naar wjj vernemen, is thans een niewwe regeling der vacanties in ons land in voor bereiding. waardoor het mogeljjk wordt de jaarljtksche vrjje dagen over een grooter tijdvak te verdeelen. Het initiatief daartoe gaat nit van de directie der Ned. Spoorwegen, die haar plannen speedig aan de Regeering en an dere betrokken instanties zal voorleggen. Hoewel op de terreinen van de H A L. meest al geen publiek wordt toegelaten, was ditmaal een uitzondering gepaakt voor de familie van de opvarenden Van de „Binnendijk”. Deze mocht de aankomst vanuit de loods gade slaan en direct nadat de ..gangway” was uit gelegd kon men de schipbreukelingen begroe ten. Enkele leden van de bemanning van de Binnendijk" vonden gelegenheid ons iets over hun wedervaren te vertellen en zoo vernamen wfj het volgende relaas. Na een kalme reis van New York kwam de Binnendijk Zaterdag 7 October in de nabijheid van de Engelsche kust ter hoogte van Shambles lichtschip. Het was 's avonds Om tien uur en het schip voer ongeveer acht mijl y|j/de kust, toen van Rotterdam opdracht werd ontvangen op te stoomen naar Weymouth voor Onderzoek. Juist op het oogenblik, dat aan dit bevel werd voldaan, en men het roer wendde, deed zich aan bakboordzijde. In het mid denschip, een vreeseljjke ontploffing voor. De stoker, S. T. Oudejans, die Zich juist op de vuurplaat bevond, werd orhhoog ge worpen en viel met de stukken van de gebroken plaat weer terug. De stuurmans leerling T. Huisman stond op de brug op den uilkjjk, ook hij werd in de lucht gewor pen en het mag een geluk heeten, dat de jongeman niet over boord viel. mededeelen, dat de eerste berichten, volgens welke het sa. Binnendijk geladen was met een groote hoeveelheid graan voor de Ne- deriandsche regeering, onjuist waren. De Binnendijk had wel wat graan aan boord, maar het grootste deel van de lading be stond toch uit stlAgoed. De Statendam heeft wel een lading graan van 5000 ton aan boord voor de Nederlandsche regeering. Toen de Statendam op de thuisreis in Enge- lanc aankwam, kreeg het schip een ligplaats achter de Downs, waar het echter in verbana met de grootte, spoedig weer vandaan ging. Het schip stoomde naar Londen, waar het eeis ligplaats kreeg aangewezen fn Tilbury Doek Daar werden de papieren onderzocht, de passa giers kregen verlof van boord' te gaan om zich per directe gelegenheia naar Nederland te be geven en een deel der lading werd gelost. Hoewel het oponthoud twee en een halve week duurde, heeft men toch niet den in- van andere Alles gaat op zijn van ce vele

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 5