1 Middellandsche Zee, oase des vredes Een pleizierig afscheid van Amsterdam W.P. De „Repulse beschadigd? zwaar Na zes en WICKS De H. Stoel Polen yVy luisteren naar... weken oorlog het mo- WEK UW LEVER-GAL OP Buitenlandsch Overzicht Parijs meldt: ACTIVITEIT TUSSCHEN MOEZEL EN SAAR Berlijn meldt: PA TROUILLEGEVECHTEN IN HET WESTEN Keelpijn MAANDAG 16 OCTOBER 1939 4 Mgr. Gilmartin T Eenige vertragingen Motor door trein gegrepen MARKTEN Arts slipt met motor FINSCHE HOUTBOOT AAN DEN GROND Duitsche import door den oorlog gehalveerd Verstekeling in den laatsten trein Drukte rondom het Amstelstation Vervaardiging gemengde veevoeder* OFFIC1EELE CRISIS PUBLICATIE Dinsdag 17 October Osservatore ugt: „Het Vaticaan tl voorzichtig, maar volstrekt niet onverschillig” Aanwinsten voor de Britsche vloot --t Officieel antwoord op gestelde vragen Haringvisschers uitgevaren I I Clearingkoersen correspondent seint i i V'vaag: 1 aan voer. ruime K'S-' V VapoRub c De wereld wacht op Ook in het Weesperpoortstatlon vond nog een afscheidsplechtlgheid plaats na het vertrek van den laatsten trein, waarbij het geheele perso neel van dk station, dat met Ingang van Zon dag ten deele op het nieuwe Amstelstation en overigens op andere plaatsen te werk is ge steld, tegenwoordig was. 11.30 11 50 4 20 hanïel beste eer LONDEN. 14 Oct. (Reuter). Aartsbisschop van Tuam In Ierland overleden. Door de tijdsomstandigheden moeilijkheden Verschillende werk. Kunnen 1 doe In een wei ziei var aar sen dat gep Li lucT Tiet geh< Mul terd l t 1 i 1 C de afd< noe N veri bet den gevi blüi B dek kan stel de Oct B een kon wez M de wel maa leen Al luch taln nisa oorl Vi min; tijde maa voor Bi Werl gerij niet W deel geve heel van pnx E gen nert de t bom Wal kooi een tijde geer vol. Si 1 1 I 1 I WASHINGTON, 14 Oct. (Reuter). Volgens een schatting van het ministerie van Handel is door den oorlog de normale toevoer van producten uit het buitenland In Dultschland gehalveerd. Dultschland Is vrijwel geïsoleerd van de landen, die in de eerste zes maanden 50.1 pCt. van zijn igwoarbehoeften hebben gedekt. Zi ds sa «c on re de cli I» 1 tei aai zie i va: ke: pli de< Clt vei Va toe lee vei sn: fln mli *iU Gr f I He< f 2 ma de voo I I br» voo zonderlijken nacht werd zijn daad met een ova tie beloond, terwijl hem grootmoedig vergiffenis werd geschonken. Na dit on-offlcieele Intermezzo werden nog woorden van afscheid gesproken door den heer Cornellsse, voorzitter van ..Cellwa”, die tenslotte den bestuurder van den laatsten trein een kistje sigaren ten geschenke gaf. In genoeglijke stemming bleef men nog ge- rulmen tijd bijeen, waarna Het uitstekend ge slaagde afscheidsfeest tegen twee uur een einde nam. de kracht van de rede, en niet door die van de wapenen, dat de rechtvaardigheid overwint. En de rijken die niet gebaseerd zijn op recht vaardigheid. worden niet door God geze gend." (radioboodschap van 24 Augustus). De Duitsche pers vraagt weer naar het Britsche vliegtulgmoederschlp „Are Royal" Z(j verklaart thans het bewijs te bezitten dat de Arc Royal op 26 September werkelijk het lot ten deel is gevallen, dat door de Duitsche berichten Is medegedeeld, want se- «ert 26 September bevindt het schip zich niet meer bij het smaldeel, waarmede het voordien opereerde. Mgr. Gilmartin. Is heden Hoe er Zondagnacht gewerkt werd BERLIJN, 16 Oct. (DNB) Het opperbevel der Duitsche weermacht maakt bekend: De Duitsche troepen hebben hun bewegingen voor de bezetting van de belangenzone In Polen voltooid. Voortaan zal het hoofdkwartier geen enkel communiqué meer uitgeven over het Oostelijk front. Aan het Westelijk front slechts zeldzame pa- troulllegevechtén en zwak artillerievuur. Aan den Rijn, ten Zuidwesten van Rastadt. werden de Franse hen door den was van het Rijnwater gedwongen een pantserfort te ont ruimen Aan beide zijden geringe activiteit van de luchtmacht. Koersen voor stortingen op 16 October 1936 tegen verplichtingen luidende in Reichsmaikca 75.60 en Lires 9,55. en zult *z morgeus uit bed springen, gereed om bergen te verzetten. lederen dag moet uw lever een liter lever-gal In uw ingewanden doen vloeien. Wanneer deze stroom van lever-gal onvoldoende is. verteert uw voedsel niet, het bederft. U voelt u opgeblazen, u raakt verstopt. Uw lichaam la vergiftigd, u voelt u beroerd en ellendig, u ziet allee zwart. De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmidde len. U moet CARTERS LEV ER-PILLETJES nemen om deze liter lever-gal vrij te doen vloeien en u zult u een geheel ander mensen voelen. Onachade- IUk plantaardig, zacht, onovertroffen om da lever- gal te doen vloeien. Ei echt Carter s Lever-Pllletjea bij apothekers en drogisten, f. 0.75. Hedenmorgen zijn twee militairen, die per motor den Doodenwege nabij Leusden op den onbewaakten overweg nabij den Hertenkop door trein 82, komende van Nijmegen, ge grepen en op slag gedood. De handgreep van de locomotief werd verbogen en de trein kwam met 16 minuten vertraging te 10.22 uur te Amersfoort aan. De H. Vader ontving heden In particuliere audiëntie o.a. Mgr. Meysztowicz. canoniek consultor van het Poolsche gezantschap by den H. Stoel. In Vatlcaansche kringen acht men het zeer waarschijnlijk, dat 29 October as„ op het feest van Christus Konlng. de eerste encycliek van Paus Plus XII verschijnen zal. Installatie treurmuziek deed klinken. Maar de stemming was niet evenredig aan deze treurnis. Vroolyke gezelschappen van buurtbewoners voegden zich In den trein bij de trein passagiers en eerst om een uur reed de diesel onder dave rende trompetsignalen, die de geheele stations- bezettlng op de perrons riepen, het Centraal Station binnen. Daar werd de bekranste diesel met zijn be manning op de gevoelige plaat vastgelegd, waar na de genoodigden van de Spoorwegen zich in de wachtkamers vereenigden om het afscheid van het W. P.-station in het oude baanvak met de lastige overwegen verder te vieren. Voordat Iemand goed wist wat er gebeurde, nam een onbekende, die zich als verstekeling van dén laatsten trein ontpopte, het woord om de clementie van de spoorwegautoriteiten In te roepen voor zijn stoutmoedigheid. In dezen uit- Onze Romelnsche Saterdagavond De „Osservatore Romano" van heden avond verzet zich in een artikel getiteld »de H. Stoel en Polen" tegen de Hier en daar geulte insinuaties, dat de H. Stoel mln of meer onverschillig zou zyn gebleven on der de Poolsche tragedie BERLUN, 16 October (DNB' Naar het opperbevel van de Duit sche weermacht bekend maakt, heeft deselfde duikboot, welke het Brit sche slagschip Royal Oak” heeft tot zinken gebracht, door torpedo- treffers het Engelsche slagschip t,Repulse” zwaar beschadigd en voor den strijd ongeschikt gemaakt. Het is een goede eigenschap van de Amster dammers. dat zij zich graag op de hoogte stel len van alle verbeteringen, die de stad onder gaat. Zondag was het. zooals viel te verwachten, ondanks het buiige weer, zeer druk rondom hei nieuwe Amstelstation, dat men als het symbool van de spoorwegwerken schijnt te beschouwen. Lijn 5 en lijn 25 waren voortdurend overbezet, terwijl buslijn E op den eersten dag van zijn bestaan zijn nut reeds ten voile heetf bewezen. Zooals bekend, zal deze bus als een gewone lijn gedurende den geheelen dag worden onderhou den en niet, gelijk aanvankelijk In de bedoeling lag, slechts gedurende bepaalde uren per dag. Keurend en bewonderend waagde men zich In de stijlvolle stationshal, terwijl honderden er toe overgingen met een perronkaartje de perrons te betreden. Men inspecteerde den tramtun nel, de taxl-standplaatsen en alles wat er nieuw Is aan het nieuwe station om daarna de sen satie te ondergaan per tram of bus langs het nieuwe traject te rijden. Het verkeer uit de richting Diemen en Dul vendrecht werd vanaf de Weesperzüde langs het Amstelstation geleid, doch daar het wederom een auto-looze Zondag was. kon men zich van de nieuwe situatie voor het doorgaand verkeer moeilijk een indruk vormen. Op vele plaatsen waren Zondag nog arbeiden bezig om de laatste hand te leggen aan palisa- deerlngen en bestratingen. Wrijf dexe krachtig» ralf op de kert m bedek ra met warm flanel. Dit werkt ala een pappleuty en bovendien worden door de ingeademrte dampen de aangedane luchtwegen gezuiverd. Eeli montagewagen van de tram volgde cm 300 Meter bovendraad te spannen. By de Welttenbachstraat werd de nachtelyke rust verstoord door een enorme dragline, die met groote happen het zandbed van den ouden spoorweg opruimde. Intusschen lagen de rails voor de tram al gereed. De nieuwe aansluiting werd gemaakt, 600 Meter bovendraad gespan nen en ook daar was de toegang tot den nieuwen tunnel voltooid. De overweg voor de Javastraat werd in den ouden staat gelaten en eerst over enkele weken zal dasu- de nieuwe tunnel over de volle breedte In gebruik worden genomen, ’n Vooclooplg voet pad werd gelegd over het oude spoorwegempla cement, waardoor een nieuwe verbihamg tus schen Beukenweg en Tugelaweg tot stand kwam, terwijl bij de Domselaerstraat werd volstaan met het leggen van een voorlooplge bestrating tus schen de oude spoorrails. Met de grootste regelmaat is den heelen nacht doorgewerkt, waarbij veel profijt werd getrokken van het goede weer. Het kwam zeldzaam goed te pas. dat het den geheelen nacht droog bleef en dat de storm van Zaterdag was gaan liggen. Tusschen twee regenachtige dagen in heeft men den fraalsten nacht getrofen, dien men zich kan denken. Zonder vertragingen konden de treinen des morgens om half zeven de nieuwe, hooge baanvakken volgen en reden de trams onder de nieuwe tunnels door naar de nieuwe stations. Zoo brak een Zondag aan vol nieuwigheid, een Zondag, dien men Jaren lang heeft verbeid. Het ingaan van de nieuwe dienstregeling bij de Ned. Spoorwegen Zondag deed vooral de aandacht vestigen op de nieuwe situatie van den treinenloop, dien m enrondom Amsterdam heeft gekregen. Daar zijn dan ook Zondagmorgen, zooals wy van den heer J. A. Alma, Inspecteur van het vervoer, vernamen, eenige kleine vertragingen ontstaan, met name naby Dulvendrecht, waar in verband met het nog niet opgehoogde gedeelte van de spoorbaar» met een geringe snelheid ge reden moet worden. Deze bedroeg tot 9 uar slechts 30 K.M., doch kon daarna tot 60 KM. worden opgevoerd. Een en ander had echter weinig invloed op een goed functionneeren der nieuwe dienstregeling, die over het algemeen regelmatig verliep Van de weder-invoering van den hzlf-uurs- dienst op het midden-net is op den ,auto- loozen” Zondag een dankbaar gebruik gemaakt, zoodat de Spoorwegen over het relzlgersvervoer niet te klagen hadden. Zondagnacht werden nieuwe stations ingelascht en eindigde de overweg-misère LONDEN, 14 Oct. (Reuter). De nieuwste aanwinst voor de Britsche vloot is *«n vyftien- dulzend ton metend luxeschlp, dat onlangs van stapel Is geloopen en thans is omgebouwd tot een gewapend koopvaardijschip. Een aantal van deze schepen zullen een nieuw smaldeel van de Britsche marine vormen, dat moet optreden tegen vyandelyke kapers. De dreigende lange loopen van de kanonnen steken langs de zyden van het schip naar bulten. De ruime eerste klas salon Is in tweeën gedeeld om een officiersmess en een geschuttoren te vormen. Het schip is voorzien van paravanes, en teneinde het gevaar van zinken te verminderen zijn 19 000 lucht dichte tonnen en 1100 ton hout aan boord ge nomen en in de ruimen opgeslagen. Op de scheepswerven worden kanonnen van verschillend type gemonteerd op kleinere koop- vaardyschepen, die alleen voor de verdediging worden ulüjerust. Overeenkomstig de Interna tionale wet hebben deze schepen hun kanonnen op het achterdek, zoodat zij niet in aanvallende positie kunnen vuren. Men leze npg eens de rede, welke de Paus hield tot de te Rome resldeerende Polen. Men herinnere zich ook deze andere woorden van den H. Vader: „Wij. die geen ander wapen hebben dan het woord der waarheid, spreken boven alle publieke tegenstellingen en harts tochten uit in naam van God. Het is door Er is bovendien nog een reden om het vredes- vonkje te biyven aanwakkeren. Berlyn zou graag een grootsche conferentie met veel gala en praal binnen zyn muren zien van de drie bondgenooten. Dultschland, Rusland en Italië. Doch dit plan van Von Ribbentrop, dat reeds als argument by het vredesoffensief Is ge bruikt, schynt niet direct in den smaak te val len: Niet alleen Rome, maar zelfs in Moskou voelt men er niet veel voor om nu direct maar militaire afspraken met Berlyn te sluiten. Dc diplomatieke regie van een drie-dlctatoren- conferentie te Berlyn moge misschien slagen er zyn ook consequenties aan verbonden, waar voor Moskou en Rome niet blind zyn. Engelands houding is niet gewyzigd. Dal Chamberlain's radio-rede Zaterdag niet is doorgegeven, wyst er op, dat er geen nieuws was. Doch de buitengewone hoffeiykheld, waar mee Bastlanlnl in Engeland is ontvangen, is als een bevestiging van de vriendschappelyke hou ding by het vertrek van zyn voorganger als Italiaansch ambassadeur bij het hof van St James, Grandl, te beschouwen. Itallës positie als aangewezen bemiddelaar in het conflict Is daardoor niet verminderd. PARIJS, 16 October (Havas) Het Fraiwche legerbericht van den ochtend van den 16den October luidt; Groote activiteit in de vaandel ijk r Knies tusschen Moezel en Saar. Optreden der wederxydsche patrouilles in de streek ten Westen van Wissembourg. De wereld wacht in spanning wat er nu zal gebeuren nadat de grooten en machtigen der strijdvoerenden volken woordengesproken hebben die niet op een spoedtgen vrede duiden. En dezelfde „wereld” welke zoo vaak niets dan smaad over had voor den Ropm- schen Opperherder, ziet nu 'met zekere hoop uit óók naar het Vati caan. De nieuwsbureaus hebben het over de aarde vermeld, dat weldra Z. H. Paus Pius XII zijn eerste encycliek zal uitzenden en ook zij dip anders geen waarde hechten aan hetgeen de Plaatsbekleeder van Christus op aarde zegt, zij zien nu met verlangen uit naar hetgeen Deze zal spreken. Want zij weten: Hij zal niet letten óp par tijen, op scheidingslijnen. Hij zal de dingen aanroeren die boven het tijde lijke en toch in het tijdelijke staan. Het woord van den Paus heeft altijd gezag gehad. In het bijzonder heeft het woord van den Vredevorst groote waarde in»deze oogenbltkken. De wereld wacht. Volgens een bericht van de kustwacht te Westkapelle zit 'n Flnsche houtboot vóór West- kapelle aan den grond. De zee is woelig en de wind West. Zondagavond is de 33-jarige militaire arts J. J. du Saar uit Wlldervank met zijn motor te Hattem geslipt. Met een zware hersenschudding is de patiënt in het RK. Ziekenhuis te ^Zwolle opgenomen. Hedenmorgen was het bewustzyn nog niet teruggekeerd. Zaterdagochtend tegen negen uur zijn uit de Koningin Wilhelmlnahaven te Vlaardingen de eerste stoomharingschepen naar de visschery vertrokken en wel de VK 217 .Maria Adriana”, schipper H. van Roon, en de VL. 172 Clara” schipper C. Poot, belden van de N V Visschery Maatschappy Vlaardingen. Een tiental schepen ligt voor de visscherti gereed en zal vermoedeiyk deze week volgen. de mate en In dezelfde verhouding zullen olij ven plaats vinden. Op grond hiervan kan het algemeen advies worden gegeven: voorgenomen bouwwerken, zoo daarvan de bouw binnen afzienbaren tijd in ieder geval noodzakelijk moet worden geacht, zoo spoedig mogelijk te doen uitvoeren. Naar mag worden aangenomen zal uitstel lelden tot duurderen bouw. Volgens het inzicht van velen, die bjj net bouwvak betrokken zijn, kan, Indien de betrok kenen daaraan zooveel' mogelyk medewerken en de regeering de noodig» maatregelsgr-daartoe neemt, spoedig weer een meer geregelde togsw stand in het bouwbedrijf worden verwacht. De nacht van Zaterdag op Zondag is voor de Ingenieurs van de Nederlandsche Spoor wegen een der bedryvlgste geweest, welke zy ooit hebben gekend. Het was een nacht, die maandenlang minutieus werd voorbe reid, omdat een kleine hapering de verras sendste gevolgen had kunnen hebben. Het heele werk, dat veel op een legkaart geleek, kwam punctueel op tijd gereed. Des avonds reden de treinen laag, des ochtends hoog. De vertraging van den laatsten trein, die nog door een materialen-trein werd gevolgd, was oorzaak, dat eerst drie kwartier over tyd met L het werk kon worden begonn'en. Voor de spoor wegen waren de belangrykste onderdeden het tot stand brengen van de aansluitingen In Dui- vendrecht en in de Rietlanden. Reeds vroeg in den nacht was de aansluiting in Dulvendrecht. "waar de nieuwe spoorbaan langzaam begin te stygen, gereed. OmvangrU- ker was echter het werk in de Rietlanden, waar de nieuwe spoorbruggen over de Nieuwe Vaart en het Loozlngskanaal moesten worden inge voegd. Ten noorden en ten zuiden moesten nieuwe aansluitingen worden gemaakt en oude sporen worden weggebroken. Met Ir. Bardet, onder wiens leiding het ge heele spoorwegdek tot stand is gekomen, heb ben wy daar een kijkje genomen Op het wyde veld van rails en wissels werd gestaag en onaf gebroken gewerkt, precies volgens het schema. Ploegen van vyftlg arbeiders wrikten met lan ge koevoeten de rails om, bouten werden losge schroefd, nieuwe bouten bevestigd, feilloos ze ker voegden de verbroken rails zich aaneen en werd de nieuwe ijzeren weg naar het Mulder- poort- en Amstelstation geboren. In de Rietlanden kregen we nog een merk waardig staaltje te zien van de nauwkeurig heid, waarmede werd gewerkt. Volgens de voorschriften moet de afstand tusschen palen en het hart van een spoorbaan minimaal drie meter bedragen. Op enkele plaatsen stonden de massieve palen van het electrlsche bovennet van den ouden baan juist 15 cM. te dicht bij den nieuwen baan. In plaats van de oude pa len. die In zware betonnen fundeeringen zjjn gegoten, te sloopen, hetgeen een uiterst tjjd- roovend karwei zou zyn geweest, werd volstaan met uit de palen een strook van precies 15 c.M. breedte uit te snyden met electrlsche sny- apparaten. Behalve de nieuwe spoor-aanslulting moesten echter ook nieuwe aansluitingen van trams en straten worden gemaakt, waarby spoorwegen en gemeente ten nauwste samenwerkten. Zoo- dra de eene Instantie gereed was, nam de an dere het werk over. In snel tempo werd een omvangryk werk verzet. De spoorbrug, die den toegang tot den tunnel naast het Amstelstation tot Zaterdagnacht ver sperde, moest worden opgebroken. Zoodra de laatste trein was gepasseerd, werd begonnen met het opvyselen van de middelste brugdeelen, waarna deze met behulp van lorries ter zyde werden geschoven op de buitenste brugdeelen. Toen de toegang tot den tunnel vry was ge komen, haastte het publiek, dat vry talryk de nachtelyke verrichtingen gadesloeg, zich van de nieuwe verbinding gebruik te maken. Nauweiyks was het eerste brugdeel weggeschoven, of er naderde een stoomwals om het wegdek, dat --- •- onder de brug reeds was gelegd, te voltooien, gevonden hebbende prjjsverboogiDgen in de»K- want overal langs het baanvak wachtten reeds ploegen werklieden om in weinige uren tyds de aansluitingen op het hoogl* baanvak een feit te maken. Nauweiyks had de trein zich c~ Juich van de duizenden in beweging De laatste treinrit van station Amster dam W.P. langs het oude baanvak naar het Centraal Station heeft de treurmuziek, wel ken op sommige plaatsen ais by een uit vaart gehoore werd gebracht, ten spyt, ’t karakter gedragen van 'n triomftocht. Het nachteiyk uur had niet verhinderd, dat dui zenden belangstellenden, meerendeels buurt bewoners, op de been waren gebleven. Tenslotte wijst de Osservatore op het universeele karakter van d?n H. Stoel. Men doet verkeerd van het zichtbare Hoofd der Kerk te verwachten, dat het van gevoelens biyk zou geven en uitdrukkingen zou ge bruiken, die alleen rechtvaardig en accep tabel zyn by de burgers of plaateelyke hiërarchie in een der oorlogvoerende staten. De H. Stoel heeft in diepe smart meege leefd met den slag die Polen trof. zyn ontstaan in de bouwbedryven architecten zyn reeds zonder maatregelen getroffen worden om aan deze moeliykheden tegemoet te komen? Antwoord: Ongetwyfeld is er onder de huidi ge omstandigheden risico aan verbonden voor een opdrachtgever om tot bouwen over te gaan. Middelen zullen moeten worden beraamd om dit risico voor alle betrokken personen zoo ge ring mogelyk te doen zyn en om de eventueele nadeellge gevolgen, die uit den toestand zou den kunnen voortkomen, zoo blliyk mogelyk naar ieders positie te verdeelen. De regeenng heeft door het instellen van verschillende in stanties zooveel mogelyk maatregelen genomen om prljsverhcoglngen tegen te gaan. Er Is geen reden zonder meer aan te nemen, dat de plaats Er wordt aldus de Osservatore in dc pers aan de woorden van Z. H. den Paus al te weinig aandacht besteed. Vervolgens heeft de oorlog het gevoelen van vele menschen ver keerd beïnvloed, zoodat zy niet meer tot een objectief oordeel in staat zyn. Derdens Is men in dezen tyd gewend geraakt aan redevoerin gen en betoogen in een zoo onredeiyken, hef- tlgen toon, als de H. Stoel niet gebruiken wil noch kan, maar waarby de woorden die de H. Stoel gebruikt, wellicht zachter aandoen, dan ze in werkeiykheid zyn een oase des vredes worden, te meer nog Indien het Turkye mocht gelukken de Dardanellen gesloten te houden vóór combattanten, gl sai het dan de Russische positie als „neutrale” mogendheid in de „mare nostrum" versterken. Krijgt het machtige Rusland In het Zuiden misschien weer een kansje om zijn invloed te versterken, In het Noorden is zyn positie ge- aurende het weekend niet veel gewijzigd. Fin land. moreel gesterkt door den steun zyner bondgenooten, schynt immuun voor te grooten druk. Het wil aan redelyke eischen, tengevolge van de gewijzigde situatie aan de Oostzee, wei voldoen. Voordat de onderhandellngen begon nen. was het al bereid, om over de voor Fin land ongunstig gelegen eilandjes voor Kroon stad te onderhandelen. En de Aalandsellanden zyn reeds een geschilpunt sinds Rusland Flnlands wensch, om dit strategisch punt op de gren. van Oostzee en Bothnische Golf te versterken, op de Volkenbondsvergadering van j.l. voorjaar heeft getorpedeerd. Dat deze twee punten bt de Moskousche onderhandellngen ter sprake zyn gekomen is waarschyniyk. maar welk geloof men aan de overige geruchten mag schenken valt niet uit te maken. Eén ding staat vast. 'Fnland heeft niet gecapituleerd. In de Duitsche diplomatieke stellingen is weer een posltieverschulving op te merken Evenals in den reeds besproken Italiaanschen commentaar ontdekt ook de Duitsche pers zelfs constructieve elementen In Chamberlain’s rede van jJ. Vrydag. In de zeer vage aanduiding van een nieuw Europeesch systeem, waar de Engel sche woordvoerder op zinspeelde, meent men thans te Berlyn een nader aanknooplngspunt te zien De hoop op vrede Is In de puitsche gouwen nog veel sterker, dan de hoop op de overwinning. Geen wonder, want een vrede op net moment zou voor het Duitsche gevoel tevens een overwinning insluiten. De Minister van Economische Zaken maakt bekend, dat alle loopend» vergunningen tot het vervaardigen van gemengde veevoeders (waar onder vogelvoedersi binnenkort zullen worden ingetrokken en vervangen door nieuwe. Met de afgifte van deze laatste zal de Nederlandsche Meelcentrale worden belast. In het algemeen zal de Meelcentrale slechts hun een vergunning kunnen verleenen, die vóói 29 Augustus 1939 in eigen bedryf over een ma chinale menginstallatle beschikten en aan be paalde omzetnermeh blijken te beantwoorden. Zy. die voor een zoodanige vergunning in aan merking wenschen te komen, dienen zich ten spoedigste met een daartoe strekkend verzoek schrift tot de ^Nederlandsche Meelcentrale, Rlouwstraat 176 teT^Jravenhage, te wenden, onder opgaaf van: a. hun productie van In eigen bedrijf machl- naai bereide mengvoeders gedurende het Jaar 1938; b. hun productie gedurende het jaar 1938 van in eigen bedrijf machinaal vermalen, gebroken of vermengd voeder, voor welk diersoort ook; c. de wyze. wiarop zy de sub a bedoelde voe ders in 1938 hebben gemengd (d.wx machinaal of op een andere, nauwkeurig door den aan vrager te omschryven wijze). Alle aanvragen moeten schrlfteiyk worden ingediend 's-Gravenhage, 14 October 1939, Weinigen zuilen voorzien hebben, dal groote conflict tusschen de machtigste gendheden van Europa gedurende anderhalve maand zonder eenig treffen van beteekenis zou verloopen. Hoe gruwelyk en hevig de stryd in Polen ook geweest Is. het »<erd toch algemeen air een InlettMng beschouwd van den kryg, die in ons werelddeel opnieuw was ontbrand. Maar evenals men van politiek oogpunt dezen nieuwen oorlog als een voortzetting van dien van 1914— 1918 kan beschouwen, evenzeer Zfjn de militaire verrichtingen begonnen op het doode punt, waar de ioojigravenkryg voor de Duitsche ont reddering achter het front In 1918 eindigde. Er zoo kon het gebeuren, dat na zes we ken oorlog in het Westen, in het begin, wanneer gewoonlyk 'de meeste „flghting- splrit" wordt ontwikkeld, de torpedeering van een slagschip het voornaamste wapenfeit is ge weest. De Royal Oak moge dan een der oudere van Engelands twaalf slagschepen zyn, het is toch het tydelyk verlies van een van zyn twaalf eeeforten. want het duurt, naar verluidt, nog wel twee jaar, voordat de moderne vervan ger „die reed» op stapel staat, gevechtsklaar is. Doch eigenlyk behoort de torpedeering van een oorlogsbodem ook slechts tot den schennut- •elingsoorlog, zooals die tot op heden gevoerd wordt. En al moge de bezetting der militaire ■telling^! In het Westen tot speculatieve be-* schouwingen over het verloop van den strijd aanleiding geven, de diplomatieke verschuivin gen en stellingen zyn voor dezen oorlog nog de belangrykste evenementen. Italië heeft zDn eersten officieelen commentaai laten hooren op Chamberlain's afwyzing van Hitler's voorstellen. Het reeds bekende stand punt, om zich by „faits-accomplis'' neer te leg gen, is de schynwerper, waaronder de woorden van den Britschen premier worden belicht, zoo dat deze stelllngname Berlyn niet onwelgevallig zal zyn. Maar op hét eind van Gaydas be schouwing wordt plotseling de vredes-schyu- werper aangestoken, zoodat toth Chamberlain's Optreden geen hopeloos geval wordt geheelen Itallë’s neutraliteit en diens positie als mo- gelyk middelaar Is daardoor, weer gered. Merk waardig Is het detail, dat In dezen officieelen Ita liaanschen commentaar wordt toegegeven, dat Hitlé? woordbreuk heeft gepleegd, al wordt dit vergoelykt door het moreel hlet sterke argu ment, dat dit wel meer voorkomt In de politiek. Verder zou Italië zyn politiek, om de Mlcl- dellandsche Zee tot een afzydlge zone te ma ken, ten zeerste versterkt hebben, Indien het Waar zou zyn, dat het de troepenconcentraties In zyn dependance Libye zou verminderen en te rugtrekken. Aan Egyptische zyde zou het- «Ifde geschieden en zelfs zou met Frankrijk een geiyksoortlg accoord worden gesloten. Na den Balkan zou aldus de Noord-Afrikaansehe kust van dreiging ontwapend zyn. Vandaar, dat de Itallaansche kolonisatie naar Libye wtordt voortgeaet. Het Middellandsche Zee-bekken zou ALKMAAR, 16 Oct. Veemarkt. Aangevoerd: 1 paard; 120 vette koeien f 120—285 53 gras kalveren f 305B; 59 nuchtere kalveren slacht t 616; 138 vette schapen f 1828; 234 vette varkens 6470 ct. per Kg. Handel matig. BROEK OP LANGEND!.IK 16 Oct. Aanvoer: 4200 Kg. roode kool f 1.70—2.50 47730 Kg. Savoye kool f 2.40—3.20; 17900 Kg uien f 2.10- 2.70, grove uien f 2.70—2.90, drielingen f 1.40— 1.70, nep f 4.20—4.10; 900 Kg. peen f 1.30—160; 2110 stuks bloemkool f 11.70—13.80, 2e stort f 3.906.50 67750 Kg. aardappelen: Bevelan ders f 1 501.90, Schotsche muizen f 1 80. Eigen heimers f 2—2.20, blauwe idem f 2.60; 47200 Kg. vroege witte kool f 1.401.80. TTEL. 14 Oct. Veiling béter gesorteerd en ver pakt fruit. Transp. de Cronaels C 4 00. B 7.00. A 9.50. extra 12 00. super 13.0014. Sterappel C 5.50 —7.50. B 6.00—10, A 6.50—13. extra 9.00—14. su per 110015. Lemoenappel C 56 50. B 6.008, A 7.509, extra 9.00—11, super 10.0012. alles ps» 100 kg. HOORN. 14 Oct. Veemarkt. 552 schapen 2100 17 per stuk Handel vlug. NOORDSCHARWOÜDk. 16 Oct. 3300 kg. Roode kool 1.802 20. 12000 kg. Uien 3.502.60, grove 2.803.20, drielingen 130—150. nep 4.00. 1000 kg. Bleten 2 20, 4000 kg. aardappelenbonken 1.70, Blauwe El gen h. 200. Bevelanders 1.90. 5600 kg. vroege Witte kool 1.401 80 900 struik An- dyvle 30 cent. OUDEWATER, 16 October 1939. Kaasmarkt. 35 partyen, 1575 stuks, 7875 kg., eerste soort f 31t 32, twee soort f 29I 30, handel matig. AMSTERDAM, 16 Oct. Veemarkt. Ter vee markt waren heden aangevoerd: 585 vette koeien, waarvan de prijzen waren: le kw. 1480, 2e kw. 6272, 3e kw. 5260 ct. per Kg. slacht- gewicht 80 melk- en kalikoeien f 180- 260 per stuk: 33 vette kalveren; 2e kw. 4656. 3e kw. 3844 ct. per Kg. levend gewicht; yo nuchtere kalveren f 813 per stuk; 83 schapen f ’—21 per stuk; 40 varkens: vleeschvarkens, weginoe van 90110 Kg. 7478, zware varkens 7478, vette varkens 7478 ct. per Kg. slachtgewict- enkele hooger. Aangevoerd 3 wagons geslA'lite rui'oeren uit Denemarken. Overzicht: slachtrunderen stugge handel, vaste prijzen. Melkkoeien matige aanvoer, stille handel, on veranderde pryzen. Vette kalveren matige aanvoer, vlugge han del, onveranderde prijzen. Nuchtere kalveren matige aanvoer, viugg» handel, constante prysen. Schapen matige aanvoer, stugge handel. Iets hoogere prijken. Varkens matige aanvoer, zeer stugge Prijzen onveranderd en eenige zeer L. cent hoogere noteering. Op het Weesperpoortstatlon zag het om streeks twaalf uur Zaterdagnacht reeds zwart van de menschen. die zich op de perrons ver drongen, die zelfs over de rails holden en die door geen politie In bedwang waren te houden. De stemming was vroolyk en prettig. Witten- burg’s fanfarekorjjs bracht muziek ten gehoore. En zoo werd het afscheid van het oude en thans vervallen Weesperpoortstatlon. dat nog met de versiering van het spoorweg-eeuwfeest prijkte, een waar volksfeest Vermoedelyk heeft het station nooit zooveel publiek onder de zwart-doorrookte kap ge borgen als Zondagnacht het ge\ al was. Zoo dicht stond men opeengepakt, dat extra voorzorgs maatregelen moesten worden getroffen, om de laatste teinen veilig binnen te loodsen. Tot op de uiterste randen van de perrons stond men schou der aan schouder en zoo schoven de dieselwagons langs ware menschenmuren. Het geduld werd, rykelijk op de proef gesteld. Met ongeveer twintig minuten vertraging gleed de lange diesel uit Arnhem, de laatste trein, die de W.P aan zou doen, langs het tweede perron voor. Een groot aantal genoodigden nam hier In den trein plaats en onderwijl speelde zich voor in den trein een kleine plechtigheid af Door een deputatie van de taxl-chauffeurs, die zoo tal- looze malen aan de W.P. de spoorwegpassagiers hebben overgenomen van den trein, werden aan den bestuurder een ookode en een boeket bloe men overhandigd. Veel tyd mocht er niet meer worden verloren. HILVERSUM I, 1875 en 414.4 M. KRO-Ulteendlng 8 00 Berichten ANP. 8.05—9.15 en 10.00 Ora- moloonmuzlek, 11.30 Godsdienstig halfuur. 12 00 Berichten. 1315 KRO-orkest. 12.U1 10 Berichten ANP gramafoonmuzlek. 3.00 Vrou wenuurtje, 3 00 Modecureus, 5.10 KRO-Melo- <1 laten en solisten. 5.456.05 Felicitaties. 6.35 Sporthalfuur. 7.00 Berichten. 7.15 Causerie „Het derde eeuwgetij van Vondels bekeerlng" 7 35 Reportage. 8 00 Berichten ANP medede lingen. 8.15 KRO-Symphonle-orkest. 9.30 Reportage. 10.30 Berichten ANP. 10 40 Rertus rat. Dlnteren en zijn Tfclgane-orkest, 11.00— 13 00 Gramotoonmuatek. HILVERSUM II. 301.5 M. AVRO-Ultrendlng 8 00 Berichten ANP gramofoonmuzlek. 8.80 Orgelspel. 8 50 Gramofoonmusiek. 10.15 Ge- wyde muziek (gr.pl.).- 10.35 Ensemble Jetty Cantor. 11.00—11.30 Huishoudelijk» wenken. 13 15 Gramofoonmuzlek, Ca. 13.45 Berichten ANP. 1.00 Dr Romancers en soliste. 2.10 Om roeporkest. 3 «5 Knip- sn naaicursus. 3 45 Het Lyra-Trlo. 4.30 Kinderkoor. 5.00 Klnderbalf- uur. 5 30 Omroeporkest en gramofoonmuziek. 7 00 Voor de kinderen. 7 05 Bram Kwtst’a tok- kelorkest. 7 35 Cyclus „Onze weermacht". 8 00 Berichten ANP. eventueel Vraag, en antwoord; hierna: Causerie „De onbeweeglijke wereld" 8 35 Bonte Moblllsatlgtreln. 9 45 Gramofoon- muzlek. 10.30 AVRO-Danaorkest. 1100 Berich ten ANP. hierna Ensemble llleacu. 11 3013.00 Gramofoonmuzlek. ENGELAND. 391 en 449 M. 10.05—10 30 Planoeyncopatlons, 11.35 Gra- mofoonmuzlek. 12.30 Concert. 13.501.20 Densmuzlek. 3 30 Orgelspel. 3 35 Variété. 4.05 Orkeetconcert6.30 Variété. 7.05 Orkestcortcqrt, 7.35 Variété. 8 50 Variété. 9 35 Gramnfoonmu- elek. 10 05 Variété. 10 50 Dansmuziek (gr pi j KEULEN. 456 M. 5 50 Gramofoonmuziek. 7 30 Leo Eysoldt's nrkeat. 10 00 lerache volkalledersn. 1130 Otto Fricke’s orkest, het Omroeporkest en solisten. 135 Populair concert. 3.30 Gramofoonmuziek 4.30 Jeugdconcert. 5.30 Omroepklelnorkest. Jungherr’s accordeonsollsten en vocale solis ten. 740—12 30 Zie Deutachlandeender. BRUSSEL. 322 en 464 M. 322 M. 11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 en 12.30 Om roeporkest. 12 50, 1 20. 4 20. 5.50 en 6.20 Gra- mofoonmur.lek. 7 20 Ontspannlngsprogramma voor soldaten. 7 50 eh 8 20 Omroeporkest. 9 20 10.20 Gramofoonmuzlrai. 484 M. Reportage. 11.35 Gramofoonmuziek. en 12.30 Radlo-orkjest. 12.501.20 en Gramofoonmuziek. 4.30 Trompetvoor- dracht. 5.35 Gramofoonmuziek. 5 55 Altviool en plano. 7 20 Uitzending voor soldaten. 7 50 en 8 35 Radlo-orkest. 9 30—10 20 Gramofoon muziek. DEUTSCHLANDKENDER, 1571 M. 7.40 Barnabas von Géczy en zijn orkest. 8.20 Omroeporkest. 9 40 otto Dobrindt's orkest, hierna tot 12.30 Nachtconcert. onder het ge- - - *u-n' gezet, of luide knallen van ontploffend vuurwerk, dat op de rails was gelegd, klonken door den nacht Achter de spoorwegovergangen in de Tweede Oosterparkstraat. die voor de laatste maal waren gesloten, achter de hekken die de spoorbaan af scheiden. op de veranda's aan de achterzyde der hulzen. In de tuinen, overal stonden men schen. die den laatsten drein, die onder nat uft- stooten van vroolyke trompetsignalen met ver minderde snelheid paseerde, toejuichten en na- wulfden. Het was een fantastische rit, die tweemaal werd onderbroken, resp. aan de spoorwegover- gangen-in de Llnnaeusstraat en voor de Java straat. Op beide plaatsen stonden leden van de buurtcomlté's „Cellwa" den trein op te wach ten. Groote kransen werden aan den bestuur- der overhandigd, terwyi een geluldsvérsterklngs-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 16