1
Middellandsche Zee, oase des vredes
Een pleizierig afscheid van
Amsterdam W.P.
De „Repulse
beschadigd?
zwaar
Na zes
en
WICKS
De H. Stoel
Polen
yVy luisteren naar...
weken oorlog
het
mo-
WEK UW LEVER-GAL OP
Buitenlandsch Overzicht
Parijs meldt:
ACTIVITEIT TUSSCHEN
MOEZEL EN SAAR
Berlijn meldt:
PA TROUILLEGEVECHTEN
IN HET WESTEN
Keelpijn
MAANDAG 16 OCTOBER 1939
4
Mgr. Gilmartin T
Eenige vertragingen
Motor door trein
gegrepen
MARKTEN
Arts slipt met motor
FINSCHE HOUTBOOT AAN
DEN GROND
Duitsche import door
den oorlog gehalveerd
Verstekeling in den
laatsten trein
Drukte rondom het
Amstelstation
Vervaardiging gemengde
veevoeder*
OFFIC1EELE CRISIS
PUBLICATIE
Dinsdag 17 October
Osservatore ugt: „Het Vaticaan tl
voorzichtig, maar volstrekt
niet onverschillig”
Aanwinsten voor de
Britsche vloot
--t
Officieel antwoord op
gestelde vragen
Haringvisschers uitgevaren
I
I
Clearingkoersen
correspondent
seint
i
i
V'vaag:
1
aan voer.
ruime
K'S-'
V VapoRub
c
De wereld wacht
op
Ook in het Weesperpoortstatlon vond nog een
afscheidsplechtlgheid plaats na het vertrek van
den laatsten trein, waarbij het geheele perso
neel van dk station, dat met Ingang van Zon
dag ten deele op het nieuwe Amstelstation en
overigens op andere plaatsen te werk is ge
steld, tegenwoordig was.
11.30
11 50
4 20
hanïel
beste eer
LONDEN. 14 Oct. (Reuter).
Aartsbisschop van Tuam In Ierland
overleden.
Door de tijdsomstandigheden
moeilijkheden
Verschillende
werk. Kunnen
1
doe
In
een
wei
ziei
var
aar
sen
dat
gep
Li
lucT
Tiet
geh<
Mul
terd
l
t
1
i
1
C
de
afd<
noe
N
veri
bet
den
gevi
blüi
B
dek
kan
stel
de
Oct
B
een
kon
wez
M
de
wel
maa
leen
Al
luch
taln
nisa
oorl
Vi
min;
tijde
maa
voor
Bi
Werl
gerij
niet
W
deel
geve
heel
van
pnx
E
gen
nert
de t
bom
Wal
kooi
een
tijde
geer
vol.
Si
1
1
I
1
I
WASHINGTON, 14 Oct. (Reuter). Volgens een
schatting van het ministerie van Handel is door
den oorlog de normale toevoer van producten
uit het buitenland In Dultschland gehalveerd.
Dultschland Is vrijwel geïsoleerd van de landen,
die in de eerste zes maanden 50.1 pCt. van zijn
igwoarbehoeften hebben gedekt.
Zi
ds
sa
«c
on
re
de
cli
I»
1
tei
aai
zie
i
va:
ke:
pli
de<
Clt
vei
Va
toe
lee
vei
sn:
fln
mli
*iU
Gr
f I
He<
f 2
ma
de
voo
I
I
br»
voo
zonderlijken nacht werd zijn daad met een ova
tie beloond, terwijl hem grootmoedig vergiffenis
werd geschonken.
Na dit on-offlcieele Intermezzo werden nog
woorden van afscheid gesproken door den heer
Cornellsse, voorzitter van ..Cellwa”, die tenslotte
den bestuurder van den laatsten trein een kistje
sigaren ten geschenke gaf.
In genoeglijke stemming bleef men nog ge-
rulmen tijd bijeen, waarna Het uitstekend ge
slaagde afscheidsfeest tegen twee uur een einde
nam.
de kracht van de rede, en niet door die van
de wapenen, dat de rechtvaardigheid overwint.
En de rijken die niet gebaseerd zijn op recht
vaardigheid. worden niet door God geze
gend." (radioboodschap van 24 Augustus).
De Duitsche pers vraagt weer naar het
Britsche vliegtulgmoederschlp „Are Royal"
Z(j verklaart thans het bewijs te bezitten
dat de Arc Royal op 26 September werkelijk
het lot ten deel is gevallen, dat door de
Duitsche berichten Is medegedeeld, want se-
«ert 26 September bevindt het schip zich
niet meer bij het smaldeel, waarmede het
voordien opereerde.
Mgr. Gilmartin.
Is heden
Hoe er Zondagnacht
gewerkt werd
BERLIJN, 16 Oct. (DNB) Het opperbevel der
Duitsche weermacht maakt bekend:
De Duitsche troepen hebben hun bewegingen
voor de bezetting van de belangenzone In Polen
voltooid.
Voortaan zal het hoofdkwartier geen enkel
communiqué meer uitgeven over het Oostelijk
front.
Aan het Westelijk front slechts zeldzame pa-
troulllegevechtén en zwak artillerievuur.
Aan den Rijn, ten Zuidwesten van Rastadt.
werden de Franse hen door den was van het
Rijnwater gedwongen een pantserfort te ont
ruimen
Aan beide zijden geringe activiteit van de
luchtmacht.
Koersen voor stortingen op 16 October 1936
tegen verplichtingen luidende in Reichsmaikca
75.60 en Lires 9,55.
en zult *z morgeus uit bed springen,
gereed om bergen te verzetten.
lederen dag moet uw lever een liter lever-gal In uw
ingewanden doen vloeien. Wanneer deze stroom van
lever-gal onvoldoende is. verteert uw voedsel niet,
het bederft. U voelt u opgeblazen, u raakt verstopt.
Uw lichaam la vergiftigd, u voelt u beroerd en
ellendig, u ziet allee zwart.
De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmidde
len. U moet CARTERS LEV ER-PILLETJES nemen
om deze liter lever-gal vrij te doen vloeien en u
zult u een geheel ander mensen voelen. Onachade-
IUk plantaardig, zacht, onovertroffen om da lever-
gal te doen vloeien.
Ei echt Carter s Lever-Pllletjea bij apothekers en
drogisten, f. 0.75.
Hedenmorgen zijn twee militairen, die per
motor den Doodenwege nabij Leusden op den
onbewaakten overweg nabij den Hertenkop
door trein 82, komende van Nijmegen, ge
grepen en op slag gedood. De handgreep van
de locomotief werd verbogen en de trein
kwam met 16 minuten vertraging te 10.22 uur
te Amersfoort aan.
De H. Vader ontving heden In particuliere
audiëntie o.a. Mgr. Meysztowicz. canoniek
consultor van het Poolsche gezantschap by
den H. Stoel.
In Vatlcaansche kringen acht men het
zeer waarschijnlijk, dat 29 October as„ op
het feest van Christus Konlng. de eerste
encycliek van Paus Plus XII verschijnen
zal.
Installatie treurmuziek deed klinken. Maar de
stemming was niet evenredig aan deze treurnis.
Vroolyke gezelschappen van buurtbewoners
voegden zich In den trein bij de trein passagiers
en eerst om een uur reed de diesel onder dave
rende trompetsignalen, die de geheele stations-
bezettlng op de perrons riepen, het Centraal
Station binnen.
Daar werd de bekranste diesel met zijn be
manning op de gevoelige plaat vastgelegd, waar
na de genoodigden van de Spoorwegen zich in
de wachtkamers vereenigden om het afscheid
van het W. P.-station in het oude baanvak
met de lastige overwegen verder te vieren.
Voordat Iemand goed wist wat er gebeurde,
nam een onbekende, die zich als verstekeling
van dén laatsten trein ontpopte, het woord om
de clementie van de spoorwegautoriteiten In te
roepen voor zijn stoutmoedigheid. In dezen uit-
Onze Romelnsche
Saterdagavond
De „Osservatore Romano" van heden
avond verzet zich in een artikel getiteld
»de H. Stoel en Polen" tegen de Hier en
daar geulte insinuaties, dat de H. Stoel mln
of meer onverschillig zou zyn gebleven on
der de Poolsche tragedie
BERLUN, 16 October (DNB'
Naar het opperbevel van de Duit
sche weermacht bekend maakt, heeft
deselfde duikboot, welke het Brit
sche slagschip Royal Oak” heeft
tot zinken gebracht, door torpedo-
treffers het Engelsche slagschip
t,Repulse” zwaar beschadigd en voor
den strijd ongeschikt gemaakt.
Het is een goede eigenschap van de Amster
dammers. dat zij zich graag op de hoogte stel
len van alle verbeteringen, die de stad onder
gaat. Zondag was het. zooals viel te verwachten,
ondanks het buiige weer, zeer druk rondom hei
nieuwe Amstelstation, dat men als het symbool
van de spoorwegwerken schijnt te beschouwen.
Lijn 5 en lijn 25 waren voortdurend overbezet,
terwijl buslijn E op den eersten dag van zijn
bestaan zijn nut reeds ten voile heetf bewezen.
Zooals bekend, zal deze bus als een gewone lijn
gedurende den geheelen dag worden onderhou
den en niet, gelijk aanvankelijk In de bedoeling
lag, slechts gedurende bepaalde uren per dag.
Keurend en bewonderend waagde men zich In
de stijlvolle stationshal, terwijl honderden er toe
overgingen met een perronkaartje de perrons
te betreden. Men inspecteerde den tramtun
nel, de taxl-standplaatsen en alles wat er nieuw
Is aan het nieuwe station om daarna de sen
satie te ondergaan per tram of bus langs het
nieuwe traject te rijden.
Het verkeer uit de richting Diemen en Dul
vendrecht werd vanaf de Weesperzüde langs het
Amstelstation geleid, doch daar het wederom
een auto-looze Zondag was. kon men zich van
de nieuwe situatie voor het doorgaand verkeer
moeilijk een indruk vormen.
Op vele plaatsen waren Zondag nog arbeiden
bezig om de laatste hand te leggen aan palisa-
deerlngen en bestratingen.
Wrijf dexe krachtig» ralf op de kert m bedek ra
met warm flanel. Dit werkt ala een pappleuty
en bovendien worden door de ingeademrte
dampen de aangedane luchtwegen
gezuiverd.
Eeli montagewagen van de tram volgde cm 300
Meter bovendraad te spannen.
By de Welttenbachstraat werd de nachtelyke
rust verstoord door een enorme dragline, die met
groote happen het zandbed van den ouden
spoorweg opruimde. Intusschen lagen de rails
voor de tram al gereed. De nieuwe aansluiting
werd gemaakt, 600 Meter bovendraad gespan
nen en ook daar was de toegang tot den nieuwen
tunnel voltooid.
De overweg voor de Javastraat werd in den
ouden staat gelaten en eerst over enkele weken
zal dasu- de nieuwe tunnel over de volle breedte
In gebruik worden genomen, ’n Vooclooplg voet
pad werd gelegd over het oude spoorwegempla
cement, waardoor een nieuwe verbihamg tus
schen Beukenweg en Tugelaweg tot stand kwam,
terwijl bij de Domselaerstraat werd volstaan met
het leggen van een voorlooplge bestrating tus
schen de oude spoorrails.
Met de grootste regelmaat is den heelen nacht
doorgewerkt, waarbij veel profijt werd getrokken
van het goede weer. Het kwam zeldzaam goed
te pas. dat het den geheelen nacht droog bleef
en dat de storm van Zaterdag was gaan liggen.
Tusschen twee regenachtige dagen in heeft men
den fraalsten nacht getrofen, dien men zich kan
denken. Zonder vertragingen konden de treinen
des morgens om half zeven de nieuwe, hooge
baanvakken volgen en reden de trams onder de
nieuwe tunnels door naar de nieuwe stations.
Zoo brak een Zondag aan vol nieuwigheid, een
Zondag, dien men Jaren lang heeft verbeid.
Het ingaan van de nieuwe dienstregeling bij
de Ned. Spoorwegen Zondag deed vooral de
aandacht vestigen op de nieuwe situatie van den
treinenloop, dien m enrondom Amsterdam heeft
gekregen.
Daar zijn dan ook Zondagmorgen, zooals wy
van den heer J. A. Alma, Inspecteur van het
vervoer, vernamen, eenige kleine vertragingen
ontstaan, met name naby Dulvendrecht, waar
in verband met het nog niet opgehoogde gedeelte
van de spoorbaar» met een geringe snelheid ge
reden moet worden. Deze bedroeg tot 9 uar
slechts 30 K.M., doch kon daarna tot 60 KM.
worden opgevoerd. Een en ander had echter
weinig invloed op een goed functionneeren der
nieuwe dienstregeling, die over het algemeen
regelmatig verliep
Van de weder-invoering van den hzlf-uurs-
dienst op het midden-net is op den ,auto-
loozen” Zondag een dankbaar gebruik gemaakt,
zoodat de Spoorwegen over het relzlgersvervoer
niet te klagen hadden.
Zondagnacht werden nieuwe
stations ingelascht en eindigde
de overweg-misère
LONDEN, 14 Oct. (Reuter). De nieuwste
aanwinst voor de Britsche vloot is *«n vyftien-
dulzend ton metend luxeschlp, dat onlangs van
stapel Is geloopen en thans is omgebouwd tot
een gewapend koopvaardijschip. Een aantal van
deze schepen zullen een nieuw smaldeel van de
Britsche marine vormen, dat moet optreden
tegen vyandelyke kapers. De dreigende lange
loopen van de kanonnen steken langs de zyden
van het schip naar bulten. De ruime eerste klas
salon Is in tweeën gedeeld om een officiersmess
en een geschuttoren te vormen. Het schip is
voorzien van paravanes, en teneinde het gevaar
van zinken te verminderen zijn 19 000 lucht
dichte tonnen en 1100 ton hout aan boord ge
nomen en in de ruimen opgeslagen.
Op de scheepswerven worden kanonnen van
verschillend type gemonteerd op kleinere koop-
vaardyschepen, die alleen voor de verdediging
worden ulüjerust. Overeenkomstig de Interna
tionale wet hebben deze schepen hun kanonnen
op het achterdek, zoodat zij niet in aanvallende
positie kunnen vuren.
Men leze npg eens de rede, welke de Paus
hield tot de te Rome resldeerende Polen. Men
herinnere zich ook deze andere woorden van
den H. Vader: „Wij. die geen ander wapen
hebben dan het woord der waarheid, spreken
boven alle publieke tegenstellingen en harts
tochten uit in naam van God. Het is door
Er is bovendien nog een reden om het vredes-
vonkje te biyven aanwakkeren. Berlyn zou
graag een grootsche conferentie met veel gala
en praal binnen zyn muren zien van de drie
bondgenooten. Dultschland, Rusland en Italië.
Doch dit plan van Von Ribbentrop, dat reeds
als argument by het vredesoffensief Is ge
bruikt, schynt niet direct in den smaak te val
len: Niet alleen Rome, maar zelfs in Moskou
voelt men er niet veel voor om nu direct maar
militaire afspraken met Berlyn te sluiten. Dc
diplomatieke regie van een drie-dlctatoren-
conferentie te Berlyn moge misschien slagen
er zyn ook consequenties aan verbonden, waar
voor Moskou en Rome niet blind zyn.
Engelands houding is niet gewyzigd. Dal
Chamberlain's radio-rede Zaterdag niet is
doorgegeven, wyst er op, dat er geen nieuws
was. Doch de buitengewone hoffeiykheld, waar
mee Bastlanlnl in Engeland is ontvangen, is als
een bevestiging van de vriendschappelyke hou
ding by het vertrek van zyn voorganger als
Italiaansch ambassadeur bij het hof van St
James, Grandl, te beschouwen. Itallës positie
als aangewezen bemiddelaar in het conflict Is
daardoor niet verminderd.
PARIJS, 16 October (Havas) Het
Fraiwche legerbericht van den ochtend van
den 16den October luidt;
Groote activiteit in de vaandel ijk r Knies
tusschen Moezel en Saar.
Optreden der wederxydsche patrouilles in
de streek ten Westen van Wissembourg.
De wereld wacht in spanning wat er
nu zal gebeuren nadat de grooten en
machtigen der strijdvoerenden volken
woordengesproken hebben die niet
op een spoedtgen vrede duiden. En
dezelfde „wereld” welke zoo vaak niets
dan smaad over had voor den Ropm-
schen Opperherder, ziet nu 'met
zekere hoop uit óók naar het Vati
caan. De nieuwsbureaus hebben het
over de aarde vermeld, dat weldra Z.
H. Paus Pius XII zijn eerste encycliek
zal uitzenden en ook zij dip anders
geen waarde hechten aan hetgeen de
Plaatsbekleeder van Christus op aarde
zegt, zij zien nu met verlangen uit
naar hetgeen Deze zal spreken. Want
zij weten: Hij zal niet letten óp par
tijen, op scheidingslijnen. Hij zal de
dingen aanroeren die boven het tijde
lijke en toch in het tijdelijke staan.
Het woord van den Paus heeft altijd
gezag gehad. In het bijzonder heeft
het woord van den Vredevorst groote
waarde in»deze oogenbltkken.
De wereld wacht.
Volgens een bericht van de kustwacht te
Westkapelle zit 'n Flnsche houtboot vóór West-
kapelle aan den grond. De zee is woelig en de
wind West.
Zondagavond is de 33-jarige militaire arts J.
J. du Saar uit Wlldervank met zijn motor te
Hattem geslipt. Met een zware hersenschudding
is de patiënt in het RK. Ziekenhuis te ^Zwolle
opgenomen. Hedenmorgen was het bewustzyn
nog niet teruggekeerd.
Zaterdagochtend tegen negen uur zijn uit de
Koningin Wilhelmlnahaven te Vlaardingen de
eerste stoomharingschepen naar de visschery
vertrokken en wel de VK 217 .Maria Adriana”,
schipper H. van Roon, en de VL. 172 Clara”
schipper C. Poot, belden van de N V Visschery
Maatschappy Vlaardingen.
Een tiental schepen ligt voor de visscherti
gereed en zal vermoedeiyk deze week volgen.
de mate en In dezelfde verhouding zullen olij
ven plaats vinden.
Op grond hiervan kan het algemeen advies
worden gegeven: voorgenomen bouwwerken, zoo
daarvan de bouw binnen afzienbaren tijd in
ieder geval noodzakelijk moet worden geacht,
zoo spoedig mogelijk te doen uitvoeren. Naar
mag worden aangenomen zal uitstel lelden tot
duurderen bouw.
Volgens het inzicht van velen, die bjj net
bouwvak betrokken zijn, kan, Indien de betrok
kenen daaraan zooveel' mogelyk medewerken en
de regeering de noodig» maatregelsgr-daartoe
neemt, spoedig weer een meer geregelde togsw
stand in het bouwbedrijf worden verwacht.
De nacht van Zaterdag op Zondag is voor
de Ingenieurs van de Nederlandsche Spoor
wegen een der bedryvlgste geweest, welke
zy ooit hebben gekend. Het was een nacht,
die maandenlang minutieus werd voorbe
reid, omdat een kleine hapering de verras
sendste gevolgen had kunnen hebben. Het
heele werk, dat veel op een legkaart geleek,
kwam punctueel op tijd gereed. Des avonds
reden de treinen laag, des ochtends hoog.
De vertraging van den laatsten trein, die nog
door een materialen-trein werd gevolgd, was
oorzaak, dat eerst drie kwartier over tyd met L
het werk kon worden begonn'en. Voor de spoor
wegen waren de belangrykste onderdeden het
tot stand brengen van de aansluitingen In Dui-
vendrecht en in de Rietlanden.
Reeds vroeg in den nacht was de aansluiting
in Dulvendrecht. "waar de nieuwe spoorbaan
langzaam begin te stygen, gereed. OmvangrU-
ker was echter het werk in de Rietlanden, waar
de nieuwe spoorbruggen over de Nieuwe Vaart
en het Loozlngskanaal moesten worden inge
voegd. Ten noorden en ten zuiden moesten
nieuwe aansluitingen worden gemaakt en oude
sporen worden weggebroken.
Met Ir. Bardet, onder wiens leiding het ge
heele spoorwegdek tot stand is gekomen, heb
ben wy daar een kijkje genomen Op het wyde
veld van rails en wissels werd gestaag en onaf
gebroken gewerkt, precies volgens het schema.
Ploegen van vyftlg arbeiders wrikten met lan
ge koevoeten de rails om, bouten werden losge
schroefd, nieuwe bouten bevestigd, feilloos ze
ker voegden de verbroken rails zich aaneen en
werd de nieuwe ijzeren weg naar het Mulder-
poort- en Amstelstation geboren.
In de Rietlanden kregen we nog een merk
waardig staaltje te zien van de nauwkeurig
heid, waarmede werd gewerkt. Volgens de
voorschriften moet de afstand tusschen palen
en het hart van een spoorbaan minimaal drie
meter bedragen. Op enkele plaatsen stonden
de massieve palen van het electrlsche bovennet
van den ouden baan juist 15 cM. te dicht bij
den nieuwen baan. In plaats van de oude pa
len. die In zware betonnen fundeeringen zjjn
gegoten, te sloopen, hetgeen een uiterst tjjd-
roovend karwei zou zyn geweest, werd volstaan
met uit de palen een strook van precies 15 c.M.
breedte uit te snyden met electrlsche sny-
apparaten.
Behalve de nieuwe spoor-aanslulting moesten
echter ook nieuwe aansluitingen van trams en
straten worden gemaakt, waarby spoorwegen
en gemeente ten nauwste samenwerkten. Zoo-
dra de eene Instantie gereed was, nam de an
dere het werk over. In snel tempo werd een
omvangryk werk verzet.
De spoorbrug, die den toegang tot den tunnel
naast het Amstelstation tot Zaterdagnacht ver
sperde, moest worden opgebroken. Zoodra de
laatste trein was gepasseerd, werd begonnen
met het opvyselen van de middelste brugdeelen,
waarna deze met behulp van lorries ter zyde
werden geschoven op de buitenste brugdeelen.
Toen de toegang tot den tunnel vry was ge
komen, haastte het publiek, dat vry talryk de
nachtelyke verrichtingen gadesloeg, zich van de
nieuwe verbinding gebruik te maken. Nauweiyks
was het eerste brugdeel weggeschoven, of er
naderde een stoomwals om het wegdek, dat --- •-
onder de brug reeds was gelegd, te voltooien, gevonden hebbende prjjsverboogiDgen in de»K-
want overal langs het baanvak wachtten reeds
ploegen werklieden om in weinige uren tyds de
aansluitingen op het hoogl* baanvak een feit te
maken.
Nauweiyks had de trein zich c~
Juich van de duizenden in beweging
De laatste treinrit van station Amster
dam W.P. langs het oude baanvak naar het
Centraal Station heeft de treurmuziek, wel
ken op sommige plaatsen ais by een uit
vaart gehoore werd gebracht, ten spyt,
’t karakter gedragen van 'n triomftocht. Het
nachteiyk uur had niet verhinderd, dat dui
zenden belangstellenden, meerendeels buurt
bewoners, op de been waren gebleven.
Tenslotte wijst de Osservatore op het
universeele karakter van d?n H. Stoel. Men
doet verkeerd van het zichtbare Hoofd der
Kerk te verwachten, dat het van gevoelens
biyk zou geven en uitdrukkingen zou ge
bruiken, die alleen rechtvaardig en accep
tabel zyn by de burgers of plaateelyke
hiërarchie in een der oorlogvoerende staten.
De H. Stoel heeft in diepe smart meege
leefd met den slag die Polen trof.
zyn
ontstaan in de bouwbedryven
architecten zyn reeds zonder
maatregelen getroffen worden
om aan deze moeliykheden tegemoet te komen?
Antwoord: Ongetwyfeld is er onder de huidi
ge omstandigheden risico aan verbonden voor
een opdrachtgever om tot bouwen over te gaan.
Middelen zullen moeten worden beraamd om
dit risico voor alle betrokken personen zoo ge
ring mogelyk te doen zyn en om de eventueele
nadeellge gevolgen, die uit den toestand zou
den kunnen voortkomen, zoo blliyk mogelyk
naar ieders positie te verdeelen. De regeenng
heeft door het instellen van verschillende in
stanties zooveel mogelyk maatregelen genomen
om prljsverhcoglngen tegen te gaan. Er Is geen
reden zonder meer aan te nemen, dat de plaats
Er wordt aldus de Osservatore in dc
pers aan de woorden van Z. H. den Paus al te
weinig aandacht besteed. Vervolgens heeft
de oorlog het gevoelen van vele menschen ver
keerd beïnvloed, zoodat zy niet meer tot een
objectief oordeel in staat zyn. Derdens Is men
in dezen tyd gewend geraakt aan redevoerin
gen en betoogen in een zoo onredeiyken, hef-
tlgen toon, als de H. Stoel niet gebruiken wil
noch kan, maar waarby de woorden die de H.
Stoel gebruikt, wellicht zachter aandoen, dan
ze in werkeiykheid zyn
een oase des vredes worden, te meer nog Indien
het Turkye mocht gelukken de Dardanellen
gesloten te houden vóór combattanten, gl sai
het dan de Russische positie als „neutrale”
mogendheid in de „mare nostrum" versterken.
Krijgt het machtige Rusland In het Zuiden
misschien weer een kansje om zijn invloed te
versterken, In het Noorden is zyn positie ge-
aurende het weekend niet veel gewijzigd. Fin
land. moreel gesterkt door den steun zyner
bondgenooten, schynt immuun voor te grooten
druk. Het wil aan redelyke eischen, tengevolge
van de gewijzigde situatie aan de Oostzee, wei
voldoen. Voordat de onderhandellngen begon
nen. was het al bereid, om over de voor Fin
land ongunstig gelegen eilandjes voor Kroon
stad te onderhandelen. En de Aalandsellanden
zyn reeds een geschilpunt sinds Rusland Flnlands
wensch, om dit strategisch punt op de gren.
van Oostzee en Bothnische Golf te versterken,
op de Volkenbondsvergadering van j.l. voorjaar
heeft getorpedeerd. Dat deze twee punten bt
de Moskousche onderhandellngen ter sprake
zyn gekomen is waarschyniyk. maar welk geloof
men aan de overige geruchten mag schenken
valt niet uit te maken. Eén ding staat vast.
'Fnland heeft niet gecapituleerd.
In de Duitsche diplomatieke stellingen is
weer een posltieverschulving op te merken
Evenals in den reeds besproken Italiaanschen
commentaar ontdekt ook de Duitsche pers zelfs
constructieve elementen In Chamberlain’s rede
van jJ. Vrydag. In de zeer vage aanduiding van
een nieuw Europeesch systeem, waar de Engel
sche woordvoerder op zinspeelde, meent men
thans te Berlyn een nader aanknooplngspunt
te zien De hoop op vrede Is In de puitsche
gouwen nog veel sterker, dan de hoop op de
overwinning. Geen wonder, want een vrede op
net moment zou voor het Duitsche gevoel
tevens een overwinning insluiten.
De Minister van Economische Zaken maakt
bekend, dat alle loopend» vergunningen tot het
vervaardigen van gemengde veevoeders (waar
onder vogelvoedersi binnenkort zullen worden
ingetrokken en vervangen door nieuwe. Met de
afgifte van deze laatste zal de Nederlandsche
Meelcentrale worden belast.
In het algemeen zal de Meelcentrale slechts
hun een vergunning kunnen verleenen, die vóói
29 Augustus 1939 in eigen bedryf over een ma
chinale menginstallatle beschikten en aan be
paalde omzetnermeh blijken te beantwoorden.
Zy. die voor een zoodanige vergunning in aan
merking wenschen te komen, dienen zich ten
spoedigste met een daartoe strekkend verzoek
schrift tot de ^Nederlandsche Meelcentrale,
Rlouwstraat 176 teT^Jravenhage, te wenden,
onder opgaaf van:
a. hun productie van In eigen bedrijf machl-
naai bereide mengvoeders gedurende het Jaar
1938;
b. hun productie gedurende het jaar 1938 van
in eigen bedrijf machinaal vermalen, gebroken
of vermengd voeder, voor welk diersoort ook;
c. de wyze. wiarop zy de sub a bedoelde voe
ders in 1938 hebben gemengd (d.wx machinaal
of op een andere, nauwkeurig door den aan
vrager te omschryven wijze).
Alle aanvragen moeten schrlfteiyk worden
ingediend
's-Gravenhage, 14 October 1939,
Weinigen zuilen voorzien hebben, dal
groote conflict tusschen de machtigste
gendheden van Europa gedurende anderhalve
maand zonder eenig treffen van beteekenis zou
verloopen. Hoe gruwelyk en hevig de stryd in
Polen ook geweest Is. het »<erd toch algemeen
air een InlettMng beschouwd van den kryg, die
in ons werelddeel opnieuw was ontbrand. Maar
evenals men van politiek oogpunt dezen nieuwen
oorlog als een voortzetting van dien van 1914—
1918 kan beschouwen, evenzeer Zfjn de militaire
verrichtingen begonnen op het doode punt,
waar de ioojigravenkryg voor de Duitsche ont
reddering achter het front In 1918 eindigde. Er
zoo kon het gebeuren, dat na zes we
ken oorlog in het Westen, in het begin,
wanneer gewoonlyk 'de meeste „flghting-
splrit" wordt ontwikkeld, de torpedeering van
een slagschip het voornaamste wapenfeit is ge
weest. De Royal Oak moge dan een der oudere
van Engelands twaalf slagschepen zyn, het is
toch het tydelyk verlies van een van zyn
twaalf eeeforten. want het duurt, naar verluidt,
nog wel twee jaar, voordat de moderne vervan
ger „die reed» op stapel staat, gevechtsklaar is.
Doch eigenlyk behoort de torpedeering van
een oorlogsbodem ook slechts tot den schennut-
•elingsoorlog, zooals die tot op heden gevoerd
wordt. En al moge de bezetting der militaire
■telling^! In het Westen tot speculatieve be-*
schouwingen over het verloop van den strijd
aanleiding geven, de diplomatieke verschuivin
gen en stellingen zyn voor dezen oorlog nog de
belangrykste evenementen.
Italië heeft zDn eersten officieelen commentaai
laten hooren op Chamberlain's afwyzing van
Hitler's voorstellen. Het reeds bekende stand
punt, om zich by „faits-accomplis'' neer te leg
gen, is de schynwerper, waaronder de woorden
van den Britschen premier worden belicht, zoo
dat deze stelllngname Berlyn niet onwelgevallig
zal zyn. Maar op hét eind van Gaydas be
schouwing wordt plotseling de vredes-schyu-
werper aangestoken, zoodat toth Chamberlain's
Optreden geen hopeloos geval wordt geheelen
Itallë’s neutraliteit en diens positie als mo-
gelyk middelaar Is daardoor, weer gered. Merk
waardig Is het detail, dat In dezen officieelen Ita
liaanschen commentaar wordt toegegeven, dat
Hitlé? woordbreuk heeft gepleegd, al wordt dit
vergoelykt door het moreel hlet sterke argu
ment, dat dit wel meer voorkomt In de politiek.
Verder zou Italië zyn politiek, om de Mlcl-
dellandsche Zee tot een afzydlge zone te ma
ken, ten zeerste versterkt hebben, Indien het
Waar zou zyn, dat het de troepenconcentraties In
zyn dependance Libye zou verminderen en te
rugtrekken. Aan Egyptische zyde zou het-
«Ifde geschieden en zelfs zou met Frankrijk
een geiyksoortlg accoord worden gesloten. Na
den Balkan zou aldus de Noord-Afrikaansehe
kust van dreiging ontwapend zyn. Vandaar, dat
de Itallaansche kolonisatie naar Libye wtordt
voortgeaet. Het Middellandsche Zee-bekken zou
ALKMAAR, 16 Oct. Veemarkt. Aangevoerd:
1 paard; 120 vette koeien f 120—285 53 gras
kalveren f 305B; 59 nuchtere kalveren slacht
t 616; 138 vette schapen f 1828; 234 vette
varkens 6470 ct. per Kg. Handel matig.
BROEK OP LANGEND!.IK 16 Oct. Aanvoer:
4200 Kg. roode kool f 1.70—2.50 47730 Kg.
Savoye kool f 2.40—3.20; 17900 Kg uien f 2.10-
2.70, grove uien f 2.70—2.90, drielingen f 1.40—
1.70, nep f 4.20—4.10; 900 Kg. peen f 1.30—160;
2110 stuks bloemkool f 11.70—13.80, 2e stort
f 3.906.50 67750 Kg. aardappelen: Bevelan
ders f 1 501.90, Schotsche muizen f 1 80. Eigen
heimers f 2—2.20, blauwe idem f 2.60; 47200 Kg.
vroege witte kool f 1.401.80.
TTEL. 14 Oct. Veiling béter gesorteerd en ver
pakt fruit. Transp. de Cronaels C 4 00. B 7.00. A
9.50. extra 12 00. super 13.0014. Sterappel C 5.50
—7.50. B 6.00—10, A 6.50—13. extra 9.00—14. su
per 110015. Lemoenappel C 56 50. B 6.008,
A 7.509, extra 9.00—11, super 10.0012. alles ps»
100 kg.
HOORN. 14 Oct. Veemarkt. 552 schapen 2100
17 per stuk Handel vlug.
NOORDSCHARWOÜDk. 16 Oct. 3300 kg. Roode
kool 1.802 20. 12000 kg. Uien 3.502.60, grove
2.803.20, drielingen 130—150. nep 4.00. 1000
kg. Bleten 2 20, 4000 kg. aardappelenbonken
1.70, Blauwe El gen h. 200. Bevelanders 1.90. 5600
kg. vroege Witte kool 1.401 80 900 struik An-
dyvle 30 cent.
OUDEWATER, 16 October 1939. Kaasmarkt.
35 partyen, 1575 stuks, 7875 kg., eerste soort
f 31t 32, twee soort f 29I 30, handel matig.
AMSTERDAM, 16 Oct. Veemarkt. Ter vee
markt waren heden aangevoerd: 585 vette
koeien, waarvan de prijzen waren: le kw. 1480,
2e kw. 6272, 3e kw. 5260 ct. per Kg. slacht-
gewicht 80 melk- en kalikoeien f 180- 260 per
stuk: 33 vette kalveren; 2e kw. 4656. 3e kw.
3844 ct. per Kg. levend gewicht; yo nuchtere
kalveren f 813 per stuk; 83 schapen f ’—21
per stuk; 40 varkens: vleeschvarkens, weginoe
van 90110 Kg. 7478, zware varkens 7478,
vette varkens 7478 ct. per Kg. slachtgewict-
enkele hooger. Aangevoerd 3 wagons geslA'lite
rui'oeren uit Denemarken.
Overzicht: slachtrunderen
stugge handel, vaste prijzen.
Melkkoeien matige aanvoer, stille handel, on
veranderde pryzen.
Vette kalveren matige aanvoer, vlugge han
del, onveranderde prijzen.
Nuchtere kalveren matige aanvoer, viugg»
handel, constante prysen.
Schapen matige aanvoer, stugge handel. Iets
hoogere prijken.
Varkens matige aanvoer, zeer stugge
Prijzen onveranderd en eenige zeer L.
cent hoogere noteering.
Op het Weesperpoortstatlon zag het om
streeks twaalf uur Zaterdagnacht reeds zwart
van de menschen. die zich op de perrons ver
drongen, die zelfs over de rails holden en die
door geen politie In bedwang waren te houden.
De stemming was vroolyk en prettig. Witten-
burg’s fanfarekorjjs bracht muziek ten gehoore.
En zoo werd het afscheid van het oude en thans
vervallen Weesperpoortstatlon. dat nog met de
versiering van het spoorweg-eeuwfeest prijkte,
een waar volksfeest
Vermoedelyk heeft het station nooit zooveel
publiek onder de zwart-doorrookte kap ge
borgen als Zondagnacht het ge\ al was. Zoo dicht
stond men opeengepakt, dat extra voorzorgs
maatregelen moesten worden getroffen, om de
laatste teinen veilig binnen te loodsen. Tot op de
uiterste randen van de perrons stond men schou
der aan schouder en zoo schoven de dieselwagons
langs ware menschenmuren.
Het geduld werd, rykelijk op de proef gesteld.
Met ongeveer twintig minuten vertraging gleed
de lange diesel uit Arnhem, de laatste trein, die
de W.P aan zou doen, langs het tweede perron
voor. Een groot aantal genoodigden nam hier In
den trein plaats en onderwijl speelde zich voor
in den trein een kleine plechtigheid af Door een
deputatie van de taxl-chauffeurs, die zoo tal-
looze malen aan de W.P. de spoorwegpassagiers
hebben overgenomen van den trein, werden aan
den bestuurder een ookode en een boeket bloe
men overhandigd.
Veel tyd mocht er niet meer worden verloren.
HILVERSUM I, 1875 en 414.4 M.
KRO-Ulteendlng
8 00 Berichten ANP. 8.05—9.15 en 10.00 Ora-
moloonmuzlek, 11.30 Godsdienstig halfuur.
12 00 Berichten. 1315 KRO-orkest. 12.U1 10
Berichten ANP gramafoonmuzlek. 3.00 Vrou
wenuurtje, 3 00 Modecureus, 5.10 KRO-Melo-
<1 laten en solisten. 5.456.05 Felicitaties. 6.35
Sporthalfuur. 7.00 Berichten. 7.15 Causerie
„Het derde eeuwgetij van Vondels bekeerlng"
7 35 Reportage. 8 00 Berichten ANP medede
lingen. 8.15 KRO-Symphonle-orkest. 9.30
Reportage. 10.30 Berichten ANP. 10 40 Rertus
rat. Dlnteren en zijn Tfclgane-orkest, 11.00—
13 00 Gramotoonmuatek.
HILVERSUM II. 301.5 M.
AVRO-Ultrendlng
8 00 Berichten ANP gramofoonmuzlek. 8.80
Orgelspel. 8 50 Gramofoonmusiek. 10.15 Ge-
wyde muziek (gr.pl.).- 10.35 Ensemble Jetty
Cantor. 11.00—11.30 Huishoudelijk» wenken.
13 15 Gramofoonmuzlek, Ca. 13.45 Berichten
ANP. 1.00 Dr Romancers en soliste. 2.10 Om
roeporkest. 3 «5 Knip- sn naaicursus. 3 45 Het
Lyra-Trlo. 4.30 Kinderkoor. 5.00 Klnderbalf-
uur. 5 30 Omroeporkest en gramofoonmuziek.
7 00 Voor de kinderen. 7 05 Bram Kwtst’a tok-
kelorkest. 7 35 Cyclus „Onze weermacht". 8 00
Berichten ANP. eventueel Vraag, en antwoord;
hierna: Causerie „De onbeweeglijke wereld"
8 35 Bonte Moblllsatlgtreln. 9 45 Gramofoon-
muzlek. 10.30 AVRO-Danaorkest. 1100 Berich
ten ANP. hierna Ensemble llleacu. 11 3013.00
Gramofoonmuzlek.
ENGELAND. 391 en 449 M.
10.05—10 30 Planoeyncopatlons, 11.35 Gra-
mofoonmuzlek. 12.30 Concert. 13.501.20
Densmuzlek. 3 30 Orgelspel. 3 35 Variété. 4.05
Orkeetconcert6.30 Variété. 7.05 Orkestcortcqrt,
7.35 Variété. 8 50 Variété. 9 35 Gramnfoonmu-
elek. 10 05 Variété. 10 50 Dansmuziek (gr pi j
KEULEN. 456 M.
5 50 Gramofoonmuziek. 7 30 Leo Eysoldt's
nrkeat. 10 00 lerache volkalledersn. 1130 Otto
Fricke’s orkest, het Omroeporkest en solisten.
135 Populair concert. 3.30 Gramofoonmuziek
4.30 Jeugdconcert. 5.30 Omroepklelnorkest.
Jungherr’s accordeonsollsten en vocale solis
ten. 740—12 30 Zie Deutachlandeender.
BRUSSEL. 322 en 464 M.
322 M.
11.20 Gramofoonmuziek. 11.50 en 12.30 Om
roeporkest. 12 50, 1 20. 4 20. 5.50 en 6.20 Gra-
mofoonmur.lek. 7 20 Ontspannlngsprogramma
voor soldaten. 7 50 eh 8 20 Omroeporkest. 9 20
10.20 Gramofoonmuzlrai.
484 M.
Reportage. 11.35 Gramofoonmuziek.
en 12.30 Radlo-orkjest. 12.501.20 en
Gramofoonmuziek. 4.30 Trompetvoor-
dracht. 5.35 Gramofoonmuziek. 5 55 Altviool
en plano. 7 20 Uitzending voor soldaten. 7 50
en 8 35 Radlo-orkest. 9 30—10 20 Gramofoon
muziek.
DEUTSCHLANDKENDER, 1571 M.
7.40 Barnabas von Géczy en zijn orkest. 8.20
Omroeporkest. 9 40 otto Dobrindt's orkest,
hierna tot 12.30 Nachtconcert.
onder het ge-
- - *u-n' gezet, of
luide knallen van ontploffend vuurwerk, dat op
de rails was gelegd, klonken door den nacht
Achter de spoorwegovergangen in de Tweede
Oosterparkstraat. die voor de laatste maal waren
gesloten, achter de hekken die de spoorbaan af
scheiden. op de veranda's aan de achterzyde
der hulzen. In de tuinen, overal stonden men
schen. die den laatsten drein, die onder nat uft-
stooten van vroolyke trompetsignalen met ver
minderde snelheid paseerde, toejuichten en na-
wulfden.
Het was een fantastische rit, die tweemaal
werd onderbroken, resp. aan de spoorwegover-
gangen-in de Llnnaeusstraat en voor de Java
straat. Op beide plaatsen stonden leden van de
buurtcomlté's „Cellwa" den trein op te wach
ten. Groote kransen werden aan den bestuur-
der overhandigd, terwyi een geluldsvérsterklngs-