PU ROL kui/üdtt, geneest en veifmait de huid. Is verplichte arbeidsdienst wenschelijk? Keel Verzachtend. Goede vangst De Gressholm vergaan i VICKSHOESTBONBONS f 100 millioen voor defensie Familietragedie te Meerssen J» P. HOPPE Praeadviezen voor de Nat. Ver. tegen de werkloosheid DINSDAG 17 OCTOBER 1939 IT nd Onderhoud met den kapitein Strooper gedood HISTORIËN” Desa Timbang volledig weggevaagd Vader en drie kinderen gewond Het Ryk neemt extra bedryfa- latten voor zyn rekening Regeering steunt het visscherijbedrijf Internationale inbreker te Utrecht gevat Twee mannen over reden te Amsterdam By wetaontwerp wordt buiten gewoon crediet aangevraagd Kaateelheer echoot zyn echtge- noote dood IN AANBOUW ZIJNDE LOODS OMGEWAAID TWEEDE SLACHTOFFER VAN AANRIJDING en geen en geneeskrachtig door de jSS* Vicks VapoRub ingrediënten Een hunner gedood, de ander zwaar gewond „TWAALF EEUWEN KENNE- MER ONGELUK IN STAATSMIJN 7 MAURITS MILITAIR DOOR TRAM GEGREPEN A- Zeven volwaeaenen en drie kinde ren worden nog vermiet VERVOER VAN SUIKER- BIETEN 10. 30 60 iablati»». zou zUn 60e verschillende ge- Maandagmorgen. toen de Emml aanlegde aan Dit is de titel kan EO vraag moeten beantwoorden, wij den verplichten arbcids- ir kwam de heer Pors thuis >raak. HU waarschuwde on- De 65-jarige mevrouw Hoefakker. die Zater dagavond bU een auto-ongeluk op de Matenesser- laan te Rotterdam zwaar gewond werd, is Maan dagnacht aan haar verwondingen bezweken. Van de desa Timbang, welke 63 huiaen groot was met een bevolking van 289 zielen, is geen spoor meer teruggevonden. Zeven volwassenen en drie kinderen worden ver mist. Ingediend is een wetsontwerp tot wijziging en verhooging van het achtste hoofdstuk (Defensie) der Rijksbegrooting voor 1939 (buiten gewoon c.rediet). De geldelijke gevolgen van het afkondigen van de voormobillsatie en van de algemeene mobilisatie zjjn nog niet in hun vollen om vang te overzien. Wel kan worden gezegd, dat ten behoeve van het op voet van oorlog brengen en van de legering en de verpleging van de verschillende onderdeelen van oe ge mobiliseerde weermacht voor de eerste 30 dagen gerekend wordt op een totaal bedrag aan uitgwen van ongeveer f 37 millioen. Dit bedrag moet worden vermeerderd met de noodige bedragen voor de vorming van nood- zakeljjke voorraden en de koeten, welke ove rigens uit den gemobiliseerden toestand voortvloeien, welke bedragen en kosten thans nog niet onder cUfers zijn te brengen. Omstreeks 6 uur staken de twee mannen, beiden landbouwers, den weg over. Waarschijn lijk hebben zij niet op het verkeer gelet en mid den op den rijweg werden zij aangereden door een particulieren auto. Zij werden beiden over reden. Een van hen. een 55-Jarige, bekwam een onderbeenfractuur en een hersenschudding. De andere, die 65 jaar oud Is. kreeg een schedel- basisfractuur en schouderbreuk terwijl hjj beide beenen brak. HU overleed korten tUd 'later ter plaatse van het ongeval. OogenblikkelUk namen passeerende automobilisten de noodige maat regelen en werden de politie van den Admiraal de RuUterweg en de GGD. gealarmeerd. Spoe dig waren twee ambulance-auto's en agenten per motorrUwiel ter plaatse. De zwaargewonde man werd naar het Wllhelmlna-Gasthuis ver voerd, terwUl ook het stoffelUk overschot van den overledene naar dit ziekenhuis werd ge bracht. De politie nam den chauffeur van den wagen een langdurig verhoor af en heeft den wagen voorlooplg in beslag genomen. Ook ver schillende getuigenverklaringen heeft de politie genoteerd, doch een en ander schUnt er op te wijzen, dat van schuld geen sprake is. Het ver- Maandagnacht is het onder de gemeente Bu- del tot een. .treffen gekomen tusschen politie en stroopers Hierbij werd de 35-jarige Van der H. uit Budel door een geweerschot getroffen en vrUwel op slag gedood. de Zeéburgerkade bU loods N„ kwam onmiddel- lUk de Noorsche consul te Amsterdam aan boord om voor oe geredden te zorgen. ZU zullen voor looplg worcen ondergebracht in het Zeemans huis en vandaar naar Rotterdam vertrekken, waar de Noorsche consul-generaal is gevestigd. „Zoo gauw als we een schip kunnen vinden, gaan we weer terug naar Noorwegen," zoo be sloot kapitein Norhtm zUn verhaal. Hoewel hU ulterlUk kalm en rustig was, was toch wel te zien, dat het verlies van zijn schip, dat 619 ton mat, hem meer geschokt had dan hU wilde laten merken. In Nederland is voor normale omstandig heden een verplichte arbeidsdienst alleen dan te aanvaarden, indien zU gekit voor de ge.ieele schoolvrüe jeugd en het opvoedkundig element doel en grondslag vormt van het werk. Deze verplichte arbeidsdienst dient principieel naar richting gescheiden te worden ultgevoerd, waarbU keuze-vrUheid van het milieu, waarin de arbeidsdienst zal worden vervuld, moet wor den gewaarborgd. Voor het behoud en de versterking van onze volkskracht en ter voltooiing van de godsdien- stlg-zedelUke en lichamelUke vorming onzer jeugdige werklooaen moet deze arbeidsdienst van het allergrootste belang worden geacht, mits hU zish beperkt tot den leeftUd van 18 tot 24 jaar. Jeugdigen beneden 18 Jaar en volwassen ge huwde werklooaen brenge men niet onder dezen arbeidsdienst. 1 w Cctt wettU' Stu co' ikitr Jr Maandagavond is op den Velserweg te Amsterdam een zeer ernstig ongeluk ge beurd waar twee Inwoners uit Hulst (Zeeuwsch-Vlaanderen) bij betrokken wa ren. Een van hen is in ernstigen toestand in het Wilhelmina Gasthuis opgenomen, terwijl de andere is overleden. MAGELANO. 16 Oct. (Aneta). Omtrent de ramp, welke Timbang heeft getroffen, kan nog het volgende worden gemeld: Vrijdagmiddag werd eerst een aardbeving gevoeld, welke werd gevolgd door drie stoom-explosies De eerste geschiedde beneden de kampong Timbang, waar op de bevolking de vlucht nam. De door dese eerste explosie ontstane krater was al aanstonds .uitgewerkt. Later volgden nog twee groote uit barstingen in de kampong self, waardoor twee groote kraters werden gevormd. De Noordelijke krater is een spleetkrater van 150 meter lengte en 50 meter breedte, terwijl de andere iets kleiner is. Beide kraters waren Zaterdagmiddag nog in werking met een modderfontein van 40 meter hoogte. Maandagmorgen is in de Amsterdamsche haven blnnengeloopen het Flnsche s.s. Emml. aan boort waarvan zich eenlge ge redden bevonden van het Noorsche sa. Gressholm. dat in de Noordzee op een mijn is geloopen. Aan de toelichting ontleenen wij het volgende: Tijdens het aanhangig maken van het wets ontwerp tot wijziging en verhooging van het achtste hoofdstuk der RIJksbegrooting voor het dienstjaar 1938 met een buitengewoon krediet van een honderd millioen gulden, welk krediet bjj de wet van 30 September 1938 werd toege staan. kon er van een becijfering van de bui tengewone uitgaven, die het gevolg zouden zijn van den plotseling ontstanen toestand, geen sprake zijn. Zooals reeds in de memorie van toelichting, behoorend bjj de Inmiddels tot wet verheven suppletolre begrooting voor het dienstjaar 1939 werd medegedeeld, is het mogelijk gebleken de uitgaven in September 1938 tot een bedrag van ongeveer 3 millioen te beperken. Het restant ad f 97 milllcen werd bil Koninklijk besluit van 24 Juni 1939 toegevoegd aan de Defensiebegroo- ting voor het dienstjaar 1939. Inmiddels staan den* minister van Defensie verschillende gegevens ten dienste, om althams «enigermate den omvang te kunnen overzien v»n de geldeljjke gevolgen der in April j.l. ge nomen bijzondere maatregelen. De uitgaven, gedaan en nog te doen door de verschillende onderdeelen, belast met de kust en grensbeveiliglng. zullen einde September 1939 een bedrag van rond 21 millioen beloopen. Hierboven komen nog de uitgaven, welke «en gevolg zijn van de rechtstreeks door den minis ter en zijn ambtsvoorganger gegeven opdrach ten. zooals de bouw van kazematten en verdere veldversterkingen. noodzakelljke verbeteringen van de kustverdediging, aanschaffing van inten- dancegoederen, van grondmijnen en dieptebom men. enz. Deze uitgaven bedroegen 24 Augustus 1939 (tijdstip van uitzending van het tcl-gram „Voormobillsatie") rond 24 millioen. Op het tijdstip van de afkondiging der z.g. voormobillsatie was derhalve van het buitenge wone krediet nog ongeveer 52 millioen beschik baar voor groot on klein Is VIZ VIRWIKT GI(H KRAMR het volksleven kleur en geestelijke kracht geeft, zonder dat dit tot geeetelijke en cultureele los bandigheid heeft geleid. De heer Jos. Veldman, tweede voorzitter van het R.K. Werkliedenverbond, concludeert als volgt: Kapitein Norhlm van de Gressholm, met wien wij aan boord van de Emml een onderhoud hebben gehad, vertelde hoe zijn schip, dat op weg was van Stavanger naar Antwerpen, Vrjj- cagmorgen om 7.10 uur nabij het Engelsche ichtschip Smith’s Knoll ongeveer 35 mijl ten N O. van Great Yarmouth op een mijn is ge- oopen. Het voorschip werd getroffen en met geweldige kracht in de lucht geblazen. Het ach terschip is nog eenige uren drijvende gebleven. Onmiddellijk na de ramp werden de twee red- dlngbooten uitgezet, waarin zich acht leden van de bemanning begaven. Drie matrozen worcen vermist en zijn naar alle waarschijnlijk heid verdronken. van het boek, dat dr. H. C. Prinsen Geerügs aan zijn vorige reeds in druk verschenen studies op oudheidkundig gebied, toevoegde. Het werk beschrijft minder bekende gedeelten uit de historie van Kennemerland. zooals den Adalbertusakker te Egmond. de kapel van O. L. V. ter Nood te Runxputte. de St. AdalbertusabdIj te Egmond. het slot te Egmond a. d. Hoef, de Jacobakannetjes opgehaald uit. de slotgracht daarvan, de Protestantsche kerk te Egmond a. d. Hoef, de kapel van de HH Cosmas en Damianus te Wlmmenum, den strijd tusschen de Hollanders en de West-Friezen, die drie eeuwen duurde in den kop van Noord- Holland. Hendrik van Brederode. de geschiede nis en het droogmaken van het Bergermeer, ge schiedenis van Alkmaar enz. Een de*r dagen zullen wjj uitvoerig op dit interessante boek terugkomen. In bewustelooeen toestand en met ernstige wendingen aan het hoofd te t slachtoffer het hospitaal te Heerlen overgebrachu ZUn toestand te aorgwekkend. Op kermis-Zondag. 11 Juni, van dat jaar, werd de bevolking van Meerssen des middags op geschrikt door het bericht, dat op het kasteel Vaeshartelt van de familie R. de echtgenoote van den kasteelheer, de 42-jarige H. 8. C. M. V. d. D. de W.. met revolverschoten was gedood. De dader van den aanslag, de 61-jarige land- goedeigenaar H J. B. R.. werd in het huis van bewaring opgesloten. Tijdens het vooronderzoek heeft men het noodlg geoordeeld een psychia trisch onderzoek te laten Instellen» naar de geestvermogens van den verdachte. Dr. A Jans sen uit Venray bracht rapport uit en conclu deerde tot verminderde toerekeningsvatbaar - heid. De zaak werd Maandag voor de Maastricht- sche rechtbank behandeld. Aan den dader wordt primair doodslag, sub sidiair (zware) mishandeling, den dood ten ge- gevolge hebbend, ten laste gelegd. Het OM heeft een gevnngenle^raf ven v«r jaar geeiacht. keer op den drukken rljksstraatweg was gedu rende langen tijd gestagneerd en moest worden omgelegd. BU het onderzoek is later gebleken, dat de omgekomen arbeider is de 65-jarige A. Blok, uit Hontenlsse. De gewonde is de 54-jarige 8. Verhoeven, uit Hulst. De auto, waardoor de beide mannen aange reden werden, werd bestuurd door een arts, die thans in militairen dienst is. Deze moest uitwijken voor een tegenligger. De dokter reed met een snelheid van circa vUftig kilometer en verklaarde verblind te zfjn geweest door den tegenligger, een militairen auto, die later aan gehouden kon worden, zoodat de juistheid van de verklaring kon worden geconstateerd. Zondagmiodag is ingebroken in café „Het Planken Wambuis" aan den Rljksstraatweg tus schen Arnhem en Ede. In de StaatsmUn Maurita te Lutterade te Zon dagnamiddag de 40-jarige gehuwde Böhm uit Geleen van hoogte van vier meter gevallen. ver- nawr De vele conferenties tusschen het Rijk en Visscherljkrlngen zijn ten slotte met succes be kroond. Om dit groote bedrUf te steunen en de vischvoorziening in ons land weer in eigen han den te nemen, verklaarde de Regeering zich bereid onderstaande extra lasten voor haar rekening te nemen. 1. Uitkeerlng Zee-ongevallenwqt 1919. Ter te gemoetkoming in bedrijfslasten voortvloeiende uit de van de zijde der feeders en de opvaren den getroffen regeling inzake een toeslag op de huidige wettelijke uitkeeringen bjj zee-onge- vallen, zal eventueel steun worden verleend ten bedrage van 100 pct. van genoemde aan vullende uitkeeringen, met een maximum 50 pct. van het bedrag der uitkeeringen, waarop ingevolge de Zee-ongevallenwet 1919 en met inachtneming van de op den dag van neven- vermeld schrijven geldende normen, de leden der bemanning, bedoeld In Art. 10 lid 1 van genoemde wet en hun nagelaten betrekkingen, tegenover de onder 1 van het eerste lid van Art. 6 dier wet bedoelde personen aanspraak kunnen doen gelden, mits deze uitkeeringen verschuldigd zUn terzake van ongevallen, aan opvarenden van zeevisschersvaartuigen overko men, tengevolge van of in verband met een gebeurtenis, welke een orttnlddelljjk gevolg is van den huldigen oorlogstoestand 2. Vergoeding bU detentie: Ter tegemoetkoming in bedrijfslasten, voortvloeiende uit de van de zijde der reeders en der opvarenden getroffen regeling Inzake uitkeerlng aan de bemanning, zal eventueel aan den desbetreffenden reeder steun worden verleend ten beloope van het door hem uit voormelden hoofde verschuldigde loon bedrag met een maximum van f31 per week voor elk lid der bemanning, voor zoover de „Zes mijlen ver hebben we in een woeden den storm moeten roeien, voor de Emml ons oppikte", zoo verhaalde de kapitein, „en u kunt zich indenken hoe vaak we in dit zware weer op het randje van den onder gang zijn geweest. Eindelijk in een loop van den nacht kwamen we bij de Emml, welker bemanning vertelde, dat zU de ontploffing van ons schip had gezien. Uitgeput en ver kleumd en vermoeia als we waren, werden we aan boord met groote hartelijkheid en vrlendelUkhelc' opgenomen en ontvangen. We hadden het noodlg, want we moesten met zulk een haast in de reddlngbooten, dat we geen tUd haoden om iets mee te nemen van ons schfp. De kleeren die ik hier aan heb zijn alles wat ik heb kunnen redden." termUn der detentie valt binnen den onder 4 genoemden termijn. 3. Premie Oor logsmolest verzekeringWan de reeders, die hun vlsschersvaartuigen hebben verzekerd ingevolge de Zee- en Luchtvaartver- zekeringswet 1939, wordt een tegemoetkoming verleend ten bedrage van 3/5 gedeelte der pre mie, voor de verzekering van vlsschersvaartui gen, geldend op den dag van dit schrijven. In dien deze premie een wijziging ondergaat, zal nader kunnen worden overwogen of en in hoe verre bovengenoemd aandeel herziening behoeft. 4. SteunperiodeDe onder 1 t/m. 3 ge noemde tegemoetkomingen hebben slechts be trekking op de bedrijfslasten, welke een recht- streeksch gevolg zUn van of in verband staan met de uitoefening van t bedrUf gedurende de eerste zes weken. Deze termUn vangt voor elk vaartuig afzonderlijk aan met Ingang van den dag, waarop het vaartuig sinds de dagteeke- ning van dit schrijven, doch ulterlUk op 27 Oc tober 1939, voor het eerst ter visscherü uit vaart. 5. Uitvoering steunverieenlngDe wijze, waarop de onder 1 bedoelde steun zal worden verleend, zal in overleg met het ministerie van Waterstaat nader worden geregeld. Ter verkrU- ging van den onder 3 bedoelden steun zal de betrokken reeder ten genoegen van de Neder- landsche VlsscherUcentrale moeten aantoonen, welk bedrag uit dezen hoofde door den betrok ken reeder verschuldigd is. De tegemoetkoming in de premie, bedoeld onder 3, zal op daartoe strekkend verzoek wor den overgemaakt na overlegging aan de Neder- landsche VlsscherUcentrale van een bewUs (du plicaat quitantle, e.d.). Overlegging van andere bewUsstukken worden gevorderd 6. Voorziening bU hooge winstmarges: Wan neer na afloop van de periode van zee weken uit de aan de Nederlandsche VlsscherUcentrale over te leggen exploitatierekeningen blUkt, dat de productie-kosten van buitengewonen aard door het bedrUf geheel of gedeeltelUk zelfstan dig kunnen worden gedragen bU de beoor- deellng waarvan mede rekening zal worden ge houden met de algemeene draagkracht van het bedrUf en de bUsondere omstandigheden sinds het stilliggen van de vloot zal terugbetaling van de als tegemoetkoming verstrekte gelden geheel of gedeeltelUk kunnen worden gevorderd, c.q. verdere flnancieele uitkeerlng kunnen wor den beëindigd. 7. Beperking van het aantal uit te varen schepen: Met het oog op de bestaande on zekerheid ten opzichte van de ontwikkeling in de naaste toekomst, zal een uitvaarbeperklng worden toegepast in dien zin, dat behoudens omstandigheden, welke vanzelf reeds een uit varen in den weg staan, hetzU niet minder dan 40 pct. van de thans voor de uitoefening der haringdrUfnetvisscherU, resp. trawlvisscherU be schikbare vloot Ingevolge de in dit schrijven vervatte regeling zal uitvaren, hetzU niet min der dan 50 pct. van genoemde vloot, met dien verstande, dat het In het laatste geval uit te varen gedeelte in overleg met de Nederlandsche VlsscherUcentrale in 3 gelUke termUnen van 7 dagen over de periode, waarbinnen het eerste uitvaren volgens punt 4 plaats vindt, wordt verdeeld. Overigens is men bereid eventueele voorstel len van de zUde van het bedrUf, te dezer zaken gedaan, op grond van de ervaringen in de eer ste 3 weken, in overweging te nemen. In verband met bovenstaande regeling dient tUdlg voor den aanvang der reis aan de Neder landsche VlsscherUcentrale, die door den mi nister met het toezicht op de uitvoering van bovenstaande is belast, te worden kennis ge geven van den vermoedelUken datum van ver trek. Overigens zal hlerbU slechts rekening worden gehouden met schepen, ten aanzien waarvan door de Scheepvaart Inspectie een certificaat vpn deugdelUkheid, alsmede door de Neder landsche VlsscherUcentrale een uitvoercertifl- eaat voor de groote trawlvisscherU. c.q. aanvoer vergunning ingevolge het Crisis Haringbeslult 1939, zUn uitgereikt. 8. Aanvoer in Nederland: Voor zoover zulks niet reeds krachtens de Landbouwcrisiswet 1933 is bepaald. zUn de reeders, die Ingevolge de in dit schrUven vervatte regeling ter vlsscherU uit varen, verplicht behoudens gevallen van over macht hun vangsten in Nederland aan te voe ren. -j—^ ngeland heeft als oorlogvoerende H ’t recht een blokkade In te stellen en contrabandelijsten aan te leggen, ook al orengt dat voor de neutralen onvermijdelijke onaangename gevol gen met zich mede, maar het heeft niet het recht neutralen onnoodigen en te vermijden overlast aan te doen op een wijze, die zelfs de voorziening in de meest noodzakelijke levensbehoeften der neutralen in gevaar brengt. Het gebrek kige contróle-systeem, dat Engeland heeft ingesteld en waarvan reeds vele Nederlandsche schepen de dupe zijn ge worden, voldoet niet aan dezen redelijken en gerechtvaardigden eisch. Het s.s. Aludra van v. Nievelt Goudriaan en Co’s Stoomvaart Mij. b.v., dat lang voor het uitbreken van den oorlog van Rio de Ja neiro met een lading ijzererts naar Rot terdam vertrok, wordt nu sinds 4 Sep tember in Engeland vastgehouden, ter wijl op 10 October nog niets bekend was over een eventueele vrijlating. Het s.s. Alpherat van dezelfde maatschappij ligt al sinds 12 September in Engelsche ha ven. Het gevolg van een en ander is, dat Nievelt Goudriaan en Co. stopzetting van den dienst op Zuid-Amerika in ern stige overweging moet nemen. De Zui- derkerk van de Ver. Ned. Scheepvaart MU. werd op 5 September aangehouden en is nog steeds niet vrij. De Bilderdijk van de Holland-Amerikalijn ging op*9 September naar de Downs en werd op 3 October zonder onderzoek vrijgegeven. Zooals men weet, vertoeft op het «ogenblik een Nederlandsche delegatie te Londen om o.a. ook over dit noodeloos lange oponthoud van Nederlandsche schepen tengevolge van de gebrekkige Engelsche contróle-organisatie te spre ken. Verschillende verklaringen van Brlt- sche zijde hebben verzekerd, dat Enge land alles in het werk wil stellen om de bezwaren van de contröle op contraban de in neutrale schepen tot een minimum te reduceeren. Het aanwijzen van meer contrólehavens gaat reeds in die rich ting. Wu rekenen erop, dat het in Engeland niet enkel bij het betuigen van goeden wil zal blijven, maar dat binnenkort alle onnoodige overlast zal worden voorko men. De onderhandelingen met de Ne derlandsche delegatie te Londen bieden Engeland daartoe een gelegenheid, die 't niet zal mogen verzuimen. Nederland is niet van plan zich economisch te laten dooddrukken terwille van een conflict, waar het geheel buiten staat en bulten wil blijven staan. BU Rhenen is een militair, de K. uit Keste- ren, die te Rhenen op bezoek was geweest, door een tram van de Nederlandsche Buurtspoorweg- maatschappU gegrepen. Met ernstige verwondingen is hU naar het ziekenhuis De Lichtenberg te Amersfoort over gebracht. Men vreest voor zUn leven. e rechten van machtige neutralen IJ als de Vereenigde Staten, Sovjet- Rusland en Italië zijn zoo groot zoo ruim als zij zelf wenschen, want n der oorlogvoerende partijen is er óp gebrand hen tegen zich in het harnas te jagen. Machtige neutralen kunnen practise!) zelf voorschrijven, wat hun rechten en plichten zijn, zonder het ri- gjco te loopen, dat de oorlogvoerenden die rechten en plichten niet zullen eer biedigen. De brutaliteit, waarmee Sov- jet-Rusland zijn neutraliteit uitbuit om zonder oorlogsrisicc zelfs meer te ver overen dan den buit, dien het oorlogvoe rende Duitschland tot nu toe heeft we ten te behalen, bevestigt de juistheid van deze stelling. De geëerbiedigde rech ten van kleine neutralen als Nederland en België zijn echter practisch zoo klein en zoo smal als één der oorlogvoerenden maar wenscht, terwijl hun plichten zoo zwaar drukken als een der oorlogvoeren den. gelieft te decreteeren. Zoo althans schijnen de oorlogvoerenden er soms over te denken. Aan dezen in hooge mate onbevredi genden toestand zou gemakkelijk een einde te maken zijn, indien het mogelijk ware alle neutralen, zoowel groote als kleine, samen te brengen in één blok, dat de rechten en plichten van de neu tralen zou vaststellen en over, Voldoende macht zou beschikken om die vaststel ling ook door de oorlogvoerenden te doen erkennen en respecteefen. De vorming van zulk een blok is, gezien de verschillende belangen van de verschillende neutralen vrijwel Illusoir en daarom moet iedere neutrale zoo goed mogelijk zijn eigen rechtvaardige zaak op eigen gelegenheid trachten te verde digen. Ook een in vergelijking met de oorlogvoerende mogendheden betrekke- hjk kleine en zwakke neutrale mag en kan niet alles, wat een der oorlogvoeren den hem gelieft aan te doen, zonder meer over zijn neutralen kant laten gaan. Immers al te groote toegevendheid te genover één der oorlogvoerende partijen kan licht door de andere uitgespeeld worden als een gebrek aan onzijdigheid en zoodoende die onzijdigheid zelf in ge vaar brengen, zoodra die andere er be lang in meent te zien de neutrale in den oorlog te betrekken. Zoo heeft de .Deutsche Diplom.-Politische Korrespon- denz" reeds getracht het nog altijd sou- vereine Nederland een aantal onmoge- Ujk na te komen en absurde neutrali- teitsplichten op te leggen, terwijl van den anderen kant Groot-Brittannië eenzUdig contrabande-lijsten heeft op gesteld, welke in omvangrijkheid en strekking gebaseerd zijn op het begrip van den totalen oorlog en alles over treffen. wat tot nu toe op dit gebied is vertoond. Nederland vaart zoo tusschen Scylla en Charybdis en er wordt heel wat navigatiekunst vereischt om daar veilig door te komen. Het lUdt (een twijfel, dat de hierboven- (enoemde 52 millioen binnen korten t(jd lullen xün verbruikt. Derhalve xUn de mi nister* van Defensie en Financiën van oor deel. dat thana het tijdstip is aangebroken voor de indiening van een wetsontwerp tot verhooging van het buitengewoon krediet met een bedrag van wederom 196 millioen. De minister van Economische Zaken maakt bekend, dat van het verbod van vervoeren en afleveren van suikerbieten nog ontheffing is verleend voor het vervoer naar en de afleve ring aan stroop- en jamfabrieken. Het vervoerverbod kan dus geen beletsel meer vormen voor het nakomen van met die fabrieken afgesloten leveringscontracten. De eigenaar, de heer Pors. was afwezig. Het café was gesloten Jn verband met den auto- loozen Zondag. Omstreeks vUf en ontdekte de mldeellUk de pol Onaer leiding van den adjunct-lnspecteur. den heer Reit, werd een onderzoek fngesteld. dat tot resultaat had. dat de da*cer in Utrecht were gevat. Verschillende voorwerpen waren nog in zUn bezit, waaronder een gouden horloge, een gouoen tientje, een platina collier en eenig geld. De aangehoudene, G. B., die statenloos is, is een fnternationale Inbreker. Dit Inbraak zUn. Nader vernemen wU. cwt B. wordt verdacht van diefstal met braak in meenten, o.a Zeist, Driebergen, Hilversum. Ede, Aerdenhout, 's Gravenhage en Bergen op Zoom. B. is reeds verscheidene malen met de Ne derlandsche Justitie in aanraxlng geweest en heeft zich aan meerdere diefstallen schuldig ge maakt. In 1929 wist hu uit de politiecel te Tegelen uit te breken, waarna hu vermoylelijk naar Duitschland uitweek om eerst enkele maanden geleden naar Nederland terug te kee- ren. HU stond In het Politieblad gesignaleerd voor een gevangenisstraf van drie jaar. Evenals in 1938 wordt ook thans voor de vor ming van stikgassen gevreesd. Met het oog op dit gevaar «Un uitgebreide maatregelen ge troffen. De gouverneur van midden-Java heeft gte- teren de aangerichte schade in oogenschouw genomen. De waarnemingspost Banadan heeft VrUdag om 15.25 uur en 15.38 uur, dus ongeveer om denaelfden tijd, twee aardbevingen geregistreerd, welke In verband worden gebracht met de explosies. H ow mewr mwn gelijk wil hebben, hoe minder men het krijgt Dr. F. M. G. van Walsem, directeur van den gemeentelUken dienst voor MaatschappelUk Hulpbetoon te Rotterdam, adviseert tot een ar- beidsdlenstpllcht. Indien daaronder verstaan wordt een wettelUke regeling. waarbU jeugdige werkloozen van pl.m. 18 tot 24 jaar als bU den militairen dienst verplicht worden, gedurende eenlgen tUd op te komen voor het verrichten van allerlei arbeid In het belang van de gemeen schap. Verplichten arbeidsdienst voor werkloozen acht de adviseur alleen dan gewenscht, indien deze dienst er een zou zUn, die er op uit is de werkloozen op de hoogte te houden van hun vak. of hen zoo volledig mogelUk voor het bedrUfs- leven geschikt te maken. waarbU ook omscho ling In oogenschouw moet worden genomen. Dr. van Walsem maakt in zUn praeadvies een scherp onderscheid tusschen bona-flde en beroepswerkloozen. voor welke laatste categorie hU zelfs plaatsing In een „economisch Veenhui zen” aanbeveelt. In de vergadering van de Nationale Vereeni- glng tegen de Werkloosheid, welke gehouden zal worden te Amsterdam op Zaterdag 28 October, zullen praeadviezen worden uitgebracht over de vraag: „In hoeverre is verplichte arbeidsdienst voor werklooaen als overheidsmaatregel wensche- lUk; zoo ja, hoe moet deze dan georganiseerd worden?” De heer A. de RuUter, secretaris van den Jeugdraad van het Nederlandse!) Verbond van Vakvereenlgingen komt in zUn praeadvies tot de volgende conclusie: „Wanneer wU dé of en In hoeverre dienst voor ons land als overheidsmaatregel wenschelUk achten, dan dient het antwoord op deze vraag, naar onze overtuiging ontkennend te zUn. In ons land zUn naar onze meening geen om standigheden aanwezig, die een dergelüken maatregel, welke van zeer vérstrekkende betee- kenis is. noodzakelUk maken. De beantwoording van het tweede gedeelte van de vraag, n.l. hoe de verplichte arbeids dienst georganiseerd zou moeten worden, komt hiermede, wat ons betreft, automatisch te ver vallen. omdat het niet op onzen weg kan liggen, hieromtrent bepaalde aanwUzingen te geven. WU kunnen ons niet onttrekken aan de gedach te, dat bewust of onbewust de Invloed van maat regelen. die In de totalitaire landen werden ge troffen, zich bU een aantal personen en insti tuten heeft laten gelden bU het aan de orde stellen van de vraag, of wellicht ook in ons land, in verband met de groote en langdurige werk loosheid, de verplichte arbeidsdienst zou moeten worden Ingevoerd. In dit verband mag er door ons de aandacht op gevestigd worden, dat het werkloozenwerk, zooals het in ons land georganiseerd wordt geen arbeidsdienst is. maar bedoeld is als een mid del, om de werkloozen uit een toestand van ver veling en geestelUk verval te houden, de vak bekwaamheid te onderhouden en zoo mogelUk te ontwikkelen. Wanneer men van oordeel is, dat dit werk- loozenwerk niet tot het gewenschte resultaat heeft geleid, dan moet er door ons de nadruk op worden gelegd, dat de ongetwUfeld zeer groote kosten, welke verbonden zUn aan de Invoering van een verplichten arbeidsdienst (welke door het Departement ’s-Gravenhage van de Neder landsche MaatschappU voor Handel en Nyver- held voor 60.000 personen begroot werden op 50 millioen gulden per jaar), op veel doeltref fender wUze de werkloosheidsbestrijding ten goede zouden komen, door het voeren van een krachtige welvaartspolitlek. Uit de overzichten betreffende den arbeids dienst in verschillende landen blUkt, dat men vooral de jongeren hierin heeft opgenomen Naar onze meening zouden, wat deze Jongeren betreft, de volgende maatregelen in ons land genomen dienen te worden als middel om de Jeugd betere algemeene ontwikkeling bU te bren gen en het gevoel van verbondenheid aan d* volksgemeenschap te bevorderen, nl. uitbrei ding van het cultureele werk, dat voor j-mgdlge werkloozen wordt georganiseerd, waarbU het in de eerste plaats noodzakelUk is. dat aandacht wordt geschonken aan de geestelijke en licha melUke vorming; verplichte landelijke invoering van de jeugdregistratie om de Juiste cijfers te verzamelen betreffende den omvang, de samen stelling en het verloop der Jeugdwerkloosheid: uitbreiding van het kampwerk en stichting van speciale meisjeskampen; uitkeerlng aan alle jeugdige werkloozen, onder voorwaarde, dat zij zich moeten laten inschrUven bU de openbare arbeidsbemiddeling en dat zU moeten deelne men aan het werk ter bestrijding van de gevol gen der werkloosheid: bevordering van de tot standkoming van gelegenheden voor jeugdige werkloozen, tot het ontvangen van vak- en nU- verhelcLsonderwtJs, alsmede lichamelUke opvoe ding en ontspanning onder verantwoorde lei ding; uitbreidifig van den leerplicht; verplicht vervolgonderwts; wettelUk geregelde minimum- loonen, vèrjgtfffnde beschermende maatregelen in fabriekeri en werkplaatsen; verkorting van den werktijd; vervroegde penslonneerlng. Het middel van dwang (verplichten arbeids dienst) wUzen wU af, omdat daarmede gehan deld zou worden in strijd met de tot nu toe in ons land gevolgde methoden, waarbU 0.1. teiecht groote waarde werd gehecht aan indivldueele ontplooiing en aanleg en die zich aansluiten MJ de Nederlandsche behoefte aan vrUheld van den ken. Daardoor is in ons land een 4jke verschei denheid van geestelUk leven bereikt, wat aan Ten gevolge van den hevlgen storm zun Zaterdagavond te Nieuwe-Compagnie, gemeeute Hoogezand, drie muren van een bU de nieuwe veevoederfabriek in aanbouw zUnde loods, wel ke reeds zes meter hoog waren opgemetseld, doch nog geen verband hadden, omgewaeid. De zich in de nabUheid bevindende A. v. Bruggen geraakte onder vallend gesteente. Een van zU« beenen brak, terwUl het andere been ernstig werd gekneusd. De laatste muur kwam op de aangrenzende woning terecht en drukte daarvan een zUmuur in. De brokstukken vielen in voor- en achter kamer én ook in een bedstede, waar twee jon gens sliepen. Beiden werden licht gewonJ. ook in de achterkamer wem een kind van de ra- mllle Van Bruggen gewond. De ravage veroorzaakte groote schade aan ”t meubilair. De man is naar het Diaconeeaenhuis te Gro ningen vervoerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 13