4 Rond de vestigingswet r STALIN EN HITLER OP DE WAAG Steunverleening Luchtgevechten boven de fortenlinies worden hef tig *2 1 Mr De jachtvliegery in actie 1 EEN VOORLOOPIGE AANVULLING XMIJHHARDTJES" DONDERDAG 19 OCTOBER 1939 - Smaadschrift van ID OVERZICHT TWEEDE KAMER Langer spertijden UIT DE STAATSCOURANT u- Paeeagiere van Noor dam en Juno te Rotterdam Speciale kindervlucht Napel s—Bat a via Het oponthoud in de Downs Werkloozen betrapt op hazardspel Belastingen Clearingkoersen De verdediging Indië Voorw. gevangenisstraf gevorderd tegen mr. Roet v. Tonningen ■n >T J van allerlei aard verdrijft U snel en zeker met Het vliegtuig ie volgeboekt r hi de verhouding 'M machine vliegt maximaal (Van onzen parlementairen redacteur) en van uiterst sterk bewapend bekend. ter a- DOMYN KEU» r Minieterieele circulaire betreffende mobilieatievergoedingen Commieeie ad vigeert tot bouw van elagkruieere Het oponthoud van de „Zaandam” Het Messerschmitt jachtvliegtuig Me-109 van de voorzijde gezien'. Duidelijk is in het midden van de propeller de uitmonding van het kleine kanon te zien, toaarvan de loop door de schroefas gaat Wat de vlootbasis Soera ba Ja betreft, ia de commissie van oordeel, dat deze door uitdieping van het Westervaarwater voor dergelUke slag schepen geschikt gemaakt kan worden. en Frankrijk als In Duitschland heeft men in laatste jaren de perfectie van dit wapen tot boven toe Aan F. Bruins, ontvanger der dir. belastingen en accbnaen te Apeldoorn is op lijn verzoek met 31 October eervol ontslag verleend. rer de ue sn eer de an of ok de en us •et en n- X - Koersen voor stortingen op 1# October 1939 tegen verplichtingen, luidende in: Reichsmar- Ua 75.80, lires Naar de Telegraaf verneemt, heeft de de partementale commissie ter adviseering over de versterking van de maritieme defensie van Ned.-Indlë bij de aanbeveling tot den bouw van drie zware slagkruisers uiteengezet, dat zU dezen bouw noodzakelijk en technisch en financieel uitvoerbaar oordeelt. Zjj adviseert tot den bouw van drie snelle zwaarbewapende slagkruisers, van ongeveer 27000 ton, welke een snelheid zullen hebben van 33 mijlen per uur en als hoofdbewapening zullen voeren 9 kanonnen van 28 cM. opgesteld in 3 drie- lihgtorens. Deze moderne oorlogsbodems zul len voorzien zijn van een bijzondere bescher ming tegen duikbooten en mijnen. Rost van Tonningen stond óók in zijn dooje eentje de Kamer te beduiden, dat hU en hij al leen waakte voor de strikte neutraliteit van Ne derland l.i den oorlog. Hij had een interpefiatle aangevraagd aan maar liefst drie ministers tege lijk wat stoort hij zich aan den arbeid der ministers in oorlogstijd! over ..het in gevaar brengen van de onzijdigheid van Nederland door den voorzitter van het Nederlandsen Verbond van Vakvereentgingen, den heer Kupers, het uit strekken door de S.D.AF. en het N.V.V. als staat kundige vereeniglngen van haar werkzaamheid tot het buitenland, de toepassing in dit verband van de wet op het recht van vereeniging en ver gadering, en de houding in deze aangelegenheid van de twee leden der SDAJP., die deel uitma ken van het Kabinet” De voorzitter vond, dat hij die vragen maar schriftelijk moest stellen of anders de zaak maar bij de algemeene beschouwingen aan de orde moest stellen. En hoewel Rost protesteerde, ver- eemgde de Kamer zich met dit voorstel. lal iel idfr en de is nml. Me£ser- en n: ml du tje* •itei rer* •efc- f JlCt aak reet eel- elw cjes in<L den len. nen üa* oen een >rdt Dit Hei ed- ede u t rd* >en. nd m 5T- dU BT- Er be- LL.L_ terzake van In militairen dienst opgeroepen gezinslid rookt graag? WUGLgT» FM. na elke pUp. sigaar ef sigaret verdubbelt bet reokgeaet varfrteeht aéam baadt de laadaa Khaaa aa «terk. Uiw 4. varkwikkaade r.S. m alkaa waalWd. kat itarki l. *a* ■avM aa bavardart da >HI*vartartas. Beaat vaadaM aas eakela aakjaa aa kaadt er eieede we raar kg da faal. Bu circulaire heeft de minister van Sociale aan de gemeentebesturen aanwjj- gegeven. welke weg gevolgd moet Inzake de steunregeling wanneer De Spitfire in duikvlucht. Deze fraai gevormde 563 KM. per uur Koket 13 stuks 50 d. PnmMoosjn 2 slokt 10 ct heeren van den Heuvel (AR.) en Algera (A.R.), die den termijn binnen welken het departement oppermachtig over vestiging of niet-vestiging beschikt, zoo kort mogelijk wilden houden. Dat wil ik ook. antwoordde de minister maar het moet maar kunnen. Men kan wel aardig zeg gen: dan moeten bepaalde voorbereidende werk zaamheden maar worden gedaan vóór het in gaan van den spertijd, doch wanneer die voor bereidende werkzaamheden aanvangen weten de betrokkenen al vrij spoedig, dat er voor hun bedrijf een sperverbod en een Invoering der ves- tigingselschen in de lucht hangt en dan breekt de run op het bedrijf los. Dan zorgen al len nog net voor de bul binnen te zijn en wordt het effect van de heele vestigingswet nihil. Wil men de vestigingswet en deze heeft den mid denstand, gelijk de heer Bach o.a. omstandig uiteenzette, veel goeds gebracht dan moet men ook den spertijd en een redelijken spertijd willen, waarin tl die voorbereidende werkzaam heden. die ruchtbaarheid meebrengen, kunnen worden afgehandeld. De heer Algera handhaafde zijn amendement, dat geen verruiming van den spertijd, vergeleken bij den bestaanden toestand, zou toelaten. Het werd verworpen met de anti’s alleen in hun dooje eentje voor. Het sa. „Zasmdam” van de HAL. heeft slechts een oponthoud van acht dagen in de Downs gehad, hetgeen te danken is geweest aan de lading, die bestond uit 7900 ton graan, meel, lijnkoeken en olie voor de Nederlandsche regee- ring. Korten tijd nadat het schip in de Rijn haven ligplaats had genomen, deelde de heer Henken van de HAL., namens kapitein Stam- perlus in een interview enkele bijzonderheden over den overtocht mede. Het schip vertrok 3 October ’van New-York en kwam na een voor spoedige reis 11 October in de Downs aan. Daar werden de papieren door een Britschen officier van boord gehaald en had men niet anders te doen dan te wachten. Behalve het verschijnen van enkele Duitsche vliegtuigen op een flinken afstand, gebeurde er niets bijzonders. Dinsdag middag kreeg men verlof om te vertrekken. Ook de thuisreis bracht geen emoties, een Duitsche bommenwerper vloog even over het schip en verdween, na kennis te hebben genomen van de nationaliteit. Het schip sal in den loop van deze week wor den gelost en zal daarna in den nacht van Don derdag 26 op vrijdag 27 October met een lading stukgoed en ongeveer 140 passagiers naar Ame rika vertrekken. ei De plannen van de KL M een speciaal vliegtuig van Napels naar Batavia te zen den. om daardoor ouders in Indië In de ge legenheid te stellen, in een week tijds hun in het moederland studeerende kinderen te laten overkomen, zijn in alle opzichten met succes bekroond. Het toestel is volgeboekt. Elf kinderen zullen 23 October, onder leiding van mej. Wynoldl en den heer O. A. de Stoppe- laar, gemachtigde der KL.M. voor Neder- landsch-ïndië, des namiddags te 5 uur van Am sterdam (Centraal Station) vertrekken. Zooals men weet, vergezelt de air-hosteas mej. Wynoldl het troepje tot Napels en keert dan terug. Tot Batavia zijn de kinderen toevertrouwd aan de zorgen van den heer De Stoppelaar. Donderdag. 26 October, zal het gezelschap met de „Reiger" uit Napels vertrekken, gezagvoerder Hulsebos. Maandag. 30 October, zal het aanko men in Medan, met welke bestemming zes kinderen medereizen. Dinsdag, 31 October, zal bet vliegtuig Batavia bereiken, waar de rest van het gezelschap den |ocht afsluit. De politie heeft te Rotterdam een inval gedaan in een pand aan de Van Duylstraat, op ver moeden. dat daar gelegenheid werd gegeven tot hazardspel. Een aantal mannen en eenige vrouwen werden op heeterdaad betrapt op het spelen met dobbelsteenen. Bij het onderzoek bleek, dat de meeste ntA* nen werkloos waren. Kr werd nogal graf ge speeld en de bankhouder, de bewoner van het huis, kreeg 10 pct. van dan inzet. Heden zijn vijftien neutrale passagiers van het sa. „Noordam" van de HollandAme- rikalijn in ons land gearriveerd. Sedert 25 September JJ. wordt de „Noordam” in de Downs vastgehouden. Vrijdag JJ. kwam echter een be ambte van den Immigratiedienst aan boord met de mededeeling, dat het den neutralen passagiers was toegestaan de reis voort te zetten. In ver band met het ongunstige weer is de overtocht eerst Woensdag geschied per Batavierlljn. Aan boord was alles wel. Ook kwamen met de Bata vier vier passagiers mee van het ss. ,4uno” van de KJfBM., welk schip eveneens in de Downs ligt. Aan boord van belde schepen is alles weL Tegelijk met de Batavlerboot arriveerde te Rot terdam het s.s. „Zaandam", dat samen met de „Noordam" in de downs lag. Dat deze plannen van de KLM. in goede aarde zijn gevallen, blijkt niet alleen uit het feit, dat de „Reiger” volgeboekt naar Indië zal vertrekken, maar ook hieruit, dat er nog en kele aanvragen zijn, zoodat herhaling van deze vlucht wondt overwogen. in de kleinste bijzonderheden weten op te voe ren. De snelheid der Jagers werd tot over 500 km/u gebracht, de wendbaarheid tot in het ongeloofe- lUke verfijnd en de bewapening zoo zwaar mo- geljjk gemaakt. De verschillende landen gingen in dit streven ieder hun eigen weg en men ge raakte daarbij unaniem tot een vrijwel zelfden vorm van het jachtvliegtuig: een geheel meta len eenpersoons laagdekker met inklapbare wie len en met, één krachtigen motor uitgerust. Wat de bewapening betreft, is bu de Duitsche jachtvliegtuigen een nieuw snufje toegepast. ZU rijn veelal uitgerust met motoren waarvan door de schroefas de loop van een klein kanon gaat Hierdoor is het magelijk ook vanuit het jacht vliegtuig granaatjes af te vuren. Deze hebben nJ. doordien zij bij de minste aanraking in de schietbaan explodeeren. een véél «rootere ver nielende kracht, dsn de kogels van een ma chinegeweer. Een Jachtvliegtuig kan bv. met vele kogels doorzeefd dikwijls nog achter zUn linies terugkeeren. Eén treffer met een gra- naatje daarentegen is meestal noodlottig en dwingt in het gunstigste geval tot noodlanden Deze combinatie van een kanon in de schroefas zagen we tot nu toe alleen bU de Duitsche jachtvliegtuigen toegepast We hebben althans kunnen vaststellen, dat de modernste Britache Jagers van het type Hurricane en Spitfire hier mede niet waren uitgerust. Wegens smaadschrift tegen den toenmallgei: minister van Justitie mr. Oosellng en den pro- cureur-generaal van het hof te ’s-Hertogen- bosch, baron Speyart van Woerden, is de hoofd redacteur van het Nationsde Dagblad, mr. M M. Rost van Tonningen, door de Haagsche rechtbank veroordeeld tot 500 boete subs. lp. dagen hechtenis. Het betrof hier een aanUU artikelen in het Nationale Dagblad, waarin cri- tlek werd uitgeoefend op het beleid van genoem de personen in de zaak-Oss en op dat van den Centralen Raad van Beroep te Utrecht. Ook smaadschrift tegen desen raad van be roep was aan mr. Rost van Tonningen ten laste gelegd, doch hij was voor dit ten laste gelegde vrijgesproken. Indertijd zijn de persen van het Nationale Dagblad voor deze artikelen in beslag genomen. Woensdag stond mr. Rost van Tonningen in hooger beroep voor het Haagsche Gerechtshof terecht. HU deelde mede geen opzet tot belee- diglng te hebben gehad, doch alleen opbouwende critlek en propaganda te hebben willen leveren. De advocaat-generaal, mr. L. B. J. Ver meulen, achtte smaadschrift bewezen. In verband met het feit, dat verdachte al meermalen voor dergelUke delicten is ver oordeeld. gaf de advocaat-generaal het hot in overweging met eenparigheid van stem men verdachte een voorwaardelUke gevan genisstraf op te leggen va^ drie maanden met een proeftUd van drie jaar plus een 'geldboete van 500 subs. 100 dagen hech tenis voorwaardelijk. Mr W. J. C. A. NUgh. de verdediging voerend, pleitte vrijspraak. Hierna moest nog de kunstschilder M. M. redacteur van „Volk en Vaderland”, terecht staan, die in genoemd blad van 30 December 1938 een artikel had. gepubliceerd, dat belee- dlgend werd geacht voor de Nederlandsche joden. Hem was daarvoor een geldboete van /25.— subs. 25 dagen hechtenis opgelegd, welke boete de advocaat-generaal verhoogd wilde zien tot 100.subs. 100 dagen hechtenis. Mr. A. J. van Vessem pleitte vrijspraak. Uitspraak in belde zaken I November. FeM g—ef eeev izefastg goUi S eeaS. In Engeland is een oud gezegde uit den we reldoorlog herleefd: „The first casualty in war la truth Deze cynische woorden vertolken de oorlogstactiek der propaganda en men dient ze goed in het hoofd te prenten, o<n zekere, berich ten uit het buitenland steeds oo -hun Juiste waarde te kunnen blijven schatten. Deze overweging zal ons nopen ook op de stereotype mededeellngen, dat Britache vlieg tuigen nachtelUke verkenningsvluchten Duitschland ondernemen, eenige correctie te passen We hebben hierpver in een voorafgaande be schouwing het een en ander gezegd en ook op de tendentieuze mededeeling gewezen, volgens welke oa. de Duitsche JachtvliegerU niet 00- aonder effectief zou zijn We zagen, dat het onjuist is deze opinie te baaeeren op het feit, dat de ..pamphlet raids” boven het Duitsche land ongehinderd honden plaats vinden. De JachtvliegerU heeft belangrüker opgaven dan nachtelUke achtervolgingen van reclamevllegerz De verkennlngswaarde van vluchten boven ver duisterd land is uiterst gering De Dultachers hebben zich dan ook niet laten verleiden, ter bestrijding daarvan, de levens van het meest kostbare bestanddeel van een luchtwapen, de Jachtvliegers, op het spel te zetten. Inmiddels is duidelijk gebleken welke die op gaven voor de JachtvllegerU o.a. dan wél zUn en tevens is daarbij komen vast te staan .dat de Duitsche JachtvllegerU nog steeds tot de vinnigste wapenen kan worden gerekend. We doelen hier op het korte maar hevige luchtgevecht boven den Westwall, waarmede de gevechtsactivlteit van deze tweede oorlogs maand werd ingezet Britache en Fransche ver kenningsvliegtuigen «aren op 6000 M hoogte de Duitsche westgrens gepasseerd om de sterkte der Ssarwerken te verkennen. Deze stoutmoe dige vlucht, bu dag uitgevoerd, hield een onver mijdelijke uitdaging van de Duitsche jachtvile- gerU in. En men kan er verwonderd over staan dat men de Brltsche verkenningsvliegtuigen niet door jagers deed esoorteeren. Een verkennii<s- vllegtuig Immers zal in een luchtgevecht met een Jachtvliegtuig, dat zooveel sneller en beter wendbaar is, waardoor de bewapening effectie ver kan worden gebruikt. altUd het onderspit moeten delven. TenzU bijzondere factoren als overmacht, hun Invloed doen gelden. De gevol gen van belangrijke verliezen aan Engelsche zUde waren dan ook met vei wonoerlUk. OngetwUfeld zal deze wervelwind van vUftien Messerschmitt Jagers de Engelsche. verken ners eenigszins verschrikt hebben, gezien de minder heftige reacties in het RUnlandsche luchtruim in de voorgaande weken. Voor de toekomst mag men met groote zekerheid nog heviger luchtgevechten verwachten, daar de ge allieerden thans hun verkenners voor tochten 'vér over de vUandelijke linies wel van Jagers zullen doen vergezellen, waarbij de Jachtvlieg tuigen der beide partijen voor het eerst in dezen oorlog elkanders krachten zullen meten. Met eenige spanning kan men naar dat mo ment uitzien. Immers de JachtvllegerU, waarby de ridders der lucht zich in al hun bravour en vliegcapaciteiten kunnen uitleven, heeft wel de oudste tradities van de verschillende onderdee- len van het luchtwapen. En soowel in Engeland „Over deze twee historische figuren, hunne verhouding en ri* *- lïL hunner landen is in den loop der laatste jaren veel geschreven en veel gephanta- seerd. Wie zich echter wil indenken in de positie van den staatsman in het alge meen en in die van de verschillende staatslieden in het bijzonder, dien zal het niet zoo moeilijk vallen hunne daden te begrijpen. Het spreekt vanzelf, dat hij dan om te beginnen aan deze daden geene moreele maatstaven mag aanleggen en zich dus niet zal moeten opwinden over of ergeren aan daden, welke in den omgang tus- schen menschen wél, doch in dien tus- schen staatslieden niét vallen onder de zedeltjke normen. Wie aldus de politiek zou willen beoordeelen kan alleen tot de slotsom komen, dat de politiek een „vuil zaakje” is. Wie echter dc groote politiek kan zien als een dialoog van den tUdgeest met zichzelven, waarin de mln of meer geniale staatslieden de door dien éénen geest gedreven woordvoerders en tegen spelers zijn, die kan vrede hebben met alles, wat uit zulk een spel resulteert en die moppert niet meer tegen „een krank zinnige wereld” of „misdadige staatslie den". Hij immers beseft, dat de wereld gaat zooals zU door innerlUke noodzaak moet gaan en dat de staatslieden daarom ook in de groote lUnen handelen, zooals zU, gedreven door die zelfde noodzaak, gedreven dus door eigen wezen, moeten handelen.” DEN HAAG, 18 October 1939 De Kamer behandelt de zaken tegenwoordig kort, merkte de heer van den Heuvel (AJt.) met een lichten ondertoon van ironie op en hU had geluk. Nadat de heeren zich gisteren in één dag van de herziening der Tariefwet afmaakten, werkten zU vandaag de heele verdere agenda door om na een korte vergadering weer huis waarts te keeren. Vrijdag moeten zU weer terug komen naar Den Haag voor de besprekingen in de afdeellngen. En waarschUnhjk de volgende week .Donderdag dat Is volle veertien dagen eerder dan verleden Jaar vangen de Alge meene Beschouwingen over de RUksbegrootlng aan. In die sfeer van korte vergaderingetjes, van komen en gaan valt een behandeling van de Vestigingswet wel erg uit den toon. Niettemin heeft de Kamer zich enkele uren met een wUzlging dezer wet bezig gehouden. In de twee jaren, gedurende welke de Vesti gingswet Kleinbedrijf thans werkt, zün allerlei onvolkomenheden aan het licht getreden, onvol komenheden, die eerlang een herziening van vér- strekkenden aard noodzakeUjk zal maken. Doch enkele kleine oneffenheden stonden een richtige uitvoering zóózeer in den weg. dat de minister met het wegschaven daarvan niet meende te mogen wachten op die vérstrekkende algeheele herziening en de Vestigingswet maar vast voor een partieele herziening in het parlementaire dok zette. Het betrof de mogelykheid voor werkzaamheden van het departement, voor het uitgeven van bekwaamheldsgetulgenissen bn der gelUke, een vergoeding te vragen, en de mogelUk- heid den sperüjd, die aan de invoering der vestigingseischen voorafgaat en gedurende welken niemand zich zonder speciale vergunning van het departement mag vestigen, niet tot een Jaar, maar tot anderhalf Jaar te rekken. Dit laatste alleen vond ernstig verzet bU de tt t U kunnen met den heer Wigersma volkomen instemmen, dat er over de figuren van Hitler en Btalin, hun verhouding en de verhouding van hun landen in den loop der laatste jaren veel geschreven en veel gephanta- seerd is. WU behoeven daarvoor maar te verwUzen naar wat Hitler in ,,Meln Kampf” over Rusland en het bolsjewisme en de houding van het nationaal-socia- Usme daartegenover heeft geschreven, naar wat de Duitsche natlonaal-socia- listische propaganda daarover jaren lang heeft verkondigd, naar het initiatief voor het anti-komin tem pact, enz. enz. om de juistheid van deze nu niet direct verrassend geniale opmerking van den beer Wigersma te staven. Maar helaas, kan onze instemming het verdere betoog van den heer Wigersma niet meer zonder zeer ernstige en principieele bedenkin gen volgen. Ook staatslieden zUn men schen, die evenals alle menschen, onver schillig in welke positie zU zUn geplaatst en welke taak zU hebben te vervullen, onderworpen zUn aan den wil van God en de wetten der moraal. Aan hun daden mogen niet alleen, maar moeten zelfs moreele maatstaven worden aangelegd. De politiek, hetzU klem of groot, dient de zedelUke normen in acht te nemen. Doet zU dat niet, en wij moeten helaas toe geven, dat zU dat maar al te vaak niet doet, dan verdient zU veroordeeld en afgekeurd te worden. Als geloovige Christenen, die God als Schepper en Bestuurder van het Heelal erkennen en beUjden en ZUn wetten hebben te ge hoorzamen en te doen eerbiedigen, kunnen en mogen wU geen vrede hebben met een tUdgeest, die staatslieden buiten en boven de moraal wil verheffen, in tegendeel, wij hebben den plicht zulk een verderfelUken tUdgeest met alle kracht te bestrijden en terug te dringen als een groot en dreigend gevaar voor allen godsdienst en voor het Christendom in het bUzonder. WU kunnen evenveel begrijpen als de veel begrijpende heer Wigersma, wU begrijpen b.v. dat er mis dadigers zUn en hoe het komt dat die er zUn, maar wU zullen ons wei wachten bU de beoordeellng van misdadigers, wier motieven en omstandigheden en aard wU begrijpen, de zedelUke normen uit te schakelen. De heer Wigersma, die ten gunste van in zUn oog groote staatslieden de zedelUke normen, die heel het leven moeten beheerschen, meent te kunnen en zelfs te moeten uitschakelen, begrijpt één ding niet en wel het allervoornaamste nJ., dat geen mensch, onder welke om standigheden dan ook, mag handelen in strijd met de moreele wetten, die God heeft gesteld. De amoreele waag, waarop’ hU Hitler en Btalin weegt, is voor ieder geloovig Chrlstenmensch ondeugdelUk en de uit komst van zUn waagstuk is navenant. Hadden de staatslieden de zedelUke normen in acht genomen bU het regelen van hun onderlinge verhoudingen en die hunner staten, dan zou de wereld thans niet in den zak van verbUsterlng en ver blinding en in de asch van met brand bommen verwoeste steden zitten. De veel maar niet alles begrUpende heer Wigers ma moge dit niet begrUpen, wU begrijpen het maar al te goed en zullen voortgaan dit begrip levend te houden en trachten dit steeds dieper en algemeener in de menschheid te doen doordringen. n het zich Algemeen Nederlandsch noemende weekblad „De Waag” heeft A de heer Wigersma Btalin en Hitler op de waag genomen en als staatslieden niet te licht bevonden. De heer Wïgernna jo blijkbaar een man, die veel begrijpt en rich daarom niet ergert aan dingen, die de verontwaardiging van anderen opwekken. ZUn verklaring van de figuren van Hitler en Btalin en hun nieuwe on derlinge verhouding, welke verklaring aich hoofdzakelUk van economische mo tieven bedient, heeft hU voorzien van een algemeene inleiding, die de moeite waard is om hier te citeeren, daar zU - duidelijk aangeeft op welk niveau de mentaliteit en de beschouwingswijze van den heer Wigersma en het Weekblad, waarin hU schrijft, zich bewegen. HU Khrijft nJ.: De Messerschmitts, waarvan In het boven- 'genoemde luchtgevecht boven den Weatwall sprake was, waren van het type Me-109. dat in het voorjaar van 1937 als standaardtype van het Duitsche jachtvliegwapen werd uitgekozen Ook den Helnkeljager He 112 viel deze onder scheiding te beurt, zoodat men deze beide vlieg tuigtypen nog wel vaker op het oorlogatooneel zal zien optreden. Zoowel uit de Heinkel He 112 als de Mes serschmitt Me 109 heeft men nog tneer geper- fectlonneerde typen ontwikkeld. nml. de He-112 U en de Me 109 R. Deze belde laatste machines vestigden indit jaar de aandacht van de geheele luchtvaartwereld op zich door dien zU het wereldsnelheidsrecord achtereen volgens op resp. 746- en 755 K.M. p. u. wisten te brengen. Over de beteekenis van deze records voor het Duitsche Jachtvliegwapen zUn de opinies In het buitenland zéér ulteenloopendVeelal wordt verondersteld, dat de Duitsche tndvstrie voor den aanval op het wereldsnelheidsrecord speciale vliegtuigen had gebouwd en uitgerust met een cvertelasten Daimler Benz motor van het type DB-601. welke bU de onderhavige ge slaagde recordpoglngen ongeveer 2000 pk zou hebben geleverd. Een feit is, dat in de laatste maanden dit splinternieuwe product van Daim ler Benz, dat In normale gevallen 1300 p.k. le vert, in grooten getale voor de Duitsche ge vechtsvliegtuigen In gebruik is genomen. bestond Inderdaad een groote en urgente hoefte aan een dergelUke sterke krachtbron. Afgaande op persoonlUke waarnemingen en inlichtingen uit betrouwbare bron. zUn wU ds meenlng toegedaan, dat Duitschland wel dege lijk een belangrUk aantal jachtvliegtuigen, die ruim 700 km.'u vliegen ter beschikking heeft. Men kan er echter van verzekerd zijn, dat dit supersnelle materieel alleen op de meest be slissende momenten van den luchtoorlog in den strUd zal worden geworpen. De recente mededeeling van den Brltsihen Staatssecretaris van het luchtwezen Sir Kings ley Wood, dat den Franschen een l^esser- schmltt jachtvliegtuig van het nieuwste type gaaf in handen was gevallen, zal dan ook on getwijfeld niet op de supersnelle Messer schmitt betrekking hebben, doch op de Me- 109, het algemeen bekende type waarmede o.a ook de Zwitserse he luchtvloot met een 40 stuks is uitgerust. Interessant is In verband hiermede te wUaen op een propaganda-actie van Fransche zjlde In den zomer van dit jaar, die ten doel had de Messerschmitt jager Me-109 in een ongunstig daglicht te stellen om daarmede de superiori teit van den Franschen jager Morane aan te toonen. De Zwitsersche jachtvliegafdeellng uit belde typen samengesteld; de schmltts werden uit Duitschland Ingevoerd, ter wijl de Moranes in Zwitserland m licentie ge bouwd worden. Het Fransche tUdschrift ,Aux Ecoutes” wist te melden, dat de Zvrltscrsche Defensie met de Messerschmitts een eet in den zak had gekocht terwijl de Moranes dees wat vliegcapaciteiten betreft volkomen over troffen. Vele dagbladen gingen op deze sug gestie in, waarna het Zwitsersche Militaire De partement in een offlcieele nota van 3 Augus tus 1939 zich genoodzaakt zag deze oerichten tegen te spreken, evenals de juistheid v?n de prestatievergelUklngen met het Morane jacht vliegtuig. In zooverre zUn deze feiten van belang, dat thans naar aanleiding van het In Fransche handen gevallen Messerschmitt vliegtuig, op nieuw de gevechtswaarde van deze muchine wordt aangevallen in vergelUk met de moderne Engelsche Jachtvliegtuigen, de Hawker ..Hur ricane” en de Supermarine ..Spitfire”. OngetwU feld hebben deze belde nieuwe constructies het Engelsche Jachtvliegwapen op een belangrUk hooger peil gebracht dan voorheen De Hurricane soowel als de Spitfire zUn met niet minder dan acht in den vleugel ingebouw-ie machinegeweren uitgerust, hetgeen een zéér sterke bewapening genoemd mag worden. Allebei geheel metalen laagdekkers met intrekbare lan- dingswielen en een Rolls Royce Merlin motor uitgerust ontloopen de prestaties elkaar niet veel. De Hurricane vliegt maxlmaad 540 KM p. uur, terwUl de Spitfire de 563 weet te halen. Laatstgenoemde machine Is ontwikkeld uit het speciale racevllegtulg waarmede Engeland In vroeger Jaren de Schneider Cup-wedstrljden wist te winnen. Van de Fransche jachtvliegtuigen noemden we terloops reeds even de Morane-Saulnier Dit is wel het snelste Jachtvliegtuig, dat FrankrUk momenteel ter beschikking heeft. Uitgerust met een Hispano-Sulza motor van 860 pk. vliegt de Morane ruim 500 K.M p. u. terwUl men met een andere verzie van dit Jachtvliegtuig uitgerust met een 1200 PJ£. His pano Suiza kortgeleden een snelheid van onge veer 600 K.M. per uur wist te behalen Vooral Bloch en Dewoltlne zUn momenteel druk met het testen van nieuwe jachtvliegtuigen bezig, die aanzienlijk sneller beloven te worden. Bul ten de Moranes is het Fransche jacbtvliegwa- pen momenteel nog uit Dewoitlnes 510 tweedekker Blérlots samengesteldbelde ty pen moeten echter In prestaties voor de Mo rane onderdoen. In Amerika werd voorts een groote bestelling geplaatst by de Curtiss-fa- brieken op eenpersoons jachtvliegtuigen het type P-36. Deze machine staat als zeer snel en uiterst sterk bewapend bekend. Het feit echter, dat zU in Amerika voor den ex port vrU gegeven is. bewUst reeds, dat deze machine niet het puikje is. dat de Ver. Staten voor hun eigen luchtwapen ter beschikking hebben. Men ziet het: uiterst zwaar gewapende en gepantserde vechters die in kracht en vermo gen niet veel voor elkaar behoeven onder te doen kunnen den .ring” van het ridderlUke luchtgevecht binnenvliegen, waarmede een be langrijk vervolg aan de Interessante geschie denis van het jachtvliegtuig aal kunnen wor den toegevoegd! Zaken zingen worden mobllisatievergoedingen worden toegekend. IJioor de mobilisatie en de daarmede gepaard gaande vergoedingen, zooals kostwinnersver goedingen enz.. zUn nl. van verschillende zUden vragen gerezen, hoe bu de uitvoering der gesub sidieerde steunregeling voor werklooze arbeiders en de steunregelingen voor kleine boeren en tuinbouwers, ten aanzien van deze vergoedingen dient te worden gehandeld, zoo zU een door middel v*n een der genoemde regelingen onder steund gezin ten deel vallen. Ter beantwoording van deze vragen dlene het volgende: A. Steunregeling voor werklooze arbeiders. Men onderscheide de volgende gevallen: 1 De ondersteunde kostwinner van een gezin treedt In militairen dienst. Steunverleening ingevolge de steunregeling voor werklooze arbeiders is dan niet mogelUk, hetgeen dus mede Inhoudt, dat het betrokken gezin niet voor extra-hulp (b-steun) In aan merking kan komen, noch aan de spaarregeling kan deelnemen enz Een dergelUk gyval komt dus In beginsel uitsluitend ten laste van het Departement van Defensie (kostwinnersvergoe ding). Voor een uitzondering hierop zie men hieronder sub b, eerste gedeelte. 2 Het gezinshoofd wordt Ingevolge de steun regeling gesteund, de medekostwinner la In militairen dienst en het Departement van Defen sie geeft terzake aan het betrokken gezin kost winnersvergoeding. In een dergelUk geval wordt de kostwinners vergoeding behandeld als Inkomsten uit arbeid verkregen, dus voor 2/3 gekort oJ5 het steunbe drag van het ondersteunde gezinshoofd. (De vrijlating van f 2.— of f 4.—, welke ten aan zien van de verdiensten van gezinsleden van ondersteunden, uit loonarbeid verkregen, moge lijk is. geldt ook hier). 3 De werkgever van een in militairen dienst opgeroepen medekostwinner van een onder steund gezin blUft diens volle loon doorbetalen. Idem als onder 2. De werkgever vult kostwinnersvergoeding van een in militairen dienst opgeroepen medekost winner van een ondersteund gezin aan tot het volle loon. In dit geval wordt de som van kostwinners vergoeding en aanvulling van werkgever be schouwd als loon uit arbeid verkregen. 5 Medekostwlnnersvergoedlng een 1_ - van een ondersteunde treedt In de plaats van de kasultkeerlng. welk aan bedoeld gezinslid werd uitgekeerd. In dat geval wordt gedurende den tijd, dat kasultkeerlng wordt verstrekt, gehandeld, alsof de medekostwlnnersvergoedlng een kasultkee- ring is. 6 De extra-bUalag, welken een gezinslid van een ondersteunden kostwinner Ingevolge de circulaires van 16 September 1937 en 18 Januari 1938 geniet, mag ook na de oproeping van dezen kostwinner in militairen dienst worden door verstrekt. met dien verstande echter, dat in het betrokken gezin niet meer mag inkomen, dan toen de kostwinner nog In steun was. Zoo een lid van een gezin, waarvan het hoofd In ondersteuning Is. extrabUslag ontvangt, dan vervalt deze, wanneer dit gezinslid In militairen dienst moet. 7 Steuntrekker-kostganger woont In bu fami lie. Het betrokken gezin ontvangt kostwinners vergoeding. Dit geval wordt behandeld alsof de betrok kene bij een niet-steuntrekker Inwoont. B. Steunregelingen veer kleine boeren en tuinbouwers. 1 Ondersteunde boer of tuinbouwer komt in militairen dienst. In dit geval geldt een gelijk soortige regeling als die hierboven voor werk looze arbeders onder 1 vermeld. Uitzondering: de B- en C-tulnbouwers. Aan hen mag gedurende hun militairen diensttUd het natura-gedeelte. hetwelk zU ingevolge be doelde steunregelingen eventueel nog kunnen ontvangen, worden doorverstrekt. 2 Medekostwlnnersvergoedlng wordt gegeven terzake van een onder de wapenen geroepen gezinslid van een ondersteunden kleinen boer of tuinbouwer. Deze mag geheel vrU blUven, indien in da plaats van den onder de wapenen geroepen medekostwlnner-boer, of -tuinbouwer, een ar beider op het bedrijf in dienst wordt genomen, aan wien tenminste een bedrag, geluk aan het bedrag, dat aan het betrokken gezin terzake van medekostwlnnersvergoedlng wordt uitge keerd. aan loon wordt uitbetaald. Tenslotte zU nog opgemerkt, dat bU in- militairen-dienst-treding van inwonende ge- zinsleden van ondersteunden, de gezinsledro^- byslag. welke terzake van hen werd verstrekt, zal worden beëindigd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 13