Rond de vestigingswet II STALIN EN HITLER OP DE WAAG Steunverleening Luchtgevechten boven de fortenlinies worden heftig De jachtvliegery in actie EEN VOO RL 00PI GE AANVULLING weir 1 DONDERDAG 19 OCTOBER 1939 .MM?.- Os'f A Smaadschrift Het vliegtuig ia volgeboekt van D OVERZICHT TWEEDE KAMER UIT DE STAATSCOURANT Ministerieels circulaire betreffende mobilisatievergoed ingen Speciale kindervlucht NapelsBatavia Het oponthoud in de Downs Het oponthoud van de „Zaandam” Langer spertijden Werkloozen betrapt op hazardspel De verdediging Indië Voorw. gevangenisstraf gevorderd tegen mr. Rost v. Tonningen n. r- Commissie adviseert tot bouw van slagkruisers fsMlJHHARDTJES” Belastingen Clearingkoersen t it van allerlei aard verdrijft U snel en zeker met - Passagiers van Noordam en Juno te Rotterdam •«r-WW-- k hunne verhouding de verhouding 1» machine vliegt maximaal DOMYN KELLER «3 ...jc- „-szjs (Van onzen parlementairen redacteur) Het Messerschmitt jachtvliegtuig Me-109 van de voorzijde gezien. Duidelijk is in het midden van de propeller de uitmonding van het kleine kanon te zien, waarvan de loop door de schroefas gaat lat iet de en de de maritieme defensie van aanbeveling tot den bouw 13 nml. Messer- ?D I. ik. lu. Je» ltd er» :k. nd u> ok de in i in üs at co n- Wat de vlootbasis Soerabaja betreft, is de commissie van oordeel, dat deze door uitdieping van het Westervaarwater voor dergelijke slag schepen geschikt gemaakt kan worden. Rost van Tonningen stond óók in zijn dooje eentje de Kamer te beduiden, dat hl) en hU al leen waakte voor de strikte neutraliteit van Ne derland Li den oorlog. HU had een interpellatie aangevraagd aan maar liefst drie ministers tege lijk wat stoort hl) zich aan den arbeid der ministers in oorlogstijd! over „het in gevaar brengen van de onzijdigheid van Nederland door den voorzitter van het Nederlandsch Verbond van Vakvereenlgingen, den heer Kupers, het uit strekken door de SJJ.A.P. en het N.V.V. als staat kundige vereenigingen van haar werkzaamheid tot het buitenland, de toepassing in dit verband van de wet op het recht van vereenlglng en ver gadering, en de i>oudlng in deze aangelegenheid van de twee leden der SDAR, die deel uitma ken van het Kabinet.” De voorzitter vond, dat hl) die vragen maar schrifteUjk moest stellen of anders de zaak maar bj) de algemeene beschouwingen aan de «de moest stellen. En hoewel Roet protesteerde, ver- eenlgde de Kamer zich met dit voorstel. kunnen vaststellen, dat de modernste Britsche jagers van het type Hurricane en Spitfire hier mede niet waren uitgerust. er da tM li er ds U> of n: Bi Ml en rdt Mt iel sl id» t ■d» en. Er be ul oi- iak eer el- el- Je» nd. len en. len Naar de Telegraaf verneemt, heeft de de partementale commissie ter adviseering over de versterking v’ Ned.-Indië bj) van drie zware Slagkruisers uiteengezet, dat zij dezen bouw noodzakelijk en technisch en financieel uitvoerbaar oordeelt. Zij adviseert tot den bouw van drie snelle zwaarbewapende slagkruisers, van ongeveer 27000 ton, welke een snelheid zullen hebben van 33 mijlen per uur en als hoofdbewapening zullen voeren 9 kanonnen van 28 c.M. opgesteld in 3 drie- lingtorens. Deze moderne oorlogsbodems zul len voorzien zijn van een bijzondere bescher ming tegen duikbooten en mj)nen. Aan F. Bruins, ontvanger der dir. belastingen en accijnzen te Apeldoorn is op sUn verzoek met 31 October eervol ontslag verleend. De Spitfire in duikvlucht. Deze fraai gevormde 563 KM. per uur Koker 12 Hukt 50 et Pragidoosje 2 stub 10 ct Koersen voor stortingen op 19 October 1939 tegen verplichtingen, luidende in: Relchsmar- Ma 75.80, lires 955. Het s.s. „Zaandam” van de H.A.L. heeft slechts een oponthoud van acht dagen in de Downs gehad, hetgeen te danken is geweest aan de lading, die bestond uit 7900 ton graan, meel, lijnkoeken en olie voor de Nederlandsche regee- ring. Korten tijd nadat het schip in de Rijn haven ligplaats had genomen, deelde de heer Henken van de H.A.L.. namens kapitein Stam- perius in een interview enkele bijzonderheden over den overtocht mede. Het schip vertrok 3 October van New-York en kwam na een voor spoedige reis 11. October in de Downs aan. Daar werden de papieren door een Britschen officier van boord gehaald en had men niet anders te doen dan te wachten. Behalve h»t verschijnen van enkele Duitsche vliegtuigen op een fllnken afstand, gebeurde er niets bijzonders. Dinsdag middag kreeg men verlof om te vertrekken. Ook de thuisreis bracht geen emoties, een Duitsche bommenwerper vloog even over het schip en verdween, na kennis te hebben genomen van de nationaliteit. Het schip zal in den loop van deze week wor den gelost en zal daarna in den nacht van Don derdag 28 op Vrijdag 27 October met een lading stukgoed en ongeveer 140 passagiers naar Ame rika vertrekken. DEN HAAG, 18 October 1939. De Kamer behandelt de zaken tegenwoordig kort, merkte de heer van den Heuvel (AR.) met een lichten ondertoon van Ironie op en hij had gelijk. Nadat de heeren zich gisteren in één dag van de herziening der Tarlefwet afmaakteri, werkten zij vandaag de heele verdere agenda door om na een korte vergadering weer huis waarts te keeren. Vrijdag moeten zij weer terug komen naar Den Haag voor de besprekingen in de afdeelingen. En waarschijnlijk de volgende week Donderdag dat is volle veertien dagen eerder dan verleden jaar vangen de Alge meene Beschouwingen over de Rijksbegrootlng aan. In die sfeer van korte vergaderingetjes, van komen en gaan valt een behandeling van de Vestigingswet wel erg uit den toon. Niettemin heeft de Kamer zich enkele uren met een wijziging dezer wet bezig gehouden. In de twee jaren, gedurende welke de Vesti gingswet Kleinbedrijf thans werkt, zijn allerlei onvolkomenheden aan het licht getreden, onvol komenheden, die eerlang een herziening van vér- strekkenden aard noodzakelijk zal maken. Doch enkele kleine oneffenheden stonden een richtige uitvoering zóózeer in den weg. dat de minister met het wegschaven daarvan niet meende te mogen wachten op die vérstrekkende algeheele herziening en de Vestigingswet maar vast voor een partieele herziening in het parlementaire dok zette. Het betrof de mogelijkheid voor werkzaamheden van het departement, voor het uitgeven van bekwaamheidsgetuigenissen en der gelijke, een vergoeding te vragen, en de mogelijk heid den spertijd, die aan de invoering der vestigingseischen voorafgaat en gedurende welken niemand zich zonder speciale vergunning van het departement mag vestigen, niet tot een jaar, maar tot anderhalf jaar te rekken. Dit laatste alleen vond ernstig verzet bij de heeren van den Heuvel (A R.) en Algera (A.R.), die den termijn binnen welken het departement oppermachtig over vestiging of niet-vestiging beschikt, zoo kort mogelijk wilden houden. Dat wil ik ook. antwoordde de minister maar het moet maar kunnen. Men kan wel aardig zeg gen: dan moeten bepaalde voorbereidende werk zaamheden maar worden gedaan vóór het in gaan van den spertijd, doch wanneer die voor bereidende werkzaamheden aanvangen weten de betrokkenen al vrij spoedig, dat er voor hun bedrijf een sperverbod en een invoering der ves tigingseischen in de lucht hangt en dan breekt de run op het bedrijf los. Dan zorgen al len nog net voor de bul binnen te zijn en wordt het effect van de heele vestigingswet nihil. Wil men de vestigingswet en deze heeft den mid denstand. gelijk de heer Bach o.a. omstandig uiteenzette, veel goeds gebracht dan moet men ook den spertijd en een redelijken spertijd willen, waarin él die voorbereidende werkzaam heden. die ruchtbaarheid meebrengen, kunnen worden afgehandeld. De heer Algera handhaafde zijn amendement, dat geen verruiming van den spertijd, vergeleken bU den bestaanden toestand, zou toelaten. Het werd verworpen met da anti's alleen in hun doojs eentje voor. rookt graag? WRIGLEY’S P.K. aa elke pijp, sigaar af sigaret, verdubbelt bet rookgeuot. ■ot vorMsebtao séaa sa hoedt do taadoa oehoea oa sterk. Kaaw do vorkwlkkoado P.K. aa elkoa uooltMd, kot sterkt üw so- aawoa oa hovoidort Ie ssgovorteHag. Faaf gestel saer seesaig goUr S egel. De politie heeft te Rotterdam een inval gedaan in een pand aan de Van Duylstraat, op ver moeden. dat daar gelegenheid werd gegeven tot hazardspel. Een aantal mannen en eenlge vrouwen werden op heeterdaad betrapt op het spelen met dobbelsteenen. Bjj het onderzoek bleek, dat de meeste man nen werkloos waren. Er werd nogal grof ge- ,speeld en de bankhouder, de bewoner van het huis, kreeg 10 pct. van den inset. gC-■-Jy?5 Wegens smaadschrift tegen den toenmallgen minister van Justitie mr. Goseling en den pro cureur-generaal van het hof te ’s-Hertogen- boech, baron Speyart van Woerden, is de hoofd redacteur van het Nationale Dagblad, mr. M M. Rost van Tonningen, door de Haagsche rechtbank veroordeeld tot 500 boete subs. 10. dagen hechtenis. Het betrof hier een aantal artikelen in het Nationale Dagblad, waarin on tlek werd uitgeoefend op het beleid van genoem de personen in de zaak-Oas en op dat van den Centralen Raad van Beroep te Utrecht. Ook smaadschrift tegen dezen raad van be roep was aan mr. Rost van Tonningen ten laste gelegd, doch hij was voor dit ten laste gelegde vrijgesproken. Indertijd zijn de persen van het Nationale Dagblad voor deze artikelen in beslag genomen. Woensdag stond mr. Rost van Tonningen in hooger beroep voor het Haagsche Gerechtshof terecht. Hij deelde mede geen opzet tot belee- dlging te hebben gehad, doch alleen opbouwende crltiek en propaganda te hebben willen leveren. De advocaat-generaal, mr. L. B. J. Ver meulen, achtte smaadschrift bewezen. In verband met het feit, dat verdachte al meermalen voor dergelijke delicten is ver oordeeld, gaf de advocaat-generaal het hol in overweging met eenparigheid van stem men verdachte een voorwaardelijke gevan genisstraf op te leggen van drie maanden met een proeftijd van drie Jaar plus een geldboete van 500 subs. 100 dagen hech tenis voorwaardelijk. Mr. W. J. C. A. Nijgh, de verdediging voerend, pleitte vrijspraak. De plannen van de K LM een speciaal vliegtuig van Napels naar Batavia te zen den, om daardoor ouders-in Indië in de ge legenheid te stellen, in een week tljds hun in het moederland studeerende kinderen te laten overkomen, zijn in alle opzichten met succes bekroond. Het toestel is volgeboekt. Elf kinderen zullen 23 October, onder leiding van mej. Wynoldl en den heer G. A. de Stoppe- l»ar, gemachtigde der KL.M, voor Neder- landsch-Indië, des namiddags te 5 uur van Am sterdam (Centraal Station) vertrekken. Zooals men weet, vergezelt de air-hostess mej. Wynoldl het troepje tot Napels en keert dan terug. Tot Batavia zijn de kinderen toevertrouwd aan de zorgen van den heer De Stoppelaar. Donderdag, 28 October, zal het gezelschap met de „Reiger” j.t Napels vertrekken, gezagvoerder Hulsebos. Maandag, 30 October, zal het aanko men In Medan, met welke bestemming zes kinderen mederelzen. Dinsdag, 31 October, zal het vliegtuig Batavia bereiken, waar de rest van het gezelschap den tocht afsluit. Dat deze plannen van de KLM. In goede aarde zjjn gevallen, blijkt niet alleen uit het feit, dat de „Reiger" volgeboekt naar Indië zal vertrekken, maar ook hieruit, dat er nog en kele aanvragen zijn, zoodat herhaling van deze vlucht wordt overwogen. In Engeland is een oud gezegde uit den we reldoorlog herleefd: „The first casualty in war is truth". Deze cynische woorden vertolken de oorlogstactiek der propaganda en men dient ze goed in het hoofd te prenten, om zekere-berich ten uit het buitenland steeds op hun juiste waarde te kunnen blijven schatten. Deze overweging zal ons nopen ook op de stereotype mededeellngen, dat Britsche vlieg tuigen nachteltjke verkenningsvluchten boven Dultschland ondernemen, eenlge correctie toe te passen. We hebben hierover in een voorafgaande be schouwing het een en ander gezegd en ook op de tendentieuze mededeeling geweaen, volgens welke oa. de Duitsche JachtvllegerU niet bij zonder effectief zou >Un. We zagen, dat het onjuist ia dese opinie te baaeeren op het feit, d»t de „pamphlet raids" boven het Duitsche land ongehinderd konden plaats vinden. De JachtvllegerU heeft belangrUker opgaven dan nachtelUke achtervolgingen van reclamevliegers, De verkenningswaarde van vluchten boven ver-, dulsterd land is uiterst gering. De Dultacher» hebben zich dan ook niet laten verleiden, ter beatrUding daarvan, de leven» van het meest kostbare bestanddeel van een luchtwapen, de jachtvllegers. op het spel te zetten. Inmiddels is duidelUk gebleken welke die op gaven voor de JachtvllegerU o.a. d»n wél zUn en tevens is daarbU komen vast te staan .dat de Duitsche JachtvllegerU nog steeds tot de vinn^ste wapenen kan woraen gerekend. We doelen hier op het korte maar hevige luchtgevecht boven den Westwall, waarmede de gevechtsactivltelt van deze tweede oorlogs maand werd ingezet. Britsche en Framsche ver kenningsvliegtuigen waren op 8000 M hoogte de Duitsche westgrens gepasseerd om de sterkte der Saarwerken te verkennen. Deze stoutmoe dige vlucht, bij dag uitgevoerd, hield een onver- mUdelyke uitdaging van de Duitsche jachtvue- gerU in. En men kan er verwonderd over staan, dat men de Britsche verkenningsvliegtuigen niet door jagers deed escorteeren Ben verkennings vliegtuig immers zal in een luchtgevecht met een jachtvliegtuig, dat zooveel sneller en beter wendbaar is, waardoor de bewapening effectie ver kan worden gebruikt, altud het onderspit moeten delven. TenzU bijzondere factoren als overmacht hun Invloed doen gelden. De gevol gen van belangrUke verliezen aan Engelsche zijde waren dan ook niet verwonderlUk. OngetwUfeld zal deze wervelwind van vUItien Messerschmitt jagers de Engelsche verken ners eenigszins verschrikt hebben, gezien de minder heftige reacties in het RUnlandsche luchtruim in de voorgaande weken. Voor de toekomst mag men met groote zekerheid nog heviger luchtgevechten verwachten, daar de ge allieerden thans hun verkenners voor tochten vér over de vUandelljke Unies wel van jagers zullen doen vergezeUen, waarbu de jachtvlieg tuigen der beide partUen voor het eerst in dezen oorlog elkanders krachten zullen meten. Met eenfee spanning kan men naar dat mo ment ultzlen. Immers de JachtvllegerU, waarbu de ridders der lucht zich in jd hun bravour en vllegcapacitelten kunnen uitleven, heeft wel de oudste tradities van de verschillende onderdee- len van het luchtwapen. En zoowel in Engeland en FrankrUk als in Dultschland heeft men in de laatste Jaren de perfectie van dit wapen tot „Over deze twee historische figuren, hunne verhouding en de verhouding hunner landen is in den loop der laatste jaren veel geschreven et) veel gephanta- seerd. Wie zich echter wil indenken in de positie van den staatsman in het alge meen en In die van de verschillende staatslieden in het bijzonder, dien zal het niet zoo moeilijk vallen hunne daden te begrijpen. Het spreekt vanzelf, dat hij dan om te beginnen aan deze daden geene moreele maatstaven mag aanleggen en zich dus niet zal moeten opwinden over of ergeren aan daden, welke in den omgang tus- schen menschen wél, doch Ir dien tus- schen staatslieden niét vallen onder de zedelijke normen. Wie aldus de politiek zou willen beoordeelen kan alleen tot de slotsom komen, dat de politiek een „vuil zaakje” is. Wie echter dc groote politiek kan zien als een dialoog van den tijdgeest met zlchzelven, waarin de mln of meer geniale staatslieden de door dien éénen geest gedreven woordvoerders en tegen spelers zijn, die kan vrede hebben met alles, wat uit zulk een spel resulteert en, die moppert niet meer tegen „een krank zinnige wereld” of „misdadige staatslie den”. Hij Immers beseft, dat de wereld gaat zooals zij door innerlijke noodzaak moet gaan en dat de staatslieden daarom ook in de groote lijnen handelen, zooals zij, gedreven door die zelfde noodzaak, gedreven dus door eigen wezen, moeten handelen.” in de kleiiwte bUaonderheden weten op te voe ren. De snelheid der jagers werd tot over 500 km/u gebracht, de wendbaarheid tót in bet ongeioofe- lUke verfUnd en de bewapening zoo zwaar mo- gelUk gemaakt. De verschillende landen gingen in dit streven leder hun eigen wag en men ge raakte daarbU unaniem tot een vrijwel selfden vorm van het jachtvliegtuig: een geheel meta len eenpersoons laagdekker met inklapbare wie len en met één krachtigen motor uitgerust. Wat de bewapening betreft, is bU de Duitsche jachtvlfegtuigen een nieuw snufje toegepast. ZU zUn veelal uitgerust met motoren waarvan door de schroefas de loop van een klein kanon gaat Hierdoor is het mogelijk ook vanuit het jacht vliegtuig granaatjes af te vuren. Deze hebben nj. doordien zij bU de minste aanraking in de schietbaan expkxieeren, een véél grootere ver nielende kracht, dan de kogels van een ma chinegeweer. Een Jachtvliegtuig kan b.v. met vele kogels doorzeefd dikwUls nog achter zUn Unies terugkeeren. Eén treffer met een gra- naatje daarentegen is meestal noodlottig en dwingt in het gunstigste geval tot noodlanden Deze combinatie van een kanon in de schroefas zagen we tot nu toe alleen bU de Duitsche jachtvliegtuigen toegepast. We hebben althans 1 rtet. <te mnrtemste Britsche BU circulaire heeft de minister van Sociale Zaken aan de gemeentebesturen aanwU- zlngen gegeven, welke weg gevolgd moet worden Inzake de steunregeling wanneer mobilisatievergoedingen worden toegekend. Door de mobilisatie en de daarmede gepaard gaande vergoedingen, zooals kostwinnersver goedingen enz., zün nJ. van verschillende zyden vragen gerezen, hoe bU de .uitvoering der gesub sidieerde steunregeling voor werklooze arbeiders en de steunregelingen voor kleine boeren en a tuinbouwers, ten aanzien van deze vergoedingen dient te worden gehandeld, zoo zU een door middel van een der genoemde regelingen onder steund gezin ten deel vallen. Ter beantwoording van deze vragen diene het volgende: A. Steunregeling voor werkloos* arbeiders. Men onderscheide de volgende gevallen: 1 De ondersteunde kostwinner van een gezin treedt in militairen dienst. Steunverleening ingevolge de steunregeling voor werklooze arbeiders is dan niet mogelljk, hetgeen dus mede inhoudt, dat het betrokken gezin niet voor extra-hulp (b-steun) in aan- t t y *J kunnen met. den heer Wigersma volkomen instemmen, dat er over de figuren van Hitler en Stalin, hun verhouding en de verhouding van hun landen in den loop der laatste jaren veel geschreven en veel gephanta- seerd is. Wij behoeven daarvoor maar te verwijzen naar wat Hitler in „Mein Kampt” over Rusland en het bolsjewisme en de houding van het nationaal-socia- lisme daartegenover heeft geschreven, naar wat de Duitsche nationaal-socia- listische propaganda daarover jaren lang heeft verkondigd, naar het initiatief voor het anti-kominternpact, enz. enz. om de juistheid van deze nu niet direct verrassend geniale opmerking van den beer Wigersma te staven. Maar helaas, kan onze instemming het verdere betoog van den heer Wigersma niet meer zonder zeer ernstige en princlpieele bedenkin gen volgen. Ook staatslieden zijn men schen, die evenals alle menschen, onver schillig in welke positie zij zijn geplaatst en welke taak zij hebben te vervullen, onderworpen zijn aan den wil van God en de wetten der moraal. Aan hun daden mogen niet alleen, maar moeten zelfs moreele maatstaven worden aangelegd. De politiek, hetzij klein of groot, dient de zedelijke normen in acht t» nemen. Doet zij dat niet, en wij moeten helaas toe geven, dat zij dat maar al te vaak niet doet, dan verdient zij veroordeeld en afgekeurd te worden. Als geloovige Christenen, die Ood als Schepper en Bestuurder van het Heelal erkennen en belijden en Zijn wetten hebben te ge hoorzamen en te doen eerbiedigen, kunnen en mogen wij geen vrede hebben met een tijdgeest, die staatslieden buiten en boven de moraal wil verheffen, in tegendeel, wij hebben den plicht zulk een verderfelij ken tijdgeest met alle kracht te bestrijden en terug te dringen als een groot en dreigend gevaar voor allen godsdienst en voor het Christendom in het bijzonder. Wij kunnen evenveel begrijpen als de veel begrijpende heer Wigersma, wij begrijpen b.v. dat er mis dadigers zijn en hoe het komt dat die er zijn, maar wij zullen ons wei wachten bij de beoordeeling van misdadigers, wier motieven en omstandigheden en aard wij begrijpen, de zedelijke normen uit te schakelen. De heer Wigersma, die ten gunste van in zijn oog groote staatslieden de zedelijke normen, die heel het leven moeten beheerschen, meent te kunnen en zelfs te moeten uitschakelen, begrijpt één ding niet en wel het allervoornaamste nJ., dat geen mensch, onder welke om standigheden dan ook, mag handelen in strijd met de moreele wetten, die God heeft gesteld. De amoreele waag, waarop hij Hitler en Stalin weegt, is voor ieder geloovig Chrlsteiunensch ondeugdelijk en de uit-- komst van zijn waagstuk Is navenant. Hadden de staatslieden de zedelijke normen in acht genomen bij het regelen van hun onderlinge verhoudingen en die hunner staten, dan zou de wereld thans niet in den zak van verbijstering en ver blinding en in de asch van met brand bommen verwoeste steden zitten. De veel maar niet alles begrijpende heer Wigers ma moge dit niet begrijpen, wij begrijpen het maar al te goed en zullen voortgaan dit begrip levend te houden en trachten dit steeds dieper en algemeeher in de menschheld te doen doordringen. fl het zich Algemeen Nederlandsch I noemende weekblad „De Waag” heeft 1 de heer Wigersma Stalin en Hitler op de waag genomen en als staatslieden niet te licht bevonden. De heer Wiger.nna U blijkbaar een man, die veel begrijpt en zich daarom niet ergert aan dingen, die de verontwaardiging van anderen opwekken. Zijn verklaring van de figuren yen Hitler en Stalin en hun nieuwe on derlinge verhouding, welke verklaring rich hoofdzakelijk van economische mo tieven bedient, heeft hij voorzien van een algemeene inleiding, die de moeite waard is om hier te citeeren, daar zij duidelijk aangeeft op welk niveau de mentaliteit en de beschouwingswijze van den heer Wigersma en het Weekblad, waarin hij schrijft, zich bewegen. Hij schrijft nJ.: Heden rijn vUftien neutrale passagiers van het sa. „Noordam" van de HollandAme- rikaUJn in ons land gearriveerd. Sedert 25 September J.l. #»Kit de „Noordam" In de Downs vastgehouden. VfQdag J.l. kwam echter een be ambte van den immigratiedienst aan boord met de mededeeling, dat het den neutralen passagiers was toegestaan de reis voort te zetten. In ver band met het ongunstige weer is de overtocht eerst Woensdag geschied per BatavlerlUn. Aan boord was alles wel. Ook kwamen met de Bata vier vier passagiers mee van het sa. „Juno" van de K.NS.M., welk schip eveneens in de Downs ligt. Aan boord van belde schepen is alles weL TegelUk met de Batavierboot arriveerde te Rot terdam het sa. „Zaandam", dat samen met de Moordam" in de downs lag. Hierna moest nog de kunstschilder M. M. redacteur van „Volk en Vaderland", terecht staan, die In genoemd blad van 30 December 1938 een artikel had gepubliceerd, dat belee- dlgend werd geacht voor de Nederlandsche joden. Hem was daarvoor een geldboete van ƒ25.— sube. 25 dagen hechtenis opgelegd, welke boete de advocaat-generaal verhoogd wilde rien tot 100.sube. 100 dagen hechtenis. Mr. A. J. van Vessem pleitte vrijspraak. Uitspraak In beide zaken 1 November. merking kan komen, noch aan de spaarregeling kan deelnemen enx. Een dergelük geval komt dus in beginsel uitsluitend ten laste van het Departement van Defensie (kostwinnersvergoe ding). Voor een uitzondering hleroo zie men hieronder sub b, eerste gedeelte. 2 Het gezinshoofd wordt Ingevolge de steun regeling gesteund, de medelcoetwinner is in militairen dienst en het Departement van Defen sie geeft terzake aan het betrokken gerin kost winnersvergoeding. In een dergelUk geval wordt de kostwinners vergoeding behandeld als inkomsten uit arbeid verkregen, dus voor 2/8 gekort op het steunbe drag van het ondersteunde gezinshoofd. (De vrUlating van f 2— of f 4.—, welke ten aan- rien van de verdiensten van gezinsleden van ondersteunden, uit loonarbeid verkregen, moge- lUk is. geldt ook hier). 3 De werkgever van een in militairen dienst opgeroepen medekostwinner van een onder- steund gezin bluft diens volle loon doorbetalen. Idem als onder 2. De werkgever vult kostwinnersvergoeding van een in militairen dienst opgeroepen metiekost- wlnner van een ondersteund gezin aan tot het volle loon. In dit geval wordt de som van kostwinners vergoeding en aanvulling van werkgever be schouwd als loon uit arbeid verkregen. 5 Medekostwinnersvergoedlng terzake van een In militairen dienst opgeroepen gezinslid van een ondersteunde treedt In -de plaats van de kasuitkeering, welk aan bedoeld gezinslid werd uitgekeerd. In dat geval wordt gedurende den tUd, dat kasuitkeering wordt verstrekt, gehandeld, alsof de medekostwinnersvergoedlng een kasuitkee ring is. 8 De extra-bijslag, welken een gezinslid van een ondersteunden kostwinner ingevolge de circulaires van 16 September 1937 en 18 Januari 1938 geniet, mag ook na de oproeping van dezen kostwinner in militairen dienst worden door verstrekt, met dien verstande echter, dat in het betrokken gerin niet meer mag inkomen, dan toen de kostwinner nog In steun was. Zoo een lid van een gezin, waarvan het hoofd In ondersteuning Is. extrabUslag ontvangt, dan vervalt deze, wanneer dit-gezinslid in militairen dienst moet. 7 Steuntrekker-kostganger woont in bU fami lie. Het betrokken gezin ontvangt kostwinners vergoeding Dit geval wordt behandeld alsof de betrok kene bU een nlet-steuntrekker Inwoont. B. SteunregeUngen voor kleine boeren en tainbouwers. 1 Ondersteunde boer of tuinbouwer komt In militairen dienst. In dit geval geldt een geUlk- soortige regeling als die hierboven voor werk looze arbeders onder 1 vermeld. Uitzondering: de B- en C-tuinbouwers. Aan hen mag gedurende hun militairen diensttUd het natura-gedeelte. hetwelk zU ingevolge be doelde steunregelingen eventueel nog kunnen ontvangen, worden doorverstrekt. 2 Medekostwinnersvergoedlng wordt gegeven terzake van een ouder de wapenen geroepen gezinslid van een ondersteunden kleinen boer of tuinbouwer. Deze mag geheel vrU blUvén, indien in de plaats van den onder de wapenen geroepen medekostwinner-boer, ot -tuinbouwer, een ar beider op het bedrüf in dienst wordt genomen, aan wien tenminste een bedrag, gelijk aan het bedrag, dat aan het betrokken gezin terzake van medekostwinnersvergoedlng wordt uitge- keertT, aan loon wordt uitbetaald. Tenslotte zU nog opgemerkt, dat bU In- milltalren-dienst-treding van inwonende ge zinsleden van ondersteunden, de gezinsleden bijslag. welke terzake van hen werd verstrekt, zal worden beëindigd. De Messerschmitts, waarvan In het boven genoemde luchtgevecht boven den Westwali sprake was, waren van het type Me-109, dat in het voorjaar van 1937 als standaardtype v«n het Duitsche jachtvliegwapen werd uitgekozen Ook den Heinkeljager He 112 viel deze onder scheiding te beurt, zoodat men deze beide vl.eg- tulgtypen nog wel vaker op het oorlogstooneel zal zien optreden. Zoowel uit de Heinkel He 112 als de Mes serschmitt Me 109 heeft men nog meer geper- fectionneerde typen ontwikkeld. nml. de He-112 en de Me 109 R. Deze beide laatste machines vestigden in dit jaar de aandacht van de geheele luchtvaartwereld op zich door dien zU het wereldsnelheldsrecord achtereen volgens op resp. 746- en 755 K.M. p. u. wisten te brengen. Over de beteekenis van deze records voor het Duitsche 'jachtvliegwapen zUn de opinies in het buitenland zéér uiteenloopend. Veelal wordt verondersteld, dat de Duitsche industrie voor den aanval op het wereldsnelheldsrecord speciale vliegtuigen had gebouwd en uitgerust met een cvertelasten Daimler Benz motor van het type DB-601, welke bU de onderhavige ge slaagde recordpogingen ongeveer 2000 p.k zou hebben geleverd. Een feit is, dat In de laatste maanden dit splinternieuwe product van Daim ler Beift. dat In normale gevallen 1300 p.k. le vert, In grooten getale voor de Duitsche ge vechtsvliegtuigen In gebruik is genomen, bestond Inderdaad een groote en urgente hoefte aan een dergelUke sterke krachtbron. Afgaande op persoonlUke waarnemingen en inlichtingen uit betrouwbare bron, zUn »U d5 meening toegedaan, dat Dultschland wel dege- lUk een belangrUk aantal jachtvliegtuigen, die ruim 700 km/u vliegen ter beschikking neeft. Men kan er echter van verzekerd zUn. dat dit supersnelle materieel alleen op de meest be slissende momenten van den luchtoorlog In den strijd zal worden geworpen. De recente mededeeling van den Britschen Staatssecretaris v|m het luchtwezen Sir Kings ley Wood, dat den Franschen een Messer schmitt jachtvliegtuig van het nieuwste type gaaf in handen was gevallen, zal dan ook On getwUfeld niet op de supersnelle Messer schmitt betrekking hebben, doch op de Me- 109, het algemeen bekende type waarmede oa ook de Zwitsersche luchtvloot met een 40 stuks is uitgerust. Interessant is in verband hiermede te wUzen op een propaganda-actle van Fransche zUde in den zomer van dit Jaar, die ten doel had de Messerschmitt jager Me-109 in een ongunstig daglicht te stellen om daarmede de superiori teit van den Franschen jager Morane aan te toonen. De Zwitsersche jachtvliegafdeeling uit belde typen samengesteld; de schmltts werden uit Dultschland Ingevoerd, ter- wijl de Moranes in Zwitserland in licentie ge bouwd worden. Het Fransche tUdschrift „Aux Ecoutes" wist te melden, dat de Zwitsersche Defensie met de Messerschmitts een trX in den zak had gekocht terwUl de Moranes dezi wat vllegcapacitelten betreft volkomen over troffen. Vele dagbladen gingen op deze sug gestie in. waarna het Zwitsersche Militaire De partement in een officieele nota van 3 Augus tus 1939 zich genoodzaakt zag deze oerichten tegen te spreken, evenals de juistheid vdn de prestatlevergelUkingen met het Morane jacht vliegtuig. In zooverre zUn deze feiten van belang, dat thans naar aanleiding van het in Fransche handen gevallen Messerschmitt vliegtuig, op nieuw de gevechtswaarde van deze machine wordt aangevallen in vergelUk met de moderne Engelsche jachtvliegtuigen, de Hawker „Hur ricane" en de Supermarine „Spitfire”. OngetwU feld hebben deze belde nieuwe constructies het Er^elsche jachtvliegwapen op een belangrijk hooger peil gebracht dan voorheen. De Hurricane zoowel als de Spitfire zUn met niet minder dan acht in den vleugel ingebouw-ie machinegeweren uitgerust, hetgeen een zéér sterke bewapening genoemd mag worden. Allebei geheel metalen laagdekkers met Intrekbare lan- dingswielen en een Rolls Royce Merlin motor uitgerust ontloopen de prestaties elkaar niet veel. De Hurricane vliegt maximaal 540 K M p. uur, terwUl de Spitfire de 583 weet te halen. Laatstgenoemde machine is ontwikkeld uit bet speciale racevliegtuig waarmede Engeland in vroeger jaren de Schneider Cup-wedstrUden wist te winnen. Van de Fransche jachtvliegtuigen noemden we terloops reeds even de Morane-Saulrusr. Dit is wel het snelste jachtvliegtuig, dat FrankrUk momenteel ter beschikking heeft. Uitgerust met een Hlspano-Sulza motor van 860 pk. vliegt de Morane ruim 500 K M p. u. terwUl men met een andere versie varj dit jachtvliegtuig uitgerust met een 1200 P.K His pano Suiza kortgeleden een snelheid van onge veer 600 KM per uur wist te behalen. Vooral Bloch en Dewottine rijn momenteel druk met het testen van nieuwe jachtvliegtuigen bezig, die aanzienlUk sneller beloven te worden. Bul ten de Moranes is het Fransche jachtvliegwa pen momenteel nog uit Dewoltlnes 510 en tweedekker Blériots samengesteldbeide ty pen moeten echter in prestaties voor de Mo rane onderdoen, m Amerika werd voorts een groote bestelling geplaatst bu de Curttss-fa- brieken op eenpersoons jachtvliegtuigen van het type P-36 Deze machine staat als zeer snel en lAterst sterk bewapend bekend. Het feit echter dat zU. in Amerika voor den ex port vrU gegeven Is. bewUst reeds, dst deze machine niet het puikje te. dat de Ver. Staten voor hun eigen luchtwapen ter beschikking hebben. Men ziet het: uiterst zwaar gewapende en gepantserde vechters die in kracht en vermo gen niet veel voor elkaar behoeven onder te doen kunnen den „ring" van het ridderlUke luchtgevecht binnen vliegen, waarmede een be langrUk vervolg aan de interessante geschie denis van het jachtvliegtuig zal kunnen wor den toegevoegdl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 5