Kabouter Flip vriendje Wip en zijn I DE ONBEKENDE n 5 """AKKERTJE HET RIJKSWEGENPLAN PLECHTIGE DIENSTEN r VOOR POLEN TE PARIJS in de kapel Slagkruisers noodig PLECHTIGE UITVAART VAN EEN SULTAN Hoofd pijn WOENSDAG 25 OCTOBER 1039 la Fo6«r !o6er ra» 12'/t jaar geleden werd de Wegen- belaetingwet van kracht Het oponthoud van onze schepen in de Downs m Z S h ras- -IA van i. ver- oóer ober vaa week het in en DOOR A. HRUSCHKA 16 kreeg want de man had (Wordt vervolgd) trvers- e van Vele prieeternamen op de lyeten der gevallenen dig geld Onze Parijsche correspondent seint Dinsdag middag: Mtl. cent 0.50 vso ilren culsS en Iz In de it be- büna Karl tevreden knecht de kv van stiws Sltts aan** rgade- «eerw. n. aublle- nnlng. cursus, idering werk »Ün i büe vredesi ilnde- Enge- "Ptar gelijk in tto Hoorn. ver- ur in land Sept, ïelgië roode ton. x>l in Sept, ender lelgië rede naar i ver in ter buren n dit «drag was onmlddellük r van levert, er de wor- 000 78, k t l ■al 1de in tegen guerd- tegen non» «ren man S.10 420. -12. 5.30 >uter «cM Hjrie eeC. 65— 50— 3. gltte rooi r ook ver acht- cbaar •land 1 11e- 2«8 2 ton •land Sept. Igens lentr. Sept tlgfeeden na in de kleine •n de Place „Wie ben jü- en boe kom jü hier, JU. soo’n lief klein meisje, bent toch geen slgeuner- klndje?” vroeg Peter. Groote tranen glinsterden tn de kinderoogen en snikkend vertelde «U. dat boose mannen haar uit haar sritte bedje hadden genomen, dat ae aoo verlangde naar haar pappa en mamma en dat ae niet meer wist waar haar huis was, want ae waren aldoor verder getrok ken. idanks de Britsche verklaring. Inzak* de indeling van Nederlandsche schepen bü de -jhe contróle-jtatlons. waarin wordt te ken- For- allen schaaf- en snljwoncWn De vier gewonden werden naar het Van Iterson-zlekenhuls te Gouda overgebracht De heer Nederhorst werd hier opgenomen De mili tairen konden na verbonden te zijn, heengaan. Het lijk van, den chauffeur ts naar Nleuwer- l-.erk aan den IJssel overgebracht. dan kon hjj men niet hangen. Desnoods laten RIJKSWEGEN (VOLttNS RUKSWtSCNStAN) WAARVAN AANLEG OF VERBETERING IN 193» GEHEEL GEREED WA5 oor de jaar- ver- een n oud den eenlge m ai i film uw coril geneeski de vredi verklarii was. zo deze <Z Reeds verschillende Zondagen achtereen zijn in verschillende bekende Godshuizen van Parijs plechtige diensten gehouden, om Gods zegen af te smeeken over het ongeluk kige Polen, en te verkrijgen, dat Polen weer spoedig in vrijheid en onafhankelijkheid uit zijn asch mag verrijzen. juist zijn, de verbindingswegen van een Vijand zooveel mogelijk te verontrusten. Daar hebben wij geen slagkruisers bij noo dig, doch dat kan het best gebeuren door middel van een vloot van klein materiaal. En dan: nog af gezien van het feit, dat wij een vloot van slagschepen niet kunnen bemannen, zeker niet in vredestijd, leggen de bouw en het onderhoud op de schou ders van ons volk een veel te zwaren fl- nancleelen last. En nu kan men wel beweren, dat Neder land tot nu toe veel te weinig heeft over gehad voor zijn vloot; dat onze generatie verplichtingen heeft tegenover het nage slacht, en het erfdeel der vaderen trouw moet bewaren. Niemand zal dat ontkennen ten geen Nederlander zal weigeren, daarvoor de offers te brengen, welke noodig en nut tig zijn, maar dat wil nog niet zeggen, dat wij bij wijze van boetedoening, in een tijd, dat onze Regeering in alle toonaarden ver kondigt, dat zij geen geld heeft voor de verbetering van de leerlingenschaal, voor de bestrijding van de jeugdwerkloosheid en tal van andere zeer noodlge zaken, nu even vierhonderd millioen gulden moeten gaan uitgeven voor een zelfs door vele vlootdes- kundlgen als ondoelmatig aangevochten oplossing van het vraagstuk der maritieme defensie van Indlë. Inmiddels kreeg de advocaat Mr. Edgier materiaal en.... Instructies: Tracht dit of dat te weten te komen; concentreer bij de eerst volgende gelegenheid uw aandacht op dit ot dat punt. En zorg vooral nauwkeurig een Hjst op te maken van al de personen, die wfj later misschien als getuigen kunnen gebruiken Twee zigeuners kropen in een anderen boek om hen te bewaken. Een luid gesnurk verried al gauw, dat al de bewoners van het kamp in diepen slaap waren, maar Peter sliep niet. Ai die vreemde gebeurtenissen hielden hem wakker, ook lag hü niet gemakkelijk en de banden om zijn enkels en polsen aeden hem oUn. uit g< gersi jta/rr Thans is een uitstekende ambulancedienst reeds in vredestijd door de autoriteiten in het leven geroepen met geschoold personeel, wat uit militair oogpunt een ontzaglijke verbetering bdtaekent. A Het aantal priesters uit het P&rusche dio cees alleen dat onder de wapenen is geroe pen, bedraagt meer aan 500. Dat is onge veer een derde van het totaal. Van deze gemobUlseerden is er een kolonel-vlleger, drie zijn commandant, twaalf kapitein. 134 luitenant. 7 adjudant. 99 sergeant. 34 kor poraal en 131 soldaat, alien in de eerste Unies. Het staat vast dat deze soldatenpries- ters geheel hun plicht als de anderen doen en zelfs meer, aldus kanunnik Pasteau. Maar zoo voegde de kanunnik er aan toe Indien de oorlog een meer actieve wending gaat aannemen, en onze soldatenpriesters ten gevolge van hun zeer blootgestelde positie zware verliezen zullen lüden. zal de situatie voor de Parijsche parochies zeer ernstig worden. Er zijn parochies waar de geheele geestelijkheid, pastoor en kapelaans, vertrokken is. Het vraagstuk wie hun plaatsen zullen gaan innemen, is een be klemmend vraagstuk, en er kan nog geen ant woord op gegeven worden. Het behoeft geen betoog dat het door Pasteau aangeroerde vraag stuk voor Frankrijk evenzeer, geldt als voor het Pgrijsche Aartsdioeees. sprak de redenaar de inscriptie, welke is gegrift in het werk, hetwelk in 1855 door de Poolsche ballingen aan de H Maagd van het Heiligde m werd aangeboden. Deze inscriptie luidt: ..Anderen stellen hun vertrouwen in gevechtswagens en cavalerie. Wij Polen stellen on» vertrouwen In den naam van Maria." De eerste dezer ontroerende plecnt' den val,van Warschau had plaatsvin merkwaardige koepelkerk, gelegen aar Candon nabij den tuin der Tullerieën, ke reeds in de vorige eeuw ter beschikking van de Poolschj^kolonle werd gesteld. Een plechtige Hoogmis werd gecelebreerd ter gelegenheid van de formatie van de nieuwe Poolsche regeering te Parijs. Den Zondag daarop droeg de Aarts bisschop van Parijs Mgr. Verdler een H. Mts op tot dezelfde Intentie in de basiliek van Sacré Coeur op, Montmartre. Jongstleden Zondag werd een plechtige H. Mis opgedragen in de aan Onze lieve Vrouw der Overwinning gewijde kerk, gelegen aan het ge lijknamige plein in het hart van de Parijsche zakenwijk. Het "oofdkoor was versierd met de Poolsche, Fransche en Britsche vlag. Een dichte menigte van Poolsche en Fransche geloovigen vulde de schepen. Aan de plechtigheid werd gnder andere luister bijgezet door de aanwezig heid van Mgr. Oawllna, den Bisschop-aalmoe zenier der Poolsche legers, die pontificale assis tentie verleende. De Bisschop was eenlge dagen geleden in de Parijsche hoofdstad aangekomen en droeg nog de sporen van de verwondingen, welke hij tijdens de gevechten voor Warschau had opgeloopen In de eéTste rijen der aanwe zigen hadden plaats genomen de vice-vporzltter ♦an den Poolschen ministerraad Stromskl. ge- ‘néraal Halle en de ambassadeur van Polen te Parijt Lukasiewicz. Bijzondere aandacht trok de aanwezigheid, van generaal Dénaln Inspec- teur-generaal der Fransche luchtstrijdkrachten In Noord-Afrlka, die tevens de organisatie van het Poolsche leger in Frankrijk onder rijn toe- ticht heeft. Voor het altaar was een vlag in de Poolsche nationale kleuren opgesteld, op welke vlag de Zusters van Nazareth een afbeelding van de H. Maagd hadden geborduurd Deze vlag werd na de predicatie van den Pastoor der Onze Lieve Vrouw der Overwin ning door den Poolschen Bisschop-Aalmoezenier gezegend en plechtig gedragen naar het altaar der kerk, dat is toegewijd aan de H. Maagd. Koningin der Franschen. In de predicatie be gaande kaart dus wel aan, wat volgens de di rectie van den Rijkswaterstaat na 12% jaar Rijks wegenaanleg als voltooid dient te worden beschouwd, hetzij in nieuwen aanleg, hetzij als verbetering van een reeds eerder bestaanden weg. De eerste indruk vtótlgt reeds de aan- dacht op het feit, dat van een aaneenge sloten net nog bij lange na geen sprake 1*. Het zal nog gele jaren van energie en werk kracht elschen. voordat werkelijk van een voltooid Rjjkswegennet kan worden gespro ken. Eerst zullen alle losse stukjes van thans nog aan elkaar geknoopt moeten worden. Daarbij zal een ruime blik op de toekomst noodig zijn om te voorkomen, dat thans nog wegen of weg gedeelten zullen worden aangelegd, welke reeds na enkele jaren niet meer op de kaart van het RUkswegenplan ajs „voltooid" kunnen wordet vermeld, omdat rij niet meer voldoen aan de primaire eischen voor een veilig wegverkeer. De laatste kaart van het RUkswegenplan toont verschillende van zulke wegen, waaraan in den loop der jaren schatten zijn besteed, zon der dat nochtans deze wegen als „voltooid" kun nen worden beschouwd. Had men destijds een hebben het voorbeeld gegeven. Zoo is de ■ste van het seminarie van "Vlssy thans o mandant te geldF. f verduidelijking van de kwbstie toekent ■spondent hierbij aan, dat de Fransche tadlge dienst bij het Fransche leger in Aicriode voorafgaande aan de oorlogs- J van 19141918 vrijwel waardeloos Hat bij het uitbreken van den oorlog nat grootendeels gtftoproviseerd moest Het lag voor de hand, dat toen vooral loblllseerde geestelijken de riekenverpie- brancardiers gerepuireerd moesten wor- pedaante naar hem toekruipen maanlicht kon Peter zien, dat het een klein blond meisje was van een jaar of rijf. kon hij zelfs zich door Nernetz vertegen w oordlgen goede manieren en een respectabel voorkomen HU had reeds bewijzen geleverd van een kost baar talent: het op afstand houden van lastige •chuldeischers. Dus juist de man, dien Sochor noodig had. I n de lo°Pende geruchten Juist, dan I is onze Regeering van plan binnenkort Ld met voorstellen te komen om onze I vloot op te knappen met een drietal slag- I fcruisers van tusschen de zeventig en tach- tig millioen gulden per stuk, bij welke mil- jjoenen dan natuurlijk nog een aardig be- I drag zal moeten komen voor het kleinere I materiaal, dat bij dergelijke slagschepen behoort, en bovendien een belangrijke som I om onze oorlogshavens in Nederland en I xederlandsch-Indlë geschikt te maken, deze I nieuwe aanwinsten van de Nederlandsche vloot te herbergen. Minder dan drie-, vier honderd millioen gulden ineens, plus een veertig millioen jaarlijks voor afschrijvlngs- en exploitatiekosten, zal de uitvoering van deze plannen niet kosten. Het vraagstuk der maritieme defensie van Nederland en zijn Koloniën Is wij erkennen het gaarne een moeilijk en veelzijdig probleem, dat niet In een hand omdraaien kan worden opgelost, doch op dit moment slagschepen te gaan bouwen voor onze vloot Is, naar ‘onze overtuiging, weinig minder dan een dwaasheid. Natuurlijk denken wij hierbij wel onwil lekeurig aan de torpedo uit derf Dultschen onderzeeër, die In de baal van Scapa Flow in enkele seconden een kapitaal van een dikke honderd millioen gulden versplinter de en In één explosie het leven van bijna duizend goed geschoolde en geoefende ma- trozen vernietigde (een gebeurtenis, die voor een kleine marine als de Nederland sche een verloren zeeslag geUJk zou zijn i - geweest), maar bij de beoordeellng van de vraag of Nederland slagschepen noodig heeft of niet mag het drama van de Royal Oak toch geenszins doorslaggevend zijn, omdat wij willen aannemen, dat onze Hol- landsche marine In oorlogstijd geen enkelen vijand de gelegenhefd zou gunnen, door absoluut onvoldoende bewaking van een belangrijke oorlogshaven zulk een staaltje van vermetelen moed te laten zien als dat van den Dultschen dulkbootkapiteln. Overtuigender is voor ons echter de on- doelmatigheid van den aanbouw van slag schepen voor onze vloot. 'En wij hebben daarbij de Regeering zelf aan onze zijde. Want nog geen Jaar geleden werd zoowel door de Regeering In Nederland als door de gezagdragers in onze Oost In alle offiA cieele stukken verzekerd, dat een vloot, sa mengesteld uit zoogenaamd klein materiaal, kruisers, flottleljelelders, jagers, onder- zeebooten, vllegbooten voor de verdedi ging van het Rijk voldoende en de eenlg juiste was. Wij kunnen waarlijk niet in zien, dat. sindsdien de omstandigheden plot seling hebben aangetoond, dat Nederland nu beter af zou zijn met slagkruisers. In tegendeel, het gezond verstand zegt, dat nü de tijd om slagschepen te bouwen_vopr-_ looplg voorè^ y-Gestéld aL dat dé werven er in zouden slagen, al het uit het buiten land voor den aanbouw vAn slagschepen be noodigde materiaal In te voeden, dan nog zouden de oorlogsbodems, waarvan de bouwtijd op drie, vier jaar wordt geschat, pas klaar zijn, wanneer de huidige oorlog waarschijnlijk reeds voorbij Is, en dus geen dienst meer kunnen doen. Wat er na dezen oorlog gebeuren zal, weet niemand, doch wel is het zeer waarschijnlijk, dat slagsche pen, welke nu op stapel gezet worden, oud roest zullen zijn geworden tegen dat wij ze In een volgenden oorlog, misschien, noo- zouden hebben. Het daaraan bestede Iran waarachtig beter besteed worden! Ook van militair-wefenschappelij^ stand punt beschouwd is de aanbouw van slag schepen voor Nederland een kostbare, over bodige luxe. Wat hebben wij er aan, drie moderne slagschepen In Oost-Azlë te sta- tionneeren? Het zou Nederlands aanzien In den Pacific misschien eenigszlns vergroo- ten, maar het rustig bezit van Neder- landsch-Indië zou er toch niét «.afdoende mede gewaarborgd zijn. Daarvoor zouden wij in den Pacific eertzoo sterke vloot moe ten onderhouden, dat wij daar, zonder de hulp van anderen, met de vloten van Japan, Engeland en Amerika zouden kunnen con- curreeren. Voor ’t kleine Nederland is dat ten eenenmale onmogelijk. Nederland zal i dus bij een conflict steeds aangewezen zijn op de hulp van anderen en nu gaat het er maar om, een vloot te hebben, die, behalve een redelijke bescherming voor onzen Ar- chlpel, voor een eventueelen bondgenoot van het grootste nut is. Door de centrale ligging van onze Oost in den Pacific zou de taak van onze vloot Ingeval van oorlog Den len September opende Hubert Sochor rijne nieuwe zaak: auto's en motorfietsen, alle auto-benoodlgdheden en onderdeelen; alle repa raties worden snel en tegen redelijke prijsen uitgevoerd! Den 2den September deed Sochor officieel aanvraag om de hapd van Gerda Neumann en den 3den stond de verloving aangekondlgd in verscheidene bladen Dtenzelfden dag vond men in deselfde kranten onder de rubriek .Huwelijken de volgende een voudige kennisgeving: motorfiets, waaraan iets haperde, in orde te brengen. De man had Karl Nernetz als nood hulp gestuurd. En Nernetz wa« van alles veel beter op de hoogte dan rifn voorganger, zoodat Sochor spoedig op de gedachte was gekomen, voor rijn eigen zaak in spe den bekwamen werktulgkundge vast te engageeren. Dit scheen Nernetz veel pleizier te hebben gedaan. HU was een man op jaren volgens zijn papieren zestig jaar en bezat willswaar veel kennis en ondervinding, maar geen diploma van een vak school. Dit had hem steeds belet, een betere positie te verkrijgen Maar hU was niet alleen in staat om zonder hulp een auto uiteen te nemen en weer samen te stellen en moeilijke reparaties te verrichten, maar kon ook nieuwe onderdeelen vervaardigen. En dit was Juist voor Sochor van groot belang, want de verkoop van onderdeelen voor beschadigde machines zou een voornaam element van de nieuwe zaak uitmaken. Wat al geld en tUd werd bespaard, als hU die stukken zelf kon fabrlceeren! Bovendien was Nernetz een slimme kérel, die onmlddellUk lederen wenk begreep. Bleef Sochor op goeden voet met dat bejaard genie. heel wat dingen ondernemen, die aan de groote klok behoefde te De gesneuvelden Reeds herhaaldeiuk Is in het licht gesteld, hoe de Fransche generale staf bij de oonog- oering .zich zoo veel mogelijk laat lelden door het verlangen met een minimum aan verlieten van menachenlevens uit te komen. Men mag hasut wel zeggen, .dat dit verlangen door de democratische situatie van Frankrijk gebodeYi is. Het leed der verliezen, welke de oorlogvoe ring met zich brengt, vervult ook het Fransche Episcopaat met diepe zorgen. In katholieke milieus te ParUs 1* bijzonder de aandacht ge trokken door het feit, dat op de eerste lUst der gesneuvelden op het veld van eer. de priesters naar verhouding zeer talrijk voorkwamen Aan een redacteur van de Parijsche Midi heeft de Kanunnik Pasteau. die belast is met de zorg over de militaire priesters van het Aartsriio- cees Parijs, naar aanleiding van de verkla ringen gezegd, dat wat de deelname der geestelükheid aan de vUandelUkheden betreft, rich een aanzienlijke wijziging beeft voorgedaan. In vergelUking met den oorlog van 19141918, waren in den voorgaanden oorlog de priesters in offlclersfunctie in betrekkeltjk gering aantal. Het mee rendeel had een dienst gekregen als ziekenverpleger en brancardier, zoodat zU ook wel aan levensgevaar waren blootgesteld, maar toch in mindere mate dan officieren en man schappen in de eerste Unie. Thans zijn eenerzUds door de legerautoritei- ten de Uchte en zware veldhospitalen In het leven geroepen, waarbij geen priestersmeer te teld, en anderzjjds is io.-4g voor- lode door de seminaries aandrang uitgeoefend de studenten, pm zich militair te scholen en graden te behalen. De Oversten zeil Ovi Coi Aanleiding genoeg om hem voor te stellen als factotum bU de nieuwe firma te komen werken zonder scherp afgelUnd arbeidsveld. Nernetz had verklaard, dat hU zich stelde met den titel van kantoor- en dat hU gaarne een handje wilde toesteken, waar dat noodig of nuttig was: maar hU was er op gesteld, zekere onafhankelUkheld te bewaren. Uitsluitend van den heer Sochor zelf wilde hU bevelen krUgen. In ruil daarvoor zou hU zich vergenoegen met een bescheiden salaris, dat hem om de drie maanden moest worden uitbetaald. HU bezat spaarduitjes en had geen onmlddeUUke behoefte aan geld: bovendien vond hU het aangenaam, in eens een flinke som te trekken. Maar nog één voorwaarde moest hU stellen: de heer Sochor moest hem een kamer afstaan, waarin hU kon slapen en zUn vrUen tUd door brengen. Want bU zUn vriend, den rieken werktuigkundige, wilde en kon hU niet langer blUven. Dat was maar een onderkomen in tUd van nood geweest, toen hU onlangs van Weenen naar Graz was gekomen, waar hU buiten zUn vriend niemand kende.' Sochor beloofde, er over te zullen naden ken. En al nadenkend begreep hU ten volle, wat die Nernetz nu voor hem beteekende: een num, dien hU eerst na verloop van drie maanden be hoefde te betaleneen man. die voor alles bruikbaar was. met weinig pretentie enniet bekrompen van opvatting Sochor zei niet bU zich zelf, dat tn onzen tUd aoo iemand als een unicum moest worden practischer blik op de ontwikkeling van het ver keer gehad, dan sou toen een oplossing rijn ge kozen, die het motorwegverkeer van thans ton nen gouds aan herhaalde „verbeteringen’’ zou hebben bespaard. Heeft men thans, na 12% jaar ervaring met het RUkswegenplan. dezen ruimeren blik be reikt? De K.N.A.C. meent hieraan te moeten twijfelen, gezien de wijze waarop nog traverses door steden en dorpen. In plaats van omleggin gen worden aangelegd en anderzijds omleggin gen nog zoo dicht langs bebouwde kommen worden tot stand gebracht, dat zU reeds enkele Jaren later onherroepelijk weer in de bebou- wlngskem zullen komen te liggen met alle ge varen en bezwaren daaraan verbonden. Gezon de nieuwe Inzichten winnen Inmiddels echter veld en Inderdaad mooie werken worden doot de Nederlandrche Ingenieurs tot stand ge bracht. Het is een groote voldoening voqr het motor wegverkeer té weten, dat de dxrr hem veroor zaakte en ook ruimschoots betaaldë wegenbouw een zeer Tulmen npttlgen arbeid schept, arbeid ten nutte van de geheele volkshuisvesting. tot een meer bepaalde verdenking deden uit groeien. Thans, nu hU als huisgenoot in da familie Sochor la opgenomen, kan hu veel ge- makkelljker naar bewijzen zoeken en op de eerste plaats een goeden vingerafdruk van Hubert Sochor nemen, wat hem tot dusverre niet gelukt is. Want Sochor ts aeer keurig op zün gesoigneerde handen; wanneer hU naar de zaak ot de werkplaats komt, draagt hU bijna altUd handschoenen. Maar thuis zal hU wel met bloote banden loopen! denkt Hempel. Dit jaar. schrUft de KNA.C,, was het 12% jaar geleden, dat de „Wegenbelasting wet’’ van kracht werd, welke bepaalde, dat er een .RUkswegenplan" zou worden vast gesteld, „bevattende de bestaande en de aan te leggen wegen, welke hoofdverbindingen zullen vormen voor doorgaand verkeer met motorrUtuigen”. De „Wegenbelastingwet” voorzag er in, dat behalve de opbrengst van de belasting op motorrUtuigep en rUwielen ook nog elk jaar een bUdrage uit de RUks- mlddelen zou worden verschaft ten behoeve van den aanleg en verbetering van RUks- wegen en steun aan de provinciale wegen. Om te beseffen, hoe blU hU was. moet men weten, dat achter den persoon van Karl Nernetz die van den detective Silas Hempel verscholen is. Maar niemand heeft daar eenlg vermoeden van. zelfs niet Mr. Kögler, met wien Silas eenvoudig heeft afgesproken, dat hü hem van tüd tot tUd den uitslag van zUn verdere nasporingen schrlftelUk zal mededeelen. Datgene, wat Hempel sinds den afloop van het proces beoogde, is hem nu elndelUk gelukt; hU heeft Sochor1» vertrouwen gewonnen en be vindt zich op een plaats, waar hU alles kan rien. alles waarnemen, alles kan te weten komen EerlUk spel is het niet, dat weet hü heel joed. Doch met eerlükheld vangt men geen schelmen. Ten aanzien van een zoo sllmmen kerel als Hubert Sochor was list tegen list ge oorloofd. Want als buitengewoon listig heeft hü Sochor al spoedig leeren kennen. Enkel maar een eerzuchtige met stoute' plan nen? Enkel maar een gewetenloos egoïst? Of een misdadiger?.... Is hU de moordenaar van Winkler? De man. die naar het testament ge zocht. het misschien gevonden en.... vernietigd heeft? Dit alles weet Silas Hempel nog niet. Een- oudlg uit instinct, geprikkeld door de mede- deellngen van Annie Eltz.' heeft hU tegen beta ling van een vrü aanrienlüke som den toevallig riek geworden Wemdl overgehaald, hem als vriend en noodhulp bü Hubert Sochor aan te bevelen. Voor het oogenblik weet hü nog niets met zekerheid. hoewef hü verschillend* dingen heeft opgemerkt, die zün eerste vaag vermoeden beschouwd, ja, als „Iets ónmogelijks"; ook niet, dat een man als Nernetz sinds lang een vasten en ruim betaalden werkkring had moeten vin den, al bezat hü geen vakdlploma. Niet het minste wantrouwen tegen Nernetz kwam bü hem op. Ten hoogste voldaan, dacht hü: „Ik ben toen een geluksvogel!" Met betrekking tot de door Nernetz verlangde kamer vond hü een zeer eenvoudige oplossing: de voormalige dienstbodekamer in de ouder- lUke woning; dat vertrek lag naast zün eigen kamer en werd nu tot bergplaats voor allerlei rommel gebruikt. Die kamer zou voor Nernetz tn orde worden gemaakt. Daar de familie sinds jaren geen n*eid meer hield en 1 grove werk door den concierge liet verrichten, kon men -IgenlUk dat vertrek goed missen. De kamer was »elfs nog al groot, maar donker; zü had maar één venster, dat op de kleine blnnenpIsaU uitkwam. Doch er wa* electrisch licht en overdag zou Nernetz toch büna geregeld op zün post moeten zUn. Mevrouw Sochor had geen bezwaar tegen de voorgestelde regeling. Z<j sou Nernetz ontbUt en avondmaal bezorgen, daar een stuivertje aan verdienen en bovendien bü gelegenheid al den kennissen kunnen zeggen, dat men nu een knecht hield Karl Nernetz was heel biü met de schikkin gen. Zoo ben Ik steeds in uw nabUheld. mijn heer Sochor. zei hü. en kunt u. wanneer 'a avonds de zaak is gesloten, nog altüd over mü beschikken. In die 12% Jaar is veel gebeurd, helaas juist meestentUds maatregelen betreffende, die een spoedig tot stand brengen van het RUkswegen plan slechts konden belemmeren. De bUdrage uit de RUksmiddelen verminderde weldra tot nul en bü de instelling van het Ver- keersfonds in 1934 werden de rollen omgekeerd, zoodat voortaan de motorrütuighouders een be langrijke bUdrage aan de RUksmiddelen ver leenden om daarmede andere verkeersmiddelen, die zich zelf niét financieel konden bedruipen, te steunen. -• Voor de wegen werden zoodoende nog slechts geringe -percentages van de opbrengsten uit het motorwegverkeer besteed. Hoewel art. 41 van de Wegenbelastingwet (en van de daarvoor in de plaats getreden Motor- rUtulgenJjelastlngwet) vertseldt, dat „behoudens de heffing van tok terzake van het rüden met motorrUtuigen op den openbaren „weg geen an dere belasting geheven zal worden dan welke krachtens deze wet aan het Wegenfonds (Ver- keersfonds) ten goede komt”, werd het motor- verkeer In die 12% jaar verblüd met vele hef fingen op de benzine en ontelbare parkeerbe lastingen, die niet aan genoemd fonds ten goede kwamen en derhalve ook geen steun ver leenden aan den wegenbouw. Ook de in de crisisjaren toegepasflf „tempori- seerlng” van den wegenbouw werkte mede de uitvoering van het RUkswegenplan te vertragen Vraagt men zich af. wat nu in die 12% jaaj van het RUkswegenplan tot stand is gebracht, dan moet het antwoord luiden: begrüP«?Uker- wüze niet zoo veel als gehoopt en verwacht mocht worden. De bUgaande kaart, ontleend aan de bUlagen van de Verkeersfondsbegrootlng 1940 toont wat volgens de officieele instanties als „gereed" wordt aangemerkt in 1939. Direct zü daarbü opgemerkt, dat de KNAC, de ver strekte gegevens van die kaart niet geheel on- derschrUft, aangezien b.v. de RUksweg door de' Betuwe daarop als „gereed” staat gemeld van Ridderkerk tot Hendrik Ido Ambacht, welk ge deelte nog niet is geopend en slechts voor „voor- looplg gereed” van Gorlnchem tot Meeteren, omdat hiervan voorlooplg slechts één baan is aangelegd, hoewel dit gedeelte voor het-werkeer is opengesteld. Volgens dezen maatstaf gerekend, zou ook de weg Rotterdam—Dordrecht dan nog niet als ge reed worden' genoteerd. Zoo zün er meerdere DJOKJAKARTA. 24 Oct. (Aneta). Bü de uit vaart van den Sultan van Djokjakarta werd de Gouverneur-Genefzal vertegenwoordigd door generaal Ter Poorter, de legercommandant door generaal Ilgen, de ccnanandant der Zeemacht door den kapiteinter zee Koenraad en de Raad van Ned.-Indlé door den gouverneur van Djok jakarta. Voorts waren nog aanwezig de gouver neurs van Soerakarta, Oost- en Mldden-Java. de tesldent ter,be*8blkklng van den gouverneur van Mldden-Java 'èh de secretaris van Mldden-Java, de Soesoehoenan, de Mangkoenegoro, het hoofd van het Pakoe Alamsqjie Huis, vertegenwoordi gers Vkn cultuurlichamen, de N. I- S., allé amb tenaren, officieren en polltie-autorlteiten uit Djokja, ondernemers, zakenlieden en een zeer groot aantal particulieren. Het stoffelük overschot van den Vorst was opgebaard In de „bangsal kentjono" (de z.g. gouden statie-zaal van den Kraton te Djok jakarta). Na een korte doedoek-statie om de lükbaar, waarbü het stoffelük overschot werd gekist, gaf de gouverneur het teeken aan de naaste familieleden, dat zü de lükbaar kon den uitdragen. Het fort Vredeburg gaf een saluut van 13 schoten terwül de stoet zich in beweging zette. Achter de baar liepen de gouverneur en zün gevolg. In de Kemandoengan Kldoel werd de baar door de naaste verwanten overgegeven aan de meer verwüderde verwanten, waarbü de korpsen Pradjoerit 'n drietal salvo's afgaven. De gouver neur met zün gevolg en de naaste bloedverwan ten kéerden daarna terug. De baar werd verder gedragen door alle Bangsals naar de Zuldelükste poort van den Kraton, waar wederorp de korpsen Pradjoerit drie salvo's afgaven. O> .déb Zuider Aloon-^Joon waren Inmiddels de groote stoet en het militaire escorte opgesteld. Bü het bereiken van «Ie ZuidelUke Kra'on- poort (de Tra tag Kldoel) nam net Kon. Ned. Indische leger de baar van de bloedverwanten over, waarna het stoffelük overschot in een praalwagen werd geplaatst. Als slippendragers fungeerden kolonel dr BUlevéld, kolonel Ovér- akker, de overste der Intendance Jongert en de overste der administratie Mouter. Nadat de korpsen Pradjoerit drie salvo's had den gegeven, volgden drie salvo’s van het vuur- peleton van het leger, waarna de stoet, die on geveer 1500 Meter lang was en waarin zich ruim 5000 personen bevonden, zich In beweging zette. Vla den Zuider Aloon-Aloon bewqog de stoet zich door de poort Nirbojo naar Tangkak, de grens van de stad Djokjakarta. Hier stelde het mili taire escorte zich op, om den praalwagen te laten passeeren. Onder de salvo’s van het vuurpeleton en na een laatsten groet van het omfloerst vaandel en van de hoofd-offlderen-sllppendragers ging de stoet verder naar Imogiri. Na aankomst te Imogiri werd de baar naar de moskee ^gedragen. Nadat de voorgeschreven mo- hammedaansche ceremoniën waren verricht, werd de baar naar de eigenlüke begraafplaats □p den Berg der nevelen gedragen. De büzetting geschiedde In tegenwoordigheid van den Rüksbestuurder, de rüksgrooten en den hoofdpenghoeloe DJOKJAKARTA, 24 Oct (Aneta). In zün korte rede van rouw beklag tot de nabestaand van den Sultan, zeide de gouverneur o.a.: „Ik mü slechts afvragen, *elk woord van troost, voor u kan vinden. Ik gelööf, dat het dit mi zün: dat gü het geluk beleefd hebt, een Vorst gediend te hebben, die voor u is geweest een toonbeeld van Javaansche kesatrüa, een kesa- trüa in trouw, een kesatrüa In menschenllefde, een kesatrüa in distinctie en vorstelüke waar digheid, een kesatrüa In moed om te leven en ook om te sterven”. Het Pakoe Alamsche Huls heeft een •ouw aangenomen. De dagbladen te Djokjakarta verschünen vandaag niet, terwül de bioscopen zün gesloten. De geheele plechtigheid van de uitvaart van den Sultan was een diep aangrijpende gebeurte nis. In Djokja bestond ontzaglUke drukte van ds rijde van het publiek. De gasten werden bü aankomst ontvangen door den kroonprins Do- rodjatoen. Plotseling hoorde hü een geritsel on werd achter hem de tentdoek voorzichtig opge schoven. Geruischloos kwam een kleine witte Qnd beNkn Britse: nen gegeven, dat men alles In het werk wil stellen, om de scheepvaart der neutralen xo weinig moge Uk belemmering in den weg te - - - - .leggen, blüft het probleem van het oponthoud voorbeeldëfü doch In het algemeen geeft bü- onzer schepen In ce Downs een blükbaar moei lijk op te lessen zaak. Van gezaghebbende züce In Amsterdamsche reederskrlngen verklaart men. dat nog steeds een groot aantal ^clvpen Is blootgesteld aan zeer langdurig oponthoud. Uit den aard eer zaak Is het hier mcellük vast te stellen, welke J de oorzaken zün. maar zeker Is. dat het lange oponthoud niet alleen een nadeel Is voor onze reederüén. maar ook er. vooral voor de voor-- rienlng van ons land, omdat deze schepen zoo veel later ter beschikking komen voor de be hartiging van de In- en uit'oerbelangep, dje van vitale beteekenis zün voor onzen handel Het aantal Nederlancsche schepen, dat op het oogenblik in de Downs llgt*Varleert. voi- gens tpededeellngen van bevoegde züde, rond om de dertig. Of een spoedige würiglng in gunstlgen zin zal Intreden, zal «-in belangrijke mate afhangen van de zeker niet gemakkelüke onderhanoe- lingen, welke cp het oogenblik te Lenden ge voerd worden over den Invoer van voedings middelen en grondstoffen voor Nederland en daarmee samenhangende geccmp.tceerde wetales, die onzen reeders nog uit de dagen an oen wereldoorlog zoo duidelük voor oegen staan. XIV Hubert Sochor voelt zich er weer boven op. «een. het geluk heeft hem niet den rug toege keerd. Fortuna is h vrouw en de vrouwen heb ben hem altüd best mogen lüden Hoe zou hü anders op het gelukkige idee *ün gekomen, dien ouden, smoorlük verliefden Hohenstein om geld aan te spreken, teneinde althans het dringendste: de huur voor de loka len en de zaak met den meubelfabrikant, te kunnen regelen?! En hoe zou anders het toeval hem juist op het hachelüke oogenblik dien fameuzen Karl Nernetz geoonden hebben, die van machine rieën, mecanlek en», zooveel verstand had Jds de beate ingenieur? De oude bespaarde hem drie’ werklieden WaarlUk een buiten kansje! Zün gewone helper, die bovendiep niet ”el van .techniek verstond, was plotseling riek geworden, juist toen hü hem dringend noodig “Od. om een reeds half en half verkochte Op den RUksweg Rotterdam—Gouda ta Dinsdagavond omstreeks acht uur een per sonenauto in botsing gekomen met vrachtauto, ten gevolge waarvan een per soon werd gedood, een ernstig en drie licht gewond werden In den personenauto, bestuurd door den 26- Jarigen chauffeur K. Thon uit Gouda, zat de eigenaar van den wagen, de 41-jarige aan nemer H. J Nederhorst. directeur van de N V. vh. H. J Nederhorst te Gouda De auto kwam uit de richting Rotterdam en reed een stil- staanden vrachtauto voorbü Op hetzelfde oogenblik kwam uit de richting Gouda een leege militaire vrachtauto met drie militairen in de cabine Met een nevigen slag botsten bekle wa gens op elkaar De personenauto maakte een slag in het rond en bleef volkomen vernield aan den kant van den weg staan. Beide inzittenden werden eruit geslingerd. De chauffeur was op slag dood. De heer Nederhorst werd ernstig gewond en bekwam een hersenschudding. De militaire auto sloeg aan de overzijde

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1939 | | pagina 3